• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Iemand een idee of er schade kan optreden als je enkel N L1 L2 verbindt (en dus L3 niet). De Tesla's kunnen hier mee om maar erg moeilijk om informatie te vinden voor andere modellen. Wou even testen om te kijken wat het geeft

Gebruikt er iemand de HomeBatteryCurrent? Bij mij blijft de batterij ontladen terwijl de wagen nog niet het maximale vermogen vraagt in Solar. Houdt deze rekening met de ingestelde startstroom? Bij mij -6A in de zonnige maanden.

  • freshter
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-06 16:12
tukker999 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:42:
[...]

Geen problemen als je iedere minuut schakelt en dan ook een buffer er bij.
Bij mij ingesteld op 6A, 8A, 10A, 13A en 16A.

Inschakelen bij 8A
Wat bedoel je hier mee? Waar stel je deze buffer in? En met inschakelen bij 8A bedoel je de "Start Current" in solar mode?

  • rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:07

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Driehoek schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:04:
Iemand een idee of er schade kan optreden als je enkel N L1 L2 verbindt (en dus L3 niet). De Tesla's kunnen hier mee om maar erg moeilijk om informatie te vinden voor andere modellen. Wou even testen om te kijken wat het geeft

Gebruikt er iemand de HomeBatteryCurrent? Bij mij blijft de batterij ontladen terwijl de wagen nog niet het maximale vermogen vraagt in Solar. Houdt deze rekening met de ingestelde startstroom? Bij mij -6A in de zonnige maanden.
Ik kan alleen delen dat mijn Kona een keer 'spontaan' met 2 fasen laadde. Geen idee waarom, gestopt en opnieuw gestart en toen ging het over 3 fasen. Daar kun je geen algemene conclusie uit trekken, maar wel dat het voorkomt en dus niet onmogelijk is dat andere modellen dan de Tesla het ook kunnen.

  • tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14:48
freshter schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:12:
[...]

Wat bedoel je hier mee? Waar stel je deze buffer in? En met inschakelen bij 8A bedoel je de "Start Current" in solar mode?
Domoticz en MQTT

22,29 kWh/100km


  • dannyll
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 09:47
dingo35 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:11:
@riberts Ik heb mongoose even van 7.17 naar 7.21 geupdated, je kunt een test versie hier vinden:

https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/discussions/376

Lost dat het probleem op?
Iemand al een andere oplossing gevonden? Ik loop tegen hetzelfde probleem aan dat ik de verbinding niet werkend krijg met Joulo. Zodra ik ocpp aanzet krijg ik out of order. WS ipv WSS geprobeerd en ook WW ingevuld. (staat op site van Joulo). Heeft iemand het al werkend?

PV Output: SolarEdge SE7K; 19x345Wp West; 8x500Wp Oost. - Enphase; 6x435Wp Zuid; Totaal 10KWp. - Battery: Zinvol Power 6Kwh. - EV: Tesla Model X. - EVcharger: Smart EVSE - Home Assistant beginner


  • dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:03
Uiteindelijk lijkt het mij toch bij Joulo te liggen, gezien het feit dat zij de enige OCPP backend zijn met dit probleem .....

Een bug in mongoose is niet onmogelijk maar wel onwaarschijnlijk, gezien het grote aantal (professionele) gebruikers ervan.

[ Voor 33% gewijzigd door dingo35 op 19-05-2026 10:01 ]


  • Stufipower
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
dannyll schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 08:35:
[...]

Iemand al een andere oplossing gevonden? Ik loop tegen hetzelfde probleem aan dat ik de verbinding niet werkend krijg met Joulo. Zodra ik ocpp aanzet krijg ik out of order. WS ipv WSS geprobeerd en ook WW ingevuld. (staat op site van Joulo). Heeft iemand het al werkend?
Als workaround doe ik het nu via plugchoice.

@dingo35 Ze geven in de discussie bij mongoose aan dat daar in het verleden een fix voor is uitgebracht. Het probleem is daar als volgt geformuleerd (door riberts):
When ca is empty or "*", MBEDTLS_SSL_VERIFY_NONE is set and mbedtls_ssl_set_hostname() (SNI) is never called. SNI is part of the TLS ClientHello and is required by any server running multiple domains on a shared IP — regardless of whether the client verifies the server's certificate. Without it, the server cannot select the correct certificate and drops the handshake.
Het kan dat er niet zo vaak servers om mee te verbinden zijn / waren die SNI gebruiken (dus met reverse proxies). Het kan ook dat veel mensen die hier hinder van ondervonden upgraden naar een volgende versie en niet dermate RAM constrained zijn. Of dat zij zelf een fork draaien.

Op github werd gereageerd door de maintainer met de reactie:
7.17 is around one year old.
What you describe is likely to have been already fixed, IIRC.
No need to change what has been reported, just remember it for a next time, we don't support old versions anyway, unless you're a paying customer, in which case we welcome you to contact us at Support as per your contract.
Thank you.
In hoeverre is een geforkte versie van mongoose 7.17 gebruiken in de SmartEVSE repo draaien die dit oplost acceptabel? (Totdat evt. ram constraints en andere nieuwe problemen die worden geintroduceerd zijn verholpen?)

[ Voor 63% gewijzigd door Stufipower op 19-05-2026 10:53 ]


  • dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:03
Dan moet Joulo toch gewoon zn servers herconfigureren? 7.21 zou de fix moeten bevatten maar bij de test verhielp die t probleem niet.

Patches inbrengen is ontzettend veel en lastig werk, m.n. op de github workflow, ik streef liever naar oplossingen ipv veel tijd te stoppen in workarounds.

  • riberts
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:38
Stufipower schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:24:
[...]

Als workaround doe ik het nu via plugchoice.

@dingo35 Ze geven in de discussie bij mongoose aan dat daar in het verleden een fix voor is uitgebracht. Het probleem is daar als volgt geformuleerd (door riberts):


[...]

Het kan dat er niet zo vaak servers om mee te verbinden zijn / waren die SNI gebruiken (dus met reverse proxies). Het kan ook dat veel mensen die hier hinder van ondervonden upgraden naar een volgende versie en niet dermate RAM constrained zijn. Of dat zij zelf een fork draaien.

Op github werd gereageerd door de maintainer met de reactie:


[...]


In hoeverre is een geforkte versie van mongoose 7.17 gebruiken in de SmartEVSE repo draaien die dit oplost acceptabel? (Totdat evt. ram constraints en andere nieuwe problemen die worden geintroduceerd zijn verholpen?)
Ik heb de "fix" in mijn repo gezet.
Die zou je kunnen clonen en dan een build kunnen maken.

https://github.com/riberts/SmartEVSE-3.5

De laatste commit laat zien wat de change is.

