• Foxdelta-mods
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01:09
tomtommie schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:57:
[...]

Geen last van eigenlijk... lijkt prima te werken hier, de EVSE heeft een timeout van 60 seconden. Tijdens het stoeien had ik ook regelmatig dat hij de data niet binnen kreeg, dan gat hij inderdaad een communicatie error op het scherm. Ik weet niet meer wat dat was, een HA herstart en de EVSE via het menu op API zetten heeft dat opgelost volgens mij.

Succes!
Als ik de reacties op de website mag geloven kan het ook aan de poweroutput van de slimme meter liggen. Heb er nu een aparte USB-C voeding bij hangen. Kijken of dat helpt.

• JohnBoy32
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:16
tomtommie schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:10:

Vervolgens kun je een automation aanmaken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
alias: EVSE - update current
description: "Push current values to the EVSE"
trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: /10
condition: []
action:
  - service: rest_command.share_p1
    data: {}
mode: single
Idee:
  • conditie: EVSE <> OFF (overbodige rest commando's voorkomen en bij mij staat de laadpaal vaak uit)
  • trigger ipv 10 seconden, wijziging van sensor.current_phase_1, 2 of 3 (zodat de EVSE zo kort mogelijk op de bal zit, maar ook om overbodig rest commando's te voorkomen)
of zie ik dan iets over het hoofd? :?

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 12:21

tomtommie

Alaaf!

JohnBoy32 schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:01:
[...]

Idee:
  • conditie: EVSE <> OFF (overbodige rest commando's voorkomen en bij mij staat de laadpaal vaak uit)
  • trigger ipv 10 seconden, wijziging van sensor.current_phase_1, 2 of 3 (zodat de EVSE zo kort mogelijk op de bal zit, maar ook om overbodig rest commando's te voorkomen)
of zie ik dan iets over het hoofd? :?
Zeker, dit is puur informatie die ik zelf hier ook van het topic heb afgeplukt en zelf zo werkend gekregen heb. Ruimte genoeg voor verbetering!
Wijziging van de current kan, maar je moet dus wel zeker weten dat je elke 60 seconden een berichtje aflevert, anders gaat de EVSE in 'communication error'.

Alleen sturen als de EVSE aan staat kan ook relatief makkelijk om dat als conditie van de automation te hangen. Moet je de config wel uitbreiden dat je die gegevens ook krijgt en dan is de home assistant switch leidend of de automation data stuurt..

• Foxdelta-mods
dingo35 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:43:
@Jazsie @Foxdelta-mods en alle anderen die een comateuze auto hebben: in https://github.com/serkri.../tree/wake-up-out-of-coma vind je de laatste serkri versie met de hierboven beschreven wake-up sequence.

DISCLAIMER: Omdat mijn auto niet comateus is, is deze code ongetest. Alles eigen risico, zoals gebruikelijk bij open source software!

EDIT: Ik raad aan om eerst de normale 1.4.4 versie uit te proberen, wie weet heeft je auto deze workaround helemaal niet nodig..
Gisteren geprobeerd met mijn Mokka-e maar ik heb het eerder beschreven probleem niet. Ik kan gewoon te pas en te onpas de lader activeren (via RFID of HA) en mijn auto begint gewoon keurig met laden zonder te morren.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:30
Dat is mooi @Foxdelta-mods, kan je vertellen dat het een vervelend iets is :9
(wanneer je wilt gaan slim laden).

[Voor 18% gewijzigd door Jazsie op 01-12-2022 00:44]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:45
Wat ik bij de Mokka-e zie gebeuren is dat als de pwm niet begint er op het dashboard staat: laden gereed. Terwijl hij nooit begonnen is. Op de MEB komt te staan error: laden kan niet beginnen.
Bij de Opel gaat na een paar minuten het dashboard uit. Dan heb ik het probleem, geen reactie. Als je met de sleutel in de buurt komt maakt dat hem wakker en zal gaan laden. De mokka is van mei 2021

DAIKIN RZAG71NY1 + FBA71A / MHI SRK ZS-S 2.5KW / Varme vt180 / S197 4.0L

• Foxdelta-mods
Jazsie schreef op donderdag 1 december 2022 @ 00:43:
Dat is mooi @Foxdelta-mods, kan je vertellen dat het een vervelend iets is :9
(wanneer je wilt gaan slim laden).
Hoe bedoel u ? Ben nog niet aan de intergratie met NodeRED begonnen maar alles vanuit HA werkt prima. Zie de automatisering met via NR nog wel meevallen als ik eenmaal door heb hoe NR werkt...

Edit:
Weet iemand om de hoeveel seconde een Smart EVSE Senserbox V2 data verstuurd naar de Smart EVSE?

[Voor 11% gewijzigd door Foxdelta-mods op 01-12-2022 11:47]

• Jazsie
MarkV6 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 07:30:
Wat ik bij de Mokka-e zie gebeuren is dat als de pwm niet begint er op het dashboard staat: laden gereed. Terwijl hij nooit begonnen is. Op de MEB komt te staan error: laden kan niet beginnen.
Bij de Opel gaat na een paar minuten het dashboard uit. Dan heb ik het probleem, geen reactie. Als je met de sleutel in de buurt komt maakt dat hem wakker en zal gaan laden. De mokka is van mei 2021
Precies, hier dus met een e-Golf.
Foxdelta-mods schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:13:
[...]
Hoe bedoel u ? Ben nog niet aan de intergratie met NodeRED begonnen maar alles vanuit HA werkt prima. Zie de automatisering met via NR nog wel meevallen als ik eenmaal door heb hoe NR werkt...

Edit:
Weet iemand om de hoeveel seconde een Smart EVSE Senserbox V2 data verstuurd naar de Smart EVSE?
Zoals ik het zeg, slimladen gaat niet doordat auto niet wakker wordt. Erg frusterend :+.

Sensorbox V2 stuurt iedere seconde data.

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:09
Voor degenen die een SmartEVSEv3 hebben, én voldoende solar capaciteit hebben om ook in de winter solar te laden: in de enablec2 branch (serkri) staat een experimentele versie die de C2 contactor uitschakelt (1fase laden) als er niet voldoende netto stroom aanwezig is om 3x6A te laden... testers gezocht!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-01 13:59
dingo35 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:25:
Voor degenen die een SmartEVSEv3 hebben, én voldoende solar capaciteit hebben om ook in de winter solar te laden: in de enablec2 branch (serkri) staat een experimentele versie die de C2 contactor uitschakelt (1fase laden) als er niet voldoende netto stroom aanwezig is om 3x6A te laden... testers gezocht!
Vandaag is dat vanaf 100 panelen :/

Zijn er nog initiatieven op de sensorboxv2 esp ivm SmartEVSE V2 of is dat na de introductie van de v3 en alle mooie homebrew branches helemaal dood gebloed?

PVoutput 3.2 & 3.1 & 1.8 kWp PV; Kona EV; ESP8266 FTW!

• Foxdelta-mods
tomtommie schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:06:
[...]

Zeker, dit is puur informatie die ik zelf hier ook van het topic heb afgeplukt en zelf zo werkend gekregen heb. Ruimte genoeg voor verbetering!
Wijziging van de current kan, maar je moet dus wel zeker weten dat je elke 60 seconden een berichtje aflevert, anders gaat de EVSE in 'communication error'.

Alleen sturen als de EVSE aan staat kan ook relatief makkelijk om dat als conditie van de automation te hangen. Moet je de config wel uitbreiden dat je die gegevens ook krijgt en dan is de home assistant switch leidend of de automation data stuurt..
Ik heb gemerkt dat zelfs 10 seconden niet genoeg is. Ik moet iedere seconde een berichtje doorsturen om ervoor te zorgen dat de EVSE niet in "communication error" springt.

@dingo35 is er een manier om de error niet te laten genereren als de mode in OFF staat? Beetje nutteloos om alle data door te sturen als er toch niks mee gedaan wordt. In HA heb ik dit nu voorbereid: als ie de status Normal-Smart-Solar heeft krijgt de EVSE iedere seconde data door (volgens mij doet ie er alleen iets mee in Smart-Solar?), bij off is dit iedere 10 seconde en dat gaat de EVSE regelmatig in communication error.

• WillemI
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:16
Zijn er nog initiatieven op de sensorboxv2 esp ivm SmartEVSE V2 of is dat na de introductie van de v3 en alle mooie homebrew branches helemaal dood gebloed?
Ik heb dezelfde vraag in het lopende issue hierover gesteld: https://github.com/SmartE...3#issuecomment-1318394756

(en deel het vermoeden dat het er niet meer van gaat komen...)

