Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riberts
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02:08
Hallo,

Ik heb een probleem met het laden van mij kia e-niro.

Normaal gesproken laad ik op de solar modus met de smartevse(3.8.2), als ik de auto inplug en er is genoeg zon dan gaat deze gewoon netjes laden.

dan is er savonds op een gegeven moment niet genoeg zon meer en dan stop het met laden.
Ik zou verwachten dat de volgende ochtend als er weer genoeg opgewekt word, de auto weer begint met laden. dit gebeurt alleen niet.

Het lijkt erop dat de auto in een slaapstand staat of iets dergelijks. Dan moet ik de stekker er weer uit en in daarna werkt alles weer goed.

Hebben meer mensen hier last van of opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert-Jan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-09 17:10
Xoliul schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:55:
[...]

Rest API. Tohc niet zoveel gevraagd dat dat gewoon werkt?
Heb er nu ook een reload automation aan gehangen, liefst gaat dat gewoon zonder...
Gebruik je HTTP of HTTPS? Ik heb zelf gemerkt dat het device soms moeite heeft met HTTPS, waarbij de complete network stack daarna een tijd vastloopt.

Daarom heb ik de firmware opnieuw gecompileerd met een andere TLS-stack. In plaats van "MBED" gebruik ik nu "BUILTIN", dat is de TLS-implementatie die door Mongoose (de webserver library) zelf wordt ontwikkeld. Mijn indruk is dat dit stabieler draait al kan ik dat nog niet met zekerheid bewijzen.

Hier zijn de build flags die ik gebruik. Misschien kun je deze versie eens een tijdje draaien en vergelijken:

code:
1
2
   -DMG_TLS=MG_TLS_BUILTIN
   -D MO_ENABLE_BUILTINTLS=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Tohc niet zoveel gevraagd dat dat gewoon werkt?
Jow, ik probeer je te helpen, en daarvoor is het handig om te weten welke van de 2 methodes die beschikbaar zijn je gebruikt. Chill een beetje, ok?
Rest API.
Dan wordt de vraag die @Robert-Jan stelt relevant: met http of https? Staat er enige error of warning in je HA logboeken over de SmartEVSE?

Heb je de mogelijkheid om de mqtt-variant uit te proberen, om te zien of het dan wel werkt? (Ondanks dat de rest-variant ook zou moeten blijven werken inderdaad)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xoliul
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-09 10:20
Sorry Hmmbob, zo bedoelde ik het niet. Ik had net deze comment gelezen, vind ik wat kut, heb net hetzelfde probleem: https://github.com/dingo35/ha-SmartEVSEv3/issues/39
Dat zat nog wat in m'n hoofd toen ik die reply typte.

Ik gebruik geen HTTPS, slaag er niet echt in om dat aan de praat te krijgen op mn synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:19
tukker999 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 12:57:
SmartEVSE wil zo nu en dan wel eens vastlopen.
Daar heb ik het volgende op gevonden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
        -- STEP 1: ABSOLUTE SAFETY CHECKS (these override everything)
        if domoticz.globalData.EVSE_CommunicationError ~= 'None' then
            newLevel = 'Off'
            reason = 'EVSE communication error'
            domoticz.notify('EVSE Error', 'Communication problem - charging stopped', domoticz.PRIORITY_HIGH)
            domoticz.devices('Auto laden').switchOff().forSec(30)
        end
Beetje domme vraag wellicht maar “wat exact, welk level, is hier vastlopen”?
Je hoeft de smartevse kennelijk niet spanningsloos te maken dus wat dat betreft loopt hij niet vast.

Ik heb geen HA maar stuur de smartevse via eigen code aan. Op dit moment http, geen https. Ik heb al 2 jaar nergens last van.
(Maar ik heb wel een time-out op netwerk communicatie en ignore alles wat er te lang over doet. Dat vind ik niet alleen handig voor smartevse maar ook jegens “whatever netwerk storing”)

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:00
[...]

Rest API. Tohc niet zoveel gevraagd dat dat gewoon werkt?
Heb er nu ook een reload automation aan gehangen, liefst gaat dat gewoon zonder...
Post je /settings eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-09 18:16
SmartEVSE vraagje :
Wat is het verwachte gedrag van de relais?

Ik heb 2 relais van 40a aan de SmartEVSE aangesloten. Ze schakelen prima in na het insteken van de stekker en geldige rfid tag. Maar uitschakelen doen ze niet. Ik zou verwachten dat zodra je op stop op de evse of aan de EV zijde de laad sessie onderbreekt de relais op 0 gaan. En zeker als je de stekker aan de EV zijde eruit haalt.

Ik heb een fixed cable setup.

Wat is jullie ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 01:12
Stefannn schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:56:
[...]

Beetje domme vraag wellicht maar “wat exact, welk level, is hier vastlopen”?
Je hoeft de smartevse kennelijk niet spanningsloos te maken dus wat dat betreft loopt hij niet vast.
Ik lees ip_adres/settings uit en daar zie je
error - none en als er iets aan de hand is dan staat er iets anders dan none
Een herstart lost de error op.

22,29 kWh/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
lucas321 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:50:
SmartEVSE vraagje :
Wat is het verwachte gedrag van de relais?

Ik heb 2 relais van 40a aan de SmartEVSE aangesloten. Ze schakelen prima in na het insteken van de stekker en geldige rfid tag. Maar uitschakelen doen ze niet. Ik zou verwachten dat zodra je op stop op de evse of aan de EV zijde de laad sessie onderbreekt de relais op 0 gaan. En zeker als je de stekker aan de EV zijde eruit haalt.

Ik heb een fixed cable setup.

Wat is jullie ervaring.
Zijn het echte relais of elektronische (silent)?

Als het de laatste zijn dan is het bekend dat SmartEVSE er niet goed mee overweg kan.

Een snubber kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
tukker999 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:12:
[...]

Ik lees ip_adres/settings uit en daar zie je
error - none en als er iets aan de hand is dan staat er iets anders dan none
Een herstart lost de error op.
Eh….
Je bedoelt dat je dan een post ip_adres/reboot doet?
Dus dat in dat geval “het algorithme is vastgelopen”, maar api nog voldoende werkt om een reboot te processen?

Nb… dat verbaast me enigszins want ik zou denken dat als de boel vast loopt de api 1 van de eerste dingen is die het begeeft. Maar goed…. Daarom vraag ik het.

Afgelopen 2 jaar is het bij mij echter nog nooit vast gelopen.
Ik gebruik overigens de smart functie niet. Powercontrol doe ik in mijn eigen home automation. Ik bestuur hem enkel via de override current. Wellicht dat dat “simpeler” is waardoor het niet vast loopt.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tukker999
Stefannn schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:27:
[...]

Powercontrol doe ik in mijn eigen home automation. Ik bestuur hem enkel via de override current. Wellicht dat dat “simpeler” is waardoor het niet vast loopt.
Als het script ziet dat CommunicationError ~= 'None', dan wordt er niet verder gekeken maar wordt het relais dat de stroom naar de laadpaal leidt uitgeschakeld gedurende 30 seconden en dan start het spul weer op.
Ik bestuur de SmartEVSE net als jij met override current en wel met mqtt commando's.
Het is een bijzonder betrouwbaar geheel.
Ik vond het best wel spannend om de 11 jaar oude EVBox open te maken en de SmartEVSE te plaatsen.
Gewoon de (summiere) tekst gevolgd en de plaatjes goed bekeken. Foto's genomen van de oude situatie.
Tot mijn verbazing werkte alles in een keer.

Had ik al verteld dat ik heel tevreden ben met de SmartEVSE?

Het enige nadeel bij mijn weten van de SmartEVSE is dat integratie bijvoorbeeld door FrankEnergie niet werkt en dat ze dat volgens hun reactie ook niet van plan zijn.

22,29 kWh/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
tukker999 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 01:00:
[...]

Als het script ziet dat CommunicationError ~= 'None', dan wordt er niet verder gekeken maar wordt het relais dat de stroom naar de laadpaal leidt uitgeschakeld gedurende 30 seconden en dan start het spul weer op.
Ik bestuur de SmartEVSE net als jij met override current en wel met mqtt commando's.
Het is een bijzonder betrouwbaar geheel.
Ik vond het best wel spannend om de 11 jaar oude EVBox open te maken en de SmartEVSE te plaatsen.
Gewoon de (summiere) tekst gevolgd en de plaatjes goed bekeken. Foto's genomen van de oude situatie.
Tot mijn verbazing werkte alles in een keer.

Had ik al verteld dat ik heel tevreden ben met de SmartEVSE?

Het enige nadeel bij mijn weten van de SmartEVSE is dat integratie bijvoorbeeld door FrankEnergie niet werkt en dat ze dat volgens hun reactie ook niet van plan zijn.
Ah… maar dan heb jij een extra relais dat je via HA bestuurd en waar je de smartevse spanningsloos mee kan maken. De enige relais die ik heb zijn de C1 en C2 relais die door de smartevse zelf bestuurd worden. Die schakelen de stroom naar de auto af maar niet de smartevse. Dat gaat enkel via de aardlek automaat.
Kortom… als mijn smartevse vastloopt zie ik toch echt geen enkele mogelijkheid tot een reset anders dan handmatig de aardlekautomaat te cyclen.
Of zie ik nog wat over het hoofd?
Maar goed…
Het werkt hier al 2 jaar zonder een enkele vastloop.
Op http, geen https (moet dat op een thuisnetwerk?).
Yep… ik ben uiterst tevreden over de smartevse.

