2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
is hier nog een fix voor gevonden? ik draai nu al geruime tijd op de laatste versie (3.11.2) met ws ipv wss op Tap. Dat heeft heel lang gewerkt, maar vandaag kwam ik erachter dat er weer eens niet begonnen was met laden (als je connect tijdens een offline, dan gaat de authorize niet goed en start hij nooit meer op).dingo35 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:27:
Voor de SmartEVSE gebruikers die een instabiele OCPP verbinding ervaren: het lijkt aan de mbedtls stack te liggen; tot we het gefixed hebben kun je misschien beter een ws:// ipv wss:// url opgeven bij je OCPP parameters, dan is het (in ieder geval bij Tap) super stabiel.
Toen ik ging kijken in het Tap dashboard zag ik dat hij weer om de zoveel minuten een paar (1-5) minuten offline was (ook te zien in de Home assistant log).
Nou lijkt dit niet zo'n probleem te zijn als de sessie eenmaal loopt.. maar wel als je dus aankoppelt terwijl hij niet connected is. Ik gebruik auto authorize.
Is er als extra maatregel geen mogelijkheid om de auto authorize later alsnog uit te voeren als de verbinding weer terug komt. Dat zou ook helpen bij bv een reboot van de laadpaal, dan kan hij na een reboot automatisch weer authorizen.
Misschien een keer rebooten en je wifi-kanaal checken?
[ Voor 43% gewijzigd door dingo35 op 02-09-2026 16:27 ]
ik zal hem ook maar weer eens terugzetten op wss dan... en checken hoe het gaat (ook reboot gedaan). Wifi staat (en stond) prima.dingo35 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:25:
Die fix is in v3.11.2 doorgevoerd...
Misschien een keer rebooten en je wifi-kanaal checken?
De verbinding was nog steeds ok maar de webinterface wat traag. Heb hem uiteindelijk naar de dichtstbijzijnde geforceerd door het AP waar ie mee verbonden was te resetten.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| Hi,
Ik probeer mijn Homewizzard KWH meter in SmartEVSE pagina te krijgen d.m.v de rest API.
Ik heb de ev_meter api gebruikt en als volgt geconfigurgeerd:
[code]
dsmrtosmartevse1: 'curl -X POST "http://192.168.1.72/ev_meter?L1={{ states("kwh_meter_3_phase_vermogen_fase_1") | float*10 }}&L2={{ states("kwh_meter_3_phase_vermogen_fase_2") | float*10 }}&L3={{ states("kwh_meter_3_phase_vermogen_fase_l3") | float*10 }}" -H "accept: application/json" -H "Content-Type: application/json" -d {}'
[/code]
Ik zie niks verschijnen. Doe ik iets fout? |
[ Voor 9% gewijzigd door Possible op 03-09-2026 11:57 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Ik probeer twee andere palen te laten verbinden met Joulo, maar beiden blijven ze op Web socket: Disconnected staan.
Draai standaard Stegen firmware Version:v3.11.2
[ Voor 13% gewijzigd door Possible op 04-09-2026 13:08 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Ik draai V3.11.2 en heb geen problemen.Possible schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:06:
Zijn er gebruikers die ook issues ervaren met OCPP?
Ik probeer twee andere palen te laten verbinden met Joulo, maar beiden blijven ze op Web socket: Disconnected staan.
Ik gebruik URL:
ws://insecure-ocpp.joulo.net/XX-XXXX-XXXX?auth=xxxxxxxxxxxxx
Ik heb het charge box ID wat Joulo heeft gegenereerd gebruikt en password leeg.
Daarna heb ik wel de SmartEVSE 1x herstart.
Je weet dat je kan zoeken binnen dit topic?Possible schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:06:
Zijn er gebruikers die ook issues ervaren met OCPP?
Link : https://gathering.tweaker...5Bfilter_keywords%5D=ocpp
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Ja dat weet ik?sandergar schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:17:
[...]
Je weet dat je kan zoeken binnen dit topic?
Link : https://gathering.tweaker...5Bfilter_keywords%5D=ocpp
Ik heb nu twee laadpalen aangemeld en mijn eigen gisteren en die draaien goed. En nu gaat het om 1 of andere reden niet meer goed. Ook netjes de unsecured link gebruikt.
En auth-authorize aangevinkt?mjvdzwet schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:15:
[...]
Ik draai V3.11.2 en heb geen problemen.
Ik gebruik URL:
ws://insecure-ocpp.joulo.net/XX-XXXX-XXXX?auth=xxxxxxxxxxxxx
Ik heb het charge box ID wat Joulo heeft gegenereerd gebruikt en password leeg.
Daarna heb ik wel de SmartEVSE 1x herstart.
[ Voor 34% gewijzigd door Possible op 04-09-2026 13:53 ]
Ik had Auto-authorize aangevinkt, dit werkt ook goed, maar pas na en herstart van de SmartEVSE in mijn geval.Possible schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:46:
[...]
Ja dat weet ik?
Ik heb nu twee laadpalen aangemeld en mijn eigen gisteren en die draaien goed. En nu gaat het om 1 of andere reden niet meer goed. Ook netjes de unsecured link gebruikt.
[...]
En auth-authorize aangevinkt?
Ik heb het nu uitstaan omdat ik geen RFID lezer gebruik, maar wel alleen wil toestaan dat mijn auto geladen kan worden.
Die detecteer ik via bluetooth, dus ik stuur nu zelf een set/RFID via MQTT om te authoriseren.
Ik heb dit ID ook vastgelegd bij Joulo. Maar de bovenste optie bij Joulo om iedereen toe te staan werkte met Auto-Authorize.
Normaal zie je gewoon invoervelden.Voorlaatste schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:35:
Beste allemaal, ik heb mijn smartevse lader in een oude tesla wall charger bijna af (alleen nog een led stripje aansluiten), maar ik loop bij het testen tegen een probleem aan: ik wil ocpp gebruiken voor de ere certificaten maar in heet smartevse dashboard kan je ocpp wel activeren maar er zijn geen velden om de url en dergelijke van het backend op te geven. Moet je daar nog iets speciaal voor doen wat ik niet door heb? Ik gebruik versie 3.11.2 dus ben geheel up to date volgens mij.
Dank! Dat komt bij mij dus niet tevoorschijn. Wellicht een bugje. Is niet device of browser specifiek dat dit niet werkt.mjvdzwet schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:41:
[...]
Normaal zie je gewoon invoervelden.
[Afbeelding]
Heb al een reboot geprobeerd nadat je het hebt aangezet?Voorlaatste schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 23:48:
[...]
Dank! Dat komt bij mij dus niet tevoorschijn. Wellicht een bugje. Is niet device of browser specifiek dat dit niet werkt.[Afbeelding]
Heb jij misschien nog ideen waaraan het kan liggen waarom bij 2 vrienden van mij de Websocket status op disconnected blijft staan?dingo35 schreef op zondag 6 september 2026 @ 04:09:
Of een F5 in je browser...
Ik heb al meerdere malen geprobeerd om de Stegen bij Joule te verwijderen en opnieuw aan te bieden, maar om 1 of andere manier kan de SMARTEVSE geen verbinding tot stand brengen.
Ik heb de verbinding met Joulo alleen voor elkaar gekregen door bij Joulo de TLS uit te schakelen via de laadpaal instellingen op hun dashboard. Daarna op de SmartEVSE de URL met ws:// in plaats van wss:// te gebruiken, sindsdien heb ik stabiele verbinding met de Joulo OCPP server.Possible schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:59:
[...]
Heb jij misschien nog ideen waaraan het kan liggen waarom bij 2 vrienden van mij de Websocket status op disconnected blijft staan?
Wel heb ik nog allerlei problemen met het initiëren van laadsessies. Ik heb 'auto-authorize' aanstaan. Dit werkt perfect als ik bij het inpluggen van de auto direct start met laden. Als ik (via EV Smart Charging) in HA de laadsessie onderbreek en later weer verder ga, dan blijft de SmartEVSE op 'Charging Finished' staan, en kan ik met geen mogelijkheid een nieuwe laadsessie starten. Ook via /Set/RFID een laadpas UID sturen heeft geen effect op de EVSE.
7kWp · 16×IQ7+ | Pana 5J | Explorer V5 200L | Q350 | MHI Duosplit | SmartEVSE | HA
Concreet; Ik had gisteren een lange rit op de planning staan. Ik had de auto ingesteld om te vertrekken op 100% om 11 uur. De accu was voor 30% geladen bij aansluiten. De auto start dan kort een laadsessie en breekt deze af, volgens mij om te testen wat de maximale laadstroom is. Vervolgens krijg ik rond 6 uur in de ochtend een melding dat het opladen is gestart (hoort zo) én dat de auto niet het gewenste percentage kan bereiken in de overgebleven tijd. Want, de auto blijft haken op 6A.
