Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Als je de firmware zelf bouwt kun je zelf een minimum opgeven waar het laden zou mogen beginnen. Dit is een tijd geleden toegevoegd als buildflag.stefxx schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 08:23:
Ik lees hier overal dat je pas kunt laden met minimaal 6A per fase. Dat is ook het minimale wat ik kan instellen op de SmartEVSE. Maar in mijn Tesla kan ik 5A als minimum instellen.
Nou zal het allemaal geen wereld van verschil maken, maar in combinatie met 3 fases is een minimum van 5A misschien wel makkelijker. Dan is het maximum van 1 fase (meestal 16A) groter dan het minimum van 3 fases (3x5A=15A).
Is er een reden waarom de SmartEVSE een minimum van 6A hanteert?
https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/releases/tag/v3.5.0
parametrize MIN_CURRENT so it can be modified compiletime
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Het overschakelen van 1P —> 3P gaat goed, wanneer er 18A overschot is gaat de auto lekker op 3P verder. Het terugschakelen van 3P —> 1P zou van mij wel wat vlotter of instelbaar mogen.
Ik snap de uitleg van @dingo35 dat wanneer de vrijgekomen stroom meer dan de startcurrent is deze niet omschakelt, maar in de praktijk zie ik dat er toch nog relatief ‘veel’ uit het net getrokken wordt. In mijn situatie is dat onnodig omdat de auto mogelijk nog 2 dagen aan de stekker kan hangen en daarmee op alleen overschot ook wel vol komt. Voor mijn persoonlijke situatie zou ik het liefst hebben dat Solar mode zich zo veel mogelijk beperkt tot enkel de mijn PV-export. In de praktijk los ik dit op door Solar alleen op 1P te laden, om 23.00u in de avond via HomeAssistant naar de SOC van mijn auto te kijken en wanneer deze onder een drempel waarde zit, nog even een nachtje naar Smart om te schakelen. Met nog 2000WP panelen klaar om aangesloten te worden zit ik straks vaak boven de 16A overschot waarbij ik die energie graag in mijn auto zo dumpen.
@dingo35 Ik wil graag helpen testen als daar behoefte aan is, met de kanttekening dat ik geen developer ben of enige ervaring heb ik die hoek. Als praktisch voorbeeld van hoe ik het zelf voor me zou zien:
Startcurrent 6A, stop timer 15 min, C2 = Auto
Overschot 6A-16A --> 1P
Overschot 18A of meer (voor X tijd) --> 3P
Overschot zakt terug naar <16A (voor X tijd, instelbaar, mogelijk met de solar-stop timer?) --> 1P
Ik snap dat je het niet iedereen naar de zin kan maken (dus nee is een perfect geaccepteerd antwoord!) en ik ben al heel blij met de tijd die je er nu in steekt
Zo is de code ook al opgezet voor zover ik de code goed interpreteer, zie https://gathering.tweaker...message/83091154#83091154. Er zit alleen een kleine bug in.gastje01 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:48:
Ik ben erg tevreden over de SmartEVSE, maar gebruik eigenlijk voornamelijk de Solar en de Smart stand. Smart wanneer ik de auto vol moet hebben tot X% ingesteld in de auto zelf), al dan niet ingesteld met een current overige, Solar wanneer ik enkel wil dat mijn overschot in mijn auto verdwijnt omdat ik weet dat ie toch een heel weekend op de oprit staat.
Het overschakelen van 1P —> 3P gaat goed, wanneer er 18A overschot is gaat de auto lekker op 3P verder. Het terugschakelen van 3P —> 1P zou van mij wel wat vlotter of instelbaar mogen.
Ik snap de uitleg van @dingo35 dat wanneer de vrijgekomen stroom meer dan de startcurrent is deze niet omschakelt, maar in de praktijk zie ik dat er toch nog relatief ‘veel’ uit het net getrokken wordt. In mijn situatie is dat onnodig omdat de auto mogelijk nog 2 dagen aan de stekker kan hangen en daarmee op alleen overschot ook wel vol komt. Voor mijn persoonlijke situatie zou ik het liefst hebben dat Solar mode zich zo veel mogelijk beperkt tot enkel de mijn PV-export. In de praktijk los ik dit op door Solar alleen op 1P te laden, om 23.00u in de avond via HomeAssistant naar de SOC van mijn auto te kijken en wanneer deze onder een drempel waarde zit, nog even een nachtje naar Smart om te schakelen. Met nog 2000WP panelen klaar om aangesloten te worden zit ik straks vaak boven de 16A overschot waarbij ik die energie graag in mijn auto zo dumpen.
@dingo35 Ik wil graag helpen testen als daar behoefte aan is, met de kanttekening dat ik geen developer ben of enige ervaring heb ik die hoek. Als praktisch voorbeeld van hoe ik het zelf voor me zou zien:
Startcurrent 6A, stop timer 15 min, C2 = Auto
Overschot 6A-16A --> 1P
Overschot 18A of meer (voor X tijd) --> 3P
Overschot zakt terug naar <16A (voor X tijd, instelbaar, mogelijk met de solar-stop timer?) --> 1P
Ik snap dat je het niet iedereen naar de zin kan maken (dus nee is een perfect geaccepteerd antwoord!) en ik ben al heel blij met de tijd die je er nu in steektwaarvoor dank!
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Bij een Ioniq 28kWh kan je nog trucs uithalen: in de auto het laadvermogen op minimaal zetten (= ca 60% van vermogen wat de laadpaal vrijgeeft)RonJ schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 08:30:
6A is het minimum volgens de IEC 61851 standaard die o.a. het laadstuurprotocol beschrijft.
Aangezien die alleen betaald beschikbaar is even zo:
[Afbeelding]
Tesla is één van de weinige fabrikanten die hier iets van afwijkt door 5A toe te staan. Dat zal bij de meeste andere auto's problemen geven, dus ik snap wel dat de SmartEVSE zich bij de standaard houdt.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Wordt daar niet 60% van het max laadvermogen van de auto bedoeld? Dus 60% van 16A = 9.6A (per fase). Zo werkt het bij mijn Kia NiroBarryH schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:53:
[...]
Bij een Ioniq 28kWh kan je nog trucs uithalen: in de auto het laadvermogen op minimaal zetten (= ca 60% van vermogen wat de laadpaal vrijgeeft)
Neejohan_L schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:46:
[...]
Wordt daar niet 60% van het max laadvermogen van de auto bedoeld? Dus 60% van 16A = 9.6A (per fase). Zo werkt het bij mijn Kia Niro
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
[ Voor 10% gewijzigd door Tassadar32 op 05-08-2025 17:15 ]
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Mijn auto laad altijd 1 fase (nissan leaf). Ik heb de start current op 7A gezet, Min current staat op 6A. De stop time staat op 1 minuut. Nu is de opwerk uit zonnepanelen zover gedaald dat ik grofweg 10 minuten al 1kw (op screenshot wat minder) uit het net ben aan het trekken. De auto gebruikt zelf 1.4kw, dus hij pakt wel nog een klein deel van de zon mee. Echter zou ik verwachten dat hij ondertussen allang op pauze zou zijn gegaan. Immers zou hij nooit inschakelen als hij niet al bezig was.

Waar heb je de stop timer op staan? Je ziet hem dan ergens aftellen tot dat die afgelopen is, daarna stopt hij met laden.Robbiedobbie schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:57:
Ik snap niet helemaal hoe de solar mode nou werkt met afschakelen. Ik heb tot nu toe altijd in de ochtend pas geladen met solar, waardoor hij netjes bleef wachten totdat ik genoeg opwekte, en daarna altijd lekker door is blijven lopen. Nu ben ik toevallig een keer in de late middag aan het laden, en nu lijkt hij niet uit te schakelen, ook nadat er te min zonnestroom over is.
Mijn auto laad altijd 1 fase (nissan leaf). Ik heb de start current op 7A gezet, Min current staat op 6A. De stop time staat op 1 minuut. Nu is de opwerk uit zonnepanelen zover gedaald dat ik grofweg 10 minuten al 1kw (op screenshot wat minder) uit het net ben aan het trekken. De auto gebruikt zelf 1.4kw, dus hij pakt wel nog een klein deel van de zon mee. Echter zou ik verwachten dat hij ondertussen allang op pauze zou zijn gegaan. Immers zou hij nooit inschakelen als hij niet al bezig was.
[Afbeelding]
De stoptimer staat op 1 minuut, maar ik zie hem niet aftellen. Wanneer ik bij zonsopkomst kijk dan gaat hij wel 1 minuut aftellen voordat hij begint met laden, en dat werkt prima.Beekforel schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:09:
[...]
Waar heb je de stop timer op staan? Je ziet hem dan ergens aftellen tot dat die afgelopen is, daarna stopt hij met laden.
En de instelling van "SmartEVSE Solar Max Import"?Robbiedobbie schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:10:
[...]
De stoptimer staat op 1 minuut, maar ik zie hem niet aftellen. Wanneer ik bij zonsopkomst kijk dan gaat hij wel 1 minuut aftellen voordat hij begint met laden, en dat werkt prima.