Nb… je reboot dus op elke communicatie error. Loopt hij dan ook echt vast? Zou een communicatie retry niet ook gewoon werken?
Ik kan me voorstellen dat je het zo houdt als het nu werkt, maar dat zou wel verklaren dat jij de ervaring hebt dat je af en toe een reboot nodig hebt terwijl hij bij mij al 2 jaar foutloos werkt. Communicatie fouten zal ik zeker gehad hebben. Daar heb ik een time-out op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tukker999
Ik heb een keer, misschien 2 keer gehad dat er volgens de automatisering geladen werd, maar dat er geen stroom liep.
Geen zin om het precies uit te zoeken, vandaar deze simpele oplossing.
Ik kan me je http sturing voorstellen.
Mocht er een buitenstaander inbreken op je LAN dan zal de aansturing van de SmartEVSE niet je hoogste prioriteit zijn.

22,29 kWh/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
tukker999 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 08:40:
Ik heb een keer, misschien 2 keer gehad dat er volgens de automatisering geladen werd, maar dat er geen stroom liep.
Dank!
Dat heb ik ook gehad, soms werd een override current post ignored. Ik heb het idee dat dat vooral aan mijn applicatie lag omdat ik ze stuurde als de smartevse-state niet in een “kan laden” state stond maar dat weet ik niet 100% zeker. Ik heb daarna robuustheid toegevoegd door frequent de State van de smartevse op te halen en te acteren op “wat hij zelf rapporteert” in plaats van “wat ik reconstrueer vanuit wat ik heb opgestuurd”.
Als het eenmaal werkt kan ik me voorstellen dat je het zo laat.
Mhh…. Zwaar off-topic maar ik zal me eens gaan verdiepen in mijn LAN-security (van alles, niet enkel de smartevse, beetje stroom jatten is inderdaad niet mijn prioriteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
Stefannn schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:01:
Mhh…. Zwaar off-topic maar ik zal me eens gaan verdiepen in mijn LAN-security (van alles, niet enkel de smartevse, beetje stroom jatten is inderdaad niet mijn prioriteit).
Ik hoop dat de moderator mij niet op de vingers tikt voor deze tip.
Gebruik PiVPN om in te loggen op je RPI, dan werk je ahw lokaal.
Bijkomend voordeel 1: alles is versleuteld
Bijkomend voordeel 2: op een openbaar WiFi netwerk kan je met je PiVPN veilig versleuteld browsen

22,29 kWh/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:35
tukker999 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:15:
[...]

Ik hoop dat de moderator mij niet op de vingers tikt voor deze tip.
Gebruik PiVPN om in te loggen op je RPI, dan werk je ahw lokaal.
Bijkomend voordeel 1: alles is versleuteld
Bijkomend voordeel 2: op een openbaar WiFi netwerk kan je met je PiVPN veilig versleuteld browsen
/off topic
Kan ook met WireGuard VPN. Werkt ook uit de kunst en is sneller dan PiVPN. WireGuard zit standaard op GLInet routers /ontopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneutvragen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-09 22:47
riberts schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:10:
Hallo,

Ik heb een probleem met het laden van mij kia e-niro.

Normaal gesproken laad ik op de solar modus met de smartevse(3.8.2), als ik de auto inplug en er is genoeg zon dan gaat deze gewoon netjes laden.

dan is er savonds op een gegeven moment niet genoeg zon meer en dan stop het met laden.
Ik zou verwachten dat de volgende ochtend als er weer genoeg opgewekt word, de auto weer begint met laden. dit gebeurt alleen niet.

Het lijkt erop dat de auto in een slaapstand staat of iets dergelijks. Dan moet ik de stekker er weer uit en in daarna werkt alles weer goed.

Hebben meer mensen hier last van of opgelost?
Dat is toevallig. Ik kwam er vanmorgen achter dat ik dit probleem heb en dacht, laat ik eens zoeken of dit vaker voorkomt....

Hier dus hetzelfde probleem, maar dan met een Nissan Leaf. Gisterenochtend ingeprikt, netjes geladen met de smartevse op solar. Vanmorgen kijken in de app van Nissan, is deze niet aan het laden. Via de Nissan app kon ik wel het laden starten. Dus dat ging prima.

Hier hangt overigens wel een oudere smartevse met firmware v2.14. Een aantal maanden geleden pas "omgebouwd" met de uitleesmodule. Eerder altijd met "normal" geladen.

Ik hoor dus ook graag wanneer iemand meer info heeft.

Edit: Als ik zo teruglees in dit topic zou het inderdaad best wel eens een slaapmodus van de auto kunnen zijn...

[ Voor 4% gewijzigd door Techneutvragen op 12-06-2025 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:04
Hey, vraagje:

Ik probeer OCPP op te zetten via TAP. Met de WSS OCPP-link lukt het om verbinding te maken, en in de TAP-app kan ik ook van alles instellen. Maar op de een of andere manier lukt het me niet om te laden. Het lijkt alsof de RFID niet wordt doorgestuurd naar TAP.

Ook als ik in Home Assistant kijk bij RFIDLastRead, verschijnt daar geen nieuwe waarde. Wel zie ik dat de status van "RFID" in Home Assistant verandert van Ready to read card naar Present wanneer ik de kaart voor de lezer houd. Dus hij ziet de kaart wél.

Als ik OCPP uitzet en alleen lokaal werk met opgeslagen ID's, dan werkt het uitlezen van de kaart prima. Het lijkt dus niet aan de lezer te liggen, maar eerder alsof de RFID-gegevens niet worden doorgestuurd.

Doe ik iets verkeerd? Kan ik nog iets aanpassen? Of wordt TAP misschien niet ondersteund?

Ik gebruik firmwareversie v3.8.3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:56

Adze

CCNP !

sanderb2001 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:01:
Hey, vraagje:

Ik probeer OCPP op te zetten via TAP. Met de WSS OCPP-link lukt het om verbinding te maken, en in de TAP-app kan ik ook van alles instellen. Maar op de een of andere manier lukt het me niet om te laden. Het lijkt alsof de RFID niet wordt doorgestuurd naar TAP.

Ook als ik in Home Assistant kijk bij RFIDLastRead, verschijnt daar geen nieuwe waarde. Wel zie ik dat de status van "RFID" in Home Assistant verandert van Ready to read card naar Present wanneer ik de kaart voor de lezer houd. Dus hij ziet de kaart wél.

Als ik OCPP uitzet en alleen lokaal werk met opgeslagen ID's, dan werkt het uitlezen van de kaart prima. Het lijkt dus niet aan de lezer te liggen, maar eerder alsof de RFID-gegevens niet worden doorgestuurd.

Doe ik iets verkeerd? Kan ik nog iets aanpassen? Of wordt TAP misschien niet ondersteund?

Ik gebruik firmwareversie v3.8.3.
Heb je de RFID reader in stand OCPP/RMT staan? Tap werkt prima hier met RFID en SmartEVSE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb2001
Heb je de RFID reader in stand OCPP/RMT staan?
Vergeten te vermelden, maar ja dat heb ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_S
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:07
Heb je de RFID kaart wel ‘ingeleerd’/gedefineerd? Lokaal opgeslagen kaarten worden volgens mij niet gebruikt in OCPP mode, dat moet via die provider.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snoekebeest
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 09:26
Nou mijn newmotion laadpaal gaf de laatste tijd ook een hoop frustratie dus het was tijd om dit ding om te bouwen. Ik heb gekozen voor de meest budget vriendelijke manier, namelijk met het meeste spul van de Aliexpress. :P
Totale kosten tot nu toe; 63 euro van Aliexpress en de rest had ik nog liggen.
Dit is de eerste fase van de ombouw. Wat je minimaal nodig hebt;
https://nl.aliexpress.com...cmS5&gatewayAdapt=glo2nld Dit is de EVSE controller deze komt ook met de RFID lezer + 2 passen. Deze controller checkt wel of er daadwerkelijk aarde is. Dus heb je een oude woning met alleen fase en nul dan gaat dit niet werken vrees ik.
Verder heb ik ook de RCMU klem erbij gedaan. Dit is een lekstroom/aardstroom beveiliging. Dit hoeft volgens mij niet maar ik heb liever dat er al afgeschakeld word bij 6ma lekstroom dan dat de aardlek eruit gaat (20ma volgens mij).
https://nl.aliexpress.com...cmS5&gatewayAdapt=glo2nld Dit is het relais. Ik heb gekozen voor 25 ampere gezien ik toch niet met meer dan 16 ampere laad.
Verder heb je een stukje DIN Rail nodig en ik heb een plaatje ijzer voor gebruikt om het spul op de juiste hoogte te krijgen. Verder heb je wat draden nodig en WACO klemmen.
Verder heb ik de kilowatt uur meter laten zitten deze zou Modbus ondersteuning moeten hebben wat de ETEC controller ook heeft. Dit word deel 2 van de ombouw. Dat word uigebreid met een modbus controller met een Wemos mini zodat ik de laadpaal aan Home assistant kan koppelen. Dit spul heeft nog een voeding nodig dat moet er dus ook komen. En een indicator LED komt er ook nog in.

En een waarschuwing; begin hier alleen aan als je wel enigszin verstand hebt van elektriciteit (en ja dit kan zeker netter wat je op de foto ziet) >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1KUiIdo_2bdh_uC8hw7L3_xPxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yB955rAdWA86t5jUQ2leqwX6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:40
<knip> Kan je ook vriendelijk brengen

[ Voor 145% gewijzigd door Septillion op 14-06-2025 20:04 ]

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:12
Snoekebeest schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:18:
Nou mijn newmotion laadpaal gaf de laatste tijd ook een hoop frustratie dus het was tijd om dit ding om te bouwen. Ik heb gekozen voor de meest budget vriendelijke manier, namelijk met het meeste spul van de Aliexpress. :P
https://nl.aliexpress.com...cmS5&gatewayAdapt=glo2nld Dit is de EVSE controller deze komt ook met de RFID lezer + 2 passen. Deze controller checkt wel of er daadwerkelijk aarde is. Dus heb je een oude woning met alleen fase en nul dan gaat dit werken vrees ik.
Verder heb ik ook de RCMU klem erbij gedaan. Dit is een lekstroom/aardstroom beveiliging. Dit hoeft volgens mij niet maar ik heb liever dat er al afgeschakeld word bij 6ma lekstroom dan dat de aardlek eruit gaat (20ma volgens mij).
https://nl.aliexpress.com...cmS5&gatewayAdapt=glo2nld Dit is het relais. Ik heb gekozen voor 25 ampere gezien ik toch niet met meer dan 16 ampere laad.
Verder heb je een stukje DIN Rail nodig en ik heb een plaatje ijzer voor gebruikt om het spul op de juiste hoogte te krijgen. Verder heb je wat draden nodig en WACO klemmen.
Verder heb ik de kilowatt uur meter laten zitten deze zou Modbus ondersteuning moeten hebben wat de ETEC controller ook heeft. Dit word deel 2 van de ombouw. Dat word uigebreid met een modbus controller met een Wemos mini zodat ik de laadpaal aan Home assitant kan koppelen. Dit spul heeft nog een voeding nodig dat moet er dus ook komen. En een indicator LED komt er ook nog in.

