• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
@fluppie007 Volgens mij zit je met een search op "120" wel goed inderdaad...

Volgens mij wordt dat zaakje in NVS opgeslagen, en in partitions.custom.csv staat die gedefinieerd als 0x5000 groot, dat is 20K, dat lijkt me ook geen probleem.

Maar zoals altijd, the proof of the pudding is in the eating....

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-10 11:15

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

In dit topic kom ik tegen dat je "niet zomaar" een laadpaal kunt aanmelden bij een backoffice om de betaling met een laadpas te verwerken. De makkelijkste weg is dan een geschikte laadpaal te kopen en dat te gebruiken.

Als tweaker ben ik nu benieuwd wat je nu echt technisch minimaal nodig hebt om aan te melden bij een backoffice. Kan ik een laadpaal en/of laadpas bij wijze van spreken spoofen met wat internetverkeer? Gebruiken die dingen simkaarten die toegang geven tot een beveiligd/afgeschermd netwerk? Hebben ze specifieke rfid-lezers ingebouwd die versleuteld communiceren waarvan de private keys alleen bij de backoffices al bekend zijn? En als ik die uit zo'n bestaande laadpaal zou halen, kan ik ze dan via een raspberry pi of esp alsnog zelf aansturen?

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

• dingo35
  • Nu online
Kijk eens naar de open source "Steve" software van Univ. Aken, dat is in feite (een simpele versie van) die backoffice software.
Het gebruikte protocol is OCPP.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:48
Versie 3.5.0-RC0 op de frontpage

download: SmartEVSE 3.5.0-RC0

[ Voor 15% gewijzigd door Hmmbob op 29-01-2024 22:30 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-10 11:21
mjvdzwet schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:20:
[...]

Ik zag dit in de documentatie van SmartEVSE 3.5 staan: /Set/RequiredEVCCID

Kan er verder niets over terugvinden, maar @dingo35 weet vast wat het gaat doen.

Ik kijk nu of mijn Tesla zich aanmeld op mijn WiFi en geef dan de paal vrij.
Zie deze Github issue: https://github.com/SmartEVSE/SmartEVSE-3/issues/25

• Jo0p
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 31-10 16:39
rvdgaag schreef op zondag 28 januari 2024 @ 08:30:
[...]

Nee zo te zien niet, maar wat een verschrikkelijke hobby-bob groepenkast, gruwel
De basis lijkt mij 'gewoon' een standaard medusa kast (EH6020) met A-merk componenten. De front zit alleen wel op z'n kop :+

[ Voor 8% gewijzigd door Jo0p op 03-02-2024 21:38 ]

• jaaktrek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:43
mjvdzwet schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:58:
[...]

Ik ben toch even gaan testen... maar er lijkt toch iets mis te gaan met solar charging.
Ik heb de start current op -7A gezet, de import current op 0.
In de test levert de P1 meter nu -8A, dus meer dan de start current... echter blijft het systeem op "charging stopped - waiting for solar" staan.

Ik had verwacht dat hij nu met 8A zou gaan laden.
Wat mis ik in mijn idee?

Zelfs als de start current 0 is en de import current 0 is blijft hij op "charging stopped - waiting for solar" staan.

Het lijkt er op dat als hij al op Solar staat en je past de waarden aan dat ze dan niet worden gebruikt tot je wisselt tussen bv normal en solar.

Dat is het niet... het werkt wispelturig lijkt het.
dingo35 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:53:
Ik ben nog volop bezig om automatische test-scenario's te schrijven, en deze zit er nog niet in, dus het zou zo maar kunnen dat dit niet goed werkt. Ik heb de indruk dat vrijwel niemand Solar mode gebruikt, misschien omdat we de salderingsregeling nog hebben?

Maar staat buiten kijf dat dit van de zomer veel (meer) gebruikt gaat worden, ik neem deze potentiële bug nog niet onderhanden, maar ga verder werken aan het automatisch testen; dan komt hij vanzelf boven water...
Ik heb hetzelfde aan de hand als @mjvdzwet hierboven beschrijft, lader wil niet meer starten in solar mode sinds ik FW 3.5 erop gezet heb. Snachts gebruik ik smart mode en overdag solar mode. Smart mode werkt nu wel perfect met deze nieuwe firmware. Maar jammer genoeg Solar mode dus niet meer. Nu is het dus kiezen welke mode ik het belangrijkste vind om de komende maanden mee verder te werken.

Als ik start in normal mode en dan klik op op Solar gaat hij wel verder met laden in solar mode maar met permanente import van stroom. Vroeger stelde ik hem in op 0A import en dan timer op 60 minuten. Hierdoor kon ik ieder beetje zonnestroom opgebruiken met zo weinig mogelijk import tot zelfs geen import.

@dingo35 Kan ik helpen door een logging door te sturen?

• fluppie007
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sHMTzc375DEaZcshd7lKY1GkDb4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oJYHU2trOX6iYHUIMqg6fyHJ.png?f=user_large

Ik gok dat RC1 straks dat probleem opgelost heeft :-)

• dingo35
  • Nu online
Met deze fix zou je het oude gedrag weer helemaal terug moeten krijgen in Solar mode...
Log is niet nodig, de bug was reproduceerbaar.

@jaaktrek Waarop had je StartCurrent en MinCurrent staan in je oude situatie?

Het was/is onmogelijk om elk beetje zonnestroom te laden als je ImportCurrent op 0 zet(te), omdat je minimaal MinCurrent nodig hebt, bij 3 fase laden 3x MinCurrent.
Dus als je bijv. StartCurrent op -1A hebt staan, en MinCurrent op 6A, dan ga je bij het eerste beetje zon laden, bij 3 fasen gebruik je dan (3x6) - 1 = 17A uit het net
Je laadt dan een uur, dan is de stoptimer verlopen (tenzij je Solar tussentijds meer dan 18A leverde maar die kans is vrij klein in een uur tijd in NL), dan stopt hij met laden, en een minuut later start de hele cyclus weer.
Die 1A aan zonnestroom die je dan voor je gevoel groen in de auto laadt ben je kwijt omdat de auto ongeveer 1A dissipeert aan hulpsystemen die aanstaan tijdens het laden...
En 60 minuten laden, onderbreken met 1 minuut, en dan weer 60 minuten, constant, is zinloos en onnodig belastend voor contactor en EV componenten.

Omdat je Solar in voorjaar, zomer en najaar het grootste deel van de dag toch wel 1A opwekt kun je dan beter in Smart Mode van een paar uur na zonsopgang tot een paar uur voor zonsondergang laden.....

Het dissipatieprobleem los je op met véél zonnepanelen en een StartCurrent van bijvoorbeeld -12A, dat is dan gemiddeld 4A per fase, dan hoef je nog maar 2A (per fase) uit het net te halen...

[ Voor 87% gewijzigd door dingo35 op 05-02-2024 13:41 ]

• jaaktrek
dingo35 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:24:
Met deze fix zou je het oude gedrag weer helemaal terug moeten krijgen in Solar mode...
Log is niet nodig, de bug was reproduceerbaar.

@jaaktrek Waarop had je StartCurrent en MinCurrent staan in je oude situatie?

Het was/is onmogelijk om elk beetje zonnestroom te laden als je ImportCurrent op 0 zet(te), omdat je minimaal MinCurrent nodig hebt, bij 3 fase laden 3x MinCurrent.
Dus als je bijv. StartCurrent op -1A hebt staan, en MinCurrent op 6A, dan ga je bij het eerste beetje zon laden, bij 3 fasen gebruik je dan (3x6) - 1 = 17A uit het net
Je laadt dan een uur, dan is de stoptimer verlopen (tenzij je Solar tussentijds meer dan 18A leverde maar die kans is vrij klein in een uur tijd in NL), dan stopt hij met laden, en een minuut later start de hele cyclus weer.
Die 1A aan zonnestroom die je dan voor je gevoel groen in de auto laadt ben je kwijt omdat de auto ongeveer 1A dissipeert aan hulpsystemen die aanstaan tijdens het laden...
En 60 minuten laden, onderbreken met 1 minuut, en dan weer 60 minuten, constant, is zinloos en onnodig belastend voor contactor en EV componenten.

Omdat je Solar in voorjaar, zomer en najaar het grootste deel van de dag toch wel 1A opwekt kun je dan beter in Smart Mode van een paar uur na zonsopgang tot een paar uur voor zonsondergang laden.....

Het dissipatieprobleem los je op met véél zonnepanelen en een StartCurrent van bijvoorbeeld -12A, dat is dan gemiddeld 4A per fase, dan hoef je nog maar 2A (per fase) uit het net te halen...
Kan ik die fix al installeren of even wachten tot RC1 uit is?

Mijn situatie even schetsen:
Ik heb 13kWp aan zonnepanelen en 2 Egolfjes privé. Start current stond op -3A en MinCurrent op 6A. Timer 60 min. Contactor 2 OFF zodat er enkel 1 fase geladen wordt en op heel zonnige dagen zet ik vanop afstand via home assistant contactor 2 aan indien nodig.

Als het geen volledig donkere dag is kom ik iedere dag wel boven de -3A start waarde uit. Dan begint de auto dus te laden met 700W zonnestroom en 700W netstroom. Dit is goedkoper dan alles van het net afnemen ook als je de laadverliezen meetelt die minder zijn bij veel sneller laden. In België wordt snel laden ook nog eens extra belast o.b.v. capaciteitstarief. Door de dag kom ik met bewolking ook regelmatig boven 1kW uit waardoor de timer af en toe reset of hij stopt wel eens een keer met laden en start dan na een uur terug op indien het weer licht genoeg is...

Reden dat ik dit doe is omdat Solar Max Import niet echt werkt zoals het voor mij goed uitkomt. Als je solar max import instelt dan gaat de lader permanent dit maximum van het net afnemen. Maar ik wil dat hij dit alleen doet in de situatie dat er dus minder dan 6A zonnestroom beschikbaar is.

Een ander minpuntje is dat op deze manier tot voor kort geen rekening gehouden werd met het capaciteitstarief. Dat heb ik door de niet werkende solar mode nu nog niet kunnen verder testen of daar nu wel rekening mee gehouden wordt in versie 3.5. Stel auto is aan het opladen op zonne energie en we beginnen te koken met oven, elektrisch vuur en microgolf dan moet de auto meteen stoppen met laden omdat we over de MaxSumMains komen. Ik zeg het, misschien werkt dit ondertussen al zo. Zou top zijn!

Wat betreft jouw voorstel voor smart mode, dat zou inderdaad kloppen als je ieder uur van de dag een vast energietarief hebt. Maar niet als je een goedkoper nachtarief hebt bvb. En zeker niet als je zoals ik een dynamisch tarief hebt. Ik benut dus graag maximaal mijn zonnestroom maar met minimale import gedurende de dag wegens hogere energieprijzen. En snachts stel ik op de goedkoopste uren in dat hij via smart mode moet laden.

• dingo35
  • Nu online
Mooie use-case.

Je kunt die fix al installeren als je 1 SmartEVSE hebt, voor de Master/Slave configuratie zijn er nog een paar hobbels te nemen mbt Solar mode.

Ik overweeg die Solar_Max_Import te splitsen, 1 parameter die de stoptimer activeert als hij overschreden wordt, en één die aangeeft hoever de laadstroom opgeregeld mag worden tijdens een solar-laadsessie.

Heb wat moeite met het verzinnen van duidelijke namen hiervoor, iemand suggesties?

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
dingo35 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:54:
Mooie use-case.

Je kunt die fix al installeren als je 1 SmartEVSE hebt, voor de Master/Slave configuratie zijn er nog een paar hobbels te nemen mbt Solar mode.

Ik overweeg die Solar_Max_Import te splitsen, 1 parameter die de stoptimer activeert als hij overschreden wordt, en één die aangeeft hoever de laadstroom opgeregeld mag worden tijdens een solar-laadsessie.

Heb wat moeite met het verzinnen van duidelijke namen hiervoor, iemand suggesties?
Solar_Max_Allowed_Current
Solar_Max_Mains_Current

Ik zou zelf de afslag timer gaan laten lopen zodra er geen solar overschot meer is, al dan niet verhoogd met de Solar_Max_Mains_Current.

Daarnaast moet er zolang de timer aftelt gewoon met de Min_Current worden geladen. (Ongeacht de instelling van Solar_Max_Mains_Current.

Voorbeeld 1:
Min_Current = 6A
Max_Current = 16A
Solar_Max_Allowed_Current = -7A
Solar_Max_Mains_Current = 0A
Teruglevering = -14A -> met maximaal 7A laden
Teruglevering = -6A -> met maximaal 6A laden
Teruglevering = -4A -> met maximaal 6A laden - Timer starten

Voorbeeld 2:
Min_Current = 6A
Max_Current = 16A
Solar_Max_Allowed_Current = -40A
Solar_Max_Mains_Current = 6A
Teruglevering = -20A -> met maximaal 16A laden
Teruglevering = -14A -> met maximaal 16A laden
Teruglevering = -6A -> met maximaal 12A laden
Teruglevering = -4A -> met maximaal 10A laden - Timer starten

Voorbeeld 3:
Min_Current = 6A
Max_Current = 32A
Solar_Max_Allowed_Current = -20A
Teruglevering = -25A -> met maximaal 20A laden
Teruglevering = -20A -> met maximaal 20A laden
Teruglevering = -14A -> met maximaal 14A laden

Daarnaast zou ik ook nog een Solar_Stable_Timeout maken.
Deze timer wordt herstart iedere keer dat de zonkracht minder dan de Solar_Start_Current is.
Pas als deze timer 0 aantikt wordt solar laden gestart.

[ Voor 56% gewijzigd door mjvdzwet op 05-02-2024 19:33 ]

• jaaktrek
mjvdzwet schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:02:
[...]

Solar_Max_Allowed_Current
Solar_Max_Mains_Current

Ik zou zelf de afslag timer gaan laten lopen zodra er geen solar overschot meer is, al dan niet verhoogd met de Solar_Max_Mains_Current.

Daarnaast moet er zolang de timer aftelt gewoon met de Min_Current worden geladen. (Ongeacht de instelling van Solar_Max_Mains_Current.

Voorbeeld 1:
Min_Current = 6A
Max_Current = 16A
Solar_Max_Allowed_Current = -7A
Teruglevering = -14A -> met maximaal 7A laden

Voorbeeld 2:
Min_Current = 6A
Max_Current = 16A
Solar_Max_Allowed_Current = -40A
Teruglevering = -4A -> met maximaal 10A laden - Timer starten

Voorbeeld 3:
Min_Current = 6A
Max_Current = 32A
Solar_Max_Allowed_Current = -20A
Teruglevering = -25A -> met maximaal 20A laden
Teruglevering = -20A -> met maximaal 20A laden

Daarnaast zou ik ook nog een Solar_Stable_Timeout maken.
Deze timer wordt herstart iedere keer dat de zonkracht minder dan de Solar_Start_Current is.
Pas als deze timer 0 aantikt wordt solar laden gestart.
Ik begrijp niet goed wat je met Solar_Max_Allowed_Current bedoelt? Met de gewone Max_Current kan je toch ook het maximale laadvermogen instellen? Waarom zou je dat specifiek voor zonneladen extra willen verlagen terwijl dit gratis energie is en je juist maximaal zou moeten (willen) laden?

Voorstel benamingen:
Solar_Net_Import_Current
  • in solar mode neemt hij permanent deze hoeveelheid amperes af van het net
  • Jouw voorbeeld 2 wordt dan:
    Min_Current = 6A
    Max_Current = 16A
    Solar_Net_Import_Current = 6A
    Teruglevering = -4A -> met maximaal 10A laden - Timer NIET starten
    Teruglevering = <0A -> met maximaal 6A laden - Timer starten
Solar_Max_Mains_Current
  • maximale import van het net, indien genoeg teruglevering >6A wordt er GEEN stroom van het net afgenomen.
  • Voorbeeld 2 wordt dan als volgt als je zo weinig mogelijk afname van het net wil (Net_import=0A):
    Min_Current = 6A
    Max_Current = 16A
    Solar_Net_Import_Current = 0A
    Solar_Max_Mains_Current = 3A
    Teruglevering = -6A -> met maximaal 6A laden - Timer NIET starten (want 0 import)
    Teruglevering = -4A -> met maximaal 6A laden - Timer NIET starten (want <3A max_mains_current)
  • (want >3A max_mains_current)

• mjvdzwet
  • Niet online
jaaktrek schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:09:
[...]

Ik begrijp niet goed wat je met Solar_Max_Allowed_Current bedoelt? Met de gewone Max_Current kan je toch ook het maximale laadvermogen instellen? Waarom zou je dat specifiek voor zonneladen extra willen verlagen terwijl dit gratis energie is en je juist maximaal zou moeten (willen) laden?

Voorstel benamingen:
Solar_Net_Import_Current
  • in solar mode neemt hij permanent deze hoeveelheid amperes af van het net
  • Jouw voorbeeld 2 wordt dan:
    Min_Current = 6A
    Max_Current = 16A
    Solar_Net_Import_Current = 6A
    Teruglevering = -4A -> met maximaal 10A laden - Timer NIET starten
Solar_Max_Mains_Current
  • maximale import van het net, indien genoeg teruglevering >6A wordt er GEEN stroom van het net afgenomen.
  • Voorbeeld 2 wordt dan als volgt als je zo weinig mogelijk afname van het net wil (Net_import=0A):
    Min_Current = 6A
    Max_Current = 16A
    Solar_Net_Import_Current = 0A
    Solar_Max_Mains_Current = 3A
    Teruglevering = -6A -> met maximaal 6A laden - Timer NIET starten (want 0 import)
    Teruglevering = -4A -> met maximaal 6A laden - Timer NIET starten (want <3A max_mains_current)
  • (want >3A max_mains_current)
Ik vind het ook prima om maximaal te laden op de zon, maar er zijn mensen die bijvoorbeeld ook hun thuisbatterij willen laden. Je kan dan met Solar_Max_Allowed_Current in perken hoeveel er naar de auto gaat.

Dat was het idee erachter.

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-10 21:12

Swerfer

Hmm...

Inmiddels mijn meterkast geüpgratet met de meeste tips van forumleden alhier erin verwerkt. Ik heb nu de eerste laadsessie gestart, met mijn huidige Nissan Leaf, die over een paar weken wordt vervangen door een Volvo EX30. Mijn Leaf heeft helaas maar 1-fase voor het laden, dus nu even met maar 16A 1-fase laden. (Normaal laad ik met 32A met een speciale lader die van 2 16A fasen 1 32A fase maakt). De Volvo kan uiteraard met 3-fasen laden. Ik ga zo mijn kookplaat langzaam aanslingeren om te kijken of de loadbalancen werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tx8IViLhaXlbSNjflWq4a_BYGTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x1S5SXRPjpPaXyuv2bgL1DL6.jpg?f=fotoalbum_large

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Loadbalancing werkt. Het duurt een seconde of 2 tot de laadsstroom wordt beperkt naar 8.5A waarna ik op 25A totaal zit op de fase. Door de vertraging heb ik wel korte tijd 32A op de fase die door mijn hoofdzekering van 25A gaat. Dat is op zich geen probleem. Ik heb nog oude stoppen als hoofdzekeringen, maar zelfs een moderne automaat geeft er niks om om zo'n korte tijd 32A door te laten. Ik ga nog wel wat omlaag met mijn mains ivm een langdurige gelijktijdigheidsfactor van 1 op mijn hoofdzekering, al zou dat ook geen probleem moeten zijn. Maar ik wil uitsluiten dat ik Liander moet laten komen om een stop te vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ElAf0oH-FEWNrLhL7MUbAvReWm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CVvVHQdAkWJrDHVQkIFQrkL8.jpg?f=fotoalbum_large

Oh... Mijn 'laadkabel' is 29 meter lang. 25 meter 4mm2 5-polige grondkabel en een fixed echte laadkabel van 4 meter lang (32A kabel).

Edit 07-02:

Laden was succesvol afgelopen avond/nacht. Lange kabel gaf geen problemen.

Grafiek van mijn elektriciteitsmeter waar dus ook andere gebruikers stroom afnemen, maar wel minimaal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8dl1PxCjx9iF0mh-z3udeZ7EsNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ztmSn6Ejjn1cKJAsViDWHWC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Swerfer op 07-02-2024 20:17 ]

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:37
Swerfer schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:54:
Loadbalancing werkt. Het duurt een seconde of 2 tot de laadsstroom wordt beperkt naar 8.5A waarna ik op 25A totaal zit op de fase. Door de vertraging heb ik wel korte tijd 32A op de fase die door mijn hoofdzekering van 25A gaat.
25A, dat is 5.7 kW scheeflast. De netbeheerder zal blij met jou zijn... ;w

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Andrehj schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:30:
[...]

16A, de kookplaat was een test. Overigens is het laden met mijn Leaf ook maar een test. Morgen weer aan mijn normale lader. Overigens, als ik maar 1 fase had gehad met 40A, hebben de overige fasen 0A. De (scheef)last wordt verdeeld over een wijk. Ik heb juist mijn verdeling over de fase zo optimaal mogelijk gemaakt, met bijvoorbeeld mijn warmtepomp (fase 1), kookplaat (die werkt of fase 2 en 3), wasmachine, vaatwasser enzv. Daar heb ik zelf ook profijt van zodat mijn nieuwe auto straks zo optimaal mogelijk kan laden met zo min mogelijk loadbalancing...

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:52
Andrehj schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:30:
[...]

Maakt dat echt uit? Heel veel huishoudens doen niet anders met een 1 fase aansluiting.
Zolang iedereen daar maar een willekeurige fase voor gebruikt.

• Andrehj
Noshi schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:23:
Maakt dat echt uit? Heel veel huishoudens doen niet anders met een 1 fase aansluiting.
Zolang iedereen daar maar een willekeurige fase voor gebruikt.
Geen idee wat daarvoor de norm in NL is, maar in de Duitstalige landen ligt die bij 4.6 kW (Duitsland) en 3.7 kW (Oostenrijk en Zwitserland), zie:
https://www.e-mobileo.de/...land-oesterreich-schweiz/

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• jaaktrek
mjvdzwet schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:49:
[...]

Ik vind het ook prima om maximaal te laden op de zon, maar er zijn mensen die bijvoorbeeld ook hun thuisbatterij willen laden. Je kan dan met Solar_Max_Allowed_Current in perken hoeveel er naar de auto gaat.

Dat was het idee erachter.
Goed punt, ik had al een vermoeden dat het hierom ging. Ikzelf heb geen thuisbatterij.
Willen die personen dan niet instellen dat er minimaal X ampère gereserveerd wordt voor de thuisbatterij en dat de rest beschikbaar is voor de auto tot 'max_current' bereikt wordt?
Dus een instelling voorzien als home battery actief is en niet proberen te verwerken in de solar mode?

Ik zie op Github dat dat al in de software verwerkt is:
"Reserve an amount of current for the home battery (e.g. 10A) -> Prioritize the home battery up to a specific limit"

• mjvdzwet
  • Niet online
jaaktrek schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:10:
[...]

Goed punt, ik had al een vermoeden dat het hierom ging. Ikzelf heb geen thuisbatterij.
Willen die personen dan niet instellen dat er minimaal X ampère gereserveerd wordt voor de thuisbatterij en dat de rest beschikbaar is voor de auto tot 'max_current' bereikt wordt?
Dus een instelling voorzien als home battery actief is en niet proberen te verwerken in de solar mode?

Ik zie op Github dat dat al in de software verwerkt is:
"Reserve an amount of current for the home battery (e.g. 10A) -> Prioritize the home battery up to a specific limit"
Dan is die parameter idd niet nodig en kan het met de bestaande. ;)

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:44
Swerfer schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:38:
Inmiddels mijn meterkast geüpgratet met de meeste tips van forumleden alhier erin verwerkt. Ik heb nu de eerste laadsessie gestart, met mijn huidige Nissan Leaf, die over een paar weken wordt vervangen door een Volvo EX30. Mijn Leaf heeft helaas maar 1-fase voor het laden, dus nu even met maar 16A 1-fase laden. (Normaal laad ik met 32A met een speciale lader die van 2 16A fasen 1 32A fase maakt). De Volvo kan uiteraard met 3-fasen laden. Ik ga zo mijn kookplaat langzaam aanslingeren om te kijken of de loadbalancen werkt.

[Afbeelding]
Netjes, zie de binnenkant niet maar je hebt inderdaad wel de adviezen van hier opgevolgt _/-\o_.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• mjvdzwet
  • Niet online
Ik heb de SmartEVSE verplaatst, het relais nu 4 polig aangesloten en de Wago klem voor aarde vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RBTajdAK05zRW0pilmGPh67uzw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C69f5MCyOb65QbKhCYFngAPK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxoNm21eF5ZRNq4CGY4Q65AWfz0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hWmQdNUJiAd0XLOOnHXmXCK4.jpg?f=fotoalbum_tile

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Jazsie schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:07:
[...]

Netjes, zie de binnenkant niet maar je hebt inderdaad wel de adviezen van hier opgevolgt _/-\o_.
Dank. Ik had de kast al dicht, wat vrij lastig is in de krappe kast, toen ik bedacht dat ik een foto moest maken. Ik heb ook H07V2-K 4mm2 aansluitdraden gebruikt met geperste uiteinden. En extra rijgklemmen zodat er nergens 2 draden in één aansluiting meer zitten. Doordat er nu een aardlekschakelaar weg is, had ik ook meer ruimte zodat ik alles netter kom plaatsen. De overgebleven automaten heb ik op marktplaats gezet :X

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik heb een probleem met een laadpaal die de auto niet gaat laden. Het gaat om een 1-fase laadpaal met vaste kabel en daarin een CMEM10-32A V2.0 R11 module.

De voeding van de CMEM module is via een afstandsbediening in te schakelen, dat werkt wel.

Zegt de code van de LEDjes iemand iets? Dit filmpje is met auto aangesloten (dacht ik).
https://streamable.com/lb4uho

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-11 20:32
Ik ben bezig mijn SmartEVSE in de meterkast weg te werken. Buiten komt een douglas houten paal met daaraan een vaste kabel. Voor de CP heb ik FTP kabel mee laten lopen.

Aan de achterkant van de paal komt een 110x110 IP65 lasdoos en daar moet ik van de 5x4mm harde kabel naar de 6mm soepel van de laadkabel.

Hoe zouden jullie die verbinding maken ? Grote versie van die oranje WAGO klemmen geschikt ?. Gezien de beperkte ruimte gaat rijgklem niet passen.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:54
jjonkie schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:45:
Ik ben bezig mijn SmartEVSE in de meterkast weg te werken. Buiten komt een douglas houten paal met daaraan een vaste kabel. Voor de CP heb ik FTP kabel mee laten lopen.

Aan de achterkant van de paal komt een 110x110 IP65 lasdoos en daar moet ik van de 5x4mm harde kabel naar de 6mm soepel van de laadkabel.

Hoe zouden jullie die verbinding maken ? Grote versie van die oranje WAGO klemmen geschikt ?. Gezien de beperkte ruimte gaat rijgklem niet passen.
Ik heb vrijwel dezelfde setup. Ik heb wago klemmen gebruikt. Met van die hefboompjes. Voordeel is dat die zowel soepel als stug draad doen.

Nb: beschouw het als een lasdoos zoals elke ander lasdoos is je huis. Daar zitten ook gewoon las doppen of wagos in

[ Voor 7% gewijzigd door Stefannn op 08-02-2024 13:15 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• jjonkie
Ja, net even gekeken en die Wago klemmen kunnen belachelijke hoge stroomsterktes aan blijkbaar. Er is een 6mm versie dus die moet ik even ergens bestellen want bij de bouwmarkt gaat het tot 4mm

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-10 15:40
jjonkie schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:24:
Ja, net even gekeken en die Wago klemmen kunnen belachelijke hoge stroomsterktes aan blijkbaar. Er is een 6mm versie dus die moet ik even ergens bestellen want bij de bouwmarkt gaat het tot 4mm
Klopt, zijn duur en nauwelijks los te bestellen. Ik heb er toen 50 besteld. Als je ze ook niet los kunt vinden stuur me een PM en we regelen wel wat

[ Voor 4% gewijzigd door mukky op 08-02-2024 13:32 ]

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:53

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

mukky schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:31:
[...]

Klopt, zijn duur en nauwelijks los te bestellen. Ik heb er toen 50 besteld. Als je ze ook niet los kunt vinden stuur me een PM en we regelen wel wat
Grote kroonsteen is ook oplossing. Die zijn er ook voor 6mm2

• lvdlaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-02-2024
Grootjestwins schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:00:
Beste Allen,

Afgelopen weekend maar eens mijn laadpaal project opgepakt.

Nadat ik eerder al de extra B16 ampere groep en kabel had aangelegd was het nu tijd om de Homeline om te bouwen voor thuisgebruik.
Bij aankoop van de Homeline was ik vergeten te vragen of er ook een abbonements lock op zat, waardoor ik genoodzaakt was hem om te bouwen naar een normale plug and play versie.

Wat ik heb gedaan is het volgende:

- Aanschaffen EVSE DIN via een van de bekende kanalen.
- Bestaande CP en PP overzetten op nieuwe EVSE.
- A1 contact aansluiten op nieuwe EVSE DIN
- Zwarte 12V ader (LED ring) aansluiten op de + van de 230/12V trafo.
- Groene ader (LED ring) aansluiten op verbreekcontact 21/22 contactor.
- De min van de trafo aansluiten op de verbreekcontact 21/22 van de trafo.

Af er nu spanning op de laadpaal staat brand de groen LED ring. Af de contactor ingeschakeld worden door de EVSE dan brand de blauwe LED ring.

De blauwe LED ring was in originele staat al aangesloten op een van de hoofdcontacten van de contactor. Daar hoefde ik dus niets aan te veranderen.

Het is dus eigenlijk niet heel moeilijk om een laadpaal van de beheerder te onkoppelen. Het enige wat je nodig bent is een nieuwe EVSE.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoi Grootjestwins,

Heb jij de EVSE DIN van GWL gebruikt?
Ben van plan mijn EVBox ook om te bouwen.

Hoor het graag!

• Bliz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-11 09:00
Een kleine vraag, ik heb wat gezocht, maar nog geen overtuigend antwoord kunnen vinden.
Gegeven dat ik weinig buiten de deur laad ontbreekt het me ook de ervaring om hier over te kunnen oordelen.

Op dit moment heb ik een SmartEVSE v2 met de laatste firmware. Deze is momenteel 3 fase aangesloten.
Ik heb nu 5KW (AC) zonnepanelen op een fase. Ik zou het leuk vinden als deze stroom direct in mijn Tesla Model 3 terecht komt.

Mijn idee is dus om een 2 polige schakelaar na de contactor te plaatsen om zo handmatig de L2 en L3 uit te schakelen om zo sneller aan de minimale laadstroom van 6A te voldoen in de zonnige maanden.
Deze schakelaars zijn te krijgen in varianten welke de polen gelijktijdig of apart kunnen schakelen.

In de laatste optie zou je theoretisch 1, 2 of 3 fase kunnen laden.
Hoe goed werkt dat 2 fase laden in de praktijk? Ondersteunen alle auto's dat? Of zijn er ook modellen die enkel 1 of 3 fase laden?

In het laatste geval zou je ook 2 fases aan kunnen zetten op 2 verschillende manieren. L1 en L3 of L1 en L2.
Zijn auto's hier nog kieskeurig in?

Hopelijk kunnen jullie me helpen met jullie ervaring om het juiste type schakelaar te kiezen.

• mjvdzwet
  • Niet online
Bliz schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:46:
Een kleine vraag, ik heb wat gezocht, maar nog geen overtuigend antwoord kunnen vinden.
Gegeven dat ik weinig buiten de deur laad ontbreekt het me ook de ervaring om hier over te kunnen oordelen.

Op dit moment heb ik een SmartEVSE v2 met de laatste firmware. Deze is momenteel 3 fase aangesloten.
Ik heb nu 5KW (AC) zonnepanelen op een fase. Ik zou het leuk vinden als deze stroom direct in mijn Tesla Model 3 terecht komt.

Mijn idee is dus om een 2 polige schakelaar na de contactor te plaatsen om zo handmatig de L2 en L3 uit te schakelen om zo sneller aan de minimale laadstroom van 6A te voldoen in de zonnige maanden.
Deze schakelaars zijn te krijgen in varianten welke de polen gelijktijdig of apart kunnen schakelen.

In de laatste optie zou je theoretisch 1, 2 of 3 fase kunnen laden.
Hoe goed werkt dat 2 fase laden in de praktijk? Ondersteunen alle auto's dat? Of zijn er ook modellen die enkel 1 of 3 fase laden?

In het laatste geval zou je ook 2 fases aan kunnen zetten op 2 verschillende manieren. L1 en L3 of L1 en L2.
Zijn auto's hier nog kieskeurig in?

Hopelijk kunnen jullie me helpen met jullie ervaring om het juiste type schakelaar te kiezen.
Ik zou een 2e relais plastsen... je moet best goede schakelaars hebben voor de hoge stromen.

Je kan op C2 het 2e relais aansluiten en dit laten schakelen aan de hand van de solar mode.

https://github.com/dingo3...ster/docs/installation.md

• Stefannn
rene037 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:41:
[...]

Grote kroonsteen is ook oplossing. Die zijn er ook voor 6mm2
@mukky @jjonkie ,
Kroonsteen zou ik dus liever niet doen bij dit soort stroomsterktes. Dat moet je dan “uit de hand” wel extreem vast draaien. Wagos zijn juist super geschikt voor de hoge stroomsterktes en het hefboom mechanisme kan je gewoon niet fout doen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• terpie1992
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-09 10:28
dingo35 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:08:
[...]

Aan de documentatie te zien is deze bruikbaar, hij communiceert op 9600,N,8,1 en dat doet de SmartEVSE ook.

Je sluit hem aan op de A en B terminals (linksonder, op het rijtje zwakstroom aansluitingen). Let op: polariteit is van belang, en officieel moet je de modbus aan beide zijden termineren met 120 ohm.

Configureer hem vervolgens als Custom meter in het menu op de LCD, de waarden voor de diverse parameters moet je uit de manual vissen, download hier:
https://sbc-support.com/e...ication-protocols/modbus/
Is het iemand nog gelukt om die SAIA PCD (ald1d5f) aan de praat te krijgen met de smartevse? Ik heb ook zo'n EVbox homeline kast met zo'n meter. Ik ben ook door die handleiding gegaan, maar het modbus verhaal hierin werd mij nog niet helemaal duidelijk. De adressen zijn daar niet letterlijk uit te halen voor de verschillende items(voltage, amperage, total kwh etc). En dan zit je nog met uit welk register de data komt en de dividers zoals ik het zie.
Opzich is het natuurlijk niet zo'n probleem er een andere in te hangen, maar zowel financieel en milieutechnisch is het natuurlijk zonde als er gewoon een prima meter in zit.

edit: toch nog een duidelijkere handleiding gevonden, vanavond maar weer even proberen ; https://sbc-support.com/u...r-ALD1-with-Modbus_01.pdf

[ Voor 6% gewijzigd door terpie1992 op 09-02-2024 09:09 ]

• jjonkie
Stefannn schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 02:38:
[...]

@mukky @jjonkie ,
Kroonsteen zou ik dus liever niet doen bij dit soort stroomsterktes. Dat moet je dan “uit de hand” wel extreem vast draaien. Wagos zijn juist super geschikt voor de hoge stroomsterktes en het hefboom mechanisme kan je gewoon niet fout doen.
kroonsteen niet overwogen, heb ik geen goed gevoel bij. Vanmiddag even bij de lokale installateur langs die wellicht wel een paar van die grotere Wago's heeft liggen voor me.

• Bliz
mjvdzwet schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:07:
[...]

Ik zou een 2e relais plastsen... je moet best goede schakelaars hebben voor de hoge stromen.

Je kan op C2 het 2e relais aansluiten en dit laten schakelen aan de hand van de solar mode.

https://github.com/dingo3...ster/docs/installation.md
Ik had dit inderdaad gevonden en het is ook mijn inspiratie geweest voor het plaatsen van een handmatige schakelaar na de contactor. De versie van de EVSE die ik heb ondersteund namelijk nog geen tweede contactor.

Over de belasting maak ik me niet zo druk. Dezelfde schakelaars worden als "hoofdschakelaar" toegepast en zijn geschikt voor minimaal 40A in de meeste uitvoeringen.

Ik heb nog even online gezocht en heb tot zover vanuit EVSE perspectief enkel situaties kunnen vinden waarin 1 or 3 fases worden aangeboden. Er zijn auto's die vervolgens maar 2 fases gebruiken, maar voor mijn Model 3 is deze situatie niet gedocumenteerd.

Ik ga voor de veilige optie en een schakelaar welke L2 en L3 tegelijk uitschakelt. Het vereist wel een bezoekje aan de meterkast als ik weer even snel met 3 fases wil laden, maar hopelijk komt dat niet al te vaak voor.

En als het toch vaak voor komt dan is de upgrade naar een SmartEVSE v3 en een extra contactor ook snel gemaakt. :)

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Bliz schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:13:
[...]

Over de belasting maak ik me niet zo druk. Dezelfde schakelaars worden als "hoofdschakelaar" toegepast en zijn geschikt voor minimaal 40A in de meeste uitvoeringen.
Een hoofdschakelaar is niet ontworpen voor veelvuldig in- en uitschakelen, maar incidenteel. Ik weet niet wat voor schakelaars jij hebt gevonden, maar let goed op of ze geschikt zijn voor veelvuldig gebruik.

• mjvdzwet
  • Niet online
[...]

Ik had dit inderdaad gevonden en het is ook mijn inspiratie geweest voor het plaatsen van een handmatige schakelaar na de contactor. De versie van de EVSE die ik heb ondersteund namelijk nog geen tweede contactor.

Ik heb nog even online gezocht en heb tot zover vanuit EVSE perspectief enkel situaties kunnen vinden waarin 1 or 3 fases worden aangeboden. Er zijn auto's die vervolgens maar 2 fases gebruiken, maar voor mijn Model 3 is deze situatie niet gedocumenteerd.

Ik ga voor de veilige optie en een schakelaar welke L2 en L3 tegelijk uitschakelt. Het vereist wel een bezoekje aan de meterkast als ik weer even snel met 3 fases wil laden, maar hopelijk komt dat niet al te vaak voor.

En als het toch vaak voor komt dan is de upgrade naar een SmartEVSE v3 en een extra contactor ook snel gemaakt. :)
[...]

Ik was even bang dat je standaard wipschakelaars wilde gebruiken.

Ik weet van Tesla Wall Connectors dat je die als L1, L1 & L2, of L1, L2 & L3 mag aansluiten.

• jjonkie
Paal is klaar om de grond in te gaan, toch maar even klaar gemaakt vandaag.

Douglas paal 15x15, 1.80 lang en gaat ongeveer 70cm de grond in.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nUq7AIa.jpg

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Wat zijn deze sensoren? Ik heb 1x geladen zonder energiemeter en nu kan ik even niet testen, maar ben wel benieuwd wat die sensoren zijn...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfJuAavzmgJmeW6lgaBJxhEr6vw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b9F5q4eNwfkRPTAZNkLl2JVq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Swerfer op 11-02-2024 19:55 ]

• mjvdzwet
  • Niet online
Swerfer schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:54:
Wat zijn deze sensoren? Ik heb 1x geladen zonder energiemeter en nu kan ik even niet testen, maar ben wel benieuwd wat die sensoren zijn...

[Afbeelding]
Dit zijn de waarden van de sensorbox of de doorgestuurde waarden van een P1 meter.

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

mjvdzwet schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:03:
[...]

Dit zijn de waarden van de sensorbox of de doorgestuurde waarden van een P1 meter.
Wat zijn deze dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmQpX_wePPbLyzLUvZ8VE9G5E9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vdqu4KPpo6FeJH82mM2akACK.jpg?f=fotoalbum_largeIk heb nu namelijk onderstaande, waar ik de 'charging' niet voor kon gebruiken. Het kan door 'unknown' komen, maar ik kon de cards met die sensoren niet eens opslaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFLpYgLAbEwOHpgJAucLgNqEiEs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8uwL5TEKNwCI8aIp2cu66Ta8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Swerfer op 11-02-2024 20:15 ]

• dingo35
  • Nu online
@Swerfer Dat waren booleans die aangaven of er over die fase geladen wordt; in 3.5.0 zullen deze deprecated zijn omdat fase detectie niet betrouwbaar was.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik naam dat als je een aparte EV-kwhmeter hebt, in 3.5 wel de MQTT-topics SmartEVSE/EVCurrentL1-3 blijven bestaan? Die komen zover ik kan zien rechtstreeks uit de EV-kwhmeter en zijn dus betrouwbaar.

(overigens bijzonder interessant dat mijn auto op de 3e fase met ca. 0,5 A minder laadt dan op de andere 2 fasen, ben er nog niet uit waarom dat is...)

• fluppie007
dingo35 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:06:
@fluppie007 Volgens mij zit je met een search op "120" wel goed inderdaad...

Volgens mij wordt dat zaakje in NVS opgeslagen, en in partitions.custom.csv staat die gedefinieerd als 0x5000 groot, dat is 20K, dat lijkt me ook geen probleem.

Maar zoals altijd, the proof of the pudding is in the eating....
Verhogen naar 240 werkt, 480 niet, dan kan je geen tags inleren en lijkt er ook iets mis te gaan.

Zou trouwens handig zijn als je in een multi / master-slave opstelling enkel maar de master moet inleren. Dat er een soort van sync is.

Overigens nog zitten denken voor setups waar bv 2x 2 EVSE's niet in elkaars buurt zitten, dat ze dan via ModbusTCP met elkaar kunnen praten ipv ModbusRTU. Vaak is er wel overal WiFi. Geen idee of dat "easy peasy" is of best een uitdaging. Zelfde met de Sensorbox, daar zit ook een ESP32 in, zou bv. kunnen werken op 5V uit de P1 poort en dan via Modbus TCP naar de EVSE modules die misschien op een hele andere locatie zitten.

Nadeel is natuurlijk als de wifi uitvalt die dingen bv op 6 of 10A terugvallen. Maar goed, tegenwoordig is de wifi overal wel redelijk stabiel >:).

[ Voor 40% gewijzigd door fluppie007 op 11-02-2024 23:56 ]

• mjvdzwet
  • Niet online
fluppie007 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 23:48:
[...]

Verhogen naar 240 werkt, 480 niet, dan kan je geen tags inleren en lijkt er ook iets mis te gaan.

Zou trouwens handig zijn als je in een multi / master-slave opstelling enkel maar de master moet inleren. Dat er een soort van sync is.

Overigens nog zitten denken voor setups waar bv 2x 2 EVSE's niet in elkaars buurt zitten, dat ze dan via ModbusTCP met elkaar kunnen praten ipv ModbusRTU. Vaak is er wel overal WiFi. Geen idee of dat "easy peasy" is of best een uitdaging. Zelfde met de Sensorbox, daar zit ook een ESP32 in, zou bv. kunnen werken op 5V uit de P1 poort en dan via Modbus TCP naar de EVSE modules die misschien op een hele andere locatie zitten.

Nadeel is natuurlijk als de wifi uitvalt die dingen bv op 6 of 10A terugvallen. Maar goed, tegenwoordig is de wifi overal wel redelijk stabiel >:).
Als nu de externe sync wegvalt stopt het laden... dit zou ik zeker zo houden.

Verder wel goede ideeën.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

[...]

In jouw geval zou ik zelf al gelijk voor 2 contactors gaan en de contactor voor L2 en L3 met een simpele wipschakelaar onderbreken. Beide contactors sluit je dan op de stuurdraad vanuit de SmartEVSE aan en met de wipschakelaar onderbreek je dan dus de stuurdraad naar de tweede contactor.
Dat scheelt je dan weer zoekwerk en kosten voor een werkschakelaar én je bent gelijk voorbereid op een upgrade naar een V3 of hoger.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• fluppie007
mjvdzwet schreef op maandag 12 februari 2024 @ 06:40:
[...]

Als nu de externe sync wegvalt stopt het laden... dit zou ik zeker zo houden.

Verder wel goede ideeën.
De sync was voor de RFID "allow list" uit de master doorsyncen naar alle slaves die ook uitgerust zijn met een RFID lezer.

De Alfen laadpunten hebben ook een Safe Current van 6 of 8A als je de kabel uit de P1 poort trekt. Afhangende van de aansluiting waar je op hangt kan je dan naar 6/8A gaan of in zijn geheel stopzetten. Bij mij thuis met mono 40A zou ik inderdaad even halt houden. Maar op een 3F 32A aansluiting kom je nog wel weg met 3x6A in de auto.

• terpie1992
terpie1992 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:39:
[...]

Is het iemand nog gelukt om die SAIA PCD (ald1d5f) aan de praat te krijgen met de smartevse? Ik heb ook zo'n EVbox homeline kast met zo'n meter. Ik ben ook door die handleiding gegaan, maar het modbus verhaal hierin werd mij nog niet helemaal duidelijk. De adressen zijn daar niet letterlijk uit te halen voor de verschillende items(voltage, amperage, total kwh etc). En dan zit je nog met uit welk register de data komt en de dividers zoals ik het zie.
Opzich is het natuurlijk niet zo'n probleem er een andere in te hangen, maar zowel financieel en milieutechnisch is het natuurlijk zonde als er gewoon een prima meter in zit.

edit: toch nog een duidelijkere handleiding gevonden, vanavond maar weer even proberen ; https://sbc-support.com/u...r-ALD1-with-Modbus_01.pdf
Heeft iemand nog een suggestie voor de modbus communicatie?
Ik heb de adressen van de waardes nu en ik kan het adres van de meter instellen. Meter en smartEVSE staan beide op modbus adress 11.
ik heb er zo'n halve meter twisted pair tussen zitten. De polariteit een is een raadsel. De aansluitingen zijn D en D/ op die meter.
Ik heb ze beide kanten getermineerd geprobeerd op 100ohm. (hoe precies komt dit? ik had geen 120 liggen helaas). Zoals ik het begrijp termineer je dan echt op de plus en min, dus de weerstand gewoon bij de aansluiting er bij in gedrukt.
Dan krijg ik op welke volgorde dan ook alleen een timeout(telnet debug).
Nu heb ik alle weerstanden er tussenuit, en krijg ik met de juiste polariteit een packet length error.
MBhandleError)(C0) Error response: E5 - Packet length error, address: 0b, function: 03, reg: 001c.
(MBhandleError)(C0) Error response: E5 - Packet length error, address: 0b, function: 03, reg: 0024.
(MBhandleError)(C0) Error response: E5 - Packet length error, address: 0b, function: 03, reg: 0025.

Deze komt echter ook als ik de smartevse op een ander kanaal zet. dus dit lijkt meer op storing.

En die SmartEVSE blijft 3 fase aangeven. Ik laad echter 1 fase. moet ik dit nog ergens instellen? want als die op 3 fase blijft werken gaat SMART laden niet echt werken. is een vaste kabel, getermineerd op 680 uit m'n hoofd in de stekker. de L2 en L3 hebben ook geen draden.

• dingo35
  • Nu online
@fluppie007 Dat zijn goede ideeën, feature requests kun je via "issues" doen, https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues, graag één issue per idee.

@terpie1992 Probeer je apparaten eens op adres 101, 102 etc te zetten; meerdere gebruikers rapporteren dat problemen dan verdwijnen...onverklaarbaar!

De terminatie weerstanden komen niet zo nauw, en velen hebben ze bij korte kabels niet eens.

De fasen-detectie is soms problematsch en is er in v3.5.0-RC0 dan ook uitgehaald, daar zal je na upgrade geen last van hebben. Voor 1 fasen laden hoef je (voorlopig) niets in te stellen.

[ Voor 5% gewijzigd door dingo35 op 12-02-2024 13:25 ]

• jjonkie
test opstelling.

best nog even mee bezig geweest. Ben benieuwd.

(tweede aardlek automaat is voor huidige domme laadpaal )

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/D5DYB2b.jpg

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:48
Whoa, lekker veel ruimte!

Sometimes you need to plan for coincidence

• terpie1992
dingo35 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:52:
@fluppie007 Dat zijn goede ideeën, feature requests kun je via "issues" doen, https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues, graag één issue per idee.

@terpie1992 Probeer je apparaten eens op adres 101, 102 etc te zetten; meerdere gebruikers rapporteren dat problemen dan verdwijnen...onverklaarbaar!

De terminatie weerstanden komen niet zo nauw, en velen hebben ze bij korte kabels niet eens.

De fasen-detectie is soms problematsch en is er in v3.5.0-RC0 dan ook uitgehaald, daar zal je na upgrade geen last van hebben. Voor 1 fasen laden hoef je (voorlopig) niets in te stellen.
Dank voor je suggestie. Ook dat werkt helaas niet. misschien is de combinatie gewoon niet geschikt. toch maar een ondersteunde meter gaan zoeken.
Ook nog teveel onduidelijk. de byte order en het correcte register is ook niet bekend helaas.

[ Voor 5% gewijzigd door terpie1992 op 12-02-2024 14:30 ]

• mjvdzwet
  • Niet online
jjonkie schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:41:
test opstelling.

[Afbeelding]
Ik zou iets ruimte tussen de relais en SmartEVSE houden ivm warmte.

• jjonkie
iemand trouwens nog suggesties voor een goedkope type 2 stekker met schroef aansluiting ?

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

test opstelling.

[Afbeelding]
Zie er prima uit, al zou ik voor het relais zwarte draden gebruiken, omdat het een geschakeld signaal is. Ik weet niet hoe het op de print is doorgeschakeld, waarschijnlijk is de nul wel doorverbonden en kan je de bruine aanpassen naar zwart.

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:35
Heb het forum even door gelezen, maar zit toch nog met de volgende vraag. Ik wil een tester voor laadpalen maken voornamelijk EVBox, en kwam het volgende schema tegen. Zou dit moeten werken om een laad sessie te starten ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2juaRVEewCovNLToocsT8g0MwF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x30GrLBu4g9fNAwPuG3PGSth.jpg?f=fotoalbum_large

• jjonkie
mjvdzwet schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:36:
[...]

Ik zou iets ruimte tussen de relais en SmartEVSE houden ivm warmte.
done
Swerfer schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:41:
[...]
Zie er prima uit, al zou ik voor het relais zwarte draden gebruiken, omdat het een geschakeld signaal is. Ik weet niet hoe het op de print is doorgeschakeld, waarschijnlijk is de nul wel doorverbonden en kan je de bruine aanpassen naar zwart.
op zoek naar zwarte soepele draad in de rommelbak O-)

• dingo35
  • Nu online
@Royytje Ja dat werkt, zit ook zo in mijn test-opstelling!

• Andrehj
test opstelling.
[Afbeelding]
Wellicht heb ik ergens wat gemist (weet nog weinig van de EVSE), maar wat is de functie van dat kleine 2P Emat relais?
(Ik was tot nu toe in de veronderstelling dat je alleen een 4P (of 3P als je de nul niet schakelt) relais nodig had.)

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 13-02-2024 17:29 ]

• mjvdzwet
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:28:
[...]

Wellicht heb ik ergens wat gemist (weet nog weinig van de EVSE), maar wat is de functie van dat kleine 2P Emat relais?
(Ik was tot nu toe in de veronderstelling dat je alleen een 4P (of 3P als je de nul niet schakelt) relais nodig had.)
Als je tussen 1 fase en 3 fasen wilt schakelen in solar mode.
Dus minimaal 1x 6A vs 3x 6A.

• Andrehj
mjvdzwet schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:09:
Als je tussen 1 fase en 3 fasen wilt schakelen in solar mode.
Dus minimaal 1x 6A vs 3x 6A.
Aha. Dankjewel. Ik dacht dat dat softwarematig ging (laadpaal vertelt aan de auto dat die via 1 fase moet laden), maar dat gaat dus door keihard nog maar 1 fase aan de auto ter beschikking te stellen.
Weer wat geleerd.

• Stefannn
Bericht op nu.nl dat oude slimme meters worden vervangen.

Weet iemand hoe ik kan weten hoe ik kan zien of mijn meter vervangen moet worden?
Zou ik wel prettig vinden want ik heb nog een oud protocol ZONDER data per fase en maar 1x per 10 secondes.

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 14-02-2024 07:48 ]

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Stefannn schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 07:47:

Weet iemand hoe ik kan weten hoe ik kan zien of mijn meter vervangen moet worden?
Zou ik wel prettig vinden want ik heb nog een oud protocol ZONDER data per fase en maar 1x per 10 secondes.
Even de specs van je meter opzoeken. Gaat om de meters met een gprs communicatiemodule

• hterhofte
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:52

Kijk even in onze dsmr-info lijst op GitHub (overzicht van meer dan 90 verschillende typen slimme meters die in Nederland zijn toegelaten tot de markt):

https://github.com/energietransitie/dsmr-info/blob/main/dsmr-e-meters.csv

Als er daar in de WAN kolom alleen "GPRS" staat, dan moet ie vervangen worden voordat het GPRS netwerk eruit gaat.

Voor meer info: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/77111516#77111516

[ Voor 0% gewijzigd door hterhofte op 14-02-2024 08:07 . Reden: typo ]

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-10 15:40

Ik vond ergens een lijst met nummers van meters die vervangen moeten worden omdat ze mogelijk onnauwkeurig zijn (via Radar/consumentenbond). Als je je dan aanmeldt voor een slimme meter vervanging wordt deze kostenloos vervangen (bij Enexis, volgens hun helpdesk, mijn verzoek loopt momenteel).

• hterhofte
mukky schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:39:
[...]

Ik vond ergens een lijst met nummers van meters die vervangen moeten worden omdat ze mogelijk onnauwkeurig zijn (via Radar/consumentenbond). Als je je dan aanmeldt voor een slimme meter vervanging wordt deze kostenloos vervangen (bij Enexis, volgens hun helpdesk, mijn verzoek loopt momenteel).
Die lijst met afgekeurde slimme meters (bijvoorbeeld omdat ze onnauwkeurig zijn) is iets anders. Dat gebeurt naar aanleiding van een steekproef van typen die 'aan de beurt zijn' volgens een vastgesteld schema.

De officiële lijsten met afgekeurde meters kun je hier vinden:
https://www.rdi.nl/onderw...erzicht-afgekeurde-meters

Maar ook hiervoor kun je terecht op onze GitHub repo: https://github.com/energietransitie/dsmr-info

Als een meter afgekeurd is, staat dit in https://github.com/energi...ob/main/dsmr-e-meters.csv in kolom Rejected TRUE.

• Bliz
SpongeRob schreef op maandag 12 februari 2024 @ 06:54:
[...]

In jouw geval zou ik zelf al gelijk voor 2 contactors gaan en de contactor voor L2 en L3 met een simpele wipschakelaar onderbreken. Beide contactors sluit je dan op de stuurdraad vanuit de SmartEVSE aan en met de wipschakelaar onderbreek je dan dus de stuurdraad naar de tweede contactor.
Dat scheelt je dan weer zoekwerk en kosten voor een werkschakelaar én je bent gelijk voorbereid op een upgrade naar een V3 of hoger.
Goede suggestie. Nu ik deze reactie nu lees snap ik eigenlijk pas wat je exacte bedoelde met je bericht.

Inmiddels had ik de handmatige schakelaar al geplaatst. Dus helaas is het nu te laat voor de suggestie. Ik ga eerst vanaf medio April eens kijken of ik uit kom met alleen zonnestroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjAFR3QozH0ClXbyfkMhFyhz-o0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GsZT9YjBraYLyZNfyUH3XDvG.jpg?f=fotoalbum_large

Mocht het goed bevallen dan ga ik eens kijken naar de volgende versie van de SmartEVSE en een tweede contactor.

• Stefannn
hterhofte schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:06:
[...]

Die lijst met afgekeurde slimme meters (bijvoorbeeld omdat ze onnauwkeurig zijn) is iets anders. Dat gebeurt naar aanleiding van een steekproef van typen die 'aan de beurt zijn' volgens een vastgesteld schema.

De officiële lijsten met afgekeurde meters kun je hier vinden:
https://www.rdi.nl/onderw...erzicht-afgekeurde-meters

Maar ook hiervoor kun je terecht op onze GitHub repo: https://github.com/energietransitie/dsmr-info

Als een meter afgekeurd is, staat dit in https://github.com/energi...ob/main/dsmr-e-meters.csv in kolom Rejected TRUE.
Super bedankt!
Maar goed….. ik duik er van het weekend nog wat dieper in.. maar ik geloof niet dat hij vervangen gaat worden of dat ik dat kan vragen.
Ik heb een Kamstrup, die gaan zo te zien bijna niet kapot, hebben heen “true” bij rejected en ook geen gprs.
Van het weekend moet ik het exacte type nummer nog checken en manual zoeken en lezen.

• hterhofte
Stefannn schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 07:03:
[...]

Ik heb een Kamstrup, die gaan zo te zien bijna niet kapot, hebben heen “true” bij rejected en ook geen gprs.
Van het weekend moet ik het exacte type nummer nog checken en manual zoeken en lezen.
Wij kennen maar 4 types Kampstup en of ze GPRS hebben weten we niet. Als er geen GPRS bij staat betekent het dus niet dat ie geen GPRS gebruikt.
Die Kamstups zijn relatief oud en toepassing van GPRS was naast PLC in het begin de enige keuze, geloof ik.... Zou me niks verbazen als jouw Kamstrup wél GPRS gebruikt. Als je meer komt te weten, hoor ik het graag! (Mag ook via een Pull Request, als dat je ding is)

• Stefannn
hterhofte schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:30:
[...]

Wij kennen maar 4 types Kampstup en of ze GPRS hebben weten we niet. Als er geen GPRS bij staat betekent het dus niet dat ie geen GPRS gebruikt.
Die Kamstups zijn relatief oud en toepassing van GPRS was naast PLC in het begin de enige keuze, geloof ik.... Zou me niks verbazen als jouw Kamstrup wél GPRS gebruikt. Als je meer komt te weten, hoor ik het graag! (Mag ook via een Pull Request, als dat je ding is)
Ik duik er in het weekend in. Door de week is mijn werk te veeleisend om dat erbij te hebben.
Ik houd je/jullie op de hoogte.
Zou erg mooi zijn als ik met dit argument een vervanging met voorrang kon aanvragen.
Nope… pullrequest is niet mijn ding. Ik ben van oude stempel en GitHub-noob. Maar communiceren gaat echt wel lukken,

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:22
Ik ben van plan later dit jaar ook een eigen laadpaal te bouwen, dus ik ben me alvast aan het inlezen in wat ik nodig zou hebben. Binnenkort wil ik mijn groepenkast aanpassen en dan ook alvast ruimte maken voor alle componenten die ik zou willen hebben rondom een SmartEVSE.
Ik heb in ieder geval 2 wensen en ik kan niet goed vinden of die tegelijkertijd door de SmartEVSE afgedekt kunnen worden. Ik wil namelijk gebruik kunnen maken van Smart laden (via een Sensorbox v2) en daarnaast het verbruik van de laadpaal kunnen meten met een energiemeter die ik het liefst aansluit op de SmartEVSE. Voor zover ik kan vinden kan de SmartEVSE data van beide dingen ontvangen via Modbus, al heeft de SmartEVSE zelf maar 1 Modbus poort.

Vandaar mijn vraag, kan je beide apparaatjes tegelijkertijd aansluiten op de SmartEVSE via Modbus? Zo ja, staat er ergens beschreven hoe dat werkt? Of is het gewoon een kwestie van beide draadjes in dezelfde Modbus poort stoppen?
Mocht dit niet werken, zijn er andere manieren om deze twee dingen tegelijkertijd aan te sluiten op de SmartEVSE?

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:43

decramy

root@birdie:~#

Het is een bus, ofwel alle verbonden apparaten kunnen met elkaar praten. Je kunt gewoon doorlussen.

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

• Stefannn
hterhofte schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:30:
[...]

Nou...
Ik heb de Kamstrup 382JxC

Documentatie gevonden op: https://www.kamstrup.com/...s/kamstrup-382j/documents

Ik heb zowel engels als Nederlands gedownload, soms vind je daar op details "net" wat je zoekt.

Dit gevonden:
Plug-in modules
If needed, Kamstrup 382 can be extended by a plug-in module without subsequent reverification.
The module area communicates with the electricity meter’s microprocessor via an internal data bus from the module area.
This provides innumerable functional possibilities, extra
pulse output, tariff modules, power supply modules and data communication via GSM/GPRS, PLC, TCP/IP, radio or other medias.

Kamstrup 382 with radio
These meter types have build in radio communication on the electricity meter’s main circuit board.
This is to optimise the product and eliminates the need for mounting the radio module subsequently.
When the meter’s module area is used with an other type of communication, the integrated radio communication will be deactivated.

En verderop:
Remote reading via radio communication.
(Build-in in 382C, 382E, Jx4, Jx5, Jx6, Jx7, JxD, JxE, JxF, JxG, JxH, Jx9)

Dus NIET voor de JxC, maar wel voor de C (of zou dat toch JxC zijn?)

Uitgebreider type: 684-31A-J2-C3-081
31A --> 3x230/400; 105A; class A
J2 --> DLMS and load profile; A+/A-
C3 --> Breaker, SuperCap; configurable tariff
081 --> ??? bestaat niet. 080 is NL

Dus....
- Er ZOU en plugin mode met gsm/gprs in kunnen zitten. Dat zou mooi zijn want dan kan ik proberen om een nieuwe meter te krijgen.
- Maar het kan ook zijn dat hij een "ingebouwde radio heeft" in plaats van een gsm/gprs. Eigenlijk niet, tenzij de C toch ook voor JxC staat. Dat is dan weer onduidelijk. Want "radio" betekent volgens mij "ontvanger" terwijl de meter juist moet zenden. Wellicht bedoelen ze met "radio" toch gsm?

Anyway...@hterhofte : tips zijn verder welkom. Maar ik ga sowieso, met verwijzing naar het nu.nl artikel maar eens vragen bij enexis. (nee heb je, ja kan je krijgen)

• hterhofte
Stefannn schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:59:
[...]

Nou...
Ik heb de Kamstrup 382JxC

[...]
data communication via GSM/GPRS, PLC, TCP/IP, radio or other medias.
[...]
Want "radio" betekent volgens mij "ontvanger" terwijl de meter juist moet zenden. Wellicht bedoelen ze met "radio" toch gsm?
"radio" in dit soort Engelstalige technische context betekent doorgaans: draadloze communicatie. en GSM/GPRS is de enige draadloze optie die genoemd staat.

Kortom: ik denk dat deze meter vervangen moet gaan worden voordat tzt in NL de GPRS netwerk(en) eruit gaan die netbeheerders gebruiken.

Alleen: het is een fikse afschrijving van maatschappelijk kapitaal, dus ik verwacht niet dat netbeheerders er op zitten te wachten om individuele gevallen op aanvraag eerder te vervangen dat strikt noodzakelijk voor een efficiënte planning...

• dingo35
  • Nu online
Kooi van Faraday om je meter bouwen, extreem goed aarden, komen ze m vanzelf vervangen....

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

dingo35 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:14:
Kooi van Faraday om je meter bouwen, extreem goed aarden, komen ze m vanzelf vervangen....
Lijkt me lastig de achterkant af te schermen....

• dingo35
  • Nu online
Ja klopt Rene, was sowieso grapje want Faraday werkt alleen bij statische velden, voor electromagnetische velden moet je met spleetwerking gaan werken; ook de in en uitgaande kabels van ferrietkernen voorzien wordt lastig...

• Stefannn
hterhofte schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:14:
[...]

"radio" in dit soort Engelstalige technische context betekent doorgaans: draadloze communicatie. en GSM/GPRS is de enige draadloze optie die genoemd staat.

Kortom: ik denk dat deze meter vervangen moet gaan worden voordat tzt in NL de GPRS netwerk(en) eruit gaan die netbeheerders gebruiken.

Alleen: het is een fikse afschrijving van maatschappelijk kapitaal, dus ik verwacht niet dat netbeheerders er op zitten te wachten om individuele gevallen op aanvraag eerder te vervangen dat strikt noodzakelijk voor een efficiënte planning...
Dank, klopt ja, “radio” is iets draadloos. Ik zou niet weten of we nog iets anders dan gps/gprs hebben maar het lijkt me inderdaad 99% zeker dat dat dus ook gps/gprs is.

Inderdaad, ze zullen er niet echt op zitten wachten om mij voorrang te geven. Maar in ieder geval heb ik nu een argument. Ik had de voorwaarden voor meter vervanging al eens gelezen. Op zich kan je het aanvragen maar zonder argument moet je dat betalen.

Kortom… ik ga het proberen.
Ik zal het forum hier op de hoogte houden maar ga er maar vanuit dat het een paar weken duurt voordat er weer wat te melden valt.

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:23
Ik heb mijzelf de laatste maanden aardig ingelezen in het zelf bouwen van een laadpaal en inmiddels een vergunning binnen voor een inrit, tijd om dus te starten met bouwen.

Nu is alleen de vraag of dit lijstje nu klopt voor mijn situatie.
Ik heb een netaansluiting van 3x25A (wordt in de toekomst misschien verhoogd), met zonnepanelen.
Mijn Slimmemeter is uitgerust met een ESPhome, welke oa. gekoppeld is aan Home Assistant.

Bij plaatsen van mijn zonnepanelen hebben ze de meterkast voorbereid op een laadpaal echter voldoet dit niet helemaal omdat het een Gewiss GW94367 (Type lekstroom: A, Uitschakelkarakteristiek: C) betreft vanaf hier wil ik met een 5x4mm kabel naar buiten waar ik het volgende wil gaan plaatsen.Als ik mij goed heb ingelezen is de Stegen SMART EVSE SENSORBOX V2 niet nodig aangezien ik Load Balancing via de ESPhome kan laten lopen, klopt dit?

