Het grote KGM / SsangYong Korando E motion topic

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karot9100
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01-09 17:34
Piddybull schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 02:23:
Ik dacht snelladen enkel nodig te hebben op vakantie maar als ik deze zaken lees ga ik op mijn beurt wel eens snelladen op de autostrade als test.
Karot, wat je vader betreft : de gewone problemen zijn vaak te wijten aan fout gebruik basissleutels.
Niks van metaal aan de sleutelhanger , zeker geen afstandsbedieningen en nooit eerst de zetelverwarming aanzetten of elke andere elektrische module alvorens hij aan het rijden gaat.
De lader voor de gsm zeker uitschakelen als deze echt niet gebruikt wordt en als dat wel het geval is pas nadat de auto gestart is.

Met deze zaken waar ik eerst tegen zondigde heb ik feitelijk geen problemen meer en ik heb nog nooit de batterij afgekoppeld.
Toch ook al rood stuurtje gehad ( geen stuurbekrachtiging) en enkele keren niet gewoon kunnen opstarten.

Batterij afkoppelen ,dan moeten er toch telkens weer radio en andere zaken op maat afgesteld worden ?
Ja radio moet opnieuw ingesteld worden idd.

Als hij niet meer startte, kan je dan starten met de sleutel tegen de startknop te duwen? Was zo bij mijn mazda als hij de sleutel niet herkende (batterij bijna plat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-08 11:56
Ja,
Met sleutel rechtstreeks tegen je aan knop en zou werken volgens gebruiksaanwijziging.
Er is ook nog de mogelijkheid om 10 sec op AAN te duwen.
Enkel in noodgevallen dus weet ik niet wat het verschil is tussen batterij off of dit ...

Mocht je de gebruiksaanwijziging nog niet hebben of andere zaken welkom op :

https://www.facebook.com/groups/korando.emotion.nl.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Voor de regelmatige batterij uitzetters met sleutel nr 10 is er eenvoudigere oplossing.
Op internet (bvb Amazon) is dit te koop :Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0n7AhNIhXj0ygYsbNjHjp6i12x0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/37gDs4o7MxI1x1B7EpgX7RPS.png?f=fotoalbum_large

LOL : te monteren naast de AAN starttoets ;-)

[ Voor 9% gewijzigd door Piddybull op 04-02-2024 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Bitumen is vanmorgen toegekomen.
2,5 mm bitumen en 0,1 alu
Op Amazon Duitsland stuk goedkoper ,zelfs incl verzendkost tov NL of BE site.
Direct ingevlogen.
Auto op 21°C voorverwarmd , koffer dicht en kleven maar ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVpO7DO8WqA4OS_eizz9Xt4VU38=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tuu3zYCeK5zQ3cPjMA5ymE5c.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1YPACp-7baS-ZXRErHbjMGMpr4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O6WlDa8byx9kglIpQO0aCiKT.png?f=user_large

Dit werkje zal nog enkele uren duren.
Liever traag met tussenposes want je zit een beetje als een sardine in een blikje te werken.
Vandaag ook de foam besteld nu ik zag hoeveel ruimte ik overhad.
Gekozen voor 10 mm, kan ik in wielkassen dubbel leggen als dat kan.
Bitumen 2,5 mm gehele koffer en kofferdeur waar kan en wielkassen 2 x 2,5 mm bovenop het al geplaatste van Ssangyong zelf.

Basisregel van dit alles is de constructeur volgen.
Waar zij al bitumen plaatsen dubbel en breder.
Het valt trouwens op dat Ssangyong er al behoorlijk wat bitumen in plaatst.
Net als de foam die ze al plaatsten aan enkele openingen zijkant.

[ Voor 44% gewijzigd door Piddybull op 05-02-2024 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Vandaag keken we de andere kant even uit. Omvormer 220 V mooi afgebleven.
Nu morgen nog wat afwerken kleine puntjes en dan foam aanbrengen.
Tot slot volgt er een nieuwe dB test op dezelfde route.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtGgFeJGyANuV755yYXllZ65mZU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rfFdxO2CNtowLCW0VO6looKe.png?f=fotoalbum_large

Bitumen project is vannamiddag afgelopen.
Ruim 8 uur arbeidsintensief kleven maar op zich leuk werkje als je het juiste resultaat er van inziet.
Ik had met 4M2 voldoende en had nog extra om onder de zitting achterbank geheel bij te plaatsen.
Ook daar had de constructeur al 3 plekken zelf voorzien dus het nut ervan is bij deze bewezen.
Constructeurs gaan er met erg dure meettechnieken naar kijken hoe ze zo goedkoop mogelijk toch al een aanvaardbaar geluidsniveau kunnen aanbieden.
Volgende stap dus de foam en alles hopelijk netjes teruggeplaatst voor zondag.
Valkuil nr 1 is teveel foam zodat het niet meer aansluit. gelukkig kan dit vrij precies aangepast worden ter plekke.

Vandaag al even gaan rijden met dit eerste werkje en het is net hetzelfde geluid als toen alle matten en eigen aansluitstukken er nog aanhingen. Nu met de naakte slak vind ik dit al een zeer bevredigend resultaat.
Ik hoop toch een 3 à 4 dB te kunnen verminderen in de gekende wetenschap dat je per 3 dB een halvering hebt van het geluid.

[ Voor 48% gewijzigd door Piddybull op 07-02-2024 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Belgisch probleem ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APS3FsNUqcXIDvOHxncvZwjcmm4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3E1L2SBiyWZCBStbv8lSOIIs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Piddybull op 07-02-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
dB meting geeft een degelijke -3,2 dB.

Waarom ik het werkje deed was omdat er geen vaste hoedenplank voorzien is in de Korando.
Na testrit blijkt het erg goed mee te vallen. Ik hoor geen geluid meer van de gehele achterkant.
Nu hoor ik andere geluiden.
Toch ga ik er niet verder mee aan de slag...denk ik ;-)
Het zou verslavend werken om telkens andere geluiden te gaan reduceren.

Bij lage snelheden hoor ik tegenliggers via de deur terwijl die toch goed (dubbel ) voorzien is van gummy.
Nu hoor ik wat geluid van uit de voorwielen.
Het was wel aan het regenen wat ook meer rolgeluid geeft.
Eventueel los ik dat ooit op door de voorwielen even los te maken en wielkast plastiek buitenkant los te maken en daar aan de bron ook nog wat bitumen te plaatsen.
De motivatie is er omdat ik het resultaat erg bevredigend vind aan de achterkant.

Toch besef ik dat zo'n testrit zonder enige radio of gesprek niet zo natuurgetrouw is.
Ik zet de radio meestal op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:07
Piddybull schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:44:
Toevallig reeds derde x dat ik deze ferme kabel bestel.
Ideaal om er tot 16 A op een veilige manier door te jagen.
Of de 10 A , het valt op dat elke laadkabel wel met de dikkere kabel geleverd wordt door de autoconstructeur zelf.
Er staat telkens bij vermeld dat je geen extra verlengsnoer mag gebruiken. Deze dus wel !

Natuurlijk moet thuis alles ook veilig op die 2,5 mm verder gaan met stopcontakten die afgezekerd zijn in de elekriciteitskast met 20A , verliesstroom etc ...
Je kan beter niet 16A laden op een Schuko wandcontactdoos maar beter overgaan op een CEE contactdoos. Die zijn daarvoor geschikt.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Veiligheidshalve heb je geheel gelijk.
Helaas mag je zo'n CEE contact niet aan een buitengevel hangen in België omdat er geen kinderbeveiliging op staat.
Ik heb dus toch het Schuko geval aan de muur gehangen.
Door de betere bedrading van 2,5 mm blijft het stopcontact wonderwel lauw ipv warm of heet.
24 - 26 °C vind ik best ok.
Waar ik de electriciteit aftap heb ik het rechtstreeks aan de binnenkomende 2,5 mm vastgehecht.
Ook daar maar 25 °C opgemeten na 4 uur aan 16 A opladen.

De lader VEVOR zelf gaat naar de 55 °C tijdens de werking op 16A, opmeting via de app.
Blijkbaar echt intern want als je hem aanraakt blijft het een lauwe doos.
Vermoedelijk is dat net wat de beruchte verliespost blijkt te zijn bij thuisladen dat via Duitse studies van 15 tot 25 % verlies kan geven...

[ Voor 136% gewijzigd door Piddybull op 09-02-2024 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:07
Ok dat verbaasd me. Dat ding is waterdicht, aanraakveilig, onmogelijke om verkeerd te steken. Is de facto standaard in Europa en daarbuiten op jachthavens en campings of all places, waar meestal veel kinderen zijn.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Wat je zegt klopt.
Ik had tussen 2000 en 2003 motorhome met die stekkers.
Ik ga dat nog eens opnieuw uitvlooien maar zou gaan tussen CEE en CE labeling & 3 of 5 pennen als ik me niet vergis.
Eens ik het teruggevonden heb plaats ik het hierbij.

Bij deze snel eerste details :

Wandcontactdoos combi - 5-Pen - 230/400V - 16A - CE keuring - Fluxon (ELEC-06265). * Nominale stroom = 16A * Nominale spanning = 230V / 400V * Type = stopcontact / 3P N aarde * Beschermingsgraad = IP44 * Wartel = M25 * 5 pen Let op niet geschikt voor recreatietereinen e.d., alleen voor professioneel gebruik!! Cee stekker, ook wel campingstekker genoemd. Maar welk CEE stekker heb ik nodig op een camping? In europa heb je de meestvoorkomende nodig, dit is de blauwe stekker. Dat kan zijn dat u een contra (vrouwtje)of stekker(mannetje) 3 polig nodig heeft. De stekker die in de stroomkast gaat is de stekker met de 3 pootjes aan de voorkant.( het mannetje) Deze kan u gebruiken bij uw camper, caravan, of tent. Als je een gewone goede kabelhaspel hebt met randaarder, hoef je alleen maar een verloop te hebben om uw campingplaats te kunnen voorzien van stroom. Kijk wel of uw haspel het stroom aankan dat u vraagt, dus of uw kabel dik genoeg is. Dit staat aan de voorkant van uw haspel. Hier staat vermeld wat hij aankan op ingrolde stand en bij een volledig uitgerolde stand. Houd dit ook aan om oververhitting te voorkomen.

Ik vermoed :
Rood verboden voor particulier gebruik.
Blauw : toegelaten & aanbevolen voor recreatief gebruik.

[ Voor 4% gewijzigd door Piddybull op 10-02-2024 00:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abio80
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23-06-2024
Ondertussen toch al wat met onze nieuwe wagen gereden, wat een genot om te rijden. Ik zal mijn benzinewagen ook wel iets meer laten rusten nu.

Tot nu toe heb ik nog geen enkele van de hier genoemde problemen ondervonden.

De enige minpuntjes vind ik het gebrek van de mogelijkheid om de auto voor te verwarmen/koelen (wisten we op voorhand, en met dit weer niet meer echt van toepassing) en de naar mijn gevoel te geringe opbergmogelijkheden in de middenconsole.

De banden zijn, zoals hier reeds werd aangehaald, ook van bedenkelijk niveau.

De aanvraag voor de premie is ook binnen, blijkbaar toch net iets meer aanvragen dan de "250" waar de minister over sprak...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
Na het inrijden van de eerste 1200 km merk ik met de Michelins nu pas dat er betere grip is om erg snel op te starten. Geheel in het begin was dat nog wat patineren op het veldwegje richting steenweg maar nu is dat beter geworden gezien de grip aanweziger is.

Fijn dat de problemen niet voor iedereen zijn.
Ik heb dus tijdens mijn werkje (geluidsisolatie) meerdere uren de verwarming laten draaien terwijl ik stil stond.
Het kan dus wel maar natuurlijk niet via een app waarmee ik mijn zoon pochend zie spelen met zijn hybride BMW van het werk.
Ik heb nog steeds het buikgevoel dat BYD meer problemen heeft met de wagen bij vriesweer op aangename temperatuur te krijgen.

De laatste weken hebben we ook vooral veel plezier aan de wagen beleefd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
Voor het Ssangyong archief !
Kan altijd nuttig zijn indien het zich voordoet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbFVJzQKsXa9fFTHnRYcMpuNe9A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AZ2WTJHRdzRgPCcnL3hW8jwA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Handig en veilig voor tegenligger !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/31BCeWnNKqoc2AeM3gn2GI52-t8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jSv0KOv8yH1FHdJMOQRUNxpK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Comfort !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwZDmSlhCEQIj-RETjovrj6pVQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LoOs5QspWN338GAaOT3qgd7f.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:26
"Terwijl de motor draait" :+
"Gebruik het niet langdurig in afgesloten ruimtes vanwege de uitlaatgassen " _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door LordSinclair op 20-02-2024 21:40 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Je bent tenminste bij de les ;-)

Sommige zaken werden inderdaad klakkeloos overgenomen van hun fossiele versie.
Al moet ik toegeven dat ik me al betrapt heb dat ik een tweede x de motor wil aanzetten omdat ik geen gevroem hoorde. Beginnersfoutje natuurlijk.

• Piddybull
Ssangyong geeft een internationale " PECH " verzekering voor de wagen en inzittenden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_AOkvx1QpffSiMCzFuju2avuik=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MQTeuQ4wntrCQGxeO09Y2PMB.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• electric knight
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 05-09 10:35
Een paar weken geleden ben ik op dit topic gestoten tijdens mijn zoektocht naar informatie over een Korando. Inmiddels de knoop doorgehakt en krijg ik eind deze week de nieuwe aanwinst geleverd. Het is de platinum uitvoering geworden.

Ik heb trouwens al eerder elektrisch gereden en wel met een Kia E-Niro, dus daardoor al wel bekend met elektrisch rijden.

Heb een 3-fase 22kW laadpaal thuis staan en aangezien de Korando als 2e auto gebruikt zal gaan worden is de 1-fase lader voor ons geen probleem. Althans dat is mijn verwachting.

Het best wel realistische rijbereik zal voor ons dagdagelijkse afstanden meer dan toereikend zijn.

Waarom de keuze voor een Korando? Tsja, die was voornamelijk functioneel. Je koopt een redelijk ruime wagen met een prima kofferbak. Ook vonden wij alles degelijk aanvoelen en konden we snel onze weg vinden tijdens de proefritten.

Verder is het trekgewicht van 1500kg ook mooi meegenomen. En dat het interieur ook nog gewoon op een traditioneel auto interieur lijkt met lekker veel druk- en draaiknoppen sprak ons ook wel aan.

De praktijk, en tijd, zal uit gaan wijzen of onze functionele keuze ook een goede keuze blijkt te zijn geweest.

Ik hou jullie op de hoogte en zal mijn ervaringen t.z.t. met jullie delen.

[ Voor 0% gewijzigd door electric knight op 26-02-2024 19:31 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siskos
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 14:03
Is er iemand die in de buurt komt van Diepenbeek-Belgie om eens samen te testen of er iets fout loopt met het laden van onze auto's?

Ik heb met SmartEVSE zelf een laadpaal gebouwd.
Hierbij merken we op dat de e-motion "hardnekking" blijft hangen op het eerste vermogen dat we geven.

Wordt er bv 6000 W aangeboden blijft deze aan 6000 W laden ook al vertelt iets later de laadpaal dat hij max tegen 4000 W mag laden.
Ook andersom, als we de laadsessie beginnen tegen 2000 W blijft hij altijd tegen 2000 W laden ook al vertelt de laadpaal dat hij tegen 6000w mag laden.

Volgens de garage is dit altijd zo bij electrische autos. Ik heb al samen met andere personen met andere merken van wagens getest en dit is niet het geval. Een elektrisch wagen moet volgens de specificaties van het laden de laadpaal volgen in wat hij aanbied.

Ik zou nu graag eens even testen met iemand die ook een e-motion heeft op onze laadpaal of dit probleem zich met ALLE e-motions voordoet of enkel met onze.
Je mag gerust je auto volladen thuis als je van iets verder moet komen, koffie en gebak wordt ook voorzien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• electric knight
Hier nog een test welke ik met jullie wil delen. Spoileralert: de korando komt hier best goed uit;

https://www.autoscout24.n...i-ioniq-5-het-leven-zuur/

[ Voor 11% gewijzigd door electric knight op 27-02-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• electric knight
Piddybull schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:58:
Minpunt is dat origineel banden geplaatst worden van Hankook of ander nog onbekender merk.
Deze hebben slechts een label C/B/70 dB
Ik liet vandaag nacalculatie goedkeuren tbv €325 voor Michelin banden met A/A/A label 68 dB

Dit voor 215/65R17 99H band
Ik snap je keuze wel, op papier is dit duidelijk een betere band dan de Nexen.Toch nog even een opmerking hierover i.v.m. mijn persoonlijke ervaring met nieuwe banden.

Een nieuwe band wordt tijdens het fabricageproces voorzien van een waslaag. Deze waslaag is bedoeld om de band makkelijk uit de mal te kunnen "lossen". Dit is goed om de band makkelijk uit de mal kunnen krijgen, maar de waslaag is echt een nadeel voor het gedrag van de band voor de eerste 200-300 km (of een beetje meer).

Dit is dan ook mijn vraag naar de anderen die de originele banden nog wel hebben vanaf nieuw en er inmiddels deze alreeds hebben "ingereden": hebben jullie een verbetering, van de Nexen banden, in het rijgedrag bemerkt na enige tijd ermee gereden te hebben?

[ Voor 5% gewijzigd door electric knight op 28-02-2024 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siskos
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 14:03
Ik heb inderdaad wel het gevoel dat de banden na een 500km gereden iets betere grip hebben.

Toen we de wagen net hadden leek het net alsof we "kale" banden erop hadden liggen, bij de minste regen / nat wegdek waren we burnouts aan het doen bij het vertrekken. Dit gedrag heb ik nu alvast niet meer gemerkt.

Naar de herfst toe gaan we toch eens zien voor all-season banden aangezien we met de sneeuw die gevallen was op het einde van het jaar een heel onveilig gevoel hadden met de wagen.

[ Voor 22% gewijzigd door siskos op 29-02-2024 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
Electric Knight,

Ik heb hetzelfde gevoel ook gemerkt bij de eerste ritten met de Michelin banden.
Het geluid dat de band effectief produceert laat ik in het midden.
Al zeker na mijn werkje ivm geluidsreductie.
Erg moeilijk om daar een eerlijk oordeel over te vellen.
Enkel vergelijkende tests zouden daar zekerheid over kunnen geven ivm remafstand etc.
Soms is de goede dB waarde ten voordele voor de wandelaar die ik voorbij rijd , soms voor mij zelf.
Om te rijden in de regen leg ik graag het beste op wat de markt kan aanbieden.
Het echte raakvlak is tenslotte 4 x een postkaart.
Ik hoop er enkele kms meer actieradius mee te verkrijgen maar ook zinloos om dat te verkondigen of uit te rekenen.

Belangrijk is ook na te gaan of de banden voorzien zijn voor de zwaardere SUV EV .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Feeme
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 05-03 08:30
gorgeous car

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQCHmqOIWlNxQpVA4kuzJTCfao4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uiPBFZQSAdbQbeUgvq8PeSO7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Gisteren heb ik aan de voorzijde binnenkant de tapijtjes even weggehaald en enkele onderdelen tot ik de carosserie zag.
Daar bevinden zich opnieuw enkele kleine bitumen plaatjes " af fabriek " om de rolgeluiden te reduceren.
Met de rest van het werk van de achterkant wielkasten heb ik waar mogelijk aan de wielkasten vooraan wat bijkomende geluidsisolatie geplaatst. De tapijten die er bijkomend onderaan vastzitten laten zich wel niet gemakkelijk wegschuiven.
Aan de bestuurderszijde liet ik de motorkap opening wel ongemoeid.

Vandaag testritje op nat wegdek en dan besluiten of ik de wielkassen vooraan vanaf de buitenkant nog ga isoleren. Dit zou beter resultaat geven omdat het rechtstreekser aan de bron van het geluid is!
Voordeel dat ik ontdekte is dat dit wielkast blijkbaar in twee delen is vastgezet met schroeven.
Blijkbaar zal het dus lukken om dit te doen zonder de wielen zelf te moeten weghalen.

Waarom ga ik verder met isoleren?

Het viel enkele personen op dat er van vanachter echt geen geluid meer komt.
Ik isoleerde tot geheel onder de passagierszetelbank alles. (18 kg aan materiaal )
Elk geluid (gewone weg/autostrade ) komt nu van vanvoor.

Op zich zijn de wielkassen vooraan veel makkelijker te behandelen met minder producten.

Deuren zal ik nooit behandelen.
Iets wat je erg vaak op het internet ziet bij de geluids en muziek freaks.
Bij mij draait het enkel om de rolgeluiden.

En na ruim een maand mijn oren naar voor en achter plaatsen kan ik echt zeggen dat het wel degelijk groot verschil maakt.
Gezien het een SUV is zal er natuurlijk altijd extra geluid blijven maar het windgeruis daarvan is een geheel ander soort geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
Opnieuw behoorlijk resultaat geboekt.

Ik zet de werken buitenkant wielen enkele maanden in de koelkast.
De typische rolgeluiden vooraan zijn echt voldoende verdwenen.
Ik had restjes om zo'n 60 % met bitumen 2,5 mm te voorzien.
Ditmaal kleefde ik geen extra laag op wat de fabriek al voorzag.
Van de geluidsisolerende mousse ( 20 mm) had ik meer dan voldoende om zelfs de onderdelen die ik moest losmaken geheel te voorzien langs de binnenkant.
Dit was ook nuttig omdat ze af fabriek al wat witte mousse hadden voorzien.

Zoals geweten besparen constructeurs door computermatig uitgetest met vrij duur meetapparatuur enkel op de meest cruciale plaatsen isolatie te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• electric knight
Gisteren de nieuwe Korando opgehaald en inmiddels de eerste "tank"leeggereden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XzlnzU5SU6kb1f-459zozZQhbRs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ccc7D6TKtWdEAvOzydF0LWNi.png?f=fotoalbum_large

Natuurlijk hebben we twee proefritten gemaakt, maar daarin leer je de auto natuurlijk niet echt kennen. Je krijgt echter wel een indruk ervan.

Eerste bevindingen: fijn rijdende wagen met een heel volwassen rijkarakter.

Waar ik de Ssangyong engineers een compliment voor moet geven is voor de rijhulpsystemen. Deze werken bijzonder fijn en geleidelijk/vloeiend. We hebben hiervoor een Kia E-niro gehad (MY20) en daar hadden de systemen een heel abrupt karakter, zowel voor het remmen en optrekken als de rijbaan assistent, die voelde je echt in je polsen. Bij de Korando is het echt heel prettig.Dus voor nu zijn we blij met onze aankoop.

De komende tijd gaan we hem vooral gebruiken, dus ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
Veel rijplezier gewenst !
Op deze wijze mooiste zicht van de wagen.
Ik liet me zelfs enkel door de garagiste rondrijden.
Terwijl keek en lette ik op de details.
Uitzonderlijk volgens haar want meestal wil natuurlijk ieder normaal mens zelf aan het stuur.
Hier staat er 1550 km op de teller en steeds gelukkiger na enkele zaken die wat misliepen.

Veel details daarover op het NL/BE forum op FB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• electric knight
Vandaag eventjes een paar spatlappen (mudflaps) gemonteerd. Deze zorgen ervoor dat wanneer je over vieze wegen rijd, de onderkant van de wagen niet zo vuil wordt.

Zo is het origineel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1awDIcyc1Gsv6vxcieki2FIU-Fc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9zewtArvORVUcLjx8iwqEg1L.jpg?f=fotoalbum_large

Moet zeggen dat de pasvorm bijzonder goed is en de gaten precies overeenkomen, dus zonder enig moeite te monteren. De zwarte kunststof ziet er op de foto iets anders uit, maar dit komt door het zonlicht. In real life ziet je geen verschil.

En zo ziet het er nu uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJDAL3jmLAWKXA2-nA2HkKCFPoE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6YXEROqY2BEylyx2z25JOgcs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door electric knight op 07-03-2024 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
Met het nodige gereedschap erbij op de foto ( 2 ) inderdaad des te gemakkelijker om in te schatten hoe eenvoudig dit lijkt ;-)

Van reeds geziene ingrepen stel ik me zelf telkens de vraag waarom de constructeur dit niet standaard voorzag.
Niet kritisch bedoeld naar de doe het zelvers hoor !

Hier ben je al de tweede met die spatlappen.
Is dat enkel wielen achteraan ?

Zelf had ik niet beginnen verbouwen als de geluidsoverdacht nog wat beter was geweest maar elke constructeur worstelt met hoeveelheid bitumen in verhouding met gewicht en prijs.

Op de FB pagina ook mooi ontwerp van dashcam voor en achter door FB pagina opstarter.

Feitelijk hadden al deze ingrepen standaard gemogen maar dan hadden we zelf niks meer te doen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• electric knight
Piddybull schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:45:
Met het nodige gereedschap erbij op de foto ( 2 ) inderdaad des te gemakkelijker om in te schatten hoe eenvoudig dit lijkt ;-)

Van reeds geziene ingrepen stel ik me zelf telkens de vraag waarom de constructeur dit niet standaard voorzag.
Niet kritisch bedoeld naar de doe het zelvers hoor !

Hier ben je al de tweede met die spatlappen.
Is dat enkel wielen achteraan ?
Ben het zeker met je eens dat de constructeurs ietsjes verder hadden kunnen gaan hiermee. Dit geldt voor zowel de acoustische maatregelen als deze spatflappen.

Ik heb de flappen voor zowel de voor- als achterwielen gemonteerd 8) De klus was redelijk eenvoudig uit te voeren en met zeer beperkt gereedschap (zoals de foto laat zien). Ik heb ze trouwens via ome Ali besteld, kosten waren slechts 20 euro (incl. verzending).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• electric knight
Ik heb nog een voorbereidende maatregel getroffen waarvan ik hoop dat ik hem nooit nodig heb ;)

Vanuit mijn vorige ervaring met een lege 12 V accu met onze Kia E-niro heb ik een 98800 mAh powerbank aangeschaft. Dit is een voorzorgmaatregel voor als ik een keer met een lege 12V accu mocht staan, we snel weer op pad kunnen m.b.v. de powerbank. Deze voorzorgmaatregel kan een hoop ergernis schelen.

Zoals al eerder gezegd gebruiken we de Korando als 2e wagen en kan deze best wat langer stilstaan. Fijn om te weten dat we deze dan kunnen "spring-starten" (vrije vertaling van jump-starten :+ ).

Jammer dat het koffertje waar deze inzit net niet onder de voorstoelen past. Ik heb hem nu in de kofferbak liggen, maar dat betekent wel dat ik wat capriolen uit moet halen om erbij te komen als de 12V accu leeg is. So be it.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1CQkaJ4xovnPS8TDrwA5GcxAus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mTDxosvrTztgre2PHS636TAJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zal periodiek checken hoe lang de autonomie tijd is van de powerbank. Ik verwacht toch wel dat ik deze periodiek (1x per 2-3 maanden) zal moeten laden om hem vol genoeg te houden.

[ Voor 0% gewijzigd door electric knight op 11-03-2024 11:04 . Reden: typo correctie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
Ik begrijp je voorbereidende handelingen.
Ik had in de beginfase aankoop wagen zelfs prijzen opgevraagd van 2KWH stroomgenerator om platte batterij van de wagen zelf ,zelf te kunnen verhelpen.

Probleem dat zo'n ding vrij zwaar is en vermoedelijk niet geheel geurloos opgeslagen in de koffer die je niet kan afsluiten.
De Ssangyong is verzekerd voor pech waaronder platte batterij.
De opbrengst van zo'n generator gekoppeld aan een granny zou theoretisch 10 km/uur zijn.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brtTK9AmdIkl0p9P6XR3JKi0rQY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eWEMewuc6UakKUie4mOlPIzW.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• electric knight
Piddybull schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:49:
Ik begrijp je voorbereidende handelingen.

De Ssangyong is verzekerd voor pech waaronder platte batterij.
[Afbeelding]
Klopt, de assistentie zit er bij en zal ongetwijfeld prima zijn. Echter wordt je, als je er gebruik van MOET maken, altijd geconfronteerd met wachttijden (en dan vaak op een moment dat het je niet uitkomt).

Met deze powerbank jumpstarter voorkom je dat (en doe je hetzelfde als de ondersteunende dienst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Met wat geluk kan je heem zelf via de midden stekker 220 V opladen tijdens een rit.
Ik heb permanent een kleine batterijlader in de wagen die me van de grote batterij moet helpen in zo'n geval.
Heb ik eerder bij om anderen te kunnen helpen.
De discussie is er al geweest of de 12V batterij vanzelf mee opgeladen wordt bij de oplading van de grote wagen batterij.
Blijkbaar wel maar echte zekerheid heb ik er niet van.
Gaat deze mee in lading onder een bepaald niveau.

Ofwel staat dit hier ergens ofwel op de BE/NL FB pagina

Wat wachttijden betreft. Op een doordeweekse dag moest ik bij een ander probleem (niet herkennen sleutel ) ruim 2 uur wachten. Ondertussen ging ik gefrustreerd naar binnen ,herbegon na tien minuten en probleem was weg. VAB dan maar teruggebeld ...
Je belt hen best net voor je een restaurant binnenstapt voor 5 gangen menu ;-)

Grapje : hoeveel power banks zouden we moeten installeren om een autonomie van 600 km te bereiken ;-) ?

[ Voor 28% gewijzigd door Piddybull op 11-03-2024 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Eén van de voordelen van SSangyong Korando is dat er een stevige trekhaak op kan geplaatst worden.
Vertical stat mass coupling point bedraagt ook 85 KG.

Een fietsrek voor EV fietsen weegt al gauw 20 KG + 2 fietsen van 60 kg dat daar op mag geeft samen 80 KG.
Steeds met nog wat gezonde en veilige marge dus !!

Heeft iemand lagere prijs voor installatie / 7 stekker en vaste trekhaak onder de € 550 kunnen bedingen in België ??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piddybull
Trekhaak vast besteld met 13 Polige stekker, incl plaatsing en btw €486
Momenteel gratis nr plaat t.w.v 25 voor op de fietsendrager

Rechtzetting !

:( :( :(

Ik haal de factuur er af want de installateur in Kortrijk verdient zeker geen reclame !!
Zeer onprofessioneel , verkeerde trekhaak besteld op dag van montage.
Vroeg ook onverwachts of ik cash wou betalen ??

Zeer klungelige werkplek ,niets aangeduid in industriezone, waar het had moeten geplaatst worden en slechts 1 persoon aanwezig.

Onbetrouwbaar en binnen het kwartier was ik weer weg.
(Trekhakencenter.be te kortrijk)

[ Voor 70% gewijzigd door Piddybull op 15-04-2024 11:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• electric knight
Ik heb mijn review ook op een andere site staan. Toch zal ik hem hier ook plaatsen:

Inmiddels al weer wat ritten gemaakt met de Ssangyong en moet zeggen dat ik erg tevreden ben met deze fijn rijdende auto.

De afmetingen van de Korando zijn L 4465 x B 1870 x H 1635 mm. De wielbasis is 2675 mm. Het is dus zeker geen kleine auto te noemen. Toch heeft Ssangyong het gewicht beperkt te weten houden met 1740 kg.

Dit resulteert in
een prima acceleratie ondanks de "maar" 140 kW en 360 Nm sterke motor. Geen strepentrekker maar je kunt gewoon meer dan goed mee komen in het verkeer.

Het laden
De 1-fase lader was ik in het begin een beetje huiverig voor echter in de praktijk blijkt dit echt geen beperking te zijn. Ik kom meestal zo rond 17.00 uur en zet hem dan aan de lader (1-fase is bij mij maar 4,5 kW) en dan is hij de volgende ochtend gewoon weer helemaal vol. Hier is prima mee te leven en zorgt dat de auto, in ieder geval voor mij, heel goed inzetbaar is.

Het snelladen
Ik heb nu 1 keer bij Fastned aan de snellader gestaan. De Korando laad tot 60% met een 75 kW op en daarna neemt het af (68 kW tot 73%, 40 kW tot 83% en 25 kW tot 95%). Geen spectaculaire waardes maar wel prima (zeker tot 60% ) en vaak genoeg om toch wel snel weer weg te zijn en met meer dan voldoende "sap" om thuis te komen. Van 3% naar genoemde 60% gaat net onder de 30 minuten. Helemaal vol duurt 1 uur. In de praktijk kun je dus prima na 30 minuten verder rijden. Tenminste zoals ik de auto gebruik.

Qua verbruik zie ik nog een wisselend beeld en is sterk afhankelijk van mijn rijstijl. Toch zie ik dat op de rijksweg zo rond de 16 kWh/100 km goed haalbaar is. In de stad is het verbruik lager.

Als range geeft de Korando na volladen ongeveer 330 km aan op als berekend bereik. Ik zet de tripteller op nul na volladen. Als ik hem weer aan de laadpaal zet heb ik in werkelijke afstand meer km gereden dan de range aangeeft. Laatste keer was de werkelijk gereden afstand 368 km. Gelukkig meer dan de berekende range aangeeft.

Mijn eerste bevindingen (positief)
- prijskaartje (ik heb hem goedkoper gekocht dan de catalogus prijs)
- bouwkwaliteit
- werking rijhulpsystemen (zeer vloeiend/geleidelijk)
- 1500 kg aanhang trekgewicht geremd
- rijcomfort
- remdosering
- bediening via fysieke knopjes (en goede ergonomie)
- ruimte binnen (zowel voor- als achterpassagiers)
- ruime kofferbak
- uitrustig zeer compleet
- standaard warmtepomp
- 7 jaar, 150.000 km garantie
- drie standen regeneratief remmen

Mijn eerste bevindingen (minder positief)
- dun stuurtje (had echt dikker mogen zijn)
- (DAB)radio springt zo nu en dan spontaan van zijn zender
- motorkap "beweegt" bij hogere snelheden (> 130 km/h)
- bij stand 2 en 3 regeneratief remmen is er bij de overgang van afremmen naar "stroom" geven een licht "schokje" waarneembaar (niet bij stand 1 overigens)
- one-pedal driving is niet helemaal mogelijk, auto blijft richt kruipen en komt niet geheel tot stilstand

Voor nu ben ik dus positief verrast. Naarmate mijn kilometers vorderen zal ik mijn ervaringen delen.

Aangezien er hier ook daadwerkelijk Korando rijders zijn, ben ik benieuwd of jullie zaken herkennen en of er nog andere zaken zijn vanuit jullie eigen ervaringen. Ik ben er benieuwd naar !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• electric knight
Piddybull schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:08:
Trekhaak vast besteld met 13 Polige stekker, incl plaatsing en btw €486
Momenteel gratis nr plaat t.w.v 25 voor op de fietsendrager

Trekhakencenter : Kortrijk[Afbeelding]
Zo, dat is geen gekke prijs👍🏻 bedankt voor het delen.

In NL heb ik ze niet voor deze prijs kunnen vinden. Sterker nog, de meeste leveren geen trekhaak voor de Emotion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11-04 13:57
Klopt het dat deze wagen geen bijhorende app heeft waarmee pakweg laadsnelheid ingesteld kan worden en voorverwarming aangezet kan worden? Komt dat nog, of valt dat op te lossen?

Ik vraag het me eigenlijk vooral af met oog op de nieuwe Torres EVX van dezelfde fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
electric knight schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:42:
[...]

Zo, dat is geen gekke prijs👍🏻 bedankt voor het delen.

In NL heb ik ze niet voor deze prijs kunnen vinden. Sterker nog, de meeste leveren geen trekhaak voor de Emotion.
Ik had ook wel 1 op de 2 die me geen offerte gaf omdat ze het geschikte model niet in hun assortiment hadden.
Waar ik nu ga wil hij wel de wagen een gehele dag ter beschikking hebben net omwille van EV.
Fijn is dat zijn budget trekhaak niet ging en ik dus zeker ben van een merkartikel.
En dat voor de beste prijs die ik kon vinden in geheel BE.
Bevindingen post ik wel als alles geïnstalleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Peter_83 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:17:
Klopt het dat deze wagen geen bijhorende app heeft waarmee pakweg laadsnelheid ingesteld kan worden en voorverwarming aangezet kan worden? Komt dat nog, of valt dat op te lossen?

Ik vraag het me eigenlijk vooral af met oog op de nieuwe Torres EVX van dezelfde fabrikant.
Klopt : geen app.
Ik heb enkel een app op mijn granny dus dat is wel opgevangen.
Voorverwarmen is niet direct mogelijk.

Vermoedelijk zullen ze dit wel voorzien voor hun hoger model Torres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Electric Knight ,
Dank voor je uitvoerig en eerlijke review.

De regeneratie hendels gebruik ik graag maar mijn partner is er niet wild van.
Als bijzitter stoort het haar wat hoe die redelijk heftig in de remmen gaat bij stand 2 en 3.
Ik wil er een gewoonte van maken en het lukt vaak om geen rem te moeten bijgebruiken.
Dezelfde vrouw des huizes panikeert dan dat ik geen stoplichten gebruik voor het achterliggende verkeer.

Bij stand 2 en 3 ga ik altijd zelf deze stand terug uitzetten direct na geheel afgeremd te zijn.
Met de rechterhendel dus.
Zo vertrek ik altijd met stand 1.

Ik begrijp haar ongemakken en ik las ook al dat stevig optrekken erg leuk is voor de chauffeur maar eveneens als matig leuk kan ervaren worden voor de passagiers.

DAB probleem meen ik duidelijk te herkennen!

Net voor deze reden we met privat lease Volvo XC 40 .
Op alle vlakken is hij vergelijkbaar.
Het stuur is inderdaad wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• electric knight
Peter_83 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:17:

Nee, deze wagen heeft geen app, dus de functionaliteiten die je aangeeft kun je met de Korando geen gebruik van maken.Of de Torres EVX dit heeft, kan ik je niet zeggen. Heb er niets over kunnen vinden in de documentatie die tot nu toe beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVSDH0GW-BQiiGpdQcBiY-CgdBg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/588V7nJeCDRNovOdlOaLi2Uo.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHrX0SYgooxG28xM_lQbILfdvP0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2zaeelZ9MHNIHJtD5NHBHf5M.png?f=fotoalbum_large

Geen al te goeie foto maar hopelijk leesbaar ivm Torres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• electric knight
Even een korte vraag aan jullie over het gebruik. Ik merk namelijk dat het verbruik van de Korando nogal kan varieren. Dat bevreemdt me, want mijn rijstijl is en de routes zijn eigenlijk wel altijd hetzelfde.

Ik rij overigens in de ECO-stand en rij gewoon met het verkeer mee en anticipeer redelijk op wat er voor me gebeurt. Snelheid op de rijksweg is veelal 100 km (adaptive cruise) en met het stroompedaal doseer ik bij om in te halen, daarna ga ik weer terug naar de 100 km/h.

Verbruik varieert dan ongeveer tussen 17,6 en 19.6 kWh/100 km.Dit is dan het afgelezen verbruik aan het einde van de rit. Kortere ritten en dan op B-wegen en een mix van stadverkeer geeft een lager verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7xMJiaoFgGoFwPpA6vEThmhFso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BbYGD8H2fBhG2g8K3a3sg4nJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUQ_4NySIJ50dJmOqvO0lzss91E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KvveOsRLe73QWA35nVc5ACP6.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe zit dit bij jullie??

[ Voor 44% gewijzigd door electric knight op 11-04-2024 13:17 . Reden: typo correctie ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boomvavavoom
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 04-09-2024
Ik heb sinds een maand mijn Korando e-Mtion Platinum edition in DANDY BLUE :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrFKAmWFuee1x3IxWgJZ5mF82Ac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yji4MbUqh4M1v7gL6XO7HeQ5.jpg?f=fotoalbum_large

Ben er erg blij mee, moet ik zeggen.

Hoge instap, lekkere stoelen (makkelijk aan te passen) en hij rijdt heerlijk.

Die rem-peddels in stand 2 maken het rijden nog lekkerder.

Laden regulier gaat prima (overnight naar 99%) en snelladen (30 min over het algemeen) ook.
Feit dat het ouderwetse knopjes heeft, kan ik me wel in vinden. Positief dan.

Enige nadelen tot nog toe:

- DAB-radio is visueel niet zo mooi en zenders lijken te verspringen af en toe
- geluid van radio is niet echt hard te zetten dus goed hardcore of hairrock feestje is niet goed mogelijk
- geluid als je telefoon aansluit is opeens nog maar de helft

Met dat laatste ga ik nog eens langs de dealer, want vind ik eigenlijk niet kunnen.

maar verder? Man wat een genot.

Er wilde toevallig een VW Golf een stoplicht-optrekwedstrijdje doen en meneer had denkelijk niet in de gaten dat ik electrisch reed. En dan is optrekken meer een "aan/uit" kwestie natuurlijk. Altijd leuk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• electric knight
boomvavavoom schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:48:
Ik heb sinds een maand mijn Korando e-Mtion Platinum edition in DANDY BLUE :)
Gefeliciteerd ermee, zou ik zeggen en welkom bij de club (hoewel die niet al te groot is en de Korando daarmee errrrrrrug exclusief is :o ) !!
Laden regulier gaat prima (overnight naar 99%) en snelladen (30 min over het algemeen) ook.
Feit dat het ouderwetse knopjes heeft, kan ik me wel in vinden. Positief dan.
Hier hetzelfde, hoewel het 1-fase is (bij mij 20 Amp) ben ik nog niet tegen een probleem aan gelopen. Als ik thuiskom aan de lader, volgende ochtend gewoon weer helemaal vol. Dus prima inzetbaar.

Voor de overige zaken heb ik een revieuw gemaakt, lees hem eens na zou ik zeggen, en daar staan ook een aantal zaken in die jij noemt. Het rijcomfort met de Korando is echt heel erg prettig te noemen. Dus comfort met een grote C.

Veel veilige kilometers toegewenst met je Korando.

[ Voor 0% gewijzigd door electric knight op 11-04-2024 15:16 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
electric knight,
Ik herken enkele punten maar met een andere inval.
Ik rijd voornamelijk vaste trip van 125 km en nadat het nu toch wel wat warmer werd merkte ik geen verschil in batterij overschot.
Ik rijd graag 127km/uur in BE maar deed dat ook in de winter.
Voor zo'n trip in normale stand opgestart met 100 % lading aan 125 km tegen 127km/uur (niet altijd natuurlijk, drie verkeerswerven etc) kom ik meestal toe met 48 à 52 %
Thuis zonnepanelen en overschot dus dat is aangenaam voor die volle ladingen.
Op de tweede locatie aangekomen laadt ik hem max. 80 % op en kwam ik drietal dagen geleden thuis met 20 % overschot.

Ik vertrouw het meest op de batterijstand onderaan.
Het aantal af te leggen kms is zo wispelturig en komt zelden overeen met wat je echt hebt gereden.
Typisch natuurlijk voor mijn rijstijl maar als je net als u wat zuiniger rijdt zal het wellicht ook niet zo te vertrouwen zijn.

Onderaan de % stand batterij vind ik wel ok want met 80% naar 20% en veel tegenwind is er op identiek dezelfde weg terug een verschil van 10%
Ik kan daar dus beter op afgaan want ik kan me voorstellen dat die metingen van 100% naar 50% iets anders zijn bij batterijen die 80 % beginnen en stoppen op 20 % (zelfs voor identieke afstanden)

Een geheel andere rit van om en bij de 15 km (heen)was ook raar.
Niet teveel met de peddels gewerkt maar gestart aan 77% en na terugrit van nog eens 15 km landelijke weg 45-55 km/u kom ik aan met batterijstand van 83 % . Dus na 30 km door de Vlaamse velden gaat deze wagen electriciteit produceren ;-)

Wellicht zal het meespelen dat het warmer was bij thuiskomst ?

Al bij al blijvend leuke ervaringen maar de eenvoud van aflezen van benzine /diesel meter is toch verleden tijd.
Kon je toen nog 700 km dan viel je stil na 750 km , reserve inbegrepen.

Om binnenkort leuk op vakantie te kunnen gaan wil ik het snellere wel eens achterwege laten als ik merk dat ik hierdoor minder snel moet laden. Normaal is dit een logische zaak maar ik wil een evenwicht krijgen in trager en verder want anders ga ik me vervelen; Uit veiligheidsoverweging wil ik in Frankrijk de autostrade nemen maar péage betalen en slechts 95 a 100 km/uur zweven zal me zeer moeilijk liggen. In Frankrijk gebeuren veel ongevallen door het slechte wegdek op de route nationale dat landelijk niet zo goed wordt onderhouden.Typisch probleem bleek voor hen dat veel gps type "waze" veel sluipverkeer met zich meebrengt. Ik zag onlangs een onthutsende reportage op één van hun regionale zenders. Ik was vooraf wel van plan om achter de tractors te rijden , laverend tussen de 250 ronde punten die ze daar als cupcakes in de weilanden hebben gepland.Met dezelfde gedachte traag rijden , minder laden en even laat toekomen maar met meer centen voor een "plat du jour en France"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Boomvavavoom ,
Welkom en succes !
Buiten het merklogo haalde ik alles van de wagen en het is inderdaad vaak wel lachen geblazen zowel op de autostrade als aan het rode licht. In de sportstand herleef ik en zie je reuzen snel ver in je achteruitrijspiegel. Maar eerlijkheidshalve moet ik wel opletten voor opgevulde vuilnisbakken die hier gedropt worden met de nodige meettechnieken om duiveltjes aan te manen tot een veiliger rijgedrag.
We rijden met een zware wagen (1800 kg ),dus moeten we altijd gepast kunnen anticiperen. ook onder de 30 km/u zie je soms dat voetgangers je niet hoorden aankomen. Het is aan ons om daar terdege rekening mee te houden.
Die oudere man knikt dan wel even maar dat onschuldige kind willen we nooit onder of tegen onze bumper zien kleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Iemand al geladen met zijn Korando bij een Tesla vestiging waar iedereen mag bijladen ?
Quelqu'un a-t-il déjà chargé son Korando dans un emplacement Tesla où tout le monde est autorisé à recharger ?
Has anyone ever charged their Korando in a Tesla location where everyone is allowed to charge ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• electric knight
[quote]Piddybull schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:30:
Iemand al geladen met zijn Korando bij een Tesla vestiging waar iedereen mag bijladen ?

Nope, die heb ik nog niet geprobeerd. Wel bij Fastned en daar ging het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Ik plan momenteel trip naar Bordeaux.
Toch ook vooral met al mijn kaarten in de ABRP app te duwen en te kijken wat die als voorstel geeft.
Geen zin om telkens van autostrade te moeten voor allereerste trip in buitenland.
Zolang ik rond de € 0,5 - 0,7 kan tanken lijkt dat ok (mits wat toveren met diverse apps/laadkaarten)

Het blijft wel vreemd dat Tesla ons allemaal wat onbekend blijkt te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• electric knight
Dit is wat ik er over kan vinden;

In de Tesla-app vind je de beschikbaarheid van de Supercharger-locaties. Zo werkt het laden voor niet-Tesla’s:

- Download de Tesla-app en maak een Tesla-account
- Selecteer ‘Uw Niet-Tesla opladen’ en zoek een Tesla Supercharger
- Voeg je betaalwijze toe in de app
- Sluit je auto aan op de snellader, selecteer de laadpaal op de app en klik op ‘Opladen starten’
- Druk op ‘Opladen stoppen’ om je laadsessie af te sluiten

Ik zou zeggen: gewoon eens proberen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Bedankt !! maar ik had zelfs al een Tesla account aangemaakt met tweetraps beveiliging.