Ik heb daarna de SMARTEVSE een reboot gegeven (op de webpagina, zonder uit te pluggen) en daarna gaan het weer vrolijk op volle snelheid laden.
Ik heb dit eigenlijk al 3 of 4 keer meegemaakt. Hoe kan ik dit het beste debuggen?
Ter illustratie:
[ Voor 33% gewijzigd door lasharor op 07-09-2026 13:39 ]
Waar staat die instelling precies? Of kan dat pas nadat je de laadpaal hebt toegevoegd? En dat wil juist nu niet.Elmardus schreef op maandag 7 september 2026 @ 13:28:
[...]
Ik heb de verbinding met Joulo alleen voor elkaar gekregen door bij Joulo de TLS uit te schakelen via de laadpaal instellingen op hun dashboard. Daarna op de SmartEVSE de URL met ws:// in plaats van wss:// te gebruiken, sindsdien heb ik stabiele verbinding met de Joulo OCPP server.
Wel heb ik nog allerlei problemen met het initiëren van laadsessies. Ik heb 'auto-authorize' aanstaan. Dit werkt perfect als ik bij het inpluggen van de auto direct start met laden. Als ik (via EV Smart Charging) in HA de laadsessie onderbreek en later weer verder ga, dan blijft de SmartEVSE op 'Charging Finished' staan, en kan ik met geen mogelijkheid een nieuwe laadsessie starten. Ook via /Set/RFID een laadpas UID sturen heeft geen effect op de EVSE.
Possible schreef op maandag 7 september 2026 @ 13:35:
[...]
Waar staat die instelling precies? Of kan dat pas nadat je de laadpaal hebt toegevoegd? En dat wil juist nu niet.
Dit screenshot komt uit de instellingen na het toevoegen van de laadpaal, maar ook tijdens de initiële setup kreeg ik deze optie in een uitklapmenu.
7kWp · 16×IQ7+ | Pana 5J | Explorer V5 200L | Q350 | MHI Duosplit | SmartEVSE | HA
Je hebt het via de app gedaan? Ik ben bezig via de website namelijk.Elmardus schreef op maandag 7 september 2026 @ 13:42:
[...]
~~~~~~~[Afbeelding]
Dit screenshot komt uit de instellingen na het toevoegen van de laadpaal, maar ook tijdens de initiële setup kreeg ik deze optie in een uitklapmenu.
/f/image/6ol4JcRB8feqP9jPF5JUWFyT.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/dVwgsB9JODmT2yztNxvmEFJN.png?f=fotoalbum_large)
Dat laatste (geef me het ws adres) krijg je dus ws link. De URL veranderd ookt:
ws://insecure-ocpp.joulo.net/Jxxxxxxxxxxx?auth=xxxxxxxxxxxxxxxxxx
[ Voor 44% gewijzigd door Possible op 07-09-2026 13:48 ]
Met de debug versie? Te laden via de update pagina.lasharor schreef op maandag 7 september 2026 @ 13:34:
Ik heb in combinatie met mijn SmartEvse vaak het probleem dat mijn Tesla Model Y niet sneller wilt laden dan met 6A. Dit gebeurt voornamelijk op het moment dat ik een planning in de auto aanmaak.
Concreet; Ik had gisteren een lange rit op de planning staan. Ik had de auto ingesteld om te vertrekken op 100% om 11 uur. De accu was voor 30% geladen bij aansluiten. De auto start dan kort een laadsessie en breekt deze af, volgens mij om te testen wat de maximale laadstroom is. Vervolgens krijg ik rond 6 uur in de ochtend een melding dat het opladen is gestart (hoort zo) én dat de auto niet het gewenste percentage kan bereiken in de overgebleven tijd. Want, de auto blijft haken op 6A.
Ik heb daarna de SMARTEVSE een reboot gegeven (op de webpagina, zonder uit te pluggen) en daarna gaan het weer vrolijk op volle snelheid laden.
Ik heb dit eigenlijk al 3 of 4 keer meegemaakt. Hoe kan ik dit het beste debuggen?
Ter illustratie:
[Afbeelding]
Ik heb het destijds via de website gedaan, en inderdaad de insecure link gebruikt.Possible schreef op maandag 7 september 2026 @ 13:46:
[...]
Dat laatste (geef me het ws adres) krijg je dus ws link. De URL veranderd ookt:
ws://insecure-ocpp.joulo.net/Jxxxxxxxxxxx?auth=xxxxxxxxxxxxxxxxxx
Maar ook de MQTT instellingen inzien / aanpassen lukt niet meer. Nogmaals alles is te zien met /settings maar in de front-end blijven de velden bij mij leeg.
Verder lukt mij het aanmelden bij Joulo ook niet. Ondanks dat het vrij duidelijke instructies zijn.
Inmiddels gelukt met ws: en niet met de standaard TLS url. Die heb ik nu met de API ingevoerd en ik heb een werkende verbinding naar Joulo.
[ Voor 12% gewijzigd door Yariva op 07-09-2026 16:26 ]
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
Oke dus je hebt deze URL ingevuld?Yariva schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:18:
Ik moet ook zeggen dat ik tegen de zelfde problemen aan loop. Ge-upgrade naar 3.11.2 nadat ik Joulo niet aan de praat kreeg. En sindsdien kan ook ik het ocpp menu niet meer openen / sluiten. Navigeren naar /settings lukt wel om de status in te zien.
Maar ook de MQTT instellingen inzien / aanpassen lukt niet meer. Nogmaals alles is te zien met /settings maar in de front-end blijven de velden bij mij leeg.
Verder lukt mij het aanmelden bij Joulo ook niet. Ondanks dat het vrij duidelijke instructies zijn.
Inmiddels gelukt met ws: en niet met de standaard TLS url. Die heb ik nu met de API ingevoerd en ik heb een werkende verbinding naar Joulo.
ws://ocpp.joulo.nl/xxxxx?auth=xxxxxx
of:
ws://insecure-ocpp.joulo.net/xxxxxx?auth=xxxxx
Volgens mijn settings:Possible schreef op maandag 7 september 2026 @ 18:54:
[...]
Oke dus je hebt deze URL ingevuld?
ws://ocpp.joulo.nl/xxxxx?auth=xxxxxx
of:
ws://insecure-ocpp.joulo.net/xxxxxx?auth=xxxxx
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
| {
"version": "v3.11.2",
...
"settings": {
"charge_current": 0,
"override_current": 0,
"current_min": 6,
"current_max": 16,
"current_main": 25,
"current_max_circuit": 16,
"current_max_sum_mains": 0,
"max_sum_mains_time": 0,
"solar_max_import": 10,
"solar_start_current": 6,
"solar_stop_time": 10,
"enable_C2": "Auto",
"mains_meter": "Homewizrd",
"starttime": 0,
"stoptime": 0,
"repeat": 0,
"lcdlock": 0,
"lock": 1,
"cablelock": 0,
"ledmode": 0,
"capacity_mode": 0,
"intervals": []
},
"ocpp": {
"mode": "Enabled",
"backend_url": "ws://insecure-ocpp.joulo.net",
"cb_id": "JL-A1BC-D2EF?auth=SuperSecretAuth123",
"auth_key": "",
"auto_auth": "Enabled",
"status": "Connected"
},
...
} |
1
| POST /settings?ocpp_update=1&ocpp_mode=1&ocpp_backend_url=ws%3A%2F%2Finsecure-ocpp.joulo.net&ocpp_cb_id=JL-A1BC-D2EF%3Fauth%3DSuperSecretAuth123&ocpp_auth_key= HTTP/1.1 |
:strip_exif()/f/image/OlGWVHfAA7d84FwF1q97AuDP.jpg?f=fotoalbum_large)
Setup betreft een SmartEVSE controller, 2 contactoren (voor schakelen tussen 1 en 3 fase), een HomeWizard 3 fase meter (ERE gecertificeerd dus wie weet kan ik de historische data nog uploaden(?)) en wat extra's zoals een RFID lezer etc. De laadpoort zit buiten netjes weggewerkt met een custom 3D printje
[ Voor 33% gewijzigd door Yariva op 08-09-2026 11:53 ]
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
Netjes? Draai er eens even fatsoenlijke schroeven in manYariva schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:55:
[...]
De laadpoort zit buiten netjes weggewerkt met een custom 3D printje![]()
[Afbeelding]
Verder wel hele nette setup hoor!
