• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01:59
maarten_NL schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:16:
[...]

Geinstalleerd en ik ga morgen de solar mode testen, als de zon ook meewerkt.

Ik had een week of 2 geleden een onleesbaar/blank scherm en daar heb ik Stegen over gemaild. Na een langere power cycle heb ik het niet meer terug gezien dus ik houd de "laadpaal" die onderin de meterkans hangt nu beter in de gaten dan voorheen.
Ik heb dit tijdens mijn tientallen, misschien wel honderden testen ook een paar keer gehad, bij meerdere SmartEVSEs. Repoweren en het is weg, niet reproduceerbaar; er zit een soort super-capacitor in dus je moet m echt 10s of langer zonder power zetten.
Een enkele keer hielp het indrukken van de middelste knop....

Ik vermoed een software probleempje, m.i. niets om je zorgen over te maken.

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
dingo35 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:20:
[...]

Ik heb dit tijdens mijn tientallen, misschien wel honderden testen ook een paar keer gehad, bij meerdere SmartEVSEs. Repoweren en het is weg, niet reproduceerbaar; er zit een soort super-capacitor in dus je moet m echt 10s of langer zonder power zetten.
Een enkele keer hielp het indrukken van de middelste knop....

Ik vermoed een software probleempje, m.i. niets om je zorgen over te maken.
Ik had natuurlijk ook een keer dat het beeld op zijn kop stond.
Ik heb het idee dat er bitjes omvallen in de display buffer.
Want het is een settings bit om het display te spiegelen.

Dus of een corrupte stack, of toch door een schakel EMP.

Heb je het ook wel eens gehad op de test bench of alleen met een relais er aan?

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-12 22:28
mjvdzwet schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:34:
[...]

Hoe warm was de SmartEVSE toen het beeld raar deed?

Ik heb dit ook 2x gehad, toen was de SmartEVSE rond de 60 graden geweest.
D exacte temperatuur heb toen niet bekeken maar ik heb denk ik nooit veel meer dan 30C via de WebUi gezien. (de laadpaal is een goed geventileerd DIN kastje in een koude meterkast).

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• maarten_NL
mjvdzwet schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:25:

Dus of een corrupte stack, of toch door een schakel EMP.

Heb je het ook wel eens gehad op de test bench of alleen met een relais er aan?
De reactie van Michael klinkt als EMP:
Het gebeurt nog wel eens dat het schermpje van slag raakt door het inschakelen/uitschakelen van het relais.
Ik reset dan ook na het uitschakelen van het relais het LCD, maar dit helpt niet in alle gevallen.
Soms is een harde reset nodig..
Is er dan mogelijk ook een relatie met de 2x inslaan van het relais? Naar mijn idee was dat in/uit/in er in het begin ook niet. Ik zal er morgen eens een filmpje van maken.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• maarten_NL
https://photos.app.goo.gl/GM3URydZxrCurVtG8

Solar > Smart
Dan hoor je klik klak, scherm valt weg en dan klik en blijft aan.

Ik zal het ook even naar Stegen mailen en kijken wat hij er van zegt.

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-12 02:33

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Ik heb gisteren dan eindelijk mijn nieuwe oude defecte EVHUB lader binnen gekregen als donor voor de SMARTEVSE. De verkoper zei dat hij defect was maar niet wist wat er kapot was...ik heb wel een idee... |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4j3nmnjhs31vlos56WW4qupX5U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7TAqNcD8RRZpKQ5RKEr5fVrO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwjWTTiNWFmE6_aUM-Z8y7OHr2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fhrDatAiqe1CK2UdQOJgW73o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQNwqbRO0P53gwv0rxq441JHwmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ES8nAomnTCMIXLATWNBVRTvX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GD7GVJlcimV32lWc25IzG57tXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GSvXXymFNi6UIcp8v1Sf1m7A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dV1S1eDzeY-HwFjoSXfBdqfKzKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ox6elX0y5c9pSdGVQIbMCLk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mg3pYw50wFKauKEwpamh-9zurW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w99qf1SKb98gMOK5lYGz0IdA.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand heeft lekker lopen hobby'en in dit ding. Een plat gebogen 16mm beugel dient als s00rt-van-trekontlasting voor de laadkabel...overal ontbreken adereindehulzen. Er zat zelfs een Ka-Ku in voor de externe wcd... 8)7

Aan de andere kant, er zit wel een mooie 63A contactor in dus dat is dan wel weer mooi meegenomen (ervan uitgaande dat ie werkt, ik moet hem nog testen)

Dit is een beetje de indeling die ik ga hanteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tLp9LZ43n8KfWTKguJhVuBlFvQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P8kxQyAm3ULvOucr7c1ToWd2.jpg?f=fotoalbum_large

De trekontlasting beugels ontbreken dus ik ga zelf wat ontwerpen en in ABS printen, de rijgklemmen worden vervangen, alle 6mm2 bekabeling ga ik nakijken en waarschijnlijk ook gewoon vervangen...ik denk dat ik de sensorbox ook in de evse ga zetten en dan de CT klemmen via UTP kabel aansluit, ik heb daar toch ruimte zat...

Ohh, en zo ziet een EVHUB controller er van binnen uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKAHZYXznGgh2E1Jnpn0PcUuA3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZjTBoFm54Ks2FFetK0N4cvbT.jpg?f=fotoalbum_large
Eigenlijk een paar gestapelde printplaten...

[ Voor 7% gewijzigd door Mike2k op 22-02-2024 10:02 ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:05
Die CHNT contactor zou ik er gelijk uithalen, de allergoedkoopste Chines troep.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• dingo35
maarten_NL schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:00:
https://photos.app.goo.gl/GM3URydZxrCurVtG8

Solar > Smart
Dan hoor je klik klak, scherm valt weg en dan klik en blijft aan.

Ik zal het ook even naar Stegen mailen en kijken wat hij er van zegt.
Welke firmware versie gebruik je? (Zo te zien de originele 3.0.1?)
In de nieuwe 3.5.0 wordt een routine ResetBalancedStates nog maar 1x aangeroepen, terwijl die zowel in Stegen's 3.0.1 als in Serkri v1.8.0 5x werd aangeroepen. Die routine schakelt het EV naar State A.

Ik heb hier geen contactor in mijn testbench zitten (geen 230V hier) maar zal eens meten wat C1 doet.

Geen topic om Stegen over lastig te vallen, C1 is software matig geregeld....

[ Voor 22% gewijzigd door dingo35 op 22-02-2024 10:24 ]

• Mike2k

Mike2k

Swerfer schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:47:
[...]

De RC-sensor is in eerste instantie bedoeld voor DC-aardlek, maar inderdaad pakt hij AC mee. Wat is er mis met 3 krachtgroepen op 1 ALS?

@rvdgaag: Ik moet een keer alles netjes aansluiten zodat het niet zo rommelig oogt. Vooral bij de Shelly was het proppen, maar voordat ik het EV-gedeelte had, had ik veel meer ruimte. De Shelly gaat straks weg. Deze meet nu mijn kookplaat. Als die aan gaat, zet ik mijn huidige domme EV-lader uit...
Ja nee...doe maar niet... Ik zie op de foto bijvoorbeeld een C25 automaat met daaraan een soepele kabel...ik weet vrij zeker dat die kabel max 2.5mm2 Waarom die dus op een C25 zit weet niemand...ook is aarde natuurlijk gewoon optioneel...lasklemmen in een groepenkast...een YMVK-AS kabel waarvan de litze niet op aarde is aangesloten, is ook niet afgetaped want het is maar aarde...staat geen spanning op toch...

Echt lekker van afblijven en een professional laten doen...

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:05
Mijn EV staat gepland voor mei en voor die tijd wil ik dus mijn laadpaal klaar hebben. Maar heeft het zin om nog pakweg 2 maanden te wachten of de SmartEVSE v4 dan klaar is of wordt deze toch niet op zo'n korte termijn verwacht en kan ik beter gewoon nu vast de v3 kopen?

• Mike2k

Mike2k

dennistd schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:35:
Mijn EV staat gepland voor mei en voor die tijd wil ik dus mijn laadpaal klaar hebben. Maar heeft het zin om nog pakweg 2 maanden te wachten of de SmartEVSE v4 dan klaar is of wordt deze toch niet op zo'n korte termijn verwacht en kan ik beter gewoon nu vast de v3 kopen?
Hmm...das wel een interessante vraag...ik heb nu een V2.2 maar zit er aan te denken om hem te upgraden naar een V3...misschien maar wachten om gelijk naar de V4 te gaan...

• maarten_NL
dingo35 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:16:
[...]

Welke firmware versie gebruik je? (Zo te zien de originele 3.0.1?)
In de nieuwe 3.5.0 wordt een routine ResetBalancedStates nog maar 1x aangeroepen, terwijl die zowel in Stegen's 3.0.1 als in Serkri v1.8.0 5x werd aangeroepen. Die routine schakelt het EV naar State A.

