Het grote KGM / SsangYong Korando E motion topic

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• electric knight
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 29-07 10:22
Mede E-motion rijders,

De laatste tijd zit ik wat meer op het verbruik te letten van SSangyong.

Als ik kijk dat Ssangyong een rijbereik opgeeft van 339 km en ervan uitga dat de beschikbare capaciteit van de accu 56 kWh is. Dan geeft dit een berekend verbruik van (56/(339/100) oftewel 16,51 kWh/100 km om de opgegeven 339km te realiseren.

Alles wat dus boven de 16,51 kWh/100km resulteert dus in een kleiner rijbereik en analoog daaraan is alles wat een lager verbruik heeft dan deze berekende waarde van 16,51 kWh/100 km zorgt voor een groter rijbereik.

Ik merk dat mijn verbruik in het begin toch wel wat hoger lag, dan de waardes die ik momenteel, na 6000 km, zie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5touA2arDl-PlmJwnVWQ7n2CFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iAmACoVgZmWFFPrcGIYTX1ez.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag heb ik rit gemaakt van 68 km, Hiervan was ongeveer 42 km rijksweg (snelheid 100 kmh) en 23 km B-weg (snelheid tussen 60 en 80 kmh),en 3 km stadsverkeer (max 50 kmh).

Ik gebruik de comfortstand (dus de blauwe rand om de tellers heen) en rij bijna altijd met de adaptieve cruisecontrol aan. Ik ben een redelijk rustige rijder en anticipeer zelf ook goed op het overige verkeer.

Voor de volledigheid dien ik te vermelden dat ik wanneer ik volgeladen ben de dagteller op "0" stel en dus ook echt de werkelijk gereden kilometers bekijk op een lading. Ik gebruik daarvoor dus niet de "guessometer" van het rijbereik.

In het verleden (2020) heb ik ook een Kia E-niro gehad, deze stond indertijd bekend om zijn relatieve zuinigheid, maar deze getallen heb ik er nooit mee gehaald. Terwijl de aerodynamica van de Korando niet bepaald een streamliner te noemen is.

Hoe zit dit verbruik bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-08 12:13
Electric knight,

Hier pas is even.
Voor België let ik nooit op mijn verbruik en wijk ik wat af op uw rijstijl.
Thuis tanken is via de zonnepanelen en terugdraaiende teller.
Ik zet hem liefst in sportmodus als ik even alleen rondrij maar door het flitsrisico is dit erg beperkt plezierig te noemen.

Ik heb eerder een licht trauma opgelopen wat buitenlandse trips betreft.
Maar eigen onderzoek geeft aan dat ik eventueel zelf aan de basis lig.
Geen voldoende reserve op credit kaart en automatische stop van Ionity als ze geen €40 kan reserveren ...

Rijd ik naar tweede verblijf dan doe ik het ook rustiger aan (115) want daar tank ik wel aan gewone prijs ,gelukkig nog wel via eigen stopcontact. Wat dus nog steeds goedkoop is.

Zo blijf ik geen ervaring opbouwen met snelladers en blijft die vrees gewoon bestaan.

Ik vermeld het overal.
Voor Belgische ritten is de Korando echt de ideale wagen.
Voor vakanties zoek ik later zeker een tweede wagen met minimum gegarandeerde 500 km actieradius.

Wat uw ritten nu betreft zouden die wel stukje gunstiger moeten uitdraaien gezien de huidige zomerse temperaturen ;-)
Al kan een hittegolf in de herfst hopelijk uw tabellen blijven bijstellen.

Had je Kia ook een warmtepomp ?
Wie de Torres zonder pomp koopt (in BE) om onder de 40K te liggen zullen wel niet lachen op lange termijn...

[ Voor 5% gewijzigd door Piddybull op 06-07-2024 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• electric knight
Piddybull schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 13:23:
Electric knight,

Ik heb eerder een licht trauma opgelopen wat buitenlandse trips betreft.
.
Ik vermeld het overal.
Voor Belgische ritten is de Korando echt de ideale wagen.
Voor vakanties zoek ik later zeker een tweede wagen met minimum gegarandeerde 500 km actieradius.

Had je Kia ook een warmtepomp ?
Wie de Torres zonder pomp koopt (in BE) om onder de 40K te liggen zullen wel niet lachen op lange termijn...
Ik had je relaas gevolgd m.b.t. de buitenlandse trips en snap je terughoudendheid. Voorbereiding is alles, en cruciaal, in dit soort zaken en dan vervolgens testen (en hopen dat het goed gaat).

Ik ben twee weken naar Fankrijk geweest vanwege vakantie, inmiddels al weer drie weken geleden.. Ik heb hier onze andere voor meegenomen (Toyota RAV4 hybrid uit 2021), deze heeft namelijk een comfortabele actieradius van pakweg 900 km op een tank. Wat me wel opgevallen is op de aires langs de peage dat er echt ontzettend veel snelladers staan. De drukte was toen zodanig dat er nog laders zat vrij waren. Geen idee hoe dit in de vakantieperiode gaat. In september gaan we nog een week naar Frankrijk en ga ik het in ieder geval proberen met de Korando.

De Kia (uit nov. 2020) had inderdaad een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Ik zal ook wel weerkeren hoor ;-)
Ik kom voorlopig tot de conclusie dat mijn creditkaart grootse basisprobleem zou kunnen geweest zijn.
Als die door groot toeval van pré autorisaties allerhande bedragen leeg stond zonder mijn weten dan moet ik deze minstens tijdelijk verhogen bij auto vakanties.

Ik wil echt geloven dat als Ionity me tot 4 x toe liet opstarten voor €2 en dan afhaakt (na hun interne controle van mijn 0 solvabiliteit )dit wel een grotere impact kan hebben op het laadsysteem van de Korando.
Het lijkt me niet zo onlogisch dat hij de 4 de keer foert zegt en in een soort veiligheidsmodus gaat.
Ik kan mis zijn maar ik vermoed dat de opstartfase erg zwaar kan zijn bij de oplading.

Technisch weet ik het niet maar zo lijkt de wagen gereageerd te hebben op de bewuste onheilsdag.

Je leest wel meer dat regio zuid Frankrijk beter bedient is dan regio Bordeaux.
Bordeaux lijkt wel de afslag naar het niemandsland.
Terecht een prachtige en erg rustige streek maar beetje op alle vlakken onderontwikkeld ten opzichte van de rest van Frankrijk.

Gisteren nog tekst doorgenomen ( hier gehele tekst : https://www.facebook.com/groups/korando.emotion.nl.be ) Frankrijk en geheel Europa zich blijven engageren om de faciliteiten van snelladen steeds beter af te stemmen op de effectieve meerverkoop EV wagens.
Vermoedelijk zal er elke 6 maanden wel een stevige update zijn in aantal laders.
Ze beseffen wel dat ze de echte zomer/weekendpiek moeten aankunnen en dat die dan grootste deel van het jaar onbenut blijven.
Dat maakt het rendabiliteitsplaatje voor deze spelers wel niet zo eenvoudig.

Mei , juni en september zal je wel een ander beeld geven dan de rode weekends in juli/augustus.
Fijn dat je ook het vol seizoen kan vermijden.
Eens je moet in de file gaan berekenden ze dat je al gauw een 90 minuten verliest bij een laadbeurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Ginder problemen met het lezen van artikel. Hier dus even proberen en alle FB korando liefhebbers even hierheen lokken ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYiBtC8XNgbX_5hsLHB7JL5pu6U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8g68gysVPxXJXUTvQRojEEVK.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUmO_oE-fOR9osATcCzJfJSedMo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i3VGcjNfbNBKsVWKJoTx224E.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 73% gewijzigd door Piddybull op 12-07-2024 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomvavavoom
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 04-09-2024
boomvavavoom schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:48:

- DAB-radio is visueel niet zo mooi en zenders lijken te verspringen af en toe
- geluid van radio is niet echt hard te zetten dus goed hardcore of hairrock feestje is niet goed mogelijk
- geluid als je telefoon aansluit is opeens nog maar de helft

Met dat laatste ga ik nog eens langs de dealer, want vind ik eigenlijk niet kunnen.
Ben nog bij de dealer langsgegaan voor een nieuwe software-update. Dat zorgt in ieder geval dat DAB wat minder spotty klinkt.

Aansluiten spotify via phone: OPGELOST.

Er zit blijkbaar in Spotify een optie die eea laat dempen. Lag dus niet aan de auto!

Profel > instellingen > afspelen > volume > dit naar "hoog" zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomvavavoom
Piddybull schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:52:
Boomvavavoom ,
....
We rijden met een zware wagen (1800 kg ),dus moeten we altijd gepast kunnen anticiperen. ook onder de 30 km/u zie je soms dat voetgangers je niet hoorden aankomen. Het is aan ons om daar terdege rekening mee te houden.....
Klopt... de slippende banden bij het optrekken zijn stiekem echter wel cool :)
maar zeker met nat weer vind ik de banden toch slipperig. Iets om rekening mee te houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomvavavoom
Piddybull schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:50:

Ook van Chargemap, Freshmile, Ionity, Icharge,Shell, Enel (X-way), fastned,Total
Allemaal zelfs bankgegevens doorgegeven zodat ik via gsm en of kaart kan inloggen en betalen.
ja, dit is meteen wel een minpunt.

Ik ben nu naar BE, FR en DE gegaan en de ervaringen zijn nogal uiteenlopend.

A] ik ben blij met mijn credit card, want die moest ik af en toe gebruiken
B] mijn bankpas (ING van NL) hielp ook
C] de e-Flux card is ook een goeie, die ervoor zorgt dat ik in het buitenland kan laden

Mijn vakanties waren trouwens pittig. Ik moest er echt aan wennen omdat ik elke 200-250 km moet laden. En in het buitenland zijn er gewoon niet zoveel goede snelladers als in Nederland.

Ik laad me leiden door wat er op het scherm van Korando wordt aangegeven en dat heeft wel wat verrassingen opgelevert.

Die keer dat ik (terugkomend van een vakantiehuisje in NO-Frankrijk) in Duitsland rond middernacht een lader nodig had. Ik reed op de snelweg en klikt op de dichtsbijzijnde (tegenwoordig lees ik de omschrijvingen, maar toen nog niet) E-lader. Ik moest van de snelweg af, naar een B-weg, de hoek om naar een geasfalteerde 1-baansweg, die overging naar een zandweg vol watervolle kuilen, die naar een bos leidde....

van daaruit vertelde de routebegeleiding (die ik nog steeds braaf volgde, want had nog maar 9%) dat ik een "verboden in te rijden" bord moest negeren en die weg ... die leidde achterlangs een Shell tankstation op een hele andere autobahn.

Dus net op tijd :) aan de lader!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomvavavoom
O nog een verhaaltje voor het slapen gaan :)

We gingen op vakantie naar DE

2 dagen vantevoren stopt de auto met laden. Snellader werkt nog maar thuislader niet. Auto naar garage en daar hebben ze de omvormer voorzien van nieuwe software. Probleem is opgelost en na de vakantie heb ik die auto weer op kunnen halen.

maar we kregen dus een Korando E-car mee als vervangend vervoer. We rijden DE in en rond de 50% denk ik "ff aan de lader". We reden een Aral binnen en daar werkte de lader niet. De tank-meneer vertelde me "uw wagen past niet op deze lader"

Vond ik vreemd, maar soit

Op zoek naar een andere... en nog een keer... en nog een keer... want geen enkele lader werkte.

Bij poging 12 (bij een superlaadstation met wel 40 laadpunten) deed er nog steeds niets. Toen was het % gedaald naar 19% en ons humeur zat wellicht nog lager.

Garage in NL gebeld, en die had als remote tip: ontkoppel de accu.

Zucht... dat was dé tip gelukkig.

De eerste vakantiedag was dus de HEL maar de rest van de vakantie was gelukkig himmlisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Dit soort verhalen zijn echt van goudwaarde.
Zeer herkenbaar en voor er paniek uitbreekt bij toekomstige kopers ... het zijn groeipijnen waar eigenaars en dealers wel mee aan de slag gaan.
Het ontkoppelen van de 12V batterij was bij mijn miserie in FR ook het begin van de terug werkende lading.
Dit ga ik onthouden en bij ergernis wel iets sneller toepassen.
het sleuteltje nr 10 altijd bij de hand houden.

Dank voor uw eerlijke uitleg.
Ik stel naar de garage gaan zo lang mogelijk uit maar ga mijn onderhoud wel al na 11 maand aanvragen.
Vorig jaar december zijn er erg veel verkocht en in die weerkeer drukte (jaarlijks onderhoud) wil ik niet terecht komen.

Ik rij de laatste maanden weer probleemloos en elk probleem ,hoe lastig ook , kon ik zelf verhelpen.
Ik lees vaak over updates...
Ik hoop dat de garagist dit bij mij ook gaat voorzien maar wat goed gaat blijf ik dan weer liever af.

Wat de banden betreft . Ik liet Michelin's plaatsen bij levering. Eerste 100 kms kon ik wat speels slippen bij snel vertrek. Nu lukt dit haast niet meer ,vermoedelijk omdat de band nu zijn betere grip heeft gekregen na inrijden.
Ik heb de spanning hoger gezet voor de buitenlandse trip en na 4 maand is die terug op het normale niveau gezakt. Ik moest dus zelf geen extra lucht uit de banden halen. Met de winter is het wel even opletten dat de spanning niet te snel daalt door de koudere periodes.

[ Voor 22% gewijzigd door Piddybull op 09-09-2024 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• electric knight
Na een tijdje van afwezigheid hier weer eens naar dit topic gaan.

Inmiddels staat de teller op 9500 km en heb ik de afspraak gemaakt voor het onderhoud. Dit gaat op 09 oktober plaatsvinden. Ik zal hier mijn bevindingen delen hierover zodra dit is uitgevoerd.

Zijn er al mensen die een eerste 10.000km of jaarlijkse beurt hebben laten uitvoeren?

Zo ja, zijn er dan nog specifieke zaken uitgevoerd (afwijkend van het onderhoudschema)? Ik lees in een van de voorgaande posts bijv, over updates: weet iemand welke updates er dan zoal worden uitgevoerd?

En niet onbelangrijk: welke kosten werden er voor deze beurt gerekend?

Ik blijf het namelijk raar vinden, als ik naar de onderhoudsintervallen kijk, dat dit jaarlijks of iedere 10.000 km moet gebeuren om een eventuele garantieaanspraak te kunnen doen. Dit lijkt bijna een verdienmodel waar eventuele aanspraken mee gefinancierd (door de klanten) kunnen worden.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• electric knight
Gisteren is de Korando voor de eerste beurt van 10.000 km geweest bij de dealer.

Ik had hiervan vooraf een keurige prijsopgave gekregen. Aangezien ik helemaal geen problemen heb ervaren in de afgelopen periode, had ik hier eigenlijk niet zo veel te melden.

Tijdens de uitvoering van de beurt is ook niets vreemds naar voren gekomen en zijn de standaard zaken volgens manual uitgevoerd. Verder zijn er een aantal updates gedaan welke vanuit de importeur geadviseerd werden.

Op de vraag of ze wisten welke updates dit dan waren kreeg ik te horen dat zij dit ook niet, inhoudelijk, wisten. Jammer, ik dit namelijk graag willen weten zodat ik weet waar ik eventueel op zou moeten letten.
Vanochtend de eerste 60km gereden en er is mij echt helemaal niets opgevallen.

De prijs voor deze beurt was € 187,50. Op zich een prima prijs maar ik heb geen enkel idee wat daar nu precies voor gedaan is, behoudens wat er in het manual staat. De dealer is hier ook niet echt transparant in.

Maar goed, eerste onderhoud is uitgevoerd door de dealer en toch wel belangrijk voor de instandhouding van de garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-08 16:58
Elke 10.000km dat is vaak, zelfs brandstofauto's hoeven minder vaak voor een beurt naar de garage..

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• electric knight
Helemaal mee eens, maar dat is jammergenoeg "nicht im frage", het is namelijk een eis als je tenminste garantie wilt hebben. Daar is Ssangyong niet de enige in, voor mijn andere auto een Toyota RAV4 hybrid geldt hetzelfde. De aantallen kilometers verschillen dan misschien wel, maar als je die niet haalt geldt het toch dat hij 1x per jaar binnen moet komen. Dit geldt onverminderd ook voor andere merken.

De kilometerstanden verschillen dan wel, maar toch....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-08 16:58
electric knight schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:01:
[...]

Helemaal mee eens, maar dat is jammergenoeg "nicht im frage", het is namelijk een eis als je tenminste garantie wilt hebben. Daar is Ssangyong niet de enige in, voor mijn andere auto een Toyota RAV4 hybrid geldt hetzelfde. De aantallen kilometers verschillen dan misschien wel, maar als je die niet haalt geldt het toch dat hij 1x per jaar binnen moet komen. Dit geldt onverminderd ook voor andere merken.

De kilometerstanden verschillen dan wel, maar toch....
Mijn auto is 30.000km of elk jaar. Dus praktisch is dat elk jaar. Maar met 10.000km per beurt sta ik 2x per jaar bij de garage.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Electric Knight ,

Indien je het hier niet wil plaatsen graag even op mijn prive berichtje aub...

Ben je Belg of Nederlander ?
Bij welke dealer SY ga jij precies ?

Bedrag vind ik nog wel ok.

Voornamelijk om me zelf voor te bereiden op mijn onderhoud in december. Ik ga eventueel wat vroeger want er zijn er veel verkocht in de laatste twee weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• electric knight
@Piddybull Zal hem even hier plaatsen omdat ik je per PM (persoonlijke mail) geantwoord heb. Dit kan namelijk ook interessant zijn voor andere Korando rijders interessant zijn.

Ik ben een NL-er en ben bij mijn SY dealer in mijn woonplaats gegaan. Ik heb met de afspraak te maken voor de beurt vooraf een keurige prijsopgave gekregen. Dit bedrag ( € 187,50) bleek ook het bedrag te zijn wat ik af moest rekenen na het uitvoeren van de beurt.

Inmiddels heb ik wat kilometers ermee gereden en heb ik toch wel wat eerste bevindingen.
- gasresponse in de eco- en comfortstand is anders en vanuit stilstand beter te doseren (dus minder fel)
- resterende kilometers op batterijlading schommelt wat meer dan voorheen. Bij wegrijden en dus de eerste 2,5 km in de stad, zie ik de range eerst sterk afnemen. Zodra ik op de rijksweg zit, en verder rij, komen er vervolgens weer kilometers bij. Persoonlijk vond ik de vorige software versie beter, dit werkt range-anciety in de hand.
- mijn gemiddeld ritverbruik geeft nu hoger aan de eerst (dus meer kWh/100 km) maar in de praktijk kom ik net zover (werkelijk gereden kilometers op de dag/rit teller) als voorheen. Dus hier begrijp ik de logica niet goed van.

Mochten er nog andere zaken naar voren komen, zal ik deze ook hier t,z.t. vermelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Feeme
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 05-03 08:30
Hello every body
Op 20 november 2022 ging mijn verwarming kapot.
Het reserveonderdeel voor de reparatie van mijn cabineverwarming arriveerde in januari 2023.
Op 22 november 2024 opnieuw een verwarmingsstoring!
Ik weet de oorzaak niet, maar in het autoreglement staat duidelijk dat alle elektrische apparaten in de elektrische auto uitgeschakeld moeten zijn voordat de Ssangyong wordt gestart, wat ik niet heb gedaan.
Wie had ook een verwarmingsstoring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
Ik had enkel al storingen na laden ...
Toch leg ik deels een link met uw opmerking.

Hier vermoed ik dat de wagen beter geheel uit staat eer ik de lading opstart.
Al van alles voorgehad :
Niet meer weg geraken bij snelladen op autostrade FR.
Niet weg geraken bij gewone trage lading op de oprit...
Tot op heden altijd opgelost binnen enkele uren zonder takeldienst of garagist maar als merk SangYong of KGM vind ik de wagen hierdoor compleet onbetrouwbaar geworden.
Ik ben voor de rest wel tevreden van de wagen zelf maar ...

[ Voor 20% gewijzigd door Piddybull op 25-11-2024 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• electric knight
@Piddybull : ik schrik nogal van de lijst lijst waar je allemaal last van hebt gehad, vervelend.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik helemaal geen problemen heb gekend met de Korando. Ik heb al op een aantal verschillende laadpunten gestaan en deze hebben allemaal tadeloos gewerkt.

@Feeme Starten doe ik altijd met alle electrische apparaten aan, die zet ik niet uit. Zou het raar, en onlogisch, vinden dat dit trouwens zou moeten.

Ook de auto zelf heb ik geen problemen mee gehad, dus in die zin is mijn beleving juist dat deze heel erg betrouwbaar is. MIjn backup jumpstarter heb ik wel aangeschaft maar nog nooit nodig gehad.

De "zendervastheid" van de radio heb ik maar geaccepteerd voor wat het is.

Ik moet wel zeggen dat ik dagelijks er mee rij en sinds maart nu zo'n 14.000 km heb afgeled. Laden doe ik overwegend thuis bij mijn eigen van Alphen laadpaal. Zo zie je maar dat ervaringen kunnen verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
Dit geeft hoop en maakt het allemaal stukje geloofwaardiger electric knight !
Bij navraag blijkt de groene algen-vorming zelf na vernieuwenvan achterlamp opnieuw voor te komen.
Hierdoor besluit ik deze ingreep niet te doen bij mijn nakende jaarlijkse onderhoud.

Ik ben 85 % van de tijd erg tevreden maar als je éénmaal niet weggeraakt dan blijft dat erg lange tijd nazinderen ;-)
Zendervastheid , gisteren nog mee gelachen op het klaverblad in Gent . Aan/uit en dit net tijdens een nieuwsupdate ... In 2024 zou dat echt niet mogen maar er was ook net een clash in Zuid Korea ...
Maar goed dat dat politiek probleem al bijna van de baan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• electric knight
Even een vraag voor de andere Korando rijders.

Nu het wat kouder begint te worden, hoe zit het met jullie actie-radius?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk62
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-08 17:42
Mijn actieradius is nu ca.290km. Zat tot oktober op 330 km. Dus 10 tot 15 % minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Ik heb een trekhaak.
Toen ik de wagen kocht las ik dat er service batterij wagens bestaan die in de steden zorgen voor opladingen ter plaatse.
Ik loop met het idee om zo'n kleinere variant ooit aan te kopen .
Opladen bij veel zon via panelen dak en actieradius verdubbelen voor de grote vakantie's.
Geen flauw idee wat dat zou kosten en of dat wettelijk wel zou mogen om daar mee op de autostrade rond te rijden in Europa ?
Natuurlijk deels ingegeven door slechte ervaringen van vakantie 05/2024

Mocht de laadinfrastructuur zeer goed uitgebreid worden is dit wel zinloze denkpiste.
Maar 300 kms is echt te weinig voor zorgeloze buitenlandse trip.
Met een remorque toekomen aan een 4 sterren hotel is ook niet het ideale scenario ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• electric knight
Henk62 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:07:
Mijn actieradius is nu ca.290km. Zat tot oktober op 330 km. Dus 10 tot 15 % minder.
Ik ben een beetje aan het experimenteren geweest en heb gemerkt dat de warmtepomp toch wel veel actieradius wegslurpt. Mijn verwachting was dat de warmtepomp efficienter in gebruik zou zijn, dan de praktijk nu uitwijst.

November liet een wisselend beeld zien vanwege de buitentemperaturen, maar december haal ik echt niet meer dan een bereik van 230 - 240 km wanneer ik permanent met de verwarming aan rij. Stuurverwarming heb ik altijd aan staan (je hebt het tenslotte, dus gebruik ik het ook). Verder als ik wegrij zet ik de stoelverwarming aan en gedurende de rit gaat dus naar stand 1 of uit.

Als ik met de verwarming uit aan het rijden ben (stuurverwarming aan en stoelverwarming op stand 2) haal ik gewoon de normale 300+ km weer op een batterij lading. De lagere buitentemperatuur lijkt dus weinig effect te hebben op het batterijpakket. Maar om te zeggen dat met de verwarming uit rijden nu echt lekker is, dat is weer een ander verhaal.

Comfort kost dus kilometers, is in ieder geval mijn voorlopige conclusie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• electric knight
Piddybull schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:44:
Ik heb een trekhaak.
Toen ik de wagen kocht las ik dat er service batterij wagens bestaan die in de steden zorgen voor opladingen ter plaatse.
Ik loop met het idee om zo'n kleinere variant ooit aan te kopen .
Opladen bij veel zon via panelen dak en actieradius verdubbelen voor de grote vakantie's.
Geen flauw idee wat dat zou kosten en of dat wettelijk wel zou mogen om daar mee op de autostrade rond te rijden in Europa ?
Natuurlijk deels ingegeven door slechte ervaringen van vakantie 05/2024

Mocht de laadinfrastructuur zeer goed uitgebreid worden is dit wel zinloze denkpiste.
Maar 300 kms is echt te weinig voor zorgeloze buitenlandse trip.
Met een remorque toekomen aan een 4 sterren hotel is ook niet het ideale scenario ;-)
In het verleden heb ik een proef mogen doen met een mobiele lader a la zipcharge go. Het idee is geweldig en heel aansprekend. De aanschaf van zo'n bidrectionele mobiele lader is echter heel prijzig, de afmeting zijn ook niet gering (evenals het gewicht ervan) en de actieradius die je toevoegt is niet echt indrukwekkend.

Even een voorbeeld: als je 100 km aan actieradius zou willen toevoegen dan moet je dus een mobiele lader hebben van ongeveer 18 kWh, dat is een serieuze jongen qua gewicht en afmetingen. Hier moet je dus in de kofferbak mee gaan rondrijden (want je wilt het tijdens het reizen kunnen gebruiken). Ik zie dat niet echt als een optie.

Een thuisaccu zou wel een goede oplossing kunnen zijn om het overschot van zonnepanelen in op te slaan en deze te gebruiken om je auto te laden. Echter zijn deze ook niet echt goedkoop. De allergoedkoopste die ik gezien heb op ali-express zijn toch gauw zo'n 4000 euro voor 15 kWh. Daarbij moet je dan een hybride 3-fase omvormer hebben (anders gebruik je nog steeds netvoeding en dus extra verbruik) en moet je een laadpaal hebben die bi-directioneel gebruik toelaat. Deze kosten nu ook zo'n 2000 euro.

Als je niet naar de investering kijkt is het idee heel erg goed, echter financieel zie ik het niet als een haalbaar iets, gebaseerd op een eenvoudige kosten/baten analyse. Bedenk wel dat dit de huidige status is maar dat het financiele plaatje er over 1-3 jaar er heel anders uit kan zien omdat dit soort techniek steeds meer op de markt zal komen en daarmee mogelijk beter betaalbaar gaat worden in de toekomst.

Laatst las ik zelfs in een solarmagazine dat in NL al gedacht wordt om over bidirectioneel laden ook energiebelasting te gaan heffen :( in de toekomst. Ik verwacht wel dat auto-fabrikanten hier op in gaan spelen. Steeds meer nieuwe EV's hebben al V2H, V2G of zelfs al V2X. Fabrikanten worden ook steeds creatiever om overal een graantje (euro's) mee te pikken. Zo is de nieuwe Renault 5 hier al wel voor geschikt maar, zo heb ik ergens gelezen, hiervoor moet je een abonnement van Mobilis (Stellantis) aanschaffen om er gebruik van te kunnen maken. Anyway, de toekomst is nog niet geschreven maar wat het ons gaat brengen is toch nog wel onzeker.

Zo, dat is even mijn gedachtenpiste zoals ik deze heb afgelopen. Maar ik sta zeker open voor andere (of betere) inzichten :*)

[ Voor 11% gewijzigd door electric knight op 15-12-2024 13:24 ]

• Piddybull
Wat chauffage betreft is er al een vraag en antwoordsessie geweest op het FB forum.
Ik moet het nogmaals herlezen want ik snap iets niet zo goed.
Er is de knop A/C dat het snelst warmte geeft , logisch want warmtepomp die werkt.
Blijkbaar moet je daarna overschakelen op de gewone warmteknop die er net naast staat. En ik wil dat niet zo goed snappen want een warmtepomp moet toch zuiniger kunnen ??
Of ik heb het daar niet zo goed begrepen of er sloop een fout in die aangehaalde theorie.

Verder mijn recenste verbruiks gegevens van een rit richting Belgische kust.
Gestart 100 % opgeladen met zonnepanelen (momenteel nog steeds leuke terugdraaiende teller), gereden aan gemiddelde van 120 kms/u en met buitentemperatuur van 12°C.
125 kms afgelegd en aangekomen met 43 %
Weinig wind.

Terugrit enkel bijgeladen tot 70 % ( geen zonnepanelen dus beetje berekend voor specifieke terugrit)
Op de meter gaf dat 74 % exact bij vertrek.
Temperatuur 8 °C
Indentieke afstand 125 kms
Rest waarde 24%
Gemiddelde snelheid lager rond de 110 kms/u (zuinige rit)
Volgens mij wat wind mee want de wind kwam echt strak uit de Noordzee en ik reed richting Brussel.

@electric knight bedankt voor het meedenken. Het is dus niet zo'n vreemde kronkel maar de realiteit is inderdaad andere koek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatmydust
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 21:52
Is er een manier om de externe luidspreker uit te schakelen?
De muziek bij het openen en sluiten vd auto, of de vrouw die bevestigt dat het laden gestart is.
Nee dank u, voor mij niet nodig :P
Gezoem op lage snelheid is ook nogal fel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk62
eatmydust schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:56:
Is er een manier om de externe luidspreker uit te schakelen?
De muziek bij het openen en sluiten vd auto, of de vrouw die bevestigt dat het laden gestart is.
Nee dank u, voor mij niet nodig :P
Die kun je uitschakelen, ergens in het menu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eatmydust
Ja bedankt, ondertussen heb ik het orkest al kunnen uitschakelen.
Enkel nog 1 piepje dat blijft volhouden tijdens het rijden, denk dat het de overijverige LKA is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Gezoem bij lage snelheid. In het begin stoorde ik me er ook aan.
Als ik me niet vergis zijn er twee beschikbare deuntjes.

Best niet uitzetten want bij een ongeval met zwakke weggebruiker kan de verzekering zich tegen u keren als ze die manipulatie ontdekken...

Fijne feestdagen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatmydust
Er blijft tijdens het rijden 1 of andere waarschuwing hardnekkig volhouden met piepen hoewel alles in de mate vh mogelijke uitgeschakeld is.
Iemand die weet wat dit zou kunnen zijn?
Zijn een paar korte biepjes na elkaar die op willekeurige momenten lijken af te gaan.
Daarnet nog op een baantje zonder wegmarkeringen of iets dergelijks. Volume van mijn podcast weg en een paar ritmische biepjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• electric knight
Ik heb af en toe ook die korte biepjes (meestal vier stuks snel achterelkaar) maar dat gaat dan gepaard met de melding “actieve stuurregeling niet beschikbaar” of zoiets. Gebeurt inderdaad meestal waar er geen middenstreep aanwezig is.

Is het er ook als je de LKA uitzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Herkenbaar die overblijvende piepjes.
Hier ook meestal baan zonder wegmarkeringen.
Heel soms ook botsing verwittiging als een tegenligger te laat invoegt bij zijn voorsteek maneuvre.

Ideale bandenspanning bij dit weer kenbaar ?
Geeft nu 2,3 bar aan.
Als ik me niet vergis heb ik de banden tot 2,9 opgetrokken bij volbeladen vakantierit.
Nu blijf ik er af want midden januari eerste onderhoud.

Prijs ongeveer €200 bij navraag .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatmydust
electric knight schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:13:
Ik heb af en toe ook die korte biepjes (meestal vier stuks snel achterelkaar) maar dat gaat dan gepaard met de melding “actieve stuurregeling niet beschikbaar” of zoiets. Gebeurt inderdaad meestal waar er geen middenstreep aanwezig is.

Is het er ook als je de LKA uitzet?
LKA gaat altijd uit. Piepjes blijven, maar er komt niets van melding bij.
Heb als test al een paar keer over wegmarkering gereden, dan geen piep. En 100 meter verder ineens wel piepen zonder duidelijke reden voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatmydust
Piddybull schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:01:
Herkenbaar die overblijvende piepjes.
Hier ook meestal baan zonder wegmarkeringen.
Heel soms ook botsing verwittiging als een tegenligger te laat invoegt bij zijn voorsteek maneuvre.

Ideale bandenspanning bij dit weer kenbaar ?
Geeft nu 2,3 bar aan.
Als ik me niet vergis heb ik de banden tot 2,9 opgetrokken bij volbeladen vakantierit.
Nu blijf ik er af want midden januari eerste onderhoud.

Prijs ongeveer €200 bij navraag .
Die botsing waarschuwing heb ik bij mijn vorige wagens ook regelmatig gehad. "Better safe than sorry", is het motto bij al die rijhulpjes 😂

Bij koud weer gaat bandenspanning altijd wat minder zijn. Hier 2,6 bij koude banden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Bedankt ivm bandendruk.
Ga ik toch direct aanpassen ivm verbruik en slijtage.
2,6 bar lijkt goeie basis.
Laatste werkje voor dit jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Ik wou even snel nakijken of druk goed zit in de wagen maar dat vind ik niet terug .
Als de auto wegrijdt geeft hij wel de vier banden aan ...

Ik wou hercalibreren maar vind het even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk62
Maandagmiddag een lege band. Bleek een onrepareerbaar scheurtje in te zitten. (Proppen konden het niet dichten). Alle banden hebben nog tussen de 5 en 6 mm profiel, dus wel zonde. De standaard banden zijn wel erg slijtvast. (17k gelopen.)
Nu voor 2 nieuwe michelins ondergelegd. Maar wat een verschil in comfort en wegligging. :) Het is een heel andere auto geworden. Veel meer grip en minder geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Henk,

Ik legde som op om direct met 4 goeie Michelins te kunnen bollen.
Bij aankoop viel dit best mee omdat ik enkel de + moest ophoesten.
Vergelijken kon ik echter nooit.

Hopelijk werd je niet getroffen door vandalisme ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk62
Nee, gelukkig geen vandalisme. Ik rij nogal eens op gravel en grindwegen, en daar komt zoiets wel vaker voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Heeft er hier iemand ook soms last van opstarten na korte rit ?
Hier gebeurt het wel maandelijks dat de wagen gewoon foert zegt bij startprocedure...

Ik gaf het eerder al aan maar sinds aankoop is dit wel maandelijkse kost.
Geheel onbetrouwbare auto op dat vlak. vandaag was het weer prijs.

Na kwartier lukte het wel.
Dit wil je niet voorhebben als je iemand naar het ziekenhuis moet brengen.
Wat mij betreft de enige reden dat ik na deze wagen nooit geen KGM wagen meer zal aanschaffen.

Ik kan wel 10 pluspunten opsommen maar als hij niet start op commando is dat enige negatieve punt te doorslaggevend.

Bel ik vorige week naar de garage en vraag of ze ook update doen bij het jaarlijks onderhoud.
Antwoord van dealer : Uh, uh update welke update dan wel ...??
Tja , dan weet je het ook al wel.

Zo , erg benieuwd of er over dit thema starten nog gelijkaardige problemen optreden bij andere Korando rijders ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatmydust
Oei, dat is idd wel minder.

En wat doet hij dan juist? Krijg je hem dan niet "in versnelling" of doet hij helemaal niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Wanneer we op de juiste manier opstarten komt er een logo stuur opgelicht.
Dan krijg je hem inderdaad niet in voor of achteruit.
Dan weten wij al hoe laat het is.
Enige dat er dan opzit is hem terug geheel afsluiten en even wachten.
Na kwartiertje lukt het vaak wel.

Ik heb dit ook al voor gehad bij snelladen op autostrade.
Een vervelende constante waar we tot op vandaag geen pasklare oplossing voor vonden.
We hebben hem nu een jaartje en gemiddeld 1 x per maand.
Blijkbaar wel meer met kouder weer.

We letten erop dat de sleutel niet in contact komt met andere dingen of zeker niet de tweede sleutel.
Alle extra's staan uit maar bij korte rit staan wel stuur en zetelverwarming aan.
Dus dat allemaal uit alvorens we hem uit doen en afsluiten.

Ik blijf het posten uit frustratie en in de hoop dat iemand me de heilige graal kan uitleggen wat we zouden kunnen fout doen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Hier zoeken we nog drie fans of eigenaars van een EV Korando
Zo zitten we snel aan 100 leden !

https://www.facebook.com/groups/korando.emotion.nl.be

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Feeme
Meilleurs voeux à tous !

J'ai cette voiture depuis 2 ans et elle maintenant 18000 Km.
Je n'ai pas de critique concernant l'utilisation. C'est une voiture agréable.
Mais il n'en va pas de même en ce qui concerne la fiabilité.

Bilan:

Chauffage en panne - deux fois le HVH a été remplacé.
Je pense que la cause était une mauvaise utilisation.
En hiver, pour un chauffage normal, dès le démarrage du véhicule il faut mettre en marche le chauffage (OFF light ON)
Pour un chauffage rapide mettre également HEAT light ON. Attention dans ce cas la consommation est plus élevée.
Je met également le bouton AUTO MODE sur auto et consigne = 20 °
Pour le moment cela semble marcher.

Batterie déchargée sur une nuit - deux fois également.
Je ne connais pas la cause mais depuis une nouvelle batterie YUHASA YBX3004 plus de problème.

Démarrage impossible pendant quelques minutes - trois fois
Procédure de démarrage normale mais sans aucune raison apparente le SBW lever est inopérant ??
Il faut tout arrêté éventuellement sortir du véhicule et ...attendre.

Je signale que depuis le garage Bolland de Haccourt m'a chargé des mises à jour.

Tout cela n'est pas bien grave mais le manque de confiance dans cette voiture augmente et le stress aussi.
Si je compare aux Mitsubishi que j'ai eu depuis 2010, lesquelles n'ont jamais eu la moindre panne, le constat est affligent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
Feeme,
U vat erg goed samen wat er zoal scheelt aan deze leuke wagen.

Mijn visie :

Ruimte , eenvoud en volumes zijn best ok.
Met Michelin banden erg betrouwbaar en baanvast.
Soms slippen de banden vooraan door het te snel optrekken.

De wagen start soms geheel niet , geen enkele oplossing aangeboden door de Ssangyong.
Het zal hen zeer goed bekend zijn bij hen maar ze laten ons gewoon in de steek !

Ik betwijfel dat de dealers hoogopgeleid zijn voor de reparaties aan specifiek gelinkte elektrische mankementen.
Verschillende dealers vallen uit de lucht als ze het woord "update" horen van ons...
Of er is al zeker geen vlotte medewerking met Zuid Korea .Te trage interventies en meer dan twee maanden wachten op wisselstukken zijn middeleeuwse praktijken.
Een dealer die je dan nog durft een vervangwagen geven met een benzinemotor ??

Het addertje zit in de details wat deze auto helaas geheel onbetrouwbaar maakt !
Als een elektrische wagen niet wil starten en meer dan 10 eigenaars hebben dit vergelijkbaar probleem verwachten we een effectieve oplossing van de dealer/constructeur.
Na meer dan 1 jaar is er geen oplossing en moet iedereen af en toe maar met de bestaande problemen leven.

Dit kan niet in 2025 !

Besluit : een s je deze wagen kocht sta je er grotendeels alleen voor.
Het dealernetwerk laat te wensen over om hier een grote tevredenheid weer te geven.
Het draait dus zuiver op verkopen en daarna nog eens verkopen.

Net het elektrische segment dient veel beter opgevolgd te worden door KGM.
Met de huidige werking zullen ze erg veel marktaandeel verliezen !

Hopelijk lezen ze mee en trekken ze lessen uit een jaar samenraapsel van verschillende klachten die maandelijks besproken worden op diverse forums van Ssangyong/KGM
Helaas vrees ik dat ze geen typische Oosterse mentaliteit hebben om precisie erg hoog in het vaandel te dragen.

Al zijn er ook gekende problemen bij BYD , toch is dit merk net sterk in zijn dealernetwerking en service na verkoop.
Zo zal de emotion een stille dood sterven en BYD meer markt veroveren.

Wie zou nu een Torres kopen na de typische problemen met een Korando e- Motion ?
Ik NOOIT !!

Hopelijk kan KGM dit in 2025 definitief aanpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
Ik heb zonet alle klachten van 2024 samengebundeld en naar KGM doorgestuurd.
Hopelijk gaan ze deze allemaal professioneel aanpakken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDyeLBcItfC5wjvwcym5jVHgNkY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LEziyJ8xWQxFSNfRTwjBJNhY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Piddybull op 04-01-2025 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feeme
merci Piddybull

[ Voor 39% gewijzigd door Feeme op 05-01-2025 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Od2GU2RhWV8nU_PECoIDuO7bu0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KsoJetQoG6VawlDEvwmknFTu.png?f=fotoalbum_large

Bij deze hun reactie.
Ik ga momenteel geen persoonlijke gegevens doorgeven.
Dan is het direct oorlogje tussen mijn dealer en mij.

Bij KGM moet men wakker worden.
Mijn probleem is niet individueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Op zich toch een helder antwoord mogen ontvangen van KGM.
Een positief "recht op antwoord" van KGM dat ik nu al erg waardeer !!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPwQt1TU5NwUoCrh5DcT66BCxss=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YveAoH1Ymeb3xsmYMR9bhzSS.png?f=user_large

Ik ga hen binnenkort de persoonlijke problemen wel voorleggen maar eerst trachten op te lossen binnen erg redelijke termijn met de plaatselijke dealer.

[ Voor 14% gewijzigd door Piddybull op 11-01-2025 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nico77
  • Laatst online: 19-05 21:23
@ Piddybull

Ik kom net van de dealer, had dit ook nog eens gevraagd want ik heb dit ook een drietal keer gehad. Het zou een soort antidiefstalbeveiliging zijn die opspringt.

Als het voorkomt, startknop halve minuut tot minuut blijven indrukken, dan uit auto, deur op slot doen, terug los, en dan zou hetmoeten werken. Nog niet getest.

Wji losten het op door met de sleutel een 50m van auto weg te wandelen, dan werkte het ook wel terug na paar weken en paar pogingen.

Het groen in de lichtblokken heb ik ook, reeds nieuwe gehad, nu terug aangemeld voor weer nieuwe.

PS wegens aankomende firmawagen komt de mijne te koop in lente 25. Blauwe platinum versie met de mooiere velgen en zonder de blauwe stukjes, dec 2023, nu 19.000 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Nico,

Bedankt voor de eerste "andere " tip voor het opstartprobleem.
Dit zou wel eens echt steek kunnen houden al hebben we geen echt antidiefstal in deze toffe wagen.
Maar ik zie ze het zo wel al produceren.
Grappig , ineens voel ik me een beetje dief in eigen wagen ;-)
Mochten we nu ooit eens weten hoe we dit door verkeerde manipulatie juist activeren dan zijn we ook weer stapje verder.

Wat algemeen opvalt is dat iedereen bij regenweer dan wel even uit de wagen moet stappen.
Hopelijk komt er bij deze wagen op een dag een finale update dat dit euvel geheel weghaalt.

PS: succes met je doorverkoop.
Kan wat moeilijk worden als je de tweede markt EV wat hebt opgevolgd.

Nogmaals dank.
Genoteerd en in boekje bij de wagen voor volgende test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feeme
Merci Piddybull
ci dessous le message de KGM en français:
Merci beaucoup pour votre message et pour avoir partagé vos inquiétudes.
Nous comprenons que vous êtes dans une situation difficile et que vous hésitez à partager certaines informations. Cependant, il est essentiel pour nous de bien comprendre votre situation spécifique et de vous aider de la manière la plus ciblée possible.
Bien que nous respections certainement les informations sur les forums, nous tenons à souligner que les informations qui y sont partagées ne sont pas toujours complètes ou exacts. Nous nous appuyons sur notre propre expérience et nos données pour trouver la bonne solution.
C'est pourquoi les détails demandés sur votre voiture et votre situation sont cruciaux pour une approche constructive.
Notre objectif est de vous fournir, ainsi qu’à tous les autres propriétaires d’un E-motion Korando, le meilleur service possible. Nous pouvons faire cela de notre mieux en enquêtant minutieusement sur les problèmes individuels. Si vous rencontrez des difficultés spécifiques avec votre concessionnaire, veuillez nous en informer.
Nous aimerions bien sûr cela aussi, afin de pouvoir chercher ensemble une solution.
Nous espérons votre coopération et sommes prêts à vous aider davantage.
Cordialement,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Thank you Piddybull
Below is the message from KGM in French:
Thank you very much for your message and for sharing your concerns.
We understand that you are in a difficult situation and that you are reluctant to share certain information. However, it is essential for us to understand your specific situation and help you in the most targeted way possible.
While we certainly respect the information on the forums, we would like to point out that the information shared there is not always complete or accurate. We rely on our own experience and data to find the right solution.
That's why the details we ask about your car and your situation are crucial to a constructive approach.
Our aim is to provide you and all other E-motion Korando owners with the best possible service. We can do this to the best of our ability by thoroughly investigating individual problems. If you have any specific difficulties with your dealer, please let us know.
We'd love to hear from you too, so that we can work together to find a solution.
We look forward to your cooperation and are ready to help you further.
Yours faithfully

Translated with DeepL.com (free version)

Feeme , comme ça le moderation de Tweakers est aussi content avec la deuxième translation ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Ik vraag het hier ook even : Bestaat er al een app waar je in 1 oogopslag kan zien waar de GOEDKOOPSTE laadpaal zich bevind ?

Met gewone brandstof is dit al zeer actueel ...
Met de EV vind ik die future nergens !
Ik bedoel dus overkoepelend over alle kaarten en aanbieders heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eatmydust
Zelf heb ik nog geen gebruik gemaakt van snelladers.
Maar Tesla lijkt me een goede optie, prijzen liggen bij de laagste en goed netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Bij B&B in Hasselt kan ik morgen laden tegen wat duurdere prijs maar gemak is ook iets.
Toch had ik me ook al voorgenomen om eventueel voor de allereerste keer te gaan laden op Tesla laadparking in Hasselt.

Na 1 jaar EV rijden heb ik nog nooit aan snellader in België gehangen.
Enkel met de nodige problemen in Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• electric knight
nico77 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:07:

PS wegens aankomende firmawagen komt de mijne te koop in lente 25. Blauwe platinum versie met de mooiere velgen en zonder de blauwe stukjes, dec 2023, nu 19.000 km.
Ben benieuwd wat je als inruilwaarde terug gaat krijgen voor je relatief jonge auto met weinig km’s.

Dat punt heb ik nl. lang over na moeten denken alvorens aanschaf. Maar aangezien ik regulier 5 jaar met een auto rij, heb ik dit maar voor lief genomen omdat ik verwacht dat het wel mee valt. Auto’s (en helemaal EV’s) schrijven nu eenmaal veel af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piddybull
Hier ander verhaal ivm inruilwaarde. Als hij even niet start zou ik het lk liefst hebben dat men hem steelt ivm omnium verzekering.
Ik kocht hem om er liefst zo lang mogelijk mee te rijden. Passat had ik 18 jaar.
Puur particulier.
Ooit zal de batterij opslag me wel danig enerveren ten opzichte van nieuwere technologieën dat ik wel zal overstappen maar inruil is hier geen punt dus.

Anderzijds merk ik weer erg goede eigenschap van deze wagen.
Zo snel opgewarmd, sneller dan een modere diesel en dit dankzij de warmtepomp.
Deze morgen -2 °C en nog voor ik straat uitreed al warmte door de chauffage.
Erg sterk puntje.

Opladen ging vlot MAAR met Shell kaart op een 11KW laappaal haalde hij maar 1,6 KW waardoor de door mij voorziene 80 % niet gehaald werd. Al stond hij dus 14 uur aan de paal met de originele kabel van Ssangyong.

Ik keek daarop speciaal na maar bij mijn instellingen staat dat hij tegen hoogste mag opgeladen worden.

Is dit nu een probleem aan mijn wagen of probleem bij laadpaal ??
Joost mag het weten!
Ik heb mail gestuurd naar Shell met nr laadpaal etc.
Benieuwd of die wel gaan reageren.

