Hallo allemaal,
Super interessant topic dit. Ik heb het grotendeels gelezen en al superveel geleerd en ga er zeker wat mee doen. Mijn situatie is ietsje anders en ik hoop dat jullie me misschien ook van waardevolle input kunnen voorzien (vast wel).
Ik heb momenteel een 1-fase LOLO van The New Motion uit 2015, waar ik momenteel een Outlander PHEV mee oplaad (type 1 connector), wat in principe prima gaat. Die Outlander zit in de lease bij mijn werkgever en de LOLO meet de energie, heeft communicatie met een backoffice (van TNM neem ik aan) en van daaruit wordt automatische verrekening van mijn stroomkosten geregeld. So far so good.
Maar.... eind dit jaar stap ik over op een Tesla Model 3. Die zit net boven mijn max. leasebedrag, waardoor ik extra kosten voor de verandering van een laadpaal naar een 3-faselaadpaal zelf zou moeten betalen. Daar heb ik niet heel veel zin in, aangezien ze daar bij TNM een paar 1000 eur voor gaan vragen en het volgens mij relatief simpel kan. Ik heb nl. al in de LOLO gekeken en het lijkt erop dat de paal zelf al in 3-fase is uitgevoerd. Zie plaatjes hieronder van toen ik hem een keer open heb gemaakt:
Voeding gaat eerst door ABB kWh meter links onder, dan naar aansluting rechtsboven en komt links boven weer uit om naar de laadkabel naar de auto te gaan. Daar zijn ook allemaal nu nog lege klemmen met L2 en L3 aangegeven. Ik kan de bedrading aanvullen tot 3-fase en de laadkabel en stekker vervangen (door type 2) en klaar, hoop ik. In mijn meterkast heb ik nl. al 3-fase 25A. Daar zal ik de aardlekautomaat ook nog even moeten vervangen door een 3-f versie.
Echter zou ik natuurlijk wel graag mijn verrekening in de lucht houden. Dus ook als ik misschien op termijn een iets slimmere laadpaal zou maken (de SmartEVSE spreekt me wel aan), moet ik deze LOLO wel deels functioneel laten om die verrekening in de lucht te houden.
Ik kan denk ik de huidige 1-f kWh meter vervangen door een 3-fase variant. Echter, weet ik een aantal dingen niet zeker/goed. En omdat ik het idee krijg dat er op dit forum aardig wat kennis over deze materie aanwezig is, en mensen flink behulpzaam zijn, kan ik wellicht de volgende vragen hier goed stellen:
- is er iemand die eerder wat meer gedetailleerd naar de LOLO van TNM heeft gekeken en daar wellicht informatie over aansluitingen/instellingen/layout etc. van heeft?
- die huidige kWh meter (ABB B21 112-100) is redelijk uitgebreid en heeft ook vrij veel interfaces (modbus, m-bus, nog een 5-polig I/o die ik niet goed begrijp maar ook niet wordt gebruikt) dus ik heb wat moeite te bepalen wat nu een goede 3-fase vervanger is. ABB heeft van exact hetzelfde type wel een 3-fase versie (B23....) maar die kost gelijk eur 180. En ik zie maar 2 draadjes aangesloten van het geheel aan i/o aansluitingen op de meter (zie onderste foto). Klopt het dat een Modbus 3 pinnen heeft en een m-bus maar 2 en dat ik dus op zoek moet naar een 3-f meter met een m-bus aansluiting? Is er een aanbeveling?
- Ik zie op de meter ook 1000imp/kWh staan. Betreft het dan eigenlijk een uitgebreide interface, waarin vanuit de andere kant om parameters wordt gevraagd en er een hoop handshaking is, of geeft deze meter gewoon 1 pulsje per Wh op de 2 pinnetjes en is het niet uitgebreider dan dat (of in ieder geval zoals hij nu wordt ingezet)? Of is een m-bus per definitie een meter die alleen pulsjes per kWh geeft, zodat bijv. een Eastron SDM72D ook werkt in mijn geval?
- Is zo'n kWh meter nog op een ingewikkelde manier ingesteld met intefaces vanuit een pc of misschien zelfs afgeschermd, of zou ik dit zelf gewoon met het display en de knopjes prima kunnen doen, zodat een vervanger ook gaat werken?
- Of kan ik de boel ook nog gemakkelijker maken voor de 1000imp-kWh te veranderen naar 3000imp-kWh en daarmee dus gewoon de stroom door 1-fase meet, maar de meter 3x zoveel laat doorgeven, zodat het weer klopt (mits er alleen 3-fasen wordt geladen)? Deze methode is wel een beetje tricky en voelt niet helemaal goed, maar toch misschien voor tijdelijk en om uit te proberen of alles werkt wel goed om te weten.
- Is er een manier om te bepalen of zo'n LOLO een DC lekstroombeveiliging heeft (of weet iemand waar ik dat kan vinden)? In mijn meterkast zit momenteel alleen een 1-f aardlekautomaat van type A, dus zonder DC lekstroombeveiliging. Maar wellicht is dat niet helemaal zoals het hoort (of was dat in 2015 nog niet verplicht)?
- Is er behalve een extra 3-fase type A aardlekautomaat in de meterkast of die DC/AC Residual Current Sensor die je aan de SmartEVSE koppelt nog een andere manier om dit goed te krijgen? (ik vraag dit omdat ik in de meterkast niet nog meer plek overheb om nog een keer een type B ALS toe te voegen).
- normaal is de volgorde in een meterkast (vanuit voedende zijde): hoofdschakelaar, aardlekschakelaar, zekering. Maar in het geval een van EV control, mag je daarna ook nog een ALS type B toevoegen (dus na de zekering, ipv ervoor?). Dan zou ik die nl. ook in de paal zelf kunnen plaatsen (ofschoon daar de plaats misschien ook niet genoeg is, maar toch).
- Die laadstekkers+kabel die je hier kunt kopen:
evchargeking.com, passen die stekkers in elke type 2 auto, of alleen in Tesla's?
Dit allemaal voor als ik gewoon naar 3-fase wil, met voor de rest de paal redelijk dom houden. Dus dat is sowieso nodig, ook voor onderstaande richting.
Ik wil misschien ook wel een stapje verder gaan (nu of later) en dynamisch (dus afh. van de stroomvraag van de rest van het huis) gaan laden. Dan kan ik denk ik het best een SmartEVSE (met sensorbox via P1 uitlezen) toevoegen. Als die de stroom moet kunnen sturen, zal die aan de CS pin van de auto moeten hangen. En dit zou ik dan een eenvoudig 1-fase relais kunnen laten bedienen die de CS van de huidge LOLO controle via 882Ohm weerstand en diode aan aarde brengt, zodat de LOLO de werkelijke (interne) relais bedient voor het schakelen van de stroom naar de auto. Klopt deze gedachtengang?
Excuses voor deze lange mail, maar ik dacht dat het beter is het gelijk duidelijk neer te zetten ipv nog 30x via vraag en antwoord het complete plaatje te schetsen.
Iedere input zou ik zeer waarderen.