Hans Br schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:40:
In verband met het verbruik , in de praktijk rij ik in de zomer zo een 420 km op 1 laadbeurt waarvan gemiddeld zo een 100km autosnelweg.
In de winter was dit gemiddeld 380 km.
Ik laat je nog weten wat het voorspelde bereik is met uitgeschakelde klimaatregeling.
Praktijkvoorbeeld om rekening mee te houden als Torres EVX rijder in het algemeen onder koude en sterke wind omstandigheden............
De gemiddelden van Hans Br kloppen wel redelijk, zeker met de kwakkelwintertjes die we de afgelopen jaren hebben gehad met dag temperaturen van zo rond de 10°C, dan hoeven we ons geen zorgen te maken met onze auto die door een LFP batterij van energie wordt voorzien. Alles heeft zo zijn voor en nadelen, voordeel van het LFP batterijpakket is dat je het bij wat normale temperaturen zo goed als ongestraft kan opladen naar 100%. Met echte kou, vorst, vinden alle batterijen het niet fijn om snel helemaal opgeladen te worden, maar dat is een ander verhaal.
Afgelopen dinsdag een langere rit gemaakt om een passagier vanuit het westen naar het noordoosten te vervoeren, buitentemperatuur was 4 graden en er stond een windkracht 5 wind uit het oosten.
Vertrokken met een middag/avond ervoor tot 100% opgeladen accupakket. De rit over 205km heen en een klein stukje terug om weer bij te laden voor de terugreis ging over 15% 80km wegen, de overige route was 85% snelweg waarbij je ook overdag over een afstand van 30km 130km/u mag rijden. In de auto 2 personen met weinig bagage, verwarming van de auto aan op 21°C, rijden op de comfort stand, tijdens de route stevige zijwind over ongeveer 30% van de route, de overige 70% was er de stevige windkracht 5 tegenwind, buitentemperatuur was gedurende de hele rit volgens de temperatuur meting van de auto 4°C. Om de rit te kunnen maken met 1 tussenstop om te laden heb ik me op de heenweg keurig aan de toegestane snelheden gehouden, 80 waar 80 mogelijk was en op de snelwegen 100, ook het stuk waar je 130 mag heb ik dat niet gedaan en velen met mij ook niet, er was daar een stevige zij/tegenwind.
Aan het begin van de terugreis na een afstand van 205km had ik nog 30% over volgens de auto, volgens mijn Tesla app heb ik tegen een tarief van 53cent per kWh in 41 minuten 38,2632kWh geladen om volgens de auto weer op 80% te staan, ruim voldoende om mijn terugreis van nog 187km te kunnen volbrengen.
Na een voorspoedige terugreis die ik met een auto binnentemperatuur van wederom 21°C maar nu met hogere snelheden gereden, ruim 105km/u en het stuk van 30km waar je 130 mag heb ik tegen de 120km/u gereden, op de 80km wegen kon ik soms iets boven de 80km/u aanhouden, met andere woorden met hogere snelheid terug, maar ook met 1 persoon minder, al was deze niet echt zwaarwegend in dit voorbeeld. Wat wel een groot voordeel was tijdens de terugreis dat ik nu 70% van de route wind in de rug had en ook de 30% zijwind leek iets gunstiger, het was even koud, met nog steeds 4°C buitentemperatuur.
Lange inleiding om bij het rijbereik te komen, en even ter verduidelijking, geen moeilijke toestanden meegenomen zoals laadverliezen en prijs betaald voor de lading in het batterijpakket, gewoon een simpel voorbeeld hoever je kan komen met een bepaald percentage in de accu en onder welke omstandigheden.
De heenweg was ongunstig, ook koud maar ook nog eens veel tegenwind, 70% verbruikt van de inhoud van het accupakket en daarmee een afstand afgelegd van 205km dat geeft dan een rijbereik van 205:70=2.928571428571429x100=293km rijbereik afgerond, al zullen we deze met een beetje gezond verstand zeker niet helemaal kunnen gebruiken, je moet immers zorgen dat je zo'n 10% overhoud om te gaan laden en dat is iets dat het accupakket al niet fijn vind en al helemaal niet onder koude omstandigheden..... maar had ie maar geen accupakket moeten worden
Ja dan de terugweg, ook koud, maar nu wind in de rug en gereden met ietsje hogere snelheden, afstand gereden 187km en ik had bij thuiskomst nog 33% over van de 80% waarmee ik vertrok vanaf Tesla dat wordt dan 47% verbruikt van het accupakket 80%-33%=47% verbruikt. 187:47=3.978723404255319x100=398km rijbereik ook hier zou je dan 10% van af moeten halen om veilig een laadstation te gaan bereiken al heb je in dit voorbeeld al wel iets meer speling.
Komen we bij het gemiddelde 293+398=691:2=345,5km gemiddeld. Dit gemiddelde zit niet eens zover af van de melding van Hans Br als je in ogenschouw neemt in mijn voorbeeld heel veel meer snelwegkilometers zitten dan in de ervaring van Hans. Misschien ook iets om nog rekening mee te houden....... mijn uitvoering beschikt wel over een warmtepomp, de basis uitvoering heeft deze niet, en de middelste kan hem hebben als deze optie was aangevinkt en afgerekend bij de aankoop. Met andere woorden, haal nog iets van het rijbereik af als je graag warm zit maar geen warmtepomp hebt.
Waarom dit voorbeeld, zie het als info en hulpje om enigszins gewaarschuwd op pad te gaan als je net als ik niet erg blij met onaangename verrassingen en je van te voren altijd al een beetje inpland waar je gaat laden en waar je kan laden met een eventueel alternatief indien nodig. Zelf had ik nog even gekeken op weerplaza naar de windkracht, je kan dan zien aan de windrichting of de wind zal mee of tegenzitten. Ik heb de Torres gekocht omdat het model mij aanspreekt, niet voor zijn verbruik, wel voor zijn comfort. Heel mooi model, maar helaas maakt het model hem ook ietsje pietsje........of toch wel iets meer, gevoelig voor tegenwind en hoger verbruik bij hogere snelheden. Leuk die meter die je verteld hoeveel kilometer je nog zou moeten kunnen afleggen, jammer dat je daar niet echt op kunt vertrouwen, het ding weet immers in het geheel niet of je veel tegenwind gaat krijgen en met welke onbehoorlijke snelheid je de tegenwind tegemoet wilt laten komen. De LFP batterij heeft voordelen, maar ook nadelen en dat is echt niet alleen bij de Torres, maar bij alle merken die ook LFP accupakketten gebruiken, bij kou kun je wel eens 40 tot 50% minder ver komen als de omstandigheden niet gunstig zijn. Houd ook rekening met langere tussenstops als je onderweg moet laden, de Torres beschikt niet over pre conditionering, oftewel bij koud weer is je accupakket ook koud, en kou, ja daar houden accupakketten niet van en het boordlaadsysteem zal het pakket enigszins beschermen en zeker NIET gaan laden met 120kWh, met een beetje mazzel gaat het met rond de 60kWh, in het begin zelfs iets minder. Ik had 41 minuten nodig om van 30% naar 80% te laden bij Tesla en die kunnen echt wel sneller, je Torres wil dat niet als het koud is.
Persoonlijk heb ik daar geen enkele moeite mee, ik heb altijd wel iets te drinken en te snoepen bij me, ook een tablet(geen iPad) als ik me zou vervelen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, veel plezierige winter kilometers toegewenst
Ook heel erg benieuwd naar uw ervaringen in verbruik onder winterse omstandigheden en wind tegen of andere zaken, gedeelde smart is halve smart en gedeelde vreugd is een hele grote vreugd