Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thalx
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 21:37
vanenkelen schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:20:
[...]

Wican…. Nog nooit van gehoord. Ik ga eens googlen. Thanks!

Eerste gedachte die bij me opkomt op basis van de naam is een wifi CAN module?

Edit: eerste gedachte was correct :) . Maar heb jij dan altijd die CAN module ingeprikt zitten? Die poort zit in het bakje voor de versnellingspook toch? Ik weet niet of ik dat zo fijn vindt.
Je kan een verlengkabeltje kopen voor OBD-2 via de gebruikelijke online grootgrutters, zodat je de module ergens anders kunt 'verstoppen'.

Blbaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mapsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 20:59
Ik lees bij Stegen dat er een nieuwe batch aan komt.
Wat ik ook zie is dat er V3.1 staat.

New for version 3.1:

Built-in Buzzer/Speaker.
Ext connector for future add-ons.

Was dit al zo of is dit nieuw?
Is de ext connectie eventueel te gebruiken om de SoC uit te lezen met extra hardware?

Op github zie ik de buzzer niet in het schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Snoekebeest schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:18:
Dit word deel 2 van de ombouw. Dat word uigebreid met een modbus controller met een Wemos mini zodat ik de laadpaal aan Home assistant kan koppelen. Dit spul heeft nog een voeding nodig dat moet er dus ook komen. En een indicator LED komt er ook nog in.
mocht je interesse hebben ik heb deze case nog liggen: https://www.thingiverse.com/thing:3337686

Heb een remix ontworpen waar ook een 3W Hi-Link voeding in past, die moet alleen nog geprint worden (ff kijken of dat allemaal lukt en werkt zoals ik het in mijn hoofd had voordat ik 'm upload)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:24
Na dat ik mijn haat/liefde verhouding met 6mm2 kabel versterkt heb, is het zo ver, de SmartEVSE hangt, gekoppeld aan HA, en alles lijkt te werken. Het leukste deel, de kabel naar buiten trekken komt nog, maar dat moet wel goed komen.

Waar ik nog mee zit is de vraag of L1, L2 en L3 ook daadwerkelijk in deze volgorde op mijn Eastrom SMD73D-M aangesloten zitten (en daarmee op de EVSE). Van L1 weet ik daadwerkelijk dat dit L1 is, daar zitten 1 van de 2 omvormers op en daar zie ik ook een negatieve waarde. van L2 en L3 weet ik dit niet (op L3 komt ook een omvormer terug, maar die kabel wordt meteen vervangen). Maakt dit nog uit voor smart / solar laden, of kan ik dit gewoon zo laten?

Verder valt het me op dat de Eastrom het verbuik van de EVSE zelf niet meet. Mogelijk is dit te laag (er zit verder niets achter de meter nog), is dit te verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:48
gastje01 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:13:
Waar ik nog mee zit is de vraag of L1, L2 en L3 ook daadwerkelijk in deze volgorde op mijn Eastrom SMD73D-M aangesloten zitten (en daarmee op de EVSE).
1. Dat kun je toch aan de draadkleur zien?
2. Als dat niet kan, dan meet je toch het potentiaalverschil tussen het begin en einde van een draad? Als dat (nagenoeg) nul is, dan heb je dezelfde draad, als dat ongeveer 400V is, dan zijn het twee verschillende draden. Wel even uitkijken voor elektrocutie....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Andrehj schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:39:
[...]

2. Als dat niet kan, dan meet je toch het potentiaalverschil tussen het begin en einde van een draad? Als dat (nagenoeg) nul is, dan heb je dezelfde draad, als dat ongeveer 400V is, dan zijn het twee verschillende draden. Wel even uitkijken voor elektrocutie....
Zet dan ff de groep uit en meet gewoon continuïteit. Stukje veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
mcDavid schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:06:
Zet dan ff de groep uit en meet gewoon continuïteit. Stukje veiliger.
Dat klopt, maar zolang je meet met een multimeter of duspol is het meten aan dergelijke hoge spanningen niet gevaarlijk. De inwendige weerstand van die meters zorgt er namelijk voor dat er nooit een gevaarlijk hoge stroom kan lopen.
Aan de andere kant: als je ziet wat sommigen voor elkaar weten te krijgen.... :X

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Laatst online: 07:44
Andrehj schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:39:
[...]
Helaas werkt dat niet zo .... In mijn huis is alles netjes aangesloten op kleur. Toch gaf de sensorbox aan dat de fase volgorde onjuist was. Blijkbaar zijn L2 en L3 op/voor de hoofdschakelaar verkeerd om aangesloten. Ik heb nu L2 en L3 achter mijn hoofdschakelaar omgedraaid om de fase in de juiste volgorde te krijgen.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 12:57
vanenkelen schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:20:
[...]

Wican…. Nog nooit van gehoord. Ik ga eens googlen. Thanks!

Eerste gedachte die bij me opkomt op basis van de naam is een wifi CAN module?

Edit: eerste gedachte was correct :) . Maar heb jij dan altijd die CAN module ingeprikt zitten? Die poort zit in het bakje voor de versnellingspook toch? Ik weet niet of ik dat zo fijn vindt.
Ik heb die inderdaad de hele tijd er in zitten. Ik vind het ook niet ideaal, maar het voordeel van de functionaliteit is te groot en ik heb nog geen tijd gevonden om er bijvoorbeeld een verlengkabel voor te maken.
Geen idee. Het is een ESP32 in in een OBD2 huisje met wat firmware van github (https://github.com/meatpiHQ/wican-fw). Er zitten wel verschillende modi in, o.a. ook voor wat andere software om uit te lezen, dus wie weet. Ik zag wel iets m.b.t bluetooth, maar heb ik nooit geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
De fase draden zijn hier gewoon zwart tot aan de hoofdschakelaar, daarna gaat wel alles netjes op kleur.

Ik ga t nu gewoon “aflezen” door een 2kW verbruiker(verfbrander) op bepaalde groepen te zetten en dan de draden terug te volgen. L1 is zeker goed. L2 en L3 zitten mogelijk nog verkeerd om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 13:39
sandergar schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:20:
[...]

Helaas werkt dat niet zo .... In mijn huis is alles netjes aangesloten op kleur. Toch gaf de sensorbox aan dat de fase volgorde onjuist was. Blijkbaar zijn L2 en L3 op/voor de hoofdschakelaar verkeerd om aangesloten. Ik heb nu L2 en L3 achter mijn hoofdschakelaar omgedraaid om de fase in de juiste volgorde te krijgen.
Da's raar, zou betekenen dat je de slimme meter niet kunt gebruiken omdat-ie de verkeerde stroom per fase meet. Maar als de sensorbox deze melding geeft dan neem ik aan dat je de klemmen gebruikt en niet de P1 aansluiting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
mukky schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:08:
[...]

Da's raar, zou betekenen dat je de slimme meter niet kunt gebruiken omdat-ie de verkeerde stroom per fase meet. Maar als de sensorbox deze melding geeft dan neem ik aan dat je de klemmen gebruikt en niet de P1 aansluiting?
De slimme meter is wel juist aangesloten. Na de slimme meter is een kruising ontstaan tussen L2 en L3. Waarschijnlijk heeft de Stedin monteur L2 en L3 omgewisseld bij de uitbreiding van 1 fase naar 3 fase. Ik gebruik idd de CT's.

Tijdens het laden van de auto op 3 fase op 13A kreeg ik deze waarden :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_jgL15fPOvtyEwZx_yjb7ipeog=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/V5NpHu0du18ERHADT4poJoMi.png?f=user_large

Door de L2 CT en de L3 CT om te draaien kreeg ik wel de juiste waarden. Nu opgelost door L2 en L3 achter de hoofdschakelaar om te draaien.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
sandergar schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:59:
[...]

De slimme meter is wel juist aangesloten. Na de slimme meter is een kruising ontstaan tussen L2 en L3. Waarschijnlijk heeft de Stedin monteur L2 en L3 omgewisseld bij de uitbreiding van 1 fase naar 3 fase. Ik gebruik idd de CT's.

Tijdens het laden van de auto op 3 fase op 13A kreeg ik deze waarden :
[Afbeelding]

Door de L2 CT en de L3 CT om te draaien kreeg ik wel de juiste waarden. Nu opgelost door L2 en L3 achter de hoofdschakelaar om te draaien.
Ah zo. Dan zou je de fout toch ook zelf kunnen herstellen door de L2 en L3 voor de hoofdschakelaar om te draaien? Of is je zekeringkast nog verzegeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
mukky schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:05:
[...]

Ah zo. Dan zou je de fout toch ook zelf kunnen herstellen door de L2 en L3 voor de hoofdschakelaar om te draaien? Of is je zekeringkast nog verzegeld?
Het is fijner werken als er geen spanning op de aders staat :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
sandergar schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:03:
[...]

Het is fijner werken als er geen spanning op de aders staat :-)
Ik heb automaten en kan de hele installatie zelf spanningsloos maken. Zo te lezen heb jij nog een verzegelde kast met zekeringen (dat was ook mijn vraag :)) en dan kan dat idd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:05

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Als het tussen het verzegelde deel en de hoofdschakelaar fout id grgasn kun je de netbeheerder daarop proberen aanbte spreken. Die twee aders langs elkaar bewegen terwijl er spanning op staat is idd niet prettig. En als het fout gaat heb je ook voorijdkosten...
Maar na de hoofdschakelaar omwisselen kan alrijd. Wel ff merken voor de nettigheid.

