Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:18
Hmmbob schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:47:
Check je mains meter instellingen dan even. Zonder dat, kan je geen smart of solar gebruiken.

En voor wat het waard is: die knoppen zijn hier gewoon nog beschikbaar op 3.7.0
Mijn sensorbox v2 is defect dus dat zou de reden kunnen zijn. Morgen nieuwe ophalen en dan ff er tussen zetten. Heb nu idd de MainsMet op disables staan. Via API krijg ik de data ook niet binnen vanuit de P1 via Home Assistent. (MQTT werkt wel) Ik kom er op terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:21
dingo35 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 22:19:
[...]

4. Zelfs al zou je alles (softwarematig) om zeep helpen (is mij na honderden flash operaties nog niet gelukt, maar je hebt altijd baas boven baas :-)), dan nog kun je altijd via de USB kabel de complete partitietabel, bootloader en firmware flashen. Het enige dat je dan kwijt zou kunnen raken (als je alles actief gewist hebt) is je serienummer...

Dus ja, zover ik weet is het veilig om automatische update aan te zetten; je zit dan wel op de stabiele Stegen repo, en niet op de bleeding edge dingo35 repo, dus dan kun je niet/moeilijk bijdragen aan de community...
Ik denk de mijne toch om zeep geholpen te hebben .... |:(

Ik draaide op 3.7.0. Wilde naar 3.6.10 om te kijken of ik daar de C2 status kon zien. Via de web interface op update geklikt. Auto was nog aangesloten dus melding was : EVSE zal worden herstart na afkoppelen auto. Auto is inmiddels afgekoppeld.

Web gui geeft nu :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKpW51MsaLYDtwyhh855HYEEN6A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/74D7tuXXQmgnP81FHKqxMY1D.png?f=fotoalbum_large

En het scherm van de EVSE is geheel dood :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_y77m0E9kRcQjkGlxTl86RS4yw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FZaczTLAvDqbvXU1joii8jQr.png?f=fotoalbum_large

Geen zelf herstellende actie dus helaas.
dingo35 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 22:19:
[...]

kun je altijd via de USB kabel de complete partitietabel, bootloader en firmware flashen. ...
Hoe werkt dit precies? Heb je hier ook een stappenplan voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-05 16:13
dingo35 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:57:
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist release v3.7.10 uitgebracht, MET DE LANGVERWACHTE OCCP SUPPORT!!!

https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/releases

Changelog:
  • added OCPP support
Hoe verwerkt OCPP het aantal kWh's? Vanuit de API of via een kWh meter?
Wordt het ook mogelijk om een ID op te geven via de api? Zodat je ook zonder RFID er gebruik van kan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:14

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

dingo35 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:57:
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist release v3.7.10 uitgebracht, MET DE LANGVERWACHTE OCCP SUPPORT!!!

Changelog:
  • added OCPP support
  • LED colored push button now fully accessible by APIs, thx DanInden
  • support to activate Sensorbox-2 wifi update over modbus
  • support par.14a of Energy Industry Act, where an energy provider provides a relay that reduces the power consumption to 4.2kW
  • support of using LED colored push button as CheapTariffIndicator
  • fix bug in EnableC2 = AUTO: Reset Auto 3F>1F switch in StateA
  • enable RFID 7 byte reader support
Dus nu kunnen we ook SPRILA subsidie krijgen? :+

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-05 21:51
@sandergar Ik kan je probleem reproduceren; je kunt gemakkelijk herstellen naar v3.7.0 door de link naar te volgen op het update scherm naar de github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5 repo; bij releases vind je in de assets een .zip file, waarin een firmware.bin zit; als je naar http://jouw-smartevse/update surft en daar die file flashed zit je gewoon weer op v3.7.0 . Geen noodzaak tot flashen van partitie-tabel o.i.d.

@alberthakvoort "Hoe verwerkt OCPP het aantal kWh's? Vanuit de API of via een kWh meter?
Wordt het ook mogelijk om een ID op te geven via de api? Zodat je ook zonder RFID er gebruik van kan maken? "

OCPP pakt het aantal kWh dat hij gerapporteerd krijgt. Dat kan zowel via de API als via een kWh meter zijn....
Als je RFIDreader = disabled houdt kun je nog steeds via OCPP je verbruik via een provider bij laten houden.

@benthouse Als je je MainsMeter disabled is de enige zinvolle mode die overblijft de Normal Mode....

[ Voor 11% gewijzigd door dingo35 op 27-10-2024 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
@sandergar Erg vreemd, dit geeft mijn v3.7.0:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYtBYkK4gdYOj3w33kAZCiMaNY8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LtoGtnHttQytY0w9pQ6lOLs1.png?f=user_large

Overigens geeft dit niet de stand van C2 weer, maar alleen de setting van EnableC2 ("Always On", "Always Off" etc.); voor de actuele stand van Contactor2 moet je de debug versie flashen en via telnet je log bekijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist release v3.7.1 uitgebracht.

Bugfix release with the following bugfixes:
  • fix firmware upload links on /update webserver page
  • correctly initialize RFIDlist on 1st powerup
  • make reboot also respond to GET request
  • fix HomeAssistant MQTT discovery error message for OCPP topics

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dingo35
Als je op v3.7.0 zit, NIET UPDATEN via het /update screen, dan wordt de verkeerde firmware geladen thx @sandergar .

De procedure om weer op een "normale" update te komen:
Ga naar https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/releases
Extract firmware.bin uit v3.7.1-dist.zip
Ga naar http://jouw-smartevse.lan/update
KIES NIET EEN VAN DE BUTTONS, maar kies "choose file" onderaan het scherm, en selecteer de zojuist gedownloade firmware.bin .

Excuses voor het ongemak!!!

[ Voor 5% gewijzigd door dingo35 op 27-10-2024 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerte
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23:13
Is de smart /solar functionaliteit nog mogelijk als je laadpaal via ocpp verbonden is met een provider ?

Ben van plan mijn huidige te voorzien van een EVMeter + rfid lezer om via OCPP (TAPelectric?) de thuislaadkosten van 2 bedrijfswagens terugbetaald te krijgen van de werkgever .
Dank om jullie ervaringen te delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
dingo35 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 22:10:
Als je op v3.7.0 zit, NIET UPDATEN via het /update screen, dan wordt de verkeerde firmware geladen thx @sandergar .

De procedure om weer op een "normale" update te komen:
Ga naar https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/releases
Extract firmware.bin uit v3.7.1-dist.zip
Ga naar http://jouw-smartevse.lan/update
KIES NIET EEN VAN DE BUTTONS, maar kies "choose file" onderaan het scherm, en selecteer de zojuist gedownloade firmware.bin .

Excuses voor het ongemak!!!
Bedankt @dingo35, heb de 3.7.1 versie gebruikt. De EVSE is weer tot leven gewekt. Dank!

Ook in deze versie geen C2 config :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IK0zirPWArl19yVvbBj88tXZN_I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bxA99MV2kkPrkgO63JDhcjsT.png?f=fotoalbum_large

Wel beschikbaar in HA :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGImFSzmskSz1gBk_gTaWi6FyRM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fg7HuigFzXJc4kM3IgzuDXnL.png?f=fotoalbum_large

Kan het zijn dat het scherm maar 10 regels ruimte heeft? Ik heb 2 EVSE's gekoppeld dus heb een regel extra (Power sharing). Deze ontbreekt bij jou waardoor er waarschijnlijk ruimte is bij jou voor het tonen van Contactor 2 ?!?

[ Voor 7% gewijzigd door sandergar op 28-10-2024 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:15
sandergar schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 00:51:
Kan het zijn dat het scherm maar 10 regels ruimte heeft? Ik heb 2 EVSE's gekoppeld dus heb een regel extra (Power sharing). Deze ontbreekt bij jou waardoor er waarschijnlijk ruimte is bij jou voor het tonen van Contactor 2 ?!?
Dat zal het niet zijn, ik heb 11 regels

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Als je je P1 meter (ESPHome) de currents laat aanleveren via de Web API, dan moet je voor 3.7 even je config aanpassen mocht dat niet meer werken..

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
interval:
  - interval: 5sec  # Increase the interval to reduce processing load
    then:
      - http_request.post:
          url: !lambda |-
            char url[128];
            float l1 = id(returnedl1).state > 0 ? -id(currentl1).state : id(currentl1).state;
            float l2 = id(returnedl2).state > 0 ? -id(currentl2).state : id(currentl2).state;
            float l3 = id(returnedl3).state > 0 ? -id(currentl3).state : id(currentl3).state;

snprintf(url, sizeof(url), "http://XXX.XXX.XXX.XXX/currents?L1=%.2f&L2=%.2f&L3=%.2f", l1 * 10, l2 * 10, l3 * 10);
            return url;
          headers:
            Content-Length: '0'

Blijkbaar is er een Content-Length check toegevoegd?

[ Voor 100% gewijzigd door alberthakvoort op 28-10-2024 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benthouse
.

[ Voor 99% gewijzigd door benthouse op 28-10-2024 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benthouse
dingo35 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 21:35:

@benthouse Als je je MainsMeter disabled is de enige zinvolle mode die overblijft de Normal Mode....
Dat begrijp ik uiteraard, maar kan in het menu op de EVSE wel Smart kiezen omdat er een EV-meter aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
alberthakvoort schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:58:
Als je je P1 meter (ESPHome) de currents laat aanleveren via de Web API, dan moet je voor 3.7 even je config aanpassen mocht dat niet meer werken..

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
interval:
  - interval: 5sec  # Increase the interval to reduce processing load
    then:
      - http_request.post:
          url: !lambda |-
            char url[128];
            float l1 = id(returnedl1).state > 0 ? -id(currentl1).state : id(currentl1).state;
            float l2 = id(returnedl2).state > 0 ? -id(currentl2).state : id(currentl2).state;
            float l3 = id(returnedl3).state > 0 ? -id(currentl3).state : id(currentl3).state;

snprintf(url, sizeof(url), "http://XXX.XXX.XXX.XXX/currents?L1=%.2f&L2=%.2f&L3=%.2f", l1 * 10, l2 * 10, l3 * 10);
            return url;
          headers:
            Content-Length: '0'

Blijkbaar is er een Content-Length check toegevoegd?
Heeft niets met 3.7.0 te maken, die check is 3 maanden terug al eens aangedragen als oplossing voor een issue. De commit zit al in versie 3.6.7 (released 1 augustus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:17
dingo35 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 01:53:
Eenieder die problemen met de C2 aansturing ervaart in EnableC2 = Auto mode:
1. in v3.7.0 zit een bugfix, wellicht dat die het probleem verhelpt
2. als je de debug versie flashed kun je naar je SmartEVSE telnetten, in het log zie je het aan en uit schakelen van de contactors; zoek op CONTACTOR ...
Zaterdag heb ik het even met 3.7.0 getest, hij leek nu iig goed met 1-fase te starten op de solarmodus. Hij kwam uiteindelijk in de middag heel even boven de 1x16A teruglevering, toen leek ie op te willen schakelen naar 3-fase maar toen stopte het laden er even helemaal mee. Daarna bleef ie op 1x16A hangen, ook als er stroom over was om de laadstroom te verhogen. Nogmaals even tussen solar en smart geswitched en dat gaat wel goed (het laden start dan wel ook opnieuw). De contactor werkt dus iig goed.

