Dag Abio80 ,
Vergelijken loont altijd en blijft finaal een persoonlijke keuze.
De afstand is momenteel onderhevig aan de huidige lage temperaturen!
Gemiddeld haal je 345 km en zomer/stad tot 400 KM.
In alle tests geven ze wel aan dat op de autostrade in de winter ruim 200 km logischer is wat afstand betreft.
In verhouding ga je dat bij elk merk als typisch EV rijden ervaren denk ik.
Laatste test gaf me 135 KM testrit / 115 KM/U / 52% rest bij volle 100 % /start bij 7C°
Donderdagvoormiddag doe ik de terugrit bij koudere C°
De achterlichten zijn een vervanging onder garantie.
Liever dit dan vroegtijdig verschijnen van de voorkant van de grootlichten.
Ik bedoel , hier op een forum ga je op bepaald moment meer opsommingen vinden van enkele ontdekte negatieve punten.
Vaak een tegengewicht van het verkoopsverhaaltje van de dealer.
Daar moet je wel een beetje doorlezen.
Elke forumdraad met technische inzichten zullen hopelijk hun min punten aanduiden en bespreken.
Reset na herladen.
Als je de gebruiksaanwijzing van de auto download op de nieuwe FB pagina zie je dat er veel details zijn die Ssangyong duidelijk omschrijft.
Het is de fout van mijn dealer dat ik de laatste tijd behoorlijk wat problemen ondervond als ik nu merk dat het probleem begon toen ik aan mijn sleutelbos (transponder auto) twee extra afstandsbedieningen toevoegde.
Ook dit zou ik waarschijnlijk met elke andere wagen hebben gehad want iedere auto kan je vandaag van op afstand in gang zetten.
De interferenties tussen die toestelletjes veroorzaken problemen.
Staat feitelijk los van het merk.
Hogere onderhoudskosten:
7 jaar garantie meetellen/ gratis complete bijstand binnen en buitenland ...
Ok, veel Chineze merken of EV zullen vermoedelijk vergelijkbare voordelen toevoegen.
Ik vervang mijn achterlichten bij jaarlijks onderhoud dus tot 2030 en tegen dan kan elk merk wel vergelijkbaar probleem krijgen.
Het aangehaalde moersleutel probleem.
Het is een erg waardevolle tip om een auto vol elektronica te kunnen resetten op 5 à 10 minuten.
Bekijk het zo dat je zeker te weten komt bij uw definitieve aankoopkeuze merk dat je ook weet hoe je die wagen zelf een reset kan geven.
Het is ook over de merken heen dat dit voornamelijk een VAB bijstand kan vermijden en de wachttijd loopt boven de twee uur op.
De 12 V batterij is deels omschreven door Feeme.
Fout gebruik van de wagen (te weinig ritten ) kan bij elke andere auto vergelijkbare platte batterijen geven. Voor elke 12V batterij geldt dat de wijze van opladen moet werken.
Een EV wagen is voor elke constructeur een stevige uitdaging.
Ik merk vandaag dat de dealer technisch nog stevig bijgespijkerd mag worden.
Het unieke voor Ss is dat ze de wagen voor fossiele brandstof omvormde tot een EV.
Een uniek punt waardoor je al veel gekende technologie meepakt.
De meeste spelers ontwikkelen een geheel nieuwe wagen en die krijgt ook kinderziektes.
De sterke punten die ik momenteel ervaar zijn:
De warmte die door de warmtepomp erg snel in de wagen verdeeld wordt .
De zetel en stuurverwarming die erg goed werken en snel kunnen verminderd/uitgezet worden.
Geen problemen met dampvorming aan binnenkant wagen (BYD probleem !!)
Het idee dat deze wagen een caravan of stevige trekker kan torsen tot 1500 kg (geremd)
Ik ga dit later dit jaar laten plaatsen maar op NL testfilmpjes zie je zelfstandige mannen die deze combinatie als trekpaard gebruiken met grote tevredenheid.
Het feit dat Ssangyong ook een NL versie gebruiksaanwijziging heeft van ruim 400 pagina's is echt geniaal.
Het geeft vaak aan dat ze 95 % van de te voorziene problemen al kunnen uitleggen door hun eigen ervaring.
Als de dealer deze PDF niet doorgeeft is dat een spijtig euvel.
Ik merk dat ik verdedigende post opstel maar ik blijf zelfs met de enkele problemen die ik onlangs ervaarde erg positief.
Vaak is er voor een (nieuw) probleem een oplossing.
Goddank dat er dan forum en FB zijn
Wat betreft de 10K kms en/of jaarlijks onderhoud.
EV wagens zijn heel stuk zwaarder.
Als je niet permanent regeneratief remt op de motor dan zie ik geen probleem dat ze die techniek elk jaar even nakijken.
Ik heb momenteel geen zicht hoeveel dit jaarlijks nazicht zal gaan kosten.
Ook daar even doorrekenen op bvb 10 jaar wat het verschil tussen merken uiteindelijk zal zijn.
Lijkt me bijzonder moeilijke oefening ivm wisselstukken etc.
Alle vloeistoffen (olie die uw batterij 400V altijd op juiste temperatuur houdt ) worden nagekeken.
Om de twee jaar nazicht lijkt me technisch eerder onlogisch maar past wel in de verkoopspraatjes.
Ik vergelijk dat met de autobanden.
EV rijden = hogere slijtage door het meergewicht van 3 à 400 kg.
Het wordt vaker aangehaald dat Ssangyong eerder te voorzichtig informeert en dat kan ik enkel beamen.
Succes bij uw finale keuze!