Nooit hierover na gedacht, maar in mijn kast komt een 6mm2 kabel binnen en via de rijgklemmen 6mm2 door naar de laadkabel, maar tak dan ook 2,5mm af voor de EVSE. Wat volgens de specificaties van de rijgklem natuurlijk gewoon kan, maar zou ik upgraden naar B20 of hoger loop ik dan tegen deze limiet aan volgens bouwbesluit/nen1010 ofzo?niekvanprooijen schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:09:
Laden via L1 van de stekker is inderdaad wel standaard. Ik denk dat het daar mee te maken heeft. Maar het weghalen van 2 fases tijdens het laden kan ook roet in het eten gooien.
Ik heb de smartEVSE achter een 6A hangen. Vanwege de dunne draad inderdaad en omdat ik niet denk dat ze 32A aankunnen.
Ik heb toch wat problemen met het laden, dus hopelijk kunnen jullie helpen.
De EVSE v3 hangt binnen en gaat naar een socket in de muur. Hier sluit ik de laadkabel op aan die naar mijn Model 3 gaat.
In 'normale' modus gaat alles goed en wordt gewoon op 16A geladen... echter als ik hem instel op smart en via de API de waardes stuur gaat het fout. Op het schermpje zie ik wel mooi de actuele waardes van de P1 die ik via HASS stuur. Echter de auto start soms wel met laden, maar stopt er opeens mee.
Herkent iemand dit? Ik weet niet goed wat te controlen, de waardes die nodig zijn om smart te laden komen gewoon door en zijn zichtbaar.... Heb al eens een update gedaan naar de meest recente Serkri 1.5.2, deze heeft debug, dus kan via modbus ook zien wat er gebeurt. Hier viel niet direct iets op...
De EVSE v3 hangt binnen en gaat naar een socket in de muur. Hier sluit ik de laadkabel op aan die naar mijn Model 3 gaat.
In 'normale' modus gaat alles goed en wordt gewoon op 16A geladen... echter als ik hem instel op smart en via de API de waardes stuur gaat het fout. Op het schermpje zie ik wel mooi de actuele waardes van de P1 die ik via HASS stuur. Echter de auto start soms wel met laden, maar stopt er opeens mee.
Herkent iemand dit? Ik weet niet goed wat te controlen, de waardes die nodig zijn om smart te laden komen gewoon door en zijn zichtbaar.... Heb al eens een update gedaan naar de meest recente Serkri 1.5.2, deze heeft debug, dus kan via modbus ook zien wat er gebeurt. Hier viel niet direct iets op...
Dat gebeurt in 1.5.2 dan ook niet meer; de laadsessie wordt netjes beëindigd en na afschakelen opnieuw opgebouwd, nadat bleek dat een Ioniq 5 in foutstatus belandde...niekvanprooijen schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:09:
Laden via L1 van de stekker is inderdaad wel standaard. Ik denk dat het daar mee te maken heeft. Maar het weghalen van 2 fases tijdens het laden kan ook roet in het eten gooien.
1. Druk op de "raw" button in de webinterface, je komt dan in "settings", en post de output hiertomtommie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:37:
2. Telnet naar het debug scherm, kies level "info", en post de waardes net voor tm net na het afschakelen (de "State" lines).
EDIT: check ook even of je geen scriptjes in Hass hebt draaien die de SmartEVSE uitschakelen; ben veel tijd verloren aan een grappenmaker die z'n eigen infra niet scherp op het netvlies had...
[ Voor 7% gewijzigd door dingo35 op 23-01-2023 14:06 ]
Stuur je de waardes wel vaak genoeg? Minimaal 1x per 10 seconden, maar ik zou niet op de grens gaan zitten. Ik stuur zelf elke 3 seconden.tomtommie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:37:
@dingo35 Thanks, ik ga het proberen en laat iets weten! Nog even door mijn HASS heen gekeken, er is niets dat hem automatisch zou moeten uitschakelen... ik heb alleen een automation voor het updaten van de fase waardes elke 10 seconden.
Ik had eerst ook via de P1 gedaan, die 10 seconden is net te lang voor SmartEVSE... nu stuur ik het ieder seconden en dat gaat prima.tomtommie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:53:
@dingo35 Thanks, ik ga het proberen en laat iets weten! Nog even door mijn HASS heen gekeken, er is niets dat hem automatisch zou moeten uitschakelen... ik heb alleen een automation voor het updaten van de fase waardes elke 10 seconden.
Denk dat de serkri fw die 10 seconden erg precies/nauwkeurig hanteert
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
@Jazsie Ok thanks, misschien maar eens sneller zetten, zou toch kunnen dat daar iets fout gaat... wordt vervolgd.
De timeout waarde is 10s. Dan moet je natuurlijk niet elke 10s een update sturen, dat is vragen om problemen....Jazsie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:33:
[...]
Ik had eerst ook via de P1 gedaan, die 10 seconden is net te lang voor SmartEVSE... nu stuur ik het ieder seconden en dat gaat prima.
Denk dat de serkri fw die 10 seconden erg precies/nauwkeurig hanteert.
Ik zou zeggen minimaal elke 5 sec, beter elke 3 sec, zodat je nog steeds 7 sec hebt voor herstel van uitzonderlijke situaties (bijv.overload van je lan of reconnect van je wifi).
Ter vergelijk, de info van de modbus wordt elke 1-2s uitgelezen.
Ok dan zat daar waarschijnlijk het probleem, ik meen dat de timeout 60 seconden was... Met 3 seconden lijkt het in ieder geval goed te gaan!
Nog wel een dingetje.. het display zegt "SMART 1F", in de telnet ook te zien:
In principe niet heel erg, want hij pakt gewoon 3 fase. Software bug of heb ik iets verkeerd aangesloten?
Moet ik nog iets met die Errors uit de telnet?
Thanks voor het meedenken!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| (I) (UpdateCurrentData)(C1) STATE: A Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 10.0 A IsetBalanced: 16.0 A (I) (UpdateCurrentData)(C1) L1: 1.0 A L2: 0.0 A L3: 10.0 A Isum: 11.0 A (I) (UpdateCurrentData)(C0) STATE: A Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 10.0 A IsetBalanced: 16.0 A (I) (UpdateCurrentData)(C0) L1: 1.0 A L2: 0.0 A L3: 10.0 A Isum: 11.0 A (ProximityPin)(C0) PP pin: 316 (664 mV) (I) (EVSEStates)(C1) Cable limit: 32A Max: 16A (setState)(C1) 21:20:19 STATE A -> B (EVSEStates)(C0) Diode OK (setState)(C0) 21:20:20 STATE B -> C (I) (UpdateCurrentData)(C0) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 0.0 A IsetBalanced: 16.0 A (I) (UpdateCurrentData)(C0) L1: 1.0 A L2: 0.0 A L3: 10.0 A Isum: 11.0 A (I) (UpdateCurrentData)(C1) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 0.0 A IsetBalanced: 16.0 A (I) (UpdateCurrentData)(C1) L1: 1.0 A L2: 0.0 A L3: 10.0 A Isum: 11.0 A (I) (UpdateCurrentData)(C0) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 0.0 A IsetBalanced: 16.0 A (I) (UpdateCurrentData)(C0) L1: 1.0 A L2: 0.0 A L3: 10.0 A Isum: 11.0 A (I) (UpdateCurrentData)(C1) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 0.0 A IsetBalanced: 16.0 A (I) (UpdateCurrentData)(C1) L1: 1.0 A L2: 0.0 A L3: 10.0 A Isum: 11.0 A (I) (UpdateCurrentData)(C0) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 0.0 A IsetBalanced: 16.0 A (I) (UpdateCurrentData)(C0) L1: 1.0 A L2: 0.0 A L3: 10.0 A Isum: 11.0 A (I) (Timer1S)(C0) Detected Charging Phases: Charging_Prob[0]=0. (I) (Timer1S)(C1) Detected Charging Phases: Charging_Prob[1]=0. (I) (Timer1S)(C1) Detected Charging Phases: Charging_Prob[2]=0. (Timer1S)(C1) Error in detecting phases: EnableC2=Not present and Nr_Of_Phases_Charging=3. (Timer1S)(C1) Setting Nr_Of_Phases_Charging to 1. (Timer1S)(C1) Charging at 1 phases. |
In principe niet heel erg, want hij pakt gewoon 3 fase. Software bug of heb ik iets verkeerd aangesloten?
Top dat het werkt !tomtommie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:50:
Ok dan zat daar waarschijnlijk het probleem, ik meen dat de timeout 60 seconden was... Met 3 seconden lijkt het in ieder geval goed te gaan!