Als ik de geladen kWh van de laadpaal in Home Assistant wil kunnen zien is de kWh meter dan nodig, of kan die achterwegen blijven, ik kan namelijk niet vinden of SmartEVSE dit zelf ook bijhoudt?

Moet ik nog ergens anders aan denken?

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-11 07:21

HaTe

haat niet

ngommers schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:26:
Ik heb mijzelf de laatste maanden aardig ingelezen in het zelf bouwen van een laadpaal en inmiddels een vergunning binnen voor een inrit, tijd om dus te starten met bouwen.

Nu is alleen de vraag of dit lijstje nu klopt voor mijn situatie.
Ik heb een netaansluiting van 3x25A (wordt in de toekomst misschien verhoogd), met zonnepanelen.
Mijn Slimmemeter is uitgerust met een ESPhome, welke oa. gekoppeld is aan Home Assistant.

Bij plaatsen van mijn zonnepanelen hebben ze de meterkast voorbereid op een laadpaal echter voldoet dit niet helemaal omdat het een Gewiss GW94367 (Type lekstroom: A, Uitschakelkarakteristiek: C) betreft vanaf hier wil ik met een 5x4mm kabel naar buiten waar ik het volgende wil gaan plaatsen.
Die installatie automaat moet je vervangen door een aardlekautomaat. Nu mis je een aardlek schakelaar.
Als ik mij goed heb ingelezen is de Stegen SMART EVSE SENSORBOX V2 niet nodig aangezien ik Load Balancing via de ESPhome kan laten lopen, klopt dit?
Klopt
Als ik de geladen kWh van de laadpaal in Home Assistant wil kunnen zien is de kWh meter dan nodig, of kan die achterwegen blijven, ik kan namelijk niet vinden of SmartEVSE dit zelf ook bijhoudt?

Moet ik nog ergens anders aan denken?
De kWh meter is nodig. Alternatief is sensor box, maar de smartevse houd zelf niks bij.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:22
HaTe schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:59:
De kWh meter is nodig. Alternatief is sensor box, maar de smartevse houd zelf niks bij.
De sensorbox houdt toch geen data van specifiek de laadpaal bij? Ik dacht dat die vooral bedoeld was voor load balancing en eventueel data van de P1-meter of de hoofdaansluiting meten. Met die data kan je natuurlijk wel iets gokken, maar het is niet per se de data van alleen de laadpaal.

• Stefannn
Sicco92 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:04:
[...]

De sensorbox houdt toch geen data van specifiek de laadpaal bij? Ik dacht dat die vooral bedoeld was voor load balancing en eventueel data van de P1-meter of de hoofdaansluiting meten. Met die data kan je natuurlijk wel iets gokken, maar het is niet per se de data van alleen de laadpaal.
Klopt,
in Principe kan je die via de API software matig aan de smartEVSE doorgeven.
Echter...
Dan moet je je elektriciteitsmeter via de P1 al via je home-automation uitlezen
En dan moet je betreffende waardes via je home-auotmatimn op de API van de wifi-internet besturing zetten
En dan moet je een moderne meter hebben die 1x/seconde waardes van 3 individuele fases afgeeft.

Mijn meter is oud en geeft 1x/10secondes het totaal van de 3 fases.
Op zich heb ik de power-control voor elkaar zonder sensor box maar ik doe de powercontrol dan wel volledig zelf in mijn homeautomation met besturing van de "override current" over de API.
Kan dus wel... maar is niet "out of the box"

En/of als je zonder sensorbox werkt: extra kWh meter die je op de modus aansluit (heb ik dus geen ervaring mee)

Dat gezegd hebbende: die kWh meter die in je lijstje staat heb je behalve voor bovenstaande niet nodig. Je kan daar de energieconsumptie van je EV mee monitoren maar dat is voor de werking niet nodig.

• dingo35
  • Nu online
@ngommers Volgens mij wordt de Chint niet standaard ondersteund; dan zou je die als Custom Meter moeten installeren, maar dat vereist veel modbus kennis, en dan nog lukt het soms niet.
Beter iets als een Eastron SDM72D-M v2 (let op de v2!!) nemen.

• ngommers
HaTe schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:59:

Die installatie automaat moet je vervangen door een aardlekautomaat. Nu mis je een aardlek schakelaar.
Scherp gezien, dacht de aardlekautomaat op mijn lijstje gezet te hebben maar de verkeerde dus.

• ngommers
dingo35 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:30:
@ngommers Volgens mij wordt de Chint niet standaard ondersteund; dan zou je die als Custom Meter moeten installeren, maar dat vereist veel modbus kennis, en dan nog lukt het soms niet.
Beter iets als een Eastron SDM72D-M v2 (let op de v2!!) nemen.
Top, dank, nu je dit meldt ik heb dit inderdaad ergens gezien. Even terug gezocht op Github.
Predefined electric meters
  • Sensorbox (1)
  • PHOENIX CONTACT EEM-350-D-MCB (2)
  • Finder 7E.78.8.400.0212 (3)
  • Eastron SDM630 (4)
  • ABB B23 212-100 (5)
  • SolarEdge SunSpec (6)
  • WAGO 879-30x0 (7)
  • Finder 7M.38.8.400.0212 (8)
  • Custom (9)
Alleen gaat dit goed als ik deze gebruik om enkel te meten wat de SmartEVSE heeft verbruikt en ik load balancing via de ESPhome doe?

• jvhe
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 24-08 08:55
Mijn eerste post hier …
Wat een interessant topic en wat een hoop kennis hier!

Na dit topic en de smartEVSE & github documentatie doorworsteld te hebben, ga ik beginnen aan een zelfbouw slimme laadpaal. Ik heb ervaring met huishoudelijke elektrische installaties en krachtstroom maar niet met programmeren, compileren, firmware flashen, modbus, … Dus, uit die hoek gaan er misschien wel wat vragen volgen …

Situatie:
  • 3x25A netaansluiting met digitale meter (DSMR 5)
  • elek contract met variabele prijs en dagtarief, geen dynamische prijzen
  • SolarEdge 10kWp PV-installatie met 3-f 10kVA omvormer met energy meter
  • een Webasto Pure 3-f 32A/22kW domme laadpaal met geïntegreerde DC lekstroom beveiliging en vaste kabel, nieuw van 2dehands gehaald
  • binnen enkele weken staat er een Dacia Spring op de oprit, kan 1-f tot 32A/7,4kW laden
  • veel thuiswerk, auto is 11:00-15:00 bijna altijd thuis
Ik woon in België, dus:
  • geen normen ivm selectiviteit
  • geen aardlekautomaten
  • automaten zijn standaard curve C
  • geen saldering of terugdraaiende teller: je betaalt (veel) voor elke kWh afname en ontvangt (weinig) voor elke kWh injectie m.a.w. eigenverbruik maximaliseren is de boodschap
  • capaciteitstarief: elke maand wordt het kwartier waarin je het hoogste gemiddelde vermogen afgenomen hebt bijgehouden en dat wordt gemiddeld over het jaar. elke extra 1kW kost ~45€
Het plan:
  • domme paal slim maken dmv smartEVSE met meting
  • ook al laden we nu 1-f, met het oog op de toekomst alles 3-f 32A/22kW voorbereiden
  • wallbox buiten tegen de muur, binnen hangt het hoofdbord op ~1m.
  • zo veel mogelijk componenten uit de wallbox hergebruiken 🙏: 4P contactor, 6mA DC lekstroomprotectie? activatie met sleutel, …
  • binnen een extra kastje (huidige is helemaal vol) voor alles wat ik wil zien of moet kunnen resetten (4P40A30mA differentieel kar A, 4P32A automaat curve C, smartEVSE) de rest afhankelijk van wat handigste lijkt, best mogelijk dat de wallbox eindigt als lege doos / kabelhouder.
Ik wil op 2 manieren kunnen laden:
  1. 100% zonnestroom
    Ik verwacht dat dit >90% van de tijd zal volstaan. In de praktijk zal dat, bij zonnig weer en weinig andere verbruikers, betekenen dat 1/3 van de PV productie rechtstreeks naar de auto gaat en 2/3 geïnjecteerd wordt (op de andere fases). Op de fase van de laadpaal wordt 2/3 van het laadvermogen afgenomen. Netto injectie >= 0. Bij mooi weer kan dat regelmatig 32A laden worden. Dit is standaard “solar”, denk ik.
  2. zonnestroom + beperkte import
    Als er niet voldoende zon is en we de volgende dag verder weg moeten dan de batterij toelaat, laden op import stroom maar totale afname beperken ivm het capaciteitstarief.
    We betalen nu (zonder EV) een capaciteitstarief van ~170€/jr op basis van ~4kW gemiddelde maandpiek. Dat mag wat stijgen als dat nodig blijkt maar als we elke maand 1 keer laden aan max afname 25A terwijl het fornuis gebruikt wordt op een andere fase, gaat dat 250€/jr extra kosten. Voor dat geld kan ik beter bij een DC charger stoppen en een koffie drinken.
    Voor zover ik het begrepen heb lukt dit met de smartEVSE v3 en de smartEVSE-3.5 firmware in “smart” met de nieuwe “SumMains”
Mijn eerste concrete vraag is:
Kan ik mijn solaredge energy meter gebruiken zodat ik geen sensorbox moet kopen?
Ik dacht ergens in de berg info die ik doorworsteld heb gelezen te hebben dat er een aantal energy meters via modbus gekoppeld kunnen worden, waaronder solaredge, maar vind het niet meer terug.
Edit: blijkt dat, terwijl ik aan het typen was, het hier vlak boven gepost is, maar desunspec is wel een ander type dan wat ik heb.
Als dat kan, lukt dit met enkel kabeltjes aansluiten of moet ik daarvoor aan het programmeren? In dat geval koop ik wellicht de stegen sensorbox en gebruik ik de P1 van mijn digitale meter. De solaredge meter is nu al bedraad aan de omvormer gekoppeld omdat de draadloze koppeling na enkele maanden niet meer werkte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jh2SSJ7joOcA4qdUP98qGXuunU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epgeh8y3bMtIbYk5KExi4Hlb.jpg?f=fotoalbum_large

En dan begon ik eraan en was stap 1 (domme laadpaal open gooien) al een grote bummer :(
De webasto pure laadpaal lijkt helemaal dichtgekit of “gelast”. Buiten uiteraard de afdekkappen om de voeding te kunnen aansluiten geraak ik nergens bij.
Ik wil niet met geweld tewerk gaan want de behuizing moet natuurlijk wel waterdicht blijven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0E-G-69Et3nJ6-zUZWHYNyCKa4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P3kWh1Ub42m1o5dUphRf23oA.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rv3OBYCjy2A2iL75EUoP_xgmUSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/02a5vPL72XwaK2S54pqUWnNh.jpg?f=fotoalbum_large
Heeft hier iemand ooit een Webasto Pure Wallbox open (en weer dicht) gekregen?
Worst case laat ik hem dicht, sluit ik enkel de vaste kabel aan en komt alles binnen te staan 🙄

• dingo35
  • Nu online
Voor de bewaking van je hoofdzekering (de term load balancing wordt voor andere zaken gebruikt) geeft deze post misschien wat overzicht:
dingo35 in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"

Merk op dat je p1 data wel de stromen van elke fase apart moet doorgeven, liefst elke 5s, hoewel ik begrijp dat 10s ook werkt.
Voor de info over je electriciteitsmeter heeft @hterhofte hier enkele uitmundende links geplaatst...