Iemand al vergelijkbaar probleem meegemaakt ?
PS : nog geen nieuwe problemen met starten gehad ondertussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• electric knight
Piddybull schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:22:

Is dit nu een probleem aan mijn wagen of probleem bij laadpaal ??
Joost mag het weten!
Ik heb mail gestuurd naar Shell met nr laadpaal etc.
Benieuwd of die wel gaan reageren.

Iemand al vergelijkbaar probleem meegemaakt ?
PS : nog geen nieuwe problemen met starten gehad ondertussen.
Ik laad bijna uitsluitend thuis op. Ik heb een driefase 11 kW laadpaal welke per fase 20 ampere is afgezekerd en voorzien is van static load balancing. Dus per fase haal ik 240V x 20A= 4800W oftewel 4,8 kWh. Dat is voor mij helemaal prima en ook altjid beschikbaar.

Op een openbare 11kW laadpaal zie ik ook wisselende laadvermogens.

Voor zover mij bekend heeft dit te maken met het "dynamic of static load balancing" wat in laadpalen kan zitten. Wat wil dat zeggen?

Load Balancing kan op twee manieren: statisch óf dynamisch. Eigenlijk is Load Balancing niets anders dan de techniek om stroom te verdelen over het netwerk om overbelasting te voorkomen.

Bij Statisch Load Balancing stelt de installateur het maximaal vermogen in voor de beschikbare laadpunten. Dit doet hij door het verbruik van de laadpaal af te stemmen op de capaciteit van het stroomnetwerk.

Bij Dynamic Load Balancing wordt er automatisch gemeten hoeveel stroom alle afzonderlijke apparaten in je huis verbruiken. Wordt er veel stroom verbruikt, dan zorgt Dynamic Load Balancing ervoor dat je laadpaal tijdelijk minder stroom gebruikt om de auto op te laden. Het opladen gaat dan iets langzamer of wordt even helemaal stopgezet. Zodra er minder stroom wordt gebruikt (bijvoorbeeld ’s nachts), gebruikt de laadpaal meer stroom en laadt je auto juist weer sneller op.Dit dynamic load balancing wordt bijna altijd toegepast bij openbare laadpalen.

Ik hoop dat mijn uitleg je een beetje helpt om dit fenomeen te begrijpen en je snapt dat dit nietperse aan de wagen of regeling van de wagen ligt.

[ Voor 39% gewijzigd door electric knight op 17-01-2025 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feeme
Korando E motion = voiture pas fiable
Encore une fois la batterie 12V déchargée en 1 nuit sans raison apparente

Envoyé à KGM

Je possede ce Korando depuis fevrier 2023
Pour la 3 eme fois la batterie 12V de mon Korando s’est déchargée complètement en 1 nuit sans raison apparente.
Le remplacement de la batterie n’a pas solutionné le problème.
Le garage Bolland à Haccourt ne me propose aucune solution.
Que proposer vous ?
Ce problème, tout à fait aléatoire, n’etant arrivé que! 3 fois en 2 ans je ne pense pas que laisser la voiture chez le concessionnaire permettra de trouver la cause du problème.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatmydust
Zou in het vervolg opteren voor een snellader.
Laden op AC is nogal traag met de 1 fase onboard lader. 6,6 kan er max gehaald worden, maar dit haal je niet op 3 fase 11kw ac lader.
Al is 1,6 kWh wel belachelijk traag dan gaat het sneller met een granny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
eatmydust schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 18:24:
Zou in het vervolg opteren voor een snellader.
Laden op AC is nogal traag met de 1 fase onboard lader. 6,6 kan er max gehaald worden, maar dit haal je niet op 3 fase 11kw ac lader.
Al is 1,6 kWh wel belachelijk traag dan gaat het sneller met een granny.
Klopt en ben ik met je eens. Met een Granny zou ik 2 KWH gehad hebben en op een nacht scheelt dat net de noodzakelijke 5% om met gerust gevoel weg te kunnen rijden.

Ook lijkt snellader enige oplossing voor reisdagen.
Dan wil je echt met 100 % gevulde batterij vertrekken om toch al 250 km te kunnen bollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Feeme schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:45:
Korando E motion = voiture pas fiable
Encore une fois la batterie 12V déchargée en 1 nuit sans raison apparente

Envoyé à KGM

Je possede ce Korando depuis fevrier 2023
Pour la 3 eme fois la batterie 12V de mon Korando s’est déchargée complètement en 1 nuit sans raison apparente.
Le remplacement de la batterie n’a pas solutionné le problème.
Le garage Bolland à Haccourt ne me propose aucune solution.
Que proposer vous ?
Ce problème, tout à fait aléatoire, n’etant arrivé que! 3 fois en 2 ans je ne pense pas que laisser la voiture chez le concessionnaire permettra de trouver la cause du problème.
Ik word van dit verhaal erg benauwd.
Ik reed voor deze korando met een BMW 525 waarvan ik een vergelijkbaar probleem had dat ze in de garage maar niet opgelost kregen. Ik ben letterlijk met factuur van €1.000 uit Garage in Ninove weggereden met de boodschap dat ze me niet verder konden helpen. Ik plaatste dan zelf een druppellader met bijgekocht stopcontact ingebouwd ter hoogte van de luchtinlaat.

Overal waar ik langer dan 12 uur parkeerde handelde ik al als een Ev rijder terwijl ik een diesel wagen had.
Ik was geholpen door mezelf. Normaliter ging ik zeker voor een EV BMW maar je kan begrijpen dat ik door hun werkwijze met 12 V start batterijen dit nooit zou gedaan hebben.
Natuurlijk werd de batterij vervangen en de nodige kabels. Dit deden ze me gewoon betalen zonder oplossing.

Hier zou ik zeker verder gaan met KGM zelf en duidelijk aangeven dat de dealer geen treffelijke oplossing voor je vind maar je probleem binnen garantieperiode wel blijft aanhouden.

Er moet een behoorlijke verliesmeting opgemeten kunnen worden.
Iets blijft uw batterij leegtrekken op 1 nacht.
Iets electronisch blijft dus duidelijk aanstaan.
Het is een ander verhaal dan bij mijn BMW verhaal maar ik krijg er op zijn minst buikpijn van.

Ik ga ervan uit dat je mijn tekst wel door een vertaler jaagt want dat leest beter voor u.
Laat niet na uw gerieven verder te posten.

Hieruit kunnen we enkel leren !!
Succes en goeie moed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
electric knight schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:53:
[...]

Voor zover mij bekend heeft dit te maken met het "dynamic of static load balancing" wat in laadpalen kan zitten. Wat wil dat zeggen?

Load Balancing kan op twee manieren: statisch óf dynamisch. Eigenlijk is Load Balancing niets anders dan de techniek om stroom te verdelen over het netwerk om overbelasting te voorkomen.

Bij Statisch Load Balancing stelt de installateur het maximaal vermogen in voor de beschikbare laadpunten. Dit doet hij door het verbruik van de laadpaal af te stemmen op de capaciteit van het stroomnetwerk.

Bij Dynamic Load Balancing wordt er automatisch gemeten hoeveel stroom alle afzonderlijke apparaten in je huis verbruiken. Wordt er veel stroom verbruikt, dan zorgt Dynamic Load Balancing ervoor dat je laadpaal tijdelijk minder stroom gebruikt om de auto op te laden. Het opladen gaat dan iets langzamer of wordt even helemaal stopgezet. Zodra er minder stroom wordt gebruikt (bijvoorbeeld ’s nachts), gebruikt de laadpaal meer stroom en laadt je auto juist weer sneller op.Dit dynamic load balancing wordt bijna altijd toegepast bij openbare laadpalen.

Ik hoop dat mijn uitleg je een beetje helpt om dit fenomeen te begrijpen en je snapt dat dit nietperse aan de wagen of regeling van de wagen ligt.
Knap uitgelegd en het zou zo maar eens kunnen oplossing zijn van mijn tijdelijke lage ladingssnelheid.
Die avond was er een groep die kwam dineren dus de keuken draaide op volle toeren.
Inductie , warmhoudlampen en lucht/lucht airco's ,afvoer dampkappen die overal maximaal draaien kunnen dat in de hand gewerkt hebben. S'morgens was alles inactief en toch bleef die wel bij mij op slechts 1,6 KWH laden. Ik schrijf de eigenaar van de b&b eens aan om te horen of hij dat probleem erkent en er al van afweet .

Bedankt voor je gedeelde inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7OZK_zlu31COFkUGKDJx50SE7RQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ySRd657TkE331mRvCMXGHr4i.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Feeme
Korando E motion eind 2022 19000Km nog onder garantie.
Deze auto zorgt ervoor dat ik niet in vrede kan slapen.

Verwarming kapot - tweemaal de HVH vervangen.
Oorzaak: waarschijnlijk misbruik.
Oplossing: Voor normale verwarming (OFF-lampje uit) moet de airconditioning (A/C) aan staan
U kunt meer en sneller verwarmen als het HEAT-lampje brandt, maar het verbruik is hoog.
Ik heb ook de AUTO MODE-knop op auto gezet en ingesteld op = 20°
Voorlopig lijkt het te werken.

Batterij 's nachts ontladen - ook twee keer.
Oorzaak: onbekend
Oplossing: Het probleem werd niet opgelost door de originele batterij te vervangen door een nieuwe YUHASA YBX3004-batterij.
Je moet daarom een 12Vdc accubooster met kabels in de kofferbak van de auto hebben.
sluit hem parallel aan op de accu van de auto en wacht een paar minuten totdat de originele accu weer tot leven komt.
Let op: Het lijkt erop dat de Torres ook hetzelfde probleem heeft.

Kan een paar minuten niet starten - drie keer
Normale startprocedure, maar zonder duidelijke reden werkt de SBW-hendel niet?
Kan niet starten!
Oorzaak: iets ergs in een build van het E motion-programma.
Oplossing: knip alles uit het voertuig, doe het op slot, wacht een paar minuten en herhaal dan de normale startprocedure.

Ik hoop dat de automatische vertaling goed is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Het viel me op dat bij vriesweer de wagen erg snel opwarmt binnenin :

Automatisch gaat zowel de airco als de heat knop aan. Ook zonder dat ik iets doe gaat de airco dan na enkele minuten uit en blijft de heat knop verder warmte geven.
Eerst dus twee zaken die geheel autonoom aangaan , na 2 tot 5 minuten valt de airco uit ...
Hier staat de auto mode op 20,5 à 21 °C
Bijkomend zette ik de gehele binnenverluchting aan maar dat slechts enkele minuten of de wagen bedampt snel van binnenuit !!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siskos
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-08 10:01
Hier ook al enkele problemen gehad met de wagen.

- Niet starten
Auto "gestart" en toen even met de sleutel terug naar binnen omdat we iets vergeten waren. Wat we ook probeerde de auto wou niet vertrekken, hij ging wel degelijk aan en uit maar wou niet bewegen (kwam ook niet dat irritante geluid uit).
Oplossing: Wagen uit gezet. 5 min uit de buurt van de wagen gebleven met de sleutel en toen ging magisch alles weer.

- Niet willen laden
We hebben de gewoonte om de wagen in de goedkope tarieven in de nacht te laden als er niet genoeg zon is. Maar een tijdje terug was deze 's morgens nog steeds niet geladen. Dan manueel geladen en ook hierbij wou hij niet beginnen met laden.
Onze zelfbouw laadpaal zag duidelijk de wagen en de wagen zag ook de laadpaal maar toch wou de Korando niet laden.
Zelfs met de granny charger wou hij niet laden, koppig ding.
Oplossing: 12V batterij 3min losgehaald, et voila, auto laad weer.

- Niet correct laden
Zoals hierboven ook aangekaart luistert de Korando niet naar wat de laadpaal stuurt. Hij blijft namelijk "kleven" een het eerste vermogen dat er gestuurd wordt.
- Oplossing: er zou een update beschikbaar zijn, hier mogen we binnenkort voor naar de garage.

- Dashboard werkt niet
Dit was de leukste totnutoe, toen we smorgens vertrokken viel ineens het hele dashboard uit. Geen snelheid, geen radio. Zelfs het geluid van de richtingaanwijzer werkte niet. Maar we zagen buiten aan de wagen wel dat de richtingaanwijzers en de remlichten werkten. Auto meerdere keren aan en uit gezet maar niets werkte. Dan toch maar vertrokken aangezien we dirngend weg moesten.
Oplossing: Wagen uitgezet, 5 min met de sleutel uit de buurt van de wagen gebleven en daarna werkte alles weer.

- Mos in de achteruitlichten
Na een tijdje komt er een groene aanslag aan de achterste lichten van de wagen, deze zijn reeds door de garage onder garantie vervangen maar nu een jaar later zijn ze toch weer groen aan het worden. De wagen wordt thans elke 2 weken grondig gewassen met de 3 emmer methode en goede producten.
- Oplossing: geen, ik ben wel aan het bedenken om eens zelf de lichten te demonteren om de zoveel tijd want volgens mij kan je het zelf proper maken als je eraan kan.

Al een hele waslijst na 1 jaar in bezit, maar we zijn nog altijd wel tevreden van de wagen. 7 maanden van het jaar kunnen we bijna "gratis" rijden door onze zonnestroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Siskos,

Niet zo fijn maar 100 % herkenbaar.
Een echte haat liefde verhouding kan je met deze fijne wagen krijgen.
Hij gaat soms vreemd maar de snel opgewarmde binnenruimte ,eenvoudige bediening en ruime wagen doet je hem vrijwel alles vergeten.

Maar het blijft iedere ochtend of na een rit een euforie als hij zonder kuren wil opstarten.
Het blijkt een echt Ssangyong probleem te zijn.
Mijn broer rijd met de benzine variant en die klaagt dat hij ook soms niet kan starten. Bijkomend zuipt zijn bak teveel waar wij weinig last van hebben als de zon er even door wil komen tenminste ;-)

De sleutel 10 vind ik teveel van het goede.
Het 5 minuten wachten is minder erg dan sleutel 10 maar voor een nieuwe wagen kan dat echt niet als normaal gezien worden.
Wat een zicht moet het zijn als er ooit een treffen georgansieert wordt op een regendag.
70 eigenaars rondjes draaien in de plensende regen tot de wagen wil starten.
Hier en daar naar elkaars nummertje 10 vragend...

Neen , KGM moet hier eens stevig over nadenken en juiste oplossingen bieden.
Maar doen ze dat nog als de wagen in Maart/april uit roulatie ging ??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• electric knight
Ik zie dat er inmiddels toch al wat reacties zijn binnengekomen over de problemen met de Korando.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik in de 11 maanden dat ik hem heb, en de 17.000 km die ik inmiddels gereden heb, weinig problemen heb ervaren.

Om precies te zijn heb ik tweemaal een probleem gehad.

Eén maal was de volgende na het laden, ik kreeg de melding dat er iets accu was (HV battery warning light) en het schildpadje (power down warning light, beide afgebeeld op 4-32 van het manual).

Ik heb de auto uit gezet en naar de dealer gebeld. De dealer meldde gelijk dat dit waarschijnlijk met de vorst te maken had en vroeg of ik naar hun toe kon rijden met een lage snelheid. Door het centrum van mijn huis naar de dealer is slechts 1,6 km van mij vandaan.

Een snelle check door de monteur leerde dat door het opladen de batterij warm was en door de nachtvorst extra snel afkoelde. Dit heeft voor de melding gezorgd. Je kunt, wanneer het schildpad lampje brand, toch rijden met max 50 km/h

Het korte stukje rijden naar de dealer veroorzaakte blijkbaar al genoeg warmte in de batterij dat de melding wegging.

De andere keer was na een concert en omdat ik niet meer wist waar ik de auto had geparkeerd, had ik het idee om een paar keer de deuren te openen en te sluiten zodat ik door de lichten kon zien waar hij stond.

Toen ik de Korando wilde starten en hij niet reageerde en ook niet in de D kon krijgen zag ik dat het EPB lampje (manual 4-26) geactiveerd was.

De auto was dus niet te starten. Oplossing was de startknop 4 seconden ingedrukt te houden waarna het EPB lichtje uit ging en de auto weer gewoon in de versnelling te krijgen was.

Altijd handig om dit soort ervaringen te delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arretjee
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23-05 11:56
Piddybull schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:26:
Heeft er hier iemand ook soms last van opstarten na korte rit ?
Hier gebeurt het wel maandelijks dat de wagen gewoon foert zegt bij startprocedure...

Ik gaf het eerder al aan maar sinds aankoop is dit wel maandelijkse kost.
Geheel onbetrouwbare auto op dat vlak. vandaag was het weer prijs.

Na kwartier lukte het wel.
Dit wil je niet voorhebben als je iemand naar het ziekenhuis moet brengen.
Wat mij betreft de enige reden dat ik na deze wagen nooit geen KGM wagen meer zal aanschaffen.

Ik kan wel 10 pluspunten opsommen maar als hij niet start op commando is dat enige negatieve punt te doorslaggevend.

Bel ik vorige week naar de garage en vraag of ze ook update doen bij het jaarlijks onderhoud.
Antwoord van dealer : Uh, uh update welke update dan wel ...??
Tja , dan weet je het ook al wel.

Zo , erg benieuwd of er over dit thema starten nog gelijkaardige problemen optreden bij andere Korando rijders ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arretjee
Hoi Piddybul, hier Arretje uit Bentheim in Duitsland. Ik heb sinds November 2024 de Korando Titanium en heb vanaf dag 1 er een enorme ellende met de auto! Dit verschijnsel dat jij schrijft heb ik ook naast nog meerdere drama’s! met mijn auto, dit niet willen starten gaat bij mij gepaard met, zo tijdens het rijden, zonder dat ik iets doe of aanraak de auto op de rem gaat en stopt! Levensgevaarlijk. Inderdaad moet ik dan de auto, daar waar die staat een kwartier uitzetten en dan plotsklaps kan ik hem weer starten! Het probleem bij mij is dat er pas op 80km afstand een dealer is die mijn garantiegeval kan aanpakken. Volgens een dealer in Haaksbergen NL is het een probleem van de computer, er zit een single computer in af fabriek maar er hoort een duo computer ingezet te worden en dan zijn alle problemen die nu bekend zijn opgelost! Ik kan daar ondanks dat het slechts 27km van mijn huis is niet terecht omdat KGM Europa opgedeeld heeft in Ssang yong Benelux en Ssang yong Duitsland! Waanzin! :-(

[ Voor 8% gewijzigd door Arretjee op 22-02-2025 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Ik liet gewoon onderhoud doen en merk aan kleine zaken dat er een update plaatsvond.
Nu is het gewoon bang afwachten tot wanneer de wagen weer eens kuren krijgt.

Lastigste is momenteel traag laden op publieke paal van 11KW
Daar laad de mijne gewoon aan max 1,6 KW en niets meer.
Blijkbaar gekend probleem.
Moeilijk op te volgen want ik laad 98% thuis via granny.

@Arretjee ik heb je opmerkingen even op de FB pagina gedropt.

@electric knight Electric : lichten aan/uit en dan problemen lijkt ook een gekende.
Iets elektrisch aanzetten voor start is probleem en dan is er nog die anti diefstal functie waar men het er over heeft.

Sinds 20 juanuari heb ik zelf geen nieuw probleem gehad ...
Enkel vragen laden naar 70 % en hij was gestopt aan 65%
Dag erna gewoon bijgevuld naar de 70 %
Ongehoorzaam wagentje ,dat wel ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• electric knight
Ik heb recent mijn review op AW aangevuld met mijn ervaringen. Dus hier zal ik dit ook doen:

een jaar in bezit: 18.700 km 13 maart 2025
Ik heb de Korando E-motion nu ongeveer een jaar in bezit en heb inmiddels 18.700 km er mee gereden. Tijd voor een tussentijdse balans.

Verbruik

Omdat ik uitsluitend thuis oplaad heb ik een bijzonder goed overzicht in het verbruik van E-motion.
In het overzicht van Vattenfall in charge kan ik zien dat ik, vanaf moment van aanschaf, nu 3240 kWh heb verbruikt. Ik heb slecht 2x gebruikt gemaakt van Fastned, gewoon om eens te zien of dit werkte en hoelang het laden dan duurde, dus daar komen nog een kleine 100 kWh bij.

Verder iets over mijn rijstijl. Ik heb de slimme cruise control altijd ingeschakeld op 100 km/h en heb verder altijd de airco (en daarmee de warmtepomp) aanstaan. Ingestelde temperatuur is 21,5 graden voor de dual AC. Verder heb ik de stuurverwarming (bijna) altijd aan en de stoelverwarming. Ik rij eigenlijk alleen maar in de comfort stand.

Dit maakt het totaal van 3340,51kWh. Dit komt neer op 17,86 kWh/100km. Dit is wat mij betreft een prima gemiddelde waarde aangezien dit echt een mooie afspiegeling van het echte gemiddelde verbruik in de zomer en winter.

Welke problemen heb ik er tot nu toe mee gehad?

Ik vrees dat dit een beetje saai onderdeel wordt, ik heb namelijk in het afgelopen jaar er slechts twee probleempjes mee gehad. Beide problemen hebben trouwens niet geleid tot stilstand of er niet mee kunnen rijden. Welke waren dit dan?

Eén maal was de volgende dag na het laden, ik kreeg de melding dat er iets accu was (HV battery warning light) en het schildpadje (power down warning light, beide afgebeeld op 4-32 van het manual).

Ik heb de auto uit gezet en naar de dealer gebeld. De dealer meldde gelijk dat dit waarschijnlijk met de vorst te maken had en vroeg of ik naar hun toe kon rijden met een lage snelheid. Door het centrum van mijn huis naar de dealer is slechts 1,6 km van mij vandaan.

Een snelle check door de monteur leerde dat door het opladen de batterij warm was en door de nachtvorst extra snel afkoelde. Dit heeft voor de melding gezorgd. Je kunt, wanneer het schildpad lampje brand, toch rijden met max 50 km/h

Het korte stukje rijden naar de dealer veroorzaakte blijkbaar al genoeg warmte in de batterij dat de melding wegging.

De andere keer was na een concert en omdat ik niet meer wist waar ik de auto had geparkeerd, had ik het idee om een paar keer de deuren te openen en te sluiten zodat ik door de lichten kon zien waar hij stond.

Toen ik de Korando wilde starten en hij niet reageerde en ook niet in de D kon krijgen zag ik dat het EPB lampje (manual 4-26) geactiveerd was.

De auto was dus niet te starten. Oplossing was de startknop 4 seconden ingedrukt te houden waarna het EPB lichtje uit ging en de auto weer gewoon in de versnelling te krijgen was.

Verder geen enkel ander probleem gehad, dus hier scoort de Korando e-motion wel punten aangezien ik met andere merken EV’s ontzettend veel problemen heb gehad.

Welke kosten heb ik gehad aan de Korando e-motion

Hier wil ik toch even een toelichting opgeven. Ssangyong (of inmiddels KGM) heeft een uitgebreide garantie van 7 jaar of 150.000 km. Voorwaarde is wel dat je dus iedere 10.000 km binnenkomt voor een onderhoudsbeurt.

Ik moet zeggen dat deze interval ontzettend ouderwets is en niet passend voor EV, maar goed het is nu eenmaal een voorwaarde. De beurt die uitgevoerd is bij 10.000 km kostte mij 187,50. Er zijn gelijk wat software updates uitgevoerd en de checks volgens de lijst. Het is nu eenmaal zo, er is garantie-technisch, niet aan te ontkomen.

Dan de kosten voor elektra nog. Dus voor 18700 km was het verbruik 3340 kWh tegen € 0,295= € 985,30.

Hier zie ik toch het grootste voordeel van EV rijden in terug, de verbruikskosten per km. Hier kan geen hybride- of benzine auto tegen op (disclaimer: dit zijn uitsluitend “brandstof/energie” verbruikskosten)

Afschrijving

Hier kan ik nog geen zinnig woord over zeggen. In het algemeen zie ik wel dat de afschrijving bij jonge EV’s hard gaat omdat de tweede-hands markt voor EV’s nog niet echt is ontwikkeld. Mijn idee is dan ook zeker een vijf jaar met de wagen door te blijven rijden. Dan pas ben ik in staat om de balans op te maken op dit punt.

En hoe bevalt hij dan na een jaar rijden?

Daar kan ik kort over zijn: hij bevalt enorm goed! De Korando is gewoon met veel aandacht in elkaar gezet, het voelt niet alleen ontzettend degelijk, het is gewoon ontzettend degelijk. De auto is wel afgestemd op comfort, dus dit betekent een redelijk zachte afstemming van het onderstel, dus met een hoog veercomfort. Dit betekent zeker niet dat het een dweil op de weg is. De besturing is verder licht, maar geeft voor mij voldoende feedback evenals het onderstel van de wagen. Gewoon heel erg prettig om mee te rijden.

Nu zijn EV’s overwegend stil te noemen maar de Korando blinkt hier wel in uit. Rijwind of rolgeluiden zijn echt goed beperkt en dat is gewoon erg fijn.

De rijhulpsystemen had ik al eens aangehaald en zijn gewoon heel erg fijn. De enige (maar best beperkt) piep die regelmatig voorkomt is van de rijstrook assistent. Maar durf wel te zeggen dat deze bovengemiddeld presteert in vergelijking met andere merken. Dit geldt ook voor de overige rijhulpsystemen, deze werken gewoon heel erg goed. Ik heb dan ook zeker niet de behoefte om ze uit te schakelen.

Ergonomie is in de hele auto echt heel goed. Misschien komt het wel omdat de auto een redelijk traditioneel dashboard heeft en er voor alles nog wel een knopje te vinden is. Ik was aan alles snel gewend en het is allemaal blindelings te vinden. Chapeau voor de ontwerpers, zeg ik dan maar.
Er zittend overwegend zachte materialen in en er is geen piepje of kraakje te horen in het interieur.

Degene die de voorgaande reviews hebben gelezen: het verspringen van de radiozender bleek veroorzaakt te worden door een setting (BSM) en na deze uit te hebben gezet blijft hij prima op het station staan zelfs bij een slecht signaal. Dit punt is dus niet meer van kracht.

Zijn er dan geen minpuntjes?

Jawel, zeker zijn die er ook. Hoewel deze vooral op het vlak van persoonlijke voorkeur zitten en dus eigenlijk best wel subjectief zijn. Voor de volledigheid zal ik zal ik ze hier nog eens noemen.

- Het stuurtje vind ik nog steeds te dun (tenminste het bovenste deel van het stuur)
- Regeneratief remmen in stand 2 of 3 blijft voor mij te abrupt en net niet lekker “smooth”. Wanneer ik alleen rijd is het voor mij geen probleem, zodra is medepassagiers heb zet ik hem op stand 1. Vooral mijn vrouw kan dit wel waarderen
- Voor ons werkt de 1-fase lader prima, maar het is en blijft raar dat er geen 3-fase lader opzit. De auto verdient bijna een 3-fase lader zou ik zeggen en zou er voor kunnen zorgen dat meer mensen voor deze fijne auto kiezen. Dit is echt een gemiste kans.
- Onderhoudsinterval van 10.000 km past niet bij een elektrische auto, deze is nodig voor de 7 jaar/150.000 km garantie maar zorgt wel dat het onderhoud duurder is dan bij sommige andere merken die hier 15.000 of zelfs 30.000 km als interval gebruiken.

What’s the verdict?

Alles beschouwend vind ik het een enorm prettig rijdende auto. Ik blijf er dus voorlopig lekker en tevreden mee doorsturen. Het is ook een beetje een vreemde eend in debijt en dat blijft gewoon ook erg leuk omdat een hoop mensen dit model (en zelfs het merk) niet of nauwelijks kennen. Hierdoor ook al een aantal leuke gesprekken gehad met autoliefhebbers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
Dank voor je overzicht.

Ik trek volgende week enkele dagen met de wagen naar Frankrijk.
Niet te ver maar wel enkele keren snelladen.
Hopelijk hoef ik geen vervelende dingen mee te maken want ik kan voor buitenlandse trips best wat vertrouwen gebruiken.
We zien wel.
Veel zaken dat je schrijft erken ik. Enkel ditmaal dat je de wagen al stil vind.
Ik heb er aanpassingen aan gedaan en rijd met Michelins die stiller zijn dan de originele banden.

Ik rijd wel zo vaak mogelijk 125 km/u op de autostrade en vanaf 110 merk je dat toch wel maar dat is ook zeer logisch. Ik had altijd de intentie om de voorwielen ook nog wat extra te isoleren maar dat is er nooit niet meer van gekomen.
Jaar na jaar wordt de wagen wel stiller of ik dover ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arretjee
Electric Knight, ik zou willen dat mijn Korando zo weinig problemen had als de jouwe, dan wilde ik er nog wel eentje bij hebben!
Mijne staat alweer bij de Werkstatt ( Duitsland he) is weer stilgevallen, de chef aldaar is zeer pessimistisch over de situatie met Ssang yong zoals garantie en toestemming om te repareren onder garantie!
Stilletjes hoop ik dat de importeur deze auto terug neemt! :X

[ Voor 51% gewijzigd door Arretjee op 20-03-2025 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
Arretjee,
Nu je dit zegt.
Ik vroeg na klein onderhoud of ze enkele zaken onder garantie wilden herstellen...
Geen probleem zei de verkoper.
Weekje later kreeg ik mail.

Ik moet foto maken van reeds doorgegeven schade ( groene algen achterlichten)
Niet goed werkende achterveren van niet automatische achterklep koffer.
+ foto Chassis raam ( hij was net op onderhoud ??)
+ foto deurplaatje
+ km stand
+ afgestempeld onderhoudsboekje ( ???) net allemaal door hen nagekeken en afgestempeld

Dit alles digitaal door te sturen naar de receptie ...waar ik alles al mondeling had doorgegeven.

Ik deed het nog altijd niet want toch 7 jaar garantie.

Hun procedureslag doet me nu wel even denken dat ze het gewoon zelf moeilijk hebben gemaakt om het eventueel te gaan vermijden.

Ik ga me er binnenkort eens aanzetten !

Bedankt voor je toelichting.

[ Voor 5% gewijzigd door Piddybull op 23-03-2025 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meacount
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-08 14:28
Lees hier in dit topic over de Korando al een tijdje mee, dit naar aanleiding van de aanschaf van een Torres EVX. Over KGM en het voormalige SsangYong was/is mij niet veel bekent, dus mij hier ook maar een beetje ingelezen. We delen als KGM rijders de dealers en de importeur en naar ik las ook een enkele bug. Het Torres topic was al gestart, maar er stond nog niet veel info in, immers nog maar een heel kleine groep gebruikers, had zelfs nog gedacht waarom niet de Korando en de Torres in 1 topic, maar "men" vind gescheiden topics wel zo fijn, dit om verwarringen te voorkomen en daar zit wel wat in.

In het Torres EVX topic wordt hier en daar wel een link naar dit topic geplaatst, iets van gedeeld plezier en halve smart. Voor degenen die nog niet weten dat er ook een KGM Torres EVX topic is:

KGM (SsangYong) Torres (EVX) topic

Je hoeft niet gelijk te hollen, veel nieuws is er nog niet te vinden, immers nog maar een beperkte groep rijders met de Torres. Exclusief rondrijden heeft wel wat, maar wat meer zielen brengt ook wat meer vreugd, het mag daar op het gebied van ervaringen delen dan ook wel iets meer bezocht worden.

Maar dan zullen de dealers ook wel wat vriendelijker mogen meewerken als ik de post hierboven zo lees, zo trek je geen nieuwe klanten aan lijkt mij. Hoop dat de dealers toch wel klantvriendelijk zijn, mijn eigen dealer is dat tot nu toe wel, hoop dat dat zo blijft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
meacount ,
Welkom en succes met je Torres !

Nog 1 dealer zaakje dat ik niet aanvaardbaar vind.

Voor een eerste onderhoud heb ik €212,80 betaald in NINOVE bij garage Keytsman.
Niet zo duur maar waarom betaalt een ander forum lid voor exact dezelfde service dan maar €187,50
Het viel me op dat bij afgifte sleutels er al 1 nieuw batterijtje klaar lag voor een autosleutel van slechts 12 maand oud ?
Volgend jaar markeer ik wel mijn huidig pilletje om na te kijken of dat effectief wel vervangen werd.
Dit type dealer dat de prijs opdrijft zonder ernstige redenen verdienen verhoogd toezicht.

ALS ik nog terugkeer naar deze dealer.

In cijfers is dat grappig.
€25,3 duurder per EV dat bij mijn dealer langskomt.
De klant wordt er 12% lichter gemaakt dan bij de goedkoopste dealer.

Ik kreeg zelfs geen koffie aangeboden, echt geen nette toonzaal ruimte ( naast de wc in een onverwarmde afgesloten ruimte met enkele panelen)

Als je gewend geweest bent om langs te gaan in een Bmw ,Audi, Volvo garage dat steekt dat wel een beetje.
Zelfs in een bandencentrale wordt je hoffelijker bedient.

Het strafte van al is dat de man die €187,5 betaalde wellicht wel van al die services extra gratis heeft mogen genieten.

Dan nu opnieuw afsluiten met een goed woord over de wagen zelf.

Na dit onderhoud met nodige update heb ik geen enkel mankement meer gehad.
Nergens stil gestaan, vrij normaal kunnen laden in het buitenland met snellading via Iecharge.
Kortom, zo wil ik de wagen echt nog 19 jaar behouden al zal hij tegen dan wel de traagst ladende in de rij zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
Piddybull schreef op maandag 31 maart 2025 @ 07:04:
meacount ,
Welkom en succes met je Torres !

Nog 1 dealer zaakje dat ik niet aanvaardbaar vind.

Niet zo duur maar waarom betaalt een ander forum lid voor exact dezelfde service dan maar €187,50
Het viel me op dat bij afgifte sleutels er al 1 nieuw batterijtje klaar lag voor een autosleutel van slechts 12 maand oud ?
Volgend jaar markeer ik wel mijn huidig pilletje om na te kijken of dat effectief wel vervangen werd.
Dit type dealer dat de prijs opdrijft zonder ernstige redenen verdienen verhoogd toezicht.

ALS ik nog terugkeer naar deze dealer.

In cijfers is dat grappig.
€25,3 duurder per EV dat bij mijn dealer langskomt.
De klant wordt er 12% lichter gemaakt dan bij de goedkoopste dealer.

Ik kreeg zelfs geen koffie aangeboden, echt geen nette toonzaal ruimte ( naast de wc in een onverwarmde afgesloten ruimte met enkele panelen)

Als je gewend geweest bent om langs te gaan in een Bmw ,Audi, Volvo garage dat steekt dat wel een beetje.
Zelfs in een bandencentrale wordt je hoffelijker bedient.

Het strafte van al is dat de man die €187,5 betaalde wellicht wel van al die services extra gratis heeft mogen genieten.

Dan nu opnieuw afsluiten met een goed woord over de wagen zelf.

Nergens stil gestaan, vrij normaal kunnen laden in het buitenland met snellading via Iecharge.
Kortom, zo wil ik de wagen echt nog 19 jaar behouden al zal hij tegen dan wel de traagst ladende in de rij zijn geworden.
@Piddybull

Zoals je misschien gezien zult hebben is er in het Torres topic ook een prijslijstje voor de beurten, bovenaan het lijstje staat adviesprijs, dit geeft dan ook een indicatie en het is vrij voor de dealer om daar van af te wijken.

Natuurlijk heb ik zelf ook de vrijheid om wel het beurtje, maar bijvoorbeeld niet een stelletje ruitenwissers , het interieurfilter of de 12V accu door hen te laten vervangen, daar worden in het algemeen door alle dealers van allerlei merken prijzen voor gevraagd waar een paard de hik van krijgt.

Nu ben ik particulier en mag zelf bepalen wat er wel en niet aan mijn auto wordt gedaan, ruitenwissers vervang ik al jaren zelf, als die slecht worden, dan ga je niet wachten op een beurtje en vervang je die zelf, ik accepteer geen K smoezen van dealers dat ze preventief vervangen zijn omdat ze zus of zo wat zouden mankeren, dat zou ik dan zelf ook wel gemerkt hebben en er niet mee hebben doorgereden, niets zo irritant als piepende, schrapende en strepende wissers.

Voor rond de 25 euro koop je een pollenfilter, waarom dan het dubbele betalen bij de dealer? Een accu gaat bij de dealer 2 a 3x over de kop, maar er zitten wel meer kosten aan vast dan wij denken en net als het pollenfilter mag je een beetje verwachten dat het arbeidsloon bij de prijs van het filter inzit. Bij sommige automodellen is het nog een hele klus om zo'n filter te vervangen en komen er nog vrachten bladeren en andere rommel mee die ook nog even verwijderd moeten worden voordat het nieuwe filter geplaatst kan worden. Het gemak van laten doen of zelf doen mag/kan wat kosten, het is maar net of je het er voor over hebt.

Ja, dealers in het algemeen hebben vaak geen goede naam als het over de prijzen gaat van hun beurten, het is dan ook niet voor niets dat er veel bloeiende Bovag garagebedrijven leven van wat de dealers door overdreven prijzen aan klanten wegjagen :)

Het lijkt nu mode om aan EV voertuigen een beurtje te plakken, als je het beurtje doet, dan krijg je weer een jaar pechhulp, zo betaal je in weze de pechhulp zelf, dit is een algemeen verhaal en geld voor dealers van zo'n beetje alle merken, heb het tenminste nog niet anders meegemaakt.

Ach, misschien was/is die iets duurdere dealer aan het sparen voor een nette toiletruimte en een knappe koffiemachine ;)

Heb hier in Nederland maar 2 dealers meegemaakt, beiden koffie en nette wc ruimte, bedenk wel dat je deze service zelf betaald, immers voor niets gaat de zon op en kunnen geen koffieapparaten en schoonmaaksters betaald worden. De 2 dealers waar ik ben geweest verkopen naast KGM ook nog andere merken, dat zal in België toch ook wel zo zijn? Lijkt me niet dat een dealer kan leven van de verkopen van KGM alleen, immers bescheiden verkoop aantallen of ligt dat in België hoger omdat zij ook de ICE modellen verkopen?

Gun je nog wel 19 plezierige jaren met je Korando, al zal ik er waarschijnlijk tegen die tijd niet meer zijn om het je te kunnen vragen, er is immers een tijd van komen en een tijd van gaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siskos
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-08 10:01
Wij hebben ons eerste onderhoud ook gehad in het begin van het jaar en heb €146,33 moeten betalen bij onze garage.
Onze garage ligt in Hasselt, België doet overigens ook MG en Suzuki.

Ze overliepen mooi een checklist wat ze gingen doen en heb er zelf dan de "ruitenvloeistof bijvullen" laten schrappen omdat we die zelf bijvullen.
Alle andere dingen die ze gedaan hebben ben ik helaas al vergeten en op de bon staat nu "onderhoud", dus daar worden we niet wijzer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• electric knight

Nou, bij mij hebben ze de batterij niet vervangen, dus je hebt ook ietsjes meer service gehad ;)

De showroom is best mooi (is tevens ook een Mazda dealer) maar ook ik heb geen koffie gehad. Mocht aan de balie blijven staan, maar dat is dan ook echt alles.

Kijk, toch nog een vrolijke noot ter afsluiting :+

BTW: ik heb inmiddels weer een afspraak gemaakt voor de 20.000 km beurt. Ook hiervan zal ik hier de prijs delen voor het tweede onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
siskos schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:29:
Wij hebben ons eerste onderhoud ook gehad in het begin van het jaar en heb €146,33 moeten betalen bij onze garage.
Onze garage ligt in Hasselt, België doet overigens ook MG en Suzuki.

Ze overliepen mooi een checklist wat ze gingen doen en heb er zelf dan de "ruitenvloeistof bijvullen" laten schrappen omdat we die zelf bijvullen.
Alle andere dingen die ze gedaan hebben ben ik helaas al vergeten en op de bon staat nu "onderhoud", dus daar worden we niet wijzer van.
Knappe prijs !
Begin ik nog meer te koken :+ maar ik ga het opschrijven en volgend jaar plan ik gelijk mijn onderhoud in Hasselt. Bij het inplannen ga ik wel de prijs opvragen want wie weet sta ik geregistreerd als gulle betaler.
Toevallig heb ik in Januari dit jaar ook trip in Hasselt gehad.
Door beiden te combineren is mijn overnachting daar al 65 % betaald.
Ik betaal erg graag voor uitmuntende service.

Vous Lé vous
Wimmertingenstraat,76
3501 Hasselt

Heerlijk ontbijt inclusief €105 /2 pers, soms mogelijkheid om s'avonds culinair te dineren.

In Ninove betaal ik zoveel meer maar het zal in het beste geval voor een waterkoker zijn in hun achterhoekje.
Ik vrees dat ik mijn koffiebonen zelf moet blijven meenemen...

[ Voor 10% gewijzigd door Piddybull op 01-04-2025 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Vier snellaadreuzen gaan internationaal samenwerken.

De grote vier Europese snellaadbedrijven, Fastned, Electra, Ionity en Atlante, gaan samenwerken om het bestuurders van elektrische auto's makkelijker te maken een snelle laadpaal te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
Piddybull schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:10:
Vier snellaadreuzen gaan internationaal samenwerken.

De grote vier Europese snellaadbedrijven, Fastned, Electra, Ionity en Atlante, gaan samenwerken om het bestuurders van elektrische auto's makkelijker te maken een snelle laadpaal te vinden.
Bovenstaand is offtopic, net als mij reactie...... maar wat een K smoes..... om het ons makkelijker te maken ja ja ja, hoe ze je nog sneller en meer een poot uit kunnen draaien bedoelen ze. grote bedrijven en het jou makkelijker maken :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Mocht het 1 kaart worden ipv 4 ben ik er mee tevreden.
Ionity nam ik al abonnement voor 1 maand (2 te betalen natuurlijk )voor Franse vakantie vorig jaar.
Fastned is aan de basis interessanter voor Nederlanders.
1 x kleine bijdrage per maand zou me hier wel vooruit helpen.

De prijzen moeten echt erg omlaag!
Iecharge (permanent €0,25 ) laat goed zien dat dat echt mogelijk is.

Ik snap je argwaan wel.

Off topic behandeling is hier al soms wel aangepakt.
Mijn adres in Hasselt mag bij de vakantie bestemmingen.
Laadreuzen kan ook elders maar ik kijk enkel hier.
Het is een manier om andere merkrijders naar hier te lokken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico77
  • Laatst online: 19-05 21:23
Knip

[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 07-04-2025 08:55 . Reden: Ook quasi V&A posts horen in VAO en niet hier ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• electric knight
Zo, enige tijd geleden heeft de Korando zijn 20.000 km beurt gehad. De kosten hiervoor bedroegen €278,83.

Het airco/pollenfilter is vervangen en verder de standaard dingen volgens het eigenaars manual.

Er waren geen bijzonderheden gevonden en ik had verder ook geen enkele klacht. Dus helemaal recht toe, recht aan om het zo maar eens te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatmydust
Hier al iemand een dongle aangeschaft om Android auto draadloos te gebruiken?
Het plekje om de telefoon te leggen maakt het onmogelijk om de kabel in te steken terwijl de smartphone er deftig in ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk62
Ik heb een bluetooth dongel voor de draadloze connectie. Werkt probleemloos.
Heb 2 verschillende getest en beide werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatmydust
Ok, bedankt voor de info.
Dan ook maar is kijken om eentje aan te schaffen 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Arretjee ,
Ik heb je een PB teruggestuurd !!
Uw vraag hier gepost en al twee antwoorden :

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Vakantieperikelen.

Laadkaart betalingen via Mastercard lopen vierkant.
Ionity via hun abonnement en app loopt geheel vierkant (geheel terugbetaling na twee weken aanhoudend zagen bekomen van zowel micro laadsessie als abonnementsgeld)
Redelijk slechte service dus en pas na veel dreigen hebben ze terugbetaald

Ionity via shell kaart loopt 100 % gesmeerd.
Ik heb wel een bankdomiciliering via zichtrekening.
Om tweede kaart te bekomen voor partner kon dit nu enkel nog via ...Mastercard.
Heb ik zo dan maar aangevraagd en haar Mastercard daarna direct opgezegd.
Shell kan dan maar best plooien en haar ook domiciliering via zichtrekening aanbieden.

Besluit :
Mastercard heeft me al twee jaar in de stress-tang genomen.
Ligt niet aan de bank waar je bij bent maar aan Mastercard zelf !

ABRP (betalende versie)
Totaal onbetrouwbaar !
geheel ingevuld en vanaf km 1 geeft die een afwijking van 15 % op alle voorgestelde routes en laadsessie voorstellen.
Na 7 dagen heb ik deze app met mogelijk abonnement gedeactiveerd.
Zonder probleem 85% van maandlidgeld teruggestort gekregen.

Enkel goed om wat vooraf in te schatten maar totaal nutteloze app voor effecteif op de baan.
Deed me bvb al stoppen als de wagen nog 72% geladen was.

En dan de Korando ...
Super wagen maar aan 100 km/u is zelfs 850 km een lange trip.
Rijd je sneller dan sta je meer te laden en heb je enkel meer geld uitgegeven.
Bussen ,motorhomes en alle kleinste tuf diesels steken je permanent voorbij.

Ik was voorbereid om het in twee dagen te doen ,vb is ongeveer 490 km ver :

90 km/u = 6h40
95 =6h30
100= 6h18
110 = 6h10
115 = 6h13
120 =6h13
125 =6h16
130 =6h35

Hoe sneller ,hoe meer laden ,hoe meer te betalen...
130 = € 46
100 = € 33

Mits volgeladen bij nacht in B&B kon ik met 1 lading van 30 % naar 98 % op 55 minuten (middagpauze) dus met 1 lading naar huis ( 490 km ) en kwam thuis aan met 22 %

Al bij al zeer leuke en rustige ervaring.

1 x op zondag waren alle 12 laadpalen al volzet en het seizoen is nog maar opgestart!
Ik reed op de laatste plek binnen.
Dat gaat in Frankrijk zeker fout lopen nu de firmawagens wel EV toename kennen in EU
Om dan nog maar te zwijgen over de caravans die alles blokkeren als zij de boel niet loskoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatmydust
Laden bij Tesla al geprobeerd?
Goedkoopste, en loopt supervlot via Tesla app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
De luxe om gewoon te laden als het nodig wordt (25%) is duurder maar kan poepsimpel op de autostrade gebeuren.
Ik kan me echt wel voorstellen dat het via Tesla beter en goedkoper verloopt in combinatie met hun app.
Ze zijn ook pionier op dat vlak.

Maar het ommetje dat je er steeds moet voor rijden is hun zwakke achillespees geworden.
Snel en goedkoop laden maar telkens 10 minuten moeten omrijden is geen luxe.
Dan pak ik nog maar 5 min. heen / 5 minuten weer in deze calculatie...

Ik begrijp dat Tesla bewust koos voor goedkope industrieterreinen.
Toch druist het totaal in op het algemeen comfort dat elke andere autostrade laadcenter je kan bieden.

Als je het geluk hebt dat er een Tesla in je buurt staat is het verhaal al geheel anders.
Ik blijf ook fan van Iecharge (altijd € 0,25 (Credit kaart of app )maar ook daar geen wc , in een boerenveld etc ...)
Enkel als ik gericht vakantie plan naar noord Frankrijk maakt die mijn vakantie spotgoedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Nog wat details :

totaal gereden kms : 1750

Gratis laden thuis , op hotel en op eindbestemming.

Péage Fr : € 126,80
Shell recharge : € 113,01

Dan gaat men zeggen waarom niet via de gratis route nationale in Fr ?
Ik zie het als verzekering tegen ...
Permanent gevaarlijker ivm tegenliggers , ronde punten en dorpskernen waar je 50 of 30 mag doen.
Extreme kans dat je enkele boetes oploopt door flitspalen of overijverige agenten.
Ongeveer 50 % later op eindbestemming.

Maar toegegeven : 100 km /uur op de autostrade met péage is ook 8)7

Ik klaag wel wat maar ik heb erg genoten van de laatste vakantie.

[ Voor 56% gewijzigd door Piddybull op 25-06-2025 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatmydust
Iemand ervaring hier met het upgraden van de luidsprekers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
eatmydust schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:59:
Iemand ervaring hier met het upgraden van de luidsprekers?
Als je geluid extern niet eerst aanpakt lijkt me dat niet zo nodig .
Ik pakte rol geluid vorig jaar al aan.
Pagina: 1 2 3 Laatste