Gezien ik binnenkort hopelijk aan de slag ga twijfel ik tussen de laadkast in de meterkast, of toch maar op de oprit om te voorkomen dat het niet voldoende 'laadpaal'-gehalte heeft. Als ik jouw setup zo zie, en dit is goedgekeurd, lijkt me de plaatsing van deze kast niet zo relevant zolang het allemaal maar in 1 doos zit?
[ Voor 4% gewijzigd door KoffieMok op 08-09-2026 12:46 ]
Haha ja dit waren inderdaad foto's van tijdens de installatie. Nu staat er een boilervat voor, niet heel handig wanneer je een foto wil maken van de gehele situatieKoffieMok schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 12:45:
[...]
Netjes? Draai er eens even fatsoenlijke schroeven in manOok die losse installatiedraden uit de muur lijkt me niet de eindoplossing?
Verder wel hele nette setup hoor!![]()
Gezien ik binnenkort hopelijk aan de slag ga twijfel ik tussen de laadkast in de meterkast, of toch maar op de oprit om te voorkomen dat het niet voldoende 'laadpaal'-gehalte heeft. Als ik jouw setup zo zie, en dit is goedgekeurd, lijkt me de plaatsing van deze kast niet zo relevant zolang het allemaal maar in 1 doos zit?
Het lijkt bij mij goed te zijn gekeurd met alle actieve componenten in 1 doos in de garage met de laadpoort buiten de woning. Registratie moet nog wel volgen en ik heb nog geen sessies langs zien komen in Joulo. Laat staan ook maar iets van betalingen. Maar ik zal een update plaatsen in dit topic hoe de voortgang loopt. Nu vind ik het zelf nog lastig om op jou vraag ja / nee te antwoorden voordat je een dure keuze maakt.
Ik heb wel een vergelijkbare situatie en is door Joulo goedgekeurd. Betaling moet nog plaatsvinden, maar gaat pas vanaf eind deze maand plaatsvinden. Alles wordt netjes geregistreerd na goedkeur.Yariva schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 12:53:
[...]
Haha ja dit waren inderdaad foto's van tijdens de installatie. Nu staat er een boilervat voor, niet heel handig wanneer je een foto wil maken van de gehele situatie
Het lijkt bij mij goed te zijn gekeurd met alle actieve componenten in 1 doos in de garage met de laadpoort buiten de woning. Registratie moet nog wel volgen en ik heb nog geen sessies langs zien komen in Joulo. Laat staan ook maar iets van betalingen. Maar ik zal een update plaatsen in dit topic hoe de voortgang loopt. Nu vind ik het zelf nog lastig om op jou vraag ja / nee te antwoorden voordat je een dure keuze maakt.
PV Output: SolarEdge SE7K; 19x345Wp West; 8x500Wp Oost. - Enphase; 6x435Wp Zuid; Totaal 10KWp. - Battery: Zinvol Power 6Kwh. - EV: Tesla Model X. - EVcharger: Smart EVSE - Home Assistant beginner
In mijn situatie heb ik de laadpaal in de groepenkast zitten, zelfs ook nog in een 'groepenkast-lijkende' kast. Daarom heb ik een uitgebreid plaatje voor Joulo gemaakt, deze is ondertussen door Joulo goedgekeurd, en de NEa registratie is ook voltooid. Uitbetaling moet inderdaad nog volgen.Yariva schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 12:53:
[...]
Registratie moet nog wel volgen en ik heb nog geen sessies langs zien komen in Joulo. Laat staan ook maar iets van betalingen.
Ook zijn mijn historische laadsessies sinds 1 jan 2026 geaccepteerd. Deze kon ik als CSV via het dashboard uploaden, met als onderbouwing dat de MID meterwaarden direct uit de laadpaal backend (InfluxDB) komen. Nieuwe laadsessies komen wel via OCPP binnen, ze zijn ook zichtbaar als ze nog actief zijn.
Erg netjes gedaan! Ik was zelf een beetje bang om "te veel" technische informatie aan te leveren. Geen zin om slapende honden wakker te maken of meer vragen te krijgen dan nodig is. Maar fijn om te zien dat het bij jou goed is gelukt.Elmardus schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:27:
[...]
In mijn situatie heb ik de laadpaal in de groepenkast zitten, zelfs ook nog in een 'groepenkast-lijkende' kast. Daarom heb ik een uitgebreid plaatje voor Joulo gemaakt, deze is ondertussen door Joulo goedgekeurd, en de NEa registratie is ook voltooid. Uitbetaling moet inderdaad nog volgen.
Ook zijn mijn historische laadsessies sinds 1 jan 2026 geaccepteerd. Deze kon ik als CSV via het dashboard uploaden, met als onderbouwing dat de MID meterwaarden direct uit de laadpaal backend (InfluxDB) komen. Nieuwe laadsessies komen wel via OCPP binnen, ze zijn ook zichtbaar als ze nog actief zijn.
[Afbeelding]
Wel 1 vraag: je noemt exporteren en ik zie dat onze setup erg vergelijkbaar is. Ook jij draait SmartEvse en een HomeWizard meter er tussen.
- Heb jij een verbinding met Joulo opgezet vanuit de SmartEVSE OCPP configuratie? Ik heb nog niet gekeken naar de mogelijkheden om een HomeWizard meter "aan te melden" maar gezien deze wel ERE gecertificeerd zou zijn moet daar toch ook wel iets mee kunnen.
- Heb jij voor de export gebruik gemaakt van data uit de SmartEVSE of uit de HomeWizard meter?
Ik heb geen HomeWizard meter, maar een Eastron SDM72D-MID, deze hangt via Modbus aan de SmartEVSE.Yariva schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:36:
[...]
- Heb jij een verbinding met Joulo opgezet vanuit de SmartEVSE OCPP configuratie? Ik heb nog niet gekeken naar de mogelijkheden om een HomeWizard meter "aan te melden" maar gezien deze wel ERE gecertificeerd zou zijn moet daar toch ook wel iets mee kunnen.
- Heb jij voor de export gebruik gemaakt van data uit de SmartEVSE of uit de HomeWizard meter?
De SmartEVSE heeft directe verbinding via OCPP naar Joulo. Dat werkt qua verbinding nu prima. Wel heb ik problemen met het hervatten van laadsessies, maar dat is een andere discussie. Ik ga vanaf nu geen sessies handmatig meer uploaden, maar doe alles via OCPP.
Voor de export van de oude sessies heb ik het als volgt gedaan:
- De SmartEVSE hangt via MQTT aan Home Assistant, en heeft dus een sensor voor de hoeveelheid Wh voor iedere sessie: sensor.smartevse_0000_evenergycharged
- Al mijn sensorwaarden uit HA gaan ook automatisch naar InfluxDB
- Ik heb een export uit InfluxDB gemaakt, met datum, starttijd, eindtijd en aantal kWh
Alhoewel het flink overlapt met het [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen topic kan ik bevestigen dat ik nu geregistreerd ben en ook mijn oude laad sessies heb weten te importeren. Ik plaats het toch hier gezien de setup die vele hier draaien toch iets meer ongebruikelijk zal zijn voor een partij als Joulo.Yariva schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:55:
...
Update: zojuist is mijn laadpaal ERE gecertificeerd. Ik had dit echt niet verwacht voor mijn zelf-gebouwde laadpaal maar ben er erg blij mee!
[Afbeelding]
Setup betreft een SmartEVSE controller, 2 contactoren (voor schakelen tussen 1 en 3 fase), een HomeWizard 3 fase meter (ERE gecertificeerd dus wie weet kan ik de historische data nog uploaden(?)) en wat extra's zoals een RFID lezer etc. De laadpoort zit buiten netjes weggewerkt met een custom 3D printje![]()
[Afbeelding]
Bedankt voor het delen van jullie goedgekeurde setups, ik hik er tegenaan dat ik nu een SmartEVSE V2 heb ingebouwd in het meterbord van de meterkast.
I.v.m. ERE's is het idee om deze nu los te trekken, net als @Elmardus heeft en dan ook gelijk een V3 in te bouwen zodat ik een OCPP koppeling kan maken voor de ERE verrekening.
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Solax/Growatt
Voor de ERE is een OCPP koppeling geen verplichting. Met een modbus koppeling tussen je v2 en een HomeAssistant kan je je laadsessies ook loggen.Blackraven schreef op donderdag 10 september 2026 @ 11:28:
@Yariva en @Elmardus:
Bedankt voor het delen van jullie goedgekeurde setups, ik hik er tegenaan dat ik nu een SmartEVSE V2 heb ingebouwd in het meterbord van de meterkast.
I.v.m. ERE's is het idee om deze nu los te trekken, net als @Elmardus heeft en dan ook gelijk een V3 in te bouwen zodat ik een OCPP koppeling kan maken voor de ERE verrekening.