• dingo35
Foxdelta-mods schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:04:
[...]

Ik heb gemerkt dat zelfs 10 seconden niet genoeg is. Ik moet iedere seconde een berichtje doorsturen om ervoor te zorgen dat de EVSE niet in "communication error" springt.

@dingo35 is er een manier om de error niet te laten genereren als de mode in OFF staat? Beetje nutteloos om alle data door te sturen als er toch niks mee gedaan wordt
Er zijn nogal wat mensen die de data van de API uitlezen (en bijv. naar HA of andere applicaties sturen), en die clients verwachten data te krijgen, ongeacht de mode van SmartEVSE.
Daarnaast wordt de OFF mode via het Access bit gestuurd, wat eigenlijk gebruikt wordt door de RFID reader. Je wil niet dat je datastroom onderbroken wordt door dit soort status wisselingen.

Beter de oorzaak (infrequente datainvoer) te verhelpen. Via de modbus leest SmartEVSE elke 100ms de boodschappen uit, dus als je EM_API elke seconde voedt zit je nog redelijk in het stramien. Elke 10s dan kom je al aardig in de buurt van de reactiesnelheid van je hoofdzekering...

EDIT: voor minder dan 8 tientjes schroef je al een SDM72D-M v2 in je meterkast, heb je een robuuste modbus oplossing.

[Voor 5% gewijzigd door dingo35 op 03-12-2022 17:04]

• RonaldABC
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:57
Na een tijd via openbare laadpalen en de Granny geladen te hebben (wat erg lang duurt) besloten om laadpunt bij de woning te gaan plaatsen. Wat wij niet willen is een enorme "blok" aan de muur, maar alles netjes weg werken. Naar aanleiding hiervan kwam ik op deze Zelfbouw site terecht. Wat opvalt is dat er maar weinig mensen gebruik maken van een losse kabel. Vast is gemakkelijk, maar voor ons telt zwaarder de uitstraling van het hebben van enkel een socket op de muur. Hierbij lopen wij tegen het punt aan dat er maar zeer weinig aanbieders zijn van een losse socket met grondplaat waarbij ook gebruik gemaakt wordt van een vergrendeling (en eventueel led ivm status). Deze is, zover ik deze heb gevonden, groot tov de socket zelf. Hierdoor is inbouw in de muur zeer moeilijk (in welke inbouwdoos past dit en welke grondplaat kan dit afdekken). Suggesties hoe dit aan te pakken, welke leveranciers hebben hiervoor oplossingen, ik hoor ze graag.

Heel ander punt: wat ik gelezen heb op dit forum daar zie ik niets in terug mbt het gebruik van dynamisch elektra contracten. Mogelijk heb ik het gemist. Mijn vraag: kan de EVSE V3 zo ingesteld worden dat deze gebruik kan maken van de dynamisch prijs door het dynamisch elektra contract?

Graag jullie reactie.

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-01 11:28
Er zijn verschillende mogelijkheden, maar wellicht kan het via de app van de leverancier. Ik heb Tibber en die communiceert met de Kona. De Tibber app ondersteunt aardig wat merken en types.
Wellicht dat jouw leverancier dat ook ondersteunt. Ook kun je via Tibber vrij eenvoudig de tarieven ophalen van de (volgende) dag, maar dan moet je zelf wat rommelen. Ik haal de tarieven bijvoorbeeld op in MQTT en dan kun je de EVSE wel besturen. Maar dat is geen kant-en-klare oplossing. Wellicht dat andere dan de standaardfirmware het al ondersteunt, ik heb daar zelf nog niet naar gekeken.

• dingo35
RonaldABC schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:39:
Mijn vraag: kan de EVSE V3 zo ingesteld worden dat deze gebruik kan maken van de dynamisch prijs door het dynamisch elektra contract?

Graag jullie reactie.
De serkri distributie ondersteunt dit nog niet. Ik zie zeker het nut ervan in, maar koester nog steeds mijn oude ferraris meter, waardoor ik niet in aanmerking kom voor zo'n dynamisch contract; testen wordt dan erg lastig.

Voor een flexibel gebruik van de SmartEVSE-3 raad ik Homeassistant aan, daar kun je vrijwel alles wat je wil in regelen...

• Snoekieboe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:49
Na een tijd via openbare laadpalen en de Granny geladen te hebben (wat erg lang duurt) besloten om laadpunt ...
Wij zijn naar een soortgelijke oplossing opzoek. laadelectronica binnen. buiten zo minimalistisch mogelijk een type 2 socket herbergen. Vergrendeling is niet perse noodzakelijk.

mooiste wat ik tot nu heb kunnen vinden is deze lader van Besen (https://www.alibaba.com/p...Charging_60254278188.html). Hun type 2 socket is ondergebracht in een aparte unit en dient meteen als houder voor je kabel.

Kon je die maar los verkrijgen.. heb al heel wat zoekpogingen gedaan maar nog niet los gevonden.

8000WP op Z-W & 1800WP op Z

@RonaldABC en @Snoekieboe Als jullie altijd de kabel weer weghalen dan is de vergrendeling in de muur toch niet zo heel belangrijk? In theorie kan er dan iemand langslopen en je kabel uit de muur trekken zodat je EV niet is opgeladen, maar is dat ook iets waarvan je denkt dat dit echt gaat gebeuren?

Als je alles "strak" wil houden en geen dozen op de muur dan zou ik er ook geen ledjes in willen hebben die dan lekker de aandacht trekken naar iets wat je juist niet wil laten opvallen.

• Snoekieboe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:49
JeroenE schreef op maandag 5 december 2022 @ 07:39:
@RonaldABC en @Snoekieboe Als jullie altijd de kabel weer weghalen dan is de vergrendeling in de muur toch niet zo heel belangrijk? In theorie kan er dan iemand langslopen en je kabel uit de muur trekken zodat je EV niet is opgeladen, maar is dat ook iets waarvan je denkt dat dit echt gaat gebeuren?

Als je alles "strak" wil houden en geen dozen op de muur dan zou ik er ook geen ledjes in willen hebben die dan lekker de aandacht trekken naar iets wat je juist niet wil laten opvallen.
Ik kan niet anders dan het volledig met je eens zijn :-) Ik twijfel ook over de waarde van vergrendeling in onze/mijn toepassing. Fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die die waarde in twijfel trekken.

Als ze mijn kabel lostrekken terwijl mijn auto aan het laden is is dat niet zo heel boeiend, steek ik hem gewoon weer terug :-) Maar dat zal in onze woonsituatie niet zo heel snel gebeuren...

Mijn voorkeur zou dan uitgaan naar deze: https://www.laadkabelfabr...t-wandcontactdoos-type-2/

8000WP op Z-W & 1800WP op Z

Snoekieboe schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:56:
Als ze mijn kabel lostrekken terwijl mijn auto aan het laden is is dat niet zo heel boeiend, steek ik hem gewoon weer terug :-) Maar dat zal in onze woonsituatie niet zo heel snel gebeuren...
Het is alleen dat dit wel onhandig is als je hem 's avonds had aangesloten met een bijna lege accu en je de volgende ochtend pas opmerkt dat er niet geladen is. Want dan moet je dus lang wachten en/of langs een snellader rijden.

Maar ik vraag me dus af of dat wel zou gebeuren. Ik heb zelf ook een slotje op mijn laadpaal zodat niet "iedereen" zo maar kan laden. Want dat leek mij wel een risico van te voren. Maar dat heeft nog nooit iemand gedaan ondanks dat ik na 3 keer al geen zin meer had om het slotje steeds goed te zetten en het slotje dus al jaren open staat.

• Jazsie
Heel ander punt: wat ik gelezen heb op dit forum daar zie ik niets in terug mbt het gebruik van dynamisch elektra contracten. Mogelijk heb ik het gemist. Mijn vraag: kan de EVSE V3 zo ingesteld worden dat deze gebruik kan maken van de dynamisch prijs door het dynamisch elektra contract?

Graag jullie reactie.
Hier ook de EVSE v3 besteld en wil deze gaan gebruiken met dynamische contract, kant en klaar kan dit zover ik weet niet maar je kan de EVSE v3 wel extern aansturen met de serkri firmware.
Mijn doel is dan ook het starten van het laden te doen via extern (Home Assistant) icm EVCC.
JeroenE schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:01:
[...]
Het is alleen dat dit wel onhandig is als je hem 's avonds had aangesloten met een bijna lege accu en je de volgende ochtend pas opmerkt dat er niet geladen is. Want dan moet je dus lang wachten en/of langs een snellader rijden.