En een waarschuwing; begin hier alleen aan als je wel enigszin verstand hebt van elektriciteit (en ja dit kan zeker netter wat je op de foto ziet) >:)

[Afbeelding]
Goed bezig dat je die Newmotion nieuw leven in wilt blazen. (y)
Wat zijn die componenten indrukwekkend goedkoper dan de bekende merken zeg. Ik durf dat toch niet aan. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb2001
Hmm, ik snap niet wat ik fout doe, doe ik dus de rfid lokaal leren en lezen dan werkt het prima. Zet ik het op ocpp zowel in de instellingen als op de webpage (met tap als backend) dan werkt het niet. Lijkt gewoon niet aan te komen bij tap oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert-Jan
m.eddy schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 18:09:
[...]
Wat zijn die componenten indrukwekkend goedkoper dan de bekende merken zeg. Ik durf dat toch niet aan. :|
Inderdaad, het prijsverschil is opmerkelijk. Een complete EVSE controller voor slechts €9 €45 en een contactor voor €5. Hoe dan?! Ik ben benieuwd en ga er eens één bestellen om zelf de kwaliteit te beoordelen.

[ Voor 1% gewijzigd door Robert-Jan op 15-06-2025 18:58 . Reden: EVSE controller is toch iets duurder ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:23
sanderb2001 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:24:
Hmm, ik snap niet wat ik fout doe, doe ik dus de rfid lokaal leren en lezen dan werkt het prima. Zet ik het op ocpp zowel in de instellingen als op de webpage (met tap als backend) dan werkt het niet. Lijkt gewoon niet aan te komen bij tap oid
Wat zie je bij TAP voorbij komen in de message log van je laadpaal?

En heb je bij Tap een driver group met toegangsrechten tot je laadpaal gemaakt? En daar je free usage keys gedifinieerd (als je dat zo wil)? Het werkte bij mij alleen met recente tags trouwens, niet meer oudere met een kortere ID.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-09 12:57
Snoekebeest schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:18:
https://nl.aliexpress.com...cmS5&gatewayAdapt=glo2nld Dit is de EVSE controller deze komt ook met de RFID lezer + 2 passen. Deze controller checkt wel of er daadwerkelijk aarde is. Dus heb je een oude woning met alleen fase en nul dan gaat dit niet werken vrees ik.
Bij mij werkte de link naar Ali niet. Dus even zelf ff zoeken.
Ik kwam deze tegen: ETEC EKEPC2-C-S (Product site)
De manual heb ik gevonden op bij de fabrikant. (altijd handig)
Ik neem aan dat jij deze ook had gevonden.
Deze is dus ook te krijgen met RCMU, RFID, LCD en/of DLB (DC aardlek, RFID card, LCD schermpje en Load balancer)
Lijkt me idd wel interessant. Hoe compatible deze is met verschillende auto's is mij onbekend. Maar als iemand meer ervaring heeft met zulke module's laat maar weten.
Ik zag ook dat er RS485 op zat, dus waarschijnlijk uit te lezen met Modbus-RTU. (Leuk voor b.v. met Home assistant via ESPHome)

Edit: extra linkjes toegevoegd

[ Voor 6% gewijzigd door cruysen op 16-06-2025 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_S
Vraagje met betrekking tot het automatisch declareren bij je werkgever/leasemaatschappij/laadpas provider.

Mijn leasemaatschappij geeft alleen maar aan dat dat allemaal via het abonnement van je laatpaal loopt en kan me technisch (nog) niet echt verder helpen.

Iemand ervaring met de smart evse en een OCPP provider in combinatie met MultiTankCard en automatisch declareren?

Welk abonnement en waar heb je deze afgesloten en hoe heb je dit vervolgens met MTC geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvdbosch
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Mike_S schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:47:
Vraagje met betrekking tot het automatisch declareren bij je werkgever/leasemaatschappij/laadpas provider.

Mijn leasemaatschappij geeft alleen maar aan dat dat allemaal via het abonnement van je laatpaal loopt en kan me technisch (nog) niet echt verder helpen.

Iemand ervaring met de smart evse en een OCPP provider in combinatie met MultiTankCard en automatisch declareren?

Welk abonnement en waar heb je deze afgesloten en hoe heb je dit vervolgens met MTC geregeld?
Via MultiTankCard krijg je van je werkgever een laaddruppel. Deze is te gebruiken bij bijna alle laadpalen. Je start het laden met je druppel. En een backoffice zorgt ervoor dat de verbruikte energie netje wordt afgerekend. De SmartEVSE met OCPP en een backoffice abbonnement werkt niet anders dan alle andere openbare laadpalen. Alleen nu ben jij de eigenaar en zorgt de backoffice dat jij netjes je geld krijgt en de werkgever uiteindelijk betaald.

Zelf werk ik met TapElectric. Dit werkt zonder problemen. Er zijn ook mensen die E-flux gebruiken. TapElectric rekent een percentage als vergoeding, bij E-Flux is dat een vast bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
Mike_S schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:47:

Zoek even op OCPP in dit topic, meerdere mensen hebben dit werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_S
Thx guys. Ik zal zeker (nog) eens kijken in deze thread, blijkbaar zie ik toch iets over het hoofd, of snap ik het zelf gewoon niet. (Sorry)

Ik heb nu een werkende ocpp verbinding met slimladenservice (maar ook tap krijg ik werkend) laden gaat probleemloos met de MultiTankCard laadpas. Tot zover, alles ok.

Eind van de maand krijg ik een overzicht van alles wat geladen is met de MTC laadpas, maar iemand moet dan toch dat overzicht nog naar MTC sturen voor de afrekening? Dat gaat toch niet vanzelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_S
Thx guys. Ik zal zeker (nog) eens kijken in deze thread, blijkbaar zie ik toch iets over het hoofd, of snap ik het zelf gewoon niet. (Sorry 8)7)

Ik heb nu een werkende ocpp verbinding met slimladenservice (maar ook tap krijg ik werkend) laden gaat probleemloos met de MultiTankCard laadpas. Tot zover, alles ok.

Eind van de maand krijg ik een overzicht van alles wat geladen is met de MTC laadpas, maar iemand moet dan toch dat overzicht nog naar MTC sturen voor de afrekening? Dat gaat toch niet vanzelf? Hoe weet de ocpp provider waar de declaratie naar toe moet??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Mike_S schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:06:
Thx guys. Ik zal zeker (nog) eens kijken in deze thread, blijkbaar zie ik toch iets over het hoofd, of snap ik het zelf gewoon niet. (Sorry 8)7)

Eind van de maand krijg ik een overzicht van alles wat geladen is met de MTC laadpas, maar iemand moet dan toch dat overzicht nog naar MTC sturen voor de afrekening? Dat gaat toch niet vanzelf? Hoe weet de ocpp provider waar de declaratie naar toe moet??
Obv de pas id.
Maar kan 6 wkn duren

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
Mike_S schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:02:
Thx guys. Ik zal zeker (nog) eens kijken in deze thread, blijkbaar zie ik toch iets over het hoofd, of snap ik het zelf gewoon niet. (Sorry)

Eind van de maand krijg ik een overzicht van alles wat geladen is met de MTC laadpas, maar iemand moet dan toch dat overzicht nog naar MTC sturen voor de afrekening? Dat gaat toch niet vanzelf?
Je host je paal dus bij SlimLaden en tap. Die partijen moeten je kunnen uitleggen hoe de vergoedingen lopen inc termijnen. Je bent klant daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 13:39
Uitverkocht... zou het dan eindelijk zover zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 13:11

decramy

root@birdie:~#

Doel je op V4?

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 13:39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Wat verwacht je dat er nieuw/anders gaat zijn aan v4?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 13:11

decramy

root@birdie:~#

Het modem, zodat de SOC via de laadkabel uitgelezen kan worden. Dan ben ik van de cloud-api af zonder aanpassingen in de auto.

[ Voor 34% gewijzigd door decramy op 16-06-2025 21:27 ]

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Ze zijn wel vaker uitverkocht en dan weer op voorraad.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert-Jan
mukky schreef op maandag 16 juni 2025 @ 19:32:
Uitverkocht... zou het dan eindelijk zover zijn?
9 juni heb ik de laatste besteld, daarna waren ze uitverkocht. Wordt dus een collectors-item ;-)
Interesse? S/N 07992

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Hebben jullie ook dat de evse niet meer wil rebooten via de web interface?
Ik krijg altijd de melding: Rebooting 5s after EV stops charging....

Zelfs als er al drie dagen überhaupt geen EV meer connected is. Ook met de modus op 'OFF' weigerde hij te rebooten. Enige manier is stroom er af en er weer op. Ik weet niet bij welke firmware dit probleem ontstaan is.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Laatst online: 18-09 20:44
Devil schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 07:56:
Hebben jullie ook dat de evse niet meer wil rebooten via de web interface?
Ik krijg altijd de melding: Rebooting 5s after EV stops charging....