  • Stufipower
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
@dingo35 Het is niet dat Joulo zijn servers moet herconfigureren. Gebruikmaken van SNI is niet vreemd en het probleem ligt elders.

Ik heb even met claude een heen-en-weer gehad. Goed nieuws: er is een fix mogelijk in de smartEVSE repo zonder changes of forks in upstream repo's. Deze fix zou ook een beveiligingsgat dichten, omdat er dan echte TLS cert verificatie plaatsvindt. Nu is het nog kwetsbaar voor MITM. SmartEVSE geeft ca = "*" → VERIFY_NONE → het servercertificaat wordt nooit gecontroleerd. Dat geldt voor élke wss://-backend, met of zonder SNI.

Met de versies 7.17 tm 7.21 van mongoose heb ik verbonden met verschillende ocpp backends. De bug is inderdaad niet gefixed bij een hoger niveau van mongoose. Waarom de fix van riberts dan wel werkt is omdat smartevse mbedTLS gebruikt (Via MicroOCPP), niet de ingebouwde TLS van mongoose. Door wat te schuiven lost riberts punt 2 hieronder op.

Het probleem samengevat:
  1. SmartEVSE geeft geen CA mee (ca = "*") → "doe geen certificaatcontrole".
  2. In de code van Mongoose zit het versturen van SNI en het verifiëren in dezelfde functie-aanroep (mbedtls_ssl_set_hostname()), en die wordt alléén aangeroepen in de "wél verifiëren"-tak.
  3. Dus "geen verificatie" betekent óók "geen SNI versturen". Die twee zijn verbonden.
Gevolg voor de backends:

Backend die geen SNI nodig heeft → werkt prima (één server, één certificaat, geen SNI nodig om te kiezen).
Backend die SNI nodig heeft (zoals joulo)→ de server weet zónder SNI niet wélk certificaat hij moet aanbieden, dus hij breekt de handshake meteen af.

De oplossing:

Drie paden (zie pull request):
  1. Voor niet-SNI backends, die geen let's encrypt gebruiken kan gekozen worden om het (root)certificaat te pasten voor verificatie, of om TLS verificatie over te slaan (zo was het dus: smartevse deed nooit tls verificatie). Bij TLS verificatie overslaan heb je dus wel encryptie maar geen authenticatie. Gebruikt een backend let's encrypt, dan hoef je deze niet te pasten en gebruikt hij het ingebouwde certificaat van let's encrypt.
  2. SNI backends (zoals joulo) & Niet SNI backends, zoals vele anderen, waaronder tap, die let's encrypt gebruiken gaan nu automatisch goed, omdat hij gebruik maakt van het ingebouwde TLS certificaat van let's encrypt.
  3. SNI backends die geen let's encrypt gebruiken werken nog steeds niet zonder certificaat. Hierbij moet je dan het certificaat echt pasten. De skip TLS verification toggle werkt hierbij niet. Hier is voor gekozen zodat niet de upstream mongoose code aangepast hoeft te worden.
Een alternatief was om een bundel van certificaten in de firmware te zetten, maar dat maakt de build size wat groter. Het let's encrypt certificaat zat al in de code voor de MQTT, dus die is hergebruikt.

Ik heb de code op mijn smartevse lokaal getest en het werkt nu met joulo - met tls verificatie dus! omdat deze let's encrypt gebruikt gaat het goed zonder een certificaat te hoeven pasten in de UI (in code van PR mogelijk). Ik heb het niet getest met andere backends.

Mocht @dingo35 vragen hebben stuur me gerust een PM!

  • dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:03
@Stufipower Bedankt voor het seintje, github gaf me niet door dat er een PR klaar staat; steeds meer bugs daar.

De laatste wijzigingen op dit vlak zijn door Michael doorgevoerd, dus ik wacht even zijn mening af.

  • Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
jpiscaer schreef op zondag 17 mei 2026 @ 18:18:
[...]

Ik heb laatst zo'n kabel uit een Gen2 in m'n SmartEVSE gezet. Knopje werkt indien de kabel is aangesloten. (knopje werkt niet indien niet aangesloten, maar ik steek 'm altijd in bij uitstappen wanneer 't deurtje gewoon werkt, dus is prima voor mij)
Ik heb vandaag ook een originele Tesla kabel 2ehands gekocht die ik in mijn volgende (nog te bepalen en te kopen) nieuwe mid geschikte laadpaal ga monteren.
Ben er oa door @Beekforel al uit dat idd door 3.3v op de rode draad te zetten, het knopje draadloos weer gaat werken. Dus dat ga ik snel testen.
Hoe heb je hem verder op je smartEVSE aangesloten qua kleuren PP en CP?
Misschien dat ik, als het qua ERE acceptatie blijft lukken, ook voor zelfbouw met SmartEVSE wil gaan icm deze fijne Tesla kabel...

En @jpiscaer jij geeft aan ook zo'n Tesla kabel te gebruiken in een ander type paal (nog zonder 3.3v voeding): welke paal heb jij?

En moet er nou een bepaalde weerstand (welke?) tussen PP en CP geplaatst worden om maximale stroomcapaciteit aan te geven?

[ Voor 12% gewijzigd door Allewijn op 19-05-2026 21:35 ]


  • Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:07
Ik ben wat met de Smart EVSE aan het stoeien en heb er een ABB D13 kWh-meter aan hangen. De Modbus registers moet/mag ik dus zelf instellen.
Alleen ABB gebruikt registers als 5B00hex en zo. Het EVSE menu telt registerwaardes steeds +1 en dan moet je wel héél lang de knop vasthouden. Via de browser kun je het niet instellen. Is er wellicht een snellere methode?

Mijn huis is slimmer dan ik...


  • dannyll
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 09:47
Ik heb zojuist nog contact gehad met Joulo en ze hebben een fix doorgevoerd. Mijn EVSE is nu verbonden en is met zijn eerste laadsessie bezig :-)

PV Output: SolarEdge SE7K; 19x345Wp West; 8x500Wp Oost. - Enphase; 6x435Wp Zuid; Totaal 10KWp. - Battery: Zinvol Power 6Kwh. - EV: Tesla Model X. - EVcharger: Smart EVSE - Home Assistant beginner


  • thedennis12
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:20
Als de Smart EVSE via OCPP wordt gekoppeld met Tap, is het hierna nog mogelijk om het laden automatisch te laten starten zodra de laadkabel word ingeplugd? Momenteel is de lader gekoppeld via OCPP enkel bij start van de sessie meld deze direct deny.

  • Stufipower
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Hahaha. Heb er een hoop tijd in gezonken, een halfuur later blijkt Joulo dus gewoon “te werken”.

Let wel, er vindt geen TLS verificatie plaats aan de kant van SmartEVSE. Het is dus vatbaar voor MiTM. Met de PR die open staat zijn hier oplossingen voor. En dus ook voor alle andere OCPP backends.

[ Voor 7% gewijzigd door Stufipower op 19-05-2026 22:03 ]


  • Netraam
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06 23:26
thedennis12 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:59:
Als de Smart EVSE via OCPP wordt gekoppeld met Tap, is het hierna nog mogelijk om het laden automatisch te laten starten zodra de laadkabel word ingeplugd? Momenteel is de lader gekoppeld via OCPP enkel bij start van de sessie meld deze direct deny.
Ja als je bij OCPP instellingen een tag id invult in het auto authorize veld en deze bij tap instelt om te mogen laden.

  • dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:03
@Stufipower Dus Joulo heeft z'n server-instellingen aangepast?

  • jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:05
Allewijn schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:12:
[...]

Ik heb vandaag ook een originele Tesla kabel 2ehands gekocht die ik in mijn volgende (nog te bepalen en te kopen) nieuwe mid geschikte laadpaal ga monteren.
Ben er oa door @Beekforel al uit dat idd door 3.3v op de rode draad te zetten, het knopje draadloos weer gaat werken. Dus dat ga ik snel testen.
Hoe heb je hem verder op je smartEVSE aangesloten qua kleuren PP en CP?
Misschien dat ik, als het qua ERE acceptatie blijft lukken, ook voor zelfbouw met SmartEVSE wil gaan icm deze fijne Tesla kabel...

En @jpiscaer jij geeft aan ook zo'n Tesla kabel te gebruiken in een ander type paal (nog zonder 3.3v voeding): welke paal heb jij?

En moet er nou een bepaalde weerstand (welke?) tussen PP en CP geplaatst worden om maximale stroomcapaciteit aan te geven?
SmartEVSE. CP aangesloten, PP niet, zoals het hoort bij een vaste kabel. De juiste weerstanden zitten al in vaste laadkabels, hoef je dus niks mee. Verder geen van de LV (dunne) draden van de Tesla laadkabel aangesloten. Zoals gezegd, moet ik nog een 3V3 voeding monteren in de laadpaal, maar zonder voeding werkt het knopje van de kabel als die aangesloten is op m'n Tesla...

  • dannyll
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 09:47
dingo35 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:05:
@Stufipower Dus Joulo heeft z'n server-instellingen aangepast?
ja klopt.

PV Output: SolarEdge SE7K; 19x345Wp West; 8x500Wp Oost. - Enphase; 6x435Wp Zuid; Totaal 10KWp. - Battery: Zinvol Power 6Kwh. - EV: Tesla Model X. - EVcharger: Smart EVSE - Home Assistant beginner


  • Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
jpiscaer schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:15:
[...]

SmartEVSE. CP aangesloten, PP niet, zoals het hoort bij een vaste kabel. De juiste weerstanden zitten al in vaste laadkabels, hoef je dus niks mee. Verder geen van de LV (dunne) draden van de Tesla laadkabel aangesloten. Zoals gezegd, moet ik nog een 3V3 voeding monteren in de laadpaal, maar zonder voeding werkt het knopje van de kabel als die aangesloten is op m'n Tesla...
Bedankt. Duidelijk. Ik was even door de war doordat in de originele Tesla TWC3 de PP wel op het moederbord zit (oranje ader), maar dit is dus voor standaard EVSE afhandeling niet nodig...
En de juiste weerstand voor deze kabel zit zeker al ergens tussen PP en PE in de gegoten Tesla type 2 stekker?

[ Voor 7% gewijzigd door Allewijn op 19-05-2026 22:29 ]


  • Stufipower
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
dingo35 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:05:
@Stufipower Dus Joulo heeft z'n server-instellingen aangepast?
Dat is wat ik opmaak a.d.h.v. het bericht van @dannyll. Het lijkt er echter op dat ze nog steeds SNI gebruiken. Ben benieuwd hoe (en of het werkt - heb het lokaal niet getest met joulo op 3.11.0) het nu wel werkt!

Let wel he; dat neemt nog steeds niet weg dat er geen TLS verificatie plaatsvindt in de huidige build.

@dannyll weet jij wat ze veranderd hebben bij joulo?

[ Voor 41% gewijzigd door Stufipower op 19-05-2026 23:34 ]


  • jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:05
Vraagje voor de NewMotion Alfen variant: heb 'm via de ACE Installer geupdate naar de nieuwste software, daarmee load balancing unlocked. Is die op een of andere manier als slave aan een SmartEVSE te hangen?

  • dannyll
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 09:47
Stufipower schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 23:03:
[...]

Dat is wat ik opmaak a.d.h.v. het bericht van @dannyll. Het lijkt er echter op dat ze nog steeds SNI gebruiken. Ben benieuwd hoe (en of het werkt - heb het lokaal niet getest met joulo op 3.11.0) het nu wel werkt!

Let wel he; dat neemt nog steeds niet weg dat er geen TLS verificatie plaatsvindt in de huidige build.

@dannyll weet jij wat ze veranderd hebben bij joulo?
sorry... niet goed geluisterd of onthouden..... Kan het met TLS te maken hebben gehad?

Ander vraagje: In mijn energiedashboard van HA staat mijn kWh een factor 1000 te hoog. In het dasboard van de EVSE laat het wel goed zien. Wat doe ik fout?

PV Output: SolarEdge SE7K; 19x345Wp West; 8x500Wp Oost. - Enphase; 6x435Wp Zuid; Totaal 10KWp. - Battery: Zinvol Power 6Kwh. - EV: Tesla Model X. - EVcharger: Smart EVSE - Home Assistant beginner


  • Stufipower
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
dannyll schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:07:
[...]

sorry... niet goed geluisterd of onthouden..... Kan het met TLS te maken hebben gehad?

Ander vraagje: In mijn energiedashboard van HA staat mijn kWh een factor 1000 te hoog. In het dasboard van de EVSE laat het wel goed zien. Wat doe ik fout?
Gebruik jij joulo met ws:// of wss:// ?

  • dannyll
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 09:47
Stufipower schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:17:
[...]