Maar ik vraag me dus af of dat wel zou gebeuren. Ik heb zelf ook een slotje op mijn laadpaal zodat niet "iedereen" zo maar kan laden. Want dat leek mij wel een risico van te voren. Maar dat heeft nog nooit iemand gedaan ondanks dat ik na 3 keer al geen zin meer had om het slotje steeds goed te zetten en het slotje dus al jaren open staat.
Een vaste kabel kunnen ze ook doorknippen als ze willen... hier een open oprit.
Kosten technisch is vaste kabel goedkoper dus dit gekozen maar twijfel soms nog steeds.

Jazsie schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:37:
Een vaste kabel kunnen ze ook doorknippen als ze willen... hier een open oprit.
Kosten technisch is vaste kabel goedkoper dus dit gekozen maar twijfel soms nog steeds.
Als je wil doorknippen heb je iets nodig om dat mee te doen. Aan een stekker kan je gewoon trekken zonder dat je daar iets extra's voor nodig hebt.

Ik heb zelf een vaste kabel thuis. Op mijn werk niet. Een vaste kabel vind ik veel fijner dan steeds een kabel uit de auto halen, terug moeten leggen etc.

• RonaldABC
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:57

@JeroenE De reden voor het hebben van een vergrendeling is enerzijds vertrouwen hebben in het moment van laden dat de aansluiting correct is zodat de auto opgeladen is als deze nodig is. Anderzijds is de reden om een vaste verbinding te hebben met de woning in het kader van het gebruik van de autoaccu als thuisbatterij. Dit is ook de reden voor leds. Hiermee is vanuit de woning de status van de accu voor iedereen zichtbaar (direct zicht ipv via een app). Dit laatste zou pleiten voor een vaste verbinding. Of dit gaat werken, daar ben ik nog niet uit. Als dit alles werkt, komt er wellicht een tweede aansluitpunt dichter bij de aansluiting op de auto en blijft de eerste aansluiting niet storend zonder een vaste kabel op de woning zitten. Op dit moment heb ik nog een vast contract en daardoor nog even de tijd om alles uit te zoeken zodanig dat in één keer (hopelijk) alles toekomst bestendig is.
@RonaldABC Of de stekker er wel of niet goed inzit kan je detecteren met de vergrendeling, maar het lijkt me handiger om dat te doen met de connectie tussen de laadpaal en de EV. Want al zit je stekker goed in je laadpaal (en kan hij dus "op slot"), dan kan het alsnog zijn dat je auto niet kan laden. Al was het maar om het domweg vergeten de kabel in de auto te stoppen.

Ik snap wel dat ledjes handig kunnen zijn voor een statusaanduiding, maar dan heb je misschien liever een klein ledje ergens aan de zijkant dan een grote ring om het de aansluiting zelf. Persoonlijk kijk ik altijd naar mijn auto. Als die led het doet dan weet ik dat het goed aangesloten is.

Of je de laadpaal kan zien vanuit je huis zal wel voor iedereen anders zijn, ik kan het in ieder geval niet.

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-01 16:31
Ik heb zonet de smartesve besteld. In eerste instantie wil ik hem inbouwen in de bestaande evbox en dan de gsm / gps rommel er uit. Alleen de rode en blauwe ring aansluiten en hem uitlezen / aansturen met home assistant.

Volgende stap zou zijn om het schilletje van de evbox weg te gooien en alles in de meterkast neer te hangen met een vaste 3x16a vaste kabel naar buiten. Alles in 1x optimaal uitvoeren kost me teveel geld voor af en toe laden.

Nu moet ik alleen de meterkast nog voorzien van een correcte aardlekschakelaar / aardlekautomaat plaatsen van het type B? Is daar nog een voordelige optie voor als ik maar 1 fase 16a wil aansluiten? Niet die optie van stegen.com

Ik heb de vorige eigenaar van de laadpaal gevraagd om zijn automaat in de meterkast maar dat was ook niet zo'n duurdere type B. In hoeverre is dat in nederland verplicht?

• Foxdelta-mods
achterhoeker schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:26:
Ik heb de vorige eigenaar van de laadpaal gevraagd om zijn automaat in de meterkast maar dat was ook niet zo'n duurdere type B. In hoeverre is dat in nederland verplicht?
Een B16A 30mA (type B ) met Kema keur is prima. Los van het merk. Een type A kan ook maar dan met een DC/AC sensor

Edit: aangepast @timovd met nogmaals de link naar de uitleg

[Voor 30% gewijzigd door Foxdelta-mods op 05-12-2022 14:17]

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:08

timovd

Voorsprong door techniek

@Foxdelta-mods @achterhoeker Let op: B-kar != type B

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Nu moet ik alleen de meterkast nog voorzien van een correcte aardlekschakelaar / aardlekautomaat plaatsen van het type B? Is daar nog een voordelige optie voor als ik maar 1 fase 16a wil aansluiten? Niet die optie van stegen.com
waarom de optie van stegen.com niet? ik gebruik die aardlekdetectie module ook.. lijkt het prima te doen.
Kan ook zijn dat het destijds nog niet verplicht was. Voor nieuwe plaatsingen is het wel verplicht om die DC-lekstroom te beveiligen. Dat kan op verschillende manieren.

• Jazsie
achterhoeker schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:26:Nu moet ik alleen de meterkast nog voorzien van een correcte aardlekschakelaar / aardlekautomaat plaatsen van het type B? Is daar nog een voordelige optie voor als ik maar 1 fase 16a wil aansluiten? Niet die optie van stegen.com

Deze erbij nemen: https://www.stegen.com/nl...idual-current-sensor.html
En dan een normale Type A aardlekschakelaar/automaat.

Maar dat wil je niet dus dan kom je uit op:

Type B, geen kar B zoals aaangegeven maar Type B:
https://www.vekto.nl/aard...3a-30ma-type-b-54mm-rcd-b (1 fase).
https://www.elektramat.nl...63a-30ma-type-b-2015tb63/ (3 fase).
+
Een B (kar B ) automaat.

[Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 05-12-2022 15:20]

• Jazsie
JeroenE schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:42:
[...]
Als je wil doorknippen heb je iets nodig om dat mee te doen. Aan een stekker kan je gewoon trekken zonder dat je daar iets extra's voor nodig hebt.

Ik heb zelf een vaste kabel thuis. Op mijn werk niet. Een vaste kabel vind ik veel fijner dan steeds een kabel uit de auto halen, terug moeten leggen etc.
Dat is waar, ben benieuwd hoe het gaat maar denk dat ik met vaste kabel wel de goede keus gemaakt hebt :+.

• TECHboyy
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:09

@JeroenE

de reden voor locking is ook meer om te beveiligen dat mocht het op de een of andere manier er per ongeluk uitgelopen worden of wat dan ook is het om te voorkomen dat hij er uit gaat en geen vonkoverslag kan maken in de stekker of de contacten kan beschadigen door slecht contact en dus de beveiliging om eventuele schade tegen te gaan haal je dan weg.

• TECHboyy
Ik heb zonet de smartesve besteld. In eerste instantie wil ik hem inbouwen in de bestaande evbox en dan de gsm / gps rommel er uit. Alleen de rode en blauwe ring aansluiten en hem uitlezen / aansturen met home assistant.

Volgende stap zou zijn om het schilletje van de evbox weg te gooien en alles in de meterkast neer te hangen met een vaste 3x16a vaste kabel naar buiten. Alles in 1x optimaal uitvoeren kost me teveel geld voor af en toe laden.

ik heb de ev box omgebouwd en op 3 fasen aan gesloten en als ik op 1 fase wil laden pak ik een 1 fase kabel en als ik op 3 fase wil laden pak ik de 3 fasen kabel

• dingo35
EDIT: Note to myself: eerst goed lezen, dan posten

[Voor 93% gewijzigd door dingo35 op 05-12-2022 21:22]

TECHboyy schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:00:
de reden voor locking is ook meer om te beveiligen dat mocht het op de een of andere manier er per ongeluk uitgelopen worden of wat dan ook is het om te voorkomen dat hij er uit gaat en geen vonkoverslag kan maken in de stekker of de contacten kan beschadigen door slecht contact en dus de beveiliging om eventuele schade tegen te gaan haal je dan weg.
Ik ben nog nooit een laadpaal tegen gekomen waar je de stekker er niet echt uit moest trekken. Die loop je er niet zo maar uit.
1 van de pinnen in de stekker is korter (de communicatie pin). Als de stekker er niet goed in zit dan maakt die geen contact en staat er dus ook geen spanning op de andere pinnen. Bij het uittrekken verliest die pin ook als eerste de verbinding zodat de laadpaal de stroom kan afzetten om vonken etc tegen te gaan. Ik heb geen idee of dat snel genoeg gaat, maar ik neem aan dat de mensen die dit zo hebben verzonnen in de specificaties daar wel verstand van hebben.