Zelfs als er al drie dagen überhaupt geen EV meer connected is. Ook met de modus op 'OFF' weigerde hij te rebooten. Enige manier is stroom er af en er weer op. Ik weet niet bij welke firmware dit probleem ontstaan is.
Ik dacht dit een paar dagen geleden ook maar hij reboot wel, maar hij ververst de pagina niet automatisch.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_S
Inderdaad, reboot wordt wel uitgevoerd. Even zelf (terug gaan) naar de hoofdpagina ipv de /reboot pagina. (Refresh reboot je meter waarschijnlijk nog een keer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Aaah lekker dom van me...

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-09 13:26
Mijn slimme meter die geeft nu slechts elke 10 seconden een waarde. Ik heb de SDM72 op het oog om het netverbruik sneller te meten. Hierdoor kan ik met een thuisbatterij beter injecteren.

Ik heb reeds een SDM72 meter voor de auto en ik zie dat de waardes richting HomeAssistant elke 10 seconden worden doorgegeven. Is het mogelijk om dit te laten versnellen dat de modbus meters die gekoppeld zijn aan smartevse de waardes bijv elke seconden versturen naar HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 10:44
Ik ben momenteel een laadpaal aan het bouwen met een SmartEVSE en heb nu interesse om mogelijk een tweede EVSE toe te voegen voor incidenteel gebruik door gasten.

Heeft iemand toevallig ervaring met deze ETEC EKEPC3 EVSE?

Dat lijkt me mogelijk een budget alternatief voor de SmartEVSE, met waarschijnlijk minder goede software en het ontbreken van "Solar mode", maar als voordeel de mogelijkheid tot een bedrade ethernetverbinding en nog steeds OCPP support en load balancing. De solar mode kan ik evt. ook elders faciliteren, door bijvoorbeeld in Home Assistant iets te bouwen.

Met ali kortingscoupon heb ik dan voor €99,- min of meer dezelfde componten als €237,- me geeft bij Stegen (SmartEVSE, Residual current monitor, RFID lezer). Met de bijbehorende energiemeters voor load-balancing erbij wordt dat verschil nog groter.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Heel erg persoonlijk maar ik steun liever lokale bedrijven/mensen zoals stegen en dingo die geweldige support geven vs geld te sturen naar een andere continent waar je nul support krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
Driehoek schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:23:
Heel erg persoonlijk maar ik steun liever lokale bedrijven/mensen zoals stegen en dingo die geweldige support geven vs geld te sturen naar een andere continent waar je nul support krijgt.
De keuze die ieder moet maken om geld naar een ander continent te sturen is persoonlijk.
Wat hier enorm van belang is is de support.

Heb een snelle google gedaan maar kan zo snel geen info vinden betreffende de support/firmwares voor de ETEC EKEPC3 EVSE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Laatst online: 07:44
m.eddy schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:28:
De keuze die ieder moet maken om geld naar een ander continent te sturen is persoonlijk.
Wat hier enorm van belang is is de support.
Maandelijks komt bij mij ook wel 1 of meerdere Ali pakketjes binnen. Adereindhulzen durf ik wel uit China te laten komen. Electronica echter niet. Support is 1 maar wat dacht je van zekerheid en veiligheid? Is het überhaupt wel voorzien van een CE keurmerk (de officiële en niet de Chinese versie)? Wat als je een beroep moet doen op je verzekering en deze wil niet uitbetalen omdat je met ongekeurde producten gewerkt hebt. Goedkoop wordt dan duurkoop. Maar een ieder is vrij om zijn eigen keus te maken.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-09 08:54

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Mbt de V4:

Het zou mooi zijn als de V4 komt. Ik werk via de nogal slecht presterende api van Renault en aangezien onze Zoe uit 2019 nog een 2G simkaart en modem heeft zal die binnenkort helemaal stoppen met communiceren via de cloud. Renault ondersteunt het zelf officieel al niet meer, maar gelukkig zijn er enthousiaste hobbyisten die het via Homey nog mogelijk maken. Als die communicatie via 2G stopt, dan heb ik echt een SmartEVSE nodig die rechtstreeks met de auto kan communiceren... Maar zoals eerder gezegd is hij (de V3) de afgelopen jaren regelmatig uitverkocht en dan ineens weer beschikbaar.

Mbt de EVSE modules van Aliexpress:

Los van de support voor een lokale partij en enthousiastelingen, die er erg veel tijd en moeite in stoppen, zou ik (persoonlijke mening, maar ook mijn advies naar vrienden en familie) nooit, niet via de normale kanalen geïmporteerde en gekeurde componenten in mijn huis willen hebben. Zeker als je het over dit soort vermogens hebt.

Afgelopen week had ik kortsluiting/overbelasting in een zelfgemaakt verlengsnoer waar ons strijkijzer op was aangesloten. Geen idee wat er mis is gegaan, het was 3x 2,5mm huishoudsnoer en deugdelijke stekkers (1 stekker en 1 contra, dus ook niet meerdere apparaten op een snoer).

Maar dan zie je weer even wat voor schade kortsluiting kan veroorzaken. Stekker en snoer compleet zwart en van binnen weggesmolten. Bruine/zwarte plekken op WCD en op de muur. Een erg geschrokken vrouw die het over "een ontploffing" had en zowel de groep 16A als de hoofdzekering 25A er uitgeklapt.

Ik zou het mezelf nooit vergeven als mijn meterkast/garage/huis afbrandt omdat ik 100 euro wilde besparen op een onderdeel. En het kan altijd gebeuren ook met wel gekeurde en in NL gekochte producten en het hoeft niet aan dat onderdeel te liggen, maar persoonlijk probeer ik de risico's te minimaliseren door dit soort componenten niet te gebruiken.

Al is het maar omdat er andere gebruikers in huis zijn die het niet weten/begrijpen, of ik mijn huis wellicht een keer verkoop en de volgende bewoner met mijn besparing opzadel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
sandergar schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:50:
[...]

Maandelijks komt bij mij ook wel 1 of meerdere Ali pakketjes binnen. Adereindhulzen durf ik wel uit China te laten komen. Electronica echter niet. Support is 1 maar wat dacht je van zekerheid en veiligheid? Is het überhaupt wel voorzien van een CE keurmerk (de officiële en niet de Chinese versie)? Wat als je een beroep moet doen op je verzekering en deze wil niet uitbetalen omdat je met ongekeurde producten gewerkt hebt. Goedkoop wordt dan duurkoop. Maar een ieder is vrij om zijn eigen keus te maken.
Betreffende verzekering blijft zelfbouw tricky. Ook bij SmartEVSE bij de Stegen bestelpagina staat een stevige disclaimer. (tevreden SmartEVSE gebruiker hier 8) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 15:05

Bezulba

Formerly known as Eendje

sandergar schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:50:
[...]

Dat CE logo is ook een broodje aap. Want denk jij dat een Chinees bedrijf het ook maar een biet interesseert dat ze aangeklaagd zouden kunnen worden voor oneigenlijk gebruik van het "echte" logo en daarom helemaal speciaal een extra logo maken die een extra witregel heeft tussen C en E? En daarmee totaal nooit juridisch in de problemen zouden komen? Dat is hetzelfde niveau als een burgertent Burger King noemen en dan verwachten dat BK je niet aanklaagt.

Als ze slechte shit willen leveren doen ze dat toch wel en plempen er rustig 20 CE logo's op als ze denken dat dat zou helpen.

[ Voor 5% gewijzigd door Bezulba op 18-06-2025 13:38 ]

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Bezulba schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:37:
[...]

Dat CE logo is ook een broodje aap. Want denk jij dat een Chinees bedrijf het ook maar een biet interesseert dat ze aangeklaagd zouden kunnen worden voor oneigenlijk gebruik van het "echte" logo en daarom helemaal speciaal een extra logo maken die een extra witregel heeft tussen C en E? En daarmee totaal nooit juridisch in de problemen zouden komen? Dat is hetzelfde niveau als een burgertent Burger King noemen en dan verwachten dat BK je niet aanklaagt.

Als ze slechte shit willen leveren doen ze dat toch wel en plempen er rustig 20 CE logo's op als ze denken dat dat zou helpen.
Maar het CE logo op producten uit China heeft echt betekenis hoor... O-)

CE - China Export

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Bezulba schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:37:
[...]

Volgens mij lees je mij bericht andersom :)
Ik bedoel juist te zeggen : blijf zeker weg van producten waar geen juist CE logo op staat.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
m.eddy schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:28:
Betreffende verzekering blijft zelfbouw tricky. Ook bij SmartEVSE bij de Stegen bestelpagina staat een stevige disclaimer. (tevreden SmartEVSE gebruiker hier 8) )
Scherp! Niet eerder opgevallen. Ook geen CE keuring dus. Persoonlijk heb ik wel vertrouwen in de persoon achter Stegen.com dat hij degelijke producten laat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 19:09
vanenkelen schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:23:
Mbt de V4:

Het zou mooi zijn als de V4 komt. Ik werk via de nogal slecht presterende api van Renault en aangezien onze Zoe uit 2019 nog een 2G simkaart en modem heeft zal die binnenkort helemaal stoppen met communiceren via de cloud. Renault ondersteunt het zelf officieel al niet meer, maar gelukkig zijn er enthousiaste hobbyisten die het via Homey nog mogelijk maken. Als die communicatie via 2G stopt, dan heb ik echt een SmartEVSE nodig die rechtstreeks met de auto kan communiceren... Maar zoals eerder gezegd is hij (de V3) de afgelopen jaren regelmatig uitverkocht en dan ineens weer beschikbaar.
Op de stegen.com website staat het volgende nu bij de Smart EVSE v3 contoller:

"Momenteel is de SmartEVSE v3 uitverkocht. Nieuwe voorraad wordt momenteel geproduceerd, en wordt verwacht in enkele weken."

Dus zo te lezen is het voorlopig nog v3. Maar een nieuwe versie die ook de SoC van de aangesloten auto uit kan lezen zou wel erg mooi zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

sandergar schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:53:
[...]