[ Voor 14% gewijzigd door rene037 op 27-06-2025 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
rene037 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 20:40:
Als het tussen het verzegelde deel en de hoofdschakelaar fout id grgasn kun je de netbeheerder daarop proberen aanbte spreken. Die twee aders langs elkaar bewegen terwijl er spanning op staat is idd niet prettig. En als het fout gaat heb je ook voorijdkosten...
Maar na de hoofdschakelaar omwisselen kan alrijd. Wel ff merken voor de nettigheid.
Na 6 jaar waarschijnlijk geen garantie meer :D

Mooie labels erbij :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzy3qn7KE-qluOcZ5bcpACnfo04=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sqWSqPnd5ccufXEBzySFLG4c.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:26

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Voor 15-20 euro kun je een faserotatiemeter kopen, handig hulpmiddeltje om zeker te weten dat de fasen goed zijn aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INmLjwRcREJScPwKvbcCL_5w2NU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zOiVhEtcZyFrh8pn4lPKFzQV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_van_eck
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-09 12:54
Ik zie een vreemd gedrag in versie 3.8.4 in combinatie met de tibber integratie. Ik weet niet of het gedrag door de paal of mij auto komt (Renault megane E-TECH). De eerste keer starten vanuit tibber gaat goed. Wanneer tibber daarna een stop command stuurt om het laden (tijdelijk) te onderbreken beginnen de issues. De laadpaal naar mode OFF, maar blijft de auto doorladen. Ook heb ik gezien dat het laden wel pauzeert maar op het moment Tibber de smartEVSE start in SMART mode, begint de auto niet te laden. in versie 3.8.3 zie ik dit niet en werkt de integratie met tibber eigenlijk vlekkeloos. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXFY61spAdP0NpuTRf189Y9FaHQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cwKP2npODH6cY8vPp0Bzcg7z.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door martijn_van_eck op 28-06-2025 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09 21:45
Ik heb thuis een EVbox Homeline 3-fase (11kW) met vaste kabel, geïnstalleerd in 2019. Van de ene op de andere dag wil onze Tesla Model Y (2024) hier niet meer aan laden, terwijl die hiervoor altijd perfect functioneerde. De Tesla geeft een foutmelding dat de laadapparatuur niet wordt herkend.

Wat ik al heb ge-troubleshoot:
1. Ik heb de Tesla op 5 verschillende laadpalen uitgeprobeerd (openbaar en privé), met vaste kabel of met de losse kabel van de Tesla en hier geeft de auto geen enkel probleem.
2. Tesla heeft de auto uitgelezen en geeft aan dat het probleem waarschijnlijk bij de laadpaal ligt
3. Ik heb beide connectoren (laadpaal en Tesla) uitgebreid visueel geïnspecteerd op vuil of beschadigingen - niets afwijkends gevonden
4. Wij hebben ook een Renault Zoe uit 2020 en deze blijft zonder enig probleem laden op onze laadpaal.

Ik zit te twijfelen over de beste aanpak. Vanuit logisch redeneren lijkt de laadkabel/connector het meest onderhevig aan slijtage, dus het vervangen daarvan als eerste troubleshoot-stap lijkt mij het meest zinvol. Het lijkt me minder waarschijnlijk dat interne componenten van de laadpaal deze storing veroorzaken.
Hoe zien jullie dit? Ik besef dat het enigszins koffiedik kijken is, maar alle input is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
BounceCloud schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 13:23:
Ik heb thuis een EVbox Homeline 3-fase (11kW) met vaste kabel, geïnstalleerd in 2019. Van de ene op de andere dag wil onze Tesla Model Y (2024) hier niet meer aan laden, terwijl die hiervoor altijd perfect functioneerde. De Tesla geeft een foutmelding dat de laadapparatuur niet wordt herkend.

Wat ik al heb ge-troubleshoot:
1. Ik heb de Tesla op 5 verschillende laadpalen uitgeprobeerd (openbaar en privé), met vaste kabel of met de losse kabel van de Tesla en hier geeft de auto geen enkel probleem.
2. Tesla heeft de auto uitgelezen en geeft aan dat het probleem waarschijnlijk bij de laadpaal ligt
3. Ik heb beide connectoren (laadpaal en Tesla) uitgebreid visueel geïnspecteerd op vuil of beschadigingen - niets afwijkends gevonden
4. Wij hebben ook een Renault Zoe uit 2020 en deze blijft zonder enig probleem laden op onze laadpaal.

Ik zit te twijfelen over de beste aanpak. Vanuit logisch redeneren lijkt de laadkabel/connector het meest onderhevig aan slijtage, dus het vervangen daarvan als eerste troubleshoot-stap lijkt mij het meest zinvol. Het lijkt me minder waarschijnlijk dat interne componenten van de laadpaal deze storing veroorzaken.
Hoe zien jullie dit? Ik besef dat het enigszins koffiedik kijken is, maar alle input is welkom!
Je zou de weerstand tussen PP en aarde eens kunnen meten in de laadstekker. Als deze afwijkt (bijv. door water of weerstand in de connector) kan de Tesla weigeren en een andere auto die minder kieskeurig is hierop wel gewoon gaan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:00
@martijn_van_eck Probeer deze versie eens, test nav issue #243: https://github.com/user-a...0881690/23b6c12a27583.zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
mukky schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 14:08:
[...]

Je zou de weerstand tussen PP en aarde eens kunnen meten in de laadstekker. Als deze afwijkt (bijv. door water of weerstand in de connector) kan de Tesla weigeren en een andere auto die minder kieskeurig is hierop wel gewoon gaan laden.
2,14 kΩ :/ Ik begrijp uit IEC 62196-2 dat dit ongeveer 220Ω mag zijn. Flinke afwijking. Wel gek dat de Zoe bij een dergelijk grote afwijking nog wel gewoon laad.

Het probleem speelt al +/- 4 weken dus vocht sluit ik wel aardig uit, want genoeg droge dagen gehad waarbij dit vocht geen probleem zou moeten spelen.

Dank voor je tip :) Ik ga bedenken wat een volgende handige stap is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
BounceCloud schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:34:
[...]

2,14 kΩ :/ Ik begrijp uit IEC 62196-2 dat dit ongeveer 220Ω mag zijn. Flinke afwijking. Wel gek dat de Zoe bij een dergelijk grote afwijking nog wel gewoon laad.

Het probleem speelt al +/- 4 weken dus vocht sluit ik wel aardig uit, want genoeg droge dagen gehad waarbij dit vocht geen probleem zou moeten spelen.

Dank voor je tip :) Ik ga bedenken wat een volgende handige stap is.
Stekker openschroeven en de weerstand vervangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
@BounceCloud Als je een 11kW (3x16A) installatie hebt, moet de weerstand 680 ohm zijn.
220 ohm is voor 32A; of heb je een 32A kabel aan een 16A installatie hangen? Niet echt raadzaam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Moet de kabel niet los zijn om de weerstand juist te kunnen meten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mukky
dingo35 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:42:
@BounceCloud Als je een 11kW (3x16A) installatie hebt, moet de weerstand 680 ohm zijn.
220 ohm is voor 32A; of heb je een 32A kabel aan een 16A installatie hangen? Niet echt raadzaam!
Mwah je kunt prima een 32A kabel gebruiken zolang je in de SmartEVSE maar duidelijk instelt dat de hele installatie maar 16A max mag leveren. De SmartEVSE zal de auto dan nooit meer dan 16A aanbieden ook al kan de kabel meer dan 16A leveren.

Ik heb bijv. de mains op 25A en de Max op 32A zodat ik alle zonne-energie er ook in kan stoppen. Ik heb nog een oude Tesla Model S met een 22 kW lader, voor de meesten onder ons is dit geen zinvolle setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Driehoek schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:50:
Moet de kabel niet los zijn om de weerstand juist te kunnen meten?
Nee hoeft niet, de weerstand zit tussen PP en aarde in de stekker. De kabel zelf heeft er niets mee van doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:57
mukky schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:52:
[...]

Mwah je kunt prima een 32A kabel gebruiken zolang je in de SmartEVSE maar duidelijk instelt dat de hele installatie maar 16A max mag leveren. De SmartEVSE zal de auto dan nooit meer dan 16A aanbieden ook al kan de kabel meer dan 16A leveren.

Ik heb bijv. de mains op 25A en de Max op 32A zodat ik alle zonne-energie er ook in kan stoppen. Ik heb nog een oude Tesla Model S met een 22 kW lader, voor de meesten onder ons is dit geen zinvolle setup.
Voor 1fase situaties is de 25/32A heel handig (bv mijn Ioniq uit 2017 doet 29A, wat gedaan wordt bij 30 of meer A beschikbaar)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
mukky schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:52:
[...]

Hij heeft geen SmartEVSE, maar een EVbox. En als die niet softwarematig begrenst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
dingo35 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 19:39:
[...]

Hij heeft geen SmartEVSE, maar een EVbox. En als die niet softwarematig begrenst...
Maar de auto kijkt toch altijd naar de PP en CP? Je moet de het signaal voor de CP altijd configureren, de PP is puur een backup om te voorkomen dat de CP hoger stuurt dan dat de kabel zelf aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
@dingo35 @mukky Heb de EVbox open geschroefd en de kabel eraf gehaald.

Het is een 2,5mm2 kabel, voor 20A. Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3GHk8wu.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/23HWLMU.jpeg

Dus dan moet de weerstand inderdaad 680ohm zijn. Ik meet - nu de kabel los gekoppeld is - 2405 ohm tussen grond en PP.

Zal morgen eens kijken of ik de behuizing van de stekker open krijg. Ziet er niet heel gebruiksvriendelijk uit om te openen, maar: wie niet waagt, wie niet wint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
BounceCloud schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 20:41:
@dingo35 @mukky Heb de EVbox open geschroefd en de kabel eraf gehaald.

Het is een 2,5mm2 kabel, voor 20A. [Afbeelding]
[Afbeelding]

Dus dan moet de weerstand inderdaad 680ohm zijn. Ik meet - nu de kabel los gekoppeld is - 2405 ohm tussen grond en PP.

Zal morgen eens kijken of ik de behuizing van de stekker open krijg. Ziet er niet heel gebruiksvriendelijk uit om te openen, maar: wie niet waagt, wie niet wint.
Verbaast me echt dat de Zoe nog laadt… succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
mukky schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 21:52:
[...]

Ja, verbaas ik mij ook over. Heb de stekker open gemaakt (... kon het niet laten), maar tot mijn teleurstelling is de stekker aan de binnenkant gegoten. Je komt dus niet bij de bedrading zonder de stekker helemaal in stukjes te hakken. Zonde.

Dan nu de zoektocht naar een vervangende kabel. Ik vind overal enkel 16 of 32A kabels met open einde. Wat adviseren jullie? 16A moet geschikt zijn voor 11kW, maar aangezien er origineel een 20A kabel bij zat, twijfel ik toch. In de software van EVbox is de paal gelimiteerd tot 11kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:57
16A is dan genoeg

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dingo35
mukky schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 21:52:
[...]

De Franse fabrikanten zijn berucht om hun interpretatie van "houden aan standaarden"; en specifiek de Zoë is er de oorzaak van dat we DC aardlekbeveiliging nodig hebben. Het is de enige auto waarvan bekend is dat hij geen galvanische scheiding heeft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driehoek
  • Niet online
mukky schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 20:01:
[...]

Maar de auto kijkt toch altijd naar de PP en CP? Je moet de het signaal voor de CP altijd configureren, de PP is puur een backup om te voorkomen dat de CP hoger stuurt dan dat de kabel zelf aankan.
Dingo kan dit ongetwijfeld bevestigen of ontkrachten maar de weerstand wordt in principe doorgestuurd naar de laadpaal en de laadpaal communiceert die dan naar de wagen?

Heb je al geprobeerd met de PP losgekoppeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Driehoek schreef op zondag 29 juni 2025 @ 09:29:
[...]

Dingo kan dit ongetwijfeld bevestigen of ontkrachten maar de weerstand wordt in principe doorgestuurd naar de laadpaal en de laadpaal communiceert die dan naar de wagen?

Heb je al geprobeerd met de PP losgekoppeld?
Nee de weerstand zit in de stekker en wordt uitgelezen door de auto. Als het een losse kabel betreft idem aan de kant van de laadpaal. Zo weten auto en laadpaal allebei wat de kabel aankan los van wat de laadpaal kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_van_eck
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-09 12:54

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BounceCloud
@mukky @dingo35 Vandaag een nieuwe 16A laadkabel gehaald en in de EVbox afgemonteerd. En de Tesla laad weer perfect 👍 Dank voor jullie adviezen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 20:44
BounceCloud schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:21:
@mukky @dingo35 Vandaag een nieuwe 16A laadkabel gehaald en in de EVbox afgemonteerd. En de Tesla laad weer perfect 👍 Dank voor jullie adviezen!
Fijn dat het weer werkt 8)
Ben je voor een standaard kabel gegaan of eentje met een Tesla knop?

https://www.evchargeking....rging-pigtail-3-phase-16a

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OscarAarts
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-09 08:16
BounceCloud schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:21:
Het werkt inmiddels weer met een nieuwe kabel, anders zou je het mss kunnen proberen door met de oude kabel een extra weerstand tussen de PP en de grond te gangen (aan de open uiteinde) van +-/ 950 Ohm
Deze 950 ohm parallel aan de 2405 die er al zit geeft ook een weerstand van 680 ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OscarAarts
Ik was ook aan het kijken naar de oplossing met een EVSE, echter als ik alles ga tellen wat ik nodig ga hebben:
Smart EVSE
Sensorbox V2 voor uitlezen van mijn P1 poort
2x Relais (ivm 1 Fase laden)
RFID lezer, ivm OPPC en facturatie van mijn sessies
DC/AC Current Sensor
Socket
kWh meter ivm verrekening
Dan kom ik uit op een kleine 600,--
En dan heb ik de behuizing nog niet eens.

Ik kan de kosten een beetjke drukken door een oude (niet supported paal op de kop te tikken, maar soms werken de relais van deze boxen ook niet met Smart EVSE).

Een out of the box laadpaal die alles kan wat ik wil is wel iets duurder, maar dan is het kant en klaar.
Ik heb nml geen fancy aansluitpunt nodig, het moet voor mij functioneel zijn.

De SmartEVSE kan nml mijn Homewizard op mijn P1 poort niet uitlezen, of een homewizard kWh meter voor de declaratie voor de hoeveelheid geladen kWh.

Ik vraag mij dan dus ook af of het de moeite loont om nu nog een zelfbouw paal te maken met het huidige aanbod?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:16
OscarAarts schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:59:
Ik was ook aan het kijken naar de oplossing met een EVSE, echter als ik alles ga tellen wat ik nodig ga hebben:
Smart EVSE
DC/AC Current Sensor
Socket

Ik kan de kosten een beetjke drukken door een oude (niet supported paal op de kop te tikken, maar soms werken de relais van deze boxen ook niet met Smart EVSE).

Een out of the box laadpaal die alles kan wat ik wil is wel iets duurder, maar dan is het kant en klaar.

De SmartEVSE kan nml mijn Homewizard op mijn P1 poort niet uitlezen, of een homewizard kWh meter voor de declaratie voor de hoeveelheid geladen kWh.

Ik vraag mij dan dus ook af of het de moeite loont om nu nog een zelfbouw paal te maken met het huidige aanbod?
Financieel is het inderdaad weinig goedkoper dan de goedkoopste koop-modellen.
2 redenen om voor Smartevse te gaan:
1/ open source, je weet heel zeker dat je die met zelfbouw spullen geïntegreerd krijgt.
2/ je kan al je vrienden zeggen dat je zelf een laadpaal gemaakt hebt.
Toen ik er 2 jaar geleden mee begon hing er nog wat mystieks om laadpalen. “Alsof het een wereldwonder van techniek was”. Toen ik in de gaten kreeg dat het helemaal geen lader naar enkel een intelligent relais was ben ik het mede gaan bouwen om “dat gewoon te kunnen zeggen”.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
Smart EVSE
DC/AC Current Sensor
Socket

De smartevse heeft een implementatie voor de P1 van HomeWizard overigens. Dus dan heb je meteen geen sensorbox meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Kort antwoord: Nee

Je wil sowieso een oude donorpaal op de kop tikken voor de behuizing de socket en (soms) de kWh meter en relais. Ik ben SmartEVSE's gaan bouwen uit nieuwsgierigheid en toen laadpalen nog EUR 2.500 kostten. Nu kosten ze een fractie (soms op iBood/Pepper voor < EUR 200) al geldt ook hier: Goedkoop is duurkoop.

Op marktplaats kun je je hart ophalen: Behuizingen, kabels en aardlekautomaten van goede merken kosten een fractie van de nieuwprijs. Oude EVBox en ICU behuizingen zijn hier veelvuldig gebruikt als donorpaal. De duurdere merken (Wallbox, Alfen) heb je voor EUR 400~500 maar daar is zelfbouwlol aan en bieden niet per se meer bedrijfszekerheid.

Veel succes/plezier met kiezen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
Wat natuurlijk wel een groot voordeel is, is dat het een open systeem is en je zelf volledige controle hebt. Dit is natuurlijk bij een gekochte kant en klaar paal wel anders.

Daarnaast kun je ook zelf bijdragen aan nieuwe functionaliteit, wat er dus ook voor gezorgd heeft dat er nu een integratie is met de HomeWizard P1 meter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m.eddy
  • Nu online
Extra overweging bij lease wat voor mij flink meetelde:
Je bent NIET afhankelijk van de keuzes van de Energiemaatschappij die gekoppeld is aan de Leasemaatschappij. Die willen jouw naast de laadpas ook heel graag een laadpaal leveren. Het gebruik van een eigen laadpaal met eigen backoffice staat als optie niet bovenaan zeg maar....

In zo'n situatie komt:
- een monteur...ik wil ze niet over één kam scheren maar heb verhalen gehoord:
- zo snel mogelijk:
- met zo goedkoop mogelijke onderdelen
- een drie fase apparaat in jouw groepenkast aansluiten

Ik heb daar liever wat meer controle over. Bijvoorbeeld dat mijn vaste vertrouwde elektricien de boel aansluit. Bovendien is de paal waar je na leasetijd mee blijft zitten niet altijd zomaar inzetbaar voor je volgende auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Ik begrijp de solar mode nog niet helemaal denk ik, auto hangt aan de lader en ik heb op dit moment een PV overschot. Ik blijf echter op max 16a hangen, ondanks dat er nog 8-10A (andere fase) terug het net op gaat.

Ik zou verwachten dat de EVSE van 1x 16A omschakelt naar 18A (3x 6A), of maak ik hier een denkfout? Import per fase komt op de p1 niet boven de 4A uit, dat kan geen beperking zijn.

Heb een vaste kabel die 3X16 aan kan, mains staat op 3x25, circuit op 48A, contact C2 op auto.

Wat mis ik hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
Weet iemand hier wanneer de smartEVSE controller weer op voorraad komt? Hij is al een paar weken out of stock, net nu ik mijn eigen laadpaal wil gaan bouwen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Tassadar32 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:34:
Weet iemand hier wanneer de smartEVSE controller weer op voorraad komt? Hij is al een paar weken out of stock, net nu ik mijn eigen laadpaal wil gaan bouwen.
Dat weet Stegen - beter stuur je hem een mail of bel je even.

edit:
Ik kijk op de site effe of zijn nummer er wel bij staat, maar wat staat er gewoon pontificaal bij de SmartEVSE zelf? 8)7 |:( |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrtD61Ct4o7dkHB4zpjbMgswth4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XBQunYRUCTlWyz3rVce0nOts.png?f=user_large

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mapsy
  • Laatst online: 19-09 20:59
Tassadar32 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:34:
Zijn nu net weer op voorraad. In de omschrijving staat nog dat ze op 4 juli er weer zijn. Maar kon hem gewoon bestellen en betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Nu online
New for version 3.1:

Built-in Buzzer/Speaker.
Ext connector for future add-ons.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robert-Jan
  • Laatst online: 18-09 17:10
gastje01 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:31:
Ik begrijp de solar mode nog niet helemaal denk ik, auto hangt aan de lader en ik heb op dit moment een PV overschot. Ik blijf echter op max 16a hangen, ondanks dat er nog 8-10A (andere fase) terug het net op gaat.

Ik zou verwachten dat de EVSE van 1x 16A omschakelt naar 18A (3x 6A), of maak ik hier een denkfout? Import per fase komt op de p1 niet boven de 4A uit, dat kan geen beperking zijn.

Heb een vaste kabel die 3X16 aan kan, mains staat op 3x25, circuit op 48A, contact C2 op auto.

Wat mis ik hier?
Dat onderdeel is nog niet beschikbaar in een officiële release. Op dit moment werkt alleen het omschakelen van 3 fasen naar 1 fase. Terugschakelen naar 3 fasen gebeurt nog niet automatisch.

Alle details zijn te vinden in deze bugreport. Er wordt aan een oplossing gewerkt:
https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/153

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
Hmmbob schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:44:
[...]

Dat weet Stegen - beter stuur je hem een mail of bel je even.

edit:
Ik kijk op de site effe of zijn nummer er wel bij staat, maar wat staat er gewoon pontificaal bij de SmartEVSE zelf? 8)7 |:( |:(
Yes, had even iets beter moeten kijken. Gelukkig nu weer op voorraad dus direct besteld. Tijd om eindelijk over te schakelen op solar charging en van Shell af te komen! Ook heel fijn dat ik nu met een EVSE kan experimenteren en als alles goed werkt uitbreiden naar twee aansluitingen zodat ik beide EVs makkelijk tegelijk kan laden :)

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanvverk
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Hi Tweakers,
Enige tijd geleden hebben ik (redelijke techneut) en mijn vader (elektricien) een Alfen Eve Single Pro-Line geïnstalleerd. Alles perfect gegaan, dus so far so good.
Er ligt een redelijk lange datakabel tussen de P1 poort van de slimme meter en de laadpaal. Deze is bij installatie doorgemeten en goedgekeurd. Nu staan er in de logs van de laadpaal toch regelmatig periodes met verlies van P1 data.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FFZeW65nYTHiGqXzu9M3_Hzn838=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cQdBLvLwpjKM7pOSSqT6TqG4.png?f=user_large
Kan ik iets doen om het P1 signaal nog te boosten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robert-Jan
stefanvverk schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:38:
...Kan ik iets doen om het P1 signaal nog te boosten?
De HomeWizard P1 Splitter heeft een ingebouwde signaalversterker. Misschien kan je deze gebruiken om er tussen te zetten?

https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/

[ Voor 0% gewijzigd door Robert-Jan op 05-07-2025 13:26 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 19:09
stefanvverk schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:38:
Hi Tweakers,
Enige tijd geleden hebben ik (redelijke techneut) en mijn vader (elektricien) een Alfen Eve Single Pro-Line geïnstalleerd. Alles perfect gegaan, dus so far so good.
Er ligt een redelijk lange datakabel tussen de P1 poort van de slimme meter en de laadpaal. Deze is bij installatie doorgemeten en goedgekeurd. Nu staan er in de logs van de laadpaal toch regelmatig periodes met verlies van P1 data.
[Afbeelding]
Kan ik iets doen om het P1 signaal nog te boosten?
Wat voor data kabel is het? Staat er iets van CCA op? Kabels met CCA (copper clad aluminium) zijn een mindere keus (of eigenlijk gewoon slecht) dan datakabels met koperen aders. Met korte eindjes loopt het vaak wel los, maar bij meerdere meters kan het overdracht fouten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanvverk
  • Niet online
tsjoender schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:27:
[...]

Wat voor data kabel is het? Staat er iets van CCA op? Kabels met CCA (copper clad aluminium) zijn een mindere keus (of eigenlijk gewoon slecht) dan datakabels met koperen aders. Met korte eindjes loopt het vaak wel los, maar bij meerdere meters kan het overdracht fouten geven.
Bedankt voor het doorvragen om tot een beter antwoord te komen! Ik verduidelijk graag :)
Het is een Cat-5 grondkabel van EMhub (gekocht via Elektramat). Persoonlijk zie ik niet zo snel staan waar je om vroeg, maar wellicht haal jij uit de specificaties op hun website wat je weten wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
stefanvverk schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:46:
[...]

Bedankt voor het doorvragen om tot een beter antwoord te komen! Ik verduidelijk graag :)
Het is een Cat-5 grondkabel van EMhub (gekocht via Elektramat). Persoonlijk zie ik niet zo snel staan waar je om vroeg, maar wellicht haal jij uit de specificaties op hun website wat je weten wilt?
Afgaand op de specificaties is dat een kabel met koperen aders, dus dat zou dan in orde moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:22

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

stefanvverk schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:46:
[...]

Hoe is de kabel aangesloten? Ik heb twee aderparen samengevoegd, een enkel paar is net wat te dun begreep ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19-09 15:15
Ik zou alle overgebleven draden / aders en eventuele shield van de kabel aan beide zijden aan de gnd pin knopen. Misschien krijg je daardoor minder ground bounce en zeker meer shielding van je signaal. Nadeel kan zijn dat er meer capaciteit tussen signaal en aarde komt waardoor de maximale overbrugbare lengte korter word. Als er iets veranderd in gedrag weet je zeker dat het daar zit. Een snellere en waarschijnlijk effectievere oplossing is die homewizzard splitter...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stefanvverk
  • Niet online
Dan ga ik voor de splitter met ingebouwde versterker. Bedankt voor alle tips! Ter lering en vermaak zal ik de resultaten hier plaatsen over enkele dagen

UPDATE 5-7 19:30 uur
Ik heb via HomeWizard.com de actieve P1 splitter besteld. Thanks Robert-Jan voor de tip.
Maandag binnen, dan waarschijnlijk ook gelijk montage en eerste ervaringen. Wordt vervolgt.

[ Voor 40% gewijzigd door stefanvverk op 05-07-2025 19:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thalx
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 21:37
Een kleine update gedaan aan de paal:
* C2 relais toegevoegd, soms komt laden op één fase beter uit als de thuisaccu ook aan het laden is (zit op L2)
* RFID reader + zelf ontworpen adapter plaatje (bij interesse kan ik het design even online zetten, net als de DIN adapter)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cg6GKV6O2Uk6JfcWaIzwE_5DLrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oH5DwYSktOtY8wu8F4qtWCN3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sf6wuFiWAv6HLV_ZZBR9bMExsM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tafKwSBn4vvSFAnJN5ptqbOY.jpg?f=fotoalbum_large

Blbaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:31
Ik heb zojuist bij stegen de EVSE, DC AC residual sensor, 2polige contactor en de 4polige contactor besteld
Nu ben ik nog opzoek naar een modbus meter
In dit topic lees ik dat de marktplaats versie prima is
Alleen weet ik niet welke marktplaats advertentie daarmee bedoeld wordt omdat alle linkjes verwijzen naar verlopen advertenties
Mijn vraag, gaat het om de verkoper uit Oudehorne? (Eddy)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert-Jan
Mooi hoe je de beschikbare ruimte maximaal benut! :-)

Nu nog een optie om het scherm om te draaien? Of blijft het scherm sowieso uit het zicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 22:35
creon schreef op zondag 6 juli 2025 @ 07:45:
Ik heb zojuist bij stegen de EVSE, DC AC residual sensor, 2polige contactor en de 4polige contactor besteld
Alleen weet ik niet welke marktplaats advertentie daarmee bedoeld wordt omdat alle linkjes verwijzen naar verlopen advertenties
Check voor een Eastron SDM630 of een Eastron SDM72D en controleer of er Modbus op zit. Die werken goed.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 10:44
Met dank aan alle input uit dit topic heb ik afgelopen week ook een Newmotion Home Advanced 2.1 tot SmartEVSE laadpaal omgebouwd. Alles zonder 3D-prints, met een paar schroevendraaiers, een boormachine, een vijl en een klein metaalzaagje.

Het avontuur begon met het strippen van een paal van Marktplaats die om onbekende redenen niet meer functioneerde. Deze had volgens de verkoper altijd binnen gehangen dus ziet er nog zo goed als nieuw uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxq0pOCEL-KeouUMxyhj8w33AZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuFVg2duPfX9I0S0m5Apll6r.jpg?f=fotoalbum_large

Na het strippen van de paal, het toevoegen van de Iskra relais en het knutselen van twee latjes om een DIN-railtje van AliExpress te monteren was dit het resultaat. De extra DIN-rail is op zijn kant geplaatst, omdat op die manier alle bestaande bedrading niet hoefde te worden vernieuwd of verlengd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3L-FrqrZpBh5TwwNwfbit9IllVc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p1EjGnxD6bMgzhnaczDbTGZo.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de RFID lezer hebben we het bestaande printplaatje verwijderd van het stukje plexiglas waarop het zat gemonteerd en er een gat in geboord voor de kabel van de nieuwe. De nieuwe lezer voor de SmartEVSE wordt op z'n plek gehouden met op maat geknipte dubbelzijdige tape. Op dezelfde foto zie je dat we het "bakje" waar origineel de status-LED in was gemonteerd hebben verwijderd m.b.v. een ijzerzaagje en een vijl om het kunststof glad af te werken. Uit het deksel van de paal hebben we voorzichtig het glaasje losgebroken zodat daar precies de SmartEVSE drukknop in paste, nadat we de uitstekende kanten van de meegeleverde moer hadden afgevijld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QpBEYpRwQun-YD2N7fUqfzjBdrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LCOv0Ca650dyN3IT8yhI7Epy.jpg?f=fotoalbum_large

In de Newmotion paal zat al een residual current monitor, maar helaas met een ander soort kabeltje. Gelukkig kon ik het juiste kabeltje van Stegen krijgen. Naast de al genoemde componenten heb ik ook een B6 (6A, B uitschakelkarakteristiek) installatieautomaat geïnstalleerd zodat de SmartEVSE op een veel lager vermogen afgezekerd is. Mogelijk vervang ik die nog voor een B1 of B2, die waren helaas op het moment van bestellen niet leverbaar.

De bediening van de Inepro meter is niet heel gebruiksvriendelijk, maar uiteindelijk was het niet moeilijk om deze op de juiste instellingen te zetten voor de SmartEVSE, bij mij met modbus adres 12. De configuratie van de meter was beveiligd met de standaard pincode '0000'. Het een aantal keren invoeren daarvan met de aanraakknoppen om de configuratie aan te passen koste nog de meeste tijd omdat ik de Inepro handleiding en SmartEVSE documentatie niet snel genoeg kon lezen. Gelukkig is dat als je het doorhebt niet ingewikkeld en maar een eenmalige stap.

Alles gemonteerd, ziet de laadpaal er van binnen nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wOdMXeZjqhXI4Bs0PCxwDfW464=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iEzONlhVv2WhYrqgLz7MiNwN.jpg?f=fotoalbum_large

Momenteel doe ik load-balancing door iedere seconde nieuwe P1 waarden te sturen middels de REST API. Ik heb een simpel programmaatje geschreven dat continu mijn Smart-Stuff P1 Ultra met DSMR-API uitleest en de data doorstuurt naar de SmartEVSE. In de nabije toekomst wil ik dat via modbus doen. De P1 Ultra heeft namelijk een modbus RS485 uitgang en vertaalt daarop P1 berichten naar Modbus. Je kunt kiezen uit het emuleren van verschillende typen meters. De P1 Ultra is ongeveer net zo duur als een Sensorbox en is dus ook een P1 lezer voor toepassingen zoals Home Assistant. Daarom heb ik alvast twee UTP-kabels getrokken (momenteel nog niet aangesloten). De ene voor modbus, de andere voor potentieel een netwerkverbinding in de toekomst en omdat twee kabels trekken bijna net zoveel moeite kost als één. De Newmotion heeft twee doorvoeren die specifiek voor UTP bedoeld zijn.
(na het maken van de foto zijn de twee open montagegaten uiteraard gebruikt en afgedicht)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csaBy6zpVJ_eyS4hPJ1qYwdpuTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vu39zOQxITxgRp1Ousrc9lmy.jpg?f=fotoalbum_large

Aangesloten en met de kap erop, ziet de paal er nu zo uit. Met de knop kan de paal wisselen tussen Smart en Solar mode. Op de RFID-lezer heb ik al onze laadpassen ingeleerd om de paal te kunnen activeren. De kabel en kabeldoorvoer worden nog netter afgewerkt.

Het niet kunnen lezen van het schermpje is geen belemmering: Afgezien van voor de initiële configuratie, kan sinds v3.8 alles ingesteld en uitgelezen worden via de web interface. De kleuren van de RGB knop geven daarnaast voldoende informatie over de status van de paal bij dagelijks gebruik, net zoals een openbare paal op straat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fKg1dUSsXq2xGOppzwizeyGGAc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zoOpHlAWX2vov7wyA2GxugyH.jpg?f=fotoalbum_large

Boodschappenlijstje exclusief kabel en aardlekautomaat

New Motion Home Advanced 2.1 3P 32A defect€ 30,45
ABB installatieautomaat B6 1P+N SN201-B6€ 13,31
Smart-stuff.nl Ultra dongle met watermonitor en RS485, verzending€ 66,84
SmartEVSE v3.0€ 149,00
22mm Pushbutton with RGB LED ring€ 24,00
RFID lezer mifare 1-wire€ 29,00
Iskra Contactor 32A 4pole 230V€ 24,00
Iskra Contactor 32A 2pole 230V€ 20,50
Totaal€ 357,10

[ Voor 13% gewijzigd door ikke26 op 06-07-2025 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
creon schreef op zondag 6 juli 2025 @ 07:45:
Ik zou even in dit lijstje kijken, op alle genoemde meters een marktplaats search doen, en dan de goedkoopste nemen die er nog goed uitziet. Soms kan het goedkoper zijn om een hele defecte laadpaal van iemand over te nemen, zoals ik hierboven heb gedaan. De meters zijn meestal nog goed en dan heb je meteen een behuizing om alles in te bouwen.

Let op met Eastron Modbus meters. Van wat ik begrijp moet je daar altijd de v2 hebben met de juiste firmware om de belasting per fase te krijgen en is het niet altijd duidelijk welke aangeboden wordt. Ik heb zelf overigens met die meters geen directe ervaring. In mijn laadpaal zit nu een Inepro, maar ik heb de ABB B23 ook uitgeprobeerd en dat ging ook goed.

[ Voor 5% gewijzigd door ikke26 op 06-07-2025 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:31
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Dit is de marktplaats advertentie die ik bedoel
Zover ik kan zien moet het de juiste modbus meter zijn
De prijs is ook interessant, alleen zit hij aan de andere kant van het land, dus het zou ook een scam kunnen zijn
Iemand een modbus meter bij hem gekocht en werkend gekregen met je EVSE?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08:48
creon schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:35:
De prijs is ook interessant, alleen zit hij aan de andere kant van het land, dus het zou ook een scam kunnen zijn
Marktplaats account is 18 jaar oud, en hij heeft 110 beoordelingen. Ik weet het niet hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driehoek
  • Niet online
ikke26 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:09:
Met dank aan alle input uit dit topic heb ik afgelopen week ook een Newmotion Home Advanced 2.1 tot SmartEVSE laadpaal omgebouwd. Alles zonder 3D-prints, met een paar schroevendraaiers, een boormachine, een vijl en een klein metaalzaagje.

Het avontuur begon met het strippen van een paal van Marktplaats die om onbekende redenen niet meer functioneerde. Deze had volgens de verkoper altijd binnen gehangen dus ziet er nog zo goed als nieuw uit.

[Afbeelding]

Na het strippen van de paal, het toevoegen van de Iskra relais en het knutselen van twee latjes om een DIN-railtje van AliExpress te monteren was dit het resultaat. De extra DIN-rail is op zijn kant geplaatst, omdat op die manier alle bestaande bedrading niet hoefde te worden vernieuwd of verlengd.

[Afbeelding]

Voor de RFID lezer hebben we het bestaande printplaatje verwijderd van het stukje plexiglas waarop het zat gemonteerd en er een gat in geboord voor de kabel van de nieuwe. De nieuwe lezer voor de SmartEVSE wordt op z'n plek gehouden met op maat geknipte dubbelzijdige tape. Op dezelfde foto zie je dat we het "bakje" waar origineel de status-LED in was gemonteerd hebben verwijderd m.b.v. een ijzerzaagje en een vijl om het kunststof glad af te werken. Uit het deksel van de paal hebben we voorzichtig het glaasje losgebroken zodat daar precies de SmartEVSE drukknop in paste, nadat we de uitstekende kanten van de meegeleverde moer hadden afgevijld.

[Afbeelding]

In de Newmotion paal zat al een residual current monitor, maar helaas met een ander soort kabeltje. Gelukkig kon ik het juiste kabeltje van Stegen krijgen. Naast de al genoemde componenten heb ik ook een B6 (6A, B uitschakelkarakteristiek) installatieautomaat geïnstalleerd zodat de SmartEVSE op een veel lager vermogen afgezekerd is. Mogelijk vervang ik die nog voor een B1 of B2, die waren helaas op het moment van bestellen niet leverbaar.

De bediening van de Inepro meter is niet heel gebruiksvriendelijk, maar uiteindelijk was het niet moeilijk om deze op de juiste instellingen te zetten voor de SmartEVSE, bij mij met modbus adres 12. De configuratie van de meter was beveiligd met de standaard pincode '0000'. Het een aantal keren invoeren daarvan met de aanraakknoppen om de configuratie aan te passen koste nog de meeste tijd omdat ik de Inepro handleiding en SmartEVSE documentatie niet snel genoeg kon lezen. Gelukkig is dat als je het doorhebt niet ingewikkeld en maar een eenmalige stap.

Alles gemonteerd, ziet de laadpaal er van binnen nu zo uit:

[Afbeelding]

Momenteel doe ik load-balancing door iedere seconde nieuwe P1 waarden te sturen middels de REST API. Ik heb een simpel programmaatje geschreven dat continu mijn Smart-Stuff P1 Ultra met DSMR-API uitleest en de data doorstuurt naar de SmartEVSE. In de nabije toekomst wil ik dat via modbus doen. De P1 Ultra heeft namelijk een modbus RS485 uitgang en vertaalt daarop P1 berichten naar Modbus. Je kunt kiezen uit het emuleren van verschillende typen meters. De P1 Ultra is ongeveer net zo duur als een Sensorbox en is dus ook een P1 lezer voor toepassingen zoals Home Assistant. Daarom heb ik alvast twee UTP-kabels getrokken (momenteel nog niet aangesloten). De ene voor modbus, de andere voor potentieel een netwerkverbinding in de toekomst en omdat twee kabels trekken bijna net zoveel moeite kost als één. De Newmotion heeft twee doorvoeren die specifiek voor UTP bedoeld zijn.
(na het maken van de foto zijn de twee open montagegaten uiteraard gebruikt en afgedicht)

[Afbeelding]

Aangesloten en met de kap erop, ziet de paal er nu zo uit. Met de knop kan de paal wisselen tussen Smart en Solar mode. Op de RFID-lezer heb ik al onze laadpassen ingeleerd om de paal te kunnen activeren. De kabel en kabeldoorvoer worden nog netter afgewerkt.

Het niet kunnen lezen van het schermpje is geen belemmering: Afgezien van voor de initiële configuratie, kan sinds v3.8 alles ingesteld en uitgelezen worden via de web interface. De kleuren van de RGB knop geven daarnaast voldoende informatie over de status van de paal bij dagelijks gebruik, net zoals een openbare paal op straat.

[Afbeelding]

SmartEVSE v3.0€ 149,00
Totaal€ 357,10
Kabel zit redelijk beschermd door de paal maar je kan buitenkabels best omhoog laten lopen voor ze naar binnen gaan zodat regenwater niet naar binnen wordt geleid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:22

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

creon schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:35:
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Dit is de marktplaats advertentie die ik bedoel
Zover ik kan zien moet het de juiste modbus meter zijn
Iemand een modbus meter bij hem gekocht en werkend gekregen met je EVSE?
Zit helemaal niet aan de andere kant van het land? Kan ik op de fiets wel doen dit. 8)7

Ik heb geen meter bij deze verkoper gekocht maar wel precies dezelfde bij een andere Marktplaats verkoper voor 50 euro. Werkt perfect. Heb er twee, voor de EV en als hoofdmeter. Zoek even op Eastron in het topic, kun je wat meer ervaringen vinden.

Als ik een meter nodig had zou ik hier wel 1 kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OscarAarts
ikke26 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:09:

SmartEVSE v3.0€ 149,00
Totaal€ 357,10
Thx voor de uitgebreide bescrijving en kosten overzicht.
Echtrer mis ik in je verhaal nog de Aardlek beveiliging, de DC/AC Residual Current sensor.

Oscar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19-09 15:54
Ik heb een idee en ben benieuwd naar jullie feedback. Ik heb een netaansluiting van 3x25A, met 3 aparte C25 automaten. Ik ben bezig met het bouwen van een smartEVSE-laadstation met load balancing. Ik heb Home Assistant en een dynamisch energiecontract. Het plan is om de netaansluiting maximaal te benutten: tijdens het absoluut goedkoopste uur verhoog ik de maximaal toegestane stroomsterkte op de load balancer tot ongeveer 30A. De rest van de tijd zal het 25A zijn. Ik moet de limiet bepalen voordat ik de hoofdzekeringen uitval. Heb je dit al geprobeerd en heb je hier ervaring mee? Het wordt een soort "overklokken". Natuurlijk zijn het paneel, de zekeringen en de bedrading geschikt voor 32A.

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Thepawn schreef op maandag 7 juli 2025 @ 08:54:
Ik heb een idee en ben benieuwd naar jullie feedback. Ik heb een netaansluiting van 3x25A, met 3 aparte zekeringen van 25A. Ik ben bezig met het bouwen van een smartEVSE-laadstation met load balancing. Ik heb Home Assistant en een dynamisch energiecontract. Het plan is om de netaansluiting maximaal te benutten: tijdens het absoluut goedkoopste uur verhoog ik de maximaal toegestane stroomsterkte op de load balancer tot ongeveer 30A. De rest van de tijd zal het 25A zijn. Ik moet de limiet bepalen voordat ik de hoofdzekeringen uitval. Heb je dit al geprobeerd en heb je hier ervaring mee? Het wordt een soort "overklokken". Natuurlijk zijn het paneel, de zekeringen en de bedrading geschikt voor 32A.
Ja heb ik een tijdje gedaan, afhankelijk van de afschakelkarakteristiek van je hoofdzekering (D voor smeltpatronen, C voor automaten) kun je de hoofdzekering structureel overbelasten. 30 A ga je niet halen, ik kwam veilig tot 28 A op smeltpatronen. Ga je te hoog dan klappen ze en moet de netbeheerder komen. Uiteindelijk levert het te weinig op, die 3 * 3 A per uur extra in een dynamisch contract is bij een verschil van 5ct tussen 2 uren max. € 0,50 per uur “winst” 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikke26
OscarAarts schreef op maandag 7 juli 2025 @ 07:14:
[...]

Thx voor de uitgebreide bescrijving en kosten overzicht.
Echtrer mis ik in je verhaal nog de Aardlek beveiliging, de DC/AC Residual Current sensor.

Oscar
Precies de goede residual current sensor zat origineel al in de paal. Die heb ik hergebruikt, dus dat klopt. Van Stegen heb ik kosteloos het juiste kabeltje gekregen om hem aan te sluiten op de SmartEVSE, die een kleinere connector gebruikt. De sensor is een van de eigenschappen die de Newmotion laadpaal zo'n aantrekkelijke donor optie maakt. Dat scheelde weer €59,-

De aardlekautomaat, in mijn geval een ABB 3-fase B32 30mA en 13m 5*6mm2 kabel zitten niet in de laadpaal dus heb ik daarom buiten beschouwing gelaten. Het soort en de lengte van de kabel is afhankelijk van waar je de laadpaal monteert. Of je net als ik een B32 kunt toepassen ligt ook aan de rest van je installatie. Als ik die twee meereken was ik nog €55,- extra kwijt voor een nieuw in nog gesealde doos ABB B32 van marktplaats en €86,93 voor 13m 5*6mm^2 YMVK kabel. De cat5e UTP-kabel had ik nog liggen. Zou je die moeten kopen, dan ben je daar nog ca. €10,- voor kwijt.
Driehoek schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:18:
[...]

Kabel zit redelijk beschermd door de paal maar je kan buitenkabels best omhoog laten lopen voor ze naar binnen gaan zodat regenwater niet naar binnen wordt geleid.
Bedankt voor de tip! In dit geval zit de paal op een enkelsteens muurtje van een oude schuur gemonteerd en zo vinden we het er wel strak uitzien (nadat we de boel straks afgewerkt hebben met een kabelgoot en het gat goed afgedicht). Als het een huisgevel was zou ik het zeker overwegen om aan te passen, we hebben nog overlengte genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikke26
Ik heb een idee en ben benieuwd naar jullie feedback. Ik heb een netaansluiting van 3x25A, met 3 aparte zekeringen van 25A. Ik ben bezig met het bouwen van een smartEVSE-laadstation met load balancing. Ik heb Home Assistant en een dynamisch energiecontract. Het plan is om de netaansluiting maximaal te benutten: tijdens het absoluut goedkoopste uur verhoog ik de maximaal toegestane stroomsterkte op de load balancer tot ongeveer 30A. De rest van de tijd zal het 25A zijn. Ik moet de limiet bepalen voordat ik de hoofdzekeringen uitval. Heb je dit al geprobeerd en heb je hier ervaring mee? Het wordt een soort "overklokken". Natuurlijk zijn het paneel, de zekeringen en de bedrading geschikt voor 32A.
Ik zou dat persoonlijk uit veiligheidsoogpunt niet doen, structureel en moedwillig de hoofdzekering overbelasten om een paar eurocenten te besparen.

Ook niet uit praktisch oogpunt: Op het moment dat een kookplaat, oven of wasmachine inschakelt schiet je zelfs met een limiet van 25A al korte tijd over de 38A, nog afgezien van inschakelpieken.
Dat komt omdat het terugregelen van de boordlader een aantal seconden duurt. Sturen op 25A is dus eigenlijk ook al erg hoog (nog los van richtlijnen over selectiviteit).

In de praktijk denk ik ook niet dat je er veel aan zult hebben, want als je bijvoorbeeld een auto met een 60kWh accupakket van 20 -> 80 laadt (60% dus 36 kWh) met 3*25A (17kW), dan is de accu toch al met ca. 2u vol.

Is de boordlader van je EV überhaupt geschikt voor 22kW (3*32A) laden? Voor zover ik weet geldt dat alleen voor Renault's zoals de Megane, Zoe's en afgeleiden op hetzelfde platform zoals de Smart ForTwo. Andere fabrikanten passen meestal een boordlader die maar tot 11kW (dus 3*16A) gaat toe.

[ Voor 3% gewijzigd door ikke26 op 07-07-2025 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Laatst online: 11:34
ikke26 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:15:
[...]

Precies de goede residual current sensor zat origineel al in de paal. Die heb ik hergebruikt, dus dat klopt. Van Stegen heb ik kosteloos het juiste kabeltje gekregen om hem aan te sluiten op de SmartEVSE, die een kleinere connector gebruikt. De sensor is een van de eigenschappen die de Newmotion laadpaal zo'n aantrekkelijke donor optie maakt. Dat scheelde weer €59,-

De aardlekautomaat, in mijn geval een ABB 3-fase B32 30mA en 13m 5*6mm2 kabel zitten niet in de laadpaal dus heb ik daarom buiten beschouwing gelaten. Het soort en de lengte van de kabel is afhankelijk van waar je de laadpaal monteert. Of je net als ik een B32 kunt toepassen ligt ook aan de rest van je installatie. Als ik die twee meereken was ik nog €55,- extra kwijt voor een nieuw in nog gesealde doos ABB B32 van marktplaats en €86,93 voor 13m 5*6mm^2 YMVK kabel. De cat5e UTP-kabel had ik nog liggen. Zou je die moeten kopen, dan ben je daar nog ca. €10,- voor kwijt.

[...]

Bedankt voor de tip! In dit geval zit de paal op een enkelsteens muurtje van een oude schuur gemonteerd en zo vinden we het er wel strak uitzien (nadat we de boel straks afgewerkt hebben met een kabelgoot en het gat goed afgedicht). Als het een huisgevel was zou ik het zeker overwegen om aan te passen, we hebben nog overlengte genoeg.
Ik zie hier bij meerdere de Newmotion paal als donor, ik ben er zelf ook mee bezig. Je noemt een speciaal kabeltje om de RC-sensor van Newmotion te blijven gebruiken, heb je daar een bestelnummer oid van? Of weet Stegen direct welk kabelje geschikt is als je de situatie omschrijft?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikke26
manusjevanalles schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:44:
[...]

Ik zie hier bij meerdere de Newmotion paal als donor, ik ben er zelf ook mee bezig. Je noemt een speciaal kabeltje om de RC-sensor van Newmotion te blijven gebruiken, heb je daar een bestelnummer oid van? Of weet Stegen direct welk kabelje geschikt is als je de situatie omschrijft?
Ja. De SmartEVSE gebruikt namelijk precies dezelfde RCM14-03 van Phoenix Contact als New Motion.
Hij verkoopt de kabeltjes (nog) niet los, maar ik heb gevraagd of ik er een los kon kopen en kreeg m toen bij de rest er voor niets bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mukky
ikke26 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:11:
[...]
Is de boordlader van je EV überhaupt geschikt voor 22kW (3*32A) laden? Voor zover ik weet geldt dat alleen voor Renault's zoals de Megane, Zoe's en afgeleiden op hetzelfde platform zoals de Smart ForTwo. Andere fabrikanten passen meestal een boordlader die maar tot 11kW (dus 3*16A) gaat toe.
Tesla's Model S werd tot in 2016 optioneel met een 22 kW lader geleverd 8) Daarna werd het 17 kW standaard :-( voor de MS. De M3 doet 11 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Ik heb een idee en ben benieuwd naar jullie feedback. Ik heb een netaansluiting van 3x25A, met 3 aparte C25 automaten. Ik ben bezig met het bouwen van een smartEVSE-laadstation met load balancing. Ik heb Home Assistant en een dynamisch energiecontract. Het plan is om de netaansluiting maximaal te benutten: tijdens het absoluut goedkoopste uur verhoog ik de maximaal toegestane stroomsterkte op de load balancer tot ongeveer 30A. De rest van de tijd zal het 25A zijn. Ik moet de limiet bepalen voordat ik de hoofdzekeringen uitval. Heb je dit al geprobeerd en heb je hier ervaring mee? Het wordt een soort "overklokken". Natuurlijk zijn het paneel, de zekeringen en de bedrading geschikt voor 32A.
Zoals @mukky ook al zegt. Afgezien van alle veiligheids bezwaren is de potentiële winst maar heel gering.
Dat komt omdat zekeringen welliswaar korte tijd flink kunnen worden overbelast, factor 2 over 10 secondes, maar over lange tijd niet.
Sterker… de meningen zijn verdeeld… maar het “advies” is juist om een langdurige belaster als een laadpaal die op 3x16A laadt af te zekeren op 3x 20A.
Ik heb mijn Aardlekautomaat verzwaard van 3x16 naar 3x20 omdat hij er eens in de 2 maanden uit klapte. Dat is sindsdien niet meer gebeurd.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
Stefannn schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:33:
[...]

Zoals @mukky ook al zegt. Afgezien van alle veiligheids bezwaren is de potentiële winst maar heel gering.
Dat komt omdat zekeringen welliswaar korte tijd flink kunnen worden overbelast, factor 2 over 10 secondes, maar over lange tijd niet.
Sterker… de meningen zijn verdeeld… maar het “advies” is juist om een langdurige belaster als een laadpaal die op 3x16A laadt af te zekeren op 3x 20A.
Ik heb mijn Aardlekautomaat verzwaard van 3x16 naar 3x20 omdat hij er eens in de 2 maanden uit klapte. Dat is sindsdien niet meer gebeurd.
Dit is misschien meer iets om voor te leggen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3, maar bij een aansluiting van 3x25A lijkt het mij nooit een goed idee om de laadpaal af te zekeren op 3x20A vanwege selectiviteit. Als 3x16A er vaak uit klapt vanwege een te hoge stroom, dan zou ik de maximale stroom juist in de laadpaal naar beneden bijstellen. Dit kan ook gunstig werken voor de warmteproductie in de automaat, wat de levensduur en betrouwbaarheid ten goede komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
tsjoender schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:48:
[...]

Dit is misschien meer iets om voor te leggen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3, maar bij een aansluiting van 3x25A lijkt het mij nooit een goed idee om de laadpaal af te zekeren op 3x20A vanwege selectiviteit. Als 3x16A er vaak uit klapt vanwege een te hoge stroom, dan zou ik de maximale stroom juist in de laadpaal naar beneden bijstellen. Dit kan ook gunstig werken voor de warmteproductie in de automaat, wat de levensduur en betrouwbaarheid ten goede komt.
Selectiviteit is niet echt een issue want er zit immers actieve stroombewaking op.
Warm wordt het op deze manier juist minder want 16A door een 20A automaat is minder warm dan door een 16A automaat.
En yep… werkelijk alle laadpalen in Nederland staan op 3x 16A, niet lager.
Maar… meer discussie inderdaad in ander forum.
De vraagsteller vroeg of je kon “over klokken”, het antwoord daarop is inmiddels gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:07
Stefannn schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:00:
[...]

Selectiviteit is niet echt een issue want er zit immers actieve stroombewaking op.
Warm wordt het op deze manier juist minder want 16A door een 20A automaat is minder warm dan door een 16A automaat.
En yep… werkelijk alle laadpalen in Nederland staan op 3x 16A, niet lager.
Maar… meer discussie inderdaad in ander forum.
De vraagsteller vroeg of je kon “over klokken”, het antwoord daarop is inmiddels gegeven.
Ho ho, selectiviteit staat los van de softwarematige stroom belasting. Als er sluiting ontstaat na die 20A automaat is het verschil met de hoofdautomaat niet groot genoeg en is het gokken welke er als eerste uit klapt. Je hebt dan grote kans dat de hoofdautomaat als eerste gaat vanwege de aanwezige extra belasting via de andere automaten.

Selectiviteit heeft niets te maken met de continubelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Ferrox1 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:10:
[...]

Ho ho, selectiviteit staat los van de softwarematige stroom belasting. Als er sluiting ontstaat na die 20A automaat is het verschil met de hoofdautomaat niet groot genoeg en is het gokken welke er als eerste uit klapt. Je hebt dan grote kans dat de hoofdautomaat als eerste gaat vanwege de aanwezige extra belasting via de andere automaten.

Selectiviteit heeft niets te maken met de continubelasting.
Daarom heeft hoofd stop een C karakteristiek en de onder groepen een snellere B karakteristiek.
Als er 1 in kortsluiting gaat loopt er gauw 10x de nominale stroom. De 20A B automaat gaat er echt wel eerder uit als de hogere 25A stroom, langzamer C karakteristiek hoofd stop. En de extra continu belasting van de andere groepen valt echt in het niet bij de kortsluit stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:07
Stefannn schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:48:
[...]

Daarom heeft hoofd stop een C karakteristiek en de onder groepen een snellere B karakteristiek.
Als er 1 in kortsluiting gaat loopt er gauw 10x de nominale stroom. De 20A B automaat gaat er echt wel eerder uit als de hogere 25A stroom, langzamer C karakteristiek hoofd stop. En de extra continu belasting van de andere groepen valt echt in het niet bij de kortsluit stroom.
Zoek even in dit topic op selectiviteit. Het gaat te ver om dit volledig uit te diepen hier. Maar onder aan de streep, als jij het risico acceptabel vind dat je gehele huis zonder stroom zit, vooral doen. Zo niet, doe het niet en houd de selectiviteitstabel aan. De NEN1010 is er niet voor niets. En voor de paar extra ampere's zou ik niet het risico willen lopen. Dat is mijn advies en zo heb ik het hier ook aangelegd. Onder aan de streep is er geen veiligheidsrisico, dus daar hoef je het niet voor te laten.

Waarschijnlijk gaat 20A lang goed, tot het moment dat het fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19-09 15:54
ikke26 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:11:
[...]

Dat komt omdat het terugregelen van de boordlader een aantal seconden duurt.

Is de boordlader van je EV überhaupt geschikt voor 22kW (3*32A) laden?
Wordt de vertraging veroorzaakt door de smartevse of door de auto?

Ik rijd een smart #1 die inderdaad met 22 kW kan laden.

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09:33
De auto is hier de trage.
SmartEVSE doet een verzoek aan de EV en de EV regelt.

22,29 kWh/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Thepawn schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:35:
[...]

Wordt de vertraging veroorzaakt door de smartevse of door de auto?

Ik rijd een smart #1 die inderdaad met 22 kW kan laden.
Combinatie van van alles:
- P1 uit lezing, nieuwe meters doen dat per seconde maar oude per 10 secondes, dan heb je dus als je pech hebt al 10 seconden vertraging.
- als je de smart evse via de api aanstuurt komt daar (afhankelijk van wat voor home automation je gebruikt) nog ongeveer een seconde bij.
- de smart evse reageert vervolgens vrij snel, ver binnen een seconde.
- vervolgens moet de auto gaan beslissen hoe hij terug regelt, dat duurt wel een paar secondes.

Alles bij elkaar reageert met een oude meter de boel in 10 a 20 secondes. Met een nieuwe meter in 2 a 10 secondes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09:33
En wat levert dat allemaal op?
Ik heb van AI geleerd dat constant bijregelen van de OBC in de EV niet bevorderlijk is voor de levensduur van de OBC.
Ben benieuwd naar wat de kenners hier zeggen.

Dan nog iets.
Als je kijkt naar de enorme overschotten in de zomer en in de winter is er onvoldoende stroom om de minimum van 6A te halen, waarom probeer je dan het uiterste eruit te persen.

22,29 kWh/100km

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:11
Ferrox1 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:59:
[...]

Zoek even in dit topic op selectiviteit. Het gaat te ver om dit volledig uit te diepen hier. Maar onder aan de streep, als jij het risico acceptabel vind dat je gehele huis zonder stroom zit, vooral doen. Zo niet, doe het niet en houd de selectiviteitstabel aan. De NEN1010 is er niet voor niets. En voor de paar extra ampere's zou ik niet het risico willen lopen. Dat is mijn advies en zo heb ik het hier ook aangelegd. Onder aan de streep is er geen veiligheidsrisico, dus daar hoef je het niet voor te laten.

Waarschijnlijk gaat 20A lang goed, tot het moment dat het fout gaat.
Ik heb bij een kortsluiting in een Zappi laadpaal gewoon zowel de 16A automaat van de laadpaal als 2 van de 3 C25 automaten er uit gehad. Selectiviteit is bij automaten geen garantie. Een 16A automaat langdurig maximaal belasten is wel een garantie op een behoorlijke temperatuur in de groepenkast, een 20A automaat blijft echt significant koeler. Ik weet wel welk risico ik liever loop. De NEN1010 is prachtig, maar sluit niet helemaal meer aan bij moderne huizen waar langdurig maximale vermogens worden gevraagd of teruggeleverd, soms is gezond verstand dan zo gek nog niet.

Ik heb overigens meerdere jaren mijn 16A automaat op max 13A gebruikt door de instelling in De EVSE aan te passen maar heb nu een dynamisch contract en wil dus in de goedkope uurtjes zo veel mogelijk stroom in onze auto’s hebben. Beide laadpalen dus op 20A alamats gezet zodat ik er bij maximaal 80% belasten toch 16A doorheen kan trekken. De Alamats zitten er voor de beveiliging van de kabel, en die kan dat met 5x6mm2 prima aan, en beide laadpalen staan op max 16A dus meer gaat er niet doorheen.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
tukker999 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:40:
Ik heb van AI geleerd dat constant bijregelen van de OBC in de EV niet bevorderlijk is voor de levensduur van de OBC.
Ben benieuwd naar wat de kenners hier zeggen..
Bijregelen ben ik niet zo bang voor. Op een constante stroom blijven vergt ook actief regelen (dat gaat niet vanzelf).
Waar ik wel enige schrik voor heb is het frequent starten en stoppen. Dat geeft toch “schokken”.
Ik regel de smartevse zelf middels de override current en zorg dat inschakelen en afschakelen altijd op 6A begint en stopt. De smartevse zelf doet dat trouwens ook zoveel mogelijk. Maar toch… het blijven schokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
tukker999 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:40:
Ben benieuwd naar wat de kenners hier zeggen.
Ik zou even aan je vriend AI vragen hoe hij aan die wijsheid komt.
Electronica is juist heel goed in het steeds veranderen van de stroomsterkte. Dat doet bijv. de eindversterker van je stereotoren ook. Of denk even aan de inverter in je PV- omvormer die bij elke wolk het vermogen weer aanpast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
  • Nu online
Stefannn schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:42:
[...]

Bijregelen ben ik niet zo bang voor. Op een constante stroom blijven vergt ook actief regelen (dat gaat niet vanzelf).
Waar ik wel enige schrik voor heb is het frequent starten en stoppen. Dat geeft toch “schokken”.
Ik regel de smartevse zelf middels de override current en zorg dat inschakelen en afschakelen altijd op 6A begint en stopt. De smartevse zelf doet dat trouwens ook zoveel mogelijk. Maar toch… het blijven schokken.
Veel EV's laden ook kort bij door te regenereren tijdens het remmen. Dit kun je ook als 'schokken' zien voor het laadcircuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mukky
m.eddy schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:04:
[...]

Veel EV's laden ook kort bij door te regenereren tijdens het remmen. Dit kun je ook als 'schokken' zien voor het laadcircuit.
Dat is DC laden, gaat niet door de omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Nu online
mukky schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:27:
[...]

Dat is DC laden, gaat niet door de omvormer
Ik kan geen cijfers vinden maar het schijnt dat de meeste EV's tegenwoordig AC motors gebruiken, en dus ook teruleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:58
m.eddy schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:37:
[...]

Ik kan geen cijfers vinden maar het schijnt dat de meeste EV's tegenwoordig AC motors gebruiken, en dus ook teruleveren.
Dit is praktisch altijd het geval bij EVs ja, de inverter zet DC van de accu om naar 3-fase AC voor de motor op precies de frequentie waarop de motor draait. Er zijn dus geen koolborstels zoals bij traditionele AC of DC motors.

Een generator levert altijd een wisselspanning. Bij het afremmen zit er weer een gelijkrichter tussen die de wisselspanning die opgewekt wordt door de spoelen in de motor omzet naar DC voor de accu. Deze zit in de inverter en niet in de OBC in dit geval. Sommige auto's zoals de Renault Zoe gebruiken ook dit circuit van de motor/inverter als ze op AC laden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• stefanvverk
  • Niet online
stefanvverk schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:38:
Dan ga ik voor de splitter met ingebouwde versterker. Bedankt voor alle tips! Ter lering en vermaak zal ik de resultaten hier plaatsen over enkele dagen

UPDATE 5-7 19:30 uur
Ik heb via HomeWizard.com de actieve P1 splitter besteld. Thanks Robert-Jan voor de tip.
Maandag binnen, dan waarschijnlijk ook gelijk montage en eerste ervaringen. Wordt vervolgt.
UPDATE 10-7
Sinds de installatie van de P1 splitter met ingebouwde versterker heb ik geen (gewoon helemaal nul!) errors meer op het P1 signaal gehad.
Dus het mag zeker gezegd worden dat dit super goed helpt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djoeney
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-09 17:06
Ik ben net begonnen met SmartEVSE v3 en gebruik hem in SOLAR Mode, gekoppeld via MQTT aan Home Assistant. De verbinding lijkt te werken — ik zie waarden zoals MainsMeter correct binnenkomen in de EVSE-interface. Toch lukt het me nog niet om het laden daadwerkelijk te starten. Het lijkt erop dat de override via MQTT niet wordt toegepast, ondanks dat de stroomwaarden positief en boven de Start Current zitten. Ik blijf deze melding houden:
State: Charging Stopped - No Power Available

Heeft iemand ervaring met SOLAR Mode in combinatie met een automation vanuit Home Assistant?

Dit is de automation die ik gebruik.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
alias: EVSE laden via electricity meter verbruik (3-fase)
description: Stuurt stroomverbruik per fase via MQTT naar SmartEVSE (A × 10)
trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: '/2'
condition:
  - condition: template
    value_template: >
      {{
        states('sensor.electricity_meter_power_consumption_phase_l1') | is_number and
        states('sensor.electricity_meter_power_consumption_phase_l2') | is_number and
        states('sensor.electricity_meter_power_consumption_phase_l3') | is_number
      }}
action:
  - service: mqtt.publish
    data:
      topic: SmartEVSE-8023/Set/MainsMeter
      payload: >
        {{
          ((states('sensor.electricity_meter_power_consumption_phase_l1') | float(0)) * 1000 / 230 * 10) | round(0)
        }}:{{
          ((states('sensor.electricity_meter_power_consumption_phase_l2') | float(0)) * 1000 / 230 * 10) | round(0)
        }}:{{
          ((states('sensor.electricity_meter_power_consumption_phase_l3') | float(0)) * 1000 / 230 * 10) | round(0)
        }}
mode: single
Pagina: 1 ... 82 ... 88 Laatste