Ik heb hier geen contactor in mijn testbench zitten (geen 230V hier) maar zal eens meten wat C1 doet.

Geen topic om Stegen over lastig te vallen, C1 is software matig geregeld....
Ik draaide tot een week of 3 geleden nog Serkri, daarna de v3.5.0 en sinds gisterenavond RC1.

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:27
Niet echt een zelfbouw vraag, maar aangezien ik denk dat de expertise hier zit:

Ik ben geinteresseerd in de go-e lader: https://go-e.com/nl-nl/producten/go-e-charger-gemini-flex

Deze is met een CEE stekker bevestigd, los van het feit dat er enorm veel aan instellingen te tweaken valt kan deze gewoon losgekoppeld worden (bij verhuizing of voor onderweg). Nu lijkt me dat loskoppelen ook wel een risico; tussen de lader en de auto heb je allerlei protocollen en vergendeling, maar je kan dan wel in het ergste geval hebben dat de CEE stekker wordt losgetrokken tijdens het laden. Is het in Nederland toegestaan om zo'n setup te hebben? En dan eventueel een contactdoos met vergrendeling maken?

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
CopyCatz schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:26:

Ik ben geinteresseerd in de go-e lader: https://go-e.com/nl-nl/producten/go-e-charger-gemini-flex

Deze is met een CEE stekker bevestigd, los van het feit dat er enorm veel aan instellingen te tweaken valt kan deze gewoon losgekoppeld worden (bij verhuizing of voor onderweg). Nu lijkt me dat loskoppelen ook wel een risico; tussen de lader en de auto heb je allerlei protocollen en vergendeling, maar je kan dan wel in het ergste geval hebben dat de CEE stekker wordt losgetrokken tijdens het laden. Is het in Nederland toegestaan om zo'n setup te hebben? En dan eventueel een contactdoos met vergrendeling maken?
Kwa "gebruik" zou ik er niet zo bang voor zijn. Lostrekken tijdens laden moet je vermijden, maar het is vergelijkbaar met stroomuitval en/of stop doorslaan dus er zal wel niet meteen iets stuk gaan.
Kwa wetgeving (niet opgezocht) lijkt het me ook geen probleem. Alles "achter de stekker" is geen onderdeel van de installatie. Zolang het ding een CE keurmerk heeft is het dan dus toegestaan.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• bluelion
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11 17:13
---

[ Voor 100% gewijzigd door bluelion op 23-02-2024 12:42 . Reden: niet gewaardeerd ]

• dingo35
Meest nutteloze post ever....

• bluelion
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11 17:13
Bedankt. ;(
Dergelijke opmerkingen en instelling zullen niet helpen om verbetervoorstellen en discussies te krijgen...

• Mike2k

Mike2k

Ik vind het eigenlijk wel een mooi systeem. Het lijkt erg op de standaard 1 fase lader maar dan...3fase :X

Er zit ook een aardlek in met DC detectie (type B ) dat is belangrijk. Ik ben het alleen niet eensch met de bewering: "geen electricien nodig" aangezien ik maar heel weinig huizen ken met een 3fase CEE wcd...daarnaast is de 3fase CEE er in meerdere vormen, 16A, 32A, 63A en zelfs 125A...uiteraard zijn deze allemaal anders waardoor je niet een 16A stekker in een 63A aansluiting kan steken...

Het kan dus zijn dat het toch niet zo mobiel en universeel is...

• jaaktrek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-11 10:51
dingo35 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:23:
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist nieuwe release 3.5.0-RC1 uitgebracht; deze versie graag GRONDIG TESTEN want dit wordt (tenzij er nog vreemde zaken aan het licht komen) de nieuwe, officiële vervolgversie op zowel Serkri-v1.8.0 als Stegen v3.0.1 .

https://github.com/dingo3...5/releases/tag/v3.5.0-RC1

3.5.0-RC1 vs 3.5.0-RC0
  • introduced automated test system to improve reliability even more
  • several improvements from Stegen’s develop branch are incorporated now
  • fixed bug so now ImportCurrent is validated correctly against StartCurrent and MinCurrent
  • improved HomeAssistant p1_dsmr_to_SmartEVSE_API configuration script
  • fixed “waiting for solar” bug
  • in Master/Slave configuration, if the MainsMeter is fed by API, now broadcast MainsMeter current info to all the Slaves
  • make workaround for modbus mixup bug
  • simplified and improved debug/log messages
  • fix bug where Slave did not obey MaxCurrent setting
  • improve timing of Master 1s loop
  • now only show EVmeter currents on LCD screen if EVmeter is configured
  • workaround for Master/Slave/Solar “waiting for solar” problem
  • fix EVMeter current readings on Slave LCD and webserver
  • improved layout on LCD screen for long ip addresses
Dag @dingo35,

Bedankt voor deze nieuwe versie, ben hem sinds gisteren aan het testen.
Solar mode en capaciteitstariefbegrenzing lijken inderdaad beter te werken (1 fase <> 3 fase).

Eén ding vind ik nog steeds jammer en dat is dat hij bij 'Solar Max Import' ook altijd deze hoeveelheid stroom importeert. Ook al is er genoeg zonnestroom om zonder import op te laden.

Mijn voorstel hiervoor is:

- Solar Max Import: Deze hoeveelheid A mag maximaal van het net genomen worden. Indien meer van het net start de timer om de EVSE uit te schakelen.

- Solar Net Import: Deze hoeveelheid A neemt hij permanent van het net af. Indien deze hoeveelheid samen met de zonnestroom onder de minimale laadstroom van 6A komen begint de timer te lopen.

Edit 16u24:
Ik merk nu dankzij wat zon op dat ook in deze versie de effectieve laadstroom onterecht niet boven de 'max sum mains' uit komt.
Situatie: C2 OFF (1 fase laden), max_sum_mains = 16A, 20A zonnestroom beschikbaar, effectieve laadstroom door EVSE regelt op tot zelfs 25A (ingestelde max current) MAAR hij laadt effectief tot maar 16A.
Volgens mij omdat hij onterecht denkt dat hij niet boven de max_sum_mains mag uitkomen terwijl dit enkel van toepassing is als dit geïmporteerde stroom uit het net is.
Dit gebeurt enkel bij 1 fase laden omdat de EVSE dan ziet dat er in dit geval meer dan 16A op die fase geïmporteerd wordt. Hij houdt dus geen rekening in dit geval dat de andere fases aan het exporteren zijn (-x A) en trekt dit niet af van de 16A die geïmporteerd wordt op de fase waarop hij aan het laden is.

Groet,

[ Voor 15% gewijzigd door jaaktrek op 23-02-2024 16:34 ]

• dingo35
@jaaktrek Je SolarMaxImport punt staat op mijn lijstje, maar stabiele release is nu prio 1; dat komt dus in v3.5.1 ; de lente is nog even weg.

Verder bestaat in Solar mode inderdaad nog het probleem dat in geval de SmartEVSE niet zeker weet hoeveel fasen hij laadt, hij voor de zekerheid in de berekeningen van 3 fasen uit gaat.

Met C2 off kan hij weten dat hij slechts met 1 fase kan laden, maar dit is nog niet overal doorgevoerd. Er staat ook nog een interessante PR te wachten die het mogelijk maakt om C2 ook weer terug aan te schakelen bij voldoende stroom beschikbaar; dat wordt allemaal 3.5.1 of later. De combinatie Master/Slave/Solar maakt eea erg lastig, we hebben twee jaar ontwikkeld zonder echt naar Master/Slave configuraties te kijken en dat moeten we nu "even" inhalen...

• jaaktrek
Ok begrijp ik en ben benieuwd!
Bedankt voor al uw commitment!

• Stefannn
  • Nu online
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist nieuwe release 3.5.0-RC1 uitgebracht; deze versie graag GRONDIG TESTEN want dit wordt (tenzij er nog vreemde zaken aan het licht komen) de nieuwe, officiële vervolgversie op zowel Serkri-v1.8.0 als Stegen v3.0.1 .

3.5.0-RC1 vs 3.5.0-RC0
  • fixed bug so now ImportCurrent is validated correctly against StartCurrent and MinCurrent
  • in Master/Slave configuration, if the MainsMeter is fed by API, now broadcast MainsMeter current info to all the Slaves
Nou,... hij staat erop.
Excuus, ik heb de laatste 2 maanden niet echt getest omdat ik met een mega ander project bezig was (warmtepomp controller).
Ik volg de thread wel op de voet en vind dat ik ook zeker mijn "test beentje moet bijdragen".

