Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-07 16:32

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

ngommers schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:56:
Hier druk aan de knutsel geweest voor mijn zelfbouw laadpaal.
Alles gemonteerd in een IP65 F-Tronic groepenkast welke buiten komt te hangen.

Uitgevoerd met 6mm draden.
Wat hebben de kenners nog voor feedback/tips voor mij?

Nog te doen:
  • Modbus kabel tussen Easton SDM630-Modbus en SmartEVSE.
  • Bepalen welke Type-2 laadkabel ik ga kopen en waar.
  • Buiten monteren en voeding aansluiten.
[Afbeelding]
Ziet er in principe goed uit. Ik had de draden naar je SmartEVSE waarschijnlijk iets korter gehouden...

Nu iets controversieels: ik zou die B16 er uit halen :X

Die hoofdschakelaar in je buitenkast laten zitten en de B16 verplaatsen naar de kast binnen. Dan heb je namelijk de voedingskabel ook gezekerd. Je kan dan de hoofdschakelaar nog steeds gebruiken om de evse spanningsloos te maken indien je er aan moeten werken.

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-08 23:39
ngommers schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:56:
Hier druk aan de knutsel geweest voor mijn zelfbouw laadpaal.
Alles gemonteerd in een IP65 F-Tronic groepenkast welke buiten komt te hangen.

Uitgevoerd met 6mm draden.
Wat hebben de kenners nog voor feedback/tips voor mij?

Nog te doen:
  • Modbus kabel tussen Easton SDM630-Modbus en SmartEVSE.
  • Bepalen welke Type-2 laadkabel ik ga kopen en waar.
  • Buiten monteren en voeding aansluiten.
[Afbeelding]
Wat mij opvalt is dat je de hoofdschakelaar en de automaat van onder hebt gevoed. Maar de rest van boven naar onder.
Dit blijft altijd een eeuwige discussie tussen utiltybouw en de industrie. (In huis is het van onder naar boven, in de industrie is het van boven naar onder.)

Als ik het goed zie is de B16 van Eaton met aardlek van 30mA. Even goed in de manual kijken of die van boven naar beneden aangesloten moet worden, of van onder naar boven. (i.v.m. testknop) Let daarbij op de nummers van de contacten (Linksboven is 1, linksonder is 2 etc)

Edit: https://installo.nl/van-b...-groepenkast-componenten/
Een mooie neutrale uitleg

Edit 2: Oja, het is niet wenselijk om 2 aardlekschakelaars na elkaar te zetten. Dit is zover ik weet niet verboden of gevaarlijk, maar je weet niet welke als eerst reageert bij een aardlek. Hetzelfde geldt als je 2 dezelfde zekeringen/automaten achter elkaar zet.

[ Voor 15% gewijzigd door cruysen op 18-03-2024 12:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-08 15:21
Mike2k schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:49:
[...]
Ziet er in principe goed uit. Ik had de draden naar je SmartEVSE waarschijnlijk iets korter gehouden...

Nu iets controversieels: ik zou die B16 er uit halen :X

Die hoofdschakelaar in je buitenkast laten zitten en de B16 verplaatsen naar de kast binnen. Dan heb je namelijk de voedingskabel ook gezekerd. Je kan dan de hoofdschakelaar nog steeds gebruiken om de evse spanningsloos te maken indien je er aan moeten werken.
Ik zal de draden naar de SmartEVSE inderdaad nog even wat inkorten, zijn nu inderdaad wel erg lang.

De hoofdschakelaar laat ik in de buitenkast zitten, de voeding komt al van een C16 automaat af. Dus de voedingskabel is gezekerd.
cruysen schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:24:
[...]

Wat mij opvalt is dat je de hoofdschakelaar en de automaat van onder hebt gevoed. Maar de rest van boven naar onder.
Dit blijft altijd een eeuwige discussie tussen utiltybouw en de industrie. (In huis is het van onder naar boven, in de industrie is het van boven naar onder.)

Als ik het goed zie is de B16 van Eaton met aardlek van 30mA. Even goed in de manual kijken of die van boven naar beneden aangesloten moet worden, of van onder naar boven. (i.v.m. testknop) Let daarbij op de nummers van de contacten (Linksboven is 1, linksonder is 2 etc)

Edit: https://installo.nl/van-b...-groepenkast-componenten/
Een mooie neutrale uitleg.
In de handleiding kan ik niks vinden over de aansluit richting, bij de Easton stond dat er ook duidelijk bij, volgens de link van installo maakt het voor Eaton niet uit tenzij het er op staat. in dit geval zal het dus goed moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-08 23:39
De hoofdschakelaar laat ik in de buitenkast zitten, de voeding komt al van een C16 automaat af. Dus de voedingskabel is gezekerd.

In de handleiding kan ik niks vinden over de aansluit richting, bij de Easton stond dat er ook duidelijk bij, volgens de link van installo maakt het voor Eaton niet uit tenzij het er op staat. in dit geval zal het dus goed moeten zijn.
Wat ik zo gezien heb maakt het voor de Eaton niet uit hoe die aangesloten wordt. (boven/onder)
Als je al een C16 hebt in de hoofdkast, dan heeft de B16 geen zin in de buitenkast. Deze voegt niets toe. (Beide schakelen waarschijnlijk uit bij een directe sluiting, alleen bij een langdurige overbelasting zal de B16 eerder gaan. Maar dat is ook weer afhankelijk van de omgevingstemperatuur.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

ngommers schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:24:
[...]

Ik zal de draden naar de SmartEVSE inderdaad nog even wat inkorten, zijn nu inderdaad wel erg lang.

In dit geval...waarom dan de b16? En je hebt geen C karakteristiek nodig voor je evse lader aangezien er geen aanloop stromen zijn waar je rekening mee moet houden. Dus ik zou dan de C16 vervangen door de B16 en klaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
Mike2k schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:35:
[...]

In dit geval...waarom dan de b16? En je hebt geen C karakteristiek nodig voor je evse lader aangezien er geen aanloop stromen zijn waar je rekening mee moet houden. Dus ik zou dan de C16 vervangen door de B16 en klaar...
De C16 hebben ze geïnstalleerd in de meterkast tijdens de installatie van de zonnepanelen, waarom een C16 en geen B16 geen idee had aangegeven dat het voor een laadpaal is. een B variant zal iets sneller gaan dan de C variant.

Op zich heb ik in de buitenkast genoeg ruimte en kan het geen kwaad om dubbel uit te voeren zover ik weet (enige als die het niet doet is het even zoeken of die er buiten of binnen uit ligt.

Maar het is wel een goedpunt om nog even te overwegen om binnen de B16 te plaatsen en buiten alleen de hoofdschakelaar.

Edit: Ik denk dat ik inderdaad de B16 uit de buitenkast haal en deze binnen monteer. Als er nog meer tips/opmerkingen zijn, dan zijn die welkom dan kan ik alles in 1 keer aanpassen.

[ Voor 9% gewijzigd door ngommers op 18-03-2024 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

ngommers schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:35:
[...]

De C16 hebben ze geïnstalleerd in de meterkast tijdens de installatie van de zonnepanelen, waarom een C16 en geen B16 geen idee had aangegeven dat het voor een laadpaal is. een B variant zal iets sneller gaan dan de C variant.
Er wordt door 'installateurs' wel vaker te pas en te onpas een C type automaat geplaatst. Ik gebruik alleen C automaten als het echt nodig is...bijvoorbeeld bij accu systemen/grote aanloopstromen/onderverdeelkasten dat soort dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
ngommers schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:35:
[...]

Op zich heb ik in de buitenkast genoeg ruimte en kan het geen kwaad om dubbel uit te voeren zover ik weet (enige als die het niet doet is het even zoeken of die er buiten of binnen uit ligt.

Maar het is wel een goedpunt om nog even te overwegen om binnen de B16 te plaatsen en buiten alleen de hoofdschakelaar.

Edit: Ik denk dat ik inderdaad de B16 uit de buitenkast haal en deze binnen monteer. Als er nog meer tips/opmerkingen zijn, dan zijn die welkom dan kan ik alles in 1 keer aanpassen.
Je hebt toch wel een aparte ALS voor de zonnepanelen en een aparte voor de lader he?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ngommers
daemonix schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:47:
[...]

Je hebt toch wel een aparte ALS voor de zonnepanelen en een aparte voor de lader he?
Ja dat hebben ze gelukkig wel netjes gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaurens
  • Laatst online: 30-07 01:52
Ik overweeg ook een SmartEVSE neer te zetten, want het is een prachtig project: open source, en uitermate flexibel. Maar ik vroeg me iets af waar ik het antwoord nog niet op gevonden heb (of: het kan gewoon niet en is dat waarom ik het niet gevonden heb :))

Op dit moment is mijn meter een tijdelijke - hij zit in een bouwmeterkast, en heeft geen P1 aansluiting, dus daar is niets uit te lezen. Ook heb ik (nog) niets anders aangesloten wat mijn 3 main fases meet.

Nou heb ik gezien dat, als ik dat wel zou hebben, ik voor de load balancing, ik geen sensorbox hoef te kopen, maar dat ik dan die gegevens door kan sturen via home assistant/mqtt.

Ik vroeg me alleen af: kan het ook andersom? Dat ik WEL een sensorbox koop, en die gebruik om home assistant te voeren, via de SmartEVSE?

Die sensorbox - zelf met clamps - is namelijk een stuk goedkoper dan de andere 3-fase meet devices die ik gezien heb die ik aan home assistant zou kunnen hangen (zoals bijv die van Shelly).

Het zou natuurlijk erg goed kunnen dat ik niet goed genoeg gezocht heb naar goedkope oplossingen, en dan sta ik ook daar voor open :)

Of zit ik hier helemaal verkeerd te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Blaurens schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 17:36:
Ik overweeg ook een SmartEVSE neer te zetten, want het is een prachtig project: open source, en uitermate flexibel. Maar ik vroeg me iets af waar ik het antwoord nog niet op gevonden heb (of: het kan gewoon niet en is dat waarom ik het niet gevonden heb :))

Op dit moment is mijn meter een tijdelijke - hij zit in een bouwmeterkast, en heeft geen P1 aansluiting, dus daar is niets uit te lezen. Ook heb ik (nog) niets anders aangesloten wat mijn 3 main fases meet.

Nou heb ik gezien dat, als ik dat wel zou hebben, ik voor de load balancing, ik geen sensorbox hoef te kopen, maar dat ik dan die gegevens door kan sturen via home assistant/mqtt.

Ik vroeg me alleen af: kan het ook andersom? Dat ik WEL een sensorbox koop, en die gebruik om home assistant te voeren, via de SmartEVSE?

Die sensorbox - zelf met clamps - is namelijk een stuk goedkoper dan de andere 3-fase meet devices die ik gezien heb die ik aan home assistant zou kunnen hangen (zoals bijv die van Shelly).

Het zou natuurlijk erg goed kunnen dat ik niet goed genoeg gezocht heb naar goedkope oplossingen, en dan sta ik ook daar voor open :)

Dit kan... echter levert bijvoorbeeld een HomeWizzard P1 meter uiteindelijk meer informatie.

Dus misschien slimmer om op de slimme meter te wachten. Er vanuit gaande dat die er komt.

Als er niets anders aan hangt kan je ook laden met een vooraf ingestelde maximum stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online

Ja dat kan. Bekijk de api reference maar (via de GitHub van serkri) dan zie je dat je die gewoon kan krijgen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-08 18:00
Niet goed gezocht idd zie hier ;)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:48
Zie hier een SmartEVSE installatie die wat uitgebreider is....

https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/discussions/36

[ Voor 32% gewijzigd door dingo35 op 20-03-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Sinds een paar dagen ook de SmartEVSE in huis. Idee is om alle ingewanden van een bestaande Lolo Smart eruit te trekken en SmartEVSE ervoor in de plaats te zetten. Ben wel klaar met Shell/NewMotion want ik wil de paal slim aansturen (dynamische tarieven en zonnepanelen icm HomeAssistant).
Nu dus SmartEVSE en RFID lezer in huis. Ik begreep dat met de firmware (3.5.0) van @dingo35 het niet langer nodig is om een sensorbox te plaatsen. De integratie in HA werkt prima maar nu loop ik een beetje vast op de API. Hoe krijg ik de data van EV, Main, PV en Batterij in SmartEVSE (via de API of mqtt) en wat is de juiste syntax/format van de data? En gebruik ik nou beter mqtt of de API? Ik overzie het niet helemaal. En er was ook iets met meetgegevens in Wh ipv kWh.

Mijn situatie:
-Nissan Leaf laadt met één fase, data in HomeAssistant.
-PV één fase omvormer, data in HomeAssistant
-P1 mter, data in HomeAssistant
-Sessy thuisbatterij, data zowel via im/exp modbus tussenmeter in HomeAssistant.

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-08 19:04

w00Dy

Make soap, not war

Ik heb sinds deze of vorige versie van de build een raar probleem.

In Solar Mode:
Ik lees de P1 poort uit met Domoticz en stuur dit via API naar de Smart EVSE. Ik push richting de Smart EVSE iedere 3 seconden, vroeger deed ik dat per 5 seconden om de load minimaal te houden. Maar ik krijg dus een mismatch tussen Smart EVSE en Domoticz. In de algemene power 'sensor' in Domoticz kan ik momenteel een teruggave naar het net hebben van 1000 Watt terwijl in de Smart EVSE staat dat er een tekort is aan 2.5A (voorbeeld). Ik heb de indruk dat de Smart EVSE minder snel 'ververst'?

vb. zoals vandaag, een mooie heldere hemel, met stabiele levering van de zonnepanelen en toch zie ik meermaals in de Smart EVSE GUI dat het laden gaat stoppen binnen de 10min omdat er te weinig stroom voor handen is... een paar tellen later gaat hij dan weer stijgen naar 13A laden en meer... Ik kan dit min of meer mitigeren door Domoticz continue de Smart EVSE API laten aanspreken (meermaals per seconde).

De afname in het huis is stabiel, ik werk alleen thuis op dit moment. Er draaien geen verbruikers zoals vaatwassers oid die verwarm cycli hebben,

vb: continue verversing vanuit domoticz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-JBey3RzUI2KZyQbDvjPzF44tg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SseLZVsObwdvlzs5RguRek8g.png?f=fotoalbum_large

L1 is waar de auto op hangt, L2 en L3 levering zonnepanelen is stabiel. Ik snap niet goed dat ik die 'dips' krijg bij de blauwe strepen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dingo35
De SmartEVSE publiceert zn MQTT data elke 10s, en via de REST api "on demand".

Sinds de laatste commit, uit mijn hoofd de77.... , wordt de stroom data ook maar eens per 2s verwerkt in het balancing algoritme; hierin is modbus de beperking.

Dus er zal idd altijd een vertraging tussen bron (domoticz) en de SmartEVSE zijn, en de systeem- en regeltheorie dicteert nu eenmaal dat een teruggekoppelde loop daar altijd "last" van zal hebben.
Hou je kamerthermostaat maar eens een dagje in de gaten, dan sta je versteld hoeveel over- en undershoot je hebt....

PS De aanbevolen aanleverfrequentie is 1x per 1a2 seconden, maar ALLEEN met verse data.

PS2: Voor geinteresseerden in de regelkarakteristiek, zie ook dit topic:
https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/20

[ Voor 30% gewijzigd door dingo35 op 25-03-2024 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Laatst online: 01-08 19:04

w00Dy

Make soap, not war

dingo35 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:14:
PS2: Voor geinteresseerden in de regelkarakteristiek, zie ook dit topic:
https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/20
Dat topic beschrijft mijn probleem helemaal

Ik had ook de indruk dat de Solar mode vroeger de beschikbare stroom mooier volgde. Ik bekijk even of ik een van de builds op mijn controller zet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dingo35
Dat kan natuurlijk altijd; of je probeert de 6ce9 versie, waarvan al gerapporteerd wordt dat hij wat minder wild regelt.

En dan sluit je je niet af van al dat moois dat we nog in petto hebben 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Heeft er hier al eens iemand gekeken naar MicroOcpp, een OCPP 1.6 client voor microcontrollers? Ze hebben een OpenEVSE referentieimplementatie en ik zou het interessant vinden om een defecte Alfen laadpaal die ik heb staan daarmee om te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:10
mukky schreef op maandag 25 maart 2024 @ 22:23:
Heeft er hier al eens iemand gekeken naar MicroOcpp, een OCPP 1.6 client voor microcontrollers? Ze hebben een OpenEVSE referentieimplementatie en ik zou het interessant vinden om een defecte Alfen laadpaal die ik heb staan daarmee om te bouwen.
Interresant, met welk doel eigenlijk?

Ga je dan je eigen OCPP server draaien om de paal te managen of wil je aan een commercieel backend connecten voor ritregistratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
m.eddy schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:55:
[...]

Interresant, met welk doel eigenlijk?

Ga je dan je eigen OCPP server draaien om de paal te managen of wil je aan een commercieel backend connecten voor ritregistratie?
Dat laatste, veel zal ik er niet aan verdienen maar het lijkt me leuk om te bouwen. Net even met E-Flux gebeld, ze konden me niet vertellen of MicroOcpp zou werken maar ze vinden het geen probleem om dit te testen. Ik kon mijn credentials invullen en dan keken ze even mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
mukky schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:06:
[...]

Dat laatste, veel zal ik er niet aan verdienen maar het lijkt me leuk om te bouwen. Net even met E-Flux gebeld, ze konden me niet vertellen of MicroOcpp zou werken maar ze vinden het geen probleem om dit te testen. Ik kon mijn credentials invullen en dan keken ze even mee.
Ah interessant dat e-flux zomaar dat zou accepteren. Kan me voorstellen dat een backend niet zomaar een niet gevalideerde client accepteert. Het gaat toch om financiële transacties. Ook voor prive gebruikt zou het nuttig zijn om laad sessie's te registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
m.eddy schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:28:
[...]

Ah interessant dat e-flux zomaar dat zou accepteren. Kan me voorstellen dat een backend niet zomaar een niet gevalideerde client accepteert. Het gaat toch om financiële transacties. Ook voor prive gebruikt zou het nuttig zijn om laad sessie's te registreren.
Nou niet zomaar maar ik mocht het wel testen. Sowieso is dit een interessant vraagstuk: Wie handhaaft wat? Zo moet je in Duitsland voldoen aan het Eichrecht (linkje met uitleg) maar daar controleert E-Flux niet op, ik kan dus een laadpaal met OCPP 1.6 bij hun backend aanmelden als publieke laadpaal en het is dan mijn eigen verantwoordelijkheid dat deze aan het Eichrecht voldoet. Fijn want hij zeer incidenteel gebruikt bij een vakantiehuisje en de kosten van een Eichrecht-conform laadstation zouden veel te hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
mukky schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:33:
[...]

Nou niet zomaar maar ik mocht het wel testen. Sowieso is dit een interessant vraagstuk: Wie handhaaft wat? Zo moet je in Duitsland voldoen aan het Eichrecht (linkje met uitleg) maar daar controleert E-Flux niet op, ik kan dus een laadpaal met OCPP 1.6 bij hun backend aanmelden als publieke laadpaal en het is dan mijn eigen verantwoordelijkheid dat deze aan het Eichrecht voldoet. Fijn want hij zeer incidenteel gebruikt bij een vakantiehuisje en de kosten van een Eichrecht-conform laadstation zouden veel te hoog zijn.
Je use case is dus om:
- je eigen paal via OCPP te koppelen aan E-Flux
- je eigen auto te laden (en eventueel de sessie's via e-flux te registreren voor werkgever)
- gasten met hun eigen pas ook te kunnen laten laden

Ik ga wellicht voor een eigen paal met eigen EV maar zou ook wel voor gasten via OCPP willen registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:19
m.eddy schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:49:
[...]

Je use case is dus om:
- je eigen paal via OCPP te koppelen aan E-Flux
- je eigen auto te laden (en eventueel de sessie's via e-flux te registreren voor werkgever)
- gasten met hun eigen pas ook te kunnen laten laden

Ik ga wellicht voor een eigen paal met eigen EV maar zou ook wel voor gasten via OCPP willen registreren.
Zit wel een abonnement aan vast, bij eFlux kost de backoffice/facturering EUR 4,38 excl BTW per maand, af te sluiten voor minimaal 24 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
THM0 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:11:
[...]

Zit wel een abonnement aan vast, bij eFlux kost de backoffice/facturering EUR 4,38 excl BTW per maand, af te sluiten voor minimaal 24 maanden.
Voor particulieren is het 12 maanden, net even nagevraagd. Ik vraag me ook af of ik die € 60 er ooit aan terugverdien, dan moet er toch minimaal eens per maand worden geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Lijkt me dat de werkgever dit vergoed en anders op z'n minst opvoeren als eigen bijdrage bij de bijtelling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
vanenkelen schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:32:
Al weer een tijdje geleden mijn vragen in dit topic gesteld, antwoorden en hulp gekregen en sindsdien alle spullen verzameld. Ik was dus gelukkig wel op tijd met het bestellen van de SmartEVSE, dat ding is best vaak uitverkocht zeg.

Afgelopen weekend had ik eindelijk de tijd om het plan uit te voeren. Ik zal mijn aanpak hier zoveel mogelijk delen als bedankje, voor wie het interessant vindt en tegelijkertijd als 'handleiding' voor de volgende die van plan is zelf zijn laadpaal te maken en alvast een kickstart wil hebben. Mocht je nog dingen zien/lezen waarvan je denkt "dat had slimmer/veiliger/beter gekund", dan hou ik me van harte aanbevolen! Vragen? Stel ze gerust.

Het plan:
Een zo klein mogelijke laadkast met socket aan de gevel en maximaal voorbereid op 3-fasen 16A (11kW) laden. (Nee mijn vrouw wilde echt geen kabel aan de muur :) )

Hiervoor wilde ik mijn laadinstallatie over 3 plekken verdelen:
  1. De noodzakelijke aanpassingen in de meterkast
  2. De mogelijkheid om de laadpaal te bedienen (starten/stoppen/instellingen SmartEVSE) in de hal
  3. Een socket aan de gevel buiten
Het schema:
[Afbeelding]

Let op: bij de sensorbox heb ik ook een rode en blauwe lijn getekend (230v) maar dat hoeft niet als hij op de p1 poort is aangesloten.

De benodigde materialen:
[Afbeelding]
Ik heb heel bewust voor een Type B aardlek gekozen. Wij hebben een Renault Zoë en die schijnt daar sowieso erg kieskeurig mee te zijn en daarnaast werd voor mij onvoldoende duidelijk of de oplossing met een Residual Current Sensor volledig aan de (NEN-)normen voldoet.

Als trouwens iemand een handige tip heeft hoe een tabel vanuit excel (inclusief de hyperlinks) hier te kopiëren, houd ik me aanbevolen.

De aanpassingen in de meterkast:
Ik heb nu nog 1 fase 35A in de meterkast, maar wilde alles alvast aanleggen zodat ook 3 fase 25A mogelijk zal zijn. Die aanvraag is inmiddels de deur uit, maar dat zal nog tot januari/februari duren voordat Stedin hier langs kan komen.

Voor de aanpassingen:
[Afbeelding]

Kastje ernaast geplaatst en componenten aangesloten:
[Afbeelding]

Deksel erop:
[Afbeelding]

Aansluiten op de hoofdschakelaar en koppelen van de P1 verbinding heb ik pas op het laatste gedaan.

