Opifex schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:45:
[...]
Dit is wel een opmerkelijke uitspraak, omdat ik verschillenden in dit topic melding zie maken van een wagen die niet meer vanuit P naar D of R wil gaan, na het laden. Dat dit éénmalig voorkomt is al zeer ernstig. Maar als een wagen dit veelvuldig heeft, dan is dit een absolute dealbreaker voor mij.
Daarbovenop zijn er nog de irritante piepjes, de grootlichten die vrij zwak zijn, de laadstekker die niet los wil komen, de achteruitrijcamera die veel te laag staat om nuttig te zijn, zeer matige kwaliteit van radio (die bovendien niet terug aan gaat na een telefoongesprek), dashboard display die niet aangaat, en de "koffiestandproblemen".
Deze opsomming heb ik volledig uit slechts de eerste 3 paginas van dit topic gehaald. Inclusief uit berichten van jouzelf. Bizar dat je dan nu zegt dat er helemaal geen kinderziektes zijn?
Goed dat je toelicht wat je zelf allemaal met het begrip kinderziektes bedoeld, al zie ik persoonlijk niet alle door jouw genoemde punten als een kinderziekte. Fijn dat je het topic nog steeds volgt, geeft aan dat je toch nog steeds een beetje verliefd op de Torres bent
Zal je opsomming met je doornemen, dan weet je waar ze bij KGM voor geslaagd zijn en waar ze nog hun best op moeten doen

Ook kunnen de 2026 model kopers hier natuurlijk melden wat er eventueel aan nieuwe onhebbelijkheden opduiken, softwareverprutsers zien helaas altijd kans om met nieuwe verrassingen te komen
>>>
melding zie maken van een wagen die niet meer vanuit P naar D of R wil gaan, na het laden. Dat dit éénmalig voorkomt is al zeer ernstig. Maar als een wagen dit veelvuldig heeft, dan is dit een absolute dealbreaker voor mij.<<<
Was waarschijnlijk een combinatie van een softwarefout en overhaastige bediening, na mijn laatste update heb ik hier geen last meer van gehad en ook ik ben hier heel blij mee, kan me de 1e keer dat dit mij gebeurde nog heel goed herinneren en was toen ook echt niet blij. Opgelost
>>>
Daarbovenop zijn er nog de irritante piepjes<<< Bij mij komt het nog steeds voor dat ik heel af en toe niet de 2 icoontjes krijg om de meest vookomende piepjes uit te zetten. Ik heb het opgelost door even te wachten totdat alles is opgestart, als ze er niet zijn, is het even uit en weer aan en ze zijn er weer, dan geen last meer van piepjes. TOCH, kun je nog wel terechte piepjes krijgen, dat mag je dan irritant vinden, maar een waarschuwing voor bijvoorbeeld te lage bandendruk is wel terecht, en zo kun je er af en toe nog wel 1 krijgen als je bijvoorbeeld heel snel een voorganger nadert en iets laat aan het afremmen gaat, irritant.... nou misschien toch nog even alert gemaakt, terecht piepje. Zo kan ik er nog wel een paar noemen die gewoon terecht zijn en waar voetgangens en fietsers wel blij mee zijn als ze zelf niet opletten maar jouw Torres wel. Persoonlijk kan ik je melden dat ik denk dat de Torres je niet overvoerd met irritante onnodige piepjes.

Oh, wel even navragen bij de straks 2026 rijders of het nieuwe ADDW nog voor extra piepjes zorgt of dat er al icoontje voor bij is gekomen om het ook te onderdrukken.
>>>
de grootlichten die vrij zwak zijn,<<< Dat zijn waarschijnlijk meningen van mensen die bij wijze van spreken overdag al bijna met een witte met rode strepen stok op pad moeten, heb immers testen gezien waarbij er ook positieve opmerkingen over de verlichting van de Torres waren. Kan er zelf niet heel veel over roepen, hoef niet vaak bij nacht en ontij onderweg te zijn en grootlicht gebruik ik meestal alleen op van die 60km binnenweggetjes met weinig of geen tegenliggers. Geen kinderziekte in mijn ogen en als ik de huidige modellen zo zie is er op dat gebied weinig tot niets veranderd.
>>>
de laadstekker die niet los wil komen<<< Dat heb je niet helemaal goed begrepen vermoed ik, het ging niet over een laadstekker maar over een V2L oftewel een Vihicle to Load stekker, over de V2L stekker vermeld ook de gebruiksaanwijzing dat je een KGM V2L stekker moet gebruiken, immers niet alle V2L stekkers werken op alle merken en dat bleek ook in dit geval. Heb zelf een V2L stekker van KIA en deze werkt perfect samen met de Torres, we kunnen gevoeglijk wel aannemen dat KGM ook techniek deelt met KIA/Hyundai. Een verkeert gebruik van een verkeert merk stekker zou ik niet onder de noemer kinderziekte plaatsen, overigens heb ik zelf in het geheel geen problemen met het laden/snelladen van de Torres en het losnemen of plaatsen van een laadstekker, dit was bij mijn vorige auto wel een heel ander verhaal. BTW, het niet universeel zijn van een V2L stekker is misschien een punt voor de europese commissie om op te lossen, net zoiets als wat ze verplicht hebben voor het wirwar aan phone aansluitingen.
>>>
de achteruitrijcamera die veel te laag staat om nuttig te zijn,<<< Beetje negatief verwoord, iemand heeft de wens om graag wat hoger te willen kijken, een minder hoog zicht maakt een achteruitrijcamera niet onbruikbaar. Zou ik ook niet onder de noemer kinderziekte plaatsen. De iets luxere uitvoeringen beschikken over een 360° camera systeem dat heel prettig werkt, kun je overigens ook niet mee tot de hemel kijken, maar daar kun je sterrenkijkers voor kopen

Geen kinderziekte.
>>>
zeer matige kwaliteit van radio (die bovendien niet terug aan gaat na een telefoongesprek)<<< De ontvangstkwaliteit en bediening van de radio zijn prima voor elkaar, FM, DAB en MG, al zou bij DAB van mij de zenders wel even sneller mogen bijkomen na verandering van zender, er zit een heel kleine stilte pauze tussen. Op het stuur kun je zenders omhoog en omlaag bedienen en je kan in het menu een aantal voorkeurzenders plaatsen.tot zover geen echte problemen, Mijn probleem met de radio is de matige geluidskwaliteit, het klinkt gewoon niet lekker volwassen, komt hollig en goedkoop over, dat het wel goed kan met de geluidskwaliteit bewijst het systeem als je er muziek via de USB mee afspeelt, het kan dus wel. Kinderziekte? Het werkt allemaal goed, alleen geluidskwaliteit kan en moet beter, degene die daar verantwoordelijk voor was/is zou ik graag even stevig bij de oortjes pakken en tot verbeteringen dwingen. Is het een kinderziekte of een wens tot verbetering. Twijfelgeval. Het niet meer automatisch terugkeren naar de radio na een telefoongesprek kan een software dingetje zijn, iets tussen systeem en de gebruikte telefoon. Of het slim en veilig is om in de auto te telefoneren, handsfree of niet, is een ander verhaal.
>>>
dashboard display die niet aangaat<<< Zou ik zeker geen kinderziekte noemen, het zou betekenen dat alle of veel Torres modellen hier mee te maken zouden kunnen krijgenen dat hoop ik toch echt niet. Het was voor de betroffen eigenaar wel een heel ernstige en zeer vervelende storing, zeker omdat de storing na een reparatie wederom terugkwam en de betrokken eigenaar hierdoor het vertrouwen in de auto zo goed als kwijt was. Vind dat ook een heel triest geval, heel jammer vind ik ook dat er niet een inzicht is wat nu de storing/oorzaak was en hoe het is opgelost, immers die auto zal toch ook een nieuwe eigenaar krijgen. Geen kinderziekte
>>>
de "koffiestandproblemen".<<< Mmmm, die kan ik even niet plaatsen, mag je toelichten.
Al met al denk ik dat het allemaal wel meevalt als we niet gaan mierenneuken en spijkers op laag water gaan zoeken, de eerste compleet perfecte auto die helemaal naar iemands zin zal zijn, zal waarschijnlijk wel nooit op de markt komen, immers zoveel mensen zoveel wensen
Oh, nog iemand benieuwd naar die mening van de autoreporter die een hekel aan glimmend zwart en afwijkende design elementen heeft? Hij heeft nu ook rondgereden in de Actyon en daar is hij een beetje positiever over:
YouTube: KGM Actyon Hybrid (2026) Review: Beter dan een RAV4 of Kia Sportage? 🇰🇷
Werkt voor autogevoel, maar heeft dat gevoel zelf vermoed ik niet helemaal als je je laat afleiden door wat glimmend zwart en designelementen die volgens dat gevoel niet op de juiste plek zitten. De Torres en de Actyon delen dezelfde techniek al is de Actyon niet verkrijgbaar in een volledig elektrische uitvoering, de Torres daarintegen is ook verkrijgbaar in een hybrideuitvoering. Wat ze volgens de journalist onderscheid is dat de Actyon het "veel" luxere model zou zijn, dat mag iedereen voor zich van mij zelf uitmaken, persoonlijk denk ik dat ze op gebied van luxe hetzelfde zijn, het ziet er alleen een fractie anders uit op dat gebied. De modellen daar integen verschillen wel dag en nacht van elkaar, dit bedoel ik zeer zeker niet in negatieve zin, beide modellen vind ik heel erg mooi en zeer geslaagd, het is maar net waar je hart voor gaat, de 1 met een luxere en sportieve uitstraling en de ander met een stoere robuuste uitstraling. Beide modellen die opvallen in het straatbeeld, het zijn niet de gestroomde eenheidsworsten die tegenwoordig qua silhouet steeds meer op elkaar gaan lijken. Door deze van beide modellen toch wel stoere fronten, hebben ze helaas ook het nadeel dat ze op gebied van energieverbruik niet tot de zuinigste behoren.
@
Opifex Mocht je nog steeds belangstelling hebben in een Torres, dan durf je je te onderscheiden en rijd je, zeker in Nederland, rond met een vrij exclusieve auto, ben er zelf nog niet eentje onderweg in het wild tegengekomen. Houd je van het model en de pretiige rijeigenschappen en de ruimte die de Torres je bied, dan is het een auto waar je zeker veel plezier aan kunt beleven. Voor mensen die op zoek zijn naar een zuinige en economisch gezien voordelige deal, die moeten de Torres denk ik laten staan, voor veel particulieren is een elektrische auto sowieso denk ik niet een bepaald goedkoop alternatief voor een benziner. De Nederlandse roverheid met zijn schijnheilige groene gezicht verteld je niets over gigantische afschrijvingen over de waarde, de max economische levensduur van een elektrische auto, de ongehoord hoge wegenbelasting die je straks te wachten staan omdat hij een stuk zwaarder is en ze daar niet een aparte groep voor hebben gemaakt en ze sowieso ook niet betrouwbaar zijn in hun beloften om de consument te beschermen tegen de laadpaalmaffia met hun ondoorzichtige tarieven en alsmaar veranderende regels. Aan de Torres EVX ligt het iig niet, vind het een heerlijk comfortabel rijdende auto