Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glasbakkie
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 31-03 16:00
dingo35 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:36:
[...]

Als dit die energysocket is:
https://www.homewizard.com/shop/wi-fi-energy-socket/

...Dan mag je blij zijn dat er niet meer dan 13A getrokken wordt; zelfs met een rating van 16A is dit soort spul niet bedoeld voor langdurige belasting onder hoge stromen, in het gunstigste geval solderen de onderdelen zich los van de printplaat, in het ongunstigste geval vliegt het in brand.

En dat is dan nog even los van het nogal lomp afschakelen van de hoogspanning, terwijl je via het schakelen van de CP zoals ook door anderen opgemerkt, je de auto ook de kans geeft de laadsessie (relatief) netjes te beeindigen.
Nou....de socket geeft geen 13A door....Verbruik is ongeveer 3.5 watt :-)...dat houdt de soldering wel denkk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hterhofte
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 12:32
finalcut62 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:42:
Ik zie alleen nog dat op de af te danken regelunit van de EVBox de CP lijn (dus niet PP) voorzien is van een 680ohm weerstand. Denken jullie dat ik die ook moet aanbrengen op de SmartEVSE tussen CP en PE? Want als ik het goed begrijp informeert CP over het laadvermogen van de auto. Dat is een kwestie van amperage instellen op de SmartEVSE, toch?
Als het goed is zit die weerstand (die aangeeft wat de kabel aan kan) in de kabel; bijvoorbeeld in de stekker die je in de laadpoort van de auto steekt.

Hieronder stuk uit de installatiehandleiding g van de SmartEVSE3:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_mXJpJOUpgq6F48FM2DrYWiT9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MbpY8NJYOTxlyaTvg2oMilcj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finalcut62
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-09 17:25
hterhofte schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:38:
[...]

Als het goed is zit die weerstand (die aangeeft wat de kabel aan kan) in de kabel; bijvoorbeeld in de stekker die je in de laadpoort van de auto steekt.

Hieronder stuk uit de installatiehandleiding g van de SmartEVSE3:

[Afbeelding]
Nee hij zit echt op op de regelunit. Waarschijnlijk omdat de kabel overgedimensioneerd is (5x6mm2 dus 32A) want EVBox heeft me ooit een veel zwaardere kabel gegeven wegens laadproblemen met een Tesla. De weerstand zit zowel qua kleur kabel als qua pinout op CP, dus niet PP. HERSTEL: hij zit toch op PP, want niet parallel met de paarse kabel. De weerstand zit nog net in de verder onbezette positie van PP.

Edit: Bedenk dat ik de SmartEVSE eigenlijk op een non-fixed kabel moet zetten ook al zit er een fixed kabel aan, voor het goed uitlezen van de PP waarde... Heb in ieder geval de max-charge op 16A gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_l-4Xuk3nWsbMD117z-u6CLerQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tuDRKyEAvTcrKLjHWMOGHcFI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door finalcut62 op 04-02-2023 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glasbakkie
[quote]JeroenE schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 09:37:
[...]
Het lijkt me stug dat jouw EVSE met de Energysocket kan praten over de maximale A die geleverd mag worden aan de auto.

Weet je zeker dat de weerstand in de kabel wel klopt en je auto dus ook weet dat het een 32A kabel is?

Klopt...er wordt niet gekletst tussen de evse en socket...CP signaal kwam niet door....opgelost THX! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hterhofte
finalcut62 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:44:
[...]

Nee hij zit echt op op de regelunit. Waarschijnlijk omdat de kabel overgedimensioneerd is (5x6mm2 dus 32A) want EVBox heeft me ooit een veel zwaardere kabel gegeven wegens laadproblemen met een Tesla. De weerstand zit zowel qua kleur kabel als qua pinout op CP, dus niet PP. HERSTEL: hij zit toch op PP, want niet parallel met de paarse kabel. De weerstand zit nog net in de verder onbezette positie van PP.

Edit: Bedenk dat ik de SmartEVSE eigenlijk op een non-fixed kabel moet zetten ook al zit er een fixed kabel aan, voor het goed uitlezen van de PP waarde... Heb in ieder geval de max-charge op 16A gezet.

[Afbeelding]
Ik volg je logica niet helemaal;
- als je kabel 32A aan kan, dan hoort er een 220 Ohm weerstand tussen PP en PE te zitten.
- auto bepaalt uiteindelijk de stroomvraag; de auto is ontworopen om nooit meer te bragen dan ie aan kan; dat is dus op zich geen reden om een weerstand te plaatsen
- enige reden om er een andere weerstand tussen te zetten (bijv om effectief 680 Ohm tussen PP en PE te krijgen) is als je bedrading en/of compomenten tussen netaansluiting en laadkabel ongeschikt zijn voor 32A. Als het wel geschikt is maak je het met hetbplaatsen van de weerstand onmogelijk voor familie/vrienden/buren wél met 32A kunnen laden (en dat is natuurlijk niet aardig).
- je kunt met een SmartEVSE ook de parameter MAX Instellen op 16A als je bedrading max 16A aan kan (heb ik ook gedaan); dan instrueert de laadpaal via het PWM signaal op CP de auto maximaal 16A te laden; de auto hoort dat te respecteren. Dat werkt prima. Het plaatsen van ren (extra) weerstand is dan dus alleen een extra bescherming tegen configuratiefouten met de MAX parameter (In mijn geval trekt de Tesla Model 3 SR Plus nooit meer dan 3x16A, dus gaat het bij mij alleen fout als er een vriend met een auto staat te laden die ruim meer dan 16A kan ladeb én ik dan moet ik ook nog een configuratiefout met de MAX parameter hebben gemaakt...)

Hoop dat deze overwegingen helpen.

[ Voor 10% gewijzigd door hterhofte op 04-02-2023 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:46
finalcut62 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:44:
[...]

[Afbeelding]
Weerstand weglaten bij SmartEVSE, verder:

- Welke (mm2) kabel ligt er tussen de meterkast en EVBox?
- Welke (mm2) vaste laadkabel gebruik je op je EVBox?

Bij vaste kabel config op fixed zetten, vaste laadkabel heeft geen PP signaal kabel. Gaat niet werken op non-fixed.
Verder inderdaad je Circuit/Max charge goed instellen.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik ben een laadpunt aan het bouwen op basis van de SmartEVSE v3. Ik begin met een eenvoudige opzet zonder load balancing. Ik heb wel een modbus kWh meter erbij om te kunnen loggen hoe veel stroom er in de auto gaat. Die sluit ik aan op de modbus aansluiting van de SmartEVSE. Kan ik de kWh meter ook achter het relais plaatsen zodat die alleen inschakelt zodra er geladen wordt? Dat scheelt weer een beetje sluipverbruik. Als de EVSE altijd data vanuit de meter verwacht moet ik 'm voor het relais zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
hij moet ervoor, sluipverbruik kan je nakijken in de spec's maar dat gaat helemaal nergens over.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik1
  • Niet online
Ik heb hem er nu voor gezet, sowieso wel handig tijdens het eerste gebruik en inregelen om het menu/display altijd te kunnen zien. Misschien dat ik het nog een keer andersom test. Mijn knutselwerkje tijdens de eerste laadtest:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdWc639tT8yyV09DnYFmGU_PN8A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WPI65oiv6ydauaXl5zTv57rS.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de andere kant (carport) zit een vaste kabel die ik ophang in een aluminium "tuinslanghouder" :+

De draden van de laadkabel in het relais zitten nog in een beetje raar bochtje, dat kon niet anders met de lekstroomsensor en aardedraad die erlangs wat hoger moet uitkomen. Misschien dat ik nog wat van de blauwe kabelmantel weg kan halen zodat er wat meer lengte losse draden is, of anders de aarde rijgklem op een extra dinrail op de onderste positie.

Ik heb nu een plugin hybride die max. 1x 16A laadt. De volgende auto wordt waarschijnlijk een volledig EV dus de componenten heb ik alvast voorbereid op 3 fasen. De grondkabel naar het schuurtje is nog wel 1 fase voorlopig. De lader zit nu op een eigen 16A groep (samen met 2 ledlampjes en een wcd...) en ik heb de EVSE op max. 15A staan.

Het gaat niet heel veel sneller dan de granny charger, maar wel prettig dat ik nu de schuurdeur dicht kan laten tijdens het laden en dus ook de kabel 's nachts laten zitten om de auto voor te verwarmen in de ochtend :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 22:53
Erik1 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:43:
Ik heb hem er nu voor gezet, sowieso wel handig tijdens het eerste gebruik en inregelen om het menu/display altijd te kunnen zien. Misschien dat ik het nog een keer andersom test. Mijn knutselwerkje tijdens de eerste laadtest:

[Afbeelding]

Aan de andere kant (carport) zit een vaste kabel die ik ophang in een aluminium "tuinslanghouder" :+

De draden van de laadkabel in het relais zitten nog in een beetje raar bochtje, dat kon niet anders met de lekstroomsensor en aardedraad die erlangs wat hoger moet uitkomen. Misschien dat ik nog wat van de blauwe kabelmantel weg kan halen zodat er wat meer lengte losse draden is, of anders de aarde rijgklem op een extra dinrail op de onderste positie.

Ik heb nu een plugin hybride die max. 1x 16A laadt. De volgende auto wordt waarschijnlijk een volledig EV dus de componenten heb ik alvast voorbereid op 3 fasen. De grondkabel naar het schuurtje is nog wel 1 fase voorlopig. De lader zit nu op een eigen 16A groep (samen met 2 ledlampjes en een wcd...) en ik heb de EVSE op max. 15A staan.

Het gaat niet heel veel sneller dan de granny charger, maar wel prettig dat ik nu de schuurdeur dicht kan laten tijdens het laden en dus ook de kabel 's nachts laten zitten om de auto voor te verwarmen in de ochtend :)
Netjes gedaan; als je het héél netjes wil doen zou ik toch een kWh-meter of P1 van je meterkast naar je SmartEVSE interfacen, dan weet je zeker dat je hoofdzekering er niet uit gaat. Daarnaast kun je dan, in Smart mode, je MaxCircuit op 16A zetten zodat zelfs rekening gehouden wordt met je wcd. Moet je wel je EV meter op wcd+lader aansluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Niet online
Dat ben ik inderdaad nog van plan, heb al een P1 lezer in mijn netwerk (ESP module). Nu nog WiFi bereik bij de lader regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimitri_Maes
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06-09-2024
Laadbox geïnstalleerd, met extra externe button om te switchen tussen solar en smart.
Maar bij stroomuitval moet ik telkens gaan zoeken op welk IP adres de smart evse zit. Kan je het adres fixed maken ? Ben dit niet tegengekomen bij indienstname.

Ik gebruik de sensorbox V2 en firmware V3 sekri

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGxr8M1MjhBerMm_L2N1Zrs0Mrs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NsZ7bJW9HpFG01sA5zavPunK.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Gaat niet @dimitri_Maes, beste is via mac address in je modem oid een vast IP adres te geven.

Is inderdaad wel een gemis !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captnemo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 20:51
dimitri_Maes schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:40:
...
Maar bij stroomuitval moet ik telkens gaan zoeken op welk IP adres de smart evse zit. Kan je het adres fixed maken ? Ben dit niet tegengekomen bij indienstname.
...
Dit stel je normaal in op je eigen netwerk door de MAC aan het IP adres te verbinden. Kijk eens in je modem/ router daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finalcut62
Jazsie schreef op zondag 5 februari 2023 @ 00:48:
[...]

Weerstand weglaten bij SmartEVSE, verder:

- Welke (mm2) kabel ligt er tussen de meterkast en EVBox?
- Welke (mm2) vaste laadkabel gebruik je op je EVBox?

Bij vaste kabel config op fixed zetten, vaste laadkabel heeft geen PP signaal kabel. Gaat niet werken op non-fixed.
Verder inderdaad je Circuit/Max charge goed instellen.
Alles naar de laadbox toe is 3fase/16A gebaseerd. De 32A vaste laadkabel is ook ruimschoots te groot/overkill. Weet alleen dat toen deze er eenmaal aan zat, de Tesla geen laadstoringen meer had. Verder is het niet uitgezocht (noch door EVBox, noch door Tesla) wat de laadstoringen veroorzaakte.

[ Voor 14% gewijzigd door finalcut62 op 06-02-2023 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimitri_Maes
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06-09-2024
super dat ga ik eens bekijken , merci voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
finalcut62 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:50:
[...]

Alles naar de laadbox toe is 3fase/16A gebaseerd. De 32A vaste laadkabel is ook ruimschoots te groot/overkill. Weet alleen dat toen deze er eenmaal aan zat, de Tesla geen laadstoringen meer had. Verder is het niet uitgezocht (noch door EVBox, noch door Tesla) wat de laadstoringen veroorzaakte.
In dat geval circuit/max charge op 16A instellen.
Waarschijnlijk had je met de originele kabel te grote spanningsval waardoor je Tesla laadstoring gaf.

Zelf heb ik ook een 32A vaste kabel eraan hangen terwijl ik ook laad met max 16A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
dimitri_Maes schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:40:
Laadbox geïnstalleerd, met extra externe button om te switchen tussen solar en smart.

Ik gebruik de sensorbox V2 en firmware V3 sekri
De SmartEVSE is doorgaans bereikbaar op smartevse-xxxxx[.lan|.local] (ook bij de originele firmware) én SmartEVSE-yyyy.local (alleen bij recente serkri versies). Let op upper/lowercase!

