• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-03 23:29
Ivm modbus problemen, sluit even de GND aan en weg zijn je problemen :-). Zonder GND kom je soms een hele berg CRC errors tegen. Grappige is, in sommige installaties heb ik het nooit en in anderen wel, zit geen logica in. Daarom sluit ik sinds een tijdje de GND altijd aan. Weerstanden aan het begin/eind heb ik nog nooit nodig gehad.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:29
Damn, nu we bijna gaan verhuizen is de SmartEVSE van Stegen niet meer leverbaar. Heeft iemand hier een idee wanneer ze weer leverbaar zijn?

ZZP'er en kijken of MoneyMonk iets voor jou is? DM me voor 50% korting in het eerste jaar (en ik 'n cadeaubon)!

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Hmmbob schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:04:
Damn, nu we bijna gaan verhuizen is de SmartEVSE van Stegen niet meer leverbaar. Heeft iemand hier een idee wanneer ze weer leverbaar zijn?
De laatste keer dat dit gebeurde waren ze binnen een paar weken weer leverbaar. Als je het precies wilt weten dan kan je het beste Stegen zelf even bellen.

• Hmmbob
KoBolD54 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:08:
[...]

De laatste keer dat dit gebeurde waren ze binnen een paar weken weer leverbaar. Als je het precies wilt weten dan kan je het beste Stegen zelf even bellen.
Ze staan zo weer online. Alle onderdelen zijn er, ze moeten nog even geassembleerd worden.

ZZP'er en kijken of MoneyMonk iets voor jou is? DM me voor 50% korting in het eerste jaar (en ik 'n cadeaubon)!

• Middachten
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-03 19:05
astrapowerrr schreef op zondag 19 februari 2023 @ 20:28:
Beste mede tweakers.

Ik lees dat het mogelijk is om 25A van het net te halen en de resterende 7A van de panelen te trekken.
Ook wil ik alvast voorbereid zijn op 11kw laden in de toekomst(dan zou ik alleen de kabel moeten wijzigen)
Ik zat dit topic nog even ‘bij te lezen’ en bij dit punt kwam bij mij het volgende advies op: bij kabel is is het eigenlijk altijd het beste om gelijk op de hoogste stroom te dimensioneren. De meerprijs is vaak beperkt en de extra kosten en werk (in geval van bijv. een grondkabel) in de toekomst meer dan dubbel…

Zelf heb ik tot twee keer toe verkeerd bezuinigd. Eén keer door maar 1-fase aan te leggen, de andere keer door 2,5mm2 wel genoeg te vinden…. Dat laatste was technisch (bij 3x16A) misschien nog wel prima, maar er was in de praktijk gewoon meetbaar vermogensverlies over die kabel, en bij opwaarderen naar 3x32A moest alles weer de grond uit.
Als het budget maar enigszins toelaat: leg altijd 3-fasen aan en begin met 4mm2 of zelfs 6mm2!

• stijnvdl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-03 20:28
Hoe ben jij erin geslaagd om deze rechtstreeks uit te lezen via HA?
er zijn namelijk met de nieuwe firmware geen API calls beschikbaar, enkel de standaard HTTP pagina.

alvast bedankt

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:37
stijnvdl schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 21:41:
[...]

Hoe ben jij erin geslaagd om deze rechtstreeks uit te lezen via HA?
er zijn namelijk met de nieuwe firmware geen API calls beschikbaar, enkel de standaard HTTP pagina.

alvast bedankt
Ik lees de Sensorbox uit via modbus:
(https://github.com/SmartEVSE/Sensorbox-2)

Maak geen gebruik van de P1, enkel klemmen. Anders zou je nog meer data kunnen uitlezen :).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)

• stijnvdl
Ok er is dus geen rechtstreekse koppeling mogelijk tussen de sensorbox en HA?

spijtig dat er nog een ander component moet tussen zijn.
via een API (of MQTT) had dit makkelijk geweest.

• Jazsie
Correct, er moet wel nog een "RS485 <> Ethernet" tussen :).

Had het vast wel erin kunnen programeren, maar dan zou het via wifi moeten gaan en daar ben ik geen fan van. Zeker niet aangezien ik de data realtime (ieder seconden) uit lees moet dit gewoon goed gaan.

Wil niet dat mijn load balancing etc in de soep loop >:).

• stijnvdl
mag ik vragen welk device jij hiervoor gebruikt ?

• Jazsie

• stijnvdl
hartelijk dank

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
stijnvdl schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:10:
Ok er is dus geen rechtstreekse koppeling mogelijk tussen de sensorbox en HA?

spijtig dat er nog een ander component moet tussen zijn.
via een API (of MQTT) had dit makkelijk geweest.
De sensorbox is bedoeld om je SmartEVSE terug te regelen als je aan de max van je hoofdzekeringen zit; dan wil je niet afhankelijk zijn van HomeAssistant, dat minder robuust is dan SmartEVSE.
Dan heb ik het niet alleen over de afhankelijkheden van python-versies die niet altijd backwards compatible zijn, of de scripting language die nog steeds evolueert, maar ook 3rd party integraties die HA kunnen verstoren.

Waarom koppel je de sensorbox niet aan de SmartEVSE, en lees je de SmartEVSE uit naar HA via de ha-smartevse integratie? Of mis ik iets?

[Voor 3% gewijzigd door dingo35 op 26-02-2023 15:08]

• stijnvdl
dingo35 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:07:
[...]

De sensorbox is bedoeld om je SmartEVSE terug te regelen als je aan de max van je hoofdzekeringen zit; dan wil je niet afhankelijk zijn van HomeAssistant, dat minder robuust is dan SmartEVSE.
Dan heb ik het niet alleen over de afhankelijkheden van python-versies die niet altijd backwards compatible zijn, of de scripting language die nog steeds evolueert, maar ook 3rd party integraties die HA kunnen verstoren.

Waarom koppel je de sensorbox niet aan de SmartEVSE, en lees je de SmartEVSE uit naar HA via de ha-smartevse integratie? Of mis ik iets?
Beste, zo doe ik het nu.
Echter komt er een 2de SmartEVSE laadpaal bij, welke op een bepaalde afstand van de woning staat. via API (wifi) dan de SmartEVSE currents doorgeven had handig geweest.

vandaar de vraag

• Jazsie
dingo35 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:07:
[...]

Ik gebruik de sensorbox voor alles wat met energiemeting te maken heeft :).
Laadpaal, PV, powerwall, warmtepomp. In plaats dat ik 4 meters nodig heb, heb ik er nu 1....

Loopt hier via Node-Red, zeker niet minder robuust. Ja Node-Red kan eruit komen te liggen maar dan heb ik grotere problemen dan dat laadpaal niet werkt op load balancing >:).

Overigens draait HA hier als een zonnetje, die problemen die jij omschrijft heb ik niet terwijl ik toch aardig wat add-ons heb geinstalleerd.

• dingo35
  • Nu online
Jazsie schreef op zondag 26 februari 2023 @ 19:24:
[...]

Ik gebruik de sensorbox voor alles wat met energiemeting te maken heeft :).
Laadpaal, PV, powerwall, warmtepomp. In plaats dat ik 4 meters nodig heb, heb ik er nu 1....
Interessant, ik dacht dat sensorbox 1 p1 ingang en 3 CT ingangen had; of doe je alles op enkele fase?
Loopt hier via Node-Red, zeker niet minder robuust. Ja Node-Red kan eruit komen te liggen maar dan heb ik grotere problemen dan dat laadpaal niet werkt op load balancing >:).
Ja dat is erg persoonlijk, de ene vind het een ramp als zn IT infra er uit ligt, de ander als hij s ochtends niet naar zijn werk kan omdat de auto niet opgeladen is. Ikzelf hoor overigens tot de eerste groep :-)

Overigens draait HA hier als een zonnetje, die problemen die jij omschrijft heb ik niet terwijl ik toch aardig wat add-ons heb geinstalleerd.
Same here. Maar elke major update zijn er weer scripts die niet werken omdat de syntax van dat proprietary scripttaaltje wijzigt. En als auteur van een integratie in de HACS repository kan ik je zeggen dat de docs voor ontwikkelaars verre van compleet zijn; is meestal toch maar weer copy/paste van andere integraties...

• Jazsie
dingo35 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:41:
[...]
Interessant, ik dacht dat sensorbox 1 p1 ingang en 3 CT ingangen had; of doe je alles op enkele fase?
Klopt, de P1 gebruik ik overigens niet (sensorbox kan niet beiden doen, enkel P1 of CT), dit omdat ik een oude meter heb die nog per 10 sec telegram stuurt ipv ieder seconden. Ik gebruik dus sensorbox voor meer realtime data. P1 van de -slimme- meter was al verbonden met een P1 <> Ethernet die ik gebruik voor de voltages.