Volgens mij lees je mij bericht andersom :)
Ik bedoel juist te zeggen : blijf zeker weg van producten waar geen juist CE logo op staat.
Ik zeg: het CE logo zegt helemaal niets. Want als je ondeugdelijke producten wil verkopen zal je het een biet interesseren dat je logootje niet "echt" is, dus plak je er een "echt" logo op ipv een slechte benadering.

Daarnaast is het CE keurmerk zelf helemaal nietszeggend aangezien de fabrikant/verkoper hiermee ZELF zegt "Ja ik voldoe aan alles", een slager keurt z'n eigen vlees keurmerk dus. Er zal geen fabrikant zijn die van te voren zal roepen dat z'n product ondeugdelijk is en niet verkocht zou moeten worden.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

vanenkelen schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:23:
Mbt de V4:

Mbt de EVSE modules van Aliexpress:

Los van de support voor een lokale partij en enthousiastelingen, die er erg veel tijd en moeite in stoppen, zou ik (persoonlijke mening, maar ook mijn advies naar vrienden en familie) nooit, niet via de normale kanalen geïmporteerde en gekeurde componenten in mijn huis willen hebben. Zeker als je het over dit soort vermogens hebt.

Afgelopen week had ik kortsluiting/overbelasting in een zelfgemaakt verlengsnoer waar ons strijkijzer op was aangesloten. Geen idee wat er mis is gegaan, het was 3x 2,5mm huishoudsnoer en deugdelijke stekkers (1 stekker en 1 contra, dus ook niet meerdere apparaten op een snoer).

Maar dan zie je weer even wat voor schade kortsluiting kan veroorzaken. Stekker en snoer compleet zwart en van binnen weggesmolten. Bruine/zwarte plekken op WCD en op de muur. Een erg geschrokken vrouw die het over "een ontploffing" had en zowel de groep 16A als de hoofdzekering 25A er uitgeklapt.

Ik zou het mezelf nooit vergeven als mijn meterkast/garage/huis afbrandt omdat ik 100 euro wilde besparen op een onderdeel. En het kan altijd gebeuren ook met wel gekeurde en in NL gekochte producten en het hoeft niet aan dat onderdeel te liggen, maar persoonlijk probeer ik de risico's te minimaliseren door dit soort componenten niet te gebruiken.

Al is het maar omdat er andere gebruikers in huis zijn die het niet weten/begrijpen, of ik mijn huis wellicht een keer verkoop en de volgende bewoner met mijn besparing opzadel.
Er gaat bijna geen vermogen over een EVSE. De controller hoeft alleen maar zichzelf en een contactor te voeden. De laadstroom van je auto gaat door de contactor, dat is waar warmte zich zal ontwikkelen als er teveel weerstand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Bezulba schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:59:
[...]
Daarnaast is het CE keurmerk zelf helemaal nietszeggend aangezien de fabrikant/verkoper hiermee ZELF zegt "Ja ik voldoe aan alles", een slager keurt z'n eigen vlees keurmerk dus. Er zal geen fabrikant zijn die van te voren zal roepen dat z'n product ondeugdelijk is en niet verkocht zou moeten worden.
Dat klopt inderdaad, maar mocht blijken dat het product niet deugdelijk is, dan is een in Nederland of Europa gevestigde fabrikant makkelijker juridisch aan te pakken dan eentje op een ander continent.

En als die fabrikant zich ook maar iets aantrekt van zijn/haar reputatie en mogelijke schadeclaims, dan zal hij wel 2x nadenken voordat hij het logo'tje er zomaar opzet, laat staan als hij vooraf al weet dat het niet klopt.

Maarruh... volgens mij gaan we een beetje off-topic (ik doe er zelf lekker aan mee 8)7)
Femme schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:06:
[...]

Er gaat bijna geen vermogen over een EVSE. De controller hoeft alleen maar zichzelf en een contactor te voeden. De laadstroom van je auto gaat door de contactor, dat is waar warmte zich zal ontwikkelen als er teveel weerstand is.
Eens, zo bedoelde ik hem ook niet helemaal. Ik bedoelde meer de overbelasting die er bij een kortsluiting kan ontstaan, ook in een apparaat dat zelf niet 1x of 3x16A schakelt.

[ Voor 21% gewijzigd door vanenkelen op 18-06-2025 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

vanenkelen schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:07:
[...]

Dat klopt inderdaad, maar mocht blijken dat het product niet deugdelijk is, dan is een in Nederland of Europa gevestigde fabrikant makkelijker juridisch aan te pakken dan eentje op een ander continent.

En als die fabrikant zich ook maar iets aantrekt van zijn/haar reputatie en mogelijke schadeclaims, dan zal hij wel 2x nadenken voordat hij het logo'tje er zomaar opzet, laat staan als hij vooraf al weet dat het niet klopt.

Maarruh... volgens mij gaan we een beetje off-topic (ik doe er zelf lekker aan mee 8)7)
Ford heeft ooit auto's verkocht waarvan ze wisten dat de gastank helemaal kut was, maar dat het goedkoper was om onvermijdelijke rechtzaken af te kopen dan een 10tje extra uit te geven aan betere tanks. Ik heb 0 vertrouwen in dit soort keurmerken, Chinees of Europees, die puur en alleen drijven op het idee dat het allemaal wel OK zou zijn want anders krijgt het bedrijf reputatieschade.

Maar het is idd offtopic ;)

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:05

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

m.eddy schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:28:
[...]

Je was me net voor. ff weg en 12 reacties extra:).

Maar het CE-logo uit china lijkt op het CE-logo, maar betekent China Export.
En het CE-logo zegt wel iets, het s een misdrijf om te beweren dat je product aan de van toepassing zijnde eisen voldoet, terwijl je dat niet hebt aangetoond. Dat aantonen hoeft niet persé via een keuringsinstantie (Dwz ook afhankelijk van welke regeling het gaat.) maar je moet wel documenteren waarom je vindt dat het door de CE-keuring komt. Betje vrij vertaald/kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driehoek
  • Niet online
rene037 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:26:
[...]

Je was me net voor. ff weg en 12 reacties extra:).

Maar het CE-logo uit china lijkt op het CE-logo, maar betekent China Export.
En het CE-logo zegt wel iets, het s een misdrijf om te beweren dat je product aan de van toepassing zijnde eisen voldoet, terwijl je dat niet hebt aangetoond. Dat aantonen hoeft niet persé via een keuringsinstantie (Dwz ook afhankelijk van welke regeling het gaat.) maar je moet wel documenteren waarom je vindt dat het door de CE-keuring komt. Betje vrij vertaald/kort door de bocht.
Wat offtopic maar google dat "China export" even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
tsjoender schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:58: Maar een nieuwe versie die ook de SoC van de aangesloten auto uit kan lezen zou wel erg mooi zijn!
Dat kan alleen maar via de API van de auto.

22,29 kWh/100km

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

tukker999 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 17:24:
[...]

Dat ligt iets genuanceerder. Er is een issue op github waar meer info in staat.
https://github.com/SmartEVSE/SmartEVSE-3/issues/25

Hardwarematig zal de v3 het niet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb2001
RonJ schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:03:
[...]

Wat zie je bij TAP voorbij komen in de message log van je laadpaal?

En heb je bij Tap een driver group met toegangsrechten tot je laadpaal gemaakt? En daar je free usage keys gedifinieerd (als je dat zo wil)? Het werkte bij mij alleen met recente tags trouwens, niet meer oudere met een kortere ID.
Dit is wat ik zie in de logs Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVXa6virdd3IZhuMIk76Pn0TZ_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/An49RhnRHMwDtZe3ySVGPsWJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Driehoek schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:23:
[...]

Wat offtopic maar google dat "China export" even.
Hoe bedoel je? Dat heb ik ooit gedaan en daarom meld ik het. De twee logo's lijken echt wel op elkaar, maar het verschil is wel zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
rene037 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 22:23:
[...]

Hoe bedoel je? Dat heb ik ooit gedaan en daarom meld ik het. De twee logo's lijken echt wel op elkaar, maar het verschil is wel zichtbaar.
C <spatie> E is het Europese keurmerk, CE aanelkaar is China Export.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Driehoek
  • Niet online
rene037 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 22:23:
[...]

"China Export"
See also: Backronym and China Compulsory Certificate
In 2008, a logo very similar to CE marking was alleged to exist and to stand for China Export because some Chinese manufacturers apply it to their products.[22] However, the European Commission says that this is a misconception.[20] The matter was raised at the European Parliament in 2008.[23] The Commission responded that it was unaware of the existence of any "Chinese Export" mark and that, in its view, the misunderstanding had arisen because a producer had failed to respect the precise dimensions and proportions of the mark as prescribed in the legislation.[20] The Commission was also aware of fraudulent misuse of the mark on products that did not comply with the standards, but that this is a separate issue.[20] It had initiated the procedure to register CE marking as a Community collective trademark, and was in discussion with Chinese authorities to ensure compliance with EU legislation.[20] Chinese (and other non-EU) manufacturers are permitted to use the CЄ mark provided that the goods have been manufactured in accordance with the relevant EU directives and regulations.[20]

Nevertheless, and despite the Commission's assurance that it is without foundation, this urban myth continues to propagate on many websites.[24]

source: Wikipedia: CE marking

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Driehoek schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 22:33:
[...]

