Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-09 12:58
spacefreek schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:41:
[...]

Sure! Ik heb ‘m al een tijdje niet meer open gehad, maar er staat van destijds nog een foto hier, ik neem aan dat het zwarte onderdeel de (2G) communicatie-unit is die t.z.t. nutteloos wordt.
Ja die kan er inderdaad uit, De 12V voeding heb je ook niet meer nodig. Het relais ziet er wel herbruikbaar uit evenals de socket. DC detectie zie ik niet zitten dus die zou je moeten aankopen. Als je geld wil besparen kun je op zoek gaan naar een SmartEVSE 2. Als je er een Zoe aankoppelt is de DC detectie een must. De antenne kan (moet) er ook uit.

My take: De kast is een prima basis voor een SmartEVSE en de socket, locking motor en relais kun je opnieuw gebruiken. Je kunt het zo goedkoop of cool maken afhankelijk van je eigen wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• podarcis
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-09 15:31
Ik ben een wat oudere laadpaal, gebaseerd op een SmartEVSE V2.2, aan het ombouwen/uitbreiden. Nu lees ik een stuk terug in dit topic:

" De SmartEVSE heeft een switch pin die je in de sw aan kunt zetten. Door die switch-pin naar gnd te trekken enable je dan de SmartEVSE, maak je hem hoog dan wordt hij disabled."

Nu is mijn vraag, wat voor switch wordt hier bedoeld? Een aan-uit schakelaar of een drukknop?

/
----/ -----

of

|
---
----- -----

Ik wil dus het laden kunnen starten (en stoppen) met een druk op de knop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-09 00:00
In de v3 is het configureerbaar of de switch push of toggle is, via het menu op het LCD scherm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-09 20:46
dingo35 schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:44:
[...]

Je kunt gewoon v3.6.10 er overheen flashen; alleen even controleren of je MainsMeter en je EVMeter nog goed geconfigureerd staan. Spiffs.bin is niet langer nodig.
Dank je wel, het is gelukt zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
Helaas bleek @Oculiet alleen de binaries van de v3.6.10plus repo gedownload te hebben, dus de vraag staat nog steeds open voor de source code....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 02:07
spacefreek schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:26:
Ha Tweakers, ik heb wat gezocht op het forum, maar nog geen info kunnen vinden n.a.v. onderstaande communicatie van EVBox (juni dit jaar):

[...]

We hebben zelf een G2 BusinessLine model op de oprit, deze staat op 1 fase (3,7 kW) aangesloten. Dat is bewust (we hebben hier een 1x 35A aansluiting) en gebruiken hem niet heel vaak (52 kWh Zoe, 2020, veelal laden op kantoor), dus vind het zonde een nieuwe paal van ~1 k€ te kopen.

Heeft iemand ervaring met het ombouwen van een EVBox BusinessLine naar 1 van de volgende opties? Is hier ergens een beschrijving voor te vinden? Ander advies? Bvd! _/-\o_
Ja hierzo.
Afgelopen zaterdag omgebouwd.
De laagspanning er uit en de SmartEVSE er in. De magneetschakelaar en de aardlekschakelaar blijven op hun plek.
2 uur werk, voornamelijk omdat ik eerst alles heb gelabeld om in geval van problemen alles terug te kunnen zetten.
Software schrijven voor Domoticz (MQTT) was 2 avonden heerlijk programmeren.

In het kort komt het er op neer dat je alleen de gegevens van P1 nodig hebt.
code:
1
2
3
local PowerReturn = tonumber(domoticz.devices('Power').rawData[6])     -- opbrengst zonnepanelen
        local PowerConsumption = tonumber(domoticz.devices('Power').rawData[5])  -- power consumption @home
        local availableEnergy = PowerReturn + PowerLaadpaal - PowerConsumption

Zelfs PowerLaadpaal is niet nodig want je weet immers hoe je geschakeld hebt.
Voorbeeld 10A ~= 2200 Wh, dan vul je als waarde PowerLaadPaal 2200 in en de software rekent uit of het meer, minder of nul moet worden.

[ Voor 26% gewijzigd door tukker999 op 02-10-2024 13:02 . Reden: aanvulling ]

22,29 kWh/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 22:43
Vraagje m.b.t. de lockmechanisme. Om 1 of andere manier wil hij bij mij de kabel niet locken. Je kan hem op 2 modus zetten maar beiden werken niet.

Wat kan dit zijn? Als ik de locker handmatig met de hand omzet, dan is de kabel wel gelocked.

Heb het op kleur aangesloten op de terminals en de volgorde blauw, rood en wit)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Hij moet locken zodra de EV en de EVSE beiden aangesloten zijn en elkaar "zien" ; pak wel een recente versie (v3.6.10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
dingo35 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:39:
Hij moet locken zodra de EV en de EVSE beiden aangesloten zijn en elkaar "zien" ; pak wel een recente versie (v3.6.10)
Ja dat klopt. Het laden gaat ook prima, echter ik kan tijdens het laden de kabel gewoon uit de muursocket halen, terwijl deze in de auto netjes gelocked is door de auto zelf uiteraard.

Heb inderdaad de nieuwste firmware versie al geinstalleerd.

[ Voor 7% gewijzigd door Possible op 02-10-2024 14:01 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Als je de configuratie correct ingesteld hebt (Motor of Solenoid, afhankelijk van wat je gekocht hebt), dan zou mijn gok een hardware-probleem zijn:
1 bedrading incorrect
2 defecte locker.

Theoretisch zou het ook de SmartEVSE kunnen zijn maar aangezien alles verder goed werkt is dat het minst waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
dingo35 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:11:
Als je de configuratie correct ingesteld hebt (Motor of Solenoid, afhankelijk van wat je gekocht hebt), dan zou mijn gok een hardware-probleem zijn:
1 bedrading incorrect
2 defecte locker.

Theoretisch zou het ook de SmartEVSE kunnen zijn maar aangezien alles verder goed werkt is dat het minst waarschijnlijk.
Oké bedankt! Zal eens gaan kijken. Heb ook eigenlijk geen zin meer om de boel weer helemaal open te halen.

Ik heb gewoon een losse kabel. Dus weet niet welke stand dan de juiste is?

Op de bedrading heb ik in het begin twee draadjes verkeerd om gehad. Kan zijn dat hij daarvoor defect is gegaan.

met de SmartEV intergration krijg ik na een HA update de volgende melding:

code:
1
Kan service switch/turn_off niet aanroepen. Detected that custom integration 'smartevse' calls async_write_ha_state from a thread other than the event loop, which may cause Home Assistant to crash or data to corrupt. For more information, see https://developers.home-assistant.io/docs/asyncio_thread_safety/#async_write_ha_state at custom_components/smartevse/switch.py, line 75: self.async_write_ha_state(). Please report it to the author of the 'smartevse' custom integration.

[ Voor 28% gewijzigd door Possible op 02-10-2024 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ik probeer mijn Ioniq 28kWh te laden dmv de SmartEVSE met Serkri 1.7.3

Deze werkte een jaar foutloos maar nu ineens knippert de led rood, en krijg ik ineens de melding :

ERROR NO SERIAL COM CHECK WIRING

Volgens handleiding is dat :
No signal from the Sensorbox or
other SmartEVSE (when load balancing is used) has been received for 10
seconds. Please check the wiring to the Sensorbox or other SmartEVSE

Ik heb geen sensorbox of 2e smartEVSE. Wat zou het kunnen zijn?

Als ik de SmartEVSE even van de stroom haal en daarna de laadkabel paar keer in en uit de auto haal start hij met laden. En minuut later klapt ie er weer uit. Met granny blijft ie nu wel laden.

[ Voor 5% gewijzigd door Atomic2005 op 02-10-2024 23:33 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:59
Atomic2005 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:28:
Ik probeer mijn Ioniq 28kWh te laden dmv de SmartEVSE met Serkri 1.7.3

Nu knippert de led rood, en krijg ik ineens de melding :

ERROR NO SERIAL COM CHECK WIRING

Volgens handleiding is dat :
No signal from the Sensorbox or
other SmartEVSE (when load balancing is used) has been received for 10
seconds. Please check the wiring to the Sensorbox or other SmartEVSE

Ik heb geen sensorbox of 2e smartEVSE. Wat zou het kunnen zijn?

Als ik de SmartEVSE even van de stroom haal en daarna de laadkabel paar keer in en uit de auto haal start hij met laden. En minuut later klapt ie er weer uit. Met granny blijft ie nu wel laden.
Heb je ingesteld dat je een mains meter of ev meter hebt? Ik zie dit als de data hiervoor niet tijdig aangeleverd wordt dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
@Atomic2005 Als je MainsMeter, EVMeter en Loadbalancing allemaal op Disabled zet kan deze foutmelding niet meer optreden....
Als je /settings hier toont kunnen we meer zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico001
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-09 16:10
Ik zit te denken aan een eenvoudige 3 fase Smart EVSE laadpaal met vaste laadkabel.
Is er een methode of apparaatje wat ik, in het schema, er tussen kan zetten om de stroom te begrenzen. In de kabel kan m.i. ook maar ik heb het liever in het schema. Bijvoorbeeld op max. 8A. Misschien iets met dipswitches

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:59
Nico001 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 05:14:
Ik zit te denken aan een eenvoudige 3 fase Smart EVSE laadpaal met vaste laadkabel.
Is er een methode of apparaatje wat ik, in het schema, er tussen kan zetten om de stroom te begrenzen. In de kabel kan m.i. ook maar ik heb het liever in het schema. Bijvoorbeeld op max. 8A. Misschien iets met dipswitches
Dat kun je gewoon instellen op de SmartEVSE met MaxCurrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

dingo35 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 03:22:
@Atomic2005 Als je MainsMeter, EVMeter en Loadbalancing allemaal op Disabled zet kan deze foutmelding niet meer optreden....
Als je /settings hier toont kunnen we meer zeggen...
Mqtt was trouwens connected en Home Assisstant gaf de SmartEVSE netjes weer.

Heb nu de stekkers aan de kabel goed proberen schoon geblazen. Nu werkt het 8)7

Zodra dit weer gebeurd zal die dingen doen

[ Voor 5% gewijzigd door Atomic2005 op 03-10-2024 08:10 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dingo35
Ik ben op zoek naar Sensorbox-2 gebruikers die bereid en in staat zijn mijn nieuwe firmware versie te testen.