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Ah sorry, vergeten te vermelden. Die staat op 0.sandergar schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:47:
[...]
En de instelling van "SmartEVSE Solar Max Import"?
EDIT: Valt me nu op (door de laatste versie die dit pas publiceert) dat de laadpaal meent op 3 fasen te laden (geen idee waardoor dat fout gaat). Zou hierdoor de paal niet uitschakelen omdat er op 1 van de ongebruikte fasen nog net klein beetje teruggeleverd wordt?
[ Voor 37% gewijzigd door Robbiedobbie op 05-08-2025 20:38 ]
2x het zelfde adres gaat nooit werken... ze moeten niet identiek zijn! Als je het telefoonsymbooltje op de Eastron ziet dan is er communicatie.Tassadar32 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:15:
@dingo35 10 + 11 voor de meter lijkt ook niet te werken. Als ik het adres op zowel de EVSE als de meter op 10 zet zie ik wel het telefoon icoontje knipperen op de meter. Als het adres van de meter en de EVSE verschillen zie ik dat niet. Als mains meter op 10 + 10 krijg ik een "no serial com" error. Toch wel raar dat deze niet lijkt te werken.
Denk dat je C2 always off moet instellen. Dan weet hij dat hij eenfasig laadtRobbiedobbie schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:49:
[...]
Ah sorry, vergeten te vermelden. Die staat op 0.
EDIT: Valt me nu op (door de laatste versie die dit pas publiceert) dat de laadpaal meent op 3 fasen te laden (geen idee waardoor dat fout gaat). Zou hierdoor de paal niet uitschakelen omdat er op 1 van de ongebruikte fasen nog net klein beetje teruggeleverd wordt?
Maar dit zou hij toch adhv de ev meter moeten kunnen detecteren? Anders kan ik niet bijv als familie met 3 fase auto even wil bijladen deze correct laten afhandelenDriehoek schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:00:
[...]
Denk dat je C2 always off moet instellen. Dan weet hij dat hij eenfasig laadt
Wat is je instelling van C2?Robbiedobbie schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:01:
[...]
Maar dit zou hij toch adhv de ev meter moeten kunnen detecteren? Anders kan ik niet bijv als familie met 3 fase auto even wil bijladen deze correct laten afhandelen
Die staat op 'Not present'.
Overigens is hij momenteel nog altijd niet aan het aftellen, en ik heb nu gebruik op alle fases, dus kan eigenlijk niet met de 1vs3 fase detectie te maken hebben.
@Tassadar32 welke software versie op de Eastron kWh meter heb jij?
@benthouse De SmartEVSE op adres 10 en de Eastron op 11 maakt bij mij ook geen verschil.
Wel nog goed nieuws te melden voor de mensen die lange kabel lengtes overwegen: op dit moment heb ik tussen de EVSE en de auto in 71 meter 0,8 mm2 afgeschermde kabel en 5 meter laadkabel zitten en dit werkt. De test was maar kortdurend en op 1 fase maar als ik de Max Charge Current aanpas dan volgt de auto mooi netjes. Het PWM signaal van de EVSE komt dus netjes binnen bij de onboard lader van de auto. Wel opletten bij het scrollen door de max stroom waardes want voor je het weet schiet je van 6 naar 80 Ampère
Begin simpel met 1 EVSE en 1 meter. De EVSE heeft dan altijd adres 1 op de modbus. Stel vervolgens op de EVSE op de Mains of op de EVmeter het adres van de meter in en stel dit ook exact op de meter zelf in. Nu moet het telefoon symbooltje voorbij komen op de meter.
Ik heb de Eastron op adres 12 zitten overigens.
Als je 1 meter goed aan de gang hebt pak dan de tweede er pas bij.
@Christian M. "3 01.03" geeft mijn meter aan.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Dan neem ik aan dat @dingo35 hier een verzamel issue van wil hebben op GitHub met debug logs.Tassadar32 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 07:15:
@m.eddy Dat is exact wat ik gedaan heb en het werkt dus niet. Telefoon symbool knippert maar de EVSE geeft foutmelding.
@Christian M. "3 01.03" geeft mijn meter aan.
Je zou nog naar mijn posts kunnen zoeken in dit topic voor mijn ervaringen/test met de Eastron. Zitten foto’s van de meter en test opstelling bij.
Die regel zorgt er juist voor dat als er minder dan 6A wordt geimporteerd, we in de huidige 3 fasen blijven zitten voor de gehele stoptimer tijd.sandergar schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 01:03:
[...]
De originele code :
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 if (ActiveEVSE && IsumImport > 0 && // Would a stop free so much current that StartCurrent would immediately restart charging? Isum > (ActiveEVSE * MinCurrent * Nr_Of_Phases_Charging - StartCurrent) * 10) { //TODO maybe enable solar switching for loadbl = 1 //if (EnableC2 == AUTO && LoadBl == 0) // Set_Nr_of_Phases_Charging(); if (Nr_Of_Phases_Charging > 1 && EnableC2 == AUTO) { // not enough current for 3-phase operation; we can switch to 1-phase after some time // start solar stop timer if (SolarStopTimer == 0) { // for a small current deficiency, we wait full StopTime, to try to stay in 3P mode if (IsumImport < (10 * MinCurrent)) { setSolarStopTimer(StopTime * 60); // Convert minutes into seconds } if (SolarStopTimer == 0) setSolarStopTimer(30); // timer goes off when switching 3P->1P } // near end of solar stop timer, instruct to go to 1P charging and restart if (SolarStopTimer <= 2) { _LOG_A("Switching to single phase.\n"); Switching_Phases_C2 = GOING_TO_SWITCH_1P; setState(STATE_C1); // tell EV to stop charging setSolarStopTimer(0); } }
Deze regel :
code:
1 2 // for a small current deficiency, we wait full StopTime, to try to stay in 3P mode if (IsumImport < (10 * MinCurrent)) {
Moet dat niet zijn :
code:
1 2 // for a small current deficiency, we wait full StopTime, to try to stay in 3P mode if (IsumImport < (MinCurrent * Nr_Of_Phases_Charging * 10)) {
Dus als je daarvan 10 * MinCurrent * Nr_Of_Phases_Charging maakt, dan ga je die grens verleggen naar 18A ; hij schakelt dan dus minder snel naar 1 fase ....
Dat was dus een bug: kun je de versie die hier staat testen a.u.b.?jdejonge1991 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:10:
[...]
Ik was van plan gister een bericht te plaatsen over issues op 3.9.0 over laden op 6A op mijn 'slave' laadpaal. Echter toen ik je bericht zag dacht ik: mooi! Opgelost. Maar helaas nog niet helemaal.
Mijn master laadpaal staat op Auto, mijn slave op 'solar off' (want auto mode nog niet ondersteund)
Op 3.9.0 sprong mijn slave steeds naar drie fasen laden, maar daardoor ging ik teveel gebruiken etc.
Hij blijft nu (3.9.1) wel staan op 'solar off', maar hij gaat niet hoger dan 6A, terwijl er meer zon beschikbaar is.
Ik heb overigens nog niet getest op mijn 'master' laadpaal, die auto is reeds vol.
Doe ik iets fout, of is dit toch nog een bug?
https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/259
Ja, die heb ik inderdaad.dingo35 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:20:
@Tassadar32 @Christian M. Mbt jullie modbus problemen, hebben jullie toevallig de nieuwe SmartEVSEv3.1, die een piepje geeft bij het opstarten?
Nu heb ik even zitten kijken en wordt nooit een status FINISHING gestuurd in mijn niet goed werkende casus. Volgens de OCPP 1.6 specificatie zou een paal ook gewoon van SuspendedEv naar Available mogen switchen.
TLDR: Ik ga maar eens contact opnemen met tap electric dat hun backoffice niet lijkt te reageren zoals het hoort vanuit OCPP 1.6
Ik probeer het hier eens. Kan iemand mij helpen met een veilige instructie.
1. Het laden van mijn e-auto doe ik overdag (als de zon er is met een Daolar oplader met maximaal 1,3 kW. Schuko 230 volt naar Mennekes.
2. Het ontladen doe ik in de nacht met adapter Mennekes met 2700 ohm weerstand op PP-PE naar Schuko 230volt en dan naar Bluetti batterij die ik met met maximaal 1,3 kW laad. Deze Bluetti ontlaad ik met maximaal 150 watt (12 volt) via een instelbare omvormer (12 volt naar 230 volt) in het huisnet.
3.Hoe ziet zo'n schema er uit wanneer ik deze twee combineer naar 1 Mennekes stekker met 8 meter 3 aardige kabel en ik er zeker van kan zijn dat de overdag situatie veilig gescheiden is van de nacht situatie?
Ter info:dingo35 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:20:
@Tassadar32 @Christian M. Mbt jullie modbus problemen, hebben jullie toevallig de nieuwe SmartEVSEv3.1, die een piepje geeft bij het opstarten?
Ik heb de nieuwe SmartEVSEv3.1 (met buzzer/speaker) samen met Estron SDM630 als EVMeter probleemloos draaien.