Xxxxx is het 5 digit nummer waarop de AP zich ook presenteerde bij het opzetten van de wifi-verbinding.
yyyy is het 4 digit serie nummer dat ook op het label geprint schijnt te staan.
Avahi-browse -a helpt je verder op Linux...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glasbakkie
kan ik de smartEVSE op afstand vertellen dat ie met een andere max-current te maken heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Glasbakkie schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:33:
kan ik de smartEVSE op afstand vertellen dat ie met een andere max-current te maken heeft?
Volgens mij niet, lijkt mij ook wel handig, solar en smart charging maar de max kunnen aanpassen. Dan kun je tenminste gebruik maken van de ingebouwde load balancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Glasbakkie schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:33:
Nee MaxCurrent is echt bedoeld om eenmalig te configureren naar het max. Van je installatie.

Er is wel Override-current, die heb ik zelf nog niet gebruikt/getest, maar het lijkt me dat die in Smart Mode ook als maximum functioneert, en dat hij terugregelt als er te weinig beschikbaar is op de hoofdzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
dingo35 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:06:
[...]

Nee MaxCurrent is echt bedoeld om eenmalig te configureren naar het max. Van je installatie.

Er is wel Override-current, die heb ik zelf nog niet gebruikt/getest, maar het lijkt me dat die in Smart Mode ook als maximum functioneert, en dat hij terugregelt als er te weinig beschikbaar is op de hoofdzekering.
Ik meende in de code te zien dat die alleen met normal mode samenwerkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
DanTm schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:13:
[...]

Ik meende in de code te zien dat die alleen met normal mode samenwerkte.
Ok komt op de Todo list....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:47
Ik zie bij publieke laadpalen dat ik soms kan zien op hoeveel procent de batterij is die de laadpaal aan het laden is. Is het een mogelijkheid dit ook uit de smartEVSE te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:06

timovd

Voorsprong door techniek

@djo-ed is dat niet alleen met DC-laders?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
Ik had beter moeten googlen :P , blijkbaar is DC een ander protocol (en AC PWM signaal).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:22
Nee hoor, werkt regelmatig ook met AC laders Er is een ISO protocol dat powerline over de CP link doet. De SmartEVSE kan dit waarschijnlijk niet.

Zie ook hier: https://github.com/SmartEVSE/SmartEVSE-3/issues/25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glasbakkie
dingo35 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:06:
[...]

Thx! Is er een ander manier om de laadstroom aan te passen op afstand? De webapi laat wel vanalles zien, maar ik kan niets wijzigen... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
De API beschrijving vind je hier:
https://swagger-ui.serkri.be/

Zover ik weet heb je alleen override current in Normal Mode, en de diverse instelparameters voor Solar mode die zelf de laadstroom terugregelen wanneer onvoldoende solar beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glasbakkie
dingo35 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:01:
De API beschrijving vind je hier:
https://swagger-ui.serkri.be/

Zover ik weet heb je alleen override current in Normal Mode, en de diverse instelparameters voor Solar mode die zelf de laadstroom terugregelen wanneer onvoldoende solar beschikbaar.
Dank,.....maar dat is duidelijk voor gevorderden....en daar hoor ik nog niet bij ;) _/-\o_ Begrijp ik goed dat de "http://SmartESVE-xxxx.local" alleen maar en weergave is? Want er lijkt geen interactie mogelijk... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Je kan de mode aanpassen en als ook de current (in normal mode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glasbakkie
Jazsie schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:16:
Je kan de mode aanpassen en als ook de current (in normal mode).
Klinkt hoopvol.....maar hoe moet dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HcxPljooTDcePrLHE2iHwMNsZvc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RGSjmwDAF9GZZNKAffREy9A6.jpg?f=user_large
Duidelijker kan niet >:). (gewoon erop drukken)

[ Voor 4% gewijzigd door Jazsie op 09-02-2023 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hterhofte
Glasbakkie schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:00:
[...]

Klinkt hoopvol.....maar hoe moet dat?
Gewoon, met je vinger zachtjes op het scherm van je smartphone drukken, op de plek waar de 'knop' van de gewenste modus staat. Bij de stroomsterkte ('Ampere') verschijnt er een uitklapmenu (bij mij).

Wijst zich eigenlijk vanzelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glasbakkie
hterhofte schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:17:
[...]

Gewoon, met je vinger zachtjes op het scherm van je smartphone drukken, op de plek waar de 'knop' van de gewenste modus staat. Bij de stroomsterkte ('Ampere') verschijnt er een uitklapmenu (bij mij).

Wijst zich eigenlijk vanzelf...
Ik zie dus dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oth0uaQKmR6CYcpD6XT-OKmLqBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNL6Q5UcXTrbbhlT33d32Pz6.jpg?f=fotoalbum_large

maar er gebeurt niets aan pop-ups etc....alleen een regel lijkt te worden geselecteerd. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grave176
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 16:33
Ik wilde net exact hetzelfde screenshot posten , dacht al dat het aan mijn browser lag en alle mogelijke browsers geprobeerd. Kom ook niet verder dan glasbakkie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
je moet daarvoor wel je firmware updaten naar de serkri distributie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@Glasbakkie & @grave176; zoals gemeld door @DanTm moet je wel de serkri fw erop hebben staan (paar posts terug nog gemeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grave176
@DanTm en @Jazsie bedankt voor je reactie. Op den duur zie je door het bomen het bos niet meer ;) ga verdiepen in serkri 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glasbakkie
DanTm schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:29:
je moet daarvoor wel je firmware updaten naar de serkri distributie....
Thx,,,stapje voor stapje :)

Ik kom dan dit tegen:

O-)
Building the firmware
Install platformio-core https://docs.platformio.o...lation/methods/index.html
Clone this github project, cd to the smartevse directory where platformio.ini is located
Compile firmware.bin: platformio run
Compile spiffs.bin: platformio run -t buildfs
If you are not using the webserver /update endpoint:

Upload via USB configured in platformio.ini: platformio run --target upload
O-)

maar daarop krijg ik dit gevoel 8)7

Hoe werkt dat?

uhm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-09 14:27
Glasbakkie schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:59:
[...]

Thx,,,stapje voor stapje :)

Ik kom dan dit tegen:

O-)
Building the firmware
Install platformio-core https://docs.platformio.o...lation/methods/index.html
Clone this github project, cd to the smartevse directory where platformio.ini is located
Compile firmware.bin: platformio run
Compile spiffs.bin: platformio run -t buildfs
If you are not using the webserver /update endpoint:

Upload via USB configured in platformio.ini: platformio run --target upload
O-)

maar daarop krijg ik dit gevoel 8)7

Hoe werkt dat?

uhm
bin bestanden downloaden en die uploaden via de update functie
https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/releases/tag/v1.5.2

http://ipadresvandeesve/update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grave176
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXLwOWmsdq2ShpbhwSSXx9xr-g8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f46YxM1S25sI2mR0Xl9CeOnM.jpg?f=fotoalbum_large

Het is met gelukt serkri erop te zetten. Maar ik mis gegevens , doe ik nog iets verkeerd ? De github van serkri is wat basic kwa uitleg voor iemand met weinig kennis over de materie zoals ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dingo35
grave176 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:56:
[Afbeelding]

Het is met gelukt serkri erop te zetten. Maar ik mis gegevens , doe ik nog iets verkeerd ? De github van serkri is wat basic kwa uitleg voor iemand met weinig kennis over de materie zoals ik.
Heb je zowel spiffs.bin als firmware.bin geflashed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grave176
dingo35 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:18:
[...]