Ik vermoed dat dit een gevalletje works-as-designed is en dat de eGolf het terugschakelen naar 3-fase tijdens het laden gewoon niet pikt (en dan wil je dus ook niet dat ie het maar blijft proberen). Ik draai inmiddels 3.7.1 met de debug firmware, nou weer wachten tot ik deze situatie weer kan testen, want de condities: thuis, auto laadt, ik heb tijd en teruglevering >1x16A allemaal op true zal niet veel meer voorkomen voor de winter. :P

Ik heb ook nog even de OCPP-optie geprobeerd, icm de OCPP server in Home Assistant. Die lijkt maar half te werken, maar die doet sowieso niet wat ik van OCPP wil (namelijk: laadsessies per sessie loggen in tabel/csv/whatever formaat en hierin straks ook de 2 RFID tags uit elkaar houden). Ik zal v/d week eens proberen hoe het met tapelectric gaat, die dienst doet volgens mij precies wat ik wil en dat ook nog zonder maandelijkse kosten.

Ik zal ergens de komende weken eens een begin proberen te maken met verbeteren van de documentatie. Zal ik dat gelijk in github .md format doen? En dan even per DM bij jou aanleveren oid? Wat is voor jou handig?

En kan je zo vanuit dit topic iets met mijn eerdere feedback rondom de negatieve waarde bij een inveastron, de te lange string op het schermpje, etc. of moet ik die ook even apart op github als issues zetten voor je?

[ Voor 10% gewijzigd door RonJ op 28-10-2024 10:38 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
sandergar schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 00:51:
[...]
Voor de test "Power sharing" even uitgezet. En voila :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_kwxnRDGP0Jz97kZ1uWyKqGVj7c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ecikB2PyJLdHbBxO0UTTbdDI.png?f=user_large

Lijkt toch een positie/ruimte issue te zijn in de web gui.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alberthakvoort
Hmmbob schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:26:
[...]

Heeft niets met 3.7.0 te maken, die check is 3 maanden terug al eens aangedragen als oplossing voor een issue. De commit zit al in versie 3.6.7 (released 1 augustus)
Oke, ik had sinds de update er last van.. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 01:23
Ik heb een paar scripts geschreven voor de SmartEVSE in Domoticz.
- een script voor gewoon laden
- een script waarbij voor de Volvo het laadniveau vanuit Domoticz wordt bepaald
Te vinden op het Domoticz forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Kerte schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:17:
Is de smart /solar functionaliteit nog mogelijk als je laadpaal via ocpp verbonden is met een provider ?
Ja dat werkt gewoon hetzelfde als tevoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
RonJ schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:30:
[...]

Ik zal ergens de komende weken eens een begin proberen te maken met verbeteren van de documentatie. Zal ik dat gelijk in github .md format doen? En dan even per DM bij jou aanleveren oid? Wat is voor jou handig?

En kan je zo vanuit dit topic iets met mijn eerdere feedback rondom de negatieve waarde bij een inveastron, de te lange string op het schermpje, etc. of moet ik die ook even apart op github als issues zetten voor je?
Github is onze centrale administratie; dus issues op recente versies graag aanmelden op de dingo35 repo, en wijzigingen het liefst in de vorm van Pull Requests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
sandergar schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:27:
[...]
Lijkt toch een positie/ruimte issue te zijn in de web gui.
Nee C2 manipulatie wordt (nog) niet ondersteund als Power Sharing is enabled.... verdwijnt als het goed is ook uit het LCD menu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
Voor alle v3.7.0 gebruikers: de links in de update html pagina verwijzen naar de nieuwe Sensorbox v2 firmware.

De Sensorbox v2 heeft ook een ESP32, net als de SmartEVSEv3, maar benutte nog nauwelijks alle faciliteiten.
Alle webserver/API/MQTT functionaliteit is overgebracht van de SmartEVSE naar de Sensorbox; daarbij wordt deze code gedeeld, en door een fout is de sensorboxlink in de SmartEVSE binary terecht gekomen.

Als je dus onverhoopt toch update via een van de vier update knoppen, laadt je effectief de Sensorbox firmware.
Die heeft geen LCD of buttons, dus je device LIJKT misschien gebricked, maar er draait gewoon een volledige http- en MQTT server.

En je kunt dan dus ook gewoon via / update endpoint updaten naar v3.7.1..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:44
Ben inmiddels met de solarfunctie aan het experimenteren:
  • Als er op 1 fase wordt geladen (het schakelen werkt nu beter) blijft er SOLAR 3F in het scherm staan. De bedoeling of een cosmetisch foutje?
  • Wanneer is het schakelmoment van 1 naar 3 fase? Max gridstroom is bij mij 25A maar charge circuit is 32A (heb een 32A automaat en een 32A contactor) en mijn onboard charger is 32A dus hij kan lang op 1F blijven
  • In hoeverre houdt de SmartEVSE rekening met 1 fase laders en maximale laadstroom? Ik heb een SmartEVSE draaien op een oude Kona met een 1F32A lader, die zou als de zon laadt dus max 25A laden en niet opschakelen naar 3F
@dingo35 dank voor al je inspanningen _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dingo35
Ik blijf dit maar herhalen, mensen lezen deze thread niet en de handleiding niet: de CONTACTOR2 Auto optie schakelt alleen maar van 3F naar 1F; functionaliteit om van 1F terug naar 3F te schakelen is niet geimplementeerd; vanuit de community kwam ooit een PR maar die is teruggetrokken omdat het toch wat te complex bleek.
Er is heel even een v3.6.10plus fork gepubliceerd, die claimde goede testresultaten te hebben, maar ook die werd vrijwel onmiddellijk weer teruggetrokken.

De AUTO functie is dus behoorlijk experimenteel, beter is om Always Off of Solar Off te gebruiken...

EDIT: Zojuist nog maar een extra regel aan de documentatie toegevoegd, met veel hoofdletters en uitroeptekens voor de "scannende lezer" :-)

[ Voor 10% gewijzigd door dingo35 op 28-10-2024 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Dat was me inderdaad niet bekend (ondanks dat ik hier al heel wat maandjes meelurk), maar je hebt gelijk, in de documentatie staat inderdaad alleen het switchen van 3 naar 1 beschreven en niet terug, dat was een aanname.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
dingo35 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:04:
[...]
Nee C2 manipulatie wordt (nog) niet ondersteund als Power Sharing is enabled.... verdwijnt als het goed is ook uit het LCD menu.
Heb ik helaas slecht nieuws voor je :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/po0mFFftgGmEqmRNkOPoErWQgFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QnnOBcTD2ABWcmRYwjE1KXnd.jpg?f=fotoalbum_large

De EVSE staat ingesteld als Master en in het menu kan ik vervolgens gewoon de C2 optie zien en ook instellen. In HA zit de C2 optie ook.

En wat mij betreft graag zo houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Ja dat klopt, meer precies ging het hier om de "Auto" keuze.
Always On, Always Off en Solar Off hebben verder niets van doen met de distributie van de stroom dus kunnen domweg geschakeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benthouse
Vanmiddag nieuwe sensorbox v2 opgehaald in Venhuizen. Zit er inmiddels tussen en alles werkt weer. Ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om de FW te flashen naar 3.7.1.

@dingo35 : dank voor je vele werk en snelle reacties hier op het forum, wordt gewaardeerd!

[ Voor 41% gewijzigd door benthouse op 28-10-2024 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerte
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23:13
Kan iemand mij helpen met de EV-meter ( Eastron SDM72D-M-2-MID)

als ik EV-meter instel op Eastron 3P krijg ik vaak een “communicatie error” en knipperend telefoon icoon op de Eastron
Krijg hem tijdelijk terug werkend door opnieuw in te stellen op de smartevse en direct te laden.

Heb hem bij wijze vans test al eens ingesteld op "custom" maar dat gaf foute waardes bij EV-current L1-L2-L3

welke instelling heb ik fout ?

Firmware 3.7.1
Sensorbox v2 en Eastron delen een kabeltje op modus a/b/gnd

[ Voor 52% gewijzigd door Kerte op 28-10-2024 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
dingo35 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:31:
Ja dat klopt, meer precies ging het hier om de "Auto" keuze.
Always On, Always Off en Solar Off hebben verder niets van doen met de distributie van de stroom dus kunnen domweg geschakeld worden.
De C2 Auto optie is ook beschikbaar als de EVSE in Power share Master stand staat :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxrrU-NZceVLKgz93sXmePPlU7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mIUOBEXZ8xozcLl37gLK9HWE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Ja en in de documentatie staat toch echt duidelijk dat Auto alleen werkt als Power Sharing Disabled is.

Maar goed, als het bij jou wel werkt, good for you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
Ik ben aan het spelen met de SmartEVSE en heb voor domoticz een script waarbij begonnen wordt met laden als er 1400 Watt, 6A beschikbaar is.

Zet ik de SmartEVSE op Solar en geef alleen de P1 data door dan zorgt de SmartEVSE er zelf voor dat er onder de 6A niet geladen wordt. Min - 6A

Ik heb CoPilot er eens bijgehaald en die bevestigde wat ik eerder gelezen had, dat de laadverliezen bij lage vermogens vrij groot zijn.
Is het het overwegen waard om het minimum bijvoorbeeld op 8A te zetten?
Onderstaand de mening van CoPilot over het laden.

De relatie tussen het aantal ampère waarmee een elektrische auto wordt geladen en de laadverliezen is vrij significant. Over het algemeen geldt dat hoe hoger het laadvermogen (ampère), hoe efficiënter het laadproces en hoe lager de laadverliezen.

Hier zijn enkele belangrijke punten:

1. **Laadsnelheid en Verliezen**: Bij lagere laadvermogens (zoals bij een standaard stopcontact) kunnen de laadverliezen variëren tussen 10% en 30%¹². Dit komt doordat de ingebouwde oplader van de auto minder efficiënt werkt bij lagere stromen, wat resulteert in meer energieverlies in de vorm van warmte².

2. **Efficiëntie van de Oplader**: De ingebouwde oplader in de auto zet wisselstroom (AC) om in gelijkstroom (DC) om de batterij op te laden. Deze omzetting is efficiënter bij hogere stromen, waardoor de laadverliezen afnemen².

3. **Laadkabel en Weerstand**: Ook de laadkabel speelt een rol. Een kortere kabel met een hogere stroomsterkte heeft minder weerstand, wat resulteert in minder energieverlies tijdens het laden².

4. **Maximaal Laadvermogen**: Het gebruik van een wallbox of een laadpunt met een hoger vermogen (bijvoorbeeld 11 kW) kan de laadverliezen aanzienlijk verminderen, vaak tot slechts 5% tot 10%¹³.

Samengevat, door met een hoger vermogen te laden, kun je de laadverliezen minimaliseren en efficiënter gebruik maken van de beschikbare energie.

Bron: Gesprek met Copilot 29-10-2024
(1) Hoe langzamer je laadt, hoe duurder het is | ANWB. https://www.anwb.nl/auto/...uisladen-elektrische-auto.
(2) Laadverlies elektrische auto: waar gaat de energie naartoe?. https://go-e.com/nl-nl/magazine/laadverlies-elektrische-auto.
(3) Stroomverlies bij Elektrische auto’s opladen - GRID. https://grid.com/blogs/st...elektrische-autos-opladen.
(4) Laadverlies bij opladen elektrische auto aan stopcontact - ANWB. https://www.anwb.nl/exper...sche-auto-aan-stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Mijn Enyaq verbruikt 200-220W tijdens het laden. Is inderdaad een reden voor mij om niet te langzaam te laden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemI
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:51
tukker999 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 00:49:
Ik ben aan het spelen met de SmartEVSE en heb voor domoticz een script waarbij begonnen wordt met laden als er 1400 Watt, 6A beschikbaar is.

Zet ik de SmartEVSE op Solar en geef alleen de P1 data door dan zorgt de SmartEVSE er zelf voor dat er onder de 6A niet geladen wordt. Min - 6A

Ik heb CoPilot er eens bijgehaald en die bevestigde wat ik eerder gelezen had, dat de laadverliezen bij lage vermogens vrij groot zijn.
Je kunt de minimale stroom ('start current') instellen op -8A als je wilt. Of anders de min charge setting op 8A zodat er altijd met minimaal 8A geladen wordt.

Dat de ondergrens standaard op 6A staat is omdat binnen de specificatie voor de communicatie van de laadstroom tussen laadpunt en auto (IEC 61851-1) deze niet lager kan zijn dan 6A (10% duty cycle).

En eens dat het meestal efficiënter is om met hogere vermogens te laden, maar hoeveel dit uithaalt en of dit een probleem is, is per situatie verschillend. De huidige implementatie (waarbij de ondergrens instelbaar is) laat iedereen vrij om dit (binnen de specificaties) zo te doen als hem/haar het beste lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
dingo35 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 00:55:
Mijn Enyaq verbruikt 200-220W tijdens het laden. Is inderdaad een reden voor mij om niet te langzaam te laden...
En in dit topic (of een ander) heb ik onder aanwijzing van een ander zitten rekenen met laden icm dynamische tarieven: het is financieel gunstiger om op goedkope tijden met een zo hoog mogelijk vermogen te laden, dan om te proberen je zonne-energie 1-op-1 in je auto te stoppen.

Dus mocht je in NL zitten met dynamische tarieven (uur-prijzen) zonder terugleverboetes, dan vooral zo hard mogelijk laden op de goedkope uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Hmmbob schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:12:
[...]

En in dit topic (of een ander) heb ik onder aanwijzing van een ander zitten rekenen met laden icm dynamische tarieven: het is financieel gunstiger om op goedkope tijden met een zo hoog mogelijk vermogen te laden, dan om te proberen je zonne-energie 1-op-1 in je auto te stoppen.

Dus mocht je in NL zitten met dynamische tarieven (uur-prijzen) zonder terugleverboetes, dan vooral zo hard mogelijk laden op de goedkope uren.
Ik ben benieuwd naar die berekening, heb 'm hier niet langs zien komen. Waarom was het goedkoper?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
mukky schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:51:
[...]

Ik ben benieuwd naar die berekening, heb 'm hier niet langs zien komen. Waarom was het goedkoper?
Kort door de bocht: omdat je meer kWh afneemt tegen het laagste tarief, en daardoor meer kWh kan terugleveren tegen een iets hoger tarief.

edit: en omdat je rendement beter is op hoger vermogen, zoals hierboven ook al aangehaald (langzaam laden is erg inefficient)

[ Voor 15% gewijzigd door Hmmbob op 29-10-2024 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:15
tukker999 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 00:49:

Onderstaand de mening van CoPilot over het laden.

De relatie tussen het aantal ampère waarmee een elektrische auto wordt geladen en de laadverliezen is vrij significant. Over het algemeen geldt dat hoe hoger het laadvermogen (ampère), hoe efficiënter het laadproces en hoe lager de laadverliezen.

Hier zijn enkele belangrijke punten:

1. **Laadsnelheid en Verliezen**: Bij lagere laadvermogens (zoals bij een standaard stopcontact) kunnen de laadverliezen variëren tussen 10% en 30%¹². Dit komt doordat de ingebouwde oplader van de auto minder efficiënt werkt bij lagere stromen, wat resulteert in meer energieverlies in de vorm van warmte².

2. **Efficiëntie van de Oplader**: De ingebouwde oplader in de auto zet wisselstroom (AC) om in gelijkstroom (DC) om de batterij op te laden. Deze omzetting is efficiënter bij hogere stromen, waardoor de laadverliezen afnemen².

3. **Laadkabel en Weerstand**: Ook de laadkabel speelt een rol. Een kortere kabel met een hogere stroomsterkte heeft minder weerstand, wat resulteert in minder energieverlies tijdens het laden².

4. **Maximaal Laadvermogen**: Het gebruik van een wallbox of een laadpunt met een hoger vermogen (bijvoorbeeld 11 kW) kan de laadverliezen aanzienlijk verminderen, vaak tot slechts 5% tot 10%¹³.

Samengevat, door met een hoger vermogen te laden, kun je de laadverliezen minimaliseren en efficiënter gebruik maken van de beschikbare energie.

Bron: Gesprek met Copilot 29-10-2024
(1) Hoe langzamer je laadt, hoe duurder het is | ANWB. https://www.anwb.nl/auto/...uisladen-elektrische-auto.
(2) Laadverlies elektrische auto: waar gaat de energie naartoe?. https://go-e.com/nl-nl/magazine/laadverlies-elektrische-auto.
(3) Stroomverlies bij Elektrische auto’s opladen - GRID. https://grid.com/blogs/st...elektrische-autos-opladen.
(4) Laadverlies bij opladen elektrische auto aan stopcontact - ANWB. https://www.anwb.nl/exper...sche-auto-aan-stopcontact.
Het is inderdaad zo dat gemiddeld gesproken auto's bij lage laadsnelheid minder relatief meer verlies hebben dan bij een hoge. Echter het verschilt nogal per auto, en er is weinig autospecifiek onderzoek te vinden.

Ik vond dit wel een interessante bron:
https://data.dtu.dk/artic...ration_-_dataset/25425262

Voor mijn auto lijkt het "vaste verlies" 124 watt te zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0enftp18uHAWKEDGtmrQsMSRXo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0VjeVyS3wmTQX6Ahj3HMUivA.png?f=user_large

En omdat mijn laadpaal door de installateur op 3x2,5mm2 is aangesloten (7 meter) heb ik boven de 16A best wel wat verlies in de kabel. Dus voor mij is de penalty van langzaam laden beperkt en is puur solar laden aantrekkelijk.
(nog 2 keer gebeld met de installateur waarom ze niet met 3x4mm2 mijn 32A laadpaal, op 25A afgeregeld, aansloten. Maar "nee meneer, dat is echt niet nodig. Dit voldoet aan de norm")

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
BarryH schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:43:
Het is inderdaad zo dat gemiddeld gesproken auto's bij lage laadsnelheid minder verlies hebben dan bij een hoge.
Euhmz, precies andersom toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:55

timovd

Voorsprong door techniek

Lage laadsnelheid betekent relatief veel stand-by-verlies. Pas bij een veel hogere snelheid - maar dan praten we over DC-laden - is er meer warmteontwikkeling waardoor de verliezen weer hoger zijn.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_van_eck
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:23
Bij een frequency regelaar voor motoren kan je de verliezen onderverdelen in:
1. Constant losses;
2. Conduction losses, proportional with current (Stroom)
3. Switching losses, proportional with Fsw (Schakel frequentie)

Voor de AC-lader in de auto zal dit niet anders zijn. Je heb dus altijd je vaste verliezen om de AC-lader te laten functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
Ik vind het leuk om te puzzelen en vraag mij het volgende af.
- Als ik de SmartEVSE 'Normal' aanstuur heb ik het zo ingesteld dat elke minuut een gelijk of ander Amperage wordt gekozen met in mijn geval vaste stappen Off, 6A, 8A, 10A, 13A, 16A , net als de bijgelverde Schuko kabel van de auto.
- Als ik de SmartEVSE 'Solar' aanstuur dan wisselt het Amperage gelijk met de P1 meter en wel elke 10 seconden.
- Als het Amperage stapsgewijs wisselt zie ik op de S0 meter (uitleg voor Domoticz) hoe het Wattage langzaam toeneemt of afneemt .

Vraag: Is er op het moment van wijzigen van het Amperage meer laadverlies?

Waarschijnlijk denk ik te 'menselijk' in de zin dat versnelling meer energie kost dan het handhaven van een constante snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:16
tukker999 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:27:
Ik vind het leuk om te puzzelen en vraag mij het volgende af.
- Als ik de SmartEVSE 'Normal' aanstuur heb ik het zo ingesteld dat elke minuut een gelijk of ander Amperage wordt gekozen met in mijn geval vaste stappen Off, 6A, 8A, 10A, 13A, 16A , net als de bijgelverde Schuko kabel van de auto.
- Als ik de SmartEVSE 'Solar' aanstuur dan wisselt het Amperage gelijk met de P1 meter en wel elke 10 seconden.
- Als het Amperage stapsgewijs wisselt zie ik op de S0 meter (uitleg voor Domoticz) hoe het Wattage langzaam toeneemt of afneemt .

Vraag: Is er op het moment van wijzigen van het Amperage meer laadverlies?

Waarschijnlijk denk ik te 'menselijk' in de zin dat versnelling meer energie kost dan het handhaven van een constante snelheid.
Nee.
Laden wordt geregeld door omvormer in de auto. Die krijgt zijn “setpoint” via de laadpaal. Die staat al continu te regelen en mag op ander nivo regelen.
Het heeft echter geen “massa”, dus je hoeft niks “mee te slepen” om naar ander setpoint te gaan.
Aan iemand vertellen hoe hard die mag praten heeft op vergelijkbare manier geen “omstel verlies”.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:13
Lees al tijden mee hier - nu onverwacht toch mogelijkheid om EV te rijden via WG, leek me eerder geen optie.
Uiteraard kan Laadpaal meegeleasd worden.

Door de recente toevoeging van OCPP lijkt het me geweldig om zelf een laadpaal te laten realiseren.

Nadelen van laadpaal via werkgever zijn voor mij voornamelijk dat je geen controle over installatie in zowel meterkast als de laadpaal zelf hebt. Zal overal de goedkoopste onderdelen gebruikt worden. (dikte draad bv en meterkast componenten)
Voordeel is ook wel duidelijk: totale ontzorging. Als de paal niet werkt een belletje en iemand komt het oplossen. Kosten in dat geval voor de zaak.

Dus het liefst zou ik SmartEVSE willen inzetten en daarmee via OCPP zakelijk verekenen.
Echter dat zit er pas net in. Niet te verwachten dat dat allemaal al foutloos is natuurlijk.
En kan iedere Laadpas provider ermee omgaan?

Best spannende stap om hierin te duiken. Neem aan dat ik kan informeren bij de zaak wie de provider is en vervolgens kijken of die een niet standaard paal accepteren welke via een wss link te koppelen is.

Als zij dat accepteren zou ik ervoor kunnen gaan. Hebben jullie nog tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
m.eddy schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:37:
Nadelen van laadpaal via werkgever zijn voor mij voornamelijk dat je geen controle over installatie in zowel meterkast als de laadpaal zelf hebt. Zal overal de goedkoopste onderdelen gebruikt worden. (dikte draad bv en meterkast componenten)
Voordeel is ook wel duidelijk: totale ontzorging. Als de paal niet werkt een belletje en iemand komt het oplossen. Kosten in dat geval voor de zaak.
Dat is precies het verhaal idd, je wordt ontzorgd, maar meestal wel met goedkope en gesloten zooi. En als je binnen de afschrijvingstermijn bij de betreffende WG vertrekt mag ie weer van de muur of moet je er alsnog loonbelasting over betalen.
Dus het liefst zou ik SmartEVSE willen inzetten en daarmee via OCPP zakelijk verekenen.
Echter dat zit er pas net in. Niet te verwachten dat dat allemaal al foutloos is natuurlijk.
En kan iedere Laadpas provider ermee omgaan?

Best spannende stap om hierin te duiken. Neem aan dat ik kan informeren bij de zaak wie de provider is en vervolgens kijken of die een niet standaard paal accepteren welke via een wss link te koppelen is.

Als zij dat accepteren zou ik ervoor kunnen gaan. Hebben jullie nog tips?
Dat is niet helemaal hoe het werkt, je koppelt straks via OCPP aan een backoffice provider, zoals e-flux (marktstandaard en heb ik goeie ervaringen mee, maar kost je wel 5 euro/maand) of tapelectric (gratis, moet ik nog gaan proberen). En zo zijn er nog tientallen aanbieders. Die backoffice providers bieden vervolgens "roaming" toegang voor de aanbieders van laadpassen tot jouw paal en regelen de betaling tegen het door jou ingestelde tarief. De laadpasaanbieder ziet verder totaal niet welk type paal jij hebt verder, dus als je maar kan koppelen met de OCPP/backoffice aanbieder die werkt met jouw pas, dan werkt het. E-flux heeft de meeste kans van slagen, want dat gebruikt bijna iedereen tegenwoordig.

Je werkgever of leasemij zal je straks een laadpas verstrekken, iets van Shell, MultiTankCard oid. Daarmee kan je dan (vrijwel) overal laden, ook bij jouw paal. Je moet dus even vragen welke laadpas je er bij krijgt, dan kan je daarna checken of die met je backoffice provider werkt, maar de kans is 99,9% van wel.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
RonJ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:57:
[...]

Dat is precies het verhaal idd, je wordt ontzorgd, maar meestal wel met goedkope en gesloten zooi. En als je binnen de afschrijvingstermijn bij de betreffende WG vertrekt mag ie weer van de muur of moet je er alsnog loonbelasting over betalen.

[...]

Dat is niet helemaal hoe het werkt, je koppelt straks via OCPP aan een backoffice provider, zoals e-flux (marktstandaard en heb ik goeie ervaringen mee, maar kost je wel 5 euro/maand) of tapelectric (gratis, moet ik nog gaan proberen). En zo zijn er nog tientallen aanbieders. Die backoffice providers bieden vervolgens "roaming" toegang voor de aanbieders van laadpassen tot jouw paal en regelen de betaling tegen het door jou ingestelde tarief. De laadpasaanbieder ziet verder totaal niet welk type paal jij hebt verder, dus als je maar kan koppelen met de OCPP/backoffice aanbieder die werkt met jouw pas, dan werkt het. E-flux heeft de meeste kans van slagen, want dat gebruikt bijna iedereen tegenwoordig.

Je werkgever of leasemij zal je straks een laadpas verstrekken, iets van Shell, MultiTankCard oid. Daarmee kan je dan (vrijwel) overal laden, ook bij jouw paal. Je moet dus even vragen welke laadpas je er bij krijgt, dan kan je daarna checken of die met je backoffice provider werkt, maar de kans is 99,9% van wel.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Hier zit precies de info in die ik nodig had.
Hoe geef ik een plus2? _/-\o_

Ik ga bellen om de laadpas-info te achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Graag gedaan. Heb net de SmartEVSE + Tapelectric combinatie gelijk maar even uitgeprobeerd, dat was letterlijk binnen 2 minuten geregeld. Het lijkt er wel op dat dit alleen werkt icm de RFID lezer (die zijn momenteel uitverkocht bij Stegen), dus ik heb het maar weer uitgezet, want hij forceert m steeds naar Mode=Off nu. Zodra ik de RFID lezer binnen heb ga ik de OCPP functionaliteit verder testen.

Nog even wat anders, ik heb mijn setup nu gebouwd met een sensorbox v2 + CT-spoelen. Maar ik ben ondertussen ook bezig met de smart-grid regeling voor m'n warmtepomp en die wil graag een S0-signaal van de hoofdmeter. Ik had dus achteraf beter voor een 2e eastron als MainsMeter kunnen gaan, want dan kan ik die functies combineren in 1 meterdevice. Ik heb alleen de verpakking van de SB al weggegooid, dus terugsturen naar Stegen wordt 'm ook niet. Dus, mocht iemand hier interesse hebben in een vrijwel nieuwe sensorbox v2 + 3 ct-klemmen voor een leuke prijs, stuur me even een DM. :)

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:04
Vandaag van 1.x naar 3.7.1 geupdate. Ging vlekkeloos.

Wat mij opviel is dat EVEnergyCharged altijd 0 is. Dit zal vast ook al zijn geweest bij 1.x alleen nooit naar gekeken maar ivm (toekomstige) OCPP is dit wel nodig :).

Ik heb een kWh meter echter die is niet via modbus aangesloten op de SmartEVSE (gebruik de data ook voor andere zaken)

Hoe krijg ik de data in SmartEVSE zonder de kWh meter aan te sluiten via modbus?
Via MQTT zou mooi zijn...
RonJ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:30:
Graag gedaan. Heb net de SmartEVSE + Tapelectric combinatie gelijk maar even uitgeprobeerd, dat was letterlijk binnen 2 minuten geregeld. Het lijkt er wel op dat dit alleen werkt icm de RFID lezer (die zijn momenteel uitverkocht bij Stegen), dus ik heb het maar weer uitgezet, want hij forceert m steeds naar Mode=Off nu. Zodra ik de RFID lezer binnen heb ga ik de OCPP functionaliteit verder testen.
Houd ons op de hoogte mbt OCPP, ik volg het aandachtig mee :).

Ondertussen ook maar eens die RFID lezer bestellen :+.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
RonJ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:30:

Nog even wat anders, ik heb mijn setup nu gebouwd met een sensorbox v2 + CT-spoelen. Maar ik ben ondertussen ook bezig met de smart-grid regeling voor m'n warmtepomp en die wil graag een S0-signaal van de hoofdmeter. Ik had dus achteraf beter voor een 2e eastron als MainsMeter kunnen gaan, want dan kan ik die functies combineren in 1 meterdevice. Ik heb alleen de verpakking van de SB al weggegooid, dus terugsturen naar Stegen wordt 'm ook niet. Dus, mocht iemand hier interesse hebben in een vrijwel nieuwe sensorbox v2 + 3 ct-klemmen voor een leuke prijs, stuur me even een DM. :)
Heb jij het volledige pad al eens getest? SmartEVSE - Backoffice - Laadpas provider - Werkgever?
Kan me voorstellen dat als het een paar keer niet goed werkt dat de Backoffice begint te klagen dat de paal niet goed is of zo? En daarmee ook de rest van de betrokkenen?

Betreffende het meten van de fases in de meterkast. Irriteert mij een beetje dat veel technieken zelf de stroom willen meten. Ik snap dat niet iedereen een P1 meter heeft die elke seconde levert. Heb Envoy als PV en die heeft dus ook van die meetspoelen. Sensorbox kan dat volgens mij ook , maar tevens vanaf een P1 meter als ik me niet vergis. Straks allemaal een home battery die ook de stromen wil weten natuurlijk. Wordt druk bij die fase draden. En de warmtepompt dus ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Ik draai ondertussen ook al de nodige jaren met de SmartEVSE. Eerst v2 nu al een tijdje V3 met Sekri firmware. Werkt erg goed allemaal en blij mee!

Nu met de OCPP ondersteuning wil ik toch weer eea gaan aanpassen.
Had nog een RFID lezer liggen van van Stegen van een paar jaar geleden, maar die werkt helaas nog met de 6 bits. Dus nog een nieuwe bestellen.

Heb nu wel het aantal kWh nodig voor de OCPP. Momenteel hou ik hetzelf bij via Home Assistant. Heb een Eastron SDM72D met alleen een pulse uitgang. Die is nu via een Youless LS120 in het netwerk gekoppeld met Home Assistant.
Ik kom hier nu niet helemaal uit. Is het mogelijk om die data vanuit Home Assistant naar de SmartEVSE te krijgen? Want dan kan deze het weer rapporteren naar het OCPP backend.

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Laatst online: 00:30
m.eddy schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:08:
[...]

Heb jij het volledige pad al eens getest? SmartEVSE - Backoffice - Laadpas provider - Werkgever?
Betreffende het meten van de fases in de meterkast. Irriteert mij een beetje dat veel technieken zelf de stroom willen meten. Ik snap dat niet iedereen een P1 meter heeft die elke seconde levert. Heb Envoy als PV en die heeft dus ook van die meetspoelen. Sensorbox kan dat volgens mij ook , maar tevens vanaf een P1 meter als ik me niet vergis. Straks allemaal een home battery die ook de stromen wil weten natuurlijk. Wordt druk bij die fase draden. En de warmtepompt dus ook?
Hier loop ik ook tegenaan. Mijn thuisaccu werkt eigenlijk alleen met een eigen meter op de hoofdaansluiting. Weer vier eenheden kwijt in de meterkast. Kan hem dan wel via de omvormer uitlezen maar echt handig is dat niet.
Zelfde met Modbus, veel apparaten die modbus ondersteunen willen zelf de master zijn. En daar kun je er maar één hebben op de bus, dus zijn alle apparten op de bus meteen geclaimd. Wat dat betreft fijn dat de SmartEVSE gewoon data via een API accepteert.
Ik hou er ook niet zo van dat ik een relatief dom apparaat als een omvormer moet gebruiken om data uit te lezen en die vervolgens in mijn IoT infrastructuur moet gooien. Omvormer stuk en alles valt om…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dingo35
[...]

WBetreffende het meten van de fases in de meterkast. Irriteert mij een beetje dat veel technieken zelf de stroom willen meten. Ik snap dat niet iedereen een P1 meter heeft die elke seconde levert. Heb Envoy als PV en die heeft dus ook van die meetspoelen. Sensorbox kan dat volgens mij ook , maar tevens vanaf een P1 meter als ik me niet vergis. Straks allemaal een home battery die ook de stromen wil weten natuurlijk. Wordt druk bij die fase draden. En de warmtepompt dus ook?
Ja en dat is nog maar het begin van het probleem, want alle grootverbruikers willen natuurlijk bewaken dat ze de hoofdzekering niet overbelasten. Dus als dat dreigt te gebeuren, gaan ze _allemaal_ terugregelen. En dan ontstaat er onverwacht extra verbruiksruimte, en dan gaan ze _allemaal_ weer opregelen.
Wordt een regeltechnische puinhoop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Dank, deze had ik al gevonden en gelezen. Hier staat enkel hoe je de huidige fases vebruik kan sturen (heb ik al) en niet hoeveel kWh geladen is....

Of ik kijk verkeerd, dan vraag ik vriendelijk waar precies het dan staat.

Edit:
Inmiddels test scripts gevonden, moet goedkomen dan :+.

[ Voor 6% gewijzigd door Jazsie op 30-10-2024 15:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
[...]

Kan me voorstellen dat als het een paar keer niet goed werkt dat de Backoffice begint te klagen dat de paal niet goed is of zo? En daarmee ook de rest van de betrokkenen?
Nee, want ik heb nog geen RFID lezer. En ik heb tegenwoordig ook geen laadpas van de werkgever meer, want ik ben prive gaan rijden. Hoewel ik t wel met 1 van onze prive eflux pasjes zou kunnen testen straks, zodra de RFID is toegevoegd.

Maar dat lijkt me sterk, zolang SmartEVSE zich maar aan de OCPP standaard houdt zullen ze verder niet klagen. Die backoffice interesseert het ook geen bal wat er verder achter zit.
Ja eens, het wordt echt een janboel zo. Ik hoop dus straks 1 Eastron te gaan gebruiken voor de SmartEVSE én de warmtepomp. Sensorbox kan idd met P1, maar ik heb (nog) geen DSMR5 meter hier, dus dat werkt vooralsnog alleen met de spoelen. En daarnaast heb ik dan nog een inline of modbus meter nodig voor de SolarEdge omvormers (en evt. SE accu's). Of weer iets voor een ander merk accu, al hoewel een victron lader (1 van de opties op mijn lijstje) geloof ik wel met een modbus kan werken.

En zo heb je al snel een hele serie meters in je kast zitten, die zoals @dingo35 ook al terechtaangeeft, dan vervolgens alsnog lekker tegen elkaar gaan zitten inwerken zonder dat er één centrale controller is die het gehele plaatje overziet, iets als EVCC.io lijkt veelbelovend voor het autoladen, maar doet eigenlijk niks dat de SmartEVSE niet ook al kan en dekt niet het hele smart-aansturen van de woning af, maar alleen de use case van het autoladen.

De grote fabrikanten lijken iig weinig haast te maken met enige standaardisatie op dit vlak, die vinden het vooralsnog veel belangrijker om je vooral zoveel mogelijk in het eigen ecosysteempje te vendorlocken.

[ Voor 8% gewijzigd door RonJ op 30-10-2024 16:58 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:48
Hier vandaag de update naar 3.7.1 geprobeerd uit te voeren, maar helaas lijkt hij nu overleden. Net 2 maanden geleden geïnstalleerd.

Iemand een idee of het ding gereset moet worden, of dat hij vervangen moet worden?

Bij opnieuw spanning op de SmartEVSE te zetten, brand het scherm 1 seconde en schakelt weer uit.

[ Voor 22% gewijzigd door Xerox op 30-10-2024 17:22 ]

PSN: Redrafted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Heb je vanaf 3.7.0 naar 3.7.1 geupdate? Dan moet je even teruglezen. Ding is dan zeker niet overleden, maar er staat de verkeerde firmware file op (voor de sensorbox ipv smartevse) die het schermpje niet aanstuurt. Je kan er dan wel gewoon nog naartoe in de browser en alsnog de juiste file uploaden.

[ Voor 17% gewijzigd door RonJ op 30-10-2024 17:25 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerox
RonJ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:23:
Heb je vanaf 3.7.0 naar 3.7.1 geupdate? Dan moet je even teruglezen. Ding is dan zeker niet overleden, maar er staat de verkeerde firmware file op (voor de sensorbox ipv smartevse) die het schermpje niet aanstuurt. Je kan er dan wel gewoon nog naartoe in de browser en alsnog de juiste file uploaden.
Browser doet het ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Xerox schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:24:
[...]

Browser doet het ook niet.
Ook niet op een ander IP? Misschien even in je router checken?

Anders kan je m ook nog via de usb-c poort flashen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xerox
RonJ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:26:
[...]

Ook niet op een ander IP? Misschien even in je router checken?

Anders kan je m ook nog via de usb-c poort flashen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Nee helaas. Ik heb zelf ook geen idee hoe 't via de laptop moet. :/
Mocht iemand kunnen helpen, graag. :) Ik heb alleen een MacBook, geen windows.

Gelukkig ben jij er met jouw post. Hij werkt weer. :) Thanks!!

Even een weekend niet gelezen en het gaat mis.. Volgende keer maar eerst weer lezen voor ik iets doe. :+

[ Voor 16% gewijzigd door Xerox op 30-10-2024 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
Ik heb weer een beetje zitten rekenen en de opbrengst van de zonnepanelen (6000 Wp, jaarlijkse opbrengst gemiddeld over 2021 tm 2023 5239 kWh) op een rijtje gezet.
Voor het rekenwerk gebruik ik de limieten van 6A, 8A, 10A, 13A en 16A op de 1 fase laadpaal, 1400W, 1850W, 2300W, 3000W en 3600W
De gebruikte formule om het aantal uren voor de 5 groepen te berekenen in SQLite is:
code:
1
select count(*)/12 from DayData where DATE(TimeStamp, 'unixepoch')< '2024-01-01' and DATE(TimeStamp, 'unixepoch')>= '2021-01-01' and Power >= 1400 and Power < 1850;

Ik heb rekening gehouden met een gemiddeld achtergrondgebruik in huis van 150W, allerlei apparaten wasmachine, vaatwasser, waterkoker, TV etc.
De uitkomsten per jaar gemiddeld:
  • >= 3750W - 212 uur - 5%
  • >= 3150W - 195 uur - 4,5%
  • >= 2450W - 300 uur - 7%
  • >= 2000W - 93 uur - 2%
  • >= 1550W - 336 uur - 8%
  • < 1550W - 3091 uur - 73%
Het eerste dat opvalt is dat 73% van de tijd dat de zonnepanelen energie leveren er niet geladen kan worden want te weinig energie beschikbaar.

De maximaal beschikbare opbrengst voor de auto zou dan 2671 kWh zijn.
Alles bij elkaar opgeteld en met 20 kWh/100km zou je met de oogst van het dak een kleine 13.355 km kunnen rijden.
In het echt ligt dat toch wel wat anders.
- de auto staat vaak overdag niet bij huis en aan de lader.
- de accu kan ook wel eens een keertje al helemaal vol zijn.
- gezien de lage stroomsterkte mag je uitgaan van 15% laadverliezen

Alleen al door de laadverliezen kan je niet 13.355 km maar 11.350 km ver komen.

Ik heb de afgelopen jaren geladen met een nog niet slimme EVBox die de keuze uit of 16A - 3600W had en sinds een aantal weken de SmartEVSE.
Vanaf 1 november houd ik de standen bij en ben heel benieuwd wanneer er in het echt geladen kan worden op energie van het dak. 's Zomers is er een overschot dat de auto niet kan opnemen en 's winters is er vooral veel te weinig

Ik lees op dit forum veel over 3 fase laden thuis, maar ik vraag me af of dat veel toevoegt.
Je kan veel sneller laden, maar daar staat tegenover dat er weinig momenten zijn dat er zoveel energie beschikbaar is dat je meer dan 16A kunt laden op zonne-energie.
Ik vermoed namelijk dat er niet veel bezoekers van dit forum zijn die zomaar 10.000 Wp op hun dak hebben liggen.

En o ja, ik ben erg blij met de SmartEVSE, want behalve dat het me heel veel tijd en plezier heeft gekost met uitzoeken, installeren en vooral programmeren is de investering er volgens mij al binnen een half jaar uit.

[ Voor 4% gewijzigd door tukker999 op 30-10-2024 22:09 . Reden: tiepvoutje, nog een tipevoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
dingo35 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:39:
[...]

Ja en dat is nog maar het begin van het probleem, want alle grootverbruikers willen natuurlijk bewaken dat ze de hoofdzekering niet overbelasten. Dus als dat dreigt te gebeuren, gaan ze _allemaal_ terugregelen. En dan ontstaat er onverwacht extra verbruiksruimte, en dan gaan ze _allemaal_ weer opregelen.
Wordt een regeltechnische puinhoop...
Klopt.
Ik denk ook dat we richting een “energy broker” gaan.
Oftewel:
- 1 centrale energie verdeler (energy broker)
- een gebruiker die actief wil worden doet een request aan de “energy broker”
- de energy broker geeft gebruikers volgens een prioriteit schema vrij

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Hmmbob schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:10:
[...]

Kort door de bocht: omdat je meer kWh afneemt tegen het laagste tarief, en daardoor meer kWh kan terugleveren tegen een iets hoger tarief.

edit: en omdat je rendement beter is op hoger vermogen, zoals hierboven ook al aangehaald (langzaam laden is erg inefficient)
Dank @Hmmbob en @tukker999 ; het beeld lijkt te ontstaan dat voor de gemiddelde SmartEVSE gebruiker, zelfs met zonnepanelen, het 's nachts laden icm dynamisch contract het simpelste en het goedkoopste lijkt te worden.

Dat kan nu ook al dmv delayed laden, maar het kan wellicht mooier (op basis van de aangekondigde electriciteitsprijzen) of simpeler (als het dal doorgaans tussen 0:00 en 5:00 ligt is een "Night" mode voor de hand liggend).

Ben benieuwd wat voor laad-algoritmen en user-interfaces (mn de "wife acceptable interfaces") jullie gebouwd hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
dingo35 in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"Ben benieuwd wat voor laad-algoritmen en user-interfaces (mn de "wife acceptable interfaces") jullie gebouwd hebben?
Goeie!
Hier in huis kan alles via de app, maar voor mevrouw Tukker liggen overal van die KlikAanKlikUit dingen die de Shelly's van de lichten en de zonwering aansturen.
Het laden van de auto - net zoals voorheen het tanken - is mijn zorg.
Hmmbob schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:12:Dus mocht je in NL zitten met dynamische tarieven (uur-prijzen) zonder terugleverboetes, dan vooral zo hard mogelijk laden op de goedkope uren.
Dan moeten het wel heel gunstige dynamische tarieven zijn.
Hierzo 27,5 en 23,5 cent voor dag en voor nacht met terugleverkosten van 11 cent.
Dan lijkt het voorlopig nog aantrekkelijk om naast het 's nachts laden ook overdag op zonnestroom wat bij te laden.

[ Voor 37% gewijzigd door tukker999 op 31-10-2024 00:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
dingo35 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 23:43:
[...]

Dank @Hmmbob en @tukker999 ; het beeld lijkt te ontstaan dat voor de gemiddelde SmartEVSE gebruiker, zelfs met zonnepanelen, het 's nachts laden icm dynamisch contract het simpelste en het goedkoopste lijkt te worden.

Dat kan nu ook al dmv delayed laden, maar het kan wellicht mooier (op basis van de aangekondigde electriciteitsprijzen) of simpeler (als het dal doorgaans tussen 0:00 en 5:00 ligt is een "Night" mode voor de hand liggend).

Ben benieuwd wat voor laad-algoritmen en user-interfaces (mn de "wife acceptable interfaces") jullie gebouwd hebben?
Nu er nog salderen bestaat is dat ongeveer zo. Al heb ik het idee dat je met zonnepanelen wel heel erg goed moet regelen om met een dynamisch contract beter uit te zijn dan met een vast contract.

Maar du moment dat het salderen verdwijnt wordt het radicaal anders. Dan wordt het juist zaak terugleveren te minimaliseren omdat je daar vrijwel niks voor terug krijgt. Dan is op 1 fase op 6A laden ondanks efficiency verlies beter dan stroom verloren laten gaan.

Kortom…. Ik denk dat iets helemaal optimaliseren op huidige situatie tegen de tijd dat het goed werkt achterhaald is.

Nb… juist met een vast contract is laden op solar juist weer heel goed want dan verminder je de terugleverkosten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
[...]

Ik gebruik in Home Assistant de EV Smart Charging custom component, die laadt de dynamische prijzen van Zonneplan in en berekent zo de ideale laadperiode. Kan hem van harte aanraden!

Edit: en qua wife acceptable interface: die hoeft alleen maar in te pluggen na parkeren, de rest regelt het huis. Kan niet makkelijker!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p762v2gMCqvXATG_9SDA2w7BZd0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XCH3INobJ4BURoiWWnJ5oqGn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 31-10-2024 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
tukker999 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 00:01:
Dan moeten het wel heel gunstige dynamische tarieven zijn.
Hierzo 27,5 en 23,5 cent voor dag en voor nacht met terugleverkosten van 11 cent.
Dan lijkt het voorlopig nog aantrekkelijk om naast het 's nachts laden ook overdag op zonnestroom wat bij te laden.
Ik schreef ook al dat de randvoorwaarde voor mij was dat ik geen teruglever kosten heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-05 13:37

vanenkelen

uhmmm.....speechless

[...]
Ik heb mijn SmartEVSE2 dmv een Shelly op afstand schakelbaar gemaakt.

In Homey kan ik de Shelly schakelen en haal ik mbv de app PowerByTheHour de goedkoopste laadperiodes op.

Onze Zoe laadt op 11 kW ongeveer 20% per uur.

Met bovenstaande input heb ik met advanced flows vervolgens zelf een ‘algoritme’ in elkaar gezet waarmee je met behulp van een aantal dummy knoppen kunt instellen hoe je de auto wil laden.

1. Kies het tijdstip dat de auto klaar moet zijn.
2. Kies het percentage hoe vol je hem op dat tijdstip wil hebben.
3. Start Slim Laden.

Het ‘algoritme’ doet het volgende:
- Bereken aantal te laden uren (X) = (doel-% minus huidig accu-%) / 20% (naar boven afronden)
- Bereken laadperiode (Y) = doel tijdstip minus huidige tijdstip in hele uren
- Met behulp van PowerByTheHour wordt ieder uur gecontroleerd of dat uur een van de X goedkoopste uren voor de komende Y uren is.

Zo ja wordt de Shelly geschakeld (of blijft aanstaan).

Je kunt ook voor direct laden kiezen, dan begint hij meteen en stopt hij op het gekozen percentage. Tijdstip wordt dan genegeerd.

Voor de overzichtelijkheid en gebruikersvriendelijkheid voor de rest van het gezin heb ik met behulp van Sharptools een dashboard gebouwd dat op onze telefoons en een tablet die aan de muur hangt werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Gf-AZCAINhSOTtR9ZT4ZNSeh-s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dvFqZgQzaehHQJ6WNSkjeuXT.png?f=fotoalbum_large

De SmartEVSE is op dit moment nog de energie guard. Die schakelt terug op het moment dat andere verbruikers (2 Sessy’s, vaatwasser, wasmachine, etc) energie gaan verbruiken. Tot nu toe heeft dat nog niet tot een niet volle auto geleidt.

[ Voor 11% gewijzigd door vanenkelen op 31-10-2024 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Vannacht voor het eerst geladen met versie 3.7.1 en dat geeft geen stabiel laad patroon, iets wat ik met vorige versie uit 1.x geen last van had. Na de update zijn er geen instellingen aangepast, wel heb ik de EVmeter toegevoegd.

Setup:
1x 40A huisaansluiting
Mains op 40A
Circuit op 25A
Mainsmeter op API (MQTT)
EVmeter op API (MQTT)
Mode op SMART

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zrp3vMh3FNf5kK-Y0HYmpQtWHQU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2yPtLbwxCH5R1snBjDaDzXOj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9nn6q1YIo-t8lYX14ZrsmZZrHuw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gDGv2wo2Vq2LuT7UkkKy5WWP.png?f=fotoalbum_large

De 40A is nooit gehaald, dus infeite zou de SmartEVSE niet mogen terug schakelen?
Maar ook wanneer charge current op 25A staat stopt de auto meerdere keren met laden om vervolgens verder te gaan.
Auto laad eerst op 3.6kW en gaat vervolgens na x aantal minuten naar 5.4kW, dat hoort zo alleen normaal gebeurd dit eenmalig bij het starten van het laden en gaat helemaal door tot het einde.

Edit: dit is van eergisteren nog met de oude versie uit 1.x
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVHaAA8lTdnawSgDiQ-CYbEJJ6o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DShaOFK0lim7X5CdM1d9VM3d.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Jazsie op 31-10-2024 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:14
Hmmbob schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 07:10:
[...]

Ik gebruik in Home Assistant de EV Smart Charging custom component, die laadt de dynamische prijzen van Zonneplan in en berekent zo de ideale laadperiode. Kan hem van harte aanraden!

Edit: en qua wife acceptable interface: die hoeft alleen maar in te pluggen na parkeren, de rest regelt het huis. Kan niet makkelijker!

[Afbeelding]
Dat ziet er heel mooi uit, zou jij je config willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
@Jazsie Waarom begrens je met Circuit op 25A als 40A je max is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Geen idee, staat blijkbaar al zo sinds dag 1...

Ik lees in de docs dat circuit infeite in mijn geval niet van toepassing is en wordt enkel gebruikt met een EVmeter.

Dus zal die maar eens uitschakelen (de auto laad met 5.4kW (~24A) dus infeite zou het niet moeten uitmaken dat deze op 25A staat?!)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hmmbob
KoBolD54 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:37:
[...]

Dat ziet er heel mooi uit, zou jij je config willen delen?
Al.

Alles staat op https://github.com/hmmbob/HomeAssistantConfig

Qua scripts en helpers staat alles hier: https://github.com/hmmbob...s/6%20-%20Outside/ev.yaml
Qua UI staat alles hier: https://github.com/hmmbob...er/dashboards/15-car.yaml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
tukker999 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 22:02:
Ik heb de afgelopen jaren geladen met een nog niet slimme EVBox die de keuze uit of 16A - 3600W had en sinds een aantal weken de SmartEVSE.
Vanaf 1 november houd ik de standen bij en ben heel benieuwd wanneer er in het echt geladen kan worden op energie van het dak. 's Zomers is er een overschot dat de auto niet kan opnemen en 's winters is er vooral veel te weinig
Terecht punt, maar ieders situatie is anders en als je teruglevering straks waardeloos wordt, is elk beetje hoger zelfverbruik al snel rendabel (maar de nieuwe SmartEVSE set-up van bijna een rug ga ik in mijn geval iig echt niet zo heel snel terugverdienen tov de eerdere combinatie van een 3F evbox + jedlix, dat erken ik meteen).
Ik lees op dit forum veel over 3 fase laden thuis, maar ik vraag me af of dat veel toevoegt.
Je kan veel sneller laden, maar daar staat tegenover dat er weinig momenten zijn dat er zoveel energie beschikbaar is dat je meer dan 16A kunt laden op zonne-energie.
Ik vermoed namelijk dat er niet veel bezoekers van dit forum zijn die zomaar 10.000 Wp op hun dak hebben liggen.
15475Wp op het dak hier, en zo zijn er velen te vinden hier, soms met nog veel meer zelfs. En zoals je zelf al stelt, 's-zomers heb ik straks (vanaf 2027 als het salderen stopt, tot die tijd kan ik nog onbeperkt/boetevrij salderen) veel vrijwel waardeloos PV-overschot in de middagen. En dat is niet erg, want die panelen zijn toch al terugverdiend dus alles, over het hele jaar gezien, dat ze nog nuttig opbrengen is gewoon meegenomen. Dat overschot wil ik dan vooral lekker langzaam (lees: wel zo snel mogelijk ivm laadverliezen, maar zonder enige grid-import en het boeit me niet hoe snel of hoe laat het precies gebeurd in een stilstaande auto) zoveel en zo vaak mogelijk in één van de twee EV's laten lopen.

Met het merendeel van de panelen bewust op oost/west heb ik zelfs voor- en na werktijd op dagen dat ik naar de zaak ga nog wel wat tijd om op een eventueel overschot te laden, juist ook in het voorjaar en de herfst, want dan is er vrij weinig verbruik van de warmtepomp en heb ik op de zonniger' dagen toch nog behoorlijk wat teruglevering. Alles dat niet eerst door het net- en/of door een evt. accu met alle verliezen van dien heen moet, maar direct de auto ingaat, is voor mij straks winst.

In de wintermaanden valt er inderdaad weinig te laden op teruglevering, maar dan zijn er dankzij de groei van wind-op-zee nog genoeg hele goedkope uren in de nachten. En dan wil je dus juist weer zo snel mogelijk de auto vol kunnen gooien tegen het laagste dynamische uurtarief, vandaar dat ik toch eea al zoveel mogelijk op 32A heb aangelegd/voorbereid voor een paar tientjes meer, alleen de aardlekautomaat is nog 16A. En de auto's ook, dus vooralsnog is 32A niet zinvol voor mij.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 31-10-2024 16:05 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mukky
RonJ schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:58:
[...]

Terecht punt, maar ieders situatie is anders en als je teruglevering straks waardeloos wordt, is elk beetje hoger zelfverbruik al snel rendabel (maar de nieuwe SmartEVSE set-up van bijna een rug ga ik in mijn geval iig echt niet zo snel terugverdienen tov de eerdere evbox, dat erken ik meteen).

[...]

15475Wp op het dak hier, en zo zijn er velen te vinden hier, soms met nog veel meer zelfs. En zoals je zelf al stelt, 's-zomers heb ik straks (vanaf 2027 als het salderen stopt, tot die tijd kan ik nog onbeperkt/boetevrij salderen) veel vrijwel waardeloos PV-overschot in de middagen. Dat wil ik dan vooral lekker langzaam (lees: wel zo snel mogelijk ivm laadverliezen, maar zonder enige grid-import en het boeit me niet hoe snel of hoe laat het precies gebeurd in een stilstaande auto) in één van de twee EV's laten lopen.

Met het merendeel van de panelen bewust op oost/west heb ik zelfs voor- en na werktijd op dagen dat ik naar de zaak ga nog wel wat tijd om op een eventueel overschot te laden, juist ook in het voorjaar en de herfst, want dan is er vrij weinig verbruik van de warmtepomp en heb ik toch behoorlijk wat teruglevering. Alles dat niet eerst door het net- en/of door een evt. accu met alle verliezen van dien heen moet, maar direct de auto ingaat, is voor mij straks winst.

In de wintermaanden valt er inderdaad weinig te laden op teruglevering, maar dan zijn er dankzij de groei van wind-op-zee nog genoeg hele goedkope uren in de nachten. Dan wil je dus juist weer zo snel mogelijk de auto vol kunnen gooien tegen het laagste dynamische uurtarief, vandaar dat ik toch eea al zoveel mogelijk op 32A heb aangelegd, alleen de alamat is nog 16A.
Zelfde setup, ook 15kWp op het dak op oost/west ligging. Levert ook nu nog wat op maar idd niet veel. Auto met 22kW lader dus alles (ALA, relais en kabels) op 32A uitgevoerd. Zo kan ik in de dynamische daluren 3*25A+solar laden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
RonJ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:57:
[...]

[...]

Ben inmiddels aan het bellen geweest en mijn enthousiasme is behoorlijk getemperd helaas. -O-

Het betreft hier een leasepas van Alphabet/Eneco en die willen natuurlijk dolgraag zelf een laadpaal leveren.

Er zijn wel wat mogelijkheden om een andere paal te schakelen:
Optie 1: abonnement bij je eigen laadpuntleverancier. Lijkt mij geen optie bij een SmartEVSE.

Optie 2: Eneco neemt de hosting van sommige laadpalen over. Hier zou ik naar kunnen informeren doorbellen maar geef mijzelf weinig kans. Je moet namelijk het type en nummer van je laadpaal opgeven. Ze willen bij deze optie waarschijnlijk dus zelf als backoffice optreden.
Ze geven bij deze optie wel aan dat Shell Recharge palen ondersteund worden, maar dat Shell recharge geen hosting van andere palen kan overnemen.

Optie 3: declareren bij de werkgever - Via declaratieformulier. Mijn WG heeft echter al aangegeven dat dit geen optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
m.eddy schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:31:
[...]

Ben inmiddels aan het bellen geweest en mijn enthousiasme is behoorlijk getemperd helaas. -O-
Laat je niet zo gek maken door al die nikskunnende wc-eend verkopers. Dit gaat echt gewoon prima werken.
Het betreft hier een leasepas van Alphabet/Eneco en die willen natuurlijk dolgraag zelf een laadpaal leveren.

Optie 1: abonnement bij je eigen laadpuntleverancier. Lijkt mij geen optie bij een SmartEVSE.
Jawel, want dat doe je dan dus bij een backoffice provider die via het OCPP protocol met de SmartEVSE praat. In jouw geval zou ik dan e-flux als backoffce nemen. Dat kost je met het essential abonnement en 1 AC-connector 5,50 per maand (die kosten mag je gewoon verdiscontinueren in het tarief dat je instelt).

E-flux wordt expliciet genoemd door Eneco als ondersteunde CPO op hun laadpas:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4b49trUATJJ6A7MbyhbMBjauHk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ry7EKW9ctIaPAw8YyPa8yGcO.png?f=fotoalbum_large

Vooralsnog zie ik geen reden waarom E-flux niet zou (blijven) werken met de SmartEVSE, maar garanties heb je natuurlijk nooit op een open source/DIY oplossing.
Optie 2: Eneco neemt de hosting van sommige laadpalen over. Hier zou ik naar kunnen informeren doorbellen maar geef mijzelf weinig kans. Je moet namelijk het type en nummer van je laadpaal opgeven. Ze willen bij deze optie waarschijnlijk dus zelf als backoffice optreden.
Ze geven bij deze optie wel aan dat Shell Recharge palen ondersteund worden, maar dat Shell recharge geen hosting van andere palen kan overnemen.
Eneco wil vooral hun eigen palen (rebranded alfen) verkopen, of hun overpriced backoffice die iig particulier niet interessant is. De kans lijkt me idd ook klein dat ze een SmartEVSE achtige oplossing gaan ondersteunen.
Optie 3: declareren bij de werkgever - Via declaratieformulier. Mijn WG heeft echter al aangegeven dat dit geen optie is.
Kinderachtig van de werkgever, maar ik snap ze ergens ook wel, die willen gewoon voor elke leasemij 1 maandelijkse factuur en klaar. Dit zitten niet te wachten op allerlei maandelijkse declaraties van een paar tientjes die door een dure controller verwerkt moeten worden.

[ Voor 8% gewijzigd door RonJ op 01-11-2024 11:14 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
m.eddy schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:31:
[...]

Zolang je de laadpas krijgt, kan je zelf een laadpaal regelen. Of dit nu kant en klaar is of SmartEVSE.
OCPP is wel nieuw in SmartEVSE en (zover ik hier mee gelezen heb) is er nog niemand die dit daadwerklijk werkend heeft maar het zou wel moeten werken icm E-Flux.

Mocht je dus zelf laadpaal willen plaatsen; gewoon aangeven dat laadpas voldoende is en de rest regel je zelf :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
RonJ schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:43:
[...]

Laat je niet zo gek maken door al die nikskunnende wc-eend verkopers. Dit gaat echt gewoon prima werken.

[...]

Jawel, want dat doe je dan dus bij een backoffice provider die via het OCPP protocol met de SmartEVSE praat. In jouw geval zou ik dan e-flux als backoffce nemen. Dat kost je met het essential abonnement en 1 AC-connector 5,50 per maand (die kosten mag je gewoon verdiscontinueren in het tarief dat je instelt).

E-flux wordt expliciet genoemd door Eneco als ondersteunde CPO op hun laadpas:
[Afbeelding]

Vooralsnog zie ik geen reden waarom E-flux niet zou (blijven) werken met de SmartEVSE, maar garanties heb je natuurlijk nooit op een open source/DIY oplossing.

[...]

Eneco wil vooral hun eigen palen (rebranded alfen) verkopen, of hun overpriced backoffice die iig particulier niet interessant is. De kans lijkt me idd ook klein dat ze een SmartEVSE achtige oplossing gaan ondersteunen.

[...]

Kinderachtig van de werkgever, maar ik snap ze ergens ook wel, die willen gewoon voor elke leasemij 1 maandelijkse factuur en klaar. Dit zitten niet te wachten op allerlei maandelijkse declaraties van een paar tientjes die door een dure controller verwerkt moeten worden.
Wederom dank!

Ik had een medewerkster van Alphabet aan de lijn. Toen ik het woord backoffice in de mond nam was het gesprek snel voorbij: "Ik stuur u een email met de mogelijkheden". Op zicht puik want ze wist blijkbaar niet veel van de materie.

Ik zal die eerste optie verder onderzoeken, er staat ook "Informeer naar de mogelijkheden bij jouw laadpuntleverancier.". In je link staat de pas "Eneco eMobility". Ik zal daar even bevestigd proberen te krijgen dat dit dus ook met de Alphabet/Eneco pas moet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
m.eddy schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:52:
[...]

Wederom dank!

Ik had een medewerkster van Alphabet aan de lijn. Toen ik het woord backoffice in de mond nam was het gesprek snel voorbij: "Ik stuur u een email met de mogelijkheden". Op zicht puik want ze wist blijkbaar niet veel van de materie.

Ik zal die eerste optie verder onderzoeken, er staat ook "Informeer naar de mogelijkheden bij jouw laadpuntleverancier.". In je link staat de pas "Eneco eMobility". Ik zal daar even bevestigd proberen te krijgen dat dit dus ook met de Alphabet/Eneco pas moet werken.
Beter dat ze toegeven dat ze het niet weten dan gewoon maar wat roepen. ;)

Je moet dan even vragen of de betreffende laadpas met E-flux als Charge Point Operator werkt (die kans is 99,99% want ze zijn redelijk de marktstandaard geworden voor de kleinere laadpaalfabrikanten).

En nog een tip: Vraag expliciet en vooraf om een laad-druppel/sleutelhanger ipv een -pas (en nog liever 2 stuks), een druppel aan je sleutelbos is echt veel praktischer dan een pas die weer terug de auto in moet en achteraf rekenen ze soms belachelijke prijzen om die te wisselen.

[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 01-11-2024 12:01 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
RonJ schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:57:
[...]

Beter dat ze toegeven dat ze het niet weten dan gewoon maar wat roepen. ;)

Je moet dan even vragen of de betreffende laadpas met E-flux als Charge Point Operator werkt (die kans is 99,99% want ze zijn redelijk de marktstandaard geworden voor de kleinere laadpaalfabrikanten).

En nog een tip: Vraag expliciet en vooraf om een laad-druppel/sleutelhanger ipv een -pas (en nog liever 2 stuks), een druppel aan je sleutelbos is echt veel praktischer dan een pas die weer terug de auto in moet en achteraf rekenen ze soms belachelijke prijzen om die te wisselen.
Heb Eneco al even gebeld en die bevestigen dat het pad via eflux zou moeten werken met mijn pas. Ook bood ze aan om de paal zelf te hosten ;) . Tevens zei ze dat door de extra partij de kosten voor de werkgever uiteindelijk wel hoger kunnen worden.

Nu ik het hele pad helder heb zal ik mijn bevindingen bij de WG bevestigen.

Betreffende je tip, hoe goed verwacht je dat zo'n druppel of pas met de RFID reader van Stegen werkt? Komt dat signaal door een dunne Trespa plaat heen? Zit namelijk tussen mijn meterkast en de buitenwereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
RonJ schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:57:
[...]
En zelfs dat hoeft niet; je moet zo'n laadpas zien als iets dat i.c.m. een RFID lezer 7 bytes oplevert, die naar de backoffice gestuurd worden.
Dus de enige vraag die je aan het backoffi ce hoeft te stellen: accepteren jullie ook "vreemde" laadpassen (vreemd als in: niet door jullie zelf uitgegeven).

Als het antwoord "nee" is dan houdt het op, dan heb je een club die je in een gesloten, proprietary environment probeert in te sluiten.

Als het antwoord "ja" is moet je hooguit je eigen laadpas 7byte string doorgeven, of, zoals het in de praktijk makkelijker werkt, je zet je RFID reader op "Rmt/OCPP", probeert te autoriseren, en als dit niet lukt bel je de backoffice; zij zien dan op jouw laadpaal de niet geaccepteerde byte-string en kunnen die met 1 knop in de database zetten als "acceptable". M.i. moet dit ook voor de 6 byte (oude) RFID reader werken.

Je kunt dan veel handiger zaken doen, bijv. de NFC chip van je telefoon als laadpas gebruiken, of je paspoort, of het rijbewijs van je vrouw, etc.

Die byte-string kun je zelf uitlezen als je NFC Card Manager op je NFC enabled smartphone installeert; zie het eerste veld, UID.

Uiteindelijk is veel meer van belang of je werkgever de rekening van het door jou gekozen backoffice accepteert.... maar daar valt wellicht over te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
m.eddy schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:20:
[...]
Betreffende je tip, hoe goed verwacht je dat zo'n druppel of pas met de RFID reader van Stegen werkt? Komt dat signaal door een dunne Trespa plaat heen? Zit namelijk tussen mijn meterkast en de buitenwereld.
De RFID lezer plaats je natuurlijk buiten bij de laad paal/kabel/socket :).
dingo35 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:09:
[...]
En zelfs dat hoeft niet; je moet zo'n laadpas zien als iets dat i.c.m. een RFID lezer 7 bytes oplevert, die naar de backoffice gestuurd worden.
Dus de enige vraag die je aan het backoffi ce hoeft te stellen: accepteren jullie ook "vreemde" laadpassen (vreemd als in: niet door jullie zelf uitgegeven).

Als het antwoord "nee" is dan houdt het op, dan heb je een club die je in een gesloten, proprietary environment probeert in te sluiten.

Als het antwoord "ja" is moet je hooguit je eigen laadpas 7byte string doorgeven, of, zoals het in de praktijk makkelijker werkt, je zet je RFID reader op "Rmt/OCPP", probeert te autoriseren, en als dit niet lukt bel je de backoffice; zij zien dan op jouw laadpaal de niet geaccepteerde byte-string en kunnen die met 1 knop in de database zetten als "acceptable". M.i. moet dit ook voor de 6 byte (oude) RFID reader werken.

Je kunt dan veel handiger zaken doen, bijv. de NFC chip van je telefoon als laadpas gebruiken, of je paspoort, of het rijbewijs van je vrouw, etc.

Die byte-string kun je zelf uitlezen als je NFC Card Manager op je NFC enabled smartphone installeert; zie het eerste veld, UID.

Uiteindelijk is veel meer van belang of je werkgever de rekening van het door jou gekozen backoffice accepteert.... maar daar valt wellicht over te praten.
Naar mijn mening is dat niet eens nodig wanneer je laadpas/druppel van je werkgever krijgt. Rekening gaat rechtstreeks naar je WG :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
[quote]Jazsie schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:28:
[...]

De RFID lezer plaats je natuurlijk buiten bij de laad paal/kabel/socket :).

[...]

Is dat ding IP zoveel dan? De led-knop van Stegen lijkt mij duidelijk buiten te monteren. Voor wat betreft de rfid vindt ik dat niet zo duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
dingo35 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:09:
[...]

Technisch helemaal correct, maar als je werkgever een bonnetje van de backoffice laat declareren doen ze meestal óók niet moeilijk over een meterstand. De meesten willen dat echter allemaal absoluut niet, dan mag je echt alleen maar laadkosten maken op de door de leasemij meegeleverde laadpas (die dan dus geslikt moet worden door je CPO en vice versa), alle andere wegen mag je dan zelf dokken. Dus dan krijg je wel een creditfactuur van je backoffice naar je prive, maar de rekening voor de baas loopt echt via de leasemij.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
m.eddy schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:20:
[...]

Heb Eneco al even gebeld en die bevestigen dat het pad via eflux zou moeten werken met mijn pas. Ook bood ze aan om de paal zelf te hosten ;) . Tevens zei ze dat door de extra partij de kosten voor de werkgever uiteindelijk wel hoger kunnen worden.
Mooi!

Klopt, vrijwel altijd is er een fee of % per sessie of kWh wat er aan transactiekosten wordt gerekend (en daarom wil eneco je ook graag hosten). Dat is echter het probleem van je baas. :) En die interesseert dat meestal geen zak, je bent sowieso goedkoper uit dan de meeste collega's die op straat laden en al helemaal goedkoper uit dan diegene die nog dinosap tanken, dus nobody cares.

Van e-flux:
For charge sessions at E-Flux charge points that are paid for with non E-Flux charge cards, we charge a flat fee of €0,03 excl. VAT. per kilowatt hour. This is paid for by the EV driver, and doesn't impact the charge station owner's revenue.

Ik zat hiervoor bij EVbox, die rekende 10%, redelijk om het even.
Wat is dun? Meestal moet je er binnen een cm vanaf zitten. Zou het gewoon even proberen. Ik ga de mijne iig achter 0,5mm ABS plakken (in een klein kastje buiten waar ook de knop in zit).

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
Ander onderwerp.
Even relativeren naast het declareren, werkgevers en belastingen.

We willen allemaal graag slim laden om de terugleverkosten te verlagen.
In absolute zin klopt dat, maar in relatieve zin maakt het bijna niets uit.
Of je nou 1000 of 2000 kWh teruglevert, de terugleverkosten per kWh zijn ongeveer gelijk en wel tussen de 9,2 en 11,5 cent per kWh.
Wat wel uitmaakt is of je bovenin of onderin een staffel zit.
Lever je bij Vattenfall 1001 kWh per jaar terug dan betaal je 11,5 cent en bij 1249 kWh is dat 9,2 cent.
In de staffel erboven, van 1250 tot 1500 kWh is het respectievelijk 11,1 en 9,2 cent, van 1500 tot 1750 11,0 en 9,4 cent.

Kortom, het is altijd handig om minder terug te leveren naar het net, maar je bent pas echt slim bezig als het je lukt om bovenin een staffel terecht te komen.

[ Voor 68% gewijzigd door tukker999 op 01-11-2024 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuiterbal82
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-05 09:56
Ik probeer E-flux als backoffice te gebruiken, maar bij het aanmelden van een charger wordt een chargebox-id of serienummer gevraagd. Iemand een idee hoe hiermee om te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
m.eddy schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:54:
Is dat ding IP zoveel dan? De led-knop van Stegen lijkt mij duidelijk buiten te monteren. Voor wat betreft de rfid vindt ik dat niet zo duidelijk.
Ik zou het wel ergens inbouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
stuiterbal82 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:34:
Ik probeer E-flux als backoffice te gebruiken, maar bij het aanmelden van een charger wordt een chargebox-id of serienummer gevraagd. Iemand een idee hoe hiermee om te gaan?
Gewoon wat invullen ter eigen referentie (is alleen relevant als je meer dan 1 paal hebt en die uit elkaar wil houden). Alleen de URL is van belang.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
tukker999 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:38:
Ander onderwerp.
Even relativeren naast het declareren, werkgevers en belastingen.

We willen allemaal graag slim laden om de terugleverkosten te verlagen.
In absolute zin klopt dat, maar in relatieve zin maakt het bijna niets uit.
Of je nou 1000 of 2000 kWh teruglevert, de terugleverkosten per kWh zijn ongeveer gelijk en wel tussen de 9,2 en 11,5 cent per kWh.
Wat wel uitmaakt is of je bovenin of onderin een staffel zit.
:? Ehm. Nee, dat maakt dus bijna geen reet uit. Het gaat er juist niet om of de terugleverkostren nou 9,x of 11,x of whatever per kWh in een bepaalde staffel zijn, maar dat je dus überhaupt zo min mogelijk teruglevert. Vandaar de moeite hier om dat zonne-overschot c.q. de teruglevering zoveel mogelijk de auto in te pompen.

Los daarvan heb je behoorlijk liggen slapen als je nu al zoveel terugleverkosten betaald :X
Lever je bij Vattenfall 1001 kWh per jaar terug dan betaal je 11,5 cent en bij 1249 kWh is dat 9,2 cent.
In de staffel erboven, van 1250 tot 1500 kWh is het respectievelijk 11,1 en 9,2 cent, van 1500 tot 1750 11,0 en 9,4 cent.

Kortom, het is altijd handig om minder terug te leveren naar het net, maar je bent pas echt slim bezig als het je lukt om bovenin een staffel terecht te komen.
Nee dus, je moet gewoon zo min mogelijk terugleveren. En lekker dynamisch gaan als je zo'n groot deel van je verbruik/import kan sturen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuiterbal82
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-05 09:56
RonJ schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:11:
[...]

Gewoon wat invullen ter eigen referentie (is alleen relevant als je meer dan 1 paal hebt en die uit elkaar wil houden). Alleen de URL is van belang.
Helaas, dat werkt niet. Geeft een foutmelding "We have not found any charging station with this serial number. Please check the serial number or contact our support team."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
stuiterbal82 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:16:
[...]

Helaas, dat werkt niet. Geeft een foutmelding "We have not found any charging station with this serial number. Please check the serial number or contact our support team."
Volgens mij moet je e-flux ook bellen hiervoor (koppelen van een niet vooraf geregistreerd laadpunt). Ik heb het nog niet met ze geprobeerd, want geen behoefte aan een betaald abonnement op dit moment. Bij Tapelectric werkte het meteen met alleen een URL iig.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 01-11-2024 17:19 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• astrapowerrr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05 09:53
RonJ schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:24:
[...]

Volgens mij moet je e-flux ook bellen hiervoor (koppelen van een niet vooraf geregistreerd laadpunt). Ik heb het nog niet met ze geprobeerd, want geen behoefte aan een betaald abonnement op dit moment. Bij Tapelectric werkte het meteen met alleen een URL iig.
Klopt! Ik kan het bevestigen. E-flux heeft mijn paal nu gekoppeld na met hun contact te hebben gehad. Nu is het aan mij om een abonnement te starten. Die stap heb ik nog niet genomen omdat ik eerst nog wil kijken of de werkgever of evt shuttel die voor zich neemt. Zo niet kan ik altijd nog eens gaan kijken voor tapelectric.

Las net ook iets over verdisconteren( moest dat even googlen hahah) geen idee welke mogelijkheden daar zijn.

(Tip)
Wat betreft ocpp zeker nu dit een nieuwe functie is en er denk ik heel veel animo voor is mis ik toch echt wel documentatie over. Hoe bijv het pad werkt van stekker tot werkgever/lease. Begrijp dat niet alles te documenteren is maar momenteel(hoop dat ik niets gemist heb bij het zoeken ernaar) is er niet veel meer je kan ocpp aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
stuiterbal82 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:34:
Vul SmartEVSE-xxx in waarbij xxxx je serienummer is. Is ook de hostname van je SmartEVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemI
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:51
Ik heb vanavond geprobeerd om mijn 'Sensorbox v2' te updaten naar de nieuwe firmware. Er stond nog een hele oude versie op die nog geen wifi mogelijkheden had dus moest dit via usb.

Via de ESP32 flash download tool heb ik de firmware file met Release v2.0.2 zoals hier beschreven naar 0x10000 en 0x1c0000 geflashed.

Hierna is op de console dit te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_itVM5wpLVE4G0yX3ptRBymFuI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/os5VLWltTFjnHLJEEFzcYKVR.png?f=user_large

De Sensorbox werkt niet, de SmartEVSE geeft aan dat er een communicatie storing is. Het ledje op de sensorbox brand continue oranje.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is en hoe ik dit op kan lossen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dingo35
V2.0.2 heeft ook nog geen wifi ondersteuning, bij de release notes staat toch duidelijk dat dit de oude, originele Stegen firmware is. Je zou er dus sowieso niets mee opschieten, daarvoor had je zelf de master-branch moeten compileren.

Maar aan de logfile te zien heb je niet alleen op 0x10000 en 0x1C0000 geflashed maar heb je ook de spiffs partitie gewist ("0 bytes").

Daar moeten de bestanden uit de /data subdirectory naar toe geschreven worden, met het commando "pio run -t uploadfs", of, als dat niet werkt: "pio run -t buildfs" en dan het bestand spiffs.bin naar 0x370000 flashen.

EDIT: als je toch met pio (=platformio) aan de slag gaat:
-git clone http://repo
-pio run -t upload (creëert firmware.bin en upload die naar de juiste partitie)
-pio run -t uploadfs (creëert spiffs.bin en upload die naar de juiste partitie)

....dan heb je in ieder geval wifi en MQTT

[ Voor 20% gewijzigd door dingo35 op 02-11-2024 01:01 ]

Pagina: 1 ... 67 ... 79 Laatste