Mealer schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:26:
Mooi topic! Ik ga volgen!!
Mijn leaseauto is
april 2026 aan vervanging toe. Ervaar het elektrisch rijden als fantastisch, ook een rit naar Italië (mei 2024) als heerlijk vervaren, dat 3x 45 min laden vind ik zo gek nog niet als ik 10u moet rijden.
Gezien ik ook met de caravan op pad wil, zijn mijn ogen ook
al een jaar gericht op de Torres EVX.
Maar ik heb 1 leasemaatschappij gevonden in mijn pool die daar geen probleem van maakt.
@
Mealer Een jaar geleden verliefd geworden en als je over een jaar de overstap van Kona naar de Torres EVX echt zou gaan maken dan kunnen we wel van echte liefde spreken
Welkom hier en dat je ook dit topic met plezier kan blijven volgen.
Was en ben ook verliefd geworden en de Torres gaan rijden, je moet wel van het model en de uitstraling van het model houden, denk niet dat de Torres een auto is die je alleen met het nuchtere verstand zou gaan kopen, immers genoeg concurrentie van merken die meer dealers en bekendheid hebben en de inruil kan dan ook wel eens tegen gaan vallen om het maar eens optimistisch te brengen.
Ben nu 2 maanden en 5000km verder, binnenkort worden de wielen even van plek verzet om de bandenslijtage op de voor- en achteras een beetje gelijkmatig te houden en zodoende aan het eind van hun leven alle 4 tegelijkertijd te vervangen.
Mijn ervaringen dan maar even delen voor degenen die daar belangstelling in hebben, bedenk wel dat zoiets een persoonlijke ervaring is, en dat wat ik als hard ervaar een ander weer anders ervaart. Met de Torres EVX onderweg zijn is een prettige ervaring, je hebt iig een hoop bekijks. Het is een stoere auto en zo voelt hij ook aan, toch is hij gemoedelijk en lichtvoetig in de bediening, lastig te omschrijven een grote auto die zich met het gemak van een kleinere auto door het verkeer laat loodsen, reageert vlot op gasgeven en met de flippers achter het stuur is het afremmen op de motor(regeneratie) lekker vlot in te stellen naar de omstandigheden en je wensen, zo kun je hem de enen keer wat verder laten uitrollen terwijl je op andere momenten wat meer wilt afremmen, je gaat het vanzelf heel makkelijk gebruiken, ik ervaar het als prettig in de omgang.
Ook de ACC werkt prettig, al is het wel zo dat je bij iedere start van een rit de afstand tot voorligger opnieuw moet instellen, doe je dat niet dan blijf je, bij wijze van spreken, op een kilometer afstand van je voorligger. Het heeft even wennen geduurd voordat ik ook deze bediening van de ACC helemaal gewend was, dit is mijn vijfde auto met CC en de tweede met ACC, de 1e 3 waren enkel CC, de 1e met ACC viel tegen, dat systeem reageerde schokkerig, remde af voor bochten, remde af voor hobbels in de weg en soms auto's die je ging passeren, was dan ook ook niet zo onder de indruk van weer een auto met ACC, maar bij de Torres werkt het systeem prettig en ik gebruik het dan ook vrij regelmatig.
Bij een nachtelijke rit kwam ik erachter dat het ledje van het noodoproepsysteem(eCall) wel heel erg uitbundig brandde, beetje verblindend en storend, dit verholpen met een watervaste zwarte stift, kan het nu nog wel zien branden, maar het overheerst niet meer
Het verbruik, op korte ritjes lijkt het verbruik hoger, bij lange ritten valt het mee, kan geen echte verbruikscijfers geven, let er ook niet echt op. Als het nodig is vul ik hem tot 100% en krijg daarna bijna altijd de melding dat ik dan 412km kan rijden op de volle accu. 1x gehad dat het 442km zou kunnen zijn. Leuk die voorspellingen, maar een beetje EV rijder weet dat je het meer moet zien als indicatie en als hulpmiddel, immers alleen jij weet onder welke omstandigheden je de auto gaat gebruiken en of je dan meer of minder kilometers kan verwachten.
Het laden en de voorspelling, ja je sluit hem aan en als je even wacht kun je dan zien met welke snelheid hij dan laadt, ondanks dat ik merendeels laadt op een 17kW openbare laadpaal, zie ik hem zelden op 10kW staan, meestal laadt hij rond de 8.9kW om op het einde rond de 3.5kW te staan laden. Leuk dat hij een voorspelling geeft hoelang er over gedaan gaat worden voordat het laden klaar is, je hebt er alleen niet veel aan, je kan er zo anderhalf tot 2 uur bijtellen is mijn ervaring, ook niet erg als je dat eenmaal weet.
Ja het rijden gaat fijn, en als ik wat mag zeuren, het zou stiller mogen, het afrolgeluid van de banden dringt door tot het interieur en je kan bijna horen hoe grof het asfalt is, hij is dan wisselend stiller of rumoeriger. Windgeruis lijkt me tot nu toe mee te vallen en wat mij wel was opgevallen is dat hij weinig tot geen last had van zijwind en dat verbaasde mij toch wel enigszins voor deze toch wel best redelijk hoge jongen, waarschijnlijk is het dan toch de bijna 2ton gewicht van de auto dat de wind er weinig tot geen vat op heeft. Ook even geprobeerd wat hij max haalt, op de teller ging hij tot 182km/u, er was even een heel hard windgeruis te horen bij de rechterspiegel, waarschijnlijk viel de wind er net even heel raar in. Met snelheden van 130/140km/u is er best goed mee te rijden, maar verstandig voor je range is het niet
Tot nu toe verder geen problemen dan de eerder genoemde bugs ondervonden, alles werkt naar behoren.
Mijn vorige auto had een draaiknop om van N naar D of R te gaan, de Torres heeft een mini pookje, ook dat werkt goed, MAAR ben ik nu de enige die vind dat de beweging van het pookje onlogisch is? Druk je het pookje naar voren dan krijg je de R en ga je achteruit, druk je het pookje naar achteren, dan krijg je de D en ga je naar voren. Ik moet er nu na 5000km mee te hebben gereden nog steeds naar kijken en aan wennen, want anders gaat het fout, al een paar keer gered door waarschuwingspiepjes en rustig gas geven bij het vertrekken anders was het verkeert afgelopen en hadden voorkant en achterkant al een deuk opgelopen. Het zal waarschijnlijk wel weer aan mij liggen, maar ben erg benieuwd hoe anderen dit ervaren? Misschien dan toch maar een draaiknop?
Benieuwd hoe u uw Torres ervaart, laat het weten, daar is dit topic ook voor en als u een leuke tip of fijne aanvulling heeft, graag tot hoors