balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage
De hoofdaansluiting is 3x25A. Voor de selectiviteit zou je dan inderdaad 3x16A willen, maar die maakt ook wel meer warmte dan een B20 bij langdurig 11 kW. 22 kW is nu nog niet aan de orde, maar als we nu toch de kabel leggen, dan kunnen we net zo goed voor 6mm2 kiezen. Dus laden gaat vooralsnog op 11 kW, zou dan een B/C20 of toch B16 voldoende zijn?Roger_de_Poger schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:22:
[...]
...ik hoor je niet opdreunen welke hoofdaansluiting je hebt. Heb je 3x25A, dan ben je volgens NEN1010 (hoofdstukje selectiviteit) beperkt tot 3x16A. Wil je met 22kW laden en je schemerlamp nog aan kunnen doen, dan ga je al snel richting de 3x40A. Je weet dat dat serieus geld kost...
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Overweeg eens of 3x16A (11kW) niet afdoende is. Moet die auto echt in 3 uur van leeg naar vol?
balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage
Hoofdstuk API goed lezen. Staat genoeg syntax in om je op weg te helpen.ngommers schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:38:
Ik gebruik een esphome slimmerlezer config, hoe kan ik controleren dat de data goed bij de SmartEVSE aan komt en hij hiermee het laadvermogen gaat regelen?
@manusjevanallesRoger_de_Poger schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:33:
Overweeg eens of 3x16A (11kW) niet afdoende is. Moet die auto echt in 3 uur van leeg naar vol?
Die tip ben ik het wel heel erg mee eens.
Ik snap geen donder van alle rush om zo snel te willen laden.
Met 11kW heb je een 77kWh accu tussen 23:00 en 7:00 van 0% naar 100% geladen. Wanneer heb je in hemelsnaam meer nodig?
6mm2 leggen is natuurlijk altijd prettig.
Voor 11kW = 3x16A is 2.5mm2 de eis. Met 4mm2 heb je significant minder verlies dus dat is handig (heb ik zelf gedaan voor 12meter)
Met 6mm2 is dat verlies maar een klein beetje kleiner. Je kan dan inderdaad met 32A laden maar als je een hoofdstop van 3x25A hebt ga je dat niet redden,
Maar goed,.. ieder zijn ding.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ik kan er wel een paar verzinnen.Stefannn schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:44:
[...]
@manusjevanalles
Die tip ben ik het wel heel erg mee eens.
Ik snap geen donder van alle rush om zo snel te willen laden.
- Als je een dynamisch tarief hebt en de stroom is voor 3 uur heel goedkoop of zelf negatief, dan kan ik mij voorstellen dat je de auto zo snel mogelijk wilt vol gooien.
- Het is efficienter om je auto snel te laden aangezien je voor een korte tijd laadverliezen hebt
- De komende jaren zal je steeds vaker een vergoeding gaan krijgen van de netbeheerder als je mee helpt onbelans op het netwerk tegen te gaan. Hoe sneller je kan laden des te hoger de beloning
Dan die onbalans. Die is vaak overdag als er veel wind en/of zon is. Iets zegt me dat die auto er dan niet is om te laden.
De laadkabel en de grondkabel. Wat ben je van plan?llpineapple schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:57:
Ik wil de laadkabel aansluiten op de grondkabel, iets zegt me dat standaard wago klemmen niet de juiste oplossing is. Iemand tips
In welk geval komt een meterkast niet door de keuring? Met B16 of B20?Roger_de_Poger schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:33:
B16 is afdoende, maar wordt inderdaad warm. Met B20 kun je nat gaan in geval van sluiting. Als je echter een moderne meterkast hebt met automaten van de beheerder, dan is t ook weer makkelijk opgelost. Tja, blijft de "selectiviteit". Technisch zou je meterkast niet door een keuring komen. Als er brand uitbreekt en de expert constateert dat je hebt lopen rommelen, kun je in de problemen komen. Ik zeg niet dat het gaat gebeuren, maar een verzekeringsmaatschappij zal altijd kijken of ze onder een claim uit kunnen komen. Zou ik ook doen.
11 kW is inderdaad genoeg, de auto en de laadpaal kunnen ook niet harder laden. De gedachte voor 6mm2 was meer voor de toekomst, mocht dan sneller laden wel gewenst zijn, dan ligt die kabel er alvast.
Genoeg weekenden dat hij er wel staatRoger_de_Poger schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:57:
Dan die onbalans. Die is vaak overdag als er veel wind en/of zon is. Iets zegt me dat die auto er dan niet is om te laden.
..maar weegt dat op tegen die 50 fop extra?martijn_van_eck schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:07:
[...]
Genoeg weekenden dat hij er wel staat
Als je kast niet aan de normen voldoet, kom je in principe niet door een keuring. B20 achter een C25 komt niet door de keuring. Selectiviteit is factor 1,6.manusjevanalles schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:04:
[...]
In welk geval komt een meterkast niet door de keuring? Met B16 of B20?
11 kW is inderdaad genoeg, de auto en de laadpaal kunnen ook niet harder laden. De gedachte voor 6mm2 was meer voor de toekomst, mocht dan sneller laden wel gewenst zijn, dan ligt die kabel er alvast.
Over het verzwaren van de hoofdaansluiting ben ik het met je eens. Deze kosten zijn (nu) niet te rechtvaardigen. Echter als je auto met 22kW kan laden, zou ik persoonlijk toch wel voor een B20 automaat kiezen en de rest van de installatie voorbereiden voor 22kWRoger_de_Poger schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:10:
[...]
..maar weegt dat op tegen die 50 fop extra?
mbt keuring: ik meen me te herinneren dat de selectiviteit weliswaar gegarandeerd moet zijn maar dat je daar ook aan voldoet als dat "actief" middels loadbalancing in je laadpaal geregeld is. (weet ik niet helemaal zeker).
"ieder zijn ding", hobby is leuk, maar in praktijk ga ik het nut van die 22kW lader ook in de toekomst niet zien. auto is gewoon in 1 nacht vol. Efficiency verschil tussen 4.7kW en 11kW is al bijna niks (heb ik gemeten). Tussen 11kW en 22kW zal het alleen maar minder zijn.
(NB: mijn smartEVSE staat nu op 15A max_charge, 24A max_mains, een ampere minder om wat extra marge te hebben, geen centje pijn)
maar... 6mm2 aanleggen doet pijn in de portemonnaie, maar heeft verder geen nadeel. een klein beetje minder verlies zelfs. En wie weet welke toepassing we nu nog niet bedacht hebben en straks lek blijkt te zijn.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
/f/image/jY505jA4HGeXp0dxESrP0wmo.png?f=fotoalbum_large)
Uuuhhh.. Dit aan een electricien overlaten? Het gaat om veel vermogen, daar moet je alleen aan beginnen als je er vertrouwen in hebt. Je wil geen brand.llpineapple schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:57:
Ik wil de laadkabel aansluiten op de grondkabel, iets zegt me dat standaard wago klemmen niet de juiste oplossing is. Iemand tips
Wil je toch zelf aan de slag zoek dan eens op "rijgklemmen" (bijv: https://www.elektramat.nl/groepenkast-componenten/rijgklem/ )
Zo zit het bij mij,llpineapple schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:57:
In een waterdichte lasdoos, met wartels aan de onderkant, boven de grond.
En binnenin gewone WAGO's. Die zijn daarvoor.
:strip_exif()/f/image/sIGIgItKXTn00jB9WnbsfdGD.gif?f=fotoalbum_large)
Overigens is er in zijn onderverdeler wel meer wat niet door een keuring komt. Zijn recent geplaatste zonnepanelen zitten achter een Chint B25 alamat, en er zit ook nog een C25 alamat in voor een CEE-stekker. En over een remautomaat in de hoofdkast is al helemaal niet nagedacht…
Maar goed, B16 (selectief, maar warmer) vs B/C-20 (niet-selectief, minder warmte-ontwikkeling) hebben dus beiden hun voor- en nadeel en er is geen eenduidig advies als ik het goed begrijp.