• dingo35
@JeroenE:

Dat is de PP pin, die is korter, en als die verbinding verbroken wordt moet de auto binnen 100ms stoppen met stroom trekken. Op die manier wordt voorkomen dat we vonkvorming optreedt.
Dit werkt in ieder geval aan de auto-zijde van de kabel; ik weet dat SmartEVSE bij een socket ook de PP zijde monitort, maar weet zo uit m'n hoofd niet of hij ook de pinnen onmiddellijk spanningsloos maakt; heb een vaste kabel dus kan dat niet testen.

• TECHboyy
JeroenE schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 08:04:
[...]
Ik ben nog nooit een laadpaal tegen gekomen waar je de stekker er niet echt uit moest trekken. Die loop je er niet zo maar uit.
1 van de pinnen in de stekker is korter (de communicatie pin). Als de stekker er niet goed in zit dan maakt die geen contact en staat er dus ook geen spanning op de andere pinnen. Bij het uittrekken verliest die pin ook als eerste de verbinding zodat de laadpaal de stroom kan afzetten om vonken etc tegen te gaan. Ik heb geen idee of dat snel genoeg gaat, maar ik neem aan dat de mensen die dit zo hebben verzonnen in de specificaties daar wel verstand van hebben.
dit is wat ik zei naar mijn weten maar ind de pin is korter m.b.t. beveiliging maar het is en blijft er een extra beveiliging de locking

• michels911
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-01 19:46
Goedendag,
Ik draai al sinds 2018 met de zelfbouwpaal volgens dit Topic. SmartEVSE v2.
Ik heb daar nu de Sensorbox v2 bijgekocht. Mijn slimme meter is een Landis en Gyr E360 met (D)SMR 5.0
De Sensorbox praat met de SmartEVSE maar ik krijg hem niet goed aan de P1 gekoppeld. Oranje Led knippert iedere seconde. SmartEVSE met aanwijzing van Stegen geflashed naar 2.17
De SmartEVSE zet ik op Smart/ 'sensorbox' maar ik zie direct de CT instellingen voor 3/4 fasen en (A) calibratie. Die P1 lees ik ook jaren uit met Domoticz (2022-1) en heb ik ook op geen timout gezet. Er komt keurig iedere seconde een uitlezing binnen met gegevens over alle 3 fasen.
Uiteraard koppel ik deze tijdens de pogingen tot aansluiten los en gebruik dan alleen het bijgeleverde RJ kabeltje (heb wel al een splitter liggen).
Mijn hulpvragen:
- Is er iemand die de Landis Gyr E360 heeft werken? (Hij staat op lijstje van gesupporte meters) en zo ja, iets speciaal gedaan met kabeltje?
- Is er een manier om op de sensorbox mee te lezen/ te debuggen? Bijv via de USB poort en Arduino seriele monitor?
- Er is ook al versie 2.30 voor de SmartEVSE. Is het beter om gewoon laatste versie te flashen?
Alvast dank voor suggesties.
Michel

[Voor 7% gewijzigd door michels911 op 06-12-2022 20:07. Reden: typo's en aanvulling]

Domoticz, Dashticz, Elec auto, Elec Fiets

• timovd
  • Laatst online: 21:08

timovd

Voorsprong door techniek

@michels911 hier een 3f L+G met de sensorbox en dat werkt prima. Zelfs met een splitter er tussen (voor ESP naar Home Assistant).

Ooit wel eens gehad bij een ander model L+G (niet bij mij zelf) dat er geen data uit de P1-poort kwam. De netbeheerder heeft de meter toen vervangen, maar dat is bij jou niet het geval.

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:45
Mijn thuislader is voorlopig werkloos, eerst had ik een Shell pasje en dit noodlijdende bedrijf vraagt €0.46 per kWh maar nu heb ik e-Flux gevonden voor maar €0.31 dat is veel minder als thuis, scheelt 15 euro per week.
Ben benieuwd wat ze per 1 jan gaan doen want dan ga ik naar € 0.72 laagtarief.

DAIKIN RZAG71NY1 + FBA71A / MHI SRK ZS-S 2.5KW / Varme vt180 / S197 4.0L

• dingo35
Voor diegenen die de nieuwe experimentele serkri-release willen testen (m.n. de fase detectie):
https://github.com/serkri....5.0-experimental20221207

De release is gemaakt voor mensen die een tweede contactor ingebouwd hebben, maar heeft óók invloed op diegenen die dat niet hebben: op dit moment worden (zowel in de originele firmware als in de serkri 1.4.4 versie) de mogelijke laadstromen foutief berekend bij 3 fasen laden in Solar mode en bij 1 of 2 fasen laden in Smart mode .
In Smart mode merk je daar niet zoveel van, anders dan dat de stroom óók begrensd wordt bij mogelijke overbelasting van een fase waarover niet geladen wordt.
In Solar mode uit zich de bug doordat bij 3 fasen laden de stroom van slechts 1 fase meegenomen wordt in de berekening; zodra het laden start merkt SmartEVSE dat er maar liefst 3x zoveel stroom afgenomen wordt dan verwacht, en als er dan onvoldoende zon is (bijv. bij een 1x16A solar installatie probeer je 3x6A te laden) stopt het laden na de ingestelde StopTimer; vervolgens gaat hij na 1 minuut weer laden, etc. etc. (oneindige loop).

Deze release poogt deze bug te verhelpen door het detecteren van de fasen waarover geladen wordt, en deze mee te nemen in de berekeningen. Voor details zie de README.md in de release...

[Voor 6% gewijzigd door dingo35 op 07-12-2022 10:12]

• DanTm
  • Niet online
dingo35 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:48:

In Solar mode uit zich de bug doordat bij 3 fasen laden de stroom van slechts 1 fase meegenomen wordt in de berekening; zodra het laden start merkt SmartEVSE dat er maar liefst 3x zoveel stroom afgenomen wordt dan verwacht, en als er dan onvoldoende zon is (bijv. bij een 1x16A solar installatie probeer je 3x6A te laden) stopt het laden na de ingestelde StopTimer; vervolgens gaat hij na 1 minuut weer laden, etc. etc. (oneindige loop).
is dat niet gewoon zoals het bedoelt is? je kunt nu eenmaal niet 18A uit een 16A solar installatie halen.
En het minimum aantal solar ampere's dat je instelt is toch het totaal (en niet per fase), dus als je 3 fase solar wilt laden moet je 18A instellen als min. Dan gaat hij ook nooit starten.

• Jazsie
Wat zijn kabels duur, 15,-- EUR de meter vind ik echt veel (3 fase 32A laadkabel), 8 meter nodig van meterkast naar de "laadpaal/houder".

Op de kabel na alles binnen :).
MarkV6 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:07:
Mijn thuislader is voorlopig werkloos, eerst had ik een Shell pasje en dit noodlijdende bedrijf vraagt €0.46 per kWh maar nu heb ik e-Flux gevonden voor maar €0.31 dat is veel minder als thuis, scheelt 15 euro per week.
Kans dat je met elec2go nog goedkoper uit bent dan, tenminste dat is bij mij het geval (24ct vs 26ct).

Maar dit hoort niet in dit topic thuis...

[Voor 13% gewijzigd door Jazsie op 07-12-2022 11:09]

• dingo35
DanTm schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:38:
[...]

is dat niet gewoon zoals het bedoelt is? je kunt nu eenmaal niet 18A uit een 16A solar installatie halen.
En het minimum aantal solar ampere's dat je instelt is toch het totaal (en niet per fase), dus als je 3 fase solar wilt laden moet je 18A instellen als min. Dan gaat hij ook nooit starten.
Nee, dat is zeker niet zoals het bedoeld is.
Stel voorbeeldsituatie: startcurrent = 0 A importcurrent = 4 A, het huis verbruikt niets en de solar installatie levert 12 A. De auto laadt standaard op 3 fasen.

Met de oude firmware gaat (in Solar mode) SmartEVSE laden (immers er wordt 12A aan het net geleverd); onmiddellijk regelt hij terug naar 3x6A (het minimum), er wordt dan 18A (laadverbruik) - 12A (solar) = 6A aan het net onttrokken. Dat is meer dan de maximaal toegestane importcurrent, dus onmiddelijk gaat de stoptimer lopen en na afloop wordt het laden gestopt.
Onmiddellijk komt SmartEVSE tot de conclusie dat er genoeg solar is en start, na het verloop van ChargeDelay(1minuut) weer met laden. Etc. etc. , oneindige loop.
Dat kan NOOIT de bedoeling zijn, moet erg slecht voor de accu zijn!

