Met dank aan alle input uit dit topic heb ik afgelopen week ook een Newmotion Home Advanced 2.1 tot SmartEVSE laadpaal omgebouwd. Alles zonder 3D-prints, met een paar schroevendraaiers, een boormachine, een vijl en een klein metaalzaagje.
Het avontuur begon met het strippen van een paal van Marktplaats die om onbekende redenen niet meer functioneerde. Deze had volgens de verkoper altijd binnen gehangen dus ziet er nog zo goed als nieuw uit.
Na het strippen van de paal, het toevoegen van de Iskra relais en het knutselen van twee latjes om een DIN-railtje van AliExpress te monteren was dit het resultaat. De extra DIN-rail is op zijn kant geplaatst, omdat op die manier alle bestaande bedrading niet hoefde te worden vernieuwd of verlengd.
Voor de
RFID lezer hebben we het bestaande printplaatje verwijderd van het stukje plexiglas waarop het zat gemonteerd en er een gat in geboord voor de kabel van de nieuwe. De nieuwe lezer voor de SmartEVSE wordt op z'n plek gehouden met op maat geknipte dubbelzijdige tape. Op dezelfde foto zie je dat we het "bakje" waar origineel de status-LED in was gemonteerd hebben verwijderd m.b.v. een ijzerzaagje en een vijl om het kunststof glad af te werken. Uit het deksel van de paal hebben we voorzichtig het glaasje losgebroken zodat daar precies de
SmartEVSE drukknop in paste, nadat we de uitstekende kanten van de meegeleverde moer hadden afgevijld.
In de Newmotion paal zat al een
residual current monitor, maar helaas met een ander soort kabeltje. Gelukkig kon ik het juiste kabeltje van Stegen krijgen. Naast de al genoemde componenten heb ik ook een B6 (6A, B uitschakelkarakteristiek) installatieautomaat geïnstalleerd zodat de SmartEVSE op een veel lager vermogen afgezekerd is. Mogelijk vervang ik die nog voor een B1 of B2, die waren helaas op het moment van bestellen niet leverbaar.
De bediening van de Inepro meter is niet heel gebruiksvriendelijk, maar uiteindelijk was het niet moeilijk om deze op de juiste instellingen te zetten voor de SmartEVSE, bij mij met modbus adres 12. De configuratie van de meter was beveiligd met de standaard pincode '0000'. Het een aantal keren invoeren daarvan met de aanraakknoppen om de configuratie aan te passen koste nog de meeste tijd omdat ik de Inepro handleiding en SmartEVSE documentatie niet snel genoeg kon lezen. Gelukkig is dat als je het doorhebt niet ingewikkeld en maar een eenmalige stap.
Alles gemonteerd, ziet de laadpaal er van binnen nu zo uit:
Momenteel doe ik load-balancing door iedere seconde nieuwe P1 waarden te sturen middels de
REST API. Ik heb een simpel programmaatje geschreven dat continu mijn
Smart-Stuff P1 Ultra met
DSMR-API uitleest en de data doorstuurt naar de SmartEVSE. In de nabije toekomst wil ik dat via modbus doen. De P1 Ultra heeft namelijk een modbus RS485 uitgang en vertaalt daarop P1 berichten naar Modbus. Je kunt kiezen uit het
emuleren van verschillende typen meters. De P1 Ultra is ongeveer net zo duur als een Sensorbox en is dus ook een P1 lezer voor toepassingen zoals Home Assistant. Daarom heb ik alvast twee UTP-kabels getrokken (momenteel nog niet aangesloten). De ene voor modbus, de andere voor potentieel een netwerkverbinding in de toekomst en omdat twee kabels trekken bijna net zoveel moeite kost als één. De Newmotion heeft twee doorvoeren die specifiek voor UTP bedoeld zijn.
(na het maken van de foto zijn de twee open montagegaten uiteraard gebruikt en afgedicht)
Aangesloten en met de kap erop, ziet de paal er nu zo uit. Met de knop kan de paal wisselen tussen Smart en Solar mode. Op de RFID-lezer heb ik al onze laadpassen ingeleerd om de paal te kunnen activeren. De kabel en kabeldoorvoer worden nog netter afgewerkt.
Het niet kunnen lezen van het schermpje is geen belemmering: Afgezien van voor de initiële configuratie, kan sinds v3.8 alles ingesteld en uitgelezen worden via de web interface. De kleuren van de RGB knop geven daarnaast voldoende informatie over de status van de paal bij dagelijks gebruik, net zoals een openbare paal op straat.
Boodschappenlijstje exclusief kabel en aardlekautomaat
New Motion Home Advanced 2.1 3P 32A defect | € 30,45 |
ABB installatieautomaat B6 1P+N SN201-B6 | € 13,31 |
Smart-stuff.nl Ultra dongle met watermonitor en RS485, verzending | € 66,84 |
SmartEVSE v3.0 | € 149,00 |
22mm Pushbutton with RGB LED ring | € 24,00 |
RFID lezer mifare 1-wire | € 29,00 |
Iskra Contactor 32A 4pole 230V | € 24,00 |
Iskra Contactor 32A 2pole 230V | € 20,50 |
Totaal | € 357,10 |
[
Voor 13% gewijzigd door