Inderdaad de firmware.bin niet gedaan, het is opgelost. bedankt 🙏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:31
@dingo35 Net geupdate want wil de aansturing via HA gaan doen.

Klopt het dat de Finder 7M.38.8.400.0212 kWh meters niet ondersteund worden?
In SmartEVSEv2 worden deze wel ondersteund:
https://github.com/SmartE...d48a3bfbb31afaee61941ae55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Ja blijkbaar heeft iemand die meter nog toegevoegd aan de oude SmartEVSE2 code.

Aangezien het geen simpele registerverandering is maar er ook bewerkingen plaatsvinden, en ik zelf niet kan testen, ga ik deze wijziging zelf niet doorvoeren; als iemand die zo'n kWh meter heeft een PR bouwt en test ben ik uiteraard bereid deze aan de code toe te voegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Ik kan een Alfen Double overnemen, met waarschijnlijk een dubbele kabelinvoer voor 2x 22kw.

Nu heb ik maar 1 stroomkabel (en wil ook max 1x 22kw / 2x 11kw laden) beschikbaar. Hoe sluit ik dit aan? Ik kan de kabel in de paal natuurlijk splitsen met Wago’s?

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
_Brake_ schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:24:
Ik kan een Alfen Double overnemen, met waarschijnlijk een dubbele kabelinvoer voor 2x 22kw.

Nu heb ik maar 1 stroomkabel (en wil ook max 1x 22kw / 2x 11kw laden) beschikbaar. Hoe sluit ik dit aan? Ik kan de kabel in de paal natuurlijk splitsen met Wago’s?
Niet. Per EV een eigen aansluiting verplicht.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Een verdeler plaatsen bij je laadpaal kan dan weer wel, als je kabel geschikt is voor 22 kW dan kan je deze splitsen naar 2x 11 kW, kan je wel niet meer 22 kW laden op een enkele EV.

Ieder laadpaal heeft dan zijn eigen aardlekschakelaar/automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Nu online
Jazsie schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:56:
Een verdeler plaatsen bij je laadpaal kan dan weer wel, als je kabel geschikt is voor 22 kW dan kan je deze splitsen naar 2x 11 kW, kan je wel niet meer 22 kW laden op een enkele EV.

Ieder laadpaal heeft dan zijn eigen aardlekschakelaar/automaat.
Dat is hij, 5x6mm2 achter een 32A krachtalamat.

Waarom kan je dan niet meer met 1x 22kW laden als ik de kabel splits? Ligt dat aan de instelling die je maakt in de software?

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
_Brake_ schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:25:
[...]

Dat is hij, 5x6mm2 achter een 32A krachtalamat.

Waarom kan je dan niet meer met 1x 22kW laden als ik de kabel splits? Ligt dat aan de instelling die je maakt in de software?
Omdat je de subverdeler liefst selectief wilt afzekeren. Dan kom je uit op 20A (13kW) groepen. Gebruik je geen load balancing dan kom je uit om 16A per groep. Met load balancing kan je 20A nemen.

Aangezien het een vaste installatie betreft wordt dit vaak ook niet gedaan. Je zou dan op 32A kunnen afzekeren met load balancing. Enige is dat bij overbelasting/kortsluiting de automaat in je meterkast ook eruit vliegt...

(ook met 16A max laden raad ik load balancing aan, zeker als je andere groot verbruikers in huis hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Nu online
Jazsie schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:56:
[...]

Omdat je de subverdeler liefst selectief wilt afzekeren. Dan kom je uit op 20A (13kW) groepen. Gebruik je geen load balancing dan kom je uit om 16A per groep. Met load balancing kan je 20A nemen.

Aangezien het een vaste aansluiting betreft wordt dit vaak ook niet gedaan. Je zou dan op 32A kunnen afzekeren met load balancing. Enige is dat bij overbelasting/kortsluiting de automaat in je meterkast ook eruit vliegt...

(ook met 16A max laden raad ik load balancing aan, zeker als je andere groot verbruikers in huis hebt).
Puur selectiviteit dus? Maar het kán dus wel? Uiteraard met load balancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Met de juiste (sub)verdeler wel ja @_Brake_.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Nu online
Jazsie schreef op maandag 13 februari 2023 @ 07:24:
Met de juiste (sub)verdeler wel ja @_Brake_.
Wil je eens een voorbeeldje linken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Kan niet zo gauw kant en klaar vinden maar is prima zelf te doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmoP4tm-Pg1mKairAzLXCRfy7hA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vwrGlBSocUDRrAVVagjqK5cO.png?f=fotoalbum_large
(voorbeeld, zou zelf geen B-merk nemen maar eerder A-merk zoals ABB/Hager/Eaton/Schneider).

Wil je kWH meter ertussen dan moet je voor een grotere verdeelkast gaan...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Middachten
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-08 10:30
Vergelijkbaar met mijn oplossing, alhoewel ik een trapje lager zit (2x16A met Load Balancing):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCkZoRaPdRpL6P9WHB70evmP4E8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dpRKXB6BgGOGfre9PFAxZ8gH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Middachten
En ik zou inderdaad geen B-merk nemen. Ten eerste zijn de klemmen van b.v Eaton veel solider en kun je de kabels veel beter vastklemmen. En ten tweede: ik heb de indruk dat veel schakelmateriaal wel voor 16, 32 of 40A gespecificeerd is, maar niet echt bestand is tegen het continue hele hoge stromen schakelen.

Ik heb ondertussen beide Iskra relais al een keer moeten vervangen nadat de contacten (letterlijk!) in rook opgegaan zijn. Ik had nog twee Iskra relais liggen, maar ga ze nu ook voor Eaton vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Middachten schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:35:
Ik heb ondertussen beide Iskra relais al een keer moeten vervangen nadat de contacten (letterlijk!) in rook opgegaan zijn. Ik had nog twee Iskra relais liggen, maar ga ze nu ook voor Eaton vervangen.
Verontrustend! Vanaf serkri versie 1.5.0 start de SmartEVSE met laden op 6A per fase (in Smart en Solar mode) en voert dat (indien mogelijk) op naar de normale laadstroom. Hopelijk gaan je relais wat langer mee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_van_eck
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:00
En ik zou inderdaad geen B-merk nemen. Ten eerste zijn de klemmen van b.v Eaton veel solider en kun je de kabels veel beter vastklemmen. En ten tweede: ik heb de indruk dat veel schakelmateriaal wel voor 16, 32 of 40A gespecificeerd is, maar niet echt bestand is tegen het continue hele hoge stromen schakelen.

Ik zou zelf ook niet op de limiet gaan zitten van de contactors. Het starten/stoppen van een pomp is natuurlijk compleet anders dan het laden van een auto uren lang op hoge stromen. Ik heb zelf voor 40A contactor gekozen terwijl ik max 20A kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie

Je maakt het wel spannend, krijg nu de neiging om preventief mijn Iskra relais te vervangen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Jazsie schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:42:
[...]

Je maakt het wel spannend, krijg nu de neiging om preventief mijn Iskra relais te vervangen :P
Ik laad nu al bijna een jaar op (meestal) 16A, en ik schakel extreem veel (ivm testen firmware), maar nog nooit problemen met die ISKRA's gemerkt...

Ik wil maar zeggen, ervaringen kunnen nogal verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glasbakkie
dingo35 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:18:
[...]

Lukt nog niet...ik blijf de melding ''error no serial comm....'' krijgen...hoe ik de settings ook zet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHC91QV4uNfJgRRDV89YHGmXz2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CqAtclYKxHgtAis1Zd1Ffzvt.jpg?f=fotoalbum_large

Deze geeft wat variatie bij verschillende setting...soms ff laden maar dan weer uit en de melding.

Overigens....heb de socket nu op alleen de cp onderbreken zitten...dus de smartevse blijft nu stroom houden...met dank voor de tip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
Glasbakkie schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:58:
[...]
Lukt nog niet...ik blijf de melding ''error no serial comm....'' krijgen...hoe ik de settings ook zet.
Heb zojuist versie 1.5.3 gereleased, daarin moet dit opgelost zijn.

https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/releases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Glasbakkie schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:58:
[...]
Overigens....heb de socket nu op alleen de cp onderbreken zitten...dus de smartevse blijft nu stroom houden...met dank voor de tip
Waarom doe je CP onderbreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glasbakkie
dingo35 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:33:
[...]

Heb zojuist versie 1.5.3 gereleased, daarin moet dit opgelost zijn.

https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/releases
Nice! Moeten alle 4 bestanden geflashed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glasbakkie
Jazsie schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:57:
[...]

Waarom doe je CP onderbreken?
Daar zit een homewizzard socket voor die ik laat schakelen afhankelijk van wat metingen in mijn homegrid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Glasbakkie schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:01:
[...]

Daar zit een homewizzard socket voor die ik laat schakelen afhankelijk van wat metingen in mijn homegrid
Ehh, maak aub gebruik van de API, daar kan je laad vermogen realtime verhogen/verlagen.

Veel nettere oplossing... of nog beter, gebruikt dan de SMART mode want als ik goed begrijp wil je load balancing doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glasbakkie
Jazsie schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:06:
[...]

Ehh, maak aub gebruik van de API, daar kan je laad vermogen realtime verhogen/verlagen.

Veel nettere oplossing... of nog beter, gebruikt dan de SMART mode want als ik goed begrijp wil je load balancing doen?
Daar wil ik wel naartoe...maar dan moet ik het eerst goed aan de praat krijgen...en dat lukt steeds beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glasbakkie
Glasbakkie schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:59:
[...]

Nice! Moeten alle 4 bestanden geflashed?
Melding is nu weg en laden lukt...maar stroom instellen lijkt wat lastig. Ander amperage Laden lukt alleen indien ik eerst naar mode off ga en weer terug. Hoort dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Glasbakkie schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:02:
[...]

Melding is nu weg en laden lukt...maar stroom instellen lijkt wat lastig. Ander amperage Laden lukt alleen indien ik eerst naar mode off ga en weer terug. Hoort dat zo?
Werkt alleen in NORMAL mode.

Doe je het instellen via de web interface, dan eerst de nieuwe A (laad vermogen) kiezen en vervolgens op NORMAL drukken (ook al staat ie al erop).
Vervolgens zal ie dan het laad vermogen binnen een aantal seconden aanpassen.

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 14-02-2023 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glasbakkie
Jazsie schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:03:
[...]

Werkt alleen in NORMAL mode.

Doe je het instellen via de web interface, dan eerst de nieuwe A (laad vermogen) kiezen en vervolgens op NORMAL drukken (ook al staat ie al erop).
Vervolgens zal ie dan het laad vermogen binnen een aantal seconden aanpassen.
Werkt idd...maar API meld de max. stroom, maar ik meet de ingestelde....ff wennen.. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
API geeft ook de ingestelde A aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finalcut62
Het lijkt wel of mijn SmartEVSE 'wappert'. Zie bijgaande screenshot van het log. Duidt dit op connectivity issues met wifi of iets anders? Iemand enig idee? Het verstoort in ieder geval mijn laadplanning...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXN01VG5gxPTId4JAzIcgvQEN0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QynfKGrPh9fwyry7B0urqyTX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Het feit dat je "last data update" op 1970 staat wijst erop dat de SmartEVSE geen verbinding met een ntp-server kan maken; dus wijst idd in de richting van een slechte wifi verbinding. De sterkte van je signaal en andere wifi-parameters kun je via de "Raw" knop in de webserver bekijken... (of in HA ....)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Middachten
dingo35 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:34:
[...]

Ik laad nu al bijna een jaar op (meestal) 16A, en ik schakel extreem veel (ivm testen firmware), maar nog nooit problemen met die ISKRA's gemerkt...

Ik wil maar zeggen, ervaringen kunnen nogal verschillen.
Helemaal mee eens! En om het nog maar wat concreter te maken: ik heb het probleem ook alleen met één kant van mijn lader. Aan deze kant staat altijd de BMW X5. Die laad op één fase / 16A. Ik heb gemerkt dat er vaak hetzelfde gebeurt: ik kom aan met de auto, stap uit, plug de stekker in (zit aan de bestuurderskant), hij schakelt ‘aan’, ik doe de achterdeur open om mijn tas eruit te halen, hij schakelt ‘uit’, ik doe de auto op slot en hij schakelt weer ‘aan’. Die aan/uit/aan sequence is vrij kort na elkaar.
Hoe het ook precies komt, de rechterkant is nu twee keer stuk gegaan.

Ik heb vandaag maar gelijk de daad bij het woord gevoegd en de relais voor nieuwe van Eaton vervangen, ziet ie er gelijk wat symetrischer uit 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fl3H5Iwvr2cWja6cDk0zdaVCH8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UybAf1cfuAZzm365OQIMY0aC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middachten
Opvallend detail: de relais van Eaton zijn bij dezelfde specs (4 polig, 230V/40A) 2x zo zwaar….