De data wordt in Node-Red verwerkt tot verschillende uitgangen die diverse energiemeters emuleert:
- API call voor de SmartEVSE serkri
- Eastron SDM630 voor PV inverter
- Victron EM24 voor de powerwall.
- Modbus voor warmtepomp.
[...]
Ja dat is erg persoonlijk, de ene vind het een ramp als zn IT infra er uit ligt, de ander als hij s ochtends niet naar zijn werk kan omdat de auto niet opgeladen is. Ikzelf hoor overigens tot de eerste groep :-)
Haha hier ook.
[...]
Same here. Maar elke major update zijn er weer scripts die niet werken omdat de syntax van dat proprietary scripttaaltje wijzigt. En als auteur van een integratie in de HACS repository kan ik je zeggen dat de docs voor ontwikkelaars verre van compleet zijn; is meestal toch maar weer copy/paste van andere integraties...
Dat is zeker waar !

• dingo35
  • Nu online
stijnvdl schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:05:
[...]Beste, zo doe ik het nu.
Echter komt er een 2de SmartEVSE laadpaal bij, welke op een bepaalde afstand van de woning staat. via API (wifi) dan de SmartEVSE currents doorgeven had handig geweest.
Helaas is de hele loadbalancing rondom modbus opgezet... Je zou nog aan RS485 to wifi en vice versa kunnen denken, maar dat zijn best dure convertertjes.... of RS485->USB->wifi en weer terug, toch weer n hoop hardware...

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:59
dingo35 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:36:
[...]

Helaas is de hele loadbalancing rondom modbus opgezet... Je zou nog aan RS485 to wifi en vice versa kunnen denken, maar dat zijn best dure convertertjes.... of RS485->USB->wifi en weer terug, toch weer n hoop hardware...
Heb ik dat verkeerd begrepen? Ik dacht dat ik met de sekri software via de api de load informatie naar de smartevse kon sturen?

De auto komt juni, de paal wil ik in mei of zo maken dus ik ben nog aan het “denken”. Ik lees de p1 nu al uit via mijn eigen ontwerp home automation.
Ik zie 3 opties:
1/ sensorbox erbij en met ct klemmen op de fases.
Meest bedrijfs zeker, maar duurste optie, meeste kastjes, meeste draden warboel.
2/ sensorbox erbij die op p1 uitleest, home automation p1 opgeven, home automation leest energie via sekri api van smartevse.
Gaat hem niet worden want de home automation leest ook de gasmeter van de p1
3/ splitter op p1 naar evse & home automation.
Dan ga ik liever voor optie 1.
4/ home automation op p1 laten en via api energie data aan evse doorgeven.
Goedkoopste optie met minste kastjes en draden warboel.
Nadeel dat auto eventueel niet is opgeladen als de home automation eruit knalt.

Mijn home automation is eigen ontwerp. Hij knalt er ongeveer 1x per kwartaal uit. De auto die ik krijgt heeft 500km range. Kortom…. Het risico dat de auto smorgens onvoldoende is geladen speelt exact 2x per jaar als ik op vakantie wil. In het uitzonderlijke geval dat dat gebeurt rij ik wel langs een snel lader. En als ik Savonds 18:00 begin met laden en de boel bij het slapen gaan nog even check heb ik het grootste deel van de lading al binnen.
Ik ben nu voornemens voor optie 4 te gaan dus de loadbalancing te realiseren door de load informatie via de sekri api vanuit de home automation aan de evse te geven.

Dat kan dan dus werken? Of heb ik iets verkeerd begrepen?

• Jazsie
Kan gewoon via de API met de serkri fw, zo doe ik het nu ook namelijk.

Daarnaast heb je ook nog load balancing tussen meerdere palen, dat gaat via modbus.
Doe je een 2de laadpaal ook via de API dan heb je wel load balancing maar infeite niet tussen de laadpalen.

Ik heb wel sensorbox ondanks dat ik al de P1 al uitlees, dit omdat mijn P1 meter nog een oud model is die helaas per 10 seconden telegram uitstuurt ipv ieder seconden.

• stijnvdl
Jazsie schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:02:

Daarnaast heb je ook nog load balancing tussen meerdere palen, dat gaat via modbus.
Doe je een 2de laadpaal ook via de API dan heb je wel load balancing maar infeite niet tussen de laadpalen.

Ik heb wel sensorbox ondanks dat ik al de P1 al uitlees, dit omdat mijn P1 meter nog een oud model is die helaas per 10 seconden telegram uitstuurt ipv ieder seconden.
Exact op deze manier is dus ook men bedoeling om het te doen.
mijn ervaring met HA is dat dit eigenlijk enorm stabiel is en ivm die CURL commando's er weinig zal wijzigen in de toekomst of stuk gaan.

ik bekijk dus nu even verder om te bekijken hoe ik het properste de sensorbox v2 uitlees (heb zelf nog een analoge meter dus geen andere manier)

• Jazsie
Ik heb een "RS485 <> Ethernet" op de sensorbox v2 aangesloten, die ik via Node-Red uitlees maar kan je ook direct uit HA doen (alleen vind HA niet zo leuk als je dit iedere seconden doet, Node-Red heeft daar geen problemen mee).

Vervolgens via MQTT in HA gezet als sensor,
aansturing doe ik geheel uit Node-Red naar de SmartEVESE Serkri fw API.

• stijnvdl
Jazsie schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:44:
Ik heb een "RS485 <> Ethernet" op de sensorbox v2 aangesloten, die ik via Node-Red uitlees maar kan je ook direct uit HA doen (alleen vind HA niet zo leuk als je dit iedere seconden doet, Node-Red heeft daar geen problemen mee).

Vervolgens via MQTT in HA gezet als sensor,
aansturing doe ik geheel uit Node-Red naar de SmartEVESE Serkri fw API.
[Afbeelding]
Lijkt me idd de meest stabiele en properste oplossing.
Mocht je ooit het nodered programma willen delen, heb ik wel interesse ;)

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Jazsie schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:02:

Een hypothetische vraag:
ik stuur nu naar EVSE1 via de API de stromen, en EVSE2 is via modbus aangesloten.
Stel, ik wil alleen EVSE2 op solar zetten, en EVSE1 uit, gaat dat dan goed? of moet ik de API sends dan switchen van EVSE1 naar EVSE2?

• Jazsie
djoenez schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:09:
[...]
Een hypothetische vraag:
ik stuur nu naar EVSE1 via de API de stromen, en EVSE2 is via modbus aangesloten.
Stel, ik wil alleen EVSE2 op solar zetten, en EVSE1 uit, gaat dat dan goed? of moet ik de API sends dan switchen van EVSE1 naar EVSE2?
Denk dat @dingo35 dit beter kan uitleggen maar als ik mij niet vergis:

- Je moet op beiden via de API de stromen doorgeven.
- EVSE1 en 2 is met modbus verbonden voor load balancing onderling tussen de EVSE...

Je hebt load balancing tussen het huis (hoofd aansluiting) en laadpaal maar dus ook tussen de laadpalen zelf wanneer je er meer dan 1 hebt.

Als EVSE1 uit is dan zou EVSE2 gewoon verder moet werken alsof er niks aan de hand is.
Zo niet dan vind ik dat niet handig gemaakt :9.

• Jazsie
stijnvdl schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:54:
[...]
Lijkt me idd de meest stabiele en properste oplossing.
Mocht je ooit het nodered programma willen delen, heb ik wel interesse ;)
Geef maar een sein wanneer je het nodig hebt ;)

• dingo35
  • Nu online
Jazsie schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:19:
[...]

Denk dat @dingo35 dit beter kan uitleggen maar als ik mij niet vergis:

- Je moet op beiden via de API de stromen doorgeven.
- EVSE1 en 2 is met modbus verbonden voor load balancing onderling tussen de EVSE...
Ik heb zelf maar 1 EVSE, dus ik praat puur vanuit hoe ik de sourcecode begrijp.
Als EVSE1 de master is, dan hoeft alleen daar de API info over de Mains currents naar toe. De master bepaalt vervolgens de toegestane laadstromen voor de via modbus aangesloten nodes (in dit geval EVSE2).

Als EVSE1 in stand "OFF" (serkri webinterface) staat, wordt in feite het Access bit van EVSE1 gecleared; dat gebeurt normaal alleen als een RFID reader is aangesloten en er geen juiste RFID kaart uitgelezen is.

Dus ik verwacht dat EVSE2 gewoon vol gaat laden, ook als EVSE1 op OFF staat.
En de API info hoeft volgens mij dus niet naar EVSE2.

• Jazsie
dingo35 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:54:
[...]

Ik heb zelf maar 1 EVSE, dus ik praat puur vanuit hoe ik de sourcecode begrijp.
Als EVSE1 de master is, dan hoeft alleen daar de API info over de Mains currents naar toe. De master bepaalt vervolgens de toegestane laadstromen voor de via modbus aangesloten nodes (in dit geval EVSE2).

Als EVSE1 in stand "OFF" (serkri webinterface) staat, wordt in feite het Access bit van EVSE1 gecleared; dat gebeurt normaal alleen als een RFID reader is aangesloten en er geen juiste RFID kaart uitgelezen is.

Dus ik verwacht dat EVSE2 gewoon vol gaat laden, ook als EVSE1 op OFF staat.
En de API info hoeft volgens mij dus niet naar EVSE2.
Maar dan mis je wel load balancing tussen EVSE2 en hoofd aansluiting? Immers zonder data kan ie niet load balancen...

• Stefannn
Jazsie schreef op zondag 26 februari 2023 @ 21:15:
Klopt, de P1 gebruik ik overigens niet (sensorbox kan niet beiden doen, enkel P1 of CT), dit omdat ik een oude meter heb die nog per 10 sec telegram stuurt ipv ieder seconden. Ik gebruik dus sensorbox voor meer realtime data. P1 van de -slimme- meter was al verbonden met een P1 <> Ethernet die ik gebruik voor de voltages.
Ah!
Goed lezen van het forum loont…
…. Elke 10 secondes…
Dat moet ik maar eens gaan checken.
Geen idee… ik heb op mijn web status page wel wat vertraging maar daar zitten nog veel meer buffers tussen.

• dingo35
  • Nu online
Jazsie schreef op maandag 27 februari 2023 @ 18:04:
[...]

Maar dan mis je wel load balancing tussen EVSE2 en hoofd aansluiting? Immers zonder data kan ie niet load balancen...
Nee, stel MaxMains staat op 25A en beide EVSEs zijn gezamenlijk op 16A (MaxCircuit) afgezekerd, waar ook de EVmeter staat.

De actuele Mains currents worden via de API naar EVSE1 gestuurd,en de EVmeter currents via modbus; zodra EVSE2 stroom gaat vragen, bepaalt EVSE1 óf, en zo ja hoeveel stroom EVSE2 kan krijgen, rekening houdend met zowel Maxmains als MaxCircuit als zijn eigen verbruik.
ESVSE2 wordt dus (met Loadbalancing enabled) volledig door EVSE1 aangestuurd en heeft dus zelf geen info nodig.
Idem voor nodes 2 tm 7, indien op dezelfde manier aangesloten.

Maar nogmaals, niet in de praktijk getest, dit is hoe ik de sourcecode lees.

[Voor 7% gewijzigd door dingo35 op 27-02-2023 19:31]

• Jazsie
Klopt, maar de vraag is niet wanneer EVSE1 op off staat maar uit, letterlijk uit dus als in krijgt geen voeding... kaduuk bv.

Dan doen de rest dus niks?

[Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 28-02-2023 06:39]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:21

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik bestuur twee SmartEVSE's (ingesteld als slave) direct dus door zelf de functie van master te vervullen.

Ik moet wel zeggen dat ik niet gelukkig ben met de manier waarop de slaves aangestuurd moeten worden. De master is verantwoordelijk voor het reageren op verandering van EVSE state door de auto in plaats van dat de SmartEVSE dit zelfstandig kan doen. Een slave kan daardoor niet onafhankelijk van de master werken, bijvoorbeeld in situaties dat je smarthome besturing even weg is.

Het load management op professionele laadpunten zoals een Alfen Eve is een stuk beter. Bij Alfen kun je de ingebouwde Smart Charging Network als achtervang gebruiken. Als een laadpunt geen stuursignalen krijgt valt hij terug op domme load balancing via het SCN en als dat ook niet werkt is er een failsafe current.

• Glasbakkie
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08:53
Beetje hulp nodig...
Zoals gepost, ik heb een SmartEVSE V3, waarmee ik kan laden, maar balancing is nu geregeld via een energy socket van Homewizzard.
Vervolgens de release V1.5.3 van Serki erbij om eens 'fatsoenlijk' te gaan balancen. Daarin loop ik vast op het volgende.

-De API is bereikbaar indien ik in het netwerk zit, maar ben ik buiten mijn netwerk, krijg ik de API niet meer te zien en kan dus ook geen instellingen aanpassen.
-Ik heb een P1 op de meter, een Eastron meter op de laadpalen, en op de zonnepanelen. Daarmee kan ik de socket prima aansturen. Nu lees ik wel opties om deze te kunnen gebruiken/lezen in de Serki-API maar krijg dat niet geconfigureerd. Daarmee begrijp ik dus ook enkele instellingen binnen de Serki niet.

Is hier een samenhangende omschrijving over te vinden?

• Jazsie
Femme schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:12:
Ik bestuur twee SmartEVSE's (ingesteld als slave) direct dus door zelf de functie van master te vervullen.

Ik moet wel zeggen dat ik niet gelukkig ben met de manier waarop de slaves aangestuurd moeten worden. De master is verantwoordelijk voor het reageren op verandering van EVSE state door de auto in plaats van dat de SmartEVSE dit zelfstandig kan doen. Een slave kan daardoor niet onafhankelijk van de master werken, bijvoorbeeld in situaties dat je smarthome besturing even weg is.

Het load management op professionele laadpunten zoals een Alfen Eve is een stuk beter. Bij Alfen kun je de ingebouwde Smart Charging Network als achtervang gebruiken. Als een laadpunt geen stuursignalen krijgt valt hij terug op domme load balancing via het SCN en als dat ook niet werkt is er een failsafe current.
Ja precies !
Glasbakkie schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:55:
Beetje hulp nodig...
Zoals gepost, ik heb een SmartEVSE V3, waarmee ik kan laden, maar balancing is nu geregeld via een energy socket van Homewizzard.
Vervolgens de release V1.5.3 van Serki erbij om eens 'fatsoenlijk' te gaan balancen. Daarin loop ik vast op het volgende.

-De API is bereikbaar indien ik in het netwerk zit, maar ben ik buiten mijn netwerk, krijg ik de API niet meer te zien en kan dus ook geen instellingen aanpassen.
-Ik heb een P1 op de meter, een Eastron meter op de laadpalen, en op de zonnepanelen. Daarmee kan ik de socket prima aansturen. Nu lees ik wel opties om deze te kunnen gebruiken/lezen in de Serki-API maar krijg dat niet geconfigureerd. Daarmee begrijp ik dus ook enkele instellingen binnen de Serki niet.

- Waarom wil je de API buiten netwerk beschikbaar hebben, lijkt mij niet de bedoeling en vooral ook niet veilig...
- Ik kan niet precies eruit halen wat je precies wilt bereiken? Wil je gebruik maken van load balancing via de API of??

Hoe doe jij uberhaupt load balancing via de energie socket? Zie niet echt hoe dat mogelijk is...

• dingo35
  • Nu online
Femme schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:12:
Interessant! Hoe werkt dat SCN precies en wat is een "failsafe current"? Is dat laatste een statisch ingestelde stroom die gehanteerd wordt als alles uitvalt, zodat er toch geladen blijft worden?

• Glasbakkie
Jazsie schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:31:

[...]

- Waarom wil je de API buiten netwerk beschikbaar hebben, lijkt mij niet de bedoeling en vooral ook niet veilig...
- Ik kan niet precies eruit halen wat je precies wilt bereiken? Wil je gebruik maken van load balancing via de API of??

Hoe doe jij uberhaupt load balancing via de energie socket? Zie niet echt hoe dat mogelijk is...
Jammer dat mijn vraag zo een beetje in vergetelheid raakt maar vooruit..

-Op dit moment is er beperkte loadbalancing mogelijk, doordat ik de laadpaal alleen aan en uit kan zetten en geen invloed heb op het laadvermogen op afstand, vandaar mijn vraag over de API op afstand. Nu stel ik een vast amperage in, en de socket schakeld bij een bepaalde hoeveelheid opwekking van zonne-energie (overwaarde). Maar meer zon is meer overwaarde, maar de instelling kan ik dus niet op afstand instellen.

Vandaar dat ik gebruik wil maken van de loadbalancing van de EVSE, maar dan moet ik wel snappen hoe dat werkt....en zover ben ik niet.

Dus:
-Kan de EV bij mijn P1 data komen, en hoe dan?
-Kan de EV bij mijn Eastron meter data komen en hoe dan?
-Als die gegevens er zijn kan loadbalancing worden ingesteld....maar hoe dan?
-Als die gegevens er zijn, kan worden ingesteld dat alleen bij voldoende zonopbrengst geladen gaat worden, maar hoe dan?
-Kunnen instellingen overbrugd worden zodat ik toch kan laden bij een laag stroomtarief (dynamisch contract)?

• dingo35
  • Nu online
Glasbakkie schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:13:
[...]

-Op dit moment is er beperkte loadbalancing mogelijk, doordat ik de laadpaal alleen aan en uit kan zetten en geen invloed heb op het laadvermogen op afstand, vandaar mijn vraag over de API op afstand. Nu stel ik een vast amperage in, en de socket schakeld bij een bepaalde hoeveelheid opwekking van zonne-energie (overwaarde). Maar meer zon is meer overwaarde, maar de instelling kan ik dus niet op afstand instellen.

Vandaar dat ik gebruik wil maken van de loadbalancing van de EVSE, maar dan moet ik wel snappen hoe dat werkt....en zover ben ik niet.

Dus:
-Als die gegevens er zijn, kan worden ingesteld dat alleen bij voldoende zonopbrengst geladen gaat worden, maar hoe dan?
-Kunnen instellingen overbrugd worden zodat ik toch kan laden bij een laag stroomtarief (dynamisch contract)?
Misschien eerst even de door Stegen opgestelde handleiding (de pdf in de directory "manual"), die is weliswaar summier maar geeft antwoord op je eerste 4 vragen. V.w.b. laden met dynamisch contract, dat wordt momenteel niet ondersteund, maar volgens mij hebben meerdere deelnemers aan dit forum dit zelf voor elkaar gekregen, bijv. via de koppeling met HomeAssistant.

EDIT: verder helpt het als je aansluit bij de terminologie van dit forum: EV = electrisch voertuig, EVSE = laadpaal; google is your friend...

[Voor 4% gewijzigd door dingo35 op 28-02-2023 15:22]

• Jazsie
Glasbakkie schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:13:
[...]

Dus:
Het is meer dat je vraag niet duidelijk was, maar oke...

1) Dat kan met de sensorbox v2, deze is verbonden met de SmartEVSE en met je P1 meter.
2) Ook dit is mogelijk, maar de vraag is dan waar deze precies zit, zit ie op de goede plek dan kan je dat doen.
3) Op de SmartEVSE zet je modus op SMART of SOLAR. De rest gaat automatisch.
4) Op de SmartEVSE kan je dit instellen.
5) Ja en neen, je zal zelf het laden moeten starten/stoppen. Ik doe dit via Home Assistant waarbij ik dus laad bij laagste uurprijs.

Verder sluit ik mij helemaal aan op wat @dingo35 gezegd heeft...

• Glasbakkie
dingo35 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:19:
[...]

Misschien eerst even de door Stegen opgestelde handleiding (de pdf in de directory "manual"), die is weliswaar summier maar geeft antwoord op je eerste 4 vragen. V.w.b. laden met dynamisch contract, dat wordt momenteel niet ondersteund, maar volgens mij hebben meerdere deelnemers aan dit forum dit zelf voor elkaar gekregen, bijv. via de koppeling met HomeAssistant.

EDIT: verder helpt het als je aansluit bij de terminologie van dit forum: EV = electrisch voertuig, EVSE = laadpaal; google is your friend...
Thx 4 tips....maar die handleiding is dus wat te kriptisch voor me:

-RCMON RCM14-03 Residual Current Monitor is plugged into connector P1. Disabled The RCD option is not used. Enabled When a fault current is detected, the contactor will be opened.

Deze heb ik geprobeerd...maar ik zie geen respons.

-MAINSMET Set type of MAINS meter Sensorbox the Sensorbox will send measurement data to the SmartEVSE. Phoenix C / Finder / Eastron / Custom a Modbus kWh meter is used. MAINSADR Set the Modbus address for the kWh meter
EV METER Set type of EV kWh meter (measures power and charged energy) Disabled / Phoenix / Finder / Eastron / ABB / Custom EV ADR Set the Modbus address for the EV Meter

Daar zie ik Eastron wel staan, maar weet niet wat het (een) Modbus address is, laat staan wat ik moet ingeven.

dus mijn manual voor dummies hoop ik een beetje gevuld te krijgen zo :) ;) 8)7

• djoenez
  • Nu online
Na de update naar de laatste versie (met de hotfix voor modbus, waarvoor dank!) zie ik dat in solar hij altijd meer stroom laad dan dat er met mijn PV binnen vloeit (1.1 tot 2.5A teveel laden).

Ik zie als ik naar het ip adres ga van EVSE1 (1 fase lader) dat de phase details L1 een sterretje heeft, maar de EVSE1 zit op L2.. zou dit uitmaken?

update: net in HA L1 en L2 omgewisseld, geen verandering van het gedrag, nog steeds tussen de 1.1 en 2.5A te hoge laadsnelheid om 0 A totaal te krijgen (dit deed hij eerst wel).

[Voor 20% gewijzigd door djoenez op 28-02-2023 16:22]

• dingo35
  • Nu online
De verwisseling van fasen zou inderdaad niet uit mogen maken.

Kun je naar http://ip-van-je-smartevse/settings gaan en die uploaden?

• djoenez
  • Nu online
Ah, ik denk dat ik het al zie, zou het solar max import 2 kunnen zijn? Kan niet herinneren dat ik dat geset heb, maar zou zo maar kunnen..

code:
1
"{"version":"21:07:36 @Feb 21 2023","mode":"SOLAR","mode_id":2,"car_connected":true,"wifi":{"status":"WL_CONNECTED","ssid":"","rssi":-86,"bssid":"8","auto_connect":false,"auto_reconnect":true},"evse":{"temp":25,"temp_max":65,"connected":true,"access":true,"mode":2,"solar_stop_timer":0,"state":"Charging","state_id":2,"error":"None","error_id":0,"rfid":"Not Installed"},"settings":{"charge_current":103,"override_current":0,"current_min":6,"current_max":18,"current_main":25,"solar_max_import":2,"solar_start_current":5,"solar_stop_time":5,"enable_C2":"Not present","mains_meter":"API"},"home_battery":{"current":0,"last_update":0},"ev_meter":{"description":"Eastron","address":101,"import_active_energy":2.1,"total_kwh":124.3,"charged_kwh":10.5,"currents":{"TOTAL":94,"L1":94,"L2":0,"L3":0}},"mains_meter":{"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"phase_currents":{"TOTAL":21,"L1":7,"L2":93,"L3":-79,"last_data_update":1677601065,"charging_L1":true,"charging_L2":false,"charging_L3":false,"original_data":{"TOTAL":21,"L1":7,"L2":93,"L3":-79}},"backlight":{"timer":120,"status":"ON"}}"

Seperate vraag: EVSE1 geeft netjes aan dat hij 1F laad (in het scherm staat 1F, en ook op zn interne website staat 1x16A), EVSE2 heeft zelfde kabel maar geeft 3F aan (is ook een 1F lader), is dat een setting ergens?

• dingo35
  • Nu online
djoenez schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:21:

Seperate vraag: EVSE1 geeft netjes aan dat hij 1F laad (in het scherm staat 1F, en ook op zn interne website staat 1x16A), EVSE2 heeft zelfde kabel maar geeft 3F aan (is ook een 1F lader), is dat een setting ergens?
Nee, de fasen waarop geladen wordt wordt automatisch gedetecteerd, maar alleen op het Master device.
Waarom? Omdat ik geen tweede SmartEVSE heb om het op te testen :'(

• djoenez
  • Nu online
dingo35 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:09:
[...]

Nee, de fasen waarop geladen wordt wordt automatisch gedetecteerd, maar alleen op het Master device.
Waarom? Omdat ik geen tweede SmartEVSE heb om het op te testen :'(
Aii. Ik kan eventueel voor je testen als dat handig voor je is?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dingo35
  • Nu online
Bedankt, maar voor dit soort ingrijpende wijzigingen draai ik toch liever zelf n tijdje schaduw.
Ik denk dat ik beter de fasen-detectie uit kan zetten als loadbalancing aan staat...
(Waarbij loadbalancing enable/disable alleen over meerdere evse's gaat; de beveiliging van MaxMains en Maxcircuit werkt sowieso in Smart en Solar mode, dat is in de terminologie van SmartEVSE geen loadbalancing.)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glasbakkie
Iemand enig idee wrom de API niet werkt op een Samsung S8, Android v9?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hterhofte
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:39
Glasbakkie schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:40:
Iemand enig idee wrom de API niet werkt op een Samsung S8, Android v9?
Mocht je bedoelen waarom browsen naar een .local web-adres niet werkt op die smartphone: dat vergt ondersteuning van mDNS. Dat wordt op Android standaard niet ondersteund; op iPhone wel. Op een iPhone is er een standaard-implementatie van mDNS; die heet 'Bonjour'; mDNS adressen in de standaard browser werken dus gewoon.

Op Android kun je bv. de BonjourBrowser app gebruiken om dit gat te vullen:
https://play.google.com/s...ellenvogel.bonjourbrowser

[Voor 18% gewijzigd door hterhofte op 05-03-2023 21:29]

• Hmmbob
Dat zou vreemd zijn - chromecasten werkt ook gewoon met mDNS en dat kan je prima op Android9

• Stefannn
Hoi,
In voorbereiding van mijn laadpaal project heb ik de ruwe logging van mijn P1 uitlezing eens bekeken.
Die heb ik immers nodig voor loadbalancing.

Zo te zien heb ik geen L1, L2, L3 info.

Is er wellicht een instelling of een update die ik aan de meter kan doen?
(ik vermoed van niet, die is immers van het elektriciteitsbedrijf)

Dat zou betekenen dat ik noch via mijn home-automation, nog via de smart sensorbox de P1 data kan gebruiken (dus dat ik het met CT klemmen moet doen)

nog slimme opmerkingen??

meter: kamstrup 382JxC

data (de /message dingen heb ik er zelf bijgezocht)

/KMP5 ZABF001605355512

0-0:96.1.1(205A414246303031363035333535353132) /equipemnet ID
1-0:1.8.1(43224.803*kWh). /tarief 1 deliver
1-0:1.8.2(23354.930*kWh). /tarief 2 deliver
1-0:2.8.1(10021.060*kWh). /tarief 1 return
1-0:2.8.2(22574.904*kWh). /tarief 2 return
0-0:96.14.0(0002). / huidig tarief
1-0:1.7.0(0002.06*kW). / now deliver
1-0:2.7.0(0001.42*kW). / now return
0-0:96.13.1()
0-0:96.13.0()
0-1:24.1.0(3). / iets mnet gas
0-1:96.1.0(3238313031353431303034343830323131)
0-1:24.3.0(230306130000)(00)(60)(1)(0-1:24.2.1)(m3). /gas
(14853.502)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Stefannn Helaas, die meter lijkt DSMR2.2 uit te spugen en de fasedata kwam er pas later bij.
De meeste EVSEs die loadbalancing ondersteunen, kunnen dat ook met stroomspoelen doen. Dat werkt ook prima en dan ben je niet van de meter afhankelijk.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Stefannn
Proton_ schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:52:
@Stefannn Helaas, die meter lijkt DSMR2.2 uit te spugen en de fasedata kwam er pas later bij.
De meeste EVSEs die loadbalancing ondersteunen, kunnen dat ook met stroomspoelen doen. Dat werkt ook prima en dan ben je niet van de meter afhankelijk.
Wow.. dank voor de snelle reactie.
Wat een deceptie zeg...
Zit ik een hele ochtend uit te vogelen wat ik 10 jaar geleden ook alweer gecodeerd had mbt die uitlezing.
Blijkt het er niet bij te zitten.

Anyway... wel handig dat ik daar achter ben voor ik alle spullen gekocht heb.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:25
Stefannn schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:06:
[...]

Wow.. dank voor de snelle reactie.
Wat een deceptie zeg...
Zit ik een hele ochtend uit te vogelen wat ik 10 jaar geleden ook alweer gecodeerd had mbt die uitlezing.
Blijkt het er niet bij te zitten.

Anyway... wel handig dat ik daar achter ben voor ik alle spullen gekocht heb.
Zoals @Proton_ aangeeft kun je gewoon stroom spoelen (CT klemmen) gebruiken. Dus je kunt de spullen gewoon gaan kopen

• Stefannn
Medjai schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:42:
[...]

Zoals @Proton_ aangeeft kun je gewoon stroom spoelen (CT klemmen) gebruiken. Dus je kunt de spullen gewoon gaan kopen
Jaja… dat wist ik.
Ik bedoel dat ik ook wel weer blij ben dat ik het niet allemaal netjes zonder ct klemmen heb gemaakt en dat ik die dan later moet bijbestellen en erbij moet frommelen in een ongetwijfeld te kleine behuizing.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hterhofte
Hmmbob schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:22:
Dat zou vreemd zijn - chromecasten werkt ook gewoon met mDNS en dat kan je prima op Android9
Dan is het maar vreemd...

Het is toch echt wat ik zelf ook zie hier thuis: browsen naar mijn SmarEVSE .local address werkt wel op iOS en niet op Android! (Chromecasten werkt trouwens wel prima hier thuis, ook vanaf mijn Android).

Mijn eigen workaround is om op de Fritz!Box hier thuis een soort van alias in te stellen (die lijkt de Fritz!Box eerst zelf te resolven voordat ie DNS gaat raadplegen; in elk geval werkt zo'n alias wel netjes op zowel iOS als Android)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dingo35
  • Nu online
hterhofte schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:47:
[...]

Dan is het maar vreemd...

Het is toch echt wat ik zelf ook zie hier thuis: browsen naar mijn SmarEVSE .local address werkt wel op iOS en niet op Android! (Chromecasten werkt trouwens wel prima hier thuis, ook vanaf mijn Android).

Mijn eigen workaround is om op de Fritz!Box hier thuis een soort van alias in te stellen (die lijkt de Fritz!Box eerst zelf te resolven voordat ie DNS gaat raadplegen; in elk geval werkt zo'n alias wel netjes op zowel iOS als Android)

[Afbeelding]
Daarnaast heeft de SmartEVSE een hostname waarin het nr van de AP (bij setup wifi) verwerkt zit, als je je router bijv. postfix .lan mee laat geven voor lokale hosts kun je je smartevse óók bereiken op: smartevse-xxxxx.lan (alles lowercase).
En dat is volgens mij niet afhankelijk van mDNS.

EDIT: @hterhofte Bij nader inzien zit er een typefout in je adres: het minteken tussen smart en evse is fout.

[Voor 9% gewijzigd door dingo35 op 07-03-2023 12:34]

• hterhofte
dingo35 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:01:
[...]
EDIT: @hterhofte Bij nader inzien zit er een typefout in je adres: het minteken tussen smart en evse is fout.
Dank, maar ook met correcte spelling van .local address hetzelfde verschil tussen iOS en Android.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:33

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Zou iemand even kunnen meedenken?
Heb een laadpaal staan (ok, geen zelfbouw, maar aangezien hier de meeste kennis zit over low level laadproces) (Alfen) en die stelt het overall prima, geen foutmeldingen niks aan de hand.

Maar vandaag stond er een Ford Mach-e (staat er nu nog) maar die wil niet laden. De Ford app geeft aan dat er een stekker in steekt maar de laadpaal zelf ziet geen auto.

Voltage aan de laadpaal (dus echt IN de laadpaal) tussen N en CP is 11.83V en gemeten aan de connector is dit ook 11.82V. Geen idee wat dit was toen het wel werkte.

Connector hangt buiten aan een alu-paaltje, rubberen afdekdop laten we er vanaf want anders dan loopt de connector vol, connector hangt altijd mooi naar beneden.

Contacten zijn ook proper (heb ze een beetje "roughed up" met mijn meetpennetje zodat er zeker voldoende contact is maar dat was eigenlijk niet nodig want ik stak de meetpen er in en die ging direct).

Vandaag even niets

• dingo35
  • Nu online
Ik weet niet over hoeveel fasen de Ford laadt, maar het is bekend dat sommige auto's (ik meen o.a. Tesla) in error gaan als de L1 pen van de CCS stekker geen spanning voert.

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Alfen is 3Ph aangesloten.
De bestuurder is even gaan rijden met de auto en teruggekomen en het werkte onmiddellijk na het ritje.

Vandaag even niets

• Jazsie
hterhofte schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:02:
[...]

Dank, maar ook met correcte spelling van .local address hetzelfde verschil tussen iOS en Android.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mij werkt het helemaal niet, op geen enkel device.... achja gewoon lekker IP adres gebruiken :+.

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

HyperBart schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:47:
Alfen is 3Ph aangesloten.
De bestuurder is even gaan rijden met de auto en teruggekomen en het werkte onmiddellijk na het ritje.
En zonet (en nu) werkt het dus weer niet :(

Met zijn granny charger werkt het prima.

Morgen maar eens een andere EV laten testen.

Vandaag even niets

• Hmmbob
Heeft het misschien met de State of Charge te maken? Als in: "bij 100% vol ziet de paal de auto niet"? Dan lijkt het me iets wat vanuit de auto (niet) gestuurd wordt.

@HyperBart Wellicht zit er een breukje in de kabel die af en toe wel contact maakt en af en toe niet. Dat de auto de stekker wel ziet komt door de verbinding tussen de aarde en de proximity pilot. Dat zit meestal gelijk in de stekker aangesloten. De communicatie tussen de auto en de EVSE gaat over de Control Pilot.

Dat is niet heel makkelijk te meten, omdat je kans hebt dat de auto alleen een weerstand op die pin zet als die een 1 kHz signaal van de EVSE ontvangt. Je moet eigenlijk een tester hebben die een EV kan nadoen zodat je dan ziet of de laadpaal wel juist reageert met die kabel er in (en de tester aan de kabel)

Als het met een andere EV wel werkt kan je ook eens kijken of de Ford wel laadt met de kabel van die andere EV. Dat is denk makkelijker/sneller dan een tester organiseren.

Wat ook nog kan is dat die EV gevoeliger is voor de aarde, al ken ik die verhalen eigenlijk alleen van ZOE's omdat die op een andere manier laden. In ieder geval de eerdere modellen wel. Als er dan een laadpaal was waar de aarde niet (altijd) 100% in orde was dan krijgen ze een zogenaamde "rode neus" en wordt er niet (meer) geladen.

• Glasbakkie
hterhofte schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:21:
[...]

Mocht je bedoelen waarom browsen naar een .local web-adres niet werkt op die smartphone: dat vergt ondersteuning van mDNS. Dat wordt op Android standaard niet ondersteund; op iPhone wel. Op een iPhone is er een standaard-implementatie van mDNS; die heet 'Bonjour'; mDNS adressen in de standaard browser werken dus gewoon.

Op Android kun je bv. de BonjourBrowser app gebruiken om dit gat te vullen:
https://play.google.com/s...ellenvogel.bonjourbrowser
TopTip! heeft gewerkt! Thx _/-\o_

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Hmmbob schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:59:
Heeft het misschien met de State of Charge te maken? Als in: "bij 100% vol ziet de paal de auto niet"? Dan lijkt het me iets wat vanuit de auto (niet) gestuurd wordt.
Goede insteek maar dan nog moet er altijd een sessie tot stand gebracht worden door het schakelen van weerstanden, maw: de laadbox moet altijd de auto "zien", zelfs al zit ie op 100% (wat ook niet het geval was hoor) en dat gebeurt nu dus niet.

Goede insteek wel maar er zitten nog wat details achter waardoor dat het dus niet kan zijn O+
JeroenE schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:50:
@HyperBart Wellicht zit er een breukje in de kabel die af en toe wel contact maakt en af en toe niet. Dat de auto de stekker wel ziet komt door de verbinding tussen de aarde en de proximity pilot. Dat zit meestal gelijk in de stekker aangesloten.
Inderaad, die had ik ook al gecheckt en die weerstand in de kop weet ik ook zitten.
De communicatie tussen de auto en de EVSE gaat over de Control Pilot.

