Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:24
Proton_ schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:16:
@benthouse ziet er netjes uit :)
Spot het losse moertje.
Gespot en verwijderd! Ik miste er al eentje bij het ophangen van het kastje. 😞

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:26
Met het besluit van Engie om op de niet al te lange termijn te stoppen met EVBox (waarvan de 2G connectiviteit komende zomer sowieso al gaat stoppen) heb ik de kogel maar wat eerder door de kerk gejaagd en ook voor een SmartEVSE oplossing gekozen ter vervanging. Komende tijd qua werk en prive echt totaal geen zin in een spontaan niet werkende laadpaal. Daarbij gaf de (aankomende) OCPP ondersteuning (en de zeer actieve ontwikkeling en aanwezigheid hier! _/-\o_ ) wel de doorslag om voor de SmartEVSE te kiezen (een Phoenix Contact EVSE bijv. was ook een optie), ook al heb ik de backoffice voorlopig niet perse nodig.

Ik ga de doepke AC+DC aardlek en -relais uit mijn bestaande EV-box hergebruiken, verder alles nieuw besteld:

- SmartEVSE-v3 + LED drukknop + sensorbox v2 + 80A CT's (nog een oude DSMR-versie voorlopig). Helaas was de RFID lezer niet op voorraad, maar die komt dan maar later. Die uit de evbox zal wel niet werken?

- 32A "Tesla" kabel van 7m met stekker van evchargeking. De huidige kabel met mennekes stekker is na 10 jaar wel klaar, die geeft steeds vaker communicatiefouten en contactspray helpt ook niet meer zo goed.

- Extra 40A Doepke relais voor 1-3F switching. Betrouwbaar gebleken in de evbox en rated voor 100000+ schakelingen. Alleen de 4P was snel leverbaar, dus die maar gepakt.

- Eastron SDM630 modbus v2 MID kWh-meter. Helaas zit er een s0 gebaseerde (Saia) meter in de evbox, dus die is niet (hiervoor) herbruikbaar. Die gaat straks denk ik de back-up heater van de warmtepomp meten.

- Eea komt binnen in een Hager Vision kast, tegen de bestaande meterkast aan (en direct achter de evbox kast aan de buitenmuur). Niet de goedkoopste optie, maar wel uniform met de rest en ik wil graag makkelijk toegang hebben tot de componenten en de SmartEVSE module.

- De evbox wordt dan eigenlijk een oversized lege huls. Komt ooit nog wel een keer een kleiner en mooier kastje voor oid, maar voor nu voldoet de kast nog prima als kabelhouder en behuizing voor de RFID-lezer/drukknop/wifi AP.

Aansluitschema wordt dan als volgt, incl. een 2e relais. @astrapowerrr Op- en aanmerkingen zijn meer dan welkom!

De documentatie mag her en der wel wat duidelijker/bijgewerkt worden, ik moest bijv. ook echt even zoeken waar de RS485 bus voor de EVmeter nou op zat. Hoe ik de RFID lezer aansluit is me nog steeds niet duidelijk, heb ik inmiddels in de aparte handleiding gevonden, schema is aangepast. Het is er allemaal wel en ik kom er echt wel uit, maar het is wel een beetje versnippert allemaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aq71hIz-l2Vr0LmpE0AAwwztres=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eQVgQktf3o0xLV7WBP17TpmM.png?f=fotoalbum_large

Als het mee zit nog voor het weekend alles in huis, dan heb ik dit weekend wat te knutselen :)

[ Voor 12% gewijzigd door RonJ op 15-10-2024 22:23 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
benthouse schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:08:
zo, laadpaalprojectje afgerond. Vandaag laatste item binnen gekregen (RVS ophangbeugel).
Was al met al een leuk project om zelf te bouwen maar wel duurder dan initieel gedacht; vooral als je alle mogelijkheden wilt benutten.
Mooi project, keurig afgewerkt zo met die Rittal kast! En ja, goedkoop DHZen is het allemaal ook weer niet. Voor hetzelfde geld heb je ook een B-merk laadpaal incl. aardlekautomaat, maar dan heb je niet al deze mogelijkheden en geen optie om losse componenten te vervangen of aan te passen in de toekomst.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-06 06:14
Waarom een SDM630v2 ipv een SDM72D-M v2 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
dingo35 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:41:
Waarom een SDM630v2 ipv een SDM72D-M v2 ?
Die kwam als eerste naar voren bij eibabo toen ik zocht naar een Eastron + MID + modbus meter. Zie eigenlijk nu net pas bij benthouse dat er een SDM72 bestaat. Er hangen ook al volop eastron 630's hier, maar dan de oudere homewizard/wifi versie (voordat HW met eigen logo ging leveren). En zo te zien toch weer 6 euro goedkoper dan de SDM72 bij amazon, hoewel ik daar eigenlijk sowieso niet echt naar gezocht heb, ik kwam op de 630 uit en vergeleek deze met de blijkbaar veel duurdere finder en abb varianten. Aangezien de bestaande eastrons goed bevielen was de keuze snel gemaakt.

Moet ik om een of andere reden toch een SDM72 hebben? De 630 ligt inmiddels al ergens achterin een Duitse DHL vrachtwagen namelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door RonJ op 15-10-2024 22:23 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astrapowerrr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05 09:53
[quote]sandergar schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:04:
[...]

L4?

8)7 ja heel stom! Iets sneller getypt dan nagedacht. Maar gelukkig begreep je het en is mijn vraag goed beantwoord! Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
@RonJ De SDM72D-Mv2 is qua prijs niet te kloppen (€55) , maar zover ik weet levert de SDM630 dezelfde functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeller
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 24-05 10:27
Moet het c2 relais een no of nc exemplaar zijn of is dit in het menu in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:42
astrapowerrr schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:07:
[...]

Ik hou dit aandachtig in de gaten.
Hier is eerdaags ook een laadpas via de lease( geen idee welke) heb al wel gecompileerd maar kan denk ik zonder wetende welke laadpas het word niet veel verder.

Verder misschien een simpele vraag ik wil mijn paal ook gaan uitbreiden naar 3 fase. Dat heb ik nu tot aan het relais. Heb een 1 fase vaste kabel.
Ik wil een socket plaatsen en dan mijn losse kabel gebruiken om te laden. Ik gebruik ook solar dus zal/wil ik l3 en l4 afschakelen.
Ik zag dat stegen een 2p relais had in 32a.
Ik heb de documentatie van installation in de GitHub bekeken, maar ik kan niet zo snel vinden hoe de smartevse dat 2e relais schakelt. Hoe sluit ik die aan op de smartevse? Waarschijnlijk ergens overheen gekeken.

Alvast bedankt.
De SmartEVSE v3 heeft een aansluiting voor een 2e contactor (C2), de SmartEVSE heeft die aansluiting niet. Welke versie heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Jeller schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:20:
Moet het c2 relais een no of nc exemplaar zijn of is dit in het menu in te stellen?
NO.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
dingo35 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:06:
@RonJ De SDM72D-Mv2 is qua prijs niet te kloppen (€55) , maar zover ik weet levert de SDM630 dezelfde functionaliteit.
Ik heb de 630 voor 49 euro, maar wel met vrij hoge verzendkosten. Dat is alleen interessant als je meer componenten over de grens besteld. Dank voor de bevestiging dat ie gewoon werkt iig, dan laat ik het zo.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-06 13:07
RonJ schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:43:
[...]

Ik heb de 630 voor 49 euro, maar wel met vrij hoge verzendkosten. Dat is alleen interessant als je meer componenten over de grens besteld. Dank voor de bevestiging dat ie gewoon werkt iig, dan laat ik het zo.
De 630 geeft ook per fase het verbruik in kwh aan, de 72 doet dat niet en rapporteert alleen het totale verbruikte kwh.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:40
justice strike schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:05:
ik heb hem net een berichtje gestuurd. ik ben beniuwd. Ik denk dat de ehte update alleen de modem is die dan de SoC van de auto kan opvragen. Ansich kan ik dat nu via een andere manier doen (bluetooth). Maar is toch handig als ik dat allemaal kan consolideren in 1 oplossing.
nou, net antwoord van Stegen gehad. Ze verwachten dat v4 nog wel een tijdje op zich laat wachten. minstens half jaar als het niet langer is. Dan moeten we even de tijd overbruggen.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-06 14:22
Nou ja, zo lang kan ik wel wachten, m'n v2 nog een klein beetje upgraden met een shelly en wellicht binnenkort nog een slimmere sensorbox en dan sla ik de v3 wel over ;)

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-06 13:03

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Blackraven schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:39:
Nou ja, zo lang kan ik wel wachten, m'n v2 nog een klein beetje upgraden met een shelly en wellicht binnenkort nog een slimmere sensorbox en dan sla ik de v3 wel over ;)
Exactly my thoughts, pasgeleden de v2 geüpgraded met een Shelly, waardoor ik nu de v2 via Homey aan en uit kan zetten.

In Homey is het me gelukt om met een aantal advanced flows een heel basic algoritme te maken waarbij ik de auto slim kan laden obv een aantal vooraf ingestelde parameters, 1) hoe laat moet hij klaar zijn en 2) hoe vol moet hij dan zijn. Omdat de auto ongeveer 20% per uur laadt, is dit vrij makkelijk uit te rekenen en kiest de flow het juiste en het goedkoopste aantal uren in dat tijdsbestek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFFRSPpgglvlFB3tL9n40YpiQ0w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sNJ3fsLx0qgz5Jywj7TCeGZ6.png?f=fotoalbum_large

Het accu-% haal ik via de Renault api online op (dat werkt gelukkig nog wel, voor de rest is Renault qua slim laden echt een drama....). Enige nadeel is dat de Renault api niet heel vaak ververst, dus soms schiet ik een procent of 5 door, wat eigenlijk geen probleem is. 80% of max 85% vol, vind ik prima.

Zodra er een SmartEVSE (v4) komt die rechtstreeks het accu-% kan uitlezen van de auto (en het ook werkt bij onze Renault) ga ik upgraden.

O-) Ik wil eventueel best tester zijn hoor O-)

[ Voor 11% gewijzigd door vanenkelen op 16-10-2024 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Hier ongeveer dezelfde situatie, volgend jaar over naar dynamisch energiecontract, dus dan wil ik iets meer grip op m'n smartEVSE v2, de Shelly ligt al klaar.
Plan is om de EV Smart Charging integratie hiervoor te gebruiken in Home Assistant, meeste is al ingesteld.
Maar ook hier hetzelfde probleem dat de API van de Kona niet heel vaak ververst.
Voor nu is het zo prima, heb ik van de winter nog wat te tweaken >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:25
@vanenkelen @Blackraven Ik heb een WiCAN gekocht voor mijn autos, het is wat nieuw qua ondersteuning nog, maar met de autopid modus kun je heel makkelijk nu de SoC doorsturen via MQTT. Tijdens laden kun je exact het percentage zien oplopen.

