@Oldchatterman Ik weet niet precies hoe die regels zijn, maar ik zou het in ieder geval lekker apart houden. Als die gedeelde beveiliging er toch een keer uitspringt dan heb je 2 voertuigen die niet geladen zijn ipv 1.

In principe gebeurt dat natuurlijk niet, maar je zal altijd zien dat het toch een keer gaat gebeuren en dat is dan precies op het moment dat beide accu's tegelijk erg leeg zijn.

• Oldchatterman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-03 23:08
Ik heb gelezen dat elk aansluitpunt voor een elektrisch voertuig door een eigen DI 30 mA-aardlekschakelaar en een eigen overstroombeveiliging beschermd moet worden (bepaling 722.531.2.6 en bepaling 722.533.4). (bron: https://www.ew-installati...sluit-je-een-laadpaal-aan), dus daarmee heb ik mijn antwoord.

• Oldchatterman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-03 23:08
Ik hoef niet bij te houden hoeveel stroom per laadpunt wordt geladen, maar ik zou het totaal wel willen weten. Kan ik dan 1 kwh meter plaatsen tussen de hoofdschakelaar en de 2 aardlekautomaten?

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:10
Dus dan zijn 2 aparte DC lekstroom modules als nog goedkoper ;).

Ja, kan je doen als je enkel totaal wilt meten en niet apart.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:11
Oldchatterman schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:07:
Ik hoef niet bij te houden hoeveel stroom per laadpunt wordt geladen, maar ik zou het totaal wel willen weten. Kan ik dan 1 kwh meter plaatsen tussen de hoofdschakelaar en de 2 aardlekautomaten?
Dat kan, maar die moet je dan niet als EV meter configureren in SmartEVSE; ik begrijp dat je per auto een 3x16A groep maakt, en dan wil je alleen de hoofdzekering op 3x25A begrenzen, via MainsMeter.

Als je voor beide SmartEVSEs tezamen een 3x16A groep zou maken dan zou je deze via MaxCircuit beveiligen.

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-03 22:43
mieshel schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:52:
Hallo,

Ik ga binnenkort ook EV rijden.
Het plan is om een SmartEVSE te gaan gebruiken en alle componenten in de meterkast te plaatsen.
Bij de parkeerplek komt dan alleen een kastje voor de overgang van grondkabel naar vaste laadkabel type 2.

De afstand tussen meterkast / muur bij parkeerplek zal zo'n 15m zijn waarbij dan nog +/- 2m bij komt voor de laadkabel: totaal zo'n 18m.

In de handleiding van de SmartEVSE staat "The maximum total length of the CP wire+ charging cable is 15meter."
In dit forum zie ik de vraag ook wel een paar keer gesteld worden maar zie niet echt concrete antwoorden of praktijk ervaring.

Is een afstand van zo'n 18m werkbaar? Evt met dikkere kabel?
Ik heb onlangs een dubbele installatie gedaan met 1x 32m en 1x54m waarvan de eerste 32m de kabels samen liepen.
Daar had ik eerst problemen met een niet afgeschermde SVV 10x0.8, zeer vreemde interferenties waardoor het laden stopte voor 1-2s en na 3-5x stopt de auto's met laden. Daarna vervangen door CAT7 SFTP en de problemen waren van de baan. Gezien CP door de PE loopt heb ik ook de mantel van de SFTP kabel aan de PE gehangen.
Thuis heb ik ergens 20-25m niet afgeschermd zonder enig issue, maar die kabels lopen grotendeels apart en maar 1 lader ipv 2.
Conclusie voor mezelf, vanaf nu alles standaard met SFTP CAT6/CAT7 om zeker te zijn. Bespaar je een hoop gedoe en koop gelijk LSOH kabels (die groene) met brandklasse Cca... Zeker mocht je in app. gebouwen leggen waar de kabels in bundel liggen doorheen vluchtwegen.

• Jazsie
fluppie007 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:50:
[...]

Ik heb onlangs een dubbele installatie gedaan met 1x 32m en 1x54m waarvan de eerste 32m de kabels samen liepen.
Daar had ik eerst problemen met een niet afgeschermde SVV 10x0.8, zeer vreemde interferenties waardoor het laden stopte voor 1-2s en na 3-5x stopt de auto's met laden. Daarna vervangen door CAT7 SFTP en de problemen waren van de baan. Gezien CP door de PE loopt heb ik ook de mantel van de SFTP kabel aan de PE gehangen.
Thuis heb ik ergens 20-25m niet afgeschermd zonder enig issue, maar die kabels lopen grotendeels apart en maar 1 lader ipv 2.
Conclusie voor mezelf, vanaf nu alles standaard met SFTP CAT6/CAT7 om zeker te zijn. Bespaar je een hoop gedoe en koop gelijk LSOH kabels (die groene) met brandklasse Cca... Zeker mocht je in app. gebouwen leggen waar de kabels in bundel liggen doorheen vluchtwegen.
Dat zijn ook afstanden die normaal niet voorkomen gezien 95% alles in de laadpaal zit ipv meterkast :).

In zo'n geval was afgeschermde kabel (SFTP oid zoals je zegt) sowieso al een no-brainer om storing te voorkomen.

Een conclusie/tip voor iedereen en niet alleen je jezelf :+.

• Jazsie
Meterkast bijna gereed, loop alleen vast met de EV kWh meter.

Deze lees ik uit en wil dus via API sturen naar EVSE (serkri fw), alleen vraagt EVSE een adres ondanks dat "EV METER" op API staat ingesteld... daarnaast kan ik nergens vinden welke API/post settings ik moet gebruiken zoals voor Mainsnet (dat overigens wel werkt).

Bedoeling is dus niet om de kWh meter via modbus aan te sluiten, dit omdat ik de kWh meter al zelf doe uitlezen... (registratie icm dynamische uurtarieven).

Of kan je deze ook gewoon uit laten staan? mij is niet helemaal duidelijk wat voor effect dit dan heeft...

@dingo35, tips?

[Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 31-12-2022 03:33]

• dingo35
Jazsie schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 03:29:
Meterkast bijna gereed, loop alleen vast met de EV kWh meter.

Deze lees ik uit en wil dus via API sturen naar EVSE (serkri fw), alleen vraagt EVSE een adres ondanks dat "EV METER" op API staat ingesteld... daarnaast kan ik nergens vinden welke API/post settings ik moet gebruiken zoals voor Mainsnet (dat overigens wel werkt).

Bedoeling is dus niet om de kWh meter via modbus aan te sluiten, dit omdat ik de kWh meter al zelf doe uitlezen... (registratie icm dynamische uurtarieven).

Of kan je deze ook gewoon uit laten staan? mij is niet helemaal duidelijk wat voor effect dit dan heeft...

@dingo35, tips?
Je kunt deze ook uit laten staan, in Normal mode wordt deze sowieso niet gebruikt.

Voor Smart en Solar mode geldt:
Het doel van MainsMeter is om de laadstroom terug te regelen als je hoofdzekering overbelast dreigt te worden.
Idem van EVmeter voor de groep waar je SmartEVSE op zit (via MaxCircuit), als er nog andere apparaten op die groep zitten (subpanel configuratie).
Als je SmartEVSE "gewoon" op een aparte groep zit is EVmeter niet nodig want je begrenst dan gewoon statisch 16A via MaxCurrent.

De specs voor de EM_API vind je hier:
https://swagger-ui.serkri.be/#/Operations/updateCurrentsData

EDIT: Doorgaans zet je dus Mainsmeter op EM_API, NIET EvMeter!

• Jazsie
Ahh, duidelijk @dingo35 !

MainsMeter = API (dat werkt ook).
Mains = 40A (hoofd automaat)
Circuit = 16A (EV groep)
EV meter = disabled
Mode = smart
load balanceing = disabled.

EV zou dus stoppen met laden wanneer er te weinig vermogen beschikbaar is voor de EV.

In normal mode kan je met de api "override_current" zelf de laadstroom instellen, werkt dit ook "on the fly" tijdens het laden?

Kunnen we eindelijk testen of de auto wakker wordt met de mod :)

[Voor 11% gewijzigd door Jazsie op 31-12-2022 13:09]

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:10
savale schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:47:
@ beide hierboven: dit is echt wel fraai! Neem aan dat jullie alle stuur elektronica in de meterkast geplaatst?
De elektronica zit aan de andere kant van de muur in de garage.

• dingo35
Jazsie schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:07:
In normal mode kan je met de api "override_current" zelf de laadstroom instellen, werkt dit ook "on the fly" tijdens het laden?
Geen idee, heb ik niet zelf gebouwd en ik gebruik Normal mode nooit (mijn hoofdzekeringen zijn mij lief); maar als ik de code goed lees moet dit on the fly en wellicht zelfs in alle modes werken...

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-03 16:04
KoBolD54 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:16:
[...]

De elektronica zit aan de andere kant van de muur in de garage.
Inmiddels zo ongeveer het hele topic doorgelezen en besloten voor een setup in de meterkast te gaan zoals @melvinoz
melvinoz in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"

Groepenkast zit nu zo goed als vol dus wordt uitbreiden naar een nieuwe groepenkast ernaast zoals @melvinoz.

edit: de uitgang van de hoofdschakelaar heeft maar 1 aansluiting die naar de ingang van de 2 aardlekschakelaars gaan. Mag ik vanaf daar doorlussen naar de nieuw te plaatsen groepenkast of hoort dat anders te gebeuren? (de aardlek heeft een dubbele aanslmogelijkheid op de ingangen)

[Voor 35% gewijzigd door savale op 31-12-2022 15:00]

• Jazsie
savale schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:31:
[...]