2 modi getest:
1/
- Vrij eenvoudige modus. Standaard, Geen smart, Geen mainsmeter.
- Ik doe de smart power control dan volledig vanuit eigen software.
- bestuur de smartevse via de api
- gaat prima. Geen rare dingen
(weinig opzienbarend, maar goed... weer een vinkje)

2/
- smart, mainsmeter via API
- vrij speciale api mains_data:
- ik heb een oude meter die slechts 1x/10sec data geeft en dan alleen het totaal, niet per fase
- ik "reconstrueer" vanuit die totaal_meting 3 fases die ik aan de smartevse voed.
Dit gaat niet goed.
- communicatie gaat "redelijk" maar ik krijg om de paar minuten een "communicatie error" en dan stopt de boel.
- de 3.5.0-RC1 heeft timeout op 11sec (als ik het goed begrepen heb) maar dat is dus "net kritisch" met mijn meter rapportage. Dat kan wel kloppen want ik krijg weliswaar elke 10sec meterdata maar doorgave naar de smartevse gaat met iets van variatie van 1 sec als gevolge van de 2 home-automation interfaces (read meter & send api) dus dat kan af en toe "net fout" gaan.
- echter.... zelfs met een fix op die 11sec gaat het niet werken. De "Smart Control" die in de smartevse ingebouwd zit op basis van 3 fases werkt niet goed samen met de "fase reconstructie" die ik op de api aanbied.

==> Geen probleem, ik heb dit in eigen software dus al opgelost

==> Om het op een oude meter voor elkaar te krijgen is denk ik een API-uitbreiding naar "total current only" nodig en dan wellicht met de smart controller die ik in mijn home-automation heb. Maar voor mij hoeft dat niet. Ik regel het naar tevredenheid vanuit mijn home automation.

Het zou "logisch" zijn dat ik bovenstaande zelf op de smartevse programmeer en beschikbaar maak via PR maar ik heb het GitHub nog nooit gedaan. Dat is me een te grote hobbel nu. Wellicht als ik met pensioen ben (ik ben nu 62).

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• jvhe
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 24-08 08:55
Vandaag begonnen met de bouw van m’n slimme laadpaal. Iemand feedback voor ik de boel aansluit?

Dit is het huidige bord + het concept voor de laadpaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRdeA_tWFX_0FwjuLnms0Rm75FA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PH1AgmPmZ0NEMG9zWJFcKPsc.jpg?f=fotoalbum_large
Net 3x25A komt binnen links boven.
Diff 4P 40A 300mA typeA —> automaat 4P 40A C (bescherming diff) —> energy meter
Van daar is alles minstens 10mm2, voorzien op 63A, tot aan de volgende automaat
  1. Aftakking PV: automaat 4P 20A C —> omvormer 10kVA —> zonnepanelen
  2. Aftakking huis: diff 4P 63A 30mA typeA —> 4P en 2P automaten verbruikersgroepen
  3. Aftakking laadpaal: automaat 4P 32A C —> diff 4P 40A 30mA typeA —> contactor 4NO 63A —> 6mA DC res current sensor
Vermits er geen plek over is, komt er een extra kast bij voor alles mbt de laadpaal kring, 2x13modules, dus plek zat om ook de sensorbox en de DC diff kwijt te raken. Zo ver ben ik daar mee geraakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tvrj3_zrEXn7ScwxqMVRgjV5d2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3v6T8036PMImjT0ydi5NUs5T.jpg?f=fotoalbum_large
Onderste rij = vermogen / bovenste rij = controle
Te doen:
  • Rechts onder zal de voeding binnen komen vanuit de bestaande kast, vertrekkende van de bovenkant (“ingang”) van de 63A diff, met 5x10mm2.
  • Links zal een EXVB 5G6 vertrekken naar buiten, vanuit de contactor, met 3P+N door de AC/DC residual current sensor.
  • Buiten komt een wallbox met vaste kabel waaraan ik de EXVB ga verbinden.
  • Er gaat ook een afgeschermde 7G0,75 naar buiten. 1 ader wordt de CP. de 6 andere gebruik ik voor een drukknop met LED die ik in de wallbox ga zetten (drukknop wordt met 45cm kabel geleverd die ik dus moet verlengen om tot buiten te geraken.
  • RJ12 van sensorbox naar P1 poort van digitale meter
Vragen/twijfels:
  • AC/DC res current sensor en sensorbox met tiewraps aan de DIN-rail, mag dat?
  • Voor de verbinding van de sensorbox heb ik een stukje afgeschermde 7G0,75mm gebruikt en de ongebruikte aders afgeknipt. Mag dat? Of beter enkel de gebruikte aders zonder mantel en afscherming gebruiken?
  • Voorlopig is de voeding van de smartEVSE met VOB 2,5mm2 die samen met VOBST 6mm2 met adereindhuls in de klem onderaan de diff zit. Zit muurvast maar ik vrees dat 2 draden met verschillende sectie samen niet mag. Wat is het alternatief? VOBst 6mm2 met adereindhuls past niet aan de smartEVSE kant, vrees ik. Aftakken met wago klem? …
Edit: nog een vraag:
Zetten jullie een extra 2P automaat voor de smartEVSE? Nu kan die theoretisch 32A te verwerken krijgen? Zoja, wat is een goeie keuze 10A?

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-11 18:28
Ik heb de laatate 20 pagina's doorgelezen. Maar ik kan niet helemaal vinden hoe je nou de smartevse met p1 gegevens kan voeden.
Heeft iemand een howto? Of een link naar een pagina waar een howto staat voor homeassistant en p1 api voor de smartevse?

• dingo35
@jaaktrek: Tip van Stegen: zet je ImportCurrent op 0 en je stoptimer op 30 minuten en je hebt het gedrag dat je wil.

Mogelijk moet ik mijn beveiliging ImportCurrent >= MinCurrent + StartCurrent (waarbij StartCurrent negatief) er weer uit halen..

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:27

Swerfer

Hmm...

Chris96 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 18:16:
Ik heb de laatate 20 pagina's doorgelezen. Maar ik kan niet helemaal vinden hoe je nou de smartevse met p1 gegevens kan voeden.
Heeft iemand een howto? Of een link naar een pagina waar een howto staat voor homeassistant en p1 api voor de smartevse?
Lees de post boven jouw post. Je hebt een Sensorbox nodig. Die gaat naar de P1 en SmartEVSE...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• jvhe
Mijn oplossing is wel zonder home assistant.

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:05

HaTe

haat niet

Chris96 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 18:16:
HaTe in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"

Met een SlimmeLezer https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/

Werkt sindsdien stabiel. Je bent wel afhankelijk van een stabiele WiFi verbinding, maar bent niet afhankelijk van Home Assistant.

[ Voor 10% gewijzigd door HaTe op 26-02-2024 12:31 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• jaaktrek
dingo35 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 19:07:
@jaaktrek: Tip van Stegen: zet je ImportCurrent op 0 en je stoptimer op 30 minuten en je hebt het gedrag dat je wil.

Mogelijk moet ik mijn beveiliging ImportCurrent >= MinCurrent + StartCurrent (waarbij StartCurrent negatief) er weer uit halen..
@dingo35 Bedankt voor de tip. Zo deed ik het tot nu toe altijd in de winter ja, stoptimer zelfs op 60 minuten.
Voor mij zou het top zijn als je die beveiliging er wil afhalen. Nu lig ik deze waardes constant bij te sturen vanuit home assistant zodat ik het laden toch al vanaf 3A surplus kan starten en daarna meteen terug te zetten naar 6A startcurrent en 0A importcurrent zodat hij zo weinig mogelijk van het net afneemt.

• dingo35
Beveiliging is er bij de volgende versie uit!

• RobvanHamersvel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:55
Ik heb hier thuis een NewMotion (Shell Recharge) Home Advanced 2.1 laadpaal. Ik heb tijdens levering van de leaseauto 3 jaar geleden gekozen voor het model zonder vast kabel. Daar heb ik achteraf spijt van. Nu zag ik in de installatie handelding van de paal dat 'optioneel' de vaste kabel aangesloten kan worden.

Mijn gedachte was;
- Interne aansluitingen van de socket losmaken
- losse kabel kopen en deze aansluiten zoals aangegeven in de installatie handleiding

Zo gezegd, zo gedaan, maar... Helaas werkt dit niet. De laadpaal lijkt 'geconfigureerd' te zijn dat er een socket aansluiting is i.p.v. een vaste kabel.

Weet iemand of het uberhaubt mogelijk is om later een vaste kabel aan te sluiten? En of er wellicht nog iets anders aangepast moet worden waar ik overheen kijk?

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:13
RobvanHamersvel schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:56:
Ik heb hier thuis een NewMotion (Shell Recharge) Home Advanced 2.1 laadpaal. Ik heb tijdens levering van de leaseauto 3 jaar geleden gekozen voor het model zonder vast kabel. Daar heb ik achteraf spijt van. Nu zag ik in de installatie handelding van de paal dat 'optioneel' de vaste kabel aangesloten kan worden.

Mijn gedachte was;
- losse kabel kopen en deze aansluiten zoals aangegeven in de installatie handleiding

Zo gezegd, zo gedaan, maar... Helaas werkt dit niet. De laadpaal lijkt 'geconfigureerd' te zijn dat er een socket aansluiting is i.p.v. een vaste kabel.

Weet iemand of het uberhaubt mogelijk is om later een vaste kabel aan te sluiten? En of er wellicht nog iets anders aangepast moet worden waar ik overheen kijk?
Misschien wat foto's posten van de binnenkant? Als er gebruik wordt gemaakt van een socket dan verwacht de laadpaal een weerstand op de PP lijn van de kabel die wordt ingeplugd. Als je er een vaste kabel aan maakt moet dat een vaste weerstand zijn die in de kabel zit verwerkt. Zonder een weerstand "ziet" de laadpaal de kabel niet.

[ Voor 3% gewijzigd door mukky op 26-02-2024 16:56 ]

• dingo35
RobvanHamersvel schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:56:

Mijn gedachte was;

Kijk eens in de handleiding voor het aansluiten van een SmartEVSE controller:
https://github.com/dingo3...ocs/SmartEVSEv3_build.pdf

Op de PP uitgang van de controller moet een vaste weerstand (waarde afhankelijk van 16A of 32A kabel) naar PE zichtbaar zijn voor de controller. Hetzij via de kabel via ingebouwde weerstand (aan EVSE zijde!), hetzij door de PP kabel niet aan te sluiten en er een vaste weerstand in te schroeven/solderen.

[ Voor 9% gewijzigd door dingo35 op 26-02-2024 20:36 ]

• RobvanHamersvel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:55
Ik heb even een overzicht gemaakt van de verschillende opties die ik geprobeerd/getest heb:

Situatie voorheen (met de socket)
  • De socket is aangesloten met de nul en fase draden op het relais
  • De CP en PP van de socket zijn aangesloten op de ‘5-pin’ connector
  • De locking actuator heeft 3 draden (zwart, rood, blauw) welke ook op de 5 pin connector zijn aangesloten
5-pin connector:
code:
1
2
3
4
5
-  -- zwart -> locking actuator
+  -- rood  -> Locking actuator
?  -- blauw -> Locking actuator
PP -- blauw -> socket
CP -- groen -> socket

Situatie vaste kabel volgens handleiding New Motion
De installatie handleiding is hier te vinden: https://assets.ctfassets....nual-home-advanced-20.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7GN27TOkYI6YasZV9SqWhTPwOM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tXVuccvxH9t7HDiggYUSh5eI.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bNXGGAUFoUp4w0YWADtQ_mRQDE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wd8Sum2ovLNh6g3yAp6NYQmu.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7OCGcg5K767uax8gbcaUAjPWyKE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cd474jx2aYxtKPCWmoj9hK7O.png?f=fotoalbum_large
  • Vaste kabel is aangesloten met nul en fase draden op het relais
  • Vaste kabel aarde is aangesloten op het aardblok in de lader
  • Vaste kabel CP draad aangesloten op CP terminal in lader
5-pin connector:
code:
1
2
3
4
5
-  --        -> X
+  --        -> X
?  --        -> X
PP --        -> X
CP -- oranje -> CP vaste kabel

Resultaat:
  • Zodra de kabel op de auto wordt aangesloten wordt deze gedetecteerd door de auto
  • De laadpaal geeft status led Groen = Accu vol / Klaar voor laden
  • Laad sessie kan niet gestart worden
Troubleshooting - Test 1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIVrD0UGcuu64u7KIp6MulkUaI4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wWjBxEBb6az0h1JPbSnRlF5R.png?f=fotoalbum_large
  • PP van de vaste kabel aangesloten op de PP pin op de 5-pin connector (de PP in de stekker aan het andere einde van de kabel is met een weerstand verbonden met PE)
5-pin connector:
code:
1
2
3
4
5
-  --        -> X
+  --        -> X
?  --        -> X
PP -- paars  -> PP vaste kabel

Resultaat:
  • De laadpaal geeft status led Rood = Fout
  • Laadsessie start niet
Troubleshooting - Test 2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FLTN7RvTJxQ0BtrlTQOJtq_Pp0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VVy0mJIzlPDDgV6zZmI92Jd5.png?f=fotoalbum_large
  • PP van de vaste kabel aangesloten op de PP pin op de 5-pin connector
  • Locking actuator van socket aangesloten op de 5-pin connector
5-pin connector:
code:
1
2
3
4
5
-  -- zwart -> locking actuator
+  -- rood  -> Locking actuator
?  -- blauw -> Locking actuator
PP -- paars  -> PP vaste kabel

Resultaat:
  • De laadpaal geeft status led Geel = Swipe tag om laden te starten
  • De laadsessie start!
  • Locking actuator gaat op slot (zit uiteraard geen stekker in de socket)
Dit lijkt dus te werken, maar, als de auto niet is aansloten blijft de locking actuator ‘klikken’. Ik denk dat dit komt omdat de laadpaal denkt dat er een kabel is aangesloten in de socket. Deze situatie heeft dus wel het resultaat dat ik de auto kan laden maar het voelt toch niet helemaal goed.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:11

timovd

Voorsprong door techniek

Dan kun je beter de laadkabel er uit trekken.
Die heeft een kortere communicatiepin (en langere PE-pin). Zodra de communicatie stopt, stopt het laden.
Als je de CEE-stekker er uit trekt, haal je in één klap de stroom er af en het werkt ook als de stekker er maar half in zit.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:06
Zo, projectje afgerond. Douglas paal in de grond, verbinding van de vaste naar laadkabel nu gemaakt met de Wago klemmen van @mukky Dank !

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1LFZxbt.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lAYlvAj.jpg

De witte waggies kunnen nu tegelijk laden, wel zo handig _/-\o_

Nu maar eens verdiepen in de upgrade naar Serkri. Heb al een firmware update poging gedaan. Deze geeft aan OK maar dan kom ik gewoon weer in het huidige standaard portaal..

Wellicht de verkeerde firmware gedownload, nog maar even voor gaan zitten. Belangrijkste is dat het werkt. Laat de zon maar komen !

Stap 2 is om de domme lader van de Tesla nu ook maar Smart te maken, nog wel wat ruimte in het kastje. Baal nu alleen wel dat ik de aardlek automaten niet links heb gemonteerd. Dan was het wat meer in balans geweest met de kast erboven... 8)7 Maar goed je moet iets te wensen overhouden.

[ Voor 26% gewijzigd door jjonkie op 27-02-2024 19:47 ]

• Stefannn
  • Nu online
jjonkie schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:41:
Zo, projectje afgerond. Douglas paal in de grond, verbinding van de vaste naar laadkabel nu gemaakt met de Wago klemmen van @mukky Dank !

[Afbeelding]

Nu maar eens verdiepen in de upgrade naar Serkri. Heb al een firmware update poging gedaan. Deze geeft aan OK maar dan kom ik gewoon weer in het huidige standaard portaal..

Wellicht de verkeerde firmware gedownload, nog maar even voor gaan zitten. Belangrijkste is dat het werkt. Laat de zon maar komen !
Ziet er mooi uit!

serki downloaden zou super eenvoudig moeten zijn.
Ik weet nog dat ik het had uitgesteld tot ik een mooie vrije zaterdag had. Begin van de dag begonnen.. ruim de tijd.
Letterlijk 4 minuten later was het gepiept. Ik zat er enigszins beteuterd bij en wist niet meer wat ik met de rest van de zaterdag aan moest :*)
Je moet wel 2 files doen: de firmware en de spiffs

• jjonkie
klopt, draait al ! Nu eens kijken of we dat dan nog eens in Homey kunnen krijgen.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:17

Klinkt alsof je maar 1 van de 2 files geflashed hebt, en meer specifiek: dat je spiffs vergeten bent :)

edit: ik had wat verder door moeten scrollen..... Dan had ik gezien dat het al opgelost was :+

[ Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 28-02-2024 08:59 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• martijn_van_eck
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:48
jjonkie schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:36:
klopt, draait al ! Nu eens kijken of we dat dan nog eens in Homey kunnen krijgen.
Koppeling met Homey zou zeker nice zijn, maar die is er (nog) niet. Er is er alleen één beschikbaar met HA.

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-11 23:35

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

martijn_van_eck schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:01:
[...]

Koppeling met Homey zou zeker nice zijn, maar die is er (nog) niet. Er is er alleen één beschikbaar met HA.
Je kunt toch MQTT gebruiken met Homey? Wellicht iets meer werk dan een kant-en-klare app, maar interfacen tussen Homey en SmartEVSE is zeker mogelijk.

• jjonkie
Klopt. Via MQTT zit ik aan te denken
Maar totaal geen ervaring mee dus zal slow proces worden.

• martijn_van_eck
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:48

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Stap 2 is om de domme lader van de Tesla nu ook maar Smart te maken, nog wel wat ruimte in het kastje. Baal nu alleen wel dat ik de aardlek automaten niet links heb gemonteerd. Dan was het wat meer in balans geweest met de kast erboven... 8)7 Maar goed je moet iets te wensen overhouden.
Welk type groepenkast is dit van Holec? Systeem55 ziet er namelijk ander uits

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:19

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

martijn_van_eck schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:22:
[...]

Welk type groepenkast is dit van Holec? Systeem55 ziet er namelijk ander uits
Dit zijn de oudere kasten van voor de overname door Eaton en vlak daarna. De overname was in 2003. Zo oud zal die kast ook ongeveer zijn vermoed ik. Ik had een meterkast met Holec en Eaton Holec groepenkasten waar in ca. 2010 Eaton Systeem 55 bij gezet werd voor een uitbreiding.

• jjonkie
klopt oude type, ik heb op marktplaat gezocht naar het oude type zodat het zo veel mogelijk gelijk is.

EDIT

Eindelijk een beetje zon dus de Zoe er aan gehangen. Beetje vreemd laad gedrag. Met de Tesla gaat het beter.
Is dat typisch weer iets voor de franse dame met haar excentrieke chameleon lader ? :X

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RusoDJZ.jpg

{"version":"SERKRI-1.8.0","mode":"SOLAR","mode_id":2,"car_connected":true,"wifi":{"status":"WL_CONNECTED","ssid":"********","rssi":-39,"bssid":"36:60:F9:A0:3D:B6"},"evse":{"temp":33,"temp_max":65,"connected":true,"access":true,"mode":2,"loadbl":1,"pwm":102,"solar_stop_timer":180,"state":"Charging","state_id":2,"error":"None","error_id":0,"rfid":"Not Installed"},"settings":{"charge_current":60,"override_current":0,"current_min":6,"current_max":16,"current_main":25,"current_max_sum_mains":600,"solar_max_import":3,"solar_start_current":2,"solar_stop_time":3,"enable_C2":"Solar Off","modem":"Not present","mains_meter":"Sensorbox","starttime":0,"stoptime":0,"repeat":0},"mqtt":{"host":"","port":1883,"topic_prefix":"SmartEVSE-11580","username":"","password_set":0,"status":"Disconnected"},"home_battery":{"current":0,"last_update":0},"ev_meter":{"description":"Disabled","address":12,"import_active_power":0,"total_kwh":0,"charged_kwh":0,"currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0},"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"mains_meter":{"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"phase_currents":{"TOTAL":143,"L1":23,"L2":71,"L3":49,"last_data_update":1709289382,"charging_L1":true,"charging_L2":true,"charging_L3":true,"original_data":{"TOTAL":143,"L1":23,"L2":71,"L3":49}},"backlight":{"timer":120,"status":"ON"}}

[ Voor 88% gewijzigd door jjonkie op 01-03-2024 11:40 ]

• Stefannn
  • Nu online
jjonkie schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:00:
klopt oude type, ik heb op marktplaat gezocht naar het oude type zodat het zo veel mogelijk gelijk is.

EDIT

Eindelijk een beetje zon dus de Zoe er aan gehangen. Beetje vreemd laad gedrag. Met de Tesla gaat het beter.
Is dat typisch weer iets voor de franse dame met haar excentrieke chameleon lader ? :X

[Afbeelding]

{"version":"SERKRI-1.8.0","mode":"SOLAR","mode_id":2,"car_connected":true,"wifi":{"status":"WL_CONNECTED","ssid":"********","rssi":-39,"bssid":"36:60:F9:A0:3D:B6"},"evse":{"temp":33,"temp_max":65,"connected":true,"access":true,"mode":2,"loadbl":1,"pwm":102,"solar_stop_timer":180,"state":"Charging","state_id":2,"error":"None","error_id":0,"rfid":"Not Installed"},"settings":{"charge_current":60,"override_current":0,"current_min":6,"current_max":16,"current_main":25,"current_max_sum_mains":600,"solar_max_import":3,"solar_start_current":2,"solar_stop_time":3,"enable_C2":"Solar Off","modem":"Not present","mains_meter":"Sensorbox","starttime":0,"stoptime":0,"repeat":0},"mqtt":{"host":"","port":1883,"topic_prefix":"SmartEVSE-11580","username":"","password_set":0,"status":"Disconnected"},"home_battery":{"current":0,"last_update":0},"ev_meter":{"description":"Disabled","address":12,"import_active_power":0,"total_kwh":0,"charged_kwh":0,"currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0},"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"mains_meter":{"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"phase_currents":{"TOTAL":143,"L1":23,"L2":71,"L3":49,"last_data_update":1709289382,"charging_L1":true,"charging_L2":true,"charging_L3":true,"original_data":{"TOTAL":143,"L1":23,"L2":71,"L3":49}},"backlight":{"timer":120,"status":"ON"}}
Serkri 1.8?
Ik zou eerst maar eens updaten naar laatste versie: 3.5

• jjonkie
v3.5 ??

https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/releases

hier staat dat de laatste versie is dec 2023 ?

[ Voor 12% gewijzigd door jjonkie op 01-03-2024 13:57 ]

• dennistd

• jvhe

Dacia Spring “charge impossible”

Ondertussen de installatie afgewerkt en 3.5RC1 geflashed (losse draden zijn voor LED-knop die ik nog moet aansluiten).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1nCHLhZa9vp68M-tStJX_tzRm_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ApVHP2CF0MPWLoAU35IwqQ5P.jpg?f=fotoalbum_large

SmartEVSE zegt “Ready to Charge” en webpagina ziet er oké uit, maar bij inpluggen van de Dacia Spring gebeurt er niks. Wagen zegt “charge impossible” en kabel lockt ook niet. Heb alles doorgemeten dat ik kon verzinnen:
  • 220 Ohm tussen PP en PE klopt
  • L1,L2,L3,N,PE en CP zijn goed verbonden van schakelkast tot stekker
  • 230/400V tussen L1,L2,L3,N gechecked aan ingang contactor
  • Contactor manueel geschakeld met 230V en opnieuw 230/400V op het einde van de laadkabel gechecked.
Met de granny charger lukt opladen wel.
Wat kan ik nog checken?
Om te checken of het CP signaal ok is, heb ik een oscilloscoop nodig?
Als ik op “charge impossible” zoek kom ik veel hits voor Renault Zoë tegen. Is de Dacia ook zo’n moeilijke klant, wegens familie?
Iemand tips om het probleem te vinden 🙏?

De Dacia laadt sowieso 1-fasig, maar het is toch geen probleem als ik 3-fases aanbied zou ik denken?

• Stefannn
  • Nu online
jvhe schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:53:

Dacia Spring “charge impossible”

Ondertussen de installatie afgewerkt en 3.5RC1 geflashed (losse draden zijn voor LED-knop die ik nog moet aansluiten).
[Afbeelding]

SmartEVSE zegt “Ready to Charge” en webpagina ziet er oké uit, maar bij inpluggen van de Dacia Spring gebeurt er niks. Wagen zegt “charge impossible” en kabel lockt ook niet. Heb alles doorgemeten dat ik kon verzinnen:
  • 220 Ohm tussen PP en PE klopt
  • L1,L2,L3,N,PE en CP zijn goed verbonden van schakelkast tot stekker
  • 230/400V tussen L1,L2,L3,N gechecked aan ingang contactor
  • Contactor manueel geschakeld met 230V en opnieuw 230/400V op het einde van de laadkabel gechecked.
Met de granny charger lukt opladen wel.
Wat kan ik nog checken?
Om te checken of het CP signaal ok is, heb ik een oscilloscoop nodig?
Als ik op “charge impossible” zoek kom ik veel hits voor Renault Zoë tegen. Is de Dacia ook zo’n moeilijke klant, wegens familie?
Iemand tips om het probleem te vinden 🙏?

De Dacia laadt sowieso 1-fasig, maar het is toch geen probleem als ik 3-fases aanbied zou ik denken?
Check op de webpagina, daar zie je veel meer dan op het display.
Maak een “raw data dump” daar zie je nog meer.
Op zijn minst moet je “vehicle connected” kunnen zien.

• jvhe
Stefannn schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:08:
Check op de webpagina, daar zie je veel meer dan op het display.
Maak een “raw data dump” daar zie je nog meer.
Op zijn minst moet je “vehicle connected” kunnen zien.
Ik zie aan de EVSE kant helemaal niks gebeuren.
Datadump met kabel in voertuig.
{"version":"v3.5.0-RC1","mode":"NORMAL","mode_id":1,"car_connected":false,"wifi":{"status":"WL_CONNECTED","ssid":"***","rssi":-81,"bssid":"6C:70:9F:EE:66:18"},"evse":{"temp":29,"temp_max":65,"connected":false,"access":true,"mode":0,"loadbl":0,"pwm":1024,"solar_stop_timer":0,"state":"Ready to Charge","state_id":0,"error":"None","error_id":0,"rfid":"Not Installed"},"settings":{"charge_current":0,"override_current":0,"current_min":6,"current_max":16,"current_main":25,"current_max_circuit":16,"current_max_sum_mains":18,"solar_max_import":2,"solar_start_current":4,"solar_stop_time":10,"enable_C2":"Not present","modem":"Not present","mains_meter":"Sensorbox","starttime":0,"stoptime":0,"repeat":0},"mqtt":{"host":"","port":1883,"topic_prefix":"SmartEVSE-46943","username":"","password_set":false,"status":"Disconnected"},"home_battery":{"current":0,"last_update":0},"ev_meter":{"description":"Disabled","address":12,"import_active_power":0,"total_kwh":0,"charged_kwh":0,"currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0},"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"mains_meter":{"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"phase_currents":{"TOTAL":-11,"L1":-7,"L2":-4,"L3":0,"last_data_update":1709387208,"original_data":{"TOTAL":-11,"L1":-7,"L2":-4,"L3":0}},"backlight":{"timer":112,"status":"ON"}}
Lijkt dat de EVSE niet ziet dat de kabel ingeplugd is en dat er geen communicatie op gang komt over CP?

• jvhe
stapje verder geraakt ..

toen ik initieel geen 220Ohm weerstand kon meten tussen PP en PE, had ik had de stekker opengemaakt, gezien dat de weerstand aan 1 kant los zat, gerepareerd en terug gemonteerd.
blijkt dat ik daarvoor het figuurtje van de mannelijke kant gebruikt heb 8)7 en de CP en PP pinnen omgewisseld heb.
er is nu alvast communicatie tussen EV en EVSE (y)

datadump:
{"version":"v3.5.0-RC1","mode":"NORMAL","mode_id":1,"car_connected":true,"wifi":{"status":"WL_CONNECTED","ssid":"****","rssi":-80,"bssid":"6C:70:9F:EE:66:18"},"evse":{"temp":26,"temp_max":65,"connected":true,"access":true,"mode":0,"loadbl":0,"pwm":1024,"solar_stop_timer":0,"state":"Charging Stopped","state_id":9,"error":"No Power Available","error_id":1,"rfid":"Not Installed"},"settings":{"charge_current":0,"override_current":0,"current_min":6,"current_max":16,"current_main":25,"current_max_circuit":32,"current_max_sum_mains":18,"solar_max_import":6,"solar_start_current":4,"solar_stop_time":10,"enable_C2":"Not present","modem":"Not present","mains_meter":"Sensorbox","starttime":0,"stoptime":0,"repeat":0},"mqtt":{"host":"","port":1883,"topic_prefix":"SmartEVSE-46943","username":"","password_set":false,"status":"Disconnected"},"home_battery":{"current":0,"last_update":0},"ev_meter":{"description":"Disabled","address":12,"import_active_power":0,"total_kwh":0,"charged_kwh":0,"currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0},"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"mains_meter":{"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"phase_currents":{"TOTAL":72,"L1":-7,"L2":78,"L3":1,"last_data_update":1709390650,"original_data":{"TOTAL":72,"L1":-7,"L2":78,"L3":1}},"backlight":{"timer":37,"status":"ON"}}
echt laden heb ik nog niet kunnen testen, ik hoop enkel omdat de wagen ondertussen 100% geladen was met de granny charger.
betekent error “no power available” bij 100% geladen EV dat er nog steeds wat mis is?
(zou natuurlijk kunnen dat ik L1 en N ook omgewisseld heb al zou ik denken dat dat voor 1-fase laden niks uitmaakt.)

• Stefannn
  • Nu online
jvhe schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 17:30:
stapje verder geraakt ..

toen ik initieel geen 220Ohm weerstand kon meten tussen PP en PE, had ik had de stekker opengemaakt, gezien dat de weerstand aan 1 kant los zat, gerepareerd en terug gemonteerd.
blijkt dat ik daarvoor het figuurtje van de mannelijke kant gebruikt heb 8)7 en de CP en PP pinnen omgewisseld heb.
er is nu alvast communicatie tussen EV en EVSE (y)

datadump:

[...]

echt laden heb ik nog niet kunnen testen, ik hoop enkel omdat de wagen ondertussen 100% geladen was met de granny charger.
betekent error “no power available” bij 100% geladen EV dat er nog steeds wat mis is?
(zou natuurlijk kunnen dat ik L1 en N ook omgewisseld heb al zou ik denken dat dat voor 1-fase laden niks uitmaakt.)
Gaat denk ik goed komen.
Car is nu connected
"Charging stopped" is teken dat hij "het wel probeert" maar dat "de auto de power niet wil hebben".

• jjonkie
Aarding gecheckt? Française wil niets zonder aarde. Vraag me niet hoe ik dat weet...

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

jjonkie schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:05:
Aarding gecheckt? Française wil niets zonder aarde. Vraag me niet hoe ik dat weet...
Hoe weet je dat? :X

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• jvhe
jjonkie schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:05:
Het zou wel kunnen dat een Chinees-Roemeense dochter van een Française even kieskeurig is …
Aarde is continu van de stekker tot de hoofdaarding.
Aardingsweerstand kan ik zelf niet meten maar was bij laatste keuring in 2023 24Ohm dus dat zou oké moeten zijn.

• dingo35
Misschien zie ik het verkeerd, maar ik mis de RCM sensor?

Het is nu juist Renault's "interessante" ontwerp van hun (niet galvanisch gescheiden) laadcircuit die ons met wetgeving m.b.t DC lekstromen opgezadeld heeft.

Het zou kunnen dat ze inmiddels hun leven gebeterd hebben, maar het zou me verbazen...

• jvhe
dingo35 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:05:
Misschien zie ik het verkeerd, maar ik mis de RCM sensor?
De RCM is er wel degelijk, met tie wraps aan de bovenste DIN-rail bevestigd boven de contactor. Maar zo op z’n kant inderdaad moeilijk herkenbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PN2kX38Pxlmoo_PItwAnb2fyB9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5SwIIuo9FkrUhZmq5vqmEHD1.jpg?f=fotoalbum_large

• dingo35
My bad!

• Stefannn
  • Nu online

3.5.0-RC1 vs 3.5.0-RC0
Ik weet niet of het een feature of bug is, of dat ik het gewoon mis heb.

Maar display verlichting blijft tegenwoordig branden.
ik heb sterk het idee dat dat vroeger na een paar secondes uit ging.

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:56
Heeft iemand ook last van vreemde waarden of storingen op de modbus in combinatie met een sdm72v2? Ik zie op beide kwh meters gekke totaal waarden (soms 0, soms de helft?) en bij de sdm72 op het moment dat er iets gebeurd (1 van de 2 laders gaan aan, 1 staat in solar mode) waarden die stuiteren tussen de 0 en 2.4kw

Ik heb 2 evses, de eerste loopt via een sdm72 (nu nog enkel fase) de andere via een sdm230 (blijft enkel fase)

Ik heb al:
- 3x kabeling opnieuw gedaan (laatste keer officiële modbus bekabeling)
- andere sdm72
- alle fases doorgelust
- 1 fase setting geprobeerd
- 120 ohm weerstanden toegevoegd
- andere baudrate settings
- wifi verbeterd (bekabelde acces point binnen 1 meter)

En alle bovenstaande combinaties. Jammer genoeg biedt dit allemaal geen uitkomst. Heb ook al een topic op github geopend met log dumps, daar blijkt uit dat de sdm72 rare waarden geeft. Maar waarom die dan ook de de andere kan beïnvloeden is voor mij een raadsel.

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:05
djoenez schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:24:
Heeft iemand ook last van vreemde waarden of storingen op de modbus in combinatie met een sdm72v2? Ik zie op beide kwh meters gekke totaal waarden (soms 0, soms de helft?) en bij de sdm72 op het moment dat er iets gebeurd (1 van de 2 laders gaan aan, 1 staat in solar mode) waarden die stuiteren tussen de 0 en 2.4kw

Ik heb 2 evses, de eerste loopt via een sdm72 (nu nog enkel fase) de andere via een sdm230 (blijft enkel fase)

Ik heb al:
- 3x kabeling opnieuw gedaan (laatste keer officiële modbus bekabeling)
- andere sdm72
- alle fases doorgelust
- 1 fase setting geprobeerd
- 120 ohm weerstanden toegevoegd
- andere baudrate settings
- wifi verbeterd (bekabelde acces point binnen 1 meter)

En alle bovenstaande combinaties. Jammer genoeg biedt dit allemaal geen uitkomst. Heb ook al een topic op github geopend met log dumps, daar blijkt uit dat de sdm72 rare waarden geeft. Maar waarom die dan ook de de andere kan beïnvloeden is voor mij een raadsel.
De registers van de sdm72 zijn anders dan die van de sdm230 dus dat klinkt voor mij vrij logisch dat dat niet goed werkt.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• djoenez
rvdgaag schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:51:
[...]

De registers van de sdm72 zijn anders dan die van de sdm230 dus dat klinkt voor mij vrij logisch dat dat niet goed werkt.
Ik heb de beide kwh meters ingesteld naar hun respectieve staat. Dus de sdm72 als een 3f eastron, de sdm230 als een 1f eastron. Jammer genoeg als ik deze switch of de sdm230 van de bus afhaal heb ik de issues nog.

Het rare is is dat blijkt uit de logs dat de sdm72 rare boodschappen verstuurt (maar een 2e sdm72 ook?). Maar de sdm230 soms ook een 0 stuurt als totale waarde.

• jjonkie
Mijn systeem draait nu paar dagen, nog weinig zon helaas maar het werkt. Nu wil ik ook graag mijn domme lader ombouwen naar smart evse. Kwestie van de oude regeling vervangen door de Smart EVSE maar ik kan daar zeer lastig een netwerk kabel naar toe krijgen.

Is het mogelijk of zeggen jullie ga maar een zaterdag graven :-)

• Stefannn
  • Nu online
jjonkie schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:46:
Mijn systeem draait nu paar dagen, nog weinig zon helaas maar het werkt. Nu wil ik ook graag mijn domme lader ombouwen naar smart evse. Kwestie van de oude regeling vervangen door de Smart EVSE maar ik kan daar zeer lastig een netwerk kabel naar toe krijgen.

Is het mogelijk of zeggen jullie ga maar een zaterdag graven :-)
Gewoon op de wifi. Geen netwerk nodig.
Als je de smart stroom begrenzing wil hebben moet er wel een signaal kabel van de meterkast naar de Smartevse.
Of..
Als je netstroom al in home automation uitleest zend je die data via api via wifi.
Moet je wel een moderne meter hebben die informatie per fase geeft en elke seconde
Of.. zelf de power control doen in home automation. Doe ik ook. Werkt prima

[ Voor 27% gewijzigd door Stefannn op 05-03-2024 11:56 ]

• Stefannn
  • Nu online
@dingo35 ,
Hoi, al eerder gemeld,.. voor de zekerheid..
Met de 3.5.0-rc1 blijft de display verlichting aan. Ook als er geen auto aan hangt.
Dat was voeger volgens mij niet zo.

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-11 23:35

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Ik had van de week iets vreemds, zo niet 1-2-3 reproduceerbaar en hoeft zeker niet V3.5 gerelateerd te zijn, maar wellicht hebben andere(n) het ook gezien.
Auto was aan het laden en het viel mij op dat op het display 0A stond bij de auto en bij de 3 fasen kleine positieve en negatieve getallen. Ik ging naar de webinterface, zelfde getallen, MQTT not connected en de datum enkele dagen geleden. Sensorbox gereset (power off/on), geen verschil. Laden onderbroken, SmartEVSE power off/on, weer correcte getallen.
Op zich wel vervelend, want dan kun je overbelasting krijgen. Ofwel, keep-alive communicatie tussen sensorbox en SmartEVSE zou ook wel en idee zijn.

• dingo35
@Stefannn Het is handiger als je issues op de issue lijst op github post, dan zijn ze handig te tracken en voorkomen we doublures.

@rene037 In RC2 is een fors deel van de modbus communicatie herschreven; door alle toevoegingen op de originele versie zijn zowel ESP32 als modbus veel zwaarder belast, en dat leidde tot timing- en protocol problemen.
Dus binnenkort graag 3.5.0-RC2 testen...

• Martin123t
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-12 23:04
Het viel mij gisteren op dat op stand ‘solar’ er meer werd verbruikt dan geleverd. Dat was vorig jaar niet het geval, dan was het ongeveer gelijk. v3.5.0-RC1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6pizXomh089bG9RpXr1SRr-YCXU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2yltecCSyzCGcBQDyGebTWcv.png?f=fotoalbum_large

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:01
Elektronicanet schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 23:33:
[...]

Ik zou contact opnemen met Shell Recharge. Zo lukte het mij uiteindelijk. Overigens heb ik toch een actief abonnement nu (ivm vergoeding omdat de paal publiekelijk bereikbaar is).
dit is idd de route: simkaart (oud formaat) erin en dan een gratis abbo bij shellrecharge.
nb. ik heb niet getest of het met een niet-newmotion simkaart ook werkt (lijkt me wel, maar ja)
nb2. als de paal die je koopt een gedeactiveerde simkaart heeft zegt shell dat activeren eur 200,- kost. Maar als een andere simkaart erin werkt, dan is het dus kostenloos te regelen.

nu nog nagaan of autostart mogelijk is. Tot nu toe werkt het met de shell recharge pas die in hetzelfde account zit als de laadpaal

[ Voor 34% gewijzigd door BarryH op 12-03-2024 16:13 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• dingo35
@Martin123t Ik begrijp niet precies wat je bedoelt; doel je op de netto verbruikspiek tussen 8:30 en 12:00 in de bovenste grafiek?

• Martin123t
Precies, daar waar het paarse van de grafiek uitstijgt boven het blauwe heb ik de auto geladen in solarstand. In mijn herinnering regelde de evse het vorig jaar zo, dat er geen stroom van het net werd afgenomen.

• dingo35
Op hoe lang staat je stoptimer? Kan het zijn dat hij gedurende die periode op MinCurrent stond te laden en dat de pieken van andere verbruikers zijn, zodat de EVSE niet verder kon terugregelen?

• Martin123t
Ik heb net even gekeken. Hierbij moet ik zeggen dat ik de lader in de zomer van 2022 in gebruik heb genomen en sindsdien niet anders dan alleen de updates erop heb gezet n.a.v. dit draadje. Ik ben verder ook niet gehinderd door kennis hieromtrent, maar het werkt!

Als ik het nu goed zie staat de stoptimer op 10 min. Onze EV laadt op fase 2 en fase 3 en inderdaad, via fase 1 waren er andere verbruikers: de wasmachine stond aan etc. Ik weet dus niet wat de EVSE wel of niet kan.

• w00Dy
  • Laatst online: 14:55

w00Dy

Make soap, not war

Ik heb een Eastron SDM72D-M aangesloten, baudrate 9600, address 101 (ook zo opgenomen in de controller)

Het huidige verbruik is zichtbaar in de front-end, echter het totaal aantal KWH zie ik niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUeJDt_q_53txx2PRf6GiZeUZPA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/myfwH9Zt4eGv448RWZp2deT1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oi3GmO4Ofukq6PHo__NH89i8QT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s8Du2ZGIOgXfo2CobQZSTbsp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door w00Dy op 14-03-2024 10:28 ]

• Hmmbob
w00Dy schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:59:
Ik heb een Eastron SDM720D aangesloten, baudrate 9600, address 101 (ook zo opgenomen in de controller)

Het huidige verbruik is zichtbaar in de front-end, echter het totaal aantal KWH zie ik niet?

[Afbeelding]
Er staat nochtans 0.2 kWh totaal op je schermafdruk?

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Hmmbob schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:05:
[...]

Er staat nochtans 0.2 kWh totaal op je schermafdruk?
Ik heb mijn post aangepast, de meter zit al op 8Kwh

• djoenez
Ik heb een Eastron SDM72D-M aangesloten, baudrate 9600, address 101 (ook zo opgenomen in de controller)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie een min getal als power. misschien de setting "INVeastron" zou hier helpen.

• Hmmbob
djoenez schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:36:
[...]

Ik zie een min getal als power. misschien de setting "INVeastron" zou hier helpen.
en -6.7A, dat zou duiden op teruglevering van de auto naar het huis. Scherp waargenomen.

• djoenez
Of natuurlijk de in / out van je sdm omdraaien :)

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

djoenez schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:36:
[...]
Dat is het inderdaad, hangt dit van het model Eastron af? Of hoe die is aangesloten? vb. stroom langs onder binnen? - je was me voor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BcX9oVfb13Dl0lHVyYE9_5hcE0M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CXuejSEAuk0j1xPhyR7K0KIU.png?f=fotoalbum_large

• Boenie23
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12:09
Met grote interesse heb ik dit forum (grotendeels) doorgelezen nadat ik vanuit mijn zoektocht om een TWC gen.3 ook met load-balancing te gebruiken hier terecht ben gekomen.
De inzet van een Smart EVSE V3 lijkt een goede stap te zijn.

Nu vroeg ik mijzelf af of, buiten een eigen gemaakt systeem in elkaar te zetten, het niet mogelijk is om een Smart EVSE V3 de communicatie met de auto te laten doen binnen een bestaande TWC gen.3.
Ik neem aan dat de communicatiekabels van de originele laadkabel ook met een schroefverbinding bevestigd zijn op de printplaat....
Vraag is of het loskoppelen van de originele printplaat en koppelen van de communicatie kabels met de Smart EVSE V3 binnen de TWC verstoring oplevert ten gevolge van het ontbreken van de originele verbinding....
Het lijkt mij bijna te eenvoudig om waar te zijn, anderzijds ook te eenvoudig om niet te proberen...
Zijn er binnen dit forum misschien mensen die dit al een geprobeerd hebben en hun ervaringen zouden willen delen?. (voordat ik een gloednieuwe gen.3 ga openen)

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:13
Boenie23 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:52:
Met grote interesse heb ik dit forum (grotendeels) doorgelezen nadat ik vanuit mijn zoektocht om een TWC gen.3 ook met load-balancing te gebruiken hier terecht ben gekomen.
De inzet van een Smart EVSE V3 lijkt een goede stap te zijn.

Nu vroeg ik mijzelf af of, buiten een eigen gemaakt systeem in elkaar te zetten, het niet mogelijk is om een Smart EVSE V3 de communicatie met de auto te laten doen binnen een bestaande TWC gen.3.
Ik neem aan dat de communicatiekabels van de originele laadkabel ook met een schroefverbinding bevestigd zijn op de printplaat....
Vraag is of het loskoppelen van de originele printplaat en koppelen van de communicatie kabels met de Smart EVSE V3 binnen de TWC verstoring oplevert ten gevolge van het ontbreken van de originele verbinding....
Het lijkt mij bijna te eenvoudig om waar te zijn, anderzijds ook te eenvoudig om niet te proberen...
Zijn er binnen dit forum misschien mensen die dit al een geprobeerd hebben en hun ervaringen zouden willen delen?. (voordat ik een gloednieuwe gen.3 ga openen)
Een TWC is niet om te bouwen naar een SmartEVSE, er zitten geen losse relais of DC lekdetectie in. Alles is geïntegreerd op 1 printplaat. Op de kabel (en wellicht de behuizing na) kun je dus niets opnieuw gebruiken. Mijn advies is om je TWC te verkopen en zelf een SmartEVSE op te bouwen, is onder de streep goedkoper.

• HaTe

HaTe

haat niet

Ik heb momenteel Serkri 3.5.0 RC1 draaien. Gisteravond de auto aan de lader gehangen, maar zo rond half 3 ging hij opeens van 16A naar 4.4A. Naar mijn mening zonder reden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDlIrN2wUjxvv3g19rlFlNZ9938=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RA9f8wDuBnqRKbBFZM3okW5l.png?f=fotoalbum_large
De mains die hij binnenkrijgt is niet opeens hoog ofzo. Zou de auto dit dan zelf regelen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• djoenez
HaTe schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:16:
Ik heb momenteel Serkri 3.5.0 RC1 draaien. Gisteravond de auto aan de lader gehangen, maar zo rond half 3 ging hij opeens van 16A naar 4.4A. Naar mijn mening zonder reden:
[Afbeelding]
De mains die hij binnenkrijgt is niet opeens hoog ofzo. Zou de auto dit dan zelf regelen?
Hoe ver was de auto met laden? boven 90%?

• HaTe

HaTe

haat niet

djoenez schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:21:
[...]

Hoe ver was de auto met laden? boven 90%?
Zou best kunnen dat dat het is. Als ik terug kijk doet hij dit altijd

• Stefannn
  • Nu online
HaTe schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:30:
[...]

Zou best kunnen dat dat het is. Als ik terug kijk doet hij dit altijd
Een keer proberen als je er bij bent. Op de webinterface van de Smartevse, of op de “raw data” kan je dan zien of hij gewoon nog 16A beschikbaar houdt. Ik denk het wel. De Smartevse heeft geen koppeling met tijd wat betreft laadstroom en ook geen weet van de auto “state of charge”. De communicatie met de auto is eigenlijk behoorlijk beperkt.

• dennistd
Voor mijn zelfbouw-laadpaal wil ik een ABL eMH1 als basis nemen. Hier zitten de volgende componenten in die ik volgens mij kan hergebruiken:
- Laadkabel 16A
- ABL IS2540 25A contactor (met ISH01-hulpcontact dat ik niet nodig heb)
- RCM14-01 6mA DC sensor (verschil met de RCM14-03 is dat deze geen 30mA AC meet, maar dat doet de normale aardlekschakelaar toch ook al?)

Enige wat ik daarnaast nog nodig heb is:
- Eastron SDM72D-M V2
- SmartEVSE v3

Klopt dit of maak ik nu ergens een grote denkfout?

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

dennistd schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:19:
Voor mijn zelfbouw-laadpaal wil ik een ABL eMH1 als basis nemen. Hier zitten de volgende componenten in die ik volgens mij kan hergebruiken:
- Laadkabel 16A
- RCM14-01 6mA DC sensor (verschil met de RCM14-03 is dat deze geen 30mA AC meet, maar dat doet de normale aardlekschakelaar toch ook al?)

- Eastron SDM72D-M V2
- SmartEVSE v3

De Eastron is optioneel en is voor extra vermogensdata die je kan uitlezen. De SmartEVSE doet er niets mee. Als je ook loadbalancing wilt toepassen, dan mis je nog wel wat. Of je moet de Eastron als loadbalancing in gaan zetten. Is dat de bedoeling, omdat je een modbusvariant kiest?

• dennistd
Ja, de P1-data lees ik uit via Home Assistant en gaat via MQTT naar de SmartEVSE (althans, dat is mijn idee). De Eastron is dan om het vermogen dat de laadpaal trekt uit te kunnen lezen.

[ Voor 8% gewijzigd door dennistd op 14-03-2024 22:02 ]

• dingo35

De Eastron heeft de vreemde gewoonte om Total = Imported + Exported te hanteren. Terwijl het natuurlijk Total = Imported - Exported moet zijn.

Die imported en exported waardes kun je via de API's binnenhalen, of via /settings bekijken...

Bovendien wordt, zowel op het display als de webserver, het energieverbruik van de huidige laadsessie weergegeven.

• Mike2k

Mike2k

dennistd schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:19:
- Laadkabel 16A

- Eastron SDM72D-M V2
- SmartEVSE v3

Let er wel op dat je in de ABL ruimte hebt voor de SmartEVSE of de Eastron...niet beide ;)

• dennistd
Mike2k schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:00:
[...]

Let er wel op dat je in de ABL ruimte hebt voor de SmartEVSE of de Eastron...niet beide ;)
Ik bouw hem in een losse groepenkast-kast, hij komt toch binnen te hangen met alleen de kabel naar buiten.

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-12 22:59
Hier druk aan de knutsel geweest voor mijn zelfbouw laadpaal.
Alles gemonteerd in een IP65 F-Tronic groepenkast welke buiten komt te hangen.

Uitgevoerd met 6mm draden.
Wat hebben de kenners nog voor feedback/tips voor mij?

Nog te doen:
  • Modbus kabel tussen Easton SDM630-Modbus en SmartEVSE.
  • Bepalen welke Type-2 laadkabel ik ga kopen en waar.
  • Buiten monteren en voeding aansluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLb7UsuUcfLuZafnRu-eNoGJ-Bk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ne65SISOoUs0AXOrLZdE9Ruy.jpg?f=fotoalbum_large

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

ngommers schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:56:
Bepalen welke Type-2 laadkabel ik ga kopen en waar.
Ik heb hem hier gekocht (op lengte bestelbaar):

http://www.evchargeking.com/

Als de lader het enige is wat achter de 40A 'hoofdschakelaar' zit, is die niet nodig en kan je aardlekautomaat ook als 'hoofdschakelaar' dienen. Ik neem aan dat je hoofdgroepenkast ook een hoofdschakelaar heeft en die zal ook 40A zijn en dan zit je dus ook met selectiviteit, al zal de 40A nooit uitslaan omdat je 16A aardlekautomaat eerder uitslaan...

[ Voor 42% gewijzigd door Swerfer op 17-03-2024 16:54 ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-12 21:06
@Swerfer Een (hoofd)schakelaar "slaat" sowieso nooit uit, althans niet tenzij je er zelf met je hand tegenaan slaat.

[ Voor 4% gewijzigd door mcDavid op 17-03-2024 17:11 ]

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

mcDavid schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:10:
@Swerfer Een (hoofd)schakelaar "slaat" sowieso nooit uit, althans niet tenzij je er zelf met je hand tegenaan slaat.
Houd je vinger maar eens onder de hefboompjes en druk de testschakelaar in. Reken maar dat dat voelt als hard slaan 😂

• Stefannn
  • Nu online
Swerfer schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:15:
[...]

Houd je vinger maar eens onder de hefboompjes en druk de testschakelaar in. Reken maar dat dat voelt als hard slaan 😂
Dan is het geen schakelaar maar een automaat (een automatische zekering).

Nb. Lijkt flauw, maar wat betreft aardlek, automaat en schakelaar zijn er nogal wat eisen en die moeten we niet door elkaar gaan halen.

[ Voor 18% gewijzigd door Stefannn op 17-03-2024 17:27 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Met een testknop zal het een aardlek-schakelaar of -automaat zijn.
Zeker geen hoofdschakelaar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-12 22:59
Swerfer schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:48:
[...]
Als de lader het enige is wat achter de 40A 'hoofdschakelaar' zit, is die niet nodig en kan je aardlekautomaat ook als 'hoofdschakelaar' dienen. Ik neem aan dat je hoofdgroepenkast ook een hoofdschakelaar heeft en die zal ook 40A zijn en dan zit je dus ook met selectiviteit, al zal de 40A nooit uitslaan omdat je 16A aardlekautomaat eerder uitslaan...
Hier heb je gelijk in, echter heel formeel gezien is het een extra meterkast buiten, en dan is zover ik weet een hoofdschakelaar verplicht. En hij zit er nu toch al in.
Pagina: 1 ... 53 ... 91 Laatste