Firmware v3.9.1
Setting InvEastron
modbus instellingen via https://github.com/SmartEVSE/SmartEVSE-2/issues/4#issuecomment-808054166
Modbus adress 101
Dat is een setting in de TapElectric portal die meen ik standaard uitstaat. Dit is onder Advanced Charger Configuration te vinden:Robbiedobbie schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:15:
Ik gebruik de SmartEVSE met OCPP naar TapElectric. Nu kwam ik laatst erachter dat wanneer ik de kabel uit mijn auto loskoppel zonder de rfid van de paal te gebruiken om de sessie te stoppen, dat mijn paal dan binnen TapElectric niet terug naar beschikbaar gezet werd, en daarmee ook niet binnen de app te gebruiken is. Wanneer ik met rfid mijn auto weer loskoppel dan werd de paal wel mooi beschikbaar gemarkeerd zodra ik de kabel uitplug.
Nu heb ik even zitten kijken en wordt nooit een status FINISHING gestuurd in mijn niet goed werkende casus. Volgens de OCPP 1.6 specificatie zou een paal ook gewoon van SuspendedEv naar Available mogen switchen.
TLDR: Ik ga maar eens contact opnemen met tap electric dat hun backoffice niet lijkt te reageren zoals het hoort vanuit OCPP 1.6
/f/image/bpvgyxiBewZvF7EXfizSJorY.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/RZPaiD7wQ5cpIzUdQ6sGKCct.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door RonJ op 06-08-2025 13:41 ]
All-electric.
Die staat bij mij al op true (volgens mij ook in de default config). De transaction stopt ook netjes, echter de availability status van tap electric volgt niet de status die smartevse netjes terug stuurt. (In de berichten log zie je dat die netjes available gezet wordt nadat er tijdens het loskoppelen eerst naar 'SuspendedEv' status geschakeld wordt)RonJ schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:39:
[...]
Dat is een setting in de TapElectric portal die meen ik standaard uitstaat. Dit is onder Advanced Charger Configuration te vinden:
[Afbeelding].
[Afbeelding]
Heb nog een keer goed naar de code gekeken en inderdaad eerder gefocussed op verkeerde gedeelte (nogmaals, niet mijn expertise).dingo35 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:45:
[...]
Die regel zorgt er juist voor dat als er minder dan 6A wordt geimporteerd, we in de huidige 3 fasen blijven zitten voor de gehele stoptimer tijd.
Dus als je daarvan 10 * MinCurrent * Nr_Of_Phases_Charging maakt, dan ga je die grens verleggen naar 18A ; hij schakelt dan dus minder snel naar 1 fase ....
De actie "GOING_TO_SWITCH_1P" wordt uitgevoerd als :
- ActiveEVSE
- IsumImport > 0
- Isum > (ActiveEVSE * MinCurrent * Nr_Of_Phases_Charging - StartCurrent) * 10)
- Nr_Of_Phases_Charging > 1
- EnableC2 == AUTO
- ActiveEVSE
- Nr_Of_Phases_Charging > 1
- EnableC2 == AUTO
- IsumImport > 0
- Isum > (ActiveEVSE * MinCurrent * Nr_Of_Phases_Charging - StartCurrent) * 10)
// Would a stop free so much current that StartCurrent would immediately restart charging?
Isum > (ActiveEVSE * MinCurrent * Nr_Of_Phases_Charging - StartCurrent) * 10)
Stel :
Op de mains : 3A (dus consumptie) -> Isum = 3 (had dit zowieso niet IsumImport moeten zijn?)
ActiveEVSE = 1
MinCurrent = 6
Nr_Of_Phases_Charging = 3
StartCurrent = 6
Voorwaarde : 3 > ((1 * 6 * 3) - 6) : 3 > 12 -> onwaar
Er is geen 18A meer om volledig op Solar te laden, toch wordt er geladen met 3x 6A = 18A. 15A = solar, 3A = net consumptie.
Dan wil je toch terugschakelen naar 1P? Laden op 1P met 15A en op de mains dan 0A.
De actie "GOING_TO_SWITCH_1P" moet dan toch worden uitgevoerd als : IsumImport > 0
Waarom de voorwaarde dat er pas mag worden terug geschakeld als de Isum > 12A is? Dan wordt er al 12A uit het net gehaald in Solar modus.
-> Je wilt toch ook niet stoppen met laden? Je wilt verder laden maar dan op 1P?!?// Would a stop free so much current that StartCurrent would immediately restart charging?
Het lijkt mij dat we van 3P altijd eerst terug schakelen naar 1P. Als 18A niet meer wordt gehaald dan houden we 6 tot 17A over. Prima voor 1P. Als dan de IsumImport > 0 (bij 1P laden) is dan pas het laden onderbreken.
Dus volgens mij moet deze code :
Aangepast worden naar :// Importing too much?
if (ActiveEVSE && IsumImport > 0 &&
// Would a stop free so much current that StartCurrent would immediately restart charging?
Isum > (ActiveEVSE * MinCurrent * Nr_Of_Phases_Charging - StartCurrent) * 10) {
Heb ik nu wel het juiste stukje code te pakken?// Importing too much?
if (ActiveEVSE && IsumImport > 0 {
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| if (ActiveEVSE && IsumImport > 0 && // Would a stop free so much current that StartCurrent would immediately restart charging? (Isum > (ActiveEVSE * MinCurrent * Nr_Of_Phases_Charging - StartCurrent) * 10 || // don't apply that rule if we are 3P charging and we could switch to 1P (Nr_Of_Phases_Charging > 1 && EnableC2 == AUTO))) { if (Nr_Of_Phases_Charging > 1 && EnableC2 == AUTO) { // not enough current for 3-phase operation; we can switch to 1-phase after some time // start solar stop timer if (SolarStopTimer == 0) { |
Maar als je dat uitvoert gaat hij op mijn testbench in state B1, wellicht gaat het met een echte EV wel goed?
Ik kan nu zelf niet met EV testen, voor de liefhebbers, test code hier:
https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/260
Heb even de remarks verwijderd voor het overzicht :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| if (Mode == MODE_SOLAR) { if (ActiveEVSE && IsumImport > 0 { if (Nr_Of_Phases_Charging > 1 && EnableC2 == AUTO) { if (SolarStopTimer == 0) { if (IsumImport < (10 * MinCurrent)) { setSolarStopTimer(StopTime * 60); } if (SolarStopTimer == 0) setSolarStopTimer(30); } if (SolarStopTimer <= 2) { Switching_Phases_C2 = GOING_TO_SWITCH_1P; setState(STATE_C1); // tell EV to stop charging setSolarStopTimer(0); } } else { if (SolarStopTimer == 0) setSolarStopTimer(StopTime * 60); } } else { setSolarStopTimer(0); } } |
Ik ben verder niet bekend met de werking van de Smart EVSE en deze programmeertaal. Ik zie dat het laden gestopt wordt met "setState(STATE_C1)" nadat de actie "GOING_TO_SWITCH_1P" uitgevoerd is. Geen idee waar in de code het laden weer gestart wordt.
Ik heb hier een 10 jaar oude laadpaal van LS24 met een type 1 stekker (1 fase 3,7 kW) eraan voor onze oude Leaf. Nu wil ik deze ombouwen naar type 2 voor onze nieuwe leaf (dus ook 1 fase 3,7 kW) maar men zegt dat de interne hardware hier niet mee overweg kan. Ik kan hier niks over gevonden krijgen online, ongetwijfeld zijn mijn zoekopdrachten niet goed.
Heb hier de kast en de stekker losgehaald en de kabel is een standaard 4G2,5 mm² waarvan 1 ader gebruikt wordt gebruikt voor vrijgave signaal, verder niks.
Hoe zit dat met type 2? Wie kan/wil me op weg helpen?
Alvast dank voor de moeite!
EDIT: Zojuist deze pagina gevonden: https://sot.nl/2021/06/02...-1-vervangen-door-type-2/
Blijkt een kwestie te zijn van een nieuwe type 2 connector en een weerstand plaatsen.
[ Voor 13% gewijzigd door plieshout op 07-08-2025 11:18 ]
Hoi..
Type 2 heeft in principe voor 1 fase ook genoeg aan zo'n kabel. Voor zover ik weet zit het voornaamste verschil in de PP lijn bij type 2.plieshout schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:10:
Goedemorgen heren,
Ik heb hier een 10 jaar oude laadpaal van LS24 met een type 1 stekker (1 fase 3,7 kW) eraan voor onze oude Leaf. Nu wil ik deze ombouwen naar type 2 voor onze nieuwe leaf (dus ook 1 fase 3,7 kW) maar men zegt dat de interne hardware hier niet mee overweg kan. Ik kan hier niks over gevonden krijgen online, ongetwijfeld zijn mijn zoekopdrachten niet goed.
Heb hier de kast en de stekker losgehaald en de kabel is een standaard 4G2,5 mm² waarvan 1 ader gebruikt wordt gebruikt voor vrijgave signaal, verder niks.
Hoe zit dat met type 2? Wie kan/wil me op weg helpen?
Alvast dank voor de moeite!
EDIT: Zojuist deze pagina gevonden: https://sot.nl/2021/06/02...-1-vervangen-door-type-2/
Blijkt een kwestie te zijn van een nieuwe type 2 connector en een weerstand plaatsen.
Maar waarom de moeite doen om zo'n oude laadpaal om te bouwen. Is het niet makkelijker om een adapter te gebruiken? Als de oude leaf blijft dan heb je sowieso al een adapter nodig om die nog te blijven laden als je de laadpaal ombouwt.
Ombouw valt mee, heb nu voor 43 euro een stekker en weerstand besteld, is 10 minuten werk om om te zetten en weerstand te monteren.
Ik had al zo'n vermoeden dat het wel ging, maar de laadpaalbedrijfjes zeggen allemaal dat ombouw van type 1 naar type 2 niet gaat en verkopen graag een nieuwe laadpaal die minimaal 500 euro kost.
Hoi..
Ik heb een Smart EVSE ingebouwd in een Tesla wall connector behouzing en de stekker en kabel behouden. Als ik het goed heb was dit een gen2 wall connector. Nu werkt alles naar behoren maar is er 1 ding wat ik maar niet werkend krijg en dat is de remote charge port knop van de Tesla kabel+stekker.
Volgens deze info zou de rode draad +3.3v en de - naar aarde de knop in de stekker spanning moeten geven:
/f/image/j2UZxvKKpNFMyPNfcfOqcHg3.png?f=fotoalbum_large)
Bij Open EVSE geven ze aan dat de 5V voeding van de module met een paar diodes daar genoeg voeding voor zou moeten geven (andere kabel daarom referentie naar blauw):
/f/image/sbClnB6UJs2e4YTyvDSfHGG0.png?f=fotoalbum_large)
Dit klopt ook met het aansluitschema dat Tesla zelf in de handleiding heeft staan:
/f/image/86a1qqPCdemzQFZtPjI8BoZ2.png?f=fotoalbum_large)
Nu heb ik de Smart EVSE 12V+ uitgang gebruikt en daarop een DCDC spanningsregelaar geplaatst, type:
https://www.conrad.nl/nl/...oud-1-stuk-s-2900415.html
Hierop meet ik netjes 3.3V op de uitgang. Ook met een losse voeding geprobeerd, en beiden brengen geen beweging in mijn chargeport (Tesla Model X). Zie ik hier iets over het hoofd of kan ik nog iets anders testen?
Ik heb het werkend, je moet wel een telefoon of sleutel in de buurt hebben.TEst21234 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:00:
Een vraag omdat ik er zelf niet uitkom:
Ik heb een Smart EVSE ingebouwd in een Tesla wall connector behouzing en de stekker en kabel behouden. Als ik het goed heb was dit een gen2 wall connector. Nu werkt alles naar behoren maar is er 1 ding wat ik maar niet werkend krijg en dat is de remote charge port knop van de Tesla kabel+stekker.
Volgens deze info zou de rode draad +3.3v en de - naar aarde de knop in de stekker spanning moeten geven:
[Afbeelding]
Bij Open EVSE geven ze aan dat de 5V voeding van de module met een paar diodes daar genoeg voeding voor zou moeten geven (andere kabel daarom referentie naar blauw):
[Afbeelding]
Dit klopt ook met het aansluitschema dat Tesla zelf in de handleiding heeft staan:
[Afbeelding]
Nu heb ik de Smart EVSE 12V+ uitgang gebruikt en daarop een DCDC spanningsregelaar geplaatst, type:
https://www.conrad.nl/nl/...oud-1-stuk-s-2900415.html
Hierop meet ik netjes 3.3V op de uitgang. Ook met een losse voeding geprobeerd, en beiden brengen geen beweging in mijn chargeport (Tesla Model X). Zie ik hier iets over het hoofd of kan ik nog iets anders testen?
Ik heb de negatieve pool van de DCDC converter aan aarde hangen, dan de DC 3V3 op het juiste draadje.
Ik weet even niet meer welke kleur bij mij, heb de kabel een keer vervangen.
Ik weet wel dat je vlak naast de chargeport het knopje moet indrukken.
Ik heb overigens een Model 3 Highland.
[ Voor 0% gewijzigd door mjvdzwet op 08-08-2025 11:09 . Reden: Auto type toegevoegd ]
Heb geen ervaring met een Tesla wall connector. Heb wel een Tesla knop op mijn kabel zitten. Reeds bekend met deze pagina Tesla knop retrofit kit? Wellicht staat hier waarde volle info voor je op?!? Mijn knop werkt eenvoudig met een batterij die zij ook verkopen.TEst21234 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:00:
Een vraag omdat ik er zelf niet uitkom:
Ik heb exact hetzelfde gedaan, negatief DCDC naar aarde en sleutel in mijn zak. Werkt ook met mobile charger wel. Maar niet met deze... Draadkleuren die ik heb staan op de foto hieronder:mjvdzwet schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:08:
[...]
Ik heb het werkend, je moet wel een telefoon of sleutel in de buurt hebben.
Ik heb de negatieve pool van de DCDC converter aan aarde hangen, dan de DC 3V3 op het juiste draadje.
Ik weet even niet meer welke kleur bij mij, heb de kabel een keer vervangen.
Ik weet wel dat je vlak naast de chargeport het knopje moet indrukken.
Ik heb overigens een Model 3 Highland.
/f/image/zYkvV0PWkq4cnq96vqgVqkEG.png?f=fotoalbum_large)
Volgens mij is daar:
Paars = PE,
Oranje PP (ongebruikt voor vaste kabel Smart EVSE)
Zwart/Wit = NTC / Thermistor voor temperatuur (ongebuikt)
Rood = Charge port... +3.3v
GND is een hele dikke geel/groen, of toch een andere draad (er zit ook een witte draad in de kabel, maar die was orgineel ook ongebruikt)
[ Voor 13% gewijzigd door TEst21234 op 08-08-2025 11:19 ]
Heb je hem getest voordat je de paal om ging bouwen?
Nee, heb de behuizing defect gekocht. Zou ik nog kunnen proberen. Maar denk dat dit een one-way oefening is waardoor ik niet meer terug kan?mjvdzwet schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:18:
Ik weet dat bij sommige kabels er vocht onder het zilvergrijze deel terecht kwam en hierdoor de UHF module defect raakte door oxidatie.
Heb je hem getest voordat je de paal om ging bouwen?
Ik had je een dm gestuurd, wil je svp kijken?plieshout schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:10:
Goedemorgen heren,
Ik heb hier een 10 jaar oude laadpaal van LS24 met een type 1 stekker (1 fase 3,7 kW) eraan voor onze oude Leaf.
<knip>
Nadat de setup met 2 kWh meters niet werkte heb ik steeds maar met 1 kWh meter geprobeerd. Als ik er 1 aan het werken krijg moeten 2 kWh meters geen probleem meer zijn. Er is wel communicatie want op het scherm van de kWh meter is het telefoon icoontje dat aangeeft dat er communicatie is en er komen waardes binnen op het scherm van de EVSE en de (stroom) waardes komen overeen met wat de kWh meter aangeeft. Dus het werkt wel eventjes alleen niet storingsvrij.
@Tassadar32
Dus we hebben dezelfde software versie op de kWh meter draaien en dezelfde versie van de EVSE. Heb je al wat kunnen onderscheppen van het modbus communicatie verkeer of meer duidelijkheid gekregen?
@dingo35
De EVSE is nog geen week oud dus ik ga ervan uit dat dit de laatste hardware versie is. Bij het opstarten piept deze inderdaad.
@mapsy
Ik neem aan dat er geen verschil is met de modbus communicatie tussen Eastron en InvEastron behalve dat de stromen andersom lopen als je de kWh meter niet aansluit zoals er op de kWh meter staat. Ik heb die stand (en anderen) ook al uitgeprobeerd maar mocht niks baten. Custom heb ik even geprobeerd maar als je niet weet wat je moet invullen is dat ook blind gokken.
Vervelend dat het nog niet werkt. Ik ben even gestopt met het verder afbouwen van de laadpaal totdat het smart gedeelte gaat werken zoals bedoeld. Ik heb die load balancing functie gewoon nodig anders kan ik net zo goed de granny charger blijven gebruiken (uitschakelbaar met een werkschakelaar dus geen stand-by verlies en uitlezing met plugwise). Wel heb ik nog even de DC/AC Residual Current Sensor getest op DC lekstroom en dat werkt naar behoren. Middels een weerstandje heb ik 6 mA laten lopen en meteen ging de EVSE op storing en stopte het laden.
EDIT: Graag uploaden naar https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/262
...ik kan hier niet jullie info uitfilteren, met alle threads die hier door elkaar lopen verlies ik het overzicht.
@Christian M. Kun je daar ook een verbose telnet debug log posten vanaf het moment dat er goede communicatie plaats vind, met correcte waarden in het SmartEVSE dashboard, tot en met het moment waarop de SmartEVSE in fout gaat?
Tevens daarbij je /settings posten, dan heb ik alles om te zien wat er gebeurt...
[ Voor 69% gewijzigd door dingo35 op 09-08-2025 03:24 ]
Zojuist geïnstalleerd. Ik hou je op de hoogte via Github!dingo35 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:59:
[...]
Dat was dus een bug: kun je de versie die hier staat testen a.u.b.?
https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/259
Je zal een keuze moeten maken waarmee je je laadpaal wilt aansturen. Dus Tibber of HA, beide zal niet lukken. Soc instellen is inderdaad niet heel nauwkeurig in te stellen met Tibber, maar ik kan er mee leven. Het heeft mij i.i.g. al best wat grid rewards opgeleverdDeikke schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:58:
Ik heb sinds dit weekend de SmartEVSE aan de praat met Tibber, maar het lijkt alsof zij de volledige controle over de laadplanning over willen nemen, niet alleen onderbreken. Helaas heeft mijn auto geen api koppeling, dus moet ik zelf instellen hoeveel % er nu in zit, dit werkt heel onhandig met de Tibber app. Ik heb de SOC en laden met goedkoopste prijzen ed. allemaal al ingesteld in HA, maar de samenwerking met Tibber werkt nu een beetje tegen elkaar in. Is er iemand die dit wel goed voor elkaar heeft gekregen?
6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA
Nog even geduld hebben dusdingo35 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 07:21:
Hw v4 zal een modem bevatten; er is geen datum bekend, het ontwikkelen van de firmware alleen al is een monsterklus, mijn inschatting is dat v4 in 2025 niet commercieel beschikbaar zal zijn.
Ik heb een laadkast gemaakt met de Smartevse icm dc controller
en de 2 magneetschakelaars. Ik maak geen gebruik van P1 of dergelijke.
Ik heb een vaste kabel en een weerstand van 680Ω tussen PP en PE
geplaatst.
Gisteren geladen over 3 fasen maar komt niet hoger dan 3 x 6 Ampère.
Hoe kan ik nu met 3 x 10 Ampère laden?
Wat en waar moet/kan ik dat instellen. Heb de Smartevse ook in HA hangen.
Daar werkt de stroomslider niet, maximaal 6 Ampère.
In de Smartevse (via IP address) zelf helpt "override" 6 Amp ook niet.
[ Voor 15% gewijzigd door con1 op 11-08-2025 09:23 ]
Ik ben niet gek, ik ben anders. Blij als een ei met mijn Hyundai Inster Pulse.
Met welke mode heb je geladen?con1 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:17:
Gisteren geladen over 3 fasen maar komt niet hoger dan 3 x 6 Ampère.
Hoe kan ik nu met 3 x 10 Ampère laden?
Sometimes you need to plan for coincidence
Nee v3.1 kan geen modem aansturen; de Ext connector kan je bijvoorbeeld gaan gebruiken om een relais aan te sluiten die het vermogen beperkt tot 4.2kW als je net provider dit aanstuurt (het huidige GridRelay, maar die neemt dan niet langer de plaats in van een externe Switch).marcel h schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:00:
[...]
Nog even geduld hebben dus. Wat ik mij afvroeg, de nieuwe 3.1 versie heeft "Ext connector for future add-ons". Weet jij waarvoor die is? Is het wellicht mogelijk om de 3.1 later uit te breiden met een modem, of heb je echt de v4 versie nodig voor de modem en communicatie met de auto? Of is dit een vraag die ik aan Stegen zelf moet stellen?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJVelObqt7vi5Z4L7O6glypb.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1ckRDGMY9sd8Do5IG8nZV8PH.jpg?f=user_large)
Als ik override 6 Amp instel dan blijft de "aanvalsmode"op 6 Amp staan.
[ Voor 28% gewijzigd door con1 op 11-08-2025 15:27 ]
con1 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:24:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als ik override 6 Amp instel dan blijft de "aanvalsmode"op 6 Amp staan.
edit: of druk op "raw data" in de UIHmmbob schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:35:
Wat zijn de instellingen? http://[smartevse-IP]/settings
edit2: wat een verschrikkelijke (automatische) vertalingen btw
[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 11-08-2025 16:08 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Het is wel een lappie tekst;Hmmbob schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:07:
[...]
[...]
edit: of druk op "raw data" in de UI
edit2: wat een verschrikkelijke (automatische) vertalingen btw
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
| { "versie": "v3.9.1", "serienummer": 8084, "mode": "NORMAAL", "modus_id": 1, "car_connected": false, "wifi": { "status": "WL_VERBONDEN", "ssid": "Bonnie", "rssi": -64, "bssid": "3C:37:12:B9:C8:4A" }, "evse": { "tijdelijk": 38, "temp_max": 65, "verbonden": onwaar, "toegang": 1, "modus": 0, "laadbl": 0, "pwm": 1024, "aangepaste knop": waar, "zonne_stop_timer": 0, "state": "Klaar om op te laden", "status_id": 0, "error": "Geen", "fout_id": 0, "rfidreader": "Uitgeschakeld", "aantal fasen": 3, "rfid": "Niet Geïnstalleerd" }, "instellingen": { "laadstroom": 0, "override_current": 60, "huidige_min": 6, "huidige_max": 6, "huidige_hoofd": 25, "huidige_max_circuit": 16, "huidige_max_som_hoofd": 0, "max_som_hoofd_tijd": 0, "solar_max_import": 0, "zonnestartstroom": 0, "solar_stop_tijd": 0, "enable_C2": "Altijd Aan", "netmeter": "Uitgeschakeld", "starttijd": 0, "stoptijd": 0, "herhaal": 0, "lcdlock": 0, "vergrendeling": 0, "kabelslot": 0 }, "mqtt": { "host": "192.168.2.218", "poort": 1883, "topic_prefix": "SmartEVSE/8084", "gebruikersnaam": "mqttuser", "wachtwoordset": true, "status": "Verbonden" }, "ocpp": { "modus": "Uitgeschakeld", "backend_url": "", "cb_id": "", "auth_sleutel": "", "auto_auth": "Uitgeschakeld", "auto_auth_idtag": "", "status": "Verbonden" }, "thuisbatterij": { "stroom": 0, "laatste_update": 0 }, "ev_meter": { "beschrijving": "Uitgeschakeld", "adres": 12, "belangrijk t_actief_vermogen": 0, "totaal_kWh": 0, "opgeladen_kWh": 0, "stromen": { "TOTAAL": 0, "L1": 0, "L2": 0, "L3": 0 }, "import_actieve_energie": 0, "export_actieve_energie": 0 }, "netmeter": { "import_actieve_energie": 0, "export_actieve_energie": 0 }, "fase_stromen": { "TOTAAL": 0, "L1 ": 0, "L2": 0, "L3": 0, "laatste_gegevens_update": 0, "oorspronkelijke_gegevens": { "TOTAAL": 0, "L1": 0, "L2": 0, "L3": 0 } }, "achtergrondverlichting": { "timer": 0, "status": "UIT" }, "kleur": { "uit": { "R": 0, "G": 0, "B": 0 }, "normaal": { "R": 0, "G": 255, "B": 0 }, "dun": { "R": 0, "G": 255, "B": 0 }, "zonne-energie": { "R": 255, "G": 170, "B": 0 }, "aangepast": { "R": 0, "G": 0, "B": 255 } } } |
1
2
3
4
| "evse": { "verbonden": onwaar, "state": "Klaar om op te laden", } |
Lijkt erop dat je auto niet aangesloten is of niet gedetecteerd wordt!
Dit moet zijn :
1
2
3
4
| "evse": { "connected": true, "state": "Connected to EV", } |
De max stroom staat op 6A voor zover ik kan zien..con1 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:45:
[...]
Het is wel een lappie tekst;
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 { "versie": "v3.9.1", "serienummer": 8084, "mode": "NORMAAL", "modus_id": 1, "car_connected": false, "wifi": { "status": "WL_VERBONDEN", "ssid": "Bonnie", "rssi": -64, "bssid": "3C:37:12:B9:C8:4A" }, "evse": { "tijdelijk": 38, "temp_max": 65, "verbonden": onwaar, "toegang": 1, "modus": 0, "laadbl": 0, "pwm": 1024, "aangepaste knop": waar, "zonne_stop_timer": 0, "state": "Klaar om op te laden", "status_id": 0, "error": "Geen", "fout_id": 0, "rfidreader": "Uitgeschakeld", "aantal fasen": 3, "rfid": "Niet Geïnstalleerd" }, "instellingen": { "laadstroom": 0, "override_current": 60, "huidige_min": 6, "huidige_max": 6, "huidige_hoofd": 25, "huidige_max_circuit": 16, "huidige_max_som_hoofd": 0, "max_som_hoofd_tijd": 0, "solar_max_import": 0, "zonnestartstroom": 0, "solar_stop_tijd": 0, "enable_C2": "Altijd Aan", "netmeter": "Uitgeschakeld", "starttijd": 0, "stoptijd": 0, "herhaal": 0, "lcdlock": 0, "vergrendeling": 0, "kabelslot": 0 }, "mqtt": { "host": "192.168.2.218", "poort": 1883, "topic_prefix": "SmartEVSE/8084", "gebruikersnaam": "mqttuser", "wachtwoordset": true, "status": "Verbonden" }, "ocpp": { "modus": "Uitgeschakeld", "backend_url": "", "cb_id": "", "auth_sleutel": "", "auto_auth": "Uitgeschakeld", "auto_auth_idtag": "", "status": "Verbonden" }, "thuisbatterij": { "stroom": 0, "laatste_update": 0 }, "ev_meter": { "beschrijving": "Uitgeschakeld", "adres": 12, "belangrijk t_actief_vermogen": 0, "totaal_kWh": 0, "opgeladen_kWh": 0, "stromen": { "TOTAAL": 0, "L1": 0, "L2": 0, "L3": 0 }, "import_actieve_energie": 0, "export_actieve_energie": 0 }, "netmeter": { "import_actieve_energie": 0, "export_actieve_energie": 0 }, "fase_stromen": { "TOTAAL": 0, "L1 ": 0, "L2": 0, "L3": 0, "laatste_gegevens_update": 0, "oorspronkelijke_gegevens": { "TOTAAL": 0, "L1": 0, "L2": 0, "L3": 0 } }, "achtergrondverlichting": { "timer": 0, "status": "UIT" }, "kleur": { "uit": { "R": 0, "G": 0, "B": 0 }, "normaal": { "R": 0, "G": 255, "B": 0 }, "dun": { "R": 0, "G": 255, "B": 0 }, "zonne-energie": { "R": 255, "G": 170, "B": 0 }, "aangepast": { "R": 0, "G": 0, "B": 255 } } }
Dat klopt, ik was niet aan het laden.sandergar schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:24:
[...]
code:
1 2 3 4 "evse": { "verbonden": onwaar, "state": "Klaar om op te laden", }
Lijkt erop dat je auto niet aangesloten is of niet gedetecteerd wordt!
Dit moet zijn :
code:
1 2 3 4 "evse": { "connected": true, "state": "Connected to EV", }
Maar daar gaat het om, ik geen idee hoe en waar ik dat kan wijzigen.Driehoek schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:19:
[...]
De max stroom staat op 6A voor zover ik kan zien..
Ik heb sowieso in HA de Smartevse staan en ook middels MQTT.
Ik kan geen aanwijsbare instelling vinden om dat te wijzigen.
Lukt het via het scherm?con1 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:50:
[...]
Maar daar gaat het om, ik geen idee hoe en waar ik dat kan wijzigen.
stroom op 10 Amp. zetten. Nu wordt er volgens de Hyundai Inster met 6,8 kW geladen.
Dat komt een heel eind overeen met 3 x 2300 Watt. Dus nu gaat het goed volgens mij.
En hier de uitdraai van de EVSE;
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
| { "version": "v3.9.1", "serialnr": 8084, "mode": "NORMAL", "mode_id": 1, "car_connected": true, "wifi": { "status": "WL_CONNECTED", "ssid": "Bonnie", "rssi": -63, "bssid": "3C:37:12:B9:C8:4A" }, "evse": { "temp": 47, "temp_max": 65, "connected": true, "access": 1, "mode": 0, "loadbl": 0, "pwm": 168, "custombutton": true, "solar_stop_timer": 0, "state": "Charging", "state_id": 2, "error": "None", "error_id": 0, "rfidreader": "Disabled", "nrofphases": 3, "rfid": "Not Installed" }, "settings": { "charge_current": 99, "override_current": 99, "current_min": 6, "current_max": 10, "current_main": 25, "current_max_circuit": 16, "current_max_sum_mains": 0, "max_sum_mains_time": 0, "solar_max_import": 0, "solar_start_current": 0, "solar_stop_time": 0, "enable_C2": "Always On", "mains_meter": "Disabled", "starttime": 0, "stoptime": 0, "repeat": 0, "lcdlock": 0, "lock": 0, "cablelock": 0 }, "mqtt": { "host": "192.168.2.218", "port": 1883, "topic_prefix": "SmartEVSE/8084", "username": "mqttuser", "password_set": true, "status": "Connected" }, "ocpp": { "mode": "Disabled", "backend_url": "", "cb_id": "", "auth_key": "", "auto_auth": "Disabled", "auto_auth_idtag": "", "status": "Disconnected" }, "home_battery": { "current": 0, "last_update": 0 }, "ev_meter": { "description": "Disabled", "address": 12, "import_active_power": 0, "total_kwh": 0, "charged_kwh": 0, "currents": { "TOTAL": 0, "L1": 0, "L2": 0, "L3": 0 }, "import_active_energy": 0, "export_active_energy": 0 }, "mains_meter": { "import_active_energy": 0, "export_active_energy": 0 }, "phase_currents": { "TOTAL": 0, "L1": 0, "L2": 0, "L3": 0, "last_data_update": 0, "original_data": { "TOTAL": 0, "L1": 0, "L2": 0, "L3": 0 } }, "backlight": { "timer": 120, "status": "ON" }, "color": { "off": { "R": 0, "G": 0, "B": 0 }, "normal": { "R": 0, "G": 255, "B": 0 }, "smart": { "R": 0, "G": 255, "B": 0 }, "solar": { "R": 255, "G": 170, "B": 0 }, "custom": { "R": 0, "G": 0, "B": 255 } } } |
In de UI vind je een pullldown menu net boven de reboot knop (althans op mobiel). Die op de lege waarde zetten. Dan de laad modus aanklikken (normal/smart/solar) en dan pakt ie de nieuwe override.con1 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:50:
[...]
Maar daar gaat het om, ik geen idee hoe en waar ik dat kan wijzigen.
Ik weet niet waar je vertalingen in de UI vandaan komen maar met zo’n vertaling snap ik dat je er niet uitkomt…
Verdraaid, dat werkt. Wel vreemd en jammerTHM0 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:57:
[...]
In de UI vind je een pullldown menu net boven de reboot knop (althans op mobiel). Die op de lege waarde zetten. Dan de laad modus aanklikken (normal/smart/solar) en dan pakt ie de nieuwe override.
Ik weet niet waar je vertalingen in de UI vandaan komen maar met zo’n vertaling snap ik dat je er niet uitkomt…
dat ik dat in HA niet kan instellen.
Maar ik ben weer een stukje verder, bedankt.
Werkt dit ook met de ABB B21 1-fasemeter die in de NewMotion LoLo3 laadstations zit? Door gewoon de instellingen voor het B23 model te gebruiken?
[ Voor 25% gewijzigd door Thepawn op 14-08-2025 11:13 ]
6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA
Als ik een 2e SmartEVSE wil gebruiken icm met Power Share. Moet er dan ook een 2e EV meter via Modbus geplaatst worden of wordt de enkele EV meter gebruikt voor beiden?
Nee, er wordt exact gezocht naar een Homewizard meter met de naam "p1meter".Thepawn schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:52:
@dingo35 Over het gebruik van de Homewizard P1-meter als netmeter. Weet u of de smartEVSE ook werkt met het DIN-gemonteerde model van Homewizard, de Homewizard HWE-KWh1? Werkt de automatische detectie op dezelfde manier?
Hangt er vanaf of je wil weten hoeveel de 2e EV heeft geladen. De EV-meter hoeft niet. Maar je kan 'm bij mijn weten niet delen met een 2e EVSE.databeestje schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:45:
Stomme vraag, de huidige SmartEVSE werkt in combinatie met de mains meter via api en ev meter via modbus.
Als ik een 2e SmartEVSE wil gebruiken icm met Power Share. Moet er dan ook een 2e EV meter via Modbus geplaatst worden of wordt de enkele EV meter gebruikt voor beiden?
All-electric.
Het nut van een EV meter is dus vooral om bij te houden hoeveel kWh je geladen hebt, bijv. om door te belasten naar je werkgever.
Als dat niet speelt bij je 2e EV hoef je geen tweede te installeren. Het delen van een EVmeter is niet mogelijk.
@databeestjedingo35 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 06:29:
Dat klopt, de EV meter is optioneel en de SmartEVSE doet er niet veel mee, anders dan de gemeten waardes tonen em doorsturen naar de REST en MQTT APIs.
Het nut van een EV meter is dus vooral om bij te houden hoeveel kWh je geladen hebt, bijv. om door te belasten naar je werkgever.
Als dat niet speelt bij je 2e EV hoef je geen tweede te installeren. Het delen van een EVmeter is niet mogelijk.
Ik gebruik geen EVmeter en heb ook maar 1 smartEVSE. Maar….
Als de twee smartEVSE’s op dezelfde groep zitten dan kan je de meter toch plaatsen VOORDAT dat wordt uitgesplitst?
Dan zit de EVmeter wel VOOR de smartEVSE in plaats van erna maar als hij niks met de data doet maakt dat niet echt veel uit.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Wat voegt de meter dan nog toe? Hij wordt (momenteel) niet gebruikt om de stroom voor je main te limitten, en daarmee dus niet voor load balancing.Stefannn schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 07:34:
[...]
@databeestje
Ik gebruik geen EVmeter en heb ook maar 1 smartEVSE. Maar….
Als de twee smartEVSE’s op dezelfde groep zitten dan kan je de meter toch plaatsen VOORDAT dat wordt uitgesplitst?
Dan zit de EVmeter wel VOOR de smartEVSE in plaats van erna maar als hij niks met de data doet maakt dat niet echt veel uit.
Normaal gebruik je de meter om te kijken hoeveel de auto heeft geladen, maar als je 2 auto's laadt heb je geen flauw benul meer welke auto wat gebruikt heeft en is deze functionaliteit ook weg. Blijft eigenlijk niets over
Tja…Robbiedobbie schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 07:36:
[...]
Wat voegt de meter dan nog toe? Hij wordt (momenteel) niet gebruikt om de stroom voor je main te limitten, en daarmee dus niet voor load balancing.
Normaal gebruik je de meter om te kijken hoeveel de auto heeft geladen, maar als je 2 auto's laadt heb je geen flauw benul meer welke auto wat gebruikt heeft en is deze functionaliteit ook weg. Blijft eigenlijk niets over
De vraag was of je een enkele meter kon gebruiken…
Nb. Ik heb zelf geen EVmeter maar integreer gewoon de actuele laadstroom (dus wat de smartEVSE aanbiedt) over de tijd. Dat is iets minder nauwkeurig (want de auto kan minder laden dan dat de smartEVSE aanbiedt) maar geeft toch een heel redelijk beeld van wat er geladen wordt. Niet geschikt voor facturering. Wel voor persoonlijke monitoring.
Ik heb het een keer over een volledige lading getest en het was op ongeveer een procent nauwkeurig.
[ Voor 10% gewijzigd door Stefannn op 15-08-2025 08:17 ]
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Dat is toch heel erg afhankelijk van de auto. Als ik mijn nissan leaf aan de paal hang dan gaat de laadpaal naar 32A, maar in werkelijkheid gebruikt de auto nooit meer dan 28A. Als je geen ev meter hebt en dit dus niet weet, dan zou je best snel behoorlijk verschil hebben (dik 800 watt verschil)Stefannn schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:14:
[...]
Tja…
Nb. Ik heb zelf geen EVmeter maar integreer gewoon de actuele laadstroom over de tijd. Dat is iets minder nauwkeurig maar geeft toch een heel redelijk beeld van wat er geladen wordt. Niet geschikt voor facturering. Wel voor persoonlijke monitoring.
A… ik had de post nog ge-edit…Robbiedobbie schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:17:
[...]
Dat is toch heel erg afhankelijk van de auto. Als ik mijn nissan leaf aan de paal hang dan gaat de laadpaal naar 32A, maar in werkelijkheid gebruikt de auto nooit meer dan 28A. Als je geen ev meter hebt en dit dus niet weet, dan zou je best snel behoorlijk verschil hebben (dik 800 watt verschil)
Ik heb het voor mijn ioniq5 gestest en het was nauwkeurig.
Geen garantie voor andere auto’s inderdaad
De reden dat ik dit vraag is of hiervoor noodzaak is bij PowerShare, ik lees het niet.Stefannn schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:14:
[...]
Tja…
Nb. Ik heb zelf geen EVmeter maar integreer gewoon de actuele laadstroom (dus wat de smartEVSE aanbiedt) over de tijd. Dat is iets minder nauwkeurig (want de auto kan minder laden dan dat de smartEVSE aanbiedt) maar geeft toch een heel redelijk beeld van wat er geladen wordt. Niet geschikt voor facturering. Wel voor persoonlijke monitoring.
Ik heb het een keer over een volledige lading getest en het was op ongeveer een procent nauwkeurig.
Uiteraard is er met de meetwaarden van de EV meter die beide voertuigen zou meten wel het een en ander uit te rekenen icm met de aanstuurwaarde, maar de verschillen kunnen aanzienlijk zijn.
Overigens is het meer dat er 2 autos aangesloten kunnen worden. En als er dan bewaking voor de hoofdzekering of ev groep is, dan is dat mooi meegenomen. Aan de ander kant, we laden al een jaar 2 autos met 1 3.6kW laadpaal, en dat werkt ook. (Hangt altijd af van de kilometers)
Voor zover ik weet is er bij powershare 1 laadpaal de master. Deze bepaald wat elke paal aan capaciteit mag gebruiken. Die kijkt simpelweg naar wat over de hoofdmeter gaat, en wat maximaal over een kabel mag, en verdeeld ditdatabeestje schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:06:
[...]
De reden dat ik dit vraag is of hiervoor noodzaak is bij PowerShare, ik lees het niet.
Uiteraard is er met de meetwaarden van de EV meter die beide voertuigen zou meten wel het een en ander uit te rekenen icm met de aanstuurwaarde, maar de verschillen kunnen aanzienlijk zijn.
Overigens is het meer dat er 2 autos aangesloten kunnen worden. En als er dan bewaking voor de hoofdzekering of ev groep is, dan is dat mooi meegenomen. Aan de ander kant, we laden al een jaar 2 autos met 1 3.6kW laadpaal, en dat werkt ook. (Hangt altijd af van de kilometers)
Geen idee of dit de juiste plek is, maar ik vind het zo'n zonde om 'm gewoon op de schroothoop te gooien, wetende dat iemand met meer kennis dan ikzelf hierover nog iets moois met deze laadpaal kan doen.
Dus bij deze: Is er iemand die toevallig deze wil hebben (Zelf op te halen regio Antwerpen)?
/f/image/XOo7FhuHJoOBWU0WasezW1pk.png?f=fotoalbum_large)
Laat me even weten via PB...
Echter las ik wat over de CP en vaste kabel 680 OHM.
Nu zie ik dat de (vaste laadkabel) CP met een weerstand van 680 tussen de aarde is aangesloten.
Hoe en is het mogelijk dit met de smart evse te doen? ik kon geen fotos zo snel vinden in het topic.
foto van de huidige aansluiting:
bvd
:strip_exif()/f/image/DwaZCW3hybBp4TeYLE7vhckm.jpg?f=fotoalbum_large)
You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
Aha, als jouw kabel de PP draad doortrekt naar de kast en de 680 ohm niet in de stekker zit kan je dit gewoon weer op die manier aansluiten.Phyt_ schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:02:
Ik heb een Evbox Homeline waar ik een smart evse in wil plaatsten voor simpel autostart laden zonder pasjes etc.
Echter las ik wat over de CP en vaste kabel 680 OHM.
Nu zie ik dat de (vaste laadkabel) CP met een weerstand van 680 tussen de aarde is aangesloten.
Hoe en is het mogelijk dit met de smart evse te doen? ik kon geen fotos zo snel vinden in het topic.
foto van de huidige aansluiting:
bvd
[Afbeelding]
Voor de duidelijkheid, deze weerstand hoeft enkel tussen de PP en de aarde, niet in de SmartEVSE. Sommige laad controllers hebben ook deze zelfde weerstand nodig om te weten hoeveel stroom de kabel kan dragen.
Zover ik weet heeft de SmartEVSE deze aansluiting niet.
Ik heb de smartEVSE (v3.8.5) en een Iskra contractor (beiden laatst bij Stegen gekocht) aangesloten. Dit wil ik hierna nog uitbreiden met een de RCS, een kWh meter en een Sensorbox, maar het testen van deze simpele configuratie werkt al niet. Verder heb ik een vaste kabel (dus CONFIG staat op 'Fixed') en heb ik al wel alle 3 de fases aangesloten.
Ik loop tegen het volgende probleem aan:
Als ik stekker in de auto doe, dan hoor ik wel een klik in de auto (Fiat 500e) en er branden eventjes groene lampjes, maar daarna geeft de auto meteen een fout en op de smartEVSE gebeurt niets, althans blijft staan in 'Ready to Charge'. Dus blijkbaar gaat er iets niet goed in de handshake.
Ik heb vervolgens een en ander doorgemeten:
- De laadkabel lijkt in orde (elke draad gechecked en tussen PP en PE op de stekker meet ik netjes 220 Ohm: het is een 32A kabel)
- Als de stekker niet in de auto zit, meet ik op de stekker tussen CP en PE 50V (dat zou 12V moeten zijn, maar ik begrijp dat mijn multimeter die blokpuls misschien niet helemaal goed kan meten?). En in het laadpunt meet ik tussen de CP uitgang op de smartEVSE en aarde hetzelfde, dus ook AC 50V.
- De grondkabel vanaf mijn meterkast: L1-PE: 230V, L1-N: 230V, N-PE: 0V, dus de aarding is dan in orde?

Verder nog belangrijk om te weten. Mijn auto laad wel gewoon met een granny charger in een (ander) stopcontact. En mijn buurman heeft ook zijn auto even geprobeerd, maar dit gaf hetzelfde probleem.
Bijgevoegd een foto van mijn (nog) rommelige setup, en een schemaatje waarin de aansluitingen beter te zien zijn.
Hebben jullie enig idee wat het probleem kan zijn en wat ik kan testen?
Ik las ook iets van een Test modus van de smartEVSE, maar blijkbaar zit dat niet meer op mijn versie.
:strip_exif()/f/image/N8UAZ9u1dJJnQeQRiZminEev.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/YlAURs7f3SLCaErjfvRS1key.png?f=fotoalbum_large)
Mis je niet de aarde op de smart evse?timfin schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:35:
Ik ben begonnen met het ombouwen van mijn lolo (Newmotion) laadpaal naar een smartEVSE configuratie, zoals velen hier op het forum. Ik heb niet zoveel ervaring met electra, maar met alle info op dit forum (en hulp van chatGPT) durfde ik het wel aan.
Ik heb de smartEVSE (v3.8.5) en een Iskra contractor (beiden laatst bij Stegen gekocht) aangesloten. Dit wil ik hierna nog uitbreiden met een de RCS, een kWh meter en een Sensorbox, maar het testen van deze simpele configuratie werkt al niet. Verder heb ik een vaste kabel (dus CONFIG staat op 'Fixed') en heb ik al wel alle 3 de fases aangesloten.
Als ik stekker in de auto doe, dan hoor ik wel een klik in de auto (Fiat 500e) en er branden eventjes groene lampjes, maar daarna geeft de auto meteen een fout en op de smartEVSE gebeurt niets, althans blijft staan in 'Ready to Charge'. Dus blijkbaar gaat er iets niet goed in de handshake.
Ik heb vervolgens een en ander doorgemeten:Als ik de stekker in de auto doe, dan meet ik tussen de CP uitgang op de smartEVSE en aarde 0 volt. Dus hij valt naar 'state E', maar ik zou niet weten waarom
- De laadkabel lijkt in orde (elke draad gechecked en tussen PP en PE op de stekker meet ik netjes 220 Ohm: het is een 32A kabel)
- Als de stekker niet in de auto zit, meet ik op de stekker tussen CP en PE 50V (dat zou 12V moeten zijn, maar ik begrijp dat mijn multimeter die blokpuls misschien niet helemaal goed kan meten?). En in het laadpunt meet ik tussen de CP uitgang op de smartEVSE en aarde hetzelfde, dus ook AC 50V.
- De grondkabel vanaf mijn meterkast: L1-PE: 330V, L1-N: 330V, N-PE: 0V, dus de aarding is dan in orde?
...
Verder nog belangrijk om te weten. Mijn auto laad wel gewoon met een granny charger in een (ander) stopcontact. En mijn buurman heeft ook zijn auto even geprobeerd, maar dit gaf hetzelfde probleem.
Bijgevoegd een foto van mijn (nog) rommelige setup, en een schemaatje waarin de aansluitingen beter te zien zijn.
Ik las ook iets van een Test modus van de smartEVSE, maar blijkbaar zit dat niet meer op mijn versie.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
Ok vreemd, in theorie is deze weerstand dan overbodig, aangezien het een vaste kabel is die heeft geen PP, alleen CP.(als ik de theorie goed heb begrepen)databeestje schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:21:
[...]
Aha, als jouw kabel de PP draad doortrekt naar de kast en de 680 ohm niet in de stekker zit kan je dit gewoon weer op die manier aansluiten.
Voor de duidelijkheid, deze weerstand hoeft enkel tussen de PP en de aarde, niet in de SmartEVSE. Sommige laad controllers hebben ook deze zelfde weerstand nodig om te weten hoeveel stroom de kabel kan dragen.
Zover ik weet heeft de SmartEVSE deze aansluiting niet.
Ik weet niet waarom dit zo is aangesloten op de Evbox.
Ik zal de CP kabel rechtstreeks aansluiten als ik volgende week de EVSE binnen heb zonder de weerstand om te testen, bedankt voor je reactie.
Wordt vervolgd
Leuk die kerstverlichting rondom de paal! Kleurt die mee met de status?timfin schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:35:
Ik ben begonnen met het ombouwen van mijn lolo (Newmotion) laadpaal naar een smartEVSE configuratie, zoals velen hier op het forum. Ik heb niet zoveel ervaring met electra, maar met alle info op dit forum (en hulp van chatGPT) durfde ik het wel aan.
Ik heb vervolgens een en ander doorgemeten:Als ik de stekker in de auto doe, dan meet ik tussen de CP uitgang op de smartEVSE en aarde 0 volt. Dus hij valt naar 'state E', maar ik zou niet weten waarom
- De grondkabel vanaf mijn meterkast: L1-PE: 330V, L1-N: 330V, N-PE: 0V, dus de aarding is dan in orde?
...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op advies van een medetweaker zit ik ook te kijken naar een smartevse oplossing, laat weten of het allemaal lukt en wat je er van hebt geleerd!
Óf je bent enorm slordig met het typen, óf je zit op een erg vreemd net aangesloten, óf je hebt een driefasensysteem met een zwevende neutraal/aarde?
https://github.com/dingo3...ocs/SmartEVSEv3_build.pdf
Daar staat de PE verbinding toch ook duidelijk in. Ik begrijp niet dat mensen hier gaan posten als ze niet hun bedrading minstens twee keer met het schema uit de handleiding hebben gecontroleerd.
Euh ja een beetje slordig dan, dat moest 230V zijn, aangepast!dingo35 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 07:10:
@timfin: L1-PE: 330V, L1-N: 330V, N-PE: 0V
Óf je bent enorm slordig met het typen, óf je zit op een erg vreemd net aangesloten, óf je hebt een driefasensysteem met een zwevende neutraal/aarde?
Inderdaad was het de aarde op de smartEVSE, stom overheen gelezen. Nu doet ie het.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3bnBGJR2jgzLVcvfQ6SHZDjA.jpg?f=user_large)
Haha nee dat doet ie niet, de momenten dat ik in de winter de kerstverlichting aan wil hebben staan, komt waarschijnlijk juist niet overeen met de momenten dat ik wil dat de auto laadt...Beer070 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 06:57:
[...]
Leuk die kerstverlichting rondom de paal! Kleurt die mee met de status?
Op advies van een medetweaker zit ik ook te kijken naar een smartevse oplossing, laat weten of het allemaal lukt en wat je er van hebt geleerd!
Maar dit probleempje is ondertussen opgelost (zie andere post). Beetje overbodige tip: lees het aansluitschema goed door, en blijf het checken als je de boel weer omgooit. RTFM again and again.

En lees vooral dit forum goed door, er zijn genoeg boodschappenlijstjes, setups, problemen en oplossingen te vinden!
Echter sinds een dag vergrendeld de stekker niet meer en blijft het lampje van de Lynk geel. Het vreemde is dat ik in de meterkast wel kan zien dat de kabel is aangesloten aangezien bij de SmartEVSE het schermpje oplicht zodra ik de stekker in de auto doe.
Ik heb al geprobeerd contactspray in de stekker te spuiten, maar zonder positief resultaat.
Daarnaast blijft de SmartEVSE controller op status "Ready" (ook als de stekker uit de auto is). Ik heb de stroom er al vanaf gehaald. Ik meen dat de status van de SmartEVSE altijd op ready to charge staat als er geen kabel is aangesloten?
Ik kan wel gewoon laden via de kabel die in het normale stopcontact kan en ook bij openbare palen, dus aan de auto ligt het niet.
EDIT: heb net geprobeerd om de setting "MODE" van Smart naar Normal te veranderen en weer terug en bij het afsluiten van het menu komt heel kort de melding "ERROR NO SERIAL COM CHECK WIRING" in beeld.
Ik lees dat dit met de Sensorbox te maken heeft:
"ERROR NO SERIAL COM CHECK WIRING No signal from the Sensorbox or
other SmartEVSE (when load balancing is used) has been received for 10
seconds. Please check the wiring to the Sensorbox or other SmartEVSE."
Deze knippert wel groen - zo hoort het toch?
EDIT 2: ik heb nu de instellingen op Normal ipv Smart gezet en de maximale ampere op 10, en nu doet 'ie 't wel. Zal als de auto volledig opgeladen is, alles weer terugzetten naar zoals het altijd was (Smart en max 25A) en kijken wat 'ie dan doet. Heel vreemd dit.
EDIT 3: de auto is al geruime tijd volledig vol - zou de status dan niet naar "READY" moet springen op de controller? Er staat nu nog steeds "Charging 10A"
[ Voor 30% gewijzigd door ThijsAms op 18-08-2025 13:41 ]
Alles werkt wel een soort van. Tibber ziet dat de auto verbonden is en maakt een laadplan met gridrewards. Volgens mij gaat eea alleen mank omdat tibber geen idee heeft hoeveel kw er in de auto gestopt wordt. Ik kreeg op een gegeven moment de melding dat er 5kw was geladen met een snelheid van 8,5 kwh. Dit is onmogelijk want het hele spul staat op max 16a. Ik kan in tibber volgens mij ook nergens aangeven dat ik maar kan laden met 1 fase op 16a. Is dit wel eigenlijk wel mogelijk via deze constructie of moet tibber via de ev_meter data zien hoe snel de auto laad?
[ Voor 5% gewijzigd door achterhoeker op 19-08-2025 14:34 ]
Snelheid van laden is kWh/h = kW = vermogen.
Dus volgens mij halen óf Tibber óf jij e.e.a. door elkaar...

Er zijn in dit topic volgens mij meer mensen met auto waar geen tibber power up voor beschikbaar is dus ik ben benieuwd hoe zij dit ervaren of hoe ze dit werkend hebben gekregen.