Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:57
Voor de mensen die een Tesla hebben en een SmartEvse.

Ik verander tijdens het laden soms van modus bijvoorbeeld van solar naar smart, en ik merk dat de auto dan volledig stopt met laden. De auto moet eerst weer in slaap vallen wil hij na wakker worden weer gaan laden.

Ook merk ik met versie 3.6.2 en 3.6.3 dat hij na het wisselen van solar (1-fase) naar smart (3-fase) dat hij dan ook nog steeds laad op maar 1 fase. De C2 contactor lijkt niet te worden aangestuurd.

Heeft iemand iets vergelijkbaars met wisselen van modus tijdens het laden?

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 22:15

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Ik gebruik alweer een flinke tijd een SmartEVSE om de IONIQ 28 vol te laden, en sinds het zonnige seizoen (en bijprikken van wat extra zonnepanelen) volop de solar mode!

Nu viel het me op dat de EVSE 'raar' regelde, dwz steeds over/undershooten, sinds mijn slimme meter is vervangen.

Ik stuur met een ESP8366 via het ESPHome script uit de repo de L1 waarden door naar de EVSE via wifi, werkt mooi. Dacht ik. Maar de L1 blijkt helemaal niet te kloppen: deze schiet steeds van -4 naar +4 [A] zodra het verbruik rond de 0 Watt schommelt (bij vol gebruik of vol terugleveren lijkt het namelijk wel goed te gaan).
De EVSE regelt daar dan steeds een beetje achteraan.

Ik zie in Home assistant, waar de ESP ook z'n waarden heenstuurt, dan ook het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6t60UzAxMVM9VCm9fHEqK-JORw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mxRkit05AmHXk5TCZf3r1VEX.png?f=user_large

Hier zou natuurlijk een current van 0.15A of afgerond 0 moeten staan bij 37 Watt/244 Volt.

Heeft er iemand de regel code voor mij waarmee ik intern in de ESP vanuit het voltage en de Power Delivered - Power Consumed de juiste waarde kan posten? Ik meen me te herinneren dat hierover recent een berichtje stond in dit topic maar kan deze niet terugvinden.

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
Hmm, ik herken dat gedrag zelf niet, ook bij lage belasting kloppen de current waardes bij me.

Ik haal de waardes uit de DSMR component als sensor (https://github.com/hmmbob.../slimmelezer.yaml#L88-L96)

En maak er zelf via een template een waarde van waar de smartevse wat mee kan (positief of negatief)
https://github.com/hmmbob...limmelezer.yaml#L126-L146

En specifiek de SmartEVSE heeft dan integers ipv decimalen nodig, dus de template waarde gaat nog eens *10 op moment van posten:
https://github.com/hmmbob...limmelezer.yaml#L214-L228

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robdisseldorp
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 01-04 20:10
@Stefannn en @Roger_de_Poger , bedankt voor jullie adviezen! Ik ga de ombouw eens proberen.

Had ik nog wel de volgende vraag:

op bijgaande foto zie ik naast de ABB contactor en kleine contactor zitten met witte draad die in printplaat gaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zPFuVTF5ySLziOT3j5bN4B4jDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3FdLhYt0d7zYU21sLeV4EvIl.jpg?f=fotoalbum_large

Enig idee wat dit is? En ik zou de led van de paal met kleuren lichtgroen (kabel niet in EV), donkergroen (kabel in EV) en blauw (EV aan het laden) willen hergebruiken. Zo te zien is dit mogelijk volgens aansluitschema SmartEVSE of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
adjego schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:20:
Voor de mensen die een Tesla hebben en een SmartEvse.

Ik verander tijdens het laden soms van modus bijvoorbeeld van solar naar smart, en ik merk dat de auto dan volledig stopt met laden. De auto moet eerst weer in slaap vallen wil hij na wakker worden weer gaan laden.

Ook merk ik met versie 3.6.2 en 3.6.3 dat hij na het wisselen van solar (1-fase) naar smart (3-fase) dat hij dan ook nog steeds laad op maar 1 fase. De C2 contactor lijkt niet te worden aangestuurd.

Heeft iemand iets vergelijkbaars met wisselen van modus tijdens het laden?
Ik heb al ontdekt wat er aan de hand is. Mijn 3-fase contactor blijft hangen! Ik hoorde het knetteren toen ik mijn auto loskoppelde van de laadpaal, en ging eens kijken en meter. De contactor bleef hangen en er bleef spanning op alle fases staan terwijl het laden was "gestopt". De auto deed ook niet meer laden maar hij detecteerde wel dat er nog spanning op de laadkabel bleef staan, en ging in error.

Ik heb een nieuwe contactor besteld, en voor nu even mijn laadpaal omgebouwd naar 1-fase. Bij deze contactor hoor je hem netjes in en uitschakelen dus het aansturen van de contactor werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:19
robdisseldorp schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:55:
@Stefannn en @Roger_de_Poger , bedankt voor jullie adviezen! Ik ga de ombouw eens proberen.

op bijgaande foto zie ik naast de ABB contactor en kleine contactor zitten met witte draad die in printplaat gaat

[Afbeelding]

Enig idee wat dit is? En ik zou de led van de paal met kleuren lichtgroen (kabel niet in EV), donkergroen (kabel in EV) en blauw (EV aan het laden) willen hergebruiken. Zo te zien is dit mogelijk volgens aansluitschema SmartEVSE of zie ik iets over het hoofd?
Geen idee waar die kleine contacted voor nodig is.
Led weet ik ook niet. Dat heb ik niet.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
robdisseldorp schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:55:

[Afbeelding]

De SmartEVSE kan een RGB LED aansturen (momenteel wordt alleen rood en groen gebruikt zover ik weet).
Dit gebeurt met 12 volt. Als je de juiste weerstanden toevoegd per kleur of als de huidige aansturing al 12v is dan kan het gewoon.
Uiteraard kan je kleuren wisselen.

Nu wordt door de SmartEVSE rood, groen en geel (rood+groen) gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:20
@robdisseldorp Dat is een hulprelais en wordt met het gewone relais meegeschakeld, waarschijnlijk ter controle van de werking/status van het relais voor de controller.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:10
Blackraven schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:02:
@robdisseldorp Dat is een hulprelais en wordt met het gewone relais meegeschakeld, waarschijnlijk ter controle van de werking/status van het relais voor de controller.
@robdisseldorp

@Blackraven

Dit is gewoon een 230V activator (NO contact 230V) om de contactor te triggeren! Net zoals een SMARTEVSE dat doet.

Easy peasy dus om deze doos om te bouwen.

[ Voor 15% gewijzigd door rvdgaag op 28-06-2024 17:09 ]

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
rvdgaag schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:16:
[...]

@robdisseldorp

@Blackraven

Dit is gewoon 230V activator (NO contact 230V) zijn om de contactor te triggeren! Net zoals een SMARTEVSE dat doet.

Easy peasy dus om deze doos om te bouwen.
Zijn vraag ging toch over het kleine blokje links van het relais?
Het relais ESB40-40 wordt met polen A1 en A2 bekrachtigd, hulprelais EH04-11 schakelt dan mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:53
dingo35 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 06:46:
De backlight moet na een minuut of zo uitschakelen; heb je wel een recente versie geflashed, Stegen zit op v3.6.2 en de community op v3.6.3?