De modem functionaliteit leek mij eerst ook leuk, maar toch te beperkend. De WiCAN maakt het ook mogelijk om zonder dat de auto is aangesloten op de lader de SoC uit te lezen en andere parameters dan de SoC te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-06 13:03

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Deikke schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:55:
@vanenkelen @Blackraven Ik heb een WiCAN gekocht voor mijn autos, het is wat nieuw qua ondersteuning nog, maar met de autopid modus kun je heel makkelijk nu de SoC doorsturen via MQTT. Tijdens laden kun je exact het percentage zien oplopen.

De modem functionaliteit leek mij eerst ook leuk, maar toch te beperkend. De WiCAN maakt het ook mogelijk om zonder dat de auto is aangesloten op de lader de SoC uit te lezen en andere parameters dan de SoC te bepalen.
Interessant, maar bij de Renault Zoe zit de CAN aansluiting in de middenconsole, midden in het pennen/munten/rotzooi bakje. Niet zo handig om daar zo'n module permanent in te plaatsen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
@Deikke Da's inderdaad ook nog een idee, heb dit nog wel liggen:
https://github.com/nickn17/evDash
Maar even kijken of daar nog leven in zit en anders kan ik altijd nog zo'n WiCAN aanschaffen, bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VicSmurf
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 11:42
Deikke schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:55:

Die heb ik ook al een tijdje liggen, ik wilde het toen gebruiken om de status van de EX30 van mijn vrouw bij te houden in HA. Misschien toch maar weer eens proberen, al werkt de MQTT integratie van AAOS ook prima inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerDad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Begin dit jaar heb ik een SmartEVSE gekocht met alle benodigdheden en dat in mijn meterkast gebouwd. 3-Fase kabel naar een waterdichte box op de oprit en vandaar een 5m laadkabel. Werkte allemaal prima, ook al was de CP draad langer dan 10m (zal iets van 13 of 14 m zijn totaal).
Sinds een paar weken heb ik problemen dat het laden niet start, of te vroeg stopt, vandaag had ik zelfs start/stop direct achter elkaar. Ik draai firmware 3.6.10 en dan 3x13A vast zonder P1 meting of domotica sturing. Laden met de 240V/10A lader werkt prima en ook op publieke laadpaal geen problemen.

Als iemand een tip heeft hoe ik verder kan foutzoeken of dingen die ik kan proberen om het op te lossen, dan hoor ik die heel graag. Bijgevoegd is een stukje van de telnet/debug file van dat klapperen.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 1 Isetbalanced=13.0 A Imeasured=0.0 A MaxCircuit=16 Imeasured_EV=0.0 A, Battery Current = 0.0 A, mode=0.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 4 Isetbalanced=13.0 A.
(D) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint c: Resetting SolarStopTimer, MaxSumMainsTimer, IsetBalanced=13.0A, saveActiveEVSE=0.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 5 Isetbalanced=13.0 A.
(I) (printStatus)(C0) STATE: B Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 0.0 A IsetBalanced: 13.0 A, MainsMeter.Timeout=11, EVMeter.Timeout=64.
(I) (printStatus)(C0) L1: 0.0 A L2: 0.0 A L3: 0.0 A Isum: 0.0 A
(D) (IsCurrentAvailable)(C0) Current available checkpoint D. ActiveEVSE increased by one=1, TotalCurrent=0.0A, StartCurrent=4A, Isum=0.0A, ImportCurrent=0A.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 1 Isetbalanced=13.0 A Imeasured=0.0 A MaxCircuit=16 Imeasured_EV=0.0 A, Battery Current = 0.0 A, mode=0.
(D) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint c: Resetting SolarStopTimer, MaxSumMainsTimer, IsetBalanced=13.0A, saveActiveEVSE=0.
(setState)(C0) 13:56:32 STATE B -> C
(setState)(C0) Switching Contactor1 ON.
(setState)(C0) Switching Contactor2 ON.
(setState)(C0) 13:56:32 STATE C -> B
(setState)(C0) Switching Contactor1 OFF.
(setState)(C0) Switching Contactor2 OFF.
(EVSEStates)(C0) Diode OK
(I) (printStatus)(C0) STATE: B Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 0.0 A IsetBalanced: 13.0 A, MainsMeter.Timeout=11, EVMeter.Timeout=64.
(D) (IsCurrentAvailable)(C0) Current available checkpoint D. ActiveEVSE increased by one=1, TotalCurrent=0.0A, StartCurrent=4A, Isum=0.0A, ImportCurrent=0A.
(setState)(C0) 13:56:34 STATE B -> C
(setState)(C0) 13:56:34 STATE C -> B
(setState)(C0) 13:56:36 STATE B -> C
(setState)(C0) 13:56:36 STATE C -> B
(setState)(C0) 13:56:36 STATE B -> C
(setState)(C0) 13:56:36 STATE C -> B
(setState)(C0) 13:56:38 STATE B -> C
(setState)(C0) 13:56:38 STATE C -> B
(setState)(C0) 13:56:39 STATE B -> C
(setState)(C0) 13:56:39 STATE C -> B
(setState)(C0) 13:56:41 STATE B -> C
(setState)(C0) 13:56:41 STATE C -> B
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 1 Isetba(IsCurrentAvailable)(C0) Current available checkpoint D. ActiveEVSE increased by one=1, TotalCurrent=0.0A, StartCurrent=4A, Isum=0.0A, ImportCurrent=0A.
(setState)(C0) 13:57:21 STATE B -> C
lanced=13.0 A Imeasured=0.0 A MaxCircuit=16 Imeasured_EV=0.0 A, Battery Current = 0.0 A, mode=0.
(I) (printStatus)(C0) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 0.0 A IsetBalanced: 13.0 A, MainsMeter.Timeout=11, EVMeter.Timeout=64.
(setState)(C0) 13:57:21 STATE C -> B
(setState)(C0) 13:57:22 STATE B -> C
(setState)(C0) 13:57:22 STATE C -> B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mukky
RogerDad schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:03:
Begin dit jaar heb ik een SmartEVSE gekocht met alle benodigdheden en dat in mijn meterkast gebouwd. 3-Fase kabel naar een waterdichte box op de oprit en vandaar een 5m laadkabel. Werkte allemaal prima, ook al was de CP draad langer dan 10m (zal iets van 13 of 14 m zijn totaal).
Sinds een paar weken heb ik problemen dat het laden niet start, of te vroeg stopt, vandaag had ik zelfs start/stop direct achter elkaar. Ik draai firmware 3.6.10 en dan 3x13A vast zonder P1 meting of domotica sturing. Laden met de 240V/10A lader werkt prima en ook op publieke laadpaal geen problemen.

Als iemand een tip heeft hoe ik verder kan foutzoeken of dingen die ik kan proberen om het op te lossen, dan hoor ik die heel graag. Bijgevoegd is een stukje van de telnet/debug file van dat klapperen.

[...]
Meet de PP weerstand van de kabel eens door. Als die door bijv. vocht afwijkt start het laden ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerDad
  • Niet online
mukky schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:19:
[...]

Meet de PP weerstand van de kabel eens door. Als die door bijv. vocht afwijkt start het laden ook niet.
Fijn dat je wilt meedenken. Het is een 3x32A Mennekes kabel, goedkoop via marktplaats gekocht. De weerstand meet netjes 220 Ohm, zowel op de connector tussen PP en PE, en ook tussen PP en het PE koppelblok in het kastje op de muur op de oprit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
RogerDad schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:08:
[...]

Fijn dat je wilt meedenken. Het is een 3x32A Mennekes kabel, goedkoop via marktplaats gekocht. De weerstand meet netjes 220 Ohm, zowel op de connector tussen PP en PE, en ook tussen PP en het PE koppelblok in het kastje op de muur op de oprit.
Meet je een weerstand op de CP van stekker tot SmartEVSE? En wat staat er op het schermpje als-ie niet laadt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Jeller schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:20:
Maak contacten:

https://github.com/dingo3...on.md#second-contactor-c2

[ Voor 3% gewijzigd door dingo35 op 16-10-2024 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerDad
  • Niet online
mukky schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:12:
[...]

Meet je een weerstand op de CP van stekker tot SmartEVSE? En wat staat er op het schermpje als-ie niet laadt?
Schermpje zegt gewoon Ready to Charge. De weerstand van de CP lijn naar de meterkast is niet wat ik zou verwachten. Ik heb die CP in de koppeldoos even aangesloten om de PE om in de meterkast dan tussen PE en CP de weerstand te kunnen meten. Daar meet ik dan een varierende weerstand van rond de 500 Ohm, dus dat klopt niet, Dat had ik niet verwacht (want waar gaat het dan mis). Maar goed, ga van het weekend wel even een CP lijn via de brievenbus buitenom leggen, kijken of daarmee het probleem ook verholpen is. Zo ja, dan moet ik weer de kruipruimte in en moet die nieuwe lijn ook door de buitenmuur, maar goed. Laat nog wel even weten hoe het uitpakt. Bedankt zover voor he meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
RogerDad schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:49:
[...]

Schermpje zegt gewoon Ready to Charge. De weerstand van de CP lijn naar de meterkast is niet wat ik zou verwachten. Ik heb die CP in de koppeldoos even aangesloten om de PE om in de meterkast dan tussen PE en CP de weerstand te kunnen meten. Daar meet ik dan een varierende weerstand van rond de 500 Ohm, dus dat klopt niet, Dat had ik niet verwacht (want waar gaat het dan mis). Maar goed, ga van het weekend wel even een CP lijn via de brievenbus buitenom leggen, kijken of daarmee het probleem ook verholpen is. Zo ja, dan moet ik weer de kruipruimte in en moet die nieuwe lijn ook door de buitenmuur, maar goed. Laat nog wel even weten hoe het uitpakt. Bedankt zover voor he meedenken.
Meten = weten 🙂 een variërende weerstand kan ook komen door vocht dus kijk je kabels goed na. Succes en graag gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvdbosch
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:32
Ik heb ondertussen ook mijn EV en dacht deze op te laden, maar C1 en C2 worden niet geschakeld en de auto klaagt over geen stroom. Ik heb de weerstand tussen CP en PE doorgemeten en als de kabel niet in de auto zit dan geeft deze stabiel 220 Ohm aan in de meterkast. De SmartEVSE interface geeft Ready to Charge en Connected. Met de kabel verbonden aan de auto lukt het me niet om goed de weerstand te meten. Wie kan mij verder op weg helpen om ervoor te zorgen dat C1 en C2 netjes schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:20
nvdbosch schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 17:37:
Ik heb ondertussen ook mijn EV en dacht deze op te laden, maar C1 en C2 worden niet geschakeld en de auto klaagt over geen stroom. Ik heb de weerstand tussen CP en PE doorgemeten en als de kabel niet in de auto zit dan geeft deze stabiel 220 Ohm aan in de meterkast. De SmartEVSE interface geeft Ready to Charge en Connected. Met de kabel verbonden aan de auto lukt het me niet om goed de weerstand te meten. Wie kan mij verder op weg helpen om ervoor te zorgen dat C1 en C2 netjes schakelen?
Kan je in de webinterface schakelen tussen off en normal?
en maakt dat verschil als je het voltage over GND vs C1 meet?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvdbosch
BarryH schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 18:10:
[...]

