KGM (SsangYong) Torres (EVX) topic

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-05 20:11
Mede-auteur:
  • meacount
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-05 11:18

meacount

Er bestaat al een topic over de Korando, maar nog niet over Torres van dezelfde fabrikant, om verwarring tussen de verschillende modellen te voorkomen is dit topic voor de Torres EVX.

De Torres is het grote broertje van de Korando. We delen de dealers en de importeur en ook al zijn de modellen verschillend en hebben ze ieder zo hun ding, communicatie en omgang met dealers en onze ervaringen daarmee kunnen we wel delen, het topic van de Korando bestaat al iets langer en zij hebben dan ook meer ervaring met dealers etc. etc, dat topic ook volgen kan dan ook een waardevolle aanvulling zijn.

De Torres is beschikbaar in een Benzine variant (2WD of 4WD) en in een Elektrische variant (de Torres EVX). Beide modellen zijn beschikbaar in de uitvoeringen "Bronze", "Platinum" en "Titanium".

Hieronder een afbeelding van de benzine (ICE = Internal Combustion Engine) uitvoering van de Torres, deze is in Nederland niet verkrijgbaar, denk hierbij aan de BPM, de benzine uitvoering wordt mede daardoor en het grote verschil in aandrijving en vele andere zaken, niet besproken in dit topic dat uitsluitend voor de EVX versie is bedoeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zY0GNhJReSDXxI3C4ST2bdtZrtc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0NJ13ktLDQDZu5dTUwSZjn3Q.webp?f=fotoalbum_large

Hieronder een afbeelding van de Torres EVX, de uitvoering waarvoor dit topic is bedoeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYV_Uaz8GsSCi6AWX_VdfrkKTAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uwku1WwZGgvGfswWdaUxunM4.jpg?f=fotoalbum_large

Het basis model van de Torres ICE kost €30.990 bij onze zuiderburen, terwijl dat voor de Torres EVX in Nederland €41.250 is. Tussen de verschillende Torres EVX uitvoeringen zit een prijsverschil van circa €4K.

Hieronder de prijslijst van November 2024 deze was/is ook nog actueel in Maart 2025.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndBpkV63fnUykeJQI-UQ3hLbgA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9sDxWYoeZ9R73taYQv8Ycqpb.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder de verkrijgbare kleuren en hun prijskaartje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z64ch4AORuVNzH_Utm_pO8ErD24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ckg7UE9RtKBONuxZKNKT4xw7.jpg?f=fotoalbum_large

Onderhoud:

De Torres EVX kent een onderhoudsinterval van 1 jaar of 10.000km wat het eerste komt. Over de de interval van 10.000km zijn al diverse opmerkingen gehoord en daar zijn opmerkingen bij waar ik wel achter sta, voor een EV anno 2025 is 10.000km niet aan de ruime kant om het maar eens vriendelijk te zeggen. Om je een indruk te geven van de te verwachten kosten van onderhoud volgt hieronder een lijstje dat je kan ontvangen van de dealer nadat je vraagt met welke kosten je dan ongeveer rekening moet houden. Zie het als een indicatie, niets lijkt zo veranderlijk als de prijzen tegenwoordig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3awqysOsGvtj-8h2tCYEuSoxbo0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhT7hBu4o4jG6S4gfNhHkM1J.jpg?f=fotoalbum_large

De Torres EVX gebruiksaanwijzing:

https://astara.bynder.com...2023-OM-SY-J100-EU-NL.pdf

De gebruiksaanwijzing kun je ook vinden bij KGM Nederland en KGM België

Een wensenlijstje.

De artikelen van tegenwoordig worden rap op de markt gegooid, ook al zijn ze vaak nog niet uitgebreid getest of is men nog niet helemaal klaar met de software van het product, ook kunnen de producten fouten bevatten of niet goed samenwerken met andere artikelen terwijl dat wel de bedoeling is, de zogenaamde bugs. Soms hebben de artikelen behalve bugs ook van die dingen waarvan je denkt..... nou, had dat niet even anders en beter gekund. Heel vaak kan dat beter, maar kost de fabrikant veel geld, een software ontwikkelaar moet ook betaald worden en de uitvoering van de verbeteringen, de zogenaamde updates hebben vaak ook een prijskaartje. Apparaten die veel updates kennen zijn bijvoorbeeld mobieltjes en TV's, maar ook de apps die erop draaien. Auto's zijn tegenwoordig helaas ook van die apparaten die de nodige bugs en wensen oproepen bij hun gebruikers, en als er nu maar genoeg mensen reclameren, dan wordt een fabrikant wel wakker en gaat men aan het werk. We zijn nog maar met weinigen, veel gewicht zullen we dan ook niet in de schaal leggen, maar niet geschoten is altijd mis. Laat het in het topic weten, plaatsen we hier onze wensen en bevindingen, laten we hopen dat het kort blijft, dan is het immers goed :)

Bugs:

1 Soms niet kunnen schakelen naar D of R
2
3
4

Wensenlijst:

1 Het deuren op slot icoontje, gaarne duidelijker permanent zichtbaar en liefst dan op het linker scherm.
2 Alle icoontjes gaarne groter/beter zichtbaar
3 Tekst van rijmodus op scherm zodanig aanpassen dat deze ook overdag met een zonnetje leesbaar is.
4

Tips

1
2
3
4

Info/contacten/ervaringen/topics/forums over de KGM Torres en KGM in het algemeen:

Het eerder genoemde Korando topic in ons eigen Tweakers:

Het grote KGM / SsangYong Korando E motion topic

Hier een Engels forum, nog niet zelf bezocht, je moet eerst lid worden om er een blik in te kunnen werpen:

https://www.ssangyongclub.co.uk/forum/index.php

Technische gegevens:

Aandrijving:

Voorwielen
Motor heeft een max vermogen van 152,2kW
Hoogspanningsbatterij 400volt - 73,4kw(bruto) 72,0kw(netto)
Laagspanningsaccu 12volt 50AH

Afmetingen:

Lengte 4.715 mm
Breedte 1.890 mm
Hoogte 1.715 mm (1.725 mm incl. dakdrager)

Gewichten:

Rijklaargewicht 1979kg (1982kg)
Bruto voertuiggewicht 2410kg (2425kg)
Aanhanger ongeremd max 500kg
Aanhanger geremd max 1500kg
Kogeldruk max 60kg(max statische verticale belasting op de koppelinrichting) 25kg(max. belasting op de trekhaak) deze gegevens uit gebruiksaanwijzing van de fabrikant.
Kogeldruk max 85kg (deze gegevens van Autoweek technische gegevens, zie: ( https://www.autoweek.nl/a...3A%2F%2Fduckduckgo.com%2F )
Dakbelasting max 75kg (volgens gegevens Autoweek, zie: ( https://www.autoweek.nl/a...3A%2F%2Fduckduckgo.com%2F ) Draagvermogen van de dakdragers volgens gebruiksaanwijzing KGM is 100kg zie blz 3-119.

Disclaimer:

Hopelijk zult u begrijpen dat u geen rechten kunt ontlenen aan de gegevens zoals vermeld in deze openingspost, immers schrijver(s) is/zijn geen professionals en doen dit uit hobby om elkaar een beetje/zo goed mogelijk op weg te helpen. Gegevens kunnen zoals u wel opgemerkt zult hebben wel eens verwarrend zijn, samen kunnen we ze echter wel zo nauwkeurig houden. Meld vergissingen, (tik)fouten, verbeteringen, bronnen die hier niet zouden horen of juist wel. Met elkaar, voor elkaar en door elkaar, in positief opzicht, is wel de bedoeling van dit topic.

Als mede auteur ben ik natuurlijk wel rijder in een Torres EVX, hier mijn trots:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkZOIKlB8UW2mpry5wUv2osmiZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aCAyOzA61B42TTgKsvmdfzWi.jpg?f=fotoalbum_large

Verkoopaantallen: (bron-Autoweek)

aug 2024 --2
sep -11
okt --7
nov -15
dec -14
jan 2025 -12
feb --3
mrt --1
apr --1

Details verkoopaantallen:

https://allecijfers.nl/auto/kgm/

Dealers in Nederland: (https://www.kgm.nl/nl/dealers)

Groningen:

Friesland:

Drenthe:

Overijssel:

Auto Asbroek - Metaalstraat 7 - 7483 PD Haaksbergen - tel: 0535 742 345

Flevoland:

Gelderland:

Auto Versteeg Buurman - Albert Plesmanstraat 20 - 3772 MN Barneveld - tel: 0342 41 35 35
Auto Tiggeloven - Winterswijksestraat 69 - 7126 AA Bredevoort - tel: 054 345 12 52

Utrecht:

Noord-Holland:

Bangarage - Grutterij 7 - 1185 ZT Amstelveen - tel: 020 347 2626

Zuid-Holland:

Motorhuis - Exportweg 3 - 2645 ED Delfgauw - tel: 015 251 7230
Moerman Jansen - Edisonweg 54 - 2952 AD Alblasserdam - tel: 078 644 6444
Zeeuw Automotive - Edisonweg 9 - 3208 KB Spijkenisse - tel: 0181 442 233

Zeeland:

Noord-Brabant:

Limburg:

Koenen's Autobedrijf - Voltaweg 5 - 6101 XK Echt - tel: 0475 48 49 00

Verlopen links? Uw wensen voor de openingspost? Ideeën? Tips? Laat het weten in dit topic en dan ga ik mijn best doen. Veel plezier met uw Torres en leesplezier in dit topic.

[ Voor 84% gewijzigd door meacount op 10-05-2025 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
(gereserveerd voor uitbreiding van topicstart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Ik heb deze al enige tijd op het oog als volgende leasewagen. Het lijkt me dat je heel veel wagen voor relatief weinig geld krijgt. Zelfs in het basismodel. Hij zit ongeveer in dezelfde prijsklasse als de BMW iX1 en iX2, terwijl hij toch nog dat tikkeltje ruimer is. Bovendien heb je bij KGM geen geintjes zoals "opties op abonnementsbasis".

Ik heb vandaag de eer gehad een proefrit t mogen maken. Hij rijdt heerlijk! Het voelt aan alsof je rijdt met een zware terreinwagen, zoals een Toyota Landcruiser, maar tegelijkertijd de finesse en soepelheid hebt van een Renault Clio. Ondanks het zwaargewicht trekt hij zeer goed op. Qua uiterlijk ben ik er ook verliefd op!

Toegegeven, wat online te vinden is over de piepjes is waar: ze zijn vrij irritant. Als je nog maar 1km/h over de snelheidslimiet gaat wordt je daar al attent op gemaakt met piepjes. De beruchte "vermoeidheidspiep" heb ik echter niet opgemerkt tijdens mijn proefrit. Ook in het verhaal van geluid zijn de richtingaanwijzer piepjes: het ritme van dit geluid is geen vast ritme...? Geen idee waarom dit is. Het is een heel subtiele wijziging van frequentie, maar net genoeg om het merkbaar te maken. Iemand met zware OCD zou hier knettergek van worden denk ik.

De intensiteit van het regeneratief remmen is instelbaar op het stuur. Op de hoogste stand heb je een one-pedal-drive ervaring, wat ook wel fijn is.

Zijn er anderen hier die al ervaringen hebben met een Torres? Of misschien in hun bezit hebben? Ik ben benieuwd naar jullie oordeel over deze wagen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bluedog
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-12-2024
Ik heb er ook mijn zinnen op gezet als nieuwe leasewagen en ermee gereden toen ie net uit was. Inmiddels is er een update waarmee je de meest irritante waarschuwingen uit kan zetten. Geloof dat je dan op het scherm het “pulldown” menu moet gebruiken. Het is een grote comfortabele auto met alle mogelijke opties. De minpuntjes die er zijn zijn softwarematig. Die zijn dus op te lossen. Ik hoop dat KGM dit de komende tijd gaat doen, het ding ondersteunt Over the Air updates dus zou geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donald Marlisa
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 07-05 17:04
Ik rij inmiddels zo'n twee en halve maand in de Bronze EVX uitvoering en ben bijzonder tevreden. De Bronze wijkt wel in uitvoering een beetje af van de auto waarin ik een proefrit maakte; geen dakrails (kan erg vervelend zijn omdat er geen dakkoffer gemonteerd kan worden en de rails, vertelde de dealer mij kunnen niet na gemonteerd worden) ook zijn er aan de voorkant geen parkeersensoren wat met de grote en hoge voorkant best af en toe gokken is. Verder mist de Bronze allerlei zaken die ik niet nodig heb/vind zoals ambient verlichting en zo nog een paar gimmicks. Volgens de testen op youtube en papier is de evx trager en gezapiger dan de concurrentie, ik vind de auto best fel, zeker met zijn grootte. De interieur grootte is waarom ik de Torres heb gekocht en die is op letterlijk 3 centimeter even groot als mijn eerdere auto de Volvo xc90, groot dus! Het verbaasd me dat deze auto niet meer in de belangstelling staat, de vormgeving is totaal anders dan de Tesla cloonen. Ik vind dat mooi maar daar hangt natuurlijk wel een verbruikskaartje aan. De EVX rijdt best duur al gauw 20,8 kwh/100km en dat is stevig. Wat ik een leuke bijkomstigheid vind is de V2L erg handig op vakantie of roadtrip, waar de auto echt toe uitnodigt! Kortom een fijne stoere auto.

• Opifex
@Donald Marlisa Ik twijfel zelf ook nog of ik voor de Bronze of voor de Titanium ga. Enerzijds vind ik de parkeersensoren wel erg handig als je met zo'n grote wagen rijdt, maar anderzijds is het prijsverschil wel vrij pittig... (25% extra...). Moest je voor dat bedrag nu ook nog andere nuttige zaken krijgen, dan zou het een no-brainer zijn. Maar het zijn zoals je zelf al zei voornamelijk gimmicks.

Ik vraag me overigens wel af hoe deze V2L in z'n werk gaat gaan bij tankkaarten betaald door de werkgever. Ik kan me niet inbeelden dat ze er blij mee gaan zijn als je elke avond bitterballen bakt en je zwembad verwarmt op de batterij van je wagen, terwijl je hem ook aan de laadpaal op je oprit hebt hangen... Maar goed, dat is misschien wat off-topic, omdat het relevant is voor eender welke wagen met V2L/V2H :)

[ Voor 34% gewijzigd door Opifex op 28-11-2024 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donald Marlisa
@opifex, de Titanium heeft ook wel wat nuttiger pro's hoor; de 360 camera (bij achteruitrijden de parkeerplaats uit) en het schuifdak, als je daar van houdt. Ook de optie van een warmtepomp waardoor naar men zegt het verbruik omlaag gaat. Nadeel zijn de 20" velgen (vind ik). De proefrit was zoals gezegd in een Titanium maar dat is een stuk 'harder' dan de 18", daarentegen ziet het er wel heel mooi uit. Voor mij wegen de dakrails, of beter het ontbreken daarvan wel zwaar.
Tja en vwb het particulier gebruik van de tankkaart ....... hangt van de declaraties af denk ik. Als je vragen krijgt....
Overigens is de originele V2L adapter erg duur, 250€, dus heb ik een Kia/Hyundai adapter gekocht met snoer met een uitgebreid e stekkerdoos met usbc, usb en nog 4x 220 er aan vast. Enige probleem is is dat ik de EV-plug niet elektronisch los kan koppelen, dus moet ik de mechanische ontkoppeling onder de motorkap gebruiken wat misschien op den duur aan slijtage onderhevig zou kunnen zijn en breken.
Maar qua auto, dit is mijn eerste ev en ik ben zwaar overtuigd! Prima auto, redelijk sober maar tot nu toe perfect!
Overigens
NL_KGM_Brochure_Torres_EVX_DEF_Complete_OPT.pdf
Hier staan alle verschillen tussen de verschillende typen TorresEVX

nb: Ik wilde een pdf toevoegen maar dat gaat niet, zal mijn onhandigheid wel zijn. Je kan de brochure ook downloaden van het net.

[ Voor 10% gewijzigd door Donald Marlisa op 29-11-2024 12:23 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
@Donald Marlisa Dat bedoelde ik inderdaad, de 360 camera. Dat is voor mij persoonlijk de enige meerwaarde. De warmtepomp is vooral nuttig in landen zoals Zweden en Noorwegen. Dat is iets wat de dealer zelfs zelf zei: voor die paar dagen in het jaar dat het in ons land écht vriest is het de meerkost niet waard.
Alle andere dingen (airco in de zetels, schuifdak, mooiere velgen, etc.) zijn voor mij "nice-to-have's", maar ik zou er nooit echt veel extra geld voor willen neertellen. Toch al zeker geen 10k. Dat maakt het dilemma zo groot voor mij.

Dat de V2L kabel apart gekocht moest worden wist ik trouwens niet. Goed om weten! :)

Ik denk dat je deze pdf wou toevoegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donald Marlisa
I@Opifex, een warmtepomp helpt ook om 'zuiniger' te rijden, dat zou voor mij wel een pre zijn. Vooral in de winter of deze periode die 'frisjes' is verbruikt de 'heater' toch wel redelijk extra vermogen. Maar de warmte van de motor wordt afgevoerd waardoor de motor optimaliseert ..... is mij verteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Opifex
Interessant. Mijn dealer vertelde zowat het omgekeerde. Ik ga waarschijnlijk als het zo ver is (moet eerst nog 6 maanden mijn huidige lease uitdoen) een offerte vragen voor beide en dan kijken wat de leasemaatschappij voorstelt. Kans is groot dat de leaseprijs nog niet eens zo ver uit elkaar ligt, omdat de restwaarde van de full-option hoger ligt.

Bij BMW zie je op dit moment een heel gelijkaardig fenomeen: de iX1 is duurder dan de iX2 om te leasen, ondanks dat de catalogusprijs van de iX2 hoger ligt dan die van de iX1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluedog
Inmiddels gisteren de Titanium met beige bekleding mogen bestellen. Was wel nog lastig. Een collega mocht deze uitvoeren een aantal maanden geleden bestellen voor 839 per maand. Bij mij wilde onze eerste leasemaatschappij er eerst ineens niet aan en de offerte die ik daarna van een ander kreeg ging ver over de 900. Dus in een paar maanden bijna onbereikbaar geworden. Gelukkig kon ik de eerste maatschappij toch overtuigen om een offerte uit te brengen en dat werd 900 precies. Stuk duurder dan bijv de E-5008 terwijl die duurder is. Maar heeft met de verwachte afschrijving te maken begreep ik…

Maar hij wordt ook niet zoveel bij leasemaatschappijen aangeboden, denk omdat t toxh een vrij onbekend merk is hier.

Nu maar wachten tot ie geleverd wordt, maar wel een mooi kerstpakket zo😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Dat klinkt ontmoedigend :(

Ik moet nog een dikke 5 maand wachten vooraleer ik hem mag bestellen. En ik hoor dat zijn catalogusprijs in januari ook nog eens stijgt. Dat bovenop de slechte restwaardes van EV's en de afbouw van fiscale voordelen van leasewagens... ik begin te vrezen dat deze toch buiten budget zal komen te vallen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluedog
Bij mij hielp het dat ik de dealer kon vertellen dat er meer dealers aan zitten te komen. Ze willen er in 2025 in totaal 10 hebben, waaronder Barneveld en Utrecht. Dat helpt omdat de dealer bang was dat reserveonderdelen slecht leverbaar zouden zijn.

Maar de onbekendheid mbt restwaarde is denk ik t belangrijkste….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
In België zijn er nog veel minder dealers. Je ziet ook nauwelijks KGM's of zelfs SsangYongs rijden. De restwaarde van alle EV's is op dit moment aan het kelderen. Ik wacht nog een paar maandjes af, maar het begint er naar uit te zien dat het toch een iX1 zal worden als deze trend zich voortzet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqasha
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18-04 10:45
Ik heb sinds 2 januari de platinun uitvoering. De auto rijd fantastisch. Ik begrijp dat kgm ook een app heeft maar ik kan alleen een volledig koreanse kg mobility app vinden. Weet iemand daar meer over ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Br
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10:51
Ik heb zaterdag jongstleden ook de platinium besteld.
Heeft deze ook de verduistergordijn achteraan?

[ Voor 5% gewijzigd door Hans Br op 08-01-2025 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqasha
Ik had vandaag ook meteen me eerste issue. Laadstekker wilde niet loskomen van de auto. Ontgrendel knop van de autosleutel ingedrukt houden hielp niet. Het trektouwtje van de handmatige noodontgrendelijk onder de motorkap wekte ook niet. 12V accupool los gehaald en de kabel kwam weer vrij. Ik ga maandag naar de dealer om te kijken naar de oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqasha
@Hans Br ja.

[ Voor 6% gewijzigd door Luqasha op 08-01-2025 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
Luqasha schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:19:
Ik had vandaag ook meteen me eerste issue. Laadstekker wilde niet loskomen van de auto. Ontgrendel knop van de autosleutel ingedrukt houden hielp niet. Het trektouwtje van de handmatige noodontgrendelijk onder de motorkap wekte ook niet. 12V accupool los gehaald en de kabel kwam weer vrij. Ik ga maandag naar de dealer om te kijken naar de oorzaak.
Mooi verhaal, maar kun je het ook afmaken en ons vertellen wat de oorzaak was?

Bovenstaand is vriendelijke en vooral nieuwsgierige toon :)

[ Voor 5% gewijzigd door meacount op 15-02-2025 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:02
meacount schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:37:
[...]

Mooi verhaal, maar kun je het ook afmaken en ons vertellen wat de oorzaak was?
Tip: vraag het wat vriendelijker...

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
[b][Tip: vraag het wat vriendelijker...]
Was niet op onvriendelijke toon bedoeld of andere manier negatief...... maar eerder op heeeeeeeel nieuwsgierige toon ;)

Binnenkort maar eens een proefrit maken met de Torres EVX, dat zou me moeten overtuigen, het geluid van de radio deed het me iig niet, net als de werking en leesbaarheid van het multimedia systeem, daar hebben de software verprutsers nog wel even werk aan om er wat knaps van te maken. Helaas heeft de Torres EVX weinig of geen bedieningsknoppen en dan mag je toch verwachten dat de bediening van de schermen optimaal is en dat het goed leesbaar is, het komt de verkeersveiligheid immers al niet ten goede dat je afgeleid wordt door een lastig werkend scherm als je zoiets als de temperatuur wil aanpassen. De landgenoten van KGM komen al weer met wat meer bedieningsknoppen in hun nieuwe modellen.

Pluspunten van de auto, die ik op mijn gemak bij de dealer kon bewonderen, ik kreeg ook de sleutel om met het multimediasysteem te kunnen spelen en andere zaken te bedienen, waren de afwerking en de gebruikte materialen, het ziet en voelt allemaal lekker degelijk aan. De eerste indruk van de auto qua model en afwerking zijn dan ook iets waar ik me toe aangetrokken voel. Als ik al over iets zou zeuren, dan is het het gebruikte koperkleurtje op sommige plekken, niet mijn ding, maar dat is voor iedereen persoonlijk. Stoelzitting had iets langer gemogen, maar ik kon wel een goede zit vinden.

Ook een aantal testen bekeken en daarbij werd oa de verlichting van de koplampen niet bepaald geprezen om zijn lichtbeeld, dat is iets waar je zelf bij een proefrit niet achter komt. Het verbruik verdient ook geen schoonheidsprijs, rijden met snelheden boven de 100km/u wordt beloond met een fors verbruik en daardoor kortere range, maar ja dat heb je als je met de stroomlijn van een rijdend flatgebouw op pad gaat ;) en is niet iets waar ik me echt druk over maak. Het snelladen zou van mij dan ook wel wat sneller mogen, maar ik denk dat de 10 jaar garantie op het accupakket daar ook iets mee te maken heeft, het moet tenslotte wel allemaal heel blijven.

Vraagjes aan de rijders, hoe ervaren jullie het zicht/licht van de koplampen? De DAB ontvangst van de radio in de showroom was nul nada niet bestaand, dus dan maar de vraag hoe is de DAB ontvangst onderweg met de auto in Nederland? Als ik binnenkort een proefrit ga boeken, waar moet ik dan opletten qua instellingen, behalve dan piepjes uitzetten.... iets met Lane keep assist of ACC instelling dat aangepast kan worden, ik wil immers graag een pure ervaring van het rijden met de Torres zonder gestoord te worden door hulpsystemen die bij klachten van rijders softwarematig toch nog vaak aangepast kunnen worden middels updates, met andere woorden tips welkom :Y

Oh.....alles vriendelijk bedoeld van iemand die serieus belangstelling heeft in de Torres EVX.

[ Voor 95% gewijzigd door meacount op 15-02-2025 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
Kwam me nog een vraagje te boven, is het mogelijk om de KGM Torres EVX te laden bij een Tesla snellaadstation? Laad daar mijn huidige EV ook regelmatig met het geluk dat daarvan ook de laadpoort voor een Tesla laadstation op de goede plek zit. Benieuwd naar uw ervaringen, bij voorbaat dank voor uw antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
Binnen nu en 14 dagen kan ik de vragen zelf gaan beantwoorden en met nieuwe mede eigenaren de ervaringen gaan delen. :)

Nog wel een klein beetje de angst dat ik ook tegen een totaal dode KGM aanloop, maar als ik alles goed bestudeerd heb op You Tube, dan schijnt er ergens in het systeem de mogelijkheid te zitten om het leeglopen van de 12Volts accu te voorkomen, kwestie van even diep de materie induiken, nou ja.... even.... zag dat er verschrikkelijk veel naar persoonlijke wens is in te stellen, maar al doende zullen we het wel onder de knie gaan krijgen.

Oh...... voor de liefhebbers en degenen die net als ik verliefd werden, je hebt nog een week, dan loopt de actie van de importeur af, bij de aankoop van een nieuwe KGM Torres EVX een Laadpas van Eneco met een waarde van 1500 euro die een jaar geldig is, actie en voorwaarden:

https://www.kgm.nl/nl/gratis-laden

[ Voor 21% gewijzigd door meacount op 22-02-2025 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Ik las gisteren dat KGM in 2025 een variant van de Torres aanbiedt die van fabrieks-af onder lichte vracht valt. Hij heet de Torres EVX Van.
https://autofans.be/nl/ni...s-euhm-lichte-vracht-2025

Hij is duurder dan de gewone Torres in basisconfiguratie, maar qua bang-for-buck heb je wel iets meer wagen (+- gelijk aan de Platinum denk ik). Je hebt natuurlijk wel geen achterzetels dan...

Lichtjes off-topic, maar KGM komt ook met een nieuwe SUV. Namelijk de Actyon. Lijkt me een iets luxueuzere variant dan de Torres, maar jammer genoeg enkel in Benzine.

Anyways, voor mij wordt het voorlopig nog geen Torres. Heb het aanbod gekregen om een lease van een voormalig collega over te nemen. Een RAV4 hybride! Daar zeg ik geen nee tegen :)
(De voornaamste reden dat ik naar de Torres EVX aan het kijken was, was omdat het in België fiscaal zeer ongunstig is om nog een wagen met verbrandingsmotor te nemen. Maarrr... omdat dit leasecontract reeds liep vóór dat die wetgeving van kracht ging, valt deze nog onder het gunstige regime voor hybrides :) )

De kans bestaat dat ik over 2 jaar opnieuw naar de Torres ga kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meacount
Opifex schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:11:
Ik las gisteren dat KGM in 2025 een variant van de Torres aanbiedt die van fabrieks-af onder lichte vracht valt. Hij heet de Torres EVX Van.
https://autofans.be/nl/ni...s-euhm-lichte-vracht-2025

Hij is duurder dan de gewone Torres in basisconfiguratie, maar qua bang-for-buck heb je wel iets meer wagen (+- gelijk aan de Platinum denk ik). Je hebt natuurlijk wel geen achterzetels dan...

Lichtjes off-topic, maar KGM komt ook met een nieuwe SUV. Namelijk de Actyon. Lijkt me een iets luxueuzere variant dan de Torres, maar jammer genoeg enkel in Benzine.

Anyways, voor mij wordt het voorlopig nog geen Torres. Heb het aanbod gekregen om een lease van een voormalig collega over te nemen. Een RAV4 hybride! Daar zeg ik geen nee tegen :)
(De voornaamste reden dat ik naar de Torres EVX aan het kijken was, was omdat het in België fiscaal zeer ongunstig is om nog een wagen met verbrandingsmotor te nemen. Maarrr... omdat dit leasecontract reeds liep vóór dat die wetgeving van kracht ging, valt deze nog onder het gunstige regime voor hybrides :) )

De kans bestaat dat ik over 2 jaar opnieuw naar de Torres ga kijken!
Hier in Nederland kwam de Torres al niet in Benzine uitvoering op de markt, dat zal dan zeer waarschijnlijk ook wel gelden voor de Actyon, is België fiscaal niet vriendelijk over de jaren, hier wordt je gelijk een poot uitgerukt in de vorm van BPM O-)

En wat de toekomst gaat brengen is al helemaal koffiedik kijken, maar onze regeringen hebben geld nodig, veel geld, het zal er hier in Nederland waarschijnlijk voor de ICE voertuigen niet goedkoper op worden.

Over 2 jaar...... er komt in hoog tempo heel veel nieuws op de markt, maar wie weet tot over 2 jaar (y)

Nu zelf maar even voor genieten en me inlezen in de zeer uitgebreide gebruiksaanwijzing van de KGM Torres EVX, kan ik het de verkoper nog even moeilijk maken bij de aflevering met vragen over de bediening die me na het lezen eventueel niet helemaal duidelijk zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Br
Sinds zaterdag heb ik de torres EVX in mijn bezit.
Gisteren avond eerste keer in lading gezet.
Vanmorgen heb ik de lading beëindigd op 94 %.
Instelling stond op 100% . Vervolgens heb ik de kabel verwijderd
Ik heb de wagen kunnen starten maar deze bleef in N staan.
Niet op R of D kunnen zetten.
Ik kreeg steeds de melding om de schakelaar op P stand te zeten.
Wat enkel lukte als ik de laadkabel terug aansloot.
Na een half uurtje staan knoeien heb ik de laad instelling op 90 % gezet.
Vervolgens kabel verwijderd en het probleem was opgelost.
Iemand nog dit probleem gehad?
Toch wel een bug in de software.
Dit fenomeen ga ik volgende keer nog eens testen.
Hans B.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans Br
Terug getest en laden gestopt met sleutel op 92 % .
Geen probleem. Wagen start perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
Sinds gisteren in het bezit van de KGM Torres EVX.

Onderweg naar huis wat ruzie met de ACC, de bediening daarvan zal wel even wennen worden, zeer uitgebreide mogelijkheden en de bediening heb ik, in het korte moment dat ik ermee heb gewerkt, nog niet als prettig in de omgang kunnen aanmerken.

De gebruiksaanwijzing, die natuurlijk iedereen van voor tot achter heeft doorgelezen voordat hij instapt in de auto, is zeer uitgebreid. Je durft bijna niet meer in te stappen door de vele waarschuwingen die er in het uitgebreide boekwerk staan en als je aan het einde bent, dan ben je het begin weer vergeten.

Vandaag maar beginnen om stukje bij beetje alle mogelijkheden uit te vinden en naar smaak in te stellen, kan wel zeggen dat ik onder de indruk ben van de uitgebreidheid ervan, nu nog zien uit te vinden wat wat is. :)

Oh...... hij rijd wel echt heerlijk en is lekker bij de les d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
Hans Br schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 07:09:
Terug getest en laden gestopt met sleutel op 92 % .
Geen probleem. Wagen start perfect.
Mijn eerste laad ervaring:

Vandaag een heerlijk stuk gereden, daarbij ook de bediening van de ACC onder de duim gekregen, als je het eenmaal weet werkt het wel redelijk en is er mee te leven, je moet wel elke keer opnieuw de afstand tot je voorligger instellen als je de auto opnieuw start, hij onthoud de laatste setting niet.

Vandaag gereden tot accu-stand 34% en hem bij een openbare laadpaal die tot 17Kw/u kan laden aangesloten.

1 Auto geparkeerd en laden tot 100% ingesteld.
2 Met de start knop 2x indrukken de auto uitgezet, autodeuren niet met de sleutel gesloten.
3 Laadkabel gepakt en eerst aangesloten op de openbare laadpaal , daarna aan de auto, hierna de laadpas aan de laadpaal getoond.
4 Het laden startte vrij snel, lampje brandde constant om hierna over te gaan in knipperen en laden.
5 De deuren waren nog los en even op het scherm gekeken, hij ging langzaam naar de 10 Kw/u en gaf een geschatte eindtijd van het laden aan.
6 Auto deuren afgesloten en rond de geschatte eindtijd gaan kijken, stond nog te knipperen en had dus iets langer nodig dan was geschat, deuren geopend en hij gaf keurig op het scherm aan dat hij nog 14 minuten nodig zou hebben. Hij stond in dat laatste kwartiertje op moment van kijken met nog ongeveer 3,4Kw/u te laden, deuren gesloten en die tijd gebruikt om de hond een extra wandelingetje te geven.
7 Zag nog net dat het knipperen uitging en alles donker werd.
8 Als 1e de laadpas aan de openbare laadpaal getoond om de sessie te stoppen, kon hiermee de laadkabel van zowel de laadpaal als van de auto zonder extra handelingen losnemen.
9 Auto ontgrendeld en laadkabel opgeborgen(heb handschoenen in de auto liggen om de laadkabel op te rollen)
10 Ingestapt en kon de auto zonder problemen aanzetten en ermee wegrijden....... misschien moet ik toch eens op oke drukken en de auto beloven dat ik me aan de verkeersregels zal houden...... het moet niet gekker worden, hoop dat ie daarna stopt met dat gezeur.

Ja, dan het laden, hoeveelheid en tijd benodigd om van 34% naar 100% te komen met een 17Kw/u openbare laadpaal. Er ging volgens mijn provider 53,22 Kwh stroom in en de auto had er 6 uur en 22 minuten voor nodig. Laadomstandigheden, het was een droge koele namiddag met een temperatuur van rond de 9°C en langzaam teruglopend naar 3°C tot einde laden.

Vergeleken met mijn vorige elektrieker had hij zo'n anderhalf uur langer nodig, niet erg als je het weet en helemaal fijn als hij dat doet om je accu zolang mogelijk in top conditie te houden, hoop dat alle sessies zo voorspoedig gaan verlopen. (y)

Oh.... eigen laadpas, die van de importeur Astara met €1500,-- en 1 jaar geldig bij aankoop in februari heb ik nog niet/ niet werkend, zijn er andere mede eigenaars die die €1500,-- laadpas hebben en er mee kunnen laden?

Morgen maar weer eens een lekker stuk toeren, er wordt mooi zonnig weer voorspeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
We rijden met een paar mensen toch wel redelijk exclusief rond, onze KGM Torres EVX is bij velen niet bekent en ik krijg vaak leuke opmerkingen en nee, het is geen Chinees ;)

Mensen kennen het merk niet en als je dan vermeld dat het voorheen SsangYong heette en van Koreaanse afkomst is, wordt men al een heel stuk milder. De meest gehoorde opmerkingen, groot zeg, een beste bak, daar durft mijn vrouw niet mee te rijden, mooi en stoer. Heel veel positief en dat maakt me blij.

Voorlopig blijven we denk ik toch nog wel tot een exclusieve groep behoren, verkoop/op naam gezet in februari in Nederland volgens de lijst van Autoweek...... 3 stuks, daar zit die van mij ook bij ;)

Voor de belangstellenden heb ik 2 plaatjes gemaakt van de binnenkant van de brochure zoals deze bij de dealer liggen, beginnen we met de uitvoeringen en de prijzen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndBpkV63fnUykeJQI-UQ3hLbgA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9sDxWYoeZ9R73taYQv8Ycqpb.jpg?f=fotoalbum_large

Een overzicht van de kleuren die beschikbaar zijn, wit is standaard en andere kleuren kosten €700,--

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z64ch4AORuVNzH_Utm_pO8ErD24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ckg7UE9RtKBONuxZKNKT4xw7.jpg?f=fotoalbum_large

Als we het dan toch over prijzen hebben, gevraagd naar onderhoud van de Torres in een schema, er is ook wat te vinden in de handleiding van de auto, maar daar staat geen indicatie van de prijzen bij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3awqysOsGvtj-8h2tCYEuSoxbo0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhT7hBu4o4jG6S4gfNhHkM1J.jpg?f=fotoalbum_large

Elk jaar of om de 10.000km, om heel eerlijk te zijn lijkt het me een beetje overdreven om om de 10K kilometers voor een elektrische auto naar de garage te moeten, mijn vorige elektrieker was ook elk jaar maar dan wel met een interval van om de 24K kilometers, zal hier maar niet schrijven wat zoal door mijn hoofd ging, maar positief richting KGM is het niet, nu rijd ik zelf amper 10K per jaar, maar voor de kilometer vreters is het niet echt iets om vrolijk van te worden lijkt mij. Benieuwd hoe u erover denkt.

Laden

Gisteren voor de 3e keer geladen, hij stond op10% en voorspelde nog 59km te kunnen afleggen, wat mij vreemd lijkt, maar goed, nog meer vreemds:

Van 10% naar 100% duurde 8:45 uur en volgens mijn laadpaal provider had ik er in die tijd 72,99 Kwh ingepropt. Je vraagt je dan af, had ik dan een behoorlijk verlies tijdens het laden(accu pakket ondertussen koelen/verwarmen?) of was het percentage van het accupakket toch iets lager dan 10%, wie het weet mag het zeggen.

De auto rijd heerlijk en ik krijg steeds meer gemak met de bediening, als je het eenmaal een beetje onder de knie krijgt valt het allemaal reuze mee al moet ik nog wel een paar zaken ontdekken en vraag me af wat ik onder het snel-tab schermpje bij de 2 nog vrije plekjes(sterretjes) zou moeten/kunnen gaan zetten.

Veel plezier met uw Torres (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
Hans Br schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:40:
Na een half uurtje staan knoeien heb ik de laad instelling op 90 % gezet. men
Hans B.
Gisteren 2 software hikjes gehad.

De 1e was dat ik na een korte parkeertijd weer weg reed en toen ik de 2 icoontjes van snelheidsoverschreidings waarschuwing en het beruchte koffiepauze geval wilde bedienen deze in zijn geheel waren verdwenen van het snel swipe down menu, begon zelfs even aan mezelf te twijfelen.maar ze waren toch echt weg. Wilde niet de hele weg overmatig gepiep dus bij de eerste de beste mogelijkheid even gestopt en auto uitgezet(2x start/stop knop bediend), paar tellen gewacht en auto weer aangezet.(1x Start/stop knop bediend met de voet op de rem) en voilà, daar waren de 2 icoontjes weer.

De 2e hik, had snel geladen bij Tesla, wat op zich een klein drama is omdat je door hun korte kabel 2 plekken in beslag neemt, het laden verliep overigens verder zonder problemen. Na het laden ongeveer hetzelfde probleem gehad als Hans Br(laden stond nog ingesteld op 100% maar met de telefoon-app van Tesla had ik het laden gestopt bij ongeveer 84%), auto wilde niet naar R of D schakelen. Had bij het starten van het laden de auto wel uitgezet, maar halverwege het laadproces de auto weer aangezet, dit had geen invloed op het laden opzich, het laadproces ging ongestoord door. Kreeg de auto weer in D en R nadat ik hem had uitgezet en weer had aangezet, lijkt op een software bug.

Vraagje:

Iemand al een Navi kaart-update gehad? Kwam er van de week onderweg achter dat de navi kaart wel heel erg verouderd was.

Ook van Tesla rijders positieve opmerkingen over de Torres gekregen, ook vraag gekregen of men even binnenin mocht kijken....... potentiële klant? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
Hans Br schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:40:
Na een half uurtje staan knoeien heb ik de laad instelling op 90 % gezet.
Hans B.
Vandaag voor het eerst geladen bij een snellaadpaal die niet defect was, een 300kW laadpaal, deze paal/de auto begon rond de 30kWh bij accu percentage van 10% om heel langzaam op te bouwen naar max 116kWh bij 40%, bij 48% begon het afbouwen alweer. Het heeft in totaal volgens de laadpaal 39 minuten geduurd om van 10% naar 80% te laden, volgens de gegevens is er tijdens de laadsessie 56,20kWh verbruikt, misschien wel erbij vermelden dat de auto redelijk koud was en de buitentemperatuur was 3°C. Of dat al niet genoeg tijd gekost had, kreeg ik er nog een dik kwartier bij om weg te kunnen rijden, hij wilde net als bij Hans Br niet in D of R schakelen, wat ik ook probeerde met aan of uit zetten, geheel uitstappen met alles uit en de deuren dicht, het wilde niet lukken, ook niet het advies van de auto om de rem in te trappen en in Parkeren te zetten. Wat ik op het moment van weer wel willen schakelen precies deed weet ik niet, maar plots werkte het weer, niet grappig.

Mogen ze van KGM toch wel eens naar gaan kijken want dat is niet leuk, niet voor jezelf, maar je staat toch wel voor p..l als je auto niet weg kan rijden en een ander wil ook gaan laden.

Vandaag verder wel een fijne rit gemaakt zonder fratsen en veel lovende blikken gekregen, auto rijd lekker en de hulpsystemen werken prettig, zijn een positieve aanvulling.

Oh..... de 1500 euro laadpas, zoals gekregen van Astara, de importeur van KGM, doet iig zijn werk en daar ben ik wel blij mee. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meacount
Vandaag geladen van 45% naar 100% op een openbare laadpaal met een capaciteit van 17kWh, mijn auto was de enige op die laadpaal.

Geladen volgens provider 43.91kWh in 5h 24m(voor de liefhebbers:dat is gemiddeld 8.13kW/h), auto direct na een rit van ruim 100km aan de laadpaal gezet.

Direct na het laden de kabel verwijderd en in de auto even gewacht tot het aantal procenten laden onderin het beeld van het info scherm achter het stuur verdwenen was. Auto aangezet en wederom even rustig gewacht om systeem even op te starten, kon nu in 1x zonder haperen in D schakelen en wegrijden :)

Dit is hem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkZOIKlB8UW2mpry5wUv2osmiZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aCAyOzA61B42TTgKsvmdfzWi.jpg?f=fotoalbum_large

Persoonlijk vind ik de grijze(Iron Metal) het fraaist, wederhelft wilde voor groen, vind ik ook mooi, maar ben blij dat de grijze direct leverbaar was, iets met minder vaak wassen en je ziet het niet zo erg snel als ie smerig begint te worden O-) In de zon doet de grijze het prachtig, de metallic deeltjes schitteren je tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
Een kale kont, nou ja bijna dan, ik heb de letters KGM laten staan, dat brengt/houd de achterkant nog een beetje in evenwicht.

Voor de liefhebbers die dit voorbeeld eventueel willen volgen wil ik dan wel een kleine waarschuwing geven die u een kostbare spuitklus kunnen besparen.

Tijdens/na het verwijderen van de Torres EVX tekst van de achterkant bleek dat de letters enigszins waren ingedrukt in de blanke laklaag en wel zodanig diep dat dit met polijsten niet zonder schade zou zijn op te lossen, bij mij ziet het er na een lastige spuitklus weer uit alsof het nooit anders is geweest..... u bent gewaarschuwd.

Rijden we al niet redelijk exclusief rond, het kan nog exclusiever:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AO8UJEH7eIiluPDSJ-N26f-J_QI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yHxm7cqCyU1E0WStq53hJlri.jpg?f=fotoalbum_large

Oh, niet dat de letters Torres EVX er niet mooi op staan, ze hebben er een mooi en stoer lettertype voor gebruikt, maar zonder is een persoonlijke smaak, bij zijn voorgangers is de reclame van de fabrikanten ook verwijderd, dat is dan het enige fijne van het eigenaar zijn, je kan eraf en erop zetten wat je maar wilt. :)

Ik begrijp ook degenen die van puur origineel houden en alles origineel willen houden, zoveel mensen zoveel wensen, vrijheid blijheid.

Veel plezier met je KGM d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
Met DuckDuckGo een beetje aan het zoeken gegaan om wat meer gebruikers te vinden van KGM auto's, blijkt er op Tweakers nog wel meer te vinden te zijn:

Het grote KGM / SsangYong Korando E motion topic

Ook nog een een Engelse club gevonden, maar daar nog niets gelezen, houd niet zo van die gesloten deuren waar je eerst lid moet worden en dan pas binnen een kijkje kan nemen van wat er zoal aan info speelt, maar goed ieder zo zijn ding, voor de belangstellende:

https://www.ssangyongclub.co.uk/forum/index.php

Zo, weer even lang genoeg achter de de computer op internet gezeten voor vandaag, veel te mooi weer, speelt nog wel door mijn hoofd of het misschien slim is om de Torres en Korando samen op te laten gaan, in het 1e genoemde topic, immers beiden hebben nog niet een grote groep aanhangers zodat het niet direct verwarrend is allemaal, we delen immers wel dezelfde importeur Astara en dealerorganisatie..... benieuwd naar uw mening daarover. Daar morgen maar even vragen hoe zij daar over denken, KGM is KGM of het nu een Korando, Torres en straks ook nog de KGM Actyon is, of is het misschien slim is om de EV modellen gescheiden te houden van de ICE modellen om het overzichtelijk te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Br
Ik zou het gescheiden houden.
Das overzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
Hans Br schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:44:
Ik zou het gescheiden houden.
Das overzichtelijk.
We houden het overzichtelijk (y)

Als ik iets leuks of ook interessants voor de Torres rijders zie in het Korando topic, is het misschien wel attent om dan even een linkje naar dat bericht te tonen.

Heb je tips voor de net gewijzigde openingspost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-05 18:09
Hallo,
Even gedag komen zeggen als topic starter van het kleine Korando broertje.

Het valt me op dat de dealer prijzen onderhoud in Nl sterk afwijken dan in België.
Ook merk ik nogal wat extra kosten bij de keuze om je wagen samen te stellen.
De warmtepomp die direct een toeslag krijgt van €1300
Het lijkt er wat op dat ze de basisprijs willen geven met uitgeklede versie om mee te kunnen paraderen.
Als je uw keuzes hebt toegevoegd kom je aan een andere eindprijs.

Meer probleem voor particuliere aankoop en niet zo belangrijk voor leasing wagens.
Wat voor een Korando rijder wat zuur is ,is dat hij nu al uit alle verkoopsblaadjes is verdwenen wegens stop productie vanaf 03/24
Dat voelt niet ok aan en al zeker niet als dat door de dealer verzwegen werd bij aankoop.

Verder heb ik nu al een liefde/haat relatie opgebouwd met mijn fijne, ruime en comfortabele wagen.

Ik heb de reclame ook allemaal van de wagen gehaald.
Enkel de logo's staan er nog op.
Begon allemaal toen de dealer ongevraagd nog op 4 plekken kleine letterstickers geplaatst had aan de zijkant van zowel spiegel als net achter de achterdeur en dit dus aan beide zijden...
Dan nog aan de nummerplaat voor en achteraan al hun gegevens.
Ik vroeg voor de lol €500 budget voor al deze reclame en toen hij dat weglachte heb ik hem gedwongen om de 4 stickers er per direct af te halen.
Nadien heb ik alles verwijderd wat kon.
Nu krijg ik soms wel de vraag met welk merk ik nu rond rijd ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Piddybull op 31-03-2025 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
De warmtepomp zit standaard bij de de Titanium uitvoering en kan indien gewenst bijbesteld worden op de Platinum uitvoering, niet bij de Bronze uitvoering. De Bronze uitvoering is standaard al heel rijkelijk uitgerust en voor velen al voldoende. Er is niet veel bij te bestellen, je gaat voor steeds meer luxe of blijft standaard, eigenlijk het enige dat je bijbetaald is voor het niet standaard kleurtje en ook die prijs valt mij eerlijk gezegd nog wel mee als ik dat vergelijk met andere merken.

Mijn dealer deed er niet moeilijk over, heb gevraagd om nummerborden zonder reclame eromheen en zo werd hij ook afgeleverd, nergens fratsen of stickers, gewoon keurig netjes. Heb wel KGM laten staan, 99% weet toch ook niet wat dat inhoud en dat geeft ze wat te denken als ze achter me gaan hangen om uit te dokteren wat er nu weer voor fraais rondrijd :)

Voorlopig rijden we redelijk exclusief, dat geld voor zowel de Korando als de Torres, weet ook niet hoelang de Torres in het verkoopblaadje blijft staan.

Veel plezier met de Korando en wie weet dient hij je over 19 jaar nog steeds (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mealer
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-04 12:36
Mooi topic! Ik ga volgen!!

Mijn leaseauto is april 2026 aan vervanging toe. Ervaar het elektrisch rijden als fantastisch, ook een rit naar Italië (mei 2024) als heerlijk vervaren, dat 3x 45 min laden vind ik zo gek nog niet als ik 10u moet rijden.

Gezien ik ook met de caravan op pad wil, zijn mijn ogen ook al een jaar gericht op de Torres EVX.

Op de afgelopen EV Experience op Zandvoort al een rondje circuit mogen rijden, dat was prima, maar simuleert natuurlijk niet rijden op de openbare weg, dus kan daar nog niet veel zinnigs over zeggen.

Wat mij vooral aanspreekt is:
- De ruimte in de auto (volwassenen kunnen ruim achterin zitten)
- De fiscale waarde (ga toch al erg schrikken van 22% bijtelling i.p.v. de 8% nu)
- Het trekgewicht (1500kg _/-\o_ )

Zal 2e helft dit jaar eens een dealer gaan opzoeken voor een proefrit in een Bronze uitvoering, dan heb ik nagenoeg dezelfde opties die mijn Kona nu ook heeft.

Waar ik wel tegenaan liep, ben zelf wagenparkbeheerder, is dat niet elke leasemaatschappij KGM's in hun leasevloot wil. Maar ik heb 1 leasemaatschappij gevonden in mijn pool die daar geen probleem van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
Mealer schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:26:
Mooi topic! Ik ga volgen!!

Mijn leaseauto is april 2026 aan vervanging toe. Ervaar het elektrisch rijden als fantastisch, ook een rit naar Italië (mei 2024) als heerlijk vervaren, dat 3x 45 min laden vind ik zo gek nog niet als ik 10u moet rijden.

Gezien ik ook met de caravan op pad wil, zijn mijn ogen ook al een jaar gericht op de Torres EVX.

Maar ik heb 1 leasemaatschappij gevonden in mijn pool die daar geen probleem van maakt.
@Mealer Een jaar geleden verliefd geworden en als je over een jaar de overstap van Kona naar de Torres EVX echt zou gaan maken dan kunnen we wel van echte liefde spreken :)

Welkom hier en dat je ook dit topic met plezier kan blijven volgen.

Was en ben ook verliefd geworden en de Torres gaan rijden, je moet wel van het model en de uitstraling van het model houden, denk niet dat de Torres een auto is die je alleen met het nuchtere verstand zou gaan kopen, immers genoeg concurrentie van merken die meer dealers en bekendheid hebben en de inruil kan dan ook wel eens tegen gaan vallen om het maar eens optimistisch te brengen.

Ben nu 2 maanden en 5000km verder, binnenkort worden de wielen even van plek verzet om de bandenslijtage op de voor- en achteras een beetje gelijkmatig te houden en zodoende aan het eind van hun leven alle 4 tegelijkertijd te vervangen.

Mijn ervaringen dan maar even delen voor degenen die daar belangstelling in hebben, bedenk wel dat zoiets een persoonlijke ervaring is, en dat wat ik als hard ervaar een ander weer anders ervaart. Met de Torres EVX onderweg zijn is een prettige ervaring, je hebt iig een hoop bekijks. Het is een stoere auto en zo voelt hij ook aan, toch is hij gemoedelijk en lichtvoetig in de bediening, lastig te omschrijven een grote auto die zich met het gemak van een kleinere auto door het verkeer laat loodsen, reageert vlot op gasgeven en met de flippers achter het stuur is het afremmen op de motor(regeneratie) lekker vlot in te stellen naar de omstandigheden en je wensen, zo kun je hem de enen keer wat verder laten uitrollen terwijl je op andere momenten wat meer wilt afremmen, je gaat het vanzelf heel makkelijk gebruiken, ik ervaar het als prettig in de omgang.

Ook de ACC werkt prettig, al is het wel zo dat je bij iedere start van een rit de afstand tot voorligger opnieuw moet instellen, doe je dat niet dan blijf je, bij wijze van spreken, op een kilometer afstand van je voorligger. Het heeft even wennen geduurd voordat ik ook deze bediening van de ACC helemaal gewend was, dit is mijn vijfde auto met CC en de tweede met ACC, de 1e 3 waren enkel CC, de 1e met ACC viel tegen, dat systeem reageerde schokkerig, remde af voor bochten, remde af voor hobbels in de weg en soms auto's die je ging passeren, was dan ook ook niet zo onder de indruk van weer een auto met ACC, maar bij de Torres werkt het systeem prettig en ik gebruik het dan ook vrij regelmatig.

Bij een nachtelijke rit kwam ik erachter dat het ledje van het noodoproepsysteem(eCall) wel heel erg uitbundig brandde, beetje verblindend en storend, dit verholpen met een watervaste zwarte stift, kan het nu nog wel zien branden, maar het overheerst niet meer 8)

Het verbruik, op korte ritjes lijkt het verbruik hoger, bij lange ritten valt het mee, kan geen echte verbruikscijfers geven, let er ook niet echt op. Als het nodig is vul ik hem tot 100% en krijg daarna bijna altijd de melding dat ik dan 412km kan rijden op de volle accu. 1x gehad dat het 442km zou kunnen zijn. Leuk die voorspellingen, maar een beetje EV rijder weet dat je het meer moet zien als indicatie en als hulpmiddel, immers alleen jij weet onder welke omstandigheden je de auto gaat gebruiken en of je dan meer of minder kilometers kan verwachten.

Het laden en de voorspelling, ja je sluit hem aan en als je even wacht kun je dan zien met welke snelheid hij dan laadt, ondanks dat ik merendeels laadt op een 17kW openbare laadpaal, zie ik hem zelden op 10kW staan, meestal laadt hij rond de 8.9kW om op het einde rond de 3.5kW te staan laden. Leuk dat hij een voorspelling geeft hoelang er over gedaan gaat worden voordat het laden klaar is, je hebt er alleen niet veel aan, je kan er zo anderhalf tot 2 uur bijtellen is mijn ervaring, ook niet erg als je dat eenmaal weet.

Ja het rijden gaat fijn, en als ik wat mag zeuren, het zou stiller mogen, het afrolgeluid van de banden dringt door tot het interieur en je kan bijna horen hoe grof het asfalt is, hij is dan wisselend stiller of rumoeriger. Windgeruis lijkt me tot nu toe mee te vallen en wat mij wel was opgevallen is dat hij weinig tot geen last had van zijwind en dat verbaasde mij toch wel enigszins voor deze toch wel best redelijk hoge jongen, waarschijnlijk is het dan toch de bijna 2ton gewicht van de auto dat de wind er weinig tot geen vat op heeft. Ook even geprobeerd wat hij max haalt, op de teller ging hij tot 182km/u, er was even een heel hard windgeruis te horen bij de rechterspiegel, waarschijnlijk viel de wind er net even heel raar in. Met snelheden van 130/140km/u is er best goed mee te rijden, maar verstandig voor je range is het niet :F

Tot nu toe verder geen problemen dan de eerder genoemde bugs ondervonden, alles werkt naar behoren.

Mijn vorige auto had een draaiknop om van N naar D of R te gaan, de Torres heeft een mini pookje, ook dat werkt goed, MAAR ben ik nu de enige die vind dat de beweging van het pookje onlogisch is? Druk je het pookje naar voren dan krijg je de R en ga je achteruit, druk je het pookje naar achteren, dan krijg je de D en ga je naar voren. Ik moet er nu na 5000km mee te hebben gereden nog steeds naar kijken en aan wennen, want anders gaat het fout, al een paar keer gered door waarschuwingspiepjes en rustig gas geven bij het vertrekken anders was het verkeert afgelopen en hadden voorkant en achterkant al een deuk opgelopen. Het zal waarschijnlijk wel weer aan mij liggen, maar ben erg benieuwd hoe anderen dit ervaren? Misschien dan toch maar een draaiknop?

Benieuwd hoe u uw Torres ervaart, laat het weten, daar is dit topic ook voor en als u een leuke tip of fijne aanvulling heeft, graag tot hoors (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Br
Gisteren weer problemen met gehad om te schakelen naar R of D ondanks dat deze in P stand stond. En nu was ik niet aan het laden.
Na een 5 tal minuutjes, de auto een paar keer op en af gezet en toen lukte het wel.
De auto vroeg telkens om deze in P stand te zetten ondanks dat deze al in P stand stond. Echt vervelend . Voor de rest een leuke auto om mee te rijden. Veel ruimte en rijd goed. Ik heb wel de nexen banden vervangen . Deze stonden ook onder mijn Hyundai kona en vind ik bagger.
Ivm de drive pook. Inderdaad niet echt handig. Drukknopen of een draaiknop is handiger.
En inderdaad de logica ontbreekt hier een beetje, ik zou de D En de R omkeren.

[ Voor 14% gewijzigd door Hans Br op 02-05-2025 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Br
Zaterdag 3 mei, weer problemen gehad met de Drive selector. Het viel nu wel op dat de GSM beide keren al aangekoppeld was voor op te laden .
Na verbreken van de kabel , werkte de drive selector.
Kan toeval zijn . De toekomst zal het uitwijzen.

[ Voor 3% gewijzigd door Hans Br op 04-05-2025 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Als ik dit hier zo lees heb ik toch een stevige kogel ontweken door niet voor de Torres te kiezen... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
Opifex schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:45:
Als ik dit hier zo lees heb ik toch een stevige kogel ontweken door niet voor de Torres te kiezen... :|
Stevige kogel ontweken??? Zou me niet druk maken over een paar software hikjes, al zou het wel fijn zijn dat zij opgelost worden, daarom hier vermelden, dealers en Nederlands deel importeur lezen hier wel mee, probleempjes doorgeven en oplossen kan enkel als zij gemeld worden,

Als het hier bij blijft en we geen ernstige problemen krijgen zoals veel van de Stellantis modellen die hardwarematige problemen kunnen krijgen met de boordlader zal je mij niet echt horen klagen, mijn vorige 100% elektrische auto had ook zo zijn hikken en hikjes, een heel erg vervelende vond ik die hik waarbij de airco niet wilde starten, nog een hik was de LKA, die kon je onaangenaam verrassen door een vreselijke ruk aan je stuur te geven, en nog wat kleinigheden, de meeste van die hikups zijn wel verholpen toen. Bij VW was het het ook niet altijd koek en ei, en als je de ongenoegens kent van andere rijders van andere merken, dan denk ik dat onze probleempjes wel meevallen.
Hans Br schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:39:
Zaterdag 3 mei, weer problemen gehad met de Drive selector. Het viel nu wel op dat de GSM beide keren al aangekoppeld was voor op te laden .
Na verbreken van de kabel , werkte de drive selector.
Kan toeval zijn . De toekomst zal het uitwijzen.
Heb zelf mijn GSM nog niet bedraad gekoppeld gehad aan de auto, wederhelft 1x enkel via Blutooth om muziek te streamen onderweg, maar geluidskwaliteit viel tegen net als het geluid van de radio, klinkt hol en goedkoop. Geluid/muziek van USB stick daarintegen klinkt wel heel erg goed en volwassen, de USB stick is dan ook permanent gekoppeld aan het multimediasysteem van de auto. Heb de telefoon nog niet opgeladen in de auto, het draadloos laden heb ik uitgezet, geeft meer warmte dan dat het effectief laadt.

Bij mij tot nu toe een keer of drie gebeurt dat de auto/Drive selector niet naar D of R wilde schakelen, ben er helaas ook nog niet achter onder welke omstandigheid dit euvel optreed. Ik vermoed iets met ongeduld/haast van mijzelf, instappen, startknop indrukken en dan vrijwel direct daarna de Drive selector bedienen terwijl het systeem nog niet helemaal gereed was met opstarten. Over dat opstarten.... de ene keer staat vrijwel alles direct bij en begint de muziek van de USB stick ook vrijwel direct te spelen terwijl er bij een ander moment van instappen behoorlijk wat tijd nodig is voor het opstarten en je eerst een irritante melding op het rechter scherm krijgt waarop je oa moet beloven dat je je aan de verkeersregels zult houden. Overigens had mijn vorige auto hetzelfde, de ene keer was alles er vrijwel direct terwijl je de andere keer behoorlijk lang moest wachten voordat het kind zover was om naar je te gaan luisteren.

De 1e keer duurde het vrij lang voordat ik weer kon schakelen naar D of R, de 2e en 3e keer had ik het binnen 2 minuten weer aan de praat.

Het andere hikje, de verdwenen icoontjes waarmee we het gezeur en gepiep stoppen van rustpauze en snelheid te hoog uitzetten, heb ik nu ook een keer of drie gehad. Het zou minder vervelend zijn als ik daar direct achter kwam, maar ik heb me nog steeds niet gewoon gemaakt om voor het wegrijden dit te bedienen. Het oplossen van dit hikje is simpel, gewoon even de boel uitzetten en opnieuw opstarten, maar als je net bent weggereden moet je wel weer eerst stoppen en dat gaat niet altijd overal even gemakkelijk, al is er korte tijd wel met het gepiep en gezeur te leven.

Straks weer een langere rit maken, zal mij benieuwen of ik nog iets kan merken van het wielwisselen, de voorwielen zijn naar achter verhuisd en andersom de achterwielen natuurlijk naar voren. Rijd nog wel met de Nexen banden, een merk waar Hyundai en Kia ook veel mee werken. Kan er niet veel over roepen, ben geen banden expert, de banden vallen mij niet tegen al zijn ze niet echt stil. Welk merk banden heb je er nu onder zitten en zijn die wel stil, BTW rijd je rond met 18 of 20inch velgen? Beiden hebben voors en tegens, maar dat is met veel zaken in het leven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Br
Ik heb de platinum uitvoering met 18 " wielen.
De nexen banden ken ik van mijn vorige wagen( kona EV) en daar was ik niet tevreden van . Zeker als het vochtig was had ik naar mijn mening te weinig grip.
Dus heb ik deze op de torres vervangen door Bridgestone Turanza All Season 6.
De rolgeluiden vallen wel mee hoor. Weinig geluid te horen in de wagen .

[ Voor 11% gewijzigd door Hans Br op 08-05-2025 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
Zoals alles zo zijn voor en tegens heeft, heeft denk ik de 18inch meer voordeel dan de 20inch, al zal dat ook afhangen van de persoonlijke voorkeur van iemand, het is immers maar net wat je belangrijk vind.

De 18inch is stiller, heeft meer comfort, een iets lagere rolweerstand bij het gebruik van een iets smallere band tov de 20inch en kan de auto ook zuiniger maken door het lagere onafgeveerde gewicht van de velg en de daarbij behorende voordelen mbt de wegligging van de auto.

Al met al lijkt het tegenwoordig steeds meer de mode om de velgen steeds groter te maken, voordeel heeft het niet echt als er een steeds lagere band omheen moet om de totale diameter binnen de perken te houden.

Nu hadden mijn 20inch velgen er ook in 18inch uitvoering onder gemogen, vind de 20inch iets mooier passen bij de kleur van mijn auto dan de 18inch modellen. De 20inch heeft iets bredere banden, dat kan dan ook inhouden iets meer grip tov een iets smallere band met hetzelfde soort loopvlak maar helaas ook meer geluid, immers meer oppervlak dat in contact komt met het wegdek. Door de lagere band, 45 ipv 60 bij de 18inch, iets minder comfort, maar ten compensatie voor het gevoel wel een iets betere stabiele wegligging, al is het allemaal wel minimaal, doch de één is daar gevoeliger voor dan de ander.

Ja, wat is stil, mijn vorige EV was iig een stukje stiller dan mijn huidige Torris EVX, was dan ook op dat gebied iets meer verwend, al blijft het lastig te omschrijven, de één stoort zich eerder dan een ander aan iets meer geluid. De Bridgestone Turanza All Season 6 staan goed bekend, net als andere banden van Bridgestone die het over het algemeen wel goed doen. Rijd mijn hele leven al altijd op zomerbanden, ga niet op wintersport en hoef niet de grens over in de winterperiode, in Nederland is de zomerband dan ook geen probleem al dien je natuurlijk wel je rijstijl en afstand aan te passen aan de (weers)omstandigheden, iets dat sommige medeweggebruikers wel eens vergeten.

Voorlopig houd ik de Nexen er nog even onder, heb geen problemen met de band, al kan ik over nat weer weinig roepen omdat we de afgelopen maanden weinig tot geen regen hebben gehad. De wiel wissel is vlekkeloos verlopen en heeft geen veranderingen, trillingen of andere narigheid met zich meegebracht. De wielenwisselaar heeft ook nog netjes de de rode ronde stickertjes van de velgen verwijderd, staat ook weer even netter :)

Had al eens gemeld dat ik na het laden naar 100% een voorspelling kreeg van 412km, doch van de week had ik bewust de airco na het laden even uitgezet omdat ik iets verderop moest parkeren, het was laat en daardoor vrij koud buiten, vanwege het kleine stukje het daarvoor niet de moeite vond om daar de verwarming/airco aan te hebben, ik kreeg nu een voorspelling van ruim over de 450km, het rijden zou dan volgens de computer kunnen betekenen dat ik ruim 40km verder kom als ik de verwarming/airco niet zal gebruiken, leuk om te weten, al gaat het mij niet helpen om verder te komen, heb in het algemeen altijd de klimaatregeling aan staan. Waar ik me nog niet echt mee bezig heb gehouden is dat het lijkt alsof ook de ventilatie ventilator ermee stopt als je de airco uitzet. Airco uit en de ventilator stopt met draaien....... beetje vreemd, maar zoals gezegd, daar moet ik me nog in verdiepen, zou zomaar een softwarefoutje kunnen zijn, immers het lijkt mij niet logisch om de ventilator te stoppen omdat je geen verwarming of koeling nodig hebt maar wel frisse lucht wil en lucht naar je voorruit om beslaan te voorkomen.....

Nog steeds een heel blijde Torres EVX rijder d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Br
Vandaag bijgeladen aan de snellader.
Vermits er geen drukte was heb ik bijgeladen tot 90 procent ipv 80 procent.
Tot 80 % opgeladen äan 51 KW vanaf 90 % is het laden afgezakt naar 26 KW.
Pagina: 1