Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:11
Mijn ervaring tot dusver met een SmartEVSE V2 en HA:
Home Assistant biedt imho genoeg opties/integraties om dit aan te sturen. In mijn geval via een Shelly die de SmartEVSE ont-/vergrendelt afhankelijk van beschikbaar tarief / tijdsblok / SoC van het EV / whatever data in HA.
Bij de V3 kun je dit al direct naar de SmartEVSE (dus zonder Shelly) doen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn_van_eck
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:17
thanks voor de reacties. Ik dacht zelf, aangezien de V4 de SOC van de auto kan uitlezen, het een mooie toevoeging kan zijn als de SmartEVSE middels een SOC setpoint, een eindtijd (wanneer de auto vol moet zijn) en de day ahead energieprijzen zelf de keuze maakt wanneer er geladen wordt. Mijn warmtepomp doet dit op een soortelijke manier zonder tussenkomst van HA of Homey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:41
Dat is ook best complex qua code denk ik, zeker als je meerdere landen e.d. wil ondersteunen.

Ik heb er nog niet naar gekeken (want boetevrij salderen tot in 2027), maar dat zou via HA moeten kunnen idd. Of waar ik veel collega's enthausiast over hoor, door evcc.io te gebruiken als aanstuurmechanisme. Die ondersteunen alleen de SmartEVSE niet.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:20
EVCC is net als SmartEVSE open source. Beiden ondersteunen REST en MQTT.
De logische integratie zou een EVCC plugin voor SmartEVSE zijn; kan nooit moeilijk zijn voor een enthousiaste EVCC gebruiker met tweakers mentaliteit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:03
dingo35 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:54:
EVCC is net als SmartEVSE open source. Beiden ondersteunen REST en MQTT.
De logische integratie zou een EVCC plugin voor SmartEVSE zijn; kan nooit moeilijk zijn voor een enthousiaste EVCC gebruiker met tweakers mentaliteit!
Ik ga er eens naar kijken, de SoC komt vanuit Teslamate gewoon via MQTT binnen (kan ook via Tesla fleet maargoed...) en met de Tibber plugin kun je de dayahead prijzen inzien. Ik zou graag een locatie willen opgeven en een datum, dan mag Tesla uitrekenen hoeveel erin moet en dan dayahead uitrekenen en aanvullen met zonneenergie. Denk iig neit dat dit in de SmartEVSE thuishoort, teveel externe dependencies. Liever het 1- en 3-fase laden op zonneenergie goed werken krijgen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
RonJ schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:23:
Dat is ook best complex qua code denk ik, zeker als je meerdere landen e.d. wil ondersteunen.

Ik heb er nog niet naar gekeken (want boetevrij salderen tot in 2027), maar dat zou via HA moeten kunnen idd. Of waar ik veel collega's enthausiast over hoor, door evcc.io te gebruiken als aanstuurmechanisme. Die ondersteunen alleen de SmartEVSE niet.
Klinkt interessant, ik zie Shelly er ook tussen staan, van't weekend maar eens even uitproberen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JoooostB
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 28-08 10:27
De EV Smart Charging integratie in Home Assistant is hier al regelmatig genoemd, die kiest op basis van de Nordpol prijzen het goedkoopste moment om te laden en kan ook makkelijk inhaken op verschillende databronnen zoals de SmartEVSE en Tesla(mate) API voor bijvoorbeeld SoC waarden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVa7XxvyM_4XZtqkHhzU-cRjC84=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fK3YKXDArUUc7XKZrueebzwn.png?f=user_large
Het zwarte blok representeert hierin de benodigde tijd om de auto te laden, welke berekend is op basis van de huidige SoC en maximale laadsnelheid.

Tesla Model 3 AWD 19" 2021 | https://www.tindie.com/products/35869/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:47
Idd. Ik gebruik EV Smart Charging samen met Zonneplan voor de prijs, de Hyundai integratie voor de SoC en via MQTT verbonden met de SmartEVSE. Werkt uitstekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CiGcQ6duou7yevPnWek_YaVaBK4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0ZdvQ8NKFbIQL6ywgS2YSdS4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 05-12-2024 21:34 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:41
@Hmmbob Dat grafiekje ziet er mooi uit! Zou je de yaml willen delen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nvdbosch
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:27
nvdbosch schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:16:
[...]

Ik heb alleen ervaring met TapElectric:
- Meld je aan en download de app
- Ga naar "Beheer"
- Verbind nieuwe lader en kies voor de optie "mijn lader staat niet in de lijst"
- Kopieer de link wss://ocpp.tapelectric.app/XXXXXXXX en vul die in bij je OCPP settings van de SmartEvse (Backend Url)
- Vul voor "Charge Box Id" een id in naar eigen voorkeur.
- Password kan je leeg laten
- Save de settings en je zou bij TapElectric je laadpaal zien verschijnen
- In de TapElectric app kan je nog allerlei settings aanpassen waaronder het tarief dat je in rekening brengt e.d.
Eindelijk tijd gevonden om de constructie met TapElectric eens goed te checken. En ook ik kan bevestigen dat dit naar behoren werkt. Zelf heb ik van mijn werkgever een Shell Recharge laaddruppel. Deze laaddruppel werkt in combinatie met de RFID lezer. Maar het kan waarschijnlijk zelfs zonder RFID lezer. Via de app van Shell Recharge kan je ook laadsessies starten. Ik heb TapElectric toestemming gegeven om mijn gegevens te delen. Daardoor komt mijn laadpaal beschikbaar in de Shell Recharge app. Vanuit daar kan ik de laadsessie starten. TapElectric zorgt voor de rest. Oftewel voor de zakelijke rijders; zonder tussenkomst van je werkgever kan je een eigen laadpaal bouwen die automatisch je energiekosten vergoedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• astrapowerrr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 21:42
Ik kan ook bevestigen dat het goed werkt.
Via abonnement E-Flux. De laaddruppel van shuttel werkt goed met de rfid reader. Vergoeding van shuttel gaat goed met eflux. Hebben de eerste verrekening gehad en werkt goed naar behoren.
Moet nu alleen wel met privé auto(ingesteld in eflux als gratis) aan en afmelden met pas. Was gewend de stekker erin duwen en laden. Maar dat hoort er nu eenmaal bij. Al met al ben er content mee. En kwam precies op de juiste timing! Weer eens prachtig werk van dingo!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:20
@astrapowerrr en @nvdbosch dat is goed nieuws zeg.
Met welke versie’s hebben jullie getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astrapowerrr
Ik zit op de laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvdbosch
m.eddy schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:33:
@astrapowerrr en @nvdbosch dat is goed nieuws zeg.
Met welke versie’s hebben jullie getest?
laatste versie 3.7.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvdbosch
astrapowerrr schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:11:
Via abonnement E-Flux. De laaddruppel van shuttel werkt goed met de rfid reader. Vergoeding van shuttel gaat goed met eflux. Hebben de eerste verrekening gehad en werkt goed naar behoren.
Moet nu alleen wel met privé auto(ingesteld in eflux als gratis) aan en afmelden met pas. Was gewend de stekker erin duwen en laden. Maar dat hoort er nu eenmaal bij. Al met al ben er content mee. En kwam precies op de juiste timing! Weer eens prachtig werk van dingo!!
Stekker erin en gaan dat zou ik nog wel een mooie aanvulling vinden in de software. Eén keer aanmelden met de RFID, daarna kunnen instellen dat deze RFID tag voor alle laadsessies gebruikt kan worden. Met één EV thuis zou dat een hoop gedoe schelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• astrapowerrr
nvdbosch schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:59:
[...]

Stekker erin en gaan dat zou ik nog wel een mooie aanvulling vinden in de software. Eén keer aanmelden met de RFID, daarna kunnen instellen dat deze RFID tag voor alle laadsessies gebruikt kan worden. Met één EV thuis zou dat een hoop gedoe schelen...
Dat kan hoor!
Is dat vinkje bij ocpp even zo uit mijn hoofd.
Auto authorise.
Is sowieso beetje trial and error.
Er mist echt een goed manual/documentatie om dit op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvdbosch
astrapowerrr schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:12:
[...]

Dat kan hoor!
Is dat vinkje bij ocpp even zo uit mijn hoofd.
Auto authorise.
Is sowieso beetje trial and error.
Er mist echt een goed manual/documentatie om dit op te zetten.
Chill! Ga ik daar eens mee experimenteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
astrapowerrr schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:11:
Moest je nog met ze bellen en/of door rare hoepeltjes springen bij eflux om de boel gekoppeld te krijgen?

Ik heb de boel hier iig ook heel makkelijk werkend gekregen met Tapelectric volgens de eerder genoemde stappen. Voor mij gaat het voorlopig alleen om het bijhouden van de kosten per auto/rfid-druppel binnen het huishouden, dus vond het zinloos om voor eflux te betalen en dan is de vooralsnog gratis backoffice van TE voor mij handiger.