Gebruik jij joulo met ws:// of wss:// ?
staat nu op ws://

PV Output: SolarEdge SE7K; 19x345Wp West; 8x500Wp Oost. - Enphase; 6x435Wp Zuid; Totaal 10KWp. - Battery: Zinvol Power 6Kwh. - EV: Tesla Model X. - EVcharger: Smart EVSE - Home Assistant beginner


  • Stufipower
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Ok. Eerst deed ws:// het niet, en nu wel? Toch? wss:// werkt bij mij nog steeds niet met 3.11.0. Bij jou wel? Misschien wat veel vragen maar het is relevant voor een bugfix die nu openstaat. Daarna zou wss:// wel kunnen werken namelijk bij Joulo.

[ Voor 38% gewijzigd door Stufipower op 20-05-2026 20:39 ]


  • dannyll
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 09:47
Stufipower schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:26:
Ok. Eerst deed ws:// het niet, en nu wel? Toch? wss:// werkt bij mij nog steeds niet met 3.11.0. Bij jou wel?
Ik zit nog op v3.10.3 en kan daarbij geen wss:// gebruiken. Ik heb dus ws://

PV Output: SolarEdge SE7K; 19x345Wp West; 8x500Wp Oost. - Enphase; 6x435Wp Zuid; Totaal 10KWp. - Battery: Zinvol Power 6Kwh. - EV: Tesla Model X. - EVcharger: Smart EVSE - Home Assistant beginner


  • Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:04

Martijn02

/* No Comment */

Ik ben ook van plan om een MID-meter aan mijn SmartEVSE EVHUB toe te voegen om iets met ERE certificaten te kunnen gaan doen. Maar ik ben een beetje de draad kwijt qua inboekdiensverleners die wel/geen zelfbouw SmartEVSE based laadpaal ondersteunen. Ik zie een aantal gebruikers van TAP langskomen, en Joulo komt hierboven langs, maar wie gebruikt wat? en hoe heb je je ingeschreven?

Zou het op termijn misschien handig zijn om aan de topicstart een kopje ERE Certificaten toe te voegen, met een lijstje van inboekproviders, met wat tips over hoe je je zelfbouwlaadpaal daar geaccepteerd hebt gekregen?

[ Voor 4% gewijzigd door Martijn02 op 21-05-2026 11:09 ]


  • GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:12
dannyll schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:07:
[...]

Ander vraagje: In mijn energiedashboard van HA staat mijn kWh een factor 1000 te hoog. In het dasboard van de EVSE laat het wel goed zien. Wat doe ik fout?
Begrijp ik goed dat je beide dashboards van HA bedoelt?

Welke meter, wifi/zigbee/rs485 en integratie gebruik je?

Dat moet toch wel makkelijk op te lossen zijn.

Zoniet, dan heb ik wel een conversieregel voor je die je in configuration.yaml kunt zetten

[ Voor 5% gewijzigd door GMJansen op 21-05-2026 11:52 ]


  • dannyll
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 09:47
GMJansen schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:51:
[...]

Begrijp ik goed dat je beide dashboards van HA bedoelt?

Welke meter, wifi/zigbee/rs485 en integratie gebruik je?

Dat moet toch wel makkelijk op te lossen zijn.

Zoniet, dan heb ik wel een conversieregel voor je die je in configuration.yaml kunt zetten
Bedankt voor je reactie. Ik heb het inmiddels al anders opgelost. Ik heb in HA nog zowel de MQTT data vanuit EVSE als via de Integratie. Bij de ene een factor 1000 te hoog en bij de andere is de waarde goed. Ik laat het maar zo ;-)

PV Output: SolarEdge SE7K; 19x345Wp West; 8x500Wp Oost. - Enphase; 6x435Wp Zuid; Totaal 10KWp. - Battery: Zinvol Power 6Kwh. - EV: Tesla Model X. - EVcharger: Smart EVSE - Home Assistant beginner


  • Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
@Beekforel @jpiscaer

Zojuist Tesla kabel binnen gekregen. Op welke kleur ader moet ik nou 3.3v zetten voor het draadloos openen van het klepje? Dan ga ik dat even proberen.

Ik zie nml, behalve oranje, paars, groen en wit nog een los kort afgeknipt rood adertjes uit de kabel komen. Zie foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWTY0bfXFQNgQPfT-S5FdhyJdDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z3MEXEwtmj65M8vNdAP4xCrU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Allewijn op 21-05-2026 12:25 ]


  • jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:05
Allewijn schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:25:
@Beekforel @jpiscaer

Zojuist Tesla kabel binnen gekregen. Op welke kleur ader moet ik nou 3.3v zetten voor het draadloos openen van het klepje? Dan ga ik dat even proberen.

Ik zie nml, behalve oranje, paars, groen en wit nog een los kort afgeknipt rood adertjes uit de kabel komen. Zie foto:

[Afbeelding]
Dit zijn heel andere kleuren LV-kabels dan ik in mijn kabel heb. Ik heb Oranje (PP), Rood (3V3), Paars (CP), Zwart/Grijs (Temp sensor)

  • Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
@jpiscaer wat grappig dat dit weer andere kleuren zijn. Deze kabel is van een Tesla TWC3 EU 3 fasen als het goed is. Ziet er qua uiterlijk, opschrift en type2 female met button ook hetzelfde uit als mijn eigen huidige complete TWC3 die ik nu nog gebruik (en dus ga vervangen voor een ander merk met mid meter).

Heb net doorgemeten en bij mij is oranje ook PP en paars CP.

Welke donor kabel heb jij?
En had jij ook nog een los zwevend draadje (bij mij dus die korte rode)?
Is jouw volgorde op de kleine 4 polige stekker van links naar rechts Oranje, rood, paars, zwart/grijs?
Bij mij dus oranje, paars,,mintgroen, wit...

@Beekforel wat zijn jouw kleuren?

  • Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:25

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Allewijn Je hebt alleen paars en rood nodig volgens mij.

  • Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:54
dannyll schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:55:
Ik heb zojuist nog contact gehad met Joulo en ze hebben een fix doorgevoerd. Mijn EVSE is nu verbonden en is met zijn eerste laadsessie bezig :-)
Dus met smartevse en een mid meter is het bij joulo mogelijk om je op smartevse gebasserde laadpaal te registreren?

Tijd van werken, tijd van rusten


  • riberts
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:38
Driek schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:22:
[...]

Dus met smartevse en een mid meter is het bij joulo mogelijk om je op smartevse gebasserde laadpaal te registreren?
Mijn aanvraag is afgekeurd, maar ze hebben een vraag uit staan bij de overheid die over de certificaten gaan of een zelf bouw paal met mid ook is toegestaan.

  • Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:54
riberts schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:40:
[...]