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 (I) (UpdateCurrentData)(C1) STATE: A Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 10.0 A IsetBalanced: 16.0 A (I) (UpdateCurrentData)(C1) L1: 1.0 A L2: 0.0 A L3: 10.0 A Isum: 11.0 A (I) (UpdateCurrentData)(C0) STATE: A Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 10.0 A IsetBalanced: 16.0 A (I) (UpdateCurrentData)(C0) L1: 1.0 A L2: 0.0 A L3: 10.0 A Isum: 11.0 A (ProximityPin)(C0) PP pin: 316 (664 mV) (I) (EVSEStates)(C1) Cable limit: 32A Max: 16A (setState)(C1) 21:20:19 STATE A -> B (EVSEStates)(C0) Diode OK (setState)(C0) 21:20:20 STATE B -> C (I) (UpdateCurrentData)(C0) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 0.0 A IsetBalanced: 16.0 A (I) (UpdateCurrentData)(C0) L1: 1.0 A L2: 0.0 A L3: 10.0 A Isum: 11.0 A (I) (UpdateCurrentData)(C1) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 0.0 A IsetBalanced: 16.0 A (I) (UpdateCurrentData)(C1) L1: 1.0 A L2: 0.0 A L3: 10.0 A Isum: 11.0 A (I) (UpdateCurrentData)(C0) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 0.0 A IsetBalanced: 16.0 A (I) (UpdateCurrentData)(C0) L1: 1.0 A L2: 0.0 A L3: 10.0 A Isum: 11.0 A (I) (UpdateCurrentData)(C1) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 0.0 A IsetBalanced: 16.0 A (I) (UpdateCurrentData)(C1) L1: 1.0 A L2: 0.0 A L3: 10.0 A Isum: 11.0 A (I) (UpdateCurrentData)(C0) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 0.0 A IsetBalanced: 16.0 A (I) (UpdateCurrentData)(C0) L1: 1.0 A L2: 0.0 A L3: 10.0 A Isum: 11.0 A (I) (Timer1S)(C0) Detected Charging Phases: Charging_Prob[0]=0. (I) (Timer1S)(C1) Detected Charging Phases: Charging_Prob[1]=0. (I) (Timer1S)(C1) Detected Charging Phases: Charging_Prob[2]=0. (Timer1S)(C1) Error in detecting phases: EnableC2=Not present and Nr_Of_Phases_Charging=3. (Timer1S)(C1) Setting Nr_Of_Phases_Charging to 1. (Timer1S)(C1) Charging at 1 phases.
Je hebt em ingesteld op 3F in de settings?
Telegram van de P1 is 10sec en dat stuurde ik direct door naar de API, alleen door vertraging etc was dit inderdaad net niet genoeg.dingo35 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:07:
[...]
De timeout waarde is 10s. Dan moet je natuurlijk niet elke 10s een update sturen, dat is vragen om problemen....
Ik zou zeggen minimaal elke 5 sec, beter elke 3 sec, zodat je nog steeds 7 sec hebt voor herstel van uitzonderlijke situaties (bijv.overload van je lan of reconnect van je wifi).
Ter vergelijk, de info van de modbus wordt elke 1-2s uitgelezen.
Nu Sensorbox die ik idd via modbus uitlees en dan via de API stuur ieder seconden, werkt top
Dit ziet er uit als een bug, de impact is echter beperkt: als bij de berekening van de beschikbare stroom een onjuist aantal fasen gebruikt wordt, gaat wordt er met te grote of te kleine stappen gecorrigeerd; maar uiteindelijk komt het systeem toch altijd op de juiste waarde uit, het duurt alleen iets langer.tomtommie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:50:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 (I) (UpdateCurrentData)(C1) STATE: A Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 10.0 A IsetBalanced: 16.0 A (I) (UpdateCurrentData)(C1) L1: 1.0 A L2: 0.0 A L3: 10.0 A Isum: 11.0 A (I) (UpdateCurrentData)(C0) STATE: A Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 10.0 A IsetBalanced: 16.0 A (I) (UpdateCurrentData)(C0) L1: 1.0 A L2: 0.0 A L3: 10.0 A Isum: 11.0 A (ProximityPin)(C0) PP pin: 316 (664 mV) (I) (EVSEStates)(C1) Cable limit: 32A Max: 16A (setState)(C1) 21:20:19 STATE A -> B (EVSEStates)(C0) Diode OK (setState)(C0) 21:20:20 STATE B -> C (I) (UpdateCurrentData)(C0) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 0.0 A IsetBalanced: 16.0 A (I) (UpdateCurrentData)(C0) L1: 1.0 A L2: 0.0 A L3: 10.0 A Isum: 11.0 A (I) (UpdateCurrentData)(C1) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 0.0 A IsetBalanced: 16.0 A (I) (UpdateCurrentData)(C1) L1: 1.0 A L2: 0.0 A L3: 10.0 A Isum: 11.0 A (I) (UpdateCurrentData)(C0) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 0.0 A IsetBalanced: 16.0 A (I) (UpdateCurrentData)(C0) L1: 1.0 A L2: 0.0 A L3: 10.0 A Isum: 11.0 A (I) (UpdateCurrentData)(C1) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 0.0 A IsetBalanced: 16.0 A (I) (UpdateCurrentData)(C1) L1: 1.0 A L2: 0.0 A L3: 10.0 A Isum: 11.0 A (I) (UpdateCurrentData)(C0) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -4 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 0.0 A IsetBalanced: 16.0 A (I) (UpdateCurrentData)(C0) L1: 1.0 A L2: 0.0 A L3: 10.0 A Isum: 11.0 A (I) (Timer1S)(C0) Detected Charging Phases: Charging_Prob[0]=0. (I) (Timer1S)(C1) Detected Charging Phases: Charging_Prob[1]=0. (I) (Timer1S)(C1) Detected Charging Phases: Charging_Prob[2]=0. (Timer1S)(C1) Error in detecting phases: EnableC2=Not present and Nr_Of_Phases_Charging=3. (Timer1S)(C1) Setting Nr_Of_Phases_Charging to 1. (Timer1S)(C1) Charging at 1 phases.
Het heeft wel effect als EnableC2 op Auto staat én in solar mode, dan kan de beslissing om van 3 naar 1 fase terug te schakelen verkeerd genomen worden.
Dit speelt vermoedelijk alleen voor EM_API gevoede installaties, en vermoedelijk wordt op het moment van detecteren van de fases geen info toegevoerd (aangezien alle stroomwaardes in de log 0 zijn...).
EDIT: Zie zojuist dat je EnableC2 op "Not present" hebt staan?!? Dus je meldt de SmartEVSE dat er geen tweede relais ingebouwd zit...
Eigenlijk geen idee waar ik dat kan instellen? Via het menu in het apparaat? Ik heb geen 2e relais, dus 'not present' klopt wel.dingo35 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 02:36:
[...]
EDIT: Zie zojuist dat je EnableC2 op "Not present" hebt staan?!? Dus je meldt de SmartEVSE dat er geen tweede relais ingebouwd zit...
Hey vandaag een 2de hands EVbox Businessline zonder modem binnengekregen van marktplaats voor 75 euro, deze wil ik gaan ombouwen met een smartevse. maar voor nu wil ik heb kunnen gebruiken tot ik alles binnen hebben. heeft iemand een idee hoe ik hem kan voor nu kan hardwiren naar autostart?
Ok dat klopt dan, instelling dus niet veranderen...tomtommie schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:23:
[...]
Eigenlijk geen idee waar ik dat kan instellen? Via het menu in het apparaat? Ik heb geen 2e relais, dus 'not present' klopt wel.
Stegen is doorgaans erg snel dus ik zou die twee a drie dagen even afwachten...Neko Central schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:09:
Hey vandaag een 2de hands EVbox Businessline zonder modem binnengekregen van marktplaats voor 75 euro, deze wil ik gaan ombouwen met een smartevse. maar voor nu wil ik heb kunnen gebruiken tot ik alles binnen hebben. heeft iemand een idee hoe ik hem kan voor nu kan hardwiren naar autostart?
Ik had hem al gesproken ja, was net te laat anders was hij vandaag al de deur uit, dus zo bestellen.dingo35 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:15:
[...]
Stegen is doorgaans erg snel dus ik zou die twee a drie dagen even afwachten...
Alleen klote dat ik geen goede wifi in de garage heb, en dan nog even de alt firmware zoeken zodat ik hem vanuit home assistant kan doen.
Zojuist v1.5.2 geflasht; werkt idd ook.dingo35 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 00:29:
[...]
Die branch is al een tijdje geïntegreerd in de master branch, dus je kunt beter gewoon de laatste release 1.5.2 flashen. Die is trouwens ook compatible met de integratie van HomeAssistant.
V.w.b. die fasen van je Tesla, het zou een interessant experiment zijn je fasen te wisselen om td zien of het werkelijk uitmaakt of de spanning op L1, L2, of L3 staat.
De Tesla kan niet via ISO15118 communiceren met de SmartEVSE, dus het lijkt me onmogelijk dat hij de laadpaal herkent, en het aantal fasen onthoudt.
Nu opties EnableC2 op Auto gezet en Mode = Smart. Morgen weet ik meer als de zon weer van achter de aarde (en de wolken) tevoorschijn komt.
Aansluiting van fasen op L1 L2 en L3 piunnen van de Mennekes stekker zal ik binnenkort testen (draden in meterkast lopen via aansluitdoos naar laadkabel; kleuren heb ik eerder niet netjes genoteerd, dus dat wordt even puzzelen).
ISO15118 is niet de enge clou die een EV kan gebruiken. Een Tesla onthoudt eigenschappen van laders (ook) op basis van GPS-locatie. Toen we op onze eerste vakantie op de camping in Italië de instelling op 5A zetten, was ik blij verrast dat ie dat later onthouden had (ook na ergens anders geladen te hebben, zo meen ik me te herrinnen). Best wel lullig als je vergeet de laadsnelheid te beperken en de camping-automaat eruit jaagt.
Iets vergelijkbaar doet de Tesla ook met het inklappen van de spiegels. Toen ik voor het eerst door de wassstraat ging en de spiegels inklapte, vroeg ie "zal ik de volgende keer datje hier bent weer de spiegels inklappen?". Ja tuurlijk! Super handig, zo'n iPad op wielen.
Ik zie allerlei (programmeer) opties voorbij komen maar wil eigenlijk zo min mogelijk tweaken.
Dan zit ik hier op het verkeerde forum, ik weet het.
Alle kabeltjes lijken er bij te zitten per onderdeel wat je besteld, echt goed geregeld van Stegen.
Maar werken een Smart EVSE v3 controller, Smart EVSE Sensorbox v2 en RCM14-03 DC/AC Residual Current Sensor out-of-the-box samen of moet ik daar iets voor programmeren/uploaden?
Mijn kWh meter is geschikt voor de sensorbox, werkt DLB dan out-of-the-box?
Kan ik de waarden van mijn hoofdzekering dan in een menu invullen?
Als ik iets moet programmeren, wat heb ik daarvoor nodig? (ben bekend met Arduino dus dat heeft de voorkeur boven HA)
Alle kabeltjes lijken er bij te zitten per onderdeel wat je besteld, echt goed geregeld van Stegen.
Maar werken een Smart EVSE v3 controller, Smart EVSE Sensorbox v2 en RCM14-03 DC/AC Residual Current Sensor out-of-the-box samen of moet ik daar iets voor programmeren/uploaden?
Mijn kWh meter is geschikt voor de sensorbox, werkt DLB dan out-of-the-box?
Kan ik de waarden van mijn hoofdzekering dan in een menu invullen?
Als ik iets moet programmeren, wat heb ik daarvoor nodig? (ben bekend met Arduino dus dat heeft de voorkeur boven HA)
Ja dat werkt out of the box.tuftuf schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:05:
Ik zie allerlei (programmeer) opties voorbij komen maar wil eigenlijk zo min mogelijk tweaken.
Als je een kWh meter op je hoofdzekering hebt, die ondersteund wordt, heb je geen Sensorbox nodig. Welke kWh meter heb je en waar zit hij in het circuit?Mijn kWh meter is geschikt voor de sensorbox, werkt DLB dan out-of-the-box?
Als je kWh meter op je hoofdzekering zit: ja, de variabele is MaxCurrent.Kan ik de waarden van mijn hoofdzekering dan in een menu invullen?
De firmware die meegeleverd wordt heeft al een minimale webserver aan boord, via welke je kunt reflashen als je andere firmware nodig zou hebben; geen programmer nodig. Zelfs als je de boel zou bricken is er een standaard usb-c poort op de print aanwezig waarmee je kunt reflashen.Als ik iets moet programmeren, wat heb ik daarvoor nodig? (ben bekend met Arduino dus dat heeft de voorkeur boven HA)
Of je HA nodig hebt hangt ervan af of je specifieke eisen mbt laden hebt...
Sensorbox is toch nodig om de P1 van de kWh meter om te zetten naar de controller?
kWh meter is de Kaifa MA304 van Enexis.
Ja inderdaad, ik dacht dat je met een kWh meter een aparte (modbus) meter bedoelde. De meter van je energieleverancier kun je inderdaad via de sensorbox gebruiken, dan heb je geen Homeassistant nodig, en dan kun je volledige loadbalancing doen. Of de sensorbox compatible is met de Kaifa kunnen anderen wellicht hier bevestigen...tuftuf schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:15:
Sensorbox is toch nodig om de P1 van de kWh meter om te zetten naar de controller?
[ Voor 8% gewijzigd door dingo35 op 25-01-2023 00:24 ]
https://github.com/serkri/SmartEVSE-3Neko Central schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:17:
[...]
Ik had hem al gesproken ja, was net te laat anders was hij vandaag al de deur uit, dus zo bestellen.
Alleen klote dat ik geen goede wifi in de garage heb, en dan nog even de alt firmware zoeken zodat ik hem vanuit home assistant kan doen.
Werkt top hier met dank aan @dingo35 !
@dingo35, ben jij nu de maker van serkri fw of?
[ Voor 7% gewijzigd door Jazsie op 25-01-2023 09:36 ]
Ik ben één van de drie developers van serkri.Jazsie schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:35:
[...]
https://github.com/serkri/SmartEVSE-3
Werkt top hier met dank aan @dingo35 !
@dingo35, ben jij nu de maker van serkri fw of?
Ik heb vandaag de meeste spullen binnen gekregen voor een laadpaal obv SmartEVSE en ben dit nu aan het aansluiten.
Maakt het uit of je de laadkabel aansluit onder (2/4) of boven (1/3) op de iskra relay?
Maakt het uit of je de laadkabel aansluit onder (2/4) of boven (1/3) op de iskra relay?
Maak niet uit @mieshel, wat voor jouw het best uit komt
.
Ahh ik mis een donatie link of dergelijke...dingo35 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:22:
[...]
Ik ben één van de drie developers van serkri.
.
[ Voor 99% gewijzigd door dingo35 op 26-01-2023 00:27 ]
Het is een hobby, dus dat hoeft niet. Maar evengoed bedankt!Jazsie schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:52:
[...]
Ahh ik mis een donatie link of dergelijke...
Ik heb via MP een evbox homeline 1 fase met vaste laadkabel gekocht. De laadkabel is alleen niet meer aangesloten. Weet iemand mischien hoe de 4 draden van de laadkabel (blauw, bruin, geel/groen en het dunne rode draadje) moeten worden aangesloten?
Meestal gaat dat met een schroef- of klemterminal.
Bedankt. Er zijn echter een stuk meer schroef / klemterminals dan beschikbare draden. De vraag is voor mij dan ook welke terminalsik moet hebben
Hmm, ik zit denk ik met een probleem met de LED ring van mijn evbox.
Hij is een common negative, maar dat ondersteund de smartevse niet.
Iemand een tip?
Iemand een tip?
Foto zou handig zijn...Camfan schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:39:
Bedankt. Er zijn echter een stuk meer schroef / klemterminals dan beschikbare draden. De vraag is voor mij dan ook welke terminalsik moet hebben
ik heb hem op de smartevse aangesloten en dat werkt goed bij mij geeft ie een blauwe kleur dat is door de combinatie van mijn draden.Neko Central schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:57:
Iemand een tip?
andere kleuren lukte niet en na een bepaalde tijd ben ik wel begonnen met het lastkrijgen van het andere evbox led ring kwaaltje dat zijn leds die uitvallen of een andere kleur gaan geven.
dit is een foto van mijn laad paal daar kun je zien waar ik de draden voor de ledring heb aan geslotenNeko Central schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:57:
Iemand een tip?
https://tweakers.net/i/Iv...pss.jpg?f=fotoalbum_large
de gebruikte draadjes zijn zwart en blauw het zijn die met die zeer lichtblauwe adereind husjes
Aarde links in aardeklem. Dunne rode links en iets kleinere grijze klemstrook. Bruin en blauw in relais, zie de draden die boven in het relais gaan voor welke fase/nul is.Camfan schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:53:
Ik heb via MP een evbox homeline 1 fase met vaste laadkabel gekocht. De laadkabel is alleen niet meer aangesloten. Weet iemand mischien hoe de 4 draden van de laadkabel (blauw, bruin, geel/groen en het dunne rode draadje) moeten worden aangesloten?
![]() | ![]() |
2 foto's van hoe ik de laadkabel heb aangesloten: De blauwe en de bruine draad met de gele aderhulzen zijn van de laadkabel en foto van hoe ik het rode draadje heb aangesloten. Dit lijkt echter niet te werken, als ik het laden wil starten door de kaart voor de lezer te houden knippert de LED 2 x groen en 10 x rood en gebeurt er vervolgens niets. In het EVbox dashboard lijkt alles in orde.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6Cw52NaIaCaF9hWMo1AlFOfv.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/958WG7XvIxferWCUDHZ4nTd1.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6Cw52NaIaCaF9hWMo1AlFOfv.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/958WG7XvIxferWCUDHZ4nTd1.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/QarYQrBOKgFRhwtXMcuViJBd.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 53% gewijzigd door Camfan op 27-01-2023 10:04 ]
@Camfan Je schrijft het niet expliciet, dus vandaar de vraag of je de aarde draad wel hebt aangesloten.
Gaat het paarse draadje wel ergens naar toe? Op de foto van @niekvanprooijen zit daar nog een weerstand tussen voor het naar de aarde gaat? Of is dat een ander paars draadje? Hij lijkt wel een andere versie te hebben dan jij hebt.
Gaat het paarse draadje wel ergens naar toe? Op de foto van @niekvanprooijen zit daar nog een weerstand tussen voor het naar de aarde gaat? Of is dat een ander paars draadje? Hij lijkt wel een andere versie te hebben dan jij hebt.
[ Voor 5% gewijzigd door JeroenE op 27-01-2023 10:05 ]
De aarde zit aangesloten en het paarse draadje gaat denk ik naar de kaartlezer (die op de laatste foto net buiten beeld hangt ;-) ). En het lijkt inderdaad of er meerdere uitvoeringen bestaan aan de foto's in dit topic te zien.
@Camfan Ah, een derde foto met de aarde erbij 
Als ik deze handleiding moet geloven betekent rood knipperen dat je pas niet wordt geaccepteerd of dat er geen verbinding met de backend is. Dus dat zegt dan niets over de aansluitingen en draadjes.
Als je wel denkt dat het de draadjes zijn dan zou ik als eerste de verbinding met de auto controleren. Dat is als het goed is die rode draad.
Kan je aan de stekkerkant van de kabel controleren of daar de CP pin wel verbinding heeft met dat rode draadje uit de kabel? Voor het mooie zou je ook moeten kijken of de rode en paarse wel contact hebben en kijken of die paarse wel echt ergens naar toe gaat (en niet los hangt).
Als ik deze handleiding moet geloven betekent rood knipperen dat je pas niet wordt geaccepteerd of dat er geen verbinding met de backend is. Dus dat zegt dan niets over de aansluitingen en draadjes.
Als je wel denkt dat het de draadjes zijn dan zou ik als eerste de verbinding met de auto controleren. Dat is als het goed is die rode draad.
Kan je aan de stekkerkant van de kabel controleren of daar de CP pin wel verbinding heeft met dat rode draadje uit de kabel? Voor het mooie zou je ook moeten kijken of de rode en paarse wel contact hebben en kijken of die paarse wel echt ergens naar toe gaat (en niet los hangt).
