• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:03
siskos schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:31:
Vandaag even de originele firmware van stegen erop gezet maar ook dan lijkt hij altijd te blijven "hangen" op de eerste waarde.

Vervolgens de debug firmware erop gezet en even gevolgd maar ik zie geen enkele fout voorbij komen.

Kabel steekt in auto
- SmartEVSE status: OFF
- Current override: 14A
code:
1
2
[0m[1;33m(I) (printStatus)(C1) STATE: B1 Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 3.5 A IsetBalanced: 14.0 A
[0m[1;33m(I) (printStatus)(C1) L1: 3.5 A L2: 2.8 A L3: 1.1 A Isum: 7.4 A

Override op none gezet en op normal gedrukt via gui max staat op 16A
- SmartEVSE status: NORMAL
- Current override: none
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[0m(ProximityPin)(C0) PP pin: 1023 (1966 mV) (warning: fixed cable configured so PP probably disconnected, making this reading void)
[0m[1;33m(I) (EVSEStates)(C1) Cable limit: 16A  Max: 16A
[0m(setState)(C1) 17:01:44 STATE B1 -> B
[0m(EVSEStates)(C0) Diode OK
[0m[0;32m(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 1 Isetbalanced=14.0 A Imeasured=3.5 A MaxCircuit=16 Imeasured_EV=0.0 A, Battery Current = 0.0 A, mode=0[0m.
[0m[0;32m(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 4 Isetbalanced=16.0 A.
[0m[0;32m(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 5 Isetbalanced=16.0 A.
[0m[1;33m(I) (printStatus)(C1) STATE: B Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 3.5 A IsetBalanced: 16.0 A
[0m[1;33m(I) (printStatus)(C1) L1: 3.5 A L2: 2.8 A L3: 1.1 A Isum: 7.4 A

Na enkele seconden zie je dat de wagen ook effectief 17.5A afneemt, dit is wel stukje boven de 16A?
Ook de L3 van de woning waar de laadpaal aan hangt momenteel loopt mooi op naar 24.5A.
code:
1
2
3
4
5
6
7
[0m[0;32m(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 1 Isetbalanced=16.0 A Imeasured=18.2 A MaxCircuit=16 Imeasured_EV=17.5 A, Battery Current = 0.0 A, mode[0m=0.
[0m[0;32m(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 4 Isetbalanced=16.0 A.
[0m[0;32m(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 5 Isetbalanced=16.0 A.
[0m[1;33m(I) (printStatus)(C1) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 18.2 A IsetBalanced: 16.0 A
[0m[1;33m(I) (printStatus)(C1) L1: 3.5 A L2: 2.8 A L3: 18.2 A Isum: 24.5 A
[0m[1;33m(I) (printStatus)(C1) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 18.2 A IsetBalanced: 16.0 A

Vervolgens zet ik override op 10A en klik ik op normal
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
[0m[0;32m(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 1 Isetbalanced=16.0 A Imeasured=18.2 A MaxCircuit=16 Imeasured_EV=17.5 A, Battery Current = 0.0 A, mode[0m=0.
[0m[0;32m(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 1 Isetbalanced=16.0 A Imeasured=18.2 A MaxCircuit=16 Imeasured_EV=17.5 A, Battery Current = 0.0 A, mode
[0m[0;32m(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 4 Isetbalanced=10.0 A.
[0m(loop)(C1) 0 clients running.
[0m[0;32m(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 5 Isetbalanced=10.0 A.
[0m[1;33m(I) (printStatus)(C1) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 18.2 A IsetBalanced: 10.0 A
[0m[1;33m(I) (printStatus)(C1) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 18.2 A IsetBalanced: 10.0 A
[0m[0;32m(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 1 Isetbalanced=10.0 A Imeasured=18.2 A MaxCircuit=16 Imeasured_EV=17.5 A, Battery Current = 0.0 A, mode[0m=0.
[0m[0;32m(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 4 Isetbalanced=10.0 A.
[0m[0;32m(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 5 Isetbalanced=10.0 A.

Maar hoelang ik nu ook wacht de auto blijft vrolijk verder laden aan 17-18A ondertussen vragen we om aan 10A te laden.

De volledige log kan je hier vinden: https://1drv.ms/u/s!Am4hNW-UMcBnoSUhZAKkGlOoVbo7?e=JpagTK
Eerlijk gezegd….
Ik zou echt eens ergens anders gaan laden,
MET power control.
Je hebt volgens mij OFWEL een hardware failure in de zin dat de pwm niet doet wat de software vraagt.
DANWEL een auto die zich niet aan het protocol houdt.
De sofware werkt bij alle anderen wel.
Als het nu een paar glitches waren dan was het nog wel voorstelbaar geweest. Maar dermate consistent compleet afwijkend vind ik moeilijk te begrijpen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-11 15:42
@siskos Ik ben het volledig met Stefann eens, Isetbalance komt nergens boven de 16A uit, dan mág de auto nóóit meer dan dat vragen, in de praktijk zelfs iets minder.

Dus de lader testen door er een andere auto aan te hangen, en de auto testen door deze aan een andere AC lader te hangen; dat zou dan uitsluitsel moeten geven.

Alternatief is om een oscilloscoop aan je CP pin te hangen, om te checken of de Duty Cycle met de standaard klopt...

[ Voor 15% gewijzigd door dingo35 op 13-01-2024 18:04 ]

• siskos
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:39
Vandaag op een andere laadpaal (Alfen) kunnen testen en daar reageert de wagen wel zoals het hoort.
Als we een lager/hoger vermogen vragen reageert de auto binnen de halve minuut daar wel op en past zich aan.

Lijkt me dus dat er iets mis lijkt te zijn met mijn SmartEVSE zelf.
Enige laatste optie die ik nog eens ga proberen is een andere wagen te laten opladen op mijn SmartEVSE om te kijken of daar hetzelfde probleem optreed.

Een oscilloscoop zou inderdaad ook nog een goeie zijn maar dit is niet iets wat zomaar iedereen heeft staan :p (staat wel al langer op mijn verlanglijstje...)

Alvast allemaal al bedankt om mee te denken :)

[ Voor 14% gewijzigd door siskos op 14-01-2024 17:32 ]

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:45
siskos schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:30:
Vandaag op een andere laadpaal (Alfen) kunnen testen en daar reageert de wagen wel zoals het hoort.
Als we een lager/hoger vermogen vragen reageert de auto binnen de halve minuut daar wel op en past zich aan.

Lijkt me dus dat er iets mis lijkt te zijn met mijn SmartEVSE zelf.
Enige laatste optie die ik nog eens ga proberen is een andere wagen te laten opladen op mijn SmartEVSE om te kijken of daar hetzelfde probleem optreed.

Een oscilloscoop zou inderdaad ook nog een goeie zijn maar dit is niet iets wat zomaar iedereen heeft staan :p (staat wel al langer op mijn verlanglijstje...)

Alvast allemaal al bedankt om mee te denken :)
Halve minuut lijkt mij ook traag? Betekent dat je niet kan load balancen als de auto zo traag reageert.

Maar inderdaad, rest nog een ander auto op jouw SmartEVSE testen, dan weet je het zeker.

Mocht je in het Zuiden wonen :+.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• dingo35
De EV moet inderdaad binnen enkele seconden reageren, ben de exacte tijd even kwijt maar dacht zelfs binnen een seconde.

Maar @siskos weet natuurlijk niet hoe lang de Alphen paal er over doet om zijn instructie om de laadstroom te wijzigen, om zet in daadwerkelijke actie richting het EV.

Vergelijk je thermostaat thuis, die wacht vaak ook even na het wijzigen van de temperatuur om af te wachten of je klaar bent met instellen van de temperatuur.

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
@dingo35 even als reactie op de warmte ontwikkeling op Github.

Ik zal, morgen foto's maken van mijn installatie.

Ik gebruik adereindhulzen van de juiste diameter op alle gevlochten kabels. Dit zijn alleen de draden van de laadkabel.

De rest is allemaal solid. Ik gebruik een ISKRA 32A relais (4 polig, 2 aangesloten) zoals deze wordt verkocht bij Stegen voor de SmartEVSE.

Het enige is dat het relais op 32A toch heet wordt.
De behuizing is vrij compact.

De meterkast wordt niet warmer dan hand warm.

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

dingo35 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:04:
@Devil Ik heb even een issue op github aangemaakt; er is een kleine verbetering vwb de debouncing/noise reduction op de Switch aansluiting, mogelijk verhelpt dat het probleem. Zie de testversie op github:
https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/2

Check sowieso de bedrading van je schakelaar, en meet de schakelaar zelf door. Is het toevallig zo'n mooie die je bij Stegen gekocht hebt, met LED ring en kant en klaar aansluitblok?
Ik heb sinds de nieuwe firmware (en wat WD-40 in de knop) heen switches naar Solar mee gehad. Lag dus vrijwel zeker aan de knop. Weet niet of de firmware of wd-40 de oplossing was, maar het werkt dus goed.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• dingo35
mjvdzwet schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:56:
Ik gebruik een ISKRA 32A relais (4 polig, 2 aangesloten) zoals deze wordt verkocht bij Stegen voor de SmartEVSE.

1. Als je continue op 32A wil laden, zou ik op zijn minst een 40A relais gebruiken. Nooit op het randje van de specs gaan zitten.

2. Als je toch op het randje wil zitten, probeer eens wat andere polen van het relais, of misschien zelfs parallel schakelen, en kijk wat dat doet met de warmte ontwikkeling.

3. Je kunt ook je MaxCurrent op 25A begrenzen om warmteontwikkeling te voorkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door dingo35 op 16-01-2024 06:02 ]

• mjvdzwet
  • Niet online
dingo35 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 06:00:
[...]

1. Als je continue op 32A wil laden, zou ik op zijn minst een 40A relais gebruiken. Nooit op het randje van de specs gaan zitten.

2. Als je toch op het randje wil zitten, probeer eens wat andere polen van het relais, of misschien zelfs parallel schakelen, en kijk wat dat doet met de warmte ontwikkeling.

3. Je kunt ook je MaxCurrent op 25A begrenzen om warmteontwikkeling te voorkomen.
Ik krijg vandaag een nieuwe SmartEVSE-3 binnen ivm het uitvallende scherm.

Had ook al gedacht aan paralel schakelen, gezien ik momenteel toch maar 2 van de 4 polen gebruik.

Bedankt voor de tips, je hoort de uitkomst.

• Jazsie
mjvdzwet schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:56:
@dingo35 even als reactie op de warmte ontwikkeling op Github.

Ik zal, morgen foto's maken van mijn installatie.

Ik gebruik adereindhulzen van de juiste diameter op alle gevlochten kabels. Dit zijn alleen de draden van de laadkabel.

De rest is allemaal solid. Ik gebruik een ISKRA 32A relais (4 polig, 2 aangesloten) zoals deze wordt verkocht bij Stegen voor de SmartEVSE.

Sinds wanneer gebruik je "solid" kabels in je meterkast?
In je meterkast gebruik je normaal gesproken altijd soepele draad (minimaal 6mm2) voor de verbinding tussen de componenten...

• mjvdzwet
  • Niet online
Jazsie schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:49:
[...]

Sinds wanneer gebruik je "solid" kabels in je meterkast?
In je meterkast gebruik je normaal gesproken altijd soepele draad (minimaal 6mm2) voor de verbinding tussen de componenten...
Het zijn de kabels in de SmartEVSE behuizing. In de meterkast zijn alleen de afgaande draden solid. De rest soepel 6mm2 met adereindhulzen.

In de SmartEVSE heb ik gekozen voor solid omdat dit netjes in model gebogen kan worden.
Zie daar ook verder niet echt een probleem in.
Hoor graag als ik dat verkeerd zie in deze.

• Jazsie
Infeite gebruik je enkel "solid" voor de afgaande kabels, intern altijd soepel.
Dus ook voor de SmartEVSE.

Zie er zelf oook geen probleem in echter als je de norm wilt volgen doe je dus alles met "soepel" kabel met adereindhulzen.

(ik ga er van uit dat je SmartEVSE ook in je meterkast zit, dat kan ik niet achterhalen uit de context)

• mjvdzwet
  • Niet online
Jazsie schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:50:

Zie er zelf oook geen probleem in echter als je de norm wilt volgen doe je dus alles met "soepel" kabel met adereindhulzen.

(ik ga er van uit dat je SmartEVSE ook in je meterkast zit, dat kan ik niet achterhalen uit de context)
SmartEVSE zit in de berging. Heb hem zojuist vervangen ivm uitvallend display.

Het ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sAuZ6CtnHs5NuUguOTw-hMUx2YY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7PfCZ46k1LEssapyk0wUuNSh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJyDPKC6ASYctYKgO4PMTJA4sy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KATF6833JFM9CWSNpX8DD0Up.jpg?f=fotoalbum_large

• dingo35
Jazsie schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:50:

Al decennia lang werd die solid draad in de meterkast toegepast, inderdaad nooit een probleem maar wél even alle schroefjes natrekken nadat de mechanische spanningen zich vereffend hebben...

• mjvdzwet
  • Niet online
dingo35 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:30:
[...]

Al decennia lang werd die solid draad in de meterkast toegepast, inderdaad nooit een probleem maar wél even alle schroefjes natrekken nadat de mechanische spanningen zich vereffend hebben...
In mijn geval na twee á drie laadbeurten trek ik de schroeven na. Dan is het een paar keer warm/koud geweest.

Nu, na het vervangen van de SmartEVSE heb ik ze aangehaald en zal ik het weer doen na een paar laadsessies, omdat je toch hebt "gerommeld" tussen de draden.

• Jazsie
mjvdzwet schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:02:
[...]

SmartEVSE zit in de berging. Heb hem zojuist vervangen ivm uitvallend display.

Het ziet er zo uit:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er keurig uit ondanks dat ik zelf fan ben van gewoon soepel draad.
dingo35 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:30:
[...]

Tijden veranderen en zo ook de norm (norm != verplichting) maar ben het verder helemaal met je eens hoor.
mjvdzwet schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:38:
[...]

In mijn geval na twee á drie laadbeurten trek ik de schroeven na. Dan is het een paar keer warm/koud geweest.

Nu, na het vervangen van de SmartEVSE heb ik ze aangehaald en zal ik het weer doen na een paar laadsessies, omdat je toch hebt "gerommeld" tussen de draden.
Na een jaar effe checken kan ook geen kwaad :9.

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-10 15:40
mjvdzwet schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:38:
[...]

Vorige week is bij 1 van mijn geïnstalleerde laadpunten een pin van een type 2 socket versmolten met de stekker. Vermoedelijke oorzaak: Niet goed vastzittende bedrading. Goed advies dus hierboven _/-\o_

Waar is die pin nou gebleven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwX0QDJQAh4Vwn593JN5mE17jqY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZO2BqUNXJ21grYo6BdXfkpFa.jpg?f=user_large

Hier dus :o
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ngk7VU-H8zZOmJ-OyhP-kVylfII=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9XbvJlsv160w3wqIMAPWblLC.jpg?f=user_large

• mjvdzwet
  • Niet online
Ziet er niet best uit... balen, maar gelukkig staat het huis nog.

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-11 21:12

decramy

root@birdie:~#

Liever bij de laadpaal dan bij de auto ;-)

Met deze vorst heb ik gehad dat er ijs in mn stekker zat, waardoor ik het idee had dat het niet goed contact maakte. Jullie tips?

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-10 15:40
mjvdzwet schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:06:
Ziet er niet best uit... balen, maar gelukkig staat het huis nog.
De stekker zat in een stalen behuizing bedoeld voor buitengebruik, als het al vlam heeft gevat kon er onvoldoende zuurstof bijkomen om uit te slaan O-)

• dingo35
Ik heb ook al enkele keren gemerkt dat de hele plug/contraplug beveiliging met CP signaal niet full proof is: een huisgenoot heeft al enkele keren de plug er nét zover in weten te steken dat de EV begon te laden, maar op lage stroom, en dan na verloop van tijd in error terecht komt.
Het zou niet moeten kunnen ivm kortere CP pin, maar het kan dus wél...

• siskos
Ondertussen toch maar een goedkope oscilloscoop besteld en even enkele dingen nagemeten.

Lijkt er dus echt op dat de wagen niet wilt luisteren naar de SmartEVSE, waarom niet is mij een echt raadsel.
Vooral dan omdat hij op de Alfen laadpaal wel leek te werken.

Ik hoop tegen het weekend ook nog eens op een Wallbox Pulsar te kunnen gaan testen.

Laadpaal stond in OFF met wagen connected.
Laadpaal gestuurd naar normal en override 20A, wagen begint te laden aan 21,74A
Vmax: 5,63V Vmin: -12,62V Duty: 33,3% Lijken me allemaal juiste waardes? Alleen neemt de wagen weer "net" iets te veel af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nIb5GhwaBgmaLh48WvkMwcMb2tI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6LNgwyTzQTHEmx3cBY3IY21K.jpg?f=user_large

Vervolgens in dezelfde laadbeurt opnieuw gestuurd naar normal en override van 20A->16A.
Vmax: 5,61V Vmin -12,68V Duty:26,0%, wagen blijft laden aan +/- 21A
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3U1jN_TB6cFv-rhFmm4-6ddI2-A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jua9g7UHrojkymqrqeK81lxJ.png?f=user_large

Iemand een idee hoe je dit aan de gemiddelde garagist moet uitleggen wat er misloopt? :/
Vrees er vooral voor dat als ze dit bij hun testen het wel gaat werken...

• dingo35
Die percentages kloppen precies met je Overrides.

Weet je zeker dat die stroom metingem kloppen? Misschien probleem met een Eastron? Een keer 's nachts bekijken op de Mains Meter?

[ Voor 57% gewijzigd door dingo35 op 17-01-2024 17:03 ]

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-11 19:14
Als ik geluk heb krijg ik bijna mijn inrit vergund en dan kan ik beginnen met mijn zelfbouw laadpaal.
Nu was ik nog aan twijfelen tussen een knopje of iets van een RFID waarmee ik de laadpaal kan vrijgeven / starten.

Nu was ik bij Fastned aan laden en daar kan ik gebruik maken van Autocharge (het starten doordat het mac adres van mijn auto is gezien) is dat ook mogelijk met SmartEVSE zodat niet iemand anders aan mijn paal kan gaan staan laden? en heb ik dan nog wel een knopje nodig?

• mjvdzwet
  • Niet online
ngommers schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:06:
Als ik geluk heb krijg ik bijna mijn inrit vergund en dan kan ik beginnen met mijn zelfbouw laadpaal.
Nu was ik nog aan twijfelen tussen een knopje of iets van een RFID waarmee ik de laadpaal kan vrijgeven / starten.

Nu was ik bij Fastned aan laden en daar kan ik gebruik maken van Autocharge (het starten doordat het mac adres van mijn auto is gezien) is dat ook mogelijk met SmartEVSE zodat niet iemand anders aan mijn paal kan gaan staan laden? en heb ik dan nog wel een knopje nodig?
Ik zag dit in de documentatie van SmartEVSE 3.5 staan: /Set/RequiredEVCCID

Kan er verder niets over terugvinden, maar @dingo35 weet vast wat het gaat doen.

Ik kijk nu of mijn Tesla zich aanmeld op mijn WiFi en geef dan de paal vrij.

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-11 19:14
mjvdzwet schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:20:
[...]

Ik zag dit in de documentatie van SmartEVSE 3.5 staan: /Set/RequiredEVCCID

Kan er verder niets over terugvinden, maar @dingo35 weet vast wat het gaat doen.

Ik kijk nu of mijn Tesla zich aanmeld op mijn WiFi en geef dan de paal vrij.
A dat is opzich ook een truc inderdaad.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:03

Je moet het natuurlijk zelf weten,
Maar de kans dat iemand je oprit op rijdt en daar een paar uur gaat laden is wel echt super klein. En mocht dat dan toch een keer gebeuren dan is de schade te overzien.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• dingo35
Daarvoor heeft je lader een modem nodig, en de SmartEVSEv3 heeft die niet. De opties mbt EVCCID komen alleen tevoorschijn als je de setting Modem op Experimental zet, en er zijn maar een handjevol gebruikers die de benodigde combinatie van hardware, software en kennis hebben om dat aan de praat te krijgen.

Ik lees dat veel mensen een slotje of RFID reader installeren, maar na een tijdje de lader gewoon toegankelijk laten staan omdat niemand zomaar op hun oprit gaat staan....

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:53
gevonden

[ Voor 86% gewijzigd door mgroen81 op 18-01-2024 18:59 ]

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• mjvdzwet
  • Niet online
mgroen81 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:53:
Waar kan ik de Stegen firmware downloaden? Ik wil ook de 3.5 versie testen kan dat?
Ik heb deze alpha gebruikt. Werkt goed overigens.

https://github.com/serkri...irmware3.5-d76d9fa51f.zip

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:53
Werkt inderdaad goed. De problemen die ik met de Serkri firmware had lijken te zijn opgelost.

Ik had nooit laad problemen met de SmartEVSE1 en 2 met de standaard firmware.
Nadat ik was overgestapt naar een SmartEVSE3 met de Serkri firmware allerlei vreemde verschijnselen.
Firmware update van 1.7.3 naar 1.8.0 loste ook niets op.
Pas sinds ik de 3.5 firmware er op gezet heb werkt alles weer zoals het hoort.

Ik begrijp dat deze problemen deels komen doordat Renault zich niet aan de standaarden houdt maar het is wel opvallend dat het dus wel goed kan werken.

Problemen die ik had:
- Later starten dan de dat de auto ingeplugd was dmv HomeAssistant werkte niet. Mijn oplossing: reboot SmartEVSE en minimum current op 10A. - reboot nu niet meer nodig.
- Minimum laadstroom moest ik verhogen. - Staat nu weer terug op 6A wat prima werkt voor deze Zoe.
- Oude model Zoe kon helemaal niet opgeladen worden (dit moet ik nog testen)
- Voorverwarmen van de Zoe op de timer werkte helemaal niet meer. - Werkt ook weer.
- De vreemde onverklaarbare stromen die ik zag na dat het laden klaar was zijn nu ook verdwenen. Deze zie je nu alleen nog een paar uur voordat voorverwarming actief wordt.

Het grootste probleem was uiteindelijk dat het voor verwarmen niet werkte ivm de WAF :+
Heel blij met deze vooruitgang!

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• jaaktrek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:43
dingo35 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:16:
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist nieuwe release 1.8.0 uitgebracht:

https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/releases/tag/v1.8.0

Changes in v1.8.0:
  • reverted "stop re-publishing current data (L1 – L3) when the data is already fed from outside source (EM_API)", because some users needed this info to be re-published by SmartEVSE
  • a new EU directive gives electricity providers the possibility to charge end consumers by a "capacity rate", so consumers will be stimulated to flatten their usage curve (see https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/issues/215). To help flatten your curve, we added MaxSumMains that can limit the sum of your Mains Phases. Currently only of use for users in Belgium
  • increased phase_detection_time for Polestar 2 and Volvo C40 to 60s
  • increased communications timeout from 10s to 11s, so users of DSMR P1 interfaces can use 10s electricity meters
  • add HomeAssistant scripts for p1 meter data, thx to M. van Mierlo
  • Lock LCD buttons when access switch configured and access is denied
  • remove auto_connect and auto_reconnect from REST API since they serve no purpose
Dag @dingo35 ,

Super dat je de MaxSumMains hebt toegevoegd! Bedankt!
Bij het uittesten loop ik echter tegen wat zaken aan.
Ik wil mijn capaciteitstarief net als 'MathiasVDA' op Github issue #215 rond de 4kW proberen te houden.
Als ik dan MaxSumMains instel op 18A (en contactor 2 op auto) en het afwasmachine verbruikt op 1 fase 11A dan dacht ik dus dat de EVSE op 1 fase tegen 7A zou starten met laden. Maar dat doet hij dus niet en wacht met laden met 'waiting for power' of no power available.
Vervolgens heb ik contactor 2 op always off gezet maar ook dan blijft hij zeggen 'waiting for power'.
Op dit moment is er bvb maar 0,2kW verbruik in huis, toch start hij het laden niet wegens 'no power available' omdat hij berekend dat er op 3 fasen geladen zal worden (contactor 2= always off) tegen minimaal 6A en dan komt de som van 0,2kW en +-4kW dus net boven de ingestelde 4kW uit.

Is er een mogelijkheid om rekening te houden dat er niet altijd op 3 fase geladen wordt?
Als contactor 2 op always off staat weet de EVSE dat er slechts op 1 fase geladen zal worden dus als er dan minstens 6A 'overschot' is kan hij het laden starten.

Wat mij ook opvalt, als ik de EVSE op normal zet zegt hij ook 'waiting for power'. Ik had gelezen dat enkel 'smart' mode rekening zou houden met MaxSumMains?

Alvast bedankt voor je hulp.
Groet,

• dingo35
@jaaktrek Op dit moment gaat alle aandacht uit naar versie 3.5; die versie moet de stabiele vervanger van de Stegen firmware worden, met vrijwel alle features uit de Serkri distributie.

Omdat het aantal testcases explosief stijgt (3 modes * single/multi * tig variabelen) werk ik nu aan een geautomatiseerde testomgeving.
Daarin neem ik dan ook de MaxSumMains op.

Ik verwacht binnen enkele weken een testversie op te kunnen leveren, de alpha versies die rondslingeren worden goed ontvangen. Tot dan pak ik even geen issues mbt de Serkri distributie op...

• mjvdzwet
  • Niet online
dingo35 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 23:39:
@jaaktrek Op dit moment gaat alle aandacht uit naar versie 3.5; die versie moet de stabiele vervanger van de Stegen firmware worden, met vrijwel alle features uit de Serkri distributie.

Omdat het aantal testcases explosief stijgt (3 modes * single/multi * tig variabelen) werk ik nu aan een geautomatiseerde testomgeving.

Ik verwacht binnen enkele weken een testversie op te kunnen leveren, de alpha versies die rondslingeren worden goed ontvangen. Tot dan pak ik even geen issues mbt de Serkri distributie op...
Ik heb iets bijzonders met een Alpha versie.
Het display staat ineens op zijn kop in spiegelbeeld?

Na een reboot is het weer goed.
Dit is gebeurd terwijl er geen auto aan hing.

Versie: 13:29:26 Jan 8 2024

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0fcvqvXoAqfslfoO5YaC8lX6sM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mMf2BpbkUMUlUiG4o7s85nL2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door mjvdzwet op 22-01-2024 14:34 ]

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:19
[b]mjvdzwet in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"

Ik heb iets bijzonders met een Alpha versie.
Het display staat ineens op zijn kop in spiegelbeeld?
Don't drink and drive :+

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• dingo35
@mjvdzwet Bedankt voor je bug report, ik zag dat je ook een issue op de 3.5 repo aangemaakt had.

Mijn eerste gedachte is een hardware probleem, aangezien ik de code die het display afhandelt niet (bewust) gewijzigd heb; er zitten wat display optimalisaties in de pijplijn maar die wil ik uitvoeren als ik de beta versie van 3.5 gereed heb.

Laat even weten (liefst in het issue) of dit vaker voorkomt, en liefst hoe je het kan reproduceren.....

• jaaktrek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:43
dingo35 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 23:39:

Bedankt voor je reactie, kan ik dan ook best een alpha versie installeren nu of enkele weken afwachten voor ik de maxsummains optie kan gebruiken?

• mjvdzwet
  • Niet online
dingo35 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:33:
@mjvdzwet Bedankt voor je bug report, ik zag dat je ook een issue op de 3.5 repo aangemaakt had.

Mijn eerste gedachte is een hardware probleem, aangezien ik de code die het display afhandelt niet (bewust) gewijzigd heb; er zitten wat display optimalisaties in de pijplijn maar die wil ik uitvoeren als ik de beta versie van 3.5 gereed heb.

Laat even weten (liefst in het issue) of dit vaker voorkomt, en liefst hoe je het kan reproduceren.....
Ik ga mijn best doen om het te reproduceren en zal de issue updaten op Github.

Ik heb vandaag zitten rommelen met mijn WiFi, dus de SmartEVSE is meerdere malen disconnected geweest... net nog een paar keer geprobeerd... Uiteraard blijft hij het gewoon doen.

Als developer weet ik hoe frustrerend het kan zijn als je niet je vinger achter een bug kan krijgen.

• dingo35
jaaktrek schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:49:
[...]

Bedankt voor je reactie, kan ik dan ook best een alpha versie installeren nu of enkele weken afwachten voor ik de maxsummains optie kan gebruiken?
In de 3.5 versie is de fase detectie grotendeels verwijderd, dus het zou goed kunnen dat het gedrag bij 1 fase laden gewijzigd is.
Probeer de laatste versie in deze thread eens:
https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/issues/231

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-10 21:12

Swerfer

Hmm...

Een vraagje over het loadbalancen. Als één fase te hoog wordt, wordt de stroom naar de EV dan alleen op die fase beperkt of moeten de andere 2 fases mee? Met andere woorden, kan een EV met verschillende vermogens per fase laden of moeten de vermogens in sync zijn tussen de 3 fases?

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• mjvdzwet
  • Niet online
Swerfer schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:23:
Een vraagje over het loadbalancen. Als één fase te hoog wordt, wordt de stroom naar de EV dan alleen op die fase beperkt of moeten de andere 2 fases mee? Met andere woorden, kan een EV met verschillende vermogens per fase laden of moeten de vermogens in sync zijn tussen de 3 fases?
Er wordt 1 PWM signaal naar de auto gestuurd, dus alle fasen gaan tegelijk.

• Pytheas
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23-02-2024
Mijn korando nog net kunnen inschrijven op 28/12/24, wat een mooie korting opleverde, tot daar het goede nieuws.
Thuis voorlopig nog laden met de noodlader, wat voorlopig geen probleem is, maar dc snelladen lijkt niet te kunnen lukken bij Fastned en na drie maal op verschillende manieren te proberen gaat de wagen in veiligheid (wit licht) na de batterij te ontkoppelen en na een minuutje te wachten terug klaar en kan ik weer thuis laden.
Voorlopig weet men in de garage ook geen oplossing. Nog nooit meegemaakt is het antwoord. Kapotte dc omvormer??

• Jazsie
Er zit geen DC omvormer in je auto, DC laden wordt helemaal geregeld via de DC laadpaal.
Je accu is direct verbonden met de DC Laadpaal zonder tussenkomst van een component.

Heb je eens geprobeerd op een andere DC lader (Tesla/Inonity bv)?

• rvdgaag
Pytheas schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:55:
Mijn korando nog net kunnen inschrijven op 28/12/24, wat een mooie korting opleverde, tot daar het goede nieuws.
Thuis voorlopig nog laden met de noodlader, wat voorlopig geen probleem is, maar dc snelladen lijkt niet te kunnen lukken bij Fastned en na drie maal op verschillende manieren te proberen gaat de wagen in veiligheid (wit licht) na de batterij te ontkoppelen en na een minuutje te wachten terug klaar en kan ik weer thuis laden.
Voorlopig weet men in de garage ook geen oplossing. Nog nooit meegemaakt is het antwoord. Kapotte dc omvormer??
Klinkt als hele brakke software of hardware in je auto, er zit geen DC omvormer in je auto. Fastned en anderen verbinding rechtstreeks met de accu om te laden, er wordt alleen een controle signaal uitgewisseld.

AC gaat blijkbaar ook niet lekker dus ik zou de auto bij de dealer zetten en hem melden bel me maar als het opgelost is, veel succes.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• siskos
@Pytheas er is ook een korando e-motion topic op tweakers. Anders moet je daar even je problemen posten.

Ik heb zelf ook problemen met AC laden met mijn korando, DC laden nog niet geprobeerd dat ga ik volgende maand eens proberen :)

Overigens heb ik vrijdag ook mijn SmartEVSE eens kunnen testen met een andere wagen en alles werkt perfect.

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Ik heb in mijn meterkast de SmartEVSE v3 geplaatst en ik kan hem via WiFi bereiken op mijn netwerk. Ik krijg hem alleen niet gekoppeld aan Home Assistant. Ik weet mijn serial number en ik heb zowel het fixed IP-adres als smartevse-####.local (en .lan) geprobeerd omdat mDNS niets vind. Iemand bekend met dit probleem?

(Ik heb nog geen grondkabel/laadkabel aangesloten)

Edit:

Is onderstaande geel-gemarkeerde het probleem of moet handmatige invoer dan evengoed werken?

Edit2: Gelukt, dankzij @mjvdzwet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUTfUw-lV1D8NY2m4bkq0iRw-nQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l7NXHuVVZStMPLrVnyurslVZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2VYOuQuzQh9zSJ19MleFvqCuBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Hkf0T3ak9qmq7rvHqmMWG1N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzBul2aLUEsSZViaOfVFRoYSjpo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zjFJ5iDvao5EDR8kwbnElKGn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pska163p09Bl_pLuV4UUS4BJmII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZoGels9XRP1qUyEXlG9ZqcLY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Swerfer op 24-01-2024 20:30 ]

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• mjvdzwet
  • Niet online
Swerfer schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:59:
Ik heb in mijn meterkast de SmartEVSE v3 geplaatst en ik kan hem via WiFi bereiken op mijn netwerk. Ik krijg hem alleen niet gekoppeld aan Home Assistant. Ik weet mijn serial number en ik heb zowel het fixed VIP-adres als smartevse-####.local (en .lan) geprobeerd omdat mDNS niets vind. Iemand bekend met dit probleem?

(Ik heb nog geen grondkabel/laadkabel aangesloten)

Edit:

Is onderstaande geel-gemarkeerde het probleem of moet dan nog steeds handmatige invoer werken?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gebruik je nog de originele firmware?
Die werkt hier niet mee. Ik kan je de Alpha versie van @dingo35 aanraden: https://github.com/serkri...irmware3.5-d76d9fa51f.zip

Hiermee werkt het bij mij prima.

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

mjvdzwet schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:21:
[...]

Gebruik je nog de originele firmware?
Die werkt hier niet mee. Ik kan je de Alpha versie van @dingo35 aanraden: https://github.com/serkri...irmware3.5-d76d9fa51f.zip

Hiermee werkt het bij mij prima.
Thanks!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7TT4oesde79fldCwdc41a1ZRI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gc6vgWFWkcqS5qa6TOtDw11V.jpg?f=fotoalbum_large

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Hmm... Ik heb de Sensorbox V2 op mijn P1 aansluiting (via splitter) aangesloten. Ik zie bij de instellingen van de SmartEVSE mains meter geen P1 staan. Wat moet ik instellen? Met API wordt Fase-1 flink overbelast :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_P472ZPFHwxHOoahO5I2uLavD_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GDgYtqkIcDwzKEaN74RzsNkH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Swerfer op 24-01-2024 20:41 ]

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Nog een vraag. Waarom meld de SmartEVSE zich met een 5-cijferig nummer op mijn netwerk? Het serienummer is anders en heeft 4 nummers...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_p5JFZ0IylfH35XtGOm4k409N4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D2z26WF2ae7r5Lsu8Kl3mZ7Q.jpg?f=fotoalbum_large

• dingo35
@Swerfer Je moet bij MainsMeter Sensorbox selecteren; het blijkt dat in de oude Serkri versies dit niet mogelijk was door een bug, in de 3.5 versie is dit opgelost.

V.w.b. de cijfercode, dat is inderdaad verwarrend; de cijfercode wordt van de MAC van de SmartEVSE afgeleid, bij het configureren van je wifi meldt de portal dat hij zich zal melden onder ssid met deze cijfercode, maar feitelijk meldt hij zich met "smartevse-serienr".

En op het lan presenteert hij zich als "smartevse-cijfercode.lan" én als mDNS geconfigureerd is als "smartevse-serienr.local" .

De cijfercode wordt óók als topic identificatie gebruikt bij de MQTT interface.

Ik heb dit om compatibiliteitsredenen maar niet aangepast, maar overweeg om nu bij versie 3.5 die hele cijfercode overboord te gooien en alles met het serienummer te doen.
Maar dan is eea niet backwards compatible meer....

Wat vindt de community?

• mjvdzwet
  • Niet online
Swerfer schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:02:
Nog een vraag. Waarom meld de SmartEVSE zich met een 5-cijferig nummer op mijn netwerk? Het serienummer is anders en heeft 4 nummers...

[Afbeelding]
Durf ik niet te zeggen. Lig er niet wakker van, maar misschien weet @dingo35 de achterliggende gedachte.

Post hierboven even gemist... Het serienummer is makkelijker te zien.

Maar ik overrule de naam eigenlijk altijd via mijn DHCP server.

Ik weet niet hoe anderen dit aanvliegen.

[ Voor 13% gewijzigd door mjvdzwet op 24-01-2024 21:55 ]

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

dingo35 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:35:
@Swerfer Je moet bij MainsMeter Sensorbox selecteren; het blijkt dat in de oude Serkri versies dit niet mogelijk was door een bug, in de 3.5 versie is dit opgelost.
Hmm... Ik heb geen Sensorbox keuze. Alleen de volgende:
  1. Disabled
  2. Phoenix C
  3. Finder 7E
  4. Eastron3P
  5. InvEastrn
  6. ABB
  7. SolarEdge
  8. WAGO
  9. API
  10. Eastron1P
  11. Finder7M
  12. Custom

• mjvdzwet
  • Niet online
Swerfer schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:50:
[...]
Hmm... Ik heb geen Sensorbox keuze. Alleen de volgende:
  1. Disabled
  2. Phoenix C
  3. Finder 7E
  4. Eastron3P
  5. InvEastrn
  6. ABB
  7. SolarEdge
  8. WAGO
  9. API
  10. Eastron1P
  11. Finder7M
  12. Custom
Inderdaad mist de sensor box... Ik gebruik zelf de API.

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

mjvdzwet schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:58:
[...]

Inderdaad mist de sensor box... Ik gebruik zelf de API.
Ik krijg verkeerde waardes door met API:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_P472ZPFHwxHOoahO5I2uLavD_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GDgYtqkIcDwzKEaN74RzsNkH.jpg?f=fotoalbum_large

• mjvdzwet
  • Niet online
Swerfer schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:00:
[...]
Ik krijg verkeerde waardes door met API:

[Afbeelding]
Ik stuur vanuit mijn eigen domotica applicatie de P1 waarden door naar de SmartEVSE.
Ik heb dus geen sensor box geïnstalleerd.

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

mjvdzwet schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:02:
[...]

Ik stuur vanuit mijn eigen domotica applicatie de P1 waarden door naar de SmartEVSE.
Ik heb dus geen sensor box geïnstalleerd.
Oh, ok. Omdat jouw antwoord een reactie was op mijn Sensorbox-issue dacht ik dat jij API gebruikte voor de Sensorbox...

• dingo35
@Swerfer Er zwerven op dit moment verschillende alpha releases rond op het net, dit is de meest recente, complete versie (waarin je de Sensorbox gewoon kunt selecteren):
https://github.com/dingo3...5/releases/tag/v3.5.0-RC0

[ Voor 10% gewijzigd door dingo35 op 25-01-2024 01:12 ]

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-11 21:12

decramy

root@birdie:~#

Lol, zwerven / @Swerfer :)

Ik zou trouwens serienummer en cijfercode platslaan tot 1 van 2. Om het even welke.

Stel dat ik een feature request heb (omdraaien fases op de sensorbox, counter clockwise), wil je die dan in de 3.5-repo hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door decramy op 25-01-2024 08:11 ]

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

• Jazsie
dingo35 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:35:

V.w.b. de cijfercode, dat is inderdaad verwarrend; de cijfercode wordt van de MAC van de SmartEVSE afgeleid, bij het configureren van je wifi meldt de portal dat hij zich zal melden onder ssid met deze cijfercode, maar feitelijk meldt hij zich met "smartevse-serienr".

En op het lan presenteert hij zich als "smartevse-cijfercode.lan" én als mDNS geconfigureerd is als "smartevse-serienr.local" .

De cijfercode wordt óók als topic identificatie gebruikt bij de MQTT interface.

Ik heb dit om compatibiliteitsredenen maar niet aangepast, maar overweeg om nu bij versie 3.5 die hele cijfercode overboord te gooien en alles met het serienummer te doen.
Maar dan is eea niet backwards compatible meer....

Wat vindt de community?
Alles naar "smartevse-serienr", ik was in het begin ook verward. Na installatie maakt het minder uit omdat je het dan al weet.

Alles naar 1 waarde maakt het geheel wel gewoon duidelijker vind ik.

• dingo35
decramy schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:03:
Lol, zwerven / @Swerfer :)

Stel dat ik een feature request heb (omdraaien fases op de sensorbox, counter clockwise), wil je die dan in de 3.5-repo hebben?
Yep, 3.5 is de toekomst, dus we gaan vanuit die repo verder werken...

• mjvdzwet
  • Niet online
@dingo35 ik snap de solar config nog steeds niet helemaal: ImportCurrent >= StartCurrent + MinCurrent;

De MinCurrent is van het systeem, standaard 6A.

De StartCurrent is de huidige teruggeleverde stroom waarop het systeem start? Dus bij -4A moet er 4A of meer worden teruggeleverd om het laden te starten als ik het goed begrijp.

Maar Import current snap ik dus niet.
Is dat wiskundig -4+6=2, dus vanaf 4A teruggeleverd gaan we laden met 6A waarvan dan 2A "uit het net wordt getrokken"?

Ik wil in mijn geval starten vanaf 4A teruggeleverd, maar nooit meer dan 2A "toevoegen".
Dus gevoelsmatig zeg ik dan als het systeem met 6A laad, de mains meter niet hoger mag dan 2A.

Maar uit de uitleg vat ik op dat ik 4A+6A=10A moet instellen. Echter snap ik dan niet op welk punt het systeem vindt dat er te weinig zon is.

Ik gebruik overigens een 1 fase systeem.

• dingo35
Je uitleg voor Startcurrent is correct.

Importcurrent is de maximale stroom die uit het net mag worden onttrokken; als dit overschreden wordt, omdat terugregelen niet langer lukt omdat dan Mincurrent overschreden wordt, gaat de solar stop timer lopen; als mainscurrent onder importcurrent komt wordt de timer gestopt. Als de timer afloopt wordt het laden gestopt en toont het display "Waiting for Solar" oid.

Het is dus onzinnig om StartCurrent op -4A te zetten, en ImportCurrent op 2A, want dat betekent dat je pas bij een teruglevering van 4A gaat laden, maar dan ga je onmiddellijk de ontbrekende 2A uit het net trekken, en bij het minste of geringste wolkje gaat je timer lopen; je krijgt dan heel agressief start/stop gedrag.

Dus altijd flinke marge houden tussen StartCurrent + MinCurrent en ImportCurrent!

EDIT: Je wens om bij 4A teruglevering te starten, maar nooit meer dan 2A te importeren, is niet handig. Beetje normale EV laadt op 16A, en verbruikt 1A om wakker te zijn/blijven.

Dus of je gaat voor laden als het zonnetje volop schijnt:
StartCurrent=-10A ImportCurrent=10A

Of je wil alleen op zon laden:
StartCurrent=-14A ImportCurrenr=0A

(Voorbeeld bij 16A solar installatie).

[ Voor 23% gewijzigd door dingo35 op 25-01-2024 18:47 ]

• mjvdzwet
  • Niet online
dingo35 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:39:
Je uitleg voor Startcurrent is correct.

Importcurrent is de maximale stroom die uit het net mag worden onttrokken; als dit overschreden wordt, omdat terugregelen niet langer lukt omdat dan Mincurrent overschreden wordt, gaat de solar stop timer lopen; als mainscurrent onder importcurrent komt wordt de timer gestopt. Als de timer afloopt wordt het laden gestopt en toont het display "Waiting for Solar" oid.

Het is dus onzinnig om StartCurrent op -4A te zetten, en ImportCurrent op 2A, want dat betekent dat je pas bij een teruglevering van 4A gaat laden, maar dan ga je onmiddellijk de ontbrekende 2A uit het net trekken, en bij het minste of geringste wolkje gaat je timer lopen; je krijgt dan heel agressief start/stop gedrag.

Dus altijd flinke marge houden tussen StartCurrent + MinCurrent en ImportCurrent!

EDIT: Je wens om bij 4A teruglevering te starten, maar nooit meer dan 2A te importeren, is niet handig. Beetje normale EV laadt op 16A, en verbruikt 1A om wakker te zijn/blijven.

Dus of je gaat voor laden als het zonnetje volop schijnt:
StartCurrent=-10A ImportCurrent=10A

Of je wil alleen op zon laden:
StartCurrent=-14A ImportCurrenr=0A

(Voorbeeld bij 16A solar installatie).
Ik heb net met RC0 geprobeerd om jouw voorbeeld in te stellen van alleen op zon.
Dus start op -14 en import op 0... echter door de fix genoemd in de release notes springt import dan automatisch naar 20. Dus 14+6 (min current). Dit snap ik nu dus niet 8)7

Hoe werkt de solar regeling nu? In mijn idee was het zo dat de SmartEVSE de teruglever stroom op 0 probeert te houden.
Mijn Tesla kan 32A laden op 1 fase (staat als maxcurrent ingesteld in de SmartEVSE), mijn zonnepanelen kunnen max 20A leveren.
Dus stel de woning trekt 1A, er is 20A aan zonnestroom, dan laad de SmartEVSE met 19A.

Is er te weinig zonnestroom dan mag de mains oplopen tot de import current, dan gaat de timer lopen, is deze 0 dan stopt het laden totdat er meer wordt teruggeleverd dan de start current.

Neem aan dat het zo werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door mjvdzwet op 25-01-2024 20:18 ]

• dingo35
mjvdzwet schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:56:
[...]

Ik heb net met RC0 geprobeerd om jouw voorbeeld in te stellen van alleen op zon.
Dus start op -14 en import op 0... echter door de fix genoemd in de release notes springt import dan automatisch naar 20. Dus 14+6 (min current). Dit snap ik nu dus niet 8)7
Dat zou zo maar een bug kunnen zijn, thx!
Hoe werkt de solar regeling nu? In mijn idee was het zo dat de SmartEVSE de teruglever stroom op 0 probeert te houden.
Mijn Tesla kan 32A laden op 1 fase (staat als maxcurrent ingesteld in de SmartEVSE), mijn zonnepanelen kunnen max 20A leveren.
Dus stel de woning trekt 1A, er is 20A aan zonnestroom, dan laad de SmartEVSE met 19A.

Is er te weinig zonnestroom dan mag de mains oplopen tot de import current, dan gaat de timer lopen, is deze 0 dan stopt het laden totdat er meer wordt teruggeleverd dan de start current.

Neem aan dat het zo werkt.
Nee hij gaat importeren tot aan importcurrent.

Dus als jij StartCurrent = -14A zet, en ImportCurrent op 2A, dan gaat hij laden zodra je 14A teruglevert, en wel met 14+2=16A.
Stel je panelen gaan opeens van 14A naar 16A, dan gaat je EV met 18A laden.

Stel er gaat een verbruiker aan van 10A, dan met 16A zonnestroom, dan lever je nog 6A en laadt je EV met 6+2A.

Eea wordt nog gecompliceerd door het aantal fasen waarover je laadt, ik ga hier maar even uit van 1 fase.

• mjvdzwet
  • Niet online
dingo35 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 01:32:
[...]
Dat zou zo maar een bug kunnen zijn, thx!

[...]
Ik heb even getest, maar de import waarde wordt aangepast als je het instelt in het menu en ook met de home assistant koppeling.

• dingo35
Fixed.

• mjvdzwet
  • Niet online
Super!

Staat er nog een buildt gepland, dan ga ik hem weer testen ;)

• dingo35
Ik ga niet voor elke commit een nieuwe release uitbrengen, maar hier heb je een versie om te testen:
https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/7

Merk op dat je met het feed_mains.sh script (in de test directory) je eenvoudig mainsmeter waarden kunt simuleren, als je je MainsMeter op API zet.
LET OP: Dan loop je uiteraard wel het risico dat je je hoofdzekering opblaast, als je verkeerde waardes simuleert...... !!! Zoals altijd, tinkering at your own risk !!!!

Dus eigenlijk alleen experimenteren als je alleen thuis bent, winterjas aan en warmtepomp uit, zodat niemand grote verbruikers kan inschakelen ....

• mjvdzwet
  • Niet online
dingo35 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:06:
Ik ga niet voor elke commit een nieuwe release uitbrengen, maar hier heb je een versie om te testen:

Merk op dat je met het feed_mains.sh script (in de test directory) je eenvoudig mainsmeter waarden kunt simuleren, als je je MainsMeter op API zet.
LET OP: Dan loop je uiteraard wel het risico dat je je hoofdzekering opblaast, als je verkeerde waardes simuleert...... !!! Zoals altijd, tinkering at your own risk !!!!

Dus eigenlijk alleen experimenteren als je alleen thuis bent, winterjas aan en warmtepomp uit, zodat niemand grote verbruikers kan inschakelen ....
Heb de firmware er op staan, instel bug is gefixed.

Zal morgen even testen. Heb een eigen domotica systeem en kan makkelijk andere waarden injecteren.

Daarnaast zit in mijn stroommeter bij mijn SmartEVSE ook een relais wat ik via Zigbee kan uitgooien. Deze monitored of de P1 meter, als deze meer dan 15 seconden 40A of meer voor zijn kiezen krijgt gooit hij hem eruit.
Extra beveiliging... sinds ik een smelt hoofdzekering heb.

• mjvdzwet
  • Niet online
dingo35 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:06:

Ik ben toch even gaan testen... maar er lijkt toch iets mis te gaan met solar charging.
Ik heb de start current op -7A gezet, de import current op 0.
In de test levert de P1 meter nu -8A, dus meer dan de start current... echter blijft het systeem op "charging stopped - waiting for solar" staan.

Ik had verwacht dat hij nu met 8A zou gaan laden.
Wat mis ik in mijn idee?

Zelfs als de start current 0 is en de import current 0 is blijft hij op "charging stopped - waiting for solar" staan.

Het lijkt er op dat als hij al op Solar staat en je past de waarden aan dat ze dan niet worden gebruikt tot je wisselt tussen bv normal en solar.

Dat is het niet... het werkt wispelturig lijkt het.

[ Voor 12% gewijzigd door mjvdzwet op 26-01-2024 17:12 ]

• dingo35
Ik ben nog volop bezig om automatische test-scenario's te schrijven, en deze zit er nog niet in, dus het zou zo maar kunnen dat dit niet goed werkt. Ik heb de indruk dat vrijwel niemand Solar mode gebruikt, misschien omdat we de salderingsregeling nog hebben?

Maar staat buiten kijf dat dit van de zomer veel (meer) gebruikt gaat worden, ik neem deze potentiële bug nog niet onderhanden, maar ga verder werken aan het automatisch testen; dan komt hij vanzelf boven water...

• mjvdzwet
  • Niet online
dingo35 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:53:
Ik ben nog volop bezig om automatische test-scenario's te schrijven, en deze zit er nog niet in, dus het zou zo maar kunnen dat dit niet goed werkt. Ik heb de indruk dat vrijwel niemand Solar mode gebruikt, misschien omdat we de salderingsregeling nog hebben?

Maar staat buiten kijf dat dit van de zomer veel (meer) gebruikt gaat worden, ik neem deze potentiële bug nog niet onderhanden, maar ga verder werken aan het automatisch testen; dan komt hij vanzelf boven water...
Helemaal prima om de focus op automatisch testen te leggen.

Ook voor mij wordt solar mode pas vanaf april interessant.

Een feature zou het instellen van de MaxCurrent via de API kunnen zijn.
Dan kan je zelf een redelijk veilige solar mode bouwen.

De charge current override vind ik spannend... of houdt die wel rekening met de MaxCurrent?

• dingo35
MaxCurrent is nu net de een van de weinige parameters die je eenmalig, naar de waardes (max stroom laadkabel en afzekering van de groep) van je installatie instelt, en daarna nooit meer wijzigt. In zowel Normal, Smart als Solar wordt die bewaakt. Override is daaraan ondergeschikt.

[ Voor 6% gewijzigd door dingo35 op 26-01-2024 19:27 ]

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-11 17:13
mjvdzwet schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:58:
[...]

Ik ben toch even gaan testen... maar er lijkt toch iets mis te gaan met solar charging.
Ik heb de start current op -7A gezet, de import current op 0.
In de test levert de P1 meter nu -8A, dus meer dan de start current... echter blijft het systeem op "charging stopped - waiting for solar" staan.

Ik had verwacht dat hij nu met 8A zou gaan laden.
Wat mis ik in mijn idee?

Zelfs als de start current 0 is en de import current 0 is blijft hij op "charging stopped - waiting for solar" staan.

Het lijkt er op dat als hij al op Solar staat en je past de waarden aan dat ze dan niet worden gebruikt tot je wisselt tussen bv normal en solar.

Dat is het niet... het werkt wispelturig lijkt het.
Had "Waiting for solar" niet een bepaalde tijd nodig voordat hij inschakelt? Om "pendelen" te voorkomen?

Weet niet of je die timeout afgewacht hebt?

Sometimes you need to plan for coincidence

• mjvdzwet
  • Niet online
Hmmbob schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 09:24:
[...]

Had "Waiting for solar" niet een bepaalde tijd nodig voordat hij inschakelt? Om "pendelen" te voorkomen?

Weet niet of je die timeout afgewacht hebt?
Kan vandaag nogmaals testen met 1 minuut, maar had begrepen dat de timeout alleen voor afschakelen geldt en niet voor inschakelen.

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Ik ben aan het laatste stuk toe van de zelfbouw lader... De laadkabel.

Waar vind ik een goede goedkope vaste laadkabel? Is rond de €180 goedkoop of zijn er nog goedkopere te vinden? Ik heb 4 meter nodig...

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op marktplaats kan je ze voor €50 tot €100 vinden, sommige zelfs nieuw. Zoeken op "laadkabel open eind"

• mjvdzwet
  • Niet online
Swerfer schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:03:

Waar vind ik een goede goedkope vaste laadkabel? Is rond de €180 goedkoop of zijn er nog goedkopere te vinden? Ik heb 4 meter nodig...
Welk merk auto?
Mocht je een Tesla hebben dan kan een oude Gen2 3 fase mobiele lader een idee zijn.

Heb ik zelf ook gedaan, dan die kabel gebruiken en 3.3 volt op de licht blauwe draad en de andere (paars) is de pilot draad.

Dan kan je de laadklep opnenen en kabel ontgrendelen met de knop op de stekker.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-11 17:13

De mijne komt van EvChargeKing. €149 voor 4m type2 3fase 16A, en 165€ voor de 3 fase 32A variant.

https://www.evchargeking....cable-pigtail-3-phase-16a

[ Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 27-01-2024 15:32 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

mjvdzwet schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:27:
[...]

Welk merk auto?
Mocht je een Tesla hebben dan kan een oude Gen2 3 fase mobiele lader een idee zijn.

Heb ik zelf ook gedaan, dan die kabel gebruiken en 3.3 volt op de licht blauwe draad en de andere (paars) is de pilot draad.

Dan kan je de laadklep opnenen en kabel ontgrendelen met de knop op de stekker.
Het wordt een Volvo EX30. Ik heb deze nog niet, ik heb nu nog een Nissan Leaf die ik op 1 fase laad met 32A (speciale lader die van 2 fasen 1 fase maakt met 32A).

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:12

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Ik heb zelf een krulsnoer genomen, kun je overwegen.
"Type 2 Spiraal laadkabel, 3 fase - 16A - lengte 5 meter met stekker
autozijde - geen - open kabeleinden"

Ik heb toen € 189 betaald bij EV Europe.

Foto van mijn laadpaal is hier ook ergens te vinden. rene037 in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"
denk ik

[ Voor 11% gewijzigd door rene037 op 27-01-2024 16:24 ]

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-11 20:32
Ik zie vaak ISKRA CONTACTOR 32A 4POLEN 230V relais voorbij komen die mee te bestellen is bij Stegen.

Is die een beetje stil ? Er komen straks dan 2 stuks in mijn meterkast en ik ben nogal gevoelig voor geluidjes. Ik weet dat de Gacia in mijn huidige installatie een behoorlijke brom geeft. Ook een behoorlijke kloink bij in en uitschakelen trouwens.

• mjvdzwet
  • Niet online
jjonkie schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:35:
Ik zie vaak ISKRA CONTACTOR 32A 4POLEN 230V relais voorbij komen die mee te bestellen is bij Stegen.

Is die een beetje stil ? Er komen straks dan 2 stuks in mijn meterkast en ik ben nogal gevoelig voor geluidjes. Ik weet dat de Gacia in mijn huidige installatie een behoorlijke brom geeft. Ook een behoorlijke kloink bij in en uitschakelen trouwens.
Bromt niet, ook niet bij 32A... geeft wel een flinke "kloink" ;)

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-11 20:32
Ja die kloink hoor je wel inderdaad. Ik heb dan wel eentje voor max 63a dus zal een wat zwaardere zijn. Hangt nu aan de buitenmuur van de garage en we slapen aan de andere kant van het huis maar dan nog hoor je dat ding schakelen.

• mjvdzwet
  • Niet online
jjonkie schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:52:
Ja die kloink hoor je wel inderdaad. Ik heb dan wel eentje voor max 63a dus zal een wat zwaardere zijn. Hangt nu aan de buitenmuur van de garage en we slapen aan de andere kant van het huis maar dan nog hoor je dat ding schakelen.
Ik heb ook het probleem dat de muur het geluid versterkt.

Zit aan rubbers tussen de schroeven van de kast of de din rail te denken.

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

rene037 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:21:
[...]

Ik heb zelf een krulsnoer genomen, kun je overwegen.
"Type 2 Spiraal laadkabel, 3 fase - 16A - lengte 5 meter met stekker
autozijde - geen - open kabeleinden"

Ik heb toen € 189 betaald bij EV Europe.

Foto van mijn laadpaal is hier ook ergens te vinden. rene037 in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"
denk ik
Ik kan geen krulsnoer gebruiken in mijn situatie, maar bedankt.

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Plaatjes van mijn meterkast met ingebouwde 'laadpaal':

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cu0_IGucwa7yhLGjwgY3I76e4ZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MPADHCUnPHkhCO2tp8QqN5Qh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VukaSex5OprZWcAEbiK9iraoHKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z2mRAnkyTRHhUxydkRbFKfFI.jpg?f=fotoalbum_large

• Jazsie
Zie ik het goed dat jouw laadpaal niet op een eigen ALS zit?

• rvdgaag
Jazsie schreef op zondag 28 januari 2024 @ 00:32:
Zie ik het goed dat jouw laadpaal niet op een eigen ALS zit?
Nee zo te zien niet, maar wat een verschrikkelijke hobby-bob groepenkast, gruwel

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:19

timovd

Voorsprong door techniek

Je hebt niet eens een ALS nodig, aangezien hier een RC-sensor al om de aders zit. Een extra kan geen kwaad, maar dan moet je m niet delen met de andere (kracht)groepen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

timovd schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:24:
Je hebt niet eens een ALS nodig, aangezien hier een RC-sensor al om de aders zit. Een extra kan geen kwaad, maar dan moet je m niet delen met de andere (kracht)groepen.
De RC-sensor is in eerste instantie bedoeld voor DC-aardlek, maar inderdaad pakt hij AC mee. Wat is er mis met 3 krachtgroepen op 1 ALS?

@rvdgaag: Ik moet een keer alles netjes aansluiten zodat het niet zo rommelig oogt. Vooral bij de Shelly was het proppen, maar voordat ik het EV-gedeelte had, had ik veel meer ruimte. De Shelly gaat straks weg. Deze meet nu mijn kookplaat. Als die aan gaat, zet ik mijn huidige domme EV-lader uit...

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:19

timovd

Voorsprong door techniek

@Swerfer ik zou dan de kamrail (nu 2x 4p) vervangen voor een 3x4p en de automaat voor de laadpaal tussen de HS en de ALS zetten. Past de kamrail niet onder de ALS?
Wat doet die lasklem (Wago 221) in de groepenkast?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• rvdgaag
*edit** commentaar zelf verwijderd, niet goed gekeken :-)

[ Voor 89% gewijzigd door rvdgaag op 28-01-2024 10:03 ]

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

timovd schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:55:
@Swerfer ik zou dan de kamrail (nu 2x 4p) vervangen voor een 3x4p en de automaat voor de laadpaal tussen de HS en de ALS zetten. Past de kamrail niet onder de ALS?
Wat doet die lasklem (Wago 221) in de groepenkast?
Dat is een mogelijkheid.

De lasklem was nodig omdat ik net een paar centimeter te kort kwam. Dat is de CP-lijn naar de laadkabel. Die komt ook uit de grondkabel. De grondkabel is 5-polig en de 5e pool gebruik ik dus voor de CP.

• Jazsie
Swerfer schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:47:
[...]

De RC-sensor is in eerste instantie bedoeld voor DC-aardlek, maar inderdaad pakt hij AC mee. Wat is er mis met 3 krachtgroepen op 1 ALS?
Is niets mis mee echter mag dit niet bij een laadpaal, deze moet echter een eigen ALS.
Daarnaast staat zelfs in de handleiding van de SmartEVSE dat deze ook achter een ALS moet.
Swerfer schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:47:
@rvdgaag: Ik moet een keer alles netjes aansluiten zodat het niet zo rommelig oogt. Vooral bij de Shelly was het proppen, maar voordat ik het EV-gedeelte had, had ik veel meer ruimte. De Shelly gaat straks weg. Deze meet nu mijn kookplaat. Als die aan gaat, zet ik mijn huidige domme EV-lader uit...
Er klopt wel meer dingen niet dan enkel wat rommelig:
- Laadpaal niet op eigen ALS.
- Geen "aansluitdraad" (H07V2-K oid) gebruikt.
- Komen twee draden samen in een aansluitklem zonder gebruik van -twin- aderhulzen.
- Losse lasklem.
- De kabel tussen SmartEVSE en rijgklem lijkt kleiner dan 2,5mm2.

Succes met het verbeteren van je meterkast :+.

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Jazsie schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:23:
[...]

Is niets mis mee echter mag dit niet bij een laadpaal, deze moet echter een eigen ALS.
Daarnaast staat zelfs in de handleiding van de SmartEVSE dat deze ook achter een ALS moet.

[...]

Er klopt wel meer dingen niet dan enkel wat rommelig:
- Laadpaal niet op eigen ALS.
- Geen "aansluitdraad" (H07V2-K oid) gebruikt.
- Komen twee draden samen in een aansluitklem zonder gebruik van -twin- aderhulzen.
- Losse lasklem.
- De kabel tussen SmartEVSE en rijgklem lijkt kleiner dan 2,5mm2.

Succes met het verbeteren van je meterkast :+.
Die aansluitdraden in de meterkast moeten dus nog vervangen worden door 90 graden types. De 2 draden in een aansluitklem gaan ergens volgende week weg want dan is de Shelly niet meer nodig. De losse lasklem is de CP-signaalkabel. Niet netjes, moet ik nog omzetten in een rijgklem. De kabel tussen SmartEVSE en rijgklem is 2,5mm2. De rest is 4mm2. Alleen de aarde in de rijklemmen moet nog naar 4mm2 toe...

Ik heb een RCM, in principe hoef ik dan geeneens een ALS te hebben. Ik mag niet met 3x16A laden in verband met de gelijktijdigheidsfactor van 1, dus dat heb ik in de SmartEVSE aangepast naar 13A.

Maar je hebt helemaal gelijk. Er moet nog een hoop aangepast worden.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Swerfer schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:05:
[...]

Ik heb een RCM, in principe hoef ik dan geeneens een ALS te hebben. Ik mag niet met 3x16A laden in verband met de gelijktijdigheidsfactor van 1, dus dat heb ik in de SmartEVSE aangepast naar 13A.
Correctie: je hoeft geen ALS type B te hebben. Een ALS is ALTIJD verplicht, en mag alleen maar voor de laadpaal zijn.

Het is je al een paar keer verteld.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-10 11:21
Als je 40 of 60/80 whatever RFID's wilt kunnen stockeren, volstaat het dan om volgend stukje code aan te passen van 120 naar 240 / 360 / 480?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czOEOlvCoVxDsPxqDDz_XJ9kldo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GzZe9TUw56nEnPb1EPs3Y5nK.png?f=fotoalbum_large

https://github.com/serkri...VSE-3/src/OneWire.cpp#L36

• mjvdzwet
  • Niet online
fluppie007 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:42:
Als je 40 of 60/80 whatever RFID's wilt kunnen stockeren, volstaat het dan om volgend stukje code aan te passen van 120 naar 240 / 360 / 480?

[Afbeelding]

https://github.com/serkri...VSE-3/src/OneWire.cpp#L36
Ik weet niet of er genoeg flash storage is in de ESP die gebruikt is.
Pagina: 1 ... 51 ... 90 Laatste