"China Export"
See also: Backronym and China Compulsory Certificate
In 2008, a logo very similar to CE marking was alleged to exist and to stand for China Export because some Chinese manufacturers apply it to their products.[22] However, the European Commission says that this is a misconception.[20] The matter was raised at the European Parliament in 2008.[23] The Commission responded that it was unaware of the existence of any "Chinese Export" mark and that, in its view, the misunderstanding had arisen because a producer had failed to respect the precise dimensions and proportions of the mark as prescribed in the legislation.[20] The Commission was also aware of fraudulent misuse of the mark on products that did not comply with the standards, but that this is a separate issue.[20] It had initiated the procedure to register CE marking as a Community collective trademark, and was in discussion with Chinese authorities to ensure compliance with EU legislation.[20] Chinese (and other non-EU) manufacturers are permitted to use the CЄ mark provided that the goods have been manufactured in accordance with the relevant EU directives and regulations.[20]

Nevertheless, and despite the Commission's assurance that it is without foundation, this urban myth continues to propagate on many websites.[24]

source: Wikipedia: CE marking
Ahh, op die fiets. Ik kende het verhaal al heel lang en dit nooit gezien. Ik dacht aanvankelijk toe ik het voor het eerst hoorde heel lang geleden dus, dat het een grap was om de EU een hak te zetten, maar het is blijkbaar een hoax. Dat veel producten het CE-logo dragen en niet aan de eisen voldoen is geen hoax, maar een heel ander probleem. Nooit te oud om te leren! Dank.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dingo35
Aan alle SmartEVSE gebruikers die OCPP gebruiken: ik krijg nogal veel vragen hierover, de handleiding schiet daar nog te kort.

Zouden gebruikers van Tap Electric, Tibber, E-Flux en eventuele andere diensten een kort stukje willen schrijven over hoe ze dat geregeld hebben (soms moet je bellen begrijp ik) en welke settings ze gebruiken, of je de LastReadRFID domweg in het Auto Authorize veld kunt kopieren of dat je een paar null bytes op het einde weg moet laten, al die dingetjes die met wat uitzoekwerk best te achterhalen zijn, maar waarmee we mede-tweakers tijd (en soms ergernis) kunnen besparen.

Liefst in het Engels, hier posten, layout en opname in de repo neem ik voor mijn rekening.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• nvdbosch
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
dingo35 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:30:
Aan alle SmartEVSE gebruikers die OCPP gebruiken: ik krijg nogal veel vragen hierover, de handleiding schiet daar nog te kort.

Zouden gebruikers van Tap Electric, Tibber, E-Flux en eventuele andere diensten een kort stukje willen schrijven over hoe ze dat geregeld hebben (soms moet je bellen begrijp ik) en welke settings ze gebruiken, of je de LastReadRFID domweg in het Auto Authorize veld kunt kopieren of dat je een paar null bytes op het einde weg moet laten, al die dingetjes die met wat uitzoekwerk best te achterhalen zijn, maar waarmee we mede-tweakers tijd (en soms ergernis) kunnen besparen.

Liefst in het Engels, hier posten, layout en opname in de repo neem ik voor mijn rekening.
I only have experience with TapElectric:

You can connect your charging station to the Tap Electric platform at no cost. This allows you to make your charging station available to other users through the app. Users without a subscription pay a 10% transaction fee per charging session to Tap Electric (this is their business case to keep the connection free of charge). This fee is automatically added to the cost of the charging session the start at your station. The charging station owner receives his earnings monthly, minus any applicable service fees, as agreed with Tap Electric. There is no upfront amount held by Tap Electric.

Sign up and download the app

Go to "Beheer"
  • Connect a new charger and select the option "my charger is not in the list"
  • Copy the link wss://ocpp.tapelectric.app/XXXXXXXX and paste it into your OCPP settings of the SmartEVSE (Backend URL)
  • For "Charge Box Id," enter an id of your choice
  • You can leave the password blank
  • Save the settings and you should see your charging station appear in TapElectric
  • In the TapElectric app, you can adjust various settings, including the rate you charge, etc.
You decide the price you want to charge for charging sessions. You can set rates based on your electricity contract (for example, day and night tariffs) and include hardware costs in your pricing. Tap Electric ensures that charging and payment are fully automated via the app. You link your bank account to the Tap Electric platform.
Tap Electric can pay the VAT to the tax authorities on your behalf for the charging sessions, depending on how your account is set up. This is especially relevant if you don’t have a VAT number but still want to pay VAT on the transactions. In that case, Tap Electric collects VAT over the full transaction amount and remits it to the authorities. Every month you receive a clear invoice from Tap Electric, showing what has been paid and to whom. You do not need to file a separate VAT return for these charging sessions yourself.
You can determine who has access to your charging station (for example, residents, guests, or employees) and whether you want to offer free or discounted charging to specific user groups. You have real-time insight into the usage of your charging station and can manage its status and availability via the app.

The auto-authorize option I am also using. Switch the functionality on and add the ID of your charge card. You can get the ID by scanning the card with your phone using an app like "NFC tools"

Everything is working in combination with a business Shell Recharge charge card. In the past I also tested it without the auto-authorize function, by using the RFID reader.

Only issue I encouter is that sometimes the connection between the SmartEVSE and Tap is terminated. I have to reboot the SmartEVSE and check in the TAP app that the connection is restored. A disconnected SmartEVSE can still be used to charge. It will upload the latests reading when the connection is restored. If there are gaps in charge sessions, you can contact the TAP support desk to solve it.

[ Voor 29% gewijzigd door nvdbosch op 19-06-2025 10:18 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• adjego
  • Laatst online: 18-09 20:44
dingo35 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:30:

I'm using it in combination with Tibber and Myenergi Zappi (v2.1).

I googled on pictures regarding a correct serial number from a zappi and i modified the last digit, and it was possible to be used in the Tibber App.

Open Tibber app and follow these steps:
- Open the "Power-up" menu.
- Press "Laden".
- Select "Myenergi Zappi (v2.1).
- Enter a serial number from a zappi (adjusted serial numer)

Enter the information provided on screen in the evse OCPP configuration:
- BackendURL: wss://zappi.ocpp-s.tibber.com/
- Charge Box ID: Already filled in from "serial number" step.
- Password: Provided from Tibber
- I also enabled auto-authorize but used a code of my own (I don't have an rfid reader connected to SmartEvse).

To enable gridrewards you also need to add a car:
- Open the "Power-up" menu.
- Press "Laden".
- Select car you want, i selected a dummy as i don't want to connect my car to the Tibber app.

As final step you need to select the chargepoint in the "grid rewards" part of the app. Otherwise it will not enable it for you and allow you to charge using grid rewards. The detection of the car being connected is used from the SmartEvse, when you connect the car.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 22:10
tukker999 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 17:24:
[...]

Als de auto dit (oa ook nodig voor DC laden) ondersteunt kan het ook via de kabel:

https://www.switch-ev.com/blog/what-is-iso-15118

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:53
Vaak kun je het ook uitlezen via OBD, zie oa de WiCAN. Zie hier een lijst van voertuigprofielen die al zijn toegevoegd: https://github.com/meatpi...ree/main/vehicle_profiles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalx
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 21:37
Ik gebruik inderdaad ook een WiCAN voor het uitlezen van de auto (SOC), werkt perfect zolang je een goed WiFi bereik hebt bij je auto én je auto al een profiel heeft. Als je auto geen profiel heeft kun je altijd nog zelf een scan doen, of de adressen invoeren handmatig (mits je die kunt bemachtigen)

Blbaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 19:04
Ferrox1 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:17:
Ik (nouja, de vrouw toevallig) 2 keer gehad dat de kabel vergrendeld blijft in de socket van de SMART Evse. Vandaag nog met versie 3.7.4. De keer ervoor draaide ik nog 3.6.x. Ik zet er nu 3.8.3 op. Wat ik zag is dat de smart evse nog steeds zegt Connected = Yes. dit blijft hij zelfs na een reboot doen. Uiteindelijk zelfs de EVSE uitgezet en weer aangezet. nog niet los laten. Toen de auto er aan en toen begon hij wel met laden. (Want ook dat wilde hij niet doen, hij ging steeds terug naar charging stopped.)

Kortom, beetje vaag maar ik weet ook niet hoe ik dit moet debuggen, mocht deze situatie zich voordoen, aangezien er niet standaard een debug versie draait. Het gaat dus erg vaak goed, maar nu 2 keer niet en ik heb hem nu al een jaar.
@Yaldair

Nu weer hetzelfde probleem. Hij wil niet laden / de contactor inschakelen. Ook niet als ik via de webbrowser op smart druk. Ik kan op de evse wel de pulsdrukker gebruiken en wissel dan dan tussen ready en Acces Denied. reboot helpt niet.

Kabel ligt los gehaald maar de smart EVSE ziet nog steeds car connected. Ook hier werkt een reboot niet

Ik kan er niet helemaal de vinger achter krijgen wat het is.

Hardware lijkt me niet zoals aangegeven. Het is iets in combinatie met de planning. Ik ga nu de planning er uit laten en alleen aansturen met Hass. Dit is de raw data van na het loshalen van de auto voor de zekerheid:

code:
1
{"version":"v3.8.3","serialnr":7162,"mode":"SMART","mode_id":3,"car_connected":true,"wifi":{"status":"WL_CONNECTED","ssid":"******","rssi":-52,"bssid":"18:E8:29:FE:0C:ED"},"evse":{"temp":34,"temp_max":65,"connected":true,"access":1,"mode":1,"loadbl":0,"pwm":1024,"custombutton":false,"solar_stop_timer":0,"state":"Charging Stopped","state_id":9,"error":"None","error_id":0,"rfid":"Not Installed"},"settings":{"charge_current":60,"override_current":0,"current_min":6,"current_max":16,"current_main":25,"current_max_circuit":16,"current_max_sum_mains":600,"max_sum_mains_time":0,"solar_max_import":0,"solar_start_current":47,"solar_stop_time":10,"enable_C2":"Not present","mains_meter":"API","starttime":0,"stoptime":0,"repeat":0,"lcdlock":0,"lock":1,"cablelock":0},"mqtt":{"host":"","port":1883,"topic_prefix":"SmartEVSE-7162","username":"","password_set":false,"status":"Disconnected"},"ocpp":{"mode":"Disabled","backend_url":"","cb_id":"","auth_key":"","auto_auth":"Disabled","auto_auth_idtag":"","status":"Disconnected"},"home_battery":{"current":0,"last_update":0},"ev_meter":{"description":"Disabled","address":12,"import_active_power":0,"total_kwh":0,"charged_kwh":0,"currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0},"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"mains_meter":{"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"phase_currents":{"TOTAL":10,"L1":0,"L2":-10,"L3":20,"last_data_update":1750591870,"original_data":{"TOTAL":10,"L1":0,"L2":-10,"L3":20}},"backlight":{"timer":0,"status":"OFF"},"color":{"off":{"R":0,"G":0,"B":0},"normal":{"R":0,"G":255,"B":0},"smart":{"R":0,"G":255,"B":0},"solar":{"R":255,"G":170,"B":0},"custom":{"R":0,"G":0,"B":255}}}

kabellock staat uit, dat heb ik nu gecheckt (ik zie het ook in de RAW staan).

Om hem aan de gang te krijgen, kabel los van de auto. Spanning van de Smart EVSE en er weer op. Kabel terug in de auto en hij gaat meteen laden.

Al met al heb ik het idee dat er iets vastloopt / verkeerde status heeft voordat hij wil gaan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 22:09
Ferrox1 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:43:
[...]

@Yaldair

Nu weer hetzelfde probleem. Hij wil niet laden / de contactor inschakelen. Ook niet als ik via de webbrowser op smart druk. Ik kan op de evse wel de pulsdrukker gebruiken en wissel dan dan tussen ready en Acces Denied. reboot helpt niet.

Kabel ligt los gehaald maar de smart EVSE ziet nog steeds car connected. Ook hier werkt een reboot niet

Ik kan er niet helemaal de vinger achter krijgen wat het is.

Hardware lijkt me niet zoals aangegeven. Het is iets in combinatie met de planning. Ik ga nu de planning er uit laten en alleen aansturen met Hass. Dit is de raw data van na het loshalen van de auto voor de zekerheid:

code:
1
{"version":"v3.8.3","serialnr":7162,"mode":"SMART","mode_id":3,"car_connected":true,"wifi":{"status":"WL_CONNECTED","ssid":"******","rssi":-52,"bssid":"18:E8:29:FE:0C:ED"},"evse":{"temp":34,"temp_max":65,"connected":true,"access":1,"mode":1,"loadbl":0,"pwm":1024,"custombutton":false,"solar_stop_timer":0,"state":"Charging Stopped","state_id":9,"error":"None","error_id":0,"rfid":"Not Installed"},"settings":{"charge_current":60,"override_current":0,"current_min":6,"current_max":16,"current_main":25,"current_max_circuit":16,"current_max_sum_mains":600,"max_sum_mains_time":0,"solar_max_import":0,"solar_start_current":47,"solar_stop_time":10,"enable_C2":"Not present","mains_meter":"API","starttime":0,"stoptime":0,"repeat":0,"lcdlock":0,"lock":1,"cablelock":0},"mqtt":{"host":"","port":1883,"topic_prefix":"SmartEVSE-7162","username":"","password_set":false,"status":"Disconnected"},"ocpp":{"mode":"Disabled","backend_url":"","cb_id":"","auth_key":"","auto_auth":"Disabled","auto_auth_idtag":"","status":"Disconnected"},"home_battery":{"current":0,"last_update":0},"ev_meter":{"description":"Disabled","address":12,"import_active_power":0,"total_kwh":0,"charged_kwh":0,"currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0},"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"mains_meter":{"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"phase_currents":{"TOTAL":10,"L1":0,"L2":-10,"L3":20,"last_data_update":1750591870,"original_data":{"TOTAL":10,"L1":0,"L2":-10,"L3":20}},"backlight":{"timer":0,"status":"OFF"},"color":{"off":{"R":0,"G":0,"B":0},"normal":{"R":0,"G":255,"B":0},"smart":{"R":0,"G":255,"B":0},"solar":{"R":255,"G":170,"B":0},"custom":{"R":0,"G":0,"B":255}}}

kabellock staat uit, dat heb ik nu gecheckt (ik zie het ook in de RAW staan).

Om hem aan de gang te krijgen, kabel los van de auto. Spanning van de Smart EVSE en er weer op. Kabel terug in de auto en hij gaat meteen laden.

Al met al heb ik het idee dat er iets vastloopt / verkeerde status heeft voordat hij wil gaan laden.
Vaak is de oorzaak van dit soort problemen allerlei zelf geprogrammeerde externe aansturingen. Al eens geprobeerd om de EVSE het helemaal zelf uit te laten zoeken, met de default firmware? Wat doet ie dan?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 19:04
Andrehj schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:47:
[...]

Vaak is de oorzaak van dit soort problemen allerlei zelf geprogrammeerde externe aansturingen. Al eens geprobeerd om de EVSE het helemaal zelf uit te laten zoeken, met de default firmware? Wat doet ie dan?
externe aansturing van de Smart EVSE heb ik uit gezet bij bovenstaande acties en doe alles op de Smart EVSE. Ik heb er de versie van @dingo35 er op staan en die werkt echt goed. Ik heb alleen als backup er in staan dat hij op een bepaalde tijd moet starten. Dat stuurt HASS naar de Smart EVSE en gaat zoals aangegeven vaak gewoon goed. Daarom wil ik dit er even tijdelijk uit halen en kijken of het dan nog voorkomt. In de tussentijd heb ik dit geen 1 keer meer meegemaakt.

Wat wel is gebeurd is dat hij eerst is gaan laden en vervolgens vanuit HASS een smart met tijdstempel heeft gekregen. Hij is gestopt met laden zoals het moet. Maar starte daarna niet meer. En nogmaals, ik weet nog niet 100% zeker wat de situaties identiek maakt omdat het zo weinig gebeurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dingo35
Bij gecompliceerd foutzoeken adviseer ik naar de factory stable, v3.7.4 te gaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan89
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-07 20:03
Een maand of twee geleden is mijn NewMotion laadpaal omgebouwd m.b.v. SmartEVSE. Sindsdien werkt het laden met mijn Tesla Model 3 LR perfect, behalve dat bij de laadgrens (80%) er een communicatiefout optreedt tussen de laadpaal en de auto. Het probleem is gereproduceerd met de Tesla van een vriend van mij en lijkt dus aan de laadpaal te liggen. Dit zorgt ook dat gepland laden of voorverwarmen aan de laadpaal niet goed werkt. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0MRbOctnICYwl_Pp7iZyZLSZmk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pVNxOSphIrsCgDCyW9IWDBwp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
johan89 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:27:
Een maand of twee geleden is mijn NewMotion laadpaal omgebouwd m.b.v. SmartEVSE. Sindsdien werkt het laden met mijn Tesla Model 3 LR perfect, behalve dat bij de laadgrens (80%) er een communicatiefout optreedt tussen de laadpaal en de auto. Het probleem is gereproduceerd met de Tesla van een vriend van mij en lijkt dus aan de laadpaal te liggen. Dit zorgt ook dat gepland laden of voorverwarmen aan de laadpaal niet goed werkt. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

[Afbeelding]
Mijn Model 3 laad zonder problemen aan mijn SmartEVSE. Ook met planning.

Ik gebruik de laatste versie van SmartEVSE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driehoek
  • Niet online
johan89 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:27:

[Afbeelding]
Heb je zo een low power relais dat blijft hangen?

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• dingo35
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist release v3.8.4 uitgebracht; weinig veranderingen want dit is de beoogde kandidaat om zo snel mogelijk naar "factory stable" te gaan.

https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/releases

Changes:
  • publish RFIDLastRead to MQTT also in old/new reader format
  • fix round errors in power and energy output in REST API, thx to Rob040
  • publish [Mains|EV]meter [Im|Ex]port Active Energy via MQTT
  • add more solar controls to dashboard
  • better resume of charging after power interruption
  • add HELP button on dashboard
  • update docs on OCPP backend providers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_van_eck
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-09 12:54
Ik heb het idee dat tibber de stekker eruit heeft getrokken. Als ik mijn auto aansluit. Blijft de laadpaal in de tibber app aangeven "wachten op verbinding met auto". Is dit bij meer mensen het geval?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan89
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-07 20:03
Driehoek schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:11:
[...]

Heb je zo een low power relais dat blijft hangen?
Intussen contact met Stegen, en die geven inderdaad dat het ESB relais dat standaard in een NewMotion Lolo zit niet geschikt is voor Smart EVSE. Bedankt voor het meedenken allen en mogelijk heeft iemand in de toekomst iets aan deze informatie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maart84
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 12:55
Bij mij is de tibber integratie ook niet mega stabiel. Lijkt soms te helpen als ik ocpp even uitzet en weer aan. Maar ik dacht eigenlijk dat het aan mijn slechte verbinding lag. Maar goed, toch weer bijna een tientje aan gridrewards gespaard deze maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_van_eck
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-09 12:54
maart84 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:26:
Bij mij is de tibber integratie ook niet mega stabiel. Lijkt soms te helpen als ik ocpp even uitzet en weer aan. Maar ik dacht eigenlijk dat het aan mijn slechte verbinding lag. Maar goed, toch weer bijna een tientje aan gridrewards gespaard deze maand.
Hier werkte Tibber tot gisteren perfect. Maar sinds vandaag krijg ik de smart evse niet meer gekoppeld bij Tibber :(

Edti:
Tibber integratie werkt weer :)

[ Voor 4% gewijzigd door martijn_van_eck op 24-06-2025 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:27
dingo35 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:41:
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist release v3.8.4 uitgebracht; weinig veranderingen want dit is de beoogde kandidaat om zo snel mogelijk naar "factory stable" te gaan.

Changes:
Met deze firmware heb ik nu voor de tweede keer dat mijn Tesla een foutmelding geeft, zodra er Solar beschikbaar is (bijv. vanmorgen toen de zon op kwam). Voorheen werkte dat feilloos.

"External charging equipment not providing power. Check power source or try different equipment".

De SmartEVSE zegt "Connected to EV".