[ Voor 12% gewijzigd door JeroenE op 27-01-2023 10:17 ]
JeroenE schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:16:
@Camfan Ah, een derde foto met de aarde erbij
:fill(white):strip_exif()/f/image/VpS2BQWvSgxZsKfMKD0kQtBc.png?f=user_large)
Kan ook nog met cable locking te maken hebben.
Sometimes you need to plan for coincidence
Ja, maar als er een vaste kabel aan zit dan kan de laadpaal de kabel niet op slot doen. Dat werkt alleen bij een laadpaal met een stopcontact.Hmmbob schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:27:
Kan ook nog met cable locking te maken hebben.
Vauit gaande dat de paarse draad de CP draad is, heb je toch alles goed aangesloten...Camfan schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:58:
2 foto's van hoe ik de laadkabel heb aangesloten: De blauwe en de bruine draad met de gele aderhulzen zijn van de laadkabel en foto van hoe ik het rode draadje heb aangesloten. Dit lijkt echter niet te werken, als ik het laden wil starten door de kaart voor de lezer te houden knippert de LED 2 x groen en 10 x rood en gebeurt er vervolgens niets. In het EVbox dashboard lijkt alles in orde.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Dit betreft een laadpaal met standaard al een vaste kabel toch?
Je zou de CP draad kunnen meten of die klopt, effe checken hoeveel ohm die is tussen CP en Aarde.
Aarde zelf ook naar de meterkast is in orde?
Zo de laadpaal werkt en zelfs de ledring werkt met de smart evse, alleen een vraag voor jou @dingo35 kan ik iets doen aan de brightness van de led output vanuit firmware me hele garage leeft licht haha
Dat moet softwarematig aan te passen zijn, maar we hebben het toch maar over de 60 seconden voordat het scherm in slaap gaat?Neko Central schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 23:54:
Zo de laadpaal werkt en zelfs de ledring werkt met de smart evse, alleen een vraag voor jou @dingo35 kan ik iets doen aan de brightness van de led output vanuit firmware me hele garage leeft licht haha
Ik denk dat hij de ledring bedoeld, niet het scherm.
Sometimes you need to plan for coincidence
Ja bedoel de led ring die rond de socket zit bij de EVBox laders. Er zit volgens mij geen current limiting resistor in die ringen want mijn hele garage was groen vannacht haha.
geen idee of je die kan dimmen bij ons is de muur van de buren iedere avond blauwNeko Central schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:55:
Ja bedoel de led ring die rond de socket zit bij de EVBox laders. Er zit volgens mij geen current limiting resistor in die ringen want mijn hele garage was groen vannacht haha.
Ik ken het, ik heb sinds gisteren een binnen hangen in mijn garage waar de controller nu een smartevse is, en jezus, me garage is 100% groen, ik ga denk ik een switch er tussen gooien om hem uit te zetten waneer hij niet nodig isTECHboyy schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:15:
[...]
geen idee of je die kan dimmen bij ons is de muur van de buren iedere avond blauw
Vanuit de code kun je hem wel dimmen, heb hem zelf een beetje gedimt, en andere kleuren gekozen (vond blauw mooier voor smart dan groen).
De hele laadpaal elektronica wil ik hier in de meterkast gaan inbouwen. Heb dankzij dit forum alk een aardig begin gemaakt aan het schema / ontwerp. Mijn toekomstige MG gaat V2L ondersteunen. Het lijkt me wel aardig om een din rail stopcontact toe te voegen om dat stopcontact als backup te kunnen gebruiken bij stroomuitval. (omdat het kan).
/f/image/OEuEtmioebJWfdBPxdypkUAS.png?f=fotoalbum_large)
Heel spannend is het niet. Ik kan het stopcontact er in principe gewoon tussen zetten (L1, N, PE) maar ik wil 100% zeker zijn dat ik tijdens V2L mode de fases niet verbind met de rest van de groepen. Ik heb natuurlijk de contactors er wel tussen, maar het liefst heb ik een foolproof oplossing. Handmatig een schakelaar om voor V2L die alle fases afschakelt, de PP en CP schakelt (met weerstand) en het stopcontact er juist op is wel een fijn idee zeg maar.
Om dit veilig te kunnen doen zou ik volstaan met een 6 polige wisselschakelaar.
Toen kwam ik op dit idee:
Om te laden wilde ik eigenlijk 2x een 2 polige contactor gaan gebruiken zodat ik ook kan wisselen tussen 1 of 3 fase laden.
Als ik voor die contactors een wisselcontact variant kan vinden die het dinrail stopcontact erop schakelt tijdens niet laden dan ben ik er ook bijna.
Als ik dan de CP en PP ook met een wisselcontact schakel (met de hand) dan heb ik volgens mij een hufterproof systeem....
Ik heb meerdere schema's bekeken: de "normale" kabel weerstand tussen de PE en PP kan er vermoed ik gewoon opblijven.
ruwe eerste schets van het idee, maar dit zou denk ik moeten werken:
:strip_exif()/f/image/j6ANGGubFAbA22Go0AnrWUtM.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij stroomuitval moeten de contactors standaard het DIN stopcontact schakelen. Oftewel de EVSE v3 moet active High zijn... Bij stegen zie ik NO (normally open) contactors aanbevolen, dat lijkt dus wel goed te gaan werken.
Schoonheidsdingetje aan dit systeem:
1) Omdat de contactors niet echt wisselcontacten zijn, moet ik aan de uitgang van de contactor de maak en verbreek aan elkaar koppelen en dan pas richting het socket
2) De EVSE v3 C1 moet 2 contactors gaan schakelen (parallel geschakeld): zal waarschijnlijk wel goed gaan?
edit 2:
Ik heb besloten om de zonnepanelen ook op de nieuwe groepenkast te zetten in verband met de extra veiligheid door de Type B aardlek.
edit 3:
soort opzetje van de groepenkast gemaakt om het e.a. beter te kunnen plaatsen. Meteen wat nieuwe vraagstukken die opgelost moeten worden
1) vanwege schoonheidsfoutje 1 heb ik dus een soort koppelstukjes nodig om de maak / verbreek te verbinden aan de Type 2 kabel.
2) vanaf de aardlek moet er bedrading naar de krachtstroomschakelaar en de 4 solar groepen, hoe te verbinden / verdelen?
3) ik heb nu een gewone automaat gepakt om de V2L handmatig in te kunnen schakelen: vraag me af of dat werkt? Ik zoek eigenlijk een "domme" 2 polige schakelaar
/f/image/e453PRayowrnvMcEO1fmASO9.png?f=fotoalbum_large)
Na wat uurtjes werk is het een eerste concept ontwerpje geworden. Complete bedrading zou ik voor het fraaie nog even uit moeten werken. Ben benieuwd of dit concept zou kunnen gaan werken. Any thoughts?
/f/image/OEuEtmioebJWfdBPxdypkUAS.png?f=fotoalbum_large)
Heel spannend is het niet. Ik kan het stopcontact er in principe gewoon tussen zetten (L1, N, PE) maar ik wil 100% zeker zijn dat ik tijdens V2L mode de fases niet verbind met de rest van de groepen. Ik heb natuurlijk de contactors er wel tussen, maar het liefst heb ik een foolproof oplossing. Handmatig een schakelaar om voor V2L die alle fases afschakelt, de PP en CP schakelt (met weerstand) en het stopcontact er juist op is wel een fijn idee zeg maar.
Om te laden wilde ik eigenlijk 2x een 2 polige contactor gaan gebruiken zodat ik ook kan wisselen tussen 1 of 3 fase laden.
Als ik voor die contactors een wisselcontact variant kan vinden die het dinrail stopcontact erop schakelt tijdens niet laden dan ben ik er ook bijna.
Als ik dan de CP en PP ook met een wisselcontact schakel (met de hand) dan heb ik volgens mij een hufterproof systeem....
Ik heb meerdere schema's bekeken: de "normale" kabel weerstand tussen de PE en PP kan er vermoed ik gewoon opblijven.
:strip_exif()/f/image/j6ANGGubFAbA22Go0AnrWUtM.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij stroomuitval moeten de contactors standaard het DIN stopcontact schakelen. Oftewel de EVSE v3 moet active High zijn... Bij stegen zie ik NO (normally open) contactors aanbevolen, dat lijkt dus wel goed te gaan werken.
1) Omdat de contactors niet echt wisselcontacten zijn, moet ik aan de uitgang van de contactor de maak en verbreek aan elkaar koppelen en dan pas richting het socket
2) De EVSE v3 C1 moet 2 contactors gaan schakelen (parallel geschakeld): zal waarschijnlijk wel goed gaan?
edit 2:
Ik heb besloten om de zonnepanelen ook op de nieuwe groepenkast te zetten in verband met de extra veiligheid door de Type B aardlek.
edit 3:
soort opzetje van de groepenkast gemaakt om het e.a. beter te kunnen plaatsen. Meteen wat nieuwe vraagstukken die opgelost moeten worden
1) vanwege schoonheidsfoutje 1 heb ik dus een soort koppelstukjes nodig om de maak / verbreek te verbinden aan de Type 2 kabel.
2) vanaf de aardlek moet er bedrading naar de krachtstroomschakelaar en de 4 solar groepen, hoe te verbinden / verdelen?
3) ik heb nu een gewone automaat gepakt om de V2L handmatig in te kunnen schakelen: vraag me af of dat werkt? Ik zoek eigenlijk een "domme" 2 polige schakelaar
/f/image/e453PRayowrnvMcEO1fmASO9.png?f=fotoalbum_large)
Na wat uurtjes werk is het een eerste concept ontwerpje geworden. Complete bedrading zou ik voor het fraaie nog even uit moeten werken. Ben benieuwd of dit concept zou kunnen gaan werken. Any thoughts?
[ Voor 51% gewijzigd door savale op 29-01-2023 15:32 ]
Lui, ik heb waarschijnlijk een hele domme vraag, maar toch #durfikhemtestellen aan deze elite-club. Ik heb nu een Homeline van EVBox die ik eerst dom ga maken zoals eerder in deze thread beschreven door de regellogica er uit te trekken en dan een SmartEVSE er in te bouwen. De bedoeling is dat de lader op basis van een signaal van binnenshuis gaat laden door het indrukken van een knop of wanneer er de laagste stand is in de "day ahead" stroomtarieven - te sturen met Domoticz of HASS. Want naar dynamische-prijzen-energie-leverancier gestapt. Ik weet dat ik via een modbus connectie kan laten starten met laden en het dan bijvoorbeeld via MQTT kan doen, maar dat zit in menig zelfbouw-laadpaal die ik hier zie niet.
Vragen daarom:
1) Is het zo dat als er spanning wordt aangeboden van binnenshuis en er een auto gekoppeld is, de SmartEVSE het laden bij default meteen start? Want ik zie alleen standaard functies in de bediening om het laden te stoppen (bijvoorbeeld met de bij te kopen switch) - niet om te starten.
( A ) Als het antwoord op 1 "ja" is, zou ik voor mijn gewenste situatie steeds bij elke connectie met een EV dan het laden moeten stoppen tot wanneer het wat mij betreft wel mag?
( B ) As het antwoord op 1 "nee" is, waar mis ik dit in de documentatie en hoe start ik dan het laden zonder RFID, oid, maar op de door mij gewenste manier?
Vragen daarom:
1) Is het zo dat als er spanning wordt aangeboden van binnenshuis en er een auto gekoppeld is, de SmartEVSE het laden bij default meteen start? Want ik zie alleen standaard functies in de bediening om het laden te stoppen (bijvoorbeeld met de bij te kopen switch) - niet om te starten.
( A ) Als het antwoord op 1 "ja" is, zou ik voor mijn gewenste situatie steeds bij elke connectie met een EV dan het laden moeten stoppen tot wanneer het wat mij betreft wel mag?
( B ) As het antwoord op 1 "nee" is, waar mis ik dit in de documentatie en hoe start ik dan het laden zonder RFID, oid, maar op de door mij gewenste manier?
Inmiddels blijkt dat je bij 1-fasenladen bij een Tesla (in elk geval bij de Model 3 Standard Range Plus) ook echt de (N-pin en) L1-pin van de Mennekes stekker (female type Type 2 connector) moet gebruiken; als je alleen (de N-pin en) de L2- of L3-pin gebruikt zal de Tesla wel laden, maar wel sputteren met de eerdergenoemde foutmelding.
HIeronder het vooraanzicht van de Type2 Mennekes stekker.
:fill(white):strip_exif()/f/image/nwwzf7TXvr7zNwhIvCLfsypg.png?f=user_large)
Hoe dan ook: laat de zon nu maar shinen; qua hardware ben ik er klaar voor; nu de slimme algoritmes nog die goed kunnen balanceren tussen enerzijds zoveel mogelijk laden op de zon en anderzijds op tijd volldoede opgeladen zijn voor een bepaalde rit, terwijl intussen ook dverse componenten van de elektrische installatie niet overbelast mogen worden...!
HIeronder het vooraanzicht van de Type2 Mennekes stekker.
:fill(white):strip_exif()/f/image/nwwzf7TXvr7zNwhIvCLfsypg.png?f=user_large)
Update: Ik heb intussen gemerkt dat (bij gebruik van serkri firmware fork 1.5.2) dat het overschakelen van 3 naar 1 fase en omgekeerd bij het wijzigen van SmartEVSE instellingen met de knoppen op het device niet altijd lijkt te worden uitgevoerd als er geladen wordt (ik had verwacht dat het laden dan tijdelijk onderbroken wordt en even later weer hervat met de andere instellingen; wellicht is dat nog een beperking van v1.5.2?op zondag 22 januari 2023 @ 21:41 schreef ik:
BIj het 1-fasenladen sputtert de Tesla op het beeldscherm in de auto nog wel een beetje:
"Laden Trager - geen stroom van bep. AC-fasen
Controleer energiebron en oplaadapparaatuur"
Dt bericht heeft als code PCD_a090. In de detailtekst staat o.a. "De boordlader van uw auto heeft gedetecteerd dat een of meer spanningsomvormers niet de benodigde wisselspaning ontvang."
Het 1-fasenladen verloopt verder wel zoals je zou mogen verwachten.
[...]
... moet je bij 1-fasenladen ALTIJD de L1-pin van de Mennekes plug stroomvoerend maken en L2 en L3 niet? Dat lijkt me wat sterk.
Hoe dan ook: laat de zon nu maar shinen; qua hardware ben ik er klaar voor; nu de slimme algoritmes nog die goed kunnen balanceren tussen enerzijds zoveel mogelijk laden op de zon en anderzijds op tijd volldoede opgeladen zijn voor een bepaalde rit, terwijl intussen ook dverse componenten van de elektrische installatie niet overbelast mogen worden...!
[ Voor 23% gewijzigd door hterhofte op 29-01-2023 16:09 ]
Neem voor de L1 + N een 4p relais. Daarachter het relais voor L2 + L3. Mocht om wat voor reden dan ook het relais L2 L3 blijven hangen dan is er geen fout. Mocht namelijk L1 + N Relais afschakelen dan heb je mogelijk vuurwerk uit je autosavale schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:37:
De hele laadpaal elektronica wil ik hier in de meterkast gaan inbouwen. Heb dankzij dit forum alk een aardig begin gemaakt aan het schema / ontwerp. Mijn toekomstige MG gaat V2L ondersteunen. Het lijkt me wel aardig om een din rail stopcontact toe te voegen om dat stopcontact als backup te kunnen gebruiken bij stroomuitval. (omdat het kan).
[Afbeelding]
Heel spannend is het niet. Ik kan het stopcontact er in principe gewoon tussen zetten (L1, N, PE) maar ik wil 100% zeker zijn dat ik tijdens V2L mode de fases niet verbind met de rest van de groepen. Ik heb natuurlijk de contactors er wel tussen, maar het liefst heb ik een foolproof oplossing. Handmatig een schakelaar om voor V2L die alle fases afschakelt, de PP en CP schakelt (met weerstand) en het stopcontact er juist op is wel een fijn idee zeg maar.![]()
[Afbeelding]
edit 2:
edit 3:
[Afbeelding]

CP en PP kan je een eenvoudig relais gebruiken met 2x wisselcontact.
Denk ook nog aan afzekeren van je V2L WCD
Ahh dat is een hele belangrijke aanpassing inderdaad. V2L WCD afzekeren is ook een goede! CP en PP zijn kleine spanningen / stromen inderdaad, dus daar kan ik wat simpelers voor verzinnen.barneby schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:51:
[...]
Neem voor de L1 + N een 4p relais. Daarachter het relais voor L2 + L3. Mocht om wat voor reden dan ook het relais L2 L3 blijven hangen dan is er geen fout. Mocht namelijk L1 + N Relais afschakelen dan heb je mogelijk vuurwerk uit je autodoordat je de N mist!
CP en PP kan je een eenvoudig relais gebruiken met 2x wisselcontact.
Denk ook nog aan afzekeren van je V2L WCD
Om de V2L daadwerkelijk in te schakelen (met die 470 OHM weerstand) kan ik natuurlijk ook voor een wat kleinere/simpelere schakelaar gaan.
linkje voor bijvoorbeeld simpele 230v ac wisselrelais:
https://www.conrad.nl/nl/...T-TYPE=2x%20wisselcontact
[ Voor 12% gewijzigd door savale op 29-01-2023 17:29 ]
wij maken nu in de avond al 2 jaar lang het huis van de buren blauw en de neiging om te dimmen is er niet en de buren hebben er gelukkig ook geen probleem mee.Neko Central schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:16:
[...]
Ik ken het, ik heb sinds gisteren een binnen hangen in mijn garage waar de controller nu een smartevse is, en jezus, me garage is 100% groen, ik ga denk ik een switch er tussen gooien om hem uit te zetten waneer hij niet nodig is
in plaats van een automaat te gebruiken kun je ook een lastscheider gebruiken zo als deze van hager https://www.elektramat.nl...hag-lastscheider-2p-16-a/savale schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:37:
[Afbeelding]
Heel spannend is het niet. Ik kan het stopcontact er in principe gewoon tussen zetten (L1, N, PE) maar ik wil 100% zeker zijn dat ik tijdens V2L mode de fases niet verbind met de rest van de groepen. Ik heb natuurlijk de contactors er wel tussen, maar het liefst heb ik een foolproof oplossing. Handmatig een schakelaar om voor V2L die alle fases afschakelt, de PP en CP schakelt (met weerstand) en het stopcontact er juist op is wel een fijn idee zeg maar.![]()
[Afbeelding]
edit 2:
edit 3:
[Afbeelding]
Goed om te weten!! Dat betekent dat de C2 contactor, indien toegepast, altijd L2 en L3 moet schakelen.hterhofte schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:01:
Inmiddels blijkt dat je bij 1-fasenladen bij een Tesla (in elk geval bij de Model 3 Standard Range Plus) ook echt de (N-pin en) L1-pin van de Mennekes stekker (female type Type 2 connector) moet gebruiken; als je alleen (de N-pin en) de L2- of L3-pin gebruikt zal de Tesla wel laden, maar wel sputteren met de eerdergenoemde foutmelding.