• Stefannn
Stefannn schreef op zondag 18 februari 2024 @ 07:07:
[...]

Dank, klopt ja, “radio” is iets draadloos. Ik zou niet weten of we nog iets anders dan gps/gprs hebben maar het lijkt me inderdaad 99% zeker dat dat dus ook gps/gprs is.

Inderdaad, ze zullen er niet echt op zitten wachten om mij voorrang te geven. Maar in ieder geval heb ik nu een argument. Ik had de voorwaarden voor meter vervanging al eens gelezen. Op zich kan je het aanvragen maar zonder argument moet je dat betalen.

Kortom… ik ga het proberen.
Ik zal het forum hier op de hoogte houden maar ga er maar vanuit dat het een paar weken duurt voordat er weer wat te melden valt.
@hterhofte
Nou… reactie van enexis eerder dan gedacht,

Beste meneer X,
U heeft ons een e-mail gestuurd over adresY, In deze e-mail reageer ik op uw vraag.

Over dit onderwerp is nog geen enkele duidelijkheid en wij hebben hierover ook geen aanvullende informatie. Er zijn nog geen besluiten genomen.

Ik wens u nog een fijne dag.

Kortom: voorlopig niet op rekenen.

• jvhe
220 Ohm weerstand in nieuwe vaste 32A laadkabel stuk?

Ben hier alles aan het voorbereiden om een domme laadpaal slim te maken op basis van smartEVSE.

Vermits ik tussen de PP en PE pinnen van de stekker geen 220 Ohm mat, stekker opengehaald. Die was gelukkig, in tegenstelling tot de wallbox, niet dicht gegoten.
Er zit wel degelijk een weerstand maar die blijkt oneindig als ik die meet, aan de pinnen van de stekker maar ook aan weerszijde van de weerstand zelf.
Doe ik iets verkeerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFDctLV7gYU5J3QlaBJWEdHFCO4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n8sOe8dWL6DJxsMmsFdXmFo4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZFbuaaJX0ftYWfE6RbjvtfviIB8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/45SL38L2JIJWfadxusZBqOhf.jpg?f=fotoalbum_tile

Indien niet, iemand een suggestie waar een nieuwe te halen?
Thx!

Als je goed kijkt, zie je ook dat de mantel van de CP beschadigd in de stekker zat 🙄.

Pff, 2de bummer 😡.
Eerst bleek de Webasto Pure domme wallbox niet open te maken waardoor ik niks kan hergebruiken en dus alle componenten, behalve de kabel, heb moeten kopen.
Nu blijkt de laadkabel ook nog kapot. Heb die wallbox op 2dehands gekocht. Is 2-3jr oud (geen garantie meer dus) maar is nooit gebruikt en zat nieuw in nooit geopende doos. De verkoper kan er dus niks aan doen.

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Nou ja, garantie 2 jaar of niet, een laadpaal is ontworpen om langer dan 2 jaar mee te gaan, dus geen gehoor geven kan niet. Zeker niet als nieuw in doos.

Begrijp ik dat je over de pootjes geen weerstand meet? Zet iig je meter in een volgend bereik, nu is het max 200 ohm en dus krijg je 0L, want de weerstand is meer dan 200 Ohm.

Die beschadigde kabel ziet er lelijk uit, maar lijkt niet door.

• jvhe
rene037 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:49:
Begrijp ik dat je over de pootjes geen weerstand meet? Zet iig je meter in een volgend bereik, nu is het max 200 ohm en dus krijg je 0L, want de weerstand is meer dan 200 Ohm.
Goed punt, zo zegt de foto niks.
Ik had eerst van buitenaf gemeten, op de 2kOhm stand en zo gevonden dat de weerstand PP-PE 0L was.
Dan stekker opengemaakt en, op 200 Ohm stand alle aders doorgemeten. Die bleken oké, ook de beschadigde CP.
Dan op die stand ook over de weerstand alleen gemeten en daaruit besloten dat die stuk was. Maar, dat klopt dus (gelukkig) niet, geeft mooi 220 Ohm op de 2kOhm stand 👍.
De juiste conclusie is dus dat de weerstand aan 1 kant niet verbonden is. Dat krijg ik wel gefixed.
Bedankt, 1 stapje dichter bij slim laden
rene037 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:49:
Nou ja, garantie 2 jaar of niet, een laadpaal is ontworpen om langer dan 2 jaar mee te gaan, dus geen gehoor geven kan niet. Zeker niet als nieuw in doos.
Het is uiteraard niet oké dat een laadpaal nieuw uit de doos niet werkt.
Deze is particulier gekocht, zonder garantie en in de toestand waarin de paal zich bevindt, wat me gezien de ongeopende doos een aanvaardbaar risico leek.
De verkoper heeft hem enkele jaren geleden gekocht voor een plug-in hybride bedrijfswagen en, zoals velen, besloten dat die op enkel benzine ook prima rijdt en de laadpaal nooit in gebruik genomen 🙄.
Ik bedoel enkel dat de verkoper dit onmogelijk kon weten en dus zeker niet te kwader trouw gehandeld heeft.

• dingo35
  • Nu online
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist nieuwe release 3.5.0-RC1 uitgebracht; deze versie graag GRONDIG TESTEN want dit wordt (tenzij er nog vreemde zaken aan het licht komen) de nieuwe, officiële vervolgversie op zowel Serkri-v1.8.0 als Stegen v3.0.1 .

https://github.com/dingo3...5/releases/tag/v3.5.0-RC1

3.5.0-RC1 vs 3.5.0-RC0
  • introduced automated test system to improve reliability even more
  • several improvements from Stegen’s develop branch are incorporated now
  • fixed bug so now ImportCurrent is validated correctly against StartCurrent and MinCurrent
  • improved HomeAssistant p1_dsmr_to_SmartEVSE_API configuration script
  • fixed “waiting for solar” bug
  • in Master/Slave configuration, if the MainsMeter is fed by API, now broadcast MainsMeter current info to all the Slaves
  • make workaround for modbus mixup bug
  • simplified and improved debug/log messages
  • fix bug where Slave did not obey MaxCurrent setting
  • improve timing of Master 1s loop
  • now only show EVmeter currents on LCD screen if EVmeter is configured
  • workaround for Master/Slave/Solar “waiting for solar” problem
  • fix EVMeter current readings on Slave LCD and webserver
  • improved layout on LCD screen for long ip addresses

[ Voor 6% gewijzigd door dingo35 op 21-02-2024 16:30 ]

• mjvdzwet
  • Niet online
dingo35 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:23:
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist nieuwe release 3.5.0-RC1 uitgebracht; deze versie graag GRONDIG TESTEN want dit wordt (tenzij er nog vreemde zaken aan het licht komen) de nieuwe, officiële vervolgversie op zowel Serkri-v1.8.0 als Stegen v.3.0.1 .

https://github.com/dingo3...5/releases/tag/v3.5.0-RC1

3.5.0-RC1 vs 3.5.0-RC0
  • introduced automated test system to improve reliability even more
  • several improvements from Stegen’s develop branch are incorporated now
  • fixed bug so now ImportCurrent is validated correctly against StartCurrent and MinCurrent
  • improved HomeAssistant p1_dsmr_to_SmartEVSE_API configuration script
  • fixed “waiting for solar” bug
  • in Master/Slave configuration, if the MainsMeter is fed by API, now broadcast MainsMeter current info to all the Slaves
  • make workaround for modbus mixup bug
  • simplified and improved debug/log messages
  • fix bug where Slave did not obey MaxCurrent setting
  • improve timing of Master 1s loop
  • now only show EVmeter currents on LCD screen if EVmeter is configured
  • workaround for Master/Slave/Solar “waiting for solar” problem
  • fix EVMeter current readings on Slave LCD and webserver
  • improved layout on LCD screen for long ip addresses
Ik heb hem geïnstalleerd en hou je op de hoogte.

• bluelion
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-10 15:35
Nul lijn schakelen of niet?

De voorbeeld schemas voor EVSE laten de contactor ook de Nul leiding schakelen in een 3-fase aansluiting. Ik heb echter ervaring dat zoiets wel verkeerd kan aflopen; dat was dan geen laadinrichting en mogelijk was de installatie niet geheel fris, maar daar kwam meermalen voor dat overspanningsbeveiligingen (MOVs) geactiveerd werden in de verbruikers doordat de N niet geheel gelijktijdig geschakeld werd met de drie fasen, waardoor sommige verbruikers 400V (564Vpp) te verwerken krijgen, terwijl ze voor 230V+15% max (375Vpp) ontworpen zijn.

Daarom mijn vraag, is er een goede reden om de N leiding te schakelen? Is dit voorschrift vanuit NEN1010?
Tenslotte PE is ook niet geschakeld (terecht!), en het potentiaalverschil tussen N en PE behoord laag / nihil te zijn.

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:17
Altijd 0 schakelen (wel tegelijk met de 3-fases met hetzelfde relais). Alle EVs zijn daarop ontworpen. De spanning op de nul is niet per definitie 0V en daardoor niet aanraakveilig. Bij sluiting naar aarde (bijv water) zal de aardlek ook aanspreken.

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-11 06:59
dingo35 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:23:
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist nieuwe release 3.5.0-RC1 uitgebracht; deze versie graag GRONDIG TESTEN want dit wordt (tenzij er nog vreemde zaken aan het licht komen) de nieuwe, officiële vervolgversie op zowel Serkri-v1.8.0 als Stegen v3.0.1 .
Geinstalleerd en ik ga morgen de solar mode testen, als de zon ook meewerkt.

Ik had een week of 2 geleden een onleesbaar/blank scherm en daar heb ik Stegen over gemaild. Na een langere power cycle heb ik het niet meer terug gezien dus ik houd de "laadpaal" die onderin de meterkans hangt nu beter in de gaten dan voorheen.

Met het in de gaten houden viel mij iets anders op, de contactor schakelt bij het starten van de laadsessie 2x. Dus klik aan klik uit en dan klik aan en blijft aan en de verder laadsessie verloopt normaal. Herkend iemand dit gedrag? Is het een hardware, of software probleempje?

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• mjvdzwet
  • Niet online
maarten_NL schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:16:
[...]

Geinstalleerd en ik ga morgen de solar mode testen, als de zon ook meewerkt.

Ik had een week of 2 geleden een onleesbaar/blank scherm en daar heb ik Stegen over gemaild. Na een langere power cycle heb ik het niet meer terug gezien dus ik houd de "laadpaal" die onderin de meterkans hangt nu beter in de gaten dan voorheen.

Met het in de gaten houden viel mij iets anders op, de contactor schakelt bij het starten van de laadsessie 2x. Dus klik aan klik uit en dan klik aan en blijft aan en de verder laadsessie verloopt normaal. Herkend iemand dit gedrag? Is het een hardware, of software probleempje?
Hoe warm was de SmartEVSE toen het beeld raar deed?

Ik heb dit ook 2x gehad, toen was de SmartEVSE rond de 60 graden geweest.
Pagina: 1 ... 52 ... 90 Laatste