Maar voor de meesten hier is eflux denk ik juist weer interessanter, omdat die standaard met vrijwel alle laadpassen van werkgevers en leasemaatschappijen roamt/werkt en je dan dus makkelijk kan afrekenen met vrijwel iedere pas-van-de-baas.

Zoals eerder toegezegd wil ik komende tijd wanneer ik wat meer tijd heb (ik denk pas in de kerstvakantie periode, voorlopig slokt werk en de kersverse mini-RonJ even vrijwel alle vrije tijd op) wel even wat tijd en aandacht gaan steken in het verbeteren en samenvoegen van de documentatie. Het merendeel is er wel, maar het is allemaal erg versnipperd en/of impliciet. Voor OCPP is er volgens mij idd nog vrijwel niks, dat zal ik dan ook meepakken.

[ Voor 13% gewijzigd door RonJ op 06-12-2024 14:56 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• astrapowerrr
Het was een belletje met eflux om mijn paal kenbaar te maken. Dan erachteraan een anno afsluiten vanaf daar wat instellingen in de eflux omgeving en klaar. Was echt heel simpel. Maar ik vond het gewoon veel te spannend en maakte het achteraf veel te groot. Dus ik denk ook als er een betere documentatie is er ook meer mensen sneller overstag gaan. Want dit is “lijkt mij” een gewilde optie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
astrapowerrr schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:59:
Het was een belletje met eflux om mijn paal kenbaar te maken. Dan erachteraan een abbo afsluiten vanaf daar wat instellingen in de eflux omgeving en klaar. Was echt heel simpel. Maar ik vond het gewoon veel te spannend en maakte het achteraf veel te groot. Dus ik denk ook als er een betere documentatie is er ook meer mensen sneller overstag gaan. Want dit is “lijkt mij” een gewilde optie!!
Dank! Waren de stappen technisch verder hetzelfde? E.g. je moest bellen met eflux en kreeg daarbij een ocpp URL en/of charger-ID door om de boel te activeren? Dan neem ik dit mee in de documentatie straks.

Het helpt trouwens ook niet dat eflux zelf er allemaal zo vaag over is, als je op de site kijkt lijkt het backoffice beheer in eerste instantie sowieso alleen voor zakelijke klanten te zijn en vertellen ze je dat je werkgever het account moet nemen en de paal moet koppelen ipv dat je dat ook zelf kan en is er geen duidelijke procedure/instructie voor wat te doen met palen die niet al vooraf aan eflux gekoppeld zijn door de fabrikant of verkoper. Dat je met 1 belletje gewoon geholpen wordt is natuurlijk heel fijn, maar dat is voor een nieuweling/buitenstaander allemaal niet evident.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:50
astrapowerrr schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:59:
Dan erachteraan een anno afsluiten vanaf daar wat instellingen in de eflux omgeving en klaar.
Anno = Abbo? Welke kosten komen hier bij kijken?

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
sandergar schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:32:
[...]

Anno = Abbo? Welke kosten komen hier bij kijken?
Yes. E-flux essential kost 5,50 (ex btw) per maand per AC-connector.

Dat bedrag mag je gewoon als zogenaamde "intermediaire kosten" verrekenen in je laadtarief per kWh trouwens (net als afschrijving van de paal, evt. zonnepanelen, etc.), dus als de baas betaald allemaal geen issue. Heb het ook jaren zo gedaan met een evbox. Maar nu ik prive rij en betaal, voegt dit voor mij niets meer toe.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maart84
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:47
Ik ben dit weekend ook bezig geweest om een Smartevse in te bouwen in mijn bestaande laadpaal: Ecotap homebox. Die had ik gekregen van mijn werk met een e-flux abonnement. Maar aangezien ik ben gestopt met leasen wilde ik ook van het abonnement af en dan ook meteen een wat slimmere laadpaal. Zowel ecotap als eflux kon mij geen uitsluitsel geven of de paal het nog zou doen na het opzeggen van het abonnement dus heb ik maar een Smartevse besteld.

Eigenlijk ging het loskoppelen van de oude controller en aankoppelen van de Smartevse vrij simpel.
De relais (chint nch8 ) was aangesloten met de 0 draad die niet naar de controller liep maar dat was voor de Smartevse ook prima.
De EVmeter (ABB B23-112-10N) moest ik aanpassen: address op 101 en baudrate op 9600 en toen deed hij het ook. Er zat een weerstandje op de A en B poort. Die heb ik maar laten zitten en werkt gewoon.
De led heb ik ook aangesloten (zonder blauw voor nu).
ESPTouch ging niet zo soepel bij mijn iPhone. Wat verschillende dingen geprobeerd zoals Privé doorgifte uitzetten maar niets leek te helpen. Maar de laatste keer heeft hij het toch gedaan terwijl ik de app niet eens op de voorgrond had, maar iets aan het opzoeken was.

Later wil ik ook nog eens kijkend ik toch de rfid ook nog kan aansluiten. Als ik kijk op de oude controller zie ik een 3V Rx Tx en gnd aansluiting. Iemand enig idee of ik die kan gebruiken?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9Fl-JkjGZJFxdJSU2aliQFb-Bg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cuUEBPKGTGzIpRSwftbAz1W1.jpg?f=fotoalbum_large
Dat bovesnte groene ding is de oude controller die ik er nog maar even in laat zitten voorlopig.

De p1 meter had ik al met DSMR-reader in Homeassistant en heb het volgende script gebruikt om de info naar smartevse te sturen. Wel even het JSON topic aanzetten in DSMR-reader.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
alias: SmartEVSE netmeterwaarden bijwerken
description: SmartEVSE netmeterwaarden bijwerken
triggers:
  - topic: dsmr/json
    trigger: mqtt
    enabled: true
actions:
  - action: mqtt.publish
    metadata: {}
    data:
      qos: "0"
      retain: false
      topic: SmartEVSE-7642/Set/MainsMeter
      payload: |-
        {{
          '%0.0f' | format( ( (trigger.payload_json.phase_currently_delivered_l1 | float(0) ) - (trigger.payload_json.phase_currently_returned_l1 | float(0) )) / (trigger.payload_json.phase_voltage_l1 | float(0) ) * 10000)
        }}:{{
          '%0.0f' | format( ( (trigger.payload_json.phase_currently_delivered_l2 | float(0) ) - (trigger.payload_json.phase_currently_returned_l2 | float(0) )) / (trigger.payload_json.phase_voltage_l2 | float(0) ) * 10000)
        }}:{{
          '%0.0f' | format( ( (trigger.payload_json.phase_currently_delivered_l3 | float(0) ) - (trigger.payload_json.phase_currently_returned_l3 | float(0) )) / (trigger.payload_json.phase_voltage_l3 | float(0) ) * 10000)
        }}
      evaluate_payload: false
mode: single

[ Voor 29% gewijzigd door maart84 op 08-12-2024 18:42 . Reden: HA script toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 07:08

johan_solar

kitesurfing and coding

Mijn situatie:
  • Eind deze maand neem ik prive een ex lease Tesla M3LR over, geschatte resterende accu capaciteit is 60 kWh
  • Newmotion / Shell Home Advanced lolo laadpaal zonder abo op 1 fase, 25A afgezekerd. Er loopt ook een cat5 kabel naartoe.
  • Zonnepanelen, na saldering lever ik jaarlijks 1500 kWh meer terug dan ik verbruik
  • Hoofdaansluiting is 1 Fase, 35A
  • Volledig werkende Home Asisstant oplossing
  • 2x SDM120 in meterkast om zowel zonnestroom als ontrekking uit net te meten
  • Geen grote andere verbruikers thuis behalve de oven en/of de keukenboiler en waterkoker, 2kW per stuk
  • Auto kan meestal voor de deur parkeren, en ik heb mogelijkheid om veel thuis te werken
Shell vraagt geld voor een abonnement voor loadbalancing, maar uit principe wil ik niet 60 euro per jaar betalen en afhankelijk zijn van een backoffice / clouddienst van derden. Toen ik een leaseauto had, prima, maar nu niet meer.

Verder heb ik tot okt 2026 een vast energiecontract zonder terugleverboete, maar ik verwacht een toename van het energieverbruik met 3000-3500 kWh door het thuis laden van de Tesla.

Wat ik wil:
  • Per okt 2026 wil ik mijn zonnestroomoverschot zoveel mogelijk in de auto kwijt
  • Ik wil met Home Assistant dynamisch loadbalancing kunnen doen
  • Ik wil voorbereid zijn op een contract met dynamische tarieven waarbij ik ook aan de hand van de prijs slim kan laden
  • Ik hoef geen verrekening met een backoffice
  • Ik hoef ook geen rfid activatie van de laadsessie, stekker erin betekent direct laden.
Mijn vragen:
  1. na wat ik hier gelezen heb lijkt smart EVSE voor mij wel een optie. Is dit correct?
  2. of zijn er andere mogelijkheden
  3. Echter hoe pak ik dat aan. Is het een kwestie van andere hardware in de laadpaal monteren?
  4. Is het een kwestie van dit item bestellen bij Stegen? https://www.stegen.com/nl...mart-evse-controller.html
  5. En klopt het dat ik dat via een api kan aansturen?
  6. Is er iemand op het forum die specifiek voor de Home Advanced Lolo laadpaal dit al gedaan heeft?

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:56
johan_solar schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:09:
Mijn situatie:
  • Eind deze maand neem ik prive een ex lease Tesla M3LR over, geschatte resterende accu capaciteit is 60 kWh
  • Newmotion / Shell Home Advanced lolo laadpaal zonder abo op 1 fase, 25A afgezekerd. Er loopt ook een cat5 kabel naartoe.
  • Zonnepanelen, na saldering lever ik jaarlijks 1500 kWh meer terug dan ik verbruik
  • Hoofdaansluiting is 1 Fase, 35A
  • Volledig werkende Home Asisstant oplossing
  • 2x SDM120 in meterkast om zowel zonnestroom als ontrekking uit net te meten
  • Geen grote andere verbruikers thuis behalve de oven en/of de keukenboiler en waterkoker, 2kW per stuk
  • Auto kan meestal voor de deur parkeren, en ik heb mogelijkheid om veel thuis te werken
Shell vraagt geld voor een abonnement voor loadbalancing, maar uit principe wil ik niet 60 euro per jaar betalen en afhankelijk zijn van een backoffice / clouddienst van derden. Toen ik een leaseauto had, prima, maar nu niet meer.

Verder heb ik tot okt 2026 een vast energiecontract zonder terugleverboete, maar ik verwacht een toename van het energieverbruik met 3000-3500 kWh door het thuis laden van de Tesla.

Wat ik wil:
  • Per okt 2026 wil ik mijn zonnestroomoverschot zoveel mogelijk in de auto kwijt
  • Ik wil met Home Assistant dynamisch loadbalancing kunnen doen
  • Ik wil voorbereid zijn op een contract met dynamische tarieven waarbij ik ook aan de hand van de prijs slim kan laden
  • Ik hoef geen verrekening met een backoffice
  • Ik hoef ook geen rfid activatie van de laadsessie, stekker erin betekent direct laden.
Mijn vragen:
  1. na wat ik hier gelezen heb lijkt smart EVSE voor mij wel een optie. Is dit correct?
  2. of zijn er andere mogelijkheden
  3. Echter hoe pak ik dat aan. Is het een kwestie van andere hardware in de laadpaal monteren?
  4. Is het een kwestie van dit item bestellen bij Stegen? https://www.stegen.com/nl...mart-evse-controller.html
  5. En klopt het dat ik dat via een api kan aansturen?
  6. Is er iemand op het forum die specifiek voor de Home Advanced Lolo laadpaal dit al gedaan heeft?
“Dynamische tarieven” za” je op een andere manier moeten regelen maar de api geeft je voldoende mogelijkheden om dat voor elkaar te krijgen. Ik denk met home assistant maar daar heb ik geen ervaring mee.

De rest gaat je inderdaad allemaal lukken.

Aanbieders die “abonnement geld vragen om jouw privé laadpaal te laten loadbalancen” is inderdaad compleet bizar.

Dat geeft trouwens wel aan dat “een redelijk deel van de mensheid het contact met begrijpen van technologie wel aan het verliezen is”.
(Maar goed… dat is een filosofische observatie die verder off topic is. Het is meer iets dat me de toekomst inkijkend toch wel wat verontrust)

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 00:15
Stefannn schreef op zondag 8 december 2024 @ 15:43:
[...]
Aanbieders die “abonnement geld vragen om jouw privé laadpaal te laten loadbalancen” is inderdaad compleet bizar.
Ik zet sowieso al mijn vraagtekens bij de 'winst' die voorgespiegeld wordt bij dynamische tarieven en bij loadbalancing en laden op zonnestroom.
In november en tot nu toe in december heb ik een schamele 1 à 2 kWh kunnen laden op zonnestroom en de dynamische tarieven zijn bij mijn weten vanaf half september tot half maart hoger dan veel vaste tarieven.
Als er dan ook nog abonnementsgeld word gevraagd dan komt het rekensommetje al snel negatief uit.
Ik ben benieuwd of er aanbieders zijn die cijfers hebben over werkelijk behaalde resultaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
tukker999 schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:33:
[...]

Ik zet sowieso al mijn vraagtekens bij de 'winst' die voorgespiegeld wordt bij dynamische tarieven en bij loadbalancing en laden op zonnestroom.
In november en tot nu toe in december heb ik een schamele 1 à 2 kWh kunnen laden op zonnestroom en de dynamische tarieven zijn bij mijn weten vanaf half september tot half maart hoger dan veel vaste tarieven.
Als er dan ook nog abonnementsgeld word gevraagd dan komt het rekensommetje al snel negatief uit.
Ik ben benieuwd of er aanbieders zijn die cijfers hebben over werkelijk behaalde resultaten.
Dit is ook niet het seizoen voor solar-charging. Maar wel voor dynamisch laden in de nachtelijke uren, die zijn wel degelijk veel goedkoper, vooral als het (op zee) een beetje waait.

Ik kan het nog niet helemaal hard aantonen, want pas net de smartevse die op solar kan laden geplaatst en toen was het opwekseizoen wel voorbij. Maar dat er een verdienmodel is lijkt me vrij evident, hoewel dit voor solar-laden vooral ook komt nadat het salderen vervalt. Nu maakt het t/m iig 1-jan 27 voor mij eigenlijk nog geen zak uit, want ik kan nog boetevrij salderen tot iig 1-1-27, misschien wel tm april 27. En ik wek dankzij 37 panelen ongeveer op wat we verbruiken voor het huis én de aurto's. Dus de rekening is ongeveer 0 nog de komende 2 jaar, zonder enige moeite te doen. Hoe dan ook, ik verwacht hier daarna toch vrij veel winst mee te gaan behalen en ben er nu toch al mee aan het experimenteren. Ik weet dan ook vrijwel zeker dat we na dit contract met saldeermogelijkheid weer teruggaan naar dynamisch/tibber.

Even grofweg wat cijfers die ik wel heb of kan berekenen:
Wij rijden ruim 30.000 per jaar met (vanaf volgende week weer :) ) 2 EV's (verdeling ~22K/8K). Dat is incl. laadverliezen en voorverwarmen ruim genomen 200Wh/km dus 6000kWh/jaar, ofwel zo'n beetje de helft van ons totale energieverbruik. Als we die helft in de zomermaanden straks grotendeels uit anders laagwaardige opwek/teruglevering kunnen laden is dat een enorme winst. En de andere helft van het jaar zullen we dan zoveel mogelijk snachts in de goedkope uren laden. In beide gevallen laden we dan iig alvast de helft van ons verbruik tegen een véél lager stroomtarief dan een vast tarief van nu circa 25ct. Ik reken ongeveer met een cent of 8, dus dankzij solar charging én dynamisch maken we iets meer dan 1/3e van de kosten die we bij een vast contract zouden maken (25ct afname, teruglevering een paar ct). Laat het de helft zijn, dat tikt toch aardig aan.

Nu ik de smartEVSE heb kan ik het verbruik per uur pas goed loggen en zullen we straks in de zomer vooral op solar gaan laden en de komende winterperiode weer vooral in de nachten (gestuurd door Jedlix), dus volgend jaar kan ik dit verschil echt hard onderbouwen. Wat ik namelijk doe is Home Assistant alles (totaal, maar ook opwek per omvormer en alle grote verbruikers individueel) laten bijhouden tegen het vaste, te salderen tarief. En tegelijkertijd heb ik de HomeWizard app ingesteld alsof ik (nog) dynamische Tibber klant zou zijn.

En dat zit verrassend dicht bij elkaar. En tot voorkort hebben we dit jaar echt 0,0 moeite gedaan om op gunstige momenten te verbruiken. Integendeel, dit jaar heb ik voornamelijk met 1 EV gereden en vanwege de onbetrouwbaarheid van de (stekker van) de vorige laadpaal, deze vrijwel altijd bij thuiskomst ingeplugd als een aso :+ omdat de laadsessies nog wel eens spontaan wilden stoppen en ik niet zonder volgeladen accu wilde zitten. Ik heb dus juist voornamelijk op de duurste uren geladen.

Toch kom ik tm heden over 2024 op:
Energiekosten tegen vast tarief: -388 euro (gerekend met vol tarief, want contract saldeert per 1-4)
Energiekosten voor hetzelfde huishouden tegen dynamisch tarief: -258 euro.

Dus een dynamisch contract was zelfs dit jaar vrijwel net zo voordelig geweest, zo niet voordeliger want dan hadden we er natuurlijk al enigszins rekening mee gehouden.