Maar je hebt gelijk, dat kun je voorkomen door Startcurrent op 18A of hoger te zetten; dat betekent dan dus dat je met een 16A solar installatie nooit gedeeltelijk solar zou kunnen laden. Zonde toch?
En dat staat dan nog even los van het feit dat je met deze nieuwe versie, als je een tweede relais inbouwt, je het laden kunt (laten) reduceren tot 1x6A, waardoor je ook bij minder zon volledig solar kunt laden.

Daarnaast krijg je als probleem dat als je op "jouw" manier je startcurrent aanpast op jouw specifieke auto, en er komt een keer een andere auto, dat er opeens maar op 1 fase geladen wordt (of omgekeerd, je laadt standaard op 1 fase omdat je auto niet meer ondersteunt en dan komt je zwager met een 3 fasen lader stroom tappen....); en dan klopt het hele verhaal (weer) niet meer....

• DanTm
  • Niet online
dingo35 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:48:
[...]

Nee, dat is zeker niet zoals het bedoeld is.
Stel voorbeeldsituatie: startcurrent = 0 A importcurrent = 4 A, het huis verbruikt niets en de solar installatie levert 12 A. De auto laadt standaard op 3 fasen.

Met de oude firmware gaat (in Solar mode) SmartEVSE laden (immers er wordt 12A aan het net geleverd); onmiddellijk regelt hij terug naar 3x6A (het minimum), er wordt dan 18A (laadverbruik) - 12A (solar) = 6A aan het net onttrokken. Dat is meer dan de maximaal toegestane importcurrent, dus onmiddelijk gaat de stoptimer lopen en na afloop wordt het laden gestopt.
Onmiddellijk komt SmartEVSE tot de conclusie dat er genoeg solar is en start, na het verloop van ChargeDelay(1minuut) weer met laden. Etc. etc. , oneindige loop.
Dat kan NOOIT de bedoeling zijn, moet erg slecht voor de accu zijn!

Maar je hebt gelijk, dat kun je voorkomen door Startcurrent op 18A of hoger te zetten; dat betekent dan dus dat je met een 16A solar installatie nooit gedeeltelijk solar zou kunnen laden. Zonde toch?
En dat staat dan nog even los van het feit dat je met deze nieuwe versie, als je een tweede relais inbouwt, je het laden kunt (laten) reduceren tot 1x6A, waardoor je ook bij minder zon volledig solar kunt laden.

Daarnaast krijg je als probleem dat als je op "jouw" manier je startcurrent aanpast op jouw specifieke auto, en er komt een keer een andere auto, dat er opeens maar op 1 fase geladen wordt (of omgekeerd, je laadt standaard op 1 fase omdat je auto niet meer ondersteunt en dan komt je zwager met een 3 fasen lader stroom tappen....); en dan klopt het hele verhaal (weer) niet meer....
nou het is niet helemaal 'mijn' manier hoor.. het was meer een indicatie dat het momenteel doet wat het beschrijft dat het doet. Dat het niet optimaal is bij wisselen tussen 1/3 fases ben ik het helemaal met je eens.
Als dat wisselen niet plaatsvind doet de huidige het prima.
Zet startcurrent op 18 (3x6) en bijladen op 12 (3x4).. dan moet het werken voor een 3 fase auto.

De bijlaad en start stromen zijn momenteel totalen, als dat aangepast wordt naar totalen per aantal fasen geladen dan is het wel een breaking change in de configuratie.

Maar als conclusie dan maar.. ik vind het wel een goed idee om het slimmer te maken :)

• dingo35
DanTm schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:22:
[...]
De bijlaad en start stromen zijn momenteel totalen, als dat aangepast wordt naar totalen per aantal fasen geladen dan is het wel een breaking change in de configuratie.

Maar als conclusie dan maar.. ik vind het wel een goed idee om het slimmer te maken :)
In de nieuwe versie zijn start- en importstromen nog steeds totalen, omdat dat aansluit bij de verreken/salderingsmethodes in NL en België. Bovendien blijft de boel dan backwards compatible.

Maar de interne berekening om te bepalen óf en hoeveel er geladen gaat worden gebeurt per fase....

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-01 23:03
dingo35 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:37:
[...]

Het is een beetje omslachtig om de CP met een relais te gaan schakelen; het is veel simpeler in de firmware van SmartEVSE te regelen, en het mooie is, als je het dan voor jezelf opgelost hebt via een Pull Request profiteert meteen iedere SmartEVSE gebruiker ervan!
Jazeker, in de v3 zit er een DG467 analoge microswitch (https://www.vishay.com/docs/74413/dg467.pdf) op het printje. Zit op IO15 van de ESP32, heet CPOFF.
Dit is voorzien om te wisselen van 1F naar 3F laden of vice-versa bij o.a. solar charging.

• achterhoeker
Na overleg met de directie ;-) is besloten de oude gigantische en lelijke evbox met 70% lege ruimte niet buiten te hangen maar alleen een waterdichte doos met daarin de mennekes stekker uit de evbox.

De evbox heb ik inmiddels leeggehaald en enkele onderdelen kan ik hergebruiken.
Het plan is dus de smart-esve binnen neer te hangen in de meterkast en vanaf daar een 5x2,5 kabel (ik zie mezelf niet meer dan 3x16a laden) en deze heb ik nog liggen naar een waterdicht kastje en daar de mennekes socket + vergrendeling in te bouwen.

De vraag is nu nog hoe verleng ik de cp, pp en draden van de vergrendeling op een nette manier? De led ring terugplaatsen voor iig de rode en blauwe ring zou ook gewenst zijn dus dan heb ik het over 2 + 3 + 3 draden is 8 extra draden. Kan ik daar een 8x0,75 mm2 stuurstroomkabel voor gebruiken? Daar kan ik dan adereindhulsjes aan knijpen. Lijkt me de netste oplossing?

• TECHboyy
achterhoeker schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:23:
Na overleg met de directie ;-) is besloten de oude gigantische en lelijke evbox met 70% lege ruimte niet buiten te hangen maar alleen een waterdichte doos met daarin de mennekes stekker uit de evbox.

Het plan is dus de smart-esve binnen neer te hangen in de meterkast en vanaf daar een 5x2,5 kabel (ik zie mezelf niet meer dan 3x16a laden) en deze heb ik nog liggen naar een waterdicht kastje en daar de mennekes socket + vergrendeling in te bouwen.

De vraag is nu nog hoe verleng ik de cp, pp en draden van de vergrendeling op een nette manier? De led ring terugplaatsen voor iig de rode en blauwe ring zou ook gewenst zijn dus dan heb ik het over 2 + 3 + 3 draden is 8 extra draden. Kan ik daar een 8x0,75 mm2 stuurstroomkabel voor gebruiken? Daar kan ik dan adereindhulsjes aan knijpen. Lijkt me de netste oplossing?
dat zou mogelijk moeten zijn ja en inderdaad een nette manier

• Jazsie
achterhoeker schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:23:

Is prima mogelijk, hier wordt ook vaak UTP kabel gebruikt :).

• achterhoeker
Ondertussen de meeste onderdelen al binnen
In de originele evbox zat een saia pcd ald1d5f modbus kwh meter. Deze heb ik er nu weer tussen gezet.

In de specs van smart evse zie ik dit staan:
An optional modbus kWh meter will measure power and charged energy, and display this on the LCD.

kan ik deze daarvoor gebruiken? En op welke aansluiten moet deze dan? Ik heb geen sensorbox.

• dingo35
achterhoeker schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:01:
Ondertussen de meeste onderdelen al binnen
In de originele evbox zat een saia pcd ald1d5f modbus kwh meter. Deze heb ik er nu weer tussen gezet.

In de specs van smart evse zie ik dit staan:
An optional modbus kWh meter will measure power and charged energy, and display this on the LCD.

kan ik deze daarvoor gebruiken? En op welke aansluiten moet deze dan? Ik heb geen sensorbox.
Aan de documentatie te zien is deze bruikbaar, hij communiceert op 9600,N,8,1 en dat doet de SmartEVSE ook.

Je sluit hem aan op de A en B terminals (linksonder, op het rijtje zwakstroom aansluitingen). Let op: polariteit is van belang, en officieel moet je de modbus aan beide zijden termineren met 120 ohm.