Je kunt via de REST API ook nog de backlight aan/uit schakelen:

curl -X POST http://smartevse-xxxx.lan/settings?backlight=0 -d ""
Ik heb versie 3.6.3 erop gezet en via de rest API de backlight uitgeschakeld, maar nog steeds blijft het display tijdens het laden 'aan' staan. Zodra ik het laden beëindig gaat de backlight uit.

edit:

Toevallig keek ik even naar de settings tijdens het laden (/settings) en daar zie ik nu dit:

code:
1
"backlight":{"timer":120,"status":"ON"}

Vlak voor het laden was dit volgens mij nog:
code:
1
"backlight":{"timer":0,"status":"OFF"}

[ Voor 18% gewijzigd door silvanverschuur op 28-06-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:24
Dat is precies het gedrag zoals het bedoeld is; dan kun je tijdens het laden de parameters op het scherm aflezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:53
dingo35 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 03:00:
Dat is precies het gedrag zoals het bedoeld is; dan kun je tijdens het laden de parameters op het scherm aflezen.
Dat wist ik niet. Wat mij betreft had het display niet altijd aan hoeven te staan maar nu weet in ik ieder geval dat ik niets verkeerd heb ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Hangt er misschien van af op wat voor donker/licht plekje je de SmartEVSE hebt hangen. Ik ben blij met het huidige gedrag, als hij niet laadt hoef ik niets te zien. Als hij aan het laden is, dan is het prettig dat je makkelijk kunt zien wat hij aan het doen is.
(en bij mij hangt hij dus in een beetje donker hoekje binnen in de garage....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
adjego schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:36:
[...]

Ik heb al ontdekt wat er aan de hand is. Mijn 3-fase contactor blijft hangen! Ik hoorde het knetteren toen ik mijn auto loskoppelde van de laadpaal, en ging eens kijken en meter. De contactor bleef hangen en er bleef spanning op alle fases staan terwijl het laden was "gestopt". De auto deed ook niet meer laden maar hij detecteerde wel dat er nog spanning op de laadkabel bleef staan, en ging in error.

Ik heb een nieuwe contactor besteld, en voor nu even mijn laadpaal omgebouwd naar 1-fase. Bij deze contactor hoor je hem netjes in en uitschakelen dus het aansturen van de contactor werkt prima.
Vandaag alles weer geinstalleerd en alles werkt weer zoals het zou moeten. Netjes bij Solar op 1 fase laden, en na omschakelen naar Smart gaat hij verder op 3-fase laden. De nieuwe contactor heeft een indicator dat hij geschakeld is, ook wel handig tov mijn oude (Chint). Ik heb ook meteen de Smartevse knop, en de DC/AC sensor geinstalleerd. Nu zijn alle componenten ook Stegen approved 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-RsB-I4XtsNU3pGw0xk4tBVQjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jrcn96UPIAoPfPjUyGF27Qdf.jpg?f=fotoalbum_large

Foto was genomen toen de auto nog het laden aan het starten was ;) (fase 3 komt er als laatste bij).

[ Voor 17% gewijzigd door adjego op 29-06-2024 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluelion
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 23:31
Hallo, ik heb verschillende problemen met de SmartEVSE V3, welke tot vandaag de dingo v3.6.1 en nu v3.6.3 firmware draait.

Op het moment is het voor mij het belangrijkst dat ik MQTT aan de praat krijg, want die is nog steeds "Disconnected", terwijl m.i. alles goed is geconfigureerd. Wel heb ik i.t.t. de voorbeelden de topic_prefix op "SmartEVSE", zonder "-serienr" achtervoegsel gezet.

Probleem (nu met v3.6.3, maar ook met v3.5.RC2 of v3.6.0) is dat MQTT config setting veranderingen, zoals aan host ip addr of topic prefix, na een 'Save' en popup "settings applied", en een page refresh of Reboot, gewoon weer vergeten zijn.
Vergelijkbaar is dat als ik wifi configureer met static IP address, na een power-cycle hij gewoon weer een DHCP-adres pakt. Ook weer de instelling vergeten.

Zou van de esp32 in de Smartevse het flash niet goed zijn? Of worden de settings niet goed gecommit?
Enige hints hoe dit verder te analyseren zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Wordt de "mode" wel opgeslagen? Als je bijv. Smart Mode kiest, en je reboot, komt hij dan terug in Smart? En als je dan naar Normal wisselt, komt hij dan terug in Normal?

Ik zou compileren met -DDBG=2 en via de USB kabel kijken of je low level foutmeldingen krijgt bij het saven van je MQTT parameters...

EDIT: Je refreshed wel je web pagina na een reboot, vóórdat je je parameters wijzigt?
Als je een oude pagina op nieuwe firmware los laat weet je natuurlijk nooit wat er gebeurt...

[ Voor 23% gewijzigd door dingo35 op 30-06-2024 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Vraagje voor de kenners; is het technisch gezien mogelijk om vanaf de laadpaal uit te lezen hoe vol een accu is? Ik heb een Kona die wel een app/api heeft om dat uit te lezen, maar er zijn enorm veel problemen met accu's die daardoor worden leeggetrokken en beschadigd raken. Vanuit mijn beperkte electronica kennis weet ik dat je met een simpel laadcircuit wel dingen kunt meten, maar qua auto zit dat in het voertuig zelf en ik weet/snap dus niet of de communicatie tussen auto en paal ook de stand van de batterij kan bevatten. Ik wil dit in mijn laadlogica meenemen maar niet de 12v accu leegtrekken op api calls..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:35
CopyCatz schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:28:
Vraagje voor de kenners; is het technisch gezien mogelijk om vanaf de laadpaal uit te lezen hoe vol een accu is? Ik heb een Kona die wel een app/api heeft om dat uit te lezen, maar er zijn enorm veel problemen met accu's die daardoor worden leeggetrokken en beschadigd raken. Vanuit mijn beperkte electronica kennis weet ik dat je met een simpel laadcircuit wel dingen kunt meten, maar qua auto zit dat in het voertuig zelf en ik weet/snap dus niet of de communicatie tussen auto en paal ook de stand van de batterij kan bevatten. Ik wil dit in mijn laadlogica meenemen maar niet de 12v accu leegtrekken op api calls..
SOC bepalen is al een paar keer voorbij gekomen en ligt vast in ISO 15118. Via de laadpaal is dit dus mogelijk. Je bent dan al verbonden dus de laadlogica zal ‘wakker’ zijn. Dan zal het weinig extra stroom kosten om de SOC over te sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
CopyCatz schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:28:
Ik heb een Kona die wel een app/api heeft om dat uit te lezen, maar er zijn enorm veel problemen met accu's die daardoor worden leeggetrokken en beschadigd raken.
Ik weet niet hoe het bij de Kona is, maar ik gebruik deze Ritbeheertools voor Hyundai Bluelink of Kia UV Connect met mijn Niro EV die dezelfde backend gebruikt.

Deze scripts halen alleen data op die gecachet is bij de server, dus de (12V) auto-batterij wordt niet aangesproken. Tijdens het laden stuurt mijn auto bij elke 10% een update. Dat is voldoende voor een simpel dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iggy3
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16-09 17:42
Geinspireerd door de succesverhalen in dit topic ben ik begonnen met de bouw van mijn eigen laadpaal. Op Marktplaats heb ik een dubbele EVBox gescoord. Die heb ik gesplitst en de stuurprint en GSM modem verwijderd. Een SmartEVSE en AC/DC Residual Current Sensor zijn onderweg.

Nu loop ik tegen een uitdaging aan, want op de DIN rails in de EVBox is geen ruimte om de SmartEVSE bij te plaatsen (zie foto). Daarom heb ik de volgende vragen:

1. Als de AC/DC RC sensor een aardlekstroom van 30mA detecteert schakelt de SmartEVSE de laadpaal uit, correct? Betekent dat dat de aardlekschakelaar die nu in de EVBoz zit er uit kan? Dat zou meteen wat ruimte opleveren.

2. Naast de aarlekschakelaar, de B16 automaat en de contactor zijn hulpschakelaartjes gemonteerd. De functie daarvan is mij niet duidelijk. Het lijkt er op dat ze signaleren of die drie apparaten aan of uit staan en dit doorgeven aan de besturing. In dat geval lijkt het me dat ze zonder problemen verwijderd kunnen worden, wat ook weer wat ruimte oplevert. Maar misschien hebben ze (ook) een andere functie. Is er iemand die daar licht op kan werpen?