• finalcut62
dingo35 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:35:
Het feit dat je "last data update" op 1970 staat wijst erop dat de SmartEVSE geen verbinding met een ntp-server kan maken; dus wijst idd in de richting van een slechte wifi verbinding. De sterkte van je signaal en andere wifi-parameters kun je via de "Raw" knop in de webserver bekijken... (of in HA ....)
Was inderdaad de verbinding. Was vergeten de SmartEVSE op dezelfde IP-range als H-A te zetten... nu storingsvrij!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• topaj
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:03
Zelf ook maar eens een laadoplossing gefabriceerd.
Apart Hager kastje opgehangen, de derde inmiddels.

Het meeste werk was het graven / boren van de mantelbuizen, maar dubbel en dwars waard: we kunnen er altijd nog onderhoud aan uitvoeren.
Bestrating wordt van de zomer aangeheeld; de gevel wordt ook opgeknapt. Tzt. de mantelbuis onder de grond even netjes afdichten.

Kabel bestaat uit 1 stuk van 12 meter, gemaakt door evChargeKing. Net spul, ben er blij mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0djCSmqVOtu7d3YGGAyFtCCs-sk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tHKLqExgCyikuKiQ9A4omUZq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwsiUPF8Mys_66ndzBotCLll_c4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hePPB1Y7OR0Vgcf4HdJVXyIi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJxu7acNaDJAFWFz6pbhHybdkng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RfNMVm5bl6jgLFmreoP5ousC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet de modbus communicatie nog opzetten tussen evmeter en de slimme meter.
Idealiter is er iets wat verschillende apparaten kan lezen, en kan uitspugen als meerdere onafhankelijke modbus slaves. Dit zou kunnen met een paar USB -> RS485 stekkers en een Pi, maar ik wil eigenlijk wat eleganters. Mogelijk dat ik een printje bak met wat MAX485 tranceivers en een microcontroller.
Dit om de Solaredge omvormer van data te voorzien, omdat het gewoon nice is, alle apparaten te kunnen loggen en inzichtelijk te maken, en uiteraard om te Smart in SmartEVSE te kunnen gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSPX3w57PfL3sJPGh7EeddZmEk4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/75zEuNY609hPQXcfq4rK2Nq8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door topaj op 17-02-2023 15:18 ]

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:41
topaj schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:14:
Zelf ook maar eens een laadoplossing gefabriceerd.
Apart Hager kastje opgehangen, de derde inmiddels.

Het meeste werk was het graven / boren van de mantelbuizen, maar dubbel en dwars waard: we kunnen er altijd nog onderhoud aan uitvoeren.
Bestrating wordt van de zomer aangeheeld; de gevel wordt ook opgeknapt. Tzt. de mantelbuis onder de grond even netjes afdichten.

Kabel bestaat uit 1 stuk van 12 meter, gemaakt door evChargeKing. Net spul, ben er blij mee.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik moet de modbus communicatie nog opzetten tussen evmeter en de slimme meter.
Idealiter is er iets wat verschillende apparaten kan lezen, en kan uitspugen als meerdere onafhankelijke modbus slaves. Dit zou kunnen met een paar USB -> RS485 stekkers en een Pi, maar ik wil eigenlijk wat eleganters. Mogelijk dat ik een printje bak met wat MAX485 tranceivers en een microcontroller.
Dit om de Solaredge omvormer van data te voorzien, omdat het gewoon nice is, alle apparaten te kunnen loggen en inzichtelijk te maken, en uiteraard om te Smart in SmartEVSE te kunnen gebruiken:
[Afbeelding]
Mooie setup, maar een B25 voor de laadpaal? Ga je ook op 25A laden straks? Of 20A zoals we kunnen zien op de foto?

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• topaj
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:03
adjego schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:34:
[...]

Mooie setup, maar een B25 voor de laadpaal? Ga je ook op 25A laden straks? Of 20A zoals we kunnen zien op de foto?
Ah scherp gezien; ik heb een auto die helaas maar op 1 fase laadt tot 32A, een Ioniq 28kwh.
Met een hoofdzekering van 25A is er een kans om die eruit te knallen bij een te hoge laadstroom. De hoofdzekeringen zijn geen automaten maar ouderwetse smeltzekeringen. Helaas erg duur om te laten vervangen door automaten (561,03 euro bij Liander).

Die 25A aardlekautomaat die je ziet zal verplaatst worden en alles afzekeren boven de hoofdschakelaar. Het idee is dat als ik net over het randje ga van mijn "aansluiting" met mijn huishouden dat deze automaat als eerste gaat vanwege de B-karakteristiek, en de smeltzekering (C of D) in theorie een stuk later. Stuk goedkoper dan de hoofdzekeringen te laten upgraden naar automaten. Nu gebruik ik de automaat nog even hier voor.

Wanneer de zonnepanelen in bedrijf zijn, zou ik dus overdag met meer dan 25A kunnen laden. Of ik dit wil en nodig heb moeten we gaan afwegen als we wat meer ervaring hebben met elektrisch rijden en ons patroon, maar de bedoeling is om een andere automaat te gebruiken voor de auto, mogelijk groter, mogelijk kleiner.

Omdat ik nog niks heb aangesloten voor de load balancing heb ik de laadstroom enigszins beperkt om te voorkomen dat we Liander moeten bellen als we koken, of als ik ga hobbyen met een verfbrander ofzo.

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astrapowerrr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 15:03
Beste mede tweakers.
Sinds een week nu mijn paal in werking genomen.
Gestart met aanschaf van de smartevse icm sensorbox 2 en de dc detector en een 32A contactor in de laadpaal met vaste 1 fase 32A kabel.

Ik heb echt al mega veel gelezen in deze 136 pagina’s tellende informatie maar blijf toch nog wat vragen houden.

De netaansluiting betreft een 3x25A en gaat vanaf de hoofdschakelaar naar een chint nb310l b20 20A.

Nu worden er over 2 weken zonnepanelen geplaatst en dit zou gaan gebeuren verdeeld over 3 fasen.
Mijn ev kan Max 32A 1 fase laden.

Ik lees dat het mogelijk is om 25A van het net te halen en de resterende 7A van de panelen te trekken.
Ook wil ik alvast voorbereid zijn op 11kw laden in de toekomst(dan zou ik alleen de kabel moeten wijzigen)

1e vraag, denk ik goed door de chint b20 te vervangen voor een b32?

En 2e vraag betreft de instellingen van de evse zou ik graag willen weten of ik die goed heb?

LOAD BAL - master
MAINS - 75A
MIN - 6A
CIRCUIT - 20A ivm chint van nu evt straks met zonnepanelen en een chint van 32A deze waarde ook 32A?
MAX - 32A

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemI
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:20
MAINS is per fase en moet dus op 25 worden ingesteld.

Bij een 3 fase omvormer heb je flink wat panelen nodig om (per fase) 7A op te wekken, de vraag is hoe vaak het gebeurt dat je maximaal wilt laden en ook de zon volop schijnt. En dan moeten er ook nog geen andere verbruikers op dezelfde fase actief zijn.

Persoonlijk zou ik de max op 20A laten staan en eerst eens ervaren hoe dat gaat. Anders moet er inderdaad een zwaardere automaat gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astrapowerrr
WillemI schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:09:
MAINS is per fase en moet dus op 25 worden ingesteld.

Bij een 3 fase omvormer heb je flink wat panelen nodig om (per fase) 7A op te wekken, de vraag is hoe vaak het gebeurt dat je maximaal wilt laden en ook de zon volop schijnt. En dan moeten er ook nog geen andere verbruikers op dezelfde fase actief zijn.

Persoonlijk zou ik de max op 20A laten staan en eerst eens ervaren hoe dat gaat. Anders moet er inderdaad een zwaardere automaat gebruikt worden.
Wat versta je onder flink wat panelen? Er gaan er 17 geplaatst worden en de L3 waar de laadpaal nu op zit is de minst belaste fase

Maar 20A is zeker niet verkeerd maar ja als meer kan… zou leuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemI
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:20
Uitgaande van panelen van 400Wp is de opwek maximaal 17x400Wp = 6800Wp
Als ik de verliezen in de omvormer even negeer geeft dit 6800W/230V=29,56A
Per fase dus 29,56A/3=9,85A
Deze opwek heb je alleen onder ideale omstandigheden, dit zul je nooit of slechts zelden halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astrapowerrr
Duidelijk verhaal. Ik zal de instelling main morgen nog even aanpassen.

En gaan we in de toekomst maar ervaren hoe het laden gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minitrue
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:43
Vanwege mijn eigen fout, heb ik een laadkabel van 5 meter (van Alfen), met stekker aan een kant, over. Het valt me op dat niemand op tweedehands.be (de Belgische marktplaats) interesse heeft om 'm over te nemen. Zou er meer interesse zijn in Nederland op Marktplaats?

Niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
Na mij verder ingelezen te hebben (bedankt allen hier voor dit mooie forum) heb ik gisteravond mijn 2e laadpaal en upgrade aan de meterkast in de schuur gedaan (zal vanavond even een foto posten!).

Beide EVSEs lopen op de laatste Serkri firmware.

Paar vragen die ik jullie wil voorleggen:
- Ik gebruikte eerst alleen 1 smartevse die ik via de API de updates gaf over L1-L2-L3. Nu wil ik naar de situatie toe dat ze allebei (voor nu, want nog geen extra kabel getrokken) niet meer dan 16A kunnen trekken. Kan ik dan smartevse 1 in API mode laten, en dan load balancing aan op beide EVSEs, EVSE1 als master en EVSE2 als node 1?
- Hoe sluit ik modbus aan? Daisy chain ik A naar A, B naar B en ground naar ground (of moet het A-B, B-A)?
- Ik heb ook bij EVSE1 een modbus kWh meter geinstalleerd (de kWh meter voor EVSE2 moet nog geleverd worden), kan ik deze gebruiken voor alleen het uitlezen van het aantal kWh dat mijn auto per laadsessie opneemt?
- Welk adres geef ik de kWh meter en hoe stel ik die in bij EVSE1? (kan dit niet vinden)
- Ik heb nu de EVSEs en de kabel van EVSE-->relais in 0.75mm2 uitgevoerd (ik vermoed dat de EVSE niet meer dan 10-15W verbruikt), mis ik hier iets waarom dit niet zou mogen?

Bij voorbaat, zeer bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dingo35
djoenez schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:14:
- Ik gebruikte eerst alleen 1 smartevse die ik via de API de updates gaf over L1-L2-L3. Nu wil ik naar de situatie toe dat ze allebei (voor nu, want nog geen extra kabel getrokken) niet meer dan 16A kunnen trekken. Kan ik dan smartevse 1 in API mode laten, en dan load balancing aan op beide EVSEs, EVSE1 als master en EVSE2 als node 1?
Ja dat is precies waar load balancing voor bedoeld is.
- Hoe sluit ik modbus aan? Daisy chain ik A naar A, B naar B en ground naar ground
Ja, hoewel ik begrijp dat als je veel storing krijgt je de ground soms beter weg kunt laten. Belangrijk is dat je twisted pair gebruikt, minder belangrijk maar netjes dat je aan beide uiteinden van de bus met 100-120 ohm termineert.
- Ik heb ook bij EVSE1 een modbus kWh meter geinstalleerd (de kWh meter voor EVSE2 moet nog geleverd worden), kan ik deze gebruiken voor alleen het uitlezen van het aantal kWh dat mijn auto per laadsessie opneemt?
Ja die configureer je dan als EVmeter op EVSE1.
- Welk adres geef ik de kWh meter en hoe stel ik die in bij EVSE1? (kan dit niet vinden)
Kies een ongebruikt adres op de modbus, ik meen dat 1-8 gereserveerd zijn voor de nodes, default staat de Mainsmeter op 0xa en de EVmeter op 0xb. Ik meen dat je op Smart of Solar Mode en/of Loadbalancing Enabled moet zitten om de setting te enablen. Let op decimaal vs. hexadecimaal bij instellen.
- Ik heb nu de EVSEs en de kabel van EVSE-->relais in 0.75mm2 uitgevoerd (ik vermoed dat de EVSE niet meer dan 10-15W verbruikt), mis ik hier iets waarom dit niet zou mogen?
Moet makkelijk kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door dingo35 op 21-02-2023 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
djoenez schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:14:
Na mij verder ingelezen te hebben (bedankt allen hier voor dit mooie forum) heb ik gisteravond mijn 2e laadpaal en upgrade aan de meterkast in de schuur gedaan (zal vanavond even een foto posten!).

Beide EVSEs lopen op de laatste Serkri firmware.

- Hoe sluit ik modbus aan? Daisy chain ik A naar A, B naar B en ground naar ground (of moet het A-B, B-A)?

Bij voorbaat, zeer bedankt!
Extra opmerking mbt aansluitdraad, neem aan dat je een aparte 6A automaat gebruikt voor het afzekeren van je EVSE unit.

Zo niet dan is 0,75mm2 te klein, immers er is dan kans dat er 16A+ bij kortsluiting door heen gaat en dat is vragen om brand...

(Ik ga er even vanuit dat je EV groep minimaal 16A is, staat nergens vermeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
Jazsie schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:17:
[...]

Extra opmerking mbt aansluitdraad, neem aan dat je een aparte 6A automaat gebruikt voor het afzekeren van je EVSE unit.

Zo niet dan is 0,75mm2 te klein, immers er is dan kans dat er 16A+ bij kortsluiting door heen gaat en dat is vragen om brand...

(Ik ga er even vanuit dat je EV groep minimaal 16A is, staat nergens vermeld).
Check, dit ga ik dan zsm fixen.
Wat ik mij wel afvraag, als ik wel een 2.5mm2 kabel zou gebruiken, zou nog steeds de EVSE niet tegen 16A kunnen lijkt mij? hoe is die dan wel brandveilig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
djoenez schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:32:
[...]

Check, dit ga ik dan zsm fixen.
Wat ik mij wel afvraag, als ik wel een 2.5mm2 kabel zou gebruiken, zou nog steeds de EVSE niet tegen 16A kunnen lijkt mij? hoe is die dan wel brandveilig?
Klopt, daarom is het beter apart af te zekeren met een 6A automaat.

Echter nu heb je ook de kans dat je kabels smelten/brand vliegen bij kortsluiting voordat de EV groep (16A+) eruit vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
Jazsie schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:40:
[...]

Klopt, daarom is het beter apart af te zekeren met een 6A automaat.

Echter nu heb je ook de kans dat je kabels smelten/brand vliegen bij kortsluiting voordat de EV groep (16A+) eruit vliegt.
Check, besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
dingo35 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:37:
[...]

Ja dat is precies waar load balancing voor bedoeld is.

[...]

Ja, hoewel ik begrijp dat als je veel storing krijgt je de ground soms beter weg kunt laten. Belangrijk is dat je twisted pair gebruikt, minder belangrijk maar netjes dat je aan beide uiteinden van de bus met 100-120 ohm termineert.

[...]

Ja die configureer je dan als EVmeter op EVSE1.
[...]

Kies een ongebruikt adres op de modbus, ik meen dat 1-8 gereserveerd zijn voor de nodes, default staat de Mainsmeter op 0xa en de EVmeter op 0xb. Ik meen dat je op Smart of Solar Mode en/of Loadbalancing Enabled moet zitten om de setting te enablen. Let op decimaal vs. hexadecimaal bij instellen.

[...]

Moet makkelijk kunnen.
Jammer genoeg toch problemen met modbus, eerst met de kabel die ik heb gemaakt (cat7A shielded) geprobeerd, maar krijg geen contact van EVSE1 naar EVSE2 of kwh meter, toen met een ander kabeltje EVSE1 aan kwh meter, geen contact, toen nog EVSE2 naar kwh meter geprobeerd, niets. Bij alle gevallen heb ik A B ook nog gewisseld en wel niet ground geprobeerd, maar mocht allemaal niet baten.

Toen ook nog even met 2 losse draadjes een twisted pair gemaakt tussen EVSE1 en EVSE2, nog steeds niets.. zijn die weerstandjes aan het uiteinde heel belangrijk? (afstand tussen EVSE1 en EVSE2 is 5cm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
op 5cm afstand hoef dat echt niet hoor...

Pas boven de 10M zou ik zeggen, doe een weerstand voor de zekerheid echter dan hoef het eigenlijk ook niet.

Belangrijk is inderdaad om twisted paren te gebruiken waarbij de meesten hier voor UTP/FTP gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:06

timovd

Voorsprong door techniek

minitrue schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:11:
Vanwege mijn eigen fout, heb ik een laadkabel van 5 meter (van Alfen), met stekker aan een kant, over. Het valt me op dat niemand op tweedehands.be (de Belgische marktplaats) interesse heeft om 'm over te nemen. Zou er meer interesse zijn in Nederland op Marktplaats?
In Nederland is een complete kabel vaak goedkoper dan één met open eind.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
djoenez schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:15:
[...]

Jammer genoeg toch problemen met modbus, eerst met de kabel die ik heb gemaakt (cat7A shielded) geprobeerd, maar krijg geen contact van EVSE1 naar EVSE2 of kwh meter, toen met een ander kabeltje EVSE1 aan kwh meter, geen contact, toen nog EVSE2 naar kwh meter geprobeerd, niets. Bij alle gevallen heb ik A B ook nog gewisseld en wel niet ground geprobeerd, maar mocht allemaal niet baten.

Toen ook nog even met 2 losse draadjes een twisted pair gemaakt tussen EVSE1 en EVSE2, nog steeds niets.. zijn die weerstandjes aan het uiteinde heel belangrijk? (afstand tussen EVSE1 en EVSE2 is 5cm).
Je zou last kunnen hebben van DIT probleem:
https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/issues/88

Om uit te vissen of je een hardware of software probleem hebt, zou ik downgraden naar de originele stegen firmware. Als het daar werkt heb je last van bovengenoemd firmware probleem. Als het daar ook niet werkt is er toch iets met je bekabeling / adres instellingen.

EDIT: In dezelfde thread vind je een testversie die lijkt te werken.

[ Voor 3% gewijzigd door dingo35 op 22-02-2023 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
dingo35 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 00:06:
[...]

Je zou last kunnen hebben van DIT probleem:
https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/issues/88

Om uit te vissen of je een hardware of software probleem hebt, zou ik downgraden naar de originele stegen firmware. Als het daar werkt heb je last van bovengenoemd firmware probleem. Als het daar ook niet werkt is er toch iets met je bekabeling / adres instellingen.

EDIT: In dezelfde thread vind je een testversie die lijkt te werken.
Hij werkt! Wel een crash gehad (schermpje zwart). maar na een manuele reset geen problemen verder.

Wel een ander probleem, ik gebruik voor de laadpalen de ESB20-20N van ABB. Nu schakelt deze goed in, maar als ik op off druk of de stekker uit de auto haal blijft er 230V op staan (het relais schakelt niet naar de uit stand). Ontzettend gevaarlijk natuurlijk, en meteen allebei de laadpalen uitgezet, heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Het is bekend dat een aantal magneetschakelaars niet werkt omdat deze zogeheten "zuinig" zijn maar probleem is dus precies wat jij beschrijft, wanneer de stuurspanning eraf is schakelt de relais niet uit en blijft dus "plakken".
Inderdaad levensgevaarlijk.

Oplossing is toch een andere magneetschakelaar gebruiken.

(ga er van uit dat ie verder goed is aangesloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
Jazsie schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:42:
Het is bekend dat een aantal magneetschakelaars niet werkt omdat deze zogeheten "zuinig" zijn maar probleem is dus precies wat jij beschrijft, wanneer de stuurspanning eraf is schakelt de relais niet uit en blijft dus "plakken".
Inderdaad levensgevaarlijk.

Oplossing is toch een andere magneetschakelaar gebruiken.

(ga er van uit dat ie verder goed is aangesloten).
Ai. Dat is jammer, even voor de check. Het stuur systeem heeft geen polariteit, correct? (nul-fase?).

^checked, en dat is natuurlijk niet zo.

Nog een oude EMAT relais gevonden, deze werkt prima. Ik bestel maar nieuwe relais.. :(

[ Voor 10% gewijzigd door djoenez op 22-02-2023 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
De ABB ESB20-20N heeft geen polariteit ongeacht of je deze AC of DC aanstuurt.

De SmartEVSE schakelt gewoon de fase lijn aan/uit voor het inschakelen van de magneetschakelaar.

Pagina: 1 ... 34 ... 88 Laatste