KGM (SsangYong) Torres EVX & Musso EV topic

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• meacount
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Ik was u niet vergeten, antwoorden gekregen van de importeur KGM Nederland, niet allemaal antwoorden waar ik heel blij mee was, maar soms riepen antwoorden weer vragen op en werden er antwoorden ook weer verbeterd door KGM Nederland, die dan ook weer vragen opriepen. Er zijn momenteel twee vragen van mij nog onderweg. Ik houd u op de hoogte van de vragen en antwoorden als deze zijn afgerond.

Voor de mensen die net als ik om de 10.000km naar de garage voor een service beurt van een EV in deze tijd niet van deze tijd vinden is er wel een positief bericht ontvangen, de eerste beurt blijft na 10.000km, de daarna volgende beurten zijn om de 20.000 of jaarlijks, wat eerder komt, dus als in een jaar tijd de 20.000km niet gehaald wordt, dan wordt het het jaar van Jaarlijks, Mocht je bijvoorbeeld na 7 maanden 20.000km redden, dan moet hij na die 20,000km naar de garage. Voor de officiële bevestiging en bekendmaking aan eigenaren en aanpassingen in documenten zoals bijvoorbeeld het onderhoudsboekje wacht ik nog op een antwoord van de importeur.

De mijne is verleden jaar in september toen hij 7 maanden oud was bij kmstand 9700km naar de garage voor zijn 1e beurt geweest, Nu, moet hij weer in september naar de garage, hier komt niet de kmstand kijken, maar het jaarlijkse regeltje, momenteel staat er nog net geen 17.500km op de teller, dat is straks dus nog lang geen 10.000 laat staan 20.000km na zijn eerste beurtje.

Momenteel is het plezier in mijn auto danig aan het afnemen, niet het rijden op zich en hoe het stuurt en alles werkt, maar VOORDAT alles werkt is momenteel een drama.

Hij start soms ook normaal op zoals ik gewend ben vanaf het begin, niet altijd even vlot, maar dan op zijn eigen gezapige manier komt hij er in 1x. Soms, en dat vind ik de fijnste, dan druk je op de start knop en springen beide schermen aan en werkt ook alles direct en is alles direct bedienbaar, heerlijk, deed ie het maar altijd zo, perfect.

Drama laatste tijd...... linkerscherm start, en geeft al vrij vlot aan Ready to drive oftewel, klaar om te rijden, je kan ook idd direct de auto in D of R schakelen en rijden..... MAAR het rechter scherm denkt daar dan heel anders over, het lijkt te beginnen aan zijn volgorde met onder andere die zeur tekst met dat hele verhaal dat ie voor jouw veilig doende is, ach je kent het verhaaltje wel, daaronder dan OK. Momenteel het vervelende is dat hij soms blijft hangen en weer opnieuw begint met het rechterscherm te starten, en dan soms nog een keer en nog een keer en als er aan de linkerkant van dat rechterscherm symbooltjes beginnen te komen, dan weet je dat het hem gaat lukken. Helaas lukt het hem soms niet, maar dan gooit het kind ook het linkerscherm nog eens een keer uit, ook dat kan een paar keer gebeuren, je hebt al Ready te Drive gekregen en als je niet langer wilde wachten en ondertussen was gaan rijden, dan blijkt je richtingaanwijzer onder het wegvallen van de schermen plots ook niet te werken, heel vervelend en ook nog eens onveilig. Als hij die kuren heeft en dan uiteindelijk toch is opgestart dan heeft hij mij op het linkerscherm dat symbooltje met het stuurtje er soms bijgegeven, als je het al niet gezien hebt, dan voel je het wel in het stuur dat er zich iets met je sturen bemoeit, dat stuurtje kan je dan wel met een knopje op het stuur uitzetten, maar al met al is het heel vervelend en geeft het geen vertrouwen meer in het systeem.

Weet niet of ik het geduld kan opbrengen om tot 30 september te wachten totdat hij dan de afspraak heeft voor zijn 2e beurtje in de hoop dat deze opstart storing met een update en reset hopelijk verholpen kan worden.

Oh, je raad het niet, was ik eerst af en toe mijn 2 icoontjes kwijt, nu met deze vervelende opstart perikelen zijn ze er wel elke keer, als ik moet kiezen welke van de twee onhebbelijkheden ik het meest erg vind, dan denk ik dat het diverse keren opnieuw starten en verdwijnen van de schermen en uiteindelijk wel starten met dat extra stuur symbooltje erbij toch wel de degene die wint met vlag en wimpel qua vreselijk irritant en nog eens onveilig ook.

Zo, straks maar eens kijken hoe bekwaam mijn KGM dealer is en of hij dit kan oplossen, want ik begin het plezier in mijn Torres nu toch wel een beetje te verliezen. ;(

Zijn er nog meer mede KGM Torres EVX rijders met opstart problemen van hun schermen? Verloopt alles vlot en soepel? Is hij vlot of naar het gevoel toch wel traag? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

• meacount
  • Nu online
Niemand problemen met opstarten zo te zien (y) , of ten minste niet bij de forum bezoekers, dat is fijn om te bemerken, nu dan maar hopen dat mijn opstart perikelen opgelost gaan worden bij het komende bezoek aan de dealer, begin het ondertussen meer dan zat te worden. :-(

Komen we bij de vragen die ik aan de Nederlandse importeur heb gesteld, dat verliep met horten en stoten en er werken mensen bij de importeur mensen die geen achternaam hebben en ze werken binnen de organisatie een beetje langs elkaar heen, dat maakt het een beetje verwarrend, zo kreeg ik van ene Danny (geen achternaam genoemd) de herhaalde mededeling dat het onderhoud jaarlijks of om de 10.000km, wat eerder komt, is. Een dag na een bericht van Danny kreeg ik een bericht van ene Jessica(heeft ook geen achternaam) met de mededeling dat men van de technische dienst van KGM had vernomen dat de intervallen van de onderhoudsbeurten waren aangepast.
Antwoord van Jessica mbt tot de intervallen:

De correcte onderhoudsintervallen voor de KGM Torres EVX zijn als volgt:
1e onderhoudsbeurt: 10.000 km
2e onderhoudsbeurt: 20.000 km
3e onderhoudsbeurt: 40.000 km
Vervolgens: elke 20.000 km
Of jaarlijks, wat zich het eerste voordoet.  Dit werd ook nogmaals doorgegeven aan de Country Manager van KGM die dat nogmaals zal opnemen met de KGM-verdelers.

Nu had ik ook een vraag mbt de Road Assistence, oftewel de pech onderweg service van KGM, ik had namelijk het idee dat dat voor de EVX modellen 7 jaar zou zijn, dacht dat ook gelezen te hebben op de website van KGM.nl maar men heeft mij uitdrukkelijk gemeld dat dit vanaf den beginne 5 jaar is geweest. Men heeft mij het volgende geantwoord op vragen over de KGM Road Assistence:

Bijstand:
Voor Nederland geldt dat de KGM Roadside Assistance gedurende 5 jaar van kracht is vanaf de eerste registratiedatum van het voertuig. Deze looptijd staat los van de duur van de voertuiggarantie en is daarom niet automatisch gekoppeld aan de 7-jarige garantie van de Torres EVX.
Wij begrijpen dat u verwijst naar communicatie en voorwaarden uit andere Europese landen. Binnen Europa kunnen echter verschillen bestaan tussen nationale importeurs, serviceprogramma's, mobiliteitsformules en aanvullende klantprogramma's. Hierdoor kunnen looptijden, benamingen en voorwaarden per land afwijken, ook wanneer het om hetzelfde voertuigmodel gaat.
Om die reden hanteren wij voor voertuigen die via KGM Nederland zijn verkocht uitsluitend de voorwaarden die voor de Nederlandse markt zijn vastgesteld.
Deze programma's worden lokaal door de betreffende nationale importeurs georganiseerd en gefinancierd. Daardoor kunnen de inhoud, voorwaarden en duur van dergelijke diensten verschillen per land. Wij kunnen daarom geen rechten ontlenen aan programma's die specifiek voor een andere markt zijn ontwikkeld.
Wij begrijpen dat verschillen tussen teksten op websites, brochures en internationale communicatie voor verwarring kunnen zorgen. Wij kunnen u verzekeren dat er geen intentie bestaat om informatie te wijzigen met als doel voorwaarden te beperken. Wanneer wij constateren dat bepaalde teksten of verwijzingen voor meerdere interpretaties vatbaar zijn, worden deze intern besproken en waar nodig aangepast of verduidelijkt.
Wij waarderen het dan ook dat u dergelijke zaken onder onze aandacht brengt.

Dan had ik een vraag over het laten doen van een Dinitrol behandeling aan de auto en of ik daarmee/daardoor de garantie van KGM zou kunnen verliezen, ook gevraagd of men een Dinitrol behandeling wenselijk acht. Deze vraag komt naar aanleiding van de minder gunstige voorwaarden op het gebied van de carrosserie en lak garantie vergeleken met de concurrentie en of het waar is weet ik niet, maar van horen zeggen dat er in het verleden toch wel roestproblemen waren bij SsangYong. Via deze link: https://tweedehands.auto/fabrieksgarantie-per-automerk/  kun je de verschillen tussen de fabrikanten doornemen.
Antwoord:
De garantie vervalt niet indien u de auto laat behandelen met Dinitrol maar wij achten dit helemaal niet nodig.

Het heeft even geduurd, maar men heeft toch zijn best gedaan om de vragen zo goed mogelijk te beantwoorden. Persoonlijk toch wel het idee gekregen dat KGM NL en BE één en dezelfde zijn, en nauw met elkaar samenwerken doch dat het op papier vanwege wetjes, centjes en allerlei regeltjes, waar wij toch geen verstand van hebben, net is alsof ze toch niet dezelfde zijn. Moeten we er blij mee zijn, denk het niet. België kent een uitgebreidere service na de garantie periode, in Duitsland krijg je via KGM wel 7 jaar Road Assistence met een EVX, In vergelijking met de landen om ons heen is KGM NL karig.

In verband met de huidige opstart problemen van mijn schermen de vraag aan KGM.nl gesteld of de Torres EVX soms via OTA (Over The Air) een mislukte update heeft gehad, doch men deelde mij het volgende mee:

Wij beschikken bij KGM niet over de connected functionaliteit, bijgevolg zijn OTA-updates niet mogelijk.

Met dat antwoord ben ik dan wel weer blij, ben niet zo van die ongein dat men ongevraagd contact met jouw auto kan maken. Voorlopig zit ik nog wel met de opstartproblemen, heb al gepoogd door diverse instellingen te wijzigen het probleem te verhelpen, maar dat heeft niet geholpen. Zit net te denken, zou soms mijn USB stick met muziek de boel kunnen ontregelen, mmmmm, die zal ik straks maar even loskoppelen, kijken of dat misschien onderdeel is van diverse keren onderbrekingen tijdens opstarten van de schermen. Het meest verbaast mij wel dat ik nu wel elke keer de 2 icoontjes krijg, als ik mag kiezen, dan maar liever af en toe die icoontjes niet en dan wel normaal zonder diverse keren haperen tijdens opstarten van de schermen.

Zo, dat was weer een lang verhaal, en dat eigenlijk alleen maar om er achter te komen, dat je niet na de 1e service beurt die na 10,000km dient te worden uitgevoerd, om de 10.000km maar om de 20.000km mag terugkomen of als dat eerder komt een jaar.

Houd u op de hoogte......

• rene1955
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 11-09 14:41
Ik heb de KGM MUSSO EV nu een week of 6. Het rijden is beter dan verwacht inderdaad grote SUV achtig

Het verbruik is ongeveer 1 op 5 dus als hij helemaal vol is haal ik een kleine 400 km. Het niet in de D en R gaan heb ik ook soms. Uitzetten afsluiten en opnieuw beginnen lukt tot noch toe steeds. Vervelend maar dat krijgt KGM er wel nog eens uit

Wel een vraagje. Ik kon berichtjes van whatsaop via Android gewoon afspelen maar dat lukt niet meer. Ik krijg een melding dat ik ergens bij de assistentie opstellingen toestemming voor moet geven. Ik kan dat niet vinden.

Ik ben verder zeer tevreden met de auto en instellingen en zo is even uitzoeken

• meacount
  • Nu online
rene1955 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:02:
Ik heb de KGM MUSSO EV nu een week of 6. Het rijden is beter dan verwacht inderdaad grote SUV achtig

Het verbruik is ongeveer 1 op 5 dus als hij helemaal vol is haal ik een kleine 400 km. Het niet in de D en R gaan heb ik ook soms. Uitzetten afsluiten en opnieuw beginnen lukt tot noch toe steeds. Vervelend maar dat krijgt KGM er wel nog eens uit

Wel een vraagje. Ik kon berichtjes van whatsaop via Android gewoon afspelen maar dat lukt niet meer. Ik krijg een melding dat ik ergens bij de assistentie opstellingen toestemming voor moet geven. Ik kan dat niet vinden.

Ik ben verder zeer tevreden met de auto en instellingen en zo is even uitzoeken
Fijn te lezen dat het rijden met de Musso beter gaat dan verwacht, het is zeker geen kleine jongen en parkeren in de stadscentra zal daardoor niet overal even gemakkelijk verlopen vermoed ik :)

Verbruik is duidelijk vermeld, al moest ik er wel even mijn gedachten over laten gaan, bij een EV vermeld men over het algemeen het aantal kWh dat nodig is om er 100km afstand mee te kunnen overbruggen, had zelf de afgelopen periode met heel veel korte afstanden, met gebruik van de airco altijd aan, een verbruik van zo'n 18.9kWh/100km en dan moest ik wel rustig rijden, want als ik de snelweg opzocht en het na 19,00 uur was, dan bleef er van dat redelijk gunstige verbruik niet veel meer over en ging het verbruik al snel richting 23 a 24kWh/100km. Als we dat omzetten in jouw wijze van vermelden dan kom ik tussen (afgerond) 1 op 5,3 en 1 op 4,2 uit, dat is met mijn kleinere accu altijd nog zo'n 380km. Nu vind ik een hoger verbruik doordat je de airco aan hebt niet erg, zit graag comfortabel in de auto en dat is me het iets hogere verbruik wel waard.

Vervelend als hij niet in D of R wil schakelen, even afkloppen, heb daar zelf gelukkig helemaal geen last meer van en hoop dat dat ook zo blijft. Na mijn laatste software update is het voor zover ik mij kan herinneren niet meer voorgekomen. Zal bij jou waarschijnlijk ook wel zo opgelost worden.

Whatsapp berichtjes lezen in Android auto???? Hier heb ik totaal geen ervaring mee, zal mijn telefoon als ik het vermijden kan, niet verbinden met de auto en dan nog alleen via een laadpoortje en zeker niet via een datapoortje, maar dat moet ieder voor zich natuurlijk zelf weten. Ik heb er geen verstand van, maar zou het niet zo kunnen zijn dat men zo slim is geworden dat men onder het autorijden geen berichtjes zou moeten kunnen lezen? Iets met verkeersveiligheid en zo'n beetje gelijk aan het vasthouden van je telefoon onder het rijden? Duur grapje als ze je snappen, dikke 400 euro dacht ik zo. Het lijkt me ook geen KGM Musso probleem, is iets van je telefoon en de software in je telefoon , ken de instellingen van Whatsapp niet, ben meer een Signal gebruiker en ook daar maak ik onder het rijden geen gebruik van, Misschien dat er nog andere gebruikers van Android auto en Whatsapp je hier verder mee op weg kunnen helpen en weten wat je bij Whatsapp instellingen moet instellen.....

Fijn dat je verder helemaal tevreden bent met de auto, altijd leuk om zo af en toe bij instellingen nog eens wat aan of uit te zetten naar eigen smaak en behoefte, zo heb ik ook een aantal zaken uit gezet en weer andere zaken aangepast. het geluid van de radio blijft helaas ver onder de maat, is dat in de Musso nog een beetje om aan te horen? Heb de duurste uitvoering van de Torres, maar op gebied van radio geluidskwaliteit komt ie niet verder dan de allergoedkoopste Dacia instap uitvoering en dan nog kans dat de Dacia op radio gebied beter klinkt :-(

Oh, zoals beloofd een update over mijn vreselijk horten en stotende schermopstart problemen, ik heb de oorzaak gevonden of veroorzaker gevonden. Ik had al diverse instellingen in het menu van de auto aangepast, maar dat was van geen invloed. Had ik al gemeld dat de radio in de Torres waardeloos goedkoop klinkt en je niet blij kan worden van de geluidskwaliteit? ;) Ik heb een USB stick met bijna 8000 mp3 en die klinkt wel lekker, om het slechte met horten en stoten opstarten van de schermen op te lossen heb ik de stick losgenomen en je raad het al, het lijkt de veroorzaker van het slechte opstarten te zijn, dat is wel heel vreemd, hier had hij in den beginne helemaal geen last van. De laatste ruime week, starten de schermen weer vlotjes en zonder haperen op, maar ik mis wel mijn muziek van de stick, via de stick klinkt het geluid wel goed.

Het zal wel een software bug zijn, immers niet logisch dat het opstarten van de schermen wordt onderbroken en herhaaldelijk wordt herhaald als de USB stick erin zit, je zou toch denken, eerst alles netjes opstarten en dan zijn de multimedia ingangen aan de beurt. Maar goed, heel vreemd allemaal, de 2 icoontjes zijn de laatste tijd wel altijd aanwezig.

Voor de zekerheid thuis de USB stick even gecontroleerd, niets vreemds gezien, er een kopie van gemaakt en voor de zekerheid het bestandje dat een afspeellijst is ervan verwijderd, moet nog even controleren of dat misschien de boosdoener geweest zou kunnen zijn, er staan nu nog enkel mp3 bestandjes op de USBstick. Het goedkope geluid van de radio ben ik ondertussen aardig zat aan het worden, dus straks maar weer eens gaan proberen met USB stick op te starten, over een kleine 3 weken zijn 2e service beurt.

Heel veel plezier met je Musso, benieuwd naar de geluidskwaliteit van je radio en een mooie foto van je Musso zullen we ook leuk vinden :)
Pagina: 1 2 3 Laatste