Kan je in de webinterface schakelen tussen off en normal?
en maakt dat verschil als je het voltage over GND vs C1 meet?
GND of bedoel je de N?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
De N, excuus

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvdbosch
Dat dacht ik al :)

Ik zal in de loop van de week wat beter testen. Maar bij een snelle check met een simpele spanningsmeter schroevendraaier zie ik geen verschil. Wat zou normaal gedrag moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 01:03
ronv schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:38:
[...]

Kan jij laten zien welke software je hebt gebruikt om te koppelen met domoticz? Ik zelf gebruik hiervoor mqttmapper voor maar dan kan ik alleen maar de status connected zien en dat is wel wat summier. Ik ben hier erg benieuwd naar wat er bij jou is te koppelen.
Als je een RPI hebt kan je veel makkelijker werken met mosquitto_sub -h localhost -t \# of zo, dan zie je alles.
In Domoticz werkt het met een simpel script.
Ik heb 2 schakelaars, een selector switch voor automatisch laden Off, 6A,8A,10A,13A,16A en een Main switch die het laden op zon overruled.
Ik publiceer het op het domoticz forum, begin november.
Een simpele versie en een versie die met de auto communiceert. (Volvo plugin van akamming)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
nvdbosch schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:39:
[...]

Dat dacht ik al :)

Ik zal in de loop van de week wat beter testen. Maar bij een snelle check met een simpele spanningsmeter schroevendraaier zie ik geen verschil. Wat zou normaal gedrag moeten zijn?
Lader off: geen 230volt van N naar C1
Lader op normal en een auto correct aangesloten: 230volt van N naar C1
De N is volgens mij altijd aangesloten en de C1 wordt geschakeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvdbosch
BarryH schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:41:
[...]

Lader off: geen 230volt van N naar C1
Lader op normal en een auto correct aangesloten: 230volt van N naar C1
De N is volgens mij altijd aangesloten en de C1 wordt geschakeld
Dat leek me idd ook. Alleen schakelen als er een auto correct is aangesloten. Dat gebeurt dus niet. Rechtstreeks 230V op de contactor zorgt wel dat deze schakelt. Die check had ik al gedaan. Mijn vermoeden is dat er geen 230V op de C1 komt. Welke checks worden er uitgevoerd om te bepalen of de auto goed is aangesloten? Mogelijk dat daar ergens de oplossing van het probleem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
De CP en PP misschien verwisseld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvdbosch
mjvdzwet schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 08:02:
De CP en PP misschien verwisseld?
Nee, op de CP meet ik ook netjes 220 Ohm weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
nvdbosch schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:00:
[...]

Dat leek me idd ook. Alleen schakelen als er een auto correct is aangesloten. Dat gebeurt dus niet. Rechtstreeks 230V op de contactor zorgt wel dat deze schakelt. Die check had ik al gedaan. Mijn vermoeden is dat er geen 230V op de C1 komt. Welke checks worden er uitgevoerd om te bepalen of de auto goed is aangesloten? Mogelijk dat daar ergens de oplossing van het probleem zit.
Wat zie je op de webpagina?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvdbosch
BarryH schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:08:
[...]

Wat zie je op de webpagina?
Versie: 3.6.10
Mode: Normal
Connected: Yes
State: Ready to Charge
Charge: 0.0A
C2: Always On

Daarnaast de standaard info, phase, current, EV meter, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dingo35
Als je de debug versie flashed, en dan naar je SmartEVSE telnet, zie je in het log meldingen zoals "C1 CONTACTOR ON" o.i.d. .

Als het LOG zegt dat de contactor aangeschakeld wordt, en je meet geen 230V tussen C1 en N, dan is je SmartEVSE controller defect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
nvdbosch schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:00:
[...]

Heb je ook gekeken of je auto ook daadwerkelijk wil laden?
Ik had vorige week iets vergelijkbaars, auto correct aangesloten, ready to charge op de SmartEVSE, maar er gebeurde niks, bleek dat ik in de app van de auto per ongeluk een vinkje bij tijdblok laden had aangezet. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xoliul
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-05 11:23
Ik heb hier net een 2015 Bluecorner paal liggen. Oude controller, dus een SmartEVSE erin.
Ik lees de manuals van SmartEVSE maar vind het allemaal nogal summier en verspreid...
De hoogspanning aansluitingen zijn wel duidelijk, maar de extra's minder. Wat ik me afvraag:
  • Er zit een ABB meter/teller in met Modbus. Dat wordt blijkbaar ondersteund in software, maar de manual vermeld niet hoe dat aangesloten wordt. Enige tips?
  • Er zit een MF7 RFID lezer in mijn paal, lijkt gelijkaardig (beter wss zelfs) aan wat Stegen verkoopt, maar heeft veel meer kabels. De manual voor de RFID chip bij Stegen vermeld enkel kleuren van kabels voor aansluiting, niet wat de kabels effectief zijn. Iemand tips hoe dit mapt aan de MF7 pinout?
  • De DIN rail zit op een plaats waarbij het schermpje onzichtbaar wordt. Is er een optie om het SmartEVSE scherm te verplaatsen, of een 2de aan te sluiten? Ik zie dat er een ribbon cable is binnenin, ik kan vast wel wat zelf maken, maar vraag me af of iemand anders hier een nette oplossing voor heeft gevonden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfovRMkJJynS9sjkc6UuAtLAVK4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7VVl4hLZblHUJJH0JXReQ9ZY.jpg?f=user_large
(sorry tweakers maakt een boeltje van mn foto)

[ Voor 9% gewijzigd door Xoliul op 21-10-2024 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:32
dingo35 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:22:
Als je de debug versie flashed, en dan naar je SmartEVSE telnet, zie je in het log meldingen zoals "C1 CONTACTOR ON" o.i.d. .

Als het LOG zegt dat de contactor aangeschakeld wordt, en je meet geen 230V tussen C1 en N, dan is je SmartEVSE controller defect...
Kan de status van de C2 ook getoond worden in de web interface?

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Xoliul schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:16:
Ik heb hier net een 2015 Bluecorner paal liggen. Oude controller, dus een SmartEVSE erin.
Ik lees de manuals van SmartEVSE maar vind het allemaal nogal summier en verspreid...
De hoogspanning aansluitingen zijn wel duidelijk, maar de extra's minder. Wat ik me afvraag:

[list]
• Er zit een ABB meter/teller in met Modbus. Dat wordt blijkbaar ondersteund in software, maar de manual vermeld niet hoe dat aangesloten wordt. Enige tips?
A, B en Ground (positie 1,2,4 van links)
• Er zit een MF7 RFID lezer in mijn paal, lijkt gelijkaardig (beter wss zelfs) aan wat Stegen verkoopt, maar heeft veel meer kabels. De manual voor de RFID chip bij Stegen vermeld enkel kleuren van kabels voor aansluiting, niet wat de kabels effectief zijn. Iemand tips hoe dit mapt aan de MF7 pinout?
Geen idee, voor zover ik weet werkt dit niet zomaar met andere RFID lezers, maar ik laat me graag verbeteren, want bij Stegen zijn ze voorlopig niet leverbaar.
• De DIN rail zit op een plaats waarbij het schermpje onzichtbaar wordt. Is er een optie om het SmartEVSE scherm te verplaatsen, of een 2de aan te sluiten? Ik zie dat er een ribbon cable is binnenin, ik kan vast wel wat zelf maken, maar vraag me af of iemand anders hier een nette oplossing voor heeft gevonden?
[/list]
Ik heb zelf dit weekend de SmartEVSE + relais (maar die kan je ook verlengen met een 3-aderige ymvk/stuurstroom kabel) binnen in de meterkast geplaatst en de aansluitingen voor de knop en RFID (meer zit er buiten de woning niet meer) verlengd met een stukje CAT6-kabel.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xoliul
RonJ schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:03:
[...]

A, B en Ground (positie 1,2,4 van links)

[...]

Geen idee, voor zover ik weet werkt dit niet zomaar met andere RFID lezers, maar ik laat me graag verbeteren, want bij Stegen zijn ze voorlopig niet leverbaar.

[...]

Ik heb zelf dit weekend de SmartEVSE + relais (maar die kan je ook verlengen met een 3-aderige ymvk/stuurstroom kabel) binnen in de meterkast geplaatst en de aansluitingen voor de knop en RFID (meer zit er buiten de woning niet meer) verlengd met een stukje CAT6-kabel.
Bedankt. Ik zal Stegen eens mailen ivm de RFID.

Voor de plaatsing: in Belgie moet een vaste laadpaal gekeurd worden. Ik snap dat het netter is in de kast, maar ik doe het eerst liever als "mobiele" laadpaal op een 32A CEE stopcontact (uiteraard met DC kortsluiting sensor). Dan is er van keuring geen sprake.
Momenteel maak ik het dus niet te moeilijk, hoogstens dat schermpje zichtbaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Xoliul schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:04:
[...]