PS: Mocht iemand geinteresseerd zijn in de andere helft van de dubbele EVBox stuur dan even een PB.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfRU4j1JqqrLE3kf5rFLgFK_7Rc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JyFi7RasPZEHSx75TQQ05SN7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluelion
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 23:31
dingo35 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 07:18:
Wordt de "mode" wel opgeslagen? Als je bijv. Smart Mode kiest, en je reboot, komt hij dan terug in Smart? En als je dan naar Normal wisselt, komt hij dan terug in Normal?

Ik zou compileren met -DDBG=2 en via de USB kabel kijken of je low level foutmeldingen krijgt bij het saven van je MQTT parameters...

EDIT: Je refreshed wel je web pagina na een reboot, vóórdat je je parameters wijzigt?
Als je een oude pagina op nieuwe firmware los laat weet je natuurlijk nooit wat er gebeurt...
Mode OFF en NORMAL worden wel onthouden na reboot, maar enige variant van mqtt topic niet.
Echter, Na een wijziging van mqtt topic en save, daarna de /settings opvragen in andere browser scherm, geeft ook geen zichtbare verandering. Dus werkt die "save" wel?

De page refresh vlak voor de MQTT Edit Settings doet het hem. Na Save en view /settings laten nu wel de wijziging zien, die na reboot nog steeds staan.

Desalniettemin, de MQTT status blijft 'Disconnected'.

Ik ben nu de Factory debug versie aan het proberen, en zie op telnet wat MQTT connected en closed messages voorbijkomen, vaak met modbus messages er dwars doorheen (EV meter is SDM630 op modbus)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
v3.6.2 heeft een MQTT dns bug, die in v3.6.3 is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 16:35
Iggy3 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 16:37:
Geinspireerd door de succesverhalen in dit topic ben ik begonnen met de bouw van mijn eigen laadpaal. Op Marktplaats heb ik een dubbele EVBox gescoord. Die heb ik gesplitst en de stuurprint en GSM modem verwijderd. Een SmartEVSE en AC/DC Residual Current Sensor zijn onderweg.

Nu loop ik tegen een uitdaging aan, want op de DIN rails in de EVBox is geen ruimte om de SmartEVSE bij te plaatsen (zie foto). Daarom heb ik de volgende vragen:

1. Als de AC/DC RC sensor een aardlekstroom van 30mA detecteert schakelt de SmartEVSE de laadpaal uit, correct? Betekent dat dat de aardlekschakelaar die nu in de EVBoz zit er uit kan? Dat zou meteen wat ruimte opleveren.

2. Naast de aarlekschakelaar, de B16 automaat en de contactor zijn hulpschakelaartjes gemonteerd. De functie daarvan is mij niet duidelijk. Het lijkt er op dat ze signaleren of die drie apparaten aan of uit staan en dit doorgeven aan de besturing. In dat geval lijkt het me dat ze zonder problemen verwijderd kunnen worden, wat ook weer wat ruimte oplevert. Maar misschien hebben ze (ook) een andere functie. Is er iemand die daar licht op kan werpen?

PS: Mocht iemand geinteresseerd zijn in de andere helft van de dubbele EVBox stuur dan even een PB.

[Afbeelding]
De aardlekschakelaar hoort in je meterkast, niet in je laadpaal. Als bijv. de kabel beschadigt raakt dan kan de aardlek nu z'n werk niet doen. De installatieautomaat hoort ook in je meterkast. Mocht je het allemaal toch in je laadpaal willen stoppen koop van een gecombineerde aardlek/installatieautomaat (een ALA), dan heb je weer wat ruimte.

Ik vermoed dat dit een Duitse laadpaal is geweest (Doepke wordt veel in DE gebruikt) en daar is het installeren van een aardlek+installatieautomaat in de laadpaal wel gebruikelijk.

Vergeet de DC lekstroomdetectie voor je SmartEVSE ook niet, die moet dan wel weer in de laadpaal.

Oh en voor een dubbele laadpaal moet je alles dubbel uitvoeren dus 2x een aardlek met installatieautomaat.

[ Voor 4% gewijzigd door mukky op 01-07-2024 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Laatst online: 11:28

w00Dy

Make soap, not war

Ik heb even wat guidance nodig

Ik lees mijn P1 waardes uit via Domoticz, die waardes gebruikte ik om de Mains te zetten via REST API. Met wat updates in Domoticz is de ververssnelheid er op achteruit gegaan en wil ik overschakelen naar MQTT.

Een Mosquitto broker heb ik ondertussen draaiende, maar is het de bedoeling ook met Node-red oid. te werken en zo de REST API van de Smart EVSE aan te roepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
w00Dy schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:26:
Ik heb even wat guidance nodig

Ik lees mijn P1 waardes uit via Domoticz, die waardes gebruikte ik om de Mains te zetten via REST API. Met wat updates in Domoticz is de ververssnelheid er op achteruit gegaan en wil ik overschakelen naar MQTT.

Een Mosquitto broker heb ik ondertussen draaiende, maar is het de bedoeling ook met Node-red oid. te werken en zo de REST API van de Smart EVSE aan te roepen?
De SmartEvse kan ook MQTT, waarbij je ook je mains kunt versturen via MQTT.

Het topic daarvoor is SmartEVSE<-ID>/Set/MainsMeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Laatst online: 11:28

w00Dy

Make soap, not war

adjego schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:29:
[...]

De SmartEvse kan ook MQTT, waarbij je ook je mains kunt versturen via MQTT.

Het topic daarvoor is SmartEVSE<-ID>/Set/MainsMeter.
OK. Echter in domoticz heb ik niet de amperage, enkel watt & voltage. Dus die berekening dient ook weer in een Node-red achtige tool te gebeuren toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VicSmurf
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 12:13
w00Dy schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:05:
[...]

OK. Echter in domoticz heb ik niet de amperage, enkel watt & voltage. Dus die berekening dient ook weer in een Node-red achtige tool te gebeuren toch?
Niet in een Node-red tool maar "gewoon" als automatisering. Werkt erg makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siskos
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 14:16
Is er sinds een wijziging gebeurt hoe SmartEVSE omgaat met een post naar /settings?override_current= ?
Ik stuur met Loxone elke 1-2 seconde een override current door, dit leek vroeger correct te werken.

Sinds ik heb geüpgraded naar versie 3.6.3 (zat nog op een oude versie zonder de Mongoose webserver) lijkt het erop dat er een "vertraging" zit op het sturen van de overridecurrent en het moment dat dit zichtbaar wordt in de SmartEVSE. (haal dit terug op via /settings )

In de handleiding had ik wel al gevonden dat Mongoose anders omgaat met het sluiten van de HTTP verbindingen. Maar zover ik zie zou Loxone de HTTP verbinding moeten sluiten na de aanvraag.

Ga nu even bekijken of elke 10 seconden sturen iets beter gaat.
En wat manueel posten geeft :)

[EDIT]
Nevermind, lijkt dus idd aan Loxone te liggen deze lijkt de verbindingen toch niet correct te stoppen. Als ik POST doe met curl lijkt het wel meteen door te komen (ook als ik dit elke seconde doorstuur).

[ Voor 29% gewijzigd door siskos op 03-07-2024 18:52 . Reden: blargh, loxone ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 21:45
Zijn er mensen die een ABB kWh meter met modbus functie werkend hebben of weten of dit werkt met de smartevse?

Ik heb nu een EVBOX 1fase en ben aan het ombouwen naar 3 fase vanuit een oude ecotap wallbox en daar zat deze kWh meter in en als hij te gebruiken is scheelt dat weer een meter aanschaffen. ;)

https://webshop.cedel.nl/...Fase-kWh-meter-met-Modbus

[ Voor 9% gewijzigd door Chris96 op 03-07-2024 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
@Chris96 ABB staat gewoon in de lijst met EV Meter opties, dus ik verwacht het wel (Heb zelf een Eastron), maar je kunt het altijd proberen toch?

[ Voor 10% gewijzigd door Blackraven op 04-07-2024 07:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
Volgens mij heb ik een ABB meter bij Michael Stegen in de rommelbak zien liggen, dus volgens mij moet dat werken!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dingo35
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist release v3.6.4 uitgebracht.
https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/releases

Changes:
  • We got rid of the rather large wifimanager library; you now have to configure your wifi through the ESPTouch app; as a backup we built a backup procedure over the serial interface
  • Added Sinotimer DTS6619 kWh meter, thx to kwertie01
  • Fixed bug where MaxCircuit was not always obeyed correctly, and sometimes obeyed when it wasn’t supposed to
  • Removed some ugly glitches from the LCD screen
  • Introduced MaxSumMainsTimer (Sum Stop in the LCD screen) so Capacity Rate Limiting can be managed through a timer, just like the SolarStopTimer
  • Fixed some smaller bugs, e.g. calculation of Baseload_EV when no EVMeter connected.

[ Voor 10% gewijzigd door dingo35 op 05-07-2024 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
dingo35 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:07:
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist release v3.6.4 uitgebracht.

Changes:
  • We got rid of the rather large wifimanager library; you now have to configure your wifi through the ESPTouch app; as a backup we built a backup procedure over the serial interface
Blijven bestaande WiFi configs gewoon valid, of moet er opnieuw geconfigureerd worden (en is dit dus een breaking change)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netraam
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 21:23
Ik heb net de update gedaan en kan nog gewoon overal bij dus ik verwacht dat de bestaande WiFi config blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Netraam schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:19:
Ik heb net de update gedaan en kan nog gewoon overal bij dus ik verwacht dat de bestaande WiFi config blijft werken.
Dank, heb de proef op de som genomen en inderdaad: all works fine.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dingo35
De bestaande wifi config blijft inderdaad gewoon bestaan.

MAARRR er blijkt een bug in v3.6.4 te zitten waardoor de wifi verbinding niet (altijd) automatisch reconnect. Ik ben momenteel een fix aan het testen, maar voorlopig is v3.6.4 teruggetrokken.
Mocht je al geupgrade hebben naar v3.6.4, en je wifi connectie verloren zijn, als je Wifi Disabled en daarna Enabled heb je weer verbinding en kun je onmiddellijk downgraden naar v3.6.3 .

Excuses voor het ongemak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 10:18
Goedemorgen,
Ik heb sinds 2020 de SmartEVSE v1 draaien met de versie 2 sensorbox. Ik heb 5 jaar gereden met een Tesla model 3 2019. Momenteel wederom een 2019 model 3 tot september. Daarna waarschijnlijk model y.

Nu mijn issue, sinds een maand of 10 heb ik last van foutmeldingen wanneer ik de auto probeer te laden. Ik krijg vanuit de auto meldingen dat de stekker niet goed zit. Als ik vervolgens de stekker paar mm naar buiten haal hoor ik het locking mechanisme herhaaldelijk klikken. Dan duw ik heb weer terug tot hij de opening pakt. Dan gaat hij meestal laden. Soms moet ik nog even wachten of aan de stekker duwen.

Mijn eerste gedachte is dat het ofwel een niet goed sluitend CP contact is. Ofwel dat er ergens in de stekker iets niet goed zit? Zou het misschien een mismatch kunnen zijn met de oudere software en de steeds verder oplopende software updates van Tesla?

Ik dacht misschien eens testen met een Volkswagen uit de straat. Kijken of ik dat hetzelfde ervaar. Wellicht hebben jullie tips of ideeën? Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
superyupkent schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 07:27:
Goedemorgen,
Ik heb sinds 2020 de SmartEVSE v1 draaien met de versie 2 sensorbox. Ik heb 5 jaar gereden met een Tesla model 3 2019. Momenteel wederom een 2019 model 3 tot september. Daarna waarschijnlijk model y.

Nu mijn issue, sinds een maand of 10 heb ik last van foutmeldingen wanneer ik de auto probeer te laden. Ik krijg vanuit de auto meldingen dat de stekker niet goed zit. Als ik vervolgens de stekker paar mm naar buiten haal hoor ik het locking mechanisme herhaaldelijk klikken. Dan duw ik heb weer terug tot hij de opening pakt. Dan gaat hij meestal laden. Soms moet ik nog even wachten of aan de stekker duwen.

Mijn eerste gedachte is dat het ofwel een niet goed sluitend CP contact is. Ofwel dat er ergens in de stekker iets niet goed zit? Zou het misschien een mismatch kunnen zijn met de oudere software en de steeds verder oplopende software updates van Tesla?

Ik dacht misschien eens testen met een Volkswagen uit de straat. Kijken of ik dat hetzelfde ervaar. Wellicht hebben jullie tips of ideeën? Dank
Klinkt meer als een niet goed uitgelijnde laadpoort op de Tesla. Dit komt vaak voor bij de Model Y, soms bij de 3.

De aansturing is een simpel PWM signaal. Daar ligt het denk niet aan.

Misschien dat de stekker wat "lam" wordt en er iets uitgetrokken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
superyupkent schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 07:27:
Goedemorgen,

Ik zou even de contactpunten van de laadstekker schoonmaken met bijv. een schuurpapiertje. Waarschijnlijk zijn die vervuild en daardoor neemt de weerstand toe zodra de laadstroom toeneemt. De M3 meet dit en stopt dan met laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
mukky schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 10:05:
[...]

Ik zou even de contactpunten van de laadstekker schoonmaken met bijv. een schuurpapiertje. Waarschijnlijk zijn die vervuild en daardoor neemt de weerstand toe zodra de laadstroom toeneemt. De M3 meet dit en stopt dan met laden.
Nooit contacten opschuren. Je beschadigt de anti-corosie-laag (tin, zilver, goud, etc) waardoor de corrosie sneller terugkomt en over een grotere oppervlakte.

Gebruik contact-spray om vuil en corrosie op te lossen.

[ Voor 5% gewijzigd door Hermarcel op 06-07-2024 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
Hermarcel schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 13:56:
[...]

Nooit contacten opschuren. Je beschadigt de anti-corosie-laag (tin, zilver, goud, etc) waardoor de corrosie sneller terugkomt en over een grotere oppervlakte.

Gebruik contact-spray om vuil en corrosie op te lossen.
Zoals deze? https://www.allekabels.nl...1052373/contactspray.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
mjvdzwet schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 07:42:
[...]

Klinkt meer als een niet goed uitgelijnde laadpoort op de Tesla. Dit komt vaak voor bij de Model Y, soms bij de 3.

De aansturing is een simpel PWM signaal. Daar ligt het denk niet aan.

Misschien dat de stekker wat "lam" wordt en er iets uitgetrokken wordt.
Net een VW ID5 erin gedaan, meteen laden. Geen issue. Ik heb nog een nieuwere model Y in de straat en een Mercedes EQC die ik ga proberen. Maar het lijkt erop alsof het dus niet perse aan het laadstation ligt.

Qua laadpoort van de m3, mijn oude was 5 jaar oud en 185.000km. daar begon het dus een klein jaar geleden. De model 3 die ik nu rij, ook uit 2019 heeft slechts 70.000 km maar het exacte issue. Voelt als iets software achtigs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@superyupkent Ik zou er eentje nemen waar het corrosie-oplossend vermogen expliciet genoemd wordt. Maar of het allemaal veel uitmaakt, weet ik niet. Een bouwmarkt heeft ze ook wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blaurens
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 13:33
dingo35 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:07:
Als bijna-gebruiker vond ik het jammer dit te lezen; een van de (vele, maar wel belangrijke) reden dat ik dit zo'n tof project vind en wil gaan bouwen, is dat het _niet_ afhangt van grote bedrijven met hun data-hongerige vingers; als ik kijk naar de lijst met permissies die de ESPTouch app nodig heeft om te functioneren, vind ik het wel erg jammer dat ik die moet gebruiken.

Natuurlijk _hoeft_ dat niet, want er is dus ook een seriele optie, maar dan moet ik dus als ik mijn wifi wachtwoord/naam aanpas, de meterkast of paal induiken, en onhandig met serieel verbinden om dat te fixen.

Ik hoop dus vurig dat er in de toekomst een optie komt, om op een laagdrempelige manier zonder gesloten software deze instellingen te kunnen veranderen. Al is het via een telnet-terminal ofzo, te activeren via het menu?

Blijft dat ik dit een geweldig project vindt, en hoop dat mijn feedback en usecase bijdraagt :) Hartelijk dank voor alle tijd en moeite gestoken in dit project!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Blaurens schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:37:
[...]

Als bijna-gebruiker vond ik het jammer dit te lezen; een van de (vele, maar wel belangrijke) reden dat ik dit zo'n tof project vind en wil gaan bouwen, is dat het _niet_ afhangt van grote bedrijven met hun data-hongerige vingers; als ik kijk naar de lijst met permissies die de ESPTouch app nodig heeft om te functioneren, vind ik het wel erg jammer dat ik die moet gebruiken.

Natuurlijk _hoeft_ dat niet, want er is dus ook een seriele optie, maar dan moet ik dus als ik mijn wifi wachtwoord/naam aanpas, de meterkast of paal induiken, en onhandig met serieel verbinden om dat te fixen.

Ik hoop dus vurig dat er in de toekomst een optie komt, om op een laagdrempelige manier zonder gesloten software deze instellingen te kunnen veranderen. Al is het via een telnet-terminal ofzo, te activeren via het menu?

Blijft dat ik dit een geweldig project vindt, en hoop dat mijn feedback en usecase bijdraagt :) Hartelijk dank voor alle tijd en moeite gestoken in dit project!
snip: we houden het gezellig

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJqjHDy4C7fBMl8KLcpBrvnCuHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/px0bEZWQppK8lx1fxJSGWT6g.jpg?f=fotoalbum_large

Niks tracking, niks device-ID, enkel locatie (wat nodig is binnen Android om de app te laten scannen naar een ESP die verbinding wil maken, dus om deze setup techniek te laten werken) en de benodigde wifi-permissies om het netwerk van je telefoon naar de ESP te kunnen sturen.

Ik vind het heel lovenswaardig dat je goed kijkt naar wat je allemaal met wie deelt, maar hier sla je de plank gewoon helemaal mis.

[ Voor 1% gewijzigd door We Are Borg op 07-07-2024 15:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blaurens
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 13:33
Hmmbob schreef op zondag 7 juli 2024 @ 12:09:
[...]

Wtf, wat een hoop onzin praat jij nou?

[Afbeelding]

Niks tracking, niks device-ID, enkel locatie (wat nodig is binnen Android om de app te laten scannen naar een ESP die verbinding wil maken, dus om deze setup techniek te laten werken) en de benodigde wifi-permissies om het netwerk van je telefoon naar de ESP te kunnen sturen.

Ik vind het heel lovenswaardig dat je goed kijkt naar wat je allemaal met wie deelt, maar hier sla je de plank gewoon helemaal mis.
Allereerst: dank voor je reactie; fijn dat mijn vrees ongegrond zou moeten zijn, en dat de permissies in de app die je aanhaalt goed te verklaren zijn, en het minimaal benodigde om de beoogde functionaliteit te verkrijgen. Dank voor het delen van deze informatie.

Voor mij voelt het toch anders: ik geef een app toestemming om zowel mijn locatie op te zoeken, toegang tot mijn wifi credentials, EN onbeperkte netwerktoegang. Wat ik onprettig vind, is dat er dus technisch geen strobreed in de weg ligt om dit met wie dan ook te willen delen.

Hetgeen me brengt op het volgende; de app van Espressif zelf die ik kon vinden voor deze functie (bron) was 'ESP SoftAP Provisioning'. Zij hebben naast de door jou aangehaalde permissies, ook een camera permissie. Ook prima te verklaren, want dan kan je QR codes scannen en dat is vast ook handig, maar ook geen functionaliteit die ik wil gebruiken om mijn laadpaal aan mn wifi te hangen.

In de door jou aangehaalde app ontbreekt inderdaad die permissie. Ik ben wel benieuwd welke app dit is. Als ik namelijk zoek op ESP Touch op de google play store, vind ik er een die het zou kunnen zijn, en ik _niet_ dacht dat dat degene was die ik zou moeten gebruiken: ESPTouch. De reden dat ik dacht dat dat hem niet zou zijn, is omdat die niet door Espressif gemaakt was, weinig downloads had, en gemaakt leek voor - hun woorden, niet de mijne ''The first fully digital, heavy duty fuck machine' (link, afhankelijk van je 'w' is die NSFW). Mogelijk is ook dit niet de app die ik had moeten gebruiken - een link stond niet in de changelog.

Los van deze inhoudelijke reactie, was ik wel wat verbaasd over de heftige toon van je reactie; ik ben, ook na het nalezen van mijn post, verrast dat die een reactie uitlokt als 'wtf, wat een hoop onzin praat jij nou'. Ik probeerde beleefd uit te leggen dat ik een bepaalde ontwikkeling jammer vond, onderbouw dat, geef een suggestie voor iets wat mogelijk een oplossing zou kunnen zijn voor beide kanten, benadruk dat ik waardeer hoeveel werk en tijd erin gestoken wordt, etc. Ik kan dat niet echt aanstootgevend of provocerend lezen. Ik snap dat niet iedereen hetzelfde belangrijk acht, maar had niet verwacht dat mijn post op zo'n scherpe, felle reactie kon rekenen. Iedereen lijkt meestal heel vriendelijk, behulpzaam en beleefd hier, dat probeerde ik ook te doen. Wat was er precies zo offensive aan wat ik zei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:24
Kan hier misschien iemand mij helpen met de RFID lezer, ik krijg dit niet aan de praat.
Als ik hem op Learn zet zie ik nooit iets van "learned" voorbijkomen oid.

Ook niet met de groene en bruine draad los, en ook niet met de standaard knop los zodat de kans op interferentie zo klein mogelijk is.

Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:19
Blaurens schreef op zondag 7 juli 2024 @ 14:14:
[...]

Allereerst: dank voor je reactie; fijn dat mijn vrees ongegrond zou moeten zijn, en dat de permissies in de app die je aanhaalt goed te verklaren zijn, en het minimaal benodigde om de beoogde functionaliteit te verkrijgen. Dank voor het delen van deze informatie.

Voor mij voelt het toch anders: ik geef een app toestemming om zowel mijn locatie op te zoeken, toegang tot mijn wifi credentials, EN onbeperkte netwerktoegang. Wat ik onprettig vind, is dat er dus technisch geen strobreed in de weg ligt om dit met wie dan ook te willen delen.

Hetgeen me brengt op het volgende; de app van Espressif zelf die ik kon vinden voor deze functie (bron) was 'ESP SoftAP Provisioning'. Zij hebben naast de door jou aangehaalde permissies, ook een camera permissie. Ook prima te verklaren, want dan kan je QR codes scannen en dat is vast ook handig, maar ook geen functionaliteit die ik wil gebruiken om mijn laadpaal aan mn wifi te hangen.

In de door jou aangehaalde app ontbreekt inderdaad die permissie. Ik ben wel benieuwd welke app dit is. Als ik namelijk zoek op ESP Touch op de google play store, vind ik er een die het zou kunnen zijn, en ik _niet_ dacht dat dat degene was die ik zou moeten gebruiken: ESPTouch. De reden dat ik dacht dat dat hem niet zou zijn, is omdat die niet door Espressif gemaakt was, weinig downloads had, en gemaakt leek voor - hun woorden, niet de mijne ''The first fully digital, heavy duty fuck machine' (link, afhankelijk van je 'w' is die NSFW). Mogelijk is ook dit niet de app die ik had moeten gebruiken - een link stond niet in de changelog.

Los van deze inhoudelijke reactie, was ik wel wat verbaasd over de heftige toon van je reactie; ik ben, ook na het nalezen van mijn post, verrast dat die een reactie uitlokt als 'wtf, wat een hoop onzin praat jij nou'. Ik probeerde beleefd uit te leggen dat ik een bepaalde ontwikkeling jammer vond, onderbouw dat, geef een suggestie voor iets wat mogelijk een oplossing zou kunnen zijn voor beide kanten, benadruk dat ik waardeer hoeveel werk en tijd erin gestoken wordt, etc. Ik kan dat niet echt aanstootgevend of provocerend lezen. Ik snap dat niet iedereen hetzelfde belangrijk acht, maar had niet verwacht dat mijn post op zo'n scherpe, felle reactie kon rekenen. Iedereen lijkt meestal heel vriendelijk, behulpzaam en beleefd hier, dat probeerde ik ook te doen. Wat was er precies zo offensive aan wat ik zei?
Eerlijk gezegd, ik kan de zorg delen. Ik heb tegenwoordig ook een eigen e-mail domein en gebruik mijn Gmail zo weinig mogelijk om die reden (opheffen is onmogelijk vanwege sommige diensten die niet zonder kunnen).
In practische zin,
Je hebt het (denk ik??) slechts eenmalig nodig (??). Dan kan je de app er meteen weer afhalen.
Niet ideaal. Maar beter dan een commercieel alternatief.
Ener zit dus nog mogelijkheid op via seriële interface (niet handig, maar is er wel).
Of je flasht oude software, zet wifi op, upgrade.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Laatst online: 13-09 12:02

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Nu heb ik het niet geprobeerd, maar met serieel wordt toch bedoeld dat je een USB-C kabeltje in de unit steekt? Zo omslachtig is dat toch ook weer niet? Tenzij je heel regelmatig je wif-wachtwoord wisselt, maar hoe nuttig is dat als je niet de AIVD bent?
Of begrijp ik het dan verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Ik las de aankondiging ook met gemengde gevoelens. Devices die afhankelijk zijn van een app, zijn dus ook afhankelijk van de beschikbaarheid van die app. Ik heb een voorkeur voor apparaten die óók nog gewoon bruikbaar blijven als de app-ontwikkelaar de app niet meer aanbiedt, of de app niet meer werkt op mijn apparaten etc. etc.

Voor nu geen probleem, maar zou mooi zijn als er een praktische stand-alone oplossing komt. Misschien overzie ik het niet helemaal, maar als de SmartEVSE in AP-mode staat dan lijkt een invoer-veld voor SSID en wachtwoord in de webpagina mij niet heel ingewikkeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik zeg nergens dat je offensive bent, ik zeg dat je in je hele brei met woorden een hoop onzin verkocht over "grote bedrijven met data-hongerige vingers" in reactie op een bijdrage van iemand die in zijn eigen vrije tijd, vrijwillig een stuk software voor je zelfbouw-laadpaal bijhoudt.

Ook ik denk dat een stand-alone oplossing mijn voorkeur zou hebben, maar dat had a) met minder woorden en b) met minder bijzaken gemeld kunnen worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dingo35
De ESPTouch app is open source, dus als je t niet vertrouwt kun je altijd zelf de source code doorlopen en zelf compileren:
https://github.com/EspressifApp/EsptouchForAndroid

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dingo35
...en de reden hiervoor is dat we hiermee 55k aan flash besparen; ruimte die we hard nodig hebben; met de alpha versie voor OCPP zaten we aan 97.4% flash gebruik....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nvdbosch
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 23:58
Over de OCPP versie gesproken. Wat kunnen we hier van verwachten? Gaat dat het mogelijk maken om met smartevse een publieke laadpaal te bouwen verbonden aan een backoffice? Als zakelijke rijder zou ik hier zeker interesse in hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dingo35
Dat is wat inderdaad wat OCPP mogelijk moet gaan maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
dingo35 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 20:32:
Dat is wat inderdaad wat OCPP mogelijk moet gaan maken...
Dit is zeer interessant. Belangrijk is wel welke backoffice deze cliënt gaan accepteren. Ik ken veel zakelijke rijders die gefrustreerd zijn met de back-offices die hun laadpaal niet (meer) accepteren en die eigenlijk gedwongen worden een nieuwe aan te schaffen bij het aangaan van een nieuw contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
sanderb2001 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 14:55:
Kan hier misschien iemand mij helpen met de RFID lezer, ik krijg dit niet aan de praat.
Als ik hem op Learn zet zie ik nooit iets van "learned" voorbijkomen oid.

Ook niet met de groene en bruine draad los, en ook niet met de standaard knop los zodat de kans op interferentie zo klein mogelijk is.

Wat doe ik verkeerd?
Als je eerst "Delete All" doet, en daarna "Learn", en dan je NFC op je smartphone aanzet en die bij de sensor houdt, moet er op de bovenste statusregel iets van "Stored" langskomen....

Als je de debug versie flashed en naar je SmartEVSE telnet, kun je op byte niveau zien wat hij leest....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvdbosch
m.eddy schreef op zondag 7 juli 2024 @ 20:38:
[...]

Dit is zeer interessant. Belangrijk is wel welke backoffice deze cliënt gaan accepteren. Ik ken veel zakelijke rijders die gefrustreerd zijn met de back-offices die hun laadpaal niet (meer) accepteren en die eigenlijk gedwongen worden een nieuwe aan te schaffen bij het aangaan van een nieuw contract.
Hoe reëel is dit scenario? Ik ben in dit forum een paar keer al e-flux tegengekomen als mogelijke backoffice.

Als de smartevse plus backoffice combi voor mij regelt dat deze zich gedraagt als een willekeurige publieke laadpaal, dan zou dit zakelijk gewoon moeten werken. Maar dan moet een partij zoals e-flux wel de smartevse oplossing toestaan. Of zie ik nog wat over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
nvdbosch schreef op zondag 7 juli 2024 @ 20:55:
[...]

Hoe reëel is dit scenario? Ik ben in dit forum een paar keer al e-flux tegengekomen als mogelijke backoffice.

Als de smartevse plus backoffice combi voor mij regelt dat deze zich gedraagt als een willekeurige publieke laadpaal, dan zou dit zakelijk gewoon moeten werken. Maar dan moet een partij zoals e-flux wel de smartevse oplossing toestaan. Of zie ik nog wat over het hoofd?
Vrijwel alle partijen ondersteunen het OCPP 1.6 protocol maar daarop zijn nogal wat fabrikant-specifieke aanpassingen. E-Flux is erg flexibel (ik kon ze bellen en ze keken mee of alles goed werkte). Hopelijk willen ze dat ook doen voor SmartEVSE. Als ze de smartEVSE niet willen ondersteunen is er weinig dat je kunt doen behalve de SmartEVSE de OCPP 1.6 koppeling van een bestaande leverancier laten emuleren 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nvdbosch
mukky schreef op zondag 7 juli 2024 @ 21:43:
[...]

Vrijwel alle partijen ondersteunen het OCPP 1.6 protocol maar daarop zijn nogal wat fabrikant-specifieke aanpassingen. E-Flux is erg flexibel (ik kon ze bellen en ze keken mee of alles goed werkte). Hopelijk willen ze dat ook doen voor SmartEVSE. Als ze de smartEVSE niet willen ondersteunen is er weinig dat je kunt doen behalve de SmartEVSE de OCPP 1.6 koppeling van een bestaande leverancier laten emuleren 😊
Of onze eigen Tweakers backoffice oprichtten :7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mukky
nvdbosch schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:20:
[...]

Daar ben ik wel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
dingo35 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 20:42:
Als je eerst "Delete All" doet, en daarna "Learn", en dan je NFC op je smartphone aanzet en die bij de sensor houdt, moet er op de bovenste statusregel iets van "Stored" langskomen....
Of je bankpas, zo hebben we pas in development gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killing Time
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 16:44
nvdbosch schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:20:
[...]

Dat lijkt me niet eens een slecht idee. Gewoon een low cost manier om smartevse in rekening te brengen bij de werkgever. Ik zou niet weten waarom dat zo’n €5 per maand zou moeten kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:17
Killing Time schreef op maandag 8 juli 2024 @ 09:09:
[...]

Dat lijkt me niet eens een slecht idee. Gewoon een low cost manier om smartevse in rekening te brengen bij de werkgever. Ik zou niet weten waarom dat zo’n €5 per maand zou moeten kosten.
Technisch niet ingewikkeld, maar administratief wel. Bijvoorbeeld iedere maand in de gaten houden dat alle facturen zijn betaald, aanmaningen sturen, nieuwe klanten opvoeren met PO nummers etc, contracten vastleggen, boekhouding...
Het gaat helaas allemaal niet vanzelf…

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• dingo35
SmartEVSE fix uitgebracht als release v3.6.5 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Update zonder problemen gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-09 16:18

Ron

Hmm, Ik overweeg m'n smartEVSE te updaten naar 3.6.5,
Moet ik wanneer ik deze update wil uitvoeren alles opnieuw instellen of pakt hij de instellingen van de bestaande firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Waarvandaan ga je updaten?

Als in: welke versie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dingo35
Hij houdt alle bestaande instellingen; hooguit, als je van een heel oude versie (pre 1.8.0) upgrade, je MainsMeter en je EVMeter instelling even checken; bij het toevoegen van nieuwe types kWh meters konden we niet altijd backwards compatible blijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max247
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik ben onlangs overgestapt van een oudere versie van de smartEVSE naar versie 3.6.5 Sindsdien loop ik er tegen aan dat als de WIFI connectie verbroken is geweest deze niet automatisch opnieuw opgezet wordt. Met als gevolg een niet bereikbare laadpaal met een rood knipperde led.

Zijn er meer mensen met dit probleem?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dingo35
Gisteren is (hopelijk) de oplossing gevonden voor haperende wifi verbindingen:
https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/93

Dus hopelijk opgelost in v3.6.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
dingo35 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 07:54:

Zodra die er is ga ik 'm flashen. Heb mijn SmartEVSE v3 nu nog op 1.8.0 draaien met een Sensorbox en wil met een SlimmeLezer ESPHome module gaan werken. Ik ga de ESPHome code van @Hmmbob als eerste proberen. Doel is om zowel de SmartEVSE en DSMR-Reader van data te voorzien direct vanuit de SlimmeLezer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Dat moet daarmee wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max247
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
dingo35 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 07:54:

Goed nieuws. Bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netraam
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 21:23
Bij mij is sinds de testversie de verbinding stabiel en lijkt het allemaal goed te blijven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Klopt het dat de smartevse tegenwoordig veel trager opregeld?
Lijkt heel langzaam met stapjes van 0.5 ampere omhoog te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmeMHZc1OrHHbEpW-m8MwDI2iEY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8SbabihN7sndDP5zHzB3oPKY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Vanwege de klachten wegens agressief opregelen bij trage P1 data voorziening wordt er tegenwoordig alleen opgeregeld als er nieuwe MainsMeter stromen binnen komen.

Daarnaast starten we tegenwoordig op 6A te laden (in ieder geval in Solar, ik dacht ook in Smart) omdat mn Tesla's wat traag zijn met het vragen van stroom. Als het EV maar weinig afneemt bleef de SmartEVSE opregelen, en als het EV dan opeens de volle mep gaat laden moest alles weer omlaag klappen om de zekeringen te beschermen. Nu wachten we (ik dacht 40s) met opregelen zodat de meeste EVs ook daadwerkelijk afnemen wat hen ter beschikking wordt gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
dingo35 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 16:49:
Vanwege de klachten wegens agressief opregelen bij trage P1 data voorziening wordt er tegenwoordig alleen opgeregeld als er nieuwe MainsMeter stromen binnen komen.
Ik bied elke seconde nieuwe mainsmeter data aan, je zou dan verwachten dat hij wat sneller zou kunnen reageren. Maar als hij maar 0.5 ampère verhoogd per meting dan gaat het wel even duren (en ik laad 1 fase tot 32a, dat is dan ook trager dan 3fase tot 16a natuurlijk).
Is verder niet van levensbelang, gebeurd met name bij kleine wolken wanneer de zon snel wegvalt en weer terug komt (zoals vandaag)

[ Voor 6% gewijzigd door DanTm op 17-07-2024 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 13:30
Ik zie dit opregelen in kleine stappen van 0,5 A in Smart modus alleen als er 1 of 2 A extra beschikbaar komt. Als er ineens meer ruimte beschikbaar komt, dan zit hij binnen 20-30 seconden alweer op 15,5 A vanaf 6 of 7 A. Er gebeuren bijna altijd 3 stappen voordat hij weer op vol vermogen zit te laden (in mijn geval 16 A, wat in de praktijk 15,5 A is). Dit is met het aanbieden van nieuwe Mains data elke 3 seconden, dus als het opregelen alleen zou gebeuren bij het updaten daarvan dan zou ik verwachten dat het langer dan 20-30 seconden duurt.

Ook zie ik die 40 seconden wachttijd niet. Vanaf het moment van Smart-modus inschakelen gaat het laden gelijk met de volle mep, met een ID.3. Zit die 40 seconden wachttijd alleen in Solar-modus?

[ Voor 9% gewijzigd door Sicco92 op 17-07-2024 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Het zou goed kunnen dat dat alleen in Solar mode zit.... niet bij mn keyboard op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Ik wil een simpele SmartEVSE maken (1 RFID tag, geen loadbalancing) en was op zoek naar een v2. Die lijkt niet meer te bestellen te zijn? Zou jammer zijn, niet iedereen heeft alle features van een v3 nodig.

[ Voor 20% gewijzigd door mukky op 17-07-2024 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJones
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-08 20:03
mukky schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:11:
Ik wil een simpele SmartEVSE maken (1 RFID tag, geen loadbalancing) en was op zoek naar een v2. Die lijkt niet meer te bestellen te zijn? Zou jammer zijn, niet iedereen heeft alle features van een v3 nodig.
Ik heb er nog een liggen. Mocht je belangstelling hebben om die over te nemen, stuur me dan even een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
dingo35 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:13:
Hij houdt alle bestaande instellingen; hooguit, als je van een heel oude versie (pre 1.8.0) upgrade, je MainsMeter en je EVMeter instelling even checken; bij het toevoegen van nieuwe types kWh meters konden we niet altijd backwards compatible blijven...
Hmmm ik zie sinds de upgrade naar 3.6.5 geen “EV chargepower” meer.
Overige metingen (stroom, totale energie) werken wel.
Heb een ABB EV meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TjQZdXMWRzCUrFuNeqIs7UF0YyY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GDsOFBosb1WAzehtaenkEVKe.jpg?f=fotoalbum_large

Meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
PeterJones schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:21:
[...]

Ik heb er nog een liggen. Mocht je belangstelling hebben om die over te nemen, stuur me dan even een PB.
Sent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009

Consulectro

Lekker bezig...

mukky schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:11:
Ik heb ook nog een V2.2 liggen. Ik wil die wel ruilen voor V3.x
Zit nog nieuw in de verpakking.
Stuur maar een p.b.

[ Voor 7% gewijzigd door Consulectro op 17-07-2024 23:14 ]

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dingo35
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist release v3.6.6 uitgebracht.

Changes:
  • We fixed the wifi reconnection problems some people (especially with low SNR on their wifi reception) experienced
  • We are introducing the OCPP code; it is still in alpha phase, but if you can compile it yourself you can experiment with it, by adding "-e ocpp" to your compile command line. Then the ocpp section of platformio.ini will be used.
  • We re-introduced some "ugly glitches" of the LCD screen that were removed in v3.6.5; turns out the screen has to be re-initialized when contactors are switched, since in some situations the switching causes a disturbed LCD screen
  • We added to the docs a long time but unknown feature: if you press < and > button at the same time, the LCD screen will be refreshed
  • We improved the reading of the RFID reader by using a better library
  • We renamed MaxSumMains to Capacity (and Sum Stop to Cap Stop), since it is the Capacity Rate Limiting laws that we are trying to serve here
Known bugs:
  • Current RFID reader only reads 6 identifying bytes off of your NFC tag, and it turns out there are OCPP tags out there that use 7 bytes. Please be aware of this if you are experimenting with OCPP.
  • In Master/Slave configuration, in Solar Mode, if the Master starts the solar stop timer, and a Slave is in OFF mode, the Slave will wake up into Solar mode too.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
dingo35 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:38:
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist release v3.6.6 uitgebracht.

Changes:
  • We fixed the wifi reconnection problems some people (especially with low SNR on their wifi reception) experienced
  • We are introducing the OCPP code; it is still in alpha phase, but if you can compile it yourself you can experiment with it, by adding "-e ocpp" to your compile command line. Then the ocpp section of platformio.ini will be used.
  • We re-introduced some "ugly glitches" of the LCD screen that were removed in v3.6.5; turns out the screen has to be re-initialized when contactors are switched, since in some situations the switching causes a disturbed LCD screen
  • We added to the docs a long time but unknown feature: if you pres < and > button at the same time, the LCD screen will be refreshed
  • We improved the reading of the RFID reader by using a better library
  • We renamed MaxSumMains to Capacity (and Sum Stop to Cap Stop), since it is the Capacity Rate Limiting laws that we are trying to serve here
Known bugs:
  • Current RFID reader only reads 6 identifying bytes off of your NFC tag, and it turns out there are OCPP tags out there that use 7 bytes. Please be aware of this if you are experimenting with OCPP.
  • In Master/Slave configuration, in Solar Mode, if the Master starts the solar stop timer, and a Slave is in OFF mode, the Slave will wake up into Solar mode too.
Upgrade vanaf 1.7.3 zojuist uitgevoerd en al mijn instellingen bleven gewoon behouden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Consulectro schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 23:06:
[...]

Ik heb ook nog een V2.2 liggen. Ik wil die wel ruilen voor V3.x
Zit nog nieuw in de verpakking.
Stuur maar een p.b.
Ik zocht naar een v2 om op de kosten te kunnen besparen, dat lukt zo niet ;) Dank voor het meedenken iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Dat dacht ik ook, je code doet precies dat zo te zien. Helaas crasht HA tijdens het compileren in ESPhome dus ik zal eerst een andere RPi moeten aanschaffen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Volgens mij is er ook een manier om esphome op je pc/laptop te builden, maar dat gaat buiten het onderwerp van dit topic zeg maar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:04:
[...]

Hmmm ik zie sinds de upgrade naar 3.6.5 geen “EV chargepower” meer.
Overige metingen (stroom, totale energie) werken wel.
Heb een ABB EV meter.
[Afbeelding]

Meer mensen hier last van?
Helaas met 3.6.6 nog steeds last van.

De meter geeft wel het vermogen aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PsFliKUNA6layF30hrI3Rb-YH9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IAvrAljWWUVP4xw2Yht9c9Oq.jpg?f=fotoalbum_large

@dingo35 is er iets veranderd voor ABB EVmeter van de laatste Serkri naar de 3.6.>5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuhlivisj
  • Registratie: Juli 2004
Ik zie hetzelfde met het vermogen. Ik heb een WAGO meter. Het ligt dus niet specifiek aan 1 type meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
@bbbrumbrum er wordt aan gewerkt, heb zelf geen ABB dus Michael (Stegen) himself pakt dit op... Die heeft het wel ontzettend druk dus een beetje geduld aub!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Er is een Sino meter onlangs toegevoegd, en daarbij is ook iets gewijzigd bij het inlezen van het aantal bytes van de modbus; daar zit het m waarschijnlijk in.
Terugdraaien is simpel, de kunst is een oplossing te vinden die voor alle meters werkt, en dat dan te testen...

Het zou theoretisch ook nog aan de OCPP code kunnen liggen, maar die is behoorlijk geisoleerd van de rest dus dat verwacht ik niet...

[ Voor 22% gewijzigd door dingo35 op 19-07-2024 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
dingo35 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:27:
@bbbrumbrum er wordt aan gewerkt, heb zelf geen ABB dus Michael (Stegen) himself pakt dit op... Die heeft het wel ontzettend druk dus een beetje geduld aub!
Geen probleem, paar automations in HA werken nu niet meer lekker, maar de belangrijkste dingen werken gewoon. We wachten het even af!

Als er meer info/feedback gewenst is dan hoor ik het graag.

[ Voor 7% gewijzigd door bbbrumbrum op 19-07-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
bbbrumbrum schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 14:14:
[...]

Geen probleem, paar automations in HA werken nu niet meer lekker, maar de belangrijkste dingen werken gewoon. We wachten het even af!

Als er meer info/feedback gewenst is dan hoor ik het graag.
Je kunt natuurlijk gewoon even snel een oude versie terug installeren die wel werkte. Dan mis je voor nu verder geen functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Wellicht een beetje off-topic, maar toch.
Vandaag is mijn slimme meter vervangen door eentje met DSMR 5.
Dat betekent dat mijn sensorbox te koop is (On-topic?)

Maar nu zie ik op mijn nieuwe meter dat zowel geleverd als verbruikt hoog en laag na een paar uur nog steeds op 00000kWh staat. (Off-topic)
Anderen zulke ervaring? Mijn zonnepanelen staat fors terug te leveren. Actueel verbruik wordt wel weergegeven als leveren.
Nu geeft ik via <naam>/Set/MainsMeter de waarden door, maar ben er nog niet 100% uit welke items ik moet nemen, heb immers alleen nog teruggeleverd. Ik zie ook geen -tekens, dus dat is ook nog ff wat zoeken, maar is ongetwijfeld te vinden.

Als iemand mijn sensorbox met 3 CT's wil overnemen, ff een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
rene037 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 17:33:
Wellicht een beetje off-topic, maar toch.
Vandaag is mijn slimme meter vervangen door eentje met DSMR 5.
Dat betekent dat mijn sensorbox te koop is (On-topic?)

Maar nu zie ik op mijn nieuwe meter dat zowel geleverd als verbruikt hoog en laag na een paar uur nog steeds op 00000kWh staat. (Off-topic)
Anderen zulke ervaring? Mijn zonnepanelen staat fors terug te leveren. Actueel verbruik wordt wel weergegeven als leveren.
Nu geeft ik via <naam>/Set/MainsMeter de waarden door, maar ben er nog niet 100% uit welke items ik moet nemen, heb immers alleen nog teruggeleverd. Ik zie ook geen -tekens, dus dat is ook nog ff wat zoeken, maar is ongetwijfeld te vinden.
Dat klopt, hij staat dan in "deployment" en registreert alleen daltarief. Binnen enkele dagen zal alles weer gaan werken. Als je pech hebt is dat niet het geval en moet je de netbeheerder even bellen. In het geval van Enexis moet je 2 weken wachten voordat ze je klacht in behandeling nemen want zo lang duurt deployment volgens hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Ja, daltarief zou kunnen, maar alles was 0. In middels zie ik wel iets, dus ik denk idd dat het even duurde voor hij begon. Op zich wel balen want ik loop zo (een beetje) geld mis.
Overigens heb ik ze teruggeroepen toen ze klaar waren, want hij maakte zoemend geluid. Was alleen bij belasting op fase 2. Weer omgeruild en toen ok.
Pagina: 1 ... 60 ... 88 Laatste