Mijn aanvraag is afgekeurd, maar ze hebben een vraag uit staan bij de overheid die over de certificaten gaan of een zelf bouw paal met mid ook is toegestaan.
ik heb eerder contact gehad met TAP, maar die gaven het allemaal weinig kans.

Tijd van werken, tijd van rusten


  • Bontje Blauw
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:01
Ik moet het ook nog ondervinden met ERE-regeling.
Ik heb wel op de factuur van de installateur staan "inbouwen MID meter" wellicht dat dit kan helpen.
Dit in een Smart Motion LOLO laadpaal.

Zou ook van de zotte zijn als half EV rijdend Nederland een nieuwe laadpaal moet aanschaffen.
Ik keur een MID meter retrofit goed :+

En met dit mooie weer meteen de door de UV vergeelde kap gespoten in RAL 7021 zijdeglans. En de SMD630 op een ander "address" gezet en wordt keurig herkend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xfce4BY_oGV6xoU44XjXY46YkO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1d1EiZFFgWHROMZBCBTb43sS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Bontje Blauw op 21-05-2026 20:38 ]

COTE!


  • stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:33

stegen

8710Wp

Ik heb even gekeken op de Joulo pagina van ondersteunde laadpalen:

Wat heb je nodig voor ERE registratie?
EV-laadstation met MID-gecertificeerde meter, of een MID-tussenmeter via Joulo.

https://joulo.nl/check-laadstation
OpenEVSE wordt bijvoorbeeld ondersteund met "tussenmeter"

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
stegen schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:35:
Ik heb even gekeken op de Joulo pagina van ondersteunde laadpalen:

Wat heb je nodig voor ERE registratie?
EV-laadstation met MID-gecertificeerde meter, of een MID-tussenmeter via Joulo.

https://joulo.nl/check-laadstation
OpenEVSE wordt bijvoorbeeld ondersteund met "tussenmeter"
Ik denk dat ze met tussenmeter een MID bedoelen op een dedicated SAP aansluiting?

  • riberts
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:38
stegen schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:35:
Ik heb even gekeken op de Joulo pagina van ondersteunde laadpalen:

Wat heb je nodig voor ERE registratie?
EV-laadstation met MID-gecertificeerde meter, of een MID-tussenmeter via Joulo.

https://joulo.nl/check-laadstation
OpenEVSE wordt bijvoorbeeld ondersteund met "tussenmeter"
Mijn aanvraag bij joulo is afgewezen omdat de "lader" niet mid gekeurt is maar alleen de meter.

Ze wisten niet zeker of dit zou voldoen aan de wetgeving en hebben hier nu dus een vraag over uit staan.

Ze zouden later bij me terug komen hierover.

  • THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:41
Driek schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:41:
[...]

ik heb eerder contact gehad met TAP, maar die gaven het allemaal weinig kans.
Die van mij werd gewoon geaccepteerd. Ik zou het wel een vreemde gang van zaken vinden als ze mijn paal accepteren, ik gedurende de gekozen contract periode min of meer aan TAP vastzit voor de ERE’s, en dat ze ten tijde van verkoop dan aankomen dat mijn credits toch niet geldig zijn…

Dat station zijn we wmb bij acceptatie van de paal gepasseerd. Want anders had ik op zoek kunnen gaan naar een partij die de paal wel accepteert.

  • dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:03
Bij mij heeft Tap Electric ook mijn aanmelding geaccepteerd en inmiddels alle laadsessies sinds 1 januari netjes bijgeschreven.

  • tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14:48
Heeft iemand een stap-voor-stap uitleg hoe je de SmartEVSE laadpaal voorbereidt, hoe je kan aanmelden en zo?

22,29 kWh/100km


  • dannyll
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 09:47
Ik heb hem gewoon aangemeld en alleen met wat foto's moeten aantonen dat ik een mid meter voor de EVSE heb zitten. Daarna dus wat problemen met verbinden gehad, maar dat is ook gelukt. Ik weet niet of het toegestaan is maar het is handig om elkaar Refferal te gebruiken. Daarmee krijg jij maar ook ik korting op de Fee die ze berekenen:
knipknipknip

[ Voor 10% gewijzigd door teacher op 22-05-2026 10:03 ]

PV Output: SolarEdge SE7K; 19x345Wp West; 8x500Wp Oost. - Enphase; 6x435Wp Zuid; Totaal 10KWp. - Battery: Zinvol Power 6Kwh. - EV: Tesla Model X. - EVcharger: Smart EVSE - Home Assistant beginner


  • dannyll
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 09:47
tukker999 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 00:26:
Heeft iemand een stap-voor-stap uitleg hoe je de SmartEVSE laadpaal voorbereidt, hoe je kan aanmelden en zo?
Tja... stappenplan
1) maar joulo gaan en daar een account aanmaken
2) Je laadpaal registeren. Werd eerst afgekeurd met via berichten in je account aangeven dat je een midmeter in de laadpaal hebt zitten. Foto's dan via mail
3) account verder laten goedkeuren
4) communicatie van je laadpaal in EVSE instellen. In je portaal van Joulo staan instructies
klaar.. ;-)

PV Output: SolarEdge SE7K; 19x345Wp West; 8x500Wp Oost. - Enphase; 6x435Wp Zuid; Totaal 10KWp. - Battery: Zinvol Power 6Kwh. - EV: Tesla Model X. - EVcharger: Smart EVSE - Home Assistant beginner


  • Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Beekforel schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:04:
@Allewijn Je hebt alleen paars en rood nodig volgens mij.
Paars én rood? Dat zijn dus CP én dat gekke losse draadje...Op beiden moet toch geen 3.3v? 8)7
De min is toch PE (geel/groen, zei je eerder in PB)?

En jouw kleuren, zijn die hetzelfde als bij mij (met dus oranje, paars, mintgroen en wit in de kleine 4 polige Tesla pcb connector) en dus nog los een heel kort los zwevend rood draadje rechts onderin de foto (volgens verkoper komt hij zo als donor van de TWC af, niets aan geknipt. Misschien is het gewoon een thermistorlijn oid?) of zijn jouw kleuren zoals bij @jpiscaer ? Welke generatie TWC als donor gebruikt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWTY0bfXFQNgQPfT-S5FdhyJdDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z3MEXEwtmj65M8vNdAP4xCrU.jpg?f=fotoalbum_large

  • Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:25

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Allewijn schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:56:
[...]

Paars én rood? Dat zijn dus CP én dat gekke losse draadje...Op beiden moet toch geen 3.3v? 8)7
De min is toch PE (geel/groen, zei je eerder in PB)?

En jouw kleuren, zijn die hetzelfde als bij mij (met dus oranje, paars, mintgroen en wit in de kleine 4 polige Tesla pcb connector) en dus nog los een heel kort los zwevend rood draadje rechts onderin de foto (volgens verkoper komt hij zo als donor van de TWC af, niets aan geknipt. Misschien is het gewoon een thermistorlijn oid?) of zijn jouw kleuren zoals bij @jpiscaer ? Welke generatie TWC als donor gebruikt?

[Afbeelding]
Paar is CP idd, die heb je nodig voor CP. Sorry, daar was ik niet helemaal duidelijk in. PP heb je niet nodig bij een vaste kabel zover ik weet.

Rood is in mijn kabel de 3,3v. Ik heb een Gen2 TWC als donor gebruikt, mijn kabel zag er wel iets anders uit. Ik hoop dat ik dit weekend wat tijd heb om mijn project af te maken, dan kan ik je vast wel van meer info voorzien.

Onhandig wel dat die rode draad zo kort afgeknipt is.

  • Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
@Beekforel Dankjewel. Ik hoor graag extra van je als je dit weekend er zelf ook weer naar gaat kijken/project af maakt.

Idd onhandig 'dat' bij mij die rode draad zo kort is en niet tot de 4-polige stekker behoort.
En daar dus ook nooit toe heeft behoord. Want die zit vol met Oranje, Paars, Mintrgroen en Wit.
Hoor graag of jij ook nog een los adertje ziet in jouw kabel.
Daarna dus bepalen of het voor mij nu 3.3V (+) op paars en (-) op groen/geel wordt of (+) op dat gekke kleine rode adertje)

  • Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
En net maar even mijn eigen TWC3 open geschroefd omdat ik het toch wel heel gek vindt dat jullie andere kleuren hebben.

Mijn TWC3 is identiek aan de nieuwe donor kabel die ik heb. Dus ook oranje, paars, mintgroen en wit.
Die korte rode zie ik alleen daar niet. Misschien is die nog korter en is het idd een overbodige of thermistor ader.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZvdMwsnVlBRM28_pS7LiGCx2rU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7WxdlskuO73bpnOgCXMXeXVi.jpg?f=fotoalbum_large

  • Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:25

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Allewijn even in mijn fotoarchief gedoken, zo zat het in de TWC Gen2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F0KzPwTaNn_AIAJoMQv2v74hoEc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WrPi3RDAXuRF0vACTOUwFaWm.jpg?f=fotoalbum_large

Denk dat je even moet gaan testen, 3,3V batterijtje ofzo en dan lekker naast de auto draad voor draad kijken wat het knopje doet.

  • Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Dankjewel voor je foto @Beekforel

Ik ben gelijk met een knoopcel gaan testen.
Omdat ik weet dat voor de draadloze zender echt een dedicated 3.3v ader hoort te zijn en niet over pp of cp moet gaan, koos ik voor de enige ader die bij mij ongeduid was: mintgroen.

Hoppa. Laadklep ging meteen open.
Dus voor TWC3 kabels is het mintgroen voor + en PE voor -

Oranje is PP
Paars is CP
Wit is NTC temp sensor

Blij mee. Werkend.
Nu op zoek naar een interessante slimme laadpaal.

  • Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:25

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Allewijn schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:59:
Dankjewel voor je foto @Beekforel

Ik ben gelijk met een knoopcel gaan testen.
Omdat ik weet dat voor de draadloze zender echt een dedicated 3.3v ader hoort te zijn en niet over pp of cp moet gaan, koos ik voor de enige ader die bij mij ongeduid was: mintgroen.

Hoppa. Laadklep ging meteen open.
Dus voor TWC3 kabels is het mintgroen voor + en PE voor -

Oranje is PP
Paars is CP
Wit is NTC temp sensor

Blij mee. Werkend.
Nu op zoek naar een interessante slimme laadpaal.
Top!

Als je een kast met veel ruimte wilt (en ruimte hebt): EVBox Homeline.

  • Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Beekforel schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:07:
[...]

Top!

Als je een kast met veel ruimte wilt (en ruimte hebt): EVBox Homeline.
Ruimte voldoende. Want misschien hang ik hem dit keer wel aan binnenzijde garage muurtje en voer ik alleen de laadkabel door de spouw/muur met een mooi ophang haakje buitenzijde (nu hangt mooie twc3 buitenzijde).
Laadpaal moet voor mij wel automatisch kunnen switchen tussen 3 en 1 fase, load balancing zonder extra ct klemmen maar via homewizard p1, etc.
Regelen via HA of evcc (laatste ben ik nu verkennende en lijkt erg fraai).

Ik ga me verdiepen in (2ehands) EVBox Homeline. Of die alle boxen aanvinkt. Dankjewel.

  • RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:56
Allewijn schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:17:
[...]

Ruimte voldoende. Want misschien hang ik hem dit keer wel aan binnenzijde garage muurtje en voer ik alleen de laadkabel door de spouw/muur met een mooi ophang haakje buitenzijde (nu hangt mooie twc3 buitenzijde).
Laadpaal moet voor mij wel automatisch kunnen switchen tussen 3 en 1 fase, load balancing zonder extra ct klemmen maar via homewizard p1, etc.
Regelen via HA of evcc (laatste ben ik nu verkennende en lijkt erg fraai).

Ik ga me verdiepen in (2ehands) EVBox Homeline. Of die alle boxen aanvinkt. Dankjewel.
Als donorpaal voor een smartEVSE? Dat heeft weinig zin als je al een vaste kabel hebt, voor ongeveer hetzelfde geld heb je ook een andere kast en een contactor. Verder is er van de homeline namelijk niks bruikbaar (de kWh meter is een s0 puls variant). Ik zou eerder kijken of je de twc3 behuizing dan kan hergebruiken als haakje en kast voor de schakelknop en rfid lezer. De rest kan je dan binnen kwijt in een aparte lege kast. Hou er wel rekening mee dat de contactors nogal luid schakelen, zeker bij PV-laden schakelt ie vrij vaak en dat hoor je wel binnen.

All-electric.


  • Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
@RonJ duidelijk. Bedankt. Zeker ook over het stukje s0 puls variant.
Niet geheel bruikbaar voor mij dus.
Wil denk ik sowieso toch maar een laadbox gaan zoeken die wat meer 'kant-en-klaar' is, omdat ik vrees dat inboekdienstverleners anders aankomende jaren de zelfbouw boxen/smartEVSE varianten met gecertificeerde mid meters, etc niet meer gaan accepteren...
Dus mijn Tesla donor kabel is nu werkend. Daarvoor had ik echt jullie hulp in dit zelfbouw topic nodig. Dank.
Maar nu verschuift mijn zoektocht denk ik naar iets minder zelfbouw en iets meer naar kan-en-klaar (waarbij ik dan de eigen Tesla kabel aan de gekozen laadbox monteer) ivm zekerheid op toekomstige ere.

  • Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:54
dannyll schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:27:
[...]

Tja... stappenplan
1) maar joulo gaan en daar een account aanmaken
2) Je laadpaal registeren. Werd eerst afgekeurd met via berichten in je account aangeven dat je een midmeter in de laadpaal hebt zitten. Foto's dan via mail
3) account verder laten goedkeuren
4) communicatie van je laadpaal in EVSE instellen. In je portaal van Joulo staan instructies
klaar.. ;-)
ik heb me ook aangemeld, maar de occp lijtk niet te conencten, en smartevse geeft nu out of order aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLSAWSxkfFq0bf3fWHM1-LXSIDw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IByNOLNib1fo45YL5DgmTQtp.png?f=fotoalbum_large Iemand een idee?

Tijd van werken, tijd van rusten


  • dannyll
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 09:47
Driek schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:59:
[...]

ik heb me ook aangemeld, maar de occp lijtk niet te conencten, en smartevse geeft nu out of order aan.

[Afbeelding] Iemand een idee?
Heb je in Joulo op Geavanceerd gedruk en hier " Geen TLS" aangezet?
Je hebt in je EVSE nog wss:// staan. Dit moet ws:// zijn

PV Output: SolarEdge SE7K; 19x345Wp West; 8x500Wp Oost. - Enphase; 6x435Wp Zuid; Totaal 10KWp. - Battery: Zinvol Power 6Kwh. - EV: Tesla Model X. - EVcharger: Smart EVSE - Home Assistant beginner


  • Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:54
dannyll schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:07:
[...]

Heb je in Joulo op Geavanceerd gedruk en hier " Geen TLS" aangezet?
Je hebt in je EVSE nog wss:// staan. Dit moet ws:// zijn
Mijn laadstation ondersteunt geen auth
Stond uit, moet die aan?

Mijn laadstation ondersteunt geen TLS (alleen ws://)
heb ik nu op Aan gezet, en in de smartevse de url aangepast naar ws://

Gelukt, status Connected

Tijd van werken, tijd van rusten


  • marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:42
Ik heb net via de Joulo website een foto verstuurd met daarop mijn Eastron MID meter gekoppeld aan de smartEVSE en enkele minuten later had ik bevestiging dat deze setup voldoet.

Obv Joulo zelf aangeeft had ik verwacht dat ze dit zelf konden uitlezen obv het serienummer van de meter oid, maar dat werkt zo dan misschien toch niet.

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
marcel3 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:10:
Ik heb net via de Joulo website een foto verstuurd met daarop mijn Eastron MID meter gekoppeld aan de smartEVSE en enkele minuten later had ik bevestiging dat deze setup voldoet.

Obv Joulo zelf aangeeft had ik verwacht dat ze dit zelf konden uitlezen obv het serienummer van de meter oid, maar dat werkt zo dan misschien toch niet.
Zegt vrij weinig, als ze over 6 maanden zeggen dat het niet voldoet ben je het haasje.
Net als dat ze eerst zeiden dat een tussenmeter wel mocht (en zelfs speciaal voor dit doel verkochten).

  • marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:42
Wolly schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:19:
[...]


Zegt vrij weinig, als ze over 6 maanden zeggen dat het niet voldoet ben je het haasje.
Net als dat ze eerst zeiden dat een tussenmeter wel mocht (en zelfs speciaal voor dit doel verkochten).
Daar zul je gelijk in hebben. Ik had al deze setup, dus baat het niet dan schaadt het niet

  • riberts
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:38
marcel3 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:10:
Ik heb net via de Joulo website een foto verstuurd met daarop mijn Eastron MID meter gekoppeld aan de smartEVSE en enkele minuten later had ik bevestiging dat deze setup voldoet.

Obv Joulo zelf aangeeft had ik verwacht dat ze dit zelf konden uitlezen obv het serienummer van de meter oid, maar dat werkt zo dan misschien toch niet.
Meen je niet..

Dan zal ik ze ook maar weer is een mailtje sturen waarom die van mij dan niet voldoet.

  • Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:07
De proefopstelling werkt :)

EVSE proefopstelling

Ik maak gebruik van een ABB D13 kWh-meter. Was gedoe om die aan de praat te krijgen. Modbus-register 5B00hex betekent ruim 20.000 keer de plus toets indrukken. En toen deed 'ie 't niet, totdat ik ontdekte dat de Modbus-inmplementtaie gelijk is aan de D23-serie. Kortom, EV-meter op ABB ingesteld en het draaide direct.

Mijn huis is slimmer dan ik...


  • Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:54
dannyll schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:07:
[...]

Heb je in Joulo op Geavanceerd gedruk en hier " Geen TLS" aangezet?
Je hebt in je EVSE nog wss:// staan. Dit moet ws:// zijn
ik heb nu een connectie.

Als ik nu wil laden moet ik iets autoriseren, maar geen idee hoe.
Ik heb de rest api van joulo ook in Homeassistant geintegreerd nu. Voorheen kan ik via een knop in de meterkast laden starten en via home assistant met mqtt smartevse integratie.

Tijd van werken, tijd van rusten


  • Stufipower
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Deze doet ‘t ook prima met ABB als profiel, voor 60 euro.

https://www.sandervunderi...b23-112-10e-din-rail.html

  • maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-06 06:33
@Driek @riberts

Gewoon aanmelden bij laadloon.nl daar zijn ze op het moment bezig de ocpp aan de gang te krijgen zodat smartevse's met kWh meter (mid gecertificeerd natuurlijk) de laaddata volgens de eisen van de wet geregistreerd kunnen worden.

Laadloomn meldde bij het testen vd week al dat hij veel aanmeldingen van Smartevse's palen kreeg dus ik denk dat hij via dit topic de smartevse ere specialist gaat worden ;)

Vaillant AroTHERM+ WP - 15kWp O-Z-W PV - 14kWh ESS - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!


  • dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:03
Of Tap Electric, die heeft als voordeel dat als een kennis met een lease-auto van de zaak langskomt, hij tóch bij je kan laden én dat je je electriciteitskosten vergoed krijgt.

En ERE gaat zowel over je eigen laadsessies als die van je kennissen...

[ Voor 17% gewijzigd door dingo35 op 23-05-2026 18:08 ]


  • Stufipower
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
maarten_NL schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 16:29:
@Driek @riberts

Gewoon aanmelden bij laadloon.nl daar zijn ze op het moment bezig de ocpp aan de gang te krijgen zodat smartevse's met kWh meter (mid gecertificeerd natuurlijk) de laaddata volgens de eisen van de wet geregistreerd kunnen worden.
Dus, indien ocpp = volgens eisen vd wet?
Joulo doet ook ocpp.

  • maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-06 06:33
Stufipower schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:16:
[...]


Dus, indien ocpp = volgens eisen vd wet?
Joulo doet ook ocpp.
Deels, de laadpaal moet voldoen aan de regels van de wet. Dus alle stroom die door de MID gecertificeerde kWh ( die IN de laadpaal zit) meter loopt, moet de auto in gaan.
En de laadsessies moeten verantwoord kunnen worden. Dus tijd, datum en geladen kWh per sessie. Daar komt ocpp handig bij van pas.

De wet zegt niks over zelfbouw/af fabriek laadpalen.

Vaillant AroTHERM+ WP - 15kWp O-Z-W PV - 14kWh ESS - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!


  • BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:13
Ik heb een knop (push button) aangesloten op smartevse. Die kan nu wisselen tussen smart en solar modus,

Primair stuur ik de smartevse aan via home assistant. Maar met de knop kan ik (of - belangrijker mijn vrouw) snel even wisselen. Als de smartevse vanuit home assistant op off is gezet (want even dure laaduren), dan werkt de knop niet.

Ik denk dat dit by design zo is. Is er een andere optie om te schakelen tussen off - solar - smart ?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017


  • Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:53
Knop op Custom instellen en HA deze altijd laten afhandelen, kan wellicht.

  • niekvanprooijen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:19
*knip*

[ Voor 95% gewijzigd door twain4me op 24-05-2026 11:07 . Reden: Alleen in V&A is genoeg ;) ]


  • tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:11
maarten_NL schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 16:29:
@Driek @riberts

Gewoon aanmelden bij laadloon.nl daar zijn ze op het moment bezig de ocpp aan de gang te krijgen zodat smartevse's met kWh meter (mid gecertificeerd natuurlijk) de laaddata volgens de eisen van de wet geregistreerd kunnen worden.

Laadloomn meldde bij het testen vd week al dat hij veel aanmeldingen van Smartevse's palen kreeg dus ik denk dat hij via dit topic de smartevse ere specialist gaat worden ;)
Klinkt interessant. Hebben ze ook een indicatie gegeven wanneer ze de OCPP kopping actief verwachten te hebben?

  • Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:54
tsjoender schreef op zondag 24 mei 2026 @ 19:57:
[...]

Klinkt interessant. Hebben ze ook een indicatie gegeven wanneer ze de OCPP kopping actief verwachten te hebben?
Bij Joulo heb ik het nu werkend, en de registratie is gelukt. De eerste ERE laadsessies zijn gelogd.

Wel, net als bij de andere aanbieders nog geen zekerheid of het echt geaccepteerd wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door Driek op 24-05-2026 22:23 ]

Tijd van werken, tijd van rusten


  • Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:25

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Beekforel schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 22:10:
[...]

Ja, misschien eerst maar even niet doen dan. Zou er op zich met Home Assistant wat logica omheen kunnen bouwen. Heb hem nu op solar off gezet.

Het is een drukke (krappe) boel in het Tesla doosje maar het past en het werkt.
[Afbeelding]

Erg tevreden met de Laadzuil.com paal, was een dikke hufter om te plaatsen maar het resultaat is mooi.
[Afbeelding]
Iets meer dan een jaar later mijn v2 geinstalleerd vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iF9NosWi-xDDzuEbHX0_cAmpIl4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LOG6Y4Pl6W4fk5yj7SEIXSd2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VAPC6ip26r3iPrDxAqaY2oD79o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LLFr1aSFnputLtr28JjNCrr6.jpg?f=fotoalbum_tile
Al met al dik tevreden. Een custom EVBox Homeline met vaste Tesla laadkabel, ingebouwde MID meter én een ESP32 voor ESPHome Tesla BLE.

De box is een stuk groter (mijn eigen buitengroepenkast :+) maar het misstaat niet. Ik denk zelfs dat ik het mooier vind dat de Tesla wallbox. Ook binnen een stuk netter, met meer ruimte is dat toch eenvoudiger. Zie alleen wel dat de adereinden van de laadkabel in de contactors wat lang zijn, daar moet nog maar even een stukje af binnenkort.

Oh ja, en ik heb de knop van de Tesla kabel gevoed met 3,3V van de ESP maar helaas lijkt dat niet te werken of er is toch iets losgeschoten ofzo. Ook nog maar even naar kijken later.

De led ring is gekoppeld aan de SmartEVSE en die gaat als het donker is aan op vol wit zodat het wat makkelijker inpluggen is en gaat daarna weer uit.

Nou hopen dat mijn aanmelding bij Laadloon geaccepteerd wordt... :)

  • Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-06 11:25
Door tijdgebrek heb ik volgens mij al behoorlijk wat ERE-laadsessies misgelopen. Momenteel gebruik ik een Z-Wave MID-meter, maar omdat het merk inmiddels verdwenen lijkt te zijn, wordt het volgens mij lastig om dat nog goed te onderbouwen. Daarom heb ik nu een Eastron-meter besteld, die is ook beter te integreren met EVSE en vanuit daar met Homey. De hobby moet ook wat :)

Ik heb de handleiding doorgenomen, maar ik kon geen duidelijk antwoord vinden op het volgende. Volgens mij sluit je zowel de SmartEVSE Sensorbox als de bus van de Eastron aan op de A- en B-contacten van de EVSE.

Het gaat om een bussignaal, maar hoe is het precies de bedoeling dat dit aangesloten wordt? Kun je simpelweg beide signaalkabels samen onder terminal A en B aansluiten? Of moet het doorgelust worden: eerst van de EVSE naar de Eastron (die ik in de kast bij de EVSE monteer) en vanaf daar door naar de Sensorbox?

  • Stufipower
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Jfwiet schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:40:
Door tijdgebrek heb ik volgens mij al behoorlijk wat ERE-laadsessies misgelopen. Momenteel gebruik ik een Z-Wave MID-meter, maar omdat het merk inmiddels verdwenen lijkt te zijn, wordt het volgens mij lastig om dat nog goed te onderbouwen. Daarom heb ik nu een Eastron-meter besteld, die is ook beