Piddybull schreef op maandag 31 maart 2025 @ 07:04:
meacount ,
Welkom en succes met je Torres !
Nog 1 dealer zaakje dat ik niet aanvaardbaar vind.
Voor een eerste onderhoud heb ik €212,80 betaald in NINOVE bij garage Keytsman.
Niet zo duur maar waarom betaalt een ander forum lid voor exact dezelfde service dan maar €187,50
Het viel me op dat bij afgifte sleutels er al 1 nieuw batterijtje klaar lag voor een autosleutel van slechts 12 maand oud ?
Volgend jaar markeer ik wel mijn huidig pilletje om na te kijken of dat effectief wel vervangen werd.
Dit type dealer dat de prijs opdrijft zonder ernstige redenen verdienen verhoogd toezicht.
ALS ik nog terugkeer naar deze dealer.
In cijfers is dat grappig.
€25,3 duurder per EV dat bij mijn dealer langskomt.
De klant wordt er 12% lichter gemaakt dan bij de goedkoopste dealer.
Ik kreeg zelfs geen koffie aangeboden, echt geen nette toonzaal ruimte ( naast de wc in een onverwarmde afgesloten ruimte met enkele panelen)
Als je gewend geweest bent om langs te gaan in een Bmw ,Audi, Volvo garage dat steekt dat wel een beetje.
Zelfs in een bandencentrale wordt je hoffelijker bedient.
Het strafte van al is dat de man die €187,5 betaalde wellicht wel van al die services extra gratis heeft mogen genieten.
Dan nu opnieuw afsluiten met een goed woord over de wagen zelf.
Na dit onderhoud met nodige update heb ik geen enkel mankement meer gehad.
Nergens stil gestaan, vrij normaal kunnen laden in het buitenland met snellading via Iecharge.
Kortom, zo wil ik de wagen echt nog 19 jaar behouden al zal hij tegen dan wel de traagst ladende in de rij zijn geworden.
@
Piddybull
Zoals je misschien gezien zult hebben is er in het Torres topic ook een prijslijstje voor de beurten, bovenaan het lijstje staat
adviesprijs, dit geeft dan ook een indicatie en het is vrij voor de dealer om daar van af te wijken.
Natuurlijk heb ik zelf ook de vrijheid om wel het beurtje, maar bijvoorbeeld niet een stelletje ruitenwissers , het interieurfilter of de 12V accu door hen te laten vervangen, daar worden in het algemeen door alle dealers van allerlei merken prijzen voor gevraagd waar een paard de hik van krijgt.
Nu ben ik particulier en mag zelf bepalen wat er wel en niet aan mijn auto wordt gedaan, ruitenwissers vervang ik al jaren zelf, als die slecht worden, dan ga je niet wachten op een beurtje en vervang je die zelf, ik accepteer geen K smoezen van dealers dat ze preventief vervangen zijn omdat ze zus of zo wat zouden mankeren, dat zou ik dan zelf ook wel gemerkt hebben en er niet mee hebben doorgereden, niets zo irritant als piepende, schrapende en strepende wissers.
Voor rond de 25 euro koop je een pollenfilter, waarom dan het dubbele betalen bij de dealer? Een accu gaat bij de dealer 2 a 3x over de kop, maar er zitten wel meer kosten aan vast dan wij denken en net als het pollenfilter mag je een beetje verwachten dat het arbeidsloon bij de prijs van het filter inzit. Bij sommige automodellen is het nog een hele klus om zo'n filter te vervangen en komen er nog vrachten bladeren en andere rommel mee die ook nog even verwijderd moeten worden voordat het nieuwe filter geplaatst kan worden. Het gemak van laten doen of zelf doen mag/kan wat kosten, het is maar net of je het er voor over hebt.
Ja, dealers in het algemeen hebben vaak geen goede naam als het over de prijzen gaat van hun beurten, het is dan ook niet voor niets dat er veel bloeiende Bovag garagebedrijven leven van wat de dealers door overdreven prijzen aan klanten wegjagen
Het lijkt nu mode om aan EV voertuigen een beurtje te plakken, als je het beurtje doet, dan krijg je weer een jaar pechhulp, zo betaal je in weze de pechhulp zelf, dit is een algemeen verhaal en geld voor dealers van zo'n beetje alle merken, heb het tenminste nog niet anders meegemaakt.
Ach, misschien was/is die iets duurdere dealer aan het sparen voor een nette toiletruimte en een knappe koffiemachine
Heb hier in Nederland maar 2 dealers meegemaakt, beiden koffie en nette wc ruimte, bedenk wel dat je deze service zelf betaald, immers voor niets gaat de zon op en kunnen geen koffieapparaten en schoonmaaksters betaald worden. De 2 dealers waar ik ben geweest verkopen naast KGM ook nog andere merken, dat zal in België toch ook wel zo zijn? Lijkt me niet dat een dealer kan leven van de verkopen van KGM alleen, immers bescheiden verkoop aantallen of ligt dat in België hoger omdat zij ook de ICE modellen verkopen?
Gun je nog wel 19 plezierige jaren met je Korando, al zal ik er waarschijnlijk tegen die tijd niet meer zijn om het je te kunnen vragen, er is immers een tijd van komen en een tijd van gaan