Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:08
ok, klinkt goed, as zondag eerst maar eens de laadpaal aan de praat krijgen.
En dan de zondag erop met koffie en opgestropen mouwen wat gaan configureren.

Ik zie al in de howtoflash.txt dat het flashen simpel is
-surf to http://your-smartevse/update
-select the firmware.bin from this archive, OR if you want the debug version (via telnet over your wifi),
rename firmware.debug.bin to firmware.bin and select that. YOU CANNOT FLASH A FILE WITH ANOTHER NAME!
-if you get FAIL, check your wifi connection and try again;
-after OK, select spiffs.bin from this archive;
-if you get FAIL, check your wifi connection and try again;
-after OK, wait 10-30 seconds and your new firmware including the webserver should be online!
Dan als laatste nog de kwh meter.
Ik zie de Eastron SDM72D-M V2 vaak genoemd.
Die sluit ik dan via modubus aan op de smartesve.
Klopt het dat die het dan ook weer door kan geven naar HA via bijv mqtt?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Driek schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:04:
ok, klinkt goed, as zondag eerst maar eens de laadpaal aan de praat krijgen.
En dan de zondag erop met koffie en opgestropen mouwen wat gaan configureren.

Ik zie al in de howtoflash.txt dat het flashen simpel is

[...]

Dan als laatste nog de kwh meter.
Ik zie de Eastron SDM72D-M V2 vaak genoemd.
Die sluit ik dan via modubus aan op de smartesve.
Klopt het dat die het dan ook weer door kan geven naar HA via bijv mqtt?
Dat kan, de SmartEVSE publiceert die waarden op de. MQTT server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
klopt het dat ik de modbus van de smd72d aansluit op de smartesve via de A/B/GND, en dus 3 aders voldoende is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
yes. stel het juiste modbus adres in op de evse. vaak komt dat kort in het display vd meter voorbij bij opstarten.

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Nou de laadpaal werkt!
Alles aangesloten, dubbelchecken en daarna de stroom erop.
Geen vonken dus stekkeren maar :)

Ik heb een smartesve en de knop erbij besteld.
Nu gaat de auto direct laden bij inpluggen, kan ik instellen dat de knop het eerst moet bevestigen?
Krijg dat niet gevonden alle knoppen in het menu geprobeerd.

Draai nog de standaard software, klopt het dat op de smartesve portal er weinig te zien is?
Ik zie de status, met hoeveel hij laadt en de temperature, menu etc doet niks.

Maar zo snel mogelijk updaten naar de dingo35 firmware?
Ik neem aan dat updaten niet moet als de auto aan het laden is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:00
Driek schreef op zondag 7 april 2024 @ 17:04:
Nou de laadpaal werkt!
Alles aangesloten, dubbelchecken en daarna de stroom erop.
Geen vonken dus stekkeren maar :)

Ik heb een smartesve en de knop erbij besteld.
Nu gaat de auto direct laden bij inpluggen, kan ik instellen dat de knop het eerst moet bevestigen?
Krijg dat niet gevonden alle knoppen in het menu geprobeerd.
Je kunt instellen dat de knop de laadpaal vergrendeld/ontgrendelt
Draai nog de standaard software, klopt het dat op de smartesve portal er weinig te zien is?
Ik zie de status, met hoeveel hij laadt en de temperature, menu etc doet niks.
Klopt
Maar zo snel mogelijk updaten naar de dingo35 firmware?
Ik neem aan dat updaten niet moet als de auto aan het laden is?
Jij mag nooit meer raden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Zo, de smartesve is geflashed naar dingo35.
De P1-gegevens worden inmiddels ontvangen.
Hiervoor deze uitleg gevolgd.
https://github.com/dingo3.../p1_dsmr_to_SmartEVSE_API
Dus een paar template sensors en een automation.

Nu wil ik mijn zonnepanelen ook doorgeven.
Kan neem ik aan via dezelfe template sensor?
Moeten ze nog een specifieke naam hebben zodat de smartesve ze snapt?

Daarnaast krijg ik nog niet gevonden hoe ik de SDM72D-M aanmeld.
Ik heb fotos gemaakt bij het aanzetten, dus heb de code, maar geen idee waar ik dit moet invoeren.
En als dit dan lukt hoe krijg ik deze gegevens dan ook weer naar HA, zodat ik dit in het energy dashboard kan toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 00:07
Is er ook al een eigenbouw laadpaal welke werkt met tibber gridrewards?

Wil het namelijk gebruiken voor een Thuisaccu ipv een elektrische auto.

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Driek schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:32:
Zo, de smartesve is geflashed naar dingo35.
De P1-gegevens worden inmiddels ontvangen.
Hiervoor deze uitleg gevolgd.
https://github.com/dingo3.../p1_dsmr_to_SmartEVSE_API
Dus een paar template sensors en een automation.

Nu wil ik mijn zonnepanelen ook doorgeven.
Kan neem ik aan via dezelfe template sensor?
Moeten ze nog een specifieke naam hebben zodat de smartesve ze snapt?

Daarnaast krijg ik nog niet gevonden hoe ik de SDM72D-M aanmeld.
Ik heb fotos gemaakt bij het aanzetten, dus heb de code, maar geen idee waar ik dit moet invoeren.
En als dit dan lukt hoe krijg ik deze gegevens dan ook weer naar HA, zodat ik dit in het energy dashboard kan toevoegen?
Als je de P1 kunt ontvangen, heb je ook de pv-opwek. Da's namelijk wat je teruglevert. Smartevse zal proberen om je slimme meter op "nul" te houden. Bekijk bovenstaande code maar goed. Het is een omslachtige manier om te bepalen welke kant de energie opgaat én om dat te vertalen naar een positief of negatief getal (Amperes). Met een DSMR 5 slimme meter zou dat een stuk eenvoudiger kunnen.
Als je smartevse in SMART mode zet, kun je wederom door de menu's fippen en kom je ook evmeter tegen. Daar kies je een modbusmeter en vul je het adres in. De doc's zijn erg sumier en het zou goed zijn als er een nieuwe versie met functiebeschrijvingen etc komt. Omdat er een paar verschillende versies firmware zijn, is het soms verwarrend. Ja, ik loop er ook mee te stoeien... Blijf je vragen stellen, dan komt het goed.

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Roger_de_Poger schreef op maandag 8 april 2024 @ 00:26:
[...]

Als je de P1 kunt ontvangen, heb je ook de pv-opwek. Da's namelijk wat je teruglevert. Smartevse zal proberen om je slimme meter op "nul" te houden. Bekijk bovenstaande code maar goed. Het is een omslachtige manier om te bepalen welke kant de energie opgaat én om dat te vertalen naar een positief of negatief getal (Amperes). Met een DSMR 5 slimme meter zou dat een stuk eenvoudiger kunnen.
Als je smartevse in SMART mode zet, kun je wederom door de menu's fippen en kom je ook evmeter tegen. Daar kies je een modbusmeter en vul je het adres in. De doc's zijn erg sumier en het zou goed zijn als er een nieuwe versie met functiebeschrijvingen etc komt. Omdat er een paar verschillende versies firmware zijn, is het soms verwarrend. Ja, ik loop er ook mee te stoeien... Blijf je vragen stellen, dan komt het goed.
zo, ik ben ook weer wakker, ergens in mijn hoofd stond EV meter voor Zonnepanelen :)
Maar nee, de production en consumption worden als het goed is doorgegeven.
EV-meter is dus de kwh-meter, vanavond maar eens kijken. Blijft wel mijn vraag, de smartesve ziet dus alleen production als zon, en niet de echte opwek. Is dan de solarstand dat hij alleen wat er retour het net op gaat, gaat gebruiken. Ook al zijn de zonnepanelen dan meer aan het opwekken?

Hoe krijg ik die dan via mqtt weer naar HA, ik zie nergens waar of hoe ik de smartesve net de mqtt server kan laten praten.
In de portal ook nergens een menu waar ik dan kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
EVmeter is de meter die meet wat je de auto in pompt.
MainsMeter is de meter die de imp/exp van de netmeter (P1) meet.
Ik laat de evt thuisbatterij effe buiten beschouwing, want niet relevant als je die niet hebt.

De opbrengst van de zonnepanelen (PV) is niet relevant. Wat relevant is, is wat je overhoudt na een stukje eigen consumptie. Maw; wat ga je terugpompen het net in? Dát deel wordt geregisteerd in de netmeter (P1) en krijgt het label "PV opbrengst" en wordt gebruikt in de solar-modus.

Met bovenstaande datasets heb je alle relevante info aan boord van Smartevse en kan de slimmigheid van start.

Heb je een mqtt broker in HA draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• opel corsa
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-06 12:56
Jaren terug mijn laadpaal zelf gemaakt en gekoppeld met Domoticz via Mysensor objecten.

Met dank aan deze tips YouTube: DIY Level 2 EV Charger Part 1 - The J1772 Standard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:45
Driek schreef op maandag 8 april 2024 @ 08:31:
[...]

zo, ik ben ook weer wakker, ergens in mijn hoofd stond EV meter voor Zonnepanelen :)
Maar nee, de production en consumption worden als het goed is doorgegeven.
EV-meter is dus de kwh-meter, vanavond maar eens kijken. Blijft wel mijn vraag, de smartesve ziet dus alleen production als zon, en niet de echte opwek. Is dan de solarstand dat hij alleen wat er retour het net op gaat, gaat gebruiken. Ook al zijn de zonnepanelen dan meer aan het opwekken?

Hoe krijg ik die dan via mqtt weer naar HA, ik zie nergens waar of hoe ik de smartesve net de mqtt server kan laten praten.
In de portal ook nergens een menu waar ik dan kan instellen.
My 2cts,
Zie de smartEVSE vooral als een “out of the box” oplossing met behoorlijk veel mogelijkheden. Zoals netstroom bewaking en Solar preference.
Maar tegelijkertijd… als je heel specifieke eisen hebt kan het handiger zijn dankbaar gebruik te maken van de api en de hele control in eigen software te doen.
Dat doe ik momenteel naar alle tevredenheid (en met nadruk op “dankbaar gebruik van de api”, dit is by now way bedoeld als kritiek).
In mijn geval vooral gedreven omdat mijn oude dmrs meter zonder info per fase niet ondersteund wordt.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Stefannn schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:46:
[...]
In mijn geval vooral gedreven omdat mijn oude dmrs meter zonder info per fase niet ondersteund wordt.
Ik had dit probleem ook maar omdat mijn meter voorkwam op deze lijst is-ie gratis vervangen door een nieuwer exemplaar. Moest dat wel zelf aanvragen bij Enexis. De meters zijn dus getagged maar worden niet preventief vervangen.

[ Voor 11% gewijzigd door mukky op 08-04-2024 10:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Ik heb een Sessy, PV, EV én HomeAssistant. Ideale speeltuin om met SmartEVSE te (gaan)spelen.
Als je alles goed configureert, ziet het er zo uit.
Onder de motorkap:
-MainsMeter(P1)>USB>HA,
-EVMeter>modbus MID meter>HA
-ThuisBatterij>modbus MID meter>HA
-MQTT broker op HA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5WsBJLn-Ou-j-ZMYYlRYoTPTl0k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jo8lO3V6zQl8dt4D8FmFLZI3.png?f=fotoalbum_large

config in HA:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
      - sensor:
          - name: "nettocurrent_l1"
            unique_id: nettocurrent_l1
            unit_of_measurement: A
            device_class: current
            state: >
              {% set solarl1 = states('sensor.electricity_meter_energieproductie_fase_l1') | float(0) %}
              {% set currentl1 = states('sensor.electricity_meter_stroom_fase_l1') | float(0) %}
              {{ currentl1 * -1 if solarl1 > 0 else currentl1 }}
            availability: >
              {{ states('sensor.electricity_meter_energieproductie_fase_l1') | is_number and 
                states('sensor.electricity_meter_stroom_fase_l1') | is_number }}
      - sensor:
          - name: "nettocurrent_l2"
            unique_id: nettocurrent_l2
              {% set solarl2 = states('sensor.electricity_meter_energieproductie_fase_l2') | float(0) %}
              {% set currentl2 = states('sensor.electricity_meter_stroom_fase_l2') | float(0) %}
              {{ currentl2 * -1 if solarl2 > 0 else currentl2 }}
              {{ states('sensor.electricity_meter_energieproductie_fase_l2') | is_number and 
                states('sensor.electricity_meter_stroom_fase_l2') | is_number }}
      - sensor:
          - name: "nettocurrent_l3"
            unique_id: nettocurrent_l3
              {% set solarl3 = states('sensor.electricity_meter_energieproductie_fase_l3') | float(0) %}
              {% set currentl3 = states('sensor.electricity_meter_stroom_fase_l3') | float(0) %}
              {{ currentl3 * -1 if solarl3 > 0 else currentl3 }}
              {{ states('sensor.electricity_meter_energieproductie_fase_l3') | is_number and 
                states('sensor.electricity_meter_stroom_fase_l3') | is_number }}

...en in automations:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
- id: '1712155506227'
  alias: EVSE data MQTT
  description: ''
  trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: /2
  condition: []
  action:
  - service: mqtt.publish
    data_template:
      topic: SmartEVSE/Set/MainsMeter
      payload: ' 
        {{ ((states(''sensor.nettocurrent_l1'')|float) * 10 ) | round(0) }}:
        {{ ((states(''sensor.nettocurrent_l2'')|float) * 10 ) | round(0) }}:
        {{ ((states(''sensor.nettocurrent_l3'')|float) * 10 ) | round(0) }}'
    data_template:
      topic: SmartEVSE/Set/HomeBatteryCurrent
      payload: '{{ (states(''sensor.sessy_smartevse_a'')|float ) | round(0) }}'
    data_template:
      topic: SmartEVSE/Set/ChargeCurrent
      payload: '{{ (states(''sensor.ev_current'')|float ) | round(0) }}'
    enabled: true
    data_template:
      topic: SmartEVSE/Set/EVMeter
      payload: 0:0:{{ ((states('sensor.ev_current')|float ) * 10 ) | round(0) }}:{{
        ((states('sensor.ev_active_power')|float ) * 1000 ) | round(0) }}:{{ ((states('sensor.ev_total_energy')|float
        ) * 1000 ) | round(0) }}

Ben ik nu een SmartEVSE expert? Zekers niet. Ben flink aan het stoeien geweest om het allemaal uit te vogelen. Ik post ook alle gegevens zodat een ander het wellicht wat sneller voor elkaar krijgt. Enfin...
Nu ik alle data zie verschijnen, ga ik de bestaande laadpaal (Lolo Smart) open maken, de originele ingewanden eruit trekken en SmartEVSE inbouwen. Foto's volgen.

Let op: ik heb een Leaf en laad daarom met één fase (fase 3). Mijn tussenmeter is daarom ook één fase. De oplettende bezoeker ziet dat ik om die reden 2x waarde "0" in de string heb staan om de syntax naar SmartEVSE/EVMeter kloppend te houden.

(ik word helemaal gestoord van dat yaml... en dat zie je ook terug in m'n coding skills... 8)7 )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
Roger_de_Poger schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:24:
EVmeter is de meter die meet wat je de auto in pompt.
MainsMeter is de meter die de imp/exp van de netmeter (P1) meet.
Ik laat de evt thuisbatterij effe buiten beschouwing, want niet relevant als je die niet hebt.

De opbrengst van de zonnepanelen (PV) is niet relevant. Wat relevant is, is wat je overhoudt na een stukje eigen consumptie. Maw; wat ga je terugpompen het net in? Dát deel wordt geregisteerd in de netmeter (P1) en krijgt het label "PV opbrengst" en wordt gebruikt in de solar-modus.

Met bovenstaande datasets heb je alle relevante info aan boord van Smartevse en kan de slimmigheid van start.

Heb je een mqtt broker in HA draaien?
Ja ik snap het verhaal.

Ik heb mqtt broker draaien in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Waar komt dit plaatje vandaan?

Ik heb op de smartesve alleen een zeer eenvoudige portal, kan dus verder weinig zien of instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoooostB
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02-08 11:13
Driek schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:30:
[...]

Ik heb op de smartesve alleen een zeer eenvoudige portal, kan dus verder weinig zien of instellen.
Deze web-interface krijg je zodra je de firmware van dingo35 op de SmartEVSE flasht via het /update endpoint. Let op dat je na het flashen van firmware.bin ook de spiffs.bin flasht, de laatste is namelijk verantwoordelijk voor de web-interface.

Tesla Model 3 AWD 19" 2021 | https://www.tindie.com/products/35869/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Driek schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:30:
[...]

...da's wat ik bedoel met dat er verschillende versies firmware zijn van verschillende ontwikkelaars. Voor je het weet raak je de weg kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
JoooostB schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:36:
[...]

Deze web-interface krijg je zodra je de firmware van dingo35 op de SmartEVSE flasht via het /update endpoint. Let op dat je na het flashen van firmware.bin ook de spiffs.bin flasht, de laatste is namelijk verantwoordelijk voor de web-interface.
Ok, ik moet dus ook de spiffs.bin flashen, dat heb ik er niet uitgehaald. Zal vanavond eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
mukky schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:00:
[...]

Ik had dit probleem ook maar omdat mijn meter voorkwam op deze lijst is-ie gratis vervangen door een nieuwer exemplaar. Moest dat wel zelf aanvragen bij Enexis. De meters zijn dus getagged maar worden niet preventief vervangen.
Dank, helaas gaat dit voor mij niet op (ik heb het ten overvloede ook nog eens gevraagd).

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Driek schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:01:
[...]

Ok, ik moet dus ook de spiffs.bin flashen, dat heb ik er niet uitgehaald. Zal vanavond eens kijken.
Op de update pagina staat het op zich wel benoemd, moet je er alleen wel opnieuw naartoegaan.
Na de initile flash staat er OK, en valt het dus niet op.

mqtt werkt. Nu nog even de EV-meter settings toevoegen.

edit: EV meter ook gelukt.
En het spul via mqtt naar HA, en daar een sensor aangemaakt om aan het Energy Dashboard toe te voegen.

Laatste vraag, kan ik het nu zo maken dat het laden alleen kan starten na het drukken van mijn fysieke knop in de meterkast, of met HA?

[ Voor 24% gewijzigd door Driek op 08-04-2024 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Laatste vraag, kan ik het nu zo maken dat het laden alleen kan starten na het drukken van mijn fysieke knop in de meterkast, of met HA?
Het is HA, dus je kunt helemaal los. Je kunt een automatisering maken dat zodra je de trap oploopt (trigger), je laadpaal aan gaat (doe dan). Heb je de HACS integratie geïnstalleerd? Nou, dan heb je genoeg entiteiten om mee te spelen. >:)

Overigens kan een fysieke knop ook. Stegen (waar je de SmartEVSE hebt gekocht) heeft ook een knop en zelfs een RFID lezer in het assortiment. Voor elk wat wils.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Roger_de_Poger schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:32:
[...]

Het is HA, dus je kunt helemaal los. Je kunt een automatisering maken dat zodra je de trap oploopt (trigger), je laadpaal aan gaat (doe dan). Heb je de HACS integratie geïnstalleerd? Nou, dan heb je genoeg entiteiten om mee te spelen. >:)

Overigens kan een fysieke knop ook. Stegen (waar je de SmartEVSE hebt gekocht) heeft ook een knop en zelfs een RFID lezer in het assortiment. Voor elk wat wils.
ja ik heb dus de fysieke knop.
Dus ik wil de knop of een knop in HA gerbuiken om te laden.
Helaas is de auto sinds zondag nog vol, dus kan weinig echt testen.

Is dit de entiteit die ik in HA moet gebruiken om laden te activeren?
switch.smartevse_power

ik zie trouwens dit in de log van HA:
P1toSmartevse: Error executing script. Error rendering template for call_service at pos 1: ValueError: Template error: float got invalid input 'unavailable' when rendering template '-X POST "http://192.168.178.86/currents?L1={{ states("sensor.nettocurrent_l1") | float*10 }}&L2={{ states("sensor.nettocurrent_l2") | float*10 }}&L3={{ states("sensor.nettocurrent_l3") | float*10 }}" -H "accept: application/json" -H "Content-Type: application/json" -d {}' but no default was specified
P1toSmartevse: Already running
De waardes komen op zich in de smartesve terecht maar geen idee wat ik nu moet doen.

[ Voor 29% gewijzigd door Driek op 09-04-2024 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Heb je de knop werkend?

Over de log: Je kunt niet die hele riedel 1op1 in HA zetten. Bekijk mijn eerdere post met code goed. Je moet eea aanpassen naar jouw eigen sensors.
De waardes komen op zich in de smartesve terecht maar geen idee wat ik nu moet doen.
Wat bedoel je hiermee?

Hoe ziet de pagina eruit als je naar de URL van SmartEVSE gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Roger_de_Poger schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:04:
Heb je de knop werkend?

Over de log: Je kunt niet die hele riedel 1op1 in HA zetten. Bekijk mijn eerdere post met code goed. Je moet eea aanpassen naar jouw eigen sensors.

[...]

Wat bedoel je hiermee?

Hoe ziet de pagina eruit als je naar de URL van SmartEVSE gaat?
Wat ik bedoel is dat ik de waardes heb aangepast naar de juiste sensoren, even 1 als voorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  - name: "nettocurrent_l1"
      {% set solarl1 = states('sensor.power_production_phase_l1') | float(0) %}
      {% set currentl1 = states('sensor.current_phase_l1') | float(0) %}
      {{ currentl1 * -1 if solarl1 > 0 else currentl1 }}
      {{ states('sensor.power_production_phase_l1') | is_number and 
        states('sensor.current_phase_l1') | is_number }}

Die geeft het juiste resultaat, en komt ook in de smartesve portal bij de phase details.
Dus dat werkt allemaal, maar toch heb ik die foutcode in de logs.

Of de knop werkt probeer ik vanavond, dan moet er weer geladen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Vervolgens moet je de verzamelde data van alle drie fasen in een string zetten en richting smartevse sturen.
Hoe doe je dat? (want dáár gaat die foutcode namelijk over...)
P1toSmartevse: Error executing script. Error rendering template for call_service at pos 1: ValueError: Template error: float got invalid input 'unavailable' when rendering template '-X POST "http://192.168.178.86/currents?L1={{ states("sensor.nettocurrent_l1") | float*10 }}&L2={{ states("sensor.nettocurrent_l2") | float*10 }}&L3={{ states("sensor.nettocurrent_l3") | float*10 }}" -H "accept: application/json" -H "Content-Type: application/json" -d {}' but no default was specified
Knip en plak effe AL je relevante code. Vooral het stuk dat begint met "-X POST "http://192.168.178.86/curren etc etc"

[ Voor 65% gewijzigd door Roger_de_Poger op 10-04-2024 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Roger_de_Poger schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:15:
Vervolgens moet je de verzamelde data van alle drie fasen in een string zetten en richting smartevse sturen.
Hoe doe je dat? (want dáár gaat die foutcode namelijk over...)

[...]

Knip en plak effe AL je relevante code. Vooral het stuk dat begint met "-X POST "http://192.168.178.86/curren etc etc"
in de configuration.yaml
YAML:
1
2
shell_command:
  dsmrtosmartevse: 'curl -X POST "http://192.168.178.86/currents?L1={{ states("sensor.nettocurrent_l1") | float*10 }}&L2={{ states("sensor.nettocurrent_l2") | float*10 }}&L3={{ states("sensor.nettocurrent_l3") | float*10 }}" -H "accept: application/json" -H "Content-Type: application/json" -d {}'

en dan de automation.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- id: 'P1toSmartevse'
  alias: P1toSmartevse
  trigger:
    seconds: /1
  action:
  - service: shell_command.dsmrtosmartevse
    data: {}
  mode: single

Over de knop, net getest en werkt.
Stekker erin, laden start niet, op de knop drukken, laden start.

[ Voor 4% gewijzigd door Driek op 10-04-2024 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Laatst online: 21:44
Ik zit al dagen dit topic door te bladeren en zie fantastische ideeen maar ik kan nog niet beslissen wat ik wil.

Wensenlijstje:
- vaste kabel (als het er een klein beetje acceptabel uit kan komen te zien)
- in geval van vaste kabel wil ik de vrijgave van het laadpunt regelen met de in dit topic eerder genoemde RFID oplossing.
- kWh meter, binnen of juist buiten voor iedereen af te lezen

De groepenkast vervang ik dit weekend door een dubbele Medusa. Daarmee verdubbelt de beschikbare capaciteit dus daar heb ik nog voldoende plek voor load balancing etc.

Het gaat om een Model Y (dus met de laadpoort achteraan de auto aan de bestuurderskant).
Er zijn twee parkeerplekken mogelijk, genummerd 1 en 2. (onder de carport staat al een ICE)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6rU7VGIRT3b28ob11PZ1Y9dxhzo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ycs8EJVpxQ05vLFnnFCUZsyw.png?f=user_large

Nu staat er eigenlijk net een huis teveel in onze straat waardoor de opritten erg smal zijn. Aan de noordzijde van de woning kan dus bijna niets hangen, anders pas je niet tussen de auto en de muur door. (zelfs die regenpijp is al irritant)
Dus toen kwam ik op de oostzijde (straatzijde). Op de plek waar die 'lineaalmeting' van Google Maps in het plaatje hierboven begint.

Ik heb hier een smal stukje muur beschikbaar. Hieronder getekent in rood met zwarte kabel. De plantenbakken zijn ondertussen weg. (op deze plek door de muur boren is geen geweldig idee, dan kom je in de woonkamer uit)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEpxeNNL5srrBYfys2ZbSNpTpvE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H1PGt9WcS0sAThSENDrhaNNG.png?f=user_large

Dit komt dan 3 meter van de openbare weg en zal een enorme blikvanger worden. Iemand een idee hoe ik dit er een beetje mooi uit kan laten zien?
Het liefst zou ik werken met een vaste kabel van 6 meter.

Bijvoorbeeld een oude "The new motion" laadpaal van Marktplaats halen en de onderdelen vervangen door wat hier in het topic algemeen gebruikt wordt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6AJqSrh6HLeCwJk-YfUlOrE2ds=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IIPAuFwpt2yXXuHWJpfAGx0A.png?f=user_large

Iemand nog suggesties? Misschien een andere behuizing waar een kabel omheen gewikkeld kan worden?

Of iets extreem plats wat dan alsnog aan de noordzijde naast de regenpijp past?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:10
busscherski schreef op donderdag 11 april 2024 @ 01:14:
Ik zit al dagen dit topic door te bladeren en zie fantastische ideeen maar ik kan nog niet beslissen wat ik wil.

Wensenlijstje:
- in geval van vaste kabel wil ik de vrijgave van het laadpunt regelen met de in dit topic eerder genoemde RFID oplossing.

De groepenkast vervang ik dit weekend door een dubbele Medusa. Daarmee verdubbelt de beschikbare capaciteit dus daar heb ik nog voldoende plek voor load balancing etc.

Het gaat om een Model Y (dus met de laadpoort achteraan de auto aan de bestuurderskant).
Er zijn twee parkeerplekken mogelijk, genummerd 1 en 2. (onder de carport staat al een ICE)

[Afbeelding]

Nu staat er eigenlijk net een huis teveel in onze straat waardoor de opritten erg smal zijn. Aan de noordzijde van de woning kan dus bijna niets hangen, anders pas je niet tussen de auto en de muur door. (zelfs die regenpijp is al irritant)
Dus toen kwam ik op de oostzijde (straatzijde). Op de plek waar die 'lineaalmeting' van Google Maps in het plaatje hierboven begint.

Ik heb hier een smal stukje muur beschikbaar. Hieronder getekent in rood met zwarte kabel. De plantenbakken zijn ondertussen weg. (op deze plek door de muur boren is geen geweldig idee, dan kom je in de woonkamer uit)

[Afbeelding]

Dit komt dan 3 meter van de openbare weg en zal een enorme blikvanger worden. Iemand een idee hoe ik dit er een beetje mooi uit kan laten zien?

Bijvoorbeeld een oude "The new motion" laadpaal van Marktplaats halen en de onderdelen vervangen door wat hier in het topic algemeen gebruikt wordt?

[Afbeelding]

Iemand nog suggesties? Misschien een andere behuizing waar een kabel omheen gewikkeld kan worden?

Heb je een kruipruimte? Dan kun je vanuit daar naar buiten onder de grond een kabel trekken naar een vrijstaande paal. Bijvoorbeeld helemaal onderin bij de heg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online

Als je extreem plat wil (en dat snap ik qua looproute), dan kun je ook overwegen om toch geen vaste kabel te doen? Heb je alleen een plat stopcontact in de muur.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@THM0
Ja ik heb een kruipruimte.

Misschien wel een heel goed idee ja. Dat is een stuk minder opvallend. Even met mijn vriendin overleggen zodra ze wakker wordt.

@ocaj
Ja die inbouw oplossingen heb ik gezien. Maar als je aan het opladen bent dan wordt het alsnog een obstakel waar je gewoon niet langs past. Tenzij extreem laag maar dat is kwetsbaar of extreem hoog maar dan kan mijn vriendin er niet bij.
Een vaste kabel uit een lasdoos zou daar tijdens het laden nog beter passen denk ik.

Edit: als ik 'het stopcontact' doe, dan liever op de plek die ik aangaf

[ Voor 6% gewijzigd door busscherski op 11-04-2024 07:27 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn

Wensenlijstje:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

My 2cts,
Als je alles in de meterkast doet dan heb je enkel een “houdertje” nodig, dat is dan dus nauwelijks een blikvanger.
Verder had de verkoper waar ik mijn plug kocht enkel nog een stuk kabel van 2 meter wat ik eigenlijk te kort vind maar toch gedaan heb om geen extra verzendkosten bij een andere leverancier te hoeven betalen. Dat bleek heel positief uit te pakken.
Van die 2 meter blijft nog maar 1m60 of zo over vanwege de draadeinden die je 8m plug een aansluitkosten hebt. Maar in praktijk parkeer ik de auto met een variatie van hooguit 70cm op dezelfde plaats. Dan is die 1m60 ruim genoeg (net als de eerste generatie tesla palen ook een heel korte kabel hadden). Met als groot voordeel dat ik niks op een haspel hoef te doen, niks in de knoop raakt en het er super netjes uitziet.

Overigens moet je je afvragen hoe belangrijk je een tagreader vindt. In praktijk is het vrijwel uitgesloten dat iemand op jouw garagepad komt laden. Eventueel zet je een timer die de paal alleen tussen 18:00 en 8:00 vrijgeeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdEbXKkg-7hlJtZRQeMCnzYneWA=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/A5FmpOnrKTcES1CCDGbsbB1l.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Stefannn
Een korte kabel zoals jij hebt is ook een idee ja. Maar dan alleen op de plek die ik in eerste instantie heb geschetst.

Heb je gewoon een lasdoos vol epoxy vlak onder de grond?

Iets van een beveiliging tegen ongeoorloofd laden vind ik er wel een beetje bij horen. Er is geen enkele erfafscheiding. Bij 'het stopcontact' heb je nog security trough obscurity. Bij een vaste kabel niet echt. Al is het potentiële verlies idd wellicht minder dan de investering in beveiliging.

Edit: heb je ook plug vergrendeling?

[ Voor 3% gewijzigd door busscherski op 11-04-2024 08:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

@busscherski bij mijn laadpunt had ik de beveiliging opgelost door een pulsschakelaar te gebruiken die alleen van binnenuit te bedienen was.
Dus dan kun je alleen laden wanneer je de schakelaar bedient en het lampje gaat branden (mits aanwezig).
Er zijn veel oplossingen mogelijk met de SmartEVSE wat dat betreft.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@SpongeRob
Eerst de kabel inpluggen, binnen een knopje indrukken die bijvoorbeeld naast de meterkast hangt en dan gaat het controlelampje aan en begint het laden vanzelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:55
Binnenkort ga ik ook beginnen met de installatie van een eigen outlet naar inspiratie van @vanenkelen . Bedankt daarvoor!

Ik wil via HASS de meter waarden doorsturen naar de Smart EVSE. De reden hiervoor is dat ik een SAP heb en dus met 2 DSMR meters uitreken wat de belasting is op het net. Die is 3x 25A. Helaas moet ik vanwege selectiviteit met 3x16 A aansluiten, anders had ik via een software monitoring dynamisch de stroom kunnen regelen waarbij de grondzekering niet in gevaar komt. Maar Elektrotechnisch kan dit niet.. want bij een sluiting klapt dan direct de grondzekering ondanks dat ik genoeg extra vermogen beschikbaar heb via de PV.

Heb echter nog wel 2 vragen, wellicht dat iemand hier al ervaring mee heeft.

1: Kun je met de knop ook alleen vergrendelen? Dus wel de kabel vast laten zetten door de actuator maar dan nog niet starten met laden? En 2e keer drukken dan direct starten met laden? Ik wil namelijk het voor de WAF zo gebruiksvriendelijk mogelijk krijgen maar ook de kabel vergrendelen in de wall-box maar via HASS op basis van de dynamische tarieven het laden starten.

2: Ik lees dat er een API is en dat je via MQTT kunt werken voor de integratie met HASS. De API heeft voor mij de voorkeur maar ik lees dat dan de update snelheid lager is? Wat is er dan lager, het posten van de actuele DSMR waarden of de update van de laadwaarden van de Smart EVSE?

Als ik het hier klaar heb zal ik ook graag mijn oplossing delen hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
Ferrox1 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:02:
Binnenkort ga ik ook beginnen met de installatie van een eigen outlet naar inspiratie van @vanenkelen . Bedankt daarvoor!

Ik wil via HASS de meter waarden doorsturen naar de Smart EVSE. De reden hiervoor is dat ik een SAP heb en dus met 2 DSMR meters uitreken wat de belasting is op het net. Die is 3x 25A. Helaas moet ik vanwege selectiviteit met 3x16 A aansluiten, anders had ik via een software monitoring dynamisch de stroom kunnen regelen waarbij de grondzekering niet in gevaar komt. Maar Elektrotechnisch kan dit niet.. want bij een sluiting klapt dan direct de grondzekering ondanks dat ik genoeg extra vermogen beschikbaar heb via de PV.

1: Kun je met de knop ook alleen vergrendelen? Dus wel de kabel vast laten zetten door de actuator maar dan nog niet starten met laden? En 2e keer drukken dan direct starten met laden? Ik wil namelijk het voor de WAF zo gebruiksvriendelijk mogelijk krijgen maar ook de kabel vergrendelen in de wall-box maar via HASS op basis van de dynamische tarieven het laden starten.

2: Ik lees dat er een API is en dat je via MQTT kunt werken voor de integratie met HASS. De API heeft voor mij de voorkeur maar ik lees dat dan de update snelheid lager is? Wat is er dan lager, het posten van de actuele DSMR waarden of de update van de laadwaarden van de Smart EVSE?

succes, ik heb het net gedaan. Uiteindelijk best soepel gegaan. Als ik tijd heb zal ik nog een post maken van de boodschappenlijst en de stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-08 10:39
Hi allemaal, ik heb een laadpaal besteld(KLIK), waar je optioneel een Loadbalancing module aan toe kunt voegen. (KLIK)

Die Loadbalancing module leest met klemmen je fases uit, en maakt daar een signaal uit op, dat hij vervolgens verstuurd via de L1. De laadpaal vangt dit op en doet er het zijne mee.

Nu ben ik benieuwd wat voor signaal die module op de L1 zet. Wat is dat voor protocol en is dat iets universeels in de load balancing module wereld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Ik kan er niets over vinden. Zal wel iets Schenider-eigen zijn. Daar is geen vast protocol voor. Met rooksignalen kun je die info ook versturen. Het doet allemaal nogal v1.0 aan. Zit er nog iets van slimmigheid in die paal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
busscherski schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:18:
@Stefannn
Een korte kabel zoals jij hebt is ook een idee ja. Maar dan alleen op de plek die ik in eerste instantie heb geschetst.

Iets van een beveiliging tegen ongeoorloofd laden vind ik er wel een beetje bij horen. Er is geen enkele erfafscheiding. Bij 'het stopcontact' heb je nog security trough obscurity. Bij een vaste kabel niet echt. Al is het potentiële verlies idd wellicht minder dan de investering in beveiliging.

Ik kijk zelf of mijn Tesla op het WiFi netwerk zit en geef dan de paal vrij zolang de kabel is aangesloten.

Daarnaast kijk ik nu met de Tesla plugin in Home Assistant of de auto "home" is.

Want de WiFi valt weg als de auto in sleep mode is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

busscherski schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:00:
@SpongeRob
Eerst de kabel inpluggen, binnen een knopje indrukken die bijvoorbeeld naast de meterkast hangt en dan gaat het controlelampje aan en begint het laden vanzelf?
Dat klopt, je kunt ook eerst de schakelaar bedienen en dan de auto inpluggen.
De door jouw genoemde handeling is het meest voor de hand liggende, want je plugt de auto in voordat je je huis binnen gaat en dan druk je op de schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 01-08 22:08

timovd

Voorsprong door techniek

mjvdzwet schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:22:
[...]

Ik kijk zelf of mijn Tesla op het WiFi netwerk zit en geef dan de paal vrij zolang de kabel is aangesloten.

Daarnaast kijk ik nu met de Tesla plugin in Home Assistant of de auto "home" is.

Want de WiFi valt weg als de auto in sleep mode is.
Heb je daar een script voor die je kunt delen?
Ik neem aan dat je iets van een managed switch/WiFi hebt met integratie in HA?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
sj0ertum schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:50:
Hi allemaal, ik heb een laadpaal besteld(KLIK), waar je optioneel een Loadbalancing module aan toe kunt voegen. (KLIK)

Nu ben ik benieuwd wat voor signaal die module op de L1 zet. Wat is dat voor protocol en is dat iets universeels in de load balancing module wereld?
Volgens mij is het powerline communicatie, kun je ook gebruiken voor internet in je huis.
Ervaringen ermee zijn wisselvallig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
busscherski schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:18:
@Stefannn

Zoals anderen zeggen: knopje binnen in laden te starten is erg simpel.
Plug vergrendeling heb je niet nodig met vaste kabel (auto vergrendelt sowieso zolang laden actief is)
Lasdoos zit bij mij vlak boven de grond. Spatwaterdicht. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yl5KJetccaHixfiuoAUyEFn-1OQ=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/sIGIgItKXTn00jB9WnbsfdGD.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-08 10:39
Roger_de_Poger schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:20:
Ik kan er niets over vinden. Zal wel iets Schenider-eigen zijn. Daar is geen vast protocol voor. Met rooksignalen kun je die info ook versturen. Het doet allemaal nogal v1.0 aan. Zit er nog iets van slimmigheid in die paal?
Die paal is een stopcontact in een mooi doosje. Meer dan die 138 euro is hij dan ook niet waard in mijn ogen, maar toch vraagt een Electrobode er 838 euro voor, voor precies hetzelfde ding. Enige vorm van toegang of beheer ondersteunt hij dan ook niet. Voor mij is dat voldoende. Ik doe alles met Homewizzard en integreer daar ook mijn zonnepanelen. Met een KWH meter van hun, faciliteer ik mezelf wel met het verbruik van de laadpaal.

Momenteel werk ik met een grannycharger, dus het is een mooie update om de normale groepen te ontlasten. Omdat ik ook met Homewizzard KWH meters en een P1 poort werk, vroeg ik me af wat zo'n separate module voor loadbalancing aan info deelt, want misschien heb ik dat signaal al voorhanden vanuit bijvoorbeelde P1 of de KWH meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
timovd schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:05:
[...]

Heb je daar een script voor die je kunt delen?
Ik neem aan dat je iets van een managed switch/WiFi hebt met integratie in HA?
Ik draai de Merlin firmware op een Asus router en daarop draai ik wen script dat bij Mac wijzigingen op de WiFi het lijstje mac adressen post naar eigen software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
Driek schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:56:
[...]

in de configuration.yaml
YAML:
1
2
shell_command:
  dsmrtosmartevse: 'curl -X POST "http://192.168.178.86/currents?L1={{ states("sensor.nettocurrent_l1") | float*10 }}&L2={{ states("sensor.nettocurrent_l2") | float*10 }}&L3={{ states("sensor.nettocurrent_l3") | float*10 }}" -H "accept: application/json" -H "Content-Type: application/json" -d {}'

en dan de automation.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- id: 'P1toSmartevse'
  alias: P1toSmartevse
  trigger:
    seconds: /1
  action:
  - service: shell_command.dsmrtosmartevse
    data: {}
  mode: single

Over de knop, net getest en werkt.
Stekker erin, laden start niet, op de knop drukken, laden start.
iemand nog een idee waarom ik in HA de log error krijg:
code:
1
2

Zou de automation elke seconde runnen het probleem kunnen zijn?
Testen met op 2 zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Driek schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:47:
[...]

code:
1
2

Testen met op 2 zetten?
Ik heb geen HA en weet weinig van yaml.
Maar “ float got invalid input 'unavailable' when rendering template”
Suggereert wellicht dat “ states("sensor.nettocurrent_l1")” geen geldige waarde afgeeft?
Wellicht de waardes eens printen? Wellicht hoofdletter verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Stefannn schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:25:
[...]

Ik heb geen HA en weet weinig van yaml.
Maar “ float got invalid input 'unavailable' when rendering template”
Suggereert wellicht dat “ states("sensor.nettocurrent_l1")” geen geldige waarde afgeeft?
Wellicht de waardes eens printen? Wellicht hoofdletter verkeerd?
Dat is dus het probleem, het werkt gewoon.
In HA kan ik dat nabootsen in een develop hoekje, en dan staan daar keurig de juiste waardes.

Dit is dan de output:
code:
1
dsmrtosmartevse: 'curl -X POST "http://192.168.178.86/currents?L1=20.0&L2=10.0&L3=0.0" -H "accept: application/json" -H "Content-Type: application/json" -d {}'

Maar ik denk dus dat omdat hij dit elke seconde doet, hij soms verdwaalt ofzo, en dus een unavailable geeft,
Dus vandaar dat ik nu denk om naar elke 2 sec te zetten.
Maar kan dit de loadbalancing negatief beinvloeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-08 18:50
Driek schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:47:
[...]

code:
1
2

Testen met op 2 zetten?
Ik denk dat je deze melding krijgt tijdens het starten van HA. Je sensors zijn dan waarschijnlijk 'unavailable' waardoor ze niet naar een float kunnen worden omgezet. Je kunt een default meegeven:

code:
1
states("sensor.nettocurrent_l1") | float(0)

Omdat je waarde ook nog vermenigvuldigd moet worden met 10 zou het er dan zo uit zien:
code:
1
states("sensor.nettocurrent_l1") | float(0) | float * 10

Misschien dat dit nog iets eenvoudiger genoteerd kan worden maar volgens mij zou dit moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
silvanverschuur schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:08:
[...]

Ik denk dat je deze melding krijgt tijdens het starten van HA. Je sensors zijn dan waarschijnlijk 'unavailable' waardoor ze niet naar een float kunnen worden omgezet. Je kunt een default meegeven:

code:
1
states("sensor.nettocurrent_l1") | float(0)

Omdat je waarde ook nog vermenigvuldigd moet worden met 10 zou het er dan zo uit zien:
code:
1
states("sensor.nettocurrent_l1") | float(0) | float * 10

Misschien dat dit nog iets eenvoudiger genoteerd kan worden maar volgens mij zou dit moeten werken.
Daar zat ik ook aan te denken, maar ik zie ook dit bij de melding:
code:
1
2
First occurred: 4:15:51 PM (43 occurrences)
Last logged: 10:04:10 PM

Maar ik zal kijken of ik de defaul kan toevoegen. hoewel dit wellicht ook een fout beeld geeft

[ Voor 5% gewijzigd door Driek op 11-04-2024 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Driek schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:29:
[...]

Dus vandaar dat ik nu denk om naar elke 2 sec te zetten.
Maar kan dit de loadbalancing negatief beinvloeden?
zolang je (ruim) onder de 10sec blijft moet het goed gaan
wellicht is er inderdaad "af en toe" geen waarde?
je kan states("sensor.nettocurrent_l1") eens in een constant getal veranderen en dan kijken of de melding weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Driek schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:11:
[...]

Daar zat ik ook aan te denken, maar ik zie ook dit bij de melding:
code:
1
2
First occurred: 4:15:51 PM (43 occurrences)
Last logged: 10:04:10 PM

Maar ik zal kijken of ik de defaul kan toevoegen. hoewel dit wellicht ook een fout beeld geeft
afgezien van missende waarde bij opstarten........
als die sensor inderdaad af en toe "geen waarde" heeft is meegeven van een 0 wel zwaar ontregeld voor de smart EVSE.
wellicht wordt die sensor gezet in een proces in een aparte thread die hem eerst initialiseert? (bad practice,.. maar wie weet)
met andere woorden: wellicht is die sensor niet altijd gedefineerd?
dan zou je voor je de call doet eerst moeten kopiëren, dan checken of er een waarde is, en dan alleen de smartEVSE callen als er daadwerkelijk een waarde is.

smartEVSE aankopen met een default is in ieder geval een slecht idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Stefannn schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:33:
[...]

zolang je (ruim) onder de 10sec blijft moet het goed gaan
wellicht is er inderdaad "af en toe" geen waarde?
je kan states("sensor.nettocurrent_l1") eens in een constant getal veranderen en dan kijken of de melding weg is.
ja, ik denk dat ik het voorlopig in de gaten houd.
de failrate is maar minimaal en zal timing zijn, dan is het beter om een keer niks door te geven dan ineens een 0.

Bedankt voor het meedenken.

Ik heb het nu voor elkaar dat ik kan starten met de fysieke knop, en ik heb 2 knoppen gemaakt in HA om ook te starten en te stoppen. Deze zijn nog ongetest, vanavond weer laden. Ik gebruik switch.smartevse_power voor de start en stop

Ik kan alleen nergens goed de status van de "lock" zien. Op de smart esve staat dan "access denied", maar in HA zie ik geen entiteit die dit weergeeft. De sensor.smartevse_state geeft altijd "Ready to Charge" aan.

Iemand die hier een oplossing voor heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek

Bij deze vast mijn gebruikte boodschappenlijst:
SMART EVSE V3 CONTROLLER
https://www.stegen.com/nl...mart-evse-controller.html
SMART EVSE SENSORBOX V2
https://www.stegen.com/nl...rt-evse-sensorbox-v2.html
22MM DRUKKNOP MET RGB LED RING
https://www.stegen.com/nl...nop-met-rgb-led-ring.html
Chint Aardlekschakelaar Type B, 30mA (3 fase)
https://www.laadkabeldisc...hakelaar-type-b-30ma.html
ABB Installatieautomaat 3P+N
https://www.sandervunderi...-3p-n-b16-s203-b16na.html
ISKRA CONTACTOR 32A 4POLEN 230V
https://www.stegen.com/nl...ctor-32a-4polen-230v.html
TYPE 2 SOCKET (PLAT) MET BEDRADING EN ACTUATOR
https://www.stegen.com/nl...tuator-aansluitkabel.html
Signaalgrondkabel 1x4x0,8 mm groen - per meter
www.kabel24.nl
Kabel naar socket, inclusief CP en PP
https://www.laadkabelwink...per-meter-32a-3fase-zwart
Eastron SDM72D-M V2
https://www.amazon.nl/-/e...o2ov_dt_b_product_details
Buitenkastje
https://www.ruttenelektro...terbestendig-donkergrijs/
Let op, dit moet de 90mm diep versie zijn!

En dan nog een stuk meterkast en toebehoren.
Kabels voor in de meterkast 6mm, aderhuls, tang, wartel, pvc, en kleine meuk.

De p1 gegevens komen bij mij via HA, hierdoor heb ik de sensorbox niet nodig.
En de als type B is voor de Renault Zoe, en maakt de dc/ac residual current sensor overbodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Driek schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 07:58:
[...]

ja, ik denk dat ik het voorlopig in de gaten houd.
de failrate is maar minimaal en zal timing zijn, dan is het beter om een keer niks door te geven dan ineens een 0.

Bedankt voor het meedenken.

Ik heb het nu voor elkaar dat ik kan starten met de fysieke knop, en ik heb 2 knoppen gemaakt in HA om ook te starten en te stoppen. Deze zijn nog ongetest, vanavond weer laden. Ik gebruik switch.smartevse_power voor de start en stop

Ik kan alleen nergens goed de status van de "lock" zien. Op de smart esve staat dan "access denied", maar in HA zie ik geen entiteit die dit weergeeft. De sensor.smartevse_state geeft altijd "Ready to Charge" aan.

Iemand die hier een oplossing voor heeft?
Ik had in eerste instantie niet begrepen dat het “af en toe” was (no offense). Het zal defacto een “failed power measurement” zijn die vervolgens hier afketst. Zolang je binnen 10 seconden een nieuwe waarde stuurt gaat het goed, boven de 10 sec gaat de Smartevse terug regelen.

Mbt “lock”. Heb ik niet. Maar als je op de gui van de serkri sw op “raw data” klikt krijg je de volledige status die je via api kan ophalen. Daar zit ook iets van een “state” tussen (ik zit nu op werk en weet niet precies hoe die heet). Die heeft 9 levels. Wellicht dat de locked daar tussen zit.
Proberen dus en via de gui de response bekijken dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skimmer
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-07 14:24

Skimmer

Inter Arma Enim Silent Leges

Naar aanleiding van een eerdere post hier ook maar eens gaan kijken op marktplaats om een start te vinden voor laadpaal met twee aansluitingen.

Heb (naar ik denk) voor een mooie prijs een unit kunen aanschaffen. Van het weekend maar eens gaan uitzoeken wat ik met de reeds aanwezige controllers kan. Ik ga er voor nu vanuit dat ik twee smart EVSE controllers moet aanschaffen om mijn doel te bereiken.

Deze aanbieder uit IJmuiden heeft er overigens nog een te koop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSkBNRKc1NKWcgkF5Cxa0pPcSjw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BDAvB4NJaRXb9rDMQp4Cvmv5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7uA6_baeY1obklHxiyvTpy_Yfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AplOPkVlXCq4fEAgoMbxHz0m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S93LVkRMjYimureDcrHpdeOBRMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rF3vuD4SIxkudj2ZzdG5YEfL.jpg?f=fotoalbum_large

In times of war the law falls silent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Skimmer schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:47:
Naar aanleiding van een eerdere post hier ook maar eens gaan kijken op marktplaats om een start te vinden voor laadpaal met twee aansluitingen.

Heb (naar ik denk) voor een mooie prijs een unit kunen aanschaffen. Van het weekend maar eens gaan uitzoeken wat ik met de reeds aanwezige controllers kan. Ik ga er voor nu vanuit dat ik twee smart EVSE controllers moet aanschaffen om mijn doel te bereiken.

Deze aanbieder uit IJmuiden heeft er overigens nog een te koop.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb een soortgelijke paal aangeschaft waarvoor ik van plan ben een eigen controllerboard te maken. Het schema van SmartEVSE staat online in de github en in de kern is het een ESP32. Ik zou er graag 2 sockets mee aan willen sturen in plaats van 1. Geen kostenoverweging trouwens, lijkt me gewoon leuk. Ben nu de aanwezige componenten zoals de power supply, RFID reader, kWh meter en LED's aan het onderzoeken om te kijken hoe aan te sluiten. To be continued :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 17:58
Je kan er ook 2 SmartEVSE's inhangen?

Weet eigenlijk niet of er EVSEs zijn die 2 sockets aansturen?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Stefannn schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:58:
[...]

Ik had in eerste instantie niet begrepen dat het “af en toe” was (no offense). Het zal defacto een “failed power measurement” zijn die vervolgens hier afketst. Zolang je binnen 10 seconden een nieuwe waarde stuurt gaat het goed, boven de 10 sec gaat de Smartevse terug regelen.

Mbt “lock”. Heb ik niet. Maar als je op de gui van de serkri sw op “raw data” klikt krijg je de volledige status die je via api kan ophalen. Daar zit ook iets van een “state” tussen (ik zit nu op werk en weet niet precies hoe die heet). Die heeft 9 levels. Wellicht dat de locked daar tussen zit.
Proberen dus en via de gui de response bekijken dus.
Bedankt voor het meedenken, zal straks eens kijken hoe die statussen werken als ik echt ga laden, hopleijk kan ik er iets van afleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
Die gaat niet passen, is te ondiep voor de socket. Je moet de 90mm diepte hebben, en dan nog is het krap met die dikke kabel.

Dat kastje had ik daarom ook later besteld. Hopelijk kun je er nog iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Hmmbob schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:20:
Je kan er ook 2 SmartEVSE's inhangen?

Weet eigenlijk niet of er EVSEs zijn die 2 sockets aansturen?
Dat kan maar dan ben ik EUR 300 verder en kan ik niet met 1 RFID lezer werken. Doe ik mogelijk alsnog als mijn eigen PCB project faalt maar zelfbouw is te leuk om het niet te proberen :)

Ik kijk ook naar OpenEVSE als alternatief maar misschien is @stegen wel bezig met een dual-EVSE unit. Zou logisch zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Ferrox1 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:31:
[...]

Die gaat niet passen, is te ondiep voor de socket. Je moet de 90mm diepte hebben, en dan nog is het krap met die dikke kabel.

Dat kastje had ik daarom ook later besteld. Hopelijk kun je er nog iets mee.
klopt, ik heb de 90 diep.
Opmerking toegevoegd bij het lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:38
Vraagje...

Hebben mensen hier toevallig in home-assisstant een automation waarbij je a.d.h.v. het aantal KWH wat in de auto is gestopt, het laden kan stoppen of starten?

Vriend van mij heeft een Ioniq 1e gen (28KWh. Deze wordt opgeladen d.m.v. de SmartEVSE.

Alles werkt prima. Maar hij zou graag willen dat hij snachts geladen wordt en bij X aantal KWH wat naar de auto is gegaan, het laden stopt. Omdat de Ioniq niet uit te lezen valt, moet ik dus gaan expermenteren met het aantal KWh wat overeenkomt met ongeveer 80-85% volladen (en daarna dus stopt)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Possible schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:14:
Vraagje...

Hebben mensen hier toevallig in home-assisstant een automation waarbij je a.d.h.v. het aantal KWH wat in de auto is gestopt, het laden kan stoppen of starten?

Vriend van mij heeft een Ioniq 1e gen (28KWh. Deze wordt opgeladen d.m.v. de SmartEVSE.

Alles werkt prima. Maar hij zou graag willen dat hij snachts geladen wordt en bij X aantal KWH wat naar de auto is gegaan, het laden stopt. Omdat de Ioniq niet uit te lezen valt, moet ik dus gaan expermenteren met het aantal KWh wat overeenkomt met ongeveer 80-85% volladen (en daarna dus stopt)
Gewoon een timer?
Op zich geeft de Smartevse aan hoeveel stroom beschikbaar is en bepaalt de auto hoeveel hij binnen die max wil afnemen. Ik heb laatst een testje gedaan. Mijn ioniq5 neemt tot 100% soc precies af wat mag. Dus met een timer moet dit lukken. (In ieder geval snachts want dan zal de smart overload beveiliging meestal niet ingrijpen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
Stefannn schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:23:
[...]

Gewoon een timer?
Op zich geeft de Smartevse aan hoeveel stroom beschikbaar is en bepaalt de auto hoeveel hij binnen die max wil afnemen. Ik heb laatst een testje gedaan. Mijn ioniq5 neemt tot 100% soc precies af wat mag. Dus met een timer moet dit lukken. (In ieder geval snachts want dan zal de smart overload beveiliging meestal niet ingrijpen)
Ah dus: Zodra de auto ingeplugd wordt zal stroom/Ampiere gaan stijgen. Dan dus de timer gaan starten. Zodra timer op 4 uren staat uitschakelen met de de SmartEVSE switch.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:27
Vraagje...

Bij onze ZOE, die connected is maar waar je niet bijvoorbeeld max 80% kunt instellen, stuur ik het vanuit HomeAssistant aan. Zodra de accu/auto 80% aangeeft zet ik de EVSE gewoon uit. Als je in je laadpaal ook een Eastron meter plaatst zou je hetzelfde natuurlijk vrij eenvoudig ook met de ingestelde hoeveelheid kW die wordt geladen kunnen doen. Of op tijd, dat kan ook. Beide zijn vrij eenvoudig in een automation te vatten.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-07 11:44
Kwam ik ook achter, volgens Serkri is dit de juiste link met alle laatste info:

https://github.com/dingo35

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 61,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
rvdgaag schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 18:26:
[...]

Kwam ik ook achter, volgens Serkri is dit de juiste link met alle laatste info:

https://github.com/dingo35
die site werkt..
maar het api overview niet
Vanuit die site kom ik als ik naar de api zoek steeds op eerdergenoemde link uit.
En helaas heb ik geen flauw idee of er nog ergens een simpele text-beschrijving is (de swagger-ui is interactief en dat is heel mooi, maar nu is hij dus down).
Helaas... vandaag geen app-klusje dus.

(het goede nieuws: je/hij doet het niet voor niets, er zijn daadwerkelijk mensen die er dankbaar gebruik van maken ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Himalaya schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 16:28:
[...]

Bij onze ZOE, die connected is maar waar je niet bijvoorbeeld max 80% kunt instellen, stuur ik het vanuit HomeAssistant aan. Zodra de accu/auto 80% aangeeft zet ik de EVSE gewoon uit. Als je in je laadpaal ook een Eastron meter plaatst zou je hetzelfde natuurlijk vrij eenvoudig ook met de ingestelde hoeveelheid kW die wordt geladen kunnen doen. Of op tijd, dat kan ook. Beide zijn vrij eenvoudig in een automation te vatten.
Maar de zoe heeft dan wel een intergratie met ha?

Er zit wel een kWh meter tussen van home wizzard, dus het aantal watt kan gemeten worden wanneer deze geladen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:08
Die werd toch al maanden niet meer bijgehouden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
Stefannn schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:22:
[...]

die site werkt..
maar het api overview niet
Vanuit die site kom ik als ik naar de api zoek steeds op eerdergenoemde link uit.
En helaas heb ik geen flauw idee of er nog ergens een simpele text-beschrijving is (de swagger-ui is interactief en dat is heel mooi, maar nu is hij dus down).
Helaas... vandaag geen app-klusje dus.

(het goede nieuws: je/hij doet het niet voor niets, er zijn daadwerkelijk mensen die er dankbaar gebruik van maken ;) )
Text beschrijving:
https://github.com/dingo3...b/master/docs/REST_API.md

(Hoe komt het toch dat mensen de handleiding zo moeilijk kunnen vinden? Er staan toch duidelijke links onder aan de openingspagina?)

En interactieve swagger: je SmartEVSE is toch ook al interactief, als je wil weten wat een curl request doet kun je m beter op je SmartEVSE afvuren dan op swagger, want altijd actueel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
dingo35 schreef op zondag 14 april 2024 @ 06:26:
[...]

Text beschrijving:
https://github.com/dingo3...b/master/docs/REST_API.md

(Hoe komt het toch dat mensen de handleiding zo moeilijk kunnen vinden? Er staan toch duidelijke links onder aan de openingspagina?)

En interactieve swagger: je SmartEVSE is toch ook al interactief, als je wil weten wat een curl request doet kun je m beter op je SmartEVSE afvuren dan op swagger, want altijd actueel?
Hoi,
1/ super bedankt!
2/ ik had behoorlijk naar de documentatie gezocht maar niet gevonden. Echter… ik zie nu dat ik aan het kijken was op serkri/smartevse-3 in plaats van dingo35/smartevse-3.5.
Ik geloof dat ik er ooit 1x terecht was gekomen maar toen miste ik de api beschrijving in de readme en had niet in de gaten dat die in de docs sectie terecht was gekomen. Op deze pagina ook nog geen releases omdat alles nog beta is (tenzij ik daar ook overheen lees)
Anyway… heel logisch… maar compleet gemist.
3/ WoW! Ziet er goed uit! Wat een super berg met documentatie!
4/ eh… voor de responses kan ik het endpoint inderdaad gewoon live gebruiken, ik wilde echter een extra setting naar de evse sturen. Dat is wel lastig zonder de beschrijving.

Super!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
Je vindt daar ook al enkele releases:

https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/releases

Maar op een of andere manier worden die niet in de menu's van github getoond op een mobile device, en wél op een desktop device?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
dingo35 schreef op zondag 14 april 2024 @ 06:54:
Je vindt daar ook al enkele releases:

https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/releases

Maar op een of andere manier worden die niet in de menu's van github getoond op een mobile device, en wél op een desktop device?
Nogmaals bedankt (nb, vat dit alles aub niet op als kritiek, ik ben super blij, “ik doe mijn best” maar “kan/kon het gewoon niet vinden”).
Zie onder wat screendumps. Ik zit inderdaad op iPad.
Ik zie nu waarom ik het eerst niet kon vinden. Je moet kennelijk naar de “Root” anders mis je het side screen.
Nu ik het eenmaal weet is het geen enkel probleem meer. Maar ik zal het uitleggen.

1/ als ik op de readme sta dan zie ik nergens releases
2/ als ik releases opzoek onder “smartevse-3” folder ook niet
3/ als ik bovenaan op de dingo35/smartevse-3.5 klik kom ik in de Root. Dan zie ik wel het side screen met releases. Ik was me echter niet bewust dat dat side screen alleen verschijnt als je naar de Root gaat.

1/ als ik op de readme sta dan zie ik nergens releases
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZoUq8oi4m1RViihGXbHHtgz5tJs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XmkyRIsAlwA3bvM8BggoRyYE.png?f=fotoalbum_large

2/ als ik releases opzoek onder “smartevse-3” folder ook niet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7U1hv5LHPY3PrY-OjF_f9qKfGOw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xpo35wyXvXwMLjj71z6e6NKb.png?f=fotoalbum_large

3/ als ik bovenaan op de dingo35/smartevse-3.5 klik kom ik in de Root. Dan zie ik wel het side screen met releases. Ik was me echter niet bewust dat dat side screen alleen verschijnt als je naar de Root gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gART1oThhjI30TWeLSTRSrB6Uis=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XcmlTStng6cwHvkRmAqd096L.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 04:15

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Vraagje...

Misschien wat over de top voor jou, maar misschien leuk als je wat verder in Home assistant zit: Ik gebruik met mijn Ioniq 28 (en dynamisch energiecontract) deze HACS integration:
https://github.com/jonasbkarlsson/ev_smart_charging/

Hij gebruikt als input twee sliders voor huidig, en gewenst batterijniveau. Hij neemt aan dat je altijd even snel bijlaadt (vaste laadsnelheid) en plant dit dan in de goedkoopste (en vaak groenste) uurtjes.

Je kunt met een OBD dongle en oude telefoon in de auto (of raspi) de SOC ook uitlezen, maar ik heb het nog niet werkend gekregen (skill/tijdgebrek).

Een simpele if > then automation doet het natuurlijk ook:
Maak een helper slider waarop je de gewenste kwh kunt invullen,
Automation trigger: Numeric state > above value of another entity (de helper slider) > then EVSE off.

Edit:
Heel wat anders, werkt solarmode + API + Eastron +mqtt stabiel in solarmode bij mensen met deze configuratie? Op 3.5 RC1 lijkt mijn EVSE mqtt verbinding kwijt te raken in solar mode (te veel voor de ESP?).
Reset via de webui lost het dan weer even op.
EV staat helaas tot volgende week vast bij de dealer dus kan niet testen..

[ Voor 10% gewijzigd door Scatman_II op 14-04-2024 08:17 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:21
Heeft er al iemand ervaring met een automatische kabelhaspel voor de laadkabel? zoiets als dit. https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-professionele-automatische-stroomhaspel-kabelhaspel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-07 20:53

Swerfer

Hmm...

ngommers schreef op zondag 14 april 2024 @ 20:05:
Heeft er al iemand ervaring met een automatische kabelhaspel voor de laadkabel? zoiets als dit. https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-professionele-automatische-stroomhaspel-kabelhaspel
Als je zoekt op EV automatic cable reel, Dan kom je diverse tegen maar erg duur, >€1200. Betaalbaar maar Chinees:

https://m.aliexpress.com/...iew_more_-1713121087388.0

Edit: hmm... Alleen 1-fase...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Swerfer schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:00:
[...]
Als je zoekt op EV automatic cable reel, Dan kom je diverse tegen maar erg duur, >€1200. Betaalbaar maar Chinees:

https://m.aliexpress.com/...iew_more_-1713121087388.0

Edit: hmm... Alleen 1-fase...
Ik zie ook 3-fase modellen, ook hebben ze zo te zien bij sommige modellen de mogelijkheid om de boel naar wens aan te laten passen.

https://a.aliexpress.com/_EwA5N2r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Scatman_II schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:13:
[...]

Misschien wat over de top voor jou, maar misschien leuk als je wat verder in Home assistant zit: Ik gebruik met mijn Ioniq 28 (en dynamisch energiecontract) deze HACS integration:
https://github.com/jonasbkarlsson/ev_smart_charging/

Hij gebruikt als input twee sliders voor huidig, en gewenst batterijniveau. Hij neemt aan dat je altijd even snel bijlaadt (vaste laadsnelheid) en plant dit dan in de goedkoopste (en vaak groenste) uurtjes.

Je kunt met een OBD dongle en oude telefoon in de auto (of raspi) de SOC ook uitlezen, maar ik heb het nog niet werkend gekregen (skill/tijdgebrek).

Een simpele if > then automation doet het natuurlijk ook:
Maak een helper slider waarop je de gewenste kwh kunt invullen,
Automation trigger: Numeric state > above value of another entity (de helper slider) > then EVSE off.

Edit:
Heel wat anders, werkt solarmode + API + Eastron +mqtt stabiel in solarmode bij mensen met deze configuratie? Op 3.5 RC1 lijkt mijn EVSE mqtt verbinding kwijt te raken in solar mode (te veel voor de ESP?).
Reset via de webui lost het dan weer even op.
EV staat helaas tot volgende week vast bij de dealer dus kan niet testen..
Thx maar heb gewoon een vast contract. In principe maakt het dus niet uit ivm salderen. Zou het ook werken zonder een dynamisch contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1

Deze is een beetje ondergesneeuwd, heeft iemand hier het antwoord op? Of moet ik dan de SmartEVSE software aanpassen om deze functionaliteit te krijgen?@dingo35 , weet jij dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-08 07:11

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Himalaya schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 16:28:
[...]

Beetje off-topic:
Met de app Mobilize Smart Charge (van Renault) kun je wel slimmer laden met je Zoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Beste tweakers,
Ik wilde graag een laadpaal die dynamisch kan opladen en op tijd kan schakelen. Nu is het zo dat als mij auto aangesloten is en de stoom uit valt deze begint te piepen. Ik moet ook, als ik de stoom verander, eerst de stekker uit de auto halen, stroom veranderen en dan er weer in doen. Zijn er laadpalen die dit ondervangen en kan ik deze zelf maken?
Verder zit ik mij toch af te vragen waarom het zo makkelijk is om een batterij met gelijkstroom op te laden, maar een auto problematisch is.

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Tja, misschien omdat laden via een evse een specifiek protocol volgt. Daar is vast een reden voor. Dat problematisch noemen lijkt wat voorbarig.
...stekker uit de auto halen, stroom veranderen en dan er weer in doen.
Welke auto, welke laadpaal?
Zijn er laadpalen die dit ondervangen en kan ik deze zelf maken?
Als je handig bent, kun je alles zelf maken. Je kunt om te beginnen eens door dit forum bladeren en je laten inspireren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-08 06:29
Ik ben al een tijdje - op en af - bezig met het uitzoeken van de zaken rondom een zelfbouw laadpaal. Onderhand ben ik op het punt dat ik het volgens mij helemaal rond gedacht heb, dat wil ik hier graag nog even checken voordat ik naar de volgende stap ga.

Wensen/Uitgangspunten:
  • Twee laadpunten,
  • Bediening met een laadpas moet mogelijk zijn en deze moet verrekent kunnen worden,
  • Uitlezen/Automatiseren/Aansturen met behulp van Home assistant. 'S nachts pas laden als de stroom goedkoper is én 2 (fysieke) knoppen om 'meteen' te laden ongeacht van het tijdstip of prijs,
  • 3-Fase automaat zit er al daarom zit die niet in de boodschappenlijst.
  • Loadbalancing door de P1 meter uit te lezen
  • Er loopt een ethernet kabel van de meterkast naar de plek van laadpaal. Van die kabel wil ik 4 aders voor uitlezen van de P1 & Modbus en de 4 andere aders voor internet (100mbit).
Boodschappenlijst:Vragen die ik nog heb:
  • Het idee om Home Assistant te gebruiken om het laden te laten starten, kan dat? Heeft iemand dit wellicht al werkend?
  • Hoe zou de verrekening werken? Kan de EVSE 'praten' met een backoffice systeem bijvoorbeeld van EVhub?
  • Aansluiting Modbus en ethernet aan de EVSE kant, hoe gaat dat? Moeten er stekkers aan de kabels of werkt dat op een andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Flans schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:00:
Ik ben al een tijdje - op en af - bezig met het uitzoeken van de zaken rondom een zelfbouw laadpaal. Onderhand ben ik op het punt dat ik het volgens mij helemaal rond gedacht heb, dat wil ik hier graag nog even checken voordat ik naar de volgende stap ga.

Wensen/Uitgangspunten:
  • Twee laadpunten,
  • Bediening met een laadpas moet mogelijk zijn en deze moet verrekent kunnen worden,
  • Uitlezen/Automatiseren/Aansturen met behulp van Home assistant. 'S nachts pas laden als de stroom goedkoper is én 2 (fysieke) knoppen om 'meteen' te laden ongeacht van het tijdstip of prijs,
  • 3-Fase automaat zit er al daarom zit die niet in de boodschappenlijst.
  • Er loopt een ethernet kabel van de meterkast naar de plek van laadpaal. Van die kabel wil ik 4 aders voor uitlezen van de P1 & Modbus en de 4 andere aders voor internet (100mbit).
Boodschappenlijst:Vragen die ik nog heb:
  • Het idee om Home Assistant te gebruiken om het laden te laten starten, kan dat? Heeft iemand dit wellicht al werkend?
  • Hoe zou de verrekening werken? Kan de EVSE 'praten' met een backoffice systeem bijvoorbeeld van EVhub?
  • Aansluiting Modbus en ethernet aan de EVSE kant, hoe gaat dat? Moeten er stekkers aan de kabels of werkt dat op een andere manier?
Wat aandachtspunten:
- check wat voor meter je hebt. Je moet "informatie per fase" krijgen, oude meters doen dat niet.
heb je dat niet dan moet je met sensorbox & CT-klemmen werken OF zelf via API en HA een automatisering maken (heb ik gedaan en kan dus).
- als je de meterinformatie in HA hebt kan je die in plaats van via sensor box via de api aanleveren: dat scheelt en sensorbox & een P1splitter
- 3fase automaat moet dus wel specifiek voor de EVSE zijn, mag niet gecombineerd met rest van het huis.
- 3fase automaat moet "per smartEVSE" (als ik het goed heb).
- internet in de laadpaal heb je niet echt nodig. de smartevse werkt op wifi
- integraties met HA bestaan, maar ik heb geen HA, er staat meer in dit forum en ook in de docs

verrekenen van laadpas gaat NIET via platformen. Dat is "logisch" want formeel is de smartEVSE een "hobbyding". De software die erop draait kan je zelf aanpassen dus het is wel logisch dat platforms daar niet mee willen interfacen: je zou zomaar een versie kunnen maken die bv altijd 10% teveel rekent. Valt niet op, dikke winst.
Wat je wel kan doen is zelf facturen maken (moet je dan wel zelf opzetten) en die handmatig declareren. Dan zal het van je baas afhangen of ze dat zo accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Flans schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:00:
Vragen die ik nog heb:
Nee, als je een backoffice integratie nodig hebt (zoek maar eens op OCPP 1.6) dan kan dat niet. Je kunt dat proberen zelf te bouwen (bijv. met MicrOCPP) maar dat moet je backoffice operator dat wel ondersteunen. Heb ik als project nu liggen maar niet veel tijd.

Mijn advies zou zijn om op te vragen bij je backoffice operator welke laadpalen ze nu ondersteunen en zo'n paal op marktplaats op de kop te tikken. Er stonden laatst nog dual-socket Alfen laadpalen op voor EUR 750 en die werken met vrijwel alle backoffices. Scheelt je veel geld met laten installeren en toch geen sores.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dingo35
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist nieuwe release v3.5.0 uitgebracht. Deze release combineert de stabiliteit van Stegen's v3.0.1 en de functionaliteit van Serkri-v1.8.0!

https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/releases/tag/v3.5.0

(Possibly) breaking changes:
  • The derived mac-id that was used as a prefix for mDNS and MQTT is replaced by the serial number of your SmartEVSE. You can find this number on a sticker on your SmartEVSE or by looking at your mDNS registry. It is (from now on) also the number your AP announces itself with when configuring your Wifi parameters.
  • Because we added some kWh meters, the config of your MainsMeter or EVMeter might be changed to the wrong type; we prevent this for future releases by reserving some slots so we can add more meters without changing their config id.
  • disable modbus TCP bridge since there are reports that sometimes unreliable values are given
  • changed "Loadbalancing" to "PWR SHARE", because many people considered honoring MaxMains also "Loadbalancing". "PWR SHARE" now means multiple SmartEVSE's are connected via modbus in a Master/Slave configuration, sharing the same power source
CHECK YOUR MAINSMETER AND YOUR EVMETER CONFIG after upgrade!

Release notes t.o.v. RC2:
  • Lcd: goto OFF mode on left button long press also when not charging
  • Fix getting NTP from public server, no longer getting NTP from dhcp
  • Fix powermeasurement for EastronInv
  • Only show Circuit menu option when EVMeter configured, thx to devdems!
  • Fix Mainsmeter timeout
  • parametrize MIN_CURRENT so it can be modified compiletime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
dingo35 schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:26:
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist nieuwe release v3.5.0 uitgebracht. Deze release combineert de stabiliteit van Stegen's v3.0.1 en de functionaliteit van Serkri-v1.8.0!

https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/releases/tag/v3.5.0

(Possibly) breaking changes:
  • The derived mac-id that was used as a prefix for mDNS and MQTT is replaced by the serial number of your SmartEVSE. You can find this number on a sticker on your SmartEVSE or by looking at your mDNS registry. It is (from now on) also the number your AP announces itself with when configuring your Wifi parameters.
  • Because we added some kWh meters, the config of your MainsMeter or EVMeter might be changed to the wrong type; we prevent this for future releases by reserving some slots so we can add more meters without changing their config id.
  • disable modbus TCP bridge since there are reports that sometimes unreliable values are given
  • changed "Loadbalancing" to "Multi", because many people considered honoring MaxMains also "Loadbalancing". "Multi" now means multiple SmartEVSE's are connected via modbus in a Master/Slave configuration
CHECK YOUR MAINSMETER AND YOUR EVMETER CONFIG after upgrade!

Release notes t.o.v. RC2:
  • Lcd: goto OFF mode on left button long press also when not charging
  • Fix powermeasurement for EastronInv
  • Only show Circuit menu option when EVMeter configured, thx to devdems!
  • Fix Mainsmeter timeout
  • parametrize MIN_CURRENT so it can be modified compiletime
Wow, gaaf!
net op mijn vrije maandag dat ik aan het hobbyen was met API's enzo.
Hij staat erop. en hij laadt de auto op.
So far so good (maar RC1 & RC2 deden het ook en ik gebruik alleen de api dus ik verwacht weinig problemen)

SUPER!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 04:15

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Possible schreef op maandag 15 april 2024 @ 06:36:
[...]

Thx maar heb gewoon een vast contract. In principe maakt het dus niet uit ivm salderen. Zou het ook werken zonder een dynamisch contract?
Het maakt uit voor de netbelasting en de duurzaamheid van de energie die je gebruikt ;)

Je zult een dynamische prijs entiteit moeten aanmaken in homeassistant (ik weet niet of een fixed price input werkt), hiervoor staan de opties hier beschreven: https://doe-duurzaam.nl/a...-assistant-zo-doe-je-dat/

Maar zoals gezegd - als je nog een vast contract hebt is het vooral voor de hobby of bovengenoemde redenen.

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
dingo35 schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:26:
Cool, ga hem binnenkort installeren!
Betekent dat dat de SMartEVSe nu een internet-verbinding nodig heeft?

Mijn SmartEVSE zit (net als eigenlijk alle IOT-achtige apparaten in mijn thuisnetwerk) alleen op mijn lokale netwerk, maar heeft geen toegang naar buiten.

Ik ben vast niet de enige die in zijn netwerk een eigen NTP-server heeft draaien voor lokale devices.....
Of werkt het anders, en zit er een of andere fallback op DHCP-NTP in de NTP-libraries die je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Roger_de_Poger schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:52:
Tja, misschien omdat laden via een evse een specifiek protocol volgt. Daar is vast een reden voor. Dat problematisch noemen lijkt wat voorbarig.

[...]

Welke auto, welke laadpaal?

[...]

Als je handig bent, kun je alles zelf maken. Je kunt om te beginnen eens door dit forum bladeren en je laten inspireren...
Dank voor je antwoord. Dit forum gaf helaas geen antwoord daarop, maar ik ga de spullen bestellen en eens kijken of het mij lukt.

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
@ocaj Helaas, er ZAT een fallback op; hij keek eerst naar een ntp-server als die via dhcp aangeboden werd, en als fallback ging hij daarna naar een publieke ntp server.

Helaas heeft iemand upstream een paar jaar geleden besloten dat hij een paar honderd bytes kon besparen door die fallback af te sluiten; dat kunnen we zelf niet aanpassen, zit diep in de ontwikkelomgeving verankerd, en dus hebben we ervoor moeten kiezen om die publieke ntp server te gebruiken.

Niet iedereen heeft immers de mogelijkheid lokaal een ntp server te draaien, maar wie zo geavanceerd werkt met VLAN's etc, kan vast wel een pad naar buiten realiseren, enkel voor NTP, óf de DNS zodanig manipuleren dat er toch lokaal geserveerd wordt.

"grep pool src/evse.cpp" geeft je het ntp domein waarop gezocht wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Duidelijk, dan gaat de SmartEVSE hier in de groep met firewall-rules "NTP-only".

(ik heb nog meer apparaatjes die speciaal voor NTP Internet-toegang nodig hebben, mogelijk gevolg van dezelfde ontwikkelomgeving....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
ocaj schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:39:
Duidelijk, dan gaat de SmartEVSE hier in de groep met firewall-rules "NTP-only".

(ik heb nog meer apparaatjes die speciaal voor NTP Internet-toegang nodig hebben, mogelijk gevolg van dezelfde ontwikkelomgeving....)
Fun....
1/ "er zijn toch wel meer mensen...."....nope... geen moment aan gedacht dat ik een ntp server zou kunnen runnen.
2/ cool! dat weet ik dan ook weer.
3/ cool & fun: dus met veel apparaten gaat dat niet. en..maar.. daar kan je dus een uitzondering voor op de router zetten.

alles bij elkaar: "exact de reden dat ik op tweakers zit" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Scatman_II schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:17:
[...]

Het maakt uit voor de netbelasting en de duurzaamheid van de energie die je gebruikt ;)

Je zult een dynamische prijs entiteit moeten aanmaken in homeassistant (ik weet niet of een fixed price input werkt), hiervoor staan de opties hier beschreven: https://doe-duurzaam.nl/a...-assistant-zo-doe-je-dat/

Maar zoals gezegd - als je nog een vast contract hebt is het vooral voor de hobby of bovengenoemde redenen.
Eens hoor, het gaat hem alleen maar om dat de auto gaat laden tussen de 20% en stopt bij 80%

Maar omdat je van de ioniq maar bar weinig informatie hebt helaas (die obd werkt niet echt goed) is het lastig om te zien wanneer je moet stoppen met laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:37
Ik wil bij mijn schoonvader een Easee Lite laadpaal installeren. Hij heeft in de schuur een onderverdeler van Eaton waar de laadpaal op moet worden aangesloten. De Easee vraagt om een type A aardlekschakelaar, wat ze volgens mij allemaal wel zijn. De afstand is 15-20 meter naar de plek van de laadpaal. Mijn idee is om 6mm2 kabels te gebruiken, om evt in de toekomst ook op 22 kW te kunnen laden (Easee Lite en huidige auto kunnen maar 11 kW). Welke aardlekautomaat zou geschikt zijn? Eaton heeft zelf een C20 30 mA, maar die is niet zo selectief tov de hoofdzekering (wellicht niet erg, dat zijn moderne automaten en geen smeltzekeringen). Ik heb van Hager wel een B20 aardlekautomaat. Welke aardlekautomaat kunnen we het beste gebruiken? Of misschien toch gewoon een B16, maar volgens mij heeft een 20A de voorkeur ivm minder warmte-ontwikkeling.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Stefannn schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:44:
[...]

Fun....
1/ "er zijn toch wel meer mensen...."....nope... geen moment aan gedacht dat ik een ntp server zou kunnen runnen.
Iedereen die een Fritz!box heeft, heeft ook een interne NTP-server draaien en dat is ook de NTP-server die via DHCP aangeboden wordt. Geen idee meer of dat de default is, of dat dat een instelling is, ik draai al een eeuwigheid zo.....
Pagina: 1 ... 55 ... 85 Laatste