• dannyll
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 17:07
Driek schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:56:
Inmiddels heb ik de smartevse gekoppeld aan Joulo voor ERE.
Nu heb ik op de smartevse de auto-authorise enabled, alleen betekent dit dat de auto direct gaat laden als ik hem aankoppel. Op zich prima, maar betekent ook dat iedere willekeurige auto direct gaat laden. Dit wil ik niet, daarom heb ik aan de smartevse een Knop gekoppeld.
Ik kon voorheen de laadsessie starten door op de knop te klikken, of via home assistant de switch.smartevse_power op on te zetten.

Na elke laadsessie zet home assistant die switch ook automatisch op off.

Het lijtk erop dat dit met occp dit meer werkt. Iemand een idee hoe ik dit weer zo in kan stellen, in combi met occp?
Dit herken ik inderdaad. Het kunnen omzetten van modus wanneer de auto nog verbonden is, is niet mogelijk. Als dit auto los is en weer gekoppeld wel.

PV Output: SolarEdge SE7K; 19x345Wp West; 8x500Wp Oost. - Enphase; 6x435Wp Zuid; Totaal 10KWp. - Battery: Zinvol Power 6Kwh. - EV: Tesla Model X. - EVcharger: Smart EVSE - Home Assistant beginner

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:14
dingo35 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 06:26:
Het is echt complete onzin dat je "de controle uit handen geeft" op het moment dat je OCPP inschakelt. Je moet gewoon je automations in HA aanpassen.

Hint: zoek eens op /Set/RFID in de handleiding of dit topic.
In de eerste plaats enorme waardering voor jouw bijdragen aan dit project. Ik hoefde me niet eerder hier te melden, omdat alles tot nu toe gewoon out of the box werkt. Net als ongetwijfeld vele anderen heel veel plezier gehad van alle nieuwe functionaliteiten die er de afgelopen jaren bij zijn gekomen.

Maar dit is voor iemand die tot nu toe zonder RFID en OCPP werkte toch niet helemaal vanzelfsprekend. En zoeken op bovenstaand onderwerp levert niet meteen de oplossing. Het lijkt me daarom goed om het ook voor anderen die hier ongetwijfeld tegenaan gaan lopen even goed neer te zetten. Wat ik net heb gedaan is:

- RFID instelling in configuratie op 'Rmt/OCPP'

- script in home assistant aangemaakt dat publiceert naar het /Set/RFID topic

- versturen van een willekeurige code (zelfde als uit de github docs)

- instelling 'Laden zonder pasje toestaan' bij joulo uitgezet

Resultaat is dat de smartEVSE inderdaad wacht op authorisatie en wordt vrijgegeven na de gesimuleerde swipe. Ik kreeg wel nog een paar keer de melding 'service offline' (oid) op de display en pas na onderbreken van de OCPP verbinding lukte het. Ik zal de komende dagen nog wel blijven experimenteren hiermee, maar als je nog hints hebt in de tussentijd dan van harte welkom uiteraard.

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:13
dingo35 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 06:26:
Het is echt complete onzin dat je "de controle uit handen geeft" op het moment dat je OCPP inschakelt. Je moet gewoon je automations in HA aanpassen.

Hint: zoek eens op /Set/RFID in de handleiding of dit topic.
Bijna, je moet ook bij het afsluiten van de sessie nog een keer 'swipen' om de sessie te beeindigen (of 2x om een nieuwe sessie te starten). Alleen de laadkabel ontkoppelen is niet genoeg (bij Auto Authorize wel). Wat mij betreft zou de auto ontkoppelen (of SmartEvSE naar OFF) ook mogen betekenen dat de autorisatie beeindigd wordt.

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:29
marcel3 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:37:
[...]

In de eerste plaats enorme waardering voor jouw bijdragen aan dit project. Ik hoefde me niet eerder hier te melden, omdat alles tot nu toe gewoon out of the box werkt. Net als ongetwijfeld vele anderen heel veel plezier gehad van alle nieuwe functionaliteiten die er de afgelopen jaren bij zijn gekomen.

Maar dit is voor iemand die tot nu toe zonder RFID en OCPP werkte toch niet helemaal vanzelfsprekend. En zoeken op bovenstaand onderwerp levert niet meteen de oplossing. Het lijkt me daarom goed om het ook voor anderen die hier ongetwijfeld tegenaan gaan lopen even goed neer te zetten. Wat ik net heb gedaan is:

Resultaat is dat de smartEVSE inderdaad wacht op authorisatie en wordt vrijgegeven na de gesimuleerde swipe. Ik kreeg wel nog een paar keer de melding 'service offline' (oid) op de display en pas na onderbreken van de OCPP verbinding lukte het. Ik zal de komende dagen nog wel blijven experimenteren hiermee, maar als je nog hints hebt in de tussentijd dan van harte welkom uiteraard.
Hi @marcel3
Ik zal er de komende dagen ook eens proberen in te duiken.
Ik denk dat ik snap wat er moet gebeuren, maar dit vertalen naar yaml is dan nog een volgende. Ik ben redelijk technisch maar dit from scratch bedenken is vaak een brug te ver. En dan is het nog te hopen dat ik het proces inderdaad goed heb begrepen.

Tijd van werken, tijd van rusten

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:33
Ik ga me zeker nog wel even inlezen op het hele verhaal, maar als gebruiker van Homey zit ik denk ik nog wat meer klem. Maar ik ga wel kijken of ik via een API call naar SteVe de boel kan bedienen.

• Netraam
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:02
Jfwiet schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:34:
Ik ga me zeker nog wel even inlezen op het hele verhaal, maar als gebruiker van Homey zit ik denk ik nog wat meer klem. Maar ik ga wel kijken of ik via een API call naar SteVe de boel kan bedienen.
Of een MQTT publish naar de SmartEVSE

• Jfwiet
Netraam schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:37:
[...]

Of een MQTT publish naar de SmartEVSE
Ook als ik OCCP heb ingeschakeld?

Want gisteren zat ik te kijken naar een authorisatie scherm op de EVSE en dan kon ik hem niet handmatig van Off naar Normal zetten. Wat ik nu terug lees is bij het OCCP dat de kapitein en niet de normale bediening via de knoppen/MQTT.

Dus als ik mijn slimmigheid van Homey wil gebruiken zal ik de OCCP moeten beinvloeden is volgens mij nu waar ik mij op moet verdiepen. En OCCP ivm logging.

• Netraam
Jfwiet schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:43:
[...]

Ook als ik OCCP heb ingeschakeld?

Want gisteren zat ik te kijken naar een authorisatie scherm op de EVSE en dan kon ik hem niet handmatig van Off naar Normal zetten. Wat ik nu terug lees is bij het OCCP dat de kapitein en niet de normale bediening via de knoppen/MQTT.

Dus als ik mijn slimmigheid van Homey wil gebruiken zal ik de OCCP moeten beinvloeden is volgens mij nu waar ik mij op moet verdiepen. En OCCP ivm logging.
Ik weet niet of het ook in Homey kan maar ik stuur vanuit Home Assistant een tag door naar de SmartEVSE door een bericht te publiceren op /Set/RFID en daarmee stuurt de SmartEVSE het startsignaal via OCPP.

• Jfwiet
Netraam schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:56:
[...]

Ik weet niet of het ook in Homey kan maar ik stuur vanuit Home Assistant een tag door naar de SmartEVSE door een bericht te publiceren op /Set/RFID en daarmee stuurt de SmartEVSE het startsignaal via OCPP.
Daar bevestig je mijn vermoeden denk ik. Want die RFID tag is een call naar de door jou gebruikte OCPP? (waardoor daarna de EVSE naar de juiste stand gaat.) Daarmee fake je dus dat er iemand een tag aanbied?

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Netraam schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:56:
[...]

Ja hoor, kan prima met Homey. Ik heb een Ikea zigbee schakelaar in de garage. Na plaatsen kabel 1x kort drukken is smart laden authorisatie met m’n anwb rfid laadpas code naar Plugchoice, 1x lang drukken is solar laden met dezelfde authorisatie.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:26
Jfwiet schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:28:
[...]

Daar bevestig je mijn vermoeden denk ik. Want die RFID tag is een call naar de door jou gebruikte OCPP? (waardoor daarna de EVSE naar de juiste stand gaat.) Daarmee fake je dus dat er iemand een tag aanbied?
De "/Set/RFID" doe je naar de smartEVSE en niet naar de OCPP. Die call doe je via MQTT of via een rest command naar de SmartEVSE en daarna wordt dit door de laadpaal doorgegeven aan de OCPP backend.

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)

• CyberEspresso
  • Laatst online: 18:38
marcel3 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:37:
[...]
Ik krijg dit in combinatie met Tap toch nog niet voor elkaar. Ik heb zowel 'Rmt/OCPP', 'EnableAll' en 'Disabled' geprobeerd als RFID instelling. Een MQTT publish sturen naar /Set/RFID met de tag die ik ook bij 'Auto Authorize' heb ingesteld doet helemaal niks.

De 'Auto Authorize' zelf werkt overigens prima, stekker inpluggen en de EV begint te laden. Als ik echter de laadmodus op 'Off' zet en dan het laden weer opnieuw wil starten heb ik twee opties: de stekker opnieuw fysiek inpluggen of in de Tap webinterface op 'Remote Start' drukken, dat werkt wel goed.

Het liefst stuur ik het geheel helemaal aan vanuit Home Assistant. Heeft iemand hier dezelfde setup en dit wel aan de praat gekregen?

• Netraam
@CyberEspresso zie je bij Tap wel een authorize voorbij komen in de logs? Misschien dat de tag net iets anders wordt doorgegeven dan via auto authorize.

• marcel3
CyberEspresso schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:30:
[...]

Ik krijg dit in combinatie met Tap toch nog niet voor elkaar. Ik heb zowel R'mt/OCPP', 'EnableAll' en 'Disabled' geprobeerd als RFID instelling. Een MQTT publish sturen naar /Set/RFID met de tag die ik ook bij 'Auto Authorize' heb ingesteld doet helemaal niks.

De 'Auto Authorize' zelf werkt overigens prima, stekker inpluggen en de EV begint te laden. Als ik echter de laadmodus op 'Off' zet en dan het laden weer opnieuw wil starten heb ik twee opties: de stekker opnieuw fysiek inpluggen of in de Tap webinterface op 'Remote Start' drukken, dat werkt wel goed.

Het liefst stuur ik het geheel helemaal aan vanuit Home Assistant. Heeft iemand hier dezelfde setup en dit wel aan de praat gekregen?
Bij Joulo heb ik het vandaag nu met een paar laadsessies getest en het werkt vooralsnog allemaal. Auto authorize gebruik ik hier niet, ik wil in principe nooit dat de auto direct start met laden na inpluggen. Of dat bij joulo wel werkt weet ik dus niet. Weet je wel zeker dat er iets gebeurt met de tag aan de kant van Tap? Bij mij startte het laden namelijk ook automatisch zonder auto authorize ingesteld icm een instelling bij Joulo dat laden zonder laadpas was toegestaan. Misschien dus even testen met auto authorize uit, voor zover nog niet gedaan.

• marcel3
Driek schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:05:
[...]

Hi @marcel3
Ik zal er de komende dagen ook eens proberen in te duiken.
Ik denk dat ik snap wat er moet gebeuren, maar dit vertalen naar yaml is dan nog een volgende. Ik ben redelijk technisch maar dit from scratch bedenken is vaak een brug te ver. En dan is het nog te hopen dat ik het proces inderdaad goed heb begrepen.
Laat maar weten als we kunnen helpen, het valt allemaal wel mee. En ik moet toegeven, AI geeft ook prima hints ;) Maar wel blijven opletten natuurlijk, ik heb pas nog een uur lang zitten piekeren waarom een MQTT bericht niet werkte, bleek de AI nogal slordig te zijn met gebruik van hoofdletters/kleine letters. Het is dus SmartEVSE-xxxxx en niet smartEVSE :)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:53
Voor de afwisseling heb ik mijn nieuwe laadpaal gebaseerd op een Phoenix Contact CHARX SEC-3050 controller:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3XkT7FtOl6ivRcHDDhXytbQxJYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ZUSXHBMXhK2qK3v1HlHgyJ6.jpg?f=fotoalbum_large

Deze heeft ISO 15118 ondersteuning. Plug&Charge is onlangs toegevoegd. V2G ondersteuning staat op de planning. Ik gebruik TAP Electric als backend. Werkt prima!

Ik heb een Ecotap paal als donor gebruikt voor de behuizing en wat kleine onderdelen.

Er zijn nog wat kleine dingen die ik moet verbeteren. Denk aan het deel beneden met de zekeringen/automaat, de LEDs moeten nog aangesloten en geconfigureerd worden en loadbalancing lijkt het nog niet te doen.

[ Voor 16% gewijzigd door FatalError op 26-05-2026 16:25 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• CyberEspresso
  • Laatst online: 18:38
Netraam schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:56:
@CyberEspresso zie je bij Tap wel een authorize voorbij komen in de logs? Misschien dat de tag net iets anders wordt doorgegeven dan via auto authorize.
Nee, de authorize (met het juiste tag ID) komt wel langs bij het inpluggen van de stekker en het 'auto authorizen'. Via MQTT het RFID tag aanbieden lijkt helemaal niks te doen, zowel aan de SmartEVSE kant als de Tap kant. Heb gecheckt met MQTT Explorer dat het bericht op de juiste plek terecht komt en gebruik versie v3.11.0 van de firmware.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
FatalError schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:12:
Er zijn nog wat kleine dingen die ik moet verbeteren. Denk aan het deel beneden met de zekeringen/automaat,
Tof, een keer wat anders!

Een van die kleine dingen is een bruggetje over de automaten L1/L2/L3... Ze moeten tegelijk afschakelen.

edit: herstel, dat zijn glaszekeringen? Hoe gaan die tegelijk afschakelen dan? Dat is wel noodzakelijk voor een 3F apparaat....
En ook je nul schakelt niet mee af - dat is vziw ook een requirement. Beter zet je er gewoon een 3f aardlekautomaat in....

[ Voor 26% gewijzigd door Hmmbob op 26-05-2026 17:14 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• FatalError
Hmmbob schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:08:
[...]

Een van die kleine dingen is een bruggetje over de automaten L1/L2/L3... Ze moeten tegelijk afschakelen.

edit: herstel, dat zijn glaszekeringen? Hoe gaan die tegelijk afschakelen dan? Dat is wel noodzakelijk voor een 3F apparaat....
En ook je nul schakelt niet mee af - dat is vziw ook een requirement. Beter zet je er gewoon een 3f aardlekautomaat in....
Dat zijn inderdaad glas zekeringen. Een overblijfsel uit de donorpaal. Waarschijnlijk haal ik ze er uit. In de groepenkast is de paal fatsoenlijk afgezekerd met een aardlekautomaat.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• FatalError
Hmmbob schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:08:
[...]

Tof, een keer wat anders!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:56
Driek schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:59:
[...]

ik heb me ook aangemeld, maar de occp lijtk niet te conencten, en smartevse geeft nu out of order aan.

[Afbeelding] Iemand een idee?
Ik had eenzelfde probleem met ‘out of order’ bij Plugchoice.

Mijn oplossing was om even een werkende verbinding met evseadmin te maken. Daarna weer terug gezet naar Plugchoice en alles werkt weer goed. Beetje vreemd, maar werkt wel.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:29
marcel3 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:17:
[...]

Bij Joulo heb ik het vandaag nu met een paar laadsessies getest en het werkt vooralsnog allemaal. Auto authorize gebruik ik hier niet, ik wil in principe nooit dat de auto direct start met laden na inpluggen. Of dat bij joulo wel werkt weet ik dus niet. Weet je wel zeker dat er iets gebeurt met de tag aan de kant van Tap? Bij mij startte het laden namelijk ook automatisch zonder auto authorize ingesteld icm een instelling bij Joulo dat laden zonder laadpas was toegestaan. Misschien dus even testen met auto authorize uit, voor zover nog niet gedaan.
Welke stappen heb je dan precies met joulo gedaan?
De basis heb ik nu werkend, maar dus met auto autorize, maar graag wil ik dit Home Asisstant of mijn gekoppelde knop dit laten regelen. Maar die zullen dan waarschijnlijk een dummy rfid-id mee moeten geven ofzo.

Tijd van werken, tijd van rusten

Pagina: 1 ... 106 107 Laatste