KGM en Updates
Ben al blij dat het niet OTA (On The Air) gaat en dat de dealer je er van voorziet, kunnen ze tenminste niet zeggen dat dat jij de fouten maakt of dat je iets niet goed gedaan zou hebben.
Was bij mijn 1e update, die ik kreeg bij mijn 1e service beurt op 30-9-2025 plots mijn toetsen bordje van de NAVI verdwenen, dat ik overigens na een minuut of 20 weer tevoorschijn kon krijgen, ook bij mijn update van 11-11-2025 bleek achteraf dat er iets niet werkte.
Vanaf het begin al verdwijnen er bij mij de 2 icoontjes om de alarmen van snelheid en oplettendheid snel uit te schakelen regelmatig uit het swipe down menuutje, na de 1e update was dat erger geworden en nadat ik op 11-11-2025 wederom hiervoor een update heb gehad is het helaas alleen maar erger geworden en ook het soms niet kunnen schakelen in R of D is toegenomen, hier ben ik nog mee doende met aanpassingen van mijn kant in het menu van de auto, hoop hier een oorzaak te kunnen vinden en de oplossing, anders wordt het weer een update.
Wat was mijn verrassing na de 2e update.....je verzint het niet maar tot mijn schrik wilde mijn electrisch bedienbare achterklep niet meer openen

Ik kwam hier achter de 1e keer dat ik hem wilde openen na de update, voor de update werkte hij nog perfect. Je schrikt toch wel en denkt gelijk aan kapotte zekeringen of verbrande motoren, ik hoorde wel een soort klik van ontgrendeling van de achterklep maar hij ging niet openen, heb de klep met de hand voorzichtig met de hand geopend en kon hem ook weer voorzichtig sluiten door hem met de hand rustig dicht te drukken. Geprobeerd om met de sleutel bediening de klep te openen, nada/niets, geprobeerd via het scherm in het kachel/airco menu, nada/niets, op de achterklep zelf werkte enkel de ontgrendeling, weer geopend en geprobeerd te sluiten met de knop onderaan de deur, maar daar waar normaal deze knop verlicht is, was hij nu niet verlicht en werkte hij ook niet. Ook reageerde hij niet op de schakelaar in de kofferbak naast de verlichting, de achterklep maar met de hand weer voorzichtig gesloten. Ik was onderweg, voorgenomen om thuisgekomen de gebruiksaanwijzing maar eens te bekijken of er een oplossing voor zou zijn, had al wel eens iets erover gelezen, maar kan echt niet alles onthouden wat er allemaal in staat. Onderweg 2e grap van de auto, reis naar huis met de NAVI aan, op een afstand van nog een kilometer of 8 te gaan meld de auto/navigatie plots:
Opladen is nodig om je bestemming te bereiken, Een laadstation zeken?
Daaronder in blauw een knop met de tekst Ja.
Schrik, wat is er aan de hand? Ik had nog een rijbereik van 256km en een accu-inhoud van 53%
Onderaan de melding staat ook een kruis om de melding te verwijderen, heb er een foto van gemaakt, net als van de accu-inhoud en het rijbereik, hierna de melding weggedrukt en gedacht, zal ik samen met de achterklep melden aan de dealer, en gedacht..... bij KGM hebben ze nog wel even klus om met de software de puntjes op de i te zetten
Thuisgekomen op de PC gelijk maar even in de gebruiksaanwijzing van de Torres gedoken om te kijken of er iets over de achterklep te vinden was. Snel gevonden, klep met de hand openen, daarna gelijktijdig de knop in de deur/klepgreep en de knop die normaal verlicht is onderaan de deur, minimaal 3 seconden indrukken en wachten totdat je een piep hoort, dat ging goed, hoorde inderdaad de piep. Hierna de klep met de hand voorzichtig sluiten en testen of het weer werkt. Natuurlijk bij mij weer niet, niet met de sleutel, op het scherm in het kachel/airco menu en ook niet op de klep zelf

Zat nog even in de auto en nogmaals geprobeerd op het scherm, ingedrukt gehouden, niets..... tipte het een paar maal achter elkaar aan... en zowaar de klep kwam weer tot leven en opende alsof er helemaal niets aan de hand was geweest
Weet nu wel zo'n 100% zeker dat ik/we nog wel een paar updates nodig zullen hebben voordat alles zonder fratsen, verdwijningen en haperingen zal blijven werken, krijg ondertussen wel zin om de software verprutsertjes over de knie te gooien en vraag me verwonderd af wat ze me/ons bij een volgende upgrade mee zullen verrassen.
Ach, alles doet het weer, nu nog de icoontjes er gewoon laten zijn en niet zeuren, gewoon in D en R en gaan met die banaan, heb er alle vertrouwen in dat het ooit wel goed gaat komen
Ondertussen vergeef je het de auto zelf, hij rijd heerlijk en het is fijn om er mee onderweg te zijn