Ook van Chargemap, Freshmile, Ionity, Icharge,Shell, Enel (X-way), fastned,Total
Allemaal zelfs bankgegevens doorgegeven zodat ik via gsm en of kaart kan inloggen en betalen.
Voelt niet zo veilig aan maar zal nog enkele jaren duren op deze wijze.

Alles in ABRP en die kan dan de goedkoopste aanbieder onderweg eruit halen. Ik ga ABRP ook 15 dagen gratis ontdekken voor de heenreis.

Meer mogelijkheden online actief in wagen (gratis versie ondersteunt dat niet! )
Maandelijks opzegbaar en zal zich binnen de gratis periode moeten bewijzen.

[ Voor 15% gewijzigd door Piddybull op 23-04-2024 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• electric knight
Vandaag eens een 0-100 km/h sprint testje gedaan. Slechts 1x (omdat het resultaat meeviel).
Hoe: sportstand en dan niet in 1x volgas maar gedoseerd opbouwen. Heb het idee dat het nog iets sneller kan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qT7ZeepM7UkBZbtFNf5haw67zcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sSFgVTQHvehkzStLm54XGjiX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door electric knight op 24-04-2024 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Vandaag tweede kans om de vaste trekhaak er degelijk te laten opzetten.
Ik ga er heen met lege koffer maar mijn zelf aangebrachte geluidsisolatie kan punt van discussie zijn bij de plaatser.
Volgende week dinsdag al proactief bezoek voorzien bij autocontrole om de trekhaak te laten keuren.
Vrijdagmorgen daarop vertrek ik dan naar regio Bordeaux in twee dagen.
Dit wijkt niet af van vorige vakanties ginder.
450 à 600 km per dag deden we al 10 tal jaren omdat je dan beter kan genieten van de gekozen B&B , hotel en te bezichtigen steden.
Ooit reed ik wel in 1 dag naar Roses(Spanje) maar als vertegenwoordiger heb ik voldoende kms gemalen op de Vlaamse wegen.
Deze wagen past perfect bij dit scenario.
Vol geladen vertrek, 2 x laden tot max 82% aan snelladers per dag en op overnachtingsplek terug vol laden tijdens de nacht.

Tot zover de theorie ;-)
De praktijk schrijf ik hier wel op na de heenreis op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
Eindelijk de trekhaak met 13 polige. stekker.
Enig probleem dat ik mijn 13 polige. stekker er met geen orkaankracht kan opvijzen. Ik weet dat ik het ertegen moet plaatsen en een halve slag moet vastzetten;
Het wil gewoon niet...
Morgen even naar de dealer die Yakima fietsdragers verkoopt.

En dan nog het andere rotverhaal. Bpost kreeg maandag een nummerplaat met 24u Bezorging maar door de staking omwille van krantenbedelingen heb ik al drie dagen gewacht op dat nummertje.

Het loopt allemaal wat stroef maar ooit vertrek ik naar de Landes met de Ssangyong Kornado en een overzetboot als slot !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk62
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-09 20:23
Vandaag mijn Korando E Motion opgehaald en inmiddels 250km gereden. Het bevalt goed! De rijhulpen werken wel echt anders dan in onze Ioniq, maar gevoelsmatig over het algemeen beter. Alleen het regeneratief remmen vergt wel gewenning. In onze Ioniq werkt dit net iets soepeler. Maar daar ben ik dan ook al 190.000 km aan gewend. :)

Maar ik loop wel tegen een ding aan. Ik krijg Android auto niet aan de praat. Kabel en telefoon zijn dezelfde als die ik in de Ioniq gebruik, maar ik krijg geen verbinding met de auto.
Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Via FB werd het al uitgeklaard ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk62
:) :)
Maar ik loop wel tegen een ding aan. Ik krijg Android auto niet aan de praat. Kabel en telefoon zijn dezelfde als die ik in de Ioniq gebruik, maar ik krijg geen verbinding met de auto.
Iemand suggesties?
Update: ik heb een AA wireless aangesloten. Werkt nu perfect :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• electric knight
Henk62 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:44:
Vandaag mijn Korando E Motion opgehaald en inmiddels 250km gereden. Het bevalt goed! De rijhulpen werken wel echt anders dan in onze Ioniq, maar gevoelsmatig over het algemeen beter. Alleen het regeneratief remmen vergt wel gewenning. In onze Ioniq werkt dit net iets soepeler. Maar daar ben ik dan ook al 190.000 km aan gewend. :)
Gefeliciteerd met je aankoop. Als je er een tijdje mee gereden hebt, zou je dan je ervaringen willen delen?
Veel veilige kilometers toegewenst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk62
Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• electric knight
Aangezien ik mijn review op AW ook heb uitgebreid, lijkt het me logisch het hier ook te doen.

review na 5000 km

Inmiddels heb ik er 5000 km opzitten en moet eerlijk zeggen ik erg tevreden over de Korando ben. Hij is bedoeld is tweede wagen maar wordt nu hoofdzakelijk als eerste wagen gebruikt. Als we op pad gaan, nemen we de Ssangyong mee. Mijn vrouw doet precies hetzelfde, ook zij rijd er graag mee. Het rijden is gewoon erg vlot en comfortabel of zoals zij zelf zegt “hij rijd als een normale auto maar dan sneller”.

Autonomie is helemaal prima te noemen. Zelfs meer rijbereik dan in de specificatie wordt opgegeven. De spec zegt 339 km als rijbereik. Dat blijkt in de praktijk al vanaf het begin haalbaar in Maart met toch nog wat koudere temperaturen. Een hoop andere fabrikanten zijn met hun WLTP opgave nogal optimistisch (rijbereik TOT wel…. Km) die vervolgens slechts met moeite of helemaal niet gehaald worden. De Korando doet het gewoon en nu het in mei al wat warmer begint te worden rij ik zelfs boven het opgegeven rijbereik. Verbruik zit nu gemiddeld rond de 16kW/100 km. Bij een netto capaciteit van 56 Kwh (61,5 bruto) en kom ik in echte kilometers ook 350 km ver. Heb zelfs een rit gehad waarin ik de 400 km heb gehaald. Chapeau!

Het laden doen we thuis met onze eigen laadpaal en dat bevalt prima, ondanks de 1-fase lader. Aan het einde van de werkdag (bij zo goed als leeg) gaat hij aan de lader en wordt er geladen met 4,5 kW (de driefase laadpaal is afgezekerd met 20 amp). Dit zorgt ervoor dat hij de volgende ochtend gewoon weer helemaal vol is, zelfs als ik een keer wat vroeger wegrij dan normaal. Met de 1-fase is hij in 12-13 uur helemaal vol. Praktische bruikbaarheid is dus goed. Snelladen heb ik alleen in het begin gedaan, gewoon om het uit te proberen, maar verder is het niet meer nodig geweest.

Het laden heeft thuis, als op andere locaties, geen enkele keer problemen opgeleverd. Als de laadpaal het doet, doet de Korando het ook. Dus ook hier heel tevreden over. Het is altijd wel grappig wanneer ik bij een publieke laadpaal sta en de stekker erin steek, dat de auto met een vrij luide vrouwenstem zegt "charging started", er kijken dan aardig wat mensen verbaasd om.

De kofferbak is lekker ruim en in de praktijk ook met de dubbele bodem op zijn plek. Het is nog niet nodig geweest om deze dubbele bodem er uit te halen.
Verder met de banken plat, kun je de meeste bouwpakketten van Ikea meenemen, dat is ook wel lekker en toch een voordeel welke een lange/ruime auto van dit formaat je bied.

Van de volwassen achter-passagiers welke mee zijn geweest krijgen we complimenten over de zit, been- en hoofdruimte en de stilte in de auto. Eentje heeft een lengte van 1.97m en zag initieel op tegen een rit op de achterbank. Eenmaal plaatsgenomen was hij echt verbaasd over de prettige en ruime zit. Door de platte middentunnel kunnen er zelfs drie volwassen op de achterbank.

overigens merk ik wel dat de Korando een relatief onbekende auto is, aangezien veel mensen er naar omkijken. Al diverse malen op de parkeerplaats gehad dat mensen mij spontaan aanspraken met "wat is dat voor auto?". Dat klopt ook wel aangezien er relatief weinig van rondrijden. Exclusiviteit is blijkbaar niet alleen aan Rolls-Royce voorbehouden ;-) .

Na 5000 km kom ik op de volgende bevindingen die beter zouden kunnen;

- Het stuurtje vind ik nog steeds te dun
- DAB-radio springt nog steeds, zo nu en dan, van zijn zender. Goede nieuws is dat het minder lijkt te gebeuren dan voorheen en dat hij na ongeveer 5-10 seconden ook gewoon weer terugspringt.
- Regeneratief remmen in stand 2 of 3 blijft abrupt. Ik moet wel opmerken dat ik dit nu zelf bijstel met de flippers en het wel heel prettig rijd en ik de rem maar zelden hoef te gebruiken.
- Voor ons werkt de 1-fase lader prima, maar het is en blijft raar dat er geen 3-fase lader opzit. De auto verdient bijna een 3-fase lader zou ik zeggen en zou er voor kunnen zorgen dat meer mensen voor deze fijne auto kiezen.
- Onderhoudsinterval van 10.000 km past niet bij een elektrische auto, deze is nodig voor de 7 jaar/150.000 km garantie te ondwersteunen maar zorgt wel dat het onderhoud duurder is dan bij sommige andere merken die hier 15.000 of zelfs 30.000 km als interval gebruiken. Even onder voorbehoud omdat ik nog geen idee van kosten heb hiervan.

De volgende bevindingen die positief zijn;
- Bouwkwaliteit. Alles voelt degelijk en stevig aan. Het interieur is echt netjes in elkaar gezet met behoorlijk goede/zachte materialen.
- De werking (en de hoeveelheid) van de rijhulpsystemen is echt heel goed te noemen. Geleidelijk aan en beheerst doet de Korando zijn werk. Heb hier echt niets op aan te merken.
- Regeneratief remmen actief te regelen met de flippers en hiermee snel te verstellen zijn naar wens.
- De warmtepomp doet prima zijn werk en geeft ook voldoende warmte in de koudere periodes.
- De overige positieve punten uit mijn vorige review zijn nog steeds positief (en zal ik om die reden hier niet weer herhalen).

Al met al kan ik stellen een tevreden rijder te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
Electric knight,
Dank voor je eerlijke relaas na 5000 kms.
Ik ga hetzelfde plaatsen met heen en terugreis naar Bordeaux.
Ik ben dubbel getroffen door persoonlijke pech (gesprongen appendix en diefstal thuis ) maar 1 zaak lijkt me over de wagen al duidelijk te worden.
Formidabele bak om mee op vakantie te gaan maar de uitdagingen liggen zeker in Frankrijk.
Men snapt het hier echt gewoon niet.

Ik huur hier chalet in Europese mega-camping met hoogseizoenscapaciteit van 9.000 personen.
Het is strikt verboden te laden aan de chalet.
Er zijn... ?? 2 (twee) oplaadpaaltjes van 22 KW , na 6 uur laden extra's te betalen etc.
Zielig gewoon zo'n mentaliteit.
Grappigste is dat het nog redelijk geprijsd is (0,4) en er nooit file is in mei ;-)
Maar ook alweer : hier wil je niet aanschuiven als de Nederlander,Duitser en Belg aankomt.
Bosbranden extra gegarandeerd : hier zal iedereen met de granny aan de slag gaan.

Ik was goed voorbereid met geactiveerde app's ,kaarten werkende account gekoppeld aan mijn app's etc.
Toch hebben we enkel geen problemen gehad met Ionity (0,4) en landelijk netwerk IE charge (0,25 promo of 0,3) en gansterprijspraktijken via mastercard (1,00)
Tesla niet uitgetest,net toen Ionity voldoening bracht en ik me direct abonnement nam.

Ik wil echt niet de toerist zijn die in Julie en /of Augustus op mega autostrade parkings slechts gemiddeld 8 snelladers ter beschikking vinden.

Ik kan me echter in al uw opgesomde punten weervinden en de onderhoudsinterval van 10K kms is me ook een doorn in het oog.
Dat is de constructeur die de dealer een lekstok geeft op kosten van de prijsbewuste Korando bezitter.

Het is zo dat ik tegen mijn onderhoudsdatum alle Belgische dealers hun prijsforfait ga opvragen en met erg veel plezier rijd ik naar diegene die me het minst in het zak gaat steken.
Stukken (remmen etc ) uitgesloten moet er een forfait zijn die niets afwijkt van punt A of punt B
250 euro circuleert maar ik rij hem nergens binnen die 50 meer vraagt. Puur principieel.
Ik laad thuis wel gratis dus verder rijden blijft een bezigheid.

Maar de wagen werkt kalmerend.

Tot later,
Piddy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
Never ending story.

Laatste reisdag met bijna fatale afloop.
details ook op FB pagina
https://www.facebook.com/...202358649994&locale=nl_NL

Geen enkel probleem bij Ionity op tweede reisdag heenreis zorgde ervoor dat ik hun abonnement onderschreef bij hen om overal in Fr aan €0,39 te kunnen tanken.
Op laatste terugweg dag brak de hel helaas opnieuw los.

Ik kon wel met app contact maken en "borne" reserveren maar eens dat ik de lading zelfs kon activeren stopte Ionity met leveren van stroom na 1 à 2 minuten.
Het werkte dus want er kwam telkens een 2 à 3 % lading bij ...
3 x na elkaar ging dit op dezelfde manier.
Bij de vierde poging zei de wagen Korando op zijn beurt foert en gaf me het welbekende " rode stuurtje "oplichtend aan.
Dit betekende dat ik geen meter meer weg kon rijden .
Geen stuurbekrachtiging en geen mogelijkheid om hem in voor of achteruit te zetten.
Ok dacht ik, sleuteltje nr 10 , batterij 12V even 10 minuten loskoppelen en zal wel opgelost zijn.

Niks van ,de radio begon als bevestiging van refresh enkel nog te kraken (alle posten gewist) maar het stuurtje bleef.
natuurlijk ook truukje met sleutel 10 sec tegen start/stop knop geprobeerd . ..
Ik belde de operator van Ionity en hij overzag alles van op afstand en besloot me een gratis laadbeurt te activeren.
Eens hij aflegde viel dit ook spontaan uit. Weer gebeld en de operator vroeg om me naar een andere born te begeven want hij kon zijn eigen paal niet stopzetten (??) Hij startte nogmaals (twintig minuten had hijzelf nodig om mijn paal te deconcteren en terug te activeren ?? en zei me dat hij hierna niks meer voor me zou kunnen betekenen. Liep terug fout na 2 minuten.

Nadat niks meer lukt belde mijn vrouw de wegenhulp en ik moet zeggen,via de VAB in het buitenland is het een grote ramp.
Je moet meer dan 20 minuten al uw gegevens doorgeven.
Echt alles enkel de kleur van de wagen niet. Toen ik beetje buiten mezelf geraakte riep hij dat hij omwille van de privacy wetgeving en de "goedkope formule service die Ssangyong (KGM) bedongen had geen betere faciliteiten voor mij kon toveren...
Hierover geen verder details : ik besluit om nooit nog in het buitenland op hun service te rekenen.
Ik werk vanaf nu uitsluitend via Assistance Car & Familie plus van Ethias.

Trop is teveel ...

Nu de hersteldienst in Parijs geactiveerd geraakte na ruim een halfuur zei de man doodleuk dat de spits er voor zou zorgen dat de ophaal wagen vertraagd zou toekomen...

En dan gebeurt het geen wat bij Ssangyong wel meer gebeurt. Ineens krijg ik de wagen wel aan de praat en in versnelling en sleur hem direct naar een andere born met andere nummer.

Ik bel gelijk de altijd vriendelijek Nederlandse operator maar deze gaat nu beetje grofgebekt in tegenaanval en verwijt me dat het enkele en alleen aan de ssangyong ligt. Ik weerleg met klem want hijzelf krijgt zijn palen niet aan en uit op eigen commando. Beetje BE tegen NL woorden ruzie en op het einde geeft hij alsnog toe om een wteede gratis laadbeurt op te starten. Dit is iets raars. Men kan je dus wel helpen maar blijkbaar nooit betalend. Ik vroeg om betalende hulp maar dat kon hij niet en bovendien mocht hij volgens het protocol geen gratis beurt geven? Versta dat maar even en blijf dan nog eens kalm.

De gratis sessie loopt ditmaal wel vlot en stopt op 65%
Kan zijn dat dit gelimiteerde gratis sessie is , zal ik echter nooit kunnen achterhalen.
Met wat knikkende knieen open ikzelf mijn account en kan gewoon bijladen (betalend ;-) ) tot 100 %

Via app berekende ik in de 4 uur die ik hier aan het verleizen was dat ik zonder laadbeurt aan max 100 KM/U en via flanders fields hobbelwegen een 275 km kon rijden.

Dit lukte ook en we eindigeden zelfs met overschot van zo'n 11 % this op onze oprit. Sindsdien opnieuw geen enkel probleem met de getrouwe granny opladingen aan 16 AMP.

Ik ben tevreden met de geforceerde hulp van Ionity.
Toch is deze laadinfrastructuur speler de basis van mijn groter probleem.
Of wat mijn vrouw volhoud ligt het probleem 100 % bij Ssangyong als onbetrowubare partner die het stuurtje in het verleden ook al oplichtte en onze wagen compleet immobiel maakte.

Vergeten :
1)de wegenwachter met grote laadklep was reuze vriendelijk toen die op de parking arriveerde en zag dat het me toch gelukt was om alles zelf op te lossen.
Hij was zelfs blij dat ik hem de truck van het sleuteltje nr 10 toevertrouwde zodat hij andere Korando gestranden in de toekomst ook beter kon helpen.

2) had het tot een evrvangwagen gekomen dan had het ook vrij hilarisch verlopen .
Taxi van ons als koppel naar Luchthaven Parijs om wagen op te pikken.
Zelf tanken en terug te brengen na 1 dag in Brussel zuid.
Hier vertelde hij doodleuke dat het een kleien wagen zou worden (slechte formule met Ss bedongen) en dat ik door het weerbrengen van de wagen in Brussel altijd een emmissie boete zou krijgen doordat de Franse nr plaat aan mij zou gelinkt worden na verwerking dossier !! In Brussel staan er inderdaad camera's om boetes uit te schrijven maar waarom moet ik hier op voorhand schuld gaan erkennen aan hun domme verhuur contracten.

Kan je je dit allemaal voorstellen ?

Ssangyong goochelt met garantie's en gratis pechdiensten maar als je het live mee maakt leer je het systeem erachter pas kennen.
Ze smeren je graag als Ssangyong dealer een van de allerduurste betaalpassen "gratis" aan althans in België waar je altijd €0,8 betaalt in FR en ze werken bovendien voor geen meter (uitgetest)

Besluit : neem zeker een goeie verzekering repatriëring wagen en inzittenden extern van Ssangyong.
Ik zal nooit nog werken via VAB buitenland.
Enkel nog via Ethias

Ik heb mijn lesje wel geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11-04 13:57
Henk62 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:18:
:) :)
[...]

Update: ik heb een AA wireless aangesloten. Werkt nu perfect :)
Top, proficiat! Heb je speciale trucs moeten uithalen hiervoor, of wordt er verondersteld dat dit standaard werkt? Is er onlangs een software update van de wagen geweest, of welke versie heb je?

Bij de Torres EVX, waarvan ik vermoed dat die op hetzelfde software platform gebouwd is, was dit vorige maand immers nog niet mogelijk. Daar lukt dat enkel met de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk62
Gewoon aansluiten en het werkt.
Heb inmiddels ook een andere Bluetooth Dongel geprobeerd en die doet het ook goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• electric knight
quote]Piddybull schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:28:
Besluit : neem zeker een goeie verzekering repatriëring wagen en inzittenden extern van Ssangyong.
Ik zal nooit nog werken via VAB buitenland.
Enkel nog via Ethias

Ik heb mijn lesje wel geleerd.
[/quote]

Het is nogal wat, het zit je niet mee.

Je hebt helemaal gelijk, je denkt alles goed te regelen of geregeld te hebben maar je komt er pas achter als je er zelf gebruik van maakt.

[ Voor 11% gewijzigd door electric knight op 02-06-2024 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• electric knight
Heren,

Ik heb eventjes een gewetensvraag over het vermogen (oftewel kW-en). Ik zie in sommige specificaties dat er verschil in zit. Ik kom namelijk zowel 140kW tegen als 150 kW. Niet dat het verschil groot is, maar vind dit toch apart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y82rzIE4Ghe34C6VfNYz5sUEBC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1GW1LRNKuLDFVpc0Guj0kXzD.jpg?f=fotoalbum_large

In bovenstaande artikel (staat ook in dit topic) wordt hier 140 kW vermeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6gJuNwn84aSV0rOyDmPjj5pByI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BA2qz8iXj3qGagM9CinEXfSs.jpg?f=fotoalbum_large

In dit verzekeringsartikel wodt ook naar 140 kW verwezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xxy3KN5vrJKgC_5GVS26cTn4Rs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3YxJtoVCxUY7mjtioA4CZorw.jpg?f=fotoalbum_large

In dit document (met productie nummer) wordt er gesproken over 152 kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQL3NRcadPmj00oURXl6puv-zBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NqW85mkwDKBmYCXk6yGL95vG.jpg?f=fotoalbum_large

In mijn manual staat ook 152.2 kW vermeld.

Nu weet ik dat mijn Korando in juni 2023 gemaakt is. Dit weet ik omdat de originele QA/QC documenten nog in het dashboardkastje zaten. Eindafname voor final inspection was ook in juni 2023. Misschien dat in het fabricage jaartal het verschil zou kunnen zitten?

[droommodus aan] Wat me verder is opgevallen dat in de specificatie van de Torres EVX namelijk ook dezelfde 152 kW vermeld wordt. Ik zou dan bijna gaan denken dat mijn Korando (gemakshalve omdat de vorige serie electromotoren misschien out-of-stock waren) is voorzien van eenzelfde motorisering als de EVX? Het verschil zou ook nog uit de regelunit (electronica) kunnen komen of iets dergelijks. Verder is opvallend dat de door mij geklokte 0-100 tijd (8,1 Sec) exakt overeenkomt met de specificatie van de EVX [droommodus uit].

De dealer beaamt dit verschil en wist er in ieder geval geen antwoord op te geven.

Iemand enig idee wat hiervoor een verklaring zou kunnen geven?

[ Voor 9% gewijzigd door electric knight op 03-06-2024 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
Electric Knight,
Bijzonder allemaal...

Zo te zien denk je dat je een extra power bak kocht. Ik gun het je vanharte als er geen " maar " verhaal bijkomt.
Straks als de vrouw thuiskomt neem ik er de originele boorddocumenten even bij.
Zelf ben ik nogal wantrouwig tegenover mijn dealer.

Eind december was enige moment volgens hen (Dealer Ninove BE) dat er koopjes konden gedaan worden.
Op 1 januari bleek dat een eerste grove leugen !
Als de dealer leert liegen op de bijeenkomsten van de constructeur dan weten we voldoende.
Op de dag dat we de wagen gingen ophalen was er weinig service want ze moesten naar zo'n extra vergadering.

Ik blijf volharden dat deze wagen prijs/kwaliteit erg leuk is.
Maar om te zeggen dat alles vlekkeloos verloopt ...
Ik kocht deze wagen met de bedoeling om er tussen de 10 en 20 jaar mee te bollen.
Nu rijpt het idee om binnen 4,5 jaar een tweede wagen EV te kopen en na verloop van tijd de slechtste eruit te gooien.

Lang was ik superfan van BYD , in Portugal dacht ik de wagen van mijn voorkeur gevonden te hebben.
Als je hier vandaag door het BYD forum bladert lees je ook veel vreemde en lastige zaken.
De ene update na de andere met telkens andere uitwerkingen van de wagen zijn gedrag...
Met die informatie in het achterhoofd blijf ik zeer tevreden met mijn huidige keuze.

Enkel wil ik een wagen die me nooit en nergens in de steek laat en me vertrouwen uitstraalt.
Als het vertrouwen groeit krijg ik er telkens weer een deuk in na nieuwe problemen.

Al rijden we hier in België opnieuw een weekje probleemloos ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door Piddybull op 04-06-2024 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
Hier enkel sprake van 140 Kw, op elk mogelijk document.
Gelijkvormigheidsattest en vergelijkbaar doc dat erbij zit.

Uw bedenking houdt dus wel steek in uw specifiek geval.
Een collectors item dat je in uw bezit hebt ;-)

Ze nemen in uw documenten wel een loopje met het bouwjaar.
2024 terwijl men inspecties uitvoert in 2023 ...
Bouwjaar is zeker niet hetzelfde als eerste ingebruikname.

Vraag is natuurlijk wie die documenten juist heeft opmaakt.

[ Voor 33% gewijzigd door Piddybull op 05-06-2024 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatmydust
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16:05
Hier staat er binnenkort ook eentje op de oprit.

Ben aan het kijken voor een lader voor thuis, daarom nog een vraagje.
Kan je in de auto zelf het amperage kiezen waarmee er wordt opgeladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
eatmydust schreef op maandag 10 juni 2024 @ 18:10:

Neen !
Als ik me niet vergis niet.
Je kan enkel het laadpercentage instellen dat je wil voor thuis laden en/of snelladen.
Hier staat dat permanent op 90 % ingesteld.

Ik regel de ampère wel via de app van mijn "granny" (VEVOR) tussen 8 en 16 AMP.

Veel plezier met je mooie aankoop !

[ Voor 3% gewijzigd door Piddybull op 11-06-2024 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• electric knight
eatmydust schreef op maandag 10 juni 2024 @ 18:10:

Gefeliciteerd met je aankoop en veel veilige kilometers gewenst 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• electric knight
Mede E-motion rijders,

De laatste tijd zit ik wat meer op het verbruik te letten van SSangyong.

Als ik kijk dat Ssangyong een rijbereik opgeeft van 339 km en ervan uitga dat de beschikbare capaciteit van de accu 56 kWh is. Dan geeft dit een berekend verbruik van (56/(339/100) oftewel 16,51 kWh/100 km om de opgegeven 339km te realiseren.

Alles wat dus boven de 16,51 kWh/100km resulteert dus in een kleiner rijbereik en analoog daaraan is alles wat een lager verbruik heeft dan deze berekende waarde van 16,51 kWh/100 km zorgt voor een groter rijbereik.

Ik merk dat mijn verbruik in het begin toch wel wat hoger lag, dan de waardes die ik momenteel, na 6000 km, zie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5touA2arDl-PlmJwnVWQ7n2CFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iAmACoVgZmWFFPrcGIYTX1ez.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag heb ik rit gemaakt van 68 km, Hiervan was ongeveer 42 km rijksweg (snelheid 100 kmh) en 23 km B-weg (snelheid tussen 60 en 80 kmh),en 3 km stadsverkeer (max 50 kmh).

Ik gebruik de comfortstand (dus de blauwe rand om de tellers heen) en rij bijna altijd met de adaptieve cruisecontrol aan. Ik ben een redelijk rustige rijder en anticipeer zelf ook goed op het overige verkeer.

Voor de volledigheid dien ik te vermelden dat ik wanneer ik volgeladen ben de dagteller op "0" stel en dus ook echt de werkelijk gereden kilometers bekijk op een lading. Ik gebruik daarvoor dus niet de "guessometer" van het rijbereik.

In het verleden (2020) heb ik ook een Kia E-niro gehad, deze stond indertijd bekend om zijn relatieve zuinigheid, maar deze getallen heb ik er nooit mee gehaald. Terwijl de aerodynamica van de Korando niet bepaald een streamliner te noemen is.

Hoe zit dit verbruik bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Electric knight,

Hier pas is even.
Voor België let ik nooit op mijn verbruik en wijk ik wat af op uw rijstijl.
Thuis tanken is via de zonnepanelen en terugdraaiende teller.
Ik zet hem liefst in sportmodus als ik even alleen rondrij maar door het flitsrisico is dit erg beperkt plezierig te noemen.

Ik heb eerder een licht trauma opgelopen wat buitenlandse trips betreft.
Maar eigen onderzoek geeft aan dat ik eventueel zelf aan de basis lig.
Geen voldoende reserve op credit kaart en automatische stop van Ionity als ze geen €40 kan reserveren ...

Rijd ik naar tweede verblijf dan doe ik het ook rustiger aan (115) want daar tank ik wel aan gewone prijs ,gelukkig nog wel via eigen stopcontact. Wat dus nog steeds goedkoop is.

Zo blijf ik geen ervaring opbouwen met snelladers en blijft die vrees gewoon bestaan.

Ik vermeld het overal.
Voor Belgische ritten is de Korando echt de ideale wagen.
Voor vakanties zoek ik later zeker een tweede wagen met minimum gegarandeerde 500 km actieradius.

Wat uw ritten nu betreft zouden die wel stukje gunstiger moeten uitdraaien gezien de huidige zomerse temperaturen ;-)
Al kan een hittegolf in de herfst hopelijk uw tabellen blijven bijstellen.

Had je Kia ook een warmtepomp ?
Wie de Torres zonder pomp koopt (in BE) om onder de 40K te liggen zullen wel niet lachen op lange termijn...

[ Voor 5% gewijzigd door Piddybull op 06-07-2024 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• electric knight
Piddybull schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 13:23:
Electric knight,

Ik heb eerder een licht trauma opgelopen wat buitenlandse trips betreft.
.
Ik vermeld het overal.
Voor Belgische ritten is de Korando echt de ideale wagen.
Voor vakanties zoek ik later zeker een tweede wagen met minimum gegarandeerde 500 km actieradius.

Had je Kia ook een warmtepomp ?
Wie de Torres zonder pomp koopt (in BE) om onder de 40K te liggen zullen wel niet lachen op lange termijn...
Ik had je relaas gevolgd m.b.t. de buitenlandse trips en snap je terughoudendheid. Voorbereiding is alles, en cruciaal, in dit soort zaken en dan vervolgens testen (en hopen dat het goed gaat).

Ik ben twee weken naar Fankrijk geweest vanwege vakantie, inmiddels al weer drie weken geleden.. Ik heb hier onze andere voor meegenomen (Toyota RAV4 hybrid uit 2021), deze heeft namelijk een comfortabele actieradius van pakweg 900 km op een tank. Wat me wel opgevallen is op de aires langs de peage dat er echt ontzettend veel snelladers staan. De drukte was toen zodanig dat er nog laders zat vrij waren. Geen idee hoe dit in de vakantieperiode gaat. In september gaan we nog een week naar Frankrijk en ga ik het in ieder geval proberen met de Korando.

De Kia (uit nov. 2020) had inderdaad een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Ik zal ook wel weerkeren hoor ;-)
Ik kom voorlopig tot de conclusie dat mijn creditkaart grootse basisprobleem zou kunnen geweest zijn.
Als die door groot toeval van pré autorisaties allerhande bedragen leeg stond zonder mijn weten dan moet ik deze minstens tijdelijk verhogen bij auto vakanties.

Ik wil echt geloven dat als Ionity me tot 4 x toe liet opstarten voor €2 en dan afhaakt (na hun interne controle van mijn 0 solvabiliteit )dit wel een grotere impact kan hebben op het laadsysteem van de Korando.
Het lijkt me niet zo onlogisch dat hij de 4 de keer foert zegt en in een soort veiligheidsmodus gaat.
Ik kan mis zijn maar ik vermoed dat de opstartfase erg zwaar kan zijn bij de oplading.

Technisch weet ik het niet maar zo lijkt de wagen gereageerd te hebben op de bewuste onheilsdag.

Je leest wel meer dat regio zuid Frankrijk beter bedient is dan regio Bordeaux.
Bordeaux lijkt wel de afslag naar het niemandsland.
Terecht een prachtige en erg rustige streek maar beetje op alle vlakken onderontwikkeld ten opzichte van de rest van Frankrijk.

Gisteren nog tekst doorgenomen ( hier gehele tekst : https://www.facebook.com/groups/korando.emotion.nl.be ) Frankrijk en geheel Europa zich blijven engageren om de faciliteiten van snelladen steeds beter af te stemmen op de effectieve meerverkoop EV wagens.
Vermoedelijk zal er elke 6 maanden wel een stevige update zijn in aantal laders.
Ze beseffen wel dat ze de echte zomer/weekendpiek moeten aankunnen en dat die dan grootste deel van het jaar onbenut blijven.
Dat maakt het rendabiliteitsplaatje voor deze spelers wel niet zo eenvoudig.

Mei , juni en september zal je wel een ander beeld geven dan de rode weekends in juli/augustus.
Fijn dat je ook het vol seizoen kan vermijden.
Eens je moet in de file gaan berekenden ze dat je al gauw een 90 minuten verliest bij een laadbeurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Ginder problemen met het lezen van artikel. Hier dus even proberen en alle FB korando liefhebbers even hierheen lokken ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYiBtC8XNgbX_5hsLHB7JL5pu6U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8g68gysVPxXJXUTvQRojEEVK.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUmO_oE-fOR9osATcCzJfJSedMo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i3VGcjNfbNBKsVWKJoTx224E.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 73% gewijzigd door Piddybull op 12-07-2024 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomvavavoom

- DAB-radio is visueel niet zo mooi en zenders lijken te verspringen af en toe
- geluid van radio is niet echt hard te zetten dus goed hardcore of hairrock feestje is niet goed mogelijk
- geluid als je telefoon aansluit is opeens nog maar de helft

Met dat laatste ga ik nog eens langs de dealer, want vind ik eigenlijk niet kunnen.
Ben nog bij de dealer langsgegaan voor een nieuwe software-update. Dat zorgt in ieder geval dat DAB wat minder spotty klinkt.

Aansluiten spotify via phone: OPGELOST.

Er zit blijkbaar in Spotify een optie die eea laat dempen. Lag dus niet aan de auto!

Profel > instellingen > afspelen > volume > dit naar "hoog" zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomvavavoom
Piddybull schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:52:
Boomvavavoom ,
....
We rijden met een zware wagen (1800 kg ),dus moeten we altijd gepast kunnen anticiperen. ook onder de 30 km/u zie je soms dat voetgangers je niet hoorden aankomen. Het is aan ons om daar terdege rekening mee te houden.....
Klopt... de slippende banden bij het optrekken zijn stiekem echter wel cool :)
maar zeker met nat weer vind ik de banden toch slipperig. Iets om rekening mee te houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomvavavoom
Piddybull schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:50:

Ook van Chargemap, Freshmile, Ionity, Icharge,Shell, Enel (X-way), fastned,Total
Allemaal zelfs bankgegevens doorgegeven zodat ik via gsm en of kaart kan inloggen en betalen.
ja, dit is meteen wel een minpunt.

Ik ben nu naar BE, FR en DE gegaan en de ervaringen zijn nogal uiteenlopend.

A] ik ben blij met mijn credit card, want die moest ik af en toe gebruiken
B] mijn bankpas (ING van NL) hielp ook
C] de e-Flux card is ook een goeie, die ervoor zorgt dat ik in het buitenland kan laden

Mijn vakanties waren trouwens pittig. Ik moest er echt aan wennen omdat ik elke 200-250 km moet laden. En in het buitenland zijn er gewoon niet zoveel goede snelladers als in Nederland.

Ik laad me leiden door wat er op het scherm van Korando wordt aangegeven en dat heeft wel wat verrassingen opgelevert.

Die keer dat ik (terugkomend van een vakantiehuisje in NO-Frankrijk) in Duitsland rond middernacht een lader nodig had. Ik reed op de snelweg en klikt op de dichtsbijzijnde (tegenwoordig lees ik de omschrijvingen, maar toen nog niet) E-lader. Ik moest van de snelweg af, naar een B-weg, de hoek om naar een geasfalteerde 1-baansweg, die overging naar een zandweg vol watervolle kuilen, die naar een bos leidde....

van daaruit vertelde de routebegeleiding (die ik nog steeds braaf volgde, want had nog maar 9%) dat ik een "verboden in te rijden" bord moest negeren en die weg ... die leidde achterlangs een Shell tankstation op een hele andere autobahn.

Dus net op tijd :) aan de lader!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomvavavoom
O nog een verhaaltje voor het slapen gaan :)

We gingen op vakantie naar DE

2 dagen vantevoren stopt de auto met laden. Snellader werkt nog maar thuislader niet. Auto naar garage en daar hebben ze de omvormer voorzien van nieuwe software. Probleem is opgelost en na de vakantie heb ik die auto weer op kunnen halen.

maar we kregen dus een Korando E-car mee als vervangend vervoer. We rijden DE in en rond de 50% denk ik "ff aan de lader". We reden een Aral binnen en daar werkte de lader niet. De tank-meneer vertelde me "uw wagen past niet op deze lader"

Vond ik vreemd, maar soit

Op zoek naar een andere... en nog een keer... en nog een keer... want geen enkele lader werkte.

Bij poging 12 (bij een superlaadstation met wel 40 laadpunten) deed er nog steeds niets. Toen was het % gedaald naar 19% en ons humeur zat wellicht nog lager.

Garage in NL gebeld, en die had als remote tip: ontkoppel de accu.

Zucht... dat was dé tip gelukkig.

De eerste vakantiedag was dus de HEL maar de rest van de vakantie was gelukkig himmlisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Dit soort verhalen zijn echt van goudwaarde.
Zeer herkenbaar en voor er paniek uitbreekt bij toekomstige kopers ... het zijn groeipijnen waar eigenaars en dealers wel mee aan de slag gaan.
Het ontkoppelen van de 12V batterij was bij mijn miserie in FR ook het begin van de terug werkende lading.
Dit ga ik onthouden en bij ergernis wel iets sneller toepassen.
het sleuteltje nr 10 altijd bij de hand houden.

Dank voor uw eerlijke uitleg.
Ik stel naar de garage gaan zo lang mogelijk uit maar ga mijn onderhoud wel al na 11 maand aanvragen.
Vorig jaar december zijn er erg veel verkocht en in die weerkeer drukte (jaarlijks onderhoud) wil ik niet terecht komen.

Ik rij de laatste maanden weer probleemloos en elk probleem ,hoe lastig ook , kon ik zelf verhelpen.
Ik lees vaak over updates...
Ik hoop dat de garagist dit bij mij ook gaat voorzien maar wat goed gaat blijf ik dan weer liever af.

Wat de banden betreft . Ik liet Michelin's plaatsen bij levering. Eerste 100 kms kon ik wat speels slippen bij snel vertrek. Nu lukt dit haast niet meer ,vermoedelijk omdat de band nu zijn betere grip heeft gekregen na inrijden.
Ik heb de spanning hoger gezet voor de buitenlandse trip en na 4 maand is die terug op het normale niveau gezakt. Ik moest dus zelf geen extra lucht uit de banden halen. Met de winter is het wel even opletten dat de spanning niet te snel daalt door de koudere periodes.

[ Voor 22% gewijzigd door Piddybull op 09-09-2024 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• electric knight
Na een tijdje van afwezigheid hier weer eens naar dit topic gaan.

Inmiddels staat de teller op 9500 km en heb ik de afspraak gemaakt voor het onderhoud. Dit gaat op 09 oktober plaatsvinden. Ik zal hier mijn bevindingen delen hierover zodra dit is uitgevoerd.

Zijn er al mensen die een eerste 10.000km of jaarlijkse beurt hebben laten uitvoeren?

Zo ja, zijn er dan nog specifieke zaken uitgevoerd (afwijkend van het onderhoudschema)? Ik lees in een van de voorgaande posts bijv, over updates: weet iemand welke updates er dan zoal worden uitgevoerd?

En niet onbelangrijk: welke kosten werden er voor deze beurt gerekend?

Ik blijf het namelijk raar vinden, als ik naar de onderhoudsintervallen kijk, dat dit jaarlijks of iedere 10.000 km moet gebeuren om een eventuele garantieaanspraak te kunnen doen. Dit lijkt bijna een verdienmodel waar eventuele aanspraken mee gefinancierd (door de klanten) kunnen worden.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• electric knight
Gisteren is de Korando voor de eerste beurt van 10.000 km geweest bij de dealer.

Ik had hiervan vooraf een keurige prijsopgave gekregen. Aangezien ik helemaal geen problemen heb ervaren in de afgelopen periode, had ik hier eigenlijk niet zo veel te melden.

Tijdens de uitvoering van de beurt is ook niets vreemds naar voren gekomen en zijn de standaard zaken volgens manual uitgevoerd. Verder zijn er een aantal updates gedaan welke vanuit de importeur geadviseerd werden.

Op de vraag of ze wisten welke updates dit dan waren kreeg ik te horen dat zij dit ook niet, inhoudelijk, wisten. Jammer, ik dit namelijk graag willen weten zodat ik weet waar ik eventueel op zou moeten letten.
Vanochtend de eerste 60km gereden en er is mij echt helemaal niets opgevallen.

De prijs voor deze beurt was € 187,50. Op zich een prima prijs maar ik heb geen enkel idee wat daar nu precies voor gedaan is, behoudens wat er in het manual staat. De dealer is hier ook niet echt transparant in.

Maar goed, eerste onderhoud is uitgevoerd door de dealer en toch wel belangrijk voor de instandhouding van de garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Elke 10.000km dat is vaak, zelfs brandstofauto's hoeven minder vaak voor een beurt naar de garage..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• electric knight
Helemaal mee eens, maar dat is jammergenoeg "nicht im frage", het is namelijk een eis als je tenminste garantie wilt hebben. Daar is Ssangyong niet de enige in, voor mijn andere auto een Toyota RAV4 hybrid geldt hetzelfde. De aantallen kilometers verschillen dan misschien wel, maar als je die niet haalt geldt het toch dat hij 1x per jaar binnen moet komen. Dit geldt onverminderd ook voor andere merken.

De kilometerstanden verschillen dan wel, maar toch....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
electric knight schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:01:
[...]

Helemaal mee eens, maar dat is jammergenoeg "nicht im frage", het is namelijk een eis als je tenminste garantie wilt hebben. Daar is Ssangyong niet de enige in, voor mijn andere auto een Toyota RAV4 hybrid geldt hetzelfde. De aantallen kilometers verschillen dan misschien wel, maar als je die niet haalt geldt het toch dat hij 1x per jaar binnen moet komen. Dit geldt onverminderd ook voor andere merken.

De kilometerstanden verschillen dan wel, maar toch....
Mijn auto is 30.000km of elk jaar. Dus praktisch is dat elk jaar. Maar met 10.000km per beurt sta ik 2x per jaar bij de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Electric Knight ,

Indien je het hier niet wil plaatsen graag even op mijn prive berichtje aub...

Ben je Belg of Nederlander ?
Bij welke dealer SY ga jij precies ?

Bedrag vind ik nog wel ok.

Voornamelijk om me zelf voor te bereiden op mijn onderhoud in december. Ik ga eventueel wat vroeger want er zijn er veel verkocht in de laatste twee weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• electric knight
@Piddybull Zal hem even hier plaatsen omdat ik je per PM (persoonlijke mail) geantwoord heb. Dit kan namelijk ook interessant zijn voor andere Korando rijders interessant zijn.

Ik ben een NL-er en ben bij mijn SY dealer in mijn woonplaats gegaan. Ik heb met de afspraak te maken voor de beurt vooraf een keurige prijsopgave gekregen. Dit bedrag ( € 187,50) bleek ook het bedrag te zijn wat ik af moest rekenen na het uitvoeren van de beurt.

Inmiddels heb ik wat kilometers ermee gereden en heb ik toch wel wat eerste bevindingen.
- gasresponse in de eco- en comfortstand is anders en vanuit stilstand beter te doseren (dus minder fel)
- resterende kilometers op batterijlading schommelt wat meer dan voorheen. Bij wegrijden en dus de eerste 2,5 km in de stad, zie ik de range eerst sterk afnemen. Zodra ik op de rijksweg zit, en verder rij, komen er vervolgens weer kilometers bij. Persoonlijk vond ik de vorige software versie beter, dit werkt range-anciety in de hand.
- mijn gemiddeld ritverbruik geeft nu hoger aan de eerst (dus meer kWh/100 km) maar in de praktijk kom ik net zover (werkelijk gereden kilometers op de dag/rit teller) als voorheen. Dus hier begrijp ik de logica niet goed van.

Mochten er nog andere zaken naar voren komen, zal ik deze ook hier t,z.t. vermelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Feeme
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 05-03 08:30
Hello every body
Op 20 november 2022 ging mijn verwarming kapot.
Het reserveonderdeel voor de reparatie van mijn cabineverwarming arriveerde in januari 2023.
Op 22 november 2024 opnieuw een verwarmingsstoring!
Ik weet de oorzaak niet, maar in het autoreglement staat duidelijk dat alle elektrische apparaten in de elektrische auto uitgeschakeld moeten zijn voordat de Ssangyong wordt gestart, wat ik niet heb gedaan.
Wie had ook een verwarmingsstoring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
Ik had enkel al storingen na laden ...
Toch leg ik deels een link met uw opmerking.

Hier vermoed ik dat de wagen beter geheel uit staat eer ik de lading opstart.
Al van alles voorgehad :
Niet meer weg geraken bij snelladen op autostrade FR.
Niet weg geraken bij gewone trage lading op de oprit...
Tot op heden altijd opgelost binnen enkele uren zonder takeldienst of garagist maar als merk SangYong of KGM vind ik de wagen hierdoor compleet onbetrouwbaar geworden.
Ik ben voor de rest wel tevreden van de wagen zelf maar ...

[ Voor 20% gewijzigd door Piddybull op 25-11-2024 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• electric knight
@Piddybull : ik schrik nogal van de lijst lijst waar je allemaal last van hebt gehad, vervelend.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik helemaal geen problemen heb gekend met de Korando. Ik heb al op een aantal verschillende laadpunten gestaan en deze hebben allemaal tadeloos gewerkt.

@Feeme Starten doe ik altijd met alle electrische apparaten aan, die zet ik niet uit. Zou het raar, en onlogisch, vinden dat dit trouwens zou moeten.

Ook de auto zelf heb ik geen problemen mee gehad, dus in die zin is mijn beleving juist dat deze heel erg betrouwbaar is. MIjn backup jumpstarter heb ik wel aangeschaft maar nog nooit nodig gehad.

De "zendervastheid" van de radio heb ik maar geaccepteerd voor wat het is.

Ik moet wel zeggen dat ik dagelijks er mee rij en sinds maart nu zo'n 14.000 km heb afgeled. Laden doe ik overwegend thuis bij mijn eigen van Alphen laadpaal. Zo zie je maar dat ervaringen kunnen verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
Dit geeft hoop en maakt het allemaal stukje geloofwaardiger electric knight !
Bij navraag blijkt de groene algen-vorming zelf na vernieuwenvan achterlamp opnieuw voor te komen.
Hierdoor besluit ik deze ingreep niet te doen bij mijn nakende jaarlijkse onderhoud.

Ik ben 85 % van de tijd erg tevreden maar als je éénmaal niet weggeraakt dan blijft dat erg lange tijd nazinderen ;-)
Zendervastheid , gisteren nog mee gelachen op het klaverblad in Gent . Aan/uit en dit net tijdens een nieuwsupdate ... In 2024 zou dat echt niet mogen maar er was ook net een clash in Zuid Korea ...
Maar goed dat dat politiek probleem al bijna van de baan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• electric knight
Even een vraag voor de andere Korando rijders.

Nu het wat kouder begint te worden, hoe zit het met jullie actie-radius?
Pagina: 1 2 3 Laatste