Ik maak gebruik van de stroommeetspoelen omdat mijn energiemeter niet geschikt (te traag) is. Nu wilde ik voor mijn batterij een snellere automatisering bouwen opbasis van deze stroommeetspoelen omdat de batterij moet reageren op de P1 (maar dus traag is). Echter... via de modbus of smartEVSE app krijg ik de data toch nog langzamer binnen dan via P1? Is dit ergens een instelling die ik over het hoofd zie?
PV Output: SolarEdge SE7K; 19x345Wp West; 8x500Wp Oost. - Enphase; 6x435Wp Zuid; Totaal 10KWp. - Battery: Zinvol Power 6Kwh. - EV: Tesla Model X. - EVcharger: Smart EVSE - Home Assistant beginner
Hoidingo35 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 16:20:
De beste, snelste manier om je stroom-info vanuit je Sensorbox in je HomeAssistant te krijgen is via MQTT.
Bedankt voor je reactie. Ik krijg de data via MQTT binnen. Maar zie daar verschillende tijden. van 10 seconden tot 2 minuten. Of is het een trigger dat zolang er geen wijziging is dat je dan geen nieuwe data krijgt?
Ik heb zelf geen CT spoelen maar krijg elke seconde een P1 telegram binnen, en elke 1 a 2 seconde krijgt HA een update.
Ik zou mijn netwerk-provider bellen, al die oude 2G meters moeten sowieso vervangen worden door 4G; afhankelijk van je netwerk gebied zijn ze blij met je telefoontje en doen ze het gratis, of willen ze het niet of alleen tegen betaling doen.
De beste meter momenteel is de Kaifa MA304, die kan de Sensorbox zelf voeden vanuit de P1 aansluiting; naar verluidt kunnen de meeste andere meters de inschakelpiek van de ESP32 niet aan (aldus een Enexis monteur).
Ben iets wijzer inmiddels Ik krijg data via MQTT binnen maar gebruik ook de EVSEapp in HA. Deze heeft een mains totaal. Deze laatste is een stuk tragerdingo35 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 16:54:
De SmartEVSE doet elke ca. 2 seconden een modbus request naar de Sensorbox, die dan antwoordt; MQTT moet elk antwoord ook ontvangen; misschien dat je MQTT server de berichten alleen doorstuurt bij wijzigingen?
Ik heb zelf geen CT spoelen maar krijg elke seconde een P1 telegram binnen, en elke 1 a 2 seconde krijgt HA een update.
Ik zou mijn netwerk-provider bellen, al die oude 2G meters moeten sowieso vervangen worden door 4G; afhankelijk van je netwerk gebied zijn ze blij met je telefoontje en doen ze het gratis, of willen ze het niet of alleen tegen betaling doen.
De beste meter momenteel is de Kaifa MA304, die kan de Sensorbox zelf voeden vanuit de P1 aansluiting; naar verluidt kunnen de meeste andere meters de inschakelpiek van de ESP32 niet aan (aldus een Enexis monteur).
Goed om dat hier te lezen! Ik heb begin dit jaar net een paar dagen voordat het ERE nieuws kwam, mijn Schneider laadpaal slimmer gemaakt met een Smart EVSE. Morgen komt de Eastron MID meter binnen, dus hopelijk lukt het mij ook om te koppelen met bijv Joulo.Elmardus schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 16:19:
[...]
Ik heb geen HomeWizard meter, maar een Eastron SDM72D-MID, deze hangt via Modbus aan de SmartEVSE.
De SmartEVSE heeft directe verbinding via OCPP naar Joulo. Dat werkt qua verbinding nu prima. Wel heb ik problemen met het hervatten van laadsessies, maar dat is een andere discussie. Ik ga vanaf nu geen sessies handmatig meer uploaden, maar doe alles via OCPP.
Voor de export van de oude sessies heb ik het als volgt gedaan:Als je ergens anders de meetwaardes hebt dan kan dat vast ook :)
- De SmartEVSE hangt via MQTT aan Home Assistant, en heeft dus een sensor voor de hoeveelheid Wh voor iedere sessie: sensor.smartevse_0000_evenergycharged
- Al mijn sensorwaarden uit HA gaan ook automatisch naar InfluxDB
- Ik heb een export uit InfluxDB gemaakt, met datum, starttijd, eindtijd en aantal kWh
Losstaand issue bij mij tijdens de zomer was trouwens het te heet worden van de EVSE module. Ik heb in de case van een 'Schneider EV Link home' hergebruikt qua componenten en die hangt op het westen aan mijn voorgevel. Einde middag komt het zonnetje direct op de laadpaal en dan schiet de SmartEVSE in zijn beveiliging omdat hij te warm wordt. Iemand hier ervaring mee? Er zit geen actieve koeling in de laadpaal, maar hij is wel vrij ruim van binnen.
Handig om te weten.dingo35 schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:21:
Je kunt de bewakingstemperatuur ophogen via het LCD scherm; gebruikers rapporteren dat je m probleemloos van 65C naar 70C kunt verhogen.
Misschien ook interessant voor de zelfbouwers: er staat genoeg geklaag online over EMAT automaten, dus kan ik hierbij ook een duit in het zakje doen. Ik heb mijn laadpaal op 32A gedimensioneerd aangezien mijn EV alleen een 1f lader heeft. Zo kan ik met 25A hoofdzekering + PV toch nog een beetje laadsnelheid bereiken.
Als je een 4P 32A EMAT aardlekautomaat belast op 30A (op maar één fase), dan wordt hij (naar mijn mening) véél te heet.
Laat staan als je hem flink zou belasten op alle drie de fasen...
Ik ga binnenkort een andere alamat op de kop tikken en kijken of dat verschil maakt. Iemand anders vergelijkbare ervaringen?
Waar ik van plan was de DC Residual Current Sensor van Stegen te implementeren, geeft de elektricien aan deze geen conformiteitsverklaring heeft, met als gevolg dat er toch een Type B aardlek moet komen om aan de NEN te blijven voldoen.
Ik neig nu gewoon een Type B te (laten) plaatsen voor de kleine meerprijs.
Hoe kijken jullie hier naar, inderdaad de Type B accepteren, beide plaatsen, advies negeren en toch alleen de sensor?
De DC Residual Current Sensor heeft een andere functie dan de standaard Aardlek. Beide plaatsen dus zou ik zeggen.KoffieMok schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:42:
Ik ben in gesprek met een elektricien voor het aansluiten van de laadpaal.
Waar ik van plan was de DC Residual Current Sensor van Stegen te implementeren, geeft de elektricien aan deze geen conformiteitsverklaring heeft, met als gevolg dat er toch een Type aardlek moet komen om aan de NEN te blijven voldoen.
Hoe kijken jullie hier naar, inderdaad de Type B accepteren, beide plaatsen, advies negeren en toch alleen de sensor?
Nee dat begrijp ik. Het idee van de DC RCS is dat de aardlek dan een Type A kan zijn. In het geval van Hager scheelt dat al gauw een 300-400 euro.dannyll schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:02:
[...]
De DC Residual Current Sensor heeft een andere functie dan de standaard Aardlek. Beide plaatsen dus zou ik zeggen.
Hoewel ik het met enkel de DC RCS en een Type A aardlek wel aan zou durven, vind ik het belangrijker om alles (goed)gekeurd te houden.
Ik zie nu dat in mijn vorige bericht initieel de 'B' was weggevallen bij het type aardlek, dus ik snap je reactie
[ Voor 11% gewijzigd door KoffieMok op 15-09-2026 10:16 ]
ChatGPT zegt:KoffieMok schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:14:
[...]
Nee dat begrijp ik. Het idee van de DC RCS is dat de aardlek dan een Type A kan zijn. In het geval van Hager scheelt dat al gauw een 300-400 euro.
Hoewel ik het met enkel de DC RCS en een Type A aardlek wel aan zou durven, vind ik het belangrijker om alles (goed)gekeurd te houden.edit:
Ik zie nu dat in mijn vorige bericht initieel de 'B' was weggevallen bij het type aardlek, dus ik snap je reactie
Ja. Voor een AC-laadpaal (Mode 3) geldt in Nederland dat het laadpunt tegen DC-foutstromen moet zijn beveiligd. Maar dat betekent niet automatisch dat je een aparte aardlekschakelaar type B in de meterkast nodig hebt.
De NEN 1010 geeft hiervoor twee mogelijkheden:
- Een aardlekschakelaar type B toepassen, óf
- Een aardlekschakelaar type A of F + een RDC-DD, waarbij de laadpaal zelf de DC-foutstroom bewaakt en bij > 6 mA DC afschakelt.
