Je mist vlogs mij een doorverbinding aan de onderzijde tussen de GND en IN1. Dit is 3e en 4e aansluiting van links. Hier zet je normaal de RFID tussen of een drukknop.hans-zwl schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 13:18:
Hallo.
Ik zit te worstelen met een EVBOX laadpaal.
Ik heb er een Smart EVSE ingezet en ik krijg hem niet aan de praat.
Foto bijgevoegd.
Iemand tips?
Er zit nu een tijdelijke voedingkabel aan voor het testen. Kabel links.
De groene is de kabel naar de stekker voor de EV
[Afbeelding]
Als je geen switch gebruikt moet die in de setup gewoon "Disabled" worden, een doorverbinding is niet nodig.
Hallo. Ik heb hier deze aansluitingen:benthouse schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 13:20:
[...]
Je mist vlogs mij een doorverbinding aan de onderzijde tussen de GND en IN1. Dit is 3e en 4e aansluiting van links. Hier zet je normaal de RFID tussen of een drukknop.
Moet tussen de PP en CP ook nog een weerstandje komen?
:strip_exif()/f/image/sM3EoxEolGsKm2j36gtPkruR.jpg?f=fotoalbum_large)
Weerstand tussen pp en pe.?RC Stuntpiloot schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 14:35:
Beste Tweakers, dit is mijn eerste posting hier, dus even voorstellen. Naam is Emanuel en ik ben mechanical engineer van beroep. Hobbymatig vind ik het leuk om met alle aspecten van techniek bezig te zijn. Sinds kort heb ik een dynamisch energiecontract en om hier optimaal gebruik van te kunnen maken ben ik bezig met een eigen laadpaal op basis van SmartEVSE V3. Hij zit in elkaar en is geconfigureerd. Ik kan heb via de web interface benaderen en ook in Home Assistant kan ik de status e.d. zien. De auto opladen wil helaas nog niet lukken. Na aansluiten van de kabel en RFID token scannen gaan hij naar Ready to Charge, maar komt niet verder dan dat. Hij staat ingesteld op Standaard mode, dus niet op smart of Solar. De stekker gaat keurig op slot en de auto ziet dat hij aan een lader hangt, maar gaat dus niet over tot laden. De handleiding helpt helaas niet in dit geval. Hoe kan ik het best de fout op gaan sporen? Ik werk met een losse laadkabel.
Pp = plug present.
Door de weerstand weet de auto wat de maximale belasting van de kabel is en zal dan niet meer trekken dan de kabel aan kan.
Nb, bij een kante en klare open-end kabel (1 kant stekker) zit die overigens vaak in de stekker. (Dan hebben ze een ader minder nodig)
[ Voor 5% gewijzigd door Stefannn op 02-11-2024 19:51 ]
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ja klopt was inderdaad niet duidelijk.
Maar ik zie in de foto's die ik langs zie komen alleen maar dat het direct werkt, haha.
Maar als ik het net zo aansluit als de rest dan krijg ik in ieder geval het relais niet bekrachtigd,
Dus ja de vragen die ik heb zijn:
- Ben ik idd die doorverbinding nodig om de RFID te omzeilen?
- Moet er verder in de Smart EVSE nog wat ingesteld worden of zou die het vanuit de fabrieksinstellingen
moeten doen?
Iedereen alvast bedankt voor jullie support.
Als test had ik het ID van een laadpaal toegevoegd in Smart EVSE en bij TapElectric hem als "gratis gebruik" gemarkeerd.
/f/image/rkaoO2xdAmLAoc13NKNR1vvs.png?f=fotoalbum_large)
Dat gaat goed, maar als ik hem "gewoon" wil gebruiken, dus ook daadwerkelijk de kosten wil berekenen blijft hij geweigerd worden. (Heb hem nu als NL-TNM-XXXXXX-X ingevuld, maar moet dat gewoon plain text of moet hij nog geconverteerd worden?)
{"idTagInfo":{"status":"Invalid"}}
>> Edit
Na het topic nogmaals te hebben doorgespit, TAG uitlezen met NFC app en serienummer gebruiken...
Nu werkt het !
[ Voor 9% gewijzigd door alberthakvoort op 02-11-2024 15:59 ]
Bedankt voor je reactie!dingo35 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 00:55:
V2.0.2 heeft ook nog geen wifi ondersteuning, bij de release notes staat toch duidelijk dat dit de oude, originele Stegen firmware is. Je zou er dus sowieso niets mee opschieten, daarvoor had je zelf de master-branch moeten compileren.
Maar aan de logfile te zien heb je niet alleen op 0x10000 en 0x1C0000 geflashed maar heb je ook de spiffs partitie gewist ("0 bytes").
Daar moeten de bestanden uit de /data subdirectory naar toe geschreven worden, met het commando "pio run -t uploadfs", of, als dat niet werkt: "pio run -t buildfs" en dan het bestand spiffs.bin naar 0x370000 flashen.
EDIT: als je toch met pio (=platformio) aan de slag gaat:
-git clone http://repo
-pio run -t upload (creëert firmware.bin en upload die naar de juiste partitie)
-pio run -t uploadfs (creëert spiffs.bin en upload die naar de juiste partitie)
....dan heb je in ieder geval wifi en MQTT
Met behulp van de platformio instructies is het gelukt, dat werkt een stuk handiger dan via de download tool.
Hoe het kan dat de spiffs partitie is gewist snap ik niet, maar is ook niet meer zo belangrijk.
Wat betreft de wifi ondersteuning in V2.0.2: in de beschrijving van deze versie staat
Dit gaat toch ook via wifi neem ik aan.This is the last original Stegen firmware, with the old webserver interface.
Maar goed de update naar V2.0.2 was eigenlijk bedoeld als tussenstap op weg naar 'jouw' versie met MQTT ondersteuning, die staat er nu dus meteen op
Ik werk met een losse kabel. Ik heb 2 kabels getest, beide zelfde resultaat. De contactor komt niet in. De contactor zit aan 1 kan aan de nul, de andere op C1. Wat zou ik nog kunnen meten om fouten op te sporen?Stefannn schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:04:
[...]
Weerstand tussen pp en n?
Pp = plug present.
Door de weerstand weet de auto wat de maximale belasting van de kabel is en zal dan niet meer trekken dan de kabel aan kan.
Nb, bij een kante en klare open-end kabel (1 kant stekker) zit die overigens vaak in de stekker. (Dan hebben ze een ader minder nodig)
:strip_exif()/f/image/7thHWz2nbzGqRsTFHbSn5fUu.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is een foto van de laadpaal. Het was een Lolo smart van Newmotion. Nu dus met SmartEVSE met bijpassende RFid lezer.
Aanvulling, ik heb de fout gevonden (denk ik). De weerstand van 220 of 680 ohm is tussen PP en PE, oftewel Protective Earth. Laat ik die laatste nou niet hebben aangesloten op de EVSE...

Morgen weer even testen met de auto eraan.
[ Voor 19% gewijzigd door RC Stuntpiloot op 02-11-2024 19:03 ]
Dat ziet er goed uit. En zo hoef je dus geen tag te gebruiken. Nu hebben wij 2 auto’s waarvan 1 privé. Hoe wissel je dan tussen ocpp en privé laden? Of ben je dan verplicht een tag te gebruiken privé. Heb echt geen idee wat een makkelijk manier is om te switchen.alberthakvoort schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:24:
Ik heb bij TapElectric een accountje aangemaakt, OCPP gekoppeld en is actief..
Als test had ik het ID van een laadpaal toegevoegd in Smart EVSE en bij TapElectric hem als "gratis gebruik" gemarkeerd.
[Afbeelding]
Dat gaat goed, maar als ik hem "gewoon" wil gebruiken, dus ook daadwerkelijk de kosten wil berekenen blijft hij geweigerd worden. (Heb hem nu als NL-TNM-XXXXXX-X ingevuld, maar moet dat gewoon plain text of moet hij nog geconverteerd worden?)
{"idTagInfo":{"status":"Invalid"}}
>> Edit
Na het topic nogmaals te hebben doorgespit, TAG uitlezen met NFC app en serienummer gebruiken...
Nu werkt het !
Als je ocpp gebruikt kan je bij je provider aangeven welke rf-ids de gratis id's zijn die niet via hun afgerekend moeten worden.astrapowerrr schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:31:
[...]
Dat ziet er goed uit. En zo hoef je dus geen tag te gebruiken. Nu hebben wij 2 auto’s waarvan 1 privé. Hoe wissel je dan tussen ocpp en privé laden? Of ben je dan verplicht een tag te gebruiken privé. Heb echt geen idee wat een makkelijk manier is om te switchen.
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Die kan ik idd apart opgeven, nu alleen nog een optie om het serienummer van de tag via de api te kunnen wisselen..rvdgaag schreef op zondag 3 november 2024 @ 16:10:
[...]
Als je ocpp gebruikt kan je bij je provider aangeven welke rf-ids de gratis id's zijn die niet via hun afgerekend moeten worden.
Ik heb zelf geen tag reader, maar zou wel makkelijk zijn als je snel kan switchen (prive/zakelijk of familie)
Prettige wedstrijd daarmee, is onmogelijk aangezien RFID een unieke MIFARE code (UID) heeft die niet te klonen of wijzigen is.alberthakvoort schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:11:
[...]
Die kan ik idd apart opgeven, nu alleen nog een optie om het serienummer van de tag via de api te kunnen wisselen..
Ik heb zelf geen tag reader, maar zou wel makkelijk zijn als je snel kan switchen (prive/zakelijk of familie)
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Beter een 2e Tag regelen. Kost weinig. Heb er hier meerdere liggen. Kosten enkele euro’s en als je de tegelzetter van Stegen gebruikt kan je met elke 13Mhz tag werken volgens mij.alberthakvoort schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:11:
[...]
Die kan ik idd apart opgeven, nu alleen nog een optie om het serienummer van de tag via de api te kunnen wisselen..
Deze bijv https://www.bol.com/nl/nl...-e-book/9300000119723775/
Dan Tag van privé auto op gratis zetten en de tag van de werkgever tegen het tarief waarvoor jij je energie wilt verkopen. Hou ook rekening met vastrecht en BTW kosten etc dus niet alleen de kale energiekosten rekenen.
[ Voor 9% gewijzigd door benthouse op 03-11-2024 22:16 ]
Het zou vervelend zijn als providers en/of werkgevers de SmartEVSE gaan zien als een device waarmee gemakkelijk gerommeld kan worden....
Natuurlijk geldt dit nog steeds bij gebruik van tags, maar dat past toch beter bij het wereldbeeld van de niet-techneut....
Of ik nu elke keer het id via de webinterface aanpas of via de api....dingo35 schreef op zondag 3 november 2024 @ 22:40:
Ik ben wat terughoudend met het op alternatieve wijzen wisselen van tag-id.
Het zou vervelend zijn als providers en/of werkgevers de SmartEVSE gaan zien als een device waarmee gemakkelijk gerommeld kan worden....
Natuurlijk geldt dit nog steeds bij gebruik van tags, maar dat past toch beter bij het wereldbeeld van de niet-techneut....
Geen wereldramp, maar eerder genoemde reden is dan toch ook schijnveiligheid
Verbazingwekkend dat de provider dat accepteert, ze krijgen nl. ook het serienummer van de SmartEVSE mee.
Maar wat ik zeg, voor ons techneuten is het lood om oud ijzer, anderen, zoals accountants en juristen, zien dat heel anders...
100% mee eens.dingo35 schreef op maandag 4 november 2024 @ 01:03:
Dan definieer je niet een andere tag, maar een compleet andere laadpaal :-)
Verbazingwekkend dat de provider dat accepteert, ze krijgen nl. ook het serienummer van de SmartEVSE mee.
Maar wat ik zeg, voor ons techneuten is het lood om oud ijzer, anderen, zoals accountants en juristen, zien dat heel anders...
Om eerlijk te zijn….
Het verbaaste me dat dit überhaupt lukte.
Ik had gedacht dat er “behalve een protocol” ook “enkel met gecertificeerde partners” gewerkt zou worden.
Maar goed… de financiële wereld heeft wel meer van dit soort “loops”. Een webshop die creditcards accepteert kan ook vrij eenvoudig hogere bedragen afschrijven (al ga je wel vrij snel in de ban als je dat doet).
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Is niet helemaal onmogelijk, zoek maar eens op "Chinese magic card". Deze RFID kaarten kun je zelf UID programmeren en dus een kaart kunnen klonen.rvdgaag schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:50:
[...]
Prettige wedstrijd daarmee, is onmogelijk aangezien RFID een unieke MIFARE code (UID) heeft die niet te klonen of wijzigen is.
(het is mij echter nog niet gelukt)
Met een Android met NFC functie kan je RFID keys uitlezen en programmeren op dit soort sleutelhangers.
De ondergrondse containers in mijn woonplaats kunnen bediend worden met een RFID pas op basis van het UID. Met mijn Samsung Galaxy telefoon heb ik inmiddels al vele van deze sleutelhangers voorzien van een nieuw UID. Ik open nu de container met een sleutelhanger i.p.v. een pasje.
/f/image/bSp3MJVoRqorxYZJxZZDlwfn.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door sandergar op 04-11-2024 15:51 ]
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Met de juiste app op een telefoon met NFC functie en met het gebruik van een herschrijfbare tag is dit binnen een minuut gebeurd!Medjai schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:57:
[...]
Deze RFID kaarten kun je zelf UID programmeren en dus een kaart kunnen klonen.
(het is mij echter nog niet gelukt)
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/releases
This release adds a menu-option to the LCD-screen when a Sensorbox-2 with old firmware is detected; the menu option <SB2 Wifi> will enable you to upgrade your Sensorbox-2 firmware without having to disconnect it, and without having to connect to the USB-C connector. The “Setup” option will provide you with a portal (old fashioned SmartEVSE style) as an access point to your smartphone.
For details on upgrading your Sensorbox-2 firmware see https://github.com/dingo3...v-file#upgrading-firmware
Daarnaast voor de Sensorbox-2 nieuwe release v2.1.0. uitgebracht, welke wifi, webserver, MQTT en REST API toevoegt aan de Sensorbox-2:
https://github.com/dingo35/Sensorbox-2/releases
edit: ik zie ook veel code voor v4
[ Voor 18% gewijzigd door Hmmbob op 05-11-2024 09:13 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Oeh ja ziet er leuk uit allemaal, zin om daarmee aan de slag te gaanHmmbob schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:03:
Begrijp ik goed dat er verder geen relevante wijzigingen zijn als je geen Sensorbox gebruikt?
edit: ik zie ook veel code voor v4
In de documentatie kan ik niet terugvinden hoe ik de blauwe, groene en rode ledring kan aansturen.
Waar kan ik dat vinden?
Ooit van Stegen gekregen:tukker999 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:30:
Ik heb de SmartEVSE gemonteerd, alles werkt naar wens.
In de documentatie kan ik niet terugvinden hoe ik de blauwe, groene en rode ledring kan aansturen.
Waar kan ik dat vinden?
Je moet hiervoor een Common anode 12V LED gebruiken, en de gemeenschappelijke + aansluiten op 12V.
De Groen en Rood aansluitingen kunnen dan op GRN en RED worden aangesloten.
Ik heb op dat blad zitten staren en er compleet overheen gelezen.Driehoek schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:00:
[...]
Ooit van Stegen gekregen:
Je moet hiervoor een Common anode 12V LED gebruiken, en de gemeenschappelijke + aansluiten op 12V.
De Groen en Rood aansluitingen kunnen dan op GRN en RED worden aangesloten.
Zoals Cruijff al zei:"Als je het weet, dan zie je het".
Dank je voor de aanwijzing.
[ Voor 6% gewijzigd door tukker999 op 05-11-2024 20:01 ]
Als ik telnet naar de SmartEVSE valt het me op dat ik geen meldingen over de STATE veranderingen zie of andere meldingen over het aansltuiten van de kabel bijvoorbeeld. Moet ik nog een speciale setting kiezen voor het debuggen. Wel komt af en toe de volgende error langs...dingo35 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:22:
Als je de debug versie flashed, en dan naar je SmartEVSE telnet, zie je in het log meldingen zoals "C1 CONTACTOR ON" o.i.d. .
Als het LOG zegt dat de contactor aangeschakeld wordt, en je meet geen 230V tussen C1 en N, dan is je SmartEVSE controller defect...
1
| (MBhandleError)(C1) Error response: E2 - CRC check error, address: 15, function: 04, reg: 0048. |
Ik heb meerdere settings geprobeerd en ik zou verwachten dat bij verbose ik ook meldingen zou zien als ik in de webinterface schakel tussen normal en off. Debuggen is gedaan met versie 3.7.0.dingo35 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 01:26:
De default waarde bij telnet is verbose; alle mogelijke commando's staan in het scherm als je telnet verbindt.
https://github.com/dingo3...ter/docs/configuration.md
(Beide procedures gevolgd, maar helaas geen wifi)
Zijn er hier al mensen die een SmartEVSE V2 met sensorbox V2 met v2.1.0 waarbij de wifi werkt?
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Nee hier lukt het ook nog niet. Ik ben gisteren wel aan het proberen geweest om uberhaubt de firmware te kunnen bijwerken op de sensorbox, maar ook dat lukte niet. Dat stukje kennis mis ik helaas.Blackraven schreef op donderdag 7 november 2024 @ 07:44:
Gisteravond de sensorbox V2 naar v2.1.0 gebracht, maar ik krijg de wifi niet in de lucht.
https://github.com/dingo3...ter/docs/configuration.md
(Beide procedures gevolgd, maar helaas geen wifi)
Zijn er hier al mensen die een SmartEVSE V2 met sensorbox V2 met v2.1.0 waarbij de wifi werkt?
De stappen in de handleiding met platformio kom ik zelf helaas niet uit. Heb jij een soort stappenplan gevolgd?
1. Je draait nog de oude, originele sensorbox firmware; dan upgrade je je SmartEVSE naar 3.7.2.
@nvdbosch LET OP: zoals je hier hebt kunnen lezen bevat v3.7.0 een bug in het update scherm, dus updaten via Choose File en NIET via de knoppen "Standard" of "Debug".
Verder volg je dan https://github.com/dingo35/Sensorbox-2#upgrading-firmware
2. Je sensorbox-2 draait al v2.1.0, dan werkt bovenstaande niet meer, en kies je:
2a via wifi, via de ESPTouch App; kies de V2 procedure, password "0123456789abcdef", voor details zie de SmartEVSE handleiding
2b via USB, maak verbinding met de USB poort via,je favoriete terminal programma op 115200 baud, als je <enter> geeft vraagt hij on ssid password.
Je kunt aan de LED zien of je op v2.1.0 zit: in dat geval geeft hij, bij ontbreken van ssid/password, een oranje/rode knipper sequentie; zodra je ssid/password hebt geconfigureerd verandert dit in oranje/groen.
De ESPtouch app meldt je welk ip adres je Sensorbox-2 heeft gekregen, voor de USB procedure moet je even op je router kijken.
Ik meen dat er ook een Sensorbox Plus in omloop is, en er zal ook wel een Sensorbox 1 zijn?!
Dit geldt nadrukkelijk alléén voor de Sensorbox-2!
Zelf compileren met platformio gaf eerder bij mij allerlei mongoose compile errors, dus ik heb de precompiled v2.1.0 release met esptool weggeschreven:Mister I schreef op donderdag 7 november 2024 @ 08:41:
[...]
Nee hier lukt het ook nog niet. Ik ben gisteren wel aan het proberen geweest om uberhaubt de firmware te kunnen bijwerken op de sensorbox, maar ook dat lukte niet. Dat stukje kennis mis ik helaas.
De stappen in de handleiding met platformio kom ik zelf helaas niet uit. Heb jij een soort stappenplan gevolgd?
Om een backup van de bestaande firmware te maken:
1
| esptool.py read_flash 0x00000 0x400000 backup.bin |
daarna beide partities overschreven om een fall-back te voorkomen:
1
| esptool.py --port /dev/ttyUSB0 -b 115200 write_flash 0x10000 firmware.bin 0x1C0000 firmware.bin |
De sensorbox werkt na het flashen nog steeds zoals daarvoor, hij geeft netjes de P1 waardes aan de smartEVSE v2, maar dus geen wifi functionaliteit tot dusver.
Sowieso is het hierboven beschreven update pad iets anders omdat ik geen smartEVSE v3 heb.
Kan ik de sensorbox ook debuggen via de modbus? Ik heb nog ergens RS485 dongle, maar dan moet ik even in m'n kabelbak grabbelen.
@dingo35 Ik kijk vanavond even naar het gedrag van de led op de sensorbox.
Ik draai nog de originele sensorbox firmware en ik heb wel Sensorbox 2. Dat staat ook op de factuur van Stegen toentertijd (2021). Heb ook 3.7.2 op mijn SmartEVSE 3 staan, maar er komt niet in het scherm dat SB2 Wifi te staan helaas.dingo35 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:12:
Er zijn 3 mogelijkheden om wifi op de sensorbox-2 te activeren;
1. Je draait nog de oude, originele sensorbox firmware; dan upgrade je je SmartEVSE naar 3.7.2.
@nvdbosch LET OP: zoals je hier hebt kunnen lezen bevat v3.7.0 een bug in het update scherm, dus updaten via Choose File en NIET via de knoppen "Standard" of "Debug".
2. Je sensorbox-2 draait al v2.1.0, dan werkt bovenstaande niet meer, en kies je:
2a via wifi, via de ESPTouch App; kies de V2 procedure, password "0123456789abcdef", voor details zie de SmartEVSE handleiding
2b via USB, maak verbinding met de USB poort via,je favoriete terminal programma op 115200 baud, als je <enter> geeft vraagt hij on ssid password.
Je kunt aan de LED zien of je op v2.1.0 zit: in dat geval geeft hij, bij ontbreken van ssid/password, een oranje/rode knipper sequentie; zodra je ssid/password hebt geconfigureerd verandert dit in oranje/groen.
De ESPtouch app meldt je welk ip adres je Sensorbox-2 heeft gekregen, voor de USB procedure moet je even op je router kijken.
Ik meen dat er ook een Sensorbox Plus in omloop is, en er zal ook wel een Sensorbox 1 zijn?!
Dit geldt nadrukkelijk alléén voor de Sensorbox-2!
Dit heb ik al een stuk of 10x geprobeerd. Ook via EspTouch kan hij hem niet vinden.
Thnx! Dit ga ik dan nog even proberen.Blackraven schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:52:
[...]
Zelf compileren met platformio gaf eerder bij mij allerlei mongoose compile errors, dus ik heb de precompiled v2.1.0 release met esptool weggeschreven:
Om een backup van de bestaande firmware te maken:
code:
1 esptool.py read_flash 0x00000 0x400000 backup.bin
daarna beide partities overschreven om een fall-back te voorkomen:
code:
1 esptool.py --port /dev/ttyUSB0 -b 115200 write_flash 0x10000 firmware.bin 0x1C0000 firmware.bin
De sensorbox werkt na het flashen nog steeds zoals daarvoor, hij geeft netjes de P1 waardes aan de smartEVSE v2, maar dus geen wifi functionaliteit tot dusver.
Sowieso is het hierboven beschreven update pad iets anders omdat ik geen smartEVSE v3 heb.
Kan ik de sensorbox ook debuggen via de modbus? Ik heb nog ergens RS485 dongle, maar dan moet ik even in m'n kabelbak grabbelen.
@dingo35 Ik kijk vanavond even naar het gedrag van de led op de sensorbox.
De Sensorbox-2 moet via modbus met de SmartEVSEv3 verbonden zijn, en dan moet die optie op het LCD menu van de SmartEVSE verschijnen, vlak na de Grid optie.Mister I schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:20:
[...]
Ik draai nog de originele sensorbox firmware en ik heb wel Sensorbox 2. Dat staat ook op de factuur van Stegen toentertijd (2021). Heb ook 3.7.2 op mijn SmartEVSE 3 staan, maar er komt niet in het scherm dat SB2 Wifi te staan helaas.
Dit heb ik al een stuk of 10x geprobeerd. Ook via EspTouch kan hij hem niet vinden.
Je MainsMeter staat nog wel op Sensorbox geconfigureerd?
Natuurlijk kan ESPtouch hem niet vinden als je op de oude Sensorbox firmware zit, daar zit immers nog geen ESPtouch receiver ingebouwd. Idem voor de USB procedure, die zit pas in v2.1.0 ...
Dus EERST updaten naar v2.1.0, via v3.7.2 / SB2 Wifi optie, of door zelf te flashen naar de sensorbox via usb via pio run -t upload, en pas daarna je wifi configureren...
[ Voor 21% gewijzigd door dingo35 op 07-11-2024 16:36 ]
Probeer 'python packfs.py' , dan zie je waarschijnlijk foutmeldingen; dit script moet een bestand src/packed_fs.c genereren....
Klopt Sensorbox is via modbus verbonden. En Mainsmeter staat op Sensorbox. Die werkt ook gewoon zoals die hoort te werken. Dus loadbalancing etc werkt prima. Maar de optie SB2 Wifi komt niet naar voren in het scherm. Heb versie 3.7.2 geinstalleerd op de SmartEVSE 3.dingo35 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:31:
[...]
De Sensorbox-2 moet via modbus met de SmartEVSEv3 verbonden zijn, en dan moet die optie op het LCD menu van de SmartEVSE verschijnen, vlak na de Grid optie.
Je MainsMeter staat nog wel op Sensorbox geconfigureerd?
Natuurlijk kan ESPtouch hem niet vinden als je op de oude Sensorbox firmware zit, daar zit immers nog geen ESPtouch receiver ingebouwd. Idem voor de USB procedure, die zit pas in v2.1.0 ...
Dus EERST updaten naar v2.1.0, via v3.7.2 / SB2 Wifi optie, of door zelf te flashen naar de sensorbox via usb via pio run -t upload, en pas daarna je wifi configureren...
Ik zal later dan toch proberen om via usb met pio run -t te proberen of het dan wel werkt.
Hierbij nog de modbus verbinding tussen sensorbox v2 en SmartEVSE 3. En de software versie. Ik ben het hele menu al een paar keer doorgegaan, maar komt niet naar voren. Ook niet na powercycle van sensorbox en de EVSE
:strip_exif()/f/image/aLDc829Qh8GihHywQaEErqsX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vzoVgursDFLKJv4BDATRmqY7.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door Mister I op 07-11-2024 16:56 ]
Ik las in een van de release notes dat een meter van Sinotimer ondersteund werd. Het vermelde nr lijkt niet te kloppen, die zie ik nergens met Modbus. Deze wel:
https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A
Zou deze werken?
1 de firmware.bin uit de dist-zip uit te pskken en via esptool of een andere ESP32 flash tool te flashen , of, wat ik zelf makkelijker vind,
2 git clone sensorbox2 repo
installeer platformio core (zie handleiding SmartEVSEv3 "building the firmware")
verbind sensorbox met usb-c kabel
pio run -t upload
Python errors gefixt en zelf opnieuw gecompiled.
daarna naar de sensorbox v2 geschreven met platformio zoals hierboven beschreven.
1
| platformio run --target upload |
De wifi en de webserver werken nu, ik kan live de stromen per fase zien en wat config opties.
Echter werkt de modbus verbinding niet meer met m'n smartEVSE V2, die klaagt nu over no serial connection error.
Edit:
esptool flashing geeft diverse errors, lijkt er op dat de partities gewijzigd zijn; maar krijg nu sterk de indruk dat het bij mij nooit naar behoren heeft gewerkt.
rollback naar v2.0.2 en v2.0.0 (SPI compile error, miste in de lib_deps) geven ook serial error.
uiteindelijk terug naar v1.0.0. Nu een aardige verzameling van firmwares, @dingo35 ik begin je voorliefde voor pio te begrijpen
[ Voor 33% gewijzigd door Blackraven op 08-11-2024 08:53 ]
- Een script voor de stand Normal waarbij iedere minuut P1 wordt uitgelezen en de SmartEVSE laadt op zonnestroom met 6A, 8A, 10A, 13A of 16A
- Een zelfde script waarbij nu de Volvo wordt uitgelezen met de Volvo Plugin. Zodoende kan je het laadniveau zelf bepalen op ieder gewenst percentage terwijl de auto ingesteld staat op laden tot 100%
- Een script dat gebruik maakt van de Solar stand wordt gevoed met de P1 waarden.
Waarom dan ingewikkeld doen met dat eerste script als het met Solar zo makkelijk kan.
Ik ben nieuwsgierig hoeveel er nou echt geladen kan worden op zonne-energie.
Door vaste waarden te nemen kan ik die tijd dat er geladen wordt op 6A, 8A etc. opslaan en zichtbaar maken.
Twee Text Sensoren leggen de score voor iedere maand en voor alle maanden van het jaar vast.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zhoKpPMG4rDinn7t5GapZ794.jpg?f=user_large)
Je vindt de scripts op het Domoticz forum.
[ Voor 8% gewijzigd door tukker999 op 07-11-2024 21:45 . Reden: tiepvoutjes ]
Wat gaat dat makkelijk!
In de software versie 3.7.2 is het mogelijk de kleuren van de led-ring aan te passen. (TOP!)
Drie vragen.
- hoe wordt blauw aangestuurd of kan dat niet.
- bij het laden knippert de groene led. Is het mogelijk het knipperen te veranderen in constant branden?
- waar is LEDColorCustom voor bedoeld
De kleuren zijn Red,Green,Blue. Dus als je blauw wilt: 0,0,255.tukker999 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:33:
Ik heb vanavond de update gedaan van de SmartEVSE naar 3.7.2.
Wat gaat dat makkelijk!
In de software versie 3.7.2 is het mogelijk de kleuren van de led-ring aan te passen. (TOP!)
Drie vragen.
- hoe wordt blauw aangestuurd of kan dat niet.
- bij het laden knippert de groene led. Is het mogelijk het knipperen te veranderen in constant branden?
- waar is LEDColorCustom voor bedoeld
Knipperen kun je nu niet aanpassen
De custom color is voor als je de switch/button hebt ingesteld op Custom.
De knop kan dan iets externs schakelen (via api/mqtt). Als hij aan staat wordt de custom kleur gebruikt.
Ik gebruik dat om met de knop een override van mijn dynamische sturing aan te bieden. Normaal bepaalt de sturing wanneer goedkoop geladen kan worden, maar als iemand Nu wil laden drukken ze op de knop, wordt het lampje blauw en wordt er direct geladen.
Dat is (gelukkig) niet zo, ik heb hier een SmartEVSE V2 draaien i.c.m. een Sensorbox V2 met de nieuwste firmware (main branch van 2-11, dat is ~v2.1.0).Blackraven schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:49:
Na een nachtje slapen, denk ik dat mijn eindconclusie is dat sensorbox V2 na firmwareversie v2.0.0 niet meer backwards compatible is met de SmartEVSE V2.
Dat zou kunnen inderdaad, mijn SmartEVSE draait ook op de nieuwste firmware. Hier is helaas nog geen officiële release van maar ik gebruik deze: https://github.com/user-a...VSE2.X.production.hex.zipBlackraven schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:14:
@WillemI Mooi om te horen dat het wel kan werken, wat voor firmware draai jij op je SmartEVSE V2?
Ik heb daar zelf V2.20 op, wellicht zit daar het verschil.
Bij mij werkt dit prima, maar ik heb een hele simpele setup (geen master/slave).
Een verschil tussen jouw 2.20 versie en deze nieuwe versie is dat voor het controleren of aan de 'start current' wordt voldaan nu de som van de fasen wordt gebruikt i.p.v. een van de fases (dit was voor mij de reden om over te stappen naar deze versie).
Je schrijft: De kleuren zijn Red,Green,Blue. Dus als je blauw wilt: 0,0,255.DanTm schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 06:46:
[...]
De kleuren zijn Red,Green,Blue. Dus als je blauw wilt: 0,0,255.
Dat begrijp ik.
Vermoedelijk zie ik iets over het hoofd, maar op de SmartEVSE kan je alleen maar RED en GRN aansluiten, tenzij je gebruik maakt van een optional cable.
Weet je welk type stekker op de aansluiting P2 past?
Is het een JST PH 2mm 6 Pin Plug Connector?
[ Voor 4% gewijzigd door tukker999 op 08-11-2024 12:13 ]
dat weet ik niet, ik gebruik de druknop (met ingebouwde ledring) van Stegen, die doet RGB.tukker999 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:10:
[...]
Je schrijft: De kleuren zijn Red,Green,Blue. Dus als je blauw wilt: 0,0,255.
Dat begrijp ik.
Vermoedelijk zie ik iets over het hoofd, maar op de SmartEVSE kan je alleen maar RED en GRN aansluiten, tenzij je gebruik maakt van een optional cable.
Ondertussen de laatse versie geïnstalleerd. Maar wat ik ook doe de logging blijft min of meer alleen de volgende regels uitspuwen:nvdbosch schreef op donderdag 7 november 2024 @ 07:32:
[...]
Ik heb meerdere settings geprobeerd en ik zou verwachten dat bij verbose ik ook meldingen zou zien als ik in de webinterface schakel tussen normal en off. Debuggen is gedaan met versie 3.7.0.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| (V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 5 Isetbalanced=15.0 A. (I) (printStatus)(C0) STATE: A Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 1.3 A IsetBalanced: 15.0 A, MainsMeter.Timeout=10,[0m EVMeter.Timeout=64. (I) (printStatus)(C0) L1: 0.4 A L2: 0.0 A L3: 1.3 A Isum: 1.7 A (D) (Timer100ms)(C0) ModbusRequest 4: Request Energy Node 0 (V) (ModbusSend8)(C0) Sent packet address: 0x15, function: 0x04, reg: 0x0048, token:0x15040048, data: 0x0002. (V) (ModbusDecode)(C1) Received packet (7 bytes) 15 04 04 00 00 00 00 (V) (ModbusDecode)(C1) valid Modbus packet: Address 0x15 Function 0x04 Register 0x0048 Response (D) (Timer100ms)(C0) ModbusRequest 20: Request EVMeter Current Measurement Node 0 (V) (ModbusSend8)(C0) Sent packet address: 0x15, function: 0x04, reg: 0x0006, token:0x15040006, data: 0x000c. (V) (ModbusDecode)(C1) Received packet (27 bytes) 15 04 18 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 (V) (ModbusDecode)(C1) valid Modbus packet: Address 0x15 Function 0x04 Register 0x0006 Response (V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 1 Isetbalanced=15.0 A Imeasured=1.3 A MaxCircuit=15 Imeasured_EV=0.0 A, Battery Current = 0.0 A, mode=0. (V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 4 Isetbalanced=15.0 A. (D) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint c: Resetting SolarStopTimer, MaxSumMainsTimer, IsetBalanced=15.0A, saveActiveEVSE=0. (V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 5 Isetbalanced=15.0 A. |
Langzaamaan begin ik het idee te krijgen dat ik de SmartEVSE zelf niet aan de praat kan krijgen en bij Stegen het RMS proces in moet...
Ik probeer dit uit te voeren.dingo35 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:12:
Er zijn 3 mogelijkheden om wifi op de sensorbox-2 te activeren;
...
...
Ik draai de laatste firmware op de SE. Sensorbox heb ik nooit bijgewerkt.Once your SmartEVSEv3 detects your Sensorbox-2's old firmware, it will present the LCD screen with a new option: SB2 WIFI, with default . Select , the Sensorbox will presents itself as a Wifi Acces Point "smartevse-xxxx"; the password is shown on the LCD screen.
Ik krijg geen melding op het schermpje, dus heb ik geprobeerd het AP handmatig te activeren op de SE, maar ik kan niet verbinden met de getoonde sleutel.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xFdTYdDi9DIJlsTdVIhHdenB.jpg?f=user_large)
Het wachtwoord is incorrect (volgens Android). Iemand een tip om alsnog te verbinden?
[ Voor 6% gewijzigd door timovd op 08-11-2024 13:49 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik ben zojuist tot de conclusie gekomen dat mijn zelfgeinstalleerde connected EVbox Homeline (uit 2018) geen laadsessie kan starten omdat de locking actuator niet werkt. Vergrendeling van de laadkabel is (voor zover ik kan bedenken) niet nodig omdat vreemden niet zomaar bij de EVbox kunnen komen. Ik heb in mijn ogen 2 opties:
- Nieuwe actuator kopen, ongeveer 50 euro
- Vergrendeling elektronisch foppen
DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.
https://www.smartevse.nl/building-and-programming
Ja, klopt.Blackraven schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:48:
@WillemI Just to be sure: volgens stap 5 uit de volgende handleiding?
https://www.smartevse.nl/building-and-programming
Misschien is er ook de optie actuator uit zetten?AlKoholiK schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:36:
Mijn vraag gaat niet direct over zelfbouw, maar schuurt er wel tegenaan:
Ik ben zojuist tot de conclusie gekomen dat mijn zelfgeinstalleerde connected EVbox Homeline (uit 2018) geen laadsessie kan starten omdat de locking actuator niet werkt. Vergrendeling van de laadkabel is (voor zover ik kan bedenken) niet nodig omdat vreemden niet zomaar bij de EVbox kunnen komen. Ik heb in mijn ogen 2 opties:Optie 1 vind ik zelf zonde van het geld. Optie 2 zou vast mogelijk moeten zijn maar ik weet niet hoe ik dit aanpak. Wie heeft hier ervaring mee en kan me naar een post of document wijzen?
- Nieuwe actuator kopen, ongeveer 50 euro
- Vergrendeling elektronisch foppen
https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/
Bedankt voor je ondersteuning en geduld steeds @dingo35 !! wordt enorm gewaardeerd.dingo35 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:12:
@Mister I Dan rest niets anders dan
1 de firmware.bin uit de dist-zip uit te pskken en via esptool of een andere ESP32 flash tool te flashen , of, wat ik zelf makkelijker vind,
2 git clone sensorbox2 repo
installeer platformio core (zie handleiding SmartEVSEv3 "building the firmware")
verbind sensorbox met usb-c kabel
pio run -t upload
Het is gelukt. De firmware staat erop en ik kan hem nu netjes benaderen via webinterface. Daar komen ook netjes de p1 data op binnen. Vanavond verder spelen met MQTT, want ook dat stukje nog weinig/geen ervaring mee. Maar komt goed
Heb alleen hetzelfde probleem nu als @Blackraven dat de SmartEVSE no serial connection geeft. De Modbus verbinding is nog hetzelfde, maar communicatie is weg helaas. Iemand daar nog een idee over?
Ik heb nu wel via de sensorbox een verbinding met de SmartEVSE door via IP direct data te versturen (MQTT (ESP - ESP??). Dus het laden werkt, maar ben wel benieuwd waarom modbus dus niet meer werkt nu.
Via MQTT kan ik nu ook netjes de data vanuit HomeAssistant naar de smartEVSE sturen van de EVMeter. Dus dat is een mooie stap betreft OCPP. Heb helaas nog een oude RFID reader hier, die de laadpassen niet snapt vanwege de 7 bit ipv 6 bit, dus wachten op een nieuwe RFID reader en OCPP moet helemaal lukken
[ Voor 20% gewijzigd door Mister I op 08-11-2024 21:46 ]
Er van uit gaande dat je een RPI hebt en SSH en MQTT al geïnstalleerd hebt, open dan 2 vensters.
In het ene venster geeft je het volgende commando:
1
| mosquitto_sub -v -h 192.168.2.104 -p 1883 -t '#' |
In het andere venster geef je commando's.
Van Off naar Normal :
1
| mosquitto_pub -h 192.168.2.104 -t "SmartEVSE/Set/Mode" -m Normal |
Amperes aanpassen bijvoorbeeld naar 10A gaan:
1
| mosquitto_pub -h 192.168.2.104 -t "SmartEVSE/Set/CurrentOverride" -m 100 |
1
| mosquitto_pub -h 192.168.2.104 -t "SmartEVSE/Set/CurrentOverride" -m 130 |
In je browser kan je alles ook nog eens volgen door het IP adres van je SmartEVSE in te typen.
Je hebt de nieuwste software geïnstalleerd en met een python script kan je je laadpaal voor stoplicht laten spelen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
| import time import os def color_transition(wait=1): print("Starting color transition...") while True: # Rood vol aangaat en langzaam uitdooft naar nul for r in range(255, -1, -1): g = 0 b = 0 print(f"\rRGB kleur: ({r}, {g}, {b})", end='', flush=True) os.system(f'mosquitto_pub -h 192.168.2.104 -t "SmartEVSE/Set/ColorOff" -m "{r}, {g}, {b}"') time.sleep(wait) # Oranje (rood en groen vol aangaat en langzaam uitdooft naar nul) for r in range(255, -1, -1): g = r b = 0 print(f"\rRGB kleur: ({r}, {g}, {b})", end='', flush=True) os.system(f'mosquitto_pub -h 192.168.2.104 -t "SmartEVSE/Set/ColorOff" -m "{r}, {g}, {b}"') time.sleep(wait) # Groen vol aangaat en langzaam uitdooft naar nul for g in range(255, -1, -1): r = 0 b = 0 print(f"\rRGB kleur: ({r}, {g}, {b})", end='', flush=True) os.system(f'mosquitto_pub -h 192.168.2.104 -t "SmartEVSE/Set/ColorOff" -m "{r}, {g}, {b}"') time.sleep(wait) # Oranje (groen en rood vol aangaat en langzaam uitdooft naar nul) for g in range(255, -1, -1): r = g b = 0 print(f"\rRGB kleur: ({r}, {g}, {b})", end='', flush=True) os.system(f'mosquitto_pub -h 192.168.2.104 -t "SmartEVSE/Set/ColorOff" -m "{r}, {g}, {b}"') time.sleep(wait) # Call the function with the desired wait time color_transition(0.01) |
nano stoplicht.py
sudo chmod +x stoplicht.py
python3 stoplicht.py
Ik gebruik bij voorkeur niet de curl commando's want als de SmartEVSE een ander IP adres krijgt, dan moet je de scripts aanpassen en dat hoeft bij MQTT niet.
Van modbus heb ik geen verstand.
Ik zie dat je het spul al aan de praat hebt, dus bovenstaand verhaal is inmiddels overbodig.
Misschien dat een ander wat heeft aan de MQTT uitleg.
Ff kijken bij de Chinese vrienden van Ali. Daar kan je voor een prikkie een kabeltje krijgen wat je op de print kunt bevestigen.tukker999 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:10:
[...]
Je schrijft: De kleuren zijn Red,Green,Blue. Dus als je blauw wilt: 0,0,255.
Dat begrijp ik.
Is het een JST PH 2mm 6 Pin Plug Connector?
PH2.0MM, Length 30CM, 6P
| 5Sets Jst Ph 2.0Mm Draadkabel Connector 6 Pin Mannelijke En Vrouwelijke Stekker
[ Voor 3% gewijzigd door benthouse op 08-11-2024 23:25 ]
Ik kan me herinneren dat ik bij het testen dit ook één keer heb gehad, maar ik kon het daarna niet meer reproduceren. Dus ik hoop dat jullie een patroon kunnen vinden, misschien eens experimenteren met rebooten SB en SmartEVSE in verschillende volgordes?
Sinds dit issue, gaat mij SmartEVSE helemaal niet meer op mijn WiFi. Iemand nog tips? Anders toch maar met de USB-C via de CLI configureren.timovd schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:49:
[...]
Ik probeer dit uit te voeren.
[...]
Ik draai de laatste firmware op de SE. Sensorbox heb ik nooit bijgewerkt.
Ik krijg geen melding op het schermpje, dus heb ik geprobeerd het AP handmatig te activeren op de SE, maar ik kan niet verbinden met de getoonde sleutel.
[Afbeelding]
Het wachtwoord is incorrect (volgens Android). Iemand een tip om alsnog te verbinden?
:strip_exif()/f/image/z7R2n6nHrksA9kuAcgUV8HJ0.jpg?f=fotoalbum_large)
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Als ik het goed lees, heb je de oude Sensorbox firmware, en v3.7.2 op de SmartEVSE draaien. Als je dan op de SmartEVSE de wifi-setup opstart, heeft dat natuurlijk geen gevolgen voor de Sensorbox (immers oude firmware dus geen ESPtouch); het lijkt er op dat je je SmartEVSE wifisetup gewist of gewijzigd hebt.timovd schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:49:
[...]
Ik probeer dit uit te voeren.
[...]
Ik draai de laatste firmware op de SE. Sensorbox heb ik nooit bijgewerkt.
[Afbeelding]
Je zou /erasesettings kunnen proberen om de ESPtouch opnieuw te kunnen starten, of via usb backup procedure. Ik heb het dan alleen over de SmartEVSE...
Het plan is inderdaad om e.e.a. uit te voeren via de usb interface.
In de nieuwe situatie komt de laadpaal helemaal achteraan de tuin te staan dus zou die P1 kabel minstens 22 meter lang moeten worden. In verband met een beetje speling voor wat bochten en andere obstakels hou ik 25 meter aan. (lengte huis + lengte tuin + 2 keer een meter voor verticale afstand) Kan dat? Ik kan nergens een eenduidig antwoord vinden op hoe lang de kabel aan de P1 poort kan zijn voor er problemen optreden.
Het bestaan van dit soort oplossingen (https://webshop.cedel.nl/nl/P1-Verlengmodules-universeel) doet me vermoeden dat er wel een grens is aan hoe lang die kabel kan zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door Pixeltje op 10-11-2024 09:21 ]
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
best 2 kabels tegelijk trekken naar je laadpaal om in de toekomst een netwerkpunt te maken en/of 2de laadpaal te installeren.
Wat is het verschil met zo’n ding als wat ik linkte dan? Die is niet-actief?Kerte schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:53:
Werk je dan niet beter met een actieve P1 splitter en een UTP kabel?
best 2 kabels tegelijk trekken naar je laadpaal om in de toekomst een netwerkpunt te maken en/of 2de laadpaal te installeren.
En mag ik uit je antwoord opmaken dat het inderdaad niet verstandig is om 25 meter met p1 kabel te proberen te overbruggen?
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
je kan proberen of je nog voldoende signaal overhoudt met een UTP kabel die je aansluit op de P1 na 25m en dan alsnog beslist om een actieve splitter aan te sluiten
Ik denk dat je dan al wel goed zit met 25m, zo’n high end signaal is p1 ook weer niet. Mocht het dan toch nog problemen geven dan kan je altijd nog zo’n extender aanschaffen.
All-electric.
Wat bedoel je met "/erasesettings"? Ik vind daar alleen wat over in de docs van de SB en niet bij de SmartEVSE.dingo35 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 22:47:
[...]
Je zou /erasesettings kunnen proberen om de ESPtouch opnieuw te kunnen starten, of via usb backup procedure. Ik heb het dan alleen over de SmartEVSE...
Ik probeer de volgende procedure te volgen, maar er wordt niets gevonden in ESPTouch:
Dan maar de backup procedure.v.3.6.4 and newer: On your smartphone:
-connect your smartphone to the wifi network you want your SmartEVSE connected to
-download and run the ESPTouch app ...
Daarvoor heb ik y-a-terminal (YAT) geïnstalleerd. Welke drivers heb je nodig?v3.6.4 and newer BACKUP PROCEDURE: if you don't get it to work with the ESPTouch app, there is
a backup procedure:
-connect your SmartEVSE with a USB cable to your PC
...
https://www.silabs.com/de...vcp-drivers?tab=downloads
Dit zijn de D2xx drivers om een COM poort te maken van je USB verbinding. ...
In de terminal krijg ik
Invalid characters in SSID.
:strip_exif()/f/image/FEPjdzYAASUoCX05Dwksf7ge.png?f=user_large)
Ik heb spaties in mijn SSID: https://esp32.com/viewtopic.php?t=10185
en dat mag blijkbaar niet.
Nieuw SSID aangemaakt, maar dat hielp ook niet.
[ Voor 18% gewijzigd door timovd op 10-11-2024 15:36 ]
EDIT: Gezien de RX buffer melding lijkt je terminal emulatie niet goed te werken. De driver is volgens mij de juiste, dus óf die installatie ging niet goed of je terminal emulator heeft een probleem.
Baudrate is 115200, probeer anders putty eens, is veel gebruikt en multi platform.
[ Voor 40% gewijzigd door dingo35 op 10-11-2024 20:38 ]
Wellicht is die optie er wel, maar de beheermogelijkheden die ik via Eneco Mobility krijg zijn zéér beperkt. Maar ik heb een andere oplossing: de actuator repareren! blijkbaar kun je met wat zinvol geweld de behuizing van de actuator open krijgen. Daar zag ik dat het tandwieltje dat direct op de as van de elektromotor zat was verschoven, waardoor hij alleen zeer sporadisch contact maakte met het volgende tandwiel. Even schuiven en het probleem was opgelostBazemanKM schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:55:
[...]
Misschien is er ook de optie actuator uit zetten?
DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.
Hij vertoond alleen toch wat onverklaarbaar gedrag af en toe met de C2 modus op Auto (ik weet het, feature is experimental, maar toch even deze feedback). Hij start gewoon netjes zodra er voldoende teruglevering (voor 1F) is, gaat dan een tijdje goed laden op 1F. En dan ineens "denkt" ie toch op een of andere manier dat ie op 3F bezig is, schakelt beide relais uit en start dan weer opnieuw op 1F. Dat gaat dan even zo door totdat de eGolf het schakelen zat is en dan kapt ie er mee tot ik de kabel opnieuw verbind.
@dingo35 Enig idee waarom ie hier toch op een of andere manier denkt dat ie op 3F aan het laden is? Terwijl de EV-meter duidelijk en correct 0.0A aangeeft en de C2 contactor op dat moment uit staat.
En ik zie heel af en toe (1x per 5-10min oid, maar niet op hetzelfde moment als bovenstaande) een modbus CRC error in het send pakketje voorbij komen, is dat nou in de communicatie richting de EV-meter (een InvEastron, SDM630 modbus v2)? Dat is wel vreemd want die zit er juist direct naast en met een ~10cm stukje afgeschermde buskabel verbonden. De mainsmet zit veel verder en daar zie ik de error nooit. Kan dat misschien komen door de veel langere berichten/waardes van de SDM630 (heb ik al een github issue voor geopend, hoor het wel als je daar aan toekomt) of wijst de CRC/checksum error op een kabel defect oid? Want dan ga ik er even een nieuw stukje kabel tussenzetten.<allemaal goede modbus readings>
(D) (Set_Nr_of_Phases_Charging)(C0) Detected Charging Phases: ChargeCurrent=160, Balanced[0]=75, IsetBalanced=60.
(D) (Set_Nr_of_Phases_Charging)(C0) Trying to detect Charging Phases END EVMeter.Irms[0]=7.0 A.
(I) (Set_Nr_of_Phases_Charging)(C0) Detected Charging Phases: Charging_Prob[0]=1.
(D) (Set_Nr_of_Phases_Charging)(C0) Suspect I am charging at phase: L1.
(D) (Set_Nr_of_Phases_Charging)(C0) Trying to detect Charging Phases END EVMeter.Irms[1]=0.0 A.
(I) (Set_Nr_of_Phases_Charging)(C0) Detected Charging Phases: Charging_Prob[1]=10.
(D) (Set_Nr_of_Phases_Charging)(C0) Suspect I am charging at phase: L2.
(D) (Set_Nr_of_Phases_Charging)(C0) Trying to detect Charging Phases END EVMeter.Irms[2]=0.0 A.
(I) (Set_Nr_of_Phases_Charging)(C0) Detected Charging Phases: Charging_Prob[2]=10.
(D) (Set_Nr_of_Phases_Charging)(C0) Suspect I am charging at phase: L3.
(Set_Nr_of_Phases_Charging)(C0) Charging at 3 phases.
(CalcBalancedCurrent)(C0) Switching to single phase.
(setState)(C0) 09:05:52 STATE C -> C1
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 5 Isetbalanced=6.0 A.
(I) (printStatus)(C0) STATE: C1 Error: 0 StartCurrent: -6 ChargeDelay: 15 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 6.2 A IsetBalanced: 6.0 A, MainsMeter.Timeout=11, EVMeter.Timeout=64.
(I) (printStatus)(C0) L1: 5.5 A L2: 6.2 A L3: -2.2 A Isum: 9.5 A
(setState)(C1) 09:05:53 STATE C1 -> B1
(setState)(C1) Pilot Disconnected
(setState)(C1) Switching Contactor1 OFF.
(setState)(C1) Switching Contactor2 OFF.
D) (Timer100ms)(C0) ModbusRequest 2: Request MainsMeter Measurement
(V) (ModbusSend8)(C0) Sent packet address: 0x0c, function: 0x04, reg: 0x0006, token:0x0c040006, data: 0x000c.
(V) (ModbusDecode)(C1) Received packet (27 bytes) 0c 04 18 40 b3 d4 16 40 55 75 5e 40 07 77 e8 44 92 88 cd c4 3d 4c 04 c3 e2 55 63
(V) (ModbusDecode)(C1) valid Modbus packet: Address 0x0c Function 0x04 Register 0x0006 Response
(D) (Timer100ms)(C0) ModbusRequest 4: Request Energy Node 0
(V) (ModbusSend8)(C0) Sent packet address: 0x10, function: 0x04, reg: 0x004a, token:0x1004004a, data: 0x0002.
(V) (ModbusDecode)(C1) Received packet (7 bytes) 10 04 04 42 8c f7 4b
(V) (ModbusDecode)(C1) valid Modbus packet: Address 0x10 Function 0x04 Register 0x004a Response
(D) (Timer100ms)(C0) ModbusRequest 20: Request EVMeter Current Measurement Node 0
(V) (ModbusSend8)(C0) Sent packet address: 0x10, function: 0x04, reg: 0x0006, token:0x10040006, data: 0x000c.
[0;32m(V) (ModbusSend8)(C0) Sent packet address: 0x10, function: 0x04, reg: 0x0006, token:0x10040006, data: 0x000c.
(MBhandleError)(C1) Error response: E2 - CRC check error, address: 10, function: 04, reg: 0006.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 1 Isetbalanced=6.9 A Imeasured=5.6 A MaxCircuit=16 Imeasured_EV=6.6 A, Battery Current = 0.0 A, mode=2.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) phaseLastUpdate=1731315864.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 2 Isetbalanced=6.9 A, Idifference=9.4, mod=0.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 3 Isetbalanced=6.9 A, IsumImport=0.2, Isum=0.2, ImportCurrent=0.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 4 Isetbalanced=6.9 A.
(D) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint b: Resetting SolarStopTimer, MaxSumMainsTimer, IsetBalanced=6.9A, ActiveEVSE=1.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) [H]Node 0 = 6.9 A.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 5 Isetbalanced=6.9 A.
[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 11-11-2024 10:49 ]
All-electric.
De auto stand werkt nog niet goed, zie elders in het topic.RonJ schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:23:
Hij vertoond alleen toch wat onverklaarbaar gedrag af en toe met de C2 modus op Auto. Hij start gewoon netjes zodra er voldoende teruglevering (voor 1F) is, gaat dan een tijdje goed laden op 1F. En dan ineens "denkt" ie toch op een of andere manier dat ie op 3F bezig is, schakelt beide relais uit en start dan weer opnieuw op 1F. Dat gaat dan even zo door totdat de eGolf het schakelen zat is en dan kapt ie er mee tot ik de kabel opnieuw verbind.
weet ik, maar die wordt niet vanzelf beter. Vandaar deze feedback.mukky schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:41:
[...]
De auto stand werkt nog niet goed, zie elders in het topic.
All-electric.
Zal ik binnenkort even proberen, ik wil eerst de firmware van de SmartEVSE updaten, maar dat is me het afgelopen weekend nog niet gelukt. Hoop gezeik met windows FTDI drivers en uiteindelijk lijkt m'n serial kabel overleden, want ook in Linux alleen maar garbage op het scherm. Nu nieuw serieel kabeltje besteld, to be continued.dingo35 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:11:
@Mister I @Blackraven De modbus verbinding zou gewoon nog actief moeten blijven, en dus geen communicatie error moeten geven.
Ik kan me herinneren dat ik bij het testen dit ook één keer heb gehad, maar ik kon het daarna niet meer reproduceren. Dus ik hoop dat jullie een patroon kunnen vinden, misschien eens experimenteren met rebooten SB en SmartEVSE in verschillende volgordes?
De beste feedback is een verbose telnet log, daar kunnen we zien wat er gebeurt, en hopelijk afleiden waaróm iets gebeurt...RonJ schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:47:
[...]
weet ik, maar die wordt niet vanzelf beter. Vandaar deze feedback.
U vraagt, wij draaien. Ik heb m even in een schone log/laadsessie een aantal keer door deze cyclus laten lopen.dingo35 schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:17:
[...]
De beste feedback is een verbose telnet log, daar kunnen we zien wat er gebeurt, en hopelijk afleiden waaróm iets gebeurt...
All-electric.
Done! GH Issue #3 alweer, sorry about thatdingo35 schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:27:
Thx Ron, ik zit deze week niet achter mijn laptop, kun je even een issue openen (ik meen dat er geen open staat mbt Solar/Auto) op mijn github repo en deze log daar posten, dan staat hij op mijn todo list...
All-electric.
Zie dingo35 in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"Deikke schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:17:
Ik heb per ongeluk de SmartEVSE geupdate vanaf versie 1.7.0 naar 1.7.2, maar nu is hij overleden. Ook niet meer benaderbaar via Wifi. Via USB lijkt nog wel iets mogelijk, maar ik kan nergens documentatie vinden hoe ik de firmware dan flash. Iemand een idee?
Voor onervaren flashers lijkt dit de makkelijkste methode (omdat die zowel bootloader, partitie-indeling als firmware.bin flashed):
https://github.com/dingo3....md#building-the-firmware
[ Voor 12% gewijzigd door dingo35 op 12-11-2024 17:22 ]
Weet je zeker dat als je http://ipadres-van-je-smartevse/update doet, je niet een ouderwetse update pagina krijgt?Deikke schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:17:
Ik heb per ongeluk de SmartEVSE geupdate vanaf versie 1.7.0 naar 1.7.2, maar nu is hij overleden. Ook niet meer benaderbaar via Wifi. Via USB lijkt nog wel iets mogelijk, maar ik kan nergens documentatie vinden hoe ik de firmware dan flash. Iemand een idee?
Als je niets anders hebt gedaan dan op de update-button drukken dan MOET dat nog werken....
Nee, hij is helemaal offline, zie hem ook niet meer in de router terug dat er een ip adres aangevraagd is.dingo35 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:26:
[...]
Weet je zeker dat als je http://ipadres-van-je-smartevse/update doet, je niet een ouderwetse update pagina krijgt?
Als je niets anders hebt gedaan dan op de update-button drukken dan MOET dat nog werken....
Middels deze methode, welke best nog wel wat werk was. Het weer werkend gekregen, alle instellingen stonden nog zoals het was, alleen WIFI disabled. In het menu weer aangezet en nu bereikbaar.dingo35 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:00:
No worries, tot op heden zijn er 0 gevallen bekend van onherstelbaar gebrickte SmartEVSEs.
Voor onervaren flashers lijkt dit de makkelijkste methode (omdat die zowel bootloader, partitie-indeling als firmware.bin flashed):
https://github.com/dingo3....md#building-the-firmware
Enige puntje is dat het serienummer van de SmartEVSE is veranderd, merkwaardig.
Kun je nagaan hoe veel werk er in dit project zit ...Deikke schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:21:
[...]
Middels deze methode, welke best nog wel wat werk was.