Inmiddels zo ongeveer het hele topic doorgelezen en besloten voor een setup in de meterkast te gaan zoals @melvinoz
melvinoz in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"

Groepenkast zit nu zo goed als vol dus wordt uitbreiden naar een nieuwe groepenkast ernaast zoals @melvinoz.

edit: de uitgang van de hoofdschakelaar heeft maar 1 aansluiting die naar de ingang van de 2 aardlekschakelaars gaan. Mag ik vanaf daar doorlussen naar de nieuw te plaatsen groepenkast of hoort dat anders te gebeuren? (de aardlek heeft een dubbele aanslmogelijkheid op de ingangen)

[Afbeelding]
Als ik goed zie is de 1ste ALS (middelste) ook zo doorgelust naar de 2de ALS (rechter).
Je zou zo inderdaad verder kunnen lussen mits je de juiste draaddiktes gebruikt, of het een mooie oplossing is, is een tweede.

Een ander oplossing is direct vanuit de hoofdschakelaar splitsen, uiteraard wel gebruik maken van "twin" aderhulzen.

Zelf heb ik onderin de meterkast aansluitblokken zitten zoals deze:
https://www.elektramat.nl...f-aansluitblok-4x10-1x16/

Vanaf hoofdschakelaar naar aansluitblok en van daar naar de rest.

(bij jouw is er wel plek maar zijn niet gevuld met aansluitblokken).

Edit: missende info toegevoegd.

[Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 31-12-2022 18:11]

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-03 16:33
Jazsie schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 16:36:
[...]

Als ik goed zie is de 1ste ALS (middelste) ook zo doorgelust naar de 2de ALS (rechter).
Je zou zo inderdaad verder kunnen lussen.
Levensgevaarlijk want je moet de stromen bij elkaar optellen dus de bedrading is hier zeker te dun.

Gewoon de aansluitblokken toepassen zoals verderop voorgesteld met de juiste draaddiktes.

• Jazsie
Kan niet zien wat de draaddikte is die er momenteel gebruikt wordt, die moet inderdaad uiteraard wel voldoende zijn. Dan is er verder niets levensgevaarlijk aan, of het een mooie oplossing is, is een tweede.

Aangezien in dit gedeelte enkel de hoofdzekering de beveiliging is mag ik toch vanuit gaan dat het minimaal 4mm2 of zelfs 6mm2 is. Anders is de installatie in de huidige situatie al niet in orde...

(even vanuit gaande dat het een 3x25A aansluiting is en laat ik een mogelijk PV installatie ivm gelijktijdigheid even buiten beschouwing).

Je heb absoluut een punt dat ik erbij had moeten noemen :).

Kortom, inderdaad lekker voor aansluitblokken gaan :+.

• savale
Jazsie schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 18:07:
Kan niet zien wat de draaddikte is die er momenteel gebruikt wordt, die moet inderdaad uiteraard wel voldoende zijn. Dan is er verder niets levensgevaarlijk aan, of het een mooie oplossing is, is een tweede.

Aangezien in dit gedeelte enkel de hoofdzekering de beveiliging is mag ik toch vanuit gaan dat het minimaal 4mm2 of zelfs 6mm2 is. Anders is de installatie in de huidige situatie al niet in orde...

(even vanuit gaande dat het een 3x25A aansluiting is en laat ik een mogelijk PV installatie ivm gelijktijdigheid even buiten beschouwing).

Je heb absoluut een punt dat ik erbij had moeten noemen :).

Kortom, inderdaad lekker voor aansluitblokken gaan :+.
Gode tip! Ik kende dat nog niet, maar die "aansluitblokken" gaan in de witte sleufjes onder de hoofdschakelaar / aardlek zeker?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazsie
Correct @savale, foto van mijn meterkast:

Uiteraard wel de juiste aansluitblokken nemen voor je type kast, staat op de label onderin (net niet scherp genoeg om te lezen op de foto).

[Voor 14% gewijzigd door Jazsie op 01-01-2023 02:06]

• savale
Jazsie schreef op zondag 1 januari 2023 @ 02:05:
Correct @savale, foto van mijn meterkast:

[Afbeelding]

Uiteraard wel de juiste aansluitblokken nemen voor je type kast, staat op de label onderin (net niet scherp genoeg om te lezen op de foto).
Super duidelijk zo! Zal mijn plan binnenkort wel even posten. Mijn aansluiting is welliswaar 3x25A, maar de 3 fase hoofdschakelaar is 40A. Voor het nette moet alles dan 6mm2 zijn tot aan de individiuele 16A groepen lijkt me? Zal dat nog even controleren / meteen meepakken als ik toch aan de slag ga.

• gabn88
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:03
Ik heb inmiddels al een tijdje een elektrische auto, en ook een laadpaal van Laadpaal24 (een LS24). Zie onderstaand. Nu heb ik eindelijk home assistant geinstalleerd en wil ik tijden aangeven waartussen de laadpaal aan mag staan en wanneer die uit moet staan. (dus geen variabel vermogen, alleen aan/uit). Moet ik hiervoor een wifi-gestuurd relais installeren op de plaats van het huidige relais? Of zijn er andere oplossingen?

Acties:
  • +1Henk 'm!
@gabn88 Vaak zijn zulke relais niet geweldig met grote vermogens en dat heb je in een laadpaal wel nodig. Bovendien, als de laadpaal een fout detecteert en het relais wil afschakelen, hoe ga jij dat dan weten zodat je via HA het relais uitzet? Ook al heb je wel een mogelijkheid om dat te doen creëer je dan toch de mogelijkheid dat HA niet schakelt (of de wifi uitvalt of wat dan ook) en dat is natuurlijk niet erg veilig.

Andere opties zijn om de voeding naar de besturingselektronica te onderbreken of de kabel waar het zogenaamde pilotsignaal op staat. In beide gevallen is er geen communicatie tussen de laadpaal en de EV mogelijk en zal het laden niet starten.

NB sommige EVs vallen in slaap als ze geen signaal van een laadpaal zien (en soms ook wanneer ze die wel zien maar de laadpaal aangeeft dat ze niet mogen laden) en worden dan niet meer wakker wanneer ze (uren later) wel een signaal krijgen dat ze mogen laden.

Je kan ook het signaaltje naar het relais onderbreken zodat je kan zorgen dat het relais alleen bij bepaalde tijden schakelt. De besturingselektronica kan het relais dan nog wel uitzetten. Je loopt dan wel de kans dat de EV in een foutstatus schiet omdat die wel het signaal krijgt dat er geladen mag worden maar er niet daadwerkelijk geladen kan worden omdat er geen energie komt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@gabn88 een EVSE heeft doorgaans een vrijgavecontact voor een sleutelschakelaar of rfid lezer.
Soms ook via modbus.
Je kunt het beste zoeken naar de handleiding van de EVSE.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jazsie
savale schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:51:
[...]

Super duidelijk zo! Zal mijn plan binnenkort wel even posten. Mijn aansluiting is welliswaar 3x25A, maar de 3 fase hoofdschakelaar is 40A. Voor het nette moet alles dan 6mm2 zijn tot aan de individiuele 16A groepen lijkt me? Zal dat nog even controleren / meteen meepakken als ik toch aan de slag ga.
Voor het prijsverschil tussen 4mm2 <> 6mm2, zou ik gewoon voor 6mm2 gaan, dan zit je sowieso goed ook al zal je niet meer dan 25A gaan trekken ivm hoofdzekering.
4mm2 is tot 25A.

Vergeet ook de aderhulzen (en tang als je die niet hebt) niet, en maak gebruik van geschikt aansluitdraad (H07V-K of nog beter H07V2-K)

En inderdaad bij mij is 1 fase en jouw 3, uiteraard heb je dan 4 aansluitblokken nodig ipv 2.
gabn88 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:15:
Ik heb inmiddels al een tijdje een elektrische auto, en ook een laadpaal van Laadpaal24 (een LS24). Zie onderstaand. Nu heb ik eindelijk home assistant geinstalleerd en wil ik tijden aangeven waartussen de laadpaal aan mag staan en wanneer die uit moet staan. (dus geen variabel vermogen, alleen aan/uit). Moet ik hiervoor een wifi-gestuurd relais installeren op de plaats van het huidige relais? Of zijn er andere oplossingen?

[Afbeelding]
Zoals @JeroenE al aankaard kan je dit beter niet doen indien je laadpaal niet via een ander manier kan in/uit schakelen.

Zou dat eerst checken in de handleiding oid, en anders is ombouwen of andere laadpaal die het wel kan het beste.

[Voor 4% gewijzigd door Jazsie op 01-01-2023 16:27]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TECHboyy
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:11

[Afbeelding]
kun je bij je auto niet onder laden aangeven wanneer/ welk tijdstip hij mag starten met laden of dergelijke ?
Dat is hou ik de auto pas na 21:00 pas laat starten met laden en ook aan geef of hij in de ochtend moet voor verwarmen.

• gabn88
TECHboyy schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:25:
[...]

kun je bij je auto niet onder laden aangeven wanneer/ welk tijdstip hij mag starten met laden of dergelijke ?
Dat is hou ik de auto pas na 21:00 pas laat starten met laden en ook aan geef of hij in de ochtend moet voor verwarmen.
Helaas bij beide elektrische auto’s die ik heb niet (smart for four en Mercedes Gle pih). Smart heeft wel zoiets dat je de avond van tevoren kunt instellen dat die bijvoorbeeld 7:00 klaar moet zijn, maar dan gaat de verwarming ook aan en dit moet je elke avond instellen… Mercedes heeft helemaal niks daarvoor.