Ik moet dan de kabel opnieuw aansluiten voordat hij weer verder gaat. Enig idee wat er veranderd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
@stefxx Zoals je in de repository kunt zien hebben we tientallen commits per versie, soms zelfs meer.

Het helpt als je steeds 1 minor versie terug gaat en aan kunt geven bij welke versie het probleem voor het eerst optrad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
@stefxx O en post je /settings eens, dat helpt ook bij het foutzoeken...

[ Voor 4% gewijzigd door dingo35 op 24-06-2025 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
dingo35 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:41:

Changes:
Heb met deze firmware gisteren Smart geladen wat prima ging.

Gisteravond extra contactor bijgestoken in de SmartEVSE om 1P te kunnen laden.

Vanochtend geprobeerd met Solar te starten met natuurlijk de uitdaging dat er te weinig zon is, goeie test dus ;) .
Wat er gebeurd is dat de SmartEVSE aangeeft: WAITING FOR SOLAR, prima!
De auto (Skoda Elroq) gaf echter een rood lampje bij de laadpoort en uiteindelijk een pulserend wit lampje. De Skoda app geeft ook disconnected aan. De kabel lijkt dus los te zitten in de auto nu wat me niet correct lijkt.
Ben aan het wachten voor meer zon maar het lijkt me dat de kabel aan beide kanten vast moet blijven als de sessie gestart is.

Betreffende OCPP, bij Eflux zie ik netjes dat er een sessie gestart is maar dat er nog niets geladen is. Dat gedeelte klopt dus.

Settings:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
{
  "version": "v3.8.4",
  "serialnr": XXXXXX,
  "mode": "SOLAR",
  "mode_id": 2,
  "car_connected": true,
  "wifi": {
    "status": "WL_CONNECTED",
    "ssid": "XXXXXX",
    "rssi": -65,
    "bssid": "XXXXXX"
  },
  "evse": {
    "temp": 33,
    "temp_max": 65,
    "connected": true,
    "access": 1,
    "mode": 2,
    "loadbl": 0,
    "pwm": 1024,
    "custombutton": false,
    "solar_stop_timer": 0,
    "state": "Charging Stopped - No Power Available",
    "state_id": 9,
    "error": "None",
    "error_id": 0,
    "rfid": "Ready to read card",
    "rfid_lastread": "XXXXXX"
  },
  "settings": {
    "charge_current": 159,
    "override_current": 0,
    "current_min": 6,
    "current_max": 16,
    "current_main": 25,
    "current_max_circuit": 16,
    "current_max_sum_mains": 0,
    "max_sum_mains_time": 0,
    "solar_max_import": 0,
    "solar_start_current": 4,
    "solar_stop_time": 10,
    "enable_C2": "Solar Off",
    "mains_meter": "API",
    "starttime": 0,
    "stoptime": 0,
    "repeat": 0,
    "lcdlock": 0,
    "lock": 1,
    "cablelock": 0
  },
  "mqtt": {
    "host": "XXXXXX",
    "port": 1883,
    "topic_prefix": "SmartEVSE/XXXXXX",
    "username": "XXXXXX",
    "password_set": true,
    "status": "Connected"
  },
  "ocpp": {
    "mode": "Enabled",
    "backend_url": "XXXXXX",
    "cb_id": "XXXXXX",
    "auth_key": "",
    "auto_auth": "Disabled",
    "auto_auth_idtag": "",
  },
  "home_battery": {
    "current": 0,
    "last_update": 0
  },
  "ev_meter": {
    "description": "Eastron3P",
    "address": 12,
    "import_active_power": 0,
    "total_kwh": 823.7,
    "charged_kwh": 0,
    "currents": {
      "TOTAL": 0,
      "L1": 0,
      "L2": 0,
      "L3": 0
    },
    "import_active_energy": 823.7,
    "export_active_energy": 0
  },
  "mains_meter": {
    "import_active_energy": 0,
  },
  "phase_currents": {
    "TOTAL": -20,
    "L3": -20,
    "last_data_update": 1750754186,
    "original_data": {
      "TOTAL": -20,
      "L3": -20
    }
  },
  "backlight": {
    "timer": 120,
    "status": "ON"
  },
  "color": {
    "off": {
      "R": 0,
      "G": 0,
      "B": 0
    },
    "normal": {
      "G": 255,
    },
    "smart": {
    },
    "solar": {
      "R": 255,
      "G": 170,
    },
    "custom": {
      "B": 255
    }
  }
}

Edit: Uiteindelijk geeft SmartEVSE nu gewoon weer READY aan. Dat zal na de STOP TIME setting zijn geweest denk ik. Die staat op 10.

Edit2:
OCPP sessie loopt nog. Lijk me niet netjes als SmartEVSE het al opgegeven heeft. Echter als het de bedoeling is dat ie blijft wachten dan wel natuurlijk, maar dat kan ik niet beoordelen.

[ Voor 3% gewijzigd door m.eddy op 24-06-2025 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
Ik stel voor dat we deze thread niet vervuilen met allerhande vermoede gedragingen, maar dat we de ouderwetse Nettiquette aanhouden: dus eerst constateren óf er wat mis is voordat we gaan posten, en als er wat mis is, een issue aanmaken op https://github.com/dingo35/smartevse-3.5/ onder upload van /settings en debug log...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
dingo35 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:21:
@stefxx Zoals je in de repository kunt zien hebben we tientallen commits per versie, soms zelfs meer.

Het helpt als je steeds 1 minor versie terug gaat en aan kunt geven bij welke versie het probleem voor het eerst optrad.
Ik had 3.8.3 hiervoor. Als ik tussenliggende versies wil testen, moet ik die zelf compileren denk ik? Heb ik me nog niet in verdiept...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
dingo35 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:23:
@stefxx O en post je /settings eens, dat helpt ook bij het foutzoeken...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
{
    "version": "v3.8.4",
    "serialnr": XXXX,
    "mode": "SOLAR",
    "mode_id": 2,
    "car_connected": true,
    "wifi": {
        "status": "WL_CONNECTED",
        "ssid": "XXXX",
        "rssi": -63,
        "bssid": "XXXX"
    },
    "evse": {
        "temp": 34,
        "temp_max": 65,
        "connected": true,
        "access": 1,
        "mode": 2,
        "loadbl": 0,
        "pwm": 134,
        "custombutton": false,
        "solar_stop_timer": 0,
        "state": "Charging",
        "state_id": 2,
        "error": "None",
        "error_id": 0,
        "rfid": "Not Installed"
    },
    "settings": {
        "charge_current": 79,
        "override_current": 0,
        "current_min": 6,
        "current_max": 18,
        "current_main": 25,
        "current_max_circuit": 20,
        "current_max_sum_mains": 0,
        "max_sum_mains_time": 0,
        "solar_max_import": 0,
        "solar_start_current": 1,
        "solar_stop_time": 30,
        "enable_C2": "Solar Off",
        "mains_meter": "Sensorbox",
        "starttime": 0,
        "stoptime": 0,
        "repeat": 0,
        "lcdlock": 0,
        "lock": 0,
        "cablelock": 0
    },
    "mqtt": {
        "host": "XXXX",
        "port": 1883,
        "topic_prefix": "SmartEVSE",
        "username": "XXXX",
        "password_set": true,
    },
    "ocpp": {
        "mode": "Disabled",
        "backend_url": "",
        "cb_id": "",
        "auth_key": "",
        "auto_auth": "Disabled",
        "auto_auth_idtag": "",
        "status": "Disconnected"
    },
    "home_battery": {
        "current": 0,
        "last_update": 0
    },
    "ev_meter": {
        "description": "WAGO",
        "address": 11,
        "import_active_power": 1.9,
        "total_kwh": 43626.3,
        "charged_kwh": 0.7,
        "currents": {
            "TOTAL": 80,
            "L1": 80,
            "L3": 0
        },
        "import_active_energy": 43626.3,
    },
    "mains_meter": {
        "import_active_energy": 0,
    },
    "phase_currents": {
        "TOTAL": -1,
        "L1": 49,
        "L2": -30,
        "L3": -20,
        "last_data_update": 1750757457,
        "original_data": {
            "TOTAL": -1,
            "L1": 49,
            "L2": -30,
            "L3": -20
        }
    },
    "backlight": {
        "timer": 120,
        "status": "ON"
    },
    "color": {
        "off": {
        },
        "normal": {
        },
        "smart": {
        },
        "solar": {
            "R": 255,
            "G": 170,
        },
        "custom": {
            "B": 255
        }
    }
}

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dingo35

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 12:57
@vanenkelen Ik kan de Wican ook aanraden, gebruik 'm al tijden in m'n 2018 Zoe. Ik heb ook een profiel gemaakt voor range en percentage en die staat nu in de wican repo op Github.
Via de home assistant integratie van de smartevse en wican kan ik nu de auto tot een exacte range opladen, bijvoorbeeld elke nacht tot 200 km range in de goedkope uurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

jbvo schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 01:02:
@vanenkelen Ik kan de Wican ook aanraden, gebruik 'm al tijden in m'n 2018 Zoe. Ik heb ook een profiel gemaakt voor range en percentage en die staat nu in de wican repo op Github.
Via de home assistant integratie van de smartevse en wican kan ik nu de auto tot een exacte range opladen, bijvoorbeeld elke nacht tot 200 km range in de goedkope uurtjes.
Wican…. Nog nooit van gehoord. Ik ga eens googlen. Thanks!

Eerste gedachte die bij me opkomt op basis van de naam is een wifi CAN module?

Edit: eerste gedachte was correct :) . Maar heb jij dan altijd die CAN module ingeprikt zitten? Die poort zit in het bakje voor de versnellingspook toch? Ik weet niet of ik dat zo fijn vindt.

[ Voor 13% gewijzigd door vanenkelen op 25-06-2025 08:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
jbvo schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 01:02:
Werkt die ook met ABRP?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Pagina: 1 ... 81 ... 88 Laatste