Dat is niet heel makkelijk te meten, omdat je kans hebt dat de auto alleen een weerstand op die pin zet als die een 1 kHz signaal van de EVSE ontvangt. Je moet eigenlijk een tester hebben die een EV kan nadoen zodat je dan ziet of de laadpaal wel juist reageert met die kabel er in (en de tester aan de kabel)
Mja, daar vreesde ik dus al voor, dat hij op de een of andere manier dat 1 kHz signaal niet "ziet".

Eerlijkheidshalve: het was ook echt "nat" geweest, sneeuw, die kop ligt buiten (hangt wel "hoog") en ondersteboven (dus contacten naar de grond gericht) maar als er wat geinfiltreerd is, dan stopt het...
Als het met een andere EV wel werkt kan je ook eens kijken of de Ford wel laadt met de kabel van die andere EV. Dat is denk makkelijker/sneller dan een tester organiseren.
Het is een vaste kabel, dus kan de kabel niet wisselen.
Wat ook nog kan is dat die EV gevoeliger is voor de aarde, al ken ik die verhalen eigenlijk alleen van ZOE's omdat die op een andere manier laden.
Ja, dat is door Fransen ontworpen, wat wil je :+ . Neen neen, grapje, maar ik ben wel bekend met het feit dat die ZOE's iets "anders doen" (iets met chameleon
In ieder geval de eerdere modellen wel. Als er dan een laadpaal was waar de aarde niet (altijd) 100% in orde was dan krijgen ze een zogenaamde "rode neus" en wordt er niet (meer) geladen.
Maar aarding is wel in orde, ik verdenk echt de "kop"/connector.

Vandaag even niets

• Hmmbob
HyperBart schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:12:
Het is een vaste kabel, dus kan de kabel niet wisselen.
Dit is een foute aanname :+

HyperBart schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:12:
Maar aarding is wel in orde, ik verdenk echt de "kop"/connector.
Wel een beetje "famous last words" natuurlijk :+ Niet dat ik wil beweren dat het wel de aarde is, maar ik ben ook wel vaker gebeten door "nee, dat kan het echt niet zijn"-gedachte en toen was het toch dat.

Maar speculeren is natuurlijk lastig, het handigste is denk ik om te proberen met een andere EV.

Ik weet niet of je die laadpaal makkelijk open kan maken of in de problemen komt als je dat wel doet (qua garantie/ondersteuning van je leverancier), maar anders kan je ook eens kijken of in de laadpaal zelf wel alles goed vast zit. Als je de kabel in de laadpaal los kan schroeven kan je op die manier ook nog eens proberen die door te meten om een kabelbreuk te vinden.

NB natuurlijk wel even de laadpaal/groep van de stroom afhalen als je hem open maakt.

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Ik ben er redelijk vaak mee bezig en ben ook wel elektrotechnisch onderlegd of heb ondersteuning om gevaarlijke acties te laten uitvoeren.

Zowel de Alfen zelf als ikzelf hebben aarding nog doorgemeten, die werkt.

De laadpaal staat permanent open :+ in een gesloten kast maar er zit een netwerkkabel in die je niet makkelijk via de tullen naar buiten krijgt.
De box zelf hangt ook binnen, aangezien ik in een zgn pastoriewoning woon en geen blok in mijn voortuin wou komt de laadkabel mooi in de grond naar boven langs een mooi houten paaltje.

@Hmmbob : niet eenvoudig wisselen bedoelde ik. Ik heb een 2de nieuwe kabel liggen die ik inderdaad kan wisselen.

PVA is nu om
  1. met een andere EV te testen
  2. resultaten opmaken, want ik heb zelf geen EV, dus moet echt wel ff doorgedreven testen, maar bij die Ford werkte het na een ritje ook?
  3. Kop sowieso eens opendraaien, ben benieuwd naar dat 1kHz signaal, eens kijken of ik visueel geen slijtage/corrosie zie die iets kan verhinderen
JeroenE schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:43:
[...]
Wel een beetje "famous last words" natuurlijk :+ Niet dat ik wil beweren dat het wel de aarde is, maar ik ben ook wel vaker gebeten door "nee, dat kan het echt niet zijn"-gedachte en toen was het toch dat.

Maar speculeren is natuurlijk lastig, het handigste is denk ik om te proberen met een andere EV.

Ik weet niet of je die laadpaal makkelijk open kan maken of in de problemen komt als je dat wel doet (qua garantie/ondersteuning van je leverancier), maar anders kan je ook eens kijken of in de laadpaal zelf wel alles goed vast zit. Als je de kabel in de laadpaal los kan schroeven kan je op die manier ook nog eens proberen die door te meten om een kabelbreuk te vinden.
Je weet wel dat ik nog 11.83V kon meten op de CP pin he?

[Voor 29% gewijzigd door HyperBart op 09-03-2023 14:38]

Vandaag even niets

HyperBart schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:37:
Je weet wel dat ik nog 11.83V kon meten op de CP pin he?
Was ik eigenlijk al weer vergeten :X Je moet dat trouwens toch meten tussen de CP en de aarde en niet de CP en de N zoals je schreef?

Maar wat ik bedoelde is dat wanneer je de kabel los schroeft aan de EVSE kant dan kan je de kabel doormeten. Je hebt nu wat meer uitgelegd over je situatie, dus ik weet niet of dat in jou geval wan wel handig gaat of dat je dan ook weer een (lange) kabel nodig hebt om bij de stekker uit te komen.

Als je dan de kabel/stekker buiten beweegt kan je kijken of dan de verbinding wegvalt. Als dat zo is dan heb je zo'n irritante kabelbreuk die net niet goed genoeg stuk is om nooit meer te werken maar waarbij het dan afhankelijk is van hoe die kabel ligt/hangt/verschoven is of hij wel of niet werkt.

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

JeroenE schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:35:
[...]
Was ik eigenlijk al weer vergeten :X Je moet dat trouwens toch meten tussen de CP en de aarde en niet de CP en de N zoals je schreef?
Correct, dat was een typo, heb het correct gemeten.
Maar wat ik bedoelde is dat wanneer je de kabel los schroeft aan de EVSE kant dan kan je de kabel doormeten. Je hebt nu wat meer uitgelegd over je situatie, dus ik weet niet of dat in jou geval wan wel handig gaat of dat je dan ook weer een (lange) kabel nodig hebt om bij de stekker uit te komen.
Vraag is ook of "doormeten" het wel gaat doen, snap je, want waarom pikt de auto niet op dat hij de voltages op CP moet naar beneden trekken, dat vind ik vooral gek.

Is het het 1kHz signaal wat niet goed doorkomt, of is gewoon de auto aan het bokken?
Als je dan de kabel/stekker buiten beweegt kan je kijken of dan de verbinding wegvalt. Als dat zo is dan heb je zo'n irritante kabelbreuk die net niet goed genoeg stuk is om nooit meer te werken maar waarbij het dan afhankelijk is van hoe die kabel ligt/hangt/verschoven is of hij wel of niet werkt.
Neen snap ik, dat kan ik nog doen maar aangezien ik het Voltage van 11.83 meet ga ik het inderdaad nooit weten he. De auto moet volgens mij ook eerst zelf het voltage downpullen voor het 1khz signaal er op komt. De EVSE ziet niet dat er een auto aangesloten is, ik krijg NIKS te zien in de logging afaics.

EDIT:

@JeroenE

Volgens mij is de auto ook gewoon aan zet als volgende en doet hij dat om een of andere gare reden niet:
As long as no electric car is plugged in, DC + 12 V are simply applied to CP. If an electric car is plugged in, a diode and a 2.7 kΩ resistor between CP and PE in the type 2 socket of the vehicle pull the + 12 V down to + 9 V. The charging station uses this to recognize that a vehicle is connected.

Now it activates the 1 kHz PWM signal and uses it to signal the car with what maximum charging current it is allowed to charge. Due to the diode and the resistor, the signal from the charging station now fluctuates between + 9 V and - 12 V. After the electric car knows from the charging station what kind of current it has available, it checks the coding of the cable using the PP contact . If this is successful and the electric car is ready for the charging process, it informs the charging station about this by connecting a further resistor with 1.3 kΩ.

Only now does the charging station apply the charging voltage to the plug, you can hear the contactor with a * clack * in the charging station. Shortly afterwards you hear two contactors in the electric vehicle * clack clack *, now the charging process begins.
-->
  1. As long as no electric car is plugged in, DC + 12 V are simply applied to CP
  2. When an electric car is plugged in, a diode and a 2.7 kΩ resistor between CP and PE in the type 2 socket of the vehicle pull the + 12 V down to + 9 V.
  3. The charging station uses this to recognize that a vehicle is connected.
  4. Now it activates the 1 kHz PWM signal and uses it to signal the car with what maximum charging current it is allowed to charge.

[Voor 36% gewijzigd door HyperBart op 09-03-2023 17:31]

Vandaag even niets

Acties:
  • +2Henk 'm!

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Getest met een plugin Mercedes, zelfde probleem.

Toch de kop maar even vervangen en laadpaal werkte onmiddellijk zonder problemen.

De defecte kop/connector heb ik helemaal uit elkaar gehaald en de CP pin vertoonde blauwe corrosie. Heb de contacten nog eens extra op geschuurd aan de binnenzijde.

Vind het wel straf, gezien het gebruik buiten had ik meer verwacht van die connector, thans toch eentje van Bals via Alfen.

Voor de nieuwe connector morgen al maar eens een houdertje bestellen, dan moet die kabel toch al niet onbeschermd hangen.

Vandaag even niets

Acties:
  • +1Henk 'm!
HyperBart schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:17:
Neen snap ik, dat kan ik nog doen maar aangezien ik het Voltage van 11.83 meet ga ik het inderdaad nooit weten he. De auto moet volgens mij ook eerst zelf het voltage downpullen voor het 1khz signaal er op komt. De EVSE ziet niet dat er een auto aangesloten is, ik krijg NIKS te zien in de logging afaics.
Ik kan het niet garanderen, maar volgens mij is het bij iedere EV zo dat ze altijd al een weerstand hebben zodat de EVSE kan detecteren dat er daadwerkelijk een EV is aangesloten. Het si niet zo dat ze die pas aansluiten als ze zelf zien dat er een kabel wordt ingestoken.

Als de EVSE de EV ziet dan kan die het 1kHz signaal op de lijn zetten en de EV weet dan welke A er beschikbaar is om te laden. Het zou me ook niet verbazen als er laadpalen zijn die dat signaal altijd al op de lijn zetten, ik weet ook niet hoe strikt al die regels zijn (en wie gaat er over klagen?).

Daarna kan de auto aangeven dat hij wil gaan laden door meer weerstanden bij te schakelen. Er bestaat zelfs nog een optie om laden met ventilatie aan te vragen, maar dat wordt door moderne EV's niet gedaan en ik verwacht dat de meeste laadpalen dat ook niet ondersteunen. Daarna kan de EV gaan laden.

De EV kan ook besluiten om niet te gaan laden. Bijvoorbeeld omdat is ingesteld dat die vanaf 02:00 gaat laden.

Ik weet niet hoe fijnmazig de logging in jouw laadpaal is, maar in principe zou die dus wel moeten kunnen zien dat er een EV is aangesloten zodra de kabel in de EV wordt gestoken.

Maar gelukkig heb je het probleem al kunnen vinden en zelfs al opgelost *O*

• Glasbakkie
Glasbakkie schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:55:
Beetje hulp nodig...

Stapje voor stapje dan maar....
Hoe kan ik de P1 meter laten meedoen? Hoe moet ik deze in de API opnemen? Wat moet ik dan instellen? :'(

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:01

timovd

Voorsprong door techniek

@Glasbakkie wat bedoel je met onderstaande?
Ik heb een P1 op de meter
Heb je een sensorbox?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• Jazsie
Glasbakkie schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:23:
[...]

Stapje voor stapje dan maar....
Hoe kan ik de P1 meter laten meedoen? Hoe moet ik deze in de API opnemen? Wat moet ik dan instellen? :'(
De API moet je "aanroepen" met daarin de data van bijv je P1. Je moet alleen een "interface" hebben zodat ze met elkaar kunnen praten.

Wat ik mis is wat je nu precies hebt draaien, draai je bijvoorbeeld Home Assistant?
Met welk platform/software lees je de eastrons uit? Misschien dat je die plaform/software kan gebruiken als interface.

Mijn situatie:
P1 meter/sensorbox > Node-Red > Serkri fw.

(Node-Red draai ik dan weer als add-on onder Home Assistant).

• Glasbakkie
timovd schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:32:
@Glasbakkie wat bedoel je met onderstaande?

[...]

Heb je een sensorbox?
Nope...ik heb een p1 op de slimme meter, uit te lezen met Homewizzard

• Glasbakkie
Jazsie schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:17:
[...]

De API moet je "aanroepen" met daarin de data van bijv je P1. Je moet alleen een "interface" hebben zodat ze met elkaar kunnen praten.

Wat ik mis is wat je nu precies hebt draaien, draai je bijvoorbeeld Home Assistant?
Met welk platform/software lees je de eastrons uit? Misschien dat je die plaform/software kan gebruiken als interface.

Mijn situatie:
P1 meter/sensorbox > Node-Red > Serkri fw.

(Node-Red draai ik dan weer als add-on onder Home Assistant).
Ik lees de meters uit middels homewizzard.

• Jazsie
Glasbakkie schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:31:
[...]

Ik lees de meters uit middels homewizzard.
Maak zelf geen gebruik van homewizzard maar zo gekeken lijkt mij niet dat hun dit ondersteunen.

Weet niet hoe handig je bent maar Home Assistant icm Node-Red is een mooie oplossing...
Zit wel learning curve in maar je krijgt er ook wel -naar mijn mening- meer voor terug.

Effe kort samengevat moet je iets hebben als in de zin van dit:
- P1 meter uitlezen.
- De L1/L2/L3 data eruit halen en samenvoegen.
- De data in de juiste formaat zetten en deze naar de API (http call) sturen naar je SmartEVSE met Serkri fw.

• Glasbakkie
Jazsie schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:56:
[...]

Maak zelf geen gebruik van homewizzard maar zo gekeken lijkt mij niet dat hun dit ondersteunen.

Weet niet hoe handig je bent maar Home Assistant icm Node-Red is een mooie oplossing...
Zit wel learning curve in maar je krijgt er ook wel -naar mijn mening- meer voor terug.

Effe kort samengevat moet je iets hebben als in de zin van dit:
- P1 meter uitlezen.
- De L1/L2/L3 data eruit halen en samenvoegen.
- De data in de juiste formaat zetten en deze naar de API (http call) sturen naar je SmartEVSE met Serkri fw.
Kijk...dat is weer ff wat uitzoekwerk/keuzes maken. Blij dat ik om snel van start te kunnen gaan, gekozen heb voor de socket op het CP. Werkt....al is het niet charmant....

• mw303
  • Niet online
Ben vandaag begonnen met het samenstellen van een lader op basis van de SmartEVSE V3.

2 vragen:

1. Ik heb gekozen voor de SDM630 Modbus V2, maar helaas is de documentatie van de SmartEVSE niet zo schuitig met informatie over het aansluiten van een modbus meter.
Klopt dit?

Modbus meter----SmartEVSE
B-------------------->--------------A
A-------------------->--------------B
G-------------------->--------------G

2. Iemand toevallig ervaring met het posten van de fase data direct vanuit esphome DSMR naar de SmartEVSE API (serkri firmware) https://swagger-ui.serkri.be/
https://esphome.io/compon...#http-request-post-action
Dan kan Home Assistant er tussenuit. Is wel zo fijn als je die eens moet herstarten.
Ik ben niet zo handig met dat soort 'code'.
Ik zou het zeer op prijs stellen als je jouw yaml wilt delen.

Mvg,

Michel

[Voor 3% gewijzigd door mw303 op 11-03-2023 17:07]

• topaj
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
mw303 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:03:
Ben vandaag begonnen met het samenstellen van een lader op basis van de SmartEVSE V3.

2 vragen:

1. Ik heb gekozen voor de SDM630 Modbus V2, maar helaas is de documentatie van de SmartEVSE niet zo schuitig met informatie over het aansluiten van een modbus meter.
Klopt dit?

2. Iemand toevallig ervaring met het posten van de fase data direct vanuit esphome DSMR naar de SmartEVSE API (serkri firmware) https://swagger-ui.serkri.be/
Dan kan Home Assistant er tussenuit. Is wel zo fijn als je die eens moet herstarten.

Mvg,

Michel
Ik kan je tweede vraag niet beantwoorden, maar de eerste wel.
A -> A
B -> B
G -> G, maar die is niet verplicht om aan te sluiten.

Groeten

• mw303
  • Niet online
Dank je!

Misschien nog iemand die mij hiermee kan helpen?

API doc: https://swagger-ui.serkri.be/#/Operations/updateCurrentsData

Ik wil graag de fase data vanuit een esphome DSMR direct in de smartevse v3 API posten.
De curl werkt, smartevse reageert op de data

code:
1
2
3
4
5
curl -X 'POST' \
  'http://192.168.207.121/currents?L1=60&L2=70&L3=80' \
  -H 'accept: application/json' \
  -H 'Content-Type: application/json' \
  -d '{}'

Maar ik heb niet zo veel kaas gegeven van het formatteren van de API JSON
Dit werkt helaas niet. Ik krijg wel een 200, maar de smartevse doet niets met de data.
esphome config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
on_...
    then:
      - http_request.post:
          url: http://192.168.207.121/currents
          verify_ssl: false
          json: |-
            root["L1"] = id(current_l1).state;
            root["L2"] = id(current_l2).state;
            root["L3"] = id(current_l3).state;

[Voor 102% gewijzigd door mw303 op 12-03-2023 17:11]

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
mw303 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 17:06:
Dank je!

Misschien nog iemand die mij hiermee kan helpen?