De nieuwe firmware versie ondersteunt nu ook WiFi, MQTT, REST API, automatische tijdzone configuratie, eigenlijk zo’n beetje alles wat ik van de SmartEVSE over kon nemen zit hier nu ook in. Bovendien is het “overnemen” op zo’n manier vormgegeven dat straks grote delen van de code gedeeld wordt met de SmartEVSE, zodat het onderhoud draaglijk blijft.

Dat betekent dat de Sensorbox-2 dan ook gebruikt kan worden zonder modbus verbinding naar de SmartEVSE.

Ik heb alleen één groot probleem: op mijn huidige locatie heb ik geen 3x230V 50Hz grid ter beschikking, waardoor ik de kern-functionaliteit niet kan testen.

De firmware vind je hier:
https://github.com/dingo35/Sensorbox-2/discussions/1
Graag ook daar alle feedback geven om deze thread schoon te houden.
Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 16:27
@dingo35
Is dat ook backwards compatible voor de SmartEVSE V2?

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
De SmartEVSE v2 ondersteunt bij mijn weten geen REST API of MQTT API, en kan dus niet gevoed worden via WiFi .... Maar ik heb geen SmartEVSEv2 ....

EDIT: Maar de firmware is verder geheel backwards compatible, dus als je de nieuwe Sensorbox-2 firmware flashed krijg je wel de webserver, de REST API en de MQTT van de Sensorbox, maar je zult je modbus verbinding in stand moeten houden; dat zou gewoon moeten blijven werken.

[ Voor 48% gewijzigd door dingo35 op 03-10-2024 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Dat is op zich geen probleem, hij zit nu toch al modbus bekabeld aan de smartEVSE (v2).
Klinkt als een mooie upgrade :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:37
Klinkt idd als een mooie upgrade maar bij het uitvallen van het internet zal ook de Smart EVSE uitvallen als de communicatie via het internet gaat lopen. Met de modbus aansluiting heb je dit risico niet.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hterhofte
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:03
sandergar schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 18:13:
[...]

maar bij het uitvallen van het internet zal ook de Smart EVSE uitvallen als de communicatie via het internet gaat lopen. Met de modbus aansluiting heb je dit risico niet.
Communicatie gaat toch niet het internet op, lijkt me? Zo lang je WiFi AccessPoint maar up & running is. Veel meer dan stroom is daar niet voor nodig. Voor laden trouwens ook. In theorie is modbus natuurlijk meer betrouwbaar ... maar in de praktijk...?

Als ik voldoende herfstvakantie overhoud wil ik met onze 3 x 25 A aansluiting op 50 Hz wisselstroom wel es een testje met de nieuwe SensorBox2 firmware doen. Heb ook de stroomklemmen, P1 poort en Eastron SDM630-Modbus V2, dus kan dan ook mooi de nieuwe dubbelfunctie testen?

[ Voor 0% gewijzigd door hterhofte op 04-10-2024 15:15 . Reden: fix typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
hterhofte schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 18:49:
[...]
Communicatie gaat toch niet het internet op, lijkt me? Zo lang je WiFi AccessPoint maar up & running is. Veel meer dan stroom is daar niet voor nodig. Voor laden trouwens ook. In theorie is modbus natuurlijk meer betrouwbaar ... maar in de praktijk...?
Hangt van je setup af. Met vaste IPv4 adressen werkt het meestal wel maar ik probeer thuis met mDNS en DHCP te werken (dus alles een hostname.local) en dat is nog niet stabiel (verliest verbinding na einde lease, nog nader te onderzoeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
hterhofte schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 18:49:
[...]

Communicatie gaat toch niet het internet op, lijkt me? Zo lang je WiFi AccessPoint maar up & running is.
Je accesspoint/router idd. Geen netwerk communicatie is geen auto kunnen laden. Is idd niet hoog risico maar bij het automatiseren zal je altijd moeten blijven nadenken. Wat als ... wat als je domotica uitvalt, kan je dan nog je licht in huis bedienen, of nog belangrijker : kunnen de overige huisbewoners nog het licht bedienen.

Onlangs had een familielid geen Wifi meer. Ziggo had op afstand de router in een andere modus gezet waardoor er geen wifi netwerk meer actief was. Loopt de communicatie van je EVSE via je wifi dan heb je meteen geen laad mogelijkheid meer.

Een mooie optie dus maar wel blijven nadenken ...

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
De meetgegevens uit de Sensorbox of wifi zijn toch alleen relevant in Solar en Smart mode?
De fallback lijkt me om hem dan op Normal mode te zetten en zelf te bedenken dat je niet de oven, wasmachine en inductiekookplaat aanzet (of de Normal mode op 3x6A of 3x10A of zo te zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-09 16:46
@dingo35
Ik ben nieuw in dit topic.
Binnenkort krijg ik stroom bij de garage. Kan ik eigenijk mijn EV daar laden.
Al is het geen erge straf om 2 minuten te lopen, aangezien net die ene Vattenfall paal geen facturen stuurt. Hehe, voor zo lang t duurt.

Ik wil wel mijn eigen box bouwen.
Zou je misschien een feature/functieoverzicht willen plaatsen in een mooi tabelletje ofzo met de verschillende versies (of moet ik altijd de laatste nemen?), maar ook vooral de verschillen tussen alle builds die ik voorbij zie komen.
Begrijp ik het goed dat jij de Stegen unit niet goed genoeg vond en er zelf wat bijgemaakt hebt?
Ook las ik de issues met een modem /-protocol, zodat de SoC nog niet uitgelezen kan worden?
OpenWB schijnt dat wel te kunnen.
Ik vond wat SoC termen op https://openwb.de/main/?page_id=31 deze pagina
Wellicht dat je hun code op Github kunt gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoerijf
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 22:45
In solar charging mode, met C2 in auto mode, schakelt smartEVSE dan ook weer op van 1F naar 3F als er voldoende solar beschikbaar is? Of schakelt de smartEVSE enkel (eenmalig) terug van 3F -> 1F?
Ik heb nog niet zo lang de smartEVSE en vandaag merkte ik dat die op 1F / 16A bleef laden terwijl er nog ongeveer 2,5kW teruglevering was.

Ik heb ook gemerkt dat solar charging er voor zorgt dat er steeds een 200-300W import van het net is, is dat verwacht? Ik heb dit "opgelost" door via Home Assistant 0,3A per fase bij de waarde van P1 meter op te tellen. Met deze ingreep is er steeds een kleine export, dat vind ik fijner dan een kleine import.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
- id: '1726949959372'
  alias: EVSE Data via MQTT
  trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: /5
  condition: []
  action:
  - service: mqtt.publish
    data_template:
      topic: SmartEVSE-7489/Set/MainsMeter      
      payload: |-
        {{
          ((states('sensor.p1_meter_power_phase_1')|float / states('sensor.p1_meter_voltage_phase_1')|float ) * 10 + 3 ) | round(0) 
        }}:{{
          ((states('sensor.p1_meter_power_phase_2')|float / states('sensor.p1_meter_voltage_phase_2')|float ) * 10 + 3 ) | round(0)
        }}:{{ 
          ((states('sensor.p1_meter_power_phase_3')|float / states('sensor.p1_meter_voltage_phase_3')|float ) * 10 + 3 ) | round(0) 
        }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
Ik zag in het schema iets terug een elegante oplossing door L2 en L3 met een 2e relais uit te schakelen als er te weinig PV is.

In een ander forum las ik lang geleden dat niet alle auto's daarmee om kunnen gaan.
Bij sommige EV's dient het laden opnieuw gestart te worden?
Is dat tegenwoordig nog een issue, of ligt dat (ook) aan het type EV?
Ik heb een Audi e-tron uit 2021, is daar ervaring mee, of kan ik ergens vinden hoe die wagen daarop reageert (ook als je later weer van 1 naar 3 fase gaat).

Terzijde: ik heb 'm pas enkele maanden, dus leer steeds wat bij; wat wel handig is, is dat je in de auto een vertraagde laadstart naar 50 tot 100% SoC kunt instellen.
Advies is om bij deze auto max 80% te gebruiken.
Dus als ik morgen meer rijdt dan 10 of 20%, dan zet ik de SoC op 90 of 100%, waarbij ik mijn vertrektijd van morgen invul.
Blijkbaar gaat zo'n laadpaal dan op de zandloper en wacht je totdat de auto stroom nodig heeft.

Dit soort zaken zou dus straks met de SmartEVSE gedaan moeten kunnen worden?

Verder zat ik te denken aan een pulsdrukker om de SmartEVSE te starten dat ie 'stroom' op de kabel zet, in de vorm van een Sonoff draadloze pulsdrukker.

RFID met enkele eigen tags kan ook?
Of beter, AutoCharge, dmv het MAC adres? Of is dan die modemverbinding eerst nodig.
Dat gebruik ik nu bij FastNet. Erg handig :)

[Edit] volgens mij is dat https://nl.m.wikipedia.org/wiki/ISO_15118

[ Voor 5% gewijzigd door GMJansen op 03-10-2024 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
sandergar schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 19:19:
[...]

Je accesspoint/router idd. Geen netwerk communicatie is geen auto kunnen laden. Is idd niet hoog risico maar bij het automatiseren zal je altijd moeten blijven nadenken. Wat als ... wat als je domotica uitvalt, kan je dan nog je licht in huis bedienen, of nog belangrijker : kunnen de overige huisbewoners nog het licht bedienen.

Onlangs had een familielid geen Wifi meer. Ziggo had op afstand de router in een andere modus gezet waardoor er geen wifi netwerk meer actief was. Loopt de communicatie van je EVSE via je wifi dan heb je meteen geen laad mogelijkheid meer.

Een mooie optie dus maar wel blijven nadenken ...
Beetje rare quote, geen netwerk communicatie, geen auto laden. Hij doet het nu toch ook stand-alone?
Volgens mij krijg ik er alleen maar extra functionaliteit bij.
De sensorcommunicatie loopt nu al via de modbus en zal dat blijven doen, enige is dat de extra functies van de ESP in de sensorbox nu ook beschikbaar zullen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemI
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:58
GMJansen schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:43:
Ook las ik de issues met een modem /-protocol, zodat de SoC nog niet uitgelezen kan worden?
OpenWB schijnt dat wel te kunnen.
Ik vond wat SoC termen op https://openwb.de/main/?page_id=31 deze pagina
Wellicht dat je hun code op Github kunt gebruiken?
OpenWB gebruikt de cloud omgeving van de fabrikant van de auto om via een API de SOC op te vragen, zie onderaan deze pagina. Dat kun je ook zelf via bijvoorbeeld Home Assistent regelen.
Voor de SmartEVSE werkt men aan een manier om de SOC direct bij de auto op te vragen. Wat mij betreft een veel betere oplossing omdat dit met alle auto's (met CCS stekker) werkt en je niet afhankelijk ben van de autofabrikant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
Blackraven schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 07:46:
[...]
Beetje rare quote, geen netwerk communicatie, geen auto laden. Hij doet het nu toch ook stand-alone?
Volgens mij krijg ik er alleen maar extra functionaliteit bij.
De sensorcommunicatie loopt nu al via de modbus en zal dat blijven doen, enige is dat de extra functies van de ESP in de sensorbox nu ook beschikbaar zullen worden.
Je hebt helemaal gelijk in jouw geval. Als je echter goed had gelezen dan had je gelezen :
dingo35 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:25:
Dat betekent dat de Sensorbox-2 dan ook gebruikt kan worden zonder modbus verbinding naar de SmartEVSE.
Het kan gaan werken zonder modbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
sandergar schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:36:
Het kan gaan werken zonder modbus.
en KAN is daarin het keyword. Hoeft niet, kan wel.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Ik ben wat aan het uitvogelen hoe de ESP te flashen via USB; via esptool de volgende gegevens uit de sensorbox gehaald:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Detecting chip type... ESP32
Chip is ESP32-D0WD-V3 (revision v3.0)
Features: WiFi, BT, Dual Core, 240MHz, VRef calibration in efuse, Coding Scheme None
Crystal is 40MHz
MAC: BIG
Manufacturer: 20
Device: 4016
Detected flash size: 4MB

Ik ben hier niet heel erg thuis in, hoe kan ik de huidige firmware uit de sensorbox trekken als backup?
Ik had nu gedaan: esptool.py read_flash 0x00000 0x400000 image.bin omdat er over 4MB flash wordt gesproken. maar dat levert me een 4MB groot bestand op, terwijl de originele die ik vanuit de originele SmartEVSE repository had gecompiled een kleine 1MB is, net als die van @dingo35 hierboven gepost.
Ik heb nog geprobeerd om die van @dingo35 ook te compilen, maar dat leverde allerlei mongoose errors op, dus dat laat ik maar even voor wat het is.
Als iemand me in de goede richting kan helpen met welke commands ik de originele firmware via USB kan back-uppen en de nieuwe van dingo kan flashen, hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
Die read_flash is een prima backup, daarmee kun je altijd terug, heel verstandig.

Mijn firmware.bin kun je flashen met:
esptool.py --port /dev/ttyUSB0 -b 115200 write_flash 0x10000 firmware.bin

en daarna nog een keer op:
esptool.py --port /dev/ttyUSB0 -b 115200 write_flash 0x1C0000 firmware.bin

De ESP32 heeft twee partities, vanaf de ene runt de firmware, en op de andere flash je de nieuwe; als die niet boot gaat hij automatisch terug naar de oude.
Door zowel op 0x10000 als op 0x1C0000 te flashen zet je op beide partities dezelfde versie waardoor hij altijd die versie boot....

EDIT: die mongoose errors treden op als je python niet goed geinstalleerd/gevonden kan worden, treedt geloof ik voornamelijk op MacOS op...
Wellicht zie je de foutmeldingen beter als je pack.py en/of packfs.py los draait in je compile-omgeving...

[ Voor 17% gewijzigd door dingo35 op 04-10-2024 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
Ik heb overigens een nieuwe versie klaargezet met 2 bugfixes:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Sensorbox zou 2x geflashed moeten zijn, de EVSE werkt nog steeds, dat is altijd fijn, morgen maar weer even verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 22:35
Heb ik alles voor elkaar en start gisteren voor het eerst het laden van mijn auto via de zelfbouw laadpaal.
Kom ik erachter dat mijn nieuwe auto (plug in hybride Skoda Superb uit 2022) maar op 1 fase kan laden. Heb ik alles op 3-fase uitgelegd…..

Enige voordeel is dat ik nu met 16A kan laden ipv met 10A via de granny charger en ik een leuk hobby projectje er bij heb 😅.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G3V-M-qHI0H_EiGYGlLQpK6GzBU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FWIqxOX3ouOBjZYYvjWII9Th.jpg?f=fotoalbum_large

Nu nog wachten op mijn bestelde routertje die ik er nog bij ga plaatsen zodat ik ook de web pagina van de EVSE kan bekijken. Heb alles in een RVS kastje hangen onder de carport en ervaar dat het laden van de web pagina in de EVSE via de reguliere wifi erg lang duurt.

Bedenk net dat het vreemd is dat de MQTT naar Home Assistant wel werkt en de web pagina niet benaderd kan worden….

Zodra die er is zal ik foto posten van eind resultaat.

[ Voor 5% gewijzigd door benthouse op 05-10-2024 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
benthouse schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:04:
Heb ik alles voor elkaar en start gisteren voor het eerst het laden van mijn auto via de zelfbouw laadpaal.
Kom ik erachter dat mijn nieuwe auto (plug in hybride Skoda Superb uit 2022) maar op 1 fase kan laden. Heb ik alles op 3-fase uitgelegd…..

Enige voordeel is dat ik nu met 16A kan laden ipv met 10A via de granny charger en ik een leuk hobby projectje er bij heb 😅.
[Afbeelding]

Nu nog wachten op mijn bestelde routertje die ik er nog bij ga plaatsen zodat ik ook de web pagina van de EVSE kan bekijken. Heb alles in een RVS kastje hangen onder de carport en ervaar dat het laden van de web pagina in de EVSE via de reguliere wifi erg lang duurt.

Bedenk net dat het vreemd is dat de MQTT naar Home Assistant wel werkt en de web pagina niet benaderd kan worden….

Zodra die er is zal ik foto posten van eind resultaat.
Weet niet wat voor aansluiting je hebt, maar je kan het natuurlijk altijd wat verhogen in de instellingen. Heb bij een vriend 20a aardlek gebruikt. Hij laadt dus met 20a / 4600 watt. Wel 4mm kabel gebruikt.

Betreft wel een 3x25a. Dus voor de moraalridders: Ik weet het :+

Mits de boordcomputer van de auto 7.2kw kan doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronv
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:43
tukker999 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:08:
[...]

Ja hierzo.
Afgelopen zaterdag omgebouwd.
De laagspanning er uit en de SmartEVSE er in. De magneetschakelaar en de aardlekschakelaar blijven op hun plek.
2 uur werk, voornamelijk omdat ik eerst alles heb gelabeld om in geval van problemen alles terug te kunnen zetten.
Software schrijven voor Domoticz (MQTT) was 2 avonden heerlijk programmeren.

In het kort komt het er op neer dat je alleen de gegevens van P1 nodig hebt.
code:
1
2
3
local PowerReturn = tonumber(domoticz.devices('Power').rawData[6])     -- opbrengst zonnepanelen
        local PowerConsumption = tonumber(domoticz.devices('Power').rawData[5])  -- power consumption @home
        local availableEnergy = PowerReturn + PowerLaadpaal - PowerConsumption

Zelfs PowerLaadpaal is niet nodig want je weet immers hoe je geschakeld hebt.
Voorbeeld 10A ~= 2200 Wh, dan vul je als waarde PowerLaadPaal 2200 in en de software rekent uit of het meer, minder of nul moet worden.
Kan jij laten zien welke software je hebt gebruikt om te koppelen met domoticz? Ik zelf gebruik hiervoor mqttmapper voor maar dan kan ik alleen maar de status connected zien en dat is wel wat summier. Ik ben hier erg benieuwd naar wat er bij jou is te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xoliul
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-09 10:20
Hey allen, ik werd hiernaartoe verwezen voor advies ivm mogelijk zelfbouw lader.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-mu2651n_a65lq9z2dlw6twTDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IpyfK3vn1CgEYXNfQ5iQ9vzD.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb momenteel een 32A CEE wandcontactdoos aan mn gevel,1 fase op 5G6 kabel (ook al heb ik 3 fasen 230v, maar dat maakt niet uit denk ik). Deze werd gebruikt met een NRGkick draagbare lader, werkte ok, maar ik moet nu mn eigen installatie voorzien.
De NRG kick had geen load balancing, en solar kostte extra, dat was minder.

Wat ik zoek:
-Zelfbouw, niet te duur, local only, open source, uiteraard.
-Werkt goed met Home Assistant
-Load balancing, maar ik kan eigenlijk bijna onmogelijk een data/sensor kabel van de hoofdkast naar de laadpaal leggen. liefst iets draadloos dus, of andere ideen.
-Futureproof zodat ik ooit 3-fasen krachtstroom kan draaien als ik in de nabije toekomst wissel, zou erg mooi meegenomen zijn.
-Ideaal gewoon gebruik maken van mijn CEE 32A Stekker, zodat ik geen extra keuring nodig heb.

Ik denk dat een SmartEVSE met AC/DC residual sensor, in een enclosure met dan een CEE mmannelijke stekker het meeste covered, maar wat moet ik dan met die load balancing sensor, dat vereist precies een kabel... ?

[ Voor 14% gewijzigd door Xoliul op 05-10-2024 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mukky
Xoliul schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:26:
Hey allen, ik werd hiernaartoe verwezen voor advies ivm mogelijk zelfbouw lader.

[Afbeelding]

Ik heb momenteel een 32A CEE wandcontactdoos aan mn gevel,1 fase op 5G6 kabel (ook al heb ik 3 fasen 230v, maar dat maakt niet uit denk ik). Deze werd gebruikt met een NRGkick draagbare lader, werkte ok, maar ik moet nu mn eigen installatie voorzien.
De NRG kick had geen load balancing, en solar kostte extra, dat was minder.

Wat ik zoek:
-Zelfbouw, niet te duur, local only, open source, uiteraard.
-Werkt goed met Home Assistant
-Load balancing, maar ik kan eigenlijk bijna onmogelijk een data/sensor kabel van de hoofdkast naar de laadpaal leggen. liefst iets draadloos dus, of andere ideen.
-Futureproof zodat ik ooit 3-fasen krachtstroom kan draaien als ik in de nabije toekomst wissel, zou erg mooi meegenomen zijn.
-Ideaal gewoon gebruik maken van mijn CEE 32A Stekker, zodat ik geen extra keuring nodig heb.

Ik denk dat een SmartEVSE met AC/DC residual sensor, in een enclosure met dan een CEE mmannelijke stekker het meeste covered, maar wat moet ik dan met die load balancing sensor, dat vereist precies een kabel... ?
Het stuk van je stekker kan ik niet plaatsen (BE?) maar verder kan je prima met een SmartEVSE uit de voeten. Wil je goedkoop, zoek dan een v2 hier of op Marktplaats. Wil je solar charging dan is een v3 vereist. Als je een slimmelezer, sensorbox met beta firmware (zie paar posts terug) of je slimme meter al in Home Assistant hebt staan dan kan je SmartEVSE deze data gebruiken via Wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
mukky schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:52:
[...]

Het stuk van je stekker kan ik niet plaatsen (BE?) maar verder kan je prima met een SmartEVSE uit de voeten. Wil je goedkoop, zoek dan een v2 hier of op Marktplaats. Wil je solar charging dan is een v3 vereist. Als je een slimmelezer, sensorbox met beta firmware (zie paar posts terug) of je slimme meter al in Home Assistant hebt staan dan kan je SmartEVSE deze data gebruiken via Wifi.
Voor Home Assistant zonder extra kabel (modbus is dus geen optie) heb je wifi op je Smart EVSE nodig. Dan moet je niet een v2 nemen. De v3 heeft wel wifi.

Voor load balancing zonder extra kabel is een oplossing in aankomst : dingo35 in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"

Koop dus ook alvast een sensorbox v2 voor het load balancen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benthouse
Possible schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:32:
[...]

Weet niet wat voor aansluiting je hebt, maar je kan het natuurlijk altijd wat verhogen in de instellingen. Heb bij een vriend 20a aardlek gebruikt. Hij laadt dus met 20a / 4600 watt. Wel 4mm kabel gebruikt.

Betreft wel een 3x25a. Dus voor de moraalridders: Ik weet het :+

Mits de boordcomputer van de auto 7.2kw kan doen
Heb dure Siemens 3f aardlekautomaat van 16A B-Kar. Als ik die nu vervang door een 20 A model ben ik weer een paar honderd euro achter de wagen. Vindt het wel goed zo.
Wil nu de Eastron kWh meter die via Modbus gekoppeld is aan de EVSE uit gaan lezen naar Home Assistent. Maar weer even onderzoeken hoe dat het meest eenvoudig kan daar de EVSE de Master is op de bus en ik eigenlijk de boel om wil zetten naar TCP/IP protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
WillemI schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:13:
[...]

OpenWB gebruikt de cloud omgeving van de fabrikant van de auto om via een API de SOC op te vragen, zie onderaan deze pagina. Dat kun je ook zelf via bijvoorbeeld Home Assistent regelen.
Voor de SmartEVSE werkt men aan een manier om de SOC direct bij de auto op te vragen. Wat mij betreft een veel betere oplossing omdat dit met alle auto's (met CCS stekker) werkt en je niet afhankelijk ben van de autofabrikant.
Ah! Dat verklaart het.
Ik had de tekst ook gelezen, maar snap nu pas wat er staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
dingo35 schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:44:
[...]

Je kunt gewoon v3.6.10 er overheen flashen; alleen even controleren of je MainsMeter en je EVMeter nog goed geconfigureerd staan. Spiffs.bin is niet langer nodig.
mijn smartevse heeft na 3 dagen geen connectie meer met de wifi, nu moet ik hem instellen via esptouch.
In de app esptouch heb je esptouch en esptouch V2.
Welke moet ik hebben bij beide vind hij mijn smartevse niet.
iemand een idee?
oja de wifi is niet aangepast, ook geen nieuwe router of dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
scholten45 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 11:13:
[...]

mijn smartevse heeft na 3 dagen geen connectie meer met de wifi, nu moet ik hem instellen via esptouch.
In de app esptouch heb je esptouch en esptouch V2.
Welke moet ik hebben bij beide vind hij mijn smartevse niet.
iemand een idee?
oja de wifi is niet aangepast, ook geen nieuwe router of dat soort dingen.
Als ik op mijn telefoon kijk welke wifi netwerken er beschikbaar zijn zie ik wel een ssid: smartevse-6585.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xoliul
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-09 10:20
mukky schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:52:
[...]

Thanks! Moet dat de SmartEVSE sensorbox zijn, of geraak je er ook met een Shelly 3EM bvb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
scholten45 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 11:15:
[...]

Als ik op mijn telefoon kijk welke wifi netwerken er beschikbaar zijn zie ik wel een ssid: smartevse-6585.
Opgelost, geen idee maar na een uur zag de esptouch hem wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Xoliul schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:24:
[...]

Thanks! Moet dat de SmartEVSE sensorbox zijn, of geraak je er ook met een Shelly 3EM bvb?
Die ken ik niet. Als je wilt load balancen is een sensorbox de beste keuze, daar kun je ook CT klemmen voor kopen als je geen P1 poort op je slimme meter hebt. Teken eens een schemaatje met wat je van plan bent te bouwen, da’s makkelijker meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eggybert
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 19:12
Sinds zaterdag heb ik de laadpaal af kunnen maken om mijn motorfiets op te laden.
Dit wil ik graag op mijn vrije dagen overdag met de zon doen.
Data krijgt de SmartEVSE van https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-wt32-eth01/ via esphome regels elke seconden.

Nu valt alleen continue de wifi verbinding weg en geeft hij serial data error.
De modem voor wifi hangt 50cm naast de EVSE
De SmartEVSE draait op de laatste firmware met automatische updates.

De rest van de installatie werk prima. Als ik hem op normaal laden zet gaat de motor netjes laden en begrenzen van het vermogen werkt ook.

Zijn er nog dingen die ik kan veranderen om het stabieler te krijgen of is het wachten op de wifi fix?
Of is bedraad met een sensorbox de enige stabiele oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Hoe stuur je de data daadwerkelijk door? Via welk protocol? De REST API, of MQTT? En hoe vaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eggybert
Hmmbob schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:19:
Hoe stuur je de data daadwerkelijk door? Via welk protocol? De REST API, of MQTT? En hoe vaak?
Rest API met het stukje code van het esp voorbeeld https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/blob/master/integrations/home-assistant/esphome/ET-SM01%20smart%20meter%20module.yaml

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
interval:
  - interval: 1sec
    then:
      - http_request.post:
          headers:
            Content-Length: 0
          url: !lambda |-
              std::string url;

float l1 = id(returnedl1).state > 0 ? - id(currentl1).state : id(currentl1).state;
              float l2 = id(returnedl2).state > 0 ? - id(currentl2).state : id(currentl2).state;
              float l3 = id(returnedl3).state > 0 ? - id(currentl3).state : id(currentl3).state;

url.append("http://192.168.207.121/currents?L1=");
              url.append(to_string(l1*10));
              url.append("&L2=");
              url.append(to_string(l2*10));
              url.append("&L3=");
              url.append(to_string(l3*10));
              return url.c_str();

Alleen heb ik het in 1 seconden veranderd.
Als de SmartEVSE wifi verbinding heeft gaat het ook goed en geeft hij de waarde weer op het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Eggybert schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:29:
[...]

Rest API met het stukje code van het esp voorbeeld https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/blob/master/integrations/home-assistant/esphome/ET-SM01%20smart%20meter%20module.yaml

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
interval:
    then:
      - http_request.post:
          headers:

float l1 = id(returnedl1).state > 0 ? - id(currentl1).state : id(currentl1).state;
              float l2 = id(returnedl2).state > 0 ? - id(currentl2).state : id(currentl2).state;
              float l3 = id(returnedl3).state > 0 ? - id(currentl3).state : id(currentl3).state;

url.append("&L2=");
              url.append("&L3=");
              return url.c_str();

Als de SmartEVSE wifi verbinding heeft gaat het ook goed en geeft hij de waarde weer op het scherm.
Ik heb die zelf op 2sec staan inderdaad. Wifi verbinding zelf valt bij mijn SmartEVSE niet weg, de Mqtt cliënt bokt af en toe (loopt een issue voor op GitHub).

Weet niet naar welke interval je hem hebt aangepast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
@Eggybert Er zijn in v3.6.10 geen gekende wifi bugs, dus ik zou niet wachten op een bugfix....
Begin eerst eens om die update frequentie naar 2s te zetten, wellicht dat je de ESP32 overload en dat hij steeds reboot, waardoor de wifi steeds verbroken wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:12
Eggybert schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:29:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
interval:
    then:
      - http_request.post:
          headers:

url.append("&L2=");
              url.append("&L3=");
              return url.c_str();

Helemaal mijn code niet dus een beetje een wilde gok,…
Maar gaat dat goed met de “float l1” die dan later in een “to_string” gaat?
Krijg je dan geen getallen achter de punt die de boel vernaggelen?

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Hier nog niet eerder waargenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eggybert
dingo35 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 23:45:
@Eggybert Er zijn in v3.6.10 geen gekende wifi bugs, dus ik zou niet wachten op een bugfix....
Begin eerst eens om die update frequentie naar 2s te zetten, wellicht dat je de ESP32 overload en dat hij steeds reboot, waardoor de wifi steeds verbroken wordt...
Ik ga vanavond eens testen met de frequentie te verlagen. Word vervolgd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:48

HaTe

haat niet

Eggybert schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:59:
[...]

Ik ga vanavond eens testen met de frequentie te verlagen. Word vervolgd.
Als je wel elke seconde een update wilt, kan je het doen op het moment dat een amperewaarde ook daadwerkelijk veranderd:
Zie hier hoe ik dat heb opgelost: HaTe in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eggybert
HaTe schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:52:
[...]

Als je wel elke seconde een update wilt, kan je het doen op het moment dat een amperewaarde ook daadwerkelijk veranderd:
Zie hier hoe ik dat heb opgelost: HaTe in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"
Dit lijkt inderdaad geholpen te hebben. Ook heb ik de integratie uitgezet en gebruik ik alleen nog MQTT.
Hieronder mijn code, heb het iets moeten aanpassen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
substitutions:
  device_name: sl32
  device_description: "DIY P1 module to read your smart meter"

esphome:
  name: ${device_name}
  comment: "${device_description}"
  name_add_mac_suffix: false
  project:
    name: zuidwijk.slimmelezer
    version: "2.0"
  on_boot:
    then:
      - if:
          condition:
            lambda: return id(has_key);
          then:
            - lambda: |-
                std::string key(id(stored_decryption_key), 32);
                id(dsmr_instance).set_decryption_key(key);
          else:
            - logger.log:
                level: info
                format: "Not using decryption key. If you need to set a key use Home Assistant service 'ESPHome:  ${device_name}_set_dsmr_key'"

esp32:
  board: esp32dev
  framework:
    type: arduino

# Enable logging
logger:
  baud_rate: 115200

# Enable Home Assistant API
api:
  services:
    service: set_dsmr_key
    variables:
      private_key: string
    then:
      - logger.log:
          format: Setting private key %s. Set to empty string to disable
          args: [private_key.c_str()]
      - globals.set:
          id: has_key
          value: !lambda "return private_key.length() == 32;"
          if (private_key.length() == 32)
            private_key.copy(id(stored_decryption_key), 32);
          id(dsmr_instance).set_decryption_key(private_key);

ota:
  - platform: esphome

uart:
  id: uart_dsmr
  baud_rate: 115200
  rx_pin: GPIO5
  rx_buffer_size: 1700

web_server:
  port: 80

ethernet:
  type: LAN8720
  mdc_pin: GPIO23
  mdio_pin: GPIO18
  clk_mode: GPIO0_IN
  phy_addr: 1
  power_pin: GPIO16

globals:
  - id: has_key
    type: bool
    restore_value: yes
    initial_value: "false"
  - id: stored_decryption_key
    type: char[32]
    restore_value: yes
  - id: last_evse_update
    type: int
    restore_value: no
    initial_value: '0'

dsmr:
  uart_id: uart_dsmr
  id: dsmr_instance
  max_telegram_length: 1700
  # For Luxembourg users set here your decryption key
  #decryption_key: !secret decryption_key // enable this when using decryption for Luxembourg; key like '00112233445566778899AABBCCDDEEFF'
script:
  - id: update_evse
    then:
    - http_request.post:
        headers:
          return ((std::string) id(http_request_url).state);
        id(last_evse_update) = id(now).state; 

sensor:
  - platform: dsmr
    energy_delivered_lux:
      name: "Energy Consumed Luxembourg"
    energy_delivered_tariff1:
      name: "Energy Consumed Tariff 1"
    energy_delivered_tariff2:
      name: "Energy Consumed Tariff 2"
    energy_returned_lux:
      name: "Energy Produced Luxembourg"
    energy_returned_tariff1:
      name: "Energy Produced Tariff 1"
    energy_returned_tariff2:
      name: "Energy Produced Tariff 2"
    power_delivered:
      name: "Power Consumed"
      id: power_delivered
      accuracy_decimals: 3
    power_returned:
      name: "Power Produced"
      id: power_returned
    electricity_failures:
      name: "Electricity Failures"
      icon: mdi:alert
    electricity_long_failures:
      name: "Long Electricity Failures"
      icon: mdi:alert
    voltage_l1:
      name: "Voltage Phase 1"
      id: voltage_l1
    voltage_l2:
      name: "Voltage Phase 2"
      id: voltage_l2
    voltage_l3:
      name: "Voltage Phase 3"
      id: voltage_l3
    power_delivered_l1:
      name: "Power Consumed Phase 1"
      id: power_delivered_l1
    power_delivered_l2:
      name: "Power Consumed Phase 2"
      id: power_delivered_l2
    power_delivered_l3:
      name: "Power Consumed Phase 3"
      id: power_delivered_l3
    power_returned_l1:
      name: "Power Produced Phase 1"
      id: power_returned_l1
    power_returned_l2:
      name: "Power Produced Phase 2"
      id: power_returned_l2
    power_returned_l3:
      name: "Power Produced Phase 3"
      id: power_returned_l3
    gas_delivered:
      name: "Gas Consumed"
    gas_delivered_be:
      name: "Gas Consumed Belgium"
  - platform: uptime
    name: "SlimmeLezer Uptime"
    id: now
    update_interval: 1s
  - platform: template
    id: current_l1
    device_class: "current"
    state_class: "measurement"
    accuracy_decimals: 1
    unit_of_measurement: A
    name: "Current Phase 1"
    lambda: |-
      return (id(power_delivered_l1).state - id(power_returned_l1).state)*1000 / id(voltage_l1).state;
    id: current_l2
    name: "Current Phase 2"
      return (id(power_delivered_l2).state - id(power_returned_l2).state)*1000 / id(voltage_l2).state;
    id: current_l3
    name: "Current Phase 3"
      return (id(power_delivered_l3).state - id(power_returned_l3).state)*1000 / id(voltage_l3).state;

text_sensor:
  - platform: dsmr
    identification:
      name: "DSMR Identification"
    p1_version:
      name: "DSMR Version"
    p1_version_be:
      name: "DSMR Version Belgium"
  - platform: version
    name: "ESPHome Version"
    hide_timestamp: true
    id: http_request_url
    update_interval: 2s

float l1 = (id(power_delivered_l1).state - id(power_returned_l1).state)*1000.0 / id(voltage_l1).state;
      float l2 = (id(power_delivered_l2).state - id(power_returned_l2).state)*1000.0 / id(voltage_l2).state;
      float l3 = (id(power_delivered_l3).state - id(power_returned_l3).state)*1000.0 / id(voltage_l3).state;

url.append("http://192.168.178.87/currents?L1=");
      url.append("&L2=");
      url.append("&L3=");
      return (std::string) url;
    on_value:
    - script.execute: update_evse

http_request:
  verify_ssl: false

interval:
  - interval: 9s
    then:
    - if:
        condition:
          lambda: 'return (id(now).state - id(last_evse_update)) > 8;'
        then:
         - script.execute: update_evse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 20:32
@Eggybert Als je die lap code even tussen quote tags zet hoeven je mede Tweakers niet zo lang te scrollen en blijft dit topic een stuk beter leesbaar. 😉

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
dingo35 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:25:
Ik ben op zoek naar Sensorbox-2 gebruikers die bereid en in staat zijn mijn nieuwe firmware versie te testen.

De nieuwe firmware versie ondersteunt nu ook WiFi, MQTT, REST API, automatische tijdzone configuratie, eigenlijk zo’n beetje alles wat ik van de SmartEVSE over kon nemen zit hier nu ook in. Bovendien is het “overnemen” op zo’n manier vormgegeven dat straks grote delen van de code gedeeld wordt met de SmartEVSE, zodat het onderhoud draaglijk blijft.

Ik heb alleen één groot probleem: op mijn huidige locatie heb ik geen 3x230V 50Hz grid ter beschikking, waardoor ik de kern-functionaliteit niet kan testen.

De firmware vind je hier:
Graag ook daar alle feedback geven om deze thread schoon te houden.
Bij voorbaat dank!
Zou het hiermee mogelijk zijn om verschillende smartevse's in verschillende modi te zetten zonder foutmeldingen? Dus eentje in solar en eentje in smart? Met de huidige setup resulteert dit (geen powersharing en verschillende modi) in een serial comm error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eggybert
dingo35 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 23:45:
Gisteren toch nog dat de wifi weg valt.
Maar wat mij ook opvalt is dat de RSSI waarde op -91 staat. Het lijkt erop dat hij van het mesh netwerk niet de router die 50cm naast hem hangt pakt maar een repeater in de woonkamer. Vanavond eens kijken hoe ik hem naar de router forceer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:54
Eggybert schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 07:57:
[...]

Gisteren toch nog dat de wifi weg valt.
Maar wat mij ook opvalt is dat de RSSI waarde op -91 staat. Het lijkt erop dat hij van het mesh netwerk niet de router die 50cm naast hem hangt pakt maar een repeater in de woonkamer. Vanavond eens kijken hoe ik hem naar de router forceer.
Een eigen SSID kan helpen. Heishamon kan niet zo goed overweg met mesh is mijn indruk.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eggybert
BazemanKM schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:14:
[...]

Een eigen SSID kan helpen. Heishamon kan niet zo goed overweg met mesh is mijn indruk.
Had nog gevonden om de volgende code voor wifi.begin te activeren.
Dit ga ik vanavond in de SmartEVSE schieten en testen.

code:
1
2
WiFi.setSortMethod(WIFI_CONNECT_AP_BY_SIGNAL);
WiFi.setScanMethod(WIFI_ALL_CHANNEL_SCAN);

Maar dit is eigenlijk meer info voor op Git. Ik zal een issue openen en mijn bevindingen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Gebruikt er iemand ook de SOLAR modes van de smartevse?

Ik lees de fases van de slimme meter uit en stuur deze dmv de API naar de Smartevse. Echter als ik nu SOLAR instel, dan verbruikt hij veel meer dan wat ik aan het terugleveren ben. Vermoedelijk omdat er alleen ''hele'' fases uitgelezen kunnen worden. Klopt dit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
@Possible Ja, ik.
Als je normaal je P1 waardes kunt zien, is het meestal een kwestie van 'verkeerde' settings.
Afhankelijk van of je op 1 of 3 fases laadt, bij 1 fase minimaal 1380W en 3 fase minimaal 4140W terugleveren om onder de nul te blijven. (minimaal 6A per fase)
Dan is de vraag: waar staan je solar settings op (Solar start/stop/import)?

[ Voor 7% gewijzigd door Blackraven op 11-10-2024 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Blackraven schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:05:
@Possible Ja, ik.
Als je normaal je P1 waardes kunt zien, is het meestal een kwestie van 'verkeerde' settings.
Afhankelijk van of je op 1 of 3 fases laadt, bij 1 fase minimaal 1380W en 3 fase minimaal 4140W terugleveren om onder de nul te blijven. (minimaal 6A per fase)
Dan is de vraag: waar staan je solar settings op (Solar start/stop/import)?
Hmm snap niet zo goed wat je hiermee bedoeld. Ik heb de DSMR Reader addon welke dmv MQTT alles naar HA doorzet. In HA heb ik weer sensoren aangemaakt om vebruik + teruglevering met elkaar te vergelijken. Dat ziet er dan als volgt uit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
template:
  - sensor:
      - name: "nettocurrent_l1"
        device_class: current
        state: >
          {% set solarl1 = states('sensor.dsmr_reading_phase_currently_returned_l1') | float(0) %}
          {% set currentl1 = states('sensor.dsmr_reading_phase_power_current_l1') | float(0) %}
          {{ currentl1 * -1 if solarl1 > 0 else currentl1 }}
        availability: >
          {{ states('sensor.dsmr_reading_phase_currently_returned_l1') | is_number and 
            states('sensor.dsmr_reading_phase_power_current_l1') | is_number }}
  - sensor:
      - name: "nettocurrent_l2"
          {% set solarl2 = states('sensor.dsmr_reading_phase_currently_returned_l2') | float(0) %}
          {% set currentl2 = states('sensor.dsmr_reading_phase_power_current_l2') | float(0) %}
          {{ currentl2 * -1 if solarl2 > 0 else currentl2 }}
          {{ states('sensor.dsmr_reading_phase_currently_returned_l2') | is_number and 
            states('sensor.dsmr_reading_phase_power_current_l2') | is_number }}
  - sensor:
      - name: "nettocurrent_l3"
          {% set solarl3 = states('sensor.dsmr_reading_phase_currently_returned_l3') | float(0) %}
          {% set currentl3 = states('sensor.dsmr_reading_phase_power_current_l3') | float(0) %}
          {{ currentl3 * -1 if solarl3 > 0 else currentl3 }}
          {{ states('sensor.dsmr_reading_phase_currently_returned_l3') | is_number and 
            states('sensor.dsmr_reading_phase_power_current_l3') | is_number }}

Deze worden met de rest api doorgezet naar smartevse met een shell_command en een automation:

Shell Command:
YAML:
1
dsmrtosmartevse: 'curl -X POST "http://192.168.1.72/currents?L1={{ states("sensor.nettocurrent_l1") | float*10 }}&L2={{ states("sensor.nettocurrent_l2") | float*10 }}&L3={{ states("sensor.nettocurrent_l3") | float*10 }}" -H "accept: application/json" -H "Content-Type: application/json" -d {}'

En de automation om elke 2 sec te updaten:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- alias: 'P1toSmartevse'
  trigger:
    seconds: /2
  action:
  - service: shell_command.dsmrtosmartevse
    data: {}
  mode: single

In de GUi zie ik dan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOwvB1oAXLsd7SLQhrh8N9eFAMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0gXYETpqgEKZVAMzHzHFHC0y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:52
@Possible Mijn slimme meter geeft alleen hele amperes terug. Dat kan je verschil goed verklaren.

Mijn automatisering rekent het zelf uit (vermogen / voltage)
en reageert op het MQTT bericht, dus als die wegvalt gaat je SmartEvse ook netjes in storing:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
alias: SmartEVSE netmeterwaarden bijwerken
description: ""
triggers:
  - topic: dsmr/json
    trigger: mqtt
conditions:
  - condition: not
    conditions:
      - condition: state
        entity_id: sensor.smartevse_59497_state
        state: "Off"
    enabled: false
actions:
  - data:
      l1: >-
        {{ '%0.1f' | format( (
        (trigger.payload_json.phase_currently_delivered_l1 | float(0) * 1000) -
        (trigger.payload_json.phase_currently_returned_l1 | float(0) * 1000) ) /
        (trigger.payload_json.phase_voltage_l1 | float(0) ) )   }}
      l2: >-
        {{ '%0.1f' | format( (
        (trigger.payload_json.phase_currently_delivered_l2 | float(0) * 1000) -
        (trigger.payload_json.phase_currently_returned_l2 | float(0) * 1000) ) /
        (trigger.payload_json.phase_voltage_l2 | float(0) ) )   }}
      l3: >-
        {{ '%0.1f' | format( (
        (trigger.payload_json.phase_currently_delivered_l3 | float(0) * 1000) -
        (trigger.payload_json.phase_currently_returned_l3 | float(0) * 1000) ) /
        (trigger.payload_json.phase_voltage_l3 | float(0) ) )   }}
    enabled: true
    action: rest_command.update_evse_currents

En in config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
rest_command:
  set_evse_mode:
    url: 'http://192.168.3.147/settings?mode={{mode | replace("OFF", 0) | replace("NORMAL", 1) | replace("SOLAR", 2) | replace("SMART", 3)}}'
    method: POST
  update_evse_currents:
    url: "http://192.168.3.147/currents?L1={{ l1 | default(0) | float * 10 }}&L2={{ l2 | default(0) | float * 10 }}&L3={{ l3 | default(0) | float * 10 }}"
  update_evse_evmeter:
    url: "http://192.168.3.147/ev_meter?L1={{ l1 | default(0) | float * 10 }}&L2={{ l2 | default(0) | float * 10 }}&L3={{ l3 | default(0) | float * 10 }}&import_active_energy={{ import_energy | default(0) }}&export_active_energy={{ export_energy | default(0) }}&import_active_power={{ active_power | default(0) }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Deikke schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:34:
@Possible Mijn slimme meter geeft alleen hele amperes terug. Dat kan je verschil goed verklaren.

Mijn automatisering rekent het zelf uit (vermogen / voltage)
en reageert op het MQTT bericht, dus als die wegvalt gaat je SmartEvse ook netjes in storing:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
alias: SmartEVSE netmeterwaarden bijwerken
description: ""
triggers:
  - topic: dsmr/json
    trigger: mqtt
conditions:
  - condition: not
    conditions:
      - condition: state
        entity_id: sensor.smartevse_59497_state
        state: "Off"
    enabled: false
actions:
  - data:
      l1: >-
        {{ '%0.1f' | format( (
        (trigger.payload_json.phase_currently_delivered_l1 | float(0) * 1000) -
        (trigger.payload_json.phase_currently_returned_l1 | float(0) * 1000) ) /
        (trigger.payload_json.phase_voltage_l1 | float(0) ) )   }}
      l2: >-
        {{ '%0.1f' | format( (
        (trigger.payload_json.phase_currently_delivered_l2 | float(0) * 1000) -
        (trigger.payload_json.phase_currently_returned_l2 | float(0) * 1000) ) /
        (trigger.payload_json.phase_voltage_l2 | float(0) ) )   }}
      l3: >-
        {{ '%0.1f' | format( (
        (trigger.payload_json.phase_currently_delivered_l3 | float(0) * 1000) -
        (trigger.payload_json.phase_currently_returned_l3 | float(0) * 1000) ) /
        (trigger.payload_json.phase_voltage_l3 | float(0) ) )   }}
    enabled: true
    action: rest_command.update_evse_currents

En in config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
rest_command:
  set_evse_mode:
    url: 'http://192.168.3.147/settings?mode={{mode | replace("OFF", 0) | replace("NORMAL", 1) | replace("SOLAR", 2) | replace("SMART", 3)}}'
  update_evse_currents:
    url: "http://192.168.3.147/currents?L1={{ l1 | default(0) | float * 10 }}&L2={{ l2 | default(0) | float * 10 }}&L3={{ l3 | default(0) | float * 10 }}"
  update_evse_evmeter:
    url: "http://192.168.3.147/ev_meter?L1={{ l1 | default(0) | float * 10 }}&L2={{ l2 | default(0) | float * 10 }}&L3={{ l3 | default(0) | float * 10 }}&import_active_energy={{ import_energy | default(0) }}&export_active_energy={{ export_energy | default(0) }}&import_active_power={{ active_power | default(0) }}"
Mijn slimme DSMR 5.0 doet inderdaad ook hele amperes.

Maar met jouw script zorg je dus voor dat het realtime nauwkeuriger wordt doorgezet naar de SmartEVSE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deikke
Possible schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:38:
[...]

Maar met jouw script zorg je dus voor dat het realtime nauwkeuriger wordt doorgezet naar de SmartEVSE?
Ik had soms problemen dat DSMR reader niks meer doorstuurt naar HA. In dat geval werden er oude waarden naar de SmartEvse gestuurd, met mogelijke overbelasting van de zekeringen. Daarom reageer ik nu op daadwerkelijke update. Triggers op changes in de sensors zelf werkten niet geweldig hiervoor, want die bleven regelmatig langer dan 10s hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Deikke schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:42:
[...]

Ik had soms problemen dat DSMR reader niks meer doorstuurt naar HA. In dat geval werden er oude waarden naar de SmartEvse gestuurd, met mogelijke overbelasting van de zekeringen. Daarom reageer ik nu op daadwerkelijke update. Triggers op changes in de sensors zelf werkten niet geweldig hiervoor, want die bleven regelmatig langer dan 10s hetzelfde.
Oke Thanks! maar waar haal jij nu de data uit dan? Bijvoorbeeld:

payload_json.phase_currently_delivered_l3

Komt deze niet meer van DSMR af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 20:44
Possible schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:24:
[...]

Hmm snap niet zo goed wat je hiermee bedoeld. Ik heb de DSMR Reader addon welke dmv MQTT alles naar HA doorzet. In HA heb ik weer sensoren aangemaakt om vebruik + teruglevering met elkaar te vergelijken. Dat ziet er dan als volgt uit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
template:
  - sensor:
      - name: "nettocurrent_l1"
          {% set solarl1 = states('sensor.dsmr_reading_phase_currently_returned_l1') | float(0) %}
          {% set currentl1 = states('sensor.dsmr_reading_phase_power_current_l1') | float(0) %}
          {{ currentl1 * -1 if solarl1 > 0 else currentl1 }}
          {{ states('sensor.dsmr_reading_phase_currently_returned_l1') | is_number and 
            states('sensor.dsmr_reading_phase_power_current_l1') | is_number }}
  - sensor:
      - name: "nettocurrent_l2"
          {% set solarl2 = states('sensor.dsmr_reading_phase_currently_returned_l2') | float(0) %}
          {% set currentl2 = states('sensor.dsmr_reading_phase_power_current_l2') | float(0) %}
          {{ currentl2 * -1 if solarl2 > 0 else currentl2 }}
          {{ states('sensor.dsmr_reading_phase_currently_returned_l2') | is_number and 
            states('sensor.dsmr_reading_phase_power_current_l2') | is_number }}
  - sensor:
      - name: "nettocurrent_l3"
          {% set solarl3 = states('sensor.dsmr_reading_phase_currently_returned_l3') | float(0) %}
          {% set currentl3 = states('sensor.dsmr_reading_phase_power_current_l3') | float(0) %}
          {{ currentl3 * -1 if solarl3 > 0 else currentl3 }}
          {{ states('sensor.dsmr_reading_phase_currently_returned_l3') | is_number and 
            states('sensor.dsmr_reading_phase_power_current_l3') | is_number }}

Deze worden met de rest api doorgezet naar smartevse met een shell_command en een automation:

Shell Command:
YAML:
1
dsmrtosmartevse: 'curl -X POST "http://192.168.1.72/currents?L1={{ states("sensor.nettocurrent_l1") | float*10 }}&L2={{ states("sensor.nettocurrent_l2") | float*10 }}&L3={{ states("sensor.nettocurrent_l3") | float*10 }}" -H "accept: application/json" -H "Content-Type: application/json" -d {}'

En de automation om elke 2 sec te updaten:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- alias: 'P1toSmartevse'
  trigger:
    seconds: /2
  action:
  - service: shell_command.dsmrtosmartevse
    data: {}

In de GUi zie ik dan:
[Afbeelding]
Je moet ook even je "solar_max_import" controleren van de SmartEVSE. Volgens mij staat die standaard op 6. Als je die op 0 zet zal de laadpaal het terugleveren op 0 houden, en de rest dus als laadvermogen aanbieden aan de laadpaal. Ik heb dit bij mij zelf ingesteld en dan volgt het laden de zonneopbrengst - wat het huis al verbruikt van de zon. Ik heb wel een extra relais in mijn laadpaal om terug te schakelen naar 1-fase. Ik heb niet zo'n grote set van zonnepanelen.

[ Voor 3% gewijzigd door adjego op 11-10-2024 16:56 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eggybert
Eggybert schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:34:
[...]

Had nog gevonden om de volgende code voor wifi.begin te activeren.
Dit ga ik vanavond in de SmartEVSE schieten en testen.

code:
1
2
WiFi.setSortMethod(WIFI_CONNECT_AP_BY_SIGNAL);
WiFi.setScanMethod(WIFI_ALL_CHANNEL_SCAN);

Maar dit is eigenlijk meer info voor op Git. Ik zal een issue openen en mijn bevindingen plaatsen.
Code hielp niet helaas maar waar ik wel achter ben is als je de Touch app gebruikt om de SmartEVSE in te stellen stuur je ook de BSSID door. Deze stond waarschijnlijk met Mesh op de verkeerde router. De SmartEVSE vertikt het dan om toch nog met een andere AP te verbinden ook al heeft deze dezelfde SSID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Driehoek schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:52:
[...]

Zou het hiermee mogelijk zijn om verschillende smartevse's in verschillende modi te zetten zonder foutmeldingen? Dus eentje in solar en eentje in smart? Met de huidige setup resulteert dit (geen powersharing en verschillende modi) in een serial comm error.
Als je de SmartEVSE's in Master/Slave mode zet (dus Power Share enabled) is het niet mogelijk in verschillende modes te opereren; de Master rekent aan de hand van zijn eigen mode uit wat de Slave(s) kunnen krijgen.
In oude versies kon de Slave wel een afwijkend scherm tonen, maar feitelijk heeft dat nooit gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
dingo35 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 00:34:
[...]

Als je de SmartEVSE's in Master/Slave mode zet (dus Power Share enabled) is het niet mogelijk in verschillende modes te opereren; de Master rekent aan de hand van zijn eigen mode uit wat de Slave(s) kunnen krijgen.
In oude versies kon de Slave wel een afwijkend scherm tonen, maar feitelijk heeft dat nooit gewerkt.
Als je power share niet enabled is dit ook niet mogelijk. Dan komt er ook de foutmelding van no serial comm. Met de V2 werkte dit wel (heb het jaren zo werkend gehad).

Edit: Ik overweeg nu om een tweede sensorbox met stroomtransformatoren aan te sluiten op de tweede smartevse zodat de units volledig zelfstandig werken. Maar als het via wifi lukt om de data apart te sturen naar elke smartevse is dat een goedkopere optie.

[ Voor 17% gewijzigd door Driehoek op 12-10-2024 07:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
mukky schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:18:
[...]

@justice strike

Hieronder mijn foto's van de rebuild van de ICU Compact, de relais passen prima aan de onderkant van het frame waar de ICU controllers zaten. De kWh meter zou er nog ingepast hebben als ik de bekabeling van de socket had verlengd (voor de DC detectie) maar was in dit geval niet nodig. Alle bedrading opnieuw kunnen gebruiken (wel een krimptang nodig om nieuwe hulsjes te knijpen. Ook een leuk detail, niet alle 6mm was koper, sommige waren gewoon staal. Verder leuke rebuild en leuk om zoveel te kunnen herbruiken :) Ik heb in de quote hierboven bijgewerkt wat herbruikbaar was :*)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Bedankt hiervoor. Ben zelf ook aan het zoeken voor deze kast. Kan hem ansich al meteen gebruiken as-is en dan hoeft ik die mobile charger niet meer door de deur te laten komen.

Een vraagje. Ik zie dat de klemmen binnen geschikt is voo 3 fase, zatdat er al in, zo ja was dit een 11/22kw versie of zitten deze 3 fase klemmen ook in de langzame 3.7kw kast (kan best vanuit een kosten perspectief zijn)

En anders begrijp ik dat je zelf hem 3 fase geschikt hebt gemaaky (met alle extra labels die daar voor nodig zijn?)

Ik heb er een op het oog maar die is maar 3.7 kw 1 fase (staat ook op de zijkant)

Trouwens, hoe heb je dat raampje voor groter gemaakt om het display toonbaar the maken?

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
justice strike schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:17:
[...]

Bedankt hiervoor. Ben zelf ook aan het zoeken voor deze kast. Kan hem ansich al meteen gebruiken as-is en dan hoeft ik die mobile charger niet meer door de deur te laten komen.

Een vraagje. Ik zie dat de klemmen binnen geschikt is voo 3 fase, zatdat er al in, zo ja was dit een 11/22kw versie of zitten deze 3 fase klemmen ook in de langzame 3.7kw kast (kan best vanuit een kosten perspectief zijn)

En anders begrijp ik dat je zelf hem 3 fase geschikt hebt gemaaky (met alle extra labels die daar voor nodig zijn?)

Ik heb er een op het oog maar die is maar 3.7 kw 1 fase (staat ook op de zijkant)
Dit was een 22 kW variant, bij een 1 fase versie verwacht ik dat je minder klemmen hebt. Die klemmen zijn de kosten niet maar de socket moet wel 3f zijn want die kost nieuw wel een paar tientjes en dat is dan zonde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Ik koop dan liever meteen 3 fase. Dan weet ik oom dat alle kabels goed zijn. Wil overigens met een kabel (voor tesla) dus de socket maakt me zelf niet zoveel uit. Relais wel weer.

Misschien moet ik gewoon 1 met een socket nemen. Voor de kosten heb ik dan gewoon meer bruikbare onderdelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
justice strike schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 11:12:
Ik koop dan liever meteen 3 fase. Dan weet ik oom dat alle kabels goed zijn. Wil overigens met een kabel (voor tesla) dus de socket maakt me zelf niet zoveel uit. Relais wel weer.

Misschien moet ik gewoon 1 met een socket nemen. Voor de kosten heb ik dan gewoon meer bruikbare onderdelen
Het relais moet je sowieso vervangen, ik zou een dichte unit kopen zonder socket als je met een kabel wilt. Anders eindig je met een berg onderdelen zoals ik 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Als ik een 3 fase versie koop, afgexien van de klemmen, wat is dan nog meer te hergebruiken (even aannemend dat ik ergens een tesla kabel vandaag moet halen, gaat zo'n tesla kabel uberhaupt werken met smartevse?, ik wil dat knopje gebruiken om de kabel te unlocked)

En hoe heb je dat raampje grocery gemaakt eigenlijk? Gewoon een slijptol? Is.ie dan nog waterdicht?

[ Voor 16% gewijzigd door justice strike op 12-10-2024 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Driehoek schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 06:58:
[...]

Als je power share niet enabled is dit ook niet mogelijk. Dan komt er ook de foutmelding van no serial comm. Met de V2 werkte dit wel (heb het jaren zo werkend gehad).

Edit: Ik overweeg nu om een tweede sensorbox met stroomtransformatoren aan te sluiten op de tweede smartevse zodat de units volledig zelfstandig werken. Maar als het via wifi lukt om de data apart te sturen naar elke smartevse is dat een goedkopere optie.
Ja inderdaad moet je dan ook de modbus verbinding verbreken omdat er maar één
master op de modbus actief kan zijn.

De nieuwe Sensorbox-2 firmware zou 1 SmartEVSE via modbus, en 1 via de REST API óf MQTT kunnen voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
justice strike schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:36:
Als ik een 3 fase versie koop, afgexien van de klemmen, wat is dan nog meer te hergebruiken (even aannemend dat ik ergens een tesla kabel vandaag moet halen, gaat zo'n tesla kabel uberhaupt werken met smartevse?, ik wil dat knopje gebruiken om de kabel te unlocked)

En hoe heb je dat raampje grocery gemaakt eigenlijk? Gewoon een slijptol? Is.ie dan nog waterdicht?
Raampje zit er al in, is normaliter voor de kWh meter maar de SmartEVSE past er ook achter. Is bij de 1f versie niet zo (dan is het raampje te klein). Tesla kabel werkt altijd, is een los knopje in de stekker zelf met een batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
dan maar even opzoek naar een 3 fase versie. Ik zie alleen allemaal met een socket. Misschien moet ik die maar nemen en dan een kabel erin vast locken... maar dan de vraag hoe ik die tersla knop kan plaatsen. Daar zijn wel wat oplossingen voor maar moet maar eerst even kijken wat handig is.

weet iemand overigens wanneer de smartevse v4 uitkomt? (is dat in het komend half jaar of hebben we het echt over een langere periode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
justice strike schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:17:
dan maar even opzoek naar een 3 fase versie. Ik zie alleen allemaal met een socket. Misschien moet ik die maar nemen en dan een kabel erin vast locken... maar dan de vraag hoe ik die tersla knop kan plaatsen. Daar zijn wel wat oplossingen voor maar moet maar eerst even kijken wat handig is.
Of socket laten zitten en vaste kabel aansluiten. Voor jezelf de vaste kabel gebruiken en mocht je ooit een gast krijgen met afwijkende stekker dan kan de gast met eigen kabel laden.

Zelf heb ik ook een socket en een vaste kabel maar wel met 2 Smart EVSE's zodat 2 auto's tegelijk kunnen laden.

Tesla stekker met kabel kan je eenvoudig compleet aanschaffen : https://www.evchargeking....de-laadkabel-16a-driefase

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nIfpveE6jDt4NvIKgePKVzh7lcQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VWT8prLDSfBoe3gJ5B6TlonU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door sandergar op 13-10-2024 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
mukky schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 13:00:
[...]

Raampje zit er al in, is normaliter voor de kWh meter maar de SmartEVSE past er ook achter. Is bij de 1f versie niet zo (dan is het raampje te klein). Tesla kabel werkt altijd, is een los knopje in de stekker zelf met een batterij.
Ik kan even geen 3 fase versie vinden. Hoe zit dat raampje erin, ik schat namelijk in dat alle kasten hetzelfde zouden moeten zijn (dwz de metalen kast) dus Ik hoop dat het raampje een soort plastieken overlap is. Misschien kan ik die dan ergens vandaan halen.

Heeft iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:41
*knip* Vraag & Aanbod overig

[ Voor 98% gewijzigd door Proton_ op 13-10-2024 19:26 ]

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
justice strike schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:29:
[...]

Ik kan even geen 3 fase versie vinden. Hoe zit dat raampje erin, ik schat namelijk in dat alle kasten hetzelfde zouden moeten zijn (dwz de metalen kast) dus Ik hoop dat het raampje een soort plastieken overlap is. Misschien kan ik die dan ergens vandaan halen.

Heeft iemand enig idee?
het raampje is een plastic overlay, zou me niet verbazen als alleen de overlay anders is en dat de socketloze kasten ook een uitsparing hebben maar dan met een andere overlay. Als je daarin gaat knippen moet je dat natuurlijk wel weer waterdicht maken, zou je zulke plakfolie ergens kunnen bestellen? Ik weet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoNo79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 12:35
Zelf een laadpaal maken leek mij een leuk project maar 1 ding houd mij tegen.

Kun je met Smart EVSE v3 ook verrekening? Mijn laadpaal wil ik ook voor andere mensen openstellen voor gebruik maar wil daar wel de energiekosten verrekenen met de gebruiker.

Gezien de flexibiliteit van de oplossing zou het toch mogelijk moeten een betaal service te koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deikke
Possible schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:44:
[...]

Oke Thanks! maar waar haal jij nu de data uit dan? Bijvoorbeeld:

payload_json.phase_currently_delivered_l3

Komt deze niet meer van DSMR af?
Die komt uit het bericht uit DSMR. De payload van dit bericht wordt uitgelezen ipv de sensoren in HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mukky
MoNo79 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 00:27:
Zelf een laadpaal maken leek mij een leuk project maar 1 ding houd mij tegen.

Kun je met Smart EVSE v3 ook verrekening? Mijn laadpaal wil ik ook voor andere mensen openstellen voor gebruik maar wil daar wel de energiekosten verrekenen met de gebruiker.

Gezien de flexibiliteit van de oplossing zou het toch mogelijk moeten een betaal service te koppelen?
Daarvoor heb je een koppeling nodig met een backoffice, dat gaat via OCPP. Aan die ondersteuning wordt gewerkt en die kun je ook testen naar mijn weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Weet iemand toevallig wanneer v4 van SmartEVSE komt om en nabij? Ik snap dat het koffiedik kijken is? maar ik ben meer benieuwd of het de komende half jaar is of echt wel een stuk langer...

Dan weet ik ook of ik de kast voor nu gewoon even kan ophangen (en de smartevse later koop) of dat ik meteen maar alle onderdelen moet halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
justice strike schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:44:
Weet iemand toevallig wanneer v4 van SmartEVSE komt om en nabij? Ik snap dat het koffiedik kijken is? maar ik ben meer benieuwd of het de komende half jaar is of echt wel een stuk langer...

Dan weet ik ook of ik de kast voor nu gewoon even kan ophangen (en de smartevse later koop) of dat ik meteen maar alle onderdelen moet halen
Van de v4 is een prototype gemaakt door Stegen vertelde hij mij paar weken terug. Productie/beschikbaarheid kon hij nog niets over zeggen. Als je het echt wil weten, vraag het hem zelf : https://www.stegen.com/nl/contact-ons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
ik heb hem net een berichtje gestuurd. ik ben beniuwd. Ik denk dat de ehte update alleen de modem is die dan de SoC van de auto kan opvragen. Ansich kan ik dat nu via een andere manier doen (bluetooth). Maar is toch handig als ik dat allemaal kan consolideren in 1 oplossing.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nvdbosch
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:06
mukky schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:57:
[...]

Daarvoor heb je een koppeling nodig met een backoffice, dat gaat via OCPP. Aan die ondersteuning wordt gewerkt en die kun je ook testen naar mijn weten
Klopt je moet zelf de software compileren door "-e ocpp" toe te voegen aan het compileercommando. Ik ben zover dat mijn laadpaal te zien is via TapElectric. En ook de Shell Recharge ziet mijn laadpaal ondertussen. Ik ben van plan om dit verder te gaan testen in de komende weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astrapowerrr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 15:03
nvdbosch schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:09:
[...]

Klopt je moet zelf de software compileren door "-e ocpp" toe te voegen aan het compileercommando. Ik ben zover dat mijn laadpaal te zien is via TapElectric. En ook de Shell Recharge ziet mijn laadpaal ondertussen. Ik ben van plan om dit verder te gaan testen in de komende weken.
Ik hou dit aandachtig in de gaten.
Hier is eerdaags ook een laadpas via de lease( geen idee welke) heb al wel gecompileerd maar kan denk ik zonder wetende welke laadpas het word niet veel verder.

Verder misschien een simpele vraag ik wil mijn paal ook gaan uitbreiden naar 3 fase. Dat heb ik nu tot aan het relais. Heb een 1 fase vaste kabel.
Ik wil een socket plaatsen en dan mijn losse kabel gebruiken om te laden. Ik gebruik ook solar dus zal/wil ik l3 en l4 afschakelen.
Ik zag dat stegen een 2p relais had in 32a.
Ik heb de documentatie van installation in de GitHub bekeken, maar ik kan niet zo snel vinden hoe de smartevse dat 2e relais schakelt. Hoe sluit ik die aan op de smartevse? Waarschijnlijk ergens overheen gekeken.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
astrapowerrr schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:07:
Ik gebruik ook solar dus zal/wil ik l3 en l4 afschakelen.
L4?
Ik heb de documentatie van installation in de GitHub bekeken, maar ik kan niet zo snel vinden hoe de smartevse dat 2e relais schakelt. Hoe sluit ik die aan op de smartevse? Waarschijnlijk ergens overheen gekeken.
Zie sandergar in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• benthouse
zo, laadpaalprojectje afgerond. Vandaag laatste item binnen gekregen (RVS ophangbeugel).
Was al met al een leuk project om zelf te bouwen maar wel duurder dan initieel gedacht; vooral als je alle mogelijkheden wilt benutten.

Globaal boodschappenlijstje:

- RVS Kastje Rittal 200x300x210mm (Marktplaats) 40 Euro
- Type 2 kabel L=5mtr met Mennekes stekker open eind (Marktplaats) 100 Euro
- EVSE smart controller (Stegen) 149 Euro
- ISKRA 4polige contactor (Stegen ) 26 Euro
- DC/AC Residual Current Sensor (Stegen) 59 Euro
- RFID lezer Mifare (Stegen) 29 Euro
- Smart EVSE Sensor Box (Stegen) 59 Euro
- RVS Ophangbeugel (Temu) 12 Euro
- kWh meter 3-fase Eastron SDM72D-M (Amazon) 55 Euro
- 2x Din Rail Montage RJ45 Vrouwelijk Naar Schroef Klemmenblok RJ45 Breakout Board (Aliexpress) 16 Euro
- 1x Drie Kleuren Metalen Led 22mm Signaal Lamp Pilot Met Draad 12Vdc Common Anode (Aliexpress) 4Euro
- 1 PH2.0MM, Length 30CM, 6P verbindingskabel met connector, pitch 2mm (Aliexpress) 0,40 Euro
- 2 handgrepen (Praxis, basicline) om TS rail 30mm te verhogen ca 5 Euro
- Klemmen, bedradingsmateriaal, kleinmateriaal etc (eigen voorraad) 10 Euro
- Cat.5e UTP kabel vanaf de meterkast (eigen voorraad) ca 10 Euro
- YMvKmb 5x2,5mm² kabel vanaf onderverdeler (eigen voorraad) ca 10 Euro
- Aardlekautomaat 16A/30mA 3p+N Siemens 5SU1346-6FP16 ca 150 Euro (al lange tijd geleden gekocht)

Totaal ca. 730 Euro 8)7

Kastje is voorbereid voor een GLiNet Mango routertje mocht ik ooit mijn huidige accesspoint verplaatsen. Dan gaat de mango fungeren als wireless accesspoint voor de EVSE met 12Vdc voeding vanuit de EVSE via een buckconverter naar 5Vdc. Initieel dacht ik namelijk dat door de RVS behuizing het WiFi bereik slecht zou zijn ivm kooi van Faraday, maar dat blijkt erg mee te vallen.
Wel lastig om WiFi operationeel en stabiel te krijgen; als er éénmaal een BSSID in de EVSE staat kan je hem alleen maar wijzigen door de spanning weg te nemen en weer terug te brengen en dan de procedure met de app opnieuw te doorlopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HyLDec7uE4Yz5IhpUqNAOizwc7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fpBRi9V7jaO7NmzpECN2RUxB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPwSCmrwm4cPkB3APyzIuGnTtf4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n3U4z07GWByn9aNBAHhmkKH4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPetXPa3v64PU8PNqQaoG0WFcZ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J2XhOKeRyiKE8zlekNZSpN6u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y66rKtFqAibDBNbctrHYiN-K3wk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cnoHkuyDZ6CIl78ufZF7jQNL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yj740TS7qGh1ggrhECTXQHT4wY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kmxsg4wPWOvNnodwURZpW8Z0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door benthouse op 16-10-2024 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nvdbosch
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:06
[...]
Ik hou dit aandachtig in de gaten.
Hier is eerdaags ook een laadpas via de lease( geen idee welke) heb al wel gecompileerd maar kan denk ik zonder wetende welke laadpas het word niet veel verder.
Zonder laadpas kan je de laadpaal al aan de backoffice koppelen. Daarmee kan je hem openbaar maken, tarief instellen etc. Ik heb een shell recharge laadpas, maar heb dus de laadpaal verbonden met TapElectric. Zelf heb ik geen RFID reader geïnstalleerd en heb de hoop dat ik direct vanuit de Shell Recharge app de transactie kan starten. Komende weken hoop ik meer ervaring daarmee op te doen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@benthouse ziet er netjes uit :)
Spot het losse moertje.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1 ... 65 ... 88 Laatste