• gabn88
Proton_ schreef op zondag 1 januari 2023 @ 16:24:
@gabn88 een EVSE heeft doorgaans een vrijgavecontact voor een sleutelschakelaar of rfid lezer.
Soms ook via modbus.
Je kunt het beste zoeken naar de handleiding van de EVSE.
Ik kan van deze EVSE geen handleiding vinden, vandaar dat ik dacht brute-force de relais te onderbreken, maar dat heeft dus ook nadelen. Lastig…

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@gabn88 is er een markering (aan de zijkant?) bij de schroefterminals van de EVHUB EVC6-63?
Met wat geluk matcht dat met een schema zoals donotwant in "Vermogen begrenzen EVHUB / Laadpaal24 / Elektramat / CMEM10"

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• gabn88
Proton_ schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:57:
@gabn88 is er een markering (aan de zijkant?) bij de schroefterminals van de EVHUB EVC6-63?
Met wat geluk matcht dat met een schema zoals donotwant in "Vermogen begrenzen EVHUB / Laadpaal24 / Elektramat / CMEM10"
Helaas. Hier wordt ik niet wijzer van.

EDIT: Ik denk dat ik gewoon zoiets ernaast plaats en dan 1 van de draden doorlus die naar de EVSE gaan. @JeroenE Weet jij welke kabel ik moet hebben? P1/P2/N/CP?

[Voor 9% gewijzigd door gabn88 op 02-01-2023 16:01]

• dingo35
gabn88 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:50:
[...]

EDIT: Ik denk dat ik gewoon zoiets ernaast plaats en dan 1 van de draden doorlus die naar de EVSE gaan. @JeroenE Weet jij welke kabel ik moet hebben? P1/P2/N/CP?
Ik zou eerst even met de hand simuleren wat je laadpaal en je beide auto's doen bij deze vrij "harde" manier van schakelen. Als een van je auto's of de laadpaal in een foutsituatie terecht komen schiet je er niets mee op... en de ervaring leert dat het redelijk onvoorspelbaar is hoe de auto's reageren.

EDIT: en NOOIT de aarde (PE) of de neutraal (N) schakelen.... N mag alleen uitschakelen als ook alle fasen tegelijkertijd meeuitgeschakeld worden!

[Voor 9% gewijzigd door dingo35 op 02-01-2023 17:01]

@gabn88 Het zou heel goed kunnen zijn dat je op een paar van de P-aansluitingen een schakelaar kan aansluiten die het laden onderbreekt, maar zonder juiste omschrijving zou ik daar niet aan gaan beginnen.

De CP zal het signaal van de Control Pilot zijn. Zo te zien heb je een vaste kabel, als het goed is gaat die dus de kabel in (en niet ergens anders naar toe).

Als je die CP onderbreekt dan is het voor de laadpaal en de EV net alsof je de stekker er uit haalt. De meeste auto's doen de laadkabel op slot dus ik denk niet dat je dit makkelijk eerst met de hand kan proberen.

• gabn88
JeroenE schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 07:45:
@gabn88 Het zou heel goed kunnen zijn dat je op een paar van de P-aansluitingen een schakelaar kan aansluiten die het laden onderbreekt, maar zonder juiste omschrijving zou ik daar niet aan gaan beginnen.

De CP zal het signaal van de Control Pilot zijn. Zo te zien heb je een vaste kabel, als het goed is gaat die dus de kabel in (en niet ergens anders naar toe).

Als je die CP onderbreekt dan is het voor de laadpaal en de EV net alsof je de stekker er uit haalt. De meeste auto's doen de laadkabel op slot dus ik denk niet dat je dit makkelijk eerst met de hand kan proberen.
Met een open kast de auto laden en dan de CP uit de EVSE halen (schroefje voor de tijd loshalen) met een tangetje kan toch? En dan er weer in doen om te kijken of het laden weer begint?

EDIT: ik heb van de leverancier ook te horen gekregen dat schakelen op CP de juiste oplossing is. Wat is een goede klokschakelaar waar dat mee zou kunnen?

[Voor 7% gewijzigd door gabn88 op 03-01-2023 10:29]

• thehog
  • Laatst online: 21:36
<verkeerde topic>

[Voor 97% gewijzigd door thehog op 03-01-2023 19:14]

@gabn88 In theorie kan dat, maar maak er dan tijdelijk een schakelaar in die je met de hand bedient. Dat lijkt mij handiger, dan heb je in ieder geval geen losse draden die net wel/net niet contact maken etc.

Ik weet geen goede klokschakelaar, maar ik zou een Shelly 1 (of de nieuwere Plus 1) gebruiken. Die kan je met veel domotica controllers aansturen of via je telefoon (of een ander apparaat op je wifi/netwerk). Ook op de module zelf kan je tijden zetten om aan en uit te gaan.

• gabn88
JeroenE schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:37:
@gabn88 In theorie kan dat, maar maak er dan tijdelijk een schakelaar in die je met de hand bedient. Dat lijkt mij handiger, dan heb je in ieder geval geen losse draden die net wel/net niet contact maken etc.

Ik weet geen goede klokschakelaar, maar ik zou een Shelly 1 (of de nieuwere Plus 1) gebruiken. Die kan je met veel domotica controllers aansturen of via je telefoon (of een ander apparaat op je wifi/netwerk). Ook op de module zelf kan je tijden zetten om aan en uit te gaan.
Die ga ik bestellen, ook veel goedkoper dan een klokschakelaar. En meer mogelijkheden! Ik kende helemaal geen Shelly's, maar wat een leuke dingen!

Als ik het goed heb: L = fase, N = nul, 1 = CP draad, 0 = naar de EVSE. Klopt? Of 0 naar de EVSE en 1 CP draad? Of maakt niet uit?
@gabn88 Ja, de L is fase en N is de nul. Op de I en de O sluit je aan wat je wil verbinden. Het idee is dat het een Input en Output is, maar op zich maakt het voor het relais/schakelaar niet uit hoe je dat aansluit. Ik zou het zelf doen met de I vanuit de EVSE (want daar komt het PWM-signaal vandaan), maar als je het andersom doet maakt dat dus niet uit.

Er zijn ook winkels waar je DIN mount kan kopen, met een beetje geluk past die nog op het stukje rail wat over is (ka jij natuurlijk makkelijk even meten). Of als je een 3D printer hebt kan je vast de benodigde files op internet vinden om die zelf te printen.

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-02 13:28

eindelijk tijd gehad eea definitief aan te sluiten. Meeste uit de oude laadpaal kunnen hergebruiken. de kwh meter lees ik uit met een esphome die via restful Home Assistant weer op de hoogte houdt. Din rail houdertje voor geprint en 12v uit de smartesve als voeding. En nee ik ben niet zo'n soldeerheld ;-)

• savale
Ik heb beslpten om alle evse componenten in een eigen groepenkast stoppen in de meterkast. De meterkast zit gelukkig erg gunstig. Ik kan direct naar buiten en daar of een vaste kabel plaatsen of een socket. Een socket is wat netter als er geen auto staat vind ik zelf, maar met het ongemak dat je de kabel altijd uit de auto moet pakken. Een vaste kabel op een haspel is dan wat praktischer denk ik. Het klopt dan toch ook dat de auto zorgt voor een "locking meschanisme"?

• Jazsie
Ligt aan je type auto maar volgens mij heeft vrijwel ieder auto tegenwoordig "locking" erop zitten... sommige doen dit altijd bij het vergrendelen anderen enkel bij het laden.

Was ook aan het twijfelen maar heb vaste kabel nu en zou echt niet zonder willen, ieder keer de kabel uit de auto halen is niet mijn ding (ja noem het maar gemak).

• dingo35
Jazsie schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 00:03:

Was ook aan het twijfelen maar heb vaste kabel nu en zou echt niet zonder willen, ieder keer de kabel uit de auto halen is niet mijn ding (ja noem het maar gemak).
Idem hier; plus als je een beetje chique kabel/socket houder 3d-print valt het zicht wel mee. Bovendien staat je auto er toch meestal voor als je zelf thuis bent...

• Jazsie
Boo, laadpaal gereed, getest maar laden op tijd werkt dus niet. Auto wordt niet wakker... wanneer mode op 0 (off/access denied) staat en een paar uur later op 3 (smart) zet op basis van tijd.
smartevse doet wel wat ie moet doen lijkt het, geeft ready aan zodra je mode op 3 zet, iets later gaat contactor aan maar dan vervolgens na paar seconden ook weer uit.

smartevse zegt wel dat auto is verbonden, doe je het laden gelijk starten (dus in mode 3 laten en dan de laadkabel insteken) werkt het prima.

Dus nu de fw mod van @dingo35 proberen... (eerst maar kijken hoe ik het geheel kan compilen).

[Voor 6% gewijzigd door Jazsie op 05-01-2023 08:20]

• Wout309t
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-03 13:16
Goedemorgen, helemaal zelfbouw is het niet, maar wel een beetje 'zelfverbouw':
Ik heb van mijn werkgever een EVHUB gekregen met WCD aansluiting.

Graag wil ik in plaats van deze WCD gewoon een kabel monteren zodat ik niet elke keer die achterklep hoef te openen en sluiten om de kabel te pakken. Zelf dacht ik dat ik simpelweg de bedrading naar de WCD weg kon halen en daarvoor in de plaats een kabel kon aansluiten. Links onderin zit een afgeblinde doorvoer waar ik met een wartel naar buiten kan.
Dit heb ik nagevraagd bij EVHUB (online documentatievoorziening is daar ruk maar ze reageren wel snel) maar volgens hen werkt dit niet. Ik kreeg er verder geen uitleg bij.
Klopt dit, of willen ze zelfknoeierij niet bemoedigen?

