Ok, dan los ik je probleem niet op.
Okay, bricken lijkt me wel geluktdingo35 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:00:
No worries, tot op heden zijn er 0 gevallen bekend van onherstelbaar gebrickte SmartEVSEs.
Voor onervaren flashers lijkt dit de makkelijkste methode (omdat die zowel bootloader, partitie-indeling als firmware.bin flashed):
https://github.com/dingo3....md#building-the-firmware

Ooit, lang, lang geleden kocht ik een SmartEVSE v3 met firmware 3.00. Nooit wat mee gedaan. Tot de 50five migratie me weer wakker schudde en ik hier mee aan de slag ging. Eerste actie als tweaker, uiteraard, de meest recente firmware er op. Nou dat was een koude kermis :-)
1. Wifi enabled in het menu, display zei accesspoint enabled maar geen te vinden, niet op de telefoon, niet op de laptop. Paar keer geprobeerd aan/uit, wifi enabled/disabled, geen success.
2. Dan maar flashen. USB er in, laptop herkent COM7 direct, ingsteld op 115200. Firmware 3.9.1 en NodeMCU PyFlasher gedownload. NodeMCU PyFlasher starten, COM7 kiezen, firmware.bin kiezen en op flash klikken. Mooi overzicht van het verloop in de monitor, percentage loopt netjes op, geen foutmeldingen. Succes dacht ik. Spanning er af en er op, maar nu licht alleen het scherm van de SmartEVSE op zonder tekst of wat dan ook. Alleen de backlight.
3. Dan flash_download_tool van Espressif gedownload. Zelfde firmware geladen, en 2x geflasht met 0x0000 en 0x1c0000 zoals @dingo35 voorschrijft. Communicatie in de monitor onduidelijk maar geen foutmeldingen lijkt het. Helaas met hetzelfde resultaat.
Ik weet het ff niet meer, wie kan me helpen?
N.B.: Platformio gaat me te ver. Dat heb ik eerder 1x in mijn leven geprobeerd, kostte me ongeveer 13 jaar van mijn leven maar kreeg het niet werkend (om Tasmota te builden).
EDit: nogmaals geprobeerd met een lagere snelheid 57600. Maar zelfde resultaat, alleen backlight gaat aan.
Output van NodeMCU PyFlasher, zo begint het:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| Command: esptool.py --port COM7 --baud 57600 --after no_reset write_flash --flash_size detect --flash_mode dio 0x00000 C:\Users\Fons\Desktop\projects\SmartEVSE\firmwares\firmware.bin esptool.py v4.8.1 Serial port COM7 Connecting.......... Detecting chip type... Unsupported detection protocol, switching and trying again... Connecting.... Detecting chip type... ESP32 Chip is ESP32-D0WD-V3 (revision v3.0) Features: WiFi, BT, Dual Core, 240MHz, VRef calibration in efuse, Coding Scheme None Crystal is 40MHz MAC: e0:e2:e6:a7:18:3c Uploading stub... Running stub... Stub running... Configuring flash size... Auto-detected Flash size: 4MB Flash will be erased from 0x00000000 to 0x00174fff... Compressed 1526192 bytes to 983267... Writing at 0x0001925f... (8 %) |
En zo eindigt het:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| Detecting chip type... ESP32 Chip is ESP32-D0WD-V3 (revision v3.0) Features: WiFi, BT, Dual Core, 240MHz, VRef calibration in efuse, Coding Scheme None Crystal is 40MHz MAC: e0:e2:e6:a7:18:3c Uploading stub... Running stub... Stub running... Configuring flash size... Auto-detected Flash size: 4MB Flash will be erased from 0x00000000 to 0x00174fff... Compressed 1526192 bytes to 983267... Wrote 1526192 bytes (983267 compressed) at 0x00000000 in 174.2 seconds (effective 70.1 kbit/s)... Hash of data verified. Leaving... Staying in bootloader. Firmware successfully flashed. Unplug/replug or reset device to switch back to normal boot mode. |
[ Voor 31% gewijzigd door Refthoom op 19-08-2025 21:06 ]
Ik zou het ergens leuk vinden als Tiber dat door elkaar haalt. Gewoon voor de grap af en toe wat gebruikers op de kast jagen door nu en dan de eenheden om te wisselen. Of misschien in de app quantum charging toepassen. Je laad wel, en tegelijkertijd ook weer niet.dingo35 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:00:
Hoeveelheid energie = kWh
Snelheid van laden is kWh/h = kW = vermogen.
Dus volgens mij halen óf Tibber óf jij e.e.a. door elkaar...
@Refthoom
Esptouch app geprobeerd?
USB backup procedure geprobeerd?
https://github.com/dingo3...ocs/configuration.md#wifi
Pas als dat allemaal niet lukt met esptool aan de gang ...
Esptouch app geprobeerd?
Ik ga er van uit dat de smartEVSE de waardes met Tibber deelt.achterhoeker schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:55:
afgezien van het nitpicken over wat eenhedenblijft m'n vraag volgens mij wel duidelijk. Hoe weet tibber tijdens het laden wat de laadsnelheid is en hoeveel kwh er al geladen is. De gegevens van de pulse zijn van het hele huis. Tibber krijgt dit op dit moment van de smartevse niet door en komt dan naar mijn idee met onmogelijke waardes in de app.
Er zijn in dit topic volgens mij meer mensen met auto waar geen tibber power up voor beschikbaar is dus ik ben benieuwd hoe zij dit ervaren of hoe ze dit werkend hebben gekregen.
Messages from Charging Station (CP) to Central System (CS):
- BootNotification: Sent when the charging station boots up, providing information about the station (firmware version, vendor details, etc.).
- Heartbeat: Periodically sent to indicate the charging station is still active and connected.
- MeterValues: Sends meter readings and charging status information to the central system.
- StatusNotification: Informs the central system about the charging station's status (e.g., available, occupied, fault).
- Authorize: Sent to verify the authorization status of an EV driver.
- StartTransaction: Indicates the start of a charging session.
- StopTransaction: Indicates the end of a charging session.
Voor esptouch moet er verbinding met Wifi zijn toch?dingo35 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:59:
@Refthoom
Esptouch app geprobeerd?
De backup procedure is voor versies vanaf 3.6.4 en ik begon met 3.0.0
Dan is esptool de enige overgebleven optie toch?
Nee Esptouch is om je ssid en wachtwoord in te stellen.
Maar als je begon met 3.0.0 dan had je al een primitieve webserver, en dan kun je via http://ipadres/update alsnog een firmware.bin flashen (spiffs.bin hoeft niet).
Tenzij je op 3.0.0 nooit je wifi-credentials hebt ingevoerd, dan heb je uiteraard ook geen /update.
Het is me niet duidelijk op welke versie je nu zit, of je 3.0.0 al op wifi had zitten; je flashed ook op vreemde adressen, "0x0000 en 0x1c0000" voor de nitpickers dat moet zijn 0x10000 en 0x1c0000 .
Als je op 0x0000 hebt geflashed heb je je bootloader overschreven en dan heb je geen andere keuze dan platformio run -t upload te doen.
Als je even een linux shell onder windows opent is dat een paar statements, andere ordegrootte dan tasmota....
Tenzij je op 3.0.0 nooit je wifi-credentials hebt ingevoerd, dan heb je uiteraard ook geen /update.
Het is me niet duidelijk op welke versie je nu zit, of je 3.0.0 al op wifi had zitten; je flashed ook op vreemde adressen, "0x0000 en 0x1c0000" voor de nitpickers dat moet zijn 0x10000 en 0x1c0000 .
Als je op 0x0000 hebt geflashed heb je je bootloader overschreven en dan heb je geen andere keuze dan platformio run -t upload te doen.
Als je even een linux shell onder windows opent is dat een paar statements, andere ordegrootte dan tasmota....
Dat begrijp ik maar dan moet er wel verbinding zijn.dingo35 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:39:
Nee Esptouch is om je ssid en wachtwoord in te stellen.
Bij de configuratie instructie staat dit:
"SetupWifi
v3.6.3 or older:
The SmartEVSE presents itself as a Wifi Acces Point with SSID "smartevse-xxxx". Connect with your phone to that access point, go to http://192.168.4.1/ and configure your Wifi SSID and key (password).
v.3.6.4 and newer:
Connect your smartphone to the wifi network you want your SmartEVSE connected to...... <knip>"
Aangezien ik 3.00 had kwam ik sowieso niet uit bij de instructies van esptouch. Ik had niet eerder een WiFi setup gedaan maar los daarvan werd er geen accespoint zichtbaar wat lijkt op smartevse-xxxx. Dus ik kon daar niks mee.
De wifi-credentials blijven behouden bij een firmware update; óók vanaf 3.0.0 .
Mijn versie was 3.00 maar nu heb ik niks meer. Het adres 0x0000 had ik hier vandaan. Dacht ik. Ik zie nu dat er 0x1000 staatdingo35 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:49:
Maar als je begon met 3.0.0 dan had je al een primitieve webserver, en dan kun je via http://ipadres/update alsnog een firmware.bin flashen (spiffs.bin hoeft niet).

Ik ga vanavond wel wat proberen. Eerst platformio installeren dan....
Dat is mooi maar zoals gezegd had ik die nooit eerder ingesteld. Maar vooral, als de WiFi setup in accesspoint modus staat, dan gaat er toch iets mis als er geen accespoint verschijnt?dingo35 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:04:
De wifi-credentials blijven behouden bij een firmware update; óók vanaf 3.0.0 .
Ja klopt, dan gaat er iets mis; maar daar kunnen vele oorzaken voor zijn, ik zit zelf al een jaar of drie niet meer op 3.0.0, dus het kan zijn dat daar een bug in zit. Maar er zijn ook nogal wat gebruikers die de scantijd van hun smartphone niet in acht nemen, of een Android versie hebben die pas naar nieuwe wifi-stations scant als je de wifi uit en weer aan schakelt. Of die een storende AP vlakbij hebben staan, van hunzelf of van de buren. En zo kan ik nog wel even doorgaan...
Wat bij de oorspronkelijke melding niet uitgebreid stond om de lengte van de post te beperken, is dat ik het langdurig op verschillende manieren heb geprobeerd. Zo heb ik de instellingen op mijn android aangepast zodat ook onversleutelde en zelfs WEP accesspoints zichtbaar zouden worden. Wat de scan tijd betreft heb ik deze steeds ververst zodat er zichtbaar gezocht (gescand) werd, tot de timeout op de SmartEVSE intrad waardoor deze uit het menu ging en weer ready to charge aangaf. Daarnaast heb ik het geprobeerd met de telefoon op verschillende afstanden van er bovenop tot anderhalve meter. Het enige mogelijk storende zou mijn laptop zijn, daarmee heb ik het bovenstaande ook allemaal geprobeerd. In geen enkel geval kwam het accesspoint in beeld. Volgens mij ben ik dus zorgvuldig geweest en pas daarna naar andere mogelijkheden gezocht.dingo35 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:40:
Ja klopt, dan gaat er iets mis; maar daar kunnen vele oorzaken voor zijn, ik zit zelf al een jaar of drie niet meer op 3.0.0, dus het kan zijn dat daar een bug in zit. Maar er zijn ook nogal wat gebruikers die de scantijd van hun smartphone niet in acht nemen, of een Android versie hebben die pas naar nieuwe wifi-stations scant als je de wifi uit en weer aan schakelt. Of die een storende AP vlakbij hebben staan, van hunzelf of van de buren. En zo kan ik nog wel even doorgaan...
Overigens, ik flash regelmatig esp32s met Tasmota die daarna ook in AP mode gaan voor de WiFi credentials en daar heb ik nooit problemen om de telefoon te verbinden.
Ik ben heel blij met je reacties maar dit is onnodig en onterecht. Ook pot verwijt de ketel. Vanaf het eerste moment heb ik het over versie 3.00 gehad EN dat er geen Wifi verbinding mogelijk was maar je verwees steeds naar opties die of wifi nodig hebben, of een veel hogere firmware versie. Je hebt me geholpen omdat mijn fout met het adres bovenwater is gekomen en daar dank ik je voor, maar je verwijt over slordigheid vind ik echt onnodig en ongepast. En ja een nul te weinig werkt niet, dat is duidelijk maar dit is een forum geen flash tool.dingo35 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:42:
[...]
Nee er staat 0x10000 . Je bent gewoon erg slordig, en dan gaat het nogal eens mis met techniek.
[ Voor 6% gewijzigd door Refthoom op 20-08-2025 17:48 ]
Ja en vanaf het begin meldde je ook dat je 3.9.1 er overheen geflashed had...
En omdat je geen LCD scherm had is het dan dus gissen of op de achtergrond 3.0.0 of 3.9.1 draait; vandaar dat ik je wees op de 3.9.1 wifi-configuratie mogelijkheden, het komt wel eens voor dat het LCD scherm vreemd doet maar dat de webserver gewoon toegankelijk is.
En ik corrigeer alle foute uitspraken op dit forum, want ik heb meer dan 7000 gebruikers; als die met jouw foutieve flash adressen aan de slag gaan krijgen zij net zo'n puinhoop als jij gecreëerd hebt: bootloader overschreven, partitie-tabel weg en waarschijnlijk is ook je serienummer weg.
Maar goed, hopelijk krijg je eea met platformio weer recht gezet.
Tip: als je serienummer gewist is werkt mDNS niet meer, dus dan moet je op je router kijken welk ip adres hij uitgedeeld heeft....
En omdat je geen LCD scherm had is het dan dus gissen of op de achtergrond 3.0.0 of 3.9.1 draait; vandaar dat ik je wees op de 3.9.1 wifi-configuratie mogelijkheden, het komt wel eens voor dat het LCD scherm vreemd doet maar dat de webserver gewoon toegankelijk is.
En ik corrigeer alle foute uitspraken op dit forum, want ik heb meer dan 7000 gebruikers; als die met jouw foutieve flash adressen aan de slag gaan krijgen zij net zo'n puinhoop als jij gecreëerd hebt: bootloader overschreven, partitie-tabel weg en waarschijnlijk is ook je serienummer weg.
Tip: als je serienummer gewist is werkt mDNS niet meer, dus dan moet je op je router kijken welk ip adres hij uitgedeeld heeft....
Ik heb een vraag voor de tweakers met een smartEVSE en een kia e-niro.
Sinds een paar maanden heb ik deze combi en las toen ook dat er problemen zijn/waren met het switchen van 1 naar 3 fase of andersom.
Ook heb ik wel een paar berichten gelezen dat dit opgelost zou zijn, maar heb het nog niet aangedurft om een 2e contactor te installeren.
Dit zou ik wel graag willen installeren om van de winter ook zoveel mogelijk op zonne-energie te kunnen laden.
Zijn er hier misschien tweakers met deze combi waarbij het nu goed werkt?
Sinds een paar maanden heb ik deze combi en las toen ook dat er problemen zijn/waren met het switchen van 1 naar 3 fase of andersom.
Ook heb ik wel een paar berichten gelezen dat dit opgelost zou zijn, maar heb het nog niet aangedurft om een 2e contactor te installeren.
Dit zou ik wel graag willen installeren om van de winter ook zoveel mogelijk op zonne-energie te kunnen laden.
Als je in de WINTER op zonne energie wil laden hoef je niet te schakelen. In de winter zal echt (vrijwel) nooit genoeg zon zijn voor 3 fases.riberts schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:39:
NB. Mijn ioniq5 kan op 1 fase naar 32A. Ik heb de laadpaal tegenwoordig op 20A staan, hij was al af gezekerd op 20A. En ik laad enkel op 1 fase Solar.
- daarmee max 4.5kW maar dat is eigenlijk wel genoeg. Op extreem zonnige dagen “is er stroom over” maar diezelfde zonnige dagen zijn lang genoeg, cq “de volgende dag ook” zodat de auto wel vol komt. Voller dan vol kan niet. Het heeft geen zin sneller te laden als hij uiteindelijk op tijd vol komt.
- ik heb natuurlijk mains bewaking maar als er genoeg Solar is om 4.5kW met 0 op de meter te kunnen laden wordt de mains bewaking nooit actief. De PV zit op 3 fases en je laadt dan maar op 1 fase maar om met 0 op de meter op 1 fase 20A te kunnen laden moet je toch al 6.6A 3 fase PV opwekken. In praktijk komt daarmee geen enkele fase van de mains tot de max, de mains bewaking grijpt nooit in. De “0 op de meter Solar regelaar” is in praktijk de enig actieve regelaar.
- “fases niet schakelen” is wel zo rustig.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
@riberts Het probleem zat aan de kant van de auto, dus je moet nagaan of de update die dat heeft opgelost in je auto zit.
Ik heb zelf een Hyundai Kona, maar die is onderhuids uiteraard hetzelfde. Die van mij heeft de desbetreffende update gehad.
Ik schakel zelf nooit tijdens het laadproces van 1 naar 3 of andersom, dus dat durf ik niet te zeggen of het nu wel goed werkt.
Ik heb zelf een Hyundai Kona, maar die is onderhuids uiteraard hetzelfde. Die van mij heeft de desbetreffende update gehad.
Ik schakel zelf nooit tijdens het laadproces van 1 naar 3 of andersom, dus dat durf ik niet te zeggen of het nu wel goed werkt.
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
de auto laad nu altijd op 3 fase, dus vandaar dat ik graag wil schakelen naar 1 fase laden.Stefannn schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:56:
[...]
Als je in de WINTER op zonne energie wil laden hoef je niet te schakelen. In de winter zal echt (vrijwel) nooit genoeg zon zijn voor 3 fases.
NB. Mijn ioniq5 kan op 1 fase naar 32A. Ik heb de laadpaal tegenwoordig op 20A staan, hij was al af gezekerd op 20A. En ik laad enkel op 1 fase Solar.
- daarmee max 4.5kW maar dat is eigenlijk wel genoeg. Op extreem zonnige dagen “is er stroom over” maar diezelfde zonnige dagen zijn lang genoeg, cq “de volgende dag ook” zodat de auto wel vol komt. Voller dan vol kan niet. Het heeft geen zin sneller te laden als hij uiteindelijk op tijd vol komt.
- ik heb natuurlijk mains bewaking maar als er genoeg Solar is om 4.5kW met 0 op de meter te kunnen laden wordt de mains bewaking nooit actief. De PV zit op 3 fases en je laadt dan maar op 1 fase maar om met 0 op de meter op 1 fase 20A te kunnen laden moet je toch al 6.6A 3 fase PV opwekken. In praktijk komt daarmee geen enkele fase van de mains tot de max, de mains bewaking grijpt nooit in. De “0 op de meter Solar regelaar” is in praktijk de enig actieve regelaar.
- “fases niet schakelen” is wel zo rustig.
Ook al ligt er 11kWp aan zonnepanelen op het zuiden, komt er in de winter bijna nooit genoeg stroom van het dak af om volledig op 3 fase te laden.
aah oke dat wist ik nog niet, ik heb de auto pas nog geupdate. dus verwacht wel dat dit dan opgelost zal zijn.Blackraven schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:56:
@riberts Het probleem zat aan de kant van de auto, dus je moet nagaan of de update die dat heeft opgelost in je auto zit.
Mocht er nog een tweaker zijn die dit getest heeft dan hoor ik dat graag!
Dat klopt dus.riberts schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:01:
[...]
de auto laad nu altijd op 3 fase, dus vandaar dat ik graag wil schakelen naar 1 fase laden.
Ook al ligt er 11kWp aan zonnepanelen op het zuiden, komt er in de winter bijna nooit genoeg stroom van het dak af om volledig op 3 fase te laden.
Maar dan hoef je niet automatisch tussen 1 en 3 fases te schakelen. Dat is namelijk waar de hele discussie “waar jij wat zorgen over hebt” over gaat. Dan zet je hem gewoon vast op 1 fase voor Solar laden.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Sinds de laatste versies werkt het Solar/C2-schakelen nu helemaal goed voor mij. Dus nu zowel op (1F>3F) als af (3F>1F). Helpt hier enorm om meer eigen verbruik te realiseren. Bij de Tesla werkt het altijd goed, voor de eGolf moest ik de stoptimer wat verhogen om niet teveel te schakelen, anders stopt ie op een gegeven moment met laden. En hij resumed sowieso niet altijd goed na de nacht. Maar dat is een softwareprobleem van de auto, niet de lader.riberts schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:39:
All-electric.
Als we 't toch over dat schakelen hebben. Ik heb een tweede contactor (en een kWh meter op modbus en P1 via API) en het solar schakelen tussen 1 en 3 werkt prima (met SmartEVSE 3.9.1), beide kanten op. Echter, als ik een sessie beeindig op Solar 1P, en later een Smart sessie start (met m'n Tesla Model Y), blijft die vaak in 1P hangen, met in die modus geen mogelijkheid om terug naar 3P te schakelen. Ik heb de vinger er niet helemaal achter wanneer dit gedrag zich voordoet, maar ik dacht ff hier te checken, ook omdat ik niet helemaal weet of dit door de auto of door de EVSE gestuurd wordt?
[ Voor 11% gewijzigd door jpiscaer op 21-08-2025 10:34 ]
Hey, gewoon even bericht hier voor wie interesse heeft:
Ik ben fan van de SmartEV SE hardware, iets minder van de software. Ook is mijn 3-fase 230V delta aansluiting beperkt in dat ik moeilijk de ampere's voor alle 3 de fasen kan weten, wat een vereiste is voor load balancing met SmartEVSE. Sensorbox geen optie, veel te ver, onmogelijk kabels te leggen.
Daarom dat ik m'n load balancing + solar charging extern heb opgelost in Home Assistant. Hij balanced niet per fase, maar dat maakt niet uit aangezien de meter toch optelt.
Ja, ik besef hel goed dat ik hiermee functionaliteit die bestaat, recreeer. Mijn doel was het op mijn manier te doen.
Ik had toegang tot:
-DSMR Energieverbruik totaal in Kw.
-Solar opbrengst via Eastron Modbus teller, in W.
Aan de hand daarvan heb ik een template sensor gemaakt die een "Target EV Charging Amps" berekent.
Er zijn 4 Modi:
-Solar Only (enkel solar overschot)
-Solar Boosted (telt wat extra bij de Solar)
-Limit Rider (Belgie specifiek, rijdt de hele tijd laadvermogen tegen mijn huidige max piek aan)
-Unchained (gewoon direct vermogen zetten, gebruik ik eignelijk niet)
(ik meng in onderstaande code REST API en MQTT toegang tot SmartEVSE, aangezien beide beperkingen en voordelen hebben)
Dan is er nog een automation die die waarde instelt op de SmartEVSE, en 'm uitzet als hij op 0 komt.
Daar zit wat rate limiting in zodat hij niet teveel alles gaat doorsturen.
Misschien interessant voor iemand die dezelfde beperkingen als mij heeft en z'n solar en load balancing draadloos, met veel controle wil zelf doen.
Ik ben fan van de SmartEV SE hardware, iets minder van de software. Ook is mijn 3-fase 230V delta aansluiting beperkt in dat ik moeilijk de ampere's voor alle 3 de fasen kan weten, wat een vereiste is voor load balancing met SmartEVSE. Sensorbox geen optie, veel te ver, onmogelijk kabels te leggen.
Daarom dat ik m'n load balancing + solar charging extern heb opgelost in Home Assistant. Hij balanced niet per fase, maar dat maakt niet uit aangezien de meter toch optelt.
Ja, ik besef hel goed dat ik hiermee functionaliteit die bestaat, recreeer. Mijn doel was het op mijn manier te doen.
Ik had toegang tot:
Aan de hand daarvan heb ik een template sensor gemaakt die een "Target EV Charging Amps" berekent.
Er zijn 4 Modi:
-Limit Rider (Belgie specifiek, rijdt de hele tijd laadvermogen tegen mijn huidige max piek aan)
(ik meng in onderstaande code REST API en MQTT toegang tot SmartEVSE, aangezien beide beperkingen en voordelen hebben)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
| {% set mode = states('input_select.ev_charging_mode') %} {% set voltage = states('sensor.house_average_voltage') | float(230) %} {% set last_amps = states('input_number.ev_last_target_amps') | float(0) %} {% set boost_amps = states('input_number.ev_boost_power') | float(0) %} {% set boost_w = boost_amps * voltage %} {% set solar_excess_w = states('sensor.ev_available_solar_power_smooth') | float(0) %} {# Current grid import and EV grid import (kW -> W) #} {% set import_kw = states('sensor.dsmr_meter_power_consumed') | float(0) %} {% set import_w = import_kw * 1000 %} {% set ev_import_kw = states('sensor.smartevse_ev_import_active_power') | float(0) %} {% set ev_import_w = ev_import_kw * 1000 %} {# Non-EV grid import baseline (never negative) #} {% set non_ev_import_w = [import_w - ev_import_w, 0] | max %} {# DSMR quarter peak (kW -> W) #} {% set max_peak_kw = states('sensor.dsmr_meter_peak_month_maximum_quarterly_demand') | float(0) %} {% set max_peak_w = max_peak_kw * 1000 %} {% set allowed_power = 0 %} {% set raw_amps = 0 %} {% if mode == 'Unchained' %} {{ states('input_number.ev_last_target_amps') | float(0) }} {% else %} {% if mode == 'Solar Only' %} {# Use only solar excess #} {% set allowed_power = solar_excess_w %} {% elif mode == 'Solar Boosted' %} {# Solar + boost, but limit the boost part by remaining import headroom #} {% set headroom_w = [max_peak_w - non_ev_import_w, 0] | max %} {% set grid_boost_allowed_w = [boost_w, headroom_w] | min %} {% set allowed_power = solar_excess_w + grid_boost_allowed_w %} {% elif mode == 'Limit Rider' %} {# Keep total import (non-EV + EV) under the quarter peak #} {% set allowed_power = [max_peak_w - non_ev_import_w, 0] | max %} {% endif %} {% set raw_amps = allowed_power / voltage %} {% if raw_amps < 5.5 %} {{ 0 }} {% elif raw_amps < 6 and last_amps >= 6 %} {{ 0 }} {% elif raw_amps > 32 and last_amps <= 32 %} {{ 32 }} {% else %} {{ [ [raw_amps, 6] | max, 32 ] | min | round(0) }} {% endif %} {% endif %} |
Dan is er nog een automation die die waarde instelt op de SmartEVSE, en 'm uitzet als hij op 0 komt.
Misschien interessant voor iemand die dezelfde beperkingen als mij heeft en z'n solar en load balancing draadloos, met veel controle wil zelf doen.
Met welke versie dan? Welke instellingen hanteer jij voor "Solar max import"? Jij hebt niet het probleem dat er tot 12A stroom uit het net wordt gehaald bij 3P laden op solar?RonJ schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:17:
Sinds de laatste versies werkt het Solar/C2-schakelen nu helemaal goed voor mij. Dus nu zowel op (1F>3F) als af (3F>1F). Helpt hier enorm om meer eigen verbruik te realiseren. Bij de Tesla werkt het altijd goed,
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
3.9.1 dacht ik. SMI staat op 0 (in de zomer iig). Ik meen dat ie uiteindelijk wel netjes terugschakelde nu, maar ik zal het nog eens goed testen, zou goed kunnen dat je gelijk hebt en dat ie blijft importeren. Had jij daar niet al een pull request voor aangemaakt om dat te wijzigen?sandergar schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:45:
[...]
Met welke versie dan? Welke instellingen hanteer jij voor "Solar max import"? Jij hebt niet het probleem dat er tot 12A stroom uit het net wordt gehaald bij 3P laden op solar?
Zolang de timer loopt heb ik geen moeite met import (anders krijg je bij elke wolk een schakeling), maar daarna zou ie wel gewoon na de timer terug moeten schakelen naar 1P om "de nul te houden". De nul houden is namelijk nou net waar Solar mode voor is imho.
Ik zal het binnenkort nog eens goed opnieuw testen/bekijken. Importeren is nu nog geen probleem want ik saldeer nog volledig, maar na 1-1-27 wil ik echt zoveel mogelijk de nul import kunnen houden iig.
All-electric.
Ik kon dit zojuist reproduceren; ik heb als test het keepalive interval bij Tap Electric teruggezet van 900 naar 300, wellicht dat dit helpt....Adze schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:03:
Mijn SmartEVSE's maken gebruik van een OCPP verbinding met Tap Electric. Dit werkt op zich ok, maar zo af en toe raakt deze verbinding verbroken. Tap Electric meldt dan lader is offline, maar SmartEVSE web interface meldt OCPP websocket connected. De verbinding komt dan enkel nog door handmatig handelen weer tot stand. Dit gebeurt enkele malen per maand. Zijn er andere tweakers die dit ervaren of hebben ervaren?
Als dit een duurzame oplossing zou blijken te zijn kan ik proberen de default vanuit de SmartEVSE op 300s te zetten.
Er komt pas een timer bij Solar 3P laden als er meer dan 12A uit het net gehaald wordt. Je hebt dus de kans dat je uren aan het laden bent op Solar 3P met 12A (max) stroom uit het net.RonJ schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:00:
Zolang de timer loopt heb ik geen moeite met import (anders krijg je bij elke wolk een schakeling), maar daarna zou ie wel gewoon na de timer terug moeten schakelen naar 1P om "de nul te houden". De nul houden is namelijk nou net waar Solar mode voor is imho.
/f/image/sy61ep4i23nmPlY8RPAcvS49.png?f=fotoalbum_large)
Volgens mij moet de solar 3P gaan beginnen met aftellen als de "IsumImport new" >= 1 is. Reactie was echter :
Blijkbaar zijn er ook andere use cases en werkt de oplossing nu zoals bedoeld.dingo35 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:44:
Je hebt het juiste stukje code, maar toegespitst op jouw eigen use case;
Ik zie bij mij dus geen omschakeling van 3P -> 1P. Wat wel gebeurd : van 1P -> 3P, van 3P naar aftellen en stoppen met laden, als er weer overschot is dan weer starten op 1P. Geen 1P -> 3P en bij minder PV overschot 3P -> 1P. Als ik de code goed interpreteer zou dit bij niemand zo moeten werken. Vandaar dat ik benieuwd ben @RonJ hoe het bij jou wel goed zou moeten werken?!?
[ Voor 13% gewijzigd door sandergar op 21-08-2025 11:43 ]
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Ah, dat had ik niet helemaal meegekregen. Ik zal eens kijken of dit bij mij ook zo is (maar dat zal wel dan). In dat geval doe ik graag een +1 op jouw pull request/stukje code, want er is voor mij maar 1 use case voor solar en dat is zo min mogelijk importeren. Als ik stroom wil importeren omdat ik haast heb knal ik 'm wel op Smart.sandergar schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:36:
[...]
Er komt pas een timer bij Solar 3P laden als er meer dan 12A uit het net gehaald wordt. Je hebt dus de kans dat je uren aan het laden bent op Solar 3P met 12A (max) stroom uit het net.
[Afbeelding]
Volgens mij moet de solar 3P gaan beginnen met aftellen als de "IsumImport new" >= 1 is. Reactie was echter :
[...]
Blijkbaar zijn er ook andere use cases en werkt de oplossing nu zoals bedoeld.
All-electric.
Mijn zelfbouw-laadpaalproject heeft weer wat aandacht gekregen, maar ik krijg het helaas nog steeds niet werkend zoals ik denk dat het zou moeten/kunnen. Misschien kunnen jullie nog eens meedenken.
Ik loop tegen het probleem aan dat ik de koppeling met TAP niet goed werkend krijg. Tenminste, er is wel een koppeling, maar de RFID-communicatie lijkt niet goed te gaan. Er was eerder een andere user @Adze die ongeveer hetzelfde probleem had. Dit is op GitHub verder uitgezocht en hiervoor is een "fix" geplaatst (https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/247). Helaas heeft dit bij mij ook niet geholpen. Ik ben net wat gaan experimenteren en zie daarbij wat vreemd gedrag waar ik jullie feedback op wil vragen.
Als ik alle RFID’s verwijder via het menu en "DeleteAll" doe, accepteert hij nog steeds alle RFID’s. Zelfs als ik de instelling op "EnableOne" zet, accepteert hij nog steeds alle kaarten. Wat ik ook apart vind, is dat ik SWITCH op Disabled heb staan. In de help docs staat: A push button can be used to stop charging.
Maar met de instelling op Disabled kan ik alsnog het laden starten via de push button. Ook kan ik het laden stoppen met elke willekeurige RFID-kaart...
Klopt dit gedrag?
Ik herinner me nog dat toen ik alles bij Stegen had besteld en wat aan het testen was, ik ook problemen had met de RFID-lezer. Toen kreeg ik in Home Assistant bij RFIDLastRead alleen FFFFFFFFFFFF. Stegen heeft toen voor mij een custom firmware gemaakt. Daarna leek het goed te werken. Nu krijg ik bij RFIDLastRead echter alleen nog maar 00000000000000.
Ik heb de laatste firmware erop staan, en de push button en RFID-lezer zijn direct bij Stegen gekocht.
Het zou fijn zijn als ik het toch ooit werkend krijg :-)
Alvast bedankt!
Ik loop tegen het probleem aan dat ik de koppeling met TAP niet goed werkend krijg. Tenminste, er is wel een koppeling, maar de RFID-communicatie lijkt niet goed te gaan. Er was eerder een andere user @Adze die ongeveer hetzelfde probleem had. Dit is op GitHub verder uitgezocht en hiervoor is een "fix" geplaatst (https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/247). Helaas heeft dit bij mij ook niet geholpen. Ik ben net wat gaan experimenteren en zie daarbij wat vreemd gedrag waar ik jullie feedback op wil vragen.
Als ik alle RFID’s verwijder via het menu en "DeleteAll" doe, accepteert hij nog steeds alle RFID’s. Zelfs als ik de instelling op "EnableOne" zet, accepteert hij nog steeds alle kaarten. Wat ik ook apart vind, is dat ik SWITCH op Disabled heb staan. In de help docs staat: A push button can be used to stop charging.
Maar met de instelling op Disabled kan ik alsnog het laden starten via de push button. Ook kan ik het laden stoppen met elke willekeurige RFID-kaart...
Klopt dit gedrag?
Ik herinner me nog dat toen ik alles bij Stegen had besteld en wat aan het testen was, ik ook problemen had met de RFID-lezer. Toen kreeg ik in Home Assistant bij RFIDLastRead alleen FFFFFFFFFFFF. Stegen heeft toen voor mij een custom firmware gemaakt. Daarna leek het goed te werken. Nu krijg ik bij RFIDLastRead echter alleen nog maar 00000000000000.
Ik heb de laatste firmware erop staan, en de push button en RFID-lezer zijn direct bij Stegen gekocht.
Het zou fijn zijn als ik het toch ooit werkend krijg :-)
Alvast bedankt!
Dank voor het opmerken. Het issue heb ik nog steeds. Aanpassen van keepalives heeft bij niet geholpen. Ik kan het zelfs reproduceren op commando. Als het helpt kan ik er een github issue van maken?dingo35 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:11:
[...]
Ik kon dit zojuist reproduceren; ik heb als test het keepalive interval bij Tap Electric teruggezet van 900 naar 300, wellicht dat dit helpt....
Als dit een duurzame oplossing zou blijken te zijn kan ik proberen de default vanuit de SmartEVSE op 300s te zetten.
Ik heb eerder een issue aangemaakt, maar dat was destijds nog te vroeg, omdat ik zelf nog wat meer onderzoek wilde doen. https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/202. Op dit moment werk ik er omheen. Wanneer ik een email van TAP ontvang dat een laadpaal offline is geraakt, dan disable/enable ik de OCCP config tijdelijk. Daarna is gelijk de paal weer online. De eventuele laadsessie is dan helaas wel onderbroken. Gelukkig gebeurt dit nog slechts een enkele keer per maand.
Interessant.Xoliul schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:34:
Hey, gewoon even bericht hier voor wie interesse heeft:
Ik had toegang tot:
Er zijn 4 Modi:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 {% set mode = states('input_select.ev_charging_mode') %} {% set voltage = states('sensor.house_average_voltage') | float(230) %} {% set last_amps = states('input_number.ev_last_target_amps') | float(0) %} {% set boost_amps = states('input_number.ev_boost_power') | float(0) %} {% set boost_w = boost_amps * voltage %} {% set solar_excess_w = states('sensor.ev_available_solar_power_smooth') | float(0) %} {# Current grid import and EV grid import (kW -> W) #} {% set import_kw = states('sensor.dsmr_meter_power_consumed') | float(0) %} {% set import_w = import_kw * 1000 %} {% set ev_import_kw = states('sensor.smartevse_ev_import_active_power') | float(0) %} {% set ev_import_w = ev_import_kw * 1000 %} {# Non-EV grid import baseline (never negative) #} {% set non_ev_import_w = [import_w - ev_import_w, 0] | max %} {# DSMR quarter peak (kW -> W) #} {% set max_peak_kw = states('sensor.dsmr_meter_peak_month_maximum_quarterly_demand') | float(0) %} {% set max_peak_w = max_peak_kw * 1000 %} {% set allowed_power = 0 %} {% set raw_amps = 0 %} {% if mode == 'Unchained' %} {{ states('input_number.ev_last_target_amps') | float(0) }} {% else %} {% if mode == 'Solar Only' %} {# Use only solar excess #} {% set allowed_power = solar_excess_w %} {% elif mode == 'Solar Boosted' %} {# Solar + boost, but limit the boost part by remaining import headroom #} {% set headroom_w = [max_peak_w - non_ev_import_w, 0] | max %} {% set grid_boost_allowed_w = [boost_w, headroom_w] | min %} {% set allowed_power = solar_excess_w + grid_boost_allowed_w %} {% elif mode == 'Limit Rider' %} {# Keep total import (non-EV + EV) under the quarter peak #} {% set allowed_power = [max_peak_w - non_ev_import_w, 0] | max %} {% endif %} {% set raw_amps = allowed_power / voltage %} {% if raw_amps < 5.5 %} {{ 0 }} {% elif raw_amps < 6 and last_amps >= 6 %} {{ 0 }} {% elif raw_amps > 32 and last_amps <= 32 %} {{ 32 }} {% else %} {{ [ [raw_amps, 6] | max, 32 ] | min | round(0) }} {% endif %} {% endif %}
Ik regel ook zelf aangezien mijn meter een oud dsmr protocol heeft met enkel totaal power per 10 secondes in plaats van per fase per seconde.
Ik heb geen home assistant maar compleet home brew from scratch (omdat ik in 2008 begon en toen was er geen home assistant.
Voor jou werkt dit waarschijnlijk prima, maar ik wil wat kanttekeningen zetten voor algemeen gebruik.
Correct me if I’m wrong, niet de bedoeling om te beleren maar wel om ellende te voorkomen.
Ik zeg dit dus omdat ik zelf hetzelfde heb gemaakt en op een aantal punten toch echt wel wat complexere code heb.
1/ de “per fase mains bewaking” (Sommigen noemen dat loadbalancing maar die term is geloof ik enkel correct in geval van meerdere smartEVSE’s, maar.. “who cares”). Heb je er niet in zitten. Voor jou in België is dat geen probleem want je “max rider” functie blijft binnen de max kwartier power. Daarmee regel je netjes binnen een laag tarief. Dat is echter wat anders dan de mains bewaking in de smartEVSE. Die regelt strak tegen de max mains aan.
Dat lijkt vergelijkbaar maar dat is het niet. De mains is namelijk afgezekerd dus je moet enerzijds snel terug regelen en anderzijds niet overshooten bij opregelen. In de smartEVSE software zitten daartoe wat filters (is niet extreem moeilijk,.. maar het moet er wel in).
2/ zonder informatie per fase zal je toch moeten zorgen dat alle fases onder de max blijven. Ik heb dat zelf opgelost met een “fail safe” “Max per fase” model. Dat model gaat uit van de totale mains power. Vervolgens worden alle bekende loads (zoals de smartEVSE) daar “met correcte fase allocatie” van af getrokken, dan blijft een “residual mains power over” waarvan je niet weet hoe die over de fases verdeeld is. Ik gebruik dan de “worst case” assumptie dat dat allemaal op 1 fase zit. En vervolgens zorg ik dat die fase onder de max mains blijft.
3/ de waardes komen (bij mij) elke 10 secondes. Dan heb je behoorlijk weinig reactietijd ter beschikking. De hoofd stop kan er uit klappen bij 10 seconden op dubbele Max, of 20 seconden op 1.7x Max. Als je strak op 25A zit en er schakelt ergens een groep van 16A bij dan moet je dus echt binnen 20 seconden terug regelen. En als de meter daar al 10 seconden van opsnoept blijft er voor de api communicatie, regelaar en auto reactie nog maar 10 seconden over.
Kortom… dat heb ik behoorlijk uitgekiend en ook getest door op Max te regelen en grote loads bij te schakelen en naar het stroomverloop te kijken. (Tijdens test de Max instelling ver onder de waarde van de hoofd stop om geen brokken te maken).
Ik weet vrij zeker dat @dingo35 vergelijkbare testen heeft gedaan waardoor het nu bij iedereen goed gaat.
Resumé…..
- Met de “Max rider” blijf je (neem ik aan) ver onder de max mains en dan is dat niet zo belangrijk.
- Ik weet niet of je het gedrag van je regelaar geanalyseerd hebt. Ik mis eigenlijk de nodige informatie met betrekking tot timing. Dan kan je “toevallig” goed zitten maar de timings zijn vrij kritisch, met andere timing kan je zomaar oscillaties hebben (ik heb vrij veel versies moeten maken voordat dat goed zat)
- Ik heb derhalve (op basis van wat je gedeeld hebt) met name grote zorg om dit als “algemene oplossing” te zien.
@sandergar @RonJ Hebben jullie deze versie getest? Geen idee wie gastje01 is ..?
EDIT: Deze versie bedoel ik
https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/260
[ Voor 32% gewijzigd door dingo35 op 21-08-2025 15:43 ]
@Adze github topic is handig, je hebt toen het issue zelf gesloten omdat je dacht dat het niet aan de SmartEVSE lag, als de oude info relevant is heropenen, als niet, dan een nieuw topic aub..
Ik wil vooral weten hoe je het kan reproduceren?
Ik wil vooral weten hoe je het kan reproduceren?
Nee, ga ik doen zodra ik de tijd heb.dingo35 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:36:
@sandergar @RonJ Hebben jullie deze versie getest? Geen idee wie gastje01 is ..?
All-electric.
Nope, heb niet zoveel PV liggen om met dit weer 21A overschot te hebben.dingo35 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:36:
@sandergar @RonJ Hebben jullie deze versie getest?
Er onbtreekt idd wat kritieke info.Stefannn schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:46:
[...]
Interessant.
Ik regel ook zelf aangezien mijn meter een oud dsmr protocol heeft met enkel totaal power per 10 secondes in plaats van per fase per seconde.
Ik heb geen home assistant maar compleet home brew from scratch (omdat ik in 2008 begon en toen was er geen home assistant.
Voor jou werkt dit waarschijnlijk prima, maar ik wil wat kanttekeningen zetten voor algemeen gebruik.
Correct me if I’m wrong, niet de bedoeling om te beleren maar wel om ellende te voorkomen.
Ik zeg dit dus omdat ik zelf hetzelfde heb gemaakt en op een aantal punten toch echt wel wat complexere code heb.
1/ de “per fase mains bewaking” (Sommigen noemen dat loadbalancing maar die term is geloof ik enkel correct in geval van meerdere smartEVSE’s, maar.. “who cares”). Heb je er niet in zitten. Voor jou in België is dat geen probleem want je “max rider” functie blijft binnen de max kwartier power. Daarmee regel je netjes binnen een laag tarief. Dat is echter wat anders dan de mains bewaking in de smartEVSE. Die regelt strak tegen de max mains aan.
Dat lijkt vergelijkbaar maar dat is het niet. De mains is namelijk afgezekerd dus je moet enerzijds snel terug regelen en anderzijds niet overshooten bij opregelen. In de smartEVSE software zitten daartoe wat filters (is niet extreem moeilijk,.. maar het moet er wel in).
2/ zonder informatie per fase zal je toch moeten zorgen dat alle fases onder de max blijven. Ik heb dat zelf opgelost met een “fail safe” “Max per fase” model. Dat model gaat uit van de totale mains power. Vervolgens worden alle bekende loads (zoals de smartEVSE) daar “met correcte fase allocatie” van af getrokken, dan blijft een “residual mains power over” waarvan je niet weet hoe die over de fases verdeeld is. Ik gebruik dan de “worst case” assumptie dat dat allemaal op 1 fase zit. En vervolgens zorg ik dat die fase onder de max mains blijft.
3/ de waardes komen (bij mij) elke 10 secondes. Dan heb je behoorlijk weinig reactietijd ter beschikking. De hoofd stop kan er uit klappen bij 10 seconden op dubbele Max, of 20 seconden op 1.7x Max. Als je strak op 25A zit en er schakelt ergens een groep van 16A bij dan moet je dus echt binnen 20 seconden terug regelen. En als de meter daar al 10 seconden van opsnoept blijft er voor de api communicatie, regelaar en auto reactie nog maar 10 seconden over.
Kortom… dat heb ik behoorlijk uitgekiend en ook getest door op Max te regelen en grote loads bij te schakelen en naar het stroomverloop te kijken. (Tijdens test de Max instelling ver onder de waarde van de hoofd stop om geen brokken te maken).
Ik weet vrij zeker dat @dingo35 vergelijkbare testen heeft gedaan waardoor het nu bij iedereen goed gaat.
Resumé…..
- Met de “Max rider” blijf je (neem ik aan) ver onder de max mains en dan is dat niet zo belangrijk.
- Ik weet niet of je het gedrag van je regelaar geanalyseerd hebt. Ik mis eigenlijk de nodige informatie met betrekking tot timing. Dan kan je “toevallig” goed zitten maar de timings zijn vrij kritisch, met andere timing kan je zomaar oscillaties hebben (ik heb vrij veel versies moeten maken voordat dat goed zat)
- Ik heb derhalve (op basis van wat je gedeeld hebt) met name grote zorg om dit als “algemene oplossing” te zien.
Mijn EV lader is 1 fase, maar mijn systeem thuis is 230v 3fase, grote verbruikers zijn dus gespreid.
Mijn DSMR rapporteert om de seconde.
Mijn PV is max 5KW, dus realistisch 20A daarvan.
Kwa terugschakkelen doet hij dat naar wat ik kan zien erg snel, de vertraging zit m helemaal in de link met SmartEVSE, zowel REST als MQTT zijn niet razendsnel. Als de auto de hele dag laadde ontsnapt er zo'n 10% toch naar het net (91% solar self consumption), maar dat heeft ook te maken dat ik met hele amperes werk.
Dat is inderdaad dus wel een nadeel tov built-in balanceren, maar daar heb je mogelijks vertraging van de gerapporteerde cijfers, tenzij je met sensorbox werkt.
Verder was het hele doel van dit systeem net geen hoge pieken trekken, de piektarieven hier willen zeggen dat ik beter even naar een snellader ga als het echt nodig is, ipv dan maandelijks 9Kw piek te hebben (dat zou me 300euro op jaarbasis extra kosten puur aan nettarieven).
Verder kreeg ik de auto met gemak vol op een zonnige dag + nacht aan Solar + 6A boost.
Valt natuurlijk nog te zien wat de winter geeft...
[ Voor 29% gewijzigd door Xoliul op 21-08-2025 16:51 ]
Dank,Xoliul schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:50:
[...]
Er onbtreekt idd wat kritieke info.
Mijn EV lader is 1 fase, maar mijn systeem thuis is 230v 3fase, grote verbruikers zijn dus gespreid.
Mijn DSMR rapporteert om de seconde.
Mijn PV is max 5KW, dus realistisch 20A daarvan.
Kwa terugschakkelen doet hij dat naar wat ik kan zien erg snel, de vertraging zit m helemaal in de link met SmartEVSE, zowel REST als MQTT zijn niet razendsnel. Als de auto de hele dag laadde ontsnapt er zo'n 10% toch naar het net (91% solar self consumption), maar dat heeft ook te maken dat ik met hele amperes werk.
Dat is inderdaad dus wel een nadeel tov built-in balanceren, maar daar heb je mogelijks vertraging van de gerapporteerde cijfers, tenzij je met sensorbox werkt.
Verder was het hele doel van dit systeem net geen hoge pieken trekken, de piektarieven hier willen zeggen dat ik beter even naar een snellader ga als het echt nodig is, ipv dan maandelijks 9Kw piek te hebben (dat zou me 300euro op jaarbasis extra kosten puur aan nettarieven).
Verder kreeg ik de auto met gemak vol op een zonnige dag + nacht aan Solar + 6A boost.
Valt natuurlijk nog te zien wat de winter geeft...
Met 1 seconde meter-data zal je inderdaad minder last van oscillatie hebben. Ik dacht dat er geen dsmr zonder informatie per fase op 1 seconde bestond. Dat ze na de Total/10sec naar per_fase/10sec en daarna naar per_fase/sec waren gegaan.
Je zit in België met het kwartier-max systeem. Ik ken het niet exact maar genoeg om de logica van je aanpak te begrijpen.
Blijft staan dat je voor zover ik kan zien geen bewaking op Max stroom per fase hebt om de hoofdstop te beveiligen.
Is voor jou geen probleem omdat je ofwel op de pv, danwel onder je contract limiet wil blijven.
Is wel een probleem als iemand anders dit zonder veel nadenken overneemt.
Je hebt mijn respect om met 7000 gebruikers te dealen.dingo35 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:50:
Ja en vanaf het begin meldde je ook dat je 3.9.1 er overheen geflashed had...
Ik zou graag iets proberen om platformio te vermijden, wat wellicht ook voor anderen nuttig is die net als ik niet comfortabel zijn in programmeer omgevingen.
Met de espressif tool kan ik nog steeds de esp flashen, als het goed is, en deze tool lijkt de mogelijkheid te hebben om meerdere bin's in te voeren voor het flashen, met voor iedere bin een eigen adres. De firmware zip bevat o.a. firmware.bin, bootloader.bin en partition.bin, die zou ik dan alledrie tegelijk kunnen invoeren om zo hopelijk weer een werkende SmartEVSE te krijgen.
Vraag 1: Zijn deze 3 bin's voldoende of is er meer nodig?
Vraag 2: Welke adres zou ik bij iedere bin moeten opgeven?
Als het lukt zal ik hier een handleiding plaatsen met screenshot zodat anderen er ook iets aan hebben.
Ja, correct, had ik misschien moeten vermelden. Mijn doel was eerder om te laten zien dat je een speciaal geval zelf kan creeren via Home Assistant, moesten anderen net zoals mij helemaal verloren geraken in de "API Mains meter" methodes.Stefannn schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 17:42:
[...]
Dank,
Met 1 seconde meter-data zal je inderdaad minder last van oscillatie hebben. Ik dacht dat er geen dsmr zonder informatie per fase op 1 seconde bestond. Dat ze na de Total/10sec naar per_fase/10sec en daarna naar per_fase/sec waren gegaan.
Je zit in België met het kwartier-max systeem. Ik ken het niet exact maar genoeg om de logica van je aanpak te begrijpen.
Blijft staan dat je voor zover ik kan zien geen bewaking op Max stroom per fase hebt om de hoofdstop te beveiligen.
Is voor jou geen probleem omdat je ofwel op de pv, danwel onder je contract limiet wil blijven.
Is wel een probleem als iemand anders dit zonder veel nadenken overneemt.
Alles werkt, aangesloten zonder weerstand de CP kabel op de SmartEVSE.databeestje schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:21:
[...]
Aha, als jouw kabel de PP draad doortrekt naar de kast en de 680 ohm niet in de stekker zit kan je dit gewoon weer op die manier aansluiten.
Voor de duidelijkheid, deze weerstand hoeft enkel tussen de PP en de aarde, niet in de SmartEVSE. Sommige laad controllers hebben ook deze zelfde weerstand nodig om te weten hoeveel stroom de kabel kan dragen.
Zover ik weet heeft de SmartEVSE deze aansluiting niet.
Nu alles verder opbouwen.
You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
Ja super,Xoliul schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:41:
[...]
Ja, correct, had ik misschien moeten vermelden. Mijn doel was eerder om te laten zien dat je een speciaal geval zelf kan creeren via Home Assistant, moesten anderen net zoals mij helemaal verloren geraken in de "API Mains meter" methodes.
Begrijp me goed, ik vind de post oprecht leuk.
Erg leerzaam dat je dit "zonder echt een programma te schrijven maar in scriptvorm" met HA voor elkaar hebt gekregen.
Het is meer dat de "tweaker gemeenschap" gevarieerder is dan je zou denken.
Letterlijk... In het ene forum voelde ik me een beetje een klungel mbt tot mijn http kennis, op het ander forum vond men mij een hele piet omdat ik zelfstandig mijn zonneboiler met rockzool had geïsoleerd.
Kortom: "je post is inderdaad heel leerzaam", "maar ik wilde waarschuwen tegen klakkeloos overnemen".
@Refthoom Dit is het commando dat platformio verstuurt bij het flashen:
"/home/hans/.local/share/pipx/venvs/platformio/bin/python" "/home/hans/.platformio/packages/tool-esptoolpy@1.40501.0/esptool.py" --chip esp32 --port "/dev/ttyUSB0" --baud 460800 --before default_reset --after hard_reset write_flash -z --flash_mode dio --flash_freq 80m --flash_size 4MB 0x1000 /usr/local/src/SmartEVSE-3.5/SmartEVSE-3/.pio/build/release/bootloader.bin 0x8000 /usr/local/src/SmartEVSE-3.5/SmartEVSE-3/.pio/build/release/partitions.bin 0xe000 /home/hans/.platformio/packages/framework-arduinoespressif32/tools/partitions/boot_app0.bin 0x10000 .pio/build/release/firmware.bin
"/home/hans/.local/share/pipx/venvs/platformio/bin/python" "/home/hans/.platformio/packages/tool-esptoolpy@1.40501.0/esptool.py" --chip esp32 --port "/dev/ttyUSB0" --baud 460800 --before default_reset --after hard_reset write_flash -z --flash_mode dio --flash_freq 80m --flash_size 4MB 0x1000 /usr/local/src/SmartEVSE-3.5/SmartEVSE-3/.pio/build/release/bootloader.bin 0x8000 /usr/local/src/SmartEVSE-3.5/SmartEVSE-3/.pio/build/release/partitions.bin 0xe000 /home/hans/.platformio/packages/framework-arduinoespressif32/tools/partitions/boot_app0.bin 0x10000 .pio/build/release/firmware.bin
Goedeavond, l
Ik zit op aanraden van @sandergar te kijken naar een smartevse oplossing. Ziet er technisch heel leuk uit. Ik ben nu nog aan het uitzoeken of onze bmw i4 überhaupt 22kw AC laden ondersteunt.
Het andere probleem waar ik mee te maken krijg is de WAF. Niet de Web Application Firewall maar de Wife Acceprance Factor. Hoe hebben jullie dit zo gemaakt dat mijn wederhelft en CEO van ons huishouden zal zeggen: “oh, dat is een leuk kastje bij de voordeur, daar ben ik blij mee”. (Ik heb een 3 fase multi RS Solar met accu’s ook in de kelderkast gekregen, dus je mag uitgaan van buitengewone overredingskracht 😇)
Ik zit op aanraden van @sandergar te kijken naar een smartevse oplossing. Ziet er technisch heel leuk uit. Ik ben nu nog aan het uitzoeken of onze bmw i4 überhaupt 22kw AC laden ondersteunt.
Het andere probleem waar ik mee te maken krijg is de WAF. Niet de Web Application Firewall maar de Wife Acceprance Factor. Hoe hebben jullie dit zo gemaakt dat mijn wederhelft en CEO van ons huishouden zal zeggen: “oh, dat is een leuk kastje bij de voordeur, daar ben ik blij mee”. (Ik heb een 3 fase multi RS Solar met accu’s ook in de kelderkast gekregen, dus je mag uitgaan van buitengewone overredingskracht 😇)
Koop een oude EVBox multiline ding of wat het ook was, een nondescript zwart grijze kast waar alles in past. Herkenbaar als een laadpaal, maar zonder een hoog zelfbouw gehalte.Beer070 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:00:
Goedeavond, l
Staan diverse modellen van laadpalen op MP.
Kwestie van geduld: even wachten op een dag met slecht weer waarop de auto bijna leeg is in de ochtend waardoor de CEO toch echt met de fiets door weer en wind moet. Daarna is het kastje een hamerstuk op het directie-overleg verwacht ik.Beer070 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:00:
Hoe hebben jullie dit zo gemaakt dat mijn wederhelft en CEO van ons huishouden zal zeggen: “oh, dat is een leuk kastje bij de voordeur, daar ben ik blij mee”.
Zonder gekkigheid: er zijn legio oplossingen. Zelf heb ik het kastje uit het zicht hangen en is alleen dit zichtbaar…
:strip_exif()/f/image/qYnmcASlbJECtyhHChKTGGuA.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door ruud76 op 22-08-2025 22:18 ]
Welk kastje?Beer070 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:00:
Goedeavond, l
:strip_exif()/f/image/Fc8SfCz0la7x8Y3cPLxxPBwD.jpg?f=fotoalbum_large)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dat ziet er al heel netjes uit.ruud76 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:15:
[...]
Kwestie van geduld: even wachten op een dag met slecht weer waarop de auto bijna leeg is in de ochtend waardoor de CEO toch echt met de fiets door weer en wind moet. Daarna is het kastje een hamerstuk op het directie-overleg verwacht ik.
Zonder gekkigheid: er zijn legio oplossingen. Zelf heb ik het kastje uit het zicht hangen en is alleen dit zichtbaar…
[Afbeelding]
Ik mag officieel aan mijn straat niet opladen dus ik zal zoiets in de hal bij de voordeur moeten maken. Met een beetje geluk vraagt ze een keer om een tuinslang voor het geveltuintje en hang ik deze er gewoon stiekem bij.
Gewoon een brievenbus naast de voordeur waarvan de voordeur open kan en en een kabel in zitBeer070 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:24:
[...]
Dat ziet er al heel netjes uit.
Ik mag officieel aan mijn straat niet opladen dus ik zal zoiets in de hal bij de voordeur moeten maken. Met een beetje geluk vraagt ze een keer om een tuinslang voor het geveltuintje en hang ik deze er gewoon stiekem bij.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
De Smart EVSE kan ook laden op 1 fase 6A hoor ...Beer070 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:00:
Goedeavond, l
Er is nog geen auto geweest die problemen heeft met de Smart EVSE.
Suc6 met het directie overleg
Dat is ook wel een goed idee. Brengt misschien wel verwarring voor de postbode. Als er zo’n zelfde systeem als voor waterleiding zou zijn voor laadkabels met zo’n haspel… dat zou helemaal mooi zijn. Dat kan ik binnen wel wegwerken met een kastje of een paar plankjes, profieltje er in freezen en het lijkt net origineel echt.BarryH schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:26:
[...]
Gewoon een brievenbus naast de voordeur waarvan de voordeur open kan en en een kabel in zit
Mijn oplossing.Beer070 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:00:
Goedeavond, l
Alle electronica binnen. Enkel een plug buiten.
Saillant detail, ik wilde hem dwars op de oprit plaatsen maar mijn vrouw vond parallel beter. En ze had heel erg gelijk.
Ook,… slechts 1.50 meter kabel. De paal staat exact naast de plek waar de laadpaal van de auto is. Dat betekent: “geen kabel oprollen”, “geen kabel rotzooi”.
Verder geen enkele authenticatie. In principe kan iedereeen er mee laden. Dat gebeurt echter nooit. Als ik een weekje weg ga schakel ik hem wel af in de meterkast. Hoge WAF: inpluggen en verder geen gedoe. (De dop heb ik er inmiddels ook vanaf geknipt).
Overigens: 11kW laden is zat. Dat is van 0 tot 100% tussen 23:00 en 7:00. Meer heb je eigenlijk nooit nodig.
:strip_exif()/f/image/A5FmpOnrKTcES1CCDGbsbB1l.gif?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Stefannn op 22-08-2025 22:39 ]
Ik ben in Victron NodeRed een OCPP 1.6 test omgeving aan het maken om mijn oude SmartEVSE v1 aan de praat te krijgen met OCPP en Tibber. https://flows.nodered.org...e-red-contrib-ocpp-client
Met tapelectric kan ik verbinding maken en tapelectric ziet mijn gesimuleerde laadpaal ook. OCPP commands uitwisselen werkt hier goed.
Echter met Tibber lukt de connectie niet. Dit heeft te maken dat deze connectie (WebSocket) een AuthorizationToken nodig heeft. Ik heb al de nodige combinaties geprobeerd, maar nog geen succes. In nodered kun je alleen een url opgeven.
Bijvoorbeeld met url wss://zappi.ocpp-s.tibber.com?AuthorizationToken=u4viecm
Heeft iemand dit met nodered wel voor elkaar gekregen? Of weet wat je aan de url mee moet geven?
Met tapelectric kan ik verbinding maken en tapelectric ziet mijn gesimuleerde laadpaal ook. OCPP commands uitwisselen werkt hier goed.
Echter met Tibber lukt de connectie niet. Dit heeft te maken dat deze connectie (WebSocket) een AuthorizationToken nodig heeft. Ik heb al de nodige combinaties geprobeerd, maar nog geen succes. In nodered kun je alleen een url opgeven.
Bijvoorbeeld met url wss://zappi.ocpp-s.tibber.com?AuthorizationToken=u4viecm
Heeft iemand dit met nodered wel voor elkaar gekregen? Of weet wat je aan de url mee moet geven?
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Volgens mij maken al velen gebruik van Tibber via OCPP: https://github.com/dingo3...aster/docs/ocpp.md#tibber
Die link ken ik, echter heb ik een oude SmartEVSE v1 zonder OCPP instellingen.dingo35 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:09:
Volgens mij maken al velen gebruik van Tibber via OCPP: https://github.com/dingo3...aster/docs/ocpp.md#tibber
Misschien kan ik het in de source van SmartEVSE vinden hoe je een WebSocket met Authorize kan openen? Weet jij in welk stukje source ik kan gaan zoeken?
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
We gebruiken twee libraries van MicroOCPP, daar moet het ergens in verscholen liggen.
Maar als je nog een v1 hebt liggen zou ik toch eens een upgrade naar v3.1 overwegen, de duizenden uren die daarin geïnvesteerd zijn kun je in je eentje niet zo maar inhalen...
Maar als je nog een v1 hebt liggen zou ik toch eens een upgrade naar v3.1 overwegen, de duizenden uren die daarin geïnvesteerd zijn kun je in je eentje niet zo maar inhalen...
dingo35 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:36:

Ik heb deze versie van github nu een paar dagen getest en voor mij werkt t prima nu, schakelt sneller terug wanneer de PV opbrengst instort (wolk). Op deze manier kan ik maximaal m’n overschot in de auto dumpen. Mocht ik meer lading nodig hebben dan m’n PV overschot was die dag, heb ik via HA een automaton die in de nacht naar Smart schakelt om de gewenste SOC te bereiken.
@Beer070
Om de laadpaal te obfusceren ...
Zo heb ik het gedaan:
:strip_exif()/f/image/GwtS6WMJJekUMflcddldp38a.jpg?f=fotoalbum_large)
En zonder mandje:
:strip_exif()/f/image/FW3pZ9UTRZI8Sp811SuGiGLm.jpg?f=fotoalbum_large)
Of je zegt tegen je vrouw: "Ik wil twee laadpalen gaan plaatsen, ééntje voor in de inrit, de ander bij het huis.
Vrouw: "Is dat niet overbodig? Kun je niet beter met één paal beginnen?"
Jij: "Ja, dat is misschien beter ...".
Zo heb ik het gedaan:
:strip_exif()/f/image/GwtS6WMJJekUMflcddldp38a.jpg?f=fotoalbum_large)
En zonder mandje:
:strip_exif()/f/image/FW3pZ9UTRZI8Sp811SuGiGLm.jpg?f=fotoalbum_large)
Of je zegt tegen je vrouw: "Ik wil twee laadpalen gaan plaatsen, ééntje voor in de inrit, de ander bij het huis.
[ Voor 2% gewijzigd door AirwinB op 25-08-2025 07:41 . Reden: De juiste persoon getagged ]
Deze heb ik net aan mijn vrouw laten zien met positief resultaatAirwinB schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 07:37:
@Beer070
Zo heb ik het gedaan:
[Afbeelding]
En zonder mandje:
[Afbeelding]
Als ik dit zo zie, zou ik zeggen tussen de Eastron en je logging. Want die gele lijn is waarschijnlijk van je P1 meter en die is wel constant.TorpedoX_88 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:29:
Heb sinds een aantal weken het volgende gedrag in mijn SmartEVSE (v3.9.1) parameters tijdens het laden van een Seat Mii Electric op 2 fasen en 10 A:
[Afbeelding]
Ik neig een beetje naar iets met de kWh meter (Eastron SDM72D-M V2), wat denken jullie en heeft iemand dit vaker gehad?
Hoe log je, direct via Modbus of zitten er nog allerlei stappen tussen zoals de SmartEVSE, MQTT, etc.?
En wat is de polling interval, lijkt op wat gemiste polls.
Onderhandelen als getrouwde manAirwinB schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 07:37:
Sometimes you need to plan for coincidence
Kan ik ook ergens kiezen om op 1 fase te laden?
Ik heb 2 relais in mijn laadpaal zitten (voor 1 fase en voor 3 fase)
Maar ik zou graag zelf willen kiezen (of home assistant laten bepalen) of er op 1 of op 3 fases geladen wordt
Maar ik zie zo geen keuze knop voor een voorkeur
Maar ik zou graag zelf willen kiezen (of home assistant laten bepalen) of er op 1 of op 3 fases geladen wordt
Dit kun je beinvloeden met de C2 selector. Always off = 1 fase, Always On = 3 fases. Auto = automatisch schakelen.creon schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:25:
Kan ik ook ergens kiezen om op 1 fase te laden?
Dat kan volgens mij alleen als je bij de controller staat?Beekforel schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:41:
[...]
Dit kun je beinvloeden met de C2 selector. Always off = 1 fase, Always On = 3 fases. Auto = automatisch schakelen.
Ik zie het iig niet terug bij de mqtt en ook niet op de webserver
Ik doe het via HA, wat via MQTT verloopt. Het kan ook via de rest api (enable_C2'.creon schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:43:
[...]
Dat kan volgens mij alleen als je bij de controller staat?
Ik zie het iig niet terug bij de mqtt en ook niet op de webserver
Heb jij iets aangepast dan?Beekforel schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:50:
[...]
Ik doe het via HA, wat via MQTT verloopt. Het kan ook via de rest api (enable_C2'.
Ik zie het bij mij er echt niet bij staan
Je kunt het hier allemaal lezen.Beekforel schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:41:
[...]
Dit kun je beinvloeden met de C2 selector. Always off = 1 fase, Always On = 3 fases. Auto = automatisch schakelen.
Ik lees hier regelmatig over het schakelen van 1 naar 3 fase en terug.
Als je het met Domoticz of met HomeAssistant regelt , loop je niet tegen die problemen aan.
[ Voor 18% gewijzigd door tukker999 op 25-08-2025 18:32 ]
Ik gebruik deze integratie https://github.com/dingo35/ha-SmartEVSEv3creon schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 17:33:
[...]
Heb jij iets aangepast dan?
Ik zie het bij mij er echt niet bij staan
Die gele lijn is inderdaad van de P1 meter.Blackraven schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 07:52:
[...]
Als ik dit zo zie, zou ik zeggen tussen de Eastron en je logging. Want die gele lijn is waarschijnlijk van je P1 meter en die is wel constant.
Hoe log je, direct via Modbus of zitten er nog allerlei stappen tussen zoals de SmartEVSE, MQTT, etc.?
En wat is de polling interval, lijkt op wat gemiste polls.
Loggen gaat via SmartEVSE en via de HA integratie ervan, maar in de SmartEVSE zie ik dezelfde afwijkende waarden.
Polling interval zou ik niet weten, waar zou ik day kunnen zien en/of aan kunnen passen?
Ik durf het niet te zeggen, ik heb sinds de installatie van HA m'n meter losgekoppeld van de SmartEVSE en direct met een RS485 dongle aan HA gehangen. Die bepaalt de polling interval van de meter.
Je zou nog de bedrading kunnen controleren of tijdens het laden de display van de meter vergelijken met je HA logging. Heb zelf al eens gehad dat ik een draadje niet onder de klem, maar net naast de klem had zitten, werkte ook niet zo best.
Je zou nog de bedrading kunnen controleren of tijdens het laden de display van de meter vergelijken met je HA logging. Heb zelf al eens gehad dat ik een draadje niet onder de klem, maar net naast de klem had zitten, werkte ook niet zo best.
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist release v3.9.2 uitgebracht.
https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/releases
Changes:
Changes:
- fix Slave sticks at 6A when Master not charging in Solar mode
- improved phase switching for enableC2=AUTO, so we switch back to single phase earlier, which improves use of solar power
- initalize Nr_Of_Phases_Charging to prevent unnecessary phase switching after boot
- only correct BatteryCurrent on first phase when EnableC2 is set to <Always Off>
- we got rid of ESPtouch app, now we setup wifi via a rudimentary AP instead of via SmartConfig
- we now have to reboot after having solved an RCM error
Ah! Dat de ESPtouch niet meer nodig is vind ik heel erg prettig!dingo35 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:59:
Changes:
- improved phase switching for enableC2=AUTO, so we switch back to single phase earlier, which improves use of solar power
- initalize Nr_Of_Phases_Charging to prevent unnecessary phase switching after boot
- only correct BatteryCurrent on first phase when EnableC2 is set to <Always Off>
- we got rid of ESPtouch app, now we setup wifi via a rudimentary AP instead of via SmartConfig
Toen ik mijn smartEVse 2 jaar geleden aanschafte was dat niet nodig.
Op een gegeven moment wel. Vanwege overstap van internet provider moest ik de smartEVSE opnieuw instellen en ik kreeg het aan de praat maar vond het erg vervelend van iets afhankelijk te zijn dat op geen enkele manier gegarandeerd was te blijven bestaan, cq incompatibele wijzigingen zou krijgen.
Top dat het nu niet meer nodig is!
Heel prettig dat alle software nu weer onder eigen beheer is.
Die lijkt inderdaad wat opties te missen die wel in de API en op mqtt beschikbaar zijn.Beekforel schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 19:04:
[...]
Ik gebruik deze integratie https://github.com/dingo35/ha-SmartEVSEv3
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Voor anderen die hier mogelijk tegenaan lopen: blijkt een kleine verandering in de SmartEVSE hardware te zijn wat bij een aantal exemplaren van de laatste batch problemen geeft. Op te lossen door omruilen bij Stegen of een pull-up weerstandje op de print bij te solderen. Meer info op github.Tassadar32 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:30:
Hier een smartEVSE lader aan het bouwen en loop tegen een probleem aan.
Wat werkt
Laden met fixed kabel, C1 en tijdelijk een Schuko stekker om de box van stroom te voorzien (op max 6A).
RFID reader aansluiten en pas inleren (werkt dus).
Verbinden aan Tap Electric OCPP backend.
Nieuwste Dingo firmware update gedaan.
Home Assistant custom component gekoppeld.
Waar ik klem loop
Ik heb voor de OCPP een EV meter aangesloten, namelijk een Eastron SDM72D-M V2. A en B van de modbus met het groen/groen-wit paar van een solid core CAT6 kabel op elkaar aangesloten en ook de ground van de EVSE en de meter op elkaar aangesloten. In de smartEVSE EV meter op Eastron3F gezet.
Ik kwam er achter dat de meter standaard op modbus address 1 staat terwijl de bij de smartEVSE het address van de EV meter 10 of hoger moet zijn. Dus beide op 20 (decimaal) gezet. Ik krijg nu echter nog steeds een "Can't read EV meter" melding op het scherm van de smartEVSE.
Ik heb met een multimeter gecontroleerd dat alle aansluitingen vanaf de smartEVSE naar de meter goed contact maken en geen weerstand hebben.
Wat is de volgende stap die ik kan nemen om te achterhalen wat hier fout gaat?
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Wanneer je wat mist kun je dat bij @dingo35 op die Git repo aanvragen volgens mij.Tassadar32 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:03:
[...]
Die lijkt inderdaad wat opties te missen die wel in de API en op mqtt beschikbaar zijn.
Nee, die adviseert juist van deze integratie naar MQTT over te stappen.Beekforel schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:32:
[...]
Wanneer je wat mist kun je dat bij @dingo35 op die Git repo aanvragen volgens mij.
Easy integration with Home Assistant
If you want to integrate your SmartEVSE with Home Asisstant, the preferred way is to have the HA MQTT integration installed, and interface with SmartEVSE through MQTT.
The SmartEVSE custom_component for Home Assistant is considered deprecated.
Ooo my bad, ik zat op het verkeerde spoor.Hmmbob schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:12:
[...]
Nee, die adviseert juist van deze integratie naar MQTT over te stappen.
[...]
Ik gebruik inderdaad ook de MQTT variant.
Ik heb wat documentatie PRs ingediend bij @dingo35 om beter aan te duiden dat MQTT de voorkeur heeft. Scheelt mogelijk weer verwarring.Beekforel schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:30:
[...]
Ooo my bad, ik zat op het verkeerde spoor.
Ik gebruik inderdaad ook de MQTT variant.
Zag inderdaad dat de HA integratie nog steeds als eerste in de docs stond.Hmmbob schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:08:
[...]
Ik heb wat documentatie PRs ingediend bij @dingo35 om beter aan te duiden dat MQTT de voorkeur heeft. Scheelt mogelijk weer verwarring.
Weet iemand ook of C2 aan/uit via MQTT te doen is? Heb de smartEVSE nu in HA maar zie geen entity om de C2 te schakelen (wisselen tussen 1/3-fase).
Duidelijk, ik zat alleen bij entities te kijken en er word voor C2 dus geen entity aangemaakt waardoor deze niet by default in HA zichtbaar (en wijzigbaar) is. Zal eens in de code gaan bladeren om te kijken of ik daar een pull request voor kan maken.
Hiermee even getest, ik zie 'm iig terugschakelen naar 1P en weer terug naar 3P op solar.dingo35 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:59:
Changes:
/f/image/ctiF1ck3I1NPBa1apMo7fweO.png?f=fotoalbum_large)
Ik blijf nu alleen op Smart mode vasthangen op 1-fase laden, zie ook niet echt een mogelijkheid om weer naar 3-fase laden te switchen.
/f/image/NNouZXSQqELWG5WQSi2pDwB8.png?f=fotoalbum_large)
All-electric.
In Smart mode met C2=AUTO start hij altijd in 3p; als je tussendoor van mode switched zonder via OFF te gaan kan het zijn dat je in 1p terecht komt, maar dan zou hij op moeten schakelen....
Misschien moet ik C2=AUTO maar negeren in Smart mode, het is uiteindelijk voornamelijk nuttig in Solar mode ...
Misschien moet ik C2=AUTO maar negeren in Smart mode, het is uiteindelijk voornamelijk nuttig in Solar mode ...
Misschien heb ik te kort gewacht, zag na een paar minuten nog geen indicatie/aanstalten om op te gaan schakelen. Ga ik via OFF, dan mag ik weer opnieuw de tag gaan aanbieden want dan knalt ie de OCPP sessie eruit.
Ik verwacht (maar dat is ook maar mijn verwachting) in Smart iig dat ie meteen dan wel zsm naar 3P gaat, voor mij heeft het iig weinig nut om phase switching te hebben in smart, maar dat kan voor anderen natuurlijk weer anders zijn (als je écht grote verbruikers naast de EV hebt). Dus misschien juist wel beter om daar gewoon dezelfde code te gebruiken als in solar, maar dan met MAX mains als target ipv zero import. Ik zal het nog eens proberen te testen en wat langer wachten.
Ik verwacht (maar dat is ook maar mijn verwachting) in Smart iig dat ie meteen dan wel zsm naar 3P gaat, voor mij heeft het iig weinig nut om phase switching te hebben in smart, maar dat kan voor anderen natuurlijk weer anders zijn (als je écht grote verbruikers naast de EV hebt). Dus misschien juist wel beter om daar gewoon dezelfde code te gebruiken als in solar, maar dan met MAX mains als target ipv zero import. Ik zal het nog eens proberen te testen en wat langer wachten.
[ Voor 16% gewijzigd door RonJ op 27-08-2025 18:09 ]
All-electric.
Bedankt voor je reactie!Blackraven schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:53:
Ik durf het niet te zeggen, ik heb sinds de installatie van HA m'n meter losgekoppeld van de SmartEVSE en direct met een RS485 dongle aan HA gehangen. Die bepaalt de polling interval van de meter.
Bedoel je qua bedrading die van de communicatie of van de voeding? Dat laatste kan ik me bijna niet voorstellen, want dan zou de P1 meter ook geen volledig vermogen moeten meten toch?
Laadpaal aangesloten op de plek waar de oude hing. Nu ook 3-fase kunnen testen (werkt!) en wat zitten spelen. Observatie: als je geen mains meter hebt en je zet de lader op "Smart" zal deze altijd maar met 6A laden. Verbaasde me even aangezien ik em op 10A gezet had en de auto aangaf dat er maar 6A per fase beschikbaar was. Op de "Normal" mode volgt ie wel gewoon netjes de max amperage.
Morgen even verder knutselen om de P1 meter waardes naar de smartEVSE te sturen zodat de smart modus als het goed is ook helemaal werkt.
Morgen even verder knutselen om de P1 meter waardes naar de smartEVSE te sturen zodat de smart modus als het goed is ook helemaal werkt.
Dit gedrag heb ik ook eerder gemerkt, dat als 'ie een solar sessie eindigt in 1P, de smart sessie daarna ook 1P is/blijft.dingo35 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:55:
In Smart mode met C2=AUTO start hij altijd in 3p; als je tussendoor van mode switched zonder via OFF te gaan kan het zijn dat je in 1p terecht komt, maar dan zou hij op moeten schakelen....
Wat gebruikers van C2=AUTO zich moeten realiseren is dat je niet van 1p naar 3p of omgekeerd kunt schakelen zonder de sessie te beēindigen!
Het domweg aan of uit schakelen van het C2 relais veroorzaakt onvoorspelbare fouten, afhankelijk van het EV. Dus om betrouwbaar te schakelen moet de laadsessie beēindigd en weer opnieuw opgebouwd worden.
Het domweg aan of uit schakelen van het C2 relais veroorzaakt onvoorspelbare fouten, afhankelijk van het EV. Dus om betrouwbaar te schakelen moet de laadsessie beēindigd en weer opnieuw opgebouwd worden.
Dat regelt de software toch?dingo35 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 07:56:
Wat gebruikers van C2=AUTO zich moeten realiseren is dat je niet van 1p naar 3p of omgekeerd kunt schakelen zonder de sessie te beēindigen!
Op een wat wisselende dag bestookt de Tesla app mij met notificaties over gestopte laadsessies. Maar ach er zijn ergere dingen.
goede verduideljking inderdaad, maar volgens mij blijft mijn punt staan dat de laadpaal regelmatig een 1P Smart sessie start terwijl ik een 3P Smart sessie zou verwachten?dingo35 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 07:56:
Dat is precies wat er gebeurde idd, solar stond op 1P, auto was nog niet vol genoeg dus schakelde naar Smart, die dan op 1P bleef hangen. Wat op zich helemaal niet erg is, als ie dan na enkele minuten oid maar opschakelt naar 3P (uiteraard door eerst het laden te stoppen richting de auto, schakelen onder load is een slecht idee). Maar dat gebeurde (nog) niet gisteren.jpiscaer schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:44:
[...]
Dit gedrag heb ik ook eerder gemerkt, dat als 'ie een solar sessie eindigt in 1P, de smart sessie daarna ook 1P is/blijft.
Heb gisteren geen tijd meer gehad (moest weg) om het nog eens te testen en wat langer te wachten, dat zal ik v/d week nog even doen. Gisteravond een nieuwe sessie op Smart gestart en dan was het natuurlijk wel weer goed op 3P.
[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 28-08-2025 09:20 ]
All-electric.
1P Smart heeft weinig zin. De SmartEVSE heeft geen weet van de eigen belasting op een individuele fase en zal de laadstroom gaan knijpen als één van de fases overbelast stijgt te raken. Ook als deze op 1-fase laadt en die fase niet overbelast raakt.jpiscaer schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:09:
[...]
goede verduideljking inderdaad, maar volgens mij blijft mijn punt staan dat de laadpaal regelmatig een 1P Smart sessie start terwijl ik een 3P Smart sessie zou verwachten?
Van de communicatie, want zo te zien aan je P1 meter werkt je lader wel continu.TorpedoX_88 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 19:48:
[...]
Bedankt voor je reactie!
Bedoel je qua bedrading die van de communicatie of van de voeding? Dat laatste kan ik me bijna niet voorstellen, want dan zou de P1 meter ook geen volledig vermogen moeten meten toch?
Om dit dus wel naar 3P te laten gaan moet je eerst even het laden stoppen, en dan vervolgens smart starten. Alleen Solar modus doet iets met het schakelen tussen 1 en 3 fase. Precies dus ook want @dingo35 aangeeft.RonJ schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:18:
[...]
Dat is precies wat er gebeurde idd, solar stond op 1P, auto was nog niet vol genoeg dus schakelde naar Smart, die dan op 1P bleef hangen. Wat op zich helemaal niet erg is, als ie dan na enkele minuten oid maar opschakelt naar 3P (uiteraard door eerst het laden te stoppen richting de auto, schakelen onder load is een slecht idee). Maar dat gebeurde (nog) niet gisteren.
Heb gisteren geen tijd meer gehad (moest weg) om het nog eens te testen en wat langer te wachten, dat zal ik v/d week nog even doen. Gisteravond een nieuwe sessie op Smart gestart en dan was het natuurlijk wel weer goed op 3P.
Hoe lang had je gewacht tussen het uitschakelen en het laden weer starten?
[ Voor 8% gewijzigd door adjego op 28-08-2025 10:39 ]
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Ja, maar dat zou de firmware dus automatisch moeten doen wanneer je van solar naar smart schakelt, meteen naar 3P (geen 1/3P schakellogica) of na een x seconde timerperiode (hergebruik schakellogica van solarmode) is me verder om het even.adjego schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:37:
[...]
Om dit dus wel naar 3P te laten gaan moet je eerst even het laden stoppen, en dan vervolgens smart starten. Alleen Solar modus doet iets met het schakelen tussen 1 en 3 fase. Precies dus ook want @dingo35 aangeeft.
Hoe lang had je gewacht tussen het uitschakelen en het laden weer starten?
In dit geval bleef toen dus de Smart mode op 1P hangen. Toen drukte ik uit gewoonte (of eigenlijk omdat de HA integratie niet meer bijgewerkt wordt met bijv. de paused mode en ik (nog) geen zin/tijd heb gehad alles opnieuw op te bouwen met MQTT) op Off ipv Paused maar dan wordt de OCPP sessie afgebroken en kan je niet meer laden. Toen moest ik dus naar buiten lopen met de RFID tag om weer te kunnen herstarten.
All-electric.
Beetje offtopic, maar ik denk dat ik hier de grootste kans op een goed antwoord heb:
Omvormers hebben een beveiliging zodat ze bij overvoltage en/of te hoge AC wisselstroom frequentie terugregelen/afslaan (voorkomt overbelasting net)
Laadpalen/EVs hebben - voorzover ik weet - niet iets vergelijkbaars bij te laag voltage/ te lage frequentie.
Klopt dit of zijn daar wel regels/mechanismes voor?
Omvormers hebben een beveiliging zodat ze bij overvoltage en/of te hoge AC wisselstroom frequentie terugregelen/afslaan (voorkomt overbelasting net)
Laadpalen/EVs hebben - voorzover ik weet - niet iets vergelijkbaars bij te laag voltage/ te lage frequentie.
Klopt dit of zijn daar wel regels/mechanismes voor?