Bedankt. Ik zal Stegen eens mailen ivm de RFID.
Vanochtend toevallig nog gedaan, hij verwacht ze half November weer te kunnen leveren.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xoliul
Heb wat verder gezocht ook: de Drexia RFid lezer die hij lijkt te verkopen, is 1-wire. Mijn MF07 is RS232, dus dat gaat niet compatibel zijn (of toch niet zonder aanpassing van de code, heb ik weinig zin in). Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benthouse
Xoliul schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:39:
Heb wat verder gezocht ook: de Drexia RFid lezer die hij lijkt te verkopen, is 1-wire. Mijn MF07 is RS232, dus dat gaat niet compatibel zijn (of toch niet zonder aanpassing van de code, heb ik weinig zin in). Jammer.
Voor diegenen die niet kunnen wachten, op onderstaande webpagina is de RFID reader nog te verkrijgen.

https://rfidplus.com/prod...er-13-56mhz-bi-colour-led

[ Voor 9% gewijzigd door benthouse op 21-10-2024 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xoliul
Blijkt dat de ABB B23 KWh meter in mijn lader net een goedkoper model zonder Modbus is, enkel Puls output, ik vermoed dat dat niet compatibel is met SmartEVSE?
Heb ik die EV-side meter aangesloten via Modbus nodig? Kan het ook zonder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronv
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-05 09:03
tukker999 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:39:
[...]

Als je een RPI hebt kan je veel makkelijker werken met mosquitto_sub -h localhost -t \# of zo, dan zie je alles.
In Domoticz werkt het met een simpel script.
Ik heb 2 schakelaars, een selector switch voor automatisch laden Off, 6A,8A,10A,13A,16A en een Main switch die het laden op zon overruled.
Ik publiceer het op het domoticz forum, begin november.
Een simpele versie en een versie die met de auto communiceert. (Volvo plugin van akamming)
Bedankt ik hou het domoticz forum in de gaten.En ik heb inderdaad een RPI waar alles op draait.

[ Voor 3% gewijzigd door ronv op 22-10-2024 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
Xoliul schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:51:
Blijkt dat de ABB B23 KWh meter in mijn lader net een goedkoper model zonder Modbus is, enkel Puls output, ik vermoed dat dat niet compatibel is met SmartEVSE?
Heb ik die EV-side meter aangesloten via Modbus nodig? Kan het ook zonder?
De EV Meter voegt weinig toe; je ziet stromen, vermogen en energie-verbruik op de webinterface.
De meeste gebruikers hebben hem nodig om hun laadverbruik door te belasten aan hun werkgever.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonJ
benthouse schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:27:
[...]

Voor diegenen die niet kunnen wachten, op onderstaande webpagina is de RFID reader nog te verkrijgen.

https://rfidplus.com/prod...er-13-56mhz-bi-colour-led
Dank u zeer voor de tip, maar ecommerce uit de UK is tegenwoordig niet grappig meer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sUdyx-4-sU5ae8TFa_DeInCYv_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sTrFJKRD3PnoJKqAFv5AR7aP.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vond m wel in Italië maar met enige levertijd. En bij ali, maar dat is niet helemaal dezelfde, dus of die werkt is de vraag. Ik wacht wel even op Stegen, dan weet ik zeker dat het gewoon goed werkt. Rfid is toch een nice to have voor mij, kan wel even zonder.

Edit: Net nog even de een-na-laatste puntjes op de i gezet van mijn projectje, mijn SmartEVSE is zo goed als klaar, alleen de laadkabel zelf ontbreekt nog.

Anyway, van binnen ziet het er nu zo uit, past precies in een standaard 2x12 groepenkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdlQ2t6ZqGcUHMMNxW5GbRo7oDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3oGsUQMsbmV2jp9oOqBQzmjI.jpg?f=fotoalbum_large

En het hele plaatje, plus het kastje weer in dichte toestand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8koQYeh3dqSfNz7z_IWksKxeIbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IqACUebKOmm0NXxGPUkhByAi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CA-NOc1VO1sxva6HjosLBl9IwYc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZfnNECkhAyrdj3CBj2Ft8OAm.jpg?f=fotoalbum_large

Buiten, aan de andere kant van de muur, heb ik een klein zwart IP67 kabeldoosje geplaatst met net genoeg ruimte voor de knop, de RFID lezer, een micro wifi AP en het doorsteken van de laadkabel de muur in. Die wordt nog een keer mat antraciet gespoten om de houder te matchen, maar voorlopig is het goed zo. Voor net daarboven heb ik op amazon een mooie metalen kabelhouder gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQnt8RMRH7LLWaTfqK5COYyOUnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OUWXluOX3m8wNmMTVdCIRzRV.jpg?f=fotoalbum_large

Edit2: Zojuist de laadkabel-met-tesla-knop ontvangen vanuit EVchargeking, voelt allemaal uiterst solide aan. Blij dat ik toch een 32A kabel heb gepakt, ga ik nu niet gebruiken, maar voor die 3 tientjes meer heb ik iig de optie voor de toekomst. Moet ik alleen nog de alamat omruilen voor een 32A exemplaar.

Kabel aansluiten is een eitje als je (wago tobjob) rijgklemmen gebruikt, even eindhulzen erop geperst en erin geklikt, klaar. Eea even getest en verder geconfigureerd volgens de instructies. Alles lijkt te werken zoals beloofd en instellen is een fluitje van een cent. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6qXKr0DhkxHtwa0R6vgEmb4A2t0=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/4g4PIQ1iUl6jt67GORuXdR9h.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSf0nO2zWreuxJXYEQLhll4xzQg=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/LEja7rg0QQldqZzVGaunRIKf.gif?f=fotoalbum_large

Mogelijke verbeterpuntjes: :)
- Waarom lockt de wifi configuratie via esptouch aan (de mac van-) het access point? Alleen het SSID zou fijner zijn. Ik heb niet voor niets meerdere AP's die bijv. om-en-om updaten.
- Bij EVmeter type InvEastron wordt het actuele laadvermogen negatief weergegeven, ik zou verwachten dat ie deze waarde dan omdraait/absoluut maakt.
- Ik kan de status van de C2 contactor nergens (digitaal) zien (alleen de gekozen werking), hij lijkt namelijk niet terug te schakelen tijdens het SOLAR laden, waar ik dit wel zou verwachten. Hij geeft dan 6.0A laadsnelheid aan, er is al sprake van import, maar hij blijft dan toch op 2x6A doorladen. Maar ik ga dit eerst nog wel even verder onderzoeken. Mogelijk raakt ie in de war van een e-golf, die alleen op L1 en L2 (en niet op L3) laadt?

[ Voor 80% gewijzigd door RonJ op 23-10-2024 16:55 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
RonJ schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:47:
[...]
- Bij EVmeter type InvEastron wordt het actuele laadvermogen negatief weergegeven, ik zou verwachten dat ie deze waarde dan omdraait/absoluut maakt.
[...]
Wat geeft hij op je meter zelf aan, is deze waarde ook negatief?
normaal draait invEastron de waardes ook om namelijk zoals je aangeeft, dus ik verwacht dat als je gewoon 'Eastron' selecteert, je wel positieve waardes ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Blackraven schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:43:
[...]

Wat geeft hij op je meter zelf aan, is deze waarde ook negatief?
Op de eastron zelf, negatief. Op het display van de SmartEVSE is de weergave wel positief, maar niet in de webserver of in HA, daar is de waarde weer negatief.
normaal draait invEastron de waardes ook om namelijk zoals je aangeeft, dus ik verwacht dat als je gewoon 'Eastron' selecteert, je wel positieve waardes ziet.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
@RonJ
Raar, maar ja ik heb zelf een V2, daar is inv verder alleen op de smartEVSE display van invloed. Dus geen webserver of HA.
Als je bedrading lang genoeg is zou je de meter correct kunnen aansluiten zodat-ie native positief aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Blackraven schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:53:
@RonJ
Raar, maar ja ik heb zelf een V2, daar is inv verder alleen op de smartEVSE display van invloed. Dus geen webserver of HA.
Als je bedrading lang genoeg is zou je de meter correct kunnen aansluiten zodat-ie native positief aangeeft.
Dat stukje werkt wel goed idd, maar naar de webserver/API lijkt het omdraaien niet doorgetrokken. Kan de aansluiting natuurlijk wel omdraaien, maar dat kost me weer 20 euro aan extra aansluitsnoer, ging er blind vanuit gezien de support voor invEastron in de documentatie dat het zo kon, staat toch wat netter in de kast. De kWh's gaan trouwens wel gewoon goed/positief, dus ik kan er wel even een template sensor in HA voor maken voor nu die de power waarde omdraait.

[ Voor 8% gewijzigd door RonJ op 24-10-2024 09:01 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
[...]
- Ik kan de status van de C2 contactor nergens (digitaal) zien (alleen de gekozen werking), hij lijkt namelijk niet terug te schakelen tijdens het SOLAR laden, waar ik dit wel zou verwachten. Hij geeft dan 6.0A laadsnelheid aan, er is al sprake van import, maar hij blijft dan toch op 2x6A doorladen. Maar ik ga dit eerst nog wel even verder onderzoeken. Mogelijk raakt ie in de war van een e-golf, die alleen op L1 en L2 (en niet op L3) laadt?
Ook bij mij schakelt de C2 niet tussen 1F en 3F. Ik bedien deze optie nu handmatig. Standaard "Allways off" en indien ik op de stand "Smart" wil laden dan kies ik voor "Allways on". Het zou fijn zijn als de optie "Solar Off" dit automatisch zou gaan doen.

Het visueel maken van de C2 status is ook mijn wens :
sandergar in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-06 13:07
[...]

Dank u zeer voor de tip, maar ecommerce uit de UK is tegenwoordig niet grappig meer:

[Afbeelding]

Ik vond m wel in Italië maar met enige levertijd. En bij ali, maar dat is niet helemaal dezelfde, dus of die werkt is de vraag. Ik wacht wel even op Stegen, dan weet ik zeker dat het gewoon goed werkt. Rfid is toch een nice to have voor mij, kan wel even zonder.

Edit: Net nog even de een-na-laatste puntjes op de i gezet van mijn projectje, mijn SmartEVSE is zo goed als klaar, alleen de laadkabel zelf ontbreekt nog.

Anyway, van binnen ziet het er nu zo uit, past precies in een standaard 2x12 groepenkast:
[Afbeelding]

En het hele plaatje, plus het kastje weer in dichte toestand:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Buiten, aan de andere kant van de muur, heb ik een klein zwart IP67 kabeldoosje geplaatst met net genoeg ruimte voor de knop, de RFID lezer, een micro wifi AP en het doorsteken van de laadkabel de muur in. Die wordt nog een keer mat antraciet gespoten om de houder te matchen, maar voorlopig is het goed zo. Voor net daarboven heb ik op amazon een mooie metalen kabelhouder gevonden.

[Afbeelding]

Edit2: Zojuist de laadkabel-met-tesla-knop ontvangen vanuit EVchargeking, voelt allemaal uiterst solide aan. Blij dat ik toch een 32A kabel heb gepakt, ga ik nu niet gebruiken, maar voor die 3 tientjes meer heb ik iig de optie voor de toekomst. Moet ik alleen nog de alamat omruilen voor een 32A exemplaar.

Kabel aansluiten is een eitje als je (wago tobjob) rijgklemmen gebruikt, even eindhulzen erop geperst en erin geklikt, klaar. Eea even getest en verder geconfigureerd volgens de instructies. Alles lijkt te werken zoals beloofd en instellen is een fluitje van een cent. :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mogelijke verbeterpuntjes: :)
- Waarom lockt de wifi configuratie via esptouch aan (de mac van-) het access point? Alleen het SSID zou fijner zijn. Ik heb niet voor niets meerdere AP's die bijv. om-en-om updaten.
Welke microAP heb je gebruikt? Die lijkt me erg handig (niet alleen voor een laadpaal).

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
sandergar schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:17:
[...]

Ook bij mij schakelt de C2 niet tussen 1F en 3F. Ik bedien deze optie nu handmatig. Standaard "Allways off" en indien ik op de stand "Smart" wil laden dan kies ik voor "Allways on". Het zou fijn zijn als de optie "Solar Off" dit automatisch zou gaan doen.

Het visueel maken van de C2 status is ook mijn wens :
sandergar in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"
Bij mij gaat het ook niet helemaal goed lijkt het, hij schakelt in solarmode niet terug en stopte zelfs helemaal even met laden. En daarna zette ik hem op Smart en toen bleef ie juist weer uit, tot ik de smartevse herstartte. En het is echt 100% een NO contactor, maar wel een silent-versie (een doepke HS40-40 uit een evbox). Ik wil toch nog even meer experimenteren waar 'm dat nou in zit, hopelijk dit weekend wat zon, dan kan ik het even goed verder testen.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
manusjevanalles schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:26:
[...]

Welke microAP heb je gebruikt? Die lijkt me erg handig (niet alleen voor een laadpaal).
Een mikrotik mAP lite (Mikrotik zou ik wel alleen kopen als je echt weet wat je doet met netwerken, die dingen zijn niet voor beginners).

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
RonJ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:37:
[...]
En het is echt 100% een NO contactor, maar wel een silent-versie (een doepke HS40-40 uit een evbox).
Ik heb de contactor uit de Stegen webshop.
RonJ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:37:
[...]
Ik wil toch nog even meer experimenteren waar 'm dat nou in zit, hopelijk dit weekend wat zon, dan kan ik het even goed verder testen.
Het is lastig te controleren of de C2 wel actief is of niet. De Smart EVSE laat het niet zien op het display en in HA zie ik het ook niet terug. Ik gebruik nu de Tesla app om te controleren of er op 3F geladen wordt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-06 11:23
sandergar schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:46:
[...]

Ik heb de contactor uit de Stegen webshop.

[...]

Het is lastig te controleren of de C2 wel actief is of niet. De Smart EVSE laat het niet zien op het display en in HA zie ik het ook niet terug. Ik gebruik nu de Tesla app om te controleren of er op 3F geladen wordt of niet.
De contactor zelf heeft een indicator die rood wordt als deze actief is. Weet alleen niet of je dit door je behuizing kunt zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/panb1JUxX186vqXvE5XIVAO2axs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rJ4Ft3nzup48qk6VmTSTPWMr.png?f=user_large

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
adjego schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:50:
[...]

De contactor zelf heeft een indicator die rood wordt als deze actief is. Weet alleen niet of je dit door je behuizing kunt zien.

[Afbeelding]
Ja dat hebben de mijne ook, maar dan moet ik in de meterkast blijven staan. Een digitaal uitleesbare status zou fijner zijn. Anyway, wordt vervolgd.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

@RonJ Je kunt de RFID reader ook direct bij de fabrikant bestellen.
Dan heb je 'm sneller en wellicht nog goedkoper ook.

[ Voor 15% gewijzigd door SpongeRob op 24-10-2024 12:15 ]

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
adjego schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:50:
[...]

[Afbeelding]
Het relais hangt tegen plafond aan. Zonder trap te pakken niet te zien. Zoals @RonJ zegt : een status in HA zou fijn zijn. Kan je achteraf ook zien wat de status is geweest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cuCjgdr1tQ37h190Xf0OlZRQTuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OmzFl0gMiqBrizGkz3UUkaRE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eggybert
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:32
Heb zelf ook zitten stoeien met 1F en 3F laden. Had dit in PM naar Dingo gestuurd maar omdat er al meer reacties zijn hierover post ik mijn bevindingen hier maar.

Ik probeer mijn motor zo veel mogelijk met zon op te laden maar ben een beetje aan het stoeien met de instellingen het hoe de SmartEVSE reageert.

Heb de laatste firmware met debug erin geschoten.

Als het som boven de ingestelde waarde komt gaat de ChargeDelay keurig lopen. Na 60sec genoeg power begint hij.
Maar omdat hij maar genoeg heeft voor 1F charging switch hij alleen C1
code:
1
2
3
4
5
t:8661560ms) (IsCurrentAvailable)(C1) Current available checkpoint D. ActiveEVSE increased by one=1, TotalCurrent=0.0A, StartCurrent=2A, Isum=-4.8A, ImportCurrent=6A.
t:8661560ms) (CalcBalancedCurrent)(C1) Checkpoint c: Resetting SolarStopTimer, MaxSumMainsTimer, IsetBalanced=16.0A, saveActiveEVSE=0.
t:8661561ms) (setState)(C1) 13:03:24 STATE B -> C
t:8661561ms) (setState)(C1) Switching Contactor1 ON.
t:8661730ms) (Timer100ms)(C0) ModbusRequest 20: Request EVMeter Current Measurement Node 0

Alleen hierna blijft hij in Sate C en niet in C1
Op het scherm zegt hij 3F laden maar hij heeft Contactor 2 niet aan gezet.

code:
1
2
t:8667884ms) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint b: Resetting SolarStopTimer, MaxSumMainsTimer, IsetBalanced=6.5A, ActiveEVSE=1.
t:8667888ms) (printStatus)(C0) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -2 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: -1.0 A IsetBalanced: 6.0 A, MainsMeter.Timeout=9, EVMeter.Timeout=64.

Als nu het vermogen onder de minimale waarde gaat hij kijken wat hij laad:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
t:9262067ms) (Set_Nr_of_Phases_Charging)(C0) Detected Charging Phases: ChargeCurrent=160, Balanced[0]=64, IsetBalanced=60.
 t:9262067ms) (Set_Nr_of_Phases_Charging)(C0) Trying to detect Charging Phases END EVMeter.Irms[0]=5.9 A.
 t:9262068ms) (Set_Nr_of_Phases_Charging)(C0) Detected Charging Phases: Charging_Prob[0]=0.
 t:9262068ms) (Set_Nr_of_Phases_Charging)(C0) Suspect I am charging at phase: L1.
 t:9262069ms) (Set_Nr_of_Phases_Charging)(C0) Trying to detect Charging Phases END EVMeter.Irms[1]=0.0 A.
 t:9262069ms) (Set_Nr_of_Phases_Charging)(C0) Detected Charging Phases: Charging_Prob[1]=10.
 t:9262069ms) (Set_Nr_of_Phases_Charging)(C0) Suspect I am charging at phase: L2.
 t:9262070ms) (Set_Nr_of_Phases_Charging)(C0) Trying to detect Charging Phases END EVMeter.Irms[2]=0.0 A.
 t:9262070ms) (Set_Nr_of_Phases_Charging)(C0) Detected Charging Phases: Charging_Prob[2]=10.
 t:9262070ms) (Set_Nr_of_Phases_Charging)(C0) Suspect I am charging at phase: L3.
t:9262074ms) (Set_Nr_of_Phases_Charging)(C0) Charging at 3 phases.
t:9262074ms) (CalcBalancedCurrent)(C0) Switching to single phase.
t:9262075ms) (setState)(C0) 13:13:24 STATE C -> C1

Hij denk dat hij 3F laad maar ziet alleen stroom op L1 (Klopt omdat alleen Contactor 1 ON staat)
Maar denk hij nog steeds dat het 3F is.

Hierna als hij nog een keer onder het vermogen zakt zet hij gelijk de contactor uit zonder timer.
Terwijl deze wel staat ingesteld op 30 minuten.

code:
1
2
3
4
5
6
t:9266022ms) (printStatus)(C0) STATE: C1 Error: 0 StartCurrent: -2 ChargeDelay: 11 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 4.9 A IsetBalanced: 4.8 A, MainsMeter.Timeout=9, EVMeter.Timeout=64.
 t:9266023ms) (printStatus)(C0) L1: 4.9 A L2: -0.4 A L3: -1.1 A Isum: 3.4 A
t:9267463ms) (setState)(C1) 13:13:30 STATE C1 -> B1
t:9267463ms) (setState)(C1) Pilot Disconnected
t:9267463ms) (setState)(C1) Switching Contactor1 OFF.
t:9267463ms) (setState)(C1) Switching Contactor2 OFF.

Hieronder je JSON van de settings.

code:
1
{"version":"v3.6.10","serialnr":7441,"mode":"SOLAR","mode_id":2,"car_connected":true,"wifi":{"status":"WL_CONNECTED","ssid":"WillyWortel","rssi":-31,"bssid":"1C:ED:6F:B1:8F:C1"},"evse":{"temp":35,"temp_max":65,"connected":true,"access":true,"mode":2,"loadbl":0,"pwm":1024,"solar_stop_timer":0,"state":"Charging Stopped - Waiting for Solar","state_id":9,"error":"None","error_id":0,"rfid":"Not Installed"},"settings":{"charge_current":60,"override_current":0,"current_min":6,"current_max":16,"current_main":25,"current_max_circuit":16,"current_max_sum_mains":0,"max_sum_mains_time":0,"solar_max_import":3,"solar_start_current":2,"solar_stop_time":30,"enable_C2":"Auto","mains_meter":"API","starttime":0,"stoptime":0,"repeat":0},"mqtt":{"host":"192.168.178.114","port":1883,"topic_prefix":"SmartEVSE-7441","username":"","password_set":false,"status":"Connected"},"home_battery":{"current":0,"last_update":0},"ev_meter":{"description":"Eastron3P","address":12,"import_active_power":0,"total_kwh":45.90000153,"charged_kwh":0.400000006,"currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0},"import_active_energy":45.90000153,"export_active_energy":0},"mains_meter":{"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"phase_currents":{"TOTAL":-8,"L1":-5,"L2":-1,"L3":-2,"last_data_update":1729596974,"original_data":{"TOTAL":-8,"L1":-5,"L2":-1,"L3":-2}},"backlight":{"timer":120,"status":"ON"}}

Heb al door de code zitten scrollen maar kom er nog niet uit wat er fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
SpongeRob schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:14:
@RonJ Je kunt de RFID reader ook direct bij de fabrikant bestellen.
Dan heb je 'm sneller en wellicht nog goedkoper ook.
Dank voor de tip, maakt het nog uit of ik de K of non-K versie pak?