Dat klopt, de wijzigingen van EnableC2 gaan pas in bij de eerstvolgende laadsessie. Dus als je dat tijdens het laden doet, moet je die sessie zelf onderbreken.Update: Ik heb intussen gemerkt dat (bij gebruik van serkri firmware fork 1.5.2) dat het overschakelen van 3 naar 1 fase en omgekeerd bij het wijzigen van SmartEVSE instellingen met de knoppen op het device niet altijd lijkt te worden uitgevoerd als er geladen wordt (ik had verwacht dat het laden dan tijdelijk onderbroken wordt en even later weer hervat met de andere instellingen; wellicht is dat nog een beperking van v1.5.2
Ja dat is zowel bij de originele firmware als bij de serkri distributie het geval; alleen bij de serkri distributie kun je via de webserver en/of Homeassistant integratie kiezen tussen OFF/NORMAL/SMART/SOLAR.finalcut62 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:20:
1) Is het zo dat als er spanning wordt aangeboden van binnenshuis en er een auto gekoppeld is, de SmartEVSE het laden bij default meteen start?
Volgens de NEN moet ieder laadpaal zijn eigen Aardlek hebben, deze mag je dus niet delen met je PVsavale schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:37:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
edit 2:
edit 3:
[Afbeelding]
Ik maak gebruik van de Serkri FW, hiermee doe ik via HA het laden starten/stoppen zowel handmatig als automatisch op de laagste day-ahead prijzen.finalcut62 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:20:
Lui, ik heb waarschijnlijk een hele domme vraag, maar toch #durfikhemtestellen aan deze elite-club. Ik heb nu een Homeline van EVBox die ik eerst dom ga maken zoals eerder in deze thread beschreven door de regellogica er uit te trekken en dan een SmartEVSE er in te bouwen. De bedoeling is dat de lader op basis van een signaal van binnenshuis gaat laden door het indrukken van een knop of wanneer er de laagste stand is in de "day ahead" stroomtarieven - te sturen met Domoticz of HASS. Want naar dynamische-prijzen-energie-leverancier gestapt. Ik weet dat ik via een modbus connectie kan laten starten met laden en het dan bijvoorbeeld via MQTT kan doen, maar dat zit in menig zelfbouw-laadpaal die ik hier zie niet.
Vragen daarom:
1 ), Ja tenzij je dus de mode eerst op off zet in HA.
A ), Niet als je eerst de mode op off zet... ik heb een automation die de SmartEVSE op mode off zet wanneer de stekker uit de auto wordt getrokken. In het begin wilde ik namelijk wel eens vaak vergeten dit te doen en dan gaat ie direct het laden starten
B ), Gewoon via de API kan je mode instellen (Off, smart, normaal, PV).
(Ik spreek over de Serkri FW, niet de standaard die ik nooit gebruikt heb).
Dank je voor de info. Ben benieuwd wat de originele firmware dan met een RFID lezer doet - die moet dan toch ook default 'OFF' geven tot er een geautoriseerde tag wordt aangeboden?dingo35 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 02:12:
[...]
Ja dat is zowel bij de originele firmware als bij de serkri distributie het geval; alleen bij de serkri distributie kun je via de webserver en/of Homeassistant integratie kiezen tussen OFF/NORMAL/SMART/SOLAR.
Dank je... ik ga Serkri dan maar er op gooien. Helder (op het aspect van de RFID-lezer na, die toch eigenlijk iets soortgelijks doet op de originele firmware)Jazsie schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:14:
[...]
Volgens de NEN moet ieder laadpaal zijn eigen Aardlek hebben, deze mag je dus niet delen met je PV.
[...]
Ik maak gebruik van de Serkri FW, hiermee doe ik via HA het laden starten/stoppen zowel handmatig als automatisch op de laagste day-ahead prijzen.
1 ), Ja tenzij je dus de mode eerst op off zet in HA.
A ), Niet als je eerst de mode op off zet... ik heb een automation die de SmartEVSE op mode off zet wanneer de stekker uit de auto wordt getrokken. In het begin wilde ik namelijk wel eens vaak vergeten dit te doen en dan gaat ie direct het laden starten.
B ), Gewoon via de API kan je mode instellen (Off, smart, normaal, PV).
(Ik spreek over de Serkri FW, niet de standaard die ik nooit gebruikt heb).
Klopt, in geval met RFID staat ie standaard op off.finalcut62 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:02:
[...]
Dank je voor de info. Ben benieuwd wat de originele firmware dan met een RFID lezer doet - die moet dan toch ook default 'OFF' geven tot er een geautoriseerde tag wordt aangeboden?
Zelf doe ik enkel via HA bedienen, geen RFID of schakelaar.
@Neko Central @TECHboyy
Heb zelf geen ledring dus kan niet testen of dit teveel of te weinig gedimd is:
https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/discussions/95
Ik zou graag de kWh meter in mijn Evbox Envi (siemens 7KT1666) door de MID gecertifieerde meter. Ik heb hiervoor de YTL DTS353C aangeschaft.
Bij het afkoppelen van de siemens meter zijn er 2 aders verbonden met connecter A en B op de siemens meter, zie figuur 1 voor de aders, figuur 2 voor de siemens meter. Deze aders gaan naar output D1 en D2 als ik die even uitmeet.
Is het de bedoeling deze aders te koppelen met de inputs die a? en b? vraagteken genoemd heb op figuur 3?:fill(white):strip_exif()/f/image/E5hhE0dwf146G70Kx51oYRla.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/qq7Xz8vnP0xFhYCrOcgS63op.png?f=user_large)
Bij het afkoppelen van de siemens meter zijn er 2 aders verbonden met connecter A en B op de siemens meter, zie figuur 1 voor de aders, figuur 2 voor de siemens meter. Deze aders gaan naar output D1 en D2 als ik die even uitmeet.
Is het de bedoeling deze aders te koppelen met de inputs die a? en b? vraagteken genoemd heb op figuur 3?
:fill(white):strip_exif()/f/image/E5hhE0dwf146G70Kx51oYRla.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/qq7Xz8vnP0xFhYCrOcgS63op.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/e1FZMM4vEq1Wd2DuhRxr3wyV.png?f=user_large)
Niet heel veel verschil met 1.5.3 debug en deze versiedingo35 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:53:
@Neko Central @TECHboyy
Correctie in niet laden is hij dimmer, in laden is hij even fel lijkt
[ Voor 9% gewijzigd door Neko Central op 30-01-2023 21:08 ]
A B is de RS485 aansluiting. Jouw YTL heeft geen RS485 aansluiting (of ik heb de verkeerde handleiding).Sebdrs schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:56:
Ik zou graag de kWh meter in mijn Evbox Envi (siemens 7KT1666) door de MID gecertifieerde meter. Ik heb hiervoor de YTL DTS353C aangeschaft.
Is het de bedoeling deze aders te koppelen met de inputs die a? en b? vraagteken genoemd heb op figuur 3?[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Afhankelijk van de aansturing kan het best zijn dat het in zijn geheel niet meer werkt omdat het niet meer de kWh meter kan uitlezen...
En al zou je YTL RS485 aansluiting hebben, kans is klein dat het werkt aangezien de registers -hoogst waarschijnlijk- verschillend zullen zijn.
Hier thuis een 3x25A aansluiting met een 40A hoofdschakelaar. (waarom is die niet 25A trouwens?)
Ik wil max 3x16A laden. Met de Smart EVSE v3 moet ik dat in principe kunnen regelen.
Ik zat te denken aan een > 25A 4polige type B aardlek en dan een 16A krachtgroep. Het idee is dat de krachtgroep er dan uitklappen in plaats van de hoofdschakelaar.
Echter las ik in dit topic dat er ook aardlekautomaten bestaan als vervanging van de losse Type B aardlek en 16A krachtgroep.. Om ruimte (en bedrading) te besparen in de groepenkast heeft dat dan mijn voorkeur. Echter wat is dan handig? Op zoek naar een 16A of 25A aardlekautomaat type B?
Ik wil max 3x16A laden. Met de Smart EVSE v3 moet ik dat in principe kunnen regelen.
Ik zat te denken aan een > 25A 4polige type B aardlek en dan een 16A krachtgroep. Het idee is dat de krachtgroep er dan uitklappen in plaats van de hoofdschakelaar.
Echter las ik in dit topic dat er ook aardlekautomaten bestaan als vervanging van de losse Type B aardlek en 16A krachtgroep.. Om ruimte (en bedrading) te besparen in de groepenkast heeft dat dan mijn voorkeur. Echter wat is dan handig? Op zoek naar een 16A of 25A aardlekautomaat type B?
[ Voor 10% gewijzigd door savale op 31-01-2023 10:20 ]
Heb op basis van je tekst niet scherp waar je nou naar op zoek bent. Maar aangezien je het over besparing van ruimte hebt gok ik dat je op zoek bent naar een Type B aardlekautomaat. Die bestaan (last time I checked) nog niet.savale schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:05:
3x25A aansluiting, bestaande hoofdschakelaar 40A. (waarom is die niet 25A trouwens?)
Ik zat te denken aan een > 25A 4polige type B aardlekschakelaar en dan een 16A krachtgroep. Het idee is dat de krachtgroep er dan uitklappen in plaats van de hoofdschakelaar.
Echter las ik in dit topic dat er ook aardlekautomaten bestaan. Om ruimte (en bedrading) te besparen in de groepenkast heeft dat mijn voorkeur. Echter wat is dan handig? Op zoek naar een 16A of 25A aardlekschakelaar type B?
Had de tekst per ongeluk al verstuurd, was nog een concept. Ik zoek inderdaad een Type B aardlekautomaat, maar als dat niet bestaat dan is het makkelijkvanenkelen schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:15:
[...]
Heb op basis van je tekst niet scherp waar je nou naar op zoek bent. Maar aangezien je het over besparing van ruimte hebt gok ik dat je op zoek bent naar een Type B aardlekautomaat. Die bestaan (last time I checked) nog niet.
Zoek je een 1fase aardlekautomaat of 3 fase?savale schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:18:
[...]
Had de tekst per ongeluk al verstuurd, was nog een concept. Ik zoek inderdaad een Type B aardlekautomaat, maar als dat niet bestaat dan is het makkelijk
3 FaseNeko Central schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:27:
[...]
Zoek je een 1fase aardlekautomaat of 3 fase?
Een type B aardlek voelt wat veiliger, maar een alternatief is nog een Type A aardlek icm de lekstroomsensor op de smartEVSE v3
astu, 30mA b kar aardlekautomaten, moet wel zelf kijken welke amp je gaatsavale schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:28:
[...]
3 Fase
Een type B aardlek voelt wat veiliger, maar een alternatief is nog een Type A aardlek icm de lekstroomsensor op de smartEVSE v3
https://www.elektramat.nl...elkarakteristiek%5B0%5D=B
Ja dat dacht ik dus eerst ook, maar dat is B karakteristiek. Moet toch een Type B zijn?Neko Central schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:31:
[...]
astu, 30mA b kar aardlekautomaten, moet wel zelf kijken welke amp je gaat
https://www.elektramat.nl...elkarakteristiek%5B0%5D=B
Met uitzondering van stroomketens die gebruikmaken van elektrische scheiding alssavale schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:35:
[...]
Ja dat dacht ik dus eerst ook, maar dat is B karakteristiek. Moet toch een Type B zijn?
beschermingsmaatregel, moet elk aansluitpunt worden beschermd door zijn eigen RCD van ten minste
type A, met een aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA.
Waar het laadstation voor elektrische voertuigen is uitgerust met een contactdoos of een
voertuigconnector die voldoet aan de NEN-EN-IEC 62196-reeks, moeten beschermingsmaatregelen
worden genomen tegen DC-foutstromen, tenzij hierin wordt voorzien door het laadstation voor
elektrische voertuigen. De geschikte maatregelen voor elk aansluitpunt zijn:
— toepassing van een RCD type B; of
— toepassing van een RCD type A of type F, aangevuld met geschikt materieel dat uitschakeling van de
voeding waarborgt [nlb>bij een DC-foutstroom van meer dan 6 mA (RDC-DD, ‘residual DC detection
device’)<nlb] volgens IEC 62955.
Duidelijk verhaal. Dan kan ik dus gaan voor de Type A aardlek met de lekstroomsensor op de SmartEVSE. Die zal dan de C1/C2 (contactors) uitschakelen bij DC foutstroomdetectie. Misschien is dat wel handiger omdat je dan makkelijker een DC fout van een AC fout kunt onderscheiden.
Correct,
o en effe een FYI
Dit was uit NEN1010:2020 722.531.3.101
o en effe een FYI
Verstandig om die nog even door te lezen merk ik alNeko Central schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:53:
Correct,
o en effe een FYI
Maar als je wilt doorlezen dan heb je Bepaling 722 nodig.savale schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:54:
[...]
Verstandig om die nog even door te lezen merk ik al
Maar ik moet toegeven ook al ken ik hem, mijne is nog niet up to spec
[ Voor 26% gewijzigd door Neko Central op 31-01-2023 10:58 ]
Type B aardlek is niet nodig wanneer je de RCM module (=DC detecite) gebruikt bij de SmartEVSE.savale schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:05:
Hier thuis een 3x25A aansluiting met een 40A hoofdschakelaar. (waarom is die niet 25A trouwens?)
(https://www.stegen.com/nl...idual-current-sensor.html)
Dan kan je gewoon voor een Type A aardlekschakelaar gaan of als je ruimte wilt besparen voor een aardlekautomaat.
In jouw geval dus een aardlekautomaat want je wilt ruimte/bedrading besparen.
(https://www.elektramat.nl...-16a-b-kar-30ma-r9d54716/)
NB: Je hoofdschakelaar is 40A omdat je groepenkast maximaal 40A aankan, verder is het een hoofschakelaar ofwel lastscheider en geen zekering...
@Jazsie Na beter kijken heb je helemaal gelijk. Ik had zelf niet goed gekeken en de 3 losse 25A fase zekeringen gemist onder de meter.
. Ik vond het al zo typisch dat die 25A niet afgezekerd was in de groepenkast... Ik ga dan inderdaad voor de oplossing met DC detectie sensor.
Zelfbouw laadpaal gemaakt met vaste kabel gekoppeld aan de smartevse. Deze achter een energysocket van homewizzard gezet. De paal kan nu manueel geschakeld worden, op timer maar ook op B.v. de hoeveelheid opgewekte zonne-energie. Tevens een werkschakelaar op het relais gezet....zodat bij B.v. vakantie, derden geen stroom kunnen jatten. Werkt prima. 1 dingetje waar ik nog geen raad mee weet....ik krijg er niet meer stemmen door dan 13A....ondanks andere instelling (max. 20A). Iemand een idee waar ik dit moet zoeken?
Als je de smartevse op Normal Mode zet, biedt hij vast de ingestelde MaxCurrent aan.Glasbakkie schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 00:20:ik krijg er niet meer stemmen door dan 13A....ondanks andere instelling (max. 20A). Iemand een idee waar ik dit moet zoeken?
Als dat niet de stroom is die gaat lopen, dan is óf je kabel niet zwaar genoeg (de auto merkt dat adv de afsluitweerstand, zie eerder in de thread), óf je auto vraagt niet meer ivm een of andere instelling daar....
Hoe heb je de Energysocket in de installatie opgenomen? Wat schakel je daarmee? De voeding van de EVSE?Glasbakkie schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 00:20:
Deze achter een energysocket van homewizzard gezet. De paal kan nu manueel geschakeld worden, op timer maar ook op B.v. de hoeveelheid opgewekte zonne-energie.
De kabel naar de wagen is geschikt voor 32A, de MaxCurrent staat op 20A. Welke setting ik ook probeer, het blijft bij 13Adingo35 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 03:35:
[...]
Als je de smartevse op Normal Mode zet, biedt hij vast de ingestelde MaxCurrent aan.
Als dat niet de stroom is die gaat lopen, dan is óf je kabel niet zwaar genoeg (de auto merkt dat adv de afsluitweerstand, zie eerder in de thread), óf je auto vraagt niet meer ivm een of andere instelling daar....
De energysocket is de voeding van de EVSE, deze wordt dus aan/uitgeschakeld, afhankelijk van de instelling van de socket. Homewizzard heeft hierdoor mogelijkheden om de socket aan te sturen. manueel, timer maar ook op metingen in de huisgrid, zoals hoeveelheid opgewekte stroom, andere stroomverbruikers etc. Dus met het huidige dynamische contract, ff goedkoop timeslot instellen (meestal 's nachtsvanenkelen schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 08:31:
[...]
Hoe heb je de Energysocket in de installatie opgenomen? Wat schakel je daarmee? De voeding van de EVSE?

Denkelijk neemt de EVSE de Max-waarde van de socket over (13A). Maar de max-stroom over het geschakelde relais is 25A....hmmm...ff wat dingetjes uitproberen.Glasbakkie schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 08:47:
[...]
De kabel naar de wagen is geschikt voor 32A, de MaxCurrent staat op 20A. Welke setting ik ook probeer, het blijft bij 13A

Misschien een off-topic vraag, ik heb gisteren de spullen gekocht om een laadpaal zelf in elkaar te zetten. V2L kan toch alleen met bepaalde auto’s zoals de Kia toch ? Of is er een workarround om dit toch met andere merken te realiseren zonder dat de auto dit “ondersteund” ?
Het lijkt me stug dat jouw EVSE met de Energysocket kan praten over de maximale A die geleverd mag worden aan de auto.Glasbakkie schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 08:59:
Denkelijk neemt de EVSE de Max-waarde van de socket over (13A). Maar de max-stroom over het geschakelde relais is 25A....hmmm...ff wat dingetjes uitproberen.
Weet je zeker dat de weerstand in de kabel wel klopt en je auto dus ook weet dat het een 32A kabel is?
Bij een laadpaal zou je V2G moeten hebben, niet V2L. Volgens mij zijn er nog geen EVs die dit kunnen via wisselstroom, afgezien wat modellen die voor proefprojecten zijn aangepast.grave176 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:32:
Misschien een off-topic vraag, ik heb gisteren de spullen gekocht om een laadpaal zelf in elkaar te zetten. V2L kan toch alleen met bepaalde auto’s zoals de Kia toch ? Of is er een workarround om dit toch met andere merken te realiseren zonder dat de auto dit “ondersteund” ?
Als een auto geen V2x ondersteunt kan je er vanzelfsprekend ook geen stroom uit halen. Nouja, niet zonder zelf in de auto te gaan lopen schroeven en zelf er iets inbouwen zodat je de accu wel kan ontladen.
[...]
Helder, bedankt !Bij een laadpaal zou je V2G moeten hebben, niet V2L. Volgens mij zijn er nog geen EVs die dit kunnen via wisselstroom, afgezien wat modellen die voor proefprojecten zijn aangepast.
Als een auto geen V2x ondersteunt kan je er vanzelfsprekend ook geen stroom uit halen. Nouja, niet zonder zelf in de auto te gaan lopen schroeven en zelf er iets inbouwen zodat je de accu wel kan ontladen.
Dank voor de toelichting. Wat ik me afvraag of dit een ‘veilige’ manier van schakelen is voor bijvoorbeeld je auto? Je haalt dus in één klap de spanning van de EVSE, is er niet een soort ‘afsluitprotocol’ tussen auto en laadpaal die je daarmee overslaat?Glasbakkie schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 08:53:
[...]
De energysocket is de voeding van de EVSE, deze wordt dus aan/uitgeschakeld, afhankelijk van de instelling van de socket. Homewizzard heeft hierdoor mogelijkheden om de socket aan te sturen. manueel, timer maar ook op metingen in de huisgrid, zoals hoeveelheid opgewekte stroom, andere stroomverbruikers etc. Dus met het huidige dynamische contract, ff goedkoop timeslot instellen (meestal 's nachts), en straks met het zonnetje...als die voldoende schijnt
Ik zat zelf te denken aan een potentiaalvrije relais te plaatsen ipv de led/drukknop en die via Domoticz ofzo te laten schakelen. Dan blijft de EVSE altijd onder spanning en geef je middels dat relais het ‘juiste’ commando.
Maar is puur een gedachte, geen idee of dit inderdaad van toepassing is.
De SmartEVSE van stegen met Serkri FW kan je via de API (http request) gewoon "off" zetten zodat er geen gebruik gemaakt kan worden @Glasbakkie & @vanenkelen.
In/uit schakelen doe je dan via HA/Domoticz of ieder ander http request... Tevens schakel je hiermee ook tussen smart (load balancing) / solar (op overschot laden).
En indien je geen SmartEVSE van stegen hebt dan is het beste om een relais te gebruiken om het CP signaal te onderbreken. Dit is een nette manier van "uitschakelen" wanneer je nog aan het laden bent...
In/uit schakelen doe je dan via HA/Domoticz of ieder ander http request... Tevens schakel je hiermee ook tussen smart (load balancing) / solar (op overschot laden).
En indien je geen SmartEVSE van stegen hebt dan is het beste om een relais te gebruiken om het CP signaal te onderbreken. Dit is een nette manier van "uitschakelen" wanneer je nog aan het laden bent...
Ik heb de V2 van de SmartEVSE en die heeft volgens mij geen mogelijkheid voor http requests via de API. Of heb ik dat verkeerd begrepen, dacht dat dat vanaf V3 was.Jazsie schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:29:
De SmartEVSE van stegen met Serkri FW kan je via de API (http request) gewoon "off" zetten zodat er geen gebruik gemaakt kan worden @Glasbakkie & @vanenkelen.
Dus zonder mijn v2 te vervangen door een v3 dacht ik dat het het handigste was om te schakelen via de led-drukknop. Door die drukknop dus te vervangen door een op afstand schakelbaar relais kan ik alsnog Domoticz gebruiken.
De optie van @Glasbakkie leek me zo op het eerste gezicht niet de netste (en mogelijk zelfs schadelijk?) manier om te schakelen op afstand. Ik zou dat zelf in ieder geval niet zo snel op die manier doen. Maar die aanname is niet gebaseerd op enige kennis van de protocollen tussen auto en laadpaal, dus wellicht is dat geen probleem.
Als dit die energysocket is:Glasbakkie schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 08:53:
[...]
De energysocket is de voeding van de EVSE, deze wordt dus aan/uitgeschakeld, afhankelijk van de instelling van de socket. Homewizzard heeft hierdoor mogelijkheden om de socket aan te sturen. manueel, timer maar ook op metingen in de huisgrid, zoals hoeveelheid opgewekte stroom, andere stroomverbruikers etc. Dus met het huidige dynamische contract, ff goedkoop timeslot instellen (meestal 's nachts), en straks met het zonnetje...als die voldoende schijnt
https://www.homewizard.com/shop/wi-fi-energy-socket/
...Dan mag je blij zijn dat er niet meer dan 13A getrokken wordt; zelfs met een rating van 16A is dit soort spul niet bedoeld voor langdurige belasting onder hoge stromen, in het gunstigste geval solderen de onderdelen zich los van de printplaat, in het ongunstigste geval vliegt het in brand.
En dat is dan nog even los van het nogal lomp afschakelen van de hoogspanning, terwijl je via het schakelen van de CP zoals ook door anderen opgemerkt, je de auto ook de kans geeft de laadsessie (relatief) netjes te beeindigen.
Relais die dan weer de drukknop vervangt is inderdaad ook een prima oplossing indien je V2 hebt (meen dat de serkri fw inderdaad voor V3 is).vanenkelen schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:50:
[...]
Ik heb de V2 van de SmartEVSE en die heeft volgens mij geen mogelijkheid voor http requests via de API. Of heb ik dat verkeerd begrepen, dacht dat dat vanaf V3 was.
Dus zonder mijn v2 te vervangen door een v3 dacht ik dat het het handigste was om te schakelen via de led-drukknop. Door die drukknop dus te vervangen door een op afstand schakelbaar relais kan ik alsnog Domoticz gebruiken.
De optie van @Glasbakkie leek me zo op het eerste gezicht niet de netste (en mogelijk zelfs schadelijk?) manier om te schakelen op afstand. Ik zou dat zelf in ieder geval niet zo snel op die manier doen. Maar die aanname is niet gebaseerd op enige kennis van de protocollen tussen auto en laadpaal, dus wellicht is dat geen probleem.
Ik doelde echt meer op het abrupt uitschakelen van je EVSE...
[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 01-02-2023 23:56 ]
Het bleek een misverstand en is tóch gelukt, zonder actief abonnement, hebben ze na enige bureaucratie en moeizaam contact de laadpaal ingesteld op 11A (10A kon niet, naja, ook prima).Elektronicanet schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:22:
[...]
Ik heb geen actief abonnement meer (dus geen werkende simkaart), dus helaas kan Newmotion/Shell op afstand niets doen. Ik heb een Lolo uit 2013, ik geloof niet dat daar een P1 poort in zit helaas!
Nederlander in België
Ik heb nu een krap jaar een obv SimpleEVSE 1.1.1 gebouwd laadpunt operationeel.
Ik draai op een WeMos D1 mini waarop ik de 1.1.1 versie binary van EVSE-WIFI 1.0 (https://www.smartwb.de/firmware-downloads/) heb gezet
Er zit een RFID reader is, maar het bleek praktischer om (op de oprit) gewoon voor plug&charge te gaan.
Ook een SDM-630 Modbus meter.
En natuurlijk een (4polige, want 3 fasen) contactor
Laadsturing met de EVSE-KIT-WB module van gwl.eu
Voor de beveiliging in de meterkast de juiste automaat en aardlek geplaatst.
:fill(white):strip_exif()/f/image/a72ZbaTvdozIJVLDIdc2HRZL.png?f=user_large)
Het issue met de SimpleEVSE 1.1.1 is dat die code al lang niet meer wordt ontwikkeld.
En er zit in ieder geval één irritante bug in: Bij opvragen van de log, crashed de code en start de WeMos D1 mini opnieuw op. Laden blijft gewoon doorgaan, daar dus geen issue.
Maar opvragen van de laadhistorie is praktisch niet mogelijk.
Verder helemaal top. Ik laad zowel met 1 fase (Lynk&Co PHEV) als met 3 fasen (Peugeot e-208). Vooralsnog met de max 16A, volgende stap wordt loadbalancing (nog geen issues gehad ondanks warmtepomp ;-) )
Er zijn behoorlijk wat forks van het werk van https://github.com/CurtRod/SimpleEVSE-WiFi , maar ik heb nog geen fix van dit issue daartussen gevonden....
Iemand een fix of andere tip om dat log probleem uit de weg te krijgen??
Ik draai op een WeMos D1 mini waarop ik de 1.1.1 versie binary van EVSE-WIFI 1.0 (https://www.smartwb.de/firmware-downloads/) heb gezet
Er zit een RFID reader is, maar het bleek praktischer om (op de oprit) gewoon voor plug&charge te gaan.
Ook een SDM-630 Modbus meter.
En natuurlijk een (4polige, want 3 fasen) contactor
Laadsturing met de EVSE-KIT-WB module van gwl.eu
Voor de beveiliging in de meterkast de juiste automaat en aardlek geplaatst.
:fill(white):strip_exif()/f/image/a72ZbaTvdozIJVLDIdc2HRZL.png?f=user_large)
Het issue met de SimpleEVSE 1.1.1 is dat die code al lang niet meer wordt ontwikkeld.
En er zit in ieder geval één irritante bug in: Bij opvragen van de log, crashed de code en start de WeMos D1 mini opnieuw op. Laden blijft gewoon doorgaan, daar dus geen issue.
Maar opvragen van de laadhistorie is praktisch niet mogelijk.
Verder helemaal top. Ik laad zowel met 1 fase (Lynk&Co PHEV) als met 3 fasen (Peugeot e-208). Vooralsnog met de max 16A, volgende stap wordt loadbalancing (nog geen issues gehad ondanks warmtepomp ;-) )
Er zijn behoorlijk wat forks van het werk van https://github.com/CurtRod/SimpleEVSE-WiFi , maar ik heb nog geen fix van dit issue daartussen gevonden....
Iemand een fix of andere tip om dat log probleem uit de weg te krijgen??
[ Voor 14% gewijzigd door edsub op 02-02-2023 12:13 ]
Ik ga dit weekeinde mijn SmartEVSE (voorzien van Serkri firmware - dank aan de tipgevers) inbouwen in mijn EVBox kast. Ik zie alleen nog dat op de af te danken regelunit van de EVBox de CP lijn (dus niet PP) voorzien is van een 680ohm weerstand. Denken jullie dat ik die ook moet aanbrengen op de SmartEVSE tussen CP en PE? Want als ik het goed begrijp informeert CP over het laadvermogen van de auto. Dat is een kwestie van amperage instellen op de SmartEVSE, toch?