Dus als jouw laadpaal dit al ingebouwd heeft
Als in de specificaties van jouw laadpaal bijvoorbeeld staat:dan is een type B aardlekschakelaar meestal niet nodig. Je kunt dan doorgaans een 30 mA type A aardlekschakelaar vóór de laadpaal gebruiken, waarbij de laadpaal zelf de DC-component >6 mA detecteert en de voeding laat afschakelen.6 mA DC leakage detection / RDC-DD
Deze lekstroom monitor detecteert DC lekstromen in 50Hz/60Hz AC installaties volgens IEC62955.
Hij is bedoeld voor gebruik in laadstations voor elektrische voertuigen om de stroomtoevoer naar het elektrische voertuig te onderbreken bij een DC lekstroom conditie.
De sensor kan direct worden aangesloten op de SmartEVSE v3. Het beschermt tegen DC (6mA) lekstromen, en zal de SmartEVSE waarschuwen als er een storing optreedt. De SmartEVSE zal dan onmiddellijk de stroomtoevoer naar de EV onderbreken, een foutmelding op het scherm weergeven, en wachten tot een gebruiker de fout reset.
Bij gebruik van deze module heeft u geen type B aardlekschakelaar nodig in uw meterkast, maar kunt u een normale type A gebruiken.
• Geschikt voor enkelfasige of 3-fasige belastingen
• max 100A enkelfasig of 40A 3-fasig
• ROHS-conform
• Voldoet aan de DC-beschermingsvereisten van IEC62955
• 3000A piekstroom bestendigheid
• 14mm diameter gat
De lekstroom monitor wordt geleverd met een bijpassende kabel waarmee u deze kunt aansluiten op de SmartEVSE.
Het probleem is dat de SmartEVSE met de RCD optie weliswaar de beveiliging heeft (althans, dat zegt de documentatie), maar dat daar geen conformiteitsverklaring voor is waarin staat dat de combinatie voldoet aan de eisen voor DC lekstroom.dannyll schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:18:
[...]
ChatGPT zegt:
Ja. Voor een AC-laadpaal (Mode 3) geldt in Nederland dat het laadpunt tegen DC-foutstromen moet zijn beveiligd. Maar dat betekent niet automatisch dat je een aparte aardlekschakelaar type B in de meterkast nodig hebt.
De NEN 1010 geeft hiervoor twee mogelijkheden:Daarnaast moet het AC-laadpunt afzonderlijk worden beveiligd met een RCD van maximaal 30 mA.
- Een aardlekschakelaar type B toepassen, óf
- Een aardlekschakelaar type A of F + een RDC-DD, waarbij de laadpaal zelf de DC-foutstroom bewaakt en bij > 6 mA DC afschakelt.
Dus als jouw laadpaal dit al ingebouwd heeft
Als in de specificaties van jouw laadpaal bijvoorbeeld staat:
[...]
dan is een type B aardlekschakelaar meestal niet nodig. Je kunt dan doorgaans een 30 mA type A aardlekschakelaar vóór de laadpaal gebruiken, waarbij de laadpaal zelf de DC-component >6 mA detecteert en de voeding laat afschakelen.
De elektricien wil het in dit geval graag netjes doen zodat eea officieel in orde is, en dan is de enige optie om een goedgekeurde aparte DC lekstroomdetectie te plaatsen op het circuit middels een Type B aardlekschakelaar. De RCD module van de SmartEVSE kun je dan achterwege laten want die voegt geen extra beveiliging toe.
In de praktijk zal het geen verschil maken als je aanneemt dat Stegen zijn spullen voor elkaar heeft, voor de elektricien maakt het wel verschil, oa qua aansprakelijkheidsrisico's.
Dit vind ik gevaarlijk en ik zou je adviseren niet al je informatie uit een LLM te halen.
Waar de chatbot in dit geval gelijk heeft in wat nodig is of niet, ontbreekt er wel het stukje aantoonbaarheid/verificatierapport in, die je wel nodig hebt wil je NEN-conform blijven.
Nogmaals (waarschijnlijk) correct maar incompleet.dannyll schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:20:
Ook website van Stegen is hier duidelijk over:
"Voldoet aan de DC-beschermingsvereisten van IEC62955" op een productpagina plaatsen is helaas niet voldoende. Je moet ook kunnen aantonen dat dit daadwerkelijk het geval is, bijvoorbeeld met een datasheet, fabrikantdocumentatie, IEC testrapporten/certificaten als bewijsstuk.
Dat is ook wat de elektricien aangeeft, op papier doet het allemaal zn werk maar het moet ook hardgemaakt worden.
Een Type B aardlek is een stuk duurder, maar voldoet.
Ik ben het met je eens. Ik heb niet goed gelezen. Het ging er niet om of het kan, maar of het ook aantoonbaar gemaakt kan worden. Het is overigens dit apparaatKoffieMok schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:28:
[...]
Dit vind ik gevaarlijk en ik zou je adviseren niet al je informatie uit een LLM te halen.
Waar de chatbot in dit geval gelijk heeft in wat nodig is of niet, ontbreekt er wel het stukje aantoonbaarheid/verificatierapport in, die je wel nodig hebt wil je NEN-conform blijven.
[...]
Nogmaals (waarschijnlijk) correct maar incompleet.
"Voldoet aan de DC-beschermingsvereisten van IEC62955" op een productpagina plaatsen is helaas niet voldoende. Je moet ook kunnen aantonen dat dit daadwerkelijk het geval is, bijvoorbeeld met een datasheet, fabrikantdocumentatie, IEC testrapporten/certificaten als bewijsstuk.
Dat is ook wat de elektricien aangeeft, op papier doet het allemaal zn werk maar het moet ook hardgemaakt worden.
Een Type B aardlek is een stuk duurder, maar voldoet.
https://www.westernautomation.com/wp-content/uploads/2022/05/WA-DS-015-RCM14-03-Rev-C-3.pdf
In een Shell Recharge laadpaal zit de AC/DC versie van ditzelfde component in. Dus het is een beetje gek dat hier deze elektricien zo over valt. Daarnaast staat indat document aan welke standaard hij voldoet, en dat is de IEC 62955.dannyll schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:32:
[...]
Ik ben het met je eens. Ik heb niet goed gelezen. Het ging er niet om of het kan, maar of het ook aantoonbaar gemaakt kan worden. Het is overigens dit apparaat
https://www.westernautomation.com/wp-content/uploads/2022/05/WA-DS-015-RCM14-03-Rev-C-3.pdf
Home Assistant | 3x🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024
Ik vermoed dat het verschil is dat Shell een conformiteitsverklaring voor het geheel kan aanleveren, iets wat mij niet gaat lukken bij een zelfbouw.adjego schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:04:
[...]
In een Shell Recharge laadpaal zit de AC/DC versie van ditzelfde component in. Dus het is een beetje gek dat hier deze elektricien zo over valt. Daarnaast staat indat document aan welke standaard hij voldoet, en dat is de IEC 62955.
Dat de elektricien daar niet in mee wil gaan kan ik begrijpen, ik heb hem namelijk gevraagd netjes en NEN conform te werk te gaan.
De reden dat ik de vraag hier alsnog heb neergelegd is vooral om te kijken hoe anderen hier mee zijn omgegaan en/of er toch nog wegen zijn om te voldoen met deze sensor.
Dat zegt nog steeds niet zo veel dat de elektricien daar zijn garantie op wil geven.adjego schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:04:
[...]
In een Shell Recharge laadpaal zit de AC/DC versie van ditzelfde component in. Dus het is een beetje gek dat hier deze elektricien zo over valt. Daarnaast staat indat document aan welke standaard hij voldoet, en dat is de IEC 62955.
De firmware van Stegen is niet formeel gekeurd en wordt ook niet bij elke release opnieuw gekeurd. Het is in theorie mogelijk dat er een firmware release komt die niet of te laat afschakelt op het signaal van de sensor.
smartEVSE is een hobby ding. Dat gaat stomweg niet samen met een formele installatie.
Enige optie is de elektricien inhuren voor arbeid "onder verantwoordelijkheid van opdrachtgever".
Dat zou ik nog niet zo raar vinden. Die elektricien gaat echt niet opeens zitten kleuteren omdat hij geen garantie meer hoeft te geven.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Ik had er nog niet eens bij stilgestaan dat een fwupdate een eventuele keuring weer teniet kan doen.Stefannn schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:20:
[...]
De firmware van Stegen is niet formeel gekeurd en wordt ook niet bij elke release opnieuw gekeurd. Het is in theorie mogelijk dat er een firmware release komt die niet of te laat afschakelt op het signaal van de sensor.
Enige optie is de elektricien inhuren voor arbeid "onder verantwoordelijkheid van opdrachtgever".
De verantwoordelijkheid verleggen van de elektricien naar mij is juist het tegenovergestelde van wat ik hiermee wilde bereiken, dus ik denk dat het daarmee eigenlijk al wel duidelijk is; dat wordt een (dure) B aardlek.
Het is voor mij een hobbyproject, maar het moet wel netjes blijven.
Je moet het compleet zelf weten maar naar mijn mening koop je schijnzekerheid.KoffieMok schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:25:
[...]
Ik had er nog niet eens bij stilgestaan dat een fwupdate een eventuele keuring weer teniet kan doen.
De verantwoordelijkheid verleggen van de elektricien naar mij is juist het tegenovergestelde van wat ik hiermee wilde bereiken, dus ik denk dat het daarmee eigenlijk al wel duidelijk is; dat wordt een (dure) B aardlek.
Het is voor mij een hobbyproject, maar het moet wel netjes blijven.
Als je met smartEVSE in zee gaat gebruik je een component die heel netjes is verzonnen, met heel veel gebruikers, en een forum hier waar je eventuele problemen al lang had gelezen.
Tegelijkertijd is dat een component die geen formele keuring heeft gehad. In theorie kan er van alles mee mee mis. Een plotselinge oscillatie veroorzaakt door een instabiel regel algoritme dat het relais kapot laat schakelen terwijl er load op zit bijvoorbeeld. Zoals ik zei,… ik acht dat een theoretisch risico maar het is maakbaar.
Met de aanpak die je nu van plan bent dek je 1 aspect af, maar zeker niet alles.
ALS je dan bang bent voor schade en verzekerings problemen met betrekking tot “niet gekeurde spullen” dan los je dat op deze manier niet op. De smartEVSE blijft een niet formeel gekeurde component.
Als je hier echt bang voor bent moet je denk ik geen zelfbouw spul nemen maar iets kopen zodat je de volledige verantwoordelijkheid bij een fabrikant neerlegt. Dan zou ik wel een gernormeerde fabrikant kiezen en niet een vaag postorder merk.
Oftewel…
Ik kan me 100% voorstellen dat je een vakman wil laten aanleggen als je je hier zelf niet zo zeker in voelt. Die levert vakwerk onafhankelijk van de garantie die die geeft. De toegevoegde waarde van “formeel goedgekeurd” acht ik in deze echter nihil. De toegevoegde waarde van betreffende garantie trouwens ook. Een pruts-vakman (en die bestaan) geeft net zo hard garantie maar als het affikt heb je daar maar matig wat aan.
Zoals gezegd,,, je moet het helemaal zelf weten.
Iets dat wel hout snijdt:
- geen automatische firmware updates
- pas een maand na release installeren nadat je commentaren op het forum bestudeerd hebt.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Ik ben zelf aardig (elektro)technisch onderlegd en heb niet zozeer mijn twijfels bij mijn aansluitkunsten of de kwaliteit van de componenten. Dat een aardlekkeuze in de groepenkast niet direct alles oplost begrijp ik ook.Stefannn schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 13:55:
[...]
Je moet het compleet zelf weten maar naar mijn mening koop je schijnzekerheid.
Als je met smartEVSE in zee gaat gebruik je een component die heel netjes is verzonnen, met heel veel gebruikers, en een forum hier waar je eventuele problemen al lang had gelezen.
Tegelijkertijd is dat een component die geen formele keuring heeft gehad. In theorie kan er van alles mee mee mis. Een plotselinge oscillatie veroorzaakt door een instabiel regel algoritme dat het relais kapot laat schakelen terwijl er load op zit bijvoorbeeld. Zoals ik zei,… ik acht dat een theoretisch risico maar het is maakbaar.
Met de aanpak die je nu van plan bent dek je 1 aspect af, maar zeker niet alles.
ALS je dan bang bent voor schade en verzekerings problemen met betrekking tot “niet gekeurde spullen” dan los je dat op deze manier niet op. De smartEVSE blijft een niet formeel gekeurde component.
Als je hier echt bang voor bent moet je denk ik geen zelfbouw spul nemen maar iets kopen zodat je de volledige verantwoordelijkheid bij een fabrikant neerlegt. Dan zou ik wel een gernormeerde fabrikant kiezen en niet een vaag postorder merk.
Oftewel…
Ik kan me 100% voorstellen dat je een vakman wil laten aanleggen als je je hier zelf niet zo zeker in voelt. Die levert vakwerk onafhankelijk van de garantie die die geeft. De toegevoegde waarde van “formeel goedgekeurd” acht ik in deze echter nihil. De toegevoegde waarde van betreffende garantie trouwens ook. Een pruts-vakman (en die bestaan) geeft net zo hard garantie maar als het affikt heb je daar maar matig wat aan.
Zoals gezegd,,, je moet het helemaal zelf weten.
Iets dat wel hout snijdt:
- geen automatische firmware updates
- pas een maand na release installeren nadat je commentaren op het forum bestudeerd hebt.
Mijn beweegredenen om dit zoveel mogelijk volgens het boekje te doen is vooral het 'bij' blijven wbt regelgeving/richtlijnen om gezeik met de verzekering te minimaliseren en te voorkomen dat een toekomstige aanpassing aan de installatie zich uitmond in een grotere (correctieve) klus vanwege historische keuzes. Evolutie ipv Revolutie zullen we maar zeggen.
Het betreft een jonge woning (<5 jaar) waarbij de vorige bewoner e.e.a zelf heeft gedaan wat nu wordt afgekeurd door de elektricien. Dat vind ik gewoon jammer om tegen te komen en probeer ik zelf zo veel mogelijk te voorkomen.
Dat er aan de kant van de laadpaal nog steeds van alles fout kan gaan is een acceptabel risico. Als ik grijze import apparatuur in mijn stopcontact steek is dat ook mijn eigen verantwoordelijkheid (en ook de keurmeuk apparatuur is m.i. soms zeer questionable). Desalniettemin wil ik de risico's wel zoveel mogelijk beperken en volgens de voorschriften te werk gaan.
Als dat in dit geval betekent dat een gekeurde B aardlek iets kan afdekken wat via zelfbouw een risico zou kunnen zijn dan is mij dat het beetje extra geld ook wel waard.
Ik waardeer je uitgebreide reactie en advies!
Nu ben ik eens naar ERE en OCPP gaan kijken, het is nu wel handig om de EV METER rechtstreeks aan te sluiten. Klopt het dat als ik dat eerder gedaan had, de smartEVSE al mijn laadsessies gelogd had en deze nu had kunnen uploaden naar de ERE inboeker?
Met andere woorden, heb ik mezelf onbedoeld hard genaaid?
12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Nee dat klopt niet.P5ycho schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 17:21:
Hmm, ik heb de EVmeter (eastron SDM630) het laatste jaar gewoon uitgelezen rechtstreeks met esphome+HA ipv via de smartEVSE. De mainsmet gepushed vanuit esphome P1 readout met HA gepushed naar MQTT, maar evmeter niet.
Nu ben ik eens naar ERE en OCPP gaan kijken, het is nu wel handig om de EV METER rechtstreeks aan te sluiten. Klopt het dat als ik dat eerder gedaan had, de smartEVSE al mijn laadsessies gelogd had en deze nu had kunnen uploaden naar de ERE inboeker?
De Smart EVSE houdt geen laadsessies bij!P5ycho schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 17:21:
Hmm, ik heb de EVmeter (eastron SDM630) het laatste jaar gewoon uitgelezen rechtstreeks met esphome+HA ipv via de smartEVSE. De mainsmet gepushed vanuit esphome P1 readout met HA gepushed naar MQTT, maar evmeter niet.
Je hebt toch reeds al je sessies via HA laten lopen? Heb je hiermee dan niet alle details van je laadsessies in HA beschikbaar?
Het leek me al sterk dat ik compleet gemist had dat sessies opgeslagen werden, dat is dus ook niet zo.
Morgen maar even:
- de evmeter rechtstreeks aan de smartevse knopen
- de historie naast elkaar leggen.
- zoeken hoe ik kan bewijzen dat mijn eastron sdm630 modbus v2 MID gecertificeerd is (staat wel op de bon).
Officieel heeft de SmartEVSE zelf ook geen conformiteitsverklaring.KoffieMok schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:42:
Ik ben in gesprek met een elektricien voor het aansluiten van de laadpaal.
Waar ik van plan was de DC Residual Current Sensor van Stegen te implementeren, geeft de elektricien aan deze geen conformiteitsverklaring heeft, met als gevolg dat er toch een Type B aardlek moet komen om aan de NEN te blijven voldoen.
Zie dit stukje onder het artikel op de website van Stegen.
This evaluation kit is intended for use for ENGINEERING DEVELOPMENT, DEMONSTRATION, OR EVALUATION PURPOSES ONLY and is not considered by Stegen Electronics to be a finished end-product fit for general consumer use. Persons handling the product(s) must have electronics training and observe good engineering practice standards. As such, the goods being provided are not intended to be complete in terms of required design-, marketing-, and/or manufacturing-related protective considerations, including product safety and environmental measures typically found in end products that incorporate such semiconductor components or circuit boards. This evaluation kit does not fall within the scope of the European Union directives regarding electromagnetic compatibility, restricted substances (RoHS), recycling (WEEE), FCC, CE or UL, and therefore may not meet the technical requirements of these directives or other related directives.
Dus als je je hier druk over maakt, kun je wellicht beter een kant en klare laadpaal kopen.
Edit: niet alle antwoorden gelezen en ik ben niet de eerste die iets dergelijks gezegd heeft.
Joulo gebruik ik niet dus geen idee. Mijn goedgekeurde sessie lijsten bestaan uit :P5ycho schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 18:45:
Ja, die heb ik, maar alleen long term history. Ik kan wel alle sessies uit de bmw app halen en samenvoegen met de meterdata, maar de vraag is of de ere inboeker (joulo) hier mee akkoord gaat.
- sessie_id
- evse_id
- datum
- mid_start_kwh
- mid_eind_kwh
- geladen_kwh
Ik weet het even niet meer. Iemand die dit ook heeft gehad?
Ik heb hier ook een hoop mee gerommeld. Wat voor mij werkt:sj0ertum schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 23:36:
Ik heb Auto authorize al aangehad, ik heb de OCPP instelling geprobeerd bij de RFID instelling, maar ook weer terug op disabled gezet.
- In het settings menu van de EVSE RFID instellen op RMT/OCPP
- In de OCPP settings van de smartEVSE 'Auto Authorize' inschakelen. Ik heb een tag UID ingevuld van mijn echte laadpas (UID via mijn smartphone uitgelezen met NFCtools), maar een random UID is ook prima.
- Joulo instellen op 'alle tags accepteren'
Maar, na het opnieuw inpluggen van de auto begon hij netjes te laden. Heb je dit ook gedaan?
Voetnoot daarbij: ik gebruik de 'EV smart Charging' integration in HA om te regelen op energieprijzen. Bij hoge prijzen zette hij de EVSE naar 'Off'. Bij terugschakelen naar 'Smart' begint het laden dan niet meer! Dit komt omdat de OCPP transaction afgesloten is en de SmartEVSE blijft hangen op 'Finished Charging' totdat je de stekker opnieuw inplugt. Nu heb ik mijn automation aangepast om de SmartEVSE in 'Pause' te zetten, en werkt alles zoals ik zou verwachten.
[ Voor 5% gewijzigd door Elmardus op 16-09-2026 15:05 ]
Top, dankjewel voor je antwoord. Ik heb de auto niet opnieuw ingeplugd, ik zat lekker op de bank wat te proberen. En zodra ik OCPP uitzette, kon ik meteen weer laden. Maar dan ga ik OCPP eens aanzetten met de settings die jij deelt en dan plug ik hem opnieuw in. Dan zal die handshake toch net iets anders zijn. Ik ga vanavond even proberen.Elmardus schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:31:
[...]
Ik heb hier ook een hoop mee gerommeld. Wat voor mij werkt:Vervolgens is het zo dat Auto Authorize alleen werkt op het moment van inpluggen. Oftwel, met bovenstaande settings gebeurde er bij mij nog niks uit zichzelf, ook niet als ik handmatig via /Set/MQTT een UID van een RFID tag doorstuurde (maar dat laatste had een configuratiefout van mij kunnen zijn).
- In de OCPP settings van de smartEVSE 'Auto Authorize' inschakelen
Maar, na het opnieuw inpluggen van de auto begon hij netjes te laden. Heb je dit ook gedaan?
Voetnoot daarbij: ik gebruik de 'EV smart Charging' integration in HA om te regelen op energieprijzen. Bij hoge prijzen zette hij de EVSE naar 'Off'. Bij terugschakelen naar 'Start' begint het laden dan niet meer! Dit komt omdat de OCPP transaction afgesloten is en de SmartEVSE blijft hangen op 'Finished Charging' totdat je de stekker opnieuw inplugt. Nu heb ik mijn automation aangepast om de SmartEVSE in 'Pause' te zetten, en werkt alles zoals ik zou verwachten.
Als je Home Assistant gebruikt kun je ook een "schakelaar" maken die het start sessie commando geeft. Je hoeft dan niet opnieuw in te pluggen. Ook via de OCPP provider kan je als het goed is ook een start laadsessie geven (bij Tap in ieder geval wel)sj0ertum schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:35:
[...]
Top, dankjewel voor je antwoord. Ik heb de auto niet opnieuw ingeplugd, ik zat lekker op de bank wat te proberen. En zodra ik OCPP uitzette, kon ik meteen weer laden. Maar dan ga ik OCPP eens aanzetten met de settings die jij deelt en dan plug ik hem opnieuw in. Dan zal die handshake toch net iets anders zijn. Ik ga vanavond even proberen.
Ok check, ik heb home assistant draaien voor wat lampen en probeersels, maar nog niet met de Smart EVSE. Ik zal me er eens in verdiepen.Netraam schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:44:
[...]
Als je Home Assistant gebruikt kun je ook een "schakelaar" maken die het start sessie commando geeft. Je hoeft dan niet opnieuw in te pluggen. Ook via de OCPP provider kan je als het goed is ook een start laadsessie geven (bij Tap in ieder geval wel)
dat gaat nu via MQTT, werkt best prettig, weinig werk aan als je al mqtt hebt draaien ergens.sj0ertum schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:51:
[...]
Ok check, ik heb home assistant draaien voor wat lampen en probeersels, maar nog niet met de Smart EVSE. Ik zal me er eens in verdiepen.
Het is gelukt! Super bedankt. Ik heb gisteravond mezelf aangemeld bij Joulo en 2 foto's gedeeld ter certificering. Vanmorgen al bevestiging en de eerste sessie draait nu. Valt me alles mee.Elmardus schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:31:
[...]
Ik heb hier ook een hoop mee gerommeld. Wat voor mij werkt:Vervolgens is het zo dat Auto Authorize alleen werkt op het moment van inpluggen. Oftwel, met bovenstaande settings gebeurde er bij mij nog niks uit zichzelf, ook niet als ik handmatig via /Set/MQTT een UID van een RFID tag doorstuurde (maar dat laatste had een configuratiefout van mij kunnen zijn).
- In de OCPP settings van de smartEVSE 'Auto Authorize' inschakelen. Ik heb een tag UID ingevuld van mijn echte laadpas (UID via mijn smartphone uitgelezen met NFCtools), maar een random UID is ook prima.
Voetnoot daarbij: ik gebruik de 'EV smart Charging' integration in HA om te regelen op energieprijzen. Bij hoge prijzen zette hij de EVSE naar 'Off'. Bij terugschakelen naar 'Start' begint het laden dan niet meer! Dit komt omdat de OCPP transaction afgesloten is en de SmartEVSE blijft hangen op 'Finished Charging' totdat je de stekker opnieuw inplugt. Nu heb ik mijn automation aangepast om de SmartEVSE in 'Pause' te zetten, en werkt alles zoals ik zou verwachten.
Op marktplaats vind je voor 3 tientjes een nieuwe Eastron 3fase meter, doe er je voordeel mee.
/f/image/VnWIEg6VF0U1ZCaD3j0wGxT3.png?f=fotoalbum_large)
Dit is i.v.m. de brakke OCPP koppeling met TAP (en vermoed dat het bij TAP ligt).
Pas na 2 pogingen via de TAP app om remote een start te doen begon de boel weer te werken.
Meer mensen die hier vandaag / recent last van hebben gehad ?
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
Wellicht goed om een apart algemeen OCPP topic te openen? Geheel gericht op OCPP ervaringen per dienstverlener en per type laadpaal. Wellicht ontstaat er dan een beter beeld wat de betere OCPP dienstverleners zijn en in combinatie met welke type laadpalen.cyclone schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:42:
Vanochtend trof ik weer een niet geladen Tesla aan, voor de 3de of 4de keer dit jaar gaf mijn SmartEVSE de melding dat hij niet geautoriseerd was.
Dit is i.v.m. de brakke OCPP koppeling met TAP (en vermoed dat het bij TAP ligt).
Pas na 2 pogingen via de TAP app om remote een start te doen begon de boel weer te werken.
Dat is wel teleurstellend! Vind ik ook niet erg consequent van ze, hier heb ik geen enkel commentaar op gekregen: Elmardus in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"P5ycho schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:47:
Nou, Joulo doet moeilijk omdat ik de boel niet in een plastic laadpaal maar een groepenkast heb gebouwd. Of ik alles in een losse kast wil ombouwen. Ik ben even niet zo blij.
Waarschijnlijk omdat er bij jou alleen onderdelen van de laadpaal in de aparte kast zitten en niet nog andere groepen etc.Elmardus schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:58:
[...]
Dat is wel teleurstellend! Vind ik ook niet erg consequent van ze, hier heb ik geen enkel commentaar op gekregen: Elmardus in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"
Ja kan, reden waarom ik het hier poste is omdat er veel SMARTEVSE fans / gebruikers zitten die veelal dezelfde issues ervaren (althans wel in het verleden)sandergar schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:26:
[...]
Wellicht goed om een apart algemeen OCPP topic te openen? Geheel gericht op OCPP ervaringen per dienstverlener en per type laadpaal. Wellicht ontstaat er dan een beter beeld wat de betere OCPP dienstverleners zijn en in combinatie met welke type laadpalen.
Ik voel je frustratie. Ik herken dit. Niet alleen mijn Tesla, maar ook mijn vrouws auto was soms niet geladen wanneer ik wilde vertrekken, met frustraties tot gevolg. Sinds enkele maanden heb ik plugchoice tussen laadpaal en Tap zitten. Daarnaast heb ik een HA automation die elke SmartEvse periodiek herstart. Sindsdien heb ik geen problemen meer gehad. Misschien niet de mooiste oplossing, maar voor mij wil wat werkt.cyclone schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:42:
Vanochtend trof ik weer een niet geladen Tesla aan, voor de 3de of 4de keer dit jaar gaf mijn SmartEVSE de melding dat hij niet geautoriseerd was.
Zou ik kunnen gaan doen, PlugChoice kende ik nog niet dus dank voor de tip.
Voelt wel beetje "suf" om er nu een proxy dienst er tussen moeten zetten (aka meer dingen die weer kappot kunnen) maar TAP blijkt botweg niet betrouwbaar te zijn (wellicht alleen in combinatie met SmartEVSE)
Inderdaad, dat maakt uit voor Joulo.Netraam schreef op donderdag 17 september 2026 @ 11:00:
[...]
Waarschijnlijk omdat er bij jou alleen onderdelen van de laadpaal in de aparte kast zitten en niet nog andere groepen etc.
Ik heb een kast hangen van 4 maal 24 DIN modulebreedte, niet zo'n zin om dat overhoop te halen. Als ik vraag om de regelgeving dan wordt verwezen naar een blog van Joulo, waarin alleen staat dat een MID meter toevoegen in de meterkast niet toegestaan is. Dat kun je op verschillende manieren interpreteren, dus dat gevecht ga ik toch niet winnen.
Ik heb er ook nog regelmatig last van. Ik heb in ieder geval de websocket naar WS gezet in plaats van WSS, maar dat lijkt niet afdoende. Heb van de week dus ook maar een reboot de smartevse als er geen auto verbonden is toegevoegd.cyclone schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:36:
@Adze Tja a reboot a day keeps the admin away ;-)
Zou ik kunnen gaan doen, PlugChoice kende ik nog niet dus dank voor de tip.
Voelt wel beetje "suf" om er nu een proxy dienst er tussen moeten zetten (aka meer dingen die weer kappot kunnen) maar TAP blijkt botweg niet betrouwbaar te zijn (wellicht alleen in combinatie met SmartEVSE)
Het blijft wel opmerkelijk dat na een reboot de verbinding weer goed gaat.
Een reboot verhielp mijn issue vanochtend overigens niet, handmatig een sessie aanzetten via de TAP app wel. Dat maakt ook dat ik vermoed dat de issue niet in de SmartEVSE software maar in de backend van TAP zit.
een reboot doet (helaas) geen authorize.. dat moet je dan via de app forceren.. of je laadkabel opnieuw aansluiten.cyclone schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:47:
@DanTm Heb idd ook het "gedoe" gehad met het certificaat / secure websocket. Dat is inmiddels verholpen en tijdens de laatste debug heb ik hem weer terug gezet naar WSS en sindsdien werkte dat ook stabiel. Tot op gisteren.
Een reboot verhielp mijn issue vanochtend overigens niet, handmatig een sessie aanzetten via de TAP app wel. Dat maakt ook dat ik vermoed dat de issue niet in de SmartEVSE software maar in de backend van TAP zit.
Mijn laadpaal staat op eigen terein en zou ik zelfs middels HA uit en aan kunnen zetten. Authorisatie heeft voor mij (op dit moment) geen enkele meerwaarde.
Ben alleen beetje bang dat dit juist voor de back-end systemen cruciale functionaliteit is. IIG wel bij TAP.
Misschien ook maar eens kijken of ik mijn certificaten elders kan gaan gaan sparen.
Als je HA hebt draaien, waarom dan moeilijk doen met OCPP?cyclone schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:00:
Tja dat was eigenlijk mijn eerste idee, hoe sloop ik uberhaupt enige voor van authorisatie eruit want dat is telkens de oorzaak van feit dat mijn auto niet wil opladen.
Mijn laadpaal staat op eigen terein en zou ik zelfs middels HA uit en aan kunnen zetten. Authorisatie heeft voor mij (op dit moment) geen enkele meerwaarde.
Ben alleen beetje bang dat dit juist voor de back-end systemen cruciale functionaliteit is. IIG wel bij TAP.
Misschien ook maar eens kijken of ik mijn certificaten elders kan gaan gaan sparen.
En wisselen van inboekdienstverlener kan maar 1x per jaar.
Feit dat ik het niet ken zegt niet zoveel ik heb dit begin dit jaar eens uitgezocht en daarna gelaten voor wat het was kortom wellicht heb ik wat gemist.
En ik ben bekend dat ik TAP pas na einde contract periode (en gelukkig heb ik maar 1 jaar gekozen) kan wissellen.
Maar als er een beter alternatief is laat ik me graag verassen :-)
Laadloon doet ook gewoon csv uploads. Wel bij meerdere mogelijk. Stel dat je ocpp al hebt lopen bij een backoffice voor de lease declaratie, dan zou je dat allemaal om moeten gooien voor ERE.cyclone schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:35:
@sandergar ik wil graag mijn MID meter / SMARTEvsE koppelen om mijn ERE certificaatjes te kunnen verzilveren. Alle inboekers die ik ken doen dit via OCPP direct Is er een andere manier ?
Feit dat ik het niet ken zegt niet zoveel ik heb dit begin dit jaar eens uitgezocht en daarna gelaten voor wat het was kortom wellicht heb ik wat gemist.
En ik ben bekend dat ik TAP pas na einde contract periode (en gelukkig heb ik maar 1 jaar gekozen) kan wissellen.
Dat het via OCPP kan wil niet zeggen dat dit zo moet of de enige optie iscyclone schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:35:
@sandergar ik wil graag mijn MID meter / SMARTEvsE koppelen om mijn ERE certificaatjes te kunnen verzilveren. Alle inboekers die ik ken doen dit via OCPP direct Is er een andere manier ?
HA kan heel goed jouw sessies bijhouden, ook voor de ERE.
Indien gewenst kan ik mijn oplossing delen!
Liever niet ver-assencyclone schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:35:
Bij laadloon kan je gewoon een bestand uploaden. Hierboven heb ik al aangegeven welke kolommen ik opgenomen heb in mijn bestanden.
Je hebt een DM!cyclone schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:47:
@sandergar aaaah da's fijn nieuws ! Dank, zou je jouw oplossing willen delen.
En dank voor de typo
Kan je hem hier ook delen? Heb ook interesse
☀️ 7920 Wp | 🔋 Zendure Solarflow 800+ |🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Je hebt een DM!manusjevanalles schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 06:55:
[...]
Kan je hem hier ook delen? Heb ook interesse
Heb je het uploaden naar Laadloon ook geautomatiseerd of is dat handmatig? Zelf worden mijn laadsessies in EVCC geregistreerd en overweeg ik ook Laadloon als inboekdienstverlener. Als jouw opzet ook de uploads naar laadloon automatisch doet, dan zou ik ook wel die oplossing willen ontvangen.sandergar schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:45:
[...]
Indien gewenst kan ik mijn oplossing delen!
[...]
Bij laadloon kan je gewoon een bestand uploaden. Hierboven heb ik al aangegeven welke kolommen ik opgenomen heb in mijn bestanden.