cng schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:35:
Ik ben het in deze niet geheel met je eens, los ervan of ik met een app op mijn telefoon een verbinding maak met de auto om de verwarming aan te zetten zal de auto altijd verbonden zijn met de fabrikant.
Al helemaal omdat OTA updates mogelijk zijn. Dus in principe is de auto altijd verbonden.
Of dat allemaal goed is valt natuurlijk te betwisten.
Als je de Torres van een update wilt voorzien gaat dat, gelukkig voor mij

, alleen via de USB ingang en niet On The Air.
Persoonlijk ben ik als eigenaar, van wat voor een apparaat dan ook, 100% tegen ongevraagde en vooraf geen toestemming verleend hebbende, tegen alle soorten van inmenging van mijn bezit.
KGM heeft iig geen toestemming van mij gekregen om (constant) contact te mogen onderhouden/maken met mijn auto on the air en vandaar van alles maar op te slaan of te wijzigen.
Dat er tijdens een onderhoudsbeurt technische zaken zoals een storing uitlezing plaatsvind is een ander verhaal, daar kan ik mij nog iets bij voorstellen. Waar ik absoluut geen toestemming voor heb gegeven en nooit zal geven, is dat er wordt bijgehouden waar en wanneer je overal na toe gaat en met welke snelheden etc etc dat gebeurt en dat dat wordt opgeslagen door de fabrikant, het gaat ze helemaal niets aan en is ook niet nodig om de auto technisch te onderhouden. Dat veel bedrijven dat wel denken te kunnen maken is zeer verachtelijk en tevens ongewenst, ik ken voorbeelden van Amerikaanse shitbedrijven die mensen hun apparaten in een soort van gijzeling houden en ze soms zelfs na de aanschaf met allerlei verplichtingen opzadelen, voorbeelden van dit soort minne praktijken is te vinden op You Tube.
Ik heb begrepen dat in sommige gevallen leasemaatschappijen en bedrijven wel hun rijders/gebruikers van hun voertuigen scherper in de gaten houd, doch dat is, als het goed is, gecommuniceerd tussen beide partijen.
Persoonlijk zou ik het onmogelijk maken/saboteren dat MIJN auto contact onderhoud met de fabrikant/dealer/importeur, het is immers totaal niet noodzakelijk om met de auto te kunnen rijden.
Een ander, verplicht systeem, verhaal is E-call, hierbij zijn min of meer toch duidelijke privacy afspraken gemaakt.
https://www.rijksoverheid...ysteem-ecall-in-mijn-auto
Mijn vorige EV was van Chinese makelij en die was wel heel nieuwsgierig, doch je moest dan ook vooraf toestemming geven om bijvoorbeeld van het Navigatie systeem gebruik te mogen/kunnen maken, iets dat mij dan TEN ZEERSTE tegenstond, het slikken of stikken principe is iets van in mijn ogen ordinaire boeven, heb er even geen andere woorden voor. Was een fijn rijdende auto, daar lag het niet aan, maar van dat soort fabrikanten met van die slikken of stikken verplichtingen wil ik geen auto meer kopen. Oh, je kreeg er wel "gratis" internet bij, maar wat blijft er wel en niet privé?
Ja, er valt heel wat te betwisten, maar dat is door de laksheid en de gemakzucht van onze medemens, die overal maar ja op klikt zonder ook maar iets van de consequenties te begrijpen, wel een stuk gemakkelijker geworden voor diverse fabrikanten om de lat steeds ietsje verder op te schuiven. Het zal mijn tijd uitdienen, maar denk dat er straks een hoop mensen heel onaangenaam wakker gaan worden. Niets is gratis en ook aan gemakzucht zit een prijskaartje.
Als ik wil voorverwarmen loop ik er wel even naar toe, ik hoef geen app die mij verteld waar de auto staat, hoe vol hij is en of je de ramen wel hebt dichtgedaan, als je dat allemaal niet kan onthouden of niet een beetje oplet, dan zou je misschien ook wel geen auto meer mogen rijden. Denk tevens dat zoiets ook enige energie vraagt en als je je auto soms een tijd niet gebruikt is het vervelend als het 12V systeem leeg is. BTW, als ik hier en daar de berichten zo heb begrepen....... die Appjes werken voor de helft van de tijd niet, en de info die je krijgt is helaas ook niet iets waar je echt op kunt bouwen.
Zoals gezegd, ik gun iedereen zijn plezier maar wil er zelf voor kunnen bedanken en er ook niet de narigheid die erbij hoort van te ontvangen. Denk soms wel eens ben ik nu ouderwets dat ik niet mee doe met allerlei gadgets en niet elk jaar de nieuwste phone hoef....