WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• Bontje Blauw
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:49
Wat is het verschil tussen CIRCT MET en EV METER?
En hoe krijg ik laden op PV goed ingeregeld?

Mijn situatie nu:
- P1 Homewizard meter.
- HomeWizard Kwh meter voor de WP in groepenkast
- 3 x 25A hoofdaansluiting

Home Assistant met:
-Integratie MQTT waar EVSE op zit.
-Integraties voor HomeWizard en SolarEdge omvormer.

In de laadpaal een Eastron P3 meter.
Een 2e contactor om op 1P te laden.

Huidige EVSE settings:
MAINS MET -> API
CIRCT MET -> disabled
EV METER -> Eastron P3 address 12(0C)

Load Balancing en SMART laden werkt.
Solar laden werkt ook, start op 6A en schiet dan naar 16A.
Echter dit zou ik toch moeten kunnen afstemmen op PV opwek? Dus meer of minder Ampere laden.
Solar laden stopte vanavond niet ook al is opwek 0 kW.
Start current staat op 4A
Max Import staat op 16A
Stop Time 10min.

COTE!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:33
Bontje Blauw schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:33:
Wat is het verschil tussen CIRCT MET en EV METER?
En hoe krijg ik laden op PV goed ingeregeld?

Mijn situatie nu:
- P1 Homewizard meter.
- HomeWizard Kwh meter voor de WP in groepenkast
- 3 x 25A hoofdaansluiting

Home Assistant met:
-Integratie MQTT waar EVSE op zit.
-Integraties voor HomeWizard en SolarEdge omvormer.

In de laadpaal een Eastron P3 meter.
Een 2e contactor om op 1P te laden.

Huidige EVSE settings:
MAINS MET -> API
CIRCT MET -> disabled
EV METER -> Eastron P3 address 12(0C)

Load Balancing en SMART laden werkt.
Solar laden werkt ook, start op 6A en schiet dan naar 16A.
Echter dit zou ik toch moeten kunnen afstemmen op PV opwek? Dus meer of minder Ampere laden.
Solar laden stopte vanavond niet ook al is opwek 0 kW.
Start current staat op 4A
Max Import staat op 16A
Stop Time 10min.
Max import staat op 16A. Dat betekent dat ie bij Solar 16A van de grid erbij mag doen.

Zet je de max import op 0, dan stuurt de Solar modus op nul op de meter.
Zet je hem op 2A dan stuurt ie op 2A op de meter, etc..

PS. De start + max import moet wel minimaal 6A voor de auto om het laden te kunnen starten. Edit: Werkt toch iets anders, zie Posts hieronder.

De CIRCT meter is een eventuele onderverdeler in je garage ofzo. Dus bijvoorbeeld een MAINS van 3x80A en in je garage 3x25A. Zie ook de documentatie op GitHub.

De EV meter is de meter naar je auto toe, dus hoeveel er in je auto gaat.

[ Voor 16% gewijzigd door Pim57 op 04-06-2026 09:33 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:30
Driek schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:59:
[...]

yes, dat is mijn HA server, waar ook mqtt opdraait
Nog even een open deur, maar voor de zekerheid: je draait fw versie 3.11.0?

Verder valt me op dat onder jouw 'Set'-node ook de CustomButton staat, die staat bij mij gewoon onder de root. En zie je bij jou ook nog een 'RFID' node onder de root? Die staat bij mij op: Ready to read card.

• Bontje Blauw
Pim57 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:19:
[...]

Max import staat op 16A. Dat betekent dat ie bij Solar 16A van de grid erbij mag doen.

Zet je de max import op 0, dan stuurt de Solar modus op nul op de meter.
Zet je hem op 2A dan stuurt ie op 2A op de meter, etc..

PS. De start + max import moet wel minimaal 6A voor de auto om het laden te kunnen starten.

De CIRCT meter is een eventuele onderverdeler in je garage ofzo. Dus bijvoorbeeld een MAINS van 3x80A en in je garage 3x25A.

De EV meter is de meter naar je auto toe, dus hoeveel er in je auto gaat.
Ah, dan moet CIRCT MET op disabled inderdaad. Heb ik ook trouwens.
MAINS MET heb ik op API, dan haalt de EVSE het via MQTT van Home Assistant die het weer via de HomeWizard integratie krijgt 8)7
Logischer zou zijn MAIN MET op HmWzrdP1, maar dan krijg ik "can't read EV meter check cfg or wiring"

Firmware 3.11.0

COTE!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:02

Epsilon

Pim57 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:19:
PS. De start + max import moet wel minimaal 6A voor de auto om het laden te kunnen starten.
Dit is niet correct :). Als start op 1A staat en (max)import op 0, gaat ie laden vanaf 1A overschot, met het minimum wat je in hebt gestel (default 6A). Zo kan je, als je toch moet laden, er voor kiezen om alle overschot te laden, maar de import te minimaliseren. Of dit slim is hangt af van de situatie (laadverlies is een ding).

Max import is verwarrend, hier heb ik een post op voorbereid met ervaringen als nieuwe gebruiker. Die post ik morgen denk ik :).

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:02

Epsilon

Ok, hier is ie vast ;).
Stukje uit "Ervaringen nieuwe gebruiker"

Solar laden
Mijn mening over bediening is dat deze intuitief moet zijn. Dus zonder manuals te lezen, zou je het moeten kunnen bedienen en het gevolg logisch zijn.

Voor Solar laden is het label "Max Import" niet intuitief, en de voorbeeldscreenshots versterken mijn initiele, verkeerde, interpretatie.

In een voorbeeld screenshot zie je:
Start: 4A
Max Import: 2A
Voor een totaal van 6A (En dat is ongelukkig, want dat hoeft namelijk niet)

Mijn foute interpretatie van het verwachte gedrag:
  • Start met laden bij overschot van 4A (correct)
  • En importeer daar 2A bij (correct)
  • Schaalt de import af totdat het overschot 6A is (incorrect)
Wat de "Max Import" doet, is altijd extra importeren, tenzij je tegen je maximum van laden aan zit. "(Extra) Import" of "Supplement" zonder de "Max" omschrijft veel beter wat het doet. Technisch gezien klopt te term, maar ik interpreteerde het verkeerd door de "Max" toevoeging.

De voorbeelden neigen naar een eis van totaal van 6A voor de "Start" en "Max import", maar dat zet je op het verkeerde been.

(als het het gedrag wil wat ik verwachtte, dan zet je Start op 4A en Max Import op 0A).

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:48
Driek schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:19:
[...]

Thanks.

Ik heb nu 3 manieren geprobeerd, maar tot nu toe geen succes:

Script met mqtt publish
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
sequence:
  - action: mqtt.publish
    metadata: {}
    data:
      evaluate_payload: false
      qos: 0
      retain: false
      topic: SmartEVSE-7157/Set/RFID
      payload: "112233445567"
alias: smartEVSE_simulateRFIDswipe
description: smartEVSE_simulateRFIDswipe
Dit lijkt in ieder geval op de mqtt op de juiste plek te publishen, maar de smartevse accepteert hem niet

[Afbeelding]

Ik heb dit in de configuration yaml geprobeerd:
YAML:
1
2
3
shell_command:
  simulate_rfid_smartevse: >
    curl -X POST "http://192.168.178.86/rfid?rfid=112233445566" -d
als ik deze probeer in de developer tools krijg ik:
YAML:
1
2
3
4
5
stdout: ""
stderr: |-
  curl: option -d: requires parameter
  curl: try 'curl --help' or 'curl --manual' for more information
returncode: 2
optie 3 in yaml
YAML:
1
2
3
shell_command:
  simulate_rfid_smartevse_mqtt: >
    mosquitto_pub -h 192.168.178.96 -u driek -P pasw -t 'SmartEVSE-7157/Set/RFID' -m 1234567890
dit geeft deze error in developertools
code:
1
Failed to perform the action shell_command.simulate_rfid_smartevse_mqtt. Unknown error
Het gekke is dus dat de eerste optie het juiste lijtk te doen als ik de documentatie mag geloven, het publiceert namelijk op de juiste topic, met de verwachtte inhoud, maar er gebeurt niks.
Ik gebruik het nu al een paar maanden met succes,

de onderstaande yaml is de automation die mijn key stuurt zodat de smartevse start:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: Goedkoop Ioniq laden
description: ""
triggers:
  - entity_id:
      - sensor.zonneplan_current_electricity_tariff
    below: 0.14
    trigger: numeric_state
conditions: []
actions:
  - data:
      topic: SmartEVSE1/Set/RFID
      payload: 050Djeeigenchipcode
      qos: 1
      retain: false
    action: mqtt.publish
mode: single

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:56
Bontje Blauw schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 23:07:
[...]

Ah, dan moet CIRCT MET op disabled inderdaad. Heb ik ook trouwens.
MAINS MET heb ik op API, dan haalt de EVSE het via MQTT van Home Assistant die het weer via de HomeWizard integratie krijgt 8)7
Logischer zou zijn MAIN MET op HmWzrdP1, maar dan krijg ik "can't read EV meter check cfg or wiring"

Firmware 3.11.0
3.11.0 did the trick :)

Bedankt allemaal voor het meedenken

[ Voor 3% gewijzigd door Driek op 04-06-2026 09:11 ]

Tijd van werken, tijd van rusten

• knuisje69
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Epsilon schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 00:50:
Ok, hier is ie vast ;).
Stukje uit "Ervaringen nieuwe gebruiker"

Solar laden
Mijn mening over bediening is dat deze intuitief moet zijn. Dus zonder manuals te lezen, zou je het moeten kunnen bedienen en het gevolg logisch zijn.

Voor Solar laden is het label "Max Import" niet intuitief, en de voorbeeldscreenshots versterken mijn initiele, verkeerde, interpretatie.

In een voorbeeld screenshot zie je:
Start: 4A
Max Import: 2A
Voor een totaal van 6A (En dat is ongelukkig, want dat hoeft namelijk niet)

Mijn foute interpretatie van het verwachte gedrag:
  • Start met laden bij overschot van 4A (correct)
  • En importeer daar 2A bij (correct)
  • Schaalt de import af totdat het overschot 6A is (incorrect)
Wat de "Max Import" doet, is altijd extra importeren, tenzij je tegen je maximum van laden aan zit. "(Extra) Import" of "Supplement" zonder de "Max" omschrijft veel beter wat het doet. Technisch gezien klopt te term, maar ik interpreteerde het verkeerd door de "Max" toevoeging.

De voorbeelden neigen naar een eis van totaal van 6A voor de "Start" en "Max import", maar dat zet je op het verkeerde been.

(als het het gedrag wil wat ik verwachtte, dan zet je Start op 4A en Max Import op 0A).
Ik heb al eens een plaatje gepost dat het gedrag van IMPORT laat zien: klik

Het gedrag vind ik idd. niet logisch. Beter zou zijn dat IMPORT alleen wordt toegepast indien de opbrengst lager is dan MIN en tevens dat de som van opbrengst en IMPORT niet hoger wordt dan MIN.

• joosie
  • Registratie: April 2014
Na een tijdje hier te hebben gekeken heb ik zelf ook de stap gewaagd. Ik kon goedkoop een ICU EVe overnemen. Nu heeft @Lasoul eenzelfde paal, hij heeft bijna alles vervangen, ik wil graag de componenten hergebruiken.
Ik heb alles nu werkend gekrgen op de ABB AF26Z-40-00-20 relais na. Ik heb de connectoren aangesloten op de C1 en de N van de SmartEVSE, maar hij schakelt niet als de auto wil gaan laden.

Mis ik iets, of staat er nog een instelling niet goed? Of is dit type relais niet geschikt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ReX_G2M4eDLS_ViN_oqUVdzewA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e6PfTrup3FQXsIUGo7a9uF5u.jpg?f=fotoalbum_large

P.S. er hangen nog wat draden los die gaan er uiteraard af als alles werkt, maar nu kan ik hem nog eenvoudig terugbouwen naar de oude situatie met de alfen software als het nodig is.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:44
joosie schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:16:
Na een tijdje hier te hebben gekeken heb ik zelf ook de stap gewaagd. Ik kon goedkoop een ICU EVe overnemen. Nu heeft @Lasoul eenzelfde paal, hij heeft bijna alles vervangen, ik wil graag de componenten hergebruiken.

[...]

Ik heb alles nu werkend gekrgen op de ABB AF26Z-40-00-20 relais na. Ik heb de connectoren aangesloten op de C1 en de N van de SmartEVSE, maar hij schakelt niet als de auto wil gaan laden.

Mis ik iets, of staat er nog een instelling niet goed? Of is dit type relais niet geschikt?

[Afbeelding]

P.S. er hangen nog wat draden los die gaan er uiteraard af als alles werkt, maar nu kan ik hem nog eenvoudig terugbouwen naar de oude situatie met de alfen software als het nodig is.
Volgens mij is de schakelspanning voor C1 van de SmartEVSE 230V AC. En deze ABB AF26Z-40-00-20 heeft een DC schakelspanning als ik het goed begrijp uit de spec.

Bron: https://www.conrad.nl/nl/p/abb-af26z-40-00-20-schakelaar-4x-no-100-v-45-a-1-stuk-s-2321567.html

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)

• Bontje Blauw
Epsilon schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 00:27:
[...]

Dit is niet correct :). Als start op 1A staat en (max)import op 0, gaat ie laden vanaf 1A overschot, met het minimum wat je in hebt gestel (default 6A). Zo kan je, als je toch moet laden, er voor kiezen om alle overschot te laden, maar de import te minimaliseren. Of dit slim is hangt af van de situatie (laadverlies is een ding).

Max import is verwarrend, hier heb ik een post op voorbereid met ervaringen als nieuwe gebruiker. Die post ik morgen denk ik :).
Ik vind ook niet alles intiutief. Maar ik herken het bij meer (opensource)projecten.
Een techneut duikt in een project en is daar een behoorlijke tijd mee bezig en dan worden zaken vanzelfsprekend of logisch, of er komen steeds meer functies bij en de documentatie blijft achter.
Maar voor een nieuwe gebruiker is het niet logisch, die gaat er blanco in en denkt, waarom werkt dit zo of waarom kan dit niet.
Ik ben zelf met een ESP32 input controller bezig, omdat een bestaand github project functies en kansen liet liggen. En dat het mij veel tijd koste om de code en configuraties te doorgronden.
Ik stel mijzelf steeds de vraag of het voor een nieuwe gebruiker begrijpelijk is of dat een woordkeuze echt slaat op de functie. En dan faal ik op heap/memory pressure, maar hey de webUI is goed :P

COTE!

• joosie
  • Registratie: April 2014
adjego schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:28:
[...]

Volgens mij is de schakelspanning voor C1 van de SmartEVSE 230V AC. En deze ABB AF26Z-40-00-20 heeft een DC schakelspanning als ik het goed begrijp uit de spec.

Bron: https://www.conrad.nl/nl/p/abb-af26z-40-00-20-schakelaar-4x-no-100-v-45-a-1-stuk-s-2321567.html
Dankjewel! Toch maar de officiele via de website besteld.
Pagina: 1 ... 107 108 Laatste