[ Voor 12% gewijzigd door manusjevanalles op 15-04-2024 17:53 ]
En ja, als je een sleuf gaat graven, leg dan vooral 6mm2 zodat je 22kW-proof bent.
(edit: leg een 40mm mantelbuis. Dan kun je er evt nog een datakabeltje bijtrekken.)
Mooi moment om je meterkast eens uit te mesten en op orde te brengen. Succes!
[ Voor 14% gewijzigd door Roger_de_Poger op 15-04-2024 18:16 ]
Thanks, zo wil ik het dus ook doen. Zat alleen te twijfelen over de wago klemmen. Wat is het voordeel van rijgklemmen.?Stefannn schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:35:
[...]
Zo zit het bij mij,
In een waterdichte lasdoos, met wartels aan de onderkant, boven de grond.
En binnenin gewone WAGO's. Die zijn daarvoor.
[Afbeelding]
Ik zie dat de meesten ook gewoon een B16 hebben geinstalleerd, dus ga die aanraden aan mijn schoonvader, 4 vs 6mm2 ga ik ook nog bespreken. Mbt het op orde brengen van de meterkast ga ik ook met hem bespreken!Roger_de_Poger schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:14:
Het eenduidig advies is om selectiviteit te betrachten. Zo staat het in de Norm.
En ja, als je een sleuf gaat graven, leg dan vooral 6mm2 zodat je 22kW-proof bent.
Mooi moment om je meterkast eens uit te mesten en op orde te brengen. Succes!
Ik weet het niet helemaal zeker,llpineapple schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:14:
[...]
Thanks, zo wil ik het dus ook doen. Zat alleen te twijfelen over de wago klemmen. Wat is het voordeel van rijgklemmen.?
Maar volgens mij gebruik je WAGO's in een lasdoos. oftewel: van de ene kabel naar de ander; kabel aftakken.
Rijgklemmen gebruik je in een groepenkast, of tussenverdeler met een din-rails.
In een echte groepenkadst mogen volgens mij geen WAGO's (simpelweg omdat het dan een rommeltje wordt, het idee is dat alles op de din-rails zit en dat de draden "zonder tussenliggende aftakkingen" naar componenten op de din-rails gaan).
Ik weet alleen niet "wanneer een tussenverdeler als groepenkast danwel als lasdoos telt".
Het antwoord op al je vragen is positief alleen deze heb ik nog niet. Ik was uit gegaan van 1 automaat maargoed achteraf is dat natuurlijk compleet onlogisch.Stefannn schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:21:
- 3fase automaat moet "per smartEVSE" (als ik het goed heb).
Het backoffice systeem van de laadpas die nu gebruikt wordt bedoel je dan? Als ik zo een beetje rondlees dan zal loadbalancing nog wel via een P1 splitter en 'iets als' een sensorbox moeten lopen. Daarvoor zou de bestaande UTP kabel prima zijn, of iets als deze oplossing https://webshop.cedel.nl/...s-laadpaal-load-balancingmukky schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:24:
[...]
Nee, als je een backoffice integratie nodig hebt (zoek maar eens op OCPP 1.6) dan kan dat niet. Je kunt dat proberen zelf te bouwen (bijv. met MicrOCPP) maar dat moet je backoffice operator dat wel ondersteunen. Heb ik als project nu liggen maar niet veel tijd.
Mijn advies zou zijn om op te vragen bij je backoffice operator welke laadpalen ze nu ondersteunen en zo'n paal op marktplaats op de kop te tikken. Er stonden laatst nog dual-socket Alfen laadpalen op voor EUR 750 en die werken met vrijwel alle backoffices. Scheelt je veel geld met laten installeren en toch geen sores.
Dit is wel een veel minder leuke oplossing

Deze heb ik doorgelezen. Api is 60 seconden en MQTT is direct. Waarbij het posten van de Fase data zo snel mogelijk kan.dingo35 schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:49:
@Ferrox1 Lees de manual, op de openingspagina van de repo, onderaan staan de links.
Alleen het antwoord op vraag 1 kan ik niet vinden. Je kunt wel een vertraagde tijd instellen, maar met dynamische contracten verschilt dit nog al eens. Daarnaast wil ik de knop die op P2 aangesloten zit bij een 2e keer indrukken direct laten laden, in plaats van uitgesteld laden.
Daarnaast wil ik ook iets met de SOC doen van de auto om dynamisch het startpunt van het laden uit te rekenen om in de meest optimale zone van tarieven te gaan laden. Dus ook op basis daarvan kan ik niet uit de voeten met een vaste waarde.
Enig advies wat hierin mogelijk is? Moet ik zelf de software aanpassen om deze manier mogelijk te maken? Of wil ik nu iets wat totaal niet logisch is...?
Ja, leuk of niet je werkgever dicteert via je leasecontract jouw setup voor thuis. Wil je verrekenen dan verwacht elke middelgrote werkgever dat dit geautomatiseerd via een backoffice provider verloopt zoals Road.io of Eneco. Zij beheren je paal, meten wat je thuis verbruikt met jouw laadpas voor jouw auto, factureren dat aan je werkgever en betalen het aan je uit. Een zelfbouwlaadpaal zoals de SmartEVSE biedt deze ondersteuning (= OCPP koppeling) niet en dus kom je op minder leuke projecten uit zoals een paal op MP scoren en dan uitzoeken of je er wat mee kan (bijv. de Alfen palen met firmware 5.x en hoger hebben een wachtwoord nodig etc etc). Bel vooraf even met de backoffice die je werkgever heeft aangewezen om met ze af te stemmen welke paal je gaat kopen en installeren. Dit loont nog steeds, doorgaans bespaar je zo'n EUR 2.000Flans schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 06:19:
[...]
Het backoffice systeem van de laadpas die nu gebruikt wordt bedoel je dan?
Het inspelen op een dynamisch contract zul je zelf in HomeAssisant moeten afhandelen.Ferrox1 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 08:16:
[...]
Deze heb ik doorgelezen. Api is 60 seconden en MQTT is direct. Waarbij het posten van de Fase data zo snel mogelijk kan.
Alleen het antwoord op vraag 1 kan ik niet vinden. Je kunt wel een vertraagde tijd instellen, maar met dynamische contracten verschilt dit nog al eens. Daarnaast wil ik de knop die op P2 aangesloten zit bij een 2e keer indrukken direct laten laden, in plaats van uitgesteld laden.
Daarnaast wil ik ook iets met de SOC doen van de auto om dynamisch het startpunt van het laden uit te rekenen om in de meest optimale zone van tarieven te gaan laden. Dus ook op basis daarvan kan ik niet uit de voeten met een vaste waarde.
Enig advies wat hierin mogelijk is? Moet ik zelf de software aanpassen om deze manier mogelijk te maken? Of wil ik nu iets wat totaal niet logisch is...?
Geen ervaring met de actuator hier.
De SoC is niet bekend in de SmartEVSE dus ook daar zul je via een API van je auto naar HA de besturing zelf moeten regelen.
Moet dit niet zijn: "De SoC is nog niet bekend in de SmartEVSE "?dingo35 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:23:
[...]
Het inspelen op een dynamisch contract zul je zelf in HomeAssisant moeten afhandelen.
De SoC is niet bekend in de SmartEVSE dus ook daar zul je via een API van je auto naar HA de besturing zelf moeten regelen.
Ok dankjewel. Die actuator wil ik namelijk wel vergrendelen zodra deze ingeplugd is en er 1 maal op de knop is gedrukt (dan wijzig ik via Home assistant wel de mode van off naar smart op het gunstigste prijs moment, afhankelijk van SoC).dingo35 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:23:
[...]