API doc: https://swagger-ui.serkri.be/#/Operations/updateCurrentsData

Ik wil graag de fase data vanuit een esphome DSMR direct in de smartevse v3 API posten.
De curl werkt, smartevse reageert op de data

code:
1
2
3
4
5
curl -X 'POST' \
  'http://192.168.207.121/currents?L1=60&L2=70&L3=80' \
  -H 'accept: application/json' \
  -H 'Content-Type: application/json' \
  -d '{}'

Maar ik heb niet zo veel kaas gegeven van het formatteren van de API JSON
Dit werkt helaas niet. Ik krijg wel een 200, maar de smartevse doet niets met de data.
esphome config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
on_...
    then:
      - http_request.post:
          url: http://192.168.207.121/currents
          json: |-
            root["L1"] = id(current_l1).state;
            root["L2"] = id(current_l2).state;
            root["L3"] = id(current_l3).state;
Het is geen json body, naar het zijn query parameters (?L1= etc)

• mw303
  • Niet online
Ok, enig idee hoe ik dat dan aan moet pakken?

• mw303
  • Niet online
Dit werkt, maar ik krijg de sensor data niet in die URL.

code:
1
2
3
4
5
      - http_request.post:
          url: http://192.168.207.121/currents?L1=65&L2=75&L3=85
          headers: 
            Content-Type: application/json
          verify_ssl: False

• mw303
  • Niet online
Inmiddels weer een stap verder:

dit werkt,

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- http_request.post: 
          url: !lambda |-
              std::string url;
              url.append("http://192.168.207.121");
              url.append("/currents");
              url.append("?");
              url.append("L1=66");
              url.append("&");
              url.append("L2=77");
              url.append("&");
              url.append("L3=88");
              return url.c_str();

echter krijg ik de sensor data er niet.

Als ik dit probeer:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
      - http_request.post: 
              url.append("http://192.168.207.121");
              url.append("/currents");
              url.append("?");
              url.append("L1=" + id(current_l1).state);
              url.append("&");
              url.append("L2=77");
              url.append("&");
              url.append("L3=88");
              return url.c_str();

Krijg ik de volgende error:

error: invalid operands of types 'const char [4]' and 'float' to binary 'operator+'

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@mw303 volgens de documentatie moet je het als (int)amp*10 doen, dat is sowieso belangrijk.

Misschien dat je met format() verder komt dan met append():
https://en.cppreference.com/w/cpp/utility/format/format
Dat wordt dan zoiets:

C++:
1
std::format("http://192.168.207.121/currents?L1={}&L2={}&L3={}",(int)(10*id(current_l1).state),77,88);

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• mw303
  • Niet online
Dank je.

Nu zo geprobeerd:

code:
1
2
3
- http_request.post: 
            return std::format("http://192.168.207.121/currents?L1={}&L2={}&L3={}",(int)(10*id(currentl1).state),77,88);

Echter helaas de volgende melding:
Compiling /data/slimmelezer/.pioenvs/slimmelezer/src/main.cpp.o
/config/esphome/slimmelezer.yaml: In lambda function:
/config/esphome/slimmelezer.yaml:185:19: error: 'format' is not a member of 'std'
185 | return std::format("http://192.168.207.121/currents?L1={}&L2={}&L3={}",(int)(10*id(currentl1).state),77,88);
| ^~~~~~
*** [/data/slimmelezer/.pioenvs/slimmelezer/src/main.cpp.o] Error 1

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@mw303
Hmm, ik heb dan ook 0 ervaring met esphome (en vrij weinig met C++). Misschien kan er dan iets met printf en vrienden gedaan worden...
In Het grote ESP topic weten ze het vast wel.

• mw303
  • Niet online
Ik had het idee dat we heel dichtbij waren :)

Kan je misschien eens naar de voorbeelden kijken?
https://esphome.io/compon...#http-request-send-action

Jij hebt er in ieder geval een stuk meer kaas van gegeten dan ik :)

• Stefannn
mw303 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:17:
Ik had het idee dat we heel dichtbij waren :)

Kan je misschien eens naar de voorbeelden kijken?
https://esphome.io/compon...#http-request-send-action

Jij hebt er in ieder geval een stuk meer kaas van gegeten dan ik :)
Op het gevaar af iets triviaals te zeggen,
Mbt de voorbeeld link die je stuurde is “dit” het voorbeeld dat je hebben moet denk ik:
Op de laatste regel de json encoded body die de deur uit moet.

======
on_...:
- http_request.post:
url: https://esphome.io
json:
key: !lambda |-
return id(my_sensor).state;
greeting: "Hello World"

# Will send:
# {"key": "42.0", "greeting": "Hello World"}

====
Negeer maar als ik iets triviaals gezegd heb.

• Jazsie
Glasbakkie schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:31:
[...]

Kijk...dat is weer ff wat uitzoekwerk/keuzes maken. Blij dat ik om snel van start te kunnen gaan, gekozen heb voor de socket op het CP. Werkt....al is het niet charmant....
Voor nu idd prima hoe je het gedaan hebt, kan je op gemak verder uitwerken :).
mw303 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:03:

2 vragen:

Klopt dit?

Mvg,

Michel
1):
A + B mag je omdraaien indien het niet werkt, wil wel eens verschillen tussen fabrikanten.
G kan je infeite weglaten op korte afstanden pak en beet 5 meter. Daarboven zou ik het wel aansluiten ivm mogelijke verstoringen rondom de kabel.

2) Zoiets?:
code:
1
2
3
- http_request.post: 
        return ((std::string) "http://192.168.207.121/currents?L1=" + id(current_l1).state + "&L2=" + id(current_l2).state + "&L3=" + id(current_l3).state).c_str();

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:11
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
      - http_request.post: 
              url.append("http://192.168.207.121/currents?L1=");

url.append(id(current_l1).state);

return url.c_str();

Zou moeten werken

[Voor 3% gewijzigd door straat op 13-03-2023 09:12]

• mw303
  • Niet online
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
      - http_request.post: 

return url.c_str();

Helaas niet:
/config/esphome/slimmelezer.yaml:200:34: error: no matching function for call to 'std::__cxx11::basic_string<char>::append(float&)'

[Voor 99% gewijzigd door mw303 op 13-03-2023 16:35]

• mw303
  • Niet online
2) Zoiets?:
code:
1
2
3
- http_request.post: 
        return ((std::string) "http://192.168.207.121/currents?L1=" + id(current_l1).state + "&L2=" + id(current_l2).state + "&L3=" + id(current_l3).state).c_str();
Helaas ook niet:
/config/esphome/slimmelezer.yaml:198:67: error: no match for 'operator+' (operand types are 'std::string' {aka 'std::__cxx11::basic_string<char>'} and 'float')

• Hmmbob
mw303 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:30:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
      - http_request.post: 

return url.c_str();

Helaas niet:

[...]
De error is eigenlijk best duidelijk (je probeert een float aan een string toe te voegen, dat kan niet). Probeer eens (ik kan het zelf niet testen hier)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
      - http_request.post: 

url.append(to_string(id(current_l1).state));

return url.c_str();

Kan zijn dat daar nog ergens een *10 tussen moet (immers, de API verwacht 88 te ontvangen als jij 8.8A meet)

edit: dan zou ik dit verwachten:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
      - http_request.post: 

url.append(to_string(10*id(current_l1).state));

return url.c_str();

[Voor 25% gewijzigd door Hmmbob op 13-03-2023 17:13]

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:11
https://community.home-as...rl-float-to-string/382239

Dit lijkt hetzelfde probleem te zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Hmmbob schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:03:
[...]

De error is eigenlijk best duidelijk (je probeert een float aan een string toe te voegen, dat kan niet). Probeer eens (ik kan het zelf niet testen hier)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
      - http_request.post: 

url.append(to_string(id(current_l1).state));

return url.c_str();

Kan zijn dat daar nog ergens een *10 tussen moet (immers, de API verwacht 88 te ontvangen als jij 8.8A meet)

edit: dan zou ik dit verwachten:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
      - http_request.post: 

url.append(to_string(10*id(current_l1).state));

return url.c_str();
Allereerst iedereen die heeft geholpen enorm bedankt!

Dit laatste voorbeeld is de werkende variant. Ik was zelf ook op het spoor van die link onderaan jouw post uitgekomen, maar mij ontbreekt helaas de c programmeerkennis om dat om te zetten in werkende code. Een beetje aanpassen wil me nog wel lukken, dus nu alle 3 sensoren in een werkende interval. :)

Nu alleen nog zorgen dat ie die data alleen stuurt als de smartevse online is en als smart of solar charging geactiveerd is, maar dat gaat wel lukken.

Bedankt!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dingo35
  • Nu online
mw303 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:16:
[...]
Nu alleen nog zorgen dat ie die data alleen stuurt als de smartevse online is en als smart of solar charging geactiveerd is, maar dat gaat wel lukken.

Bedankt!
Zou je je eindoplossing ook hier willen delen, dat helpt anderen; die slimmelezer wordt snel populair, merk ik.

[Voor 31% gewijzigd door dingo35 op 13-03-2023 20:46]

• Hmmbob
dingo35 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:45:
[...]

Zou je je eindoplossing ook hier willen delen, dat helpt anderen; die slimmelezer wordt snel populair, merk ik.
Dit wilde ik inderdaad vragen aan @mw303, want exact dit moet ik over een week of 5 ook af hebben :+

Pagina: 1 ... 34 35 36 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee