Hmmbob schreef op zondag 7 juli 2024 @ 12:09:
[...]
Wtf, wat een hoop onzin praat jij nou?
[Afbeelding]
Niks tracking, niks device-ID, enkel locatie (wat nodig is binnen Android om de app te laten scannen naar een ESP die verbinding wil maken, dus om deze setup techniek te laten werken) en de benodigde wifi-permissies om het netwerk van je telefoon naar de ESP te kunnen sturen.
Ik vind het heel lovenswaardig dat je goed kijkt naar wat je allemaal met wie deelt, maar hier sla je de plank gewoon helemaal mis.
Allereerst: dank voor je reactie; fijn dat mijn vrees ongegrond zou moeten zijn, en dat de permissies in de app die je aanhaalt goed te verklaren zijn, en het minimaal benodigde om de beoogde functionaliteit te verkrijgen. Dank voor het delen van deze informatie.
Voor mij voelt het toch anders: ik geef een app toestemming om zowel mijn locatie op te zoeken, toegang tot mijn wifi credentials, EN onbeperkte netwerktoegang. Wat ik onprettig vind, is dat er dus technisch geen strobreed in de weg ligt om dit met wie dan ook te willen delen.
Hetgeen me brengt op het volgende; de app van Espressif zelf die ik kon vinden voor deze functie (
bron) was '
ESP SoftAP Provisioning'. Zij hebben naast de door jou aangehaalde permissies, ook een camera permissie. Ook prima te verklaren, want dan kan je QR codes scannen en dat is vast ook handig, maar ook geen functionaliteit die ik wil gebruiken om mijn laadpaal aan mn wifi te hangen.
In de door jou aangehaalde app ontbreekt inderdaad die permissie. Ik ben wel benieuwd welke app dit is. Als ik namelijk zoek op ESP Touch op de google play store, vind ik er een die het zou kunnen zijn, en ik _niet_ dacht dat dat degene was die ik zou moeten gebruiken:
ESPTouch. De reden dat ik dacht dat dat hem niet zou zijn, is omdat die niet door Espressif gemaakt was, weinig downloads had, en gemaakt leek voor - hun woorden, niet de mijne ''The first fully digital, heavy duty fuck machine' (
link, afhankelijk van je 'w' is die NSFW). Mogelijk is ook dit niet de app die ik had moeten gebruiken - een link stond niet in de changelog.
Los van deze inhoudelijke reactie, was ik wel wat verbaasd over de heftige toon van je reactie; ik ben, ook na het nalezen van mijn post, verrast dat die een reactie uitlokt als 'wtf, wat een hoop onzin praat jij nou'. Ik probeerde beleefd uit te leggen dat ik een bepaalde ontwikkeling jammer vond, onderbouw dat, geef een suggestie voor iets wat mogelijk een oplossing zou kunnen zijn voor beide kanten, benadruk dat ik waardeer hoeveel werk en tijd erin gestoken wordt, etc. Ik kan dat niet echt aanstootgevend of provocerend lezen. Ik snap dat niet iedereen hetzelfde belangrijk acht, maar had niet verwacht dat mijn post op zo'n scherpe, felle reactie kon rekenen. Iedereen lijkt meestal heel vriendelijk, behulpzaam en beleefd hier, dat probeerde ik ook te doen. Wat was er precies zo offensive aan wat ik zei?