Het inspelen op een dynamisch contract zul je zelf in HomeAssisant moeten afhandelen.
Ik ga eens kijken of ik met een eigen versie van de SmartEVSE dat voor elkaar kan krijgen, het is alleen een andere taal waar ik nog geen ervaring mee heb
Voor deze setup kan ik van harte de custom component EV Smart Charging aanbevelen. Hier thuis pluggen wij de auto (bijna) altijd in, en HA regelt (dankzij deze custom component) verder alles zelf. Hoogstens eens de vertrektijd aanpassen als die afwijkt, maar verder geen omkijken naar. SoC komt uit de info van de auto idd (Hyundai Bluelink component)dingo35 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:23:
...
Sometimes you need to plan for coincidence
Is dit ook werkzaam als je Hoog/Laag tarief en zonnepanelen hebt of is dan zelf een automatisering maken makkelijker/beter?Hmmbob schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:44:
[...]
Voor deze setup kan ik van harte de custom component EV Smart Charging aanbevelen. Hier thuis pluggen wij de auto (bijna) altijd in, en HA regelt (dankzij deze custom component) verder alles zelf. Hoogstens eens de vertrektijd aanpassen als die afwijkt, maar verder geen omkijken naar. SoC komt uit de info van de auto idd (Hyundai Bluelink component)
Hoe wil je SoC in SmartEVSE krijgen? Ik denk dat de ontwikkelaar zich daar niet aan gaat branden. Zoveel autofabrikanten, zoveel protocolletjes en appjes. Mijn bescheiden mening is dat je SmartEVSE ampères en wat basic slimmigheid/veiligheid moet laten doen. Wil je next level (SoC, prijsbewust laden etc) dan ontkom je bijna niet aan een vorm van home automation. En dáár is SmartEVSE wel degelijk klaar voor.m.eddy schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:33:
[...]
Moet dit niet zijn: "De SoC is nog niet bekend in de SmartEVSE "?
Hoe gaat dat signaal (of waarde) uit je auto komen? En wat is die "modem ondersteuning"?
Hij brandt zich daar al een tijdje aan blijkbaarRoger_de_Poger schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:49:
[...]
Hoe wil je SoC in SmartEVSE krijgen? Ik denk dat de ontwikkelaar zich daar niet aan gaat branden. Zoveel autofabrikanten, zoveel protocolletjes en appjes. Mijn bescheiden mening is dat je SmartEVSE ampères en wat basic slimmigheid/veiligheid moet laten doen. Wil je next level (SoC, prijsbewust laden etc) dan ontkom je bijna niet aan een vorm van home automation. En dáár is SmartEVSE wel degelijk klaar voor.
https://gathering.tweaker...message/77624336#77624336
SOC uitlezen lijkt vast te liggen in ISO 15118:
https://www.ampeco.com/de/ev-charging-glossary/iso-15118/
EV's makers moeten zich daar maar aan houden hoor.
Echter, 2G gaat eruit.
Ik heb gemerkt dat de CANbus opgestart wordt zodra de auto laadt. Er bestaat een ODB2 dongle van dit bedrijf waar ik wel iets in zie.
Een custom oplossing zoals ik net schets, is nog wel te doen. Maar het lijkt mij heel lastig om iets te maken wat voor iedere EV werkt. Ja, ik ken de discussie rond ISO 15118.
Momenteel heb ik ze geconfigureerd op address 240, maar heb ook enkele pogingen op andere adressen gedaan (11, 100, 150, 200, 204, 240) met hetzelfde resultaat.
Op de Eastron staat de baudrate op 9.6k, Parity op no en STOP op 1.
Kijk ik ergens overheen, of zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden? De gebruikte bedrading komt uit een 100% koper Cat.6a kabel.
Het betreft hier overigens nog een test-setup waar nog geen belasting op plaatsvind.
[ Voor 5% gewijzigd door JoooostB op 16-04-2024 22:33 ]
Tesla Model 3 AWD 19" 2021 | https://www.tindie.com/products/35869/
adres maakt niet uit, als het maar uniek op de bus is.
wat is de afstand van meter naar smartevse?
en wat voor kabel gebruik je? (foiled/shielded etc)
en ligt die parallel aan je voedingskabel vh laadpunt zelf?
[ Voor 77% gewijzigd door Roger_de_Poger op 17-04-2024 09:13 ]
Dat is wel een interessante oplossing. Zodra hij thuis connect hij met je lokale netwerk en heeft een API beschikbaar. Ik ben alleen benieuwd of hij ook de SoC van een Lynk & Co door kan sturen. Want nu wil ik dit handmatig in stellen als je thuis komt aangezien Lynk & Co helemaal geen API ondersteund.Roger_de_Poger schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:36:
Ik heb een Leaf en NIssan heeft een brakke app én er is een integratie voor HomeAssistant. Elke 15 minuten haalt de integratie de SoC op bij Nissan. Communicatie gaat via 2G en de trage servers van Nissan.
Echter, 2G gaat eruit.
Ik heb gemerkt dat de CANbus opgestart wordt zodra de auto laadt. Er bestaat een ODB2 dongle van dit bedrijf waar ik wel iets in zie.
Een custom oplossing zoals ik net schets, is nog wel te doen. Maar het lijkt mij heel lastig om iets te maken wat voor iedere EV werkt. Ja, ik ken de discussie rond ISO 15118.
Idee is om, zodra ik binnen wifi bereik ben en vóór de auto (CANbus) uit gaat, de SoC uit te laten lezen door Home Assistant. Zodra de auto gaat laden, aangestuurd vanuit HA, komt de CANbus weer online en is de SoC weer beschikbaar. Dat kan via zo'n Wican dongle maar wellicht is een ESP makkelijker. Volgens mij komt de SoC data uit de BMS en zit die data op een uniform CANadres. Anders zou je niet met een willekeurige auto bij de snellader je SoC kunnen weergeven. Bluetooth is ook een optie, met andere voor en nadelen.
Het antwoord op al die vragen is ISO15118, zoals eerder aangegeven door @m.eddyRoger_de_Poger schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:13:
Define "compatible auto's".
Hoe gaat dat signaal (of waarde) uit je auto komen? En wat is die "modem ondersteuning"?
Als zowel je auto als de laadpaal dat ondersteunen, kunnen gegevens over de SoC door de auto naar de laadpaal gestuurd worden. De SmartEVSE ondersteunt dat nog niet, maar er wordt (werd?) gewerkt aan een SmartEVSE versie met ingebouwde ISO15118 modem.
[ Voor 12% gewijzigd door Hmmbob op 17-04-2024 09:13 ]
Er zit nog geen modem in je SmartEVSE die je nu hebt, dus je kan die data er nog niet in krijgen.
Er wordt gewerkt aan een versie van de SMartEVSE waar een modem in zit.
En idd, niet alle auto's ondersteunen dat, vandaar mijn eerdere "compatible autos".
Ik weet echt niet hoe ik dit anders moet uitleggen.
Wellicht stelde ik de vraag niet goed. Hoe krijg je de data UIT de auto IN SmartEVSE? Letterlijk!
Is "via de laadkabel" het antwoord wat je zoekt? Want weet niet zeker of ik je begrijp.Roger_de_Poger schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:37:
Ik volg je, maak je geen zorgen.
Wellicht stelde ik de vraag niet goed. Hoe krijg je de data UIT de auto IN SmartEVSE? Letterlijk!
ISO15118 discussie voor SmartEVSE kan je hier volgen trouwens: https://github.com/SmartEVSE/SmartEVSE-3/issues/25
Hier de eerste implementatie in Serkri editie van SMartEVSE software: https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/pull/153
En deze follow-up is ook aardig om eens doorheen te kijken: https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/pull/160
[ Voor 19% gewijzigd door Hmmbob op 17-04-2024 10:51 ]
Thx
edit: Ik zet de link naar die wifi-dongle er effe bij. Misschien kan het wel eenvoudiger als het alleen om de SoC te doen is.
[ Voor 109% gewijzigd door Roger_de_Poger op 17-04-2024 11:23 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Roger_de_Poger op 17-04-2024 14:59 ]
Heeft iemand eigenlijk een idee hoe het staat met SmartEVSE v4 met deze functie? Ik wil voor eind volgende maand mijn laadpaal gebouwd hebben ivm de levering van mijn EV, maar het zou zonde zijn om nu v3 te bestellen terwijl over een maand v4 uitgebracht wordt.Hmmbob schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:12:
[...]
Het antwoord op al die vragen is ISO15118, zoals eerder aangegeven door @m.eddy
Als zowel je auto als de laadpaal dat ondersteunen, kunnen gegevens over de SoC door de auto naar de laadpaal gestuurd worden. De SmartEVSE ondersteunt dat nog niet, maar er wordt (werd?) gewerkt aan een SmartEVSE versie met ingebouwde ISO15118 modem.
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Eerst moet er een hardware prototype v4 beschikbaar komen; daarna de software upgraden; de upgrade van v1.8.0 naar v3.5.0 kostte 3,5 maand....dennistd schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:03:
[...]
Heeft iemand eigenlijk een idee hoe het staat met SmartEVSE v4 met deze functie? Ik wil voor eind volgende maand mijn laadpaal gebouwd hebben ivm de levering van mijn EV, maar het zou zonde zijn om nu v3 te bestellen terwijl over een maand v4 uitgebracht wordt.
(en voor het vele werk dat je erin stopt natuurlijk
[ Voor 29% gewijzigd door dennistd op 17-04-2024 14:27 ]
Ieder EV ondersteunt ISO 15118; anders kun je niet snelladen...Roger_de_Poger schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:36:Maar het lijkt mij heel lastig om iets te maken wat voor iedere EV werkt. Ja, ik ken de discussie rond ISO 15118.
En dan komen er ook nog PHEVs om de hoek kijken - die kunnen dat vlg mij geen van allen.
Ik had gewoon een BT dongle die gekoppeld is aan een oude android telefoon met EVnotify, deze stuurt de SOC waarde door naar ABRP maar kan je ook dus ook naar Home Assistant of dergelijke sturen.Roger_de_Poger schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:36:
Ik heb een Leaf en NIssan heeft een brakke app én er is een integratie voor HomeAssistant. Elke 15 minuten haalt de integratie de SoC op bij Nissan. Communicatie gaat via 2G en de trage servers van Nissan.
Echter, 2G gaat eruit.
Vervolgens ben ik overgestapt naar WiCAN, die stuurt rechtstreeks via Wifi naar MQTT de SOC waarde.
Reden voor WiCAN is puur gemak, kant en klaar bouwsel en werkt gewoon top en geen oude android telefoon nodig als "gateway".
Maar dat is dus enkel wanneer auto voor de deur staat, dus heb daarnaast nog gewoon de app
Klopt, je auto moet kunnen snelladen, dat zijn auto's die sowieso compatibel zijn want die maken al gebruik van de ISO 15118 standaard om te communiceren.Hmmbob schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:54:
Maar niet alle EVs kunnen snelladen..... (ok ok, vooral wat oudere modellen, maar toch)
En dan komen er ook nog PHEVs om de hoek kijken - die kunnen dat vlg mij geen van allen.
De rest van de auto's -die niet kunnen snelladen- die reeds rondrijden is het afhankelijk of men de ISO 15118 standaard heeft ingebouwd, zal voornamelijk gelden voor PHEV die niet kunnen snelladen.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Hey @dingo35 Heb je toevallig al gehoord van een eventuele bug mbt de solar_stop_time. Ik zie mooi in de UI dat hij zegt binnen zoveel seconden te gaan stoppen met laden, er is geen wijziging in opbrengst op dat moment maar toch wordt de timer weer gereset. Hij gaat dus nooit uit zichzelf uit lijkt er bij mij te gebeuren.dingo35 schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:26:
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist nieuwe release v3.5.0 uitgebracht. Deze release combineert de stabiliteit van Stegen's v3.0.1 en de functionaliteit van Serkri-v1.8.0!
https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/releases/tag/v3.5.0
(Possibly) breaking changes:CHECK YOUR MAINSMETER AND YOUR EVMETER CONFIG after upgrade!
- The derived mac-id that was used as a prefix for mDNS and MQTT is replaced by the serial number of your SmartEVSE. You can find this number on a sticker on your SmartEVSE or by looking at your mDNS registry. It is (from now on) also the number your AP announces itself with when configuring your Wifi parameters.
- Because we added some kWh meters, the config of your MainsMeter or EVMeter might be changed to the wrong type; we prevent this for future releases by reserving some slots so we can add more meters without changing their config id.
- disable modbus TCP bridge since there are reports that sometimes unreliable values are given
- changed "Loadbalancing" to "PWR SHARE", because many people considered honoring MaxMains also "Loadbalancing". "PWR SHARE" now means multiple SmartEVSE's are connected via modbus in a Master/Slave configuration, sharing the same power source
Release notes t.o.v. RC2:
- Lcd: goto OFF mode on left button long press also when not charging
- Fix getting NTP from public server, no longer getting NTP from dhcp
- Fix powermeasurement for EastronInv
- Only show Circuit menu option when EVMeter configured, thx to devdems!
- Fix Mainsmeter timeout
- parametrize MIN_CURRENT so it can be modified compiletime
Wil je dat ik een github bug indien, of ben je al bekend met deze bug?
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
...Leaf ondersteunt (ook) geen ISO 15118... (maar kan wel snelladen).dingo35 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:22:
[...]
Ieder EV ondersteunt ISO 15118; anders kun je niet snelladen...
[ Voor 5% gewijzigd door Roger_de_Poger op 18-04-2024 12:39 ]
Er zijn nog niet zoveel auto's die ISO 15118 ondersteunen in combinatie met IEC 61851 AC-laders. Dat is waar het hier om gaat.
CHAdeMO is uitstervende ras dus die was ik al vergeten
Ofwel:
- Iedere auto met CSS is compatible.
- Auto's zonder CSS is het afhankelijk of de maker ISO15118 heeft ingebouwd.
Ingediend: https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/54adjego schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:37:
[...]
Hey @dingo35 Heb je toevallig al gehoord van een eventuele bug mbt de solar_stop_time. Ik zie mooi in de UI dat hij zegt binnen zoveel seconden te gaan stoppen met laden, er is geen wijziging in opbrengst op dat moment maar toch wordt de timer weer gereset. Hij gaat dus nooit uit zichzelf uit lijkt er bij mij te gebeuren.
Wil je dat ik een github bug indien, of ben je al bekend met deze bug?
Die WiCAN ziet er goed uit. Heb je die moeten importeren uit Australie? En heb je het voor elkaar gekregen om deze direct in home-assistant te laten zetten dmv MQTT?Jazsie schreef op woensdag 17 april 2024 @ 21:27:
[...]
Ik had gewoon een BT dongle die gekoppeld is aan een oude android telefoon met EVnotify, deze stuurt de SOC waarde door naar ABRP maar kan je ook dus ook naar Home Assistant of dergelijke sturen.
Vervolgens ben ik overgestapt naar WiCAN, die stuurt rechtstreeks via Wifi naar MQTT de SOC waarde.
Reden voor WiCAN is puur gemak, kant en klaar bouwsel en werkt gewoon top en geen oude android telefoon nodig als "gateway".
Maar dat is dus enkel wanneer auto voor de deur staat, dus heb daarnaast nog gewoon de app.
[...]
Klopt, je auto moet kunnen snelladen, dat zijn auto's die sowieso compatibel zijn want die maken al gebruik van de ISO 15118 standaard om te communiceren.
De rest van de auto's -die niet kunnen snelladen- die reeds rondrijden is het afhankelijk of men de ISO 15118 standaard heeft ingebouwd, zal voornamelijk gelden voor PHEV die niet kunnen snelladen.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Je had de fix al gezien denk ik in het closed issue? Bij mij loste die build in het andere issue het probleem op.
https://nl.mouser.com/Pro...j71Wb1eVeZx56VOjoUg%3D%3DPossible schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:27:
[...]
Die WiCAN ziet er goed uit. Heb je die moeten importeren uit Australie? En heb je het voor elkaar gekregen om deze direct in home-assistant te laten zetten dmv MQTT?
WiCAN aansturen via de API met NodeRed. Via PID de juiste waarde (SOC bv) ophalen.
https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/releases/tag/v3.5.1
Changes:
- Fixed a major bug where the SolarStopTimer was reset periodically when feeding the MainsMeter current API with a period time lower than 2 seconds
- Add RFIDlastread to MQTT and REST API, so now you can automate your billing process
- Some internal logging and cpu usage optimizations
edit: @dingo35 misschien een automatische refresh van de update pagina (of redirect naar de main URL) 10 seconden nadat de upload klaar is? Want nu blijft hij hangen op "Uploaded xxxxxxxx of xxxxxxxxx" en moet je handmatig de pagina weer wijzigen - en ik ben altijd een beetje voorzichtig met de reden "issie nu klaar of niet? verstoor ik iets?"
[ Voor 70% gewijzigd door Hmmbob op 19-04-2024 10:36 ]
Jazeker en al meteen geïnstalleerd gisteren en werkt! Lekker snelle fix @dingo35THM0 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:23:
[...]
Je had de fix al gezien denk ik in het closed issue? Bij mij loste die build in het andere issue het probleem op.
EDIT: En nu geupdate naar 3.5.1
[ Voor 5% gewijzigd door adjego op 19-04-2024 10:48 ]
Als ik nu de stekker in de auto stop, dan gaat deze meteen automatisch laden. Ik zou dit graag zelf willen bepalen.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Zeker. Key is wel dat je zelf de mode op "Off" zet na het laden. Ik heb het zo opgelost:Possible schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:31:
Vraagje... Is het ook mogelijk dat de SmartEVSE pas gaat laden zodra je zelf de switch omzet (Die ik in HA heb).
Als ik nu de stekker in de auto stop, dan gaat deze meteen automatisch laden. Ik zou dit graag zelf willen bepalen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
| automation: - id: ev_handle_automatic_cheapest_charge alias: "Laad de auto tijdens de goedkoopste uren" description: "Automatically charge my car in the cheapest hours" mode: single trigger: - platform: state entity_id: sensor.ev_smart_charging_charging to: "on" from: "off" id: ev_cheapest_charge_start - platform: state entity_id: sensor.ev_smart_charging_charging to: "off" from: "on" id: ev_cheapest_charge_stop action: - alias: "Choose to start or stop charging" choose: - conditions: - condition: trigger id: ev_cheapest_charge_start sequence: - alias: "Select SMART charging option" service: select.select_option target: entity_id: select.smartevse_6360_mode data: option: Smart - conditions: - condition: trigger id: ev_cheapest_charge_stop sequence: - alias: "Select charging option OFF" service: select.select_option target: entity_id: select.smartevse_6360_mode data: option: "Off" |
Ik gebruik de EV Smart Charging custom component, die bepaalt wanneer er geladen wordt (ipv ikzelf met een switch) op basis van de dynamische energieprijzen. Principe blijft gelijk.
Bron: https://github.com/hmmbob...d%20floor/Outside/ev.yaml (ik stuur mezelf ook nog een notificatie, kan je hier ook terug zien)
edit:
Je kan ook een automation maken die kijkt of je auto nog verbonden is (sensor.smartevse_6360_evplugstate) en zodra de verbinding weg valt de mode automatisch op "Off" zet
[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 19-04-2024 11:56 ]
Maar dat is op basis van een dynamisch contract die plugin?Hmmbob schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:53:
[...]
Zeker. Ik heb het zo opgelost:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 automation: - id: ev_handle_automatic_cheapest_charge alias: "Laad de auto tijdens de goedkoopste uren" description: "Automatically charge my car in the cheapest hours" mode: single trigger: - platform: state entity_id: sensor.ev_smart_charging_charging to: "on" from: "off" id: ev_cheapest_charge_start - platform: state entity_id: sensor.ev_smart_charging_charging to: "off" from: "on" id: ev_cheapest_charge_stop action: - alias: "Choose to start or stop charging" choose: - conditions: - condition: trigger id: ev_cheapest_charge_start sequence: - alias: "Select SMART charging option" service: select.select_option target: entity_id: select.smartevse_6360_mode data: option: Smart - conditions: - condition: trigger id: ev_cheapest_charge_stop sequence: - alias: "Select charging option OFF" service: select.select_option target: entity_id: select.smartevse_6360_mode data: option: "Off"
Ik gebruik de EV Smart Charging custom component, die bepaalt wanneer er geladen wordt (ipv ikzelf met een switch) op basis van de dynamische energieprijzen. Principe blijft gelijk.
Bron: https://github.com/hmmbob...d%20floor/Outside/ev.yaml (ik stuur mezelf ook nog een notificatie, kan je hier ook terug zien)
Dat staat erbij, ja.Possible schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:56:
Maar dat is op basis van een dynamisch contract die plugin?
Het principe van je automatisering blijft gelijk: in mijn geval kijk ik naar een sensor van die component die zegt "jep, laden maar - het is nu goedkoop" maar daar kan je ook een andere sensor voor gebruiken (je switch bijvoorbeeld).
De echte oplossing voor je vraag zit in de edit van de vorige post:
Zodra je de stekker dus uit je auto haalt, zet je dan het laadpunt op "Off". Voorbeeldje (zet een helper uit ipv het laadpunt): https://github.com/hmmbob...r/Outside/ev.yaml#L66-L90Hmmbob schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:53:
edit:
Je kan ook een automation maken die kijkt of je auto nog verbonden is (sensor.smartevse_6360_evplugstate) en zodra de verbinding weg valt de mode automatisch op "Off" zet
[ Voor 10% gewijzigd door Hmmbob op 19-04-2024 12:00 ]
Thanks, ik ga er eens mee stoeienHmmbob schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:59:
[...]
Dat staat erbij, ja.
Het principe van je automatisering blijft gelijk: in mijn geval kijk ik naar een sensor van die component die zegt "jep, laden maar - het is nu goedkoop" maar daar kan je ook een andere sensor voor gebruiken (je switch bijvoorbeeld).
De echte oplossing voor je vraag zit in de edit van de vorige post:
[...]
Zodra je de stekker dus uit je auto haalt, zet je dan het laadpunt op "Off". Voorbeeldje (zet een helper uit ipv het laadpunt): https://github.com/hmmbob...r/Outside/ev.yaml#L66-L90
Eigenlijk is voor mij het volgende voldoende:
-SoC zal d.m.v. de WiCAN uitgelezen worden.
BIj inpluggen auto --> Laden -- Als SoC 85% is > Uitzetten. Ongeacht wanneer dit gebeurd is niet van toepassing. Gaat puur dat ie bij 80/85% stopt met laden en ''klaar'' is
Voor in de toekomst (Als salderen verdwijnt / dynamisch contract er komt, kan ik het gaan uitbreiden).
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| - alias: EV opladen als SoC onder 80%is' trigger: - platform: state entity_id: sensor.soc.ioniq condition: - condition: numeric_state entity_id: sensor.soc.ioniq below: 65 action: - service: switch.turn_on entity_id: switch.smartevse - service: notify.mobile_app_iphone_van_xxx data: title: "EV Opladen" message: "Batterij is nu: {{ states.sensor.soc.state }}% , auto is aan het opladen" data: push: category: 'EV' sound: name: default critical: 1 volume: 1.0 |
[ Voor 46% gewijzigd door Possible op 19-04-2024 16:15 ]
Die spiffs.bin zit nog wel degelijk los in 3.5.1, maar daar heb je niets van gemerkt omdat jij downgraded van een develop-versie (die ik alpha 3.5.1 had genoemd maar die dus beter alpha 3.5.2 of alpha 3.6 had kunnen heten, vanwege de ingevoegde bugfix-release). En op je spiffs partitie stonden de bestanden nog, geen wijzigingen tussen 3.5.0 en 3.5.1 .Hmmbob schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:32:
Top hoe ook de spiffs nu gewoon ingebakken zit. Lekker makkelijk updaten!
edit: @dingo35 misschien een automatische refresh van de update pagina (of redirect naar de main URL) 10 seconden nadat de upload klaar is? Want nu blijft hij hangen op "Uploaded xxxxxxxx of xxxxxxxxx" en moet je handmatig de pagina weer wijzigen - en ik ben altijd een beetje voorzichtig met de reden "issie nu klaar of niet? verstoor ik iets?"
Vwb de pagina afhandeling na de upload, helemaal gelijk, maar ik ben niet zo'n http/html/javascript koning, dus ik zie graag de PR verschijnen (op de mqtt branch, niet de master want die is zover nog niet).
Deze raw data heb ik nu:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
| { "version": "v3.5.1", "serialnr": 7162, "mode": "SMART", "mode_id": 3, "car_connected": true, "wifi": { "status": "WL_CONNECTED", "ssid": "xxxxxx", "rssi": -45, "bssid": "xxxx" }, "evse": { "temp": 26, "temp_max": 65, "connected": true, "access": true, "mode": 1, "loadbl": 0, "pwm": 102, "solar_stop_timer": 0, "state": "Connected to EV", "state_id": 1, "error": "None", "error_id": 0, "rfid": "Not Installed" }, "settings": { "charge_current": 60, "override_current": 0, "current_min": 6, "current_max": 16, "current_main": 25, "current_max_circuit": 16, "current_max_sum_mains": 600, "solar_max_import": 0, "solar_start_current": 4, "solar_stop_time": 10, "enable_C2": "Not present", "modem": "Not present", "mains_meter": "API", "starttime": 0, "stoptime": 0, "repeat": 0 }, "mqtt": { "host": "", "port": 1883, "topic_prefix": "SmartEVSE-7162", "username": "", "password_set": false, "status": "Disconnected" }, "home_battery": { "current": 0, "last_update": 0 }, "ev_meter": { "description": "Disabled", "address": 12, "import_active_power": 0, "total_kwh": 0, "charged_kwh": 0, "currents": { "TOTAL": 0, "L1": 0, "L2": 0, "L3": 0 }, "import_active_energy": 0, "export_active_energy": 0 }, "mains_meter": { "import_active_energy": 0, "export_active_energy": 0 }, "phase_currents": { "TOTAL": -110, "L1": -10, "L2": -50, "L3": -50, "last_data_update": 1713623350, "original_data": { "TOTAL": -110, "L1": -10, "L2": -50, "L3": -50 } }, "backlight": { "timer": 0, "status": "OFF" } } |
Vannacht ging hij na het inpluggen meteen laden.
Heb het ook wel eens gehad bij een openbare paal, dus ik denk dat het meer aan de auto ligt dan aan de EVSE.
Nee, is een Lynk & Co. Hij zit nog wel voor 70% vol ofzo. Maar hij geeft juist aan dat er iets met de kabel is. Al meerdere keren opnieuw ingeplugd.Hmmbob schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:39:
Klinkt als een Hyundai? Ik heb heel soms dat ik in de Bluelink app moet aangeven dat laden moet starten - alsof er iets in de communicatie tussen auto en smartevse niet goed gaat.
Heb het ook wel eens gehad bij een openbare paal, dus ik denk dat het meer aan de auto ligt dan aan de EVSE.
Wat ook opvallend is als ik hem acces denied zet, dan gaat de locking pin niet naar beneden, terwijl dat eerst wel was. Ik ben ook nog wel zoekende hierin hoor, heb pas een keer of 4 geladen thuis.
Edit: De grannylader heeft hetzelfde. Ik ga naar het Lynk & Co topic
[ Voor 4% gewijzigd door Ferrox1 op 20-04-2024 17:03 ]
Hij wil nu helemaal niet meer beginnen. Meestal hielp plug er uit/plug erin wel, maar nu ook niet.
Valt mij trouwens op dat soms, als ik dan de evse even spanningsloos maak wat wacht en weer aan, dat hij 'access denied' geeft. Volgende power cycle lost dat op.
Dacht dat het wellicht de laatste release was (Daarmee nog niet geladen) maar downgraden naar 3.50 RC1 helpt niet.
Nog een opmerking: Na reboot wordt mode 'off' terwijl ik normaal op 'smart' heb staan.
Ik ga ff debug-versie erin zetten.
=====
rst:0x1 (POWERON_RESET),boot:0x13 (SPI_FAST_FLASH_BOOT)
configsip: 0, SPIWP:0xee
clk_drv:0x00,q_drv:0x00,d_drv:0x00,cs0_drv:0x00,hd_drv:0x00,wp_drv:0x00
mode:DIO, clock div:1
load:0x3fff0030,len:1184
load:0x40078000,len:12804
ho 0 tail 12 room 4
load:0x40080400,len:3032
entry 0x400805e4
[ 5][E][WiFiGeneric.cpp:680] wifiLowLevelInit(): esp_wifi_init 4353
E (430) esp_core_du▒▒͡▒ No core dump partition found!
E (430) esp_core_dump_flash: No core dump partition found!
[ 126][E][Preferences.cpp:483] getString(): nvs_get_str len fail: Timezone NOT_FOUND
[ 480][E][WiFiClient.cpp:242] connect(): connect on fd 49, errno: 118, "Host is unreachable"
Guru Meditation Error: Core 0 panic'ed (IllegalInstruction). Exception was unhandled.
Core 0 register dump:
PC : 0x65766974 PS : 0x00060b30 A0 : 0x80090ec8 A1 : 0x3ffb3f30
A2 : 0x3ffdbe0c A3 : 0x3ffc6c78 A4 : 0x3ffc6c78 A5 : 0x00060b23
A6 : 0x00060b20 A7 : 0x00000001 A8 : 0x8008fd80 A9 : 0x3ffb3f20
A10 : 0x00000000 A11 : 0x63615f74 A12 : 0x00060b20 A13 : 0x00000000
A14 : 0x007bf988 A15 : 0x003fffff SAR : 0x0000001a EXCCAUSE: 0x00000000
EXCVADDR: 0x00000000 LBEG : 0x40084b09 LEND : 0x40084b11 LCOUNT : 0x00000027
Backtrace: 0x65766971:0x3ffb3f30 |<-CORRUPTED
ELF file SHA256: d3ee9909bd24c76e
E (10368) esp_core_dump_flash: Core dump flash config is corrupted! CRC=0x7bd5c66f instead of 0x0
Rebooting...
ets Jul 29 2019 12:21:46
rst:0xc (SW_CPU_RESET),boot:0x13 (SPI_FAST_FLASH_BOOT)
configsip: 0, SPIWP:0xee
clk_drv:0x00,q_drv:0x00,d_drv:0x00,cs0_drv:0x00,hd_drv:0x00,wp_drv:0x00
mode:DIO, clock div:1
load:0x3fff0030,len:1184
load:0x40078000,len:12804
ho 0 tail 12 room 4
load:0x40080400,len:3032
entry 0x400805e4
[ 5][E][WiFiGeneric.cpp:680] wifiLowLevelInit(): esp_wifi_init 4353
E (430) esp_core_du▒▒͡▒ No core dump partition found!
E (430) esp_core_dump_flash: No core dump partition found!
[ 126][E][Preferences.cpp:483] getString(): nvs_get_str len fail: Timezone NOT_FOUND
[ 483][E][WiFiClient.cpp:242] connect(): connect on fd 49, errno: 118, "Host is unreachable"
=====
Diverse keren kabel er in/er uit, maar zie geen log regels. Host unreachable beetje vreemd, want webinterface doet het gewoon. Moest je nog iets doen om debug-info te krijgen? Dit is de 3.50RC1 debug.
[ Voor 66% gewijzigd door rene037 op 21-04-2024 13:38 . Reden: Comm log toegevoegd. ]
Neemt niet weg dat het versturen van diverse commando's en opvragen status niet werkt. Maar in de auto schema aangepast en toen begon hij met granny te laden. (Ik dacht dat te stoppen, maar dat ging niet vanuit auto en/of app, dus netstekker er uit. Maar dan gaat de laadstekker er niet uit. Klep open, touwtje, SmartEvse erin, laden start. pfff. De melding van Bluelink had wel iets duidelijker kunnen zijn.)
Blijft nog ff vraag over debug-info smartevse, want behalve bovenstaande dump gebeurt er niets. Oh je, die crash die je ziet is waarschijnlijk toen ik in menu te snel op knopje < drukte,
Ik zie in mijn home assistant de laatste dagen ook heel veel Blue link errors, en ook de app refreshen gaat zeeeeeer moeizaam.rene037 schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:40:
Remote bediening ook eigenlijk vrijwel niet.
....
Neemt niet weg dat het versturen van diverse commando's en opvragen status niet werkt.
Ah, dat was het:). Kan ook met putty. Ik speciaal groepenkast open om er kabel in te prikken.... domdom.dingo35 schreef op zondag 21 april 2024 @ 15:39:
@rene037 Voor de debug log moet je telnetten naar je SmartEVSE.
Ik hoop dat iemand hier tijd in wil stoppen om dit toe te voegen. Zeker in combinatie met variabele contracten, uitgesteld laden en mogelijk vandalisme of een andere onvolkomenheid kan er het per ongeluk niet laden hiermee voorkomen worden. Nu gebruik ik al uitgesteld laden naar volle tevredenheid maar er zit altijd in mijn achterhoofd, als die plug aan de muurkant er maar niet uitligt.
https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/59
Stomme vraag wellicht maar hoe kom je aan de juiste PID? Ik heb het geprobeerd met mijn Volvo XC90, ook met de app RealDash maar ik krijg niks te zien. Overigens zie ik wel mqtt data maar ik wordt er (nog) niet erg wijs uit.Jazsie schreef op donderdag 18 april 2024 @ 18:54:
[...]
https://nl.mouser.com/Pro...j71Wb1eVeZx56VOjoUg%3D%3D
WiCAN aansturen via de API met NodeRed. Via PID de juiste waarde (SOC bv) ophalen.
https://github.com/iternio/ev-obd-pids
https://github.com/JejuSoul/OBD-PIDs-for-HKMC-EVs
Zitten overigens geen Hybrid tussen, enkel BEV. Volgens mij is jouw Volvo een -plugin- Hybrid.
Plan
Het uitgangspunt hierbij was om het zo onopvallend mogelijk af te werken, aangezien de laadplek zich op een publieke parkeerplaats direct achter mijn tuin bevindt. Daarnaast heb ik de meterkast op zo'n manier uitgebreid/ingericht dat er binnenkort een secundair allocatiepunt (SAP) onder geplaatst kan worden, zodat ik de EV onafhankelijk van de rest van het huis op een dynamisch contract kan sturen. Vandaar ook de keuze voor een extra ABB groepenkast van hetzelfde formaat.Wat betreft de kabel van meterkast naar schuur heb ik in het kader van future-proofing gekozen voor een 5x6mm kabel. Mocht de situatie in de toekomst veranderen en er meer stroom nodig zijn, kan de kabel het in ieder geval hebben.
Voor de load balancing heb ik het geluk dat mijn slimme meter nog geen drie maanden oud is en netjes elke seconde een waarde per fase weergeeft. Deze publiceer ik dan ook continu op het daarvoor bestemde MQTT topic. Dat scheelt weer een sensorbox
Daarbij ben ik, na een aantal keren misgegrepen te hebben naar de juiste onderdelen, uitgekomen op het volgende:
Boodschappenlijst
Aantal | Onderdeel | Prijs | Winkel | Link |
---|---|---|---|---|
1 | SmartEVSE v3 controller | € 149,00 | Stegen Electronics | https://www.stegen.com/nl...mart-evse-controller.html |
1 | Iskra Contactor 32A 4polen 230V | € 26,00 | Stegen Electronics | https://www.stegen.com/nl...ctor-32a-4polen-230v.html |
1 | Type 2 Socket (plat) met bedrading en Actuator | € 119,00 | Stegen Electronics | https://www.stegen.com/nl...tuator-aansluitkabel.html |
1 | Behuizing IP65 met DIN rail | € 38,00 | Stegen Electronics | https://www.stegen.com/nl...ng-ip65-met-din-rail.html |
1 | Chint aardlekschakelaar 4-polig 63A 30mA type B | € 130,85 | Laadpaal24 | https://www.laadpaal24.nl...63a-30ma-type-b-2015tb63/ |
1 | Mantelbuis 50mm rood rol 25 meter | € 35,39 | Voordeelelektra | https://voordeelelektra.nl/mantelbuis-50mm-rood-rol-25-meter |
1 | ABB Automaat 3P+N B20 S203-B20NA | € 32,67 | Sander Vunderink | https://www.sandervunderi...allatieautomaat-3p-n.html |
1 | ABB hoofdschakelaar mistral-lijn 4-P 40A | € 28,31 | Sander Vunderink | https://www.sandervunderi...ijn-4-p-40a-sd204-40.html |
1 | ABB Lege groepenkast 22x33cm HLD33 | € 83,61 | Sander Vunderink | https://www.sandervunderi...enkast-22x33cm-hld33.html |
2 | Wago Topjob 2-draads 6 mm grijs (2006-1201) | € 4,02 | Elektrototaalmarkt | https://www.elektrototaal...rbindingsrijgklem-4156109 |
1 | Wago Topjob 3-draads 6mm aarde (2016-1307) | € 8,58 | Elektrototaalmarkt | https://www.elektrototaal...2016-aardrijgklem-4156135 |
1 | Wago Topjob 3-draads 6mm blauw (2016-1304) | € 5,11 | Elektrototaalmarkt | https://www.elektrototaal...rbindingsrijgklem-4102634 |
1 | Wago Topjob 3-draads 6mm grijs (2016-1301) | € 5,11 | Elektrototaalmarkt | https://www.elektrototaal...rbindingsrijgklem-4156134 |
1 | ABB Haf Hafonorm - Metaalschroef | € 0,22 | Elektrototaalmarkt | https://www.elektrototaal...orm-metaalschroef-4183271 |
25 | YMvK kabel 5x6 per meter | € 135,00 | Elektramat | https://www.elektramat.nl/ymvk-kabel-5x6-per-meter/ |
Totaal (Exclusief verzending): € 800,65.
Eindresultaat
Uiteindelijk is dit het resultaat geworden (zie foto's), met de SmartEVSE behuizing in de schuur en enkel de socket beschikbaar vanaf de buitenkant. Momenteel schakel ik de lader nog handmatig in na aansluiten, maar het plan is om dit verder automatisch via Home Assistant aan te sturen: Wanneer voertuig verbonden, controleer of auto thuis is en stekker aangesloten heeft == starten met laden als tarief goedkoop genoeg is.Om de SmartEVSE van Wi-Fi te voorzien heb ik gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om buiten een access point te plaatsen, waarbij ik gelijk het Wi-Fi probleem in de tuin ook direct heb opgelost
Binnenkort start er in onze gemeente een (tweede) pilot met EV-kabelgoottegels. Zodra deze geplaatst zijn is het plaatje van een onopvallend laadpunt wat mij betreft helemaal compleet.
Al met al een leuke kluservaring rijker en zeer tevreden met het eindresultaat. Dank aan allen die hun ervaring-/problemen hier hebben gedeeld, daar heb ik veel aan gehad!
:strip_exif()/f/image/sOI3yd9XqWTDKVL9216XxrnA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IWJRTxfhQdjXUYkk7fU1pALS.jpg?f=fotoalbum_large)
Zeker in een schuur (vallende stepjes, harken etc) mag je nog wel de losse aders in een buis doen en beide kabels in ieder geval bij het laagste punt beugelen. Dat ziet er niet alleen netter uit, maar verkleint echt risico's.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Wil er misschien ook 1 kopen zodat ik een ioniq 28KWh smart kan gaan laden. De batterij kan volgens mij alleen uitgelezen worden als de auto voorzien wordt van stroom of aan staat.
Bij mijn eGolf gaat deze ook uit wanneer wanneer auto op slot gaat. Voor die tijd is ie al verbonden met wifi en heeft ie de laatste SOC doorgestuurd via MQTT.
Wanneer de auto start met laden blijft deze actief tot dat het laden is gestopt en de auto weer gaat "slapen".
Infeite maakt het dus niet uit dat ie uit gaat, de laatste SOC data heb je dan toch al ontvangen.
Ik heb al veel gezocht maar kom er niet helemaal uit vandaar mijn vraag,
Ik ben in het bezit van een EVhub type 2 16A kan ik deze ombouwen met de mogelijkheid van load balancing ism mijn slimme meter (Landis/Gyr+ E360)?
Zo ja hoe doe ik dat en wat heb ik daar voor nodig of misschien een link/ervaringen?
Alvast bedankt voor de moeite.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Juist ziet er goed uit.JoooostB schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:32:
Na een paar weken "lurken" in dit topic ben ik van de week zelf aan de slag gegaan met het bouwen en plaatsen van de laadpaal op basis van SmartEVSE.
Plan
Het uitgangspunt hierbij was om het zo onopvallend mogelijk af te werken, aangezien de laadplek zich op een publieke parkeerplaats direct achter mijn tuin bevindt. Daarnaast heb ik de meterkast op zo'n manier uitgebreid/ingericht dat er binnenkort een secundair allocatiepunt (SAP) onder geplaatst kan worden, zodat ik de EV onafhankelijk van de rest van het huis op een dynamisch contract kan sturen. Vandaar ook de keuze voor een extra ABB groepenkast van hetzelfde formaat.
Wat betreft de kabel van meterkast naar schuur heb ik in het kader van future-proofing gekozen voor een 5x6mm kabel. Mocht de situatie in de toekomst veranderen en er meer stroom nodig zijn, kan de kabel het in ieder geval hebben.
Voor de load balancing heb ik het geluk dat mijn slimme meter nog geen drie maanden oud is en netjes elke seconde een waarde per fase weergeeft. Deze publiceer ik dan ook continu op het daarvoor bestemde MQTT topic. Dat scheelt weer een sensorbox![]()
Daarbij ben ik, na een aantal keren misgegrepen te hebben naar de juiste onderdelen, uitgekomen op het volgende:
Boodschappenlijst
Aantal Onderdeel Prijs Winkel Link 1 SmartEVSE v3 controller € 149,00 Stegen Electronics https://www.stegen.com/nl...mart-evse-controller.html 1 Iskra Contactor 32A 4polen 230V € 26,00 Stegen Electronics https://www.stegen.com/nl...ctor-32a-4polen-230v.html 1 Type 2 Socket (plat) met bedrading en Actuator € 119,00 Stegen Electronics https://www.stegen.com/nl...tuator-aansluitkabel.html 1 Behuizing IP65 met DIN rail € 38,00 Stegen Electronics https://www.stegen.com/nl...ng-ip65-met-din-rail.html 1 Chint aardlekschakelaar 4-polig 63A 30mA type B € 130,85 Laadpaal24 https://www.laadpaal24.nl...63a-30ma-type-b-2015tb63/ 1 Mantelbuis 50mm rood rol 25 meter € 35,39 Voordeelelektra https://voordeelelektra.nl/mantelbuis-50mm-rood-rol-25-meter 1 ABB Automaat 3P+N B20 S203-B20NA € 32,67 Sander Vunderink https://www.sandervunderi...allatieautomaat-3p-n.html 1 ABB hoofdschakelaar mistral-lijn 4-P 40A € 28,31 Sander Vunderink https://www.sandervunderi...ijn-4-p-40a-sd204-40.html 1 ABB Lege groepenkast 22x33cm HLD33 € 83,61 Sander Vunderink https://www.sandervunderi...enkast-22x33cm-hld33.html 2 Wago Topjob 2-draads 6 mm grijs (2006-1201) € 4,02 Elektrototaalmarkt https://www.elektrototaal...rbindingsrijgklem-4156109 1 Wago Topjob 3-draads 6mm aarde (2016-1307) € 8,58 Elektrototaalmarkt https://www.elektrototaal...2016-aardrijgklem-4156135 1 Wago Topjob 3-draads 6mm blauw (2016-1304) € 5,11 Elektrototaalmarkt https://www.elektrototaal...rbindingsrijgklem-4102634 1 Wago Topjob 3-draads 6mm grijs (2016-1301) € 5,11 Elektrototaalmarkt https://www.elektrototaal...rbindingsrijgklem-4156134 1 ABB Haf Hafonorm - Metaalschroef € 0,22 Elektrototaalmarkt https://www.elektrototaal...orm-metaalschroef-4183271 25 YMvK kabel 5x6 per meter € 135,00 Elektramat https://www.elektramat.nl/ymvk-kabel-5x6-per-meter/
Totaal (Exclusief verzending): € 800,65.
Eindresultaat
Uiteindelijk is dit het resultaat geworden (zie foto's), met de SmartEVSE behuizing in de schuur en enkel de socket beschikbaar vanaf de buitenkant. Momenteel schakel ik de lader nog handmatig in na aansluiten, maar het plan is om dit verder automatisch via Home Assistant aan te sturen: Wanneer voertuig verbonden, controleer of auto thuis is en stekker aangesloten heeft == starten met laden als tarief goedkoop genoeg is.
Om de SmartEVSE van Wi-Fi te voorzien heb ik gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om buiten een access point te plaatsen, waarbij ik gelijk het Wi-Fi probleem in de tuin ook direct heb opgelost![]()
Binnenkort start er in onze gemeente een (tweede) pilot met EV-kabelgoottegels. Zodra deze geplaatst zijn is het plaatje van een onopvallend laadpunt wat mij betreft helemaal compleet.
Al met al een leuke kluservaring rijker en zeer tevreden met het eindresultaat. Dank aan allen die hun ervaring-/problemen hier hebben gedeeld, daar heb ik veel aan gehad!![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat ik me bij die Type 2 socket afvraag is wat de maximale wanddikte mag zijn die hij aankan?
Wat ik me voorstel:
- je hebt in de houten wand een gat geboord met de diameter van de cilinder van de socket.
- dan aan de binnenkant de plaat met de moertjes erop gemonteerd en aangedraaid.
- dan de actuator erop gemonteerd
Hoe dik mag de wand zijn voordat je in de problemen komt met de actuator?
Als ik naar de asjes kijk waar de moertjes opzitten lijkt het me dat je max een centimeter hebt.
Kun je hier iets over zeggen?