Configureer hem vervolgens als Custom meter in het menu op de LCD, de waarden voor de diverse parameters moet je uit de manual vissen, download hier:
https://sbc-support.com/e...ication-protocols/modbus/

• Richardfm
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-01 10:45
Na een tijd via openbare laadpalen en de Granny geladen te hebben (wat erg lang duurt) besloten om laadpunt bij de woning te gaan plaatsen. Wat wij niet willen is een enorme "blok" aan de muur, maar alles netjes weg werken. Naar aanleiding hiervan kwam ik op deze Zelfbouw site terecht. Wat opvalt is dat er maar weinig mensen gebruik maken van een losse kabel. Vast is gemakkelijk, maar voor ons telt zwaarder de uitstraling van het hebben van enkel een socket op de muur. Hierbij lopen wij tegen het punt aan dat er maar zeer weinig aanbieders zijn van een losse socket met grondplaat waarbij ook gebruik gemaakt wordt van een vergrendeling (en eventueel led ivm status). Deze is, zover ik deze heb gevonden, groot tov de socket zelf. Hierdoor is inbouw in de muur zeer moeilijk (in welke inbouwdoos past dit en welke grondplaat kan dit afdekken). Suggesties hoe dit aan te pakken, welke leveranciers hebben hiervoor oplossingen, ik hoor ze graag.

Graag jullie reactie.
Geen punt inbouw met lock.

• KoBolD54
  • Laatst online: 07:41

Graag jullie reactie.

Een paar pagina's terug heb ik bovenstaand foto geplaatst van mijn eigen ontwerpen rozet. Hierachter zit ook een vergrendeling verwerkt. Het rozet is gepoedercoat in mat zwart structuur verf (ral9005). Dit heb ik gedaan omdat de aangeboden rozetten op het internet niet aan mijn wensen en kwaliteitseisen voldeden.

Mocht je interesse hebben stuur mij even een DM ik heb nog een paar stuks liggen.

• innova58
MarkV6 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:07:
Waar kan je voor 31 cent laden met e-flux? Ik heb recent ook een pasje aangevraagd, maar hier in Utrecht zijn de meeste palen 0.65 cent per KWh. Incharge (vattenfall) pasje is bij de palen hier in de buurt goedkoper. Goedkoopste paal wat ik heb kunnen vinden was van Greenflux. Dat is 0.36 cent.

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:49
Ik heb Ecotap: € 0,27 ex BTW hier in Rotterdam. Geen idee of die ook in Utrecht werken.

[Voor 49% gewijzigd door RobWest op 16-12-2022 09:12]

PVOutput

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-01 13:59
innova58 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:15:
[...]

Waar kan je voor 31 cent laden met e-flux?
Voor 31ct/kWh mag je hier mijn SmartEVSE wel komen testen ;)

PVoutput 3.2 & 3.1 & 1.8 kWp PV; Kona EV; ESP8266 FTW!

• innova58
maarten_NL schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:37:
[...]

Voor 31ct/kWh mag je hier mijn SmartEVSE wel komen testen ;)
:) . Thuis heb ik nog een meerjarig contract voor 20 cent daltarief. Heerlijk met de SmartEVSE.

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-01 13:28
Heeft er iemand hier toevallig ervaring met het ombouwen van een Alfen Single Pro met vaste kabel naar een variant met socket? Ik gebruik thuis de laadpaal bijna niet meer, en vind de kabel ‘storend’ in het zicht.

BTO X•BOOK 15CL872 / Intel i7-8750H / NVIDIA GTX1050Ti 4GB / 2x 8GB Crucial DDR4 2666MHz / Samsung 970 Evo 500GB / 2x iiyama XUB2492HSU-B1

• TECHboyy
_Brake_ schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:32:
Heeft er iemand hier toevallig ervaring met het ombouwen van een Alfen Single Pro met vaste kabel naar een variant met socket? Ik gebruik thuis de laadpaal bijna niet meer, en vind de kabel ‘storend’ in het zicht.
ik heb er geen ervaring mee maar lijkt me niet zo moeilijk gebaseerd op foto's

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-01 13:28
TECHboyy schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:55:
[...]
ik heb er geen ervaring mee maar lijkt me niet zo moeilijk gebaseerd op foto's
Eerlijk gezegd verwacht ik ook niet zoveel problemen, los van de aansturing van de vergrendeling en het verkrijgen van de juiste losse onderdelen.

BTO X•BOOK 15CL872 / Intel i7-8750H / NVIDIA GTX1050Ti 4GB / 2x 8GB Crucial DDR4 2666MHz / Samsung 970 Evo 500GB / 2x iiyama XUB2492HSU-B1

• TECHboyy
_Brake_ schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:17:
[...]

Eerlijk gezegd verwacht ik ook niet zoveel problemen, los van de aansturing van de vergrendeling en het verkrijgen van de juiste losse onderdelen.
ja de aansturing lijkt me t grootste probleem een socket is makkelijk te vinden en naar mijn weten universeel qua maat.

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:33
Niet zelfbouw, maar wel klussen aan een laadpaal: Ik heb een defecte Tesla Wall Connector Gen2. Hij geeft geen enkel teken van leven na aansluiten. Ik heb hem uit elkaar gehaald en al snel werd het probleem duidelijk: de schakende voeding op de controle print is defect (zie zwarte plekken op de print). Er zit een dikke laklaag op de print, dus repareren zal lastig zijn. Iemand goed ideeën? Moet ik wachten op een TWC met ander defect van Marktplaats waar ik de controle print uit kan overzetten... Of is reparatie wellicht toch mogelijk?

De inhoud van de TWC:

De controle print met aan de achterkant duidelijke zwarte vlekken:

• Jazsie
Tja lastig, je weet de originele waardes niet. Anders zou je die kunnen vervangen...

Ombouwen naar SmartEVSE oid :+ ?

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:24
Het lijkt erop de de condensators en wat voedende weerstanden verbrand zijn. Welke waarde deze hebben kan ik zo niet zien.

Lijkt me wel te herstellen. Je moet alleen een hobbyist vinden die wil uitzoeken hoe de schakeling werkt en SMD kan vervangen. Als je deze laat repareren ben je meer kwijt dan deze om te bouwen naar een Smart EVSE ben ik bang.

Wel 1 waarschuwing: De condensator net boven dit gedeelte (De grote zwarte pot aan de ander zijde van de print) kan een hoge spanning hebben nog. Dus let op met je vinger op de contacten punten! Daar kan nog een hoge spanning op zitten.

• dingo35
cruysen schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:03:
Wel 1 waarschuwing: De condensator net boven dit gedeelte (De grote zwarte pot aan de ander zijde van de print) kan een hoge spanning hebben nog. Dus let op met je vinger op de contacten punten! Daar kan nog een hoge spanning op zitten.
Nou ja, 100uF bevat nou niet een lading waar je dood van gaat. En v.w.b. de spanning: "It's the amps that hurt, not the volts."

• achterhoeker
Mijn laadpaal werkt *O*
Max op 6a want alles hing aan elkaar met wago klemmen en verlengsnoer maar laden ging direct goed. Vergrendeling werkt probleemloos. Heb de serkri variant er op gezet en kan inmiddels via home assistant de status wijzigen tussen uit, normal, smart en solar. Zodra hij op smart gezet wordt stuurt home assistant elke 10 seconden het aantal amperes op L1 door naar de smartevse. Ook kan ik inmiddels via home assistant het maximaal aantal amperes overrulen wanneer hij op normal staat via een dropdown menutje.

Moet nu alleen nog zien dat ik kan uitlezen hoeveel kw hij geladen heeft per sessie. Meende dat de kwh meter die ik had een modbus variant was maar dat is blijkbaar een pulsmeter want er staat S0- en S0+ op bij de aansluitingen. Dat moet ik dus op een andere manier gaan uitlezen en opslaan.

Leuk spul om mee te prutsen. Deze week even een kabel door de muur boren en automaat in meterkast plaatsen en dan zou het klaar moeten zijn :)

• Foxdelta-mods
achterhoeker schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:16:
Zodra hij op smart gezet wordt stuurt home assistant elke 10 seconden het aantal amperes op L1 door naar de smartevse.
Elke 10 seconde was niet genoeg voor mij. Daarmee ging de EVSE regelmatig in storing. Stuur het nu elke seconde door en heb er geen problemen meer mee.

• achterhoeker
Foxdelta-mods schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:20:
[...]

Elke 10 seconde was niet genoeg voor mij. Daarmee ging de EVSE regelmatig in storing. Stuur het nu elke seconde door en heb er geen problemen meer mee.
hmm. dat probleem heb ik tijdens het testen nog niet gehad. Wel dat wanneer ik op de smart knop druk in HA dat het dus 300 seconden duurt voordat HA door heeft dat de smartesve_mode op smart staat en dan pas begint met doorsturen. In de tussentijd krijg ik dus een NO COMM fout op het scherm. Maar dat is vast op de lossen door in HA wat te schuiven met de triggers en automations.

• dingo35
Foxdelta-mods schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:20:
[...]
Even uit mijn hoofd staat de timeout op 10 seconden; maar de loops in SmartEVSE zijn qua timing niet hyper nauwkeurig (dat hoeft ook niet), dus het kan net wel of net niet goed gaan...

Eens per seconde of eens per twee seconden wordt de modbus uitgelezen, dud die aanleverfrequentie sluit aan bij het ontwerp van Stegen...

[Voor 13% gewijzigd door dingo35 op 19-12-2022 13:42]

• Foxdelta-mods
dingo35 schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:41:
[...]

Even uit mijn hoofd staat de timeout op 10 seconden; maar de loops in SmartEVSE zijn qua timing niet hyper nauwkeurig (dat hoeft ook niet), dus het kan net wel of net niet goed gaan...
Ja daarom kreeg ik dus regelmatig een NO_COMM error en begon mijn RFID te knipperen en het laden werdt onderbroken.

• Richardfm
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-01 10:45
KoBolD54 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:16:
[...]

[Afbeelding]

Een paar pagina's terug heb ik bovenstaand foto geplaatst van mijn eigen ontwerpen rozet. Hierachter zit ook een vergrendeling verwerkt. Het rozet is gepoedercoat in mat zwart structuur verf (ral9005). Dit heb ik gedaan omdat de aangeboden rozetten op het internet niet aan mijn wensen en kwaliteitseisen voldeden.

Mocht je interesse hebben stuur mij even een DM ik heb nog een paar stuks liggen.
Ziet er mooi uit en eenvoudiger te doen dan in steen.
De vergrendeling zit +/- 1cm. van het front en kan dan net (mooi) achter het hout vallen waardoor de rozet kleiner kan zijn…

• Jazsie
Vandaag Sensorbox v2 in HA gezet:

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:43

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Meer mensen met issues met het uitlezen van de kWh meter? Ik heb een Eastron meter eraan hangen maar er komt vaker geen data van de meter in de smartEVSE terecht dan wel. Een reboot verandert niets, adres is ongewijzigd, het heeft een tijdje gewerkt (inc data als energy per lading) maar vervolgens doet het niets meer. Waar begin ik met debuggen?

• dingo35
deWit schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:26:
Meer mensen met issues met het uitlezen van de kWh meter? Ik heb een Eastron meter eraan hangen maar er komt vaker geen data van de meter in de smartEVSE terecht dan wel. Een reboot verandert niets, adres is ongewijzigd, het heeft een tijdje gewerkt (inc data als energy per lading) maar vervolgens doet het niets meer. Waar begin ik met debuggen?
1. Is je firmware gepatched met de Stegen modbus-patch?

2. Heb je je bus getermineerd met 120 ohm aan beide zijden?

3. Debuggen kan simpel met de serkri distributie, in include/evse.h kun je de telnet debugger aanzetten, en je modbus boodschappen op debug level, dan zie je alles op modbus niveau langskomen.

Antwoord op je vraag: draai hier tijden met twee Eastron SDM72 meters op een 25 meter lange ex-isdn kabel, 0 comm errors. Maar wel alle impedanties volgens het boekje..

EDIT: Gebruik je wel een twisted pair kabel?

[Voor 11% gewijzigd door dingo35 op 21-12-2022 08:22]

• VicSmurf
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-01 12:54
DanTm schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:19:
Ik heb ook maar een smartevse besteld om mijn huidige evhub laadpaal slimmer te maken.
Voor zover ik kan zien zit alles al in de laadpaal en hoef ik alleen de evse te vervangen.
[Afbeelding]

De bedoeling is dat ik de serkri firmware erop ga zetten en zelf de stroom vanuit de P1 meter doorgeven via de API. Ik vraag mij daarbij af wat er gebeurd als er gedurende enige tijd geen meetwaarden doorkomen, valt de smartevse dan terug naar een veilige waarde? En zo ja, is het ook instelbaar na hoelang en welk amperage?
Heb je dit ook gedaan en heb je er fotos van? Ik ben het zelfde van plan maar heb de sprong nog niet gewaagd.

• DanTm
  • Niet online
VicSmurf schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:05:
[...]

Heb je dit ook gedaan en heb je er fotos van? Ik ben het zelfde van plan maar heb de sprong nog niet gewaagd.
ja heb het gedaan.. nu geen fotos bij de hand.
Stelt niet heel veel voor, de smartevse heeft wat minder stroom aansluitingen nodig, maar verder is het redelijk 1 op 1.
Ik heb wel de button erbij gekocht, die gebruik ik om te schakelen tussen smart/solar en feedback te krijgen op het laden (kreeg de leds in de evhub niet werkende met de smartevse).

• kam.peerder
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06-01 18:07
Hallo allemaal,
ik heb ook onlangs een Smart EVSE gekocht met sensorbox en heb deze geinstalleerd en werkend gekregen met load balancing werkend. Binnenkort nog uitbreiden met een RFID reader. Aangezien de status pagina via de wifi nogal summier is wil ik graag een Serkri firmware uploaden. Als ik de firmware.bin wil uploaden via het update eindpoint geeft deze fail aan. Wie weet wat hiervoor de juiste manier is? Alvast bedankt!

• dingo35
kam.peerder schreef op woensdag 21 december 2022 @ 22:27:
Hallo allemaal,
ik heb ook onlangs een Smart EVSE gekocht met sensorbox en heb deze geinstalleerd en werkend gekregen met load balancing werkend. Binnenkort nog uitbreiden met een RFID reader. Aangezien de status pagina via de wifi nogal summier is wil ik graag een Serkri firmware uploaden. Als ik de firmware.bin wil uploaden via het update eindpoint geeft deze fail aan. Wie weet wat hiervoor de juiste manier is? Alvast bedankt!
Zorg voor een perfect stabiele wifi verbinding (als je eenmaal serkri hebt is die al stabieler dan de originele) en verder de files niet hernoemen, maar flashen met de oorspronkelijke namen, eerst firmware.bin en dan spiffs.bin .
EDIT: Eventueel het directe ip-adres gebruiken ipv smartevse-xxxx.lan of .local, dat is ook weer één potentieel faalpuntje minder..

[Voor 7% gewijzigd door dingo35 op 22-12-2022 00:21]

• kam.peerder
dingo35 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 00:18:
[...]

Zorg voor een perfect stabiele wifi verbinding (als je eenmaal serkri hebt is die al stabieler dan de originele) en verder de files niet hernoemen, maar flashen met de oorspronkelijke namen, eerst firmware.bin en dan spiffs.bin .
EDIT: Eventueel het directe ip-adres gebruiken ipv smartevse-xxxx.lan of .local, dat is ook weer één potentieel faalpuntje minder..
Dankje Dingo35, het is gelukt!

Wijzigingen ten opzichte van gisteren zijn:

- laadkabel niet aangesloten
- update vanaf windows laptop ipv iphone

Ik heb nu de Serkri 1.4.4 draaien, nu bezig om dit in Home assistant aan de gang te krijgen.

• dingo35
kam.peerder schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:18:
[...]
Ik heb nu de Serkri 1.4.4 draaien, nu bezig om dit in Home assistant aan de gang te krijgen.
In de github repository vind je een voorbeeld configuration.yaml

• Foxdelta-mods
kam.peerder schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:18:
[...]

Dankje Dingo35, het is gelukt!

Wijzigingen ten opzichte van gisteren zijn:

- laadkabel niet aangesloten
- update vanaf windows laptop ipv iphone

En als je vragen hebt dan kan ik ook gewoon mijn config doorsturen :)

• kam.peerder
Foxdelta-mods schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:13:
[...]

En als je vragen hebt dan kan ik ook gewoon mijn config doorsturen :)
Dankjulliewel @dingo35 en @Foxdelta-mods , ik heb e.e.a. nu ook werkend in Home assistant. Ik merk dat ik wat kennis mis hier en daar. Met de YAML in de Serkri Github krijg ik het niet werkend, maar heb ergens een configuratie gehaald uit dit topic. Ik leer iedere keer weer iets bij.

• mieshel
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12:48
Hallo,

Ik ga binnenkort ook EV rijden.
Het plan is om een SmartEVSE te gaan gebruiken en alle componenten in de meterkast te plaatsen.
Bij de parkeerplek komt dan alleen een kastje voor de overgang van grondkabel naar vaste laadkabel type 2.

De afstand tussen meterkast / muur bij parkeerplek zal zo'n 15m zijn waarbij dan nog +/- 2m bij komt voor de laadkabel: totaal zo'n 18m.

In de handleiding van de SmartEVSE staat "The maximum total length of the CP wire+ charging cable is 15meter."
In dit forum zie ik de vraag ook wel een paar keer gesteld worden maar zie niet echt concrete antwoorden of praktijk ervaring.

Is een afstand van zo'n 18m werkbaar? Evt met dikkere kabel?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:52

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

mieshel schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:52:

Is een afstand van zo'n 18m werkbaar? Evt met dikkere kabel?
Volgens mij zijn hier al langere kabellengtes gepasseerd.

Ik heb zelf 2,5mm2 koperen luidsprekerkabel gebruikt voor de CP-draad. Beetje overdreven wellicht maar ik had het nog liggen op rol.

• mieshel
Femme schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:24:
[...]

Volgens mij zijn hier al langere kabellengtes gepasseerd.

Ik heb zelf 2,5mm2 koperen luidsprekerkabel gebruikt voor de CP-draad. Beetje overdreven wellicht maar ik had het nog liggen op rol.
Ik zie vooral vragen erover maar geen daadwerkelijke toepassingen.. misschien lees ik selectief😀

Hoeveel meter overbrug jij van SmartEVSE naar auto?

• dingo35
mieshel schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:48:
[...]

Ik zie vooral vragen erover maar geen daadwerkelijke toepassingen.. misschien lees ik selectief😀
Hier is iemand die 40m overbrugt:

T i M in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"

• mieshel
Die was ik niet tegengekomen. Dan moet het bij mij ook geen probleem zijn met de helft :)
Bedankt!

• Jazsie
Zo, SmartEVSE met serkri fw geflasht, in HA gezet alleen loop ik vast met "slim laden".

Zie geen command oid hoe je het laden kan starten/stoppen...

Iemand tips?

[Voor 36% gewijzigd door Jazsie op 24-12-2022 04:42]

• dingo35
Jazsie schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 03:16:
Zo, SmartEVSE met serkri fw geflasht, in HA gezet alleen loop ik vast met "slim laden".

Zie geen command oid hoe je het laden kan starten/stoppen...

Iemand tips?

[Afbeelding]
De blauwe bliksemschicht geeft aan dat hij aan het laden is; als je de witte doorgestreepte schicht ernaast aanklikt stopt hij met laden.

• Jazsie
Ahh, als ik die "uit" zet dan geeft smartevse "access denied" aan, zet ik em aan geeft ie "Ready" aan.

Maar op die manier doe je dus het laden starten/stoppen?...

• dingo35
Jazsie schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:07:
Ahh, als ik die "uit" zet dan geeft smartevse "access denied" aan, zet ik em aan geeft ie "Ready" aan.

Maar op die manier doe je dus het laden starten/stoppen?...
Ja, de access denied is ook het mechanisme dat gebruikt wordt om het laden te starten/stoppen met een RFID reader+card.... vandaar die terminologie.

• dingo35
Nu nieuw uit, versie 1.5.0 van de serkri firmware voor SmartEVSEv3. Deze versie kan bij aanwezigheid van een tweede relais twee fasen uitschakelen als men volledig solar wil laden en er niet genoeg stroom beschikbaar is voor 3 fasen.

https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/releases

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
@ beide hierboven: dit is echt wel fraai! Neem aan dat jullie alle stuur elektronica in de meterkast geplaatst?

[Voor 40% gewijzigd door savale op 28-12-2022 11:27]

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:43

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Late reactie, maar kerst en rukweer en met regen de kast open schroeven had ik weinig trek in ;-)
dingo35 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:00:
[...]

1. Is je firmware gepatched met de Stegen modbus-patch?
Geen idee, SERKRI-1.4.3, vermoed dat die daarin zit maar ik kan met wat googlen niets vinden over die patch?
2. Heb je je bus getermineerd met 120 ohm aan beide zijden?
Nee, het is ca 10 cm twisted UTP kabel in de lader zelf, zie hieronder:

Er moet nog wel iets netters in qua kabel maar dan moet het eerst werken.
3. Debuggen kan simpel met de serkri distributie, in include/evse.h kun je de telnet debugger aanzetten, en je modbus boodschappen op debug level, dan zie je alles op modbus niveau langskomen.
Ik vermoed dat ik dan de hele boel zelf moet compilen of is dit een kwestie van ergens een vinkje aanzetten? Een kant en klare nieuwe firmware erop slingeren lukt nog wel, maar zelf de boel maken is een beetje te hoog gegrepen voor mij...
Antwoord op je vraag: draai hier tijden met twee Eastron SDM72 meters op een 25 meter lange ex-isdn kabel, 0 comm errors. Maar wel alle impedanties volgens het boekje..

EDIT: Gebruik je wel een twisted pair kabel?
Ik kan dus de weerstand er nog even eraan zetten, maar omdat er zelden data doorkomt (of eigenlijk geen) dacht ik meer aan ergens anders een issue dan in de bekabeling. Terwijl het wel heeft gewerkt, maar na een harde power out van de lader werkt het niet meer...

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-01 23:20
Is dat een stroommeter om die kabel linksonder? Weet je zeker dat je daar ook de nul doorheen wilt hebben?

• Foxdelta-mods
Xiphalon schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:35:
Is dat een stroommeter om die kabel linksonder? Weet je zeker dat je daar ook de nul doorheen wilt hebben?
Dat is geen stroommeter maar een DC/AC Residual current sensor (AC/DC lekstroom beveiliging) en ja daar wil je ook de nul doorheen hebben.

Zie: https://www.stegen.com/nl...idual-current-sensor.html

• dingo35
deWit schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:05:

Ik kan dus de weerstand er nog even eraan zetten, maar omdat er zelden data doorkomt (of eigenlijk geen) dacht ik meer aan ergens anders een issue dan in de bekabeling. Terwijl het wel heeft gewerkt, maar na een harde power out van de lader werkt het niet meer...
Ik begrijp je redenatie niet, JUIST als er zelden data doorkomt zit er waarschijnlijk iets mis op het laagste OSI-niveau (kabels, impedantie etc.).

Hier vind je de laatste debug gecompileerde versie:
https://github.com/serkri.../v1.5.0/v1.5.01-debug.zip

telnetten naar smartevse-xxxxx.lan en dan v (verbose) kiezen geeft je alle modbus meldingen. WEL voor een goede, stabiele telnet verbinding zorgen, want als deze hangt hangt ook je smartevse!!!

Maar ik verwacht dat je dan dus te zien krijgt, dat er wél data verzonden wordt naar de modbus, en dat er niets terugkomt.
Staat je configuratie van je Eastron nog wel goed? Juiste modbus addressen op beide plekken?

EDIT: je kunt ook de aardedraad van de Eastron modbus eens losmaken en kijken of dat helpt, misschien dat er ergens een aardlus ellende veroorzaakt?

[Voor 6% gewijzigd door dingo35 op 29-12-2022 17:41]

• Oldchatterman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:09
Ik wil 2 laad aansluitingen mbv 2 smartevse controllers realiseren. Alles wordt geplaatst in de groepenkast. Ik heb een 3x25a aansluiting.

Ik heb een vraag mbt de aardlek beveiliging. De gebruikelijke oplossing is het toepassen van 2 aardlekautomaten (bv Hager ADM425G) icm 2 lekstroom detectie modules (RCM14-03). Zou ik ook 1 aardlekschakelaar type b kunnen toepassen (bv https://www.elektramat.nl...63a-30ma-type-b-2015tb63/) met daarop aangesloten 2 automaten? Dat is kostentechnisch waarschijnlijk iets goedkoper, maar dan moet het wel mogen.

• Jazsie
Neen, ieder aansluitpunt heeft een eigen aardlekschakelaar nodig.

Maar die aardlekschakelaar die je benoemt (Chint) zou ik niet plaatsen, waarom juist op zoiets gaan bezuinigen?

Beetje goede Type B aardlekschakelaar kost je al gauw 300+, dan zijn 2x DC lekstroom detectie modules toch goedkoper ;).

Mja, iedereen hecht natuurlijk een ander waarde aan veiligheid :+.

Edit: aangepast met correcte info...

[Voor 13% gewijzigd door Jazsie op 30-12-2022 13:10]

Pagina: 1 ... 30 ... 33 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee