Sometimes you need to plan for coincidence
De nieuwe lezer van Stegen Electronics gaat 7 bytes lezen.....
Aangezien ik op 3 fasen laad, hebben we ongeveer 4kW nodig om volledig op de zon te kunnen laden. Dat gaat een paar maanden per jaar prima (we hebben aardig wat panelen) maar ik zou graag ook op slechtere dagen en goede dagen in de winter meer volledig op de zon kunnen opladen (zonder ook stroom van het net te halen).
Daarom denk ik eraan om te upgraden naar de v3 hardware en een tweede relais aan sluiten. Dan zou het mogelijk kunnen worden om op 1 fase te laden.
Het hoeft van mij niet automatisch te schakelen van 3 naar 1 fase. Het omzetten van de instelling van het 2e relais met bijvoorbeeld in Home Assistant op basis van het verwachte zonnestroom vermogen de komende uren lijkt me helemaal prima.
In dit Topic (oa) las ik dat je alleen op de master een tweede relais kan/moet aansluiten, omdat anders de slave nooit op meer dan 1 fase zal laden. Heb ik dat goed begrepen?
Het liefst zou ik beide laadpunten op 1 fase zetten als er niet genoeg vermogen is/gaat zijn om 3 fasen te laden.
Zou ik dan een 4-polig relais kunnen aansluiten op de Main EVSE die L2 en L3 van beide laadkabels schakelt? Of wordt het relais dan alleen geschakeld als de Main EVSE zelf een actieve laadsessie heeft?
Is er een andere manier om op beide laadpunten te schakelen tussen 1 en 3 fasen met een Smart EVSE setup?
In Windows device manager stond de desbetreffende COM-poort op 9600, maar nu ik heb dat niet meer nodig gehad, want nu werkte het provisionen ineens wel met de EspTouch app.dingo35 schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:19:
Probeer eens een ssid zonder speciale karakters, of zoek even op in de code wat de beperkingen zijn; ik heb het niet zelf gemaakt dus weet t niet uit mijn hoofd; het is niet voor niets open source en community driven...
EDIT: Gezien de RX buffer melding lijkt je terminal emulatie niet goed te werken. De driver is volgens mij de juiste, dus óf die installatie ging niet goed of je terminal emulator heeft een probleem.
Baudrate is 115200, probeer anders putty eens, is veel gebruikt en multi platform.
Mijn SmartEVSE is dus weer online (met v3.7.2). Ik zie alleen geen optie om de firmware van de SB bij te werken. Hoe weet ik wat de huidige versie is?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
toevallig een idee of die dit jaar nog leverbaar wordt ?dingo35 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:35:
De nieuwe lezer van Stegen Electronics gaat 7 bytes lezen.....
Overigens hoedje af voor al het werk !
Ik had Stegen er eerder over gemaild en die had het over "half november" ongeveer dat ze binnenkomen. Dus elk moment hoop ik, zit er ook op te wachten!Kerte schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:02:
[...]
toevallig een idee of die dit jaar nog leverbaar wordt ?
Overigens hoedje af voor al het werk !
All-electric.
In de log van domoticz kreeg ik: 2024-11-16 22:02:10.241 Error: Error opening url: http://192.168.2.71/settings
In de browser hetzelfde.
MQTT mosquitto_sub werkte, mosquitto_pub werkte, maar de SmartEVSE browser pagina niet.
Ook: SmartEVSE/Error None
Reboot -> noppes
Versie v3.7.2
Stroom uitschakelen en weer inschakelen -> alles weer OK
@timovd Zolang je niet op v2.1.0 zit kun je niet bekijken welke firmware versie je SB draait...
Bedankt voor de hulp en de link naar de V2.30 firmware.WillemI schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:26:
[...]
Dat zou kunnen inderdaad, mijn SmartEVSE draait ook op de nieuwste firmware. Hier is helaas nog geen officiële release van maar ik gebruik deze: https://github.com/user-a...VSE2.X.production.hex.zip
Bij mij werkt dit prima, maar ik heb een hele simpele setup (geen master/slave).
Een verschil tussen jouw 2.20 versie en deze nieuwe versie is dat voor het controleren of aan de 'start current' wordt voldaan nu de som van de fasen wordt gebruikt i.p.v. een van de fases (dit was voor mij de reden om over te stappen naar deze versie).
Afgelopen weekend met een nieuw serieel kabeltje was het snel gelukt.
To do: het modbus adres van de EV-kWh-meter nog even opzoeken, want die mist nu nog.
Dan zouden alle settings weer hetzelfde moeten zijn als met V2.20.
Kan ik daarna weer verder testen met de sensorbox firmware.
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Fijn dat het gelukt is.Blackraven schreef op maandag 18 november 2024 @ 07:58:
[...]
Bedankt voor de hulp en de link naar de V2.30 firmware.
Even voor de zekerheid: wat je nu geinstalleerd heb is zeker niet de V2.30 versie! Via github is er wel een v2.30 beschikbaar maar die is van 16 november 2021. Zoals in de commit log is te zien zijn er daarna heel veel wijzigingen gemaakt! De wijzigingen van voor 1 September 2024 zitten in de versie uit de link die ik gedeeld had, ik zie dat er inmiddels weer nieuwe wijzigingen zijn.
17 november is redelijk vers inderdaad, had niet zoveel beweging meer verwacht voor de v2.
Goed om te weten dat het V2.30+ is, thanks.
Nu met een deugdelijk kabeltje kan ik redelijk snel updaten naar een nieuwere versie indien nodig.
Net meteen besteld, kijken of het helemaal gaat lukken met OCPP
Dank, had de voorraadmelding nog niet ontvangen. Heb m meteen besteld!Mister I schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:23:
Stegen heeft de nieuwe RFID reader op voorraad zo te zien.
Net meteen besteld, kijken of het helemaal gaat lukken met OCPP
All-electric.
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Bij het bestellen van de EV moest ik bij het niet afnemen van de Leasepaal aangeven hoe de constructie zou zijn. De optie tot Roaming die de LM wel aanbiedt is natuurlijk iets duurder en daarom komt het contract ws niet langs de fiatteur bij ons.
Het blijft frustrerend waarom niet gewoon iedere OCPP paal overal simpel gekoppeld kan worden. Er zullen hoogstwaarschijnlijk redenen voor zijn. Door hobbelen met een ICE dan maar weer.
OCPP werkt hierdoor ook meteen en mijn laadpassen worden geaccepteerd. Dus heel blij mee.
Dan kan ik netjes vanuit mijn bedrijf nu gaan verrekenen met een factuur van Tap Electric. Komende tijd maar eens mee spelen.
Je maakt het echt allemaal veel te spannend en ingewikkeld. "De constructie" is heel simpel, namelijk dat je een "paal met een eflux backoffice hebt en graag een laadpas wil". Zie ook DM.m.eddy schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:51:
Ik blijf meelezen, maar kan helaas niet toetreden tot het OCPP testteam.![]()
Bij het bestellen van de EV moest ik bij het niet afnemen van de Leasepaal aangeven hoe de constructie zou zijn. De optie tot Roaming die de LM wel aanbiedt is natuurlijk iets duurder en daarom komt het contract ws niet langs de fiatteur bij ons.
Het blijft frustrerend waarom niet gewoon iedere OCPP paal overal simpel gekoppeld kan worden. Er zullen hoogstwaarschijnlijk redenen voor zijn. Door hobbelen met een ICE dan maar weer.
Of moet de werkgever de aanschaf van de SmartEVSE paal vergoeden? Dan snap ik ergens wel dat ze dat niet gaan doen, die willen dan gewoon 1 bon met installatie van een bedrijf.
Mijn RFID-lezer is zojuist verzonden zie ik, had TapElectric al werkend verder, dus dat moet lukken v/d week.
[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 19-11-2024 17:40 ]
All-electric.
Normaal gesproken stuur ik alles aan via Home Assistant. Zodat ik ga laden op de goedkope momenten.
Zodra ik mijn laadpas nu langs de RFID reader haal gaat de laadmodus direct op SMART en gaat de auto laden.
Home Assistant grijpt daarna in omdat hij nog niet wil laden en pas vannacht gaat laden.
Maar omdat Home Assistant dit doet moet ik daarna mijn laadpas opnieuw aanbieden wil ik weer kunnen gaan laden. Tot die tijd kan ik niks meer veranderen aan modi in de laadpaal.
Dus ergens moet ik voor elkaar krijgen dat de lader op pauze gaat zonder dat deze de sessie gaat verbreken.
Iemand daar toevallig een idee over?
Dan zou je geforceerd kunnen starten in home assistant wanneer de prijs laag is met als backup dat je minsten xx% hebt tegen de ochtend.
[ Voor 3% gewijzigd door Kerte op 19-11-2024 20:18 ]
Als je dan een HA automation de mode naar smart/normal zet zal de auto als het goed is (sommige autos gaan in slaap als ze te lang moeten wachten) starten met laden. Als de prijs dan weer oploopt zet je de mode terug op solar en zal de EVSE eerst de beschikbare stroom reduceren na de ingestelde stoptijd opbouwen met laden.
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Weer even geprobeerd, met verschillende volgordes qua opstarten.dingo35 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:11:
@Mister I @Blackraven De modbus verbinding zou gewoon nog actief moeten blijven, en dus geen communicatie error moeten geven.
Ik kan me herinneren dat ik bij het testen dit ook één keer heb gehad, maar ik kon het daarna niet meer reproduceren. Dus ik hoop dat jullie een patroon kunnen vinden, misschien eens experimenteren met rebooten SB en SmartEVSE in verschillende volgordes?
Maar helaas ongeacht de opstart volgorde elke keer comm. error.
Met V1.0.0 direct weer actief.
Mijn Eastron SDM630 EVSE meter zit op adres 101, zou dit nog iets uitmaken?
Deze werkt wel goed.maarten_NL schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:33:
@Mister I Mijn laadpaal staat standaard op solar mits HA de range onder de 125km duikt. Als ik de auto er in prik als er geen zon is gaat de auto niet laden, mocht de zon dan toch eens gaan schijnen start de auto gelijk met laden.
Als je dan een HA automation de mode naar smart/normal zet zal de auto als het goed is (sommige autos gaan in slaap als ze te lang moeten wachten) starten met laden. Als de prijs dan weer oploopt zet je de mode terug op solar en zal de EVSE eerst de beschikbare stroom reduceren na de ingestelde stoptijd opbouwen met laden.
Met het uitgesteld laden van de auto gaat niet helemaal vloeiend, maar via solar mode werkt het.
Alleen ga ik nog even de batterijen toevoegen in de SmartEVSE want die gebruik ik om te handelen op de onbalans markt momenteel, dus regelmatig duikt ie richting de -16 Ampere, waardoor de auto op dat moment als nog gaat laden.
Het mooiste zou zijn als we een soort standby optie hebben. Dus
Off - Standby - Smart - Solar - Normal.
Dan kan ik hem gewoon netjes laten wisselen tussen Standby en Smart. Iets wat mogelijk is @dingo35 ?
Hier hetzelfde probleem. Ook verschillende varianten geprobeerd qua opstarten. Ik heb er geen EV meter op aangesloten zitten, dus dat zou dan ook niet moeten uitmaken. Heb de firmware niet geflasht naar een oudere versie. Draai momenteel via MQTT device to device en dat werkt wel netjes, maar liefst natuurlijk weer direct via modbus tussen de sensorbox en de SmartEVSE.Blackraven schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:13:
[...]
Weer even geprobeerd, met verschillende volgordes qua opstarten.
Maar helaas ongeacht de opstart volgorde elke keer comm. error.
Met V1.0.0 direct weer actief.
Mijn Eastron SDM630 EVSE meter zit op adres 101, zou dit nog iets uitmaken?
Zit er in het protocol eigenlijk iets zoals laden pauzeren? Je zou dan het laden kort kunnen starten en meteen pauzeren mocht de wagen tegenstribbelen met de "standby" modus.Mister I schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:07:
[...]
Deze werkt wel goed.
Met het uitgesteld laden van de auto gaat niet helemaal vloeiend, maar via solar mode werkt het.
Alleen ga ik nog even de batterijen toevoegen in de SmartEVSE want die gebruik ik om te handelen op de onbalans markt momenteel, dus regelmatig duikt ie richting de -16 Ampere, waardoor de auto op dat moment als nog gaat laden.
Het mooiste zou zijn als we een soort standby optie hebben. Dus
Off - Standby - Smart - Solar - Normal.
Dan kan ik hem gewoon netjes laten wisselen tussen Standby en Smart. Iets wat mogelijk is @dingo35 ?
Met mijn openevse kan ik het laden pauzeren en daarna gewoon terug starten via de laadpaal (Renault Zoe). Met de SmartEvse moet ik manueel het laden weer starten via de wagen. bijvoorbeeld als het laden tijdelijk wordt gestopt omwille van capaciteitstarief of gebrek aan zonnestroom.
Eerst was ik vanplan om een Tesla Wall connector te kopen.
Maar volgens mij is het van deze niet mogelijk om laadsnelheid via homeassistant te regelen.. wat wel een must is. Ik kan dit eventueel doen via de wagen zelf (Fleet API werkt) Maar de zelfbouw optie lijkt mij ook interessant en werkt dan volledig lokaal.
wat ik reeds heb is deze:
https://www.elektramat.nl...kar-30ma-2csr256140r1165/
(omdat ik hierachter dan de laadpaal ging hangen)
Is deze ook voldoende indien ik voor de zelfbouw oplossing zou gaan? (omdat er in laadpalen reeds een speciale differentieel zit, weet ik nu niet als deze ook voldoende is voor de zelfbouw oplossing)
Dan zou het vermogen van de aardlekautomaat(zie bovenstaand) --> 4-polige contactor/relais --> stekker gaan.
Met de 'zelfbouw oplossing' zou ik dan ook alles in mijn elektrische kast verwerken (deze is heel ruim).
maar ik zou eerst 15m vaste/stugge kabel nodig hebben van mijn elektrische kast naar de plaats waar ik dan zou overgaan naar de effectieve laadkabel (soepel) dus die zou moeten een 5G2.5 + 0.75 zijn..
Weet als deze ergens te kopen is? (dus zonder stekkers) vervolgens zou ik nog 7m soepele (deze: https://www.evchargeking....de-laadkabel-16a-driefase) kopen. (wel kostelijk!
een andere optie is om 5G2.5 te trekken en een 1x1 kabel en deze dan dan samen aan bovenstaande stekkerkabel aan te sluiten.. (ik vermoed dat dit de goedkoopste oplossing zou zijn)
[ Voor 28% gewijzigd door thomke op 22-11-2024 07:50 ]
Support is ook echt top!
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/151
@Mister I @Driehoek In het laadprotocol bestaat geen "pauze" of "standby"; je kunt alleen een sessie opbouwen en weer beëindigen.
Dan komt een pauze of een standby gewoon neer op naar "Off" mode gaan, en dan later weer naar "Smart", "Solar" of "Normal".
Dan kom je eigenlijk in dezelfde situatie als in Solar mode, wanneer er niet genoeg zon beschikbaar is.... de sessie blijft in stand maar de auto krijgt het bericht dat er niet genoeg stroom beschikbaar is.
Overigens zie ik dan niet het verschil tussen "pauze" en "standby" ?
Dankjewel ik ga het proberen!dingo35 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:13:
@Blackraven @Mister I Probeer de bugfix in deze thread eens:
@Mister I @Driehoek In het laadprotocol bestaat geen "pauze" of "standby"; je kunt alleen een sessie opbouwen en weer beëindigen.
Dan komt een pauze of een standby gewoon neer op naar "Off" mode gaan, en dan later weer naar "Smart", "Solar" of "Normal".
Eigenlijk zouden we dan moeten kijken of we dan bijvoorbeeld een current override naar 0 Ampere moeten doen zodat hij niet wil laden en de auto blijft hangen op onvoldoende beschikbare stroom. Als hij dan moet gaan laden dat we dan de current override weer op de juiste stroom zetten.
Een beetje de boel voor de gek houden zeg maar. Als de loadbalancing ingrijpt dan staat ie ook op een soort van "pauze" natuurlijk.
Ik kon hem vannacht op die manier een paar uur op pauze houden door via Solar te laden en daar stond ie de hele tijd te wachten op voldoende vermogen, tot ik om 1 uur de modus aanpaste naar Smart.
Zo heb ik en de functionaliteiten van Home Assistant (laden op goedkope momenten) en het voordeel van OCPP.
Het gaat om de communicatie tussen de sensorbox V2 en de SmartEVSE V2, de link die je aangeeft is voor de SmartEVSE V3.dingo35 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:13:
Heb de firmware bijgewerkt met die versie, maar blijf helaas hetzelfde probleem houden.dingo35 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:13:
Enig idee?
[ Voor 31% gewijzigd door Mister I op 21-11-2024 19:45 ]
EDIT: Als het de Sensorbox-2 v2.1.0 firmware betreft, deze heeft precies dezelfde logging/debugging mogelijkheden als de SmartEVSEv3; dus als je de firmware.debug.bin geflashed hebt kun je telnetten naar je Sensorbox en zien waar het misgaat met de communicatie...
[ Voor 68% gewijzigd door dingo35 op 21-11-2024 21:13 ]
hebben mensen ervaring met 15m+ ?
stel dat je de eerste 15m een aderdikte van 1mm² en dan de laatste 7m 0.75mm² zou dit dan 22m aankunnen?
Edit:
ik heb vlug eens gezocht in dit topic en merk dat sommige mensen wel (ruim) over de 15m gaan.
De meeste spreken dan een utp/ftp kabel hiervoor.. maar dit is maar 1 ader? heeft FTP/UTP dan meerwaarde? is het dan niet beter van een dikkere ader (1 of 1.5mm² te gebruiken)
Voor de CP wordt zeker geen utp gebruikt. Vaak wordt dat erbij vermeld zodat je altijd ook nog iets kunt aanleggen mbt netwerk, of een P1 signaal, maar UTP wordt zeker niet gebruikt voor het CP signaal.thomke schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 07:50:
ik zie dit vermeld staan in de documentatie van de EVSEsmart: The maximum total length of the CP wire+ charging cable is 15meter.
stel dat je de eerste 15m een aderdikte van 1mm² en dan de laatste 7m 0.75mm² zou dit dan 22m aankunnen?
Edit:
ik heb vlug eens gezocht in dit topic en merk dat sommige mensen wel (ruim) over de 15m gaan.
De meeste spreken dan een utp/ftp kabel hiervoor.. maar dit is maar 1 ader? heeft FTP/UTP dan meerwaarde? is het dan niet beter van een dikkere ader (1 of 1.5mm² te gebruiken)
Wat je vaak doet is dichtbij waar de auto komt te laden het laadpunt maken, en dan is de lengte van de laadkabel natuurlijk niet zo heel lang.
Ik heb goede ervaring met het gebruik van STP tot 20 meter als CP en gebruik het wel vaker. Zie het probleem nietadjego schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:11:
[...]
Voor de CP wordt zeker geen utp gebruikt. Vaak wordt dat erbij vermeld zodat je altijd ook nog iets kunt aanleggen mbt netwerk, of een P1 signaal, maar UTP wordt zeker niet gebruikt voor het CP signaal.
Wat je vaak doet is dichtbij waar de auto komt te laden het laadpunt maken, en dan is de lengte van de laadkabel natuurlijk niet zo heel lang.
Ik heb dit persoonlijk nog nooit gehoord dat hier STP/UTP voor gebruikt wordt 🙂 zo leer ik nog eens iets.mukky schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:49:
[...]
Ik heb goede ervaring met het gebruik van STP tot 20 meter als CP en gebruik het wel vaker. Zie het probleem niet
Ik heb ongeveer 15m van SmartEVSE tot de daadwerkelijke laadpaal, en daar zit dan nog de daadwerkelijke laadkabel met een lengte van 10m aan. Ik gebruik voor die eerste 15m signaalkabel van 0.75mm2, voor de zekerheid gebruik ik 2 aders.thomke schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 07:50:
ik zie dit vermeld staan in de documentatie van de EVSEsmart: The maximum total length of the CP wire+ charging cable is 15meter.
Edit:
Geen enkel probleem mee.
(ook niet door zelf iets aan te passen aan de module?)
De reden dat ik het vraag is omdat deze in een metalen elektrische kast komt te zitten, waardoor ik vrees deze wat als een 'kooi van Faraday' zal werken en er dus maar weinig wifi bereik in de kast zal zijn.
Check eens deze post? Zelfde use-casethomke schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:08:
de SmartEVSE heeft geen mogelijkheden to LAN aansluiting als ik het goed heb?
De reden dat ik het vraag is omdat deze in een metalen elektrische kast komt te zitten, waardoor ik vrees deze wat als een 'kooi van Faraday' zal werken en er dus maar weinig wifi bereik in de kast zal zijn.
benthouse in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"
Ik heb geprobeerd firmware 3.7.2 via USB nogmaals te flashen.. maar geen verschil
esptool --port COM5 -b 115200 write_flash 0x10000 firmware.bin
esptool --port COM5 -b 115200 write_flash 0x1C0000 firmware.bin
Nog andere tips?
-- Update
Net nogmaals geflashed, maar nu sprint het scherm alleen wit aan zonder enige tekst of afbeelding. Hij reageert ook niet meer op de knoppen...
[ Voor 16% gewijzigd door alberthakvoort op 22-11-2024 12:25 ]
Jazeker, je kunt de SmartEVSE uitlezen en besturen via WiFi.thomke schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:08:
Bij ons thuis ging het signaal door 2 muren, waarvan 1 voormalige buitenmuur en 1 de huidige buitenmuur over 10 meter naar een EVBox waar de SmartEVSE met de rug tegen de metalen rail is gemonteerd.
Het werkte, maar voor de zekerheid heb ik er een WiFi versterker bijgeplaatst achter 1 muur en op 5 meter afstand.
Ik raad je aan om de tijd te nemen en je in te lezen, dan zijn je vragen grotendeels beantwoord.
[ Voor 18% gewijzigd door tukker999 op 22-11-2024 12:26 ]
Voor "vreemde" gevallen zoals in je video raad ik aan de firmware zelf te compileren en via "pio run -t upload" te flashen: https://github.com/dingo3....md#building-the-firmware
Gelukt, hij draait weer!dingo35 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:13:
@alberthakvoort Ik heb de documentatie mbt compileren en flashen uitgebreid.
Voor "vreemde" gevallen zoals in je video raad ik aan de firmware zelf te compileren en via "pio run -t upload" te flashen: https://github.com/dingo3....md#building-the-firmware
Wellicht is het handig dat je op github bij "building the firmware" ook even verduidelijkt hoe je een debug versie kunt compilen. Ik vermoed met iets andere build flags, maar hoe en wat geen idee als non-IT'er.dingo35 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:36:
@Blackraven Excuus, overheen gekeken, dat is idd alleen v3 !!
EDIT: Als het de Sensorbox-2 v2.1.0 firmware betreft, deze heeft precies dezelfde logging/debugging mogelijkheden als de SmartEVSEv3; dus als je de firmware.debug.bin geflashed hebt kun je telnetten naar je Sensorbox en zien waar het misgaat met de communicatie...
NB: Ben wel erg blij dat je me even gehint hebt op de python errors, compilen gaat nu als een speer.
Edit nvm: ik zat in de verkeerde repo, zie dat je ook een debug versie precompiled hebt staan. Desondanks zou ik het nog steeds fijn vinden om ook te weten hoe ik zelf een debug versie kan compilen.
@mukky Jij had toch laatst ook een debug versie zelf gecompiled, weet je nog hoe?
[ Voor 15% gewijzigd door Blackraven op 22-11-2024 16:28 ]
Nee dat was ik nietBlackraven schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:02:
[...]
@mukky Jij had toch laatst ook een debug versie zelf gecompiled, weet je nog hoe?
[ Voor 53% gewijzigd door mukky op 22-11-2024 16:50 ]
Ik dacht dezemukky schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 17:37:
[...]
Daar had ik 'm nooit gezocht![]()
[...]
Yes is gelukt, dank je wel
Edit: Ik heb het AP hiermee op de DIN-rail vastgezet. Een tierap kan natuurlijk ook.
[ Voor 18% gewijzigd door Hermarcel op 22-11-2024 16:59 ]
Of de MQTT add-on, als je add-ons kan gebruiken (dus niet als je core of container draait)dingo35 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 00:21:
MQTT is lichter, maar vereist een eigen server(tje).....
Bedankt voor de vlotte reactie. Vandaag getest met debug versie, maar de sensorbox geeft geen enkele aanwijzing waar het mis zou gaan. Via telnet zie ik mooi de P1 telegrammen voorbij komen, maar verder helemaal niks, dus ook geen modbus fouten.dingo35 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:36:
@Blackraven Excuus, overheen gekeken, dat is idd alleen v3 !!
De smartEVSE blijft comm. error geven, tot ik de sensorbox weer met v1.0.0 flash.
Wel bijzonder dat hij direct met m'n wifi verbind na flashen, blijkbaar blijft dat ergens in de sensorbox opgeslagen.
@thomkethomke schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:08:
Ik heb een GLiNet Mango routertje er in gezet en geconfigureerd als AP. Deze is bekabeld aangesloten en dus in het RVS kastje geplaatst. Gaat goed!
Op dit moment hebben ze Black Friday aanbiedingen waardoor de prijs via de webshop lager ligt dan normaal, normale prijs is ca 25 Euro via AliExpress of Amazon.
https://www.gl-inet.com/products/gl-mt300n-v2/
Ik wil eerst zorgen dat ik de aanvoer van de elektra op orde heb. Daarna wil ik het nog verder aankleden met:
- indicatie LED('s)
- Load balancing op basis van de P1 poort
- Integratie met Home Assistant
Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik RF-kaarten wil gebruiken of dat ik een andere manier ga gebruiken om het laden te activeren.
In de 19" kast komt een DIN-rail houder met daarop de benodigde componenten. De aanvoer vanuit de meterkast is 25A (met type A alamat), het laden zelf wil ik begrenzen op 16A. Onderstaand het schema dat ik wil gebruiken voor het opbouwen van de rail. Eventuele tips en opmerkingen zijn welkom
Wat is de functie van de hoofdschakelaar en de automaat in je kast?rtmalm schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:10:
Na mij te hebben ingelezen heb ik besloten ook zelf een "laadpaal" te gaan maken op basis van Smart EVSE. In de tuin komt een outdoor 19" kabinet met daarin de elektronica voor het laden van de auto. Het plan is een vaste kabel met stekker te gebruiken.
Ik wil eerst zorgen dat ik de aanvoer van de elektra op orde heb. Daarna wil ik het nog verder aankleden met:
- indicatie LED('s)
Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik RF-kaarten wil gebruiken of dat ik een andere manier ga gebruiken om het laden te activeren.
In de 19" kast komt een DIN-rail houder met daarop de benodigde componenten. De aanvoer vanuit de meterkast is 25A (met type A alamat), het laden zelf wil ik begrenzen op 16A. Onderstaand het schema dat ik wil gebruiken voor het opbouwen van de rail. Eventuele tips en opmerkingen zijn welkom
[Afbeelding]
Sowieso is een 19" behuizing enorm breed voor wat je kwijt moet... Ik zou het even in een testopstelling zetten en daarna een geschikte behuizing kiezen.
Je zou nog een meter kunnen overwegen (die kan natuurlijk ook in de meterkast hangen).
Ik weet niet wat je voor hoofdzekering hebt, maar als dat de gebruikelijke 3x25A is moet je officieel de hele zwik in de meterkast afzekeren op 16A.
En even letten op kabeldiktes afhankelijk van de afstanden en wat je er aan ampere doorheen wilt kunnen sturen (nu en in de toekomst).
https://www.powerreel.nl/welke-kabeldikteTHM0 schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:22:
[...]
En even letten op kabeldiktes afhankelijk van de afstanden en wat je er aan ampere doorheen wilt kunnen sturen (nu en in de toekomst).
“Kan”, maar persoonlijk zie ik het nut van de klemmenstrook aan ein en uitgang niet. Die aansluiting kan je immers ook direct op de voorgaande component maken. Ziet er netter uit zo maar neemt meer ruimte in en is ook een extra overgangs weerstand.rtmalm schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:10:
Na mij te hebben ingelezen heb ik besloten ook zelf een "laadpaal" te gaan maken op basis van Smart EVSE. In de tuin komt een outdoor 19" kabinet met daarin de elektronica voor het laden van de auto. Het plan is een vaste kabel met stekker te gebruiken.
- indicatie LED('s)
[Afbeelding]
Ieder zijn voorkeur echter.
De CC aansluiting is PP.
En vergeet niet dat daar een weerstand naar ground in moet zitten. Die zit meestal in de stekker maar als je de stekker zelf maakt niet vergeten.
In geval van vaste kabel is de PP ook niet nodig (veel kabels hebben de ader niet maar dat is dan dus niet erg).
Functie is “plug present”. De auto detecteert de weerstand en weet dan dat de stekker er in zit.
(En voor sommige auto’s zoals ioniq5 en ev6 wordt het gebruikt voor V2L dus als je ooit een V2L stopcontact in meterkast wil plaatsen moet je hem wel bedraden)
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Zoals andere aangaven klemmenstroken achterwege laten als je ze echt niet nodig hebt of je moet de voeding willen aftakken, dan kan het wel makkelijk zijn. Ik heb zelf L1 en de N op klemmen op af te takken. L2 en L3 rechtstreeks aangesloten. Ook heb ik de smartEVSE zou ik achter en B6 automaat gezt, zodat ik deze met dunnere aders kan aansluiten.rtmalm schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:10:
[Afbeelding]
Ik draai Home Assistant, met de SmartEVSE integratie. Wanneer wij de vaste laadkabel in de auto steken, dan gaat de state van de SmartEVSE naar "Connected". Daar reageert een script in Home Assistant op, en die gaat dan SMART laden, met een start tijd van 0:05 de volgende dag, en een eindtijd van 06:30 ook op de volgende dag.rtmalm schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:10:
Dit werkt voor ons erg goed. We laden eigenlijk alleen 's nachts. En waarom om 0:05? Nou dat geeft mooiere grafieken, als het verbruik niet gesplit is over twee dagen
Het zou mooi zijn als er wel een mogelijkheid zou zijn dat hij wel verbonden is maar niet gaat laden.dingo35 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:13:
Op het moment dat ik naar "Off" ga wordt na een tijdje de kabel vergrendeling van mijn auto vrijgegeven ook al staat daar niet vrijgeven na het laden aan.
Als de auto het gewenste laadniveau heeft bereikt en de auto het laden stopt dan blijft de kabel wel vergrendeld. SmartEVSE verandert dan naar "Connected to EV" of "Ready to Charge"
Dat is inderdaad zo. Volgens mij was die daily er eerst niet, toch? En het 365 keer 'aanzetten' per jaar, tegenover zo'n 30 keer nu, dat geeft geen extra slijtage ;-)dingo35 schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:55:
@AirwinB Je kunt natuurlijk ook gewoon een starttijd van 0:05 en een eindtijd van 06:30 op de SmartEVSE webserver invullen, "Daily" aanvinken en op "Smart" button drukken; zelfde effect, alleen werkt het dan ook als je HA server niet zou werken....
Het nerdy antwoord (en ook voor mij van toepassing) is trouwens: "Omdat het kan". Altijd een goede discussie stopper, haha!
Voor de komende jaren heb ik een RAV4 PHEV voor de deur, dat vaak gaat moeten laden, ook in de winter.
Daarnaast zonnepanelen en een batterij, welke ook aan een zekere vorm van peak-shaving doen. Ik woon wel in Vlaanderen, dus ook capaciteitstarief (best niet meer dan 2.5kW trekken, of ander vastgelegd niveau dat ik wil aanhouden, bijvoorbeeld 4kW).
En uiteraard ook een warmtepomp, en ook elektrisch koken. En de hoofdaansluiting is 3x25A, 400V.
Ik gebruikte voor mijn Superb iV enkel de granny-charger, inclusief een zigbee smart-plug om deze ruw aan/af te zetten. Ik laad meestal op de traagste stand, wat dan ~9h in beslag neem (tegen 5A - dus 1.2kW). Maar de batterij van de RAV4 is een stuk groter (18kWh).
Ik wou ook beter "laden tijdens zon" optimaliseren, ik kon dat maar beperkt doen met de Superb. Ik moest keer op keer naar de garage om de laadstroom aan te passen (5, 6, 8, 10, 13 of 16A, dat waren de mogelijkheden van de lader). Niet leuk dus, ik zou dat vanuit HomeAssistant willen doen. Bestaat er zo'n granny-charger met bluetooth/wifi/... ?
Alternatief is een SmartEVSE paal te zetten, wat dan ook klaar staat voor later (3-fase). Deze kan ook om met thuisbatterijen, en ook een soort grid-peak-shaving.
Bestaat er een 1-shop plaats voor een SmartEVSE kit?
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
In dit topic staan diverse "boodschappenlijstjes", als je het aansluitschema bekijkt (https://github.com/dingo3....md#hardware-installation) wijst t zich vanzelf....
Globaal boodschappenlijstje:bjp schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:52:
Hey allemaal, ik ga dit topic beginnen volgen.
Voor de komende jaren heb ik een RAV4 PHEV voor de deur, dat vaak gaat moeten laden, ook in de winter.
Daarnaast zonnepanelen en een batterij, welke ook aan een zekere vorm van peak-shaving doen. Ik woon wel in Vlaanderen, dus ook capaciteitstarief (best niet meer dan 2.5kW trekken, of ander vastgelegd niveau dat ik wil aanhouden, bijvoorbeeld 4kW).
En uiteraard ook een warmtepomp, en ook elektrisch koken. En de hoofdaansluiting is 3x25A, 400V.
Ik gebruikte voor mijn Superb iV enkel de granny-charger, inclusief een zigbee smart-plug om deze ruw aan/af te zetten. Ik laad meestal op de traagste stand, wat dan ~9h in beslag neem (tegen 5A - dus 1.2kW). Maar de batterij van de RAV4 is een stuk groter (18kWh).
Ik wou ook beter "laden tijdens zon" optimaliseren, ik kon dat maar beperkt doen met de Superb. Ik moest keer op keer naar de garage om de laadstroom aan te passen (5, 6, 8, 10, 13 of 16A, dat waren de mogelijkheden van de lader). Niet leuk dus, ik zou dat vanuit HomeAssistant willen doen. Bestaat er zo'n granny-charger met bluetooth/wifi/... ?
Alternatief is een SmartEVSE paal te zetten, wat dan ook klaar staat voor later (3-fase). Deze kan ook om met thuisbatterijen, en ook een soort grid-peak-shaving.
Bestaat er een 1-shop plaats voor een SmartEVSE kit?
- RVS Kastje Rittal 200x300x210mm (Marktplaats) 40 Euro
- Type 2 kabel L=5mtr met Mennekes stekker open eind (Marktplaats) 100 Euro
- EVSE smart controller (Stegen) 149 Euro
- ISKRA 4polige contactor (Stegen ) 26 Euro
- DC/AC Residual Current Sensor (Stegen) 59 Euro
- RFID lezer Mifare (Stegen) 29 Euro
- Smart EVSE Sensor Box (Stegen) 59 Euro
- RVS Ophangbeugel (Temu) 12 Euro
- kWh meter 3-fase Eastron SDM72D-M (Amazon) 55 Euro
- 2x Din Rail Montage RJ45 Vrouwelijk Naar Schroef Klemmenblok RJ45 Breakout Board (Aliexpress) 16 Euro
- 1x Drie Kleuren Metalen Led 22mm Signaal Lamp Pilot Met Draad 12Vdc Common Anode (Aliexpress) 4Euro
- 1 PH2.0MM, Length 30CM, 6P verbindingskabel met connector, pitch 2mm (Aliexpress) 0,40 Euro
- 2 handgrepen (Praxis, basicline) om TS rail 30mm te verhogen ca 5 Euro
- Klemmen, bedradingsmateriaal, kleinmateriaal etc (eigen voorraad) 10 Euro
- Cat.5e UTP kabel vanaf de meterkast (eigen voorraad) ca 10 Euro
- YMvKmb 5x2,5mm² kabel vanaf onderverdeler (eigen voorraad) ca 10 Euro
- Aardlekautomaat 16A/30mA 3p+N Siemens 5SU1346-6FP16 ca 150 Euro (al lange tijd geleden gekocht)
:strip_exif()/f/image/n3U4z07GWByn9aNBAHhmkKH4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fpBRi9V7jaO7NmzpECN2RUxB.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door benthouse op 27-11-2024 22:27 ]
https://www.thingiverse.com/search?q=iec+62196&page=1
Nice - maar ook gewoon online te koop als je geen 3D printer hebtdingo35 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:38:
En als je toegang hebt tot een 3D printer kun je de ophanghaspel nog verfraaien met een dummy connector:
https://www.thingiverse.com/search?q=iec+62196&page=1
:strip_exif()/f/image/dTIFlTjw7u058SC8lRuoPh6K.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/LEja7rg0QQldqZzVGaunRIKf.gif?f=fotoalbum_large)
@bjp Als je voor een sensorbox wil gaan, stuur me even een DM
[ Voor 27% gewijzigd door RonJ op 28-11-2024 08:58 ]
All-electric.
Nu heb ik EV-side metering, eerste makkelijke stap.
De documentatie is erg karig, hoe kan ik via API mijn solar meter binden? Deze zit momenteel aan een Z-wave klem-meter die Home Assistant uitleest. Is dat uberhaupt mogelijk om die via MQTT / REST naar SmartEVSE te krijgen?
In het algemeen zie ik graag ergens een step-by-step van hoe je een Grid of Solar meter via API aan de SmartEVSE bind, het is me totaal niet duidelijk..
Toch weer vermakelijk wat die lui op hun website voor onzin uitkramen:
Dat kan natuurlijk niet; van een kabel is de ingaande stroom gelijk is aan de uitgaande stroom (wet van Kirchhoff). Wat er wel verloren gaat, is spanning. Door de kabel weerstand en de lopende stroom ontstaat spanning verlies. Dat verlies wordt omgezet in warmte.Door de weerstand [van verlengsnoer] neemt de stroomsterkte af en hoe langer de kabel hoe hoger de ondervonden weerstand. Als voorbeeld: de aansluitwaarde is 16 Ampère maar door de weerstand van uw kabel blijft er maar 12 Ampère over.
Alleen als je er een standkachel oid. op aansluit, zal door het spanningsverlies wel de stroom afnemen, maar omdat het EV-laadsysteem stoom gestuurd is zal met meer verlies de stroom niet afnemen, maar de opgelopen vermogensverlies is niet beschikbaar voor de auto.
Analoog aan het voorbeeld: de auto krijgt met 10V verlies (50m 2.5mm2 16A) nog steeds 16A maar geen 230 maar 220V. Daardoor krijgt die niet 11kW maar 10.5kW; er gaat 10V x 16A x 3 fasen = 480W verloren in 50 meter verlengkabel. Er gaat hier zo'n 4% verloren.
Desalniettemin, de tabel onder de gelinkte pagina zijn voor een losse verlengkabel geeft wel zinnige koperader doorsneden, met de note dat als je portemonnee het toelaat je altijd een maat dikker kan nemen voor lagere verliezen en dus betere efficiency.
Bijna goed. het verlies is 5,6V over 50m 2,5mm2 bij 16A. Anders dan bij 1-fase hoef je dat niet te verdubbelen. Er gaat geen stroom door de nulleider. Dus er gaat 5,6V x 16A x 3 fasen = 270W verloren. Dat is 2,5%.bluelion schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:48:
[...]
Analoog aan het voorbeeld: de auto krijgt met 10V verlies (50m 2.5mm2 16A) nog steeds 16A maar geen 230 maar 220V. Daardoor krijgt die niet 11kW maar 10.5kW; er gaat 10V x 16A x 3 fasen = 480W verloren in 50 meter verlengkabel. Er gaat hier zo'n 4% verloren.
[...]
dat heb ik idd... alweer projectje erbij danHmmbob schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:46:
[...]
Nice - maar ook gewoon online te koop als je geen 3D printer hebt
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
dank alvast
Mooi gedaan! Je zou eventueel nog de SmartEVSE naar voren kunnen halen. Ofwel vastmaken aan het deksel met draadstangen/lange schroeven waar je een din railtje op monteert, of een din railtje op de achterkant naar voren halen dmv draadstangen. Nu zakt het schermpje zover wegbenthouse schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:26:
[...]
Globaal boodschappenlijstje:
- RVS Kastje Rittal 200x300x210mm (Marktplaats) 40 Euro
- Type 2 kabel L=5mtr met Mennekes stekker open eind (Marktplaats) 100 Euro
- EVSE smart controller (Stegen) 149 Euro
- ISKRA 4polige contactor (Stegen ) 26 Euro
- DC/AC Residual Current Sensor (Stegen) 59 Euro
- RFID lezer Mifare (Stegen) 29 Euro
- Smart EVSE Sensor Box (Stegen) 59 Euro
- RVS Ophangbeugel (Temu) 12 Euro
- kWh meter 3-fase Eastron SDM72D-M (Amazon) 55 Euro
- 2x Din Rail Montage RJ45 Vrouwelijk Naar Schroef Klemmenblok RJ45 Breakout Board (Aliexpress) 16 Euro
- 1x Drie Kleuren Metalen Led 22mm Signaal Lamp Pilot Met Draad 12Vdc Common Anode (Aliexpress) 4Euro
- 1 PH2.0MM, Length 30CM, 6P verbindingskabel met connector, pitch 2mm (Aliexpress) 0,40 Euro
- 2 handgrepen (Praxis, basicline) om TS rail 30mm te verhogen ca 5 Euro
- Klemmen, bedradingsmateriaal, kleinmateriaal etc (eigen voorraad) 10 Euro
- Cat.5e UTP kabel vanaf de meterkast (eigen voorraad) ca 10 Euro
- YMvKmb 5x2,5mm² kabel vanaf onderverdeler (eigen voorraad) ca 10 Euro
- Aardlekautomaat 16A/30mA 3p+N Siemens 5SU1346-6FP16 ca 150 Euro (al lange tijd geleden gekocht)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Voor een V3 weet ik het niet, maar lijkt me relatief simpel via de interface; als je een SmartEVSE V2 hebt:daanbrons schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:10:
Goedemorgen, weet iemand of je met de Smartesve tijdsloten kan instellen wanneer je kan laden. Ivm met een dynamisch contract wil ik eigenlijk instellen dat er niet geladen kan worden tussen bepaalde tijden, bijvoorbeeld tussen 1600 en 2100 uur.
dank alvast
Ik heb dit naar voorbeeld van @vanenkelen met een shelly en Home Assistant opgelost.
Shelly als 'access denied of solar/smart' schakelaar aan de SmartEVSE gehangen.
Gebruik nu overigens de 'EV Smart Charging' integratie in HA om dit voor me te regelen op basis van prijs i.p.v. 'domme' tijdsblokken.
Waar zitten die opties?dingo35 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:26:
@daanbrons Volgens mij moet het door jou bedoelde effect werken als je op de webinterface instelt:
STARTING vandaag 21:00
ENDING morgen 16:00
DAILY checked
...en dan de gewenste mode aanklikken
....maar ik heb het niet getest!
Naast die grote groene knop NORMAL (en de eindtijd wordt pas zichtbaar als je een begintijd hebt)
[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 29-11-2024 18:17 ]
Voel me een beetje dom nu.Hmmbob schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:17:
[...]
Naast die grote groene knop NORMAL (en de eindtijd wordt pas zichtbaar als je een begintijd hebt)
Ik ben net zo onnozel
Kan ik ook standaard solar laden en dan tijdslot aanzetten waarin ik normal laad? of is met ingesteld tijdslot er alleen in dat tijdslot te laden op de laadwijze die al ingesteld staat?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dat kan volgens mij niet via de SmartEVSE, maar bijvoorbeeld wel via Home Assistant als je dat gebruikt.BarryH schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:54:
Kan ik ook standaard solar laden en dan tijdslot aanzetten waarin ik normal laad? of is met ingesteld tijdslot er alleen in dat tijdslot te laden op de laadwijze die al ingesteld staat?
Ik wil in HomeAssistant alle logica doen.
mijn situatie is dus in België waar we met het 'capaciteitstarief' zitten.. (46€/kWpiek)
En ik heb een dynamisch contract (ieder uur een andere prijs)
Ik heb dus nu de laadpaal die ik kan 'regelen' alsook de warmtepomp(aan/uit) (1000l buffervat)..
Ben ik benieuwd hoe jullie de aansturing doen want:
traag laden --> tot 30% verlies --> dit lijkt mij niet goed
snel laden --> hoog capaciteitstarierf --> dit is ook niet wat ik wil
Ik heb zonnepanelen, maar in de winter moet ik er niet veel op rekekenen (maximum 2kW bij zeer zonnig weer over de middag)
heel traag laden zou je kunnen doen met de zonne energie dat 'over' is. langs de andere kant moet ik dagelijks ook wel 20kWh in de auto krijgen.
(2 uren aan 11kW is dus voldoenden --> maar dit zou mij jaarlijks dus 11*€46 = €506 aan capaciteits tarrief kosten... dus door enkel de 2 goedkoopste uren op te laden haal ik dat er zeker niet uit)
Dus ben ik benieuwd als er mensen zijn die hier al mee bezig geweest zijn/de berekening gemaakt hebben / het optimale punt gevonden hebben?
Ik ga voor traag laden gaan (of tot een bepaalde piek zoals 4kW of zo). Je zou dan kunnen uitrekenen per uur met de prijs wat de goedkoopste combinatie is (dus stroom maximaliseren tijdens de goedkoopste uren, minder stroom bij andere). En proberen sneller te laden als de zon het toelaat (zeker in zomer/tussenseizoenen).
Maar het wordt niet plezant dat je ook telkens moet aangeven tegen wanneer je de auto nodig hebt.
In de week mss nog te doen, maar thuiswerk/weekend en zo wordt stukken moeilijker.
[ Voor 18% gewijzigd door bjp op 02-12-2024 17:38 ]
Voor mij de ideale combinatie van factoren:
- kleiner laadverlies,
- voldoende kunnen laden wanneer de prijs laag is (heb een dynamisch tarief),
- zonnestroom zo beschikbaar
- capaciteitstarief.
De elektronica van de wagen verbruikt ook al vaak >200w tijdens het laden zelf wat bijdraagt aan je verlies.
Ik dacht dat het distributietarief wat gedaald was na invoering van het capaciteitstarief en de werkgever thuisladen vaak terugbetaalt wat de kosten wat dempt.
Maar ergens heb je gelijk en is trager laden allicht nog iets goedkoper maar onpraktischer.
Tenzij ze betalen per geladen kWh (excl verlies), maar meestal is het per kWh incl. verlies.
Staat toch in de documentatie?Xoliul schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:44:
Nog eens proberen: Iemand die wat meer info kan geven hoe je een Solar en mains meter via API aan je SmartEVSE kan binden, draadloos dus? Wast heb je daarvoor nodig, heeft iemand die stappen al eens doorlopen ?
http POST request naar SmartEVSE
/currents?L1=x&L2=y&L3=z voor de mains meter (amperages x, y en z met 10 vermenigvuldigen)
Solar hoef je niet apart aan te leveren, de software hanteert het overschot op de mains meter.
https://github.com/SmartE...b/master/docs/REST_API.md
[ Voor 5% gewijzigd door THM0 op 04-12-2024 15:55 ]
Enkel de max. stroom wordt vanuit de laadpaal aangegeven.
De auto past zich zelf aan de spanning (230 of 400 V) aan, en past zich ook aan betreffende de enkelfasige aansluiting of de driefasige ?
Ik zie dat de VW de volgende spanningen kan gebruiken:
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 24u30m 16 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 15u45m 25 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 12u15m 33 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 8u15m 48 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 8u15m 48 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 8u15m 48 km/u
Ik veronderstel dat er ook auto's zijn die driefasig op 230 V kunnen laden ?
Dan zou deze auto enkel een 1 fase nemen als er driefasig 230V aangeboden wordt.?
Hoe wordt een enkelfasige aansluiting aan de stekker aangeboden ? Pin 1 en 2 ?
3x 230 volt wordt met 400v aangeduidPol_b schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:53:
Even om niets over het hoofd te zien:
De auto past zich zelf aan de spanning (230 of 400 V) aan, en past zich ook aan betreffende de enkelfasige aansluiting of de driefasige ?
Dan zou deze auto enkel een 1 fase nemen als er driefasig 230V aangeboden wordt.?
Hoe wordt een enkelfasige aansluiting aan de stekker aangeboden ? Pin 1 en 2 ?
deze auto laad 3fase (11kW nl)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
- Ja, de laadpaal geeft het maximum ampères vrij. Afhankelijk van het aantal beschikbare fasen dus i.c.m. 1x230V of 3x230V (wat meestal als 400V wordt aangeduid zoals hierboven ook al aangegeven).
- Nee, je kunt niet 3-fasig op 1x230V laden.
- De auto kan theoretisch 1-fasig laden op een 3-fase aansluiting, maar praktisch zal dit eigenlijk altijd 3-fasig zijn als er 3 fasen worden aangeboden.
- Geen idee wat je bedoelt met Pin 1 en 2, normaliter L1 en N met PE; zie Wikipedia voor een pin-out:
Wikipedia: Type 2 connector
Bij een 3-fase aansluiting heb je een spanning van ongeveer 230V tussen de nul en een fase en ongeveer 400V tussen twee fases. De VW heeft feitelijk meerdere 1-fase laders aan boord die parallel bedreven worden bij 3-fase laden.Pol_b schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:53:
Even om niets over het hoofd te zien:
In de praktijk merk ik weinig behoefte hieraan omdat daarvoor meestal HomeAssistant gebruikt wordt?
EDIT:
Daarnaast begrijp ik dat het in de praktijk meestal neerkomt op "start laden om 23:00 en eindig om 06:00" ... wat nogal simpel met de Timer in te stellen is.
Maar ik ben (nog) geen dynamisch contract gebruiker, ik laat me graag door ervaringen overtuigen....
[ Voor 38% gewijzigd door dingo35 op 05-12-2024 11:42 ]