Dan is naast de auto de volgende grootste verbruiker de warmtepompen, zowel L/W (99% verwarmen) als L/L (70% verwarmen, 30% koelen). Dan komt de L/W uit op 599 tegen 25ct vast, maar dynamisch had ie me maar 268 euro gekost. De L/L c.q. airco had vast 417 euro gekost, dynamisch maar 195. En ook hier geldt dat we 0 rekening hebben gehouden met de energieprijzen en nog nauwelijks gebruik gemaakt hebben van de smart-grid sturing van de L/W WP, noch hebben we de airco zoveel mogelijk naar overdag proberen te sturen.

Kortom, het lijkt daadwerkelijk enorm te schelen, maar het hangt ook totaal van je situatie af. Maar zeker voor de vaak grootste verbruiker in de vorm van een auto loont het enorm om 's-zomers op overschot en in de winter dynamisch te laden. Zeker als je accu groot genoeg is tov je dagelijkse ritten om een beetje te schuiven in de dagen dat je laadt.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
johan_solar schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:09:
Is er iemand op het forum die specifiek voor de Home Advanced Lolo laadpaal dit al gedaan heeft?
Ja. Paal leent zich er prima voor. Just do it.

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan_solar

johan_solar

kitesurfing and coding

Roger_de_Poger schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:02:
[...]

Ja. Paal leent zich er prima voor. Just do it.
Ik heb de onderdelen gisteren besteld, morgen krijg ik ze binnen:
- Smart EVSE v3 controller
- Iskra Contactor 32A 4polen 230V

De integration staat al geïnstalleerd op Home Assistant.
Heb er zin in :)

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:15
johan_solar schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:47:
[...]

Ik heb de onderdelen gisteren besteld, morgen krijg ik ze binnen:
- Smart EVSE v3 controller
- Iskra Contactor 32A 4polen 230V

De integration staat al geïnstalleerd op Home Assistant.
Heb er zin in :)
RCD niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan_solar

johan_solar

kitesurfing and coding

Ik heb een aparte 25A Aardlekautomaat in de meterkast tbv de laadpaal, met de volgende eigenschappen:

ABB DS201 B25
2CSR255140R3255
300mA

Deze is destijds al door NewMotion zo geinstalleerd

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:21
Dat is een aardlekautomaat zonder DC lekstroom detectie. Je zou die je op de smartevse aan kan sluiten nog toevoegen. Die kost niet de hele wereld.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
johan_solar schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:08:
[...]

Ik heb een aparte 25A Aardlekautomaat in de meterkast tbv de laadpaal, met de volgende eigenschappen:

ABB DS201 B25
2CSR255140R3255
300mA

Deze is destijds al door NewMotion zo geinstalleerd
300mA is niet gebruikelijk maar kan geen kwaad. De lekstroomdetectie van Stegen zal wel eerder afschakelen want die doet ook AD detectie maar dan op 30ma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
mukky schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:42:
[...]

300mA is niet gebruikelijk maar kan geen kwaad. De lekstroomdetectie van Stegen zal wel eerder afschakelen want die doet ook AD detectie maar dan op 30ma.
Het probleem is niet de grootte van de lekstroom, maar dat de genoemde ABB automaat geen DC lekstroom detecteert, en die kan wel ontstaan. Dan kun je oftewel een dure andere automaat kopen voor in de meterkast, oftewel de RCD oplossing van Stegen die dezelfde beveiliging levert maar dan in de laadpaal en voor veel minder geld.
Niet vergeten in te schakelen in de settings van de SmartEVSE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:56

bjp

dat hangt er nog wat af.

reactiesnelheid vs. stroomsterkte waarbij het optreed.

Als de ene op 30mA optreed maar om de minuut kijkt, kan de 300mA daarvoor vroeger afschieten als deze om de second kijkt. (is niet exact hoe ze werken, maar het geeft wat duidelijkheid). Dus bij een piek ineens naar iets boven de 300mA, heb je prijs.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
THM0 schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:03:
[...]

Het probleem is niet de grootte van de lekstroom, maar dat de genoemde ABB automaat geen DC lekstroom detecteert, en die kan wel ontstaan. Dan kun je oftewel een dure andere automaat kopen voor in de meterkast, oftewel de RCD oplossing van Stegen die dezelfde beveiliging levert maar dan in de laadpaal en voor veel minder geld.
Mee eens, ik was er in mijn antwoord al vanuit gegaan dat @johan_solar die RCD zou kopen :) Dan blijft alleen de selectiviteit over als aandachtspuntje omdat in de praktijk eerst de RCD in storing schiet en de ALA in de meterkast niet afschakelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
@astrapowerrr Vwb je OCPP configuratie, begrijp ik dat je Auto Authorize aamgevinkt hebt en RFID reader op Disabled?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan_solar

johan_solar

kitesurfing and coding

THM0 schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:03:
[...]

Kijk zo leer ik wat. Misschien zit die RCD wel in mijn Lolo paal, anders moet ik er 1 kopen. Ik kon hem niet bij stegen.com vinden als ik op RCD zoek, heb je een voorbeeld van dit item bij elektramat bijvoorbeeld?

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
johan_solar schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:08:
[...]

Kijk zo leer ik wat. Misschien zit die RCD wel in mijn Lolo paal, anders moet ik er 1 kopen. Ik kon hem niet bij stegen.com vinden als ik op RCD zoek, heb je een voorbeeld van dit item bij elektramat bijvoorbeeld?
https://www.stegen.com/en...idual-current-sensor.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astrapowerrr
dingo35 schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:49:
@astrapowerrr Vwb je OCPP configuratie, begrijp ik dat je Auto Authorize aamgevinkt hebt en RFID reader op Disabled?
Dit had ik zo op het moment dat stegen die reader nog niet op voorraad had. Dat was lastig omdat we 2 ev’s hebben waarvan 1 privé en de ander via lease(waar we de kosten dus voor terug krijgen).
Maar met de setting rfid off en auto authorise aangevinkt werkte het wel. Zag daar wel dat eflux laadsessies kreeg met het laadpas id. Maar zoals ik zei dat is een mooie optie als er 1 ev is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:18
JoooostB schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:53:
De EV Smart Charging integratie in Home Assistant is hier al regelmatig genoemd, die kiest op basis van de Nordpol prijzen het goedkoopste moment om te laden en kan ook makkelijk inhaken op verschillende databronnen zoals de SmartEVSE en Tesla(mate) API voor bijvoorbeeld SoC waarden.
[Afbeelding]
Het zwarte blok representeert hierin de benodigde tijd om de auto te laden, welke berekend is op basis van de huidige SoC en maximale laadsnelheid.
Ik heb gisteravond geprobeerd dit werkend te krijgen, maar begrijp niet hoe je de integratie moet instellen zodat het werkt. Wat heb je precies voor wat ingesteld? (want bij mij geeft hij alles 0 aan, en zet ook niet iets uit of aan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
djoenez schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 08:27:
[...]

Ik heb gisteravond geprobeerd dit werkend te krijgen, maar begrijp niet hoe je de integratie moet instellen zodat het werkt. Wat heb je precies voor wat ingesteld? (want bij mij geeft hij alles 0 aan, en zet ook niet iets uit of aan).
Wat heb je al wel?

Je moet in ieder geval deze 2 items aanleveren (een prijs sensor, de jouwe dus - kan ook Nordpool zijn ofzo - en de SoC van je auto):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlRNoakskDPS1hphiO-iUCCWh_E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IL7NUOm9M2QB8AgD9QHHoDnv.png?f=fotoalbum_large
Verder staat hier een bijzonder uitgebreide documentatie: https://github.com/jonasb...ov-file#ev-smart-charging

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 10-12-2024 08:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blackraven
@djoenez
Hij gaat uit van je EV SOC sensor en voor zover ik kan zien, gaat ie ervanuit dat je naar 100% wilt, tenzij je bij de configuratie een sensor entity van je auto hebt ingesteld op de EV doel SOC, dan gebruikt ie die.
Ik kwam er ook achter dat hij actief met het %/h rekent, deze had ik eerst volledig verkeerd (te hoog) staan en dan werden de laadblokken veel te kort.

Als je op de entity 'Opladen' klikt, kun je bij de attributen zien wat hij van plan is. Bij mij dus 22u vanavond een uurtje vooralsnog bij gebrek aan data van morgen.
Ik heb de grafiek uit de documentatie die hierboven wordt aangedragen ook aanstaan, dan heb ik grafisch gelijk inzichtelijk wat er gaat gebeuren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_SLi4dTYeh9Vd_QM397JMzDFUfU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RJsVlO6x0biHMnm2pyvSkLHj.png?f=user_large
Edit: en in bovenstaande plaatje zie je mooi dat hij op basis van 89% SOC vannacht een uurtje heeft vrijgemaakt om naar 100% te gaan (maar auto was niet ingeplugd, dus nog steeds 89%).
En ter vermaak hieronder het hernieuwde plaatje met een lagere SoC i.c.m. nieuwe prijzen :o voor morgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgRvVAT0HoZ8DzxoONZFxGr_Iik=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hX60dnZHmQkxM1wq7emXfvps.png?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door Blackraven op 10-12-2024 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvdbosch
astrapowerrr schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:25:
[...]

Dit had ik zo op het moment dat stegen die reader nog niet op voorraad had. Dat was lastig omdat we 2 ev’s hebben waarvan 1 privé en de ander via lease(waar we de kosten dus voor terug krijgen).
Maar met de setting rfid off en auto authorise aangevinkt werkte het wel. Zag daar wel dat eflux laadsessies kreeg met het laadpas id. Maar zoals ik zei dat is een mooie optie als er 1 ev is!
Het lijkt erop dat zodra je auto authorize aanzet de RFID automatisch disabled wordt. Hoe noteer je op de juiste manier de IDtag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:18
Blackraven schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 08:43:
@djoenez
Hij gaat uit van je EV SOC sensor en voor zover ik kan zien, gaat ie ervanuit dat je naar 100% wilt, tenzij je bij de configuratie een sensor entity van je auto hebt ingesteld op de EV doel SOC, dan gebruikt ie die.
Ik kwam er ook achter dat hij actief met het %/h rekent, deze had ik eerst volledig verkeerd (te hoog) staan en dan werden de laadblokken veel te kort.

Als je op de entity 'Opladen' klikt, kun je bij de attributen zien wat hij van plan is. Bij mij dus 22u vanavond een uurtje vooralsnog bij gebrek aan data van morgen.
Ik heb de grafiek uit de documentatie die hierboven wordt aangedragen ook aanstaan, dan heb ik grafisch gelijk inzichtelijk wat er gaat gebeuren.[Afbeelding]
Edit: en in bovenstaande plaatje zie je mooi dat hij op basis van 89% SOC vannacht een uurtje heeft vrijgemaakt om naar 100% te gaan (maar auto was niet ingeplugd, dus nog steeds 89%).
En ter vermaak hieronder het hernieuwde plaatje met een lagere SoC i.c.m. nieuwe prijzen :o voor morgen:
[Afbeelding]
Hmmbob schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 08:39:
[...]
Wat heb je al wel?

Je moet in ieder geval deze 2 items aanleveren (een prijs sensor, de jouwe dus - kan ook Nordpool zijn ofzo - en de SoC van je auto):
[Afbeelding]
Verder staat hier een bijzonder uitgebreide documentatie: https://github.com/jonasb...ov-file#ev-smart-charging
Hij werkt, bleek dat ik met een verkeerde plug in bezig was. Thanks voor jullie hulp!

Wel een andere vraag: Ik gebruik nu de nordpool prijzen, maar ik zit bij Tibber, hebben jullie al iets van een conversie van die prijzen gedaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:41
@djoenez Dit is mijn nordpool config voor Tibber:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
sensor:
  - platform: nordpool
    region: "NL"
    currency: "EUR"
    VAT: False
    precision: 3
    low_price_cutoff: 0.8
    price_in_cents: false
    price_type: kWh
    additional_costs: >
      {% set VAT = 0.21 %}
      {% set tax_kWh = 0.1317 %}
      {% set opslag = 0.0248 %}
      {{ (current_price * VAT) + tax_kWh + opslag }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RC Stuntpiloot
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-07 23:02
Ik zie dat er meer mensen bezig zijn met de ombouw van LOLO naar Smart EVSE. Ik heb dit ook gedaan en heb een paar 3D prints gebruikt om het netjes to kunnen inbouwen zonder extra gaten te hoeven boren.
Mijn designs hiervoor staan hier:

https://www.thingiverse.com/thing:6867299

Vraagje aan de meer ervaren Smart EVSE gebruikers: Ik heb net een Sinometer vermogensmeter in de laadpaal geplaatst. Deze staat standaard op adres 1. In SmartEVSE begint de range bij 10. Hoe krijg ik dit werkend op elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pveld
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-08 10:59
Ik krijg van de baas een nieuwe laadpaal thuis. Dus ik ben de oude evbox 1-fase aan het weghalen. Weet iemand of die dingen nog geld waard zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Ft5Mm5s45DTSfR2S3eO5LyWjhA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2HER0NNHR2r1JsTDYGwg2q5r.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5aF9L4iJdjuwxOxqNBJUKVMfieM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9fHk8TDazAk99ZxkXNyQHHsK.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:59
pveld schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:34:
Ik krijg van de baas een nieuwe laadpaal thuis. Dus ik ben de oude evbox 1-fase aan het weghalen. Weet iemand of die dingen nog geld waard zijn?

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb er één op MP gekocht om om te bouwen naar een Smart EVSE

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ

[Afbeelding][Afbeelding]
De onzekerheid en het totaal ontbreken van enige communicatie over de toekomst van die zeldzame ballentent het bedrijf EVBOX helpt iig niet. Ik heb uiteindelijk na veel moeite nog 75 euro gekregen voor een oude 3-fase evbox van iemand die de gok wel wilde wagen.

Je krijgt een nieuwe paal van de baas dus voor jou is dan denk ik sowieso alles winst, maar voor wie 'm overweegt om te bouwen:
Als je méér dan één component kan hergebruiken is dat eigenlijk lucratiever dan verkopen. Iig het doepke relais werkt goed met de SmartEVSE. De kWh meter is helaas niet bruikbaar. Ik weet even niet of bijv. de socket ook goed werkt met de SmartEVSE, dan zou je eigenlijk meer waarde uit het hergebruik halen dan m te verkopen, of als je bijv. de behuizing behoudt.

[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 11-12-2024 12:55 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pveld
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-08 10:59
RonJ schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:53:
[...]
Je krijgt een nieuwe paal van de baas dus voor jou is dan denk ik sowieso alles winst, maar voor wie 'm overweegt om te bouwen...
Inderdaad. Alles is winst. Maar de afweging die ik probeer te maken is: marktplaats of afval?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

het neemt bijna geen tijd om het op marktplaats te zetten. Probeer het voor een week of twee :)

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

is er trouwens een lijst van laadpalen welke gemakkelijk om te bouwen zijn (vervangen van wat elektronica) naar SmartEVSE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
bjp schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:34:
is er trouwens een lijst van laadpalen welke gemakkelijk om te bouwen zijn (vervangen van wat elektronica) naar SmartEVSE?
Ik zou zeggen, alles dat modulaire/DIN-rail componenten bevat, vaak de wat oudere/grotere palen. De trend is bij de nieuwere generatie palen nu meer naar naar een compachter en goedkoper te maken geïntegreerd ontwerp waarbij alles op 1 PCB zit, dan valt er eigenlijk weinig aan om te bouwen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
pveld schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:12:
[...]

Inderdaad. Alles is winst. Maar de afweging die ik probeer te maken is: marktplaats of afval?
Als je voor de relatief bescheiden opbrengst wil dealen met de energiezuigende bezigheid die iets verkopen op marktplaats is, dan zou ik 'm er gewoon op zetten. ;)

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik verwacht niet dat er veel vraag naar 1-fase laadpalen. Heb MP een tijdje gevolgd en die staan toch aanzienlijk langer online. Als donorpaal is nl. alleen de behuizing interessant (tenzij socket wel in 3f is uitgevoerd). Tientjeswerk schat ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Als de behuizing maar waterdicht is. Een socket die 1fase is uitgevoerd, kun je veelal voorzien van 2 extra fasen. Opschroeven en twee adereindhulsjes gebruiken. RFID en LED is bijzaak.

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Roger_de_Poger schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:08:
Als de behuizing maar waterdicht is. Een socket die 1fase is uitgevoerd, kun je veelal voorzien van 2 extra fasen. Opschroeven en twee adereindhulsjes gebruiken. RFID en LED is bijzaak.
Dat geldt niet voor alle sockets. Heb ze ook gezien waarbij de onderste rij ontbreekt dus dan is er niks te krimpen. Maargoed dat is weer aan de koper om uit te zoeken. De prijs van laadpalen staat al enige tijd onder druk en dat zie je ook op de tweedehands markt. Alleen de Alfen palen is nog veel vraag naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:53

[Afbeelding][Afbeelding]
eur 25 ofzo zal wel lukken.
anders bij de verstweggelegen familie ophangen voor je eigen gemak :)
Ik heb dat met een eur 25,- lolo gedaan.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• astrapowerrr
nvdbosch schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:18:
[...]

Het lijkt erop dat zodra je auto authorize aanzet de RFID automatisch disabled wordt. Hoe noteer je op de juiste manier de IDtag?
ik heb toen ik nog geen id reader had, met een android device de uuid code uitgelezen en die met een txt bestand geupload naar de paal. en dat was de enige uuid code die ik had.

dat is hoe ik het voor elkaar kreeg maar er zal vast nog een mogelijkheid zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Het uploaden van rfid.txt is voor de lokale autorisatie, gelijk aan de RFID Learn functie, alleen dan voor grote aantallen. Zou geen effect op OCPP moeten hebben.

Ik begrijp dat OCPP een "free use" mode heeft, in de zin dat er geen RFID autorisatie nodig is. Ik vermoed dat dat de "Auto Authorize" optie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan_solar

johan_solar

kitesurfing and coding

Ik ben bezig met de ombouw van mijn Lolo laadpaal naar Smart EVSE, en gebruik Home Assistant om via de api de MAINSMET aan te sturen. Dat lukt prima, maar ik heb wat vragen over de waarden die ik moet opsturen

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
http_request:
  useragent: esphome/device
  timeout: 1s

interval:
  - interval: 5sec
    then:
      - http_request.post:

headers:
            Content-Length: 0
          url: !lambda |-
              std::string url;

float l1 = id(meter_verbruik_current).state - id(meter_pv_current).state;
              float l2 = 0;
              float l3 = 0;

url.append("http://192.168.1.xxx/currents?L1=");
              url.append(to_string(l1*10));
              url.append("&L2=");
              url.append(to_string(l2*10));
              url.append("&L3=");
              url.append(to_string(l3*10));
              return url.c_str();

Ik heb een 1 fase aansluiting, daarom stuur ik een 0 waarde naar L2 en L3

Verder heb ik geen slimme meter, maar 2x een SDM120 die ik via esphome op een esp32 uitlees.

De eerste sdm120 (meter_pv) zit op de zonnepanelen groep, zo kan ik de exacte PV produktie meten.
De tweede sdm120 (meter_verbruik) zit achter de hoofdaansluiting, zo kan ik mijn verbruik meten
Met de 2 meters samen kan ik ook mijn eigenverbruik meten, dus de direct verbruikte zonnestroom.

Mijn vraag is nu welke current ik precies moet opsturen naar EVSE, en hoe het nu zit met de power factor. Wat ik gelezen heb is dat er ook stroom door een systeem kan lopen dat niet gebruikt wordt. Als ik het zelf nareken:

meter_verbruik_voltage: 233 V
meter_verbruik_current: 1,5 A
meter_verbruik_power_factor: 0,5
meter_verbruik_power: 175W

233 x 1,5 x 0,5 = 175

Zodra ik een waterkoker aanzet wordt de current 10A en de power factor 0,99, en stijgt het verbruik naar 2300W

Mijn vragen:
1. Is mijn aanname juist? En moet ik dan de power factor meenemen in de berekening van de current die ik naar EVSE stuur?
2. Klopt de aanname dat het sturen van een negatieve current naar EVSE gelijk staat aan teruglevering?

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Je maakt het jezelf onnodig moeilijk met die power factor. Je hoeft alleen de stroomsterkte (current) te sturen die je meter_verbruik meet, en teruglevering is inderdaad negatief. Je meter_pv hoort hier niet in thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerte
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:04
@johan_solar
Heb ik ook :
De amperewaarden die de digitale teller meet geven de blindstroom weer. Die worden relatief kleiner wanneer je een grote verbruiker aan zet of de auto oplaadt.

Je kan het oplossen in jouw yaml door het geleverde vermogen te delen door het voltage, dan krijg je altijd juiste waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan_solar

johan_solar

kitesurfing and coding

Hmmbob schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:40:
Je maakt het jezelf onnodig moeilijk met die power factor. Je hoeft alleen de stroomsterkte (current) te sturen die je meter_verbruik meet, en teruglevering is inderdaad negatief. Je meter_pv hoort hier niet in thuis.
Inderdaad, het kan nog eenvoudiger. Toen het vandaag wat lichter werd buiten was ik aan het terugleveren, en zag dat de powerfactor negatief werd. Ik heb de pv meter inderdaad niet nodig, en kan alles met de verbruiksmeter doen:
code:
1
2
3
              float l1 = id(meter_verbruik_current).state * id(meter_verbruik_power_factor).state;
              float l2 = 0;
              float l3 = 0;

Het minteken wordt op deze manier ook automatisch toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_vghJ9uWCAyT9yGvCyAzODYQeI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fWHpE2eeySOOXyPKNqWCwBKe.png?f=fotoalbum_large

In de afbeelding zie je dat er teruggeleverd wordt, en dat het huis zelf iets meer dan 200W verbruikt.

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• johan_solar

johan_solar

kitesurfing and coding

Vanmiddag heb ik de hardware uit de Lolo vervangen. Dit was goed te doen. Dit is een laadpaal uit 2018.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ikx0I-Y5Sj-X4SC-lt5XBMf84Jg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o1YbX3ki4vDm1utxXG5KD0as.jpg?f=fotoalbum_large
situatie voor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iq2pOFqJ6-mE3brmLelkMHeVtto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RoMGCRKN1c0Ch4NRRYQnMTgL.jpg?f=fotoalbum_large
situatie na

Veel lege ruimte over. Ook heeft de lolo een rgb led met 4 draden, mogelijk kan ik daar ook nog iets mee.

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:01

timovd

Voorsprong door techniek

@johan_solar mooi! Wat was de reden om de magneetschakelaar te vervangen?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan_solar

johan_solar

kitesurfing and coding

timovd schreef op zondag 15 december 2024 @ 03:23:
@johan_solar mooi! Wat was de reden om de magneetschakelaar te vervangen?
Ik wist niet of deze compatible was, en heb voor het vertrouwde recept gekozen van de items die Stegen aanbiedt op hun site, zodat ik geen rare foutmeldingen krijg.

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@johan_solar ik vermoed dat deze ook 4x een NO (normally open) heeft, dus zou gewoon moeten werken. En als ik het goed zie is deze (ook) geschikt tot 40A.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:47

HaTe

haat niet

Heeft iemand dit modbus kastje voor p1 meting al geprobeerd te koppelen met de SmartEVSE?
https://smart-stuff.nl/product/p1-naar-modbus-dongle/

Voor een vriend ben ik hiernaar aan het kijken. Lijkt me een mooi alternatief voor de sensorbox, welke ook DSMRv4 ondersteund zonder extra voeding.

Edit: Zie dat hij ook SDM630 emulatie ondersteund. In dat geval is het in theorie gewoon mogelijk om deze te kiezen in de SmartEVSE!

[ Voor 27% gewijzigd door HaTe op 16-12-2024 22:25 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copy-paste
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:09
HaTe schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:23:
Heeft iemand dit modbus kastje voor p1 meting al geprobeerd te koppelen met de SmartEVSE?

Voor een vriend ben ik hiernaar aan het kijken. Lijkt me een mooi alternatief voor de sensorbox, welke ook DSMRv4 ondersteund zonder extra voeding.

Edit: Zie dat hij ook SDM630 emulatie ondersteund. In dat geval is het in theorie gewoon mogelijk om deze te kiezen in de SmartEVSE!
Of het waar is dat deze dongle geen voeding nodig heeft betwijfel ik, gezien er simpelweg niet genoeg stroom uit die meter komt. Ik gebruik de “normale” p1 dongle (met adapter) van deze beste man met esphome erop, werkt als een zonnetje. Mocht je het proberen, dan zou ik graag de config file willen zien ;-) Als ik me niet vergis moet je dan de modbus_server hebben (of ik moet me weer vergissen en dan is het de modbus_client)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hterhofte
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:47
copy-paste schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:51:
[...]

Of het waar is dat deze dongle geen voeding nodig heeft betwijfel ik, gezien er simpelweg niet genoeg stroom uit die meter komt.
Slimme meters met DSMR 4.x ondersteunen 5 V * 100 mA = 0,5 W voeding vanuit de P1 poort naar aangesloten apparatuur (zie ook ons overzicht van de DSMR P1 specs ).

Dat kan zeker voldoende zijn voor een ESP32 gebaseerde lezer, zelfs als af en toe wifi gebruikt wordt, bijvoorbeeld met een capacitor, zoals wij ook hebben toegepast in ons Twomes P1 gateway open hardware ontwerp.

Alleen slimme meters met DSMR3.x geven geen voeding vanuit de P1 poort.

"En DSMR 2.x meters dan?" Die bestaan volgens mijn alleen in theorie: ben ik in de praktijk nog nooit tegengekomen, althans niet een die aantoonbaar aan de specs voldoet. Als iemand bewijs heeft op basis van een P1 telegram conform DSMR 2.x specs, ontvang ik dat graag en vermeld ik het op ons overzicht van meer dan 90 typen slimme meters die in Nederland worden toegepast)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
copy-paste schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:51:
[...]

Als ik me niet vergis moet je dan de modbus_server hebben (of ik moet me weer vergissen en dan is het de modbus_client)
De terminologie bij modbus is erg contra-intuitief: de SmartEVSE is master = client, en kan info opvragen bij de slave-devices = servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:32
Ding werkt, voeding vanuit P1.
Gebruik hem voor iets anders aangezien ik al voor aanschaf kWh meters had geïnstalleerd.
Koppeling met SmartEVSE dan ook niet geprobeerd.
HaTe schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:23:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:47

HaTe

haat niet

Pietje NL schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 22:07:
Ding werkt, voeding vanuit P1.
Gebruik hem voor iets anders aangezien ik al voor aanschaf kWh meters had geïnstalleerd.
Koppeling met SmartEVSE dan ook niet geprobeerd.

[...]
Vandaag geïnstalleerd. Helaas niet in 1x werkend, want het modbus adres staat op 2 en kan ik niet wijzigen. SmartEVSE ondersteund las vanaf adres 10. Ik heb gevraagd om een nieuwe firmware of de broncode.. Wordt vervolgd.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:32
Standaard staat hij op modbus id 43 volgens mij.
Documentatie staat hier:
https://docs.smart-stuff....gle/quick-start/registers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:10

Adze

CCNP !

Dit topic heeft me doen besluiten ook zelf een paal te bouwen. Ik heb vooraf me dagen ingelezen en na veel voorbereiding en voorbeelden uit dit topic ben ik gestart met het ombouwen van twee lolo3 laadpunten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRmuWTKasNtplllNFlY18FQ3mko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0C7euy9ZcYWVGEhrnsvr20jD.jpg?f=fotoalbum_large

Op zich gaat het voorspoedig. Alles is omgebouwd en na de kerst ga ik testen. Wel heb ik op dit moment al twee vragen:

Tijdens het inbouwen van de SmartEvse kwam ik tot de conclusie dat deze op de kop plaatsen veel voordelen heeft ivm de aansluitingen. Kan je in SmartEvse het beeld 180 graden roteren?

Ik wil het aansturen van max vermogen via home assistant gaan doen. Met die keuze in gedachten ben ik van plan de SmartEvse's niet aan elkaar te koppelen. Heeft iemand al ervaring en/of scripts met/voor home assistant icm dynamische aansturing?

Dank voor alle info in dit topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
Adze schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:43:
Tijdens het inbouwen van de SmartEvse kwam ik tot de conclusie dat deze op de kop plaatsen veel voordelen heeft ivm de aansluitingen. Kan je in SmartEvse het beeld 180 graden roteren?
Nee, dat is niet mogelijk, en zover mijn kennis van de ESP32 LCD aansturing reikt, ook niet simpel te doen.
Dus wellicht toch maar voor wat langere bedrading kiezen....

EDIT: je knoppen zitten dan ook boven je scherm, waardoor je met je handen vóór het scherm zit....

[ Voor 10% gewijzigd door dingo35 op 24-12-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adze

Adze

CCNP !

dingo35 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:24:
[...]

Nee, dat is niet mogelijk, en zover mijn kennis van de ESP32 LCD aansturing reikt, ook niet simpel te doen.
Dus wellicht toch maar voor wat langere bedrading kiezen....

EDIT: je knoppen zitten dan ook boven je scherm, waardoor je met je handen vóór het scherm zit....
Jammer dan, maar geen ramp. De SmartEvse verdwijnt toch in de paal zelf.

Dit vond ik nog op https://docs.espressif.co...eripherals/lcd/index.html:

code:
1
2
3
4
5
By combining using
esp_lcd_panel_swap_xy() and
esp_lcd_panel_mirror(), you can achieve the
functionality of rotating or mirroring the LCD
screen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn_van_eck
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:17
Adze schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:43:
Dit topic heeft me doen besluiten ook zelf een paal te bouwen. Ik heb vooraf me dagen ingelezen en na veel voorbereiding en voorbeelden uit dit topic ben ik gestart met het ombouwen van twee lolo3 laadpunten.

[Afbeelding]

Op zich gaat het voorspoedig. Alles is omgebouwd en na de kerst ga ik testen. Wel heb ik op dit moment al twee vragen:

Ik wil het aansturen van max vermogen via home assistant gaan doen. Met die keuze in gedachten ben ik van plan de SmartEvse's niet aan elkaar te koppelen. Heeft iemand al ervaring en/of scripts met/voor home assistant icm dynamische aansturing?

Dank voor alle info in dit topic!
Ik heb dezelfde behuizing gebruikt. Een tippie van mij. Plak de drukknop met RGB led in de behuizing ter hoogte waar de orginele led ook zat. Ook al gebruik je de drukknop niet, heb je wel indicatie met de LED dat de laadpaal aan staat of in storing. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wt1XbhAFGH7H6UXsJDGF_1kQtaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GlC7H7EYOmDM7hJFl7A0wAoG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• podarcis
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:53
Ik heb een laadpaal gemaakt op basis van een smart evse v2.2 en dat werkt best prima. Met een drukknop kan ik het laden starten en stoppen. Ledje in de drukknop pulseert ook netjes tijdens het laden.

Nu wil ik een sensorbox v2 aansluiten op mijn slimme meter zodat ik ook kan load balancen.

Hier loop ik vast, de sensorbox doet niet wat ik verwacht. Zodra ik de p1 aansluit op mijn slimme meter (kabeltje naar de laadpaal nog niet aangesloten) krijg ik een rood ledje op de sensorbox.
Met het kabeltje tussen semsorbox en laadpaal, zonder de p1, krijg ik ook een rood ledje. Beiden aangesloten ook. De meter is een V5 dus dat zou goed moeten zijn.

Om uit te sluiten ( of die juist als verdachte aan te wijzen) dat het mijn kabeltje tussen laadpaal en sensor box is, wanneer gaat het ledje van de sensorbox groen branden? Enkel al als de p1 kabel erin zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

in België, moet je via de website van Fluvius de P1 aansluiting van je digitale meter "activeren". Anders stuurt hij niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• podarcis
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:53
bjp schreef op woensdag 25 december 2024 @ 19:00:
in België, moet je via de website van Fluvius de P1 aansluiting van je digitale meter "activeren". Anders stuurt hij niet uit.
Nee dat is het niet. Ik kan de meter via HA prima uitlezen...
Ik haal dat kabeltje er even uit en dan de sensorbox erin. Ook een p1 splitter geprobeert maar nu eerst maar terug naar enkel de sensorbox...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Let er op dat je het originele kabeltje gebruikt, staat me iets bij van gekruiste/niet gekruiste aders in deze thread.

(Zelf geen P1 uitgang dus geen praktijk ervaring mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:24

vanenkelen

uhmmm.....speechless

dingo35 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 23:10:
Let er op dat je het originele kabeltje gebruikt, staat me iets bij van gekruiste/niet gekruiste aders in deze thread.

(Zelf geen P1 uitgang dus geen praktijk ervaring mee)
Ja klopt, het meegeleverde kabeltje kun je niet vervangen door zomaar een ander “standaard” kabeltje. Er zit volgens mij één aderpaar gekruist tov een standaard kabeltje.

En dan werkt het inderdaad niet. Kan me alleen niet meer herinneren of ik rood of groen gekleurde ledjes zag.

[ Voor 7% gewijzigd door vanenkelen op 25-12-2024 23:54 ]

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01-09 09:23
zie ik iets over het hoofd als ik een 'domme / offline' laadpaal koop (evbox) en daar deze module extra in plaats zodat ik hem daarmee slim maak?

Mijn idee is dat als ik thuiskom, de stekker in de auto steek en dat hij gaat laden zodra ik via HA de laadpaal via de Zigbee schakelaar van stroom voorzie (bij gunstige tarieven of veel zon). De schakelaar meet ook het stroomverbruik zodat ik volgens mij volledig inzicht heb.

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:49
Dat zou ik een level 1 systeem noemen. Aan (11kw?) wanneer de prijzen laag zijn? (of je zonnepanelen iets doen)

Voor een paar tientjes meer bouw je zelf een laadpaal met een SmartEVSE v3 en koppel je die aan HA en de slimme meter. Solar mode zit er al in en als je de auto wil laten starten/stoppen dan gaat dan simpel via de HA integratie.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Henry_tw schreef op donderdag 26 december 2024 @ 19:51:
zie ik iets over het hoofd als ik een 'domme / offline' laadpaal koop (evbox) en daar deze module extra in plaats zodat ik hem daarmee slim maak?

Mijn idee is dat als ik thuiskom, de stekker in de auto steek en dat hij gaat laden zodra ik via HA de laadpaal via de Zigbee schakelaar van stroom voorzie (bij gunstige tarieven of veel zon). De schakelaar meet ook het stroomverbruik zodat ik volgens mij volledig inzicht heb.
Gemiddelde EV houdt niet van hard schakelen...

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:45

Ik zou schakelen en meten afzonderlijk van elkaar houden. Hard afschakelen van de spanning terwijl er wordt geladen is niet handig. Daarnaast is het goed om na te denken over de maximale stroom: 16A op de doos betekent meestal niet dat het ook geschikt is voor een continue belasting van 16A.
Sommige domme EVSE's hebben een 'enable' contact. Als je daar spanning op zet krijgt de auto een signaal om te gaan laden, haal je de spanning eraf stopt de auto met laden. Dat enable contact kun je met een smart switch schakelen, het vermogen kun je dan afzonderlijk meten met een energiemeter met CT klemmen o.i.d..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-09 07:12

Is dit misschien een oplossing voor je?
Kijk eens naar dit forum bericht van tweakers:😉
Lidl wallbox voor thuisladen, problemen ervaren o.a. voltage

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• dingo35
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist release v3.7.3 uitgebracht.

https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/releases

Changes:
  • In Solar mode, prevent switching off when StartCurrent would immediately restart Solar charging, thx to Bobosch
  • Added LCDlock, so you can lock the keys below the LCDscreen; also added this to the REST API
  • Toggle LCDlock using o and > buttons at powerup
  • Added help texts to webserver screen when hovering with mouse
  • OCPP: Enable backlight when presenting RFID tag
  • OCPP: if UID bytes 5 and later are zero, assume 4 byte UID
  • Invert power measurement when receiving currents for Inverted Eastron, and display values correctly, thx to PimDoos
  • Improve error handling in setTimeZone; check multiple websites to determine location
  • Fix Stop charging if Capacity is reached and timer is not set
  • Fix slave not receiving modbus info
  • Fix disconnect MQTT when changing its params
  • Fixed bug, now we store Daily Repeat correctly in memory
  • Fix RFID EnableOne option: write the 16bits CardOffset value to 16bit NVS key

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adze

Adze

CCNP !

Ik ben gisteren en vandaag bezig met het testen van de SmartEVSE laadpunten. Daar loop ik tegen een issue aan en misschien dat jullie mij daarmee kunnen helpen.

Ik heb de SmartEVSE units aangemeld bij "TAP Electric" via OCPP. Dit werkt allemaal prima. Tevens probeer ik via Home Assistant de stroomsterkte dynamisch aan te passen. Ook dit werkt prima, binnen het bereik van de ingestelde min/max limieten. Maar soms wil ik het laden tijdelijk onderbreken, een stroomsterkte van 0A zeg maar. Dit kan ik helaas (nog) niet instellen. Wel kan ik op stop drukken, maar dan is de laadsessie onderbroken en moet ik mn rfid druppel weer gaan aanbieden.

Is er een mogelijkheid om het laden tijdelijk te stoppen, zonder dat de OCPP laadsessie wordt gestopt? Dit kon met mijn originele Shell laadpaal zonder problemen. Ideeën zijn welkom!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:45
Adze schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:25:
Ik ben gisteren en vandaag bezig met het testen van de SmartEVSE laadpunten. Daar loop ik tegen een issue aan en misschien dat jullie mij daarmee kunnen helpen.

Ik heb de SmartEVSE units aangemeld bij "TAP Electric" via OCPP. Dit werkt allemaal prima. Tevens probeer ik via Home Assistant de stroomsterkte dynamisch aan te passen. Ook dit werkt prima, binnen het bereik van de ingestelde min/max limieten. Maar soms wil ik het laden tijdelijk onderbreken, een stroomsterkte van 0A zeg maar. Dit kan ik helaas (nog) niet instellen. Wel kan ik op stop drukken, maar dan is de laadsessie onderbroken en moet ik mn rfid druppel weer gaan aanbieden.

Is er een mogelijkheid om het laden tijdelijk te stoppen, zonder dat de OCPP laadsessie wordt gestopt? Dit kon met mijn originele Shell laadpaal zonder problemen. Ideeën zijn welkom!
Ik misbruik/gebruik hiervoor de Solar modus. Die zet de sessie in SuspendEVSE modus (want er is niet genoeg solar opwek), waardoor de transactie blijft doorlopen maar het laden wordt onderbroken.
Dit is toegegeven niet helemaal een nette oplossing, want in de zomer zal dit niet werken. Het zou mooi zijn om bij een override current van <6 A het laden gewoon te pauzeren.

[ Voor 7% gewijzigd door PimDoos op 27-12-2024 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triet
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
dingo35 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:18:
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist release v3.7.3 uitgebracht.
Heel fijn! Ik heb alleen altijd gedoe met de "OFF" / "NORMAL" etc. knoppen. Die doen het nooit bij mij (in Chrome) en ook de tijd die ernaast staat is altijd een uur later. Dus iets met timezone. Komt bekend voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
martijn_van_eck schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:20:
thanks voor de reacties. Ik dacht zelf, aangezien de V4 de SOC van de auto kan uitlezen, het een mooie toevoeging kan zijn als de SmartEVSE middels een SOC setpoint, een eindtijd (wanneer de auto vol moet zijn) en de day ahead energieprijzen zelf de keuze maakt wanneer er geladen wordt. Mijn warmtepomp doet dit op een soortelijke manier zonder tussenkomst van HA of Homey.
Heeft iemand een idee wanneer de V4 eraan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
triet schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:51:
[...]

Heel fijn! Ik heb alleen altijd gedoe met de "OFF" / "NORMAL" etc. knoppen. Die doen het nooit bij mij (in Chrome) en ook de tijd die ernaast staat is altijd een uur later. Dus iets met timezone. Komt bekend voor?
Als je problemen met je tijdzone hebt, ligt dat meestal aan een "foute" configuratie van je OS en/of je browser.
Bijv. als je je taal op Engels zet, dan neemt de localisatie van OS of browser de 12am/pm notatie aan.
Alleen als de tijd op het LCD scherm af zou wijken, is bij de eerste boot een verkeerde tijdzone geregistreerd; met http://ip/erasesettings ga je terug naar factory settings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:50
Sethro schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 20:52:
[...]

Heeft iemand een idee wanneer de V4 eraan komt?
Is in dit topic al besproken, zoek op "v4" en u zult vinden ...

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Wanneer komt de v5? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:03
Ik heb sinds kort een probleem met mijn SmartEVSE. Het betreft een paal met een vaste laadkabel. Als ik het laden start door de SmartEVSE van OFF -> NORMAL te zetten dan hoor ik de contactor schakelen. Na een paar seconden of soms een minuut schakelt de contactor weer uit.

Ik heb dit al eens eerder gehad maar toen gebruikte ik de Smart mode. Nadat ik hem destijds op Normal had gezet leek het goed te gaan. Op dit moment blijft de contactor maar aan/uit schakelen. Ik heb een debug versie geflasht en telnet geprobeerd te achterhalen wat er fout gaat. Ik zie dat de state van A -> B -> C -> B gaat. Maar waarom? Iemand een idee?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
(I) (printStatus)(C0) STATE: A Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 1.0 A IsetBalanced: 16.0 A, MainsMeter.Timeout=10,
 EVMeter.Timeout=64.
(I) (printStatus)(C0) L1: 0.0 A L2: 0.0 A L3: 1.0 A Isum: 1.0 A
(ProximityPin)(C0) PP pin: 1023 (1943 mV) (warning: fixed cable configured so PP probably disconnected, making this reading void)
ProximityPin)(C0) PP pin: 1023 (1943 mV) (warning: fixed cable configured so PP probably disconnected, making this reading void)
(setState)(C1) 09:09:31 STATE A -> B
(setState)(C1) Switching Contactor1 OFF.
(setState)(C1) Switching Contactor2 OFF.
(Timer10ms)(C1) Diode OK
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 1 Isetbalanced=16.0 A Imeasured=1.0 A MaxCircuit=16 Imeasured_EV=0.0 A, Battery Current = 0.0 A, mode=0.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 4 Isetbalanced=16.0 A.
(D) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint c: Resetting SolarStopTimer, MaxSumMainsTimer, IsetBalanced=16.0A, saveActiveEVSE=0.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 5 Isetbalanced=16.0 A.
(I) (printStatus)(C0) STATE: B Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 1.0 A IsetBalanced: 16.0 A, MainsMeter.Timeout=8,
mEVMeter.Timeout=64.
(D) (IsCurrentAvailable)(C1) Current available checkpoint D. ActiveEVSE increased by one=1, TotalCurrent=0.0A, StartCurrent=4A, Isum=1.0A, ImportCurrent=0A.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C1) Checkpoint 1 Isetbalanced=16.0 A Imeasured=1.0 A MaxCircuit=16 Imeasured_EV=0.0 A, Battery Current = 0.0 A, mode=0.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C1) Checkpoint 4 Isetbalanced=16.0 A.
(D) (CalcBalancedCurrent)(C1) Checkpoint c: Resetting SolarStopTimer, MaxSumMainsTimer, IsetBalanced=16.0A, saveActiveEVSE=0.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C1) Checkpoint 5 Isetbalanced=16.0 A.
(setState)(C1) 09:09:32 STATE B -> C
(setState)(C1) Switching Contactor1 ON.
(setState)(C1) 09:09:33 STATE C -> B
(setState)(C1) Switching Contactor1 OFF.
(setState)(C1) Switching Contactor2 OFF.
(Timer10ms)(C1) Diode OK
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 1 Isetbalanced=16.0 A Imeasured=1.0 A MaxCircuit=16 Imeasured_EV=0.0 A, Battery Current = 0.0 A, mode=0.
(D) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint c: Resetting SolarStopTimer, MaxSumMainsTimer, IsetBalanced=16.0A, saveActiveEVSE=0.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 5 Isetbalanced=16.0 A.
(I) (printStatus)(C0) STATE: B Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 1.0 A IsetBalanced: 16.0 A, MainsMeter.Timeout=9, EVMeter.Timeout=64.
Pagina: 1 ... 70 ... 88 Laatste