• savale
Wout309t schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:02:

[Afbeelding]

Graag wil ik in plaats van deze WCD gewoon een kabel monteren zodat ik niet elke keer die achterklep hoef te openen en sluiten om de kabel te pakken. Zelf dacht ik dat ik simpelweg de bedrading naar de WCD weg kon halen en daarvoor in de plaats een kabel kon aansluiten. Links onderin zit een afgeblinde doorvoer waar ik met een wartel naar buiten kan.
Dit heb ik nagevraagd bij EVHUB (online documentatievoorziening is daar ruk maar ze reageren wel snel) maar volgens hen werkt dit niet. Ik kreeg er verder geen uitleg bij.
Klopt dit, of willen ze zelfknoeierij niet bemoedigen?
Als je de kabel correct aansluit zou dat gewoon prima moeten werken.

• Wout309t
Savale, dank voor je reactie. Dat bevestigt mijn vermoeden.

Nog een vraag: ik ben beperkt elektrotechnisch onderlegd en ik probeer erachter te komen welk type ik heb. Er zit geen typeplaatje op (mag dat wel) en documentatie online is beperkt.
Zo te zien is het 3 fase, maar hoeveel Ampére? Het lijkt 32A te zijn, kunnen de kenners dat bevestigen?

De lader is gebruikt door mijn werkgever maar is vervangen door een upgrade. Er is geen info meer aanwezig helaas..

• savale
Wout309t schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:35:

Nog een vraag: ik ben beperkt elektrotechnisch onderlegd en ik probeer erachter te komen welk type ik heb. Er zit geen typeplaatje op (mag dat wel) en documentatie online is beperkt.
Zo te zien is het 3 fase, maar hoeveel Ampére? Het lijkt 32A te zijn, kunnen de kenners dat bevestigen?

De lader is gebruikt door mijn werkgever maar is vervangen door een upgrade. Er is geen info meer aanwezig helaas..
3 fase zie ik ook. Ik zou ook verwachten 32A: je relais is zo te zien 40A of 63A. Mocht je dit willen, moet uiteraard wel de bedrading / je meterkast op orde hebben om met 32A te kunnen gaan laden.
@Wout309t Bij een laadpaal met socket zit ook altijd de Proximity Pilot aangesloten zodat de laadpaal kan zien of er een kabel is aangesloten en welke maximum A die kabel aan kan. Als je dit vervangt door een vaste kabel dan is dat in principe niet meer nodig. Als je de instellingen niet kan aanpassen dan kan je "doen alsof" door de juiste weerstand aan te sluiten die hoort bij de kabel die je er aan vast hebt gemaakt. Zo te zien gaat die naar de derde aansluiting aan de onderkant, en als de jouwe er net zo uit ziet als die van @gabn88 dan staat daar "CS" bij, zie gabn88 in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"

Soms zijn er laadpalen die controleren of de locking wel goed is gegaan. Op je foto lijkt er geen locking motor op de socket te zitten. Mocht die er wel zitten je het laden start niet dan kan je als work around de locking motor gewoon aangesloten laten zodat de laadpaal denkt dat de kabel goed zit aangesloten.

• Jazsie
Wout309t schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:35:

Handleiding:
https://evhub.nl/wp-conte...faseinstallatie-evhub.pdf

De relais als ik goed lees op de foto (CHINT NCH8-63/40-230) kan 63A schakelen, en de kabeldikte lijkt 6mm2 te zijn, in dat geval is het dus 3x32A max.

Zoals aangekaart door @JeroenE, dien je een weerstand te plaatsen. Afhankelijk van de kabel zit dit al in de kabel gebouwd.
de PP (Proximity Pilot) geeft aan wat de max A door de gebruikte kabel heen kan.

Wellicht eerst kijken op welk vermogen je wilt gaan laden, en daarop de kabels en eventueel de PP (indien niet in de kabel aanwezig) aanpassen.

Zie dat er op de WCD geen locking zit, dat scheelt alweer aanpassing aan de EVHUB zelf.

Kortom, prima en goed te doen om te ombouwen naar vaste kabel.

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:25
Bron: resistors-in-charging-cables
Note that the PP pins are NOT wired through the cable.

These PP-PE resistors should be installed on both ends of the cable.

1500 Ω resistor – 13A cable
680 Ω resistor – 20A cable
220 Ω resistor – 32A cable
100 Ω resistor – 63A cable

[Voor 56% gewijzigd door cruysen op 05-01-2023 11:11]

• savale
Stukje uit de handleiding van de smart evse v3. (is een andere dan die van @Wout309t, maar daar staat dan dit:)

PP (proximity pilot) signal will determine what max current the charging cable
can handle, and needs to be connected to the charging socket. In case of a
fixed cable, this signal is not used.
CP (control pilot) signal communicates with the EV, and will also inform the EV
the maximum allowed charging current. This signal needs to be connected to
the CP pin of the charging socket, or connected to the CP wire if using a fixed
cable. The maximum total length of the CP wire+ charging cable is 15meter.

Moet je dan wel of geen weerstand over een vaste kabel zetten?

• Jazsie
Verschilt per kabel (of het al erin zit of niet).
Beste is effe de weerstand -waarde- meten en indien nodig toepassen...

Bij SmartEVSE bv is het niet nodig, daar stel je het gewoon in op het apparaat zelf in, maar dat gaat zo te zien niet bij @Wout309t. Dan moet je weerstand toepassen...

Je hebt het wel nodig, zonder gaat niet werken indien de EVSE ingesteld staat om te werken met "losse" kabel :+.

[Voor 16% gewijzigd door Jazsie op 05-01-2023 11:23]

• savale
Jazsie schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:22:
Verschilt per kabel (of het al erin zit of niet).
Beste is effe de weerstand -waarde- meten en indien nodig toepassen...

Bij SmartEVSE bv is het niet nodig, daar stel je het gewoon in op het apparaat zelf in, maar dat gaat zo te zien niet bij @Wout309t. Dan moet je weerstand toepassen...

Je hebt het wel nodig, zonder gaat niet werken indien de EVSE ingesteld staat om te werken met "losse" kabel :+.
Kan me wel voorstellen dat het misschien veilig is om bij smartEVSE de weerstand er wel op de zetten om de maximale laadcurrent te limiteren?

edit: Dat bedoelde je ook met dat laatste zinnetje denk ik? :)

[Voor 4% gewijzigd door savale op 05-01-2023 11:27]

• Jazsie
Neen, is niet nodig want je kan de max A instellen op het apparaat zelf, daar geef je ook aan dat je een vaste kabel hebt (en is dus de PP aansluiting niet nodig).

Laden zal dan nooit sneller gaan dan ingesteld.

Maar ik spreek hier dus even puur over de SmartEVSE van stegen.com

• Wout309t
Bedankt voor de input, zeer nuttig!
De auto die ik momenteel heb is een Passat GTE, dus voorlopig is het overkill. Maar ik doe het liever in 1 x goed zodat ik er nooit meer naar hoef te kijken. Mijn vrouw rijdt bijvoorbeeld nu nog benzine maar onze volgende auto's worden 100% elektrisch.

Ik ga op zoek naar de juiste kabel, kan ik er vanuit gaan dat de juiste weerstand aanwezig is, of moet ik daar specifiek op letten? Vaak staat het er niet bij namelijk.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:41

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Wout309t schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:02:

[Afbeelding]

Is het niet makkelijker om gewoon een extra laadkabel te regelen die je in het socket kunt inpluggen. Dan zit je alleen met het risico van diefstal waar wellicht iets op valt te verzinnen door 'm permanent te locken.

• Jazsie
Wout309t schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:09:
Bedankt voor de input, zeer nuttig!
De auto die ik momenteel heb is een Passat GTE, dus voorlopig is het overkill. Maar ik doe het liever in 1 x goed zodat ik er nooit meer naar hoef te kijken. Mijn vrouw rijdt bijvoorbeeld nu nog benzine maar onze volgende auto's worden 100% elektrisch.

Ik ga op zoek naar de juiste kabel, kan ik er vanuit gaan dat de juiste weerstand aanwezig is, of moet ik daar specifiek op letten? Vaak staat het er niet bij namelijk.
Bij een laadkabel waarbij de ene kant voorzien is van stekker en de ander "open einde" zit dit meestal al erin verwerkt. Er zit dan ook geen PP kabel in verwerkt, enkel de CP signaal kabel.

Ga je voor losse kabel/stekker dan zal dat hoogst waarschijnlijk niet erin zitten.

Ga je voor een complete kabel + 2 stekkers dan zit het ook in gebouwd.

Een 3x32A kabel van 4-5 meter kost je al gauw 200+ nieuw... dus op Marktplaats checken is zeker de moeite (komt die van mij ook vandaan, scheelde me ruim 150,--).

• dingo35
Jazsie schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:13:

Dus nu de fw mod van @dingo35 proberen... (eerst maar kijken hoe ik het geheel kan compilen).
Er staan binaries klaar op de assets pagina:
https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/releases

Dus compileren niet nodig...

[Voor 4% gewijzigd door dingo35 op 05-01-2023 14:21]

• Jazsie
dingo35 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:21:
[...]