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astrapowerrr
Is er ook een silent relais ter vervanging van de iskra 4p die ik heb aangeschaft bij stegen.
Ik heb vandaag alles vanuit de laadpaal gehaald in en de meterkast overgezet. Nu wist ik dat je m wel hoorde, maar in huis klakt dat ding door het hele huis… en zeker met het laden op solar gaat die wel eens aan en uit.

Ik zal vast wel iets kunnen vinden op internet maar weet dan niet of dat werkt en veilig is. Vandaar dat ik de vraag hier stel. Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

RonJ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:57:
[...]

Dank voor de tip, maakt het nog uit of ik de K of non-K versie pak?
Je zou ze even kunnen mailen met de vraag welke uitvoering geschikt is voor gebruik met de SmartEVSE, dan weet je zeker dat je de juiste koopt.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemI
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-06 11:05
Is er ook een silent relais ter vervanging van de iskra 4p die ik heb aangeschaft bij stegen.
Ik heb vandaag alles vanuit de laadpaal gehaald in en de meterkast overgezet. Nu wist ik dat je m wel hoorde, maar in huis klakt dat ding door het hele huis… en zeker met het laden op solar gaat die wel eens aan en uit.

Ik zal vast wel iets kunnen vinden op internet maar weet dan niet of dat werkt en veilig is. Vandaar dat ik de vraag hier stel. Alvast bedankt.
Zie Mr.MarQuez in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen", het gebruik van een 'silent' relais wordt afgeraden.

[ Voor 65% gewijzigd door WillemI op 24-10-2024 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
WillemI schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:32:
[...]

Zie Mr.MarQuez in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen", het gebruik van een 'silent' relais wordt afgeraden.
Bij mij is het C2 relais ook van de silent-variant (doepke maakt niets anders), misschien verklaar dat wel het rare schakelgedrag dan. Wel jammer, want ik overwoog juist de non-silent variant van Hager terug te sturen en om te ruilen voor een 2e "silent" variant, want dat luidkeels schakelen van de non-silent versie hoor je idd door het hele huis.

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xoliul
Nou, hij werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wLgCTu8k-cTIf3RnXzSNDTEJGeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VmD4wiTjxGz4C70ETPbNTNRX.jpg?f=fotoalbum_large

Wel wat verward door de EV-teller. Bij de oude unit zat een ABB B23 zonder modbus. heb dan een Eastron SDM72DM gekocht in de plaats, kost maar 44 ipv 300 ofzo voor een ABB. Maar die Eastron doet niks, scherm gaat niet aan. Ook slecht gelabeld op de unit zelf. Misschien maar eens terug sturen...

Verder moet ik eerlijk zijn en krijgt de SmartEVSE van Stegen maar een 7/10 van mij, had toch graag wat zaken anders gezien...
  • Slechte documentatie, het is echt vaak niet duidelijk of incompleet. Ik schrijf zelf documentatie en maak video's als beroep dus ben misschien wat streng. Of misschien moet ik mezelf net aanbieden hiervoor..
  • Het is echt wel enkel bedoeld om in de meterkast in te bouwen, als je zoals mij het in de unit stopt, wordt het snel knutselen en prutsen:
  • Geen makkelijke mogelijkheid scherm eruit te halen en apart aan te sluiten. Ik moest solderen en FPC extensies maken, zag ik liever anders.
  • Deze vind ik nog het minst fijn: je MOET een hoop settings via het scherm configureren, het gaat blijkbaar niet via de webpagina. Ik had best dat scherm willen weglaten moest ik het enkel via web kunnen configureren... Ben toch wat verwend met ESPhome en hoe het daar allemaal werkt. Jammer dat er nog geen ESPhome component hiervoor bestaat, ik wisselde meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Eggybert schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:16:
Heb zelf ook zitten stoeien met 1F en 3F laden. Had dit in PM naar Dingo gestuurd maar omdat er al meer reacties zijn hierover post ik mijn bevindingen hier maar.

Ik probeer mijn motor zo veel mogelijk met zon op te laden maar ben een beetje aan het stoeien met de instellingen het hoe de SmartEVSE reageert.

Heb de laatste firmware met debug erin geschoten.

Als het som boven de ingestelde waarde komt gaat de ChargeDelay keurig lopen. Na 60sec genoeg power begint hij.
Maar omdat hij maar genoeg heeft voor 1F charging switch hij alleen C1
code:
1
2
3
4
5
t:8661560ms) (IsCurrentAvailable)(C1) Current available checkpoint D. ActiveEVSE increased by one=1, TotalCurrent=0.0A, StartCurrent=2A, Isum=-4.8A, ImportCurrent=6A.
t:8661560ms) (CalcBalancedCurrent)(C1) Checkpoint c: Resetting SolarStopTimer, MaxSumMainsTimer, IsetBalanced=16.0A, saveActiveEVSE=0.
t:8661561ms) (setState)(C1) 13:03:24 STATE B -> C
t:8661561ms) (setState)(C1) Switching Contactor1 ON.
t:8661730ms) (Timer100ms)(C0) ModbusRequest 20: Request EVMeter Current Measurement Node 0

Alleen hierna blijft hij in Sate C en niet in C1
Op het scherm zegt hij 3F laden maar hij heeft Contactor 2 niet aan gezet.

code:
1
2
t:8667884ms) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint b: Resetting SolarStopTimer, MaxSumMainsTimer, IsetBalanced=6.5A, ActiveEVSE=1.
t:8667888ms) (printStatus)(C0) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -2 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: -1.0 A IsetBalanced: 6.0 A, MainsMeter.Timeout=9, EVMeter.Timeout=64.

Als nu het vermogen onder de minimale waarde gaat hij kijken wat hij laad:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
t:9262067ms) (Set_Nr_of_Phases_Charging)(C0) Detected Charging Phases: ChargeCurrent=160, Balanced[0]=64, IsetBalanced=60.
 t:9262067ms) (Set_Nr_of_Phases_Charging)(C0) Trying to detect Charging Phases END EVMeter.Irms[0]=5.9 A.
 t:9262068ms) (Set_Nr_of_Phases_Charging)(C0) Detected Charging Phases: Charging_Prob[0]=0.
 t:9262068ms) (Set_Nr_of_Phases_Charging)(C0) Suspect I am charging at phase: L1.
 t:9262069ms) (Set_Nr_of_Phases_Charging)(C0) Trying to detect Charging Phases END EVMeter.Irms[1]=0.0 A.
 t:9262069ms) (Set_Nr_of_Phases_Charging)(C0) Detected Charging Phases: Charging_Prob[1]=10.
 t:9262069ms) (Set_Nr_of_Phases_Charging)(C0) Suspect I am charging at phase: L2.
 t:9262070ms) (Set_Nr_of_Phases_Charging)(C0) Trying to detect Charging Phases END EVMeter.Irms[2]=0.0 A.
 t:9262070ms) (Set_Nr_of_Phases_Charging)(C0) Detected Charging Phases: Charging_Prob[2]=10.
 t:9262070ms) (Set_Nr_of_Phases_Charging)(C0) Suspect I am charging at phase: L3.
t:9262074ms) (Set_Nr_of_Phases_Charging)(C0) Charging at 3 phases.
t:9262074ms) (CalcBalancedCurrent)(C0) Switching to single phase.
t:9262075ms) (setState)(C0) 13:13:24 STATE C -> C1

Hij denk dat hij 3F laad maar ziet alleen stroom op L1 (Klopt omdat alleen Contactor 1 ON staat)
Maar denk hij nog steeds dat het 3F is.

Hierna als hij nog een keer onder het vermogen zakt zet hij gelijk de contactor uit zonder timer.
Terwijl deze wel staat ingesteld op 30 minuten.

code:
1
2
3
4
5
6
t:9266022ms) (printStatus)(C0) STATE: C1 Error: 0 StartCurrent: -2 ChargeDelay: 11 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 4.9 A IsetBalanced: 4.8 A, MainsMeter.Timeout=9, EVMeter.Timeout=64.
 t:9266023ms) (printStatus)(C0) L1: 4.9 A L2: -0.4 A L3: -1.1 A Isum: 3.4 A
t:9267463ms) (setState)(C1) 13:13:30 STATE C1 -> B1
t:9267463ms) (setState)(C1) Pilot Disconnected
t:9267463ms) (setState)(C1) Switching Contactor1 OFF.
t:9267463ms) (setState)(C1) Switching Contactor2 OFF.

Hieronder je JSON van de settings.

code:
1
{"version":"v3.6.10","serialnr":7441,"mode":"SOLAR","mode_id":2,"car_connected":true,"wifi":{"status":"WL_CONNECTED","ssid":"WillyWortel","rssi":-31,"bssid":"1C:ED:6F:B1:8F:C1"},"evse":{"temp":35,"temp_max":65,"connected":true,"access":true,"mode":2,"loadbl":0,"pwm":1024,"solar_stop_timer":0,"state":"Charging Stopped - Waiting for Solar","state_id":9,"error":"None","error_id":0,"rfid":"Not Installed"},"settings":{"charge_current":60,"override_current":0,"current_min":6,"current_max":16,"current_main":25,"current_max_circuit":16,"current_max_sum_mains":0,"max_sum_mains_time":0,"solar_max_import":3,"solar_start_current":2,"solar_stop_time":30,"enable_C2":"Auto","mains_meter":"API","starttime":0,"stoptime":0,"repeat":0},"mqtt":{"host":"192.168.178.114","port":1883,"topic_prefix":"SmartEVSE-7441","username":"","password_set":false,"status":"Connected"},"home_battery":{"current":0,"last_update":0},"ev_meter":{"description":"Eastron3P","address":12,"import_active_power":0,"total_kwh":45.90000153,"charged_kwh":0.400000006,"currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0},"import_active_energy":45.90000153,"export_active_energy":0},"mains_meter":{"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"phase_currents":{"TOTAL":-8,"L1":-5,"L2":-1,"L3":-2,"last_data_update":1729596974,"original_data":{"TOTAL":-8,"L1":-5,"L2":-1,"L3":-2}},"backlight":{"timer":120,"status":"ON"}}

Heb al door de code zitten scrollen maar kom er nog niet uit wat er fout gaat.
Heb je het ook als issue op Github staan? Ik heb exact hetzelfde probleem (er staat ook 3F op het scherm etc etc) en kijk uit naar een oplossing. de silent contactor koop ik nog weleens als de SmartEVSE v4 er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Xoliul schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:56:
Nou, hij werkt.

[Afbeelding]

Wel wat verward door de EV-teller. Bij de oude unit zat een ABB B23 zonder modbus. heb dan een Eastron SDM72DM gekocht in de plaats, kost maar 44 ipv 300 ofzo voor een ABB. Maar die Eastron doet niks, scherm gaat niet aan. Ook slecht gelabeld op de unit zelf. Misschien maar eens terug sturen...

Verder moet ik eerlijk zijn en krijgt de SmartEVSE van Stegen maar een 7/10 van mij, had toch graag wat zaken anders gezien...
  • Slechte documentatie, het is echt vaak niet duidelijk of incompleet. Ik schrijf zelf documentatie en maak video's als beroep dus ben misschien wat streng. Of misschien moet ik mezelf net aanbieden hiervoor..
  • Het is echt wel enkel bedoeld om in de meterkast in te bouwen, als je zoals mij het in de unit stopt, wordt het snel knutselen en prutsen:
  • Geen makkelijke mogelijkheid scherm eruit te halen en apart aan te sluiten. Ik moest solderen en FPC extensies maken, zag ik liever anders.
  • Deze vind ik nog het minst fijn: je MOET een hoop settings via het scherm configureren, het gaat blijkbaar niet via de webpagina. Ik had best dat scherm willen weglaten moest ik het enkel via web kunnen configureren... Ben toch wat verwend met ESPhome en hoe het daar allemaal werkt. Jammer dat er nog geen ESPhome component hiervoor bestaat, ik wisselde meteen.
Die eastron lijkt me idd een DOA. Gelukkig doet amazon nooit moeilijk. ;) Nog niet meegemaakt, dit is mijn 7e eastron meter hier (meeste zijn de wifi versie van homewizard) en altijd goede ervaringen mee tot nu toe, alleen de klemmen voelen een beetje flimsy voor de 3.5Nm waarmee je ze moet aandraaien.

Als je idd van plan bent de documentatie eens uit te mesten wil ik ook wel bijdragen, volgens mij vooral een kwestie van samenvoegen en verduidelijken van wat er wel degelijk is en misschien wat duidelijkere schema's toevoegen. Laat maar weten!

Een los 2e schermpje (al is het zonder de knoppen) zou een leuke feature zijn voor de v4 iig. Aan de andere kant vind ik de super cleane look van alleen de knop-met-RGB ook wel wat hebben, dat schermpje buiten kijk ik denk ik toch nooit op.

Settings had ik idd ook in de web-interface verwacht, maar voor mij verder niet zo'n issue omdat ie in de meterkast zit. Anders is dat wel bloody irritant als je er steeds de laadpaal voor moet opendraaien, zeker in het begin wil je nog wel een beetje experimenteren met de settings heb ik al gemerkt. Ben wat dat betreft wel blij dat ik na enige twijfel toch voor een extra overpriced meterkast binnen ben gegaan ipv alles in een oude EV-box te proppen.

Inmiddels schijnt hier de zon en loopt er 12.5A terug het net in. Als zo de auto/vriendinlief terug is van de bootschappenrun eens kijken of ik wat wijzer wordt van het gedrag van die 2e contactor. @mukky en @Eggybert Welke contactor(s) gebruiken jullie? Wel lastig dat ik nu niet goed weet of het aan mijn keuze voor de contactor ligt of een software dingetje is.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eggybert
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:32
RonJ schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:37:
Inmiddels schijnt hier de zon en loopt er 12.5A terug het net in. Als zo de auto/vriendinlief terug is van de bootschappenrun eens kijken of ik wat wijzer wordt van het gedrag van die 2e contactor. @mukky en @Eggybert Welke contactor(s) gebruiken jullie? Wel lastig dat ik nu niet goed weet of het aan mijn keuze voor de contactor ligt of een software dingetje is.
Ik heb alles bij stegen gekocht. 1x Iskra 32A 4P en 1x 2P
mukky schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:08:
[...]

Heb je het ook als issue op Github staan? Ik heb exact hetzelfde probleem (er staat ook 3F op het scherm etc etc) en kijk uit naar een oplossing. de silent contactor koop ik nog weleens als de SmartEVSE v4 er is.
Kon mijn Git wachtwoord niet resetten. Maar zou nu wel moeten lukken maar nog niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Klik voor groot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o75kBYE_4ePhBs1c4-Hr6V2nJ4I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oEvYJWhn8eRy6KTZbahhO1DE.png?f=fotoalbum_large

Net even eea uitgetest. Hij lijkt idd op een of andere manier softwarematig niet terug te schakelen naar 1F, er blijft iig spanning op de C2 uitgang van de SmartEVSE staan. Denk niet dat ie plakt icm deze contactor ofzo, want hij schakelt verder wel altijd netjes zoals verwacht als ik switch tussen solar en smart zonder PV opwek of met een handmatige C2 setting. Deze contactor lijkt dus gewoon goed te werken, wat ik ook eigenlijk wel verwachtte want ik heb hier eerder al omgebouwde EVboxen gespot waar deze Doepkes in zitten.

Verder merkte ik dat ie "solar max import" blijkbaar als regelsetpoint neemt, e.g. "fixed/additional solar import". Ik verwachtte dat dat als een soort bufferwaarde alleen aangesproken wordt als de PV-opwek na de start inkakt, e.g. ik ben gestart vanaf >6A, nu wek ik ineens nog maar 2-3A op, maar ik mag 4A importeren, dus ik blijf met 6A laden. Ga ik meer importeren dan 4A dan sla ik af (na de timer). Maar nee, hij blijft dan gewoon continu op 4A import hangen en daarnaartoe regelen, ook wanneer er dik >10A teruggeleverd wordt aan het net, dat had ik niet zo verwacht eigenlijk. Maargoed, dat werkt dus net ff anders en is echt bedoeld voor als je de 6A niet haalt met je PV, je kan de solar startwaarde dus gewoon lager zetten dan 6 in dit geval en dan gaat en blijft ie toch met 6A laden. Understood. :)

En nog een klein dingetje gevonden, ik denk dat de belachelijk "nauwkeurige" meetresolutie/waarde van de SDM630 niet verwacht en daarmee niet afgerond wordt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xo6Ro0yNtMHGIOVpwiL36TLkQBY=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/o7e9bk0wQjjqAbviL4FVIjBr.gif?f=fotoalbum_large

PS
Ik wil het product zeker niet helemaal afzeiken hoor, het is nog steeds een erg mooi totaalpakketje en dikke kudo's om zoiets überhaupt te ontwikkelen. Het zijn alleen wat kleine dingetjes die net ff anders zijn of werken dan ik dacht. Ik denk en help ook graag mee om eea nog beter te maken, daar is het immers open source voor :)

[ Voor 15% gewijzigd door RonJ op 25-10-2024 17:36 ]

All-electric.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• dingo35
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist release v3.7.10 uitgebracht, MET DE LANGVERWACHTE OCCP SUPPORT!!!

https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/releases

Changelog:
  • added OCPP support
  • LED colored push button now fully accessible by APIs, thx DanInden
  • support to activate Sensorbox-2 wifi update over modbus
  • support par.14a of Energy Industry Act, where an energy provider provides a relay that reduces the power consumption to 4.2kW
  • support of using LED colored push button as CheapTariffIndicator
  • fix bug in EnableC2 = AUTO: Reset Auto 3F>1F switch in StateA
  • enable RFID 7 byte reader support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astrapowerrr
Laatste versie staat erop.
Is er ook documentatie van de occp setting

Is de box of bijv het nummer van je smartevse?
Of is dat nummer al automatisch voor geconfigureerd?

Ik ga er vanuit dat die info/documentatie wel eerdaags zal verschijnen/duidelijk worden.

Wij hebben thuis 2 elektrische auto’s waarvan er 1 dus via de lease is en 1 privé.

Weet nu ook nog niet echt hoe de privé auto dan geladen kan worden als er een rfid nodig is voor de lease auto?

We wachten geduldig af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
De provider geeft je een ws of wss link; vaak staat na de laatste / de "chargebox-id", de string die zij daar invoeren als naam van de EVSE.
Dus alles voor de laatste / is je URL, de rest is chargebox id.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dingo35
RonJ schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:49:

Ik denk en help ook graag mee om eea nog beter te maken, daar is het immers open source voor :)
Precies, fijn om medestanders/werkers te vinden in de community. Ik realiseer me dat de documentatie voor velen te wensen overlaat, zit er zelf te diep in om dit toegankelijker te maken, dus sta open voor verbeteringen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
Eenieder die problemen met de C2 aansturing ervaart in EnableC2 = Auto mode:
1. in v3.7.0 zit een bugfix, wellicht dat die het probleem verhelpt
2. als je de debug versie flashed kun je naar je SmartEVSE telnetten, in het log zie je het aan en uit schakelen van de contactors; zoek op CONTACTOR ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benthouse
Hallo, gisteren mijn EVSE om zeep geholpen door per ongeluk met modus draadje tegen fase aan te komen bij de Eastron 🤔. Kon gelukkig gelijk een nieuwe afhalen in Venhuizen bij Stegen.
Vanmorgen geïnstalleerd en aangesloten maar issue met RFiD. De EVSE geeft aan dat het RFID memory full is, of te wel kan hem niet inleren.
Heb geprobeerd om RFID memory te deleten met Delete All, maar werkt niet.
Wifi nog niet ingesteld, dus via die kant geen toegang (was nog met instellen bezig) maar nu vraagt hij dus om een ingeleverde RFID tag die ik niet in bezit heb……

Hoe kom ik nu nog in het instel menu van de EVSE? Is er een trucje voor met bijv ingedrukt houden van knopjes of combinatie van knopjes? Heb er verschillende geprobeerd maar zonder succes. Wie heeft de gouden oplossing?
Zag ook dat er USB-C op zit, kan ik er met een laptop aan en evt met software een ‘reset’ doen? Welke software is dan nodig?

[ Voor 20% gewijzigd door benthouse op 26-10-2024 11:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nvdbosch
astrapowerrr schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 23:36:
Laatste versie staat erop.
Is er ook documentatie van de occp setting

Is de box of bijv het nummer van je smartevse?
Of is dat nummer al automatisch voor geconfigureerd?

Ik ga er vanuit dat die info/documentatie wel eerdaags zal verschijnen/duidelijk worden.
Ik heb alleen ervaring met TapElectric:
- Meld je aan en download de app
- Ga naar "Beheer"
- Verbind nieuwe lader en kies voor de optie "mijn lader staat niet in de lijst"
- Kopieer de link wss://ocpp.tapelectric.app/XXXXXXXX en vul die in bij je OCPP settings van de SmartEvse (Backend Url)
- Vul voor "Charge Box Id" een id in naar eigen voorkeur.
- Password kan je leeg laten
- Save de settings en je zou bij TapElectric je laadpaal zien verschijnen
- In de TapElectric app kan je nog allerlei settings aanpassen waaronder het tarief dat je in rekening brengt e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benthouse
manusjevanalles schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:26:
[...]

Ik gebruik een Mango van GLi.Net. Verkrijgbaar via Amazon voor een kleine 3 tientjes. Werkt goed als router maar kan ook als AP ingezet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mukky
Eggybert schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:47:
[...]

Ik heb alles bij stegen gekocht. 1x Iskra 32A 4P en 1x 2P
Idem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benthouse
benthouse schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:59:
Hallo, gisteren mijn EVSE om zeep geholpen door per ongeluk met modus draadje tegen fase aan te komen bij de Eastron 🤔. Kon gelukkig gelijk een nieuwe afhalen in Venhuizen bij Stegen.
Vanmorgen geïnstalleerd en aangesloten maar issue met RFiD. De EVSE geeft aan dat het RFID memory full is, of te wel kan hem niet inleren.
Heb geprobeerd om RFID memory te deleten met Delete All, maar werkt niet.
Wifi nog niet ingesteld, dus via die kant geen toegang (was nog met instellen bezig) maar nu vraagt hij dus om een ingeleverde RFID tag die ik niet in bezit heb……

Hoe kom ik nu nog in het instel menu van de EVSE? Is er een trucje voor met bijv ingedrukt houden van knopjes of combinatie van knopjes? Heb er verschillende geprobeerd maar zonder succes. Wie heeft de gouden oplossing?
Zag ook dat er USB-C op zit, kan ik er met een laptop aan en evt met software een ‘reset’ doen? Welke software is dan nodig?
opgelost door even de 0V en de SW door te verbinden 8).
Kreeg weer toegang tot het instemenu en kon nu in idere geval de WiFi instellen, de RFID etc deleten (paar keer delete all commando gegeven) en m'n eigen tags inleren :-).
Helaas heeft ook mijn SensorboxV2 het begeven door de te hoge spanning op de MODBUS, die dus maar opnieuw besteld. Duur grapje zo..... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benthouse
dingo35 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:57:
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist release v3.7.10 uitgebracht, MET DE LANGVERWACHTE OCCP SUPPORT!!!

https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/releases

Changelog:
  • added OCPP support
  • LED colored push button now fully accessible by APIs, thx DanInden
  • support to activate Sensorbox-2 wifi update over modbus
  • support par.14a of Energy Industry Act, where an energy provider provides a relay that reduces the power consumption to 4.2kW
  • support of using LED colored push button as CheapTariffIndicator
  • fix bug in EnableC2 = AUTO: Reset Auto 3F>1F switch in StateA
  • enable RFID 7 byte reader support
Heb je firmware gedownload, is het echt safe om over WiFi te updaten? Kan updaten ook automatisch? Ik heb dat nu nl. gedisabled staan.

[ Voor 9% gewijzigd door benthouse op 26-10-2024 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:29
benthouse schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 18:29:
[...]

dingo35, kan je een stappenplan voor een leek beschibaar stellen hoe de firmware geupdated kan worden??
- wifi enablen
- op computer browser (safari, Chrome, Firefox of wat dan ook) het op adres van de evse intypen, dat zie je geloof ik in het display. Is iets van 192.168.1.123. Waar bij de laatste 2 groepjes afhankelijk van de provider anders zijn.
- dan krijg je het “display” van de smart evse.
- dan op “update” knop klikken
- dan kan je de “standaard” versie van de “bleeding edge 3.7.0” aanklikken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdRQnslClmnybzDweAvDS0z8MZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BzAUbXEtc37Smi59FbJU4Ebk.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/deSkGmQRTExg2epis7pwiZpkqp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7FdMvktsKGFGntQKkap2sTqL.jpg?f=fotoalbum_large

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benthouse
Stefannn schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 18:51:
[...]

- wifi enablen
- op computer browser (safari, Chrome, Firefox of wat dan ook) het op adres van de evse intypen, dat zie je geloof ik in het display. Is iets van 192.168.1.123. Waar bij de laatste 2 groepjes afhankelijk van de provider anders zijn.
- dan krijg je het “display” van de smart evse.
- dan op “update” knop klikken
- dan kan je de “standaard” versie van de “bleeding edge 3.7.0” aanklikken.
[Afbeelding][Afbeelding]
Dank je wel!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
benthouse schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 18:29:
[...]

Heb je firmware gedownload, is het echt safe om over WiFi te updaten? Kan updaten ook automatisch? Ik heb dat nu nl. gedisabled staan.
Ja dat is behoorlijke safe, in meerdere opzichten:
1. De file die gedownload wordt staat op een AWS bucket van Stegen Electronics
2. Die file is gesigned en wordt na het downloaden gechecked op de handtekening; als die niet klopt wordt hij niet geflashed
3. De ESP32 heeft twee flash partities, waarbij hij flashed naar de partitie die niet in gebruik is. Als de flash zou mislukken gaat de ESP32 automatisch terug naar de vorige partitie...
4. Zelfs al zou je alles (softwarematig) om zeep helpen (is mij na honderden flash operaties nog niet gelukt, maar je hebt altijd baas boven baas :-)), dan nog kun je altijd via de USB kabel de complete partitietabel, bootloader en firmware flashen. Het enige dat je dan kwijt zou kunnen raken (als je alles actief gewist hebt) is je serienummer...

Dus ja, zover ik weet is het veilig om automatische update aan te zetten; je zit dan wel op de stabiele Stegen repo, en niet op de bleeding edge dingo35 repo, dus dan kun je niet/moeilijk bijdragen aan de community...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benthouse
dingo35 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 22:19:
[...]

Ja dat is behoorlijke safe, in meerdere opzichten:
1. De file die gedownload wordt staat op een AWS bucket van Stegen Electronics
2. Die file is gesigned en wordt na het downloaden gechecked op de handtekening; als die niet klopt wordt hij niet geflashed
3. De ESP32 heeft twee flash partities, waarbij hij flashed naar de partitie die niet in gebruik is. Als de flash zou mislukken gaat de ESP32 automatisch terug naar de vorige partitie...
4. Zelfs al zou je alles (softwarematig) om zeep helpen (is mij na honderden flash operaties nog niet gelukt, maar je hebt altijd baas boven baas :-)), dan nog kun je altijd via de USB kabel de complete partitietabel, bootloader en firmware flashen. Het enige dat je dan kwijt zou kunnen raken (als je alles actief gewist hebt) is je serienummer...

Dus ja, zover ik weet is het veilig om automatische update aan te zetten; je zit dan wel op de stabiele Stegen repo, en niet op de bleeding edge dingo35 repo, dus dan kun je niet/moeilijk bijdragen aan de community...
Dingo, ik heb hem inmiddels op 3.7.0 gekregen. dank voor de feedback!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astrapowerrr
Iemand hier heel toevallig de kennis hoe ik het laad station aanmeld bij eflux? Anders word het van de week even contact met ze opnemen. Maar ja wie weet is iemand hier ook bekend mee. Bij paal toevoegen geeft hij een melding dat het serie nummer onbekend is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Als je zoekt op eflux in deze thread blijkt dat zowel @mukky als @benthouse ervaring met hen hebben.

Normaal gesproken krijg je een ws of wss url, waarbij het gedeelte na de laatste / de ChargeboxId is.
Het gedeelte vóór de / vul je als URL in, de rest bij ChargeboxId. Passwoord is meestal niet nodig, dus hou je URL geheim....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
dingo35 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 22:19:
[...]
@dingo35 voor het visueel maken van de contactor C2 moeten we de Stegen repo gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/txOlf3w5EplphTbQmMQFe7_aZj8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sVbJ7IRrSHgTJ3hDGL3b9FF1.png?f=user_large

Jouw versie biedt dit niet. Ik dacht dat de Stegen repo's stabiele versies van jouw repo's waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Die versies zijn tot op de commit hashes gelijk aan elkaar, dus vermoedelijk kijk je verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
dingo35 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:02:
Die versies zijn tot op de commit hashes gelijk aan elkaar, dus vermoedelijk kijk je verkeerd.
Mijn scherm van jouw 3.7.0 repo :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMAxxmyynCXgJ-C0TSZR2PD03b8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tqqLbgFNH2hZ9l0xeTntbQDX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:29
sandergar schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:15:
[...]

Mijn scherm van jouw 3.7.0 repo :
Met dien verstande dat de stabiele stegen versie 3.6.10 is en de bleeding edge dingo versie 3.7.0

gelijk versie nummer = gelijke versie
verschillend versie nummer = verschillende versie

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
astrapowerrr schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:09:
Iemand hier heel toevallig de kennis hoe ik het laad station aanmeld bij eflux? Anders word het van de week even contact met ze opnemen. Maar ja wie weet is iemand hier ook bekend mee. Bij paal toevoegen geeft hij een melding dat het serie nummer onbekend is..
Yups dat hoort ook zo… als je dat krijgt bel je hun helpdesk en dan activeren ze ‘m pas. Het zijn dus 2 stappen: eerst een account aanmaken en de gegevens krijgen en als je een verbinding hebt even met ze bellen. Staat toch ook zo in hun handleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benthouse
Wat ik mis in de repo is de mogelijkheid voor kiezen van SMART of SOLAR in de webapp. Nu zit er alleen NORMAL of OFF in de webapp als keuze. Kunnen die andere 2 ook terugkomen??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qjs55q1roUiL-rwXiw9SWOtaoac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2hojEGouIDgzC1KlKrnS8YT3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 15:41
Check je mains meter instellingen dan even. Zonder dat, kan je geen smart of solar gebruiken.

En voor wat het waard is: die knoppen zijn hier gewoon nog beschikbaar op 3.7.0

[ Voor 30% gewijzigd door Hmmbob op 27-10-2024 17:48 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Pagina: 1 ... 66 ... 80 Laatste