KGM (SsangYong) Torres EVX & Musso EV topic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:31
cng schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 15:51:
Hoe zit het met de APP van KGM ? In mijn elektrische werkbus kan ik fijn instellen dat de bus in de winter lekker moet opwarmen alvorens ik in stap.
Is dat bij de Torres ( Musso ) ook mogelijk ?
Want ik heb de app eens geinstalleerd maar daar staat alles in het koreaans.
Hans Br schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:00:
Er is volgens mij geen Europese app.
Spijtig genoeg.
Met zulke wensen spreekt men dan over wat men ook wel eens noemt een "connected car" . Denk zelf dat veel mensen niet beseffen wat de grote jongens zoal aan data over je opslaan, hier een website die aangeeft waar je zoal rekening mee moet houden:

https://www.autoriteitper...ected-vehicles-en-privacy

Begrijp me niet verkeert, ik gun iedereen zijn gemak en genot in het leven, maar wens zelf wel de vrije keuze om het ook absoluut niet te willen, de keuze te hebben om zulke zaken helemaal uit te schakelen.

Ik wens geen auto waar op afstand/draadloos allerlei zaken uitgelezen, bediend en veranderd kunnen worden en geloof me, ik heb absoluut geen vertrouwen in beloftes van wat voor een bedrijf dan ook. Als er zulke zaken zijn die je op afstand zou kunnen bedienen, dan zou je die ook zelf in je auto moeten kunnen uitzetten. Iedereen zo zijn ding, maar zoals het tegenwoordig gaat :r

Zal eens vragen aan de importeur hoe het eigenlijk zit met onze KGM en wat en hoe er eventueel ongevraagd wordt uitgelezen en als er wat wordt uitgelezen met wie dat wordt gedeeld. Ben nu al zeer benieuwd naar het antwoord, net als naar het onderhoudsschema waar nu toch wel een beetje vragen over zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
Hans Br schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:40:
In verband met het verbruik , in de praktijk rij ik in de zomer zo een 420 km op 1 laadbeurt waarvan gemiddeld zo een 100km autosnelweg.
In de winter was dit gemiddeld 380 km.
Ik laat je nog weten wat het voorspelde bereik is met uitgeschakelde klimaatregeling.
Een paar werkende geleden heb ik hier ook vermeld dat ik soms problemen had met de
2 schermen (dashbord en infotaiment scherm).
Het verwijderen van de car-play USB had geen invloed op het gedrag.
Wat wel even hielp was de 12 volt accu loskoppelen. Dat was goed voor 1 week maar daarna kwam het probleem terug.
Ik heb dus gemiddeld 5 keer per week geen aanduiding van beide schermen wat heel vervelend is. Volgende week gaat hij terug naar de dealer. Hopelijk kunnen ze dit oplossen want in de winter heb ik al de bedieningen voor ontdooiing en klimaat regeling nodig. Ook zonder snelheids aanduiding is het niet echt handig om te rijden. Het is wel een aangename wagen maar als ze dit niet kunnen oplossen dan vrees ik dat hij buiten gaat.
Dank zover voor de gedeelde info, over het rijbereik op zich heb ik geen klagen, deze is bij lange afstanden goed, veel kleine korte stukjes doen het rijbereik minder goed, maar dat is voor mij geen probleem, in de wintermaanden als ik minder op pad ben/ga. dan rijd ik toch weinig en hoef dan misschien maar 1x in de maand te laden. Ben wel benieuwd naar hoelang jouw auto erover doet om van tot te laden en hoeveel je eventuele laadverlies is.

Dan je andere probleem met de schermen, is toch ernstiger dan je denkt:

https://cosmox.be/durftev...n-kapotte-snelheidsmeter/

Hoop ook dat je dealer dit probleem voortvarend gaat aanpakken, ben benieuwd naar hun inzet, de oorzaak en hoe ze het hebben opgelost. Het is verboden om zonder of met een defecte snelheidsmeter te rijden, de gevolgen kunnen ernstig zijn en dan bedoel ik niet alleen bij een ongeval(letje) maar ook ernstige financiële narigheid waar je in je onschuld niet op zit te wachten.

Krijg je een beetje knappe service van je dealer? een passende leenauto zonder kosten? heb je het idee dat ze ook echt serieus bezig zijn met de oplossing en of ze wel beseffen dat ze je op weg sturen met een auto waarmee het tijdens die storing verboden is om mee te rijden?

BTW, wat is nu de leeftijd en kmstand van je Torres? Die van mij is nu bijna 8 maanden jong en heeft er ongeveer 10.600km opzitten. Gebruik onder wisselende omstandigheden, met enkel bestuurder, soms 2 personen, maar ook met 4 volwassenen en over korte stukken ook wel met 5 volwassenen, doch meeste km rijd ik alleen, Ik rijd vlot, regenereer wisselend standen, eigenlijk altijd in comfort stand en laad meestal van rond iets boven de 20% weer naar 100% bij de AC 11kW en 17kW laadpalen, snelladen doe ik indien nodig onderweg ook, het liefst bij Tesla vanwege de kosten, en ook bij Leap24 die met hun kaart ook heel voordelig is, snelladen(DC) doe ik dan hoe het een beetje uitkomt met de locatie en kan verschillen van tussen de 15% en 35% naar 80% of ietsje meer als ik daar de tijd voor wil nemen. Dacht dat ik hiermee momenteel een beetje een doorsnee gebruik van de auto heb, al veranderd dat in de winter periode meer naar een boodschappenauto ;)

Dat je dealer je maar snel van je probleem mag verlossen (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cng
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-10 16:33

cng

Ik ben het in deze niet geheel met je eens, los ervan of ik met een app op mijn telefoon een verbinding maak met de auto om de verwarming aan te zetten zal de auto altijd verbonden zijn met de fabrikant.
Al helemaal omdat OTA updates mogelijk zijn. Dus in principe is de auto altijd verbonden.

Of dat allemaal goed is valt natuurlijk te betwisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
cng schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:35:
Ik ben het in deze niet geheel met je eens, los ervan of ik met een app op mijn telefoon een verbinding maak met de auto om de verwarming aan te zetten zal de auto altijd verbonden zijn met de fabrikant.
Al helemaal omdat OTA updates mogelijk zijn. Dus in principe is de auto altijd verbonden.

Of dat allemaal goed is valt natuurlijk te betwisten.
Als je de Torres van een update wilt voorzien gaat dat, gelukkig voor mij ;) , alleen via de USB ingang en niet On The Air.

Persoonlijk ben ik als eigenaar, van wat voor een apparaat dan ook, 100% tegen ongevraagde en vooraf geen toestemming verleend hebbende, tegen alle soorten van inmenging van mijn bezit.

KGM heeft iig geen toestemming van mij gekregen om (constant) contact te mogen onderhouden/maken met mijn auto on the air en vandaar van alles maar op te slaan of te wijzigen.

Dat er tijdens een onderhoudsbeurt technische zaken zoals een storing uitlezing plaatsvind is een ander verhaal, daar kan ik mij nog iets bij voorstellen. Waar ik absoluut geen toestemming voor heb gegeven en nooit zal geven, is dat er wordt bijgehouden waar en wanneer je overal na toe gaat en met welke snelheden etc etc dat gebeurt en dat dat wordt opgeslagen door de fabrikant, het gaat ze helemaal niets aan en is ook niet nodig om de auto technisch te onderhouden. Dat veel bedrijven dat wel denken te kunnen maken is zeer verachtelijk en tevens ongewenst, ik ken voorbeelden van Amerikaanse shitbedrijven die mensen hun apparaten in een soort van gijzeling houden en ze soms zelfs na de aanschaf met allerlei verplichtingen opzadelen, voorbeelden van dit soort minne praktijken is te vinden op You Tube.

Ik heb begrepen dat in sommige gevallen leasemaatschappijen en bedrijven wel hun rijders/gebruikers van hun voertuigen scherper in de gaten houd, doch dat is, als het goed is, gecommuniceerd tussen beide partijen.

Persoonlijk zou ik het onmogelijk maken/saboteren dat MIJN auto contact onderhoud met de fabrikant/dealer/importeur, het is immers totaal niet noodzakelijk om met de auto te kunnen rijden.

Een ander, verplicht systeem, verhaal is E-call, hierbij zijn min of meer toch duidelijke privacy afspraken gemaakt.
https://www.rijksoverheid...ysteem-ecall-in-mijn-auto

Mijn vorige EV was van Chinese makelij en die was wel heel nieuwsgierig, doch je moest dan ook vooraf toestemming geven om bijvoorbeeld van het Navigatie systeem gebruik te mogen/kunnen maken, iets dat mij dan TEN ZEERSTE tegenstond, het slikken of stikken principe is iets van in mijn ogen ordinaire boeven, heb er even geen andere woorden voor. Was een fijn rijdende auto, daar lag het niet aan, maar van dat soort fabrikanten met van die slikken of stikken verplichtingen wil ik geen auto meer kopen. Oh, je kreeg er wel "gratis" internet bij, maar wat blijft er wel en niet privé?

Ja, er valt heel wat te betwisten, maar dat is door de laksheid en de gemakzucht van onze medemens, die overal maar ja op klikt zonder ook maar iets van de consequenties te begrijpen, wel een stuk gemakkelijker geworden voor diverse fabrikanten om de lat steeds ietsje verder op te schuiven. Het zal mijn tijd uitdienen, maar denk dat er straks een hoop mensen heel onaangenaam wakker gaan worden. Niets is gratis en ook aan gemakzucht zit een prijskaartje.

Als ik wil voorverwarmen loop ik er wel even naar toe, ik hoef geen app die mij verteld waar de auto staat, hoe vol hij is en of je de ramen wel hebt dichtgedaan, als je dat allemaal niet kan onthouden of niet een beetje oplet, dan zou je misschien ook wel geen auto meer mogen rijden. Denk tevens dat zoiets ook enige energie vraagt en als je je auto soms een tijd niet gebruikt is het vervelend als het 12V systeem leeg is. BTW, als ik hier en daar de berichten zo heb begrepen....... die Appjes werken voor de helft van de tijd niet, en de info die je krijgt is helaas ook niet iets waar je echt op kunt bouwen.

Zoals gezegd, ik gun iedereen zijn plezier maar wil er zelf voor kunnen bedanken en er ook niet de narigheid die erbij hoort van te ontvangen. Denk soms wel eens ben ik nu ouderwets dat ik niet mee doe met allerlei gadgets en niet elk jaar de nieuwste phone hoef....
Pagina: 1 2 Laatste