Er staan binaries klaar op de assets pagina:
https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/releases

Dus compileren niet nodig...
Maar deze heeft de "uit coma wekken" mod erin zitten? heb daar als goed is ander link (fork) van met enkel de source.

Die laatste versie van jouw link (V1.5.0) heb ik namelijk al erop zitten...

Edit: link gevonden, deze bedoel ik...
https://github.com/serkri.../tree/wake-up-out-of-coma

[Voor 10% gewijzigd door Jazsie op 05-01-2023 14:31]

• dingo35
Jazsie schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:10:
Neen, is niet nodig want je kan de max A instellen op het apparaat zelf, daar geef je ook aan dat je een vaste kabel hebt (en is dus de PP aansluiting niet nodig).

Laden zal dan nooit sneller gaan dan ingesteld.

Maar ik spreek hier dus even puur over de SmartEVSE van stegen.com
Dit is eigenlijk niet de bedoeling! Bij een vaste kabel hoor de PP NIET aangesloten te zitten op de SmartEVSE print, en hoort in de plug van de kabel de weerstand te zitten zoals hierboven eerder aangegeven, zodat de auto weet wat de maximale capaciteit van de kabel + achterliggende installatie is.
Dat is dan een passieve beveiliging die altijd beter is dan de actieve via de smartevse printplaat.

Dat je softwarematig een MaxCurrent in kan stellen is nooit een "vervanging" van die weerstand!

[Voor 5% gewijzigd door dingo35 op 05-01-2023 14:31]

• Wout309t
Femme schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:45:
[...]

Is het niet makkelijker om gewoon een extra laadkabel te regelen die je in het socket kunt inpluggen. Dan zit je alleen met het risico van diefstal waar wellicht iets op valt te verzinnen door 'm permanent te locken.
Kan natuurlijk gewoon met zoiets inderdaad:

Ik zal marktplaats eens aanslingeren!

• Jazsie
dingo35 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:30:
[...]

Dit is eigenlijk niet de bedoeling! Bij een vaste kabel hoor de PP NIET aangesloten te zitten op de SmartEVSE print, en hoort in de plug van de kabel de weerstand te zitten zoals hierboven eerder aangegeven, zodat de auto weet wat de maximale capaciteit van de kabel + achterliggende installatie is.
Dat is dan een passieve beveiliging die altijd beter is dan de actieve via de smartevse printplaat.
Huh dat zeg ik toch? Dat PP niet nodig is want je stelt het in op de SmartEVSE...

[Voor 23% gewijzigd door Jazsie op 05-01-2023 14:36]

• dingo35
@Jazsie
@savale zegt:
"Kan me wel voorstellen dat het misschien veilig is om bij smartEVSE de weerstand er wel op de zetten om de maximale laadcurrent te limiteren?"

En dan zeg jij (ik neem aan als antwoord daarop):
"Neen, is niet nodig want je kan de max A instellen op het apparaat zelf, daar geef je ook aan dat je een vaste kabel hebt (en is dus de PP aansluiting niet nodig)."

Mijn punt is dus dat die weerstand wel degelijk nodig is.

• Jazsie
Ahh dan klopt de handleiding van SmartEVSE niet want dat staat er niet in, enkel dat bij vaste kabel de PP signaal/kabel niet gebruikt wordt.

Overigens heeft mijn vaste laadkabel geen PP kabel, hoe en waar moet de weerstand dan?

Ik heb dan ook nergens een weerstand tussen gezet... behalve dan die in de kabel/stekker zelf zit (als goed is, zelf niet eens gecontroleerd) maar dan kom ik weer op de conclusie uit dat de PP niet nodig is (wat bij mij niet eens gaat) om aan te sluiten want je stelt het in op de SmartEVSE?

[Voor 13% gewijzigd door Jazsie op 05-01-2023 17:09]

@Jazsie Als je in je EVSE kan instellen dat je een vaste kabel hebt dan is een weerstand niet nodig aan de kant van de EVSE.

Aan de kant van de EV kan deze pin gebruikt worden om aan te geven dat de kabel verwijderd gaat worden. Dat is zo bij de zogenaamde Yazaki of Type1 stekkers waarbij je een hendeltje moet indrukken om die te unlocken. Aan dat hendeltje kan dan ook een schakelaar met weerstand zetten zodat de EV ziet dat de kabel er uitgetrokken gaat worden.

Bij moderne Europese auto's zit een Mennekes of Type2 stekker, die heeft geen hendeltje om in te duwen.

Maar dit is een ombouw van een EVSE die geen vaste kabel heeft, maar een "stopcontact". Die EVSE verwacht dus wel een signaal om te weten wat voor kabel er tussen zit. Als je daar een vaste kabel aan vast maakt dan moet je die dus "voor de gek" houden door er ook een vaste weerstand aan te maken. Dat is de weerstand die anders in de losse kabel zou zitten.

• Jazsie
Ja ik begrijp je volledig @JeroenE, dat is ook wat ik zeg, ik sprak over de SmartEVSE van stegen.com waar dit niet nodig is omdat je dit dus inderdaad kan instellen.

mbt de EVHUB van @Wout309t heb je dat inderdaad nodig precies zoals jij omschrijft, dat wat ik ook al eerder vandaag gezegd hebt.

Naja, als het voor @Wout309t maar duidelijk is :o :+ :D

• dingo35
Jazsie schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:06:
Ahh dan klopt de handleiding van SmartEVSE niet want dat staat er niet in, enkel dat bij vaste kabel de PP signaal/kabel niet gebruikt wordt.

Overigens heeft mijn vaste laadkabel geen PP kabel, hoe en waar moet de weerstand dan?

Ik heb dan ook nergens een weerstand tussen gezet... behalve dan die in de kabel/stekker zelf zit (als goed is, zelf niet eens gecontroleerd) maar dan kom ik weer op de conclusie uit dat de PP niet nodig is (wat bij mij niet eens gaat) om aan te sluiten want je stelt het in op de SmartEVSE?
Die weerstand zit inderdaad in de plug van de vaste kabel ingebouwd; meestal is de plug aangegoten aan ee kabel. De kabel is vrij simpel door te meten, en dan weet je gelijk wat de maximum rating van de kabel is....

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:33

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

dingo35 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:39:
[...]

Ik begrijp je redenatie niet, JUIST als er zelden data doorkomt zit er waarschijnlijk iets mis op het laagste OSI-niveau (kabels, impedantie etc.).

Hier vind je de laatste debug gecompileerde versie:
https://github.com/serkri.../v1.5.0/v1.5.01-debug.zip

telnetten naar smartevse-xxxxx.lan en dan v (verbose) kiezen geeft je alle modbus meldingen. WEL voor een goede, stabiele telnet verbinding zorgen, want als deze hangt hangt ook je smartevse!!!

Maar ik verwacht dat je dan dus te zien krijgt, dat er wél data verzonden wordt naar de modbus, en dat er niets terugkomt.
Staat je configuratie van je Eastron nog wel goed? Juiste modbus addressen op beide plekken?

EDIT: je kunt ook de aardedraad van de Eastron modbus eens losmaken en kijken of dat helpt, misschien dat er ergens een aardlus ellende veroorzaakt?
Ok, versie met debug erop;

Zowel op de EVSE als op de Eastron meter het modbus address 16 ingesteld
code:
1
2
3
4
5
6
"ev_meter": {
"description": "Eastron",
"address": 16,
"import_active_energy": 0,
"total_kwh": 0,
"charged_kwh": 0

Debug info:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
(D) (Timer100ms)(C0) ModbusRequest 21: Request EVMeter Current Measurement
(D) (ModbusSend8)(C0) Sent packet(ModbusSend8)(C0) address: 10, function: 04, reg: 0006, data: 000c.
(D) (Timer100ms)(C0) ModbusRequest 3: Request MainsMeter Measurement
(D) (Timer100ms)(C0) ModbusRequest 5: Request Energy Node 0
(D) (ModbusSend8)(C0) Sent packet(ModbusSend8)(C0) address: 10, function: 04, reg: 0048, data: 0002.
(D) (ModbusSend8)(C0) Sent packet(ModbusSend8)(C0) address: 10, function: 04, reg: 0034, data: 0002.
(D) (ModbusSend8)(C0) Sent packet(ModbusSend8)(C0) address: 10, function: 04, reg: 0006, data: 000c.
(D) (ModbusSend8)(C0) Sent packet(ModbusSend8)(C0) address: 10, function: 04, reg: 0048, data: 0002.
(D) (ModbusSend8)(C0) Sent packet(ModbusSend8)(C0) address: 10, function: 04, reg: 0034, data: 0002.
(D) (ModbusSend8)(C0) Sent packet(ModbusSend8)(C0) address: 10, function

Ik snap dit maar half, maar ik zie dat er vooral iets naar address 10 gestuurd word en nergens naar 16. Kan dat het issue zijn, ondanks dat in de EVSE wel adres 16 ingesteld staat?

• WillemI
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:25
De getallen in de logberichten zijn zo te zien hexadecimaal, dus het klopt dat er address 10 staat.

• Jazsie
@deWit 16 in hex is adres 10... als je echt adres 16 moet hebben dan moet je 10 invullen voor adres 16...

Edit: @WillemI was me net voor :o.

[Voor 16% gewijzigd door Jazsie op 05-01-2023 21:52]

• dingo35
deWit schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:47:
[...]

Ok, versie met debug erop;

Zowel op de EVSE als op de Eastron meter het modbus address 16 ingesteld
code:
1
2
3
4
5
6
"ev_meter": {
"description": "Eastron",
"address": 16,
"import_active_energy": 0,
"total_kwh": 0,
"charged_kwh": 0

Debug info:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
(D) (ModbusSend8)(C0) Sent packet(ModbusSend8)(C0) address: 10, function

Ik snap dit maar half, maar ik zie dat er vooral iets naar address 10 gestuurd word en nergens naar 16. Kan dat het issue zijn, ondanks dat in de EVSE wel adres 16 ingesteld staat?
De analyse van bovenstaande tweakers klopt: de settings rapporteert in decimaal, de debug in hex.

De debug log laat zien dat er alleen packets verstuurd worden, er wordt niets ontvangen. Na elke "Sent packet" moet een "Received packet" volgen.

Dus er is, zoals ik al vermoedde, iets mis met de bus op fysiek niveau...

Overigens kun je als je "v" <enter> ingeeft een gedetailleerder log krijgen, maar dat gaat je vermoedelijk niet verder helpen.

EDIT: zeker weten dat je de A en de B aders niet omgewisseld hebt?

EDIT2: De SmartEVSE staat op decimaal 16, dus als je zeker weet dat je Eastron ook op decimaal 16 staat ....

[Voor 3% gewijzigd door dingo35 op 05-01-2023 22:15]

• dingo35
OPROEP:

Ik ben een custom component voor de SmartEVSE-3 voor Homeassistant aan het ontwikkelen.

Daartoe moet ik een universele benaderingswijze hebben die op ieders Lan werkt, onder ieder OS. Op mijn eigen lan heb ik mdns draaien, maar dat heeft niet iedereen.

Bij mij is de smartevse toegankelijk via:
ping smartevse-xxxxx.lan EN via
ping smartevse-xxxxx.local (waarbij xxxxxx het serienummer van mijn SmartEVSE is).

Is dit bij iedereen het geval, onder elk OS, of ligt dit aan mijn router/pi-hole combinatie?

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:24
Dat klinkt als standaard mDNS, dat zou overal gelijk moeten zijn. Meeste HA componenten geven ook de mogelijkheid om een IP adres in te stellen, zou dat zeker ook gebruiken. Bij mij hebben dit soort apparaten allemaal een static IP, zodat ik ze beter kan herkennen :+

ESPHome component gebruikt zowel discovery en IP, misschien kan je daar "afkijken".

[Voor 15% gewijzigd door Hmmbob op 06-01-2023 09:39]

ZZP'er en kijken of MoneyMonk iets voor jou is? DM me voor 50% korting in het eerste jaar (en ik 'n cadeaubon)!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ik zou inderdaad zowel ip als mdns supporten... mdns zal namelijk niet altijd bij iedereen werken (als je meerdere subnetten hebt bijvoorbeeld, en geen mdns repeater draait).

Ik wil wel helpen testen, maar geen idee waar ik de smartevese-XXXX vandaan kan halen.

• deWit

deWit

dingo35 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:06:
[...]
Dan zou het niet gewerkt moeten hebben zou ik gokken?
EDIT2: De SmartEVSE staat op decimaal 16, dus als je zeker weet dat je Eastron ook op decimaal 16 staat ....
Vanavond nog eens checken, kabels los halen, weerstand er tussen, evt nieuw stukje kabel proberen.

• DanTm
  • Niet online
dingo35 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 06:42:
OPROEP:

Ik ben een custom component voor de SmartEVSE-3 voor Homeassistant aan het ontwikkelen.

Daartoe moet ik een universele benaderingswijze hebben die op ieders Lan werkt, onder ieder OS. Op mijn eigen lan heb ik mdns draaien, maar dat heeft niet iedereen.

ping smartevse-xxxxx.local (waarbij xxxxxx het serienummer van mijn SmartEVSE is).

Is dit bij iedereen het geval, onder elk OS, of ligt dit aan mijn router/pi-hole combinatie?
als ik een mdns discovery uitvoer op mijn netwerk zie ik helaas geen smartevse

als ik de code van de smartevse bekijk lijkt het erop dat mdns wel geactiveerd wordt, maar er geen service geregistreerd wordt.
Dit zou makkelijk te fixen moeten zijn door
code:
1
MDNS.addService(SERVICE_NAME, SERVICE_PROTOCOL, SERVICE_PORT);
toe te voegen.
(zie https://iotespresso.com/h...-esp32-service-over-mdns/)

ah ik zie dat dat recent al is toegevoegd in de repository.. jammer dat mijn eigen versie draai.
Zal eens kijken of ik mijn eigen versie kan updaten.

ik heb mijn versie bijgewerkt vanaf de serkri fork, mdns service discovery werkt nu.

Je moet iig de .local versie hebben.. de lan versie is mogelijk van je pihole.

[Voor 31% gewijzigd door DanTm op 06-01-2023 12:12]

• Hmmbob
DanTm schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:19:
ik zou inderdaad zowel ip als mdns supporten... mdns zal namelijk niet altijd bij iedereen werken (als je meerdere subnetten hebt bijvoorbeeld, en geen mdns repeater draait).

Ik wil wel helpen testen, maar geen idee waar ik de smartevese-XXXX vandaan kan halen.
Als je een Android phone hebt, kan de app "Service Browser (Andriy Druk)" helpen

edit: ah, je was al verder :+
Ik heb (nog) geen SmartEVSE, dus kan ook niet helpen ;)

[Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 06-01-2023 11:41]

ZZP'er en kijken of MoneyMonk iets voor jou is? DM me voor 50% korting in het eerste jaar (en ik 'n cadeaubon)!

• savale
OPROEP:

Ik heb hem nog niet, maar zal niet lang meer duren. Ik gebruik ook Home assistant, dus help je graag met testen! smartevse-xxxxx.local is volgens mij standaard. Desnoods een optionele config van maken mocht iemand heel specifiek met ip addressen of eigen dns names aan de slag willen.

• DanTm
  • Niet online
@dingo35
ik zou ook voorstellen de service specifieker te registeren:
dus
code:
1
MDNS.addService("smartevse", "tcp", 80);

ipv
code:
1
MDNS.addService("http", "tcp", 80);

dan kan homeassistant hem zelf al discoveren op basis van je service naam.

• niekvanprooijen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-03 17:37
Vraag voor de kenners van SmartEVSE:
Wij hebben momenteel een "domme" EV-box homeline met auto-start. Een keer op MP gescoord voor een paar tientjes. Werkt prima, maar we gaan over naar variabele uurtarieven en ik wil graag meer intelligentie inbouwen.
We hebben 2 elektrische auto's (Lynk&Co 01 die op 7.2kW kan laden (1-fase) en een Nissan Leaf 2011 die 3.6kW kan laden) en we moeten nu steeds omstekkeren. Niet handig. Onze hoofdaansluiting is 1x40A en we hebben een slimme meter met P1-poort welke is aangesloten op de Synology NAS die via een docker HASS serveert. Verder 18 panelen op het dak die hun werk doen als de zon schijnt.

Wat mijn plan nu is (waarvan ik niet weet of SmartEVSE het kan):
Groepenkast:
1x40A hoofdaansluiting --> P1 slimme meter --> 32A automaat --> 3G4 kabel naar nieuwe SmartEVSE box
SmartEVSE-kast:
Modbus kWh meter --> SmartEVSE1 --> 2P contactor 32A --> DC-lekstroom ding --> vaste kabel 32A 10M type 2 voor Lynk&Co
16A automaat --> Modbus kWh meter --> SmartEVSE2 --> 2P contactor 32A --> DC-lekstroom ding --> vaste kabel 16A 10M type 1 voor Nissan (van bestaande laadpaal)

Wat ik begrijp is dat de SmartEVSE's via modbus aan elkaar gekoppeld moeten worden. Kunnen ze dan ook allebei nog een eigen modbus kWh meter hebben? En ik kan de P1 data doorsturen via HASS naar SmartEVSE1 (master), werkt de load-balancing dan goed voor beide apparaten? En gaan de voertuigen tegelijk laden of laden ze na elkaar?
Ga ik straks vanuit HASS alleen communiceren met SmartEVSE1 (de master) of moet ik beiden uitlezen/aansturen?

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden.

• dingo35
niekvanprooijen schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:20:
Vraag voor de kenners van SmartEVSE:
Wij hebben momenteel een "domme" EV-box homeline met auto-start. Een keer op MP gescoord voor een paar tientjes. Werkt prima, maar we gaan over naar variabele uurtarieven en ik wil graag meer intelligentie inbouwen.
We hebben 2 elektrische auto's (Lynk&Co 01 die op 7.2kW kan laden (1-fase) en een Nissan Leaf 2011 die 3.6kW kan laden) en we moeten nu steeds omstekkeren. Niet handig. Onze hoofdaansluiting is 1x40A en we hebben een slimme meter met P1-poort welke is aangesloten op de Synology NAS die via een docker HASS serveert. Verder 18 panelen op het dak die hun werk doen als de zon schijnt.

Wat mijn plan nu is (waarvan ik niet weet of SmartEVSE het kan):
Groepenkast:
1x40A hoofdaansluiting --> P1 slimme meter --> 32A automaat --> 3G4 kabel naar nieuwe SmartEVSE box
SmartEVSE-kast:
Modbus kWh meter --> SmartEVSE1 --> 2P contactor 32A --> DC-lekstroom ding --> vaste kabel 32A 10M type 2 voor Lynk&Co
16A automaat --> Modbus kWh meter --> SmartEVSE2 --> 2P contactor 32A --> DC-lekstroom ding --> vaste kabel 16A 10M type 1 voor Nissan (van bestaande laadpaal)

Wat ik begrijp is dat de SmartEVSE's via modbus aan elkaar gekoppeld moeten worden. Kunnen ze dan ook allebei nog een eigen modbus kWh meter hebben? En ik kan de P1 data doorsturen via HASS naar SmartEVSE1 (master), werkt de load-balancing dan goed voor beide apparaten? En gaan de voertuigen tegelijk laden of laden ze na elkaar?
Ga ik straks vanuit HASS alleen communiceren met SmartEVSE1 (de master) of moet ik beiden uitlezen/aansturen?

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden.
In de SmartEVSE kast heb je maar 1 kWh meter nodig om via MaxCircuit instelling je max van 32A te bewaken, en onderling te loadbalancen. Via hass/P1 bewaak je dan je 40A hoofdzekering; zelf geen ervaring mee maar volgens mij zitten er hier op dat forum die dat wel hebben.

De enige reden om 2 kWh meters te hebben is als je onderling hun stroomverbruik wil bijhouden.
Er is in deze configuratie maar 1 modbus, waaraan beide SmartEVSE's EN alle kWh meters hangen. Een van de SmartEVSE's configureer je als Master SmartEVSE, en die stuurt de andere (Node) SmartEVSE aan via de modbus. Tevens is de Master de master van de modbus, en zijn alle andere devices slaves.
Als er genoeg stroom is gaan de voertuigen tegelijk laden.

In principe is het dan niet nodig om HASS aan je SmartEVSE2 te koppelen, tenzij je die specifiek wil aansturen (bijv. uitschakelen terwijl SmartEVSE1 aan het laden is), maar dat kun je ook al doen met de ingebouwde webservers....

• niekvanprooijen
dingo35 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:51:
[...]

In de SmartEVSE kast heb je maar 1 kWh meter nodig om via MaxCircuit instelling je max van 32A te bewaken, en onderling te loadbalancen. Via hass/P1 bewaak je dan je 40A hoofdzekering; zelf geen ervaring mee maar volgens mij zitten er hier op dat forum die dat wel hebben.

De enige reden om 2 kWh meters te hebben is als je onderling hun stroomverbruik wil bijhouden.
Er is in deze configuratie maar 1 modbus, waaraan beide SmartEVSE's EN alle kWh meters hangen. Een van de SmartEVSE's configureer je als Master SmartEVSE, en die stuurt de andere (Node) SmartEVSE aan via de modbus. Tevens is de Master de master van de modbus, en zijn alle andere devices slaves.
Als er genoeg stroom is gaan de voertuigen tegelijk laden.

In principe is het dan niet nodig om HASS aan je SmartEVSE2 te koppelen, tenzij je die specifiek wil aansturen (bijv. uitschakelen terwijl SmartEVSE1 aan het laden is), maar dat kun je ook al doen met de ingebouwde webservers....
Thanks.
Het idee was inderdaad om per laadaansluiting te kunnen zien hoeveel er geladen is, maar het zijn ook flinke extra kosten in de installatie.

Maar als ik het dus goed begrijp kan het als volgt aangesloten worden:

De C6 is ter bescherming van de SmartEVSE's omdat ik die niet op 32A afgezekerd wil hebben. De C16 is om de kabel+lader van de nissan te beschermen.
EVSE1 stel ik in op 32A maximaal en EVSE op 16A. Onderling vechten ze dan wel uit wie op welk vermogen gaat laden. Klopt dat? Of gaan ze er beiden vanuit dat ze op 32A kunnen laden?

Met wat slim shoppen en hergebruiken kost me dit ongeveer 750 euro wat nog te overzien is.

• Hmmbob
@niekvanprooijen checkvraag: beiden zijn privé-auto's, of is er mogelijk één zakelijk en moet je hier apart de kWh voor bij kunnen houden?

• niekvanprooijen
Hmmbob schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:47:
@niekvanprooijen checkvraag: beiden zijn privé-auto's, of is er mogelijk één zakelijk en moet je hier apart de kWh voor bij kunnen houden?
Beiden zijn inderdaad prive.
@niekvanprooijen Voor het laden van de Lynk&Co moet je ook nog steeds een groep monteren, dat mag je niet zo maar rechtstreeks achter je hoofdschakelaar hangen. Dat zal er dan 1 van 32A moeten zijn.

Waarom gebruik je geen B maar een C als groep? Voor zover ik weet gebruik je die alleen als je een apparaat hebt met een korte maar wel hele hoge aanloopstroom (als voorbeeld heeft men het dan altijd over apparaten met grote elektromotoren zoals zware airco's of koelkasten/diepvriezers. Maar dat is dan wel behoorlijk groter dan de huis, tuin en keukenkoelkast. Voor het laden van een EV heb je een C niet nodig.

• niekvanprooijen
JeroenE schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:21:
@niekvanprooijen Voor het laden van de Lynk&Co moet je ook nog steeds een groep monteren, dat mag je niet zo maar rechtstreeks achter je hoofdschakelaar hangen. Dat zal er dan 1 van 32A moeten zijn.

Waarom gebruik je geen B maar een C als groep? Voor zover ik weet gebruik je die alleen als je een apparaat hebt met een korte maar wel hele hoge aanloopstroom (als voorbeeld heeft men het dan altijd over apparaten met grote elektromotoren zoals zware airco's of koelkasten/diepvriezers. Maar dat is dan wel behoorlijk groter dan de huis, tuin en keukenkoelkast. Voor het laden van een EV heb je een C niet nodig.
Klopt hoor. Zoals eerder beschreven komt er een 32A automaat in de groepenkast (b kar).
Ik heb B karakteristieken besteld voor in de EVSE kast. Thanks voor de reminder.

• Jazsie
OPROEP:

Beiden werkt hier niet, ik maak dan ook gebruik van IP adres voor de verbinding.
niekvanprooijen schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:34:
[...]

Thanks.
Het idee was inderdaad om per laadaansluiting te kunnen zien hoeveel er geladen is, maar het zijn ook flinke extra kosten in de installatie.

Maar als ik het dus goed begrijp kan het als volgt aangesloten worden:
[Afbeelding]
De C6 is ter bescherming van de SmartEVSE's omdat ik die niet op 32A afgezekerd wil hebben. De C16 is om de kabel+lader van de nissan te beschermen.
EVSE1 stel ik in op 32A maximaal en EVSE op 16A. Onderling vechten ze dan wel uit wie op welk vermogen gaat laden. Klopt dat? Of gaan ze er beiden vanuit dat ze op 32A kunnen laden?

Met wat slim shoppen en hergebruiken kost me dit ongeveer 750 euro wat nog te overzien is.
Uhmmz ieder laadpaal dient zijn eigen ALS/ALAMAT te hebben, daarnaast zou ik die niet achter elkaar zetten.
Als er wat is met de 1ste dan kan je de 2de niet gebruiken.

Een Eastron MID kWh meter kost je rond de 75-150,-- afhankelijk van welk model. En dat dan inderdaad x2.

Check ook welk P1 meter je hebt, heb je een ouder model dan krijg je de data per 10 seconden en dat is afhankelijk van je thuis gebruik niet snel genoeg om te reageren en te voorkomen dat je hoofdzekering eruit gaat.
De nieuwere DSMR v5 meters geven data iedere seconden door, dan weet je zeker dat je laadpaal snel genoeg reageert...

En inderdaad B-kar is meer dan voldoende.

750,-- was ik alleen al kwijt voor 1 laadpaal. Laadkabel alleen al zit je op 200+ :X.

• dingo35
niekvanprooijen schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:34:
Onderling vechten ze dan wel uit wie op welk vermogen gaat laden. Klopt dat? Of gaan ze er beiden vanuit dat ze op 32A kunnen laden?
Nee ze gaan er van uit dat ze tesamen max. 32A gaan laden, op voorwaarde dat de hoofdzekering niet meer dan 40A voor z'n kiezen krijgt.
Ik verwacht, gezien de source code, dat ze dan beiden op 16A gaan laden, en dat als één wagen vol is of om een andere reden minder vraagt, het surplus naar de andere gaat.

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Jazsie schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:15:
[...]

Beiden werkt hier niet, ik maak dan ook gebruik van IP adres voor de verbinding.

[...]

Uhmmz ieder laadpaal dient zijn eigen ALS/ALAMAT te hebben, daarnaast zou ik die niet achter elkaar zetten.
Als er wat is met de 1ste dan kan je de 2de niet gebruiken.

Een Eastron MID kWh meter kost je rond de 75-150,-- afhankelijk van welk model. En dat dan inderdaad x2.

Check ook welk P1 meter je hebt, heb je een ouder model dan krijg je de data per 10 seconden en dat is afhankelijk van je thuis gebruik niet snel genoeg om te reageren en te voorkomen dat je hoofdzekering eruit gaat.
De nieuwere DSMR v5 meters geven data iedere seconden door, dan weet je zeker dat je laadpaal snel genoeg reageert...

En inderdaad B-kar is meer dan voldoende.

750,-- was ik alleen al kwijt voor 1 laadpaal. Laadkabel alleen al zit je op 200+ :X.
Hoofdzekering is meestal een D karakteristiek. Die kan 10 seconden 3x de nominale stroom aan. Dus dan moet je het wel heel bont maken.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Jazsie
Die van mij is gewoon een C automaat, verschilt per huis dus @Devil.

Hier was die 10 seconden niet genoeg helaas, maar dat is dus afhankelijk van je huis gebruik...

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Jazsie schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:38:
Die van mij is gewoon een C automaat, verschilt per huis dus @Devil.

Hier was die 10 seconden niet genoeg helaas, maar dat is dus afhankelijk van je huis gebruik...
Met een C zit je nog op 2x nominaal in tien seconden. Dus 80A op een 1x40 of 50A per fase op een 3x25.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• niekvanprooijen
Dat de B16 achter de B32 komt vind ik niet zo erg. Mocht de B32 afschakelen dan is er iets serieus mis en wil ik dat toch eerst opgelost hebben. Mocht er nood aan de man zijn dan gaat de grannycharger in een stopcontact.
De slimme meter is van het type 5 inderdaad. Dat had ik al gecheckt.

• niekvanprooijen
dingo35 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:28:
[...]

Nee ze gaan er van uit dat ze tesamen max. 32A gaan laden, op voorwaarde dat de hoofdzekering niet meer dan 40A voor z'n kiezen krijgt.
Ik verwacht, gezien de source code, dat ze dan beiden op 16A gaan laden, en dat als één wagen vol is of om een andere reden minder vraagt, het surplus naar de andere gaat.
Kan ik EVSE2 wel instellen op Max 16A dan? Of krijgt deze straks van EVSE1 door dat hij ook 32A mag laden?

• dingo35
Volgens mij kun je MaxCurrent op EVSE2 op 16A instellen en honoreert hij dat dan. Hij krijgt van EVSE1 door dat er 32A beschikbaar is maar gaat niet over z'n eigen MaxCurrent heen.
Ik zou dit overigens wel even testen (heb zelf geen tweede SmartEVSE) ...

• captnemo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:03
Weet iemand of er Type B aardlekautomaten bestaan? (aardlekschakelaar + automaat)?

• Hmmbob
Tuurlijk, bijvoorbeeld deze.

[Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 07-01-2023 12:19]

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-03 12:18

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Let op, dat is een aardlekautomaat met B-karakteristiek niet een Type B.

Voor zover ik weet zijn die er niet. In ieder geval 1,5 jaar geleden toen ik mijn laadpaal bouwde niet.

• TECHboyy
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:11
mijn laad paal is op max 16A in gesteld en ik lees geen p1 uit of wat dan ook is gwn dom weg leden en gaan. ook nog nooit groepen of fase automaten van enexis laten springen dus dat draait voor mijn doen helemaal super :)

• Hmmbob
vanenkelen schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:01:
[...]

Let op, dat is een aardlekautomaat met B-karakteristiek niet een Type B.

Voor zover ik weet zijn die er niet. In ieder geval 1,5 jaar geleden toen ik mijn laadpaal bouwde niet.
Oeps, te snel gelezen. Antwoord aangepast.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Nou, mijn IONIQ5 zou in mei moeten komen (fingers crossed).
Na lezen van heel veel van dit forum ben ik 90% besloten om zelf een laadpaal te maken met smart-EVSE. Voor zover ik zie is dat enerzijds verreweg het goedkoopste, en anderzijds kan ik dat mooi integreren met mijn zelfbouw home-automation.

Vraag:

Iemand enige ervaring met laadkabel van 15m of langer?

Achtergrond:
Ik wil de smart-EVSE in de meterkast inbouwen. Als ik de laadkabel om het garagepad heen leg wordt die 30meter. Als ik de tegels eruit haal en onderdoor leg ongeveer 15m. Dat wordt dan vast deel van 5x 5mm2 en laatste 3 meter flex 5x 2.5mm2.
Hoewel ik eigenlijk niet veel zin heb in het loshalen van de tegels (want ik krijg ze vast niet zonder bobbel terug) denk ik dat dat toch het verstandigste is.
Voor zover ik heb kunnen lezen is de maximale laadkabel 10m. Op diverse commerciële sites staat dat "werking boven de 10m niet gegarandeerd wordt". Dan verwacht ik dat dat voornamelijk een zorg is mbt CP & PP.

Eerlijk gezegd denk ik dat als het tot 10m gegarandeerd is het tot 15m nog wel blijft werken. Maar heeft iemand enig praktijk ervaring?

• deWit

deWit

dingo35 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:06:
[...]

De analyse van bovenstaande tweakers klopt: de settings rapporteert in decimaal, de debug in hex.

De debug log laat zien dat er alleen packets verstuurd worden, er wordt niets ontvangen. Na elke "Sent packet" moet een "Received packet" volgen.

Dus er is, zoals ik al vermoedde, iets mis met de bus op fysiek niveau...

Overigens kun je als je "v" <enter> ingeeft een gedetailleerder log krijgen, maar dat gaat je vermoedelijk niet verder helpen.

Verder geknutseld, kabeltje doorgemeten, vervangen, adressen aangepast, nog niets... Adres staat nu beide op 28. Request is ook correct, settings op de Eastron nog gecheckt (9600 bps). Alleen de weerstand nog niet getest

code:
1
2
(D) (ModbusSend8)(C0) Sent packet(ModbusSend8)(C0) address: 1c, function: 04, reg: 0048, data: 0002.
(D) (ModbusSend8)(C0) Sent packet(ModbusSend8)(C0) address: 1c, function: 04, reg: 0034, data: 0002.

Lijkt ook de kloppen qua registers. Wel staat er in de handleiding van de meter:
]The holding register parameters may be viewed or changed using the Modbus Protocol. Each parameter is held in two consecutive 4X registers. Modbus Protocol Function Code 03 is used to read the parameter and Function code 10 is used to write. Write only to one parameter per massage.
Wel een andere function code, geen idee of dat dat een heel groot issue gaat zijn?

Volgende stap is even een USB-Modbus unit opduiken en kijken of ik vanaf de laptop wel iets vanaf de meter binnen kan halen...

• Jazsie
captnemo schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:46:
Weet iemand of er Type B aardlekautomaten bestaan? (aardlekschakelaar + automaat)?
Zijn er niet helaas.
Stefannn schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:01:
Nou, mijn IONIQ5 zou in mei moeten komen (fingers crossed).
Na lezen van heel veel van dit forum ben ik 90% besloten om zelf een laadpaal te maken met smart-EVSE. Voor zover ik zie is dat enerzijds verreweg het goedkoopste, en anderzijds kan ik dat mooi integreren met mijn zelfbouw home-automation.

Vraag:

Iemand enige ervaring met laadkabel van 15m of langer?

Achtergrond:
Ik wil de smart-EVSE in de meterkast inbouwen. Als ik de laadkabel om het garagepad heen leg wordt die 30meter. Als ik de tegels eruit haal en onderdoor leg ongeveer 15m. Dat wordt dan vast deel van 5x 5mm2 en laatste 3 meter flex 5x 2.5mm2.
Hoewel ik eigenlijk niet veel zin heb in het loshalen van de tegels (want ik krijg ze vast niet zonder bobbel terug) denk ik dat dat toch het verstandigste is.
Voor zover ik heb kunnen lezen is de maximale laadkabel 10m. Op diverse commerciële sites staat dat "werking boven de 10m niet gegarandeerd wordt". Dan verwacht ik dat dat voornamelijk een zorg is mbt CP & PP.

Eerlijk gezegd denk ik dat als het tot 10m gegarandeerd is het tot 15m nog wel blijft werken. Maar heeft iemand enig praktijk ervaring?
Kan gewoon, wel goede beschermde (SFTP kabel oid) gebruiken voor de CP/PP signaal.

Als je echt dit topic gelezen had dan wist je ook dat er iemand hier is die ruim 40m overbrugt en waar het gewoon werkt...

In mijn geval heb ik totaal 18m zonder beschermde kabel voor CP signaal (vaste kabel dus geen PP) en dat werkt ook prima.
deWit schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:06:
[...]

Verder geknutseld, kabeltje doorgemeten, vervangen, adressen aangepast, nog niets... Adres staat nu beide op 28. Request is ook correct, settings op de Eastron nog gecheckt (9600 bps). Alleen de weerstand nog niet getest

code:
1
2
(D) (ModbusSend8)(C0) Sent packet(ModbusSend8)(C0) address: 1c, function: 04, reg: 0048, data: 0002.
(D) (ModbusSend8)(C0) Sent packet(ModbusSend8)(C0) address: 1c, function: 04, reg: 0034, data: 0002.

Lijkt ook de kloppen qua registers. Wel staat er in de handleiding van de meter:

[...]

Wel een andere function code, geen idee of dat dat een heel groot issue gaat zijn?

Volgende stap is even een USB-Modbus unit opduiken en kijken of ik vanaf de laptop wel iets vanaf de meter binnen kan halen...
Je moet wel de zelfde function code gebruiken, FC4 (holding registers).

Denk dat het inderdaad handig is om effe te testen met een RS485 naar USB en dan kijken of je de Eastron kan uitlezen.

Hoewel je officieel een weerstand moet gebruiken, is dat voor korte afstand echt niet het probleem.
Ik gebruikt gewoon simpele 2 aardige kabel (niet eens twisted) zonder weerstand en dat werkt prima.

• 1C6fZhqzypkkoQ
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22-01 18:00
Ik heb een soortgelijke laadpaal (van EVhub). Na een hoop zoeken onder meer hier in het forum lijkt het erop dat de controller die in de laadpaal zit (CMEM10-32A) een on/off aansluiting heeft. Ik vermoed dat deze is om bijvoorbeeld een sleutelschakelaar op aan te sluiten. Helaas is er nauwelijks info te vinden behalve een schema hier: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72256312

Ik ga op korte termijn eens proberen of ik inderdaad een puls kan sturen naar poortjes 1 en 2 om aan/uit te schakelen, heb een KNX schakelactor vlakbij de paal zitten.
Pagina: 1 ... 31 ... 36 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee