Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Roger_de_Poger schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:17:
CP werkt bij de gratie van de aarde leiding. Best sluit je de mantel aan op aarde en neem je één van de aders als CP. Mochten er storingen optreden, dan ligt dat aan de lengte van de kabel.
Je zou ook 2 of meer aders kunnen samenvoegen om de weerstand te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
mjvdzwet schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:18:
[...]

Je zou ook 2 of meer aders kunnen samenvoegen om de weerstand te verlagen.
you win _/-\o_

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:01
Volgens mij is een twisted pair kabel (bijv. STP) beter, waarbij je dan 1 ader gebruikt voor CP, en de andere voor PE; daarnaast ook de mantel aan 1 zijde aarden, om aardlussen te voorkomen.

Op die manier komen stoorsignalen in gelijke mate op beide aders terecht en worden ze als verschilsignaal opgeheven.

De stromen zijn dermate laag dat samenvoegen van aders weinig nut heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door dingo35 op 04-06-2024 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 12:02

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Ik zou die metalem binnenader zeker aan de 0 of aarde leggen. Als je die buitenmantel wat ontvlecht, in elkaar draait en er krimpkous omheen legt (En ook een stukje om de buitenmantel) gaat dat prima. Eventueel knip je dat ineen gedraaide stukje vrij kort af en soldeer je er een draadje aan.
Zolang die afscherming maar nergens tegenaan kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:36
@Roger_de_Poger @dingo35 @mjvdzwet @rene037 Dank voor jullie reacties! Ik ga eens kijken of ik de mantel en de metalen binnenader op een fatsoenlijke manier geaard kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
De mantel kun je na wat ontvlechten prima met een wago klem vastzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:35
dingo35 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:30:
Volgens mij is een twisted pair kabel (bijv. STP) beter, waarbij je dan 1 ader gebruikt voor CP, en de andere voor PE; daarnaast ook de mantel aan 1 zijde aarden, om aardlussen te voorkomen.

Op die manier komen stoorsignalen in gelijke mate op beide aders terecht en worden ze als verschilsignaal opgeheven.
Met STP heb ik 15 meter kunnen overbruggen zonder problemen mits deze kabels van hoge kwaliteit zijn en goed zijn afgeschermd

Het effect wat hierboven beschreven wordt is niet van toepassing :) Door op een twisted pair een + en een - signaal te versturen is het verschilsignaal 0 en dat is een heel stuk minder storingsgevoelig. Zo werkt bijv. ethernet maar dit moet wel onderdeel zijn van het protocol en dat is hier niet het geval

[ Voor 6% gewijzigd door mukky op 05-06-2024 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
mukky schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 07:28:
[...]

Met STP heb ik 15 meter kunnen overbruggen zonder problemen mits deze kabels van hoge kwaliteit zijn en goed zijn afgeschermd

Het effect wat hierboven beschreven wordt is niet van toepassing :) Door op een twisted pair een + en een - signaal te versturen is het verschilsignaal 0 en dat is een heel stuk minder storingsgevoelig. Zo werkt bijv. ethernet maar dit moet wel onderdeel zijn van het protocol en dat is hier niet het geval
Klopt. Met 18 meter coax-kabel was je er ook geweest. CP is een PWM signaal. Interferentie en vervorming ligt op de loer over dat soort afstanden.

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
silvanverschuur schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 07:03:
@Roger_de_Poger @dingo35 @mjvdzwet @rene037 Dank voor jullie reacties! Ik ga eens kijken of ik de mantel en de metalen binnenader op een fatsoenlijke manier geaard kan krijgen.
Aard naar één centraal punt toe ivm zgn "aardlussen". Maak een ster-netwerk met je aarde, anders kan je aarde als een enorme antenne gaan werken... Maw; knoop signaalaardes maar aan één zijde vast.

[ Voor 5% gewijzigd door Roger_de_Poger op 05-06-2024 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:06
Twisted pair heeft alleen meerwaarde als aan beiden kanten de verschilspanning inderdaad gemeten wordt zoals bij CAN of RS485 het geval is. Dat is hier niet het geval, dus heeft het geen meerwaarde. De meeste verstoring in CP komt waarschijnlijk door inductie en capaciteit in de kabel, waardoor het signaal vervormd wordt.

Mijn ervaring met het afschermen is dat het echt perfect moet zijn, en anders geen meerwaarde heeft.
Leuk voorbeeld. Op de zaak was een frequentieregelaar met een kabel (~ 10 meter) zonder afscherming aan een motor gekoppeld. Op alle oscilloscopen in de ruimte was de veroorzaakte verstoring zichtbaar.
Een installateur had de kabel vervangen door een afgeschermd exemplaar, maar de eerste 10 centimeter bij de regelaar was nog niet afgeschermd. Er was geen verbetering merkbaar.
Vervolgens hebben we met kopertape de eerste 10 centimeter (tot aan de terminals) ook afgeschermd. Toen was alle verstoring opeens weg.

[ Voor 18% gewijzigd door Noshi op 05-06-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-09 22:04
De SmartEVSE hier op kantoor heeft problemen met Mitsubishi en Lexus.
De 2 Tesla's laden zonder problemen.

Zojuist wat testen met een Lexus gedaan, hij begint even te laden (10 seconden ongeveer) en stopt er dan mee. Met de Mitsubishi exact hetzelfde euvel.

Iemand een idee waar ik dit in zou moeten zoeken? Kan het met de draaiveldrichting te maken hebben?

[ Voor 7% gewijzigd door alberthakvoort op 05-06-2024 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:21

Consulectro

Lekker bezig...

Aangezien PP en CP refereren naar PE moet je voorkomen dat in de PE geen andere stromen lopen dan alleen de referentie naar de SmartEVSE. Dat is de basisgedachte om storingen te voorkomen.
Zo https://gathering.tweaker...message/74060924#74060924 heb ik het aangesloten.
En dit werkt probleemloos (bij mij) met verschillende auto's. Als er common mode storing is duurt ook het 'contact'-maken langer.

[ Voor 0% gewijzigd door Consulectro op 06-06-2024 22:52 . Reden: Typo ]

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:54
Consulectro schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:48:
Aangezien PP en CP refereren naar PE moet je voorkomen dat in de PE geen andere stromen lopen dan alleen de referentie naar de SmartEVSE. Dat is de basisgedachte om storingen te voorkomen.
Zo https://gathering.tweaker...message/74060924#74060924 heb ik het aangesloten.
En dit werkt probleemloos (bij mij) met verschillende auto's. Als er common mode storing is duurt ook het 'çontact'-maken langer.
Exact! Dat is de juiste manier.
Letop: dat betekent dat de Smartevse in de meterkast NIET geaard is! Aarde via het buiten boxje.
Vooral bij lange draden relevant

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-09 16:30

Swerfer

Hmm...

Ik heb vanuit mijn meterkast 5-polige grondkabel van 20m lang met daaraan 4 meter laadkabel. Geen enkel probleem met de CP die dus één van de 5 Polen is die direct langs de fasen lopen...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaktrek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:08
dingo35 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:54:
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist release v3.6.1 uitgebracht.
https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/releases

This release is an URGENT bug-release for users of v3.6.0; the bug prevents you from doing OTA updates once you have entered the wifi configuration portal, so then you are condemned to updating through USB-C.
So ALL v3.6.0 USERS please update immediately via the /update endpoint, and avoid changing your wifi credentials in v.3.6.0 .

Changes:
  • fix mongoose webserver interfering with captive portal
  • expanded RFIDlist so you can now store 100 NFC cards (was 20)
  • we added an https server; NOTE THAT FIRMWARE UPDATE THROUGH HTTPS DOES NOT WORK YET!
  • we now Enable C2 by default
  • we now always unlock the actuator when the EV is disconnected, and always lock it when the EV is connected
  • fixed a bug where we were toggling between state B1 and A when waiting for power/sun in Smart/Solar and EV disconnected
Dag @dingo35 ,

Mijn EVSE is offline gegaan op v3.6.0 na een paar dagen. Ik krijg het echter niet klaar om via platformio op mijn macbook de EVSE te downgraden. Is er nog een andere methode die ik kan proberen om mijn EVSE terug online te krijgen?

Onderstaande foutcode krijg ik, als ik daar op verder zoek dan zie ik de bomen helemaal niet meer door het bos.
NotOpenSSLWarning: urllib3 v2 only supports OpenSSL 1.1.1+, currently the 'ssl' module is compiled with 'LibreSSL 2.8.3'. See: https://github.com/urllib3/urllib3/issues/3020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Sorry geen MacOS hier, dus daar kan ik je niet mee helpen.
Maar elke Linux PC of Windows PC werkt AFAIK prima met platformio, misschien ergens een laptopje lenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phantone
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 11:57
Hiermee kan je hem eenvoudig flashen

https://github.com/marcelstoer/nodemcu-pyflasher

Greetings, Phantone :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/79

....ook daar gebruikt iemand een alternatieve flasher, deze is van espressif, de fabrikant van de esp32 chip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
Overigens kan het in 3.6.0 helpen om de power er af te halen, 30s wachten, en weer power er op. Als de webserver dan op komt onmiddelijk 3.6.1 er op flashen. YMMV....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik heb net 3.6.1 geflasht als update op 3.5.0. Alleen nu is hij offline. Althans active in de dhcp op het netwerk, maar de webserver is niet benaderbaar. Is dat een vaker voorkomend probleem? Reset heeft niet geholpen.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Nee je bent de eerste die dit probleem bij 3.6.1 meldt. Zeker weten dat je niet 3.6.0 geflashed hebt?
Zeker weten dat je browser niet naar https switched? Browser cache geleegd?

De eerste keer na het flashen kan het 5-10 seconden duren voordat de webserver op komt....

[ Voor 45% gewijzigd door dingo35 op 06-06-2024 05:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Als dat allemaal niet zou werken: op het LCD scherm, zet je wifi op disabled (NIET op setup!), exit menu, en dan weer op enabled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
IP adres gebruiken i.p.v. smartevse-xxxx.lan of .local ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:13
jaaktrek schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:06:
[...]

Dag @dingo35 ,

Mijn EVSE is offline gegaan op v3.6.0 na een paar dagen. Ik krijg het echter niet klaar om via platformio op mijn macbook de EVSE te downgraden. Is er nog een andere methode die ik kan proberen om mijn EVSE terug online te krijgen?

Onderstaande foutcode krijg ik, als ik daar op verder zoek dan zie ik de bomen helemaal niet meer door het bos.
NotOpenSSLWarning: urllib3 v2 only supports OpenSSL 1.1.1+, currently the 'ssl' module is compiled with 'LibreSSL 2.8.3'. See: https://github.com/urllib3/urllib3/issues/3020
Apple MacOS heeft in zijn terminals wat vergaande beveiliging die niet altijd compatible is met "oudere" oplossingen.

Als je met ssl naar je apparaat wil omzeil je dat door het volgende commando in te voeren:

ssh -oHostKeyAlgorithms=+ssh-rsa loginnaam@192.168.x.x (ip adres device)

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:16
dingo35 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:54:

• we now always unlock the actuator when the EV is disconnected, and always lock it when the EV is connected
Deze ben ik heel blij mee. Werkt als een malle! _/-\o_ Eigenlijk een veel simpelere oplossing dan we in eerste instantie bedacht hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siskos
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 14:16
Nu we onze 2de elektrische wagen hebben aangekocht die wel op 3 fases kan laden zit ik met een vraagstuk waar ik zelf niet meteen uitgeraakt.

We zitten met een huisaansluiting van 3 fase 25A.
Aangezien onze eerste wagen maar op 1 fase kan laden stuur ik de SmartEVSE nu vanuit hass met 2 scenario's;
1. Stuur in A hoeveel zonnestroom we op het net zetten om de auto te laden op zonnestroom
2. Stuur in A hoeveel er nog "vrij" is op fase 1 om de auto op "maximum" snelheid te laden zonder de hoofdzekering te laten springen.

Aangezien de nieuwe wagen ook op 3 fases kan laden vroeg ik me af hoe dit intern in SmartEVSE afgehandeld word.

Tussen 0 en 5000w lijkt het me aangeraden om gewoon verder te laden op 1 fase.
Maar als er dan > 5000w Solar export is zou ik willen schakelen naar 3 fase lading, dit kan als ik het goed begrijp een extra relais toe te voegen aan de SmartEVSE.
Hoe gaat SmartEVSE ermee om als er dan na X minuten nog maar 2kw Solar export is, wat te weinig is voor 3 fase lading. Wordt dan de lading weer gestopt, relais uitgeschakeld voor 1 fase lading en de lading terug gestart?

Krijg je dan op dagen dat er bewolking/zon/bewolking niet constant het starten/stoppen van de lading?
Of ben ik te ver aan het nadenken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaktrek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:08
dingo35 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:29:
Overigens kan het in 3.6.0 helpen om de power er af te halen, 30s wachten, en weer power er op. Als de webserver dan op komt onmiddelijk 3.6.1 er op flashen. YMMV....
@dingo35 Man ben ik blij dat dit meteen werkte! Bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
@siskos Kijk in de online handleiding even naar "Solar Stop Timer", dat zal je gerust stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

dingo35 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 05:21:
Als dat allemaal niet zou werken: op het LCD scherm, zet je wifi op disabled (NIET op setup!), exit menu, en dan weer op enabled.
Ja ik had zeker 3.6.1 en ook gerestart, geduld gehad, verschillende browsers (en incognito) geprobeerd. Hij had ook netjes het juiste IP op de display staan. Maar webserver onbereikbaar. Uiteindelijk heeft WiFi op OFF en daarna weer op ON zetten via het menu geholpen. Hij doet het weer (en is ook volgens de gui 3.6.1)

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerte
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:29
dag tweakers,

sinds 2 weken overgeschakeld van een smartEVSE v2 uit 2020 --> v3 voor integratie in HA en kunnen schakelen tussen 1F en 3Fase laden op solar.

Toch enkele dingen waar ik onverwacht tegenaan loop:
- de huidige 4-polige contactor (Chint NCH8-63/40) werkte altijd goed op de EVSE v2, maar wilt op de v3 na de laadsessie niet altijd afschakelen (blijft stroom leveren) - zeker als die na laden wat warmer is. Allicht moet ik die vervangen voor één die wel compatibel is. Is de Iskra 32A 4-polige contactor een goede optie of is een duurder alternatief ook beter?

- wil een extra 2-polige schakelaar aansluiten. Best daarvoor flexibele kabel van 6mm2 gebruiken toch?

- Ik zie veel kabels met vertinde koperaders en allicht zijn die te mijden. Weten jullie waar ik geschikte kabel kan vinden (heb immers maar 2x 30cm nodig)

n.b.: sinds update naar 3.6.1. nog geen problemen gehad met bereikbaarheid webserver :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-09 08:21
Kerte schreef op zondag 9 juni 2024 @ 08:50:
- Ik zie veel kabels met vertinde koperaders en allicht zijn die te mijden. Weten jullie waar ik geschikte kabel kan vinden (heb immers maar 2x 30cm nodig)
https://www.elektramat.nl...rn-en-geperste-uiteinden/
?

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerte
super _/-\o_
moet zelfs geen adereindhuls meer op als ik het zo zie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-09 08:21
Kerte schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:38:
[...]

super _/-\o_
moet zelfs geen adereindhuls meer op als ik het zo zie
Klopt, kan zo je meterkast in :)
Ik kwam ze laatst tegen toen ik zelf bezig was in de meterkast, het werkt prima.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Laatst online: 15:42

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Die kant en klare draadbruggen zijn prima, wel alleen in zwart en blauw. Ik vind het zelf erg overzichtelijk als je per fase de juiste kleur pakt (zwart/bruin/grijs/zwart). Alleen zijn die niet kant en klaar te koop bij SV of Elektramat.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik heb 3 x bruin gebruikt voor de fase-draden, maar op elke kabel 1, 2 of 3 streepjes gezet met een merkstift.
Niet zo overzichtelijk als 3 verschillende kleuren, maar soms moet je genoegen nemen met een oplossing die voorhanden is O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerte
Dankjewel tweakers voor de suggestie; inmiddels de kabeltjes binnen en alles aangesloten. Het koper steekt wat uit, maar verder netjes alles ingewerkt, dus verwacht weinig problemen.

in solar mode wil ik de smartEVSE v3 laten switchen tussen 3Fasen<-->1Fase, afhankelijk van de beschikbare hoeveelheid zonnestroom (kan niet salderen in BE...)
  • in solar wordt al teruggeschakeld van 3F-->1F als de zon afneemt....maar als de zonnestroom weer toeneemt wordt er niet meer opgeschakeld van 1F-->3F.
    Ook bij de volgende laadsessie in smart modus blijft hij dan hangen in 1F.
    Pas na een reboot laadt de EVSE weer met 3F. Mogelijk een bug in firmware 3.6.1,??
  • Heb nog geen ev-meter geconfigureerd (mains meter = sensorbox).
    Via HomeAssistant / Tessie kan ik wel wat data van de auto aanleveren (ampere waarmee geladen, actuele kwh, verbruikte kwh deze sessie), maar niet of er 3Fase wordt geladen, of ampere per fase L1-L2-L3.
    Heb ook nog een MID kwh-teller die een pulssensor heeft.
    --> hoe kan ik een van deze koppelen met de evse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Er zit (volgens mij) wat latency ingebouwd om te voorkomen dat je autolader bij iedere vogel die langs je panelen vliegt direct uit en aan schakelt. Dat kan de oorzaak zijn. Effe geduld dus.

Pulsegevers zijn niet compatible. Of er 1 of 3 fasen wordt geladen weet smartevse zelf. Als de data in HomeAssistant zit, kun je de api of mqtt gebruiken. Om fase 2 en 3 bij te schakelen, schakelt hij eerst de laadstroom terug, schakelt bij en gaat dan weer laden. Staat allemaal beschreven in de doc's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerte
Roger_de_Poger schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:00:
Of er 1 of 3 fasen wordt geladen weet smartevse zelf.
Heeft inderdaad wat latency en afschakelen van 3F—>1F werkt zoals verwacht.
Maar even later geeft hij terug aan op 3F te laden (solar 3F) terwijl contactor C2 uit blijft.
Ook in de andere modus smart of normal werkt c2 daarna niet tot ik een reboot doe via de webserver.
Zelfde op versie 3.6.2. (Dank aan Dingo35 voor de verbeteringen btw.)

EV meter data doorsturen wordt nog een klusje, jammer dat het niet in de integratie zit van HA .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:00
Kerte schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:15:
[...]

Heeft inderdaad wat latency en afschakelen van 3F—>1F werkt zoals verwacht.
Maar even later geeft hij terug aan op 3F te laden (solar 3F) terwijl contactor C2 uit blijft.
Ook in de andere modus smart of normal werkt c2 daarna niet tot ik een reboot doe via de webserver.
Zelfde op versie 3.6.2. (Dank aan Dingo35 voor de verbeteringen btw.)

EV meter data doorsturen wordt nog een klusje, jammer dat het niet in de integratie zit van HA .
Deze al gezien?

https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/85

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerte
Bedankt. Nog niet gezien.
De auto functie voorlopig niet gebruiken dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Tot nu toe laadde ik altijd op 3x16A/Smart. Om wat minder energie van de zonnepanelen terug te leveren de laatste paar keer op solar geladen.
Praktische beperking bij mij: Normaal staat mijn auto voor het huis op straat geparkeerd, alleen als ik hem wil laden zet ik hem aan de achterkant van het huis neer waar mijn laadpaal hangt.
Aangezien ik - afhankelijk van hoe leeg hij is - meestal tussen de 35 en 50kWh per laadbeurt laad zou dat al gauw meer dan 1 dag kosten (zonnepanelen brengen op een goede zomerdag 35-40 kWh per dag op).

Ik gebruik nu dus de volgende instellingen:
* C2: Always_on
* Stop-timer disabled
* Start: -6 A
* Import 2A

Dan laadt hij op 3x6A, tenzij er meer beschikbaar is. Dat werkt soepel, maar 3x6A is ook maar 4kW, dus dan staat hij wel de hele dag aan de lader. Voor nu prima om eens te experimenteren met het verminderen van de terugleverkosten waar ik in mijn volgende energiecontract hoogstwaarschijnlijk mee te maken ga krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
alberthakvoort schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:40:
De SmartEVSE hier op kantoor heeft problemen met Mitsubishi en Lexus.
De 2 Tesla's laden zonder problemen.

Zojuist wat testen met een Lexus gedaan, hij begint even te laden (10 seconden ongeveer) en stopt er dan mee. Met de Mitsubishi exact hetzelfde euvel.

Iemand een idee waar ik dit in zou moeten zoeken? Kan het met de draaiveldrichting te maken hebben?
Vrijdag met een draaiveld meter de fasen gecheckt en deze bleek inderdaad niet goed te zijn.
Maar dat mocht niet baten, de Mitsubishi weigert te laden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie841
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13-09 06:10
Beste tweakers.
Ik heb een probleem met evse smart mode

Ik heb een laadpaal gebouwd met smartevse. Ik ben begonnen met versie 3.6.1 en heb OTA geupdate naar versie 3.6.2.
Mijn wifi connectie is prima
In normal mode werkt alles prima, de auto laadt op met de ingestelde max current.
ik krijg een foutmelding in smart mode, no serial communication check cfg or wiring

ik gebruik MQTT om de mainsmeter waardes naar smartevse te communiceren. In de Config heb ik MAINSMET=API gekozen.
MAINS=24, MIN=6, MAX=15
Ik ben begonnen om elke 5 seconden de waarden te communiceren en heb dat inmiddels verhoogd naar elke seconde.
Met een MQTT monitor kan ik zien dat de waardes inderdaad elke seconde gestuurd worden.
Smartevse verwacht updates binnen 10 seconden dus dat zou ruim voldoende moeten zijn.

op de webinterface van smartevse (Smart EVSE V3 Version: v3.6.2) zie ik bovenaan
MQTT: Connected
Ik herken in PHASE DETAILS de waarden van mijn mainsmeter

PHASE DETAILS
Total:
3.8 A
L1:
2.5 A
L2:
0.7 A
L3:
0.6 A
Date:
6/16/2024
Time:
5:13:31 AM

ik vind het vreemd dat de tijd niet geupdate lijkt te worden?

Ook in het vak CONTROL blijft de string ....STARTING: staan met diezelfde tijd.

In de MQTT settings heb ik het ip address van mijn mqtt broker opgegeven. Ik gebruik geen account en password.
In de prefix staat SmartEVSE-xxxx met ipv xxxx het 4-cijferig serial nummer van smartevse. Dat staat ook in de titel van de webpage.
(Maar ik denk dat dat enkel voor het senden van waardes gebruikt wordt)

In mijn MQTT monitor zie ik dat als topic SmartEVSE-xxxx/Set/MainsMeter gebruikt wordt. Met ook hier het serienr ipv xxxx.
Als value een string met bv 17.6:7.7:6.5 (current in deci-Amperes)

Wat kan er fout zijn en wat zou ik verder kunnen testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 20:19

Sosabowski

nerd

> 17.6:7.7:6.5 (current in deci-Amperes)

Dus dat is dan 1,76 Ampere, 0,77 Ampere en 0,65 Ampere. Dat klopt?
Ik verstuur het zonder decimalen. Probeer dat eens? Ik zie nergens in de documentatie voorbeelden van komma getallen nl.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
jopie841 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 11:00:
Beste tweakers.
Ik heb een probleem met evse smart mode

Ik heb een laadpaal gebouwd met smartevse. Ik ben begonnen met versie 3.6.1 en heb OTA geupdate naar versie 3.6.2.
Mijn wifi connectie is prima
In normal mode werkt alles prima, de auto laadt op met de ingestelde max current.
ik krijg een foutmelding in smart mode, no serial communication check cfg or wiring

ik gebruik MQTT om de mainsmeter waardes naar smartevse te communiceren. In de Config heb ik MAINSMET=API gekozen.
MAINS=24, MIN=6, MAX=15
Ik ben begonnen om elke 5 seconden de waarden te communiceren en heb dat inmiddels verhoogd naar elke seconde.
Met een MQTT monitor kan ik zien dat de waardes inderdaad elke seconde gestuurd worden.
Smartevse verwacht updates binnen 10 seconden dus dat zou ruim voldoende moeten zijn.

op de webinterface van smartevse (Smart EVSE V3 Version: v3.6.2) zie ik bovenaan
MQTT: Connected
Ik herken in PHASE DETAILS de waarden van mijn mainsmeter

PHASE DETAILS
Total:
3.8 A
L1:
2.5 A
L2:
0.7 A
L3:
0.6 A
Date:
6/16/2024
Time:
5:13:31 AM

ik vind het vreemd dat de tijd niet geupdate lijkt te worden?

Ook in het vak CONTROL blijft de string ....STARTING: staan met diezelfde tijd.

In de MQTT settings heb ik het ip address van mijn mqtt broker opgegeven. Ik gebruik geen account en password.
In de prefix staat SmartEVSE-xxxx met ipv xxxx het 4-cijferig serial nummer van smartevse. Dat staat ook in de titel van de webpage.
(Maar ik denk dat dat enkel voor het senden van waardes gebruikt wordt)

In mijn MQTT monitor zie ik dat als topic SmartEVSE-xxxx/Set/MainsMeter gebruikt wordt. Met ook hier het serienr ipv xxxx.
Als value een string met bv 17.6:7.7:6.5 (current in deci-Amperes)

Wat kan er fout zijn en wat zou ik verder kunnen testen?
Volgens mij is “api” voor communicatie via wifi. Geen idee wat de mqtt setting is

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie841
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13-09 06:10
> 17.6:7.7:6.5 (current in deci-Amperes)

Dus dat is dan 1,76 Ampere, 0,77 Ampere en 0,65 Ampere. Dat klopt?
Ik verstuur het zonder decimalen. Probeer dat eens? Ik zie nergens in de documentatie voorbeelden van komma getallen nl.
Bedankt! Dat was de gouden tip. Ik heb de 2e decimaal weggelaten. In dit vb afgerond dus 18:8:7
Achteraf wel logisch gegeven de vreemde eenheid deci Ampere

[ Voor 8% gewijzigd door jopie841 op 16-06-2024 19:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• copy-paste
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
Voor wie via esphome de smartevse van p1 data voorziet. Ik heb gister mijn pull request (https://github.com/esphome/esphome/pull/6841) voor esphome aangepast. Het wordt dan mogelijk om de data door te sturen zodra er een telegram gelezen is, en je dus geen interval nodig hebt. Mijn 4.2 meter geeft maar om de 10 seconde een nieuw telegram waardoor ik potentieel data van 9 sec geleden zou kunnen versturen.

Hier een code-snip van mijn config nu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
http_request:
  useragent: esphome/device
  timeout: 1s

text_sensor:
  - platform: dsmr
    telegram:
      name: "telegram"
      # disabled_by_default: true
      on_value:
        then:
          - http_request.post:
              url: !lambda |-
                  std::string url;
                  float l1 = id(returnedl1).state > 0 ? - id(returnedl1).state : id(producedl1).state;
                  float l2 = id(returnedl2).state > 0 ? - id(returnedl2).state : id(producedl2).state;
                  float l3 = id(returnedl3).state > 0 ? - id(returnedl3).state : id(producedl3).state;
                  url.append("http://${ev_host}/currents?L1=");
                  url.append(to_string(l1/23));
                  url.append("&L2=");
                  url.append(to_string(l2/23));
                  url.append("&L3=");
                  url.append(to_string(l3/23));
                  return url.c_str();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
copy-paste schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:32:
Voor wie via esphome de smartevse van p1 data voorziet. Ik heb gister mijn pull request (https://github.com/esphome/esphome/pull/6841) voor esphome aangepast. Het wordt dan mogelijk om de data door te sturen zodra er een telegram gelezen is, en je dus geen interval nodig hebt. Mijn 4.2 meter geeft maar om de 10 seconde een nieuw telegram waardoor ik potentieel data van 9 sec geleden zou kunnen versturen.

Hier een code-snip van mijn config nu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
http_request:
  useragent: esphome/device
  timeout: 1s

text_sensor:
  - platform: dsmr
    telegram:
      name: "telegram"
      # disabled_by_default: true
      on_value:
        then:
          - http_request.post:
              url: !lambda |-
                  std::string url;
                  float l1 = id(returnedl1).state > 0 ? - id(returnedl1).state : id(producedl1).state;
                  float l2 = id(returnedl2).state > 0 ? - id(returnedl2).state : id(producedl2).state;
                  float l3 = id(returnedl3).state > 0 ? - id(returnedl3).state : id(producedl3).state;
                  url.append("http://${ev_host}/currents?L1=");
                  url.append(to_string(l1/23));
                  url.append("&L2=");
                  url.append(to_string(l2/23));
                  url.append("&L3=");
                  url.append(to_string(l3/23));
                  return url.c_str();
l1/23 --> waarom doe je dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copy-paste
  • Nu online
Hmmbob schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:07:
[...]

l1/23 --> waarom doe je dat?
Ik maak van vermogen weer deci amperes. Idealiter zou je daar het voltage uit het telegram voor gebruiken, maar die heb ik in mijn telegram niet. Dus heb ik 230Volt genomen en dat met 10 vermenigvuldigd, 23 dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Oh, als je de esphome dsmr component zijn werk laat doen (namelijk: het parsen van de data), heb je gewoon de juiste waardes. Mja, da's een keuze :)

https://github.com/hmmbob...b/master/slimmelezer.yaml

edit: ah ik zie net je PR.

Maar goed, dat kan dus gewoon naast elkaar bestaan. Vind je oplossing om alleen nieuwe data te pushen wel elegant.

[ Voor 25% gewijzigd door Hmmbob op 18-06-2024 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copy-paste
  • Nu online
Dit was ook niet de reden voor het aanpassen van het dsmr component. Ik deed het voorheen ook op jou manier. De reden was dat ik het telegram wilde doorzetten naar de volgende p1 lezer (als bridge op een andere uart). Dit was gewoon een bonus ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
alberthakvoort schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 09:43:
[...]

Vrijdag met een draaiveld meter de fasen gecheckt en deze bleek inderdaad niet goed te zijn.
Maar dat mocht niet baten, de Mitsubishi weigert te laden..
Ik had even de debug firmware er ingezet,

collega doet normaal de kabel eerst in de auto, dan in de laadpaal. Nu eerst de laadpaal, dan de auto, en dan de knop op de paal en toen bleef hij wel laden.
Bij een "publieke" paal moet hij precies andersom aansluiten. En bij de Tesla maakt het dus niet uit...

Affijn, als het maar werkt O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pakyllo
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 08-09-2024
Ik heb een Huawei-omvormer geïnstalleerd met een DDSU666-H grid analyzer en wil graag een SmartEVSE bouwen.
Het zou mogelijk zijn om de SmartEVSE op de een of andere manier parallel met de omvormer aan te sluiten op de DDSU666-H-meter om verbruiksmetingen te kunnen doen.
Ik wil de energie die mijn zonnepanelen opwekken niet gebruiken, ik wil gewoon mijn auto 's nachts opladen met load balancing. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@pakyllo Met meerdere apparaten achter een meting wordt die meting nooit helemaal zuiver.
Wat is precies je vraag? Wil je de DDSU gebruiken voor verbruiksmeting van je laadpaal of wil je hem gebruiken voor bescherming van je hoofdzekeringen?
Beide wordt erg lastig, modbus is single master.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pakyllo
  • Laatst online: 08-09-2024
@Protón_ Mijn bedoeling is om DDSU-meting te gebruiken om informatie te geven aan de omvormer (zijn primaire missie) en de hoofdzekeringen te beschermen.
Van wat je zegt begrijp ik dat de DDSU een slaaf is en de investeerder een meester, dus er kunnen geen twee apparaten in een modbus zijn die informatie van een slaaf opvragen. Is dat zo?
Hartelijk dank voor uw hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardfm
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-08 15:59
Big vraag maar wellicht klein schrijven….

De wagen heeft een accu van 70kwh.
Met wagen is het mogelijk om bv een waterkoker te gebruiken.
Opladen geschied met de smart SVSE.
Aan het oplaadpunt heb ik een contact voor 220v gemaakt dat schakelbaar is voor 3fase of 1fase.

Ik vraag mij af, kan de SVSE ook de stroom terug handelen?
Kan ik het direct op het 220v net zetten(fase-ring) zodat de 3500 watt wat de wagen maximaal afgeeft kan gebruiken in huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Richardfm schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:31:
Big vraag maar wellicht klein schrijven….

De wagen heeft een accu van 70kwh.
Met wagen is het mogelijk om bv een waterkoker te gebruiken.
Opladen geschied met de smart SVSE.
Aan het oplaadpunt heb ik een contact voor 220v gemaakt dat schakelbaar is voor 3fase of 1fase.

Ik vraag mij af, kan de SVSE ook de stroom terug handelen?
Kan ik het direct op het 220v net zetten(fase-ring) zodat de 3500 watt wat de wagen maximaal afgeeft kan gebruiken in huis?
De smart EVSE ondersteunt geen V2G dus dit zal niet werken maar of ik nou je vraag heb beantwoord weet ik niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardfm
mukky schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:45:
[...]

De smart EVSE ondersteunt geen V2G dus dit zal niet werken maar of ik nou je vraag heb beantwoord weet ik niet :?
Ja en nee 😁

Smart Evse geen V2G dat is mooi te weten.

De vraag of ik de 3500 watt uit de wagen op het net in huis kan hangen, staat wel nog open.

Dank voor je reactie. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Richardfm schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:49:
[...]

Ja en nee 😁

De vraag of ik de 3500 watt uit de wagen op het net in huis kan hangen, staat wel nog open.

Dank voor je reactie. 👍
Ik verwacht dat je auto een stopcontact heeft waar je apparaten tot 3500 Watt op aan kan sluiten. Dat is iets anders dan 3500 Watt terugleveren via de OBC (On-Board Charger) van de auto aan het elektriciteitsnet. V2G auto's en laadpalen zijn nog niet breed beschikbaar, ze zijn beiden technisch complexer en duurder. Weet je zeker dat je auto V2G ondersteunt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
[...]

Ja en nee 😁

Dank voor je reactie. 👍
Of je auto aan het net kan terugleveren hangt van je auto af. Je vertelt niet welke auto je hebt dus dat kan niemand beantwoorden.

In meer algemene zin…
Ik heb een ioniq5, 77kWh accu, die kan 3500W 1 fase leveren om net als bij jou bijvoorbeeld een Nespresso apparaat mee te voeden (V2L).
Ik kan daar op zich een stopcontact in de meterkast voor maken, dan moet ik wat knutselen met de CP en PP aansluiting van de plug. Voor ioniq5 weet ik inmiddels hoe dat moet maar ik geloof dat dat niet universeel is. Ik gok zo dat jij dat dus ook wel kan knutselen maar dat het bij jou ook niet universeel is.
Dus… aangezien dat niet universeel is zal de smartEVSE dat ook niet ondersteunen.

Op die manier kan je dingen in huis van stroom voorzien (V2H) als je ze op betreffend stopcontact aansluit, maar…. Dat is nog iets anders als “op net aansluiten”. Dat heet “V2G”, vehicle to grid. Daarvoor is nodig dat je “live” met fase synchronisatie kan aansluiten.
Of, en hoe, dat gaat hangt dus heel erg van je auto af.

(Tenzij er inmiddels een standaard voor V2G is die ik niet ken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:37
[...]

Ja en nee 😁

Dank voor je reactie. 👍
Zie v2g topic

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• dingo35
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist release v3.6.3 uitgebracht.
https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/releases

Changes:
  • We added AutoUpdate setting, so the SmartEVSE can update itself to the latest stable version automatically.
  • Simplified downloading and flashing of both standard and debug firmwares, both from the SmartEVSE repo as from the dingo35 repo
  • We no longer limit the ChargeCurrent to MaxCircuit when in Normal Mode with Power Share = Disabled
  • Lots of flash memory saving changes to prepare for a nice change in the near future!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardfm
mukky schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:58:
[...]

Ik verwacht dat je auto een stopcontact heeft waar je apparaten tot 3500 Watt op aan kan sluiten. Dat is iets anders dan 3500 Watt terugleveren via de OBC (On-Board Charger) van de auto aan het elektriciteitsnet. V2G auto's en laadpalen zijn nog niet breed beschikbaar, ze zijn beiden technisch complexer en duurder. Weet je zeker dat je auto V2G ondersteunt?
Ja, ondersteunt het.
Speciale stekker erin en je kunt bv een waterkoker gebruiken op 230v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardfm
Stefannn schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 19:43:
[...]

Of je auto aan het net kan terugleveren hangt van je auto af. Je vertelt niet welke auto je hebt dus dat kan niemand beantwoorden.

In meer algemene zin…
Ik heb een ioniq5, 77kWh accu, die kan 3500W 1 fase leveren om net als bij jou bijvoorbeeld een Nespresso apparaat mee te voeden (V2L).
Ik kan daar op zich een stopcontact in de meterkast voor maken, dan moet ik wat knutselen met de CP en PP aansluiting van de plug. Voor ioniq5 weet ik inmiddels hoe dat moet maar ik geloof dat dat niet universeel is. Ik gok zo dat jij dat dus ook wel kan knutselen maar dat het bij jou ook niet universeel is.
Dus… aangezien dat niet universeel is zal de smartEVSE dat ook niet ondersteunen.

Op die manier kan je dingen in huis van stroom voorzien (V2H) als je ze op betreffend stopcontact aansluit, maar…. Dat is nog iets anders als “op net aansluiten”. Dat heet “V2G”, vehicle to grid. Daarvoor is nodig dat je “live” met fase synchronisatie kan aansluiten.
Of, en hoe, dat gaat hangt dus heel erg van je auto af.

(Tenzij er inmiddels een standaard voor V2G is die ik niet ken)
Mijn laadpunt heeft 1 en 3fase aansluiting die ik kan schakelen.
Aan stopcontact eraan heb ik ook gedacht maar is niet echt de oplossing…
Ik haalde wel beide v2l en v2g doorelkaar.
V2G kan de wagen niet aan(Niro EV).
Wellicht komt daar nog een update of zo voor.
Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardfm
Ok toptoptop thx

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
  • Laatst online: 15-09 23:23
Stefannn schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 07:38:
[...]

Ik ben wel heel benieuwd of dat wat oplevert. Kan je dat over een maand of zo eens posten? Afgezien of het nu met goedkoop/duur merk te maken heeft vind ik het eigenlijk wel heel leuk om te weten of dit echt een remedie is. Dat zou de theorie ook met 2 cases ondersteunen in plaats van alleen mijn ervaring (die ook nog eens erg vaag is omdat het op 16A ook maar heel weinig voorkomt).
Ik zou hier nog even op terugkomen. De EVSE staat nu al een tijdje begrensd op 14A ipv 16A en sindsdien geen enkele keer meer een uitgeschakelde ABB aardlekautomaat gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robdisseldorp
  • Laatst online: 01-04 20:10
Beste Tweakers,

Via het zoeken naar mogelijkheden om mijn bestaande 'domme' laadpaal om te bouwen naar een 'smart' laadpaal op dit topic gestuit. Ik zie hele interessante ideeën & oplossingen voor een zelfbouw laadpaal maar eerlijk gezegd ben ik niet zo (elektro) technisch aangelegd om dit allemaal goed te begrijpen. Ik ben eerder een software persoon.

Ik ben op zoek naar advies wat ik wel/niet moet doen/mogelijk is om mijn huidige laadpaal 'smart' te maken.

Huidige situatie:
- NewMotion Home Fast Cable laadpaal (400V 32A) uit 2018
- Tesla Model S uit 2018
- Slimme meter (Landis Gyr E360 SMR 5.0 3 x 230/400V)
- SMA SUNNY TRIPOWER 6.0 (7480 Watt piekvermogen, verwachte opbrengst 7106 kWh p/j)
- DSMR Reader op Raspberry PI met P1 kabel naar meter om gegevens uit te lezen)
- Home Assistant met o.a. DSMR Reader integratie, Tesla integratie en SMA Solar integratie

Ik ben op dit moment aan het knutselen met het aansturen van de Tesla via HA automations om zo het laden 'smart' te regelen icm gebruik van opgewekte zonnepanelen toen ik tegen dit topic aanliepe.

Nu lees ik dat de SmartEVSE een veelgebruikte en betrouwbare oplossing lijkt te zijn die aan te sturen is vanuit HA.

Nu zit ik te denken of dit voor mijn situatie (laadpaal) een geschikte oplossing kan zijn:
- Stekker in de EV
- Instelling via HA om aan te geven of EV via solar (bij voldoende productie), of combinatie van solar en nachttarief, en het liefst icm dynamisch energie prijzen moet laden.
- SmartEVSE regelt zelf de hoeveelheid energie die aan EV geleverd mag worden obv productie zonnepanelen, energie prijzen dynamisch contract

Ik ben momenteel in contact met leverancier van dynamisch contract en heb offerte ontvangen voor slimme laadpaal die dit allemaal regelt. Alleen de prijs is enorm hoog; €1900 voor laadpaal incl. installatie.

Aangezien ik al een laadpaal heb ben ik op zoek gegaan naar alternatieven.

Mijn vraag:
Is het mogelijk mijn huidige laadpaal om te bouwen met de SmartEVSE en hoe moet ik dat doen?
Hoe sluit is de SmartEVSE aan op mijn laadpaal?

Ik heb een aantal foto's gemaakt van mijn huidige laadpaal en ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft of mij advies kan geven.

Alvast bedankt voor jullie reactie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zPFuVTF5ySLziOT3j5bN4B4jDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3FdLhYt0d7zYU21sLeV4EvIl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J73KXYTyfFzgxA9MO_j2JUIW7vk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZxwThzzPTtF29qpYWzMnHAAi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rm2iGTXhtYYGjScxBauEk7QCpA0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZmXQiWqjDEcef4bRGPv7uQfo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKwpl4rpMlUGZFZgf6Sjb_BMxDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sp0a1GYIutdQ2JpqlFHjO19r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2l9ZBh05LjsenQ25shMd_1FNWQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNnGwlW9YsOkwf6Gv55nw7oN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door robdisseldorp op 22-06-2024 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
robdisseldorp schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:02:
Beste Tweakers,

Via het zoeken naar mogelijkheden om mijn bestaande 'domme' laadpaal om te bouwen naar een 'smart' laadpaal op dit topic gestuit. Ik zie hele interessante ideeën & oplossingen voor een zelfbouw laadpaal maar eerlijk gezegd ben ik niet zo (elektro) technisch aangelegd om dit allemaal goed te begrijpen. Ik ben eerder een software persoon.

Ik ben op zoek naar advies wat ik wel/niet moet doen/mogelijk is om mijn huidige laadpaal 'smart' te maken.

Huidige situatie:
- NewMotion Home Fast Cable laadpaal (400V 32A) uit 2018
- Tesla Model S uit 2018
- Slimme meter (Landis Gyr E360 SMR 5.0 3 x 230/400V)
- SMA SUNNY TRIPOWER 6.0 (7480 Watt piekvermogen, verwachte opbrengst 7106 kWh p/j)
- DSMR Reader op Raspberry PI met P1 kabel naar meter om gegevens uit te lezen)
- Home Assistant met o.a. DSMR Reader integratie, Tesla integratie en SMA Solar integratie

Ik ben op dit moment aan het knutselen met het aansturen van de Tesla via HA automations om zo het laden 'smart' te regelen icm gebruik van opgewekte zonnepanelen toen ik tegen dit topic aanliepe.

Nu lees ik dat de SmartEVSE een veelgebruikte en betrouwbare oplossing lijkt te zijn die aan te sturen is vanuit HA.

Nu zit ik te denken of dit voor mijn situatie (laadpaal) een geschikte oplossing kan zijn:
- Stekker in de EV
- Instelling via HA om aan te geven of EV via solar (bij voldoende productie), of combinatie van solar en nachttarief, en het liefst icm dynamisch energie prijzen moet laden.
- SmartEVSE regelt zelf de hoeveelheid energie die aan EV geleverd mag worden obv productie zonnepanelen, energie prijzen dynamisch contract

Ik ben momenteel in contact met leverancier van dynamisch contract en heb offerte ontvangen voor slimme laadpaal die dit allemaal regelt. Alleen de prijs is enorm hoog; €1900 voor laadpaal incl. installatie.

Aangezien ik al een laadpaal heb ben ik op zoek gegaan naar alternatieven.

Mijn vraag:
Is het mogelijk mijn huidige laadpaal om te bouwen met de SmartEVSE en hoe moet ik dat doen?
Hoe sluit is de SmartEVSE aan op mijn laadpaal?

Ik heb een aantal foto's gemaakt van mijn huidige laadpaal en ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft of mij advies kan geven.

Alvast bedankt voor jullie reactie

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het relais zit er in (grijze blok links onder), als je de print eruit haalt en vervangt door een Smartevse dan heb je het voor elkaar.
Nog ontbrekend:
- aardlekautomaat, maar die zou je nu al moeten hebben, zit waarschijnlijk in de meterkast.
- dc sensor, die past er nog wel bij.

Je kan het kopen bij “stegen”.
Daar staat ook de aansluit documentatie.
Je bent voor 250euro of zo klaar.

Wel iemand vinden om de draden voor je aan te sluiten. Is op zich enorm simpel maar het zijn wel grote stromen dus je wil iemand hebben die vaker Electra heeft gedaan. Die de practische do’s en dont’s kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
robdisseldorp schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:02:
Beste Tweakers,

Ik heb een Lolo Smart omgebouwd naar SmartEVSE (+relais, +RFID). Prima te doen. Ik kan wel wat foto's delen als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robdisseldorp
@Stefannn Dankjewel voor je snelle reactie.

Dus als ik het goed begrijp heb ik die print helemaal niet meer nodig en neemt de SmartEVSE alle functies over?

Vwb aardlekautomaat, onderstaande schakelaar zit in in mijn meterkast. Is dit voldoende?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yh_5M3JvjVyRJ3KYDZNIzHvJjQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gPFdCoQPtffiyDidZhpS2Qpu.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robdisseldorp
Roger_de_Poger schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 17:25:
[...]

Ik heb een Lolo Smart omgebouwd naar SmartEVSE (+relais, +RFID). Prima te doen. Ik kan wel wat foto's delen als je wilt.
Beste Roger,

Graag, ben wel benieuwd hoe dat eruit gaat zien.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@robdisseldorp als je nog bij Stegen gaat bestellen, neem dan ook de DC current detector mee, want dit type ALS biedt onvoldoende beveiliging.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
robdisseldorp schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:03:
@Stefannn Dankjewel voor je snelle reactie.

Dus als ik het goed begrijp heb ik die print helemaal niet meer nodig en neemt de SmartEVSE alle functies over?

Vwb aardlekautomaat, onderstaande schakelaar zit in in mijn meterkast. Is dit voldoende?
[Afbeelding]

Bedankt
WoW!
Dat is als ik het goed zie een type A,
Deze
Duur maar het beste.

Dat betekent dat je een DC beveiliging in je automaat hebt, dan hoeft die niet meer in de laadpaal (correct me if I’m wrong anderen op dit forum).

@timovd : dit type is toch juist wel genoeg beveiliging?
Foutje, net andersom, je hebt B nodig dus. En omdat dit een A is moet de dc beveiliging er dus wel bij.

Verder kan alles er uit ja.
Dwz… als je nog een kaartlezer wil aansluiten moet je ook nog wat hebben.

Controller koop je bij stegen: deze

Je vindt daar ook de manual met het aansluitschema (en zal zelf constateren dat je inderdaad niks meer nodig hebt).
Sensorbox heb je niet nodig als je de power controleert via P1 uitlezing via home assistant (dat Wilde je geloof ik), werkt wel alleen als je meter modern genoeg is. Sensor box kan je trouwens altijd later nog toevoegen.
Dc beveiliging heb je dus ook niet nodig.
Nb: je moet misschien wel een din-railsje in het kastje plaatsen, anders kan je de smartevse niet monteren.

Voor software volg de Posts van @dingo35

[ Voor 8% gewijzigd door Stefannn op 23-06-2024 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@Stefannn is geen type B

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Ok,.. waarom is dat ding dan zo crazy duur?
Maar goed… @robdisseldorp : dan moet de dc sensor er dus ook bij. Dat stelt ook niet veel voor. Een gat waar de draden van de laadkabel doorheen gaan. En dat heeft dan een stekkertje dat in de smartevse gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• silvanverschuur
De afgelopen weken ben ik bezig geweest met het installeren van een SmartEVSE laadpaal in mijn (nieuwbouw) woning. Vandaag eindelijk kunnen testen en het het lijkt allemaal prima te werken. Omdat ik heel veel heb gehad aan de info uit dit topic wil ik hierbij ook even mijn ervaring/resultaat delen.

Ik heb in de meterkast de bestaande groepenkast uitgebreid met een extra kast. In deze nieuwe groepenkast zit naast alles voor de auto ook een aantal groepen voor buiten. Deze heb ik achter eigen aardlekschakelaars geplaatst zodat er geen dingen binnen in huis uitgeschakeld worden als er bijvoorbeeld ooit vocht in een lampje komt. Leek me wel zo handig :)
Alle electronica heb ik binnen in de meterkast gemonteerd. Persoonlijk vind ik dit mooier dan buiten in een los kastje. De laadpaal staat ook vol in de zon dus de SmartEVSE blijft hopelijk ook wat koeler binnen.

De laadpaal zelf heb ik gemaakt van een douglas paal (15 x 15) die ik met een paar lagen teer verf heb behandeld. Tussen de meterkast en de paal zit ongeveer 19 meter kabel. Voor de CP pin heb ik een speciale grondkabel gebruikt. Op de paal zelf zit een vaste kabel van 5 meter die vastgeklikt kan worden in een houder waar tevens de kabel omheen gerold kan worden. Verder heb ik nog een dubbele WCD op de laadpaal gemaakt voor klusjes buiten waar ik 230v voor nodig heb.

Hier nog even een paar foto's van zowel de meterkast als laadpaal:

Oude situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5AC_Fw3QZbcEu0DC33M92nJJoc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q4NdgasowOGnj30zvkllJ1Kt.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe groepenkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAfvaRnq7gc5_2C2EkrSrsnmVEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S6ORaOlE0jznAaadGB1dDLtJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ZfhCMbUBoNOWCvF2OEhNCZK24Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mkHBlipk9dulSnZxQbm6LvkP.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is de laadpaal geworden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8U_1WUWLcpjVysST88Bn3I9iu0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g3Am7iZKCThppDbkCpgCwOhq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAmILOSpYff-rcflKTRNQ7Ma9YE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mTDzaj2JjxveAzKNHHM0mCHm.jpg?f=fotoalbum_large

Mochten jullie nog dingen zien die opvallen/beter kunnen dan hoor ik het graag! Is het trouwens normaal dat het scherm van de SmartEVSE constant verlicht is? Kan ik dit ergens uitschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
De backlight moet na een minuut of zo uitschakelen; heb je wel een recente versie geflashed, Stegen zit op v3.6.2 en de community op v3.6.3?

Je kunt via de REST API ook nog de backlight aan/uit schakelen:

curl -X POST http://smartevse-xxxx.lan/settings?backlight=0 -d ""

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@silvanverschuur mooi resultaat. Maar waarom heb je gekozen voor een Chinese ALS i.p.v. de RC sensor die Stegen verkoopt en je op de controller aansluit?
Was het niet praktischer geweest om een onderdoorvoer te gebruiken in de rechter kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
dingo35 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 06:46:
De backlight moet na een minuut of zo uitschakelen; heb je wel een recente versie geflashed, Stegen zit op v3.6.2 en de community op v3.6.3?

Je kunt via de REST API ook nog de backlight aan/uit schakelen:

curl -X POST http://smartevse-xxxx.lan/settings?backlight=0 -d ""
Ik heb versie 3.6.1 dus ik zal nog even updaten naar de laatste versie. Tijdens het laden leek het scherm de hele tijd aan te staan. Nadat ik hem op OFF had gezet ging het scherm uit. Heeft de backlight nog veel invloed op de temperatuur van de module?

Ik zal het de volgende keer even in de gaten houden en anders zet ik de backlight wel uit via de rest API.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
timovd schreef op zondag 23 juni 2024 @ 07:52:
@silvanverschuur mooi resultaat. Maar waarom heb je gekozen voor een Chinese ALS i.p.v. de RC sensor die Stegen verkoopt en je op de controller aansluit?
Was het niet praktischer geweest om een onderdoorvoer te gebruiken in de rechter kast?
Die Chint aardlekschakelaar had ik al liggen. Als dit niet het geval was dan zou ik nu ook voor de sensor van stegen zijn gegaan.

Ik heb overwogen om de invoer van onderen te doen, maar ik vind het wel mooi om een beetje dezelfde layout aan te houden van de groepenkast die de aannemer heeft aangelegd (aardlek onderin, groepen daarboven). Als ik de kabels dan onderin binnen liet komen moeten ze overal onderdoor. En we willen op termijn ook nog een waterontharder die ergens onder de groepenkast moet komen te staan. Dus op deze manier zoveel mogelijk ruimte geprobeerd vrij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:02
@silvanverschuur
Mooie paal in de tuin. Dat ziet er netjes uit.
Eens met bovenstaande opmerkingen over de onderinvoer.
Dan over die ribbelslangen boven:
  1. Met wat moeite had je ook een vaste buis mooi op maat kunnen buigen. Ziet er veel mooier uit.
  2. Waarom kruist die linker ribbelslang een andere buis? Dat is niet netjes en kun je netter in de kast oplossen door de draden daar te laten kruisen.
Dan wat vragen:
  1. Welke grondkabel heb je precies gebruikt om die laadkabel te verlengen?
  2. Hoe heb je die kabel aan de laadkabel bevestigd? Ik zie (buiten) nergens een lasdoos.
  3. Ik mis de DC lekdetectie in je meterkast. Hoe heb je dat opgelost?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silvanverschuur
Andrehj schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:36:
@silvanverschuur
Mooie paal in de tuin. Dat ziet er netjes uit.
Eens met bovenstaande opmerkingen over de onderinvoer.
Dan over die ribbelslangen boven:
  1. Met wat moeite had je ook een vaste buis mooi op maat kunnen buigen. Ziet er veel mooier uit.
  2. Waarom kruist die linker ribbelslang een andere buis? Dat is niet netjes en kun je netter in de kast oplossen door de draden daar te laten kruisen.
Dan wat vragen:
  1. Welke grondkabel heb je precies gebruikt om die laadkabel te verlengen?
  2. Hoe heb je die kabel aan de laadkabel bevestigd? Ik zie (buiten) nergens een lasdoos.
  3. Ik mis de DC lekdetectie in je meterkast. Hoe heb je dat opgelost?
1. Naast mijn meterkast zat een loze ruimte van +/- 50 cm diep. De aannemer wilde dat muurtje niet achterwege laten, maar ik mocht hem er zelf na de oplevering wel uithalen. Dat heb ik gedaan zodat ik ruimte had om alle grondkabels, tyleen slangen (buitenkranen) in de meterkast naar boven te laten komen. Er zit echter vrij veel hoogte verschil in de muur en de achterwand van de meterkast (ongeveer 6cm). Met vaste buizen moest ik dat dan ook overbruggen dus vandaar dat ik voor het laatste stukje voor flexibele buizen heb gekozen. Maar ik ben het met je eens dat vaste buizen mooier waren geweest.
2. De reden dat die ene buis de andere kruist is omdat de grondkabel te kort was. We hebben in eerste instantie alle kabels onder het huis doorgetrokken en onder de meterkast opgerold. Deze kabel bleek helaas wat te kort. Ik kan hem inderdaad ook in de groepenkast zelf laten kruisen.

3. Voor de CP pin heb ik bij elektramat deze kabel besteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TshTZNzl_FCih-4-Fr5AaU_Vv4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qSgGid1OrjfFrXR9CdDEcUn6.jpg?f=fotoalbum_large

4. Op de laadpaal heb een lasdoos bevestigd. Daar wordt de ymvk kabel en signaalkabel aan de laadkabel gekoppeld. Aan de rechterkant komt nog een haag, dus aan die kant valt de doos het minste op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9Gcwj8l32B2zCokfNNkHv2gUz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p2Bl22Bmxob4aJvs5RzS5cKz.jpg?f=fotoalbum_large

5. Ik heb een aardlekschakelaar met DC detectie. Deze had 2 jaar geleden al gekocht en had ik nog liggen. Vanwege de prijs maar besloten om die te gaan gebruiken i.p.v. nog een aparte sensor bij Stegen aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:02

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Stefannn schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 22:55:
[...]

Ok,.. waarom is dat ding dan zo crazy duur?
Maar goed… @robdisseldorp : dan moet de dc sensor er dus ook bij. Dat stelt ook niet veel voor. Een gat waar de draden van de laadkabel doorheen gaan. En dat heeft dan een stekkertje dat in de smartevse gaat.
Volgens mij heb je die hele DC-beveiliging niet nodig als je lader een galvanisch gescheiden omvormer heeft. En bij mijn weten is de enige EV waar DC-beveiliging van toepassing is, een Renault Zoe.
Alle andere EV's kunnen volstaan met een standaard AC-lekstroombeveiliging.
Er is een verschil tussen de termen karakteristiek en type.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
dingo35 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:34:
  • We added AutoUpdate setting, so the SmartEVSE can update itself to the latest stable version automatically.
Hoe kan je die AutoUpdate instellen? Ik zie hem niet in mijn GUI, of ik kijk er echt gruwelijk overheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
Ja klopt, dat is die kabel. Ik heb deze met name vanwege de wat grotere afstand gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robdisseldorp
Stefannn schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:17:
[...]

WoW!
Dat is als ik het goed zie een type A,
Deze
Duur maar het beste.

Dat betekent dat je een DC beveiliging in je automaat hebt, dan hoeft die niet meer in de laadpaal (correct me if I’m wrong anderen op dit forum).

@timovd : dit type is toch juist wel genoeg beveiliging?
Foutje, net andersom, je hebt B nodig dus. En omdat dit een A is moet de dc beveiliging er dus wel bij.

Verder kan alles er uit ja.
Dwz… als je nog een kaartlezer wil aansluiten moet je ook nog wat hebben.

Controller koop je bij stegen: deze

Je vindt daar ook de manual met het aansluitschema (en zal zelf constateren dat je inderdaad niks meer nodig hebt).
Sensorbox heb je niet nodig als je de power controleert via P1 uitlezing via home assistant (dat Wilde je geloof ik), werkt wel alleen als je meter modern genoeg is. Sensor box kan je trouwens altijd later nog toevoegen.
Dc beveiliging heb je dus ook niet nodig.
Nb: je moet misschien wel een din-railsje in het kastje plaatsen, anders kan je de smartevse niet monteren.

Voor software volg de Posts van @dingo35
@Stefannn
Deze paal en de hele aanleg zat destijds in de lease. Na overname leaseauto kreeg ik alles er bij. Lijkt dus op een meevaller als ik het zo lees :)

Inderdaad, ik wilde via Home Assistant de aansturing van de power regelen. Ik hiervoor een automation scriptje gezien in dit topic.

Dank voor de tips en adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Hmmbob schreef op zondag 23 juni 2024 @ 11:38:
[...]

Hoe kan je die AutoUpdate instellen? Ik zie hem niet in mijn GUI, of ik kijk er echt gruwelijk overheen
Het is sowieso een stuk gemakkelijker gemaakt door geen zipje downloaden, uitpakken en weer uploaden, maar direct vanuit de web-UI.
Ik weet ook niet of ik automatisch wil laten updaten overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_van_eck
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:00
Verwijder

[ Voor 91% gewijzigd door martijn_van_eck op 23-06-2024 13:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dingo35
Hmmbob schreef op zondag 23 juni 2024 @ 11:38:
[...]

Dit is een van die settings die je niet elke dag aan of uit schakelt, en die dus alleen op het LCD scherm zichtbaar is (which reminds me, docs bijwerken!); is alleen zichtbaar als Wifi == Enabled, meteen de setting er na...

EDIT: docs/configuration.md:
code:
1
2
3
4
5
6
7
AUTOUPDAT     (only appears when WIFI is Enabled):
              Automatic update of your firmware
  <Disabled>  No automatic update
  <Enabled>   Checks every 18 hours if there is a new stable firmware version available;
              If so, downloads and flashes it, and reboots as soon as no EV is connected.
              DOES NOT WORK if your current version is not one of the format vx.y.z, e.g. v3.6.1
              So locally compiled versions, or RCx versions, will NOT Autoupdate!

[ Voor 37% gewijzigd door dingo35 op 23-06-2024 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
dingo35 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 13:58:
[...]

Dit is een van die settings die je niet elke dag aan of uit schakelt, en die dus alleen op het LCD scherm zichtbaar is
Hmmm, deze instelling zou ik dus wél via de GUI aan of uit willen zetten.

Maar wat @timovd ook al zegt, ik weet nog niet of ik wel automatisch zou willen updaten.

Dank voor je antwoord en ontwikkeling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
Hmmbob schreef op zondag 23 juni 2024 @ 14:23:
[...]
Maar wat @timovd ook al zegt, ik weet nog niet of ik wel automatisch zou willen updaten.
Dan vooral niet doen!! Er staan op dit moment vele duizenden SmartEVSE's in het veld, en er updaten slechts tientallen, hooguit enkele honderden.
De auto-update is bedoeld voor die duizenden, niet voor de tweakers alhier die met bleeding edge updates willen spelen en de community verder willen helpen met ideeën en veld-testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-09 16:30

Swerfer

Hmm...

Voor diegene die nog een lange grondkabel willen leggen en met de CP zitten, ik heb een 5-polige grondkabel, 4x zwart, 1x blauw van 25 meter gebruikt met daaraan een 4-meter lange laadkabel, 29 meter in totaal dus. Werkt al 4 maanden perfect (Volvo EX30). Heb je ook de PP nodig, dan kan je een 6-polige kabel gebruiken. Scheelt in beide gevallen een extra signaalkabel...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
robdisseldorp schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:05:
[...]

Beste Roger,

Graag, ben wel benieuwd hoe dat eruit gaat zien.

Bedankt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7HVYCWt8ACH7Wq1YYBZa99FMPM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X6gBthKPS949rnIqO5ptGzq6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7z_3xPGyCzfrU54IG27MPwp9T4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LrOaz5PlibeymCPnnZRH0nBB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hergebruik alleen de lock/connector (en de behuizing want daar is het me vooral om te doen). De paal staat op openbaar terrein, vandaar.
De LED uit de RFID lezer heb ik uitgeschakeld want komt niet overeen met het glaasje in de behuizing. Klein stukje PCB met een RGB led vastzetten mbv het lijmpistool. De feitelijke RFID lezer mbv wat tiewraps op de plek van de originele RFID lezer gepositioneerd. Bedrading van de lock, PP en CP verlengd/vervangen. kWh meter verwijderd wegens ruimte gebrek. De Lolo is nog geheel operationeel indien gewenst. Overigens zien alle Lolo's er aan de buitenkant identiek uit, voor de binnenzijde geldt dat absoluut niet! Dit is een Smart Advanced v3, met standaard stukje DIN rail. Wel zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Swerfer schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:05:
Voor diegene die nog een lange grondkabel willen leggen en met de CP zitten, ik heb een 5-polige grondkabel, 4x zwart, 1x blauw van 25 meter gebruikt met daaraan een 4-meter lange laadkabel, 29 meter in totaal dus. Werkt al 4 maanden perfect (Volvo EX30). Heb je ook de PP nodig, dan kan je een 6-polige kabel gebruiken. Scheelt in beide gevallen een extra signaalkabel...
Het is mooi dat het werkt, maar ik zou het niet aanbevelen.
De standaard garandeert een lengte van 10 meter. Daar zal heus wel wat marge op zitten dus een paar meter extra zal heus wel werken. Een lengte van 29 meter is dan wel 3x zo lang. Prettig als het werkt, maar als “advies” zou ik echt een afgeschermde signaal kabel nemen.
Vooral omdat deze kabels gok de grond in gaan en dan enkel met grote moeite te vervangen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Roger_de_Poger schreef op zondag 23 juni 2024 @ 17:47:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik hergebruik alleen de lock/connector (en de behuizing want daar is het me vooral om te doen). De paal staat op openbaar terrein, vandaar.
De LED uit de RFID lezer heb ik uitgeschakeld want komt niet overeen met het glaasje in de behuizing. Klein stukje PCB met een RGB led vastzetten mbv het lijmpistool. De feitelijke RFID lezer mbv wat tiewraps op de plek van de originele RFID lezer gepositioneerd. Bedrading van de lock, PP en CP verlengd/vervangen. kWh meter verwijderd wegens ruimte gebrek. De Lolo is nog geheel operationeel indien gewenst. Overigens zien alle Lolo's er aan de buitenkant identiek uit, voor de binnenzijde geldt dat absoluut niet! Dit is een Smart Advanced v3, met standaard stukje DIN rail. Wel zo makkelijk.
Mooi!
En voor @robdisseldorp:
De printplaat zit er dus nog in maar is niet aangesloten. @Roger_de_Poger had hem er (zoals ik jou aanraadde) ook uit kunnen halen maar waarschijnlijk was laten zitten praktischer.
Zoals ik je had aangeraden heeft @Roger_de_Poger de smartevse op een stukje din rails gezet.

Daarbij… je “kan” de boel dus uitrusten met rfid lezer, palen die op eigen oprit staan staan in praktijk vaak “altijd aan”. De kans dat iemand brutaal op je oprit een paar uur gaat staan opladen is nihil. Laden gaat zonder veel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Roger_de_Poger schreef op zondag 23 juni 2024 @ 11:21:
[...]

Volgens mij heb je die hele DC-beveiliging niet nodig als je lader een galvanisch gescheiden omvormer heeft. En bij mijn weten is de enige EV waar DC-beveiliging van toepassing is, een Renault Zoe.
Alle andere EV's kunnen volstaan met een standaard AC-lekstroombeveiliging.
Er is een verschil tussen de termen karakteristiek en type.
Nodig wellicht niet, het is echter wel verplicht volgens nen1010 (in Nederland dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 22:12

iichel

Gazoooo

Ik ben niet zelf een laadpaal aan het bouwen, maar ik ben wel bezig om load balancing aan de praat te krijgen.

Ik heb een ABB B23 3-fasen meter die een RS485 poort heeft
https://new.abb.com/products/nl/2CMA100163R1000/b23-111-100

Daarnaast een Waveshare RS485 naar Modbus TCP:
https://www.amazon.nl/-/e...-Rail-Mount/dp/B09LQMH2S1

Deze zitten onderling verbonden via een 2-aderige kabel

De Waveshare zit via een RJ45 naar mijn Webasto Next laadpaal toe om die te balanceren.
Echter krijg ik het niet aan de praat.

Ik heb de Waveshare ook aan mn modem gehangen en dan kan ik de web interface in m'n browser niet openen; in m'n modem zie ik ook geen IP adres toegewezen worden.
De wiki van waveshare laat echter wel wat dingen zien via de web interface. https://www.waveshare.com/wiki/RS485_TO_ETH_(B)

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Laatst online: 15:42
iichel schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:35:
Ik ben niet zelf een laadpaal aan het bouwen, maar ik ben wel bezig om load balancing aan de praat te krijgen.

Ik heb een ABB B23 3-fasen meter die een RS485 poort heeft
https://new.abb.com/products/nl/2CMA100163R1000/b23-111-100

Daarnaast een Waveshare RS485 naar Modbus TCP:
https://www.amazon.nl/-/e...-Rail-Mount/dp/B09LQMH2S1

Deze zitten onderling verbonden via een 2-aderige kabel

De Waveshare zit via een RJ45 naar mijn Webasto Next laadpaal toe om die te balanceren.
Echter krijg ik het niet aan de praat.

Ik heb de Waveshare ook aan mn modem gehangen en dan kan ik de web interface in m'n browser niet openen; in m'n modem zie ik ook geen IP adres toegewezen worden.
De wiki van waveshare laat echter wel wat dingen zien via de web interface. https://www.waveshare.com/wiki/RS485_TO_ETH_(B)
Van diezelfde wiki die je aanhaalt:
Question:What is the default access IP of the webpage?
Answer:
The default is from 192.168.1.200 ;If the factory settings have been restored, the default IP is 192.168.1.254.
8)7

Check ook even de incompatibiliteit van je meter:
https://charging.webasto...._Next_external_meters.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door Blackraven op 25-06-2024 07:59 . Reden: Linkje webasto toegevoegd. ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Pagina: 1 ... 59 ... 88 Laatste