vanenkelen schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:32:
Al weer een tijdje geleden mijn vragen in dit topic gesteld, antwoorden en hulp gekregen en sindsdien alle spullen verzameld. Ik was dus gelukkig wel op tijd met het bestellen van de SmartEVSE, dat ding is best vaak uitverkocht zeg.
Afgelopen weekend had ik eindelijk de tijd om het plan uit te voeren. Ik zal mijn aanpak hier zoveel mogelijk delen als bedankje, voor wie het interessant vindt en tegelijkertijd als 'handleiding' voor de volgende die van plan is zelf zijn laadpaal te maken en alvast een kickstart wil hebben. Mocht je nog dingen zien/lezen waarvan je denkt "dat had slimmer/veiliger/beter gekund", dan hou ik me van harte aanbevolen! Vragen? Stel ze gerust.
Het plan:
Een zo klein mogelijke laadkast met socket aan de gevel en maximaal voorbereid op 3-fasen 16A (11kW) laden. (Nee mijn vrouw wilde echt geen kabel aan de muur

)
Hiervoor wilde ik mijn laadinstallatie over 3 plekken verdelen:
- De noodzakelijke aanpassingen in de meterkast
- De mogelijkheid om de laadpaal te bedienen (starten/stoppen/instellingen SmartEVSE) in de hal
- Een socket aan de gevel buiten
Het schema:
[Afbeelding]
Let op: bij de sensorbox heb ik ook een rode en blauwe lijn getekend (230v) maar dat hoeft niet als hij op de p1 poort is aangesloten.
De benodigde materialen:
[
Afbeelding]
Ik heb heel bewust voor een Type B aardlek gekozen. Wij hebben een Renault Zoë en die schijnt daar sowieso erg kieskeurig mee te zijn en daarnaast werd voor mij onvoldoende duidelijk of de oplossing met een Residual Current Sensor volledig aan de (NEN-)normen voldoet.
Als trouwens iemand een handige tip heeft hoe een tabel vanuit excel (inclusief de hyperlinks) hier te kopiëren, houd ik me aanbevolen.
De aanpassingen in de meterkast:
Ik heb nu nog 1 fase 35A in de meterkast, maar wilde alles alvast aanleggen zodat ook 3 fase 25A mogelijk zal zijn. Die aanvraag is inmiddels de deur uit, maar dat zal nog tot januari/februari duren voordat Stedin hier langs kan komen.
Voor de aanpassingen:
[Afbeelding]
Kastje ernaast geplaatst en componenten aangesloten:
[Afbeelding]
Deksel erop:
[Afbeelding]
Aansluiten op de hoofdschakelaar en koppelen van de P1 verbinding heb ik pas op het laatste gedaan.
Laadpaal/bediening in de hal:
Ik heb tussen de meterkast en de buitenmuur een garderobekast met daarin een afgetimmerde verdeler van de vloerverwarming. Een perfecte plek dus om de oversteek van meterkast naar buitenmuur buiten het zicht te plaatsen zonder dat ik door de kruipruimte hoef.
De oversteek van meterkast naar buitenmuur:
[Afbeelding]
SmartEVSE en Relais aangesloten:
[Afbeelding]
Sensorbox en signaalkabel voor lock actuator ook aangesloten:
[Afbeelding]
Kabels door de buitenmuur heen (in PVC pijp):
[Afbeelding]
En kastje weer dicht:
[Afbeelding]
Socket aan de buitenmuur:
Helaas is het me niet gelukt een fraai RVS kastje te bemachtigen. Ik had er 2 in bestelling staan bij verschillende bedrijven, maar leverdatum bleef maar uitgesteld worden. Uiteindelijk geannuleerd en voor een ABS kast gegaan. Mogelijk gaat hier nog een keer een RVS variant komen.
Gekozen voor een 160x160x90 kastje ivm de locking actuator. Dit past prima, ik denk dat 130x130x80 ook nog wel zou passen, maar dan wordt het wel pielen.
18 en 30mm gaten een beetje schuin naar beneden door de muur geboord (binnen hoger dan buiten ivm vocht). Daarin 16mm en 25mm PVC pijp:
[Afbeelding]
3x32A laadkabel en 4-aderige signaalkabel (voor locking actuator) doorsteken:
[Afbeelding]
Kastje monteren en kabels strippen:
[Afbeelding]
En klaar. Achteraf gezien had ik het kastje nog iets lager willen hebben. Maar dan was ik binnen in de knel gekomen met de verdeler van mijn vloerverwarming:
[Afbeelding]
Eindresultaat
Het werkt en nog in 1x ook. Nou ja behalve de communicatie met de p1 poort op mijn slimme meter dan. Helaas is mijn meter (een L+G e350) niet compatible met de Sensorbox en kreeg ik een communication error. De SmartEVSE op dom instellen en een laadstroom van (voorlopig) 20A doet het echter perfect.
[Afbeelding]
Nu wachten op Stedin tot ze 3-fase aan komen leggen. Ik heb in mijn aanvraag vermeld welke metertypes ik graag zou willen hebben ivm communicatie met een laadpaal, maar ze gaven aan daar geen enkele belofte in te kunnen doen.
Zijn er hier toevallig mensen die recent hun aansluiting hebben laten uitbreiden naar 3 fase 25A bij Stedin? Welke meter hebben jullie gekregen?
Resterende twijfel/onduidelijkheid
Selectiviteit... ik ben het woord ook in dit topic al een aantal keer tegen gekomen en blijf het een lastig begrip vinden. Wat ik er van begrijp is het een mechanisme dat er voor zorgt dat bij overbelasting de automaten/zekeringen er in de juiste volgorde uitklappen. Dus altijd eerst de zekering die het dichtste bij de verbruiker zit, zodat in theorie nooit (of alleen bij echt gekke situaties) de hoofdzekering van de netbeheerder er uit klapt. Zodra je je er in gaat verdiepen wordt het voor mij wat diffuus met allerlei grafiekjes en type automaten en aardlekschakelaars. Nu ben ik van nature iemand die graag aan de veilige kant gaat zitten (zeker bij elektra en dit soort vermogens), vandaar dat ik voor mezelf onderstaande richtlijn heb geformuleerd.
Als ik zie hoe het in de praktijk wordt toegepast komt het er eigenlijk op neer dat je achter een 35A 1 fase hoofdaansluiting eigenlijk nooit een groep/automaat kunt plaatsen die groter is dan 25A. En dat je bij 3 fase 3x25A aansluiting eigenlijk nooit een groep/automaat kunt plaatsen die groter is dan 3x16A. Oftewel bij een normale huisaansluiting waarbij je rekening houdt met selectiviteit is 25A 1fase laden (5,75kW) of 3x16A 3-fase laden (11kW) het maximum.
Update over niet direct werken P1 communicatie:
Blijkbaar is de met de sensorbox meegeleverde RJ12 kabel een cross-cable. Dat was mij niet opgevallen en ik had het ook over het hoofd gezien in dit topic, maar is al eens eerder netjes uitgelegd. Dus even wat kleine aanpassingen aan de door mij geïnstalleerde RJ12 kabel en het werkt als een zonnetje. Dank voor de tips!