Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
@dingo35 Ik bedoelde of ik via de Modbus TCP ook de 2e SmartEVSE (V2) kan aansturen/bedienen. Ik kan dan toch het modbus id opgeven van de slave unit?rvdgaag schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:30:
[...]
De webserver in de "slave" werkt niet, alleen als hij in de mastermodus staat.
Ik heb nog onvoldoende kennis van de slave-bediening om daar meer over te kunnen zeggen, andere gebruikers zoals @rvdgaag hebben daar meer ervaring mee.
1) SmartEVSE mode staat op OFF (access denied).
2) Steek de laadkabel in de auto.
3) Auto gaat proberen/checken mbt laadsnelheid (denk ik) maar laad niet direct want maak gebruik van "vertrekplanner".
4) Na 5-15sec zet ik SmartEVSE mode op SMART.
5) Resultaat is dat override ondertussen naar 10A is veranderd en dus ook met 10A gaat laden wanneer deze start in de nacht.
Vooral punt 4 zorgt of het gebeurd of niet. Doe je eerst mode op SMART zetten en dan laadkabel aansluiten, is er niks aan de hand en blijft ie op 25A staan.
6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh
Hoi,
Nieuwe software in smart-mode getest op P1 poort met 10sec update en GEEN per fase informatie.
Ervaring tot nog toe:
- ik loop vast op zelfde issue als @Jazsie : op een gegeven moment blijft de override current op 6A staan. Dan blijft het verder wel laden maar kan je niet goed zien of het nu eigenlijk werkt.
- ik krijg toch nog met enige regelmaat een comm-error, de 11 sec is voor mij dus niet genoeg.
ter info: aan de home automation kant (home-brew, GEEN HA) roep ik de api aan met mains-info zodra die beschikbaar is. Dat komt wel krap, want mijn automation loopt in loops van ongeveer 0.5sec dus dat zal meestal na 10.5sec zijn, maar als de vorige api-call dan nog actief is kan het zomaar 11 of 11.5 zijn.
[EDIT] als je voor mij een testversie met 15sec (zodat hij nooit in error gaat) of zo maakt dan wil ik die wel testen en loggen hoeveel seconden er nu eigenlijk echt nodig zijn. Je kan later altijd nog beslissen of je dit door wil zetten of niet.
NB: Danwel.... of heb je iets ingebouwd dat met "niet veranderende data om kan gaan"? ik zou ook elke 5sec kunnen zenden maar dat is toch niet helemaal fijn want dan kan ik "net" een oude waarde sturen. Nu stuur ik de api aan zodra er nieuwe mains binnen is.
- ik heb vanwege het override probleem de smart mode op P1/10sec/zonder_fase_info nog niet goed kunnen testen. Ik heb wel gedetecteerd dat de meter langzamer meet dan de evse verwacht, Ik zie in de evse-web-interface negatieve waardes voorbij komen voor L_mains.
dat is verklaarbaar want ik "construeer" de L1, L2, L3 op onderstaande wijze.
Negatieve waardes zijn na een halve minuut weg en dan stabiliseert de boel maar blijft op 6A hangen. Dus ik kan er verder niet veel van zeggen
1
2
3
4
5
6
7
8
| snippet van C-code waarmee ik de fase_informatie reconstrueer dev_actual_current = (dev_state==2)? (dev_override_current>0?dev_override_current:dev_charge_current):0; L_mains = power_from_P1/23.0; //23 = 230volt x 0.1A = total 3phase deci-current L1 = L_mains-2*dev_actual_current)/3; //set meter value "as if" unexplained mains power is totally on 1 phase L2 = L_mains-2*dev_actual_current)/3; //same L 3= L_mains-2*dev_actual_current)/3; //same //"call API to set L1, L2, L3" |
- NB: op zich is de smart-functie met 10sec meter voor mij niet meer nodig, ik doe het hele smart gebeuren inmiddels in mijn eigen home-automation zoals in een deze post beschreven. Maar ik test met liefde. Als je een update met oplossing voor override probleem het ga ik weer testen
Jazsie schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 00:11:
@dingo35: Denk dat ik het "probleem" mbt 10A override heb gevonden, althans ik kan het reproduceren.
3) Auto gaat proberen/checken mbt laadsnelheid (denk ik) maar laad niet direct want maak gebruik van "vertrekplanner".
5) Resultaat is dat override ondertussen naar 10A is veranderd en dus ook met 10A gaat laden wanneer deze start in de nacht.
Vooral punt 4 zorgt of het gebeurd of niet. Doe je eerst mode op SMART zetten en dan laadkabel aansluiten, is er niks aan de hand en blijft ie op 25A staan.
[ Voor 9% gewijzigd door Stefannn op 17-12-2023 07:41 ]
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Als je de SmartEVSE op laden zet, gaat hij de eerste 60s de fasen detecteren waarop geladen wordt. Dat proces verkl**t je dus als je het EV uitgesteld laat laden. Beter zou je de SmartEVSE het uitgesteld laden laten regelen.Jazsie schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 00:11:
@dingo35: Denk dat ik het "probleem" mbt 10A override heb gevonden, althans ik kan het reproduceren.
Desalniettemin verklaart het nog niet de 10A override, en zou deze use-case ook correct afgehandeld moeten worden.
Precies zo doe ik het altijd, de auto wil graag direct laden maar dat stuur ik vanuit HA via de SmartEVSE aan, en dat werkt altijd prima.dingo35 schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:56:
[...]
Als je de SmartEVSE op laden zet, gaat hij de eerste 60s de fasen detecteren waarop geladen wordt. Dat proces verkl**t je dus als je het EV uitgesteld laat laden. Beter zou je de SmartEVSE het uitgesteld laden laten regelen.
Desalniettemin verklaart het nog niet de 10A override, en zou deze use-case ook correct afgehandeld moeten worden.
Tijdje geleden een Zappi die na 4 jaar defect was omgebouwd naar een SmartEVSE omdat ik een betere (lees niet via de cloud) integratie met HomeAssistant wilde. En daarbij was de SmartEVSE ook nog eens goedkoper dan een nieuw mainboard voor de Zappi.
:strip_exif()/f/image/plHminRdaCPdIj3fwOD5pMZT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9zt6kWX2acOuwjt9heyLvImu.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik geniet toch wel van dit soort dingen, prachtig dat er zo door een paar mensen een mooi product wordt neergezet dat door onderlinge feedback steeds beter wordt. Ondertussen laden wij lekker onze ZOE zonder problemen, en dat is niet de gemakkelijkste EV aan de laadpaal
Thanks @dingo35 en Stegen
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
https://apps.apple.com/nl/app/jedlix-slim-laden/id1065526860
Dat heeft dus helemaal _niets_ met laadpalen, al dan niet zelfbouw te maken.
Offtopic dus, er zijn prima andere fora waar dit thuis hoort, maar niet hier!
Ik kan dit niet reproduceren; mijn EV zet de laadpaal pas in State C (Charging) wanneer hij daadwerkelijk start met laden, dus ook bij uitgesteld laden door het EV wordt de fase detectie keurig doorlopen wanneer er daadwerkelijk een stroom loopt.Jazsie schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 00:11:
Tijdens de detectie-fase (in de huidige master-repo de eerste 60s nadat State C bereikt wordt) wordt tijdelijk de huidige waarde van Override Current opgeslagen, en wordt Override Current op 6A gezet; na 60s wordt de "oude waarde" (bij mij 0, dat betekent Override Current disabled) teruggezet.
@Jazsie Kan het zijn dat je in State A (voordat je je EV aankoppelt) je Override Current op 10A hebt staan, waardoor deze automatisch teruggezet wordt?
Maak gebruik van uitgesteld laden zodat ie ook op 80% stop met laden, dat gaat niet als ik het via de SmartEVSE zelf doe... die weet immers niet hoe vol de accu isdingo35 schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:56:
[...]
Als je de SmartEVSE op laden zet, gaat hij de eerste 60s de fasen detecteren waarop geladen wordt. Dat proces verkl**t je dus als je het EV uitgesteld laat laden. Beter zou je de SmartEVSE het uitgesteld laden laten regelen.
Gekke is dat het alleen gebeurd als ik de laadkabel insteekt en dan pas SmartEVSE op SMART zet.
Doe ik eerst op SMART en steek dan de laadkabel erin is er niks aan de hand, dan gaat ie volgen mij inderdaad detectie doen en slaat vervolgens af (de relais) maar staat mooi op connected en op 25A (mijn max).
SmartEVSE stopt niet op 80% want die weet niet hoe vol de accu isHimalaya schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:55:
[...]
Precies zo doe ik het altijd, de auto wil graag direct laden maar dat stuur ik vanuit HA via de SmartEVSE aan, en dat werkt altijd prima.
Tijdje geleden een Zappi die na 4 jaar defect was omgebouwd naar een SmartEVSE omdat ik een betere (lees niet via de cloud) integratie met HomeAssistant wilde. En daarbij was de SmartEVSE ook nog eens goedkoper dan een nieuw mainboard voor de Zappi.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik geniet toch wel van dit soort dingen, prachtig dat er zo door een paar mensen een mooi product wordt neergezet dat door onderlinge feedback steeds beter wordt. Ondertussen laden wij lekker onze ZOE zonder problemen, en dat is niet de gemakkelijkste EV aan de laadpaal![]()
Thanks @dingo35 en Stegen
Ik maak enkel gebruik van SMART en raak de override nooit aan, ik weet zeker dat SmartEVSE dit zelf doet.dingo35 schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:05:
[...]
Ik kan dit niet reproduceren; mijn EV zet de laadpaal pas in State C (Charging) wanneer hij daadwerkelijk start met laden, dus ook bij uitgesteld laden door het EV wordt de fase detectie keurig doorlopen wanneer er daadwerkelijk een stroom loopt.
Tijdens de detectie-fase (in de huidige master-repo de eerste 60s nadat State C bereikt wordt) wordt tijdelijk de huidige waarde van Override Current opgeslagen, en wordt Override Current op 6A gezet; na 60s wordt de "oude waarde" (bij mij 0, dat betekent Override Current disabled) teruggezet.
@Jazsie Kan het zijn dat je in State A (voordat je je EV aankoppelt) je Override Current op 10A hebt staan, waardoor deze automatisch teruggezet wordt?
bij mij staat het minimum op 10A, zoals ik het lees blijft het dus hangen nadat het op 6A (10A in mijn geval) wordt gezet door SmartEVSE in de eerste 60s? En dus niet terug wordt gezet naar de oude "0A" instelling.
Wat mij overigens ook opgevallen is, is dat bij load balancing dit ook gebeurd, nu gaat niet vaak de LB in actie maar hebt wel al meegemaakt dat ie van 25A naar 10A (mijn min) springt en vervolgens ook niet meer terug gaat naar 25A en override ook op 10A blijft hangen...
In beiden keren moet ik via de web interface/HA de override op 0A/no override zetten en SmartEVSE springt gelijk naar 25A
Ik had tijdens testen last van iets vergelijkbaars en ben gestopt omdat ik dacht dat het zou lukken dat eerst te trouble shooten.dingo35 schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:05:
[...]
Ik kan dit niet reproduceren; mijn EV zet de laadpaal pas in State C (Charging) wanneer hij daadwerkelijk start met laden, dus ook bij uitgesteld laden door het EV wordt de fase detectie keurig doorlopen wanneer er daadwerkelijk een stroom loopt.
Ik zal binnenkort opnieuw testen en proberen wat hints te vinden.
Zal wel even duren voordat ik tijd heb. Door de week lukt zoiets sowieso niet en de kerst zit ook vol met verplichtingen.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ik merk wel dat als de SmartEVSE de laadsnelheid eenmaal terug geregeld heeft (in mijn geval vanaf 16A) hij daarna nooit meer helemaal omhoog regelt naar 16A. Hij blijft dan meestal hangen op 15,7-15,9A. Zodra de laadsessie helemaal afgelopen is springt de laadsnelheid gelijk weer naar 16.Jazsie schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:23:
Wat mij overigens ook opgevallen is, is dat bij load balancing dit ook gebeurd, nu gaat niet vaak de LB in actie maar hebt wel al meegemaakt dat ie van 25A naar 10A (mijn min) springt en vervolgens ook niet meer terug gaat naar 25A en override ook op 10A blijft hangen...
Verder geen groot probleem, lijkt me meer een stukje finetuning in het algoritme dat langzaam omhoog regelt.
dingo35 schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:48:
Jedlix haalt de info van de laadsessies uit de backends van de EV fabrikanten.
Dat heeft dus helemaal _niets_ met laadpalen, al dan niet zelfbouw te maken.
Offtopic dus, er zijn prima andere fora waar dit thuis hoort, maar niet hier!
Onlangs heb ik in mijn nieuwe woning een eigen laadpaal geïnstalleerd op basis van de SMART EVSE. Tot nu toe werkt deze prima, maar functioneert nog als een 'domme' lader.
Ik zou graag wat inzichten willen krijgen over enkele aspecten die ik nog niet helemaal begrijp. Hier is mijn huidige situatie en mijn wensen:
Situatie:
- 3x40 aansluiting.
- Laadpaal wordt gevoed vanuit een sub-paneel in de garage, afgezekerd op 3x32A.
- De laadpaal zelf is op 3x25A afgezekerd.
- Geen slimme meter aanwezig. Maar die zal er hopelijk wel komen
- Er wordt een Solar Edge-installatie met 17kW piek geïnstalleerd.
- Gebruik van Home Assistant voor integratie van diverse systemen.
- Aangepaste firmware van Serki geïnstalleerd op de laadpaal.
- Loadbalancing op de hoofdaansluiting om niet over de 3x40A heen te gaan, door de SMART EVSE aan te passen.
- Autoladen met beschikbare zonnestroom, geregeld door de SMART EVSE.
- KWh-meter voor de SMART-EVSE voor zakelijke verrekening.
- Hoe integreer ik een slimme meter met SMART-EVSE voor loadbalancing? Ik lees over integratie met Home Assistant, maar begrijp niet helemaal hoe dit werkt.
- Is het mogelijk om Solar Edge te integreren in Home Assistant of de SMART-EVSE voor het laden met overschot aan zonnestroom? Heb ik hier speciale hardware of bekabeling voor nodig?
- Als ik een KWh-meter op mijn laadpaal plaats, hoe kan ik deze het beste integreren? Moet dit via SMART-EVSE en hoe sluit ik dit aan?
- Als ik een extra SMART EVSE installeer, waar moet ik dan op letten om mijn wensen te behouden?
PVOutput: Almere 16800WP 22 Oost-West 18 zuid
Ok dus het is niet zo maar 10A, het is jouw MinCurrent waar naar teruggeregeld wordt; dat is wel een essentiële toevoeging.Jazsie schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:23:
[...]
Ik maak enkel gebruik van SMART en raak de override nooit aan, ik weet zeker dat SmartEVSE dit zelf doet.
bij mij staat het minimum op 10A, zoals ik het lees blijft het dus hangen nadat het op 6A (10A in mijn geval) wordt gezet door SmartEVSE in de eerste 60s? En dus niet terug wordt gezet naar de oude "0A" instelling.
De term LoadBalancing wordt bij SmartEVSE alleen gebruikt voor de Master/Slave configuratie (waarbij je dus meerdere SmartEVSE's aan elkaar koppelt).Wat mij overigens ook opgevallen is, is dat bij load balancing dit ook gebeurd, nu gaat niet vaak de LB in actie maar hebt wel al meegemaakt dat ie van 25A naar 10A (mijn min) springt en vervolgens ook niet meer terug gaat naar 25A en override ook op 10A blijft hangen...
Ik merk dat veel gebruikers maar één SmartEVSE hebben, maar toch (op het LCD scherm) "Loadbalancing" op Master zetten; die moet in dat geval dus op DISABLE.
"Loadbalancing" in de zin dat je hoofdzekering bewaakt wordt zet je aan door SMART of SOLAR mode te kiezen.
@Jazsie Kun je je /settings en een verbose telnet log posten zodat we kunnen zien waarom er op mincurrent teruggevallen wordt? Liefst van de laatste v1.8.0 versie....
[ Voor 3% gewijzigd door dingo35 op 18-12-2023 14:27 ]
Dat is hier al eens eerder langsgekomen, en een ontwerper van laadpleinen alhier heeft aangegeven dat in de praktijk vrijwel alle EV's maar 95% van de door hun aangeboden stroom afnemen. Daar kan de EVSE niets aan doen....ocaj schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:51:
[...]
Ik merk wel dat als de SmartEVSE de laadsnelheid eenmaal terug geregeld heeft (in mijn geval vanaf 16A) hij daarna nooit meer helemaal omhoog regelt naar 16A. Hij blijft dan meestal hangen op 15,7-15,9A. Zodra de laadsessie helemaal afgelopen is springt de laadsnelheid gelijk weer naar 16.
Verder geen groot probleem, lijkt me meer een stukje finetuning in het algoritme dat langzaam omhoog regelt.
Onze ZOE is “connected” en geeft zijn accustatus door aan HomeAssistant en daar heb ik met een slider een regeling gemaakt die de SmartEVSE stopt als de accu 80% of wat ik maar instel met laden. Zit er nooit meer dan 1 a 2% naast.Jazsie schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:23:
[...]
SmartEVSE stopt niet op 80% want die weet niet hoe vol de accu is.
[...]
Je moet het “smart” maken natuurlijk
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Bedoel idd de SMART functie om te zorgen dat hoofdzekering heel blijftdingo35 schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:24:
[...]
Ok dus het is niet zo maar 10A, het is jouw MinCurrent waar naar teruggeregeld wordt; dat is wel een essentiële toevoeging.
[...]
De term LoadBalancing wordt bij SmartEVSE alleen gebruikt voor de Master/Slave configuratie (waarbij je dus meerdere SmartEVSE's aan elkaar koppelt).
Ik merk dat veel gebruikers maar één SmartEVSE hebben, maar toch (op het LCD scherm) "Loadbalancing" op Master zetten; die moet in dat geval dus op DISABLE.
"Loadbalancing" in de zin dat je hoofdzekering bewaakt wordt zet je aan door SMART of SOLAR mode te kiezen.
@Jazsie Kun je je /settings en een verbose telnet log posten zodat we kunnen zien waarom er op mincurrent teruggevallen wordt? Liefst van de laatste v1.8.0 versie....
"Loadbalancing" in de settings staat op disabled -zover bekend-, ga het wel nog eens controleren.
Ik tracht komend weekend de laaste versie te installeren (zit volgens mij nog versie eronder) en zal dan nog eens testen en indien nodig ook telnet logs vergaren.
Hoor graag hoe je het smart maakt zonder dat je auto connected is via de cloud oid. Ofwel iets met ODB dongle...Himalaya schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:26:
[...]
Onze ZOE is “connected” en geeft zijn accustatus door aan HomeAssistant en daar heb ik met een slider een regeling gemaakt die de SmartEVSE stopt als de accu 80% of wat ik maar instel met laden. Zit er nooit meer dan 1 a 2% naast.
Je moet het “smart” maken natuurlijk
betreft VW eGolf.
Alleen ben je dan wel weer afhankelijk van HA, nu doet de auto het lekker zelf regelen zonder problemen op deze kleine "bug" na dan.
Bij mij bleef hij hangen op 6A. Ik weet 99% zeker dat dat mijn min-current is (is toch de default? Die heb ik niet aangepast)dingo35 schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:24:
Ok dus het is niet zo maar 10A, het is jouw MinCurrent waar naar teruggeregeld wordt; dat is wel een essentiële toevoeging.
Nee, dat is niet wat ik bedoel. Ik zie wel dat mijn auto niet op alle 3 de fasen met dezelfde stroomsterkte laad (misschien afhankelijk van de netspanning?) en dat de fase met de hoogste stroomafname de door de SmartEVSE ingestelde ChargeCurrent volgt.dingo35 schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:25:
[...]
Dat is hier al eens eerder langsgekomen, en een ontwerper van laadpleinen alhier heeft aangegeven dat in de praktijk vrijwel alle EV's maar 95% van de door hun aangeboden stroom afnemen. Daar kan de EVSE niets aan doen....
Het is echt de SmartEVSE die de auto aangeeft wat hij mag laden, in onderstaande grafiekje de waarde van "SmartEVSE/ChargeCurrent" zoals die over MQTT gerapporteerd wordt.
/f/image/kX8zzzznKBsKUFDWvGk2gKEg.png?f=fotoalbum_medium)
Bij aanvang laden begint hij even rustig op 6A en dan schaalt hij op naar 16, maar zodra hij eenmaal teruggeregeld heeft komt hij nooit meer op 16A. Alhoewel ik nu zie dat hij nadat hij helemaal gepauzeerd heeft (0A) ook heel even op 16A begint.
Zoals ik al zei: geen groot issue, maar m.i. wel gedrag van de SmartEVSE, niet van de auto.
Wellicht hier:
1
| IsetBalanced += (Idifference / 4); |
Idifference is namelijk een integer,
Dus als Idifference 3 of lager is neemt de laadstroom niet meer toe.
My 2cents.
ocaj schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:31:
[...]
Nee, dat is niet wat ik bedoel. Ik zie wel dat mijn auto niet op alle 3 de fasen met dezelfde stroomsterkte laad (misschien afhankelijk van de netspanning?) en dat de fase met de hoogste stroomafname de door de SmartEVSE ingestelde ChargeCurrent volgt.
Het is echt de SmartEVSE die de auto aangeeft wat hij mag laden, in onderstaande grafiekje de waarde van "SmartEVSE/ChargeCurrent" zoals die over MQTT gerapporteerd wordt.
[Afbeelding]
Bij aanvang laden begint hij even rustig op 6A en dan schaalt hij op naar 16, maar zodra hij eenmaal teruggeregeld heeft komt hij nooit meer op 16A. Alhoewel ik nu zie dat hij nadat hij helemaal gepauzeerd heeft (0A) ook heel even op 16A begint.
Zoals ik al zei: geen groot issue, maar m.i. wel gedrag van de SmartEVSE, niet van de auto.
Die van mij blijft op 10A hangen en gaat niet meer terug naar 25A.ocaj schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:31:
[...]
Nee, dat is niet wat ik bedoel. Ik zie wel dat mijn auto niet op alle 3 de fasen met dezelfde stroomsterkte laad (misschien afhankelijk van de netspanning?) en dat de fase met de hoogste stroomafname de door de SmartEVSE ingestelde ChargeCurrent volgt.
[Afbeelding]
Hier een recent voorbeeld (1 fase lader) waarbij hij terug schakelt maar niet meer terug komt (dit is van de kWh meter niet de "SmartEVSE/ChargeCurrent")
/f/image/fzQPNXO6hbAOe6hPmnpD73NC.png?f=fotoalbum_large)
@dingo35: Voorheen deed ik altijd op 16A laden en heeft ie nooit hoeven terugschakelen, op 25A wel en sindsdien valt me dit op. Ook hier staat override current op 10A (mijn min current) en blijft erop staan tot dat ik handmatig op 0A/no override doe of nog een keer op "SMART" druk in de web interface.
Dat is inderdaad de oorzaak. MAAR als ik die regel vervang door bijv:Stefannn schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:55:
@dingo35
Wellicht hier:
code:
1 IsetBalanced += (Idifference / 4);
Idifference is namelijk een integer,
Dus als Idifference 3 of lager is neemt de laadstroom niet meer toe.
My 2cents.
[...]
1
| IsetBalanced += (Idifference < 4) ? Idifference : Idifference / 4; // increase with 1/4th of difference (slowly increase current) |
....dan zit mijn laadstroom geregeld iets boven het maximum; mijn max. is 16.0 A en dan komt hij, met wisselende overige belasting, geregeld op 16.2 of soms zelfs op 16.5A . Ik weet dat dat soort kortstondige belastingen voor de zekering geen probleem hoeven te zijn, maar vind het oude gedrag (steeds rond de 15.7 - 15.9A) toch een stuk geruststellender.
Kortom: het is geen bug, het is een feature !
Ik heb net een oude lolo smart gekocht. Als ik die aanzet krijgt ik een rood lampje. Volgens de helpdesk omdat de sim gedeactiveerd is.Elektronicanet schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:36:
[...]
Het bleek een misverstand en is tóch gelukt, zonder actief abonnement, hebben ze na enige bureaucratie en moeizaam contact de laadpaal ingesteld op 11A (10A kon niet, naja, ook prima).
Heb jij een tip hoe dit aan de praat te krijgen? Ik zou graag gewoon kunnen laden hiermee, zonder fratsen.
Dus hoop de EVSE te ontdekken hierin en de overige zooi uit te kunnen schakelen.
wat foto's
:strip_exif()/f/image/0RZUhP5QgsNA5HbqevIwVf6M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gI3uaOzOuHqk5RhlY4XJidR0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3rWUv31PighbP4xQu5rM6sEU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/utgbsb0mVe75rTN3GIL3J5bd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Gzjx3CkHoLz5XDB7OxFFFDK3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6qpCLHUzFQoQlI6NBjVknp25.jpg?f=fotoalbum_large)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Helemaal eens dat je beter te laag dan te hoog kunt zitten. Maar wat als je er nou zoiets van maakt? :dingo35 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:42:
[...]
Dat is inderdaad de oorzaak. MAAR als ik die regel vervang door bijv:
code:
1 IsetBalanced += (Idifference < 4) ? Idifference : Idifference / 4; // increase with 1/4th of difference (slowly increase current)
....dan zit mijn laadstroom geregeld iets boven het maximum; mijn max. is 16.0 A en dan komt hij, met wisselende overige belasting, geregeld op 16.2 of soms zelfs op 16.5A . Ik weet dat dat soort kortstondige belastingen voor de zekering geen probleem hoeven te zijn, maar vind het oude gedrag (steeds rond de 15.7 - 15.9A) toch een stuk geruststellender.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| if (Idifference > 0) {
if (Mode == MODE_SMART)
if (Idifference <4)
IsetBalanced = MaxCircuit * 10;
else
IsetBalanced += (Idifference / 4);
}
else
IsetBalanced += Idifference; |
Oftewel: als je er bijna bent, zet dan maar het laatste stapje....
disclaimer: ik doorzie nog niet helemaal de code hoe de laadstroom berekend wordt (best ingewikkeld stukje code), dus vooral even dubbelchecken....
Omdat Idifference afhankelijk van zowel MaxMains als MaxCircuit is mijn voorstel om IsetBalanced op MaxCricuit*10 te zetten dus niet helemaal correct, maar zul je ook moeten kijken naar MaxMains? O ja, en het wordt natuurlijk nog ingewikkelder als je load-balancing gebruikt. Zie bovenstaande dus meer als een richting dan als een oplossing...
Dus laat maar lekker zoals het is.
A/ laten zoals is is primadingo35 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:42:
[...]
Dat is inderdaad de oorzaak. MAAR als ik die regel vervang door bijv:
code:
1 IsetBalanced += (Idifference < 4) ? Idifference : Idifference / 4; // increase with 1/4th of difference (slowly increase current)
Kortom: het is geen bug, het is een feature !
B/ als het dan toch anders moet….
1
| IsetBalanced += (Idifference < 4) ? 1 : Idifference / 4; // increase with 1/4th of difference (slowly increase current) |
Oftewel, increment met 1 als Idifference te klein is om door 4 gedeeld te worden.
Maar zo laten is ook goed.
Nb… ik vond het vooral wel fun om de oorzaak te vinden :-).
Ik heb nog zitten zoeken naar het override current probleem, maar die is zonder logging erg lastig. Als ik tijd heb zal ik de auto testen met logging. Door de week echter lastig, en met de kerst ook druk. Op een gegeven moment heb ik wel tijd.
Ik zou contact opnemen met Shell Recharge. Zo lukte het mij uiteindelijk. Overigens heb ik toch een actief abonnement nu (ivm vergoeding omdat de paal publiekelijk bereikbaar is).BarryH schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:16:
[...]
Ik heb net een oude lolo smart gekocht. Als ik die aanzet krijgt ik een rood lampje. Volgens de helpdesk omdat de sim gedeactiveerd is.
Heb jij een tip hoe dit aan de praat te krijgen?
Nederlander in België
Twee opties:BarryH schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:16:
[...]
Ik heb net een oude lolo smart gekocht. Als ik die aanzet krijgt ik een rood lampje. Volgens de helpdesk omdat de sim gedeactiveerd is.
Heb jij een tip hoe dit aan de praat te krijgen? Ik zou graag gewoon kunnen laden hiermee, zonder fratsen.
Dus hoop de EVSE te ontdekken hierin en de overige zooi uit te kunnen schakelen.
wat foto's
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
1) Simkaart activeren en abbonement afnemen.
2) Ombouwen naar SmartEVSE.
Ok, dus de evse die erin (verstopt) zit gebruiken is geen optie?Jazsie schreef op woensdag 20 december 2023 @ 07:52:
[...]
Twee opties:
1) Simkaart activeren en abbonement afnemen.
2) Ombouwen naar SmartEVSE.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Die zul je dan eerst even moeten reverse-engineeren, inclusief de software.BarryH schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:24:
[...]
Ok, dus de evse die erin (verstopt) zit gebruiken is geen optie?
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Dat is dan wel een Tweaker-waardig projectdaemonix schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:10:
[...]
Die zul je dan eerst even moeten reverse-engineeren, inclusief de software.
:strip_exif()/f/image/Dg0QaTpK4dYBLHByjrfxqbLY.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb een parkeer een power cycle gedaan, ook niets geholpen. En nu is mijn Eastron SDM72 meter er ook mee opgehouden
[ Voor 7% gewijzigd door martijn_van_eck op 22-12-2023 17:11 ]
Aan de update functie is niets veranderd. Lijkt op een wifi-probleem. Misschien is je buurman's AP op jouw kanaal gaan zitten?martijn_van_eck schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:00:
Is er wat verandert aan de manier van updaten? Weekje of wat geleden nog geupdate naar versie 1.7.3. Nu dacht ik versie 1.8.0 erin te laden via de webpagina, maar ik krijg elke keer (na het selecteren van firmware.bin en de drukken op de "update" button) een niet bereikbaar melding. Met voorgaande versies krijg ik dezelfde melding [Afbeelding]
Heb een parkeer een power cycle gedaan, ook niets geholpen. En nu is mijn Eastron SDM72 meter er ook mee opgehouden
Bedankt in ieder geval voor jullie support en ontwikkeling. Wordt gewaardeerd! Fijne dagen gewenst
dingo35 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 07:14:
[...]
Aan de update functie is niets veranderd. Lijkt op een wifi-probleem. Misschien is je buurman's AP op jouw kanaal gaan zitten?
In je grafiek staar 'Vermogen (Watt)' bij de Y-as, ik den kdat de 'Stroom (Ampère)' moet zijn:)ocaj schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:31:
[Afbeelding]
[ Voor 1% gewijzigd door rene037 op 23-12-2023 18:12 . Reden: Vermogen en stroom toegevoegd ]
Scherp opgemerkt. Dat is een onhebbelijkheidje van Highcharts waar ik grafieken mee maak. Als je meerdere y-assen gebruikt en je deselecteert een aantal van de data-series, dan blijft de naam van die y-as toch staan.rene037 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 18:11:
[...]
In je grafiek staat 'Vermogen (Watt)' bij de Y-as, ik den kdat de 'Stroom (Ampère)' moet zijn:)
Ik had hem inderdaad niet zo handig uitgeknipt, iets verder naar links staat ook nog "Stroom".
Gisteren heb ik Michael Stegen in zijn werkplaats bezocht; een zeer interessante ontmoeting waarbij ik veel opgestoken heb van verleden, heden en toekomst van de SmartEVSE.
Michael ondersteunt de open source community van harte, en was dan ook positief over de ontwikkelingen in de Serkri firmware. Wat hij miste was m.n. ontwikkeling op het gebied van de master/slave configuratie (waarbij meerdere SmartEVSE’s aan elkaar gekoppeld zijn); waar nu velen slechts één SmartEVSE hebben, gaat de toekomst ons steeds meer twee-EV gezinnen brengen, en ook bedrijven krijgen steeds meer behoefte aan meerdere laadpunten per locatie.
Daarom heeft Michael mij een aantal SmartEVSE’s ter beschikking gesteld, zodat ik ook die configuratie kan testen en mee kan nemen in de verdere ontwikkeling.
De “officiële” Stegen firmware zit nu op versie 3.0.1, de Serkri firmware zit nu op 1.8.0; de bedoeling is dat we nu verder gaan op (firmware) versie 3.5, waarbij de open source versie vóór loopt, en, indien voldoende stabiel bevonden, door Stegen “in productie” genomen wordt.
Michael is volop aan het werk voor SmartEVSE (hardware-) versie 4, waarbij de voornaamste uitbreiding is dat er een modem aan toegevoegd wordt zodat de SmartEVSE met de auto kan communiceren; de SmartEVSE kan dan de auto identificeren en bijvoorbeeld de SoC (State of Charge) uitlezen.
Daarnaast komt er een extra microcontroller in, zodat de ESP32 ontlast wordt van de primaire, lowlevel taken zoals het laden zelf en het laten knipperen van de ledjes e.d.; als dan de webserver zou hangen om een of andere reden, gaat het laden gewoon door. De ESP32 wordt dan waarschijnlijk geupgraded naar de S3 versie.
Het is de bedoeling dat straks de 4.0 firmware zowel de SmartEVSEv3 als de SmartEVSEv4 gaat ondersteunen, en dat we zoveel mogelijk onderlinge compatibiliteit houden; zoals nu bijvoorbeeld de SmartEVSEv2 prima in master/slave met de v3 kan samenwerken.
Kortom, smullen voor de tech-lovers (in ieder geval voor mij)! Het vriendelijke verzoek om nu niet Michael te gaan spammen wanneer die v4 komt, zodra daar nieuws over is laten we het hier weten!
Overigens hoeft de 'laadprocedure' niet te hangen als de webpagina hangt, met verschillende taken is dat best veilig te scheiden. Ook is de ESP best krachtig, maar wellicht heeft Michael al eens belasting gemeten en gezien dat die soms kritiek is. Wellicht ook meerdere overwegingen, maar gebrek aan rekenkracht lijkt me niet het probleem.
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Ik hang volgende week de 2e SmartEVSE op, dus ben zeer geïnteresseerd. :-)
Liefhebbers kunnen de voortgang hier volgen: https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5; zie het als een alpha omgeving.
Leuk om te lezen dat jullie samenwerkendingo35 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:52:
Zoals gezegd, de nadruk komt de komende weken te liggen op de master/slave configuratie, de onlogische bediening er uit halen, technische documentatie van het protocol verbeteren, en de handleidingen van Stegen en die van de alternatieve firmware integreren.
Liefhebbers kunnen de voortgang hier volgen: https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5; zie het als een alpha omgeving.
OCCP interessant. Met welk doel? Om zelf meerdere SmartEVSE’s aan te sturen? Dus zelf een server opzetten? Of om aan een regulier backoffice aan te sluiten?mukky schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:59:
[...]
Leuk om te lezen dat jullie samenwerkenIk heb een tijdje geleden een opstelling gebouwd met 1 master, 3 slaves en een secundair circuit en kreeg die niet goed werkend (deze). Ik heb toen van Michael een aangepaste versie gekregen (3.0.1m) en nu werkt de opstelling naar behoren. Nemen jullie deze verbeteringen ook mee in 3.5? En denken jullie ook al aan OCCP ondersteuning?
Ik zou graag de mogelijkheid hebben om aan een reguliere backoffice te koppelen zoals E-Flux. RFID lezen kan al en met OCCP is verrekening van laadsessies ook mogelijk voor leaserijdersm.eddy schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:10:
[...]
OCCP interessant. Met welk doel? Om zelf meerdere SmartEVSE’s aan te sturen? Dus zelf een server opzetten? Of om aan een regulier backoffice aan te sluiten?
Is dat voor auto's die ISO15118 gaan ondersteunen? Zijn er al EVs die dat doen voor AC laden?dingo35 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:33:
Michael is volop aan het werk voor SmartEVSE (hardware-) versie 4, waarbij de voornaamste uitbreiding is dat er een modem aan toegevoegd wordt zodat de SmartEVSE met de auto kan communiceren; de SmartEVSE kan dan de auto identificeren en bijvoorbeeld de SoC (State of Charge) uitlezen.
Klinkt goed maar moet zo’n laadpaal dan niet gevalideerd worden voordat een backoffice hem accepteert? Kan me voorstellen dat dat een heel verhaal wordt.mukky schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:19:
[...]
Ik zou graag de mogelijkheid hebben om aan een reguliere backoffice te koppelen zoals E-Flux. RFID lezen kan al en met OCCP is verrekening van laadsessies ook mogelijk voor leaserijders
Uit onze ontmoeting kwam nog wel een vraag: is er IEMAND die de PV-meter gebruikt? In mijn ogen is die totaal overbodig omdat je uit de MainsMeter kunt aflezen of het huis netto aan het verbruiken of aan het leveren is, en is het PV deel daarin niet relevant.
Ik overweeg het PV deel er dus uit te halen, iemand problemen mee?
Zolang we kunnen salderen is het sowieso beperkt zinvol in NL…dingo35 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:04:
Leuk dat iedereen hier zo enthousiast reageert!
Uit onze ontmoeting kwam nog wel een vraag: is er IEMAND die de PV-meter gebruikt? In mijn ogen is die totaal overbodig omdat je uit de MainsMeter kunt aflezen of het huis netto aan het verbruiken of aan het leveren is, en is het PV deel daarin niet relevant.
Kan weg wat mij betreft, ik meet hem wel apart (voor andere doeleinden) maar gebruik hem niet door de EVSE, de mainsmeter is belangrijker.dingo35 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:04:
Persoonlijk gebruik ik het niet.dingo35 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:04:
Maar dat gezegd hebbende: “welke functionaliteit hangt er überhaupt achter”?
Als het enkel “monitoring” kan je het er sowieso met een gerust hart uithalen lijkt me.
Ik ben hier net nieuw en het duizelt me nogal. Waar moet ik beginnen met lezen als ik een simpele eigen laadpaal wil maken? Ik heb (nog) geen zonnepanelen, wel een slimme meter, 3 fasen 25A en een 5-aderige kabel naar het laadpunt liggen. Of heeft iemand daar al een up-to-date stappenplan voor gemaakt?
Daar ben ik ook nieuwsgierig naar. Is er een keurende instantie? En wat keurt die dan? Een jaarlijkse keuring van laadpalen bestaat niet en een verzegeling evenmin. Ik heb het idee dat dit in Duitsland anders is maar voor NL is er dacht ik niet zo’n verplichting.m.eddy schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:29:
[...]
Klinkt goed maar moet zo’n laadpaal dan niet gevalideerd worden voordat een backoffice hem accepteert? Kan me voorstellen dat dat een heel verhaal wordt.
Op plaatjes zoeken binnen dit topic. Bij de SmartEVSE van Stegen wordt een aansluitschema meegestuurd. Is prima te volgen. Als je specifieke vragen hebt, kun je ze uiteraard stellen op het forum.Berik61 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:29:
Wauw, wat een interessant draadje (...)!
Ik ben hier net nieuw en het duizelt me nogal. Waar moet ik beginnen met lezen als ik een simpele eigen laadpaal wil maken? Ik heb (nog) geen zonnepanelen, wel een slimme meter, 3 fasen 25A en een 5-aderige kabel naar het laadpunt liggen. Of heeft iemand daar al een up-to-date stappenplan voor gemaakt?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Met deze gepinde post mij mij kom je volgens mij een heel eind.Berik61 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:29:
Wauw, wat een interessant draadje (...)!
hterhofte in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"
Nog steeds aardig up to date, maar ik zou alleen nu een SmartEVSE v3 nemen en direct serkri firmware installeren.
En zodra je zonnepanelen hebt een extra 2-polige contactor om tusse 3- en 1-faseladen te kunnen kiezen.
Lijkt me niet dat dat gaat gezien de disclaimer op de stegen website:mukky schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 22:43:
[...]
Daar ben ik ook nieuwsgierig naar. Is er een keurende instantie? En wat keurt die dan? Een jaarlijkse keuring van laadpalen bestaat niet en een verzegeling evenmin. Ik heb het idee dat dit in Duitsland anders is maar voor NL is er dacht ik niet zo’n verplichting.
This evaluation kit is intended for use for ENGINEERING DEVELOPMENT, DEMONSTRATION, OR EVALUATION PURPOSES ONLY and is not considered by Stegen Electronics to be a finished end-product fit for general consumer use.
Voor mij was het laden op zonne-energie juist nog een to-do waarvoor ik over wilde stappen van een V2 met standaard firmware naar de V3 met jouw firmware. Is dat dan nog mogelijk als je de PV meter eruit haalt?dingo35 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:04:
Omdat ik er nog niet mee bezig ben geweest kan ik niet helemaal overzien of je inderdaad aan Mainsmeter genoeg hebt. Er is toch een reden waarom Stegen hem er ooit ingezet heeft?
Als je dan bijvoorbeeld externe logica (HA of Homey) nodig hebt wordt het inregelen van het systeem weer complexer voor de “light-tweakers” waar ik mijzelf onder schaar 😂.
Ja. Als je kijkt of je mainsmeter teruglevert weet je dat er zonnestroom (of andere soorten stroom) over is. Daar is de PV-meter niet bij nodig, omdat je met alleen een PV-meter geen rekening houdt met de rest van het huis. Door juist op de Mains-meter te zitten, zie je of je stroom OVER hebt.vanenkelen schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 08:16:
[...]
Voor mij was het laden op zonne-energie juist nog een to-do waarvoor ik over wilde stappen van een V2 met standaard firmware naar de V3 met jouw firmware. Is dat dan nog mogelijk als je de PV meter eruit haalt?
20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net
De eerste ladingen gaf deze het juiste Total kWh aan.
Na 4 ladingen gaf deze ineens een veel lager waarde aan met 0001 in de bovenste rij digits.
Gisteren weer geladen en opnieuw een waarde die lager was als de vorige met 0002 in de bovenste rij.
De instellingen staan conform de instructies op defaults.
Weet iemand de functie van de bovenste rij digits of heeft iemand eenzelfde ervaring met deze kWh meter.
Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1
Ja, ik had dezelfde ervaring, je moet de bovenste en onderste rij doorlezen, dus 204.22 in jouw gevalpbleijsw schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:43:
Ik heb een Eastron SDM 630 3 fase kWh meter aangesloten om het verbruik van mijn auto bij te houden.
De eerste ladingen gaf deze het juiste Total kWh aan.
Na 4 ladingen gaf deze ineens een veel lager waarde aan met 0001 in de bovenste rij digits.
Gisteren weer geladen en opnieuw een waarde die lager was als de vorige met 0002 in de bovenste rij.
De instellingen staan conform de instructies op defaults.
Weet iemand de functie van de bovenste rij digits of heeft iemand eenzelfde ervaring met deze kWh meter.
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Blackraven op 04-01-2024 13:35 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Heel intuïtief is het niet
[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 04-01-2024 14:13 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
De SDM630 v3 heeft ook een beter afleesbaar display tov de v1 en v2.dingo35 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:29:
Beter de SDM72D-M v2 (dat laatste is belangrijk!!) aanschaffen, is veel goedkoper en geeft wel een normale uitlezing.
Ik had al eerder aangeven dat af en toe de laadsessie spontaant gelimiteerd wordt. Na het inschakelen lijkt de charge current niet op te regelen, maar blijft op min current staan. Inmiddels is het 2x voorgekomen waaronder vannacht. Toevallig was ik wakker geworden en was ik live getuige om 4:30 dat de auto aan het laden was op 3x6A ipv 3x20A
De auto communiceert middels een app met Eneco. De laadsessie wordt dus meerdere keren gestart/gestopt. Van Eneco krijg ik vervolgens een Slimladen vergoeding á 2 cent/kWh. In de afbeelding hieronder van current L2. Hieruit valt op te maken dat de auto in het begin laad met de max ingestelde current, maar om middernacht wordt op één of andere manier de currnent gelimiteerd. Er communiceert in mijn setup niks met de smartEVSE.
/f/image/Ur9VS6ixAMHQOIroDrOWJFwp.png?f=fotoalbum_large)
Zoals eerder gevraagd hier de upload van de raw data vannacht toen de limitering actief was
Ik heb vanochtend handmatig de current op "No override" gezet. Vervolgens laad hij gewoon weer op de max ingestelde current.{"version":"SERKRI-1.8.0","mode":"SMART","mode_id":3,"car_connected":true,"wifi":{"status":"WL_CONNECTED","ssid":"*********","rssi":-3,"bssid":"##########"},"evse":{"temp":29,"temp_max":65,"connected":true,"access":true,"mode":1,"loadbl":0,"pwm":102,"solar_stop_timer":0,"state":"Charging","state_id":2,"error":"None","error_id":0,"rfid":"Ready to read card"},"settings":{"charge_current":60,"override_current":60,"current_min":6,"current_max":20,"current_main":25,"current_max_sum_mains":600,"solar_max_import":0,"solar_start_current":3,"solar_stop_time":0,"enable_C2":"Solar Off","modem":"Not present","mains_meter":"Sensorbox","starttime":0,"stoptime":0,"repeat":0},"mqtt":{"host":"","port":1883,"topic_prefix":"SmartEVSE-11423","username":"","password_set":0,"status":"Disconnected"},"home_battery":{"current":0,"last_update":0},"ev_meter":{"description":"Eastron3P","address":100,"import_active_power":4.2,"total_kwh":105.3,"charged_kwh":21,"currents":{"TOTAL":179,"L1":60,"L2":59,"L3":60},"import_active_energy":105.3,"export_active_energy":0},"mains_meter":{"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"phase_currents":{"TOTAL":188,"L1":64,"L2":59,"L3":65,"last_data_update":1704425266,"charging_L1":true,"charging_L2":true,"charging_L3":true,"original_data":{"TOTAL":188,"L1":64,"L2":59,"L3":65}},"backlight":{"timer":120,"status":"ON"}}
Ik gebruikt alleen de smartmode icm met een sensorbox en een EV meter. De setup heeft een vaste kabel 22kW. Ik hoop dat wat meer inzicht geeft. Als je nog meer informatie nodig hebt, hoor ik het graag.. Thanks{"version":"SERKRI-1.8.0","mode":"SMART","mode_id":3,"car_connected":true,"wifi":{"status":"WL_CONNECTED","ssid":""*********","rssi":-4,"bssid":"#########"},"evse":{"temp":29,"temp_max":65,"connected":true,"access":true,"mode":1,"loadbl":0,"pwm":340,"solar_stop_timer":0,"state":"Charging","state_id":2,"error":"None","error_id":0,"rfid":"Ready to read card"},"settings":{"charge_current":200,"override_current":0,"current_min":6,"current_max":20,"current_main":25,"current_max_sum_mains":600,"solar_max_import":0,"solar_start_current":3,"solar_stop_time":0,"enable_C2":"Solar Off","modem":"Not present","mains_meter":"Sensorbox","starttime":0,"stoptime":0,"repeat":0},"mqtt":{"host":"","port":1883,"topic_prefix":"SmartEVSE-11423","username":"","password_set":0,"status":"Disconnected"},"home_battery":{"current":0,"last_update":0},"ev_meter":{"description":"Eastron3P","address":100,"import_active_power":13.4,"total_kwh":107.9,"charged_kwh":23.5,"currents":{"TOTAL":576,"L1":192,"L2":192,"L3":192},"import_active_energy":107.9,"export_active_energy":0},"mains_meter":{"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"phase_currents":{"TOTAL":583,"L1":196,"L2":192,"L3":195,"last_data_update":1704426023,"charging_L1":true,"charging_L2":true,"charging_L3":true,"original_data":{"TOTAL":583,"L1":196,"L2":192,"L3":195}},"backlight":{"timer":120,"status":"ON"}}
[...]
Ja, ik had dezelfde ervaring, je moet de bovenste en onderste rij doorlezen, dus 204.22 in jouw geval
Thanks je moet het maar weten
Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1
Bij mij gebeurt hetzelfde, na verloop van tijd staat de override current ineens op 6A in Smart mode (min=6A en max=16A) om volstrekt onduidelijke redenen. Ik heb de SmartEVSE verder nergens aan gekoppeld qua sturingen.martijn_van_eck schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:09:
Ey @dingo35 ,
Ik had al eerder aangeven dat af en toe de laadsessie spontaant gelimiteerd wordt. Na het inschakelen lijkt de charge current niet op te regelen, maar blijft op min current staan. Inmiddels is het 2x voorgekomen waaronder vannacht. Toevallig was ik wakker geworden en was ik live getuige om 4:30 dat de auto aan het laden was op 3x6A ipv 3x20A
De auto communiceert middels een app met Eneco. De laadsessie wordt dus meerdere keren gestart/gestopt. Van Eneco krijg ik vervolgens een Slimladen vergoeding á 2 cent/kWh. In de afbeelding hieronder van current L2. Hieruit valt op te maken dat de auto in het begin laad met de max ingestelde current, maar om middernacht wordt op één of andere manier de currnent gelimiteerd. Er communiceert in mijn setup niks met de smartEVSE.
[Afbeelding]
Zoals eerder gevraagd hier de upload van de raw data vannacht toen de limitering actief was
[...]
Ik heb vanochtend handmatig de current op "No override" gezet. Vervolgens laad hij gewoon weer op de max ingestelde current.
[...]
Ik gebruikt alleen de smartmode icm met een sensorbox en een EV meter. De setup heeft een vaste kabel 22kW. Ik hoop dat wat meer inzicht geeft. Als je nog meer informatie nodig hebt, hoor ik het graag.. Thanks
Ik gebruik de Serkri firmware en voed deze met Mains Meter en EV Meter gegevens via de API. Er hangt een 1-fase Lynk en Co aan die met 1x16A kan laden. De lader is 3-fase uitgevoerd voor- en ingesteld op 11kW.
https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/1
Graag terugkoppeling van het resultaat in het issue zelf op github....
[ Voor 14% gewijzigd door dingo35 op 05-01-2024 19:56 ]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| interval:
- interval: 5sec
then:
- http_request.post:
url: !lambda |-
std::string url;
float l1 = id(returnedl1).state > 0 ? - id(currentl1).state : id(currentl1).state;
float l2 = id(returnedl2).state > 0 ? - id(currentl2).state : id(currentl2).state;
float l3 = id(returnedl3).state > 0 ? - id(currentl3).state : id(currentl3).state;
url.append("http://192.168.0.40/currents?L1=");
url.append(to_string(l1*10));
url.append("&L2=");
url.append(to_string(l2*10));
url.append("&L3=");
url.append(to_string(l3*10));
return url.c_str(); |
Dan zou manueel deze URL in de browser http://192.168.1.40/currents?L1=30&L2=40&L3=50 toch moeten werken?
Ik draai serkri 1.8.0 en heb een nieuwe SmartEVSE v3 nieuw uit de doos gelijk naar deze FW geflashed
Mainsmeter staat uiteraard op API
1
| {"version":"SERKRI-1.8.0","mode":"SMART","mode_id":3,"car_connected":false,"wifi":{"status":"WL_CONNECTED","ssid":"WiFi2021","rssi":-51,"bssid":"F2:38:83:7E:09:40"},"evse":{"temp":30,"temp_max":65,"connected":false,"access":true,"mode":1,"loadbl":0,"pwm":1024,"solar_stop_timer":0,"state":"Ready to Charge","state_id":0,"error":"None","error_id":0,"rfid":"Not Installed"},"settings":{"charge_current":0,"override_current":0,"current_min":6,"current_max":32,"current_main":32,"current_max_sum_mains":32,"solar_max_import":0,"solar_start_current":4,"solar_stop_time":10,"enable_C2":"Auto","modem":"Not present","mains_meter":"API","starttime":0,"stoptime":0,"repeat":0},"mqtt":{"host":"","port":1883,"topic_prefix":"SmartEVSE-13223","username":"","password_set":0,"status":"Disconnected"},"home_battery":{"current":0,"last_update":0},"ev_meter":{"description":"Eastron3P","address":102,"import_active_power":0,"total_kwh":0,"charged_kwh":0,"currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0},"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"mains_meter":{"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"phase_currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0,"last_data_update":0,"charging_L1":false,"charging_L2":false,"charging_L3":false,"original_data":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0}},"backlight":{"timer":0,"status":"OFF"}} |
[ Voor 44% gewijzigd door fluppie007 op 05-01-2024 23:04 ]
Ik heb verder geen automations die iets met de SmartEVSE doen (behalve een telegram bericht als hij weer eens naar Solar switcht
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
dingo35 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:56:
@THM0 @martijn_van_eck Ik heb een issue aangemaakt in de nieuwe v3.5 ontwikkelrepo, daar staat een testversie waar het probleem volgens mij niet meer optreedt:
https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/1
Graag terugkoppeling van het resultaat in het issue zelf op github....
Hier hetzelfde!martijn_van_eck schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 08:24:
Ik heb hem inmiddels draaien. Ik zal het een paar weken aankijken en mijn bevindingen rapporten op GitHub.![]()
[...]
Post je http://ipadres/settings eens...Devil schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 08:09:
Ik heb dat m'n SmartEVSE regelmatig vanzelf naar Solar mode switcht en het laden dan dus stopt (want laad nu altijd 's nachts). Er zit serkri 1.8 in, maar kan het ontstaan van het gedrag niet echt koppelen aan een firmware update. Komt iemand dit bekend voor?
Ik heb verder geen automations die iets met de SmartEVSE doen (behalve een telegram bericht als hij weer eens naar Solar switcht)
En is er toevallig een schakelaar met de switch aansluiting verbonden?
[ Voor 6% gewijzigd door dingo35 op 06-01-2024 09:22 ]
dingo35 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:20:
[...]
Post je http://ipadres/settings eens...
En is er toevallig een schakelaar met de switch aansluiting verbonden?
1
| {"version":"SERKRI-1.8.0","mode":"SMART","mode_id":3,"car_connected":false,"wifi":{"status":"WL_CONNECTED","ssid":"xxx","rssi":-67,"bssid":"xxx"},"evse":{"temp":24,"temp_max":65,"connected":false,"access":true,"mode":1,"loadbl":0,"pwm":1024,"solar_stop_timer":0,"state":"Ready to Charge","state_id":0,"error":"None","error_id":0,"rfid":"Not Installed"},"settings":{"charge_current":60,"override_current":0,"current_min":6,"current_max":16,"current_main":25,"current_max_sum_mains":600,"solar_max_import":0,"solar_start_current":4,"solar_stop_time":10,"enable_C2":"Not present","modem":"Not present","mains_meter":"Sensorbox","starttime":0,"stoptime":0,"repeat":0},"mqtt":{"host":"","port":1883,"topic_prefix":"SmartEVSE-46645","username":"","password_set":0,"status":"Disconnected"},"home_battery":{"current":0,"last_update":0},"ev_meter":{"description":"ABB","address":101,"import_active_power":0,"total_kwh":46631.6,"charged_kwh":12.2,"currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0},"import_active_energy":46631.6,"export_active_energy":0},"mains_meter":{"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"phase_currents":{"TOTAL":59,"L1":25,"L2":22,"L3":12,"last_data_update":1704534068,"charging_L1":false,"charging_L2":false,"charging_L3":false,"original_data":{"TOTAL":59,"L1":25,"L2":22,"L3":12}},"backlight":{"timer":0,"status":"OFF"}} |
Inderdaad een schakelaar (drukknop) bevestigd. Daar zat ik ook al aan te denken als 'schuldige'
https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/2
Check sowieso de bedrading van je schakelaar, en meet de schakelaar zelf door. Is het toevallig zo'n mooie die je bij Stegen gekocht hebt, met LED ring en kant en klaar aansluitblok?
Edit: nieuwe firmware zit er in. Nu afwachten of hij weer uit zichzelf gaat switchen.
[ Voor 21% gewijzigd door Devil op 06-01-2024 12:25 ]
Volgens mij gaat dat mis omdat je browser een GET doet en geen POST, maar ik kan me vergissen.fluppie007 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:54:
Dan zou manueel deze URL in de browser http://192.168.1.40/currents?L1=30&L2=40&L3=50 toch moeten werken?
Nieuwe doc op dit onderwerp hier:
https://github.com/dingo3...b/master/docs/REST_API.md
1
| curl -X POST "http://ipaddress/currents?L1=100&L2=50&L3=30" |
moet werken.
[ Voor 9% gewijzigd door dingo35 op 06-01-2024 13:52 ]
1
2
3
4
5
6
7
| curl -X POST "http://192.168.1.40/currents?L1=100&L2=50&L3=30"
Invoke-WebRequest : A parameter cannot be found that matches parameter name 'X'.
At line:1 char:6
+ curl -X POST "http://192.168.1.40/currents?L1=100&L2=50&L3=30"
+ ~~
+ CategoryInfo : InvalidArgument: (:) [Invoke-WebRequest], ParameterBindingException
+ FullyQualifiedErrorId : NamedParameterNotFound,Microsoft.PowerShell.Commands.InvokeWebRequestCommand |
@fluppie007 In powershell moet je curl.exe -X ... gebruiken, anders aliast hij hem om duistere redenen naar het compleet incompatible Invoke-WebRequest. Ik heb een mening over powershell...
Zie ook https://github.com/PowerShell/PowerShell/pull/1901
[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 06-01-2024 14:41 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
[ Voor 99% gewijzigd door martijn_van_eck op 07-01-2024 10:33 . Reden: Vergeven ]
De sockets zijn ongeveer 100mm in diameter, dus de kast moet iets dieper zijn. Verder is de behuizing alleen bedoeld om de sockets te monteren en de elektrische verbindingen te maken.
De smartevse's zitten niet buiten in deze behuizing, maar in huis in de groepenkast.
Meteen ook de serkri firmware erop gezet zodat ik de P1 gegevens via hass kan doorsturen, dit lijkt goed te werken. Daarnaast heb ik ook een Eastron SDM72D-M V2 erbij geplaatst die de stroom naar de EV meet en dit dan zo ook in de SmartEVSE ingesteld dat er een Eastron als EV meter inzit.
Als test heb ik even een load aan de eastron gehangen maar ik zie hier niets veranderen in de GUI wel op de eastron zelf.
Nu vroeg ik me af, meld de GUI wel een verbruik als er geen auto is aangesloten maar er wel een verbruik wordt gerapporteerd door de eastron?
Ik heb momenteel gewoon de A->A en B->B en GND->GND geconnecteerd tussen de eastron en de smartevse.
Heb al de waardes 10-11-12 geprobeerd maar lijkt niets binnen te komen.
Wat me wel opvalt, als ik A of B losmaak op de smartevse gaat het "telefoon" icoontje op de eastron uit.
Dus hij heeft precies wel door dat hij uitgelezen wordt?
Dit zijn trouwens de instellingen die ik nu erin heb staan.
:strip_exif()/f/image/OgG28ZHb0BTdIxdSxuBirq08.jpg?f=fotoalbum_large)
*Niet op de kabel bende letten, is een testsetup op een gewone stekker om te kijken of alles werkt
*EDIT*
Adres 240 genomen op beide en nu komen de waardes wel binnen, vreemd
[ Voor 4% gewijzigd door siskos op 10-01-2024 19:04 . Reden: it works :) ]
Zit nu met het probleem dat de auto lijkt altijd te blijven laden op het eerst gestuurde niveau.
Op smart begint hij op 7A te laden, de smartevse lijkt dan te detecteren op welke fase er geladen wordt en eenmaal dit gedetecteerd is zie ik in de smartevse "charge: 1x18.2 A" staan.
Maar hoe lang ik ook wacht de auto laad nooit met meer dan 7A.
Als ik vervolgens OFF stuur en vervolgens NORMAL met een override van 25A dan begint het laden ook meteen met 25A.
Doe ik daarna een override naar 16A dan lijkt dit te wijzigen in smartevse maar de auto schakelt het laden ook niet terug en blijft met 25A laden.
Iemand een idee wat ik nog kan nakijken wat er foutloopt?
Heb de debug firmware erop gezet en even getest hoe je via telnet kan volgen, helaas is de auto volgeladen en wilt nu dus niet meer laden. Morgen eens opnieuw proberen na het werk of ik wat meer info kan zien.
[ Voor 16% gewijzigd door siskos op 11-01-2024 17:42 ]
Deze kan helaas maar op 1 fase opladen met 29 A.
[ Voor 4% gewijzigd door siskos op 11-01-2024 20:41 ]
Je woning levert waarschijnlijk 1x 40A of 3x 25A, dus ik zou in het geval van een 1 fase aansluiting van je woning die lading limiteren tot zo'n 20A en in 3 Fase op 16A per fase.
De smartevse weet wat hij kan bieden aan laadstroom en vertelt dit de auto ook, deze moet dan zijn laadcontroller aanpassen en de juiste maximale stroom vragen/laden.
Wanneer je override lager zet dan zou volgens de standaarden de auto wel degelijk moeten terugschakelen.siskos schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:02:
Ondertussen de zelfbouw laadpaal helemaal in elkaar gestoken volgens de handleiding.
Zit nu met het probleem dat de auto lijkt altijd te blijven laden op het eerst gestuurde niveau.
Op smart begint hij op 7A te laden, de smartevse lijkt dan te detecteren op welke fase er geladen wordt en eenmaal dit gedetecteerd is zie ik in de smartevse "charge: 1x18.2 A" staan.
Maar hoe lang ik ook wacht de auto laad nooit met meer dan 7A.
Als ik vervolgens OFF stuur en vervolgens NORMAL met een override van 25A dan begint het laden ook meteen met 25A.
Doe ik daarna een override naar 16A dan lijkt dit te wijzigen in smartevse maar de auto schakelt het laden ook niet terug en blijft met 25A laden.
Iemand een idee wat ik nog kan nakijken wat er foutloopt?
Heb de debug firmware erop gezet en even getest hoe je via telnet kan volgen, helaas is de auto volgeladen en wilt nu dus niet meer laden. Morgen eens opnieuw proberen na het werk of ik wat meer info kan zien.
- Hoe check je het vermogen? kWh meter?
- En doe je eerst de SmartEVSE op SMART zetten en dan pas de laadkabel insteken of andersom?
- Wat gebeurd er als je de override op none zet terwijl je in SMART mode zit in plaats van OFF > NORMAL, override.
We kregen nog een aardige korting op het einde van het jaar (15k) op stockwagens, dat maakte dat deze elektrische wagen net binnen ons budget viel. We waren opzoek naar een iets grotere gezinswagen.rvdgaag schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:13:
OK bijzonder vreemde laadstructuur voor die auto, waarom heb je die überhaupt gekozen ?
Je woning levert waarschijnlijk 1x 40A of 3x 25A, dus ik zou in het geval van een 1 fase aansluiting van je woning die lading limiteren tot zo'n 20A en in 3 Fase op 16A per fase.
De smartevse weet wat hij kan bieden aan laadstroom en vertelt dit de auto ook, deze moet dan zijn laadcontroller aanpassen en de juiste maximale stroom vragen/laden.
Helaas ben ik pas na aanschaf me wat meer gaan verdiepen in het laadgedeelte van de wagen en kwam er toen pas achter dat hij maar op 1 fase kon laden. Nu, zo een groot probleem is dat ook weer niet want zoveel km's rijden we niet per dag.
Het vermogen check ik door naar de eastron te kijken, deze heb ik in de laadpaal zelf bevestigd en deze meet enkel de laadpaal zelf. Ook in de wagen en op mijn P1 meter zie ik ongeveer hetzelfde staan dus dat lijkt wel te kloppen.Jazsie schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:50:
[...]
Wanneer je override lager zet dan zou volgens de standaarden de auto wel degelijk moeten terugschakelen.
- Hoe check je het vermogen? kWh meter?
- En doe je eerst de SmartEVSE op SMART zetten en dan pas de laadkabel insteken of andersom?
- Wat gebeurd er als je de override op none zet terwijl je in SMART mode zit in plaats van OFF > NORMAL, override.
Ik heb al de SmartEVSE op SMART en op NORMAL gezet en dan pas de kabel erin gestoken.
Het lijkt er in beide gevallen op dat de eerste waarde die de SmartEVSE stuurt naar de wagen dat die gebruikt wordt en dan ook blijft staan.
In smart zie ik dat hij eerst 7A aanstuurt (fase detectie stap gok ik?) en dan langzaam opbouw naar hogere A. Maar de auto volgt hierbij niet en blijft op 7A staan.
Als ik in smart zit en override op none zet dan lijkt de SmartEVSE wel zelf te sturen (zie via /settings ook de PWM omhoog gaan) maar de auto blijft netjes laden aan het vermogen dat de eerste keer gestuurd is.
Deze morgen heb ik ook even voor de zekerheid de CP uitgemeten tussen de EVSE en het einde van de stekker maar dit leek ook goed te zitten.
Morgenvoormiddag zal ik even eens de stappen die je hier vraagt met een telnet gaan monitoren om te kijken of ik iets meer kan zien. Maar mijn vermoeden is dat ofwel de auto de laadpaal negeert ofwel de SmartEVSE zijn PWM niet aanpast?
Zondagvoormiddag kan ik ook even bij een vriend eens langsgaan met de wagen om daar te gaan laden om te kijken of de auto dan wel mooi terugschakelt via zijn laadpaal.
Uitsluiten door met een andere auto te testen kan natuurlijk ook geen kwaad
Verder blijft er nog debuggen over met debug fw.
Vervolgens de debug firmware erop gezet en even gevolgd maar ik zie geen enkele fout voorbij komen.
Kabel steekt in auto
- SmartEVSE status: OFF
- Current override: 14A
1
2
| [0m[1;33m(I) (printStatus)(C1) STATE: B1 Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 3.5 A IsetBalanced: 14.0 A [0m[1;33m(I) (printStatus)(C1) L1: 3.5 A L2: 2.8 A L3: 1.1 A Isum: 7.4 A |
Override op none gezet en op normal gedrukt via gui max staat op 16A
- SmartEVSE status: NORMAL
- Current override: none
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| [0m(ProximityPin)(C0) PP pin: 1023 (1966 mV) (warning: fixed cable configured so PP probably disconnected, making this reading void) [0m[1;33m(I) (EVSEStates)(C1) Cable limit: 16A Max: 16A [0m(setState)(C1) 17:01:44 STATE B1 -> B [0m(EVSEStates)(C0) Diode OK [0m[0;32m(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 1 Isetbalanced=14.0 A Imeasured=3.5 A MaxCircuit=16 Imeasured_EV=0.0 A, Battery Current = 0.0 A, mode=0[0m. [0m[0;32m(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 4 Isetbalanced=16.0 A. [0m[0;32m(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 5 Isetbalanced=16.0 A. [0m[1;33m(I) (printStatus)(C1) STATE: B Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 3.5 A IsetBalanced: 16.0 A [0m[1;33m(I) (printStatus)(C1) L1: 3.5 A L2: 2.8 A L3: 1.1 A Isum: 7.4 A |
Na enkele seconden zie je dat de wagen ook effectief 17.5A afneemt, dit is wel stukje boven de 16A?
Ook de L3 van de woning waar de laadpaal aan hangt momenteel loopt mooi op naar 24.5A.
1
2
3
4
5
6
7
| [0m[0;32m(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 1 Isetbalanced=16.0 A Imeasured=18.2 A MaxCircuit=16 Imeasured_EV=17.5 A, Battery Current = 0.0 A, mode[0m=0. [0m[0;32m(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 4 Isetbalanced=16.0 A. [0m[0;32m(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 5 Isetbalanced=16.0 A. [0m[1;33m(I) (printStatus)(C1) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 18.2 A IsetBalanced: 16.0 A [0m[1;33m(I) (printStatus)(C1) L1: 3.5 A L2: 2.8 A L3: 18.2 A Isum: 24.5 A [0m[1;33m(I) (printStatus)(C1) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 18.2 A IsetBalanced: 16.0 A [0m[1;33m(I) (printStatus)(C1) L1: 3.5 A L2: 2.8 A L3: 18.2 A Isum: 24.5 A |
Vervolgens zet ik override op 10A en klik ik op normal
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| [0m[0;32m(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 1 Isetbalanced=16.0 A Imeasured=18.2 A MaxCircuit=16 Imeasured_EV=17.5 A, Battery Current = 0.0 A, mode[0m=0. [0m[0;32m(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 1 Isetbalanced=16.0 A Imeasured=18.2 A MaxCircuit=16 Imeasured_EV=17.5 A, Battery Current = 0.0 A, mode [0m[0;32m(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 4 Isetbalanced=10.0 A. [0m(loop)(C1) 0 clients running. [0m[0;32m(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 5 Isetbalanced=10.0 A. [0m[1;33m(I) (printStatus)(C1) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 18.2 A IsetBalanced: 10.0 A [0m[1;33m(I) (printStatus)(C1) L1: 3.5 A L2: 2.8 A L3: 18.2 A Isum: 24.5 A [0m[1;33m(I) (printStatus)(C1) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 18.2 A IsetBalanced: 10.0 A [0m[1;33m(I) (printStatus)(C1) L1: 3.5 A L2: 2.8 A L3: 18.2 A Isum: 24.5 A [0m[0;32m(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 1 Isetbalanced=10.0 A Imeasured=18.2 A MaxCircuit=16 Imeasured_EV=17.5 A, Battery Current = 0.0 A, mode[0m=0. [0m[0;32m(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 4 Isetbalanced=10.0 A. [0m[0;32m(V) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint 5 Isetbalanced=10.0 A. |
Maar hoelang ik nu ook wacht de auto blijft vrolijk verder laden aan 17-18A ondertussen vragen we om aan 10A te laden.
De volledige log kan je hier vinden: https://1drv.ms/u/s!Am4hNW-UMcBnoSUhZAKkGlOoVbo7?e=JpagTK