Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1C6fZhqzypkkoQ
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-05 16:41
1C6fZhqzypkkoQ schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:29:
[...]

Ik heb een soortgelijke laadpaal (van EVhub). Na een hoop zoeken onder meer hier in het forum lijkt het erop dat de controller die in de laadpaal zit (CMEM10-32A) een on/off aansluiting heeft. Ik vermoed dat deze is om bijvoorbeeld een sleutelschakelaar op aan te sluiten. Helaas is er nauwelijks info te vinden behalve een schema hier: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72256312

Ik ga op korte termijn eens proberen of ik inderdaad een puls kan sturen naar poortjes 1 en 2 om aan/uit te schakelen, heb een KNX schakelactor vlakbij de paal zitten.
Disregard, er zit helemaal geen CMEM10-32A in.. ga nog maar eens navragen bij EVhub welke poorten ik moet hebben voor een schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:45
Jazsie schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:49:

Kan gewoon, wel goede beschermde (SFTP kabel oid) gebruiken voor de CP/PP signaal.
Als je echt dit topic gelezen had dan wist je ook dat er iemand hier is die ruim 40m overbrugt en waar het gewoon werkt...
In mijn geval heb ik totaal 18m zonder beschermde kabel voor CP signaal (vaste kabel dus geen PP) en dat werkt ook prima.
Dank,
Ik had het topic wel grotendeels gelezen maar het is wel heel veel. En het is wel erg virtueel als ik nog moet beginnen. Ik had inderdaad iets over kabel lengtes opgepikt maar kon het niet meer terugvinden.
In all fairness.. een search op "40m" gaf het artikel wel direct, je hebt een punt.
Overigens is "aan de praat" nog iets anders als "probleemloos"

Anyway...
Ik kan een hoop hobbyen maar ik zie 2 showstoppers waar ik me echt wel heel zeker over wil voelen voor ik hieraan begin:

1/ Krijg ik het robust totop het nivo dat ik geen klachten van de vrouw krijg?

2/ Als ik mijn voorkeur voor "in de meterkast" doe, heb ik dan het risico dat ik dat na een jaar prutsen alsnog naar de oprit moet verplaatsen waardoor ik de CP/PP grondkabel moet vervangen door een communicatie kabel met de sensorbox?

Op (1) voel ik me na al het lezen inmiddels redelijk zeker.
(2) lijkt dus ook goed te gaan. Inderdaad iemand die het voor 40m voor elkaar heeft, en jij hebt 18m met "gewone" kabel voor elkaar.
Daarmee voel ik me redelijk zeker dat dit geen showstopper wordt.
Dan hooguit wat onzekerheid mbt type kabel.
Betrouwbaarheid kan trouwens auto afhankelijk zijn. Ik denk dat ik de boel in de meterkast aanleg maar de kabel pas na een maand ga ingraven als ik zeker weet dat er geen problemen zijn. Dan kan ik het kabeltype nog wijzigen voor ze ingegraven zit.

Anyway... het gaat over een signaal van 1kHz ingekoppeld met 1kohm waarvan de auto dan met een paar % nauwkeurigheid de flanken moet zien. Dat is ook weer niet wereldschokkend moeilijk.
Ik denk dat ik eerst een grondkabel van 2x1.5 probeer. Waarschijnlijk is een utp kabel wel beter maar die is minder geschikt om in te graven.

Ik zal wel een foto sturen als ik iets te tonen heb maar dat zal nog een paar maanden duren. De auto komt op zijn vroegst in mei.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:04
Stefannn schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:29:
[...]

Dank,
Ik had het topic wel grotendeels gelezen maar het is wel heel veel. En het is wel erg virtueel als ik nog moet beginnen. Ik had inderdaad iets over kabel lengtes opgepikt maar kon het niet meer terugvinden.
In all fairness.. een search op "40m" gaf het artikel wel direct, je hebt een punt.
Overigens is "aan de praat" nog iets anders als "probleemloos"

Anyway...
Ik kan een hoop hobbyen maar ik zie 2 showstoppers waar ik me echt wel heel zeker over wil voelen voor ik hieraan begin:

1/ Krijg ik het robust totop het nivo dat ik geen klachten van de vrouw krijg?

2/ Als ik mijn voorkeur voor "in de meterkast" doe, heb ik dan het risico dat ik dat na een jaar prutsen alsnog naar de oprit moet verplaatsen waardoor ik de CP/PP grondkabel moet vervangen door een communicatie kabel met de sensorbox?

Op (1) voel ik me na al het lezen inmiddels redelijk zeker.
(2) lijkt dus ook goed te gaan. Inderdaad iemand die het voor 40m voor elkaar heeft, en jij hebt 18m met "gewone" kabel voor elkaar.
Daarmee voel ik me redelijk zeker dat dit geen showstopper wordt.
Dan hooguit wat onzekerheid mbt type kabel.
Betrouwbaarheid kan trouwens auto afhankelijk zijn. Ik denk dat ik de boel in de meterkast aanleg maar de kabel pas na een maand ga ingraven als ik zeker weet dat er geen problemen zijn. Dan kan ik het kabeltype nog wijzigen voor ze ingegraven zit.

Anyway... het gaat over een signaal van 1kHz ingekoppeld met 1kohm waarvan de auto dan met een paar % nauwkeurigheid de flanken moet zien. Dat is ook weer niet wereldschokkend moeilijk.
Ik denk dat ik eerst een grondkabel van 2x1.5 probeer. Waarschijnlijk is een utp kabel wel beter maar die is minder geschikt om in te graven.

Ik zal wel een foto sturen als ik iets te tonen heb maar dat zal nog een paar maanden duren. De auto komt op zijn vroegst in mei.
1) Moet lukken, ook ik heb een vrouwlief waar het goed bij moet werken maar ook voor me zelf :).

2) Heb ook alles in de meterkast, tenzij je ervoor kiest om alles te verplaatsen naar "buiten" zie ik geen reden waarom je na een jaar oid alles moet verplaatsen...

Indien je onder de grond gaat, gebruik dan aub mantelbuizen voor je bekabeling (extra touwkoortje niet vergeten). Dan kan je altijd nog de kabels vervangen zonder alles weer open te gooien.
Geloof mij, die beetje extra kosten kan je in de toekomst mogelijk veel werk/hoofdpijn besparen...

En ga gelijk -indien mogelijk- voor afgeschermde kabels voor je CP/PP signaal, dan zit je gelijk goed. Iets met voorkomen is beter dan genezen :+.
Tenzij je max rond de 15m zit zoals ik, dan zou ik het nog wel zonder durven...

Check wel effe hoe je het geheel gaat bedienen, ik doe SmartEVSE aansturen via de telefoon (home assistant).
Wil je gebruik maken van knop/rfid of een led met status, dan moet je zowieso een UTP kabel trekken voor de aansturing. Dit dus naast de CP/PP signaal kabel...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:48

Consulectro

Lekker bezig...

Zo heb ik het uitgevoerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dtbq3inmUjBbDOt891o8bZEW9lI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZOykSb91L2WL01au0fWTCTt4.png?f=fotoalbum_large
Werkt perfekt!
Links de buitenkast met RFID reader. Deze schakelt de schakelaar in als ik de druppel voor de lezer houd en schakelt deze weer uit na nog een keer deze ervoor houden.
De 12 Volt LED (led met voorschakelweerstand) linksboven gebruik ik als indicatie voor het laadproces. Deze moduleert tijdens het laden.
Ik heb dus twee pijpjes naar de 'laadpaal', Een voor het 230V/400V en een voor de 12 Volt aansluitingen van de EVSE-box.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:41
Voor eigenaren van een SmartEVSE versie 3 die HomeAssistant gebruiken, ik heb een custom component geknutseld die (hopelijk) een hoop configuratie-ergernis kan voorkomen in de koppeling tussen HomeAssistant en SmartEVSE.

De custom component vind je hier:
https://github.com/dingo35/ha-SmartEVSEv3

Je firmware moet wel naar de laatste versie geupgrade zijn:
https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/releases/tag/v1.5.1

Én je device moet ping-able zijn via mDNS, dus ping SmartEVSE-xxxxx.local
(helaas @Jazsie een vast ip adres ingeven is nog niet zo simpel in de python hel die homeassistant heet...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Jazsie schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:48:
[...]
1) Moet lukken, ook ik heb een vrouwlief waar het goed bij moet werken maar ook voor me zelf :).

2) Heb ook alles in de meterkast, tenzij je ervoor kiest om alles te verplaatsen naar "buiten" zie ik geen reden waarom je na een jaar oid alles moet verplaatsen...

Indien je onder de grond gaat, gebruik dan aub mantelbuizen voor je bekabeling (extra touwkoortje niet vergeten). Dan kan je altijd nog de kabels vervangen zonder alles weer open te gooien.
Geloof mij, die beetje extra kosten kan je in de toekomst mogelijk veel werk/hoofdpijn besparen...

En ga gelijk -indien mogelijk- voor afgeschermde kabels voor je CP/PP signaal, dan zit je gelijk goed. Iets met voorkomen is beter dan genezen :+.
Tenzij je max rond de 15m zit zoals ik, dan zou ik het nog wel zonder durven...

Check wel effe hoe je het geheel gaat bedienen, ik doe SmartEVSE aansturen via de telefoon (home assistant).
Wil je gebruik maken van knop/rfid of een led met status, dan moet je zowieso een UTP kabel trekken voor de aansturing. Dit dus naast de CP/PP signaal kabel...
Dank,

Een mantel is geen gek idee. Ik houd het in beraad. Als ik dat doe dan kan ik voor de cp/pp inderdaad een fatsoenlijke signaaldraad nemen. En inderdaad... als je een mantel legt dan kan er best meteen een utp kabel bij.

Op zich ga ik voor een vaste kabel naar de auto dus heb ik de pp niet perse nodig. Op een ander forum heb ik al een schema voor een V2L gevonden. Als ik de pp neerleg dan kan ik eenvoudig een V2L stopcontact in de meterkast maken. Niet direct,.. maar wie weet later.

Knop/rfid heb ik nog niet voorzien. Voorlopig lijkt het me stug dat iemand mijn garagepad op rijdt om stroom te jatten.

Kwa bedienen begin ik met "kaal". ik moet zeggen dat ik van de smartevse wel charmant vind dat hij ook werkt als je er niks aan toevoegt (en dus ook als de home automation uitvalt of als ik ooit mijn huis verkoop).

Daarna denk ik er over de sekri firmware te gebruiken en via de http-api te communiceren.
Ik heb een volledig zelf gebouwd home-automation systeem waar ik in 2008 mee begonnen ben. Dat bestuurt licht over x10, verwarming met een 1wire netwerk, leest zonne-energie via http en power via p1. Bediening via apache webinterface. Het is compleet outdated maar opnieuw opzetten is ondoenlijk.

Voorlopig is het "uitdokteren". Ik begin denk ik pas eind maart met de meterkast aanpassing. Dat wordt een flinke klus want hij zit "vol". Ik moet een hele serie stopcontacten, routers, servers, "doosjes" verplaatsen om plaats te maken voor een groepenkast uitbreiding.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Consulectro schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:55:
Zo heb ik het uitgevoerd.
[Afbeelding]
Werkt perfekt!
Links de buitenkast met RFID reader. Deze schakelt de schakelaar in als ik de druppel voor de lezer houd en schakelt deze weer uit na nog een keer deze ervoor houden.
De 12 Volt LED (led met voorschakelweerstand) linksboven gebruik ik als indicatie voor het laadproces. Deze moduleert tijdens het laden.
Ik heb dus twee pijpjes naar de 'laadpaal', Een voor het 230V/400V en een voor de 12 Volt aansluitingen van de EVSE-box.
Zit er mooi uit.
En erg handig om weer eens een complete installatie te zien.

led-lampje bij de kabelaansluting is wel handig, die stond nog niet op mijn lijstje.

2 vragen:
a/ je hebt er denk ik ook nog een DC beveiliging op zitten?
b/ je hebt de signaal-gnd bij de laadpaal aan de power-gnd gelegd en (als het schema klopt) niet in de meterkast. Ik zou het logischer vinden de koppeling in de meterkast, bij de smart-evse te doen aangezien die ook al de power-gnd krijgt. Sowieso niet aan beide zijden want als de power-gnd onverhoopt onderbroken is heb je risico dat de signaal-gnd als power-gnd gaat fungeren. Andere redenen?

Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-08 20:15
dingo35 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:26:

(helaas @Jazsie een vast ip adres ingeven is nog niet zo simpel in de python hel die homeassistant heet...)
Misschien kan je hier lenen hoe ESPHome dat afhandelt:

https://github.com/home-a...ts/esphome/config_flow.py

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro
  • Laatst online: 22:48

Consulectro

Lekker bezig...

Stefannn schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:57:
[...]

Zit er mooi uit.
En erg handig om weer eens een complete installatie te zien.

led-lampje bij de kabelaansluting is wel handig, die stond nog niet op mijn lijstje.

2 vragen:
a/ je hebt er denk ik ook nog een DC beveiliging op zitten?
Ja, in de meterkast zit de 3x16A automaat en een AC/DC aardlekbeveiliging type B.
b/ je hebt de signaal-gnd bij de laadpaal aan de power-gnd gelegd en (als het schema klopt) niet in de meterkast. Ik zou het logischer vinden de koppeling in de meterkast, bij de smart-evse te doen aangezien die ook al de power-gnd krijgt. Sowieso niet aan beide zijden want als de power-gnd onverhoopt onderbroken is heb je risico dat de signaal-gnd als power-gnd gaat fungeren. Andere redenen?

Stefan
Dat laatste was ook mijn reden. En op deze manier blijven de common-mode spanningen ook mooi laag als er ergens een onderbreking optreedt in een aard/gnd-leiding. Als dat optreedt werkt de laadpaal niet meer zonder dat er iets stuk gaat of een gevaarlijke situatie ontstaat.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Stefannn schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:30:
[...]

Dank,

Een mantel is geen gek idee. Ik houd het in beraad. Als ik dat doe dan kan ik voor de cp/pp inderdaad een fatsoenlijke signaaldraad nemen. En inderdaad... als je een mantel legt dan kan er best meteen een utp kabel bij.

Op zich ga ik voor een vaste kabel naar de auto dus heb ik de pp niet perse nodig. Op een ander forum heb ik al een schema voor een V2L gevonden. Als ik de pp neerleg dan kan ik eenvoudig een V2L stopcontact in de meterkast maken. Niet direct,.. maar wie weet later.

Knop/rfid heb ik nog niet voorzien. Voorlopig lijkt het me stug dat iemand mijn garagepad op rijdt om stroom te jatten.

Kwa bedienen begin ik met "kaal". ik moet zeggen dat ik van de smartevse wel charmant vind dat hij ook werkt als je er niks aan toevoegt (en dus ook als de home automation uitvalt of als ik ooit mijn huis verkoop).

Daarna denk ik er over de sekri firmware te gebruiken en via de http-api te communiceren.
Ik heb een volledig zelf gebouwd home-automation systeem waar ik in 2008 mee begonnen ben. Dat bestuurt licht over x10, verwarming met een 1wire netwerk, leest zonne-energie via http en power via p1. Bediening via apache webinterface. Het is compleet outdated maar opnieuw opzetten is ondoenlijk.

Voorlopig is het "uitdokteren". Ik begin denk ik pas eind maart met de meterkast aanpassing. Dat wordt een flinke klus want hij zit "vol". Ik moet een hele serie stopcontacten, routers, servers, "doosjes" verplaatsen om plaats te maken voor een groepenkast uitbreiding.
De serkri fw kan ik zeker aanbevelen, werkt goed en in mijn geval gebruik ik de http-api voor het doorsturen van de P1 data.

Bij mij is ie ook kaal, gebruik HA voor het slim aansturen maar het kan inderdaad ook zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:40
Stefannn schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:30:
[...]

Ben benieuwd hoe je dat wil gaan bedraden / schakelen dat je ook V2L kunt gebruiken via dezelfde vaste oplaadkabel: heb je hier details van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-08 18:49
Er zijn diverse schema's op het internet hoe de V2L stekker werkt:
b.v. https://www.alexwhittemore.com/inside-the-hyundai-kia-v2l-connector/ of https://www.ioniqforum.com/threads/v2l-inner-secrets-not-many.39857/page-12

Wat ik zo zie moet in je kabel dan de CP en de PP bedraad zijn. Deze heb je beide nodig. Er mag ook geen weerstand aangesloten zijn in de CCS2 stekker.
Dan zou je met een schakelaar de EVSE controller of de V2L weerstanden kunnen verbinden met de auto. Aan deze schakelaar zou ik dan ook het relais van de controller blokkeren zodat de V2L spanning niet op het net kan komen.

Edit: Hier is een schema om de spanning op het te zetten:
bron: https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?f=531&t=64282&start=230
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afVraH1vHV1x4nUWb__mJVPvsZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/czsWw7m4g46uKfVHolQhKwa5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door cruysen op 09-01-2023 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 29-08 16:49
dingo35 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:26:
Voor eigenaren van een SmartEVSE versie 3 die HomeAssistant gebruiken, ik heb een custom component geknutseld die (hopelijk) een hoop configuratie-ergernis kan voorkomen in de koppeling tussen HomeAssistant en SmartEVSE.

De custom component vind je hier:
https://github.com/dingo35/ha-SmartEVSEv3

Je firmware moet wel naar de laatste versie geupgrade zijn:
https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/releases/tag/v1.5.1

Ik heb net serkri naar 1.5.1 geüpdatet in de smartevse en de custom component geinstalleerd. Na wat puzzelen hoe ik achter de serial nr van mijn smartevse kon komen praten ze met elkaar en dat werkt an sich prima.

Enige probleem dat ik heb dat hij nu in ook in normal mode een communication error blijft geven. Mainsmeter staat op api wanneer ik hem op smart zet. Gebruik hem eigenlijk tot nu toe op altijd normal en dat werkte prima zonder L1, L2 en L3 door te geven als ik het goed heb. Nu werkt mijn laadpaal dus niet :'(

komt dat omdat ik deze al eens door heb gegeven en hij oude gegevens gebruikte of is er iets anders veranderd?

[ Voor 4% gewijzigd door achterhoeker op 09-01-2023 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
achterhoeker schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:01:
[...]

Ik heb net serkri naar 1.5.1 geüpdatet in de smartevse en de custom component geinstalleerd. Na wat puzzelen hoe ik achter de serial nr van mijn smartevse kon komen praten ze met elkaar en dat werkt an sich prima.

Enige probleem dat ik heb dat hij nu in ook in normal mode een communication error blijft geven. Mainsmeter staat op api wanneer ik hem op smart zet. Gebruik hem eigenlijk tot nu toe op altijd normal en dat werkte prima zonder L1, L2 en L3 door te geven als ik het goed heb. Nu werkt mijn laadpaal dus niet :'(

komt dat omdat ik deze al eens door heb gegeven en hij oude gegevens gebruikte of is er iets anders veranderd?
Als je L1,L2 en L3 niet doorgeeft moet je mainsmeter disablen, anders verwacht hij om de 10 seconden data aangeleverd te krijgen.
Als je netwerk goed geconfigureerd is en de machine waarop Homeassistant draait mDNS ondersteunt, moet hij de SmartEVSE zelf ontdekken bij herstart van HA (na het installeren van de custom component) zonder dat je het serienummer weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achterhoeker
dingo35 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:09:
[...]

Als je L1,L2 en L3 niet doorgeeft moet je mainsmeter disablen, anders verwacht hij om de 10 seconden data aangeleverd te krijgen.
Als je netwerk goed geconfigureerd is en de machine waarop Homeassistant draait mDNS ondersteunt, moet hij de SmartEVSE zelf ontdekken bij herstart van HA (na het installeren van de custom component) zonder dat je het serienummer weet...
heb de mode net op smart gezet zodat het mainsmeter menu tevoorschijn komt en ben alle opties onder MAINSMET een paar keer doorgelopen maar er is geen disabled optie daar (meer?). Bij de evmeter wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
savale schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:51:
[...]

Ben benieuwd hoe je dat wil gaan bedraden / schakelen dat je ook V2L kunt gebruiken via dezelfde vaste oplaadkabel: heb je hier details van?
Garantie tot de deur, voor mij is dit momenteel allemaal nog virtueel.
Maar op basis van deze post concludeer ik dat het echt mega-simpel is:
- een weerstand en een schakelaar.

https://www.ioniqforum.co...39857/page-14#post-525291

Net als bij de laadpaal zit de omvormer in de auto en hoef je enkel te zorgen dat de stuursignaaltjes goed staan.

Je hebt dan een V2L of V2H aansluiting. Oftwel: een stopcontact waar je iets mee kan voeden maar LOSgekoppeld van het net.

Je hebt GEEN V2G aansluiting, een dergelijke aansluiting vereist constante in-fase netkoppeling.

Eerlijk gezegd zie ik het praktisch nut nog niet in Nederland. Dit is alleen echt nuttig als je off-grid gaat of als backup als het net uitvalt, maar dat gebeurt in Nederland echt hoogst zelden.

Nut of niet.. als het zo simpel is leg ik wellicht toch een Hyundai-stopcontact in de meterkast aan.
Niet omdat het moet... maar omdat het kan.

NB: dan is smart evse in de meterkast dus wel handig. Je moet namelijk wel de laadkabel aftakken tussen auto en smart evse. Dat lukt niet als die in een laadpaal buiten zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYRf5SNJx2Ndx3jq3YQsgz2wsnc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jQRhf4wTEzNFSS1dhdS30FyT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Stefannn op 09-01-2023 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
achterhoeker schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:23:
[...]

heb de mode net op smart gezet zodat het mainsmeter menu tevoorschijn komt en ben alle opties onder MAINSMET een paar keer doorgelopen maar er is geen disabled optie daar (meer?). Bij de evmeter wel.
My mistake, ik ga morgen de code even doorspitten om te kijken hoe het zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achterhoeker
dingo35 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:36:
[...]

My mistake, ik ga morgen de code even doorspitten om te kijken hoe het zit...
d:)b vind het al helemaal mooi dat er hier iemand zo actief bezig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Stefannn schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:26:
Nut of niet.. als het zo simpel is leg ik wellicht toch een Hyundai-stopcontact in de meterkast aan.
Niet omdat het moet... maar omdat het kan.
Sowieso is dat handig voor "plug & play" laden: als we in de toekomst een Homeplug Green PHY modempje bij de SmartEVSE inbouwen kan de SmartEVSE bidirectioneel met de auto communiceren; dan weet hij zaken als SoC en welke auto hij aan het laden is, opent weer veel nieuwe mogelijkheden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
dingo35 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:41:
[...]

Sowieso is dat handig voor "plug & play" laden: als we in de toekomst een Homeplug Green PHY modempje bij de SmartEVSE inbouwen kan de SmartEVSE bidirectioneel met de auto communiceren; dan weet hij zaken als SoC en welke auto hij aan het laden is, opent weer veel nieuwe mogelijkheden!
Klopt.
Vandaag gehoord dat de auto 30mei in Rotterdam aankomt (fingers crossed), dus het is nog heel virtueel.
Maar ik ben me flink aan het inlezen.
Dat de smart evse in de meterkast moet komen begint wel heel erg overtuigend te worden.
Homeplug Green PHY modempje bij de SmartEVSE inbouwen
Moet er dan een extra kabel tussen smart evse en auto?
- ik neem aan van niet want behalve PE, N, L1, L2, L3, PP & CP zit er geen aansluiting op de auto
- maar als dat de verwachting is wil ik die kabel wel meteen meetrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
Nee dat gaat gewoon over de bestaande aders, ik meen dat ISO15118 de CP ader gebruikt om een hoogfrequent signaal bovenop de 1kHz te moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_van_eck
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-08 23:07
Dag tweakers,
Iemand een idee of SmartEVSE ook aan een Homey te koppelen is? Ik zie HA wel voorbij komen in het forum, maar Homey nog niet.
Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:40
Stefannn schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:52:
[...]

Klopt.
Vandaag gehoord dat de auto 30mei in Rotterdam aankomt (fingers crossed), dus het is nog heel virtueel.
Maar ik ben me flink aan het inlezen.
Dat de smart evse in de meterkast moet komen begint wel heel erg overtuigend te worden.
Goede informatie. Zal eens kijken of ik zo een schema ook kan vinden van de MG die hier gaat komen. Hopelijk is het universeel opgelost.
Hier is het plan sowieso al om de evse in de meterkast te zetten. V2L als backup in huis lijkt me wel erg nuttig bij een wat langdurige stroomstoring.
Een ander idee (voor later): je creëert een extra fase die je met een relais of schakelaar om kunt wisselen met 1 van de fases van je meterkast. Als salderen gaat stoppen kun je op die manier toch je auto deels als thuis accu gebruiken door wat avond / sluip verbruikers op die fase te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
dingo35 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:16:
Nee dat gaat gewoon over de bestaande aders, ik meen dat ISO15118 de CP ader gebruikt om een hoogfrequent signaal bovenop de 1kHz te moduleren.
Mmhh…. Dat kan dan dus toch problemen gaan geven als de leiding tussen evse en auto te lang wordt. Ik had meermalen gelezen (maar ik heb de norm zelf niet) dat “tot 10m gegarandeerd is”.
Naar aanleiding van mijn eerst post weet ik nu dus dat diverse mensen het tussen 15m en 40m wel voor elkaar hebben zonder echt speciale kabel.
Maar als daar nog een hoogfrequent signaal op moet dan moet ik daar toch maar een fatsoenlijke afgeschermde kabel voor nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
cruysen schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:20:
Er zijn diverse schema's op het internet hoe de V2L stekker werkt:
b.v. https://www.alexwhittemore.com/inside-the-hyundai-kia-v2l-connector/ of https://www.ioniqforum.com/threads/v2l-inner-secrets-not-many.39857/page-12

Wat ik zo zie moet in je kabel dan de CP en de PP bedraad zijn. Deze heb je beide nodig. Er mag ook geen weerstand aangesloten zijn in de CCS2 stekker.
Dan zou je met een schakelaar de EVSE controller of de V2L weerstanden kunnen verbinden met de auto. Aan deze schakelaar zou ik dan ook het relais van de controller blokkeren zodat de V2L spanning niet op het net kan komen.

Edit: Hier is een schema om de spanning op het te zetten:
bron: https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?f=531&t=64282&start=230
[Afbeelding]
Niet om vervelend of betweterig te zijn,
Maar om teleurstelling te voorkomen (en 3fase bronnen tussen elkaar schakelen is best een beetje tricky).
Betreffend schema is gepresenteerd als “zou er wellicht ongeveer zo uit kunnen zien” in betreffend forum. Het is niet daadwerkelijk gemaakt. Er lijken ook nog wel wat rariteiten in te zitten. Sowieso is de ioniq5 connector slechts 1fase, geen 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-08 18:49
Schema is idd als concept getekend. Zo wordt ook de aarde geschakeld, dat moet/mag je dus nooit doen. 🤔 Maar in de laatste post (https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?p=1992663#p1992663) staat het schema zoals hij die gemaakt en getest heeft. Deze schakelt alleen om, dus is niet gemaakt als V2G (of V2X).

Betreft de 3 fase, het laden is hier 3 fase. De 1 fase V2L zou dan via een AC-DC-AC op het net gesynchroniseert worden. Aardig inefficiënt. Ergens anders op het net heb ik een project gezien die een gelijkrichter gebruikt met een afvlakcondensator, deze was aangesloten op een oude solaromvormer naar het net. Dat leek mij efficiënter. Als je 3 fase wil hebben, dan kun je een 3 fase (solar)omvormer gebruiken.

Maar er zijn meer 'hobby' projecten op het in net. Ieder met zijn voor- en nadelen.

[ Voor 9% gewijzigd door cruysen op 10-01-2023 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Stefannn schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:26:

Maar als daar nog een hoogfrequent signaal op moet dan moet ik daar toch maar een fatsoenlijke afgeschermde kabel voor nemen.
Je moet denken aan ergens 1Mhz - 30Mhz; ik weet dat ISO15118 bewust de bandbreedte beperkt houdt t.o.v. "normale" homeplug technologie, maar of de bovengrens nu 1 of 30 MHz was ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Stefannn schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:26:
[...]

Mmhh…. Dat kan dan dus toch problemen gaan geven als de leiding tussen evse en auto te lang wordt. Ik had meermalen gelezen (maar ik heb de norm zelf niet) dat “tot 10m gegarandeerd is”.
Naar aanleiding van mijn eerst post weet ik nu dus dat diverse mensen het tussen 15m en 40m wel voor elkaar hebben zonder echt speciale kabel.
Toch effe een correctie, die 40m is met afgeschermde kabel.... Heb zelf 18m zonder afgeschermde kabel en dat werkt prima echter zoals je aangaf is 10m min of meer "gegarandeerd" maar in de praktijkt werkt tot 15m ook zonder problemen.

Normaal gesproken staat de laadpaal (met de aansturing) bij de parkeerplek, dan is infeite 10m meer dan voldoende.

Alleen wij Tweakers willen het in de meterkast hebben :9 :o :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
martijn_van_eck schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:41:
Dag tweakers,
Iemand een idee of SmartEVSE ook aan een Homey te koppelen is? Ik zie HA wel voorbij komen in het forum, maar Homey nog niet.
Thanks
Ik geloof niet dat hier veel Homey gebruikers zitten (ik had er althans nog nooit van gehoord), dus als je zoiets wil zul je het zelf moeten bouwen.... Of je maakt alle apparaten die HomeAssistant aan kunnen beschikbaar voor Homey: (https://homey.app/nl-nl/a...assistant/Home-Assistant/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
achterhoeker schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:01:
[...]

Ik heb even een issue aangemaakt op github, daar ga je een test versie vinden:
https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/issues/87

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_van_eck
dingo35 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:32:
[...]

Ik heb precies dezelfde bevinding. Daarnaast valt het mij op dat wanneer ik de SmartEVSE opstart het schermpje blanko blijft. De webpagina daarentegen is wel bereikbaar. Wanneer ik via de webpagina op "reboot" klik. Krijg ik gelijk wel weer weergave op het schermpje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSZM6tT_8anOGcPvQnBTaLmSRc4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BAyNV8JFq6mtmnLoCT4Ywee0.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:41

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Misschien niet veel homey-grbruikers, maar ze zijn er wel hoor!:). Ik heb zelf een homey vanuit de kickstarter uit 2015. Ik heb geen actieve koppeling met de SmartEVSE, maar je kunt op homey wel MQTT gebruiken.
Ofwel geen 'native' app, maar er zijn wel mogelijkheden. Ik heb Tibber en daar kun je heel simpel de tarieven ophalen en dan in node-red/MQTT gebruiken. Het vergt wat gefreubel dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoekieboe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2024
Iemand nog interesse in een gloednieuw "Smart EVSE sensorbox V2"? Nu ik de API aan de praat heb is deze box voor mij overbodig geworden.

Hij is nog niet uit de verpakking geweest.. DM me bij interesse.

8000WP op Z-W & 1800WP op Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
martijn_van_eck schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:11:
[...]
Ik heb precies dezelfde bevinding. Daarnaast valt het mij op dat wanneer ik de SmartEVSE opstart het schermpje blanko blijft. De webpagina daarentegen is wel bereikbaar. Wanneer ik via de webpagina op "reboot" klik. Krijg ik gelijk wel weer weergave op het schermpje.
Kun je op die github link je /settings posten, hopelijk kan ik het reproduceren...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• niekvanprooijen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-08 14:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTtzZztTcd1eM1ueTxxmfyJ2llg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OeFo5dVRAyyAK9qRygyi4VCy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m8gqvHIf4rqp2cjyGloPWchMj2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RYdDpVb55d8ZADZ3MOY3KLlo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pk9xzB6k5sxR6AuoafjWFJwOQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7yBZr0abjVP3GYc39wrOsQiN.jpg?f=fotoalbum_large
Spulletjes binnen en in elkaar gezet. SmartEVSE laat zich goed installeren. Nu de software nog goed aan de gang krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_van_eck
dingo35 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:30:
[...]

Kun je op die github link je /settings posten, hopelijk kan ik het reproduceren...
Begrijp niet helemaal welke settings je bedoelt en ben momenteel een paar dagen niet thuis. Ik had een default Smart EVSE gekocht/getest met een sensorbox V2. Out of the box werkte de EVSE probleemloos

Daarna heb ik via de webbrowser de volgende bestanden uit de ZIP file v1.5.1-dist.zip erop gezet (zonder te compileren) :
firmware.bin
spiffs.bin

Of moet ik de bootloader en partitions ook uploaden via de website?

Thanks for je effort in ieder geval _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Eerst firmware.bin en dan spiffs.bin, de rest hoeft niet @martijn_van_eck.

Ik wist het eerst ook effe niet

Ik zie nu trouwens dat ik het zelfde probleem heb sinds de update naar v1.5.1.
Een reboot helpt inderdaad maar is wel zuur als je IP adres niet weet of nog niet staat ingesteld (aka factory).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Snoekieboe schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:42:
Iemand nog interesse in een gloednieuw "Smart EVSE sensorbox V2"? Nu ik de API aan de praat heb is deze box voor mij overbodig geworden.

Hij is nog niet uit de verpakking geweest.. DM me bij interesse.
Hoe vul jij de api?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ik doe het via http post request.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Jazsie schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:20:
[...]

Ik doe het via http post request.
Vanuit.... via welk systeem...

O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Ahhja tis nog vroeg.... via Node-red @Hmmbob.

Daarmee stuur ik ook het "slim" laden aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achterhoeker
dingo35 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:32:
[...]

Ik heb geen github dus daar reageren wordt lastig. MAINSMET op sensorbox zetten helpt niets. zodra ik via home assistant wat onzinwaarden voor L1, L2 en L3 naar de smartesve stuur gaat de foutmelding weg.

Ik ben niet zo'n programmeur maar ik de meeste logische oplossing om in normal mode de check op data voor de fasen simpelweg niet te doen? Dat is toch het idee van de normal stand? kijken naar het ingestelde maximale amperes en verder alles negeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
achterhoeker schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:08:
[...]

Ik heb geen github dus daar reageren wordt lastig. MAINSMET op sensorbox zetten helpt niets. zodra ik via home assistant wat onzinwaarden voor L1, L2 en L3 naar de smartesve stuur gaat de foutmelding weg.

Ik ben niet zo'n programmeur maar ik de meeste logische oplossing om in normal mode de check op data voor de fasen simpelweg niet te doen? Dat is toch het idee van de normal stand? kijken naar het ingestelde maximale amperes en verder alles negeren?
Testversie staat klaar in de github thread...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoekieboe
Wellicht een niet zo heldere vraag omdat de dag te lang is geweest maar toch even :-)

Ik voorzie mijn SmartEVSE van current informatie middels de API.
P1 poort ->Slimmelezer (Zuidwijk) -> Home Assistant -> Node-red -> HTTP POST request -> SmartEVSE API.

Werkt prima maar nu zat ik vanmiddag naar het scherm van de SmartEVSE te staren en viel het mij op dat er een hoog aantal Ampere per fase werd gemeld. Het hoge amperage bleek te worden veroorzaakt door mijn PV installatie die, onder het genot van mooi weer, heerlijk stond terug te leveren aan het net.

Nu mijn vraag. Het aantal ampere veroorzaakt door teruglevering van de PV installatie.. zou dat niet als negatieve waarde moeten doorgegeven aan SmartEVSE? Nu vermeldt slimmelezer zowel het afgenomen als terugleverende amperage als een positieve waarde.

Wat is jullie idee hierbij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-08 23:09
Klopt, de teruglevering moet je als negatieve waardes naar de API sturen. Anders gaat de Solar mode niet werken en de smart mode terugregelen als er veel zonnestroom het net op gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoekieboe
Dat dacht ik al, thnx! Hoe lossen andere tweakers die gebruik maken van Slimmelezer+ dat op?
Het lijkt er namelijk op dat Slimmelezer+ ongeacht afname of terugleveren het Amperage per fase altijd als positieve waarde rapporteert..

[ Voor 23% gewijzigd door Snoekieboe op 12-01-2023 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekvanprooijen
Snoekieboe schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 07:19:
[...]

Dat dacht ik al, thnx! Hoe lossen andere tweakers die gebruik maken van Slimmelezer+ dat op?
Het lijkt er namelijk op dat Slimmelezer+ ongeacht afname of terugleveren het Amperage per fase altijd als positieve waarde rapporteert..
Als power_production > 0 dan stroom * - 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoekieboe
niekvanprooijen schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 07:59:
[...]

Als power_production > 0 dan stroom * - 1
Dat zal ik eens proberen en kijken of dat betrouwbaar werkt. Ik zal het in ieder geval voor iedere fase (3-fase installatie hier) apart moeten toepassen.

Keep you posted, thnx!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gabn88
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-08 10:56
@JeroenE Eindelijk tijd gehad om de Shelly tussen het CP signaal te zetten en ik moet zeggen het werkt als een tierelier!

Ook direct gekoppeld aan HA, dus kan nu via HA via een toggle de timer van de Shelly "overrulen" en toch overdag opladen als dat nodig is mocht ik later nog weg moeten. Dat was geen harde eis, maar is wel een mooie bijkomstigheid :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0nr0lkrkelw0Tm0AwszFKyo93c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJ43fVv7woBia5IxEr6tYck0.jpg?f=fotoalbum_large

(let niet op de kleurtjes van de kabels naar de Shelly, mijn 4mm kabel pastte er niet in en had alleen nog maar aarde in 2.5mm)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
gabn88 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:47:
(let niet op de kleurtjes van de kabels naar de Shelly, mijn 4mm kabel pastte er niet in en had alleen nog maar aarde in 2.5mm)
Die Shelly gebruikt weinig, daar hoeft echt geen 4 mm2 of 2,5 mm2 tussen. Ik zou de kleuren wel zo snel mogelijk aanpassen als ik jou was, maar dat snapte je zelf ook al natuurlijk O-)

Fijn dat het werkt *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Weet iemand precies wat de getallen op het display van de smart evse betekenen? Ik heb een sensorbox voor de hoofdzekering en een abb meter voor de laadstroom.
Links staat een hoogspanningsmast en dan 3 getallen. Dit lijken mij de huidige A van de verschillende fases van de hoofdzekering. Die staan echter op 7 a 8 tijdens het laden.
Rechts naast het huisje staan ook drie getallen. Hier staat 15A 0A 15A. Dat lijkt me de laadstroom per fase (e-golf laad maar 2 fase).

Maar als de laadstroom 15A is op fase 1, hoe kan de linkerkant dan 7 aangeven? Er gaat ruim 20A door de hoofdzekering volgens mn P1 meter.

Ik heb de waarde via CAL op 20.7A gezet. Dat doet hij dan drie seconden en daarna springt hij weer terug naar 7.

Iemand anders die dit herkent.

En nee voor de zekerheid Zonnepanelen doen niets op het moment.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_van_eck
Ey allen,

Ik lees in het forum verschillende keren dat mensen CAT5/6 kabel gebruiken om de sensorbox of EV meter aan te sluiten. Op zich is dit geen probleem, maar je dient wel rekening te houden met de karakteristieke impedantie van een CAT kabel (100 Ohm). Hierdoor is een eind weerstand van 100 Ohm beter dan de gebruikelijke 120 Ohm die wordt voorgeschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Devil schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:04:
Weet iemand precies wat de getallen op het display van de smart evse betekenen? Ik heb een sensorbox voor de hoofdzekering en een abb meter voor de laadstroom.
Links staat een hoogspanningsmast en dan 3 getallen. Dit lijken mij de huidige A van de verschillende fases van de hoofdzekering. Die staan echter op 7 a 8 tijdens het laden.
Rechts naast het huisje staan ook drie getallen. Hier staat 15A 0A 15A. Dat lijkt me de laadstroom per fase (e-golf laad maar 2 fase).

Maar als de laadstroom 15A is op fase 1, hoe kan de linkerkant dan 7 aangeven? Er gaat ruim 20A door de hoofdzekering volgens mn P1 meter.

Ik heb de waarde via CAL op 20.7A gezet. Dat doet hij dan drie seconden en daarna springt hij weer terug naar 7.

Iemand anders die dit herkent.

En nee voor de zekerheid Zonnepanelen doen niets op het moment.
Links is de A afname door je hele huis (sensorbox) en dus ook het laden, dit zou dus (opgeteld) vrijwel gelijke waarde moeten zijn als je P1.

Rechts is de A dat naar de EV gaat.

Zo te lezen geeft "Links" dus niet de correcte waardes weer.

[ Voor 64% gewijzigd door Jazsie op 14-01-2023 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
martijn_van_eck schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:40:
Ey allen,

Ik lees in het forum verschillende keren dat mensen CAT5/6 kabel gebruiken om de sensorbox of EV meter aan te sluiten. Op zich is dit geen probleem, maar je dient wel rekening te houden met de karakteristieke impedantie van een CAT kabel (100 Ohm). Hierdoor is een eind weerstand van 100 Ohm beter dan de gebruikelijke 120 Ohm die wordt voorgeschreven.
Hoewel je strikt genomen gelijkt hebt loopt dat in de praktijk wel wat losjes, zeker omdat de afstand geen KM lang is waar dit inderdaad dan wel een rol gaat spelen.

Ik heb het hier aangesloten met een willekeurige 2 aardige kabel zonder weerstand en dat gaat prima :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_van_eck
Jazsie schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:47:
[...]

Hoewel je strikt genomen gelijkt hebt loopt dat in de praktijk wel wat losjes, zeker omdat de afstand geen KM lang is waar dit inderdaad dan wel een rol gaat spelen.

Ik heb het hier aangesloten met een willekeurige 2 aardige kabel zonder weerstand en dat gaat prima :9.
Ja het zal vaak geen problemen geven. Maar als mensen dan toch hun geld uit gaan geven aan een weerstand, dan maar gelijk de juiste selecteren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-08 20:34
Hi tweakers, ik heb net mijn OpenEVSE WiFi EV Charging Station 7kW | European KIT up and running.
Nu wil ik deze graag via home assistant script laten load balancen op 1 fase.
Ik lees via P1 mijn L1 uit en kan ook de stroomsterkte al zetten via de RAPI.
Iemand die de load balancing al aan de praat heeft via Automation & Scenes op basis van triggers, conditions en actions ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-pOBYZFUvD_5PD-o-y2ilJPQXg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XqvpNauS7rjjuSEKoG1pb3jJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
killer2 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:27:
Hi tweakers, ik heb net mijn OpenEVSE WiFi EV Charging Station 7kW | European KIT up and running.
Nu wil ik deze graag via home assistant script laten load balancen op 1 fase.
Ik lees via P1 mijn L1 uit en kan ook de stroomsterkte al zetten via de RAPI.
Iemand die de load balancing al aan de praat heeft via Automation & Scenes op basis van triggers, conditions en actions ?

[Afbeelding]
Geen idee hoe OpenEVSE werkt, heeft deze geen "smart" mode die al load balancing doet voor je?

Voor zo een dergelijke aansturing zou je ook naar Node-Red kunnen kijken, naar mijn mening is de HA automations te beperkt voor dit soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-08 08:34

Elektronicanet

Leds do it!

Ik heb een Lolo Smart, die ik destijds bij mijn Ampera kreeg, hiermee laad ik de Ampera op bij mij op het werk. Helaas vliegt de zekering er regelmatig uit, omdat we o.a. warmtepompen en een reachtrucklader hebben en daarmee over de 25A per fase gaan i.c.m. de Lolo die op 16A laadt. Het maakt daarbij niet uit welke fase ik pak, dus de beste oplossing zou zijn om de Lolo te beperken tot 10A. Dan laadt hij mijn Ampera nog steeds op gedurende de werkdag maar blijft de hoofdzekering er in.

Iemand enig idee of (en hoe) dit aan te passen is? Het is geen probleem om wat te knutselen, anders zit ik niet in dit topic >:)

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
Elektronicanet schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:56:
Ik heb een Lolo Smart, die ik destijds bij mijn Ampera kreeg, hiermee laad ik de Ampera op bij mij op het werk. Helaas vliegt de zekering er regelmatig uit, omdat we o.a. warmtepompen en een reachtrucklader hebben en daarmee over de 25A per fase gaan i.c.m. de Lolo die op 16A laadt. Het maakt daarbij niet uit welke fase ik pak, dus de beste oplossing zou zijn om de Lolo te beperken tot 10A. Dan laadt hij mijn Ampera nog steeds op gedurende de werkdag maar blijft de hoofdzekering er in.

Iemand enig idee of (en hoe) dit aan te passen is? Het is geen probleem om wat te knutselen, anders zit ik niet in dit topic >:)
Volgens mij hebben de lolo palen standaard loadbalancing aan boord, echter moet je dan een p1 kabel van je paal naar meterkast aansluiten.
Wat je ook kan doen is newmotion / shell recharge een verzoek doen om je laadpaal in te stellen op 10A dit kan je gewoon doen :)

Zelf heb ik een openevse paal gekocht en die laat ik straks via MQTT loadbalancing toe passen

[ Voor 4% gewijzigd door killer2 op 16-01-2023 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

killer2 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:22:
[...]
Volgens mij hebben de lolo palen standaard loadbalancing aan boord, echter moet je dan een p1 kabel van je paal naar meterkast aansluiten.
Wat je ook kan doen is newmotion / shell recharge een verzoek doen om je laadpaal in te stellen op 10A dit kan je gewoon doen :)

Zelf heb ik een openevse paal gekocht en die laat ik straks via MQTT loadbalancing toe passen
Ik heb geen actief abonnement meer (dus geen werkende simkaart), dus helaas kan Newmotion/Shell op afstand niets doen. Ik heb een Lolo uit 2013, ik geloof niet dat daar een P1 poort in zit helaas!

[ Voor 8% gewijzigd door Elektronicanet op 16-01-2023 15:27 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Ik heb een Lolo Smart, die ik destijds bij mijn Ampera kreeg, hiermee laad ik de Ampera op bij mij op het werk. Helaas vliegt de zekering er regelmatig uit,
Wellicht ten overvloede, maar toch: Heeft je Ampera geen setting om de laadstroom te halveren?

Alternatief is zo'n fijne Granny kabel die je op 8, 10, 12,13,14 of 16A (maar dan wel over 1 fase) kunt instellen...

[ Voor 13% gewijzigd door dingo35 op 16-01-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Jawel, maar die negeert de Lolo.
De laadpaal hangt buiten, dus de Granny is geen handige optie helaas.

[ Voor 53% gewijzigd door Elektronicanet op 16-01-2023 18:13 ]

Nederlander in België

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie

Als goed is heb je een laadpaal met socket. PP signaal loshalen en een vaste weerstand gebruiken zodat laadpaal denkt dat er een laadkabel is aangesloten die max 10A aan kan...

Beetje hacky maar werkt wel en is goedkoper dan een echte 10A laadkabel aanschaffen (maar is wel makkelijker).

Ik ga er even van uit dat je totaal geen instelling (dipswitch oid) erop hebt om dit aan te passen...

Edit: wellicht eerst in de handleiding checken of je laadpaal wel op 10A kan laden...

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 16-01-2023 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Elektronicanet schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:12:
Jawel, maar die negeert de Lolo.
De laadpaal hangt buiten, dus de Granny is geen handige optie helaas.
Dat is raar.
De Lolo “is niks te negeren”. Die doet werkelijk niks anders dan de auto met een relais op de huis installatie aansluiten. En dat doet hij dan “enigszins intelligent” als hij gedetecteerd heeft dat de auto er is, en hij stuurt nog wat informatie naar de auto.
Maar… stroomsterkte wordt door de auto zelf geregeld. Niet door de Lolo.

In geval van loadbalancing meet de Lolo de stroom thuis en communiceert dan naar de auto hoeveel die mag laden. Dat moet de auto dan dus zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Jazsie schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:17:
[...]

Als goed is heb je een laadpaal met socket. PP signaal loshalen en een vaste weerstand gebruiken zodat laadpaal denkt dat er een laadkabel is aangesloten die max 10A aan kan...

Beetje hacky maar werkt wel en is goedkoper dan een echte 10A laadkabel aanschaffen (maar is wel makkelijker).

Ik ga er even van uit dat je totaal geen instelling (dipswitch oid) erop hebt om dit aan te passen...

Edit: wellicht eerst in de handleiding checken of je laadpaal wel op 10A kan laden...
En dat is dan nog snuggerder :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Laat ik het zo zeggen, de setting in de Ampera kiest tussen 10 of 6A en gebruikt hij alleen als hij een granny charger ziet.
Een handleiding heb ik niet, maar het PP signaal loshalen en tricken met een weerstand klinkt als iets wat ik ga bekijken.

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
Elektronicanet schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:22:
[...]

Ik heb geen actief abonnement meer (dus geen werkende simkaart), dus helaas kan Newmotion/Shell op afstand niets doen. Ik heb een Lolo uit 2013, ik geloof niet dat daar een P1 poort in zit helaas!
je hoeft geen actief abbo te hebben, had ik ook (niet) meer...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• martijn_van_eck

Ik heb zelf een defecte NewMotion gekocht voor een prikkie, deze helemaal leeg gemaakt en zelf de nieuwe hardware in geplaats voor een 3 fase aansluiting. Ik sluit hem met de Sensorbox aan op de slimme meter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aR1WjOsuonYLZJlfmMf5-bGZzLw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0tYr9JNWQ7t4QODOaOFAzvcQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmnigPxPDZ8qiP0MZ78QAbM_Hbs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GAqi9fpmtXyjzI7GuY6VpGq9.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten810
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:58
martijn_van_eck schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:58:
[...]

Ik heb zelf een defecte NewMotion gekocht voor een prikkie, deze helemaal leeg gemaakt en zelf de nieuwe hardware in geplaats voor een 3 fase aansluiting. Ik sluit hem met de Sensorbox aan op de slimme meter

[Afbeelding][Afbeelding]
Gaaf, ik wil iets soortgelijks doen bij een EVbox Businessline. Heb je hiervoor een stappenplan gevolgd, zo ja welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Maarten810 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:01:
[...]

Gaaf, ik wil iets soortgelijks doen bij een EVbox Businessline. Heb je hiervoor een stappenplan gevolgd, zo ja welke?
Gewoon de SmartEVSE handleiding volgen ;).

Ik heb een Tesla wall connector omgebouwd maar heb alle aansturing in de meterkast gedaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Jazsie op 17-01-2023 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHboyy
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-07 21:12
Jazsie schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:34:
[...]

Gewoon de SmartEVSE handleiding volgen ;).

Ik heb een Tesla wall connector omgebouwd maar heb alle aansturing in de meterkast gedaan.
dat klinkt ook wel heel gaaf

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jazsie
TECHboyy schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:17:
[...]

dat klinkt ook wel heel gaaf
Helemaal rechts van de Meterkast is de SmartEVSE (moet nog labelen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d2Jaba97r85FV5qKGgUEvG5Pxkc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLbMqSIUuOFuMNPDi3NR9jph.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/735B-wnvsKPZ5QvMiSB02hdCmDg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YRURnO3jtJnhtS8FIMgRQb6V.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8E3RNnTCkM9ofKIhzjQMxEE2JU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0OycN81xwsH3kdj8xF0g5Vh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UM8yL98Nu78dlqdj14mo5enpVNw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YBp978O7zxg59UgMvy9vJJTR.jpg?f=fotoalbum_tile

Werkt prima zo, ben wel echt blij dat ik een vaste kabel heb genomen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_van_eck
Jazsie schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 23:08:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Nice! Dat was ook mijn eerste om het in de meterkast te plaatsen. Maar de lengte tussen meterkast en auto is circa 50 meter. Dus dat was iets te veel voor het pwm signaal met de auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_van_eck
Maarten810 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:01:
[...]

Veel lezen hier en de handleiding volgen van Smart EVSE. Had zelf wel ervaring met laadpalen. Heb zelf bij mijn vorige werkgever het power management systeem ontwikkeld om met 60 auto’s tegelijk te kunnen laden link

Maar voor thuis gebruik is smart EVSE echt een prima oplossing. En zeker voor de prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
martijn_van_eck schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 23:47:
[...]

Nice! Dat was ook mijn eerste om het in de meterkast te plaatsen. Maar de lengte tussen meterkast en auto is circa 50 meter. Dus dat was iets te veel voor het pwm signaal met de auto
Met goede afgeschermde kabels was het wel gelukt maar ben het met je eens dat dit inderdaad wel ver boven het "normale" afstand zit. Ik zou ook in dat geval alles in de laadpaal plaatsen.

Bij mij is het 18m totaal inclusief laadkabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TECHboyy
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-07 21:12
Jazsie schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 23:08:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

mooi om zo te zien ziet er netjes uit.
maar nu vraagt mijn nieuwsgierigheid zich af wat dat witte kastje met dat doorzichtige deurtje links is ? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
TECHboyy schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:33:
[...]
mooi om zo te zien ziet er netjes uit.
maar nu vraagt mijn nieuwsgierigheid zich af wat dat witte kastje met dat doorzichtige deurtje links is ? :)
Zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDKfE3Ds1F-tSrNFHVxhoe0q6BE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wjOLNRrTOKYQp61UlNF1cggI.jpg?f=fotoalbum_tile
klik voor full size

Inhoud:
  • Links boven P1 <> Ethernet (DSMR reader/Home Assistant).
  • Daar naast P1 actieve splitter HomeWizard
  • Daar naast Zonneplan P1 Connect module.
  • Onder de Zonneplan P1 Connect > Sensorbox v2 (heb oude P1 meter die helaas maar per 10sec doet).
  • Onderste rail links een switch
  • Daar naast 3x RS485 <> Ethernet voor het uitlezen van de PV omvormer, Sensorbox v2 en EV meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Jazsie schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 07:56:
[...]

Zie foto:
[Afbeelding]
klik voor full size

Inhoud:
  • Links boven P1 <> Ethernet (DSMR reader/Home Assistant).
  • Daar naast P1 actieve splitter HomeWizard
  • Daar naast Zonneplan P1 Connect module.
  • Onder de Zonneplan P1 Connect > Sensorbox v2 (heb oude P1 meter die helaas maar per 10sec doet).
  • Onderste rail links een switch
  • Daar naast 3x RS485 <> Ethernet voor het uitlezen van de PV omvormer, Sensorbox v2 en EV meter.
Interessant! Is er nog een speciale reden dat je die driedubbele interface modbus<> ethernet hebt, I.p.v. de SmartEVSE op de modbus aan te sluiten en de data via de API er af te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
dingo35 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:30:
[...]

Interessant! Is er nog een speciale reden dat je die driedubbele interface modbus<> ethernet hebt, I.p.v. de SmartEVSE op de modbus aan te sluiten en de data via de API er af te halen?
Sensorbox update iedere seconden, dit gaat naar Node-Red/Home Assistant.
Dan kan ik vanuit daar de date voor verschillende toepassingen gebruiken waaronder load balancing met de Serkri fw via de http-api.

En om niet afhankelijk te zijn van de SmartEVSE dit apart gedaan, daarnaast gaat de SmartEVSE via wifi terwijl ik het nu gewoon via de kabel heb wat ook weer wat minder storings gevoelig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 10:18
SmartEVSE spreekt me erg aan. Ik ben vertrouwd met micro controllers en heb thuis diverse scripts in Python en visualisaties in Grafana lopen. Het lijkt me mooi om dit te integreren met SmartEVSE. Verder ben ik wel vertrouwd met het normale 220V elektriciteit, maar van de meterkast blijf ik af. De SmartEVSE installatie lijkt me wel te doen. Ik vraag me dan wel af of je dit eigenlijk zelf mag doen zonder daarvoor een opleiding te hebben en of dit geen problemen op zou kunnen leveren met bijvoorbeeld de verzekering mocht er ooit brand of andere schade hierdoor veroorzaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hterhofte
  • Laatst online: 26-08 13:01
Poecillia schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 22:31:
Ik vraag me dan wel af of je dit eigenlijk zelf mag doen zonder daarvoor een opleiding te hebben en of dit geen problemen op zou kunnen leveren met bijvoorbeeld de verzekering mocht er ooit brand of andere schade hierdoor veroorzaakt worden.
Uit een eerdere post van mij:
"het is (in Nederland) niet verboden om zelf je elektrische installatie in de groepenkast in de meterkast te wijzigen; wel moet je weten waar je aan begint. Voor meer algemene informatie verwijs ik graag naar de Tweakers startpost Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1. Wat je zeker NIET zelf mag doen is aan de kWh-meter en alles wat 'daaronder' zit sleutelen (dat is allemaal voorzien van zegels); dat mag alleen een netbeheerder of een installateur met zegelrecht doen."

Qua verzekering weet ik het niet exact; voldoen aan NEN 1010 is verstandig; naar waar de bewijslast precies ligt bij verzekeringsclaims weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
hterhofte schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 22:54:
Qua verzekering weet ik het niet exact; voldoen aan NEN 1010 is verstandig; naar waar de bewijslast precies ligt bij verzekeringsclaims weet ik niet.
Dat is niet alleen verstandig, dat moet.
Wat je zegt klopt verder allemaal. Dat is in Nederland een beetje de grap. Je hoeft geen diploma te hebben om eraan te knutselen, maar het resultaat moet wel aan NEN1010 voldoen. Als je huis afbrandt zal bewijslast lastig worden tenzij je het erg bont hebt gemaakt (bijvoorbeeld draden trekken zonder buizen, yep.. ik ben het tegengekomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:10
NEN is een norm, geen wet, althans niet voor particulieren die iets aan hun installatie wijzigen.

Wikipedia: NEN 1010

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_van_eck
In Nederland moeten elektrische installaties in gebouwen voldoen aan het Bouwbesluit. Dit verwijst voor laagspanningsinstallaties (tot 1000 V wisselspanning) naar NEN 1010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

killer2 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:22:
[...]

Mij is verteld dat je voor load balancing een apart abonnement nodig hebt. Onduidelijk waarom precies maar ik vermoed dat ze iets activeren in de paal en bij einde abonnement weer deactiveren. De paal moet in ieder geval de capaciteit van de aansluiting weten om dat te kunnen doen.

Ik dacht dat de lolo smart laadpalen alleen op 16a of 32a ingesteld kunnen worden, als 10a of 25a ook kan is dat interessant, dan kan mijn 16a misschien naar 25a zonder dat de bekabeling vervangen hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
FAQ schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 08:10:
[...]

Mij is verteld dat je voor load balancing een apart abonnement nodig hebt. Onduidelijk waarom precies maar ik vermoed dat ze iets activeren in de paal en bij einde abonnement weer deactiveren. De paal moet in ieder geval de capaciteit van de aansluiting weten om dat te kunnen doen.

Ik dacht dat de lolo smart laadpalen alleen op 16a of 32a ingesteld kunnen worden, als 10a of 25a ook kan is dat interessant, dan kan mijn 16a misschien naar 25a zonder dat de bekabeling vervangen hoeft te worden.
Zou echt los van elkaar moeten staan, maar goed dat is mijn ervaring ik had een 3 fase 22kw versie
En ja als je meterkast goed af gezekerd is dan kun je op 1 fase tot 20a gaan zou geen 25 doen… ondanks dat het een trage zekering is

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• niekvanprooijen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUV3EED9xkg3rMcGaqTO2sd11gU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A0xX9uBL3jevdkfwF27CdBFi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0xGBdyVPlZulaGaJrUp4tizTyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SukZ3h8nVLmgl4VJHX9NKu5C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEkysRZxAp9IzfCSID7-C8OC7YU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ngnq1DV3YLpttRVIQMFZezSO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ClKl70_AvDsWRwlqXNJXelwwl4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SzXi6lBAYxpeWne8uitAlTOA.jpg?f=fotoalbum_large
Even hier delen!
Een dubbele smartEVSE met 1 ev meter, p1 data via api (home assistant).
Zit nu nog op een 16A groep in de meterkast, maar dit wordt later een 32A met dikkere kabel. Het is nu vervanging van de EVbox die er hing (is te koop, met type 1 spiraalkabel), maar het geheel gaat binnenkort naar de voortuin.
2 vaste kabels: 32A type 2 en 16A type 1.
De smartEVSE's werken top! Regelen onderling de maximale stroom en luisteren naar HASS.
In HASS gebruik ik EVSE smart charging om te laden als de tarieven laag zijn en pas de laadsnelheid aan afhankelijk van hoeveel auto's er aangesloten zijn.
Tevens via een virtuele schakelaar is handmatig laden te activeren als hier via Google om gevraagd wordt. ( voorwaarde van de vrouw).
Vaste kabels want dat is gewoon veel makkelijker. Moet alleen nog even een beugeltje ophangen voor de kabels. Denk aan zo'n beugeltje voor tuinslang.
Ik ben er blij mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
niekvanprooijen schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:01:
Moet alleen nog even een beugeltje ophangen voor de kabels. Denk aan zo'n beugeltje voor tuinslang.
Ik ben er blij mee!
Als je een 3D printer tot je beschikking hebt kun je heel praktische oplossingen printen die ook de plug netjes vasthouden:

https://www.thingiverse.c...type=things&sort=relevant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekvanprooijen
dingo35 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:18:
[...]

Als je een 3D printer tot je beschikking hebt kun je heel praktische oplossingen printen die ook de plug netjes vasthouden:

https://www.thingiverse.c...type=things&sort=relevant
I know! Ik ben bijna jarig 😏😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Misschien nog iets van een trekontlasting? Trek je de kabels zo niet uit het kastje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niekvanprooijen
Hmmbob schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:52:
Misschien nog iets van een trekontlasting? Trek je de kabels zo niet uit het kastje?
Dat stond/staat wel op het wensenlijstje.
Als ik ze verplaats komen de kast op een houten plaatje en dan maak ik daar de kabels ook even op vast. Voor nu staat er een streepje op de kabels en check ik af en toe of de kabels er niet uit getrokken worden. Op zich houden de wartels ze best goed vast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hterhofte
  • Laatst online: 26-08 13:01
Eindelijk tijd gevonden om mijn zelfgebouwde 3-fasenlaadpaal op basis van SmartEVSE (ingrediënten en recept heb ik eerder uitgebreid in dit forum beschreven) te upgraden naar een SmartEVSE-3 met een tweede contactor die 2e en 3e fase kan afschakelen, zodat naar believen kan kiezen tussen 1-faseladen of 3-faseladen.

En het werkt (bijna helemaal)!
Ik heb tot nu bij de configuratie-optie "Contactor2(C2) behaviour" de volgende twee opties met succes getest:
- Always On (=> altijd 3-fasenladen; "SMART 3F" verschijnt in het scherm bij het laden)
- Always Off (=> altijd 1-fasenladen; "SMART 1F" verschijnt in het scherm bij het laden)

BIj het 1-fasenladen sputtert de Tesla op het beeldscherm in de auto nog wel een beetje:
"Laden Trager - geen stroom van bep. AC-fasen
Controleer energiebron en oplaadapparaatuur"
Dt bericht heeft als code PCD_a090. In de detailtekst staat o.a. "De boordlader van uw auto heeft gedetecteerd dat een of meer spanningsomvormers niet de benodigde wisselspaning ontvang."
Het 1-fasenladen verloopt verder wel zoals je zou mogen verwachten.
Ik hou het er nu even op dat de Tesla van (sommige/alle?) laadstations onthoudt hoeveel fasen stroom ie krijgt. Als dat wijzigt ten opzichte van de vorige keer laden gaat ie sputteren. Zoiets?

Of... moet je bij 1-fasenladen ALTIJD de L1-pin van de Mennekes plug stroomvoerend maken en L2 en L3 niet? Dat lijkt me wat sterk.

Hoe dan ook, de weg voor slimmer laden op de zon, doorgaans op 1 fase en zo nodig op 3 fasen (een oude wens van me), ligt zo qua hardware open!

Bovenstaande werkt overigens op basis van branch enablec2 van de met de serkri fork van de firmware voor deSmartEVSE die ik vandaag heb gecompileerd gen via WiFi heb geuploaded.
Wel heb ik in platfomio.ini de regel voor platform gewijzigd in
platform = espressif32

Er was de afgelopen weken even een issue bij het compileren:
https://github.com/SmartEVSE/Sensorbox-2/issues/9
Maar inmiddels lijkt dit issue in release v6.0.0 van het Arduino platform espressif32 opgelost.

Intussen heb ik trouwens ook een nieuwe SensorBox v2 aangeschaft omdat ik in een onbewaakt ogenblik een half jaar geleden het voor elkaar heb gekregen om bij het demonteren van de RS-485 verbinding naar de Easton SDM630-Modbus V2 te vergeten de stroom af te schakelen en toch net even een 230V lijn kort te sluiten met een RS-485 circuit, waardoor alle Modbus communicatieterminals kapot zijn gegaan.

Zodra ik weer een keer wat tijd maak en meer ervaring heb met de modi "Solar Off" of "Auto" zal ik een iets completere writeup posten.

[ Voor 17% gewijzigd door hterhofte op 22-01-2023 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieshel
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 24-05 07:34
Vrijdag krijg ik een leaf 40. Om deze ook bij huis op te kunnen lade ga ik een SmartEVSE laadpaal maken.

De leaf kan op 1 fase 6.6kw laden en heb een 35a hoofdaansluiting.

Ik zal loadbalancing gaan toepassen en de SmartEVSE middels de api voorzien van de current.

Ik twijfel alleen nog over de stroomvoorziening..

Optie1: aardlekautomaat 32a -> contactor / SmartEVSE
Optie2: aardlek 40a -> contactor eigen 32a automaat en SmartEVSE eigen 6a automaat.

Ik zie op dit forum beide situaties voorkomen. Optie 1 neemt minder ruimte in beslag en zijn er minder componenten nodig. Maar als optie2 beter is...

Wat zijn de afwegingen om de SmartEVSE van een eigen automaat te voorzien? Iemand advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-08 17:09
martijn_van_eck schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 23:47:
[...]

Ik heb onlangs 54m geplaatst en dat werkt zonder problemen. Weliswaar in een S/FTP CAT7 kabel voor CP. Mantel/afscherming hangt aan beide kanten mee aan de PE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-08 17:08

vanenkelen

uhmmm.....speechless

hterhofte schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:41:
Eindelijk tijd gevonden om mijn zelfgebouwde 3-fasenlaadpaal op basis van SmartEVSE (ingrediënten en recept heb ik eerder uitgebreid in dit forum beschreven) te upgraden naar een SmartEVSE-3 met een tweede contactor die 2e en 3e fase kan afschakelen, zodat naar believen kan kiezen tussen 1-faseladen of 3-faseladen.

En het werkt (bijna helemaal)!
Ik heb tot nu bij de configuratie-optie "Contactor2(C2) behaviour" de volgende twee opties met succes getest:
- Always On (=> altijd 3-fasenladen; "SMART 3F" verschijnt in het scherm bij het laden)
- Always Off (=> altijd 1-fasenladen; "SMART 1F" verschijnt in het scherm bij het laden)

BIj het 1-fasenladen sputtert de Tesla op het beeldscherm in de auto nog wel een beetje:
"Laden Trager - geen stroom van bep. AC-fasen
Controleer energiebron en oplaadapparaatuur"
Dt bericht heeft als code PCD_a090. In de detailtekst staat o.a. "De boordlader van uw auto heeft gedetecteerd dat een of meer spanningsomvormers niet de benodigde wisselspaning ontvang."
Het 1-fasenladen verloopt verder wel zoals je zou mogen verwachten.
Ik hou het er nu even op dat de Tesla van (sommige/alle?) laadstations onthoudt hoeveel fasen stroom ie krijgt. Als dat wijzigt ten opzichte van de vorige keer laden gaat ie sputteren. Zoiets?

Of... moet je bij 1-fasenladen ALTIJD de L1-pin van de Mennekes plug stroomvoerend maken en L2 en L3 niet? Dat lijkt me wat sterk.

Hoe dan ook, de weg voor slimmer laden op de zon, doorgaans op 1 fase en zo nodig op 3 fasen (een oude wens van me), ligt zo qua hardware open!

Bovenstaande werkt overigens op basis van branch enablec2 van de met de serkri fork van de firmware voor deSmartEVSE die ik vandaag heb gecompileerd gen via WiFi heb geuploaded.
platform = espressif32

Er was de afgelopen weken even een issue bij het compileren:
https://github.com/SmartEVSE/Sensorbox-2/issues/9
Maar inmiddels lijkt dit issue in release v6.0.0 van het Arduino platform espressif32 opgelost.

Intussen heb ik trouwens ook een nieuwe SensorBox v2 aangeschaft omdat ik in een onbewaakt ogenblik een half jaar geleden het voor elkaar heb gekregen om bij het demonteren van de RS-485 verbinding naar de Easton SDM630-Modbus V2 te vergeten de stroom af te schakelen en toch net even een 230V lijn kort te sluiten met een RS-485 circuit, waardoor alle Modbus communicatieterminals kapot zijn gegaan.

Zodra ik weer een keer wat tijd maak en meer ervaring heb met de modi "Solar Off" of "Auto" zal ik een iets completere writeup posten.
Goed om te lezen en hoor graag het vervolg. Ben zelf aan het voorbereiden om toch zonnepanelen thuis te plaatsen (ondanks dak op het noorden). Het zullen er daarom maar een paar worden op de uitbouw, dus laden met veel meer dan 6-10A vanuit de 6-7 panelen zal niet vaak gebeuren.

Heel benieuwd naar het schakelen tussen 1 en 3 fasen.

Trouwens ik heb ook een Sessy besteld, maar wil voorkomen dat de Sessy de auto gaat laden, dus ook hiervoor moet ik volgens mij de Serkri firmware hebben en een SmartEVSE v3.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn_van_eck
mieshel schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:14:
Vrijdag krijg ik een leaf 40. Om deze ook bij huis op te kunnen lade ga ik een SmartEVSE laadpaal maken.

Ik zal loadbalancing gaan toepassen en de SmartEVSE middels de api voorzien van de current.

Optie2: aardlek 40a -> contactor eigen 32a automaat en SmartEVSE eigen 6a automaat.

Ik zie op dit forum beide situaties voorkomen. Optie 1 neemt minder ruimte in beslag en zijn er minder componenten nodig. Maar als optie2 beter is...

Wat zijn de afwegingen om de SmartEVSE van een eigen automaat te voorzien? Iemand advies?
Ik heb de smartEVSE achter een 6a automaat zitten puur vanwege het feit dat je dan dunnere aders kan gebruiken om hem aan te sluiten. Voor 32A moet je officieel 6mm2 gebruiken (korte lengtes 4mm2), maar dat past nooit in de klemmen van de smartEVSE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
hterhofte schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:41:

platform = espressif32
Die branch is al een tijdje geïntegreerd in de master branch, dus je kunt beter gewoon de laatste release 1.5.2 flashen. Die is trouwens ook compatible met de integratie van HomeAssistant.

V.w.b. die fasen van je Tesla, het zou een interessant experiment zijn je fasen te wisselen om td zien of het werkelijk uitmaakt of de spanning op L1, L2, of L3 staat.
De Tesla kan niet via ISO15118 communiceren met de SmartEVSE, dus het lijkt me onmogelijk dat hij de laadpaal herkent, en het aantal fasen onthoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekvanprooijen
Laden via L1 van de stekker is inderdaad wel standaard. Ik denk dat het daar mee te maken heeft. Maar het weghalen van 2 fases tijdens het laden kan ook roet in het eten gooien.
Ik heb de smartEVSE achter een 6A hangen. Vanwege de dunne draad inderdaad en omdat ik niet denk dat ze 32A aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
mieshel schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:14:

Optie 2, zelf heb ik optie 1 echter zit ik op max 16A en die 2,5mm2 kabel past ook echt maar net in de SmartEVSE.

4/6mm2 (32A) gaat je echt niet lukken om in de SmartEVSE te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieshel
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 24-05 07:34
Thnx.

Dan wordt het:
40a / 30ma / type a aardlek
32a / b kar voor de laadkabel (via relay)
6a / b kar voor de SmartEVSE (en shelly 1 voor schakelen SmartEVSE via Home Assistant)
Pagina: 1 ... 32 ... 88 Laatste