Laadpaal/bediening in de hal:
Ik heb tussen de meterkast en de buitenmuur een garderobekast met daarin een afgetimmerde verdeler van de vloerverwarming. Een perfecte plek dus om de oversteek van meterkast naar buitenmuur buiten het zicht te plaatsen zonder dat ik door de kruipruimte hoef.

De oversteek van meterkast naar buitenmuur:
[Afbeelding]

SmartEVSE en Relais aangesloten:
[Afbeelding]

Sensorbox en signaalkabel voor lock actuator ook aangesloten:
[Afbeelding]

Kabels door de buitenmuur heen (in PVC pijp):
[Afbeelding]

En kastje weer dicht:
[Afbeelding]

Socket aan de buitenmuur:
Helaas is het me niet gelukt een fraai RVS kastje te bemachtigen. Ik had er 2 in bestelling staan bij verschillende bedrijven, maar leverdatum bleef maar uitgesteld worden. Uiteindelijk geannuleerd en voor een ABS kast gegaan. Mogelijk gaat hier nog een keer een RVS variant komen.
Gekozen voor een 160x160x90 kastje ivm de locking actuator. Dit past prima, ik denk dat 130x130x80 ook nog wel zou passen, maar dan wordt het wel pielen.

18 en 30mm gaten een beetje schuin naar beneden door de muur geboord (binnen hoger dan buiten ivm vocht). Daarin 16mm en 25mm PVC pijp:
[Afbeelding]

3x32A laadkabel en 4-aderige signaalkabel (voor locking actuator) doorsteken:
[Afbeelding]

Kastje monteren en kabels strippen:
[Afbeelding]

En klaar. Achteraf gezien had ik het kastje nog iets lager willen hebben. Maar dan was ik binnen in de knel gekomen met de verdeler van mijn vloerverwarming:
[Afbeelding]

Eindresultaat
Het werkt en nog in 1x ook. Nou ja behalve de communicatie met de p1 poort op mijn slimme meter dan. Helaas is mijn meter (een L+G e350) niet compatible met de Sensorbox en kreeg ik een communication error. De SmartEVSE op dom instellen en een laadstroom van (voorlopig) 20A doet het echter perfect.

[Afbeelding]

Nu wachten op Stedin tot ze 3-fase aan komen leggen. Ik heb in mijn aanvraag vermeld welke metertypes ik graag zou willen hebben ivm communicatie met een laadpaal, maar ze gaven aan daar geen enkele belofte in te kunnen doen.

Zijn er hier toevallig mensen die recent hun aansluiting hebben laten uitbreiden naar 3 fase 25A bij Stedin? Welke meter hebben jullie gekregen?

Resterende twijfel/onduidelijkheid
Selectiviteit... ik ben het woord ook in dit topic al een aantal keer tegen gekomen en blijf het een lastig begrip vinden. Wat ik er van begrijp is het een mechanisme dat er voor zorgt dat bij overbelasting de automaten/zekeringen er in de juiste volgorde uitklappen. Dus altijd eerst de zekering die het dichtste bij de verbruiker zit, zodat in theorie nooit (of alleen bij echt gekke situaties) de hoofdzekering van de netbeheerder er uit klapt. Zodra je je er in gaat verdiepen wordt het voor mij wat diffuus met allerlei grafiekjes en type automaten en aardlekschakelaars. Nu ben ik van nature iemand die graag aan de veilige kant gaat zitten (zeker bij elektra en dit soort vermogens), vandaar dat ik voor mezelf onderstaande richtlijn heb geformuleerd.

Als ik zie hoe het in de praktijk wordt toegepast komt het er eigenlijk op neer dat je achter een 35A 1 fase hoofdaansluiting eigenlijk nooit een groep/automaat kunt plaatsen die groter is dan 25A. En dat je bij 3 fase 3x25A aansluiting eigenlijk nooit een groep/automaat kunt plaatsen die groter is dan 3x16A. Oftewel bij een normale huisaansluiting waarbij je rekening houdt met selectiviteit is 25A 1fase laden (5,75kW) of 3x16A 3-fase laden (11kW) het maximum.

Update over niet direct werken P1 communicatie:
Blijkbaar is de met de sensorbox meegeleverde RJ12 kabel een cross-cable. Dat was mij niet opgevallen en ik had het ook over het hoofd gezien in dit topic, maar is al eens eerder netjes uitgelegd. Dus even wat kleine aanpassingen aan de door mij geïnstalleerde RJ12 kabel en het werkt als een zonnetje. Dank voor de tips!
@vanenkelen
Hoe bevalt deze eigen gemaakt laadpaal? Ik ben ook aan het kijken naar een Renault Zoe, en ben op zoek naar een load balancing laadpaal.
Bevalt hij goed, zou je dingen anders doen, werkt het zoals verwacht?
En heb je toevallig de excel met je boodschappenlijstje nog? Mag ook via DM.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
dingo35 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 07:04:
Lijkt me dat de werkgever dit vergoed en anders op z'n minst opvoeren als eigen bijdrage bij de bijtelling?
Dat lijkt mij ook maar ik heb geen leaseauto, zou puur hobbymatig zijn. De komende tijd ben ik nog wel even zoet met dit project, updates volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-08 07:11

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Driek schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:34:
[...]

@vanenkelen
Hoe bevalt deze eigen gemaakt laadpaal? Ik ben ook aan het kijken naar een Renault Zoe, en ben op zoek naar een load balancing laadpaal.
Bevalt hij goed, zou je dingen anders doen, werkt het zoals verwacht?
En heb je toevallig de excel met je boodschappenlijstje nog? Mag ook via DM.
De zelfgebouwde paal bevalt nog steeds prima. Nog nooit problemen gehad met laden, hij doet het altijd en ook het smart/loadbalancing gedeelte van de SmartEVSE waarbij hij terugregelt als er andere verbruikers in huis aan gaan werkt perfect.

Pfoe, die excel… daar moet ik even naar zoeken. Kom ik op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
vanenkelen schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:15:
[...]

De zelfgebouwde paal bevalt nog steeds prima. Nog nooit problemen gehad met laden, hij doet het altijd en ook het smart/loadbalancing gedeelte van de SmartEVSE waarbij hij terugregelt als er andere verbruikers in huis aan gaan werkt perfect.

Pfoe, die excel… daar moet ik even naar zoeken. Kom ik op terug.
Ok, goed om te horen, denk dat ik de meeste van je spullen al gevonden heb.
Alleen het buitenkastje krijg ik niet goed gevonden.
is dat deze:https://www.ruttenelektroshop.nl/product/g399-abs-behuizing-160-x-160-x-90mm-waterbestendig-donkergrijs/ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Ik zou een kast met imgebouwde din-rail nemen, kun je meteen mee-bestellen bij Stegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Driek schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:09:
[...]

Ok, goed om te horen, denk dat ik de meeste van je spullen al gevonden heb.
Alleen het buitenkastje krijg ik niet goed gevonden.
is dat deze:https://www.ruttenelektroshop.nl/product/g399-abs-behuizing-160-x-160-x-90mm-waterbestendig-donkergrijs/ ?
Ja, dat is hem 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
vanenkelen schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:32:
Al weer een tijdje geleden mijn vragen in dit topic gesteld, antwoorden en hulp gekregen en sindsdien alle spullen verzameld. Ik was dus gelukkig wel op tijd met het bestellen van de SmartEVSE, dat ding is best vaak uitverkocht zeg.

Afgelopen weekend had ik eindelijk de tijd om het plan uit te voeren. Ik zal mijn aanpak hier zoveel mogelijk delen als bedankje, voor wie het interessant vindt en tegelijkertijd als 'handleiding' voor de volgende die van plan is zelf zijn laadpaal te maken en alvast een kickstart wil hebben. Mocht je nog dingen zien/lezen waarvan je denkt "dat had slimmer/veiliger/beter gekund", dan hou ik me van harte aanbevolen! Vragen? Stel ze gerust.

Het plan:
Een zo klein mogelijke laadkast met socket aan de gevel en maximaal voorbereid op 3-fasen 16A (11kW) laden. (Nee mijn vrouw wilde echt geen kabel aan de muur :) )

Hiervoor wilde ik mijn laadinstallatie over 3 plekken verdelen:
  1. De noodzakelijke aanpassingen in de meterkast
  2. De mogelijkheid om de laadpaal te bedienen (starten/stoppen/instellingen SmartEVSE) in de hal
  3. Een socket aan de gevel buiten
Het schema:
[Afbeelding]

Let op: bij de sensorbox heb ik ook een rode en blauwe lijn getekend (230v) maar dat hoeft niet als hij op de p1 poort is aangesloten.

De benodigde materialen:
[Afbeelding]
Ik heb heel bewust voor een Type B aardlek gekozen. Wij hebben een Renault Zoë en die schijnt daar sowieso erg kieskeurig mee te zijn en daarnaast werd voor mij onvoldoende duidelijk of de oplossing met een Residual Current Sensor volledig aan de (NEN-)normen voldoet.

Als trouwens iemand een handige tip heeft hoe een tabel vanuit excel (inclusief de hyperlinks) hier te kopiëren, houd ik me aanbevolen.

De aanpassingen in de meterkast:
Ik heb nu nog 1 fase 35A in de meterkast, maar wilde alles alvast aanleggen zodat ook 3 fase 25A mogelijk zal zijn. Die aanvraag is inmiddels de deur uit, maar dat zal nog tot januari/februari duren voordat Stedin hier langs kan komen.

Voor de aanpassingen:
[Afbeelding]

Kastje ernaast geplaatst en componenten aangesloten:
[Afbeelding]

Deksel erop:
[Afbeelding]

Aansluiten op de hoofdschakelaar en koppelen van de P1 verbinding heb ik pas op het laatste gedaan.

Laadpaal/bediening in de hal:
Ik heb tussen de meterkast en de buitenmuur een garderobekast met daarin een afgetimmerde verdeler van de vloerverwarming. Een perfecte plek dus om de oversteek van meterkast naar buitenmuur buiten het zicht te plaatsen zonder dat ik door de kruipruimte hoef.

De oversteek van meterkast naar buitenmuur:
[Afbeelding]

SmartEVSE en Relais aangesloten:
[Afbeelding]

Sensorbox en signaalkabel voor lock actuator ook aangesloten:
[Afbeelding]

Kabels door de buitenmuur heen (in PVC pijp):
[Afbeelding]

En kastje weer dicht:
[Afbeelding]

Socket aan de buitenmuur:
Helaas is het me niet gelukt een fraai RVS kastje te bemachtigen. Ik had er 2 in bestelling staan bij verschillende bedrijven, maar leverdatum bleef maar uitgesteld worden. Uiteindelijk geannuleerd en voor een ABS kast gegaan. Mogelijk gaat hier nog een keer een RVS variant komen.
Gekozen voor een 160x160x90 kastje ivm de locking actuator. Dit past prima, ik denk dat 130x130x80 ook nog wel zou passen, maar dan wordt het wel pielen.

18 en 30mm gaten een beetje schuin naar beneden door de muur geboord (binnen hoger dan buiten ivm vocht). Daarin 16mm en 25mm PVC pijp:
[Afbeelding]

3x32A laadkabel en 4-aderige signaalkabel (voor locking actuator) doorsteken:
[Afbeelding]

Kastje monteren en kabels strippen:
[Afbeelding]

En klaar. Achteraf gezien had ik het kastje nog iets lager willen hebben. Maar dan was ik binnen in de knel gekomen met de verdeler van mijn vloerverwarming:
[Afbeelding]

Eindresultaat
Het werkt en nog in 1x ook. Nou ja behalve de communicatie met de p1 poort op mijn slimme meter dan. Helaas is mijn meter (een L+G e350) niet compatible met de Sensorbox en kreeg ik een communication error. De SmartEVSE op dom instellen en een laadstroom van (voorlopig) 20A doet het echter perfect.

[Afbeelding]

Nu wachten op Stedin tot ze 3-fase aan komen leggen. Ik heb in mijn aanvraag vermeld welke metertypes ik graag zou willen hebben ivm communicatie met een laadpaal, maar ze gaven aan daar geen enkele belofte in te kunnen doen.

Zijn er hier toevallig mensen die recent hun aansluiting hebben laten uitbreiden naar 3 fase 25A bij Stedin? Welke meter hebben jullie gekregen?

Resterende twijfel/onduidelijkheid
Selectiviteit... ik ben het woord ook in dit topic al een aantal keer tegen gekomen en blijf het een lastig begrip vinden. Wat ik er van begrijp is het een mechanisme dat er voor zorgt dat bij overbelasting de automaten/zekeringen er in de juiste volgorde uitklappen. Dus altijd eerst de zekering die het dichtste bij de verbruiker zit, zodat in theorie nooit (of alleen bij echt gekke situaties) de hoofdzekering van de netbeheerder er uit klapt. Zodra je je er in gaat verdiepen wordt het voor mij wat diffuus met allerlei grafiekjes en type automaten en aardlekschakelaars. Nu ben ik van nature iemand die graag aan de veilige kant gaat zitten (zeker bij elektra en dit soort vermogens), vandaar dat ik voor mezelf onderstaande richtlijn heb geformuleerd.

Als ik zie hoe het in de praktijk wordt toegepast komt het er eigenlijk op neer dat je achter een 35A 1 fase hoofdaansluiting eigenlijk nooit een groep/automaat kunt plaatsen die groter is dan 25A. En dat je bij 3 fase 3x25A aansluiting eigenlijk nooit een groep/automaat kunt plaatsen die groter is dan 3x16A. Oftewel bij een normale huisaansluiting waarbij je rekening houdt met selectiviteit is 25A 1fase laden (5,75kW) of 3x16A 3-fase laden (11kW) het maximum.

Update over niet direct werken P1 communicatie:
Blijkbaar is de met de sensorbox meegeleverde RJ12 kabel een cross-cable. Dat was mij niet opgevallen en ik had het ook over het hoofd gezien in dit topic, maar is al eens eerder netjes uitgelegd. Dus even wat kleine aanpassingen aan de door mij geïnstalleerde RJ12 kabel en het werkt als een zonnetje. Dank voor de tips!
Aangezien hier ook hoogst waarschijnlijk een Renault Zoe gaat komen wil ik de laadpaal gaan aanleggen zoals vanenkelen, zeker ook omdat hij er tevereden over is.
Mijn situatie is een klein beetje anders ik hoef namelijk geen extra kastje, ik kan rechtstreeks naar buiten.

Ik ben geen electricien, maar heb er meer dan genoeg kennis over, maar uiteindelijk heb ik nog een paar vragen.

Eerst mijn schematisch overzicht;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TlU7c22GeQPeJOXHsW57XwgzZVc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BMUOT5vYQbuQOXE5PPKxsbRV.png?f=fotoalbum_large
En de open meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hm4KOYZhMuj5uwVF5TPORsHamI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PUyzTPGrcRXyhuWBJ5HrHDxx.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vragen:
1) Ik wil de meterkast uitbreiden aan de onderkant, volgens mij past alles voor de laadpaal in deze kast:
Hager Vision lege groepenkast 2 rij zonder buisinvoer VKG22Z (sandervunderink.nl)
Mag ik dan de kabel naar de laadpaal onder uit laten voeren?
2) Mag ik de ledknop in de groepnlast monteren, of moet extern?
3) Is 4mm voldoende naar de laadpaal (denk totale lengte 6 mtr) of liever 6mm
4) XMVK of YMVK
5) de chint aardlek is er in 40A en 63A, de 63A is €50 goedkoper, is er een voorkeur?
Chint Aardlekschakelaar Type B, 30mA (3 fase) - Laadkabeldiscounter.nl
6) Moet de Laadpaal in mijn situatie na de C40 (rem automaat) of mag ook ervoor?
7) welke typedraad in de meterkast
https://www.groepenkastco...uitdraad-met-adereindhuls
Meteen met adereindhuls? Aangezien ik zelf geen tang heb.
Of gewoon tang aanschaffen en losse draad?
8) of heb ik altijd een tang nodig omdat ik ergens moet aftakken?
9) Ik kan via de onderkant van de meterkast naar buiten. Kan stroom en signaalkabel bij elkaar?
10) ik lees ook via HA de p1 meter uit, dus ik zal een splitter nodig hebben.
Welke is geschikt voor de T210-D ESMR5

Bedankt voor de antwoorden en meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Driek schreef op zondag 31 maart 2024 @ 19:23:
[...]

Aangezien hier ook hoogst waarschijnlijk een Renault Zoe gaat komen wil ik de laadpaal gaan aanleggen zoals vanenkelen, zeker ook omdat hij er tevereden over is.
Mijn situatie is een klein beetje anders ik hoef namelijk geen extra kastje, ik kan rechtstreeks naar buiten.

Ik ben geen electricien, maar heb er meer dan genoeg kennis over, maar uiteindelijk heb ik nog een paar vragen.

Eerst mijn schematisch overzicht;
[Afbeelding]
En de open meterkast:
[Afbeelding]

Mijn vragen:
1) Ik wil de meterkast uitbreiden aan de onderkant, volgens mij past alles voor de laadpaal in deze kast:
Hager Vision lege groepenkast 2 rij zonder buisinvoer VKG22Z (sandervunderink.nl)
4) XMVK of YMVK
5) de chint aardlek is er in 40A en 63A, de 63A is €50 goedkoper, is er een voorkeur?
6) Moet de Laadpaal in mijn situatie na de C40 (rem automaat) of mag ook ervoor?
9) Ik kan via de onderkant van de meterkast naar buiten. Kan stroom en signaalkabel bij elkaar?

Bedankt voor de antwoorden en meedenken.
Klasse B automaat zou ik inderdaad zeker doen. Ik heb zelf een A automaat en DC beveiliging. Maar die klapt er ongeveer 1x/maand uit. Ik gok zo vanwege piekstromen. Klasse B zou daar beter voor moeten zijn. Is wat duurder maar spaart DC Ensor uit.

Check wat voor meter je hebt. P1 uitlezen werkt alleen als je meter 1x/sec informatie per fase geeft. Mijn oude meter doet 1x/10sec en alleen het totaal van de fases. dat werkt niet.
In plaats van via sensorbox uitlezen kan je ook via HA over de API de waardes sturen. scheelt een sensorbox en een splitter.

4mm voor 6meter zou ik OK vinden. Ik heb 4mm voor 10meter. 2,5mm zou ik dan weer dun vinden.

Voor draden in de meterkast moet je ofwel stug draad gebruiken (en in dit forum zijn er een aantal die daar op spuwen), of soepel met adereindhuls. soepel zonder adereindhuls zeker niet. Daar moet je dan dus wel een tang voor hebben ja. Je moet inderdaad voor de evse een aftakking maken. Dat moet wel met een aftak klem, danwel met een huls met dubbele invoer.

Stroom en signaalkabel kan bij elkaar mits het dus YMVK/VMVK is (geen losse draden).

Er moet nog een weerstand op de PP anders weet de auto de max belasting niet. correctie... je werkt met losse kabel.. dan zit die in de losse kabel.

Overigens: velen (ik ook) vind vaste kabel handiger. Scheelt een keer pluggen en is makkelijker opbergen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:07
Hier ook bezig geweest om mijn bestaande situatie semi-slim te maken.
Ik heb al een tijd lang een Tesla Wall Charger (gen3), een kWh meter en een Hager aardlekautomaat (ADM416G) .
Verder lees ik al mijn P1 meter uit en verzamel alles in Fibaro en Home Assistant.
Ik heb een Hager ETC440 gekocht en deze tussen de laadpaal en na de kWh meter gezet
dus: hoofdschakelaar -> ADM416G -> kWh meter -> ETC440 -> laadpaal .

De ETC is een 4-polig magneet relais welke ik nu middels een z-wave device kan schakelen.
De paal staat in principe altijd aan, laden start en controleert mijn lading percentage en range. Als die onder de 40% en/of 110km zit dan gaat het laden door totdat die waardes gehaald worden (goedkoop of niet, opwek of niet, dit gebeurd onherroepelijk) .
Net voordat die drempelwaarden gepasseerd worden bepaald hij of er teruglevering plaats vind of dat er goedkoop stroom beschikbaar is, als dit het geval is gaat het laden door tot 50% en/of 145km, anders stopt hij en schakelt de paal dus uit.
Dit herhaald zich wederom tot 60% en/of 175km. Het limiet van de auto is 70% dus dan stopt het laden ook altijd.

Om 19:00 uur krijg ik nu een interactief push bericht als mijn auto aan de lader hangt en voor minder dan 60% en/of 175km vol zit of ik in de nacht zo goedkoop mogelijk door wil laden of niet.

Tevens loopt er een automation die per fase kijkt of er een te hoge load is en dan eventueel de paal uitschakelt om te voorkomen dat de zekering/fase eruit klapt.

Ik heb nog geen dynamische tarieven dus bovenstaande draait nu puur voor de fun en om te kijken of het werkbaar is en doet wat ik verwacht en hoe zich dat vertaald naar de praktijk.

Tot nu toe niet ontevreden, natuurlijk in het begin even wat denkwerk met de variabelen en bepalingen maar sinds een week gaat het tot nu toe goed.
Ik ben nog bezig om een type-2 socket met schakelaar te fabriceren zodat ik onafhankelijk van de auto en camera/geofencing kan bepalen of de auto aan de stekker hangt of niet. Dat is namelijk een nadeel aan mijn semi-slimme paal, als hij uit staat kan ik niet meer met zekerheid bepalen of de auto aan de kabel hangt of niet.

Ik vond het een beetje een sport om met mijn al bestaande spullen (hangen al 5 jaar) toch proberen zo slim mogelijk te gaan laden aangezien ik verwacht dat dynamische tarieven een kwestie van tijd is.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 31-03-2024 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Driek schreef op zondag 31 maart 2024 @ 19:23:
[...]

Mijn vragen:
4) XMVK of YMVK
1) Volgens mij is het normaal dat invoer aan de onderkant is en uitvoer aan de bovenkant. Maar ik heb er ook voor gekozen de uitvoer naar de EV via de onderkant te doen. Ik heb dit wel extra duidelijk van labels voorzien op zowel de groepenkast als op de kabel die onder uit de groepenkast komt.

2) Ik zou hem er buiten doen. Je moet dan een gat gaan maken in je groepenkast omdat daar geen standaard opening voor is. Zou ik persoonlijk niet doen. Bovendien met de ledknop in je groepenkast, kan je er dan wel makkelijk bij?

3) 4mm2 is genoeg, ik heb voor die paar euro extra voor 6mm2 gekozen. Dan ben je op eventuele zwaardere situaties voorbereid.

4) Als je de grond in gaat en/of er risico is op onheil van buiten dat de kabel kan beschadigen is het beter om kabel met aardlitze/mantel nemen. Weet even niet welk van de twee dat is.

5) 63A betekent bij een ALS dat de ALS in staat is stromen tot 63A te weerstaan. Heeft niets te maken met de beveiligingsfunctie.

6) Weet ik niet. Wat ik wel bijzonder vind, is dat je PV op het schema geen eigen ALS hebben, klopt dat?

7) Ik heb alles met soepel draad 6mm2 gedaan, zelf op maat geknipt en voorzien van adereindhulzen. Voor mij is zo’n projectje altijd een goed excuus om mijn gereedschapskist weer aan te vullen. Die paar tientjes maken vaak niet veel uit op de totale kosten en goed gereedschap gaat een leven mee.

8.) Zie 7 😉

9) Ja, mits voldaan aan voldoende isolerende lagen (dus wel naast een YMVK/XMVK kabel, niet naast losse draden in een buis)

10) Weet ik niet, heb zelf een actieve splitter gekocht. Merk/type weet ik even niet, maar volgens mij vaker besproken in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
Stefannn schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:29:
[...]
Check wat voor meter je hebt. P1 uitlezen werkt alleen als je meter 1x/sec informatie per fase geeft. Mijn oude meter doet 1x/10sec en alleen het totaal van de fases. dat werkt niet.
In plaats van via sensorbox uitlezen kan je ook via HA over de API de waardes sturen. scheelt een sensorbox en een splitter.
Ik kan met HA in ieder geval de 3 fases uitlezen, hoe vaak hij dat doet weet ik niet.
Maar ik kan natuurlijk beginnen zonder sensorbox en splitter. Kan later altijd nog toegevoegd worden.
Voor draden in de meterkast moet je ofwel stug draad gebruiken (en in dit forum zijn er een aantal die daar op spuwen), of soepel met adereindhuls. soepel zonder adereindhuls zeker niet. Daar moet je dan dus wel een tang voor hebben ja. Je moet inderdaad voor de evse een aftakking maken. Dat moet wel met een aftak klem, danwel met een huls met dubbele invoer.
Waar zijn de tang en aftakklem / huls met dubbele invoer te koop?
Er moet nog een weerstand op de PP anders weet de auto de max belasting niet. correctie... je werkt met losse kabel.. dan zit die in de losse kabel.
Wat bedoel je hiermee?
Overigens: velen (ik ook) vind vaste kabel handiger. Scheelt een keer pluggen en is makkelijker opbergen.
Weet ik, maar vind ik en de baas zo rommelig staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:35
Driek schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:58:
[...]

Ben benieuw of er over een paar maanden een ophanghaak bij hangt. Paar keer in de regen met een vieze natte kabel prutsen en je bent snel genezen :X

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Driek schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:58:
[...]

Ik kan met HA in ieder geval de 3 fases uitlezen, hoe vaak hij dat doet weet ik niet.
Maar ik kan natuurlijk beginnen zonder sensorbox en splitter. Kan later altijd nog toegevoegd worden.

[...]

Waar zijn de tang en aftakklem / huls met dubbele invoer te koop?

[...]

Wat bedoel je hiermee?

[...]

Weerstand: zie manual, maar dus alleen bij vaste kabel. Die weerstand zit in de kabel en wordt door de laadpaal "gelezen" (dwz, stroom erop en spanning uitlezen). Dan weet de kabel hoeveel stroom die maximaal mag leveren om de kabel niet over te belasten.
Is echter alleen nodig als je een vaste kabel hebt. Bij een losse kabel zit die standaard al in de kabel (dat is het hele idee).

Persoonlijk zou ik dan zonder sensorbox beginnen (aannemende dat je een HA hobbyist bent en daar sowieso integratie mee wil doen). Die losse fases zijn echt een must. 1x/10sec zou met de nieuwste serkri software ook moeten werken. (NB, ik heb zelf een oude meter met alleen totaal en 1x/10sec en heb het via eigen automatisering ook voor elkaar).
Kan natuurlijk wel... zo'n splitter... maar je krijgt een hoop dubbele rommel. Als je het echt standalone wilt houden kan je dan nog beter stroomklemmen op de leidingen zetten.

Spullen kopen zou ik maar gewoon googlen (mijn zoon heeft een installatiebedrijf,.. dan heb ik wat minder problemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
vanenkelen schreef op zondag 31 maart 2024 @ 21:21:
[...]

1) Volgens mij is het normaal dat invoer aan de onderkant is en uitvoer aan de bovenkant. Maar ik heb er ook voor gekozen de uitvoer naar de EV via de onderkant te doen. Ik heb dit wel extra duidelijk van labels voorzien op zowel de groepenkast als op de kabel die onder uit de groepenkast komt.
Ja zo wilde ik het ook doen, maar duidelijk genoeg labellen.
Bovenlangs kan wel, maar is 2 meter kabel extra, eerst omhoog en dan weer omlaag.
2) Ik zou hem er buiten doen. Je moet dan een gat gaan maken in je groepenkast omdat daar geen standaard opening voor is. Zou ik persoonlijk niet doen. Bovendien met de ledknop in je groepenkast, kan je er dan wel makkelijk bij?
Mterkast zit meteen naast de voordeur, dus dan is daar het makkelijkst, ik kan het maken zoals jij, achter de meterkast zit de berging waar ik wel een kastje zoals jij kan maken. Maar dan moet ik dus steeds daarnaartoe lopen. En starten kan ook via HA toch?
3) 4mm2 is genoeg, ik heb voor die paar euro extra voor 6mm2 gekozen. Dan ben je op eventuele zwaardere situaties voorbereid.
Zal het prijsverschil eens bekijken, paar euro zou inderdaad ook niet moeten uitmaken.
4) Als je de grond in gaat en/of er risico is op onheil van buiten dat de kabel kan beschadigen is het beter om kabel met aardlitze/mantel nemen. Weet even niet welk van de twee dat is.
het is via de meterkast invoer naar buiten, en dan meter verder omhoog. Dus kans op beschadiging is klein.
5) 63A betekent bij een ALS dat de ALS in staat is stromen tot 63A te weerstaan. Heeft niets te maken met de beveiligingsfunctie.
Dus hier kan ik €50 besparen door de 63A te pakken.
6) Weet ik niet. Wat ik wel bijzonder vind, is dat je PV op het schema geen eigen ALS hebben, klopt dat?
Zit er wel maar niet ingetekend
7) Ik heb alles met soepel draad 6mm2 gedaan, zelf op maat geknipt en voorzien van adereindhulzen. Voor mij is zo’n projectje altijd een goed excuus om mijn gereedschapskist weer aan te vullen. Die paar tientjes maken vaak niet veel uit op de totale kosten en goed gereedschap gaat een leven mee.
soepel en tang dus, nu even de juiste tang en hulsen zoeken.
10) Weet ik niet, heb zelf een actieve splitter gekocht. Merk/type weet ik even niet, maar volgens mij vaker besproken in dit topic.
ga denk eerst voor zonder p1, maar via HA doorgeven .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
Himalaya schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:13:
[...]

Ben benieuw of er over een paar maanden een ophanghaak bij hangt. Paar keer in de regen met een vieze natte kabel prutsen en je bent snel genezen :X
Geen ervaring, dus wellicht zal het uiteindelijk dat worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
Stefannn schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:25:
[...]

Weerstand: zie manual, maar dus alleen bij vaste kabel. Die weerstand zit in de kabel en wordt door de laadpaal "gelezen" (dwz, stroom erop en spanning uitlezen). Dan weet de kabel hoeveel stroom die maximaal mag leveren om de kabel niet over te belasten.
Is echter alleen nodig als je een vaste kabel hebt. Bij een losse kabel zit die standaard al in de kabel (dat is het hele idee).
Ok, dus nog niet nodig, tenzijj we ooit toch over gaan op de vaste kabel :)
Persoonlijk zou ik dan zonder sensorbox beginnen (aannemende dat je een HA hobbyist bent en daar sowieso integratie mee wil doen). Die losse fases zijn echt een must. 1x/10sec zou met de nieuwste serkri software ook moeten werken. (NB, ik heb zelf een oude meter met alleen totaal en 1x/10sec en heb het via eigen automatisering ook voor elkaar).
Kan natuurlijk wel... zo'n splitter... maar je krijgt een hoop dubbele rommel. Als je het echt standalone wilt houden kan je dan nog beter stroomklemmen op de leidingen zetten.
is nu ook mijn idee
Spullen kopen zou ik maar gewoon googlen (mijn zoon heeft een installatiebedrijf,.. dan heb ik wat minder problemen)
yup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-07 20:53

Swerfer

Hmm...

Stefannn schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:25:
[...]

Bij een vaste kabel heb je geen weerstand nodig en sluit je PP ook niet aan. Je bent zelf verantwoordelijk om in de SmartEVSE de maximale stroom in te stellen en niet hoger in te stellen dan waar de kabel voor geschikt is.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02:30

Smz

10) Als je HA gebruikt ben je ook wel bekend met ESPHome, ben zelf gegaan voor een ESPHome P1 lezer, deze kan je dan zo inrichten dat je zonder tussenkomst van HA direct de data POST naar je EVSE. zal lang je Wifi het doet stuur hij netjes de data door.

[ Voor 1% gewijzigd door Smz op 01-04-2024 12:45 . Reden: Typo. ]

PVOutput: Almere 16800WP 22 Oost-West 18 zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
Smz schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:45:
10) Als je HA gebruikt ben je ook wel bekend met ESPHome, ben zelf gegaan voor een ESPHome P1 lezer, deze kan je dan zo inrichten dat je zonder tussenkomst van HA direct de data POST naar je EVSE. zal lang je Wifi het doet stuur hij netjes de data door.
ok, klinkt interessant. Heb al diverse esphome dingetjes in het huis zwerven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
Even een vraagje, ik neem aan deze rechtstreeks op YMVK kabel aangesloten kan worden:
https://www.stegen.com/nl...tuator-aansluitkabel.html

en dus de voorkeur heeft tov:

De Automaat, 11Kw laden is 3*16A.
Neem ik dan deze:
https://www.sandervunderi...-3p-n-b16-s203-b16na.html
of pak ik een zwaardere zodat ik later ook 22Kw kan laden?

De buitenkabel, is een litze ook goed als aarde voor in de meterkast, handig aan te sluiten?
https://www.sandervunderi...-mm2-6-mm2-per-meter.html

[ Voor 39% gewijzigd door Driek op 01-04-2024 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Himalaya schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:13:
[...]

Hier ook met een losse kabel sinds oktober. Nog geen enkele behoefte aan een ophanghaak of vaste kabel en zowel ik als mijn vrouw blij dat we niet continu zo'n rommelige kabel zien hangen.
Zoveel mensen, zoveel wensen.

Het hangt er misschien ook van af hoe vaak je moet laden, als je meer dan 2 a 3 keer per week moet laden dan wordt gemak misschien belangrijker. Overigens had ik ivm het gedoe met natte/vieze kabels juist wél een auto uitgezocht die een aparte kabel-frunk heeft zodat je niet met een vieze kabel in je achterbak hoeft te klooien O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
@ocaj , @Himalaya , @Driek ,
Het zal er ook vanaf hangen “hoe lang” die vast kabel is.
Toen ik mijn vaste kabel kocht had de leverancier enkel nog een stuk van 2 meter (waar nog 20cm aansluiten vanaf gaat dus). Ik wilde eigenlijk 3 meter maar heb het toch gedaan omdat ik plug en kabel niet van 2 leveranciers wilde hebben.
Vervolgens heb ik de paal “goed gepositioneerd” ten op zichte van de auto. Het blijkt super handig.
Geen rommelig gezicht. En super makkelijk inpluggen.
Net zoiets als de “oude” tesla laders.

[ Voor 4% gewijzigd door Stefannn op 01-04-2024 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Driek schreef op maandag 1 april 2024 @ 13:11:

De Automaat, 11Kw laden is 3*16A.
Neem ik dan deze:
https://www.sandervunderi...-3p-n-b16-s203-b16na.html
of pak ik een zwaardere zodat ik later ook 22Kw kan laden?
Nooit op de rand van de specs gaan zitten, vaak werkt het dan wel maar krijg je sterke hitte-ontwiķkeling; als de SmartEVSE dat detecteert schakelt hij af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
dingo35 schreef op maandag 1 april 2024 @ 19:34:
[...]

Nooit op de rand van de specs gaan zitten, vaak werkt het dan wel maar krijg je sterke hitte-ontwiķkeling; als de SmartEVSE dat detecteert schakelt hij af...
Dus jij zegt gewoon de 40A versie pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Driek schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:03:
[...]

Nee gewoon afzekeren waar je het op ontworpen hebt, rekening houdend met de dikte van de gebruikte aders en de hoofdzekering. En hoe heb je de aardlekdetectie geregeld? Want artikel wat je aanhaalt beschermt alleen tegen te hoge stromen. Als je ook een aardlek wilt dan moet je een zgn aardlekautomaat nemen: https://www.sandervunderi...ekautomaat-3p-n-30ma.html

Weet je zeker dat je weet wat je doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
THM0 schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:34:
[...]

Nee gewoon afzekeren waar je het op ontworpen hebt, rekening houdend met de dikte van de gebruikte aders en de hoofdzekering. En hoe heb je de aardlekdetectie geregeld? Want artikel wat je aanhaalt beschermt alleen tegen te hoge stromen. Als je ook een aardlek wilt dan moet je een zgn aardlekautomaat nemen: https://www.sandervunderi...ekautomaat-3p-n-30ma.html

Weet je zeker dat je weet wat je doet?
Aardlek wordt een losse type B.
https://www.laadkabeldisc...laar-type-b-63a-30ma.html

en ik wil in principe een 11kwh laadpaal, maar de auto kan 22kwh aan.
er gaat 6mm kabel naar buiten.
Dus volgens mij kan ik dan de 16A pakken wat voldoende is, of al een die op de toekomst is voorbereid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Driek schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:40:
[...]

Aardlek wordt een losse type B.
https://www.laadkabeldisc...laar-type-b-63a-30ma.html

en ik wil in principe een 11kwh laadpaal, maar de auto kan 22kwh aan.
er gaat 6mm kabel naar buiten.
Dus volgens mij kan ik dan de 16A pakken wat voldoende is, of al een die op de toekomst is voorbereid?
Waarom neem je een cheape chinese aardlekschakelaar als je met minder ruimte een prima ABB aardlekautomaat kunt plaatsen? Doet functioneel hetzelfde als automaat+aardlekschakelaar.

Qua zekering: wat je wilt is dat als er ergens iets fout gaat (bijvoorbeeld een spade of boorkop door de kabel rossen) dat dan de automaat eruit klapt en niet je hoofdzekering. Als je hoofdzekering 3x25A is dan moet je je paal afzekeren met 3x16A om selectiviteit te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
THM0 schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:48:
[...]

Waarom neem je een cheape chinese aardlekschakelaar als je met minder ruimte een prima ABB aardlekautomaat kunt plaatsen? Doet functioneel hetzelfde als automaat+aardlekschakelaar.

Qua zekering: wat je wilt is dat als er ergens iets fout gaat (bijvoorbeeld een spade of boorkop door de kabel rossen) dat dan de automaat eruit klapt en niet je hoofdzekering. Als je hoofdzekering 3x25A is dan moet je je paal afzekeren met 3x16A om selectiviteit te behouden.
Omdat die specifiek voor een Renault Zoe vaak wordt gebruikt.
Ok, dus voor de selectiviteit 3x16A, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

THM0 schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:48:
[...]

Er bestaan geen type B aardlekautomaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Driek schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:03:
[...]

Herstel, te snel gelezen, dat geldt voor de Contactors, die lopen nog wel eens warm.

Automaten nooit overdimensioneren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 08:53

timovd

Voorsprong door techniek

vanenkelen schreef op maandag 1 april 2024 @ 21:09:
[...]

Er bestaan geen type B aardlekautomaten.
Die zijn er wel, maar die zijn vele honderden euro's en dan nog steeds van twijfelachtige merken.
Verder terecht punt. Er moet een type B ALS in.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hterhofte
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:37
timovd schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 08:38:
[...]

Die zijn er wel, maar die zijn vele honderden euro's en dan nog steeds van twijfelachtige merken.
Verder terecht punt. Er moet een type B ALS in.
Steekt hier de verwarring over karakteristiek B automaten (overstroombeveiliging) en type B aardlekschakelaar (lekstroombeveiliging) weer de kop op?

Zie Zelfbouw Laadpaal ervaringen

Verder: aardlekautomaat met karakteristiek B plus separate DC lekstroombeveiliging (bijv. https://www.stegen.com/nl...idual-current-sensor.html), mag ook, want de combi heeft dan zowel karakteristiek B overstroombeveiliging als type B lekstroombeveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

hterhofte schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:25:
[...]

Steekt hier de verwarring over karakteristiek B automaten (overstroombeveiliging) en type B aardlekschakelaar (lekstroombeveiliging) weer de kop op?

Zie Zelfbouw Laadpaal ervaringen

Verder: aardlekautomaat met karakteristiek B plus separate DC lekstroombeveiliging (bijv. https://www.stegen.com/nl...idual-current-sensor.html), mag ook, want de combi heeft dan zowel karakteristiek B overstroombeveiliging als type B lekstroombeveiliging.
Ik zou dit bericht citeren:
THM0 in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Ik kan me voorstellen dat ook jouw bericht wordt gequote. Ik ben 2 jaar geleden geen aardlekautomaten Type B tegengekomen. Toen was de conclusie dat die niet bestonden.

Net nog even (snel en niet zorgvuldig) gegoogled en ze niet gevonden.

Ik dacht bij jouw berichtje ook dat jij je vergiste in B-kar of Type B. Maar het kan natuurlijk zijn dat ze (aardlekautomaten) er inmiddels wel zijn in Type B uitvoering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mukky
vanenkelen schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:06:
[...]

Ik kan me voorstellen dat ook jouw bericht wordt gequote. Ik ben 2 jaar geleden geen aardlekautomaten Type B tegengekomen. Toen was de conclusie dat die niet bestonden.

Ik dacht bij jouw berichtje ook dat jij je vergiste in B-kar of Type B. Maar het kan natuurlijk zijn dat ze (aardlekautomaten) er inmiddels wel zijn in Type B uitvoering.
Ik denk dat ze er inmiddels wel zijn, Elektramat biedt deze aan van SEP voor EUR 286. Er is ook een 1-fase versie hier te vinden voor EUR 217.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

vanenkelen schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:06:
[...]

Maar dan praten we niet over units van honderden euro's van Chinese merken.
Zie reactie van Mukky hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyverveer
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-04 06:45
Ik ben na jaren op oude firmware waarbij de sensorbox met klemmen hele rare waardes aangaf overgegaan op de nieuw serkri 1.8.0

nu heb ik in homeassistant al een goede p1 lezer
hoe kan ik die waardes vanuit homeassistant naar de smartevse krijgen ??
ik had al geprobeerd een automatisering aan te maken dat wanneer de auto aan het laden is hij het volgende commando om de 10sec naar de smartevse stuurt 'POST' 'http://192.168.1.32/currents?L1={{ states("sensor.current_phase_l1")}&L2={{ states("sensor.current_phase_l2")&L3={{ states("sensor.current_phase_l3")}}'

echter tervergeefs.... ik las hier iets met MQttt ik heb een broker draaien (maar hele beperkte kennis :( )

het zou mooik zijn als ik alles kon afstemmen met elkaar, bijvoorbeeld met de zonnenpanelen en wellicht in de toekomst met thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
joeyverveer schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:45:
Ik ben na jaren op oude firmware waarbij de sensorbox met klemmen hele rare waardes aangaf overgegaan op de nieuw serkri 1.8.0

nu heb ik in homeassistant al een goede p1 lezer
hoe kan ik die waardes vanuit homeassistant naar de smartevse krijgen ??
ik had al geprobeerd een automatisering aan te maken dat wanneer de auto aan het laden is hij het volgende commando om de 10sec naar de smartevse stuurt 'POST' 'http://192.168.1.32/currents?L1={{ states("sensor.current_phase_l1")}&L2={{ states("sensor.current_phase_l2")&L3={{ states("sensor.current_phase_l3")}}'

echter tervergeefs.... ik las hier iets met MQttt ik heb een broker draaien (maar hele beperkte kennis :( )

het zou mooik zijn als ik alles kon afstemmen met elkaar, bijvoorbeeld met de zonnenpanelen en wellicht in de toekomst met thuisaccu
Door deze versie te gebruiken: https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Maar die is nog in ontwikkeling (gezien de "RC" in de naam), als @joeyverveer al jaren op een oude versie gedraaid heeft, dan is de stabiele 1.8.0 niet zo'n gekke keus toch?

Concreet antwoord: 1 x per 10 seconde is te weinig voor 1.8.0. Probeer 1 x per seconde, of desnoods 1 x per 3 seconde.

[ Voor 13% gewijzigd door ocaj op 03-04-2024 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
ocaj schreef op woensdag 3 april 2024 @ 07:11:
[...]

Maar die is nog in ontwikkeling (gezien de "RC" in de naam), als @joeyverveer al jaren op een oude versie gedraaid heeft, dan is de stabiele 1.8.0 niet zo'n gekke keus toch?

Concreet antwoord: 1 x per 10 seconde is te weinig voor 1.8.0. Probeer 1 x per seconde, of desnoods 1 x per 3 seconde.
De versie is idd nog beta, maar werkt goed.

Daarnaast is voor een zuivere sturing het sowieso belangrijk om iedere paar seconden wel "verse" data te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:30
[b]joeyverveer in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"

Zet MQTT aan op de EVSE en post de data (zelf even de juiste sensoren invoeren , de mijne komen van de modbus meter ipv de P1) posten met een automation als deze:

alias: "EVSE data modbus MQTT "
description: ""
trigger:
- platform: time_pattern
seconds: /2
action:
- service: mqtt.publish
data_template:
topic: SmartEVSE1/Set/MainsMeter
payload: |-
{{
((states('sensor.nettocurrent_l1')|float ) * 10 ) | round(0)
}}:{{
((states('sensor.nettocurrent_l2')|float ) * 10 ) | round(0)
((states('sensor.nettocurrent_l3')|float ) * 10 ) | round(0)
}}
data_template:
topic: SmartEVSE1/Set/HomeBatteryCurrent
{{
((states('sensor.batterij_stroom')|float ) * 10 ) | round(0)
}}

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 61,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnUKx3vIrcTb7PK4NB_gsz-TBM8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HnH0DOmD6IPhIDGkJttQud2L.png?f=fotoalbum_large

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 61,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llpineapple
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-07 04:46
Voor de EV die binnenkort komt ben ik me aan het verdiepen in het plaatsen van een laadpaal. Ik twijfel nog of ik een complete laadpaal plaats of zelf aan de gang ga met SMART EVSE. Plan is om het stapje voor stapje te doen waarbij ik in eerste instantie de kabels ga aanleggen. Naast de YMvK-AS Grondkabel 4X4 leg ik twee utp-kabels aan. Hierover de volgende vraag:

Als ik voor zelfbouw ga wil ik alle componenten plaatsen in de meterkast, aan de laadpaal kant (op circa 12 meter van de meterkast) zit dan alleen een vaste laadkabel. Eventueel wil ik aan de laadpaalkant wel gebruik maken van drukknop met ledring en/of een RFID lezer. Kan ik de kabels van beide verlengen via de aders van de utp kabel of moet een extra data kabel met dikkere aders bijgeplaatst worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
llpineapple schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:57:
Voor de EV die binnenkort komt ben ik me aan het verdiepen in het plaatsen van een laadpaal. Ik twijfel nog of ik een complete laadpaal plaats of zelf aan de gang ga met SMART EVSE. Plan is om het stapje voor stapje te doen waarbij ik in eerste instantie de kabels ga aanleggen. Naast de YMvK-AS Grondkabel 4X4 leg ik twee utp-kabels aan. Hierover de volgende vraag:

Als ik voor zelfbouw ga wil ik alle componenten plaatsen in de meterkast, aan de laadpaal kant (op circa 12 meter van de meterkast) zit dan alleen een vaste laadkabel. Eventueel wil ik aan de laadpaalkant wel gebruik maken van drukknop met ledring en/of een RFID lezer. Kan ik de kabels van beide verlengen via de aders van de utp kabel of moet een extra data kabel met dikkere aders bijgeplaatst worden?
Je kunt de kabel met CP signaal van EVSE naar EV niet onbeperkt verlengen. Nu ga je alle stuursignalen verlengen terwijl je net zo makkelijk SmartEVSE IN een willekeurige laadpaal of weerbestendig kastje kun plaatsen, in de directe nabijheid van je auto. Veel minder gedoe en kans op interferenties. De alamat plaats je wel direct in je meterkast.

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dingo35
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist nieuwe release 3.5.0-RC2 uitgebracht. Graag uitgebreid testen en terugrapporteren via "Issues" in de repo:

https://github.com/dingo3...5/releases/tag/v3.5.0-RC2

Release notes:

In general:
Going from RC1 to RC2 we expected only to have a few minor changes; however, due to heaving testing by the community, a lot of bugs and glitches showed up. We used to have two kinds of power-users, the ones who use multiple SmartEVSE’s in Master/Slave configuration (usually using the original Stegen firmware), and the power-users who only have one SmartEVSE but have all the whistles and bells (MQTT, REST API, HomeAssistant integration) in use, using the old Serkri firmware.
It turned out that uniting both of those worlds was more complicated than we thought, so more changes than we expected; also we suffered some function creep since when we have to break backwards compatibility, better do it on the first release of v3.5.0:

(Possibly) breaking changes:
  • The derived mac-id that was used as a prefix for mDNS and MQTT is replaced by the serial number of your SmartEVSE. You can find this number on a sticker on your SmartEVSE or by looking at your mDNS registry. It is (from now on) also the number your AP announces itself with when configuring your Wifi parameters.
  • Because we added some kWh meters, the config of your MainsMeter or EVMeter might be changed to the wrong type; we prevent this for future releases by reserving some slots so we can add more meters without changing their config id.
Other changes:
  • Major optimizations on the modbus handling; it took Michael Stegen himself, armed with a oscilloscope, to get rid of glitches that some power-users noticed on their installations.
  • Now, when pressing < button shorter then 2 seconds, you will toggle between Smart/Solar mode. For complete docs on operating SmartEVSE with buttons look at “Operation” manual page in the repo.
  • Fixed an issue with setting MaxSumMains through MQTT
  • Allow C2 switching on Masters and Slaves too
  • Clear ChargeDelay on Node when switching to Smart Mode
  • Send Comm Error on Master, immediately to Nodes
  • in Solar mode, only adapt IsetBalanced when the current data is new
  • Fix MQTT autodiscovery
  • Activate LCD Backlight On on Error
  • Make compile possible again by bumping to 1.15.1 of ESPAsync_WiFiManager
  • Show both SolarStopTimer and Charged energy on LCD
  • Fix rounding error for very small values on webpage.
  • Do not display Chargecurrent as Override current on Node
  • Charging animation was not updating on LCD of Node
  • feed_bat.sh: add script to feed home-battery values
  • Remove constraints when MainsMeter disabled because you could never re-enable MainsMeter once disabled
  • Show wifi + time on top LCD row when configuring RFID reader
  • Re-register modbus workers on EV or MainsMeter address change.
  • Add EVmeterTimeout
  • Remove Modem from menu, is now compile-only
  • Remove constraint on Importcurrent, reset ICal to default
  • Enable left button switching between Smart/Solar
  • Add log messages when switching mode by Stegen
  • layout changes + menu order changes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
Betreffende het koppelen van P1 data naar SmartEVSE. Ik heb HA en een P1 lezer en kan via die weg koppelen.
Echter kan het ook direct via een P1 naar modbus converter?
bv https://smart-stuff.nl/product/p1-naar-modbus-dongle/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
llpineapple schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:57:

“Oneindig” verlengen gaat niet. Maar tot 10m kan het gewoon met gewoon draad. EV laad kabels (zonder afscherming dus) zijn gespecificeerd tot 10m. En dat gaat echt niet meteen fout bij 11m.
Daarboven is afgeschermde utp inderdaad goed. Ik zelf heb dat precies zoals jij beschrijft werkend met 15m. Ergens in dit forum ook iemand op 40m volgens mij.
Installatie in meterkast ben ik erg blij mee. Minimale paal buiten. En ik kan het ooit nog eens uitbreiden naar V2L als ik wil door de CP en PP wat extra logica te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
dingo35 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:30:
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist nieuwe release 3.5.0-RC2 uitgebracht. Graag uitgebreid testen en terugrapporteren via "Issues" in de repo:

https://github.com/dingo3...5/releases/tag/v3.5.0-RC2

Release notes:

In general:
Going from RC1 to RC2 we expected only to have a few minor changes; however, due to heaving testing by the community, a lot of bugs and glitches showed up. We used to have two kinds of power-users, the ones who use multiple SmartEVSE’s in Master/Slave configuration (usually using the original Stegen firmware), and the power-users who only have one SmartEVSE but have all the whistles and bells (MQTT, REST API, HomeAssistant integration) in use, using the old Serkri firmware.
It turned out that uniting both of those worlds was more complicated than we thought, so more changes than we expected; also we suffered some function creep since when we have to break backwards compatibility, better do it on the first release of v3.5.0:

(Possibly) breaking changes:
  • The derived mac-id that was used as a prefix for mDNS and MQTT is replaced by the serial number of your SmartEVSE. You can find this number on a sticker on your SmartEVSE or by looking at your mDNS registry. It is (from now on) also the number your AP announces itself with when configuring your Wifi parameters.
  • Because we added some kWh meters, the config of your MainsMeter or EVMeter might be changed to the wrong type; we prevent this for future releases by reserving some slots so we can add more meters without changing their config id.
Other changes:
  • Major optimizations on the modbus handling; it took Michael Stegen himself, armed with a oscilloscope, to get rid of glitches that some power-users noticed on their installations.
  • Now, when pressing < button shorter then 2 seconds, you will toggle between Smart/Solar mode. For complete docs on operating SmartEVSE with buttons look at “Operation” manual page in the repo.
  • Fixed an issue with setting MaxSumMains through MQTT
  • Allow C2 switching on Masters and Slaves too
  • Clear ChargeDelay on Node when switching to Smart Mode
  • Send Comm Error on Master, immediately to Nodes
  • in Solar mode, only adapt IsetBalanced when the current data is new
  • Fix MQTT autodiscovery
  • Activate LCD Backlight On on Error
  • Make compile possible again by bumping to 1.15.1 of ESPAsync_WiFiManager
  • Show both SolarStopTimer and Charged energy on LCD
  • Fix rounding error for very small values on webpage.
  • Do not display Chargecurrent as Override current on Node
  • Charging animation was not updating on LCD of Node
  • feed_bat.sh: add script to feed home-battery values
  • Remove constraints when MainsMeter disabled because you could never re-enable MainsMeter once disabled
  • Show wifi + time on top LCD row when configuring RFID reader
  • Re-register modbus workers on EV or MainsMeter address change.
  • Add EVmeterTimeout
  • Remove Modem from menu, is now compile-only
  • Remove constraint on Importcurrent, reset ICal to default
  • Enable left button switching between Smart/Solar
  • Add log messages when switching mode by Stegen
  • layout changes + menu order changes
Heb hem vanmorgen direct geïnstalleerd, tot nu toe nog geen problemen.

Solar nog niet kunnen testen... gezellig grijs hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyverveer
rvdgaag schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:39:
[...]

Zet MQTT aan op de EVSE en post de data (zelf even de juiste sensoren invoeren , de mijne komen van de modbus meter ipv de P1) posten met een automation als deze:

alias: "EVSE data modbus MQTT "
description: ""
trigger:
- platform: time_pattern
seconds: /2
action:
data_template:
topic: SmartEVSE1/Set/MainsMeter
{{
((states('sensor.nettocurrent_l1')|float ) * 10 ) | round(0)
((states('sensor.nettocurrent_l2')|float ) * 10 ) | round(0)
((states('sensor.nettocurrent_l3')|float ) * 10 ) | round(0)
}}
data_template:
topic: SmartEVSE1/Set/HomeBatteryCurrent
{{
((states('sensor.batterij_stroom')|float ) * 10 ) | round(0)
}}
ik heb dit geprobeerd, maar hij geeft nog steeds geen waardes iweer :'(

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
alias: autolaadpunt_current
description: van p1 naar mqtt
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.smartevse1_state
    to: Charging
condition: []
action:
  - repeat:
      sequence:
          data_template:
            topic: smartevse1/Set/MainsMeter
              {{
                ((states('sensor.current_phase_l1')|float ) * 10 ) | round(0)
                ((states('sensor.current_phase_l2')|float ) * 10 ) | round(0)
                ((states('sensor.current_phase_l3')|float ) * 10 ) | round(0)
              }}
        - delay:
            hours: 0
            minutes: 0
            seconds: 0
            milliseconds: 500
      until:
        - condition: not
          conditions:
            - condition: state
              entity_id: sensor.smartevse1_state
              state: Charging
mode: single

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOEjzDhCxge6aCfrTkblgJHKrzE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h5cecBmcdfm9A9UjVgE6WDNX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyverveer
m.eddy schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:33:
Betreffende het koppelen van P1 data naar SmartEVSE. Ik heb HA en een P1 lezer en kan via die weg koppelen.
Echter kan het ook direct via een P1 naar modbus converter?
bv https://smart-stuff.nl/product/p1-naar-modbus-dongle/
hoe heb jij de data van de p1 stekker naar de smartevse geregeld als ik vragen mag.
ik heb stegen sensorbox zelf geprobeerd hiermee krijg ik wel waardes maar allerminst kloppende.
mijn wenselijke situatie zou dan ook zijn om dit uit homeassistant te halen en door te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 24-07 17:58
joeyverveer schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:37:
[...]

ik heb dit geprobeerd, maar hij geeft nog steeds geen waardes iweer :'(

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
alias: autolaadpunt_current
description: van p1 naar mqtt
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.smartevse1_state
    to: Charging
condition: []
action:
  - repeat:
      sequence:
          data_template:
            topic: smartevse1/Set/MainsMeter
              {{
                ((states('sensor.current_phase_l1')|float ) * 10 ) | round(0)
                ((states('sensor.current_phase_l2')|float ) * 10 ) | round(0)
                ((states('sensor.current_phase_l3')|float ) * 10 ) | round(0)
              }}
        - delay:
            hours: 0
            minutes: 0
            seconds: 0
            milliseconds: 500
      until:
        - condition: not
          conditions:
            - condition: state
              entity_id: sensor.smartevse1_state
              state: Charging
mode: single

[Afbeelding]
Druk eens op de knop 'raw data' en post die resultaten eens?

Enne, iedere 500ms? Wordt de brondata ook zo vaak ververst dan?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
offtopic:
Hiervoor kan je beter [code=yaml]....[/code] ipv een afbeelding gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
joeyverveer schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:40:
[...]

hoe heb jij de data van de p1 stekker naar de smartevse geregeld als ik vragen mag.
ik heb stegen sensorbox zelf geprobeerd hiermee krijg ik wel waardes maar allerminst kloppende.
mijn wenselijke situatie zou dan ook zijn om dit uit homeassistant te halen en door te zetten
Eeeh ik heb nog geen EV/SmartEVSE helaas. Zit nog in de oriënterende fase.
Lijkt me mooier om direct te koppelen dan alles maar via HA te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyverveer
Hmmbob schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:44:
[...]

Druk eens op de knop 'raw data' en post die resultaten eens?

Enne, iedere 500ms? Wordt de brondata ook zo vaak ververst dan?
daar heb je een punt die staat op 30seconde zie ik O-) 8)7

[/quote]RAWDATA
{"version":"SERKRI-1.8.0","mode":"NORMAL","mode_id":1,"car_connected":true,"wifi":{"status":"WL_CONNECTED","ssid":"???","rssi":-22,"bssid":"???"},"evse":{"temp":25,"temp_max":65,"connected":true,"access":true,"mode":0,"loadbl":0,"pwm":425,"solar_stop_timer":0,"state":"Connected to EV","state_id":1,"error":"None","error_id":0,"rfid":"Not Installed"},"settings":{"charge_current":250,"override_current":0,"current_min":6,"current_max":25,"current_main":25,"current_max_sum_mains":600,"solar_max_import":0,"solar_start_current":4,"solar_stop_time":10,"enable_C2":"Not present","modem":"Not present","mains_meter":"Sensorbox","starttime":0,"stoptime":0,"repeat":0},"mqtt":{"host":"192.168.1.13","port":1883,"topic_prefix":"smartevse1","username":"???","password_set":1,"status":"Connected"},"home_battery":{"current":0,"last_update":0},"ev_meter":{"description":"Disabled","address":12,"import_active_power":0,"total_kwh":0,"charged_kwh":0,"currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0},"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"mains_meter":{"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"phase_currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0,"last_data_update":0,"charging_L1":false,"charging_L2":false,"charging_L3":false,"original_data":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0}},"backlight":{"timer":0,"status":"OFF"}}
[quote]

welke andere opties zouden er nog zijn die sensorbox met klemmen was echt crap, kreeg hele rare waardes, en de p1 icm sensorbox kreeg ik niet aan de praat op mijn meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Je mains_meter staat op Sensorbox, die moet je op API zetten

En de interval kan je op 2 seconden zetten, bij 30 zal je SmartEVSE gaan klagen dat hij geen updates heeft gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
kreeg hele rare waardes, en de p1 icm sensorbox kreeg ik niet aan de praat op mijn meter.
Misschien had je de modbus niet op orde. Ik durf te betwijfelen of dat aan die sensorbox lag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joeyverveer
Roger_de_Poger schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:29:
[...]

Misschien had je de modbus niet op orde. Ik durf te betwijfelen of dat aan die sensorbox lag.
De klemmen zaten misschien niet helemaal lekker, of bedoel je dat ik geen waardes kreeg bij aansluiten p1?
Hmmbob schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:35:
Je mains_meter staat op Sensorbox, die moet je op API zetten

En de interval kan je op 2 seconden zetten, bij 30 zal je SmartEVSE gaan klagen dat hij geen updates heeft gehad
Top op api gezet (volgens mij was eerder die optie er nog niet serkri 1.1.0) nu krijgt die de waardes wel door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
2 vragen.
1) Doet de smartesve ook de verbruike kWh's bijhouden, of heb ik een losse kWh meter nodig?
2) Kan ik met de home asisstant, DSMR Slimme Meter, integratie rechtstreeks met de smartesve communiceren. Of heb ik dan een andere integratie nodig die het via mqtt doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HobbeS
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-07 15:25
Heeft iemand een mooie manier gevonden om deze op een nette manier in te bouwen op een bestaande buitenmuur (met spouw)?
Afbeeldingslocatie: https://www.stegen.com/696-thickbox_default/type-2-socket-rond-actuator-aansluitkabel.jpg

Ik zou het liefst deze vlak in de muur inbouwen (en dus zonder een extra doos die op de muur komt) maar kan helaas nog weinig goeds creatief bedenken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-08 11:19
Driek schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:43:
2 vragen.
1) Doet de smartesve ook de verbruike kWh's bijhouden, of heb ik een losse kWh meter nodig?
2) Kan ik met de home asisstant, DSMR Slimme Meter, integratie rechtstreeks met de smartesve communiceren. Of heb ik dan een andere integratie nodig die het via mqtt doet?
1. Nee, SmartEVSE doet alleen je relais aan- of uitzetten. Je kunt er wel verschillende energiemeters mee uitlezen.
2. Ja integreert vlekkeloos in HA, je kunt een automation maken om de stroom per fase door te sturen als je serkri's firmware flasht.

[ Voor 4% gewijzigd door mcDavid op 03-04-2024 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
HobbeS schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:30:
Heeft iemand een mooie manier gevonden om deze op een nette manier in te bouwen op een bestaande buitenmuur (met spouw)?
[Afbeelding]

Ik zou het liefst deze vlak in de muur inbouwen (en dus zonder een extra doos die op de muur komt) maar kan helaas nog weinig goeds creatief bedenken..
Dat wil ik nu ook! :D

Hier iemand die hem strak op de muur heeft zitten. Wel de muur moeten aanpassen omdat de standaard constructie maar een dikte van 9 mm ondersteund. Dus geen spouw muur....
https://blog.widodh.nl/20...e-socket-of-my-open-evse/

Je zou dus een veel langere moeten hebben om dit in een muur te monteren.. Echter de vergrendeling constructie zou vervallen want die moet echt bij de connector komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

[Afbeelding]

Volgens mij heeft iemand in dit topic dit gedaan door een mooie RVS plaat te laten snijden met een gat voor de socket en die over het grotere gat in de muur heen te plaatsen. Want een groter gat in de muur moet je dan wel maken. Liefst nog met een waterdichte behuizing denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

adjego schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 08:56:
[...]

Ik heb het zelf dan niet in een gevelmuur zitten maar in een schutting muur met behuizing voor de socket. De laadpaal komt van Fivari, en de roset zelf ontworpen en in rvs laten watersnijden.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Deze bedoelde ik. Maar dit is niet in een spouwmuur, maar zo kan je wel een groter gat mooi afdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Driek schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:43:
2 vragen.
1/ de smartevse heeft geen meter. Defacto is het een intelligent relais dat de spanning enkel aan schakelt als de auto er aan hangt en het heeft een communicatie protocol dat de auto vertelt “hoeveel stroom die mag trekken”. Het is vervolgens aan de auto zich daaraan te houden.
Ik heb gemeten, mijn ioniq5 trekt in een hele cyclus van 64% tot 100% 10.1kW als de laadpaal 10.35kW vrij geeft. Ik integreer nu het vrijgegeven wattage en rapporteer daarmee binnen 3% de geleverde energie.
2/ home assistant dus via de api van de serkri software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Ik heb deze: https://www.laadkabelfabr...t-wandcontactdoos-type-2/

Als je hem in de muur inbouwt kun je er geen locking-mechanisme meer bij kwijt, maar ik heb mijn auto ingesteld dat hij altijd locked na 15 seconde, dus mijn kabel kan niet gejat worden.

Ziet er dan zo uit, ik ben er tevreden mee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gK0Cf4o5FzZyX_Sb7kLLX16D4cU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iaXrdSydDXM2vOPxHkjlDqii.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
Stefannn schreef op donderdag 4 april 2024 @ 06:29:
[...]

1/ de smartevse heeft geen meter. Defacto is het een intelligent relais dat de spanning enkel aan schakelt als de auto er aan hangt en het heeft een communicatie protocol dat de auto vertelt “hoeveel stroom die mag trekken”. Het is vervolgens aan de auto zich daaraan te houden.
Ik heb gemeten, mijn ioniq5 trekt in een hele cyclus van 64% tot 100% 10.1kW als de laadpaal 10.35kW vrij geeft. Ik integreer nu het vrijgegeven wattage en rapporteer daarmee binnen 3% de geleverde energie.
Voor mijn warmtepomp heb ik een shelly 3m pro, met 1 extra zou dat ook moeten werken dus.
Of zijn er handigere meters voor smartesve in combi met HA.
2/ home assistant dus via de api van de serkri software.
Ik heb gewoon een P1 naar usb in de rpi. Kan ik hier serkri op zetten?
Of moet ik dan toch iets anders als p1 meter hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
  • Laatst online: 01-08 18:43
[Afbeelding]

KoBolD54 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:48:
[...]

De rozetten zijn binnengekomen en heb er gelijk één geplaatst.
[Afbeelding]
Bovenstaande heb ik laten maken omdat de kwaliteit van de rozetten die ik online had gekocht tegen vond vallen. Recent heb ik er nog een paar laten bij maken omdat een aantal tweakers er ook nog één wilde. Mocht je interesse hebben DM mij maar even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Driek schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:07:

Ik heb gewoon een P1 naar usb in de rpi. Kan ik hier serkri op zetten?
Of moet ik dan toch iets anders als p1 meter hebben?
De serkri software is firmware voor de Smartevse niet voor ha.
Je krijgt dan deze api

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Vraag over SmartEVSE.
In de doc's staat:
L1, L2, L3
  Note: Only works when MainsMeter == API
  L1, L2 and L3 must be send all together otherwise the data won't be registered.
  Ampere must be multiplied by 10

curl -X POST "http://ipaddress/ev_meter?L1=100&L2=50&L3=30"
import_active_energy, export_active_energy and import_active_power
  Note: Only works when EvMeter == API
  import_active_energy, export_active_energy and import_active_power must be send all together
otherwise the data won't be registered.
  Data should be in Wh (kWh * 1000), for import_active_power data should be in w(att)
Waarom staat daar "export_active_energy" tussen, of snap ik iets niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
Mijn smartesve en de rest is binnen, voorlopig ga ik hem eerst werkend krijgen zonder load balancing.

Daarna wil ik gaan kijken of ik hem kan koppelen aan HA waarvandaan dan de p1 informatie kan komen.

Als ik het goed lees moet dan de smartesve flashen met:
https://github.com/serkri/SmartEVSE-3
Moet dat altijd via platformio? En moet dan de smartesve losgekoppeld zijn?

Daarna kan ik hem koppelen aan HA via https://github.com/dingo35/ha-SmartEVSEv3
En HA kan via nodered over de API de p1 gegevens doorgeven.

Zijn dit de juiste stappen, of vergeet ik dan iets?

Oh en wat is een goede kWh meter die aangesloten kan worden zowel smartesve en kan syncen met HA om zodoende inzicht te krijgen in laadverbruik.

[ Voor 11% gewijzigd door Driek op 04-04-2024 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Er zijn verschillende versies firmware in ontwikkeling. De meest recente (en wellicht meest future proof) is deze.
Flashen gaat via een webinterface. Kind kan de was doen.
Je kunt data uit je P1 via HA naar de SmartEVSE sturen. Er is een API, mqtt en HA-integratie beschikbaar voor de evse zelf. Je bent zo vrij om te kiezen hoe je je P1 data in HA krijgt. De magic zit in het doorsturen (API of mqtt). Lees dit forum door en je snapt hoe eea zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Roger_de_Poger schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:42:
Er zijn verschillende versies firmware in ontwikkeling. De meest recente (en wellicht meest future proof) is deze.
Flashen gaat via een webinterface. Kind kan de was doen.
Je kunt data uit je P1 via HA naar de SmartEVSE sturen. Er is een API, mqtt en HA-integratie beschikbaar voor de evse zelf. Je bent zo vrij om te kiezen hoe je je P1 data in HA krijgt. De magic zit in het doorsturen (API of mqtt). Lees dit forum door en je snapt hoe eea zit.
@Driek
Klopt, lees de readme die in de zipfile zit.
De eerste keer had ik er een volledig zaterdagochtend voor uit getrokken. verse koffie gezet. mouwen opgestroopt. klaar voor het ergste.
5 minuten later was het gepiept.
Ik zat er wat beteuterd bij :)

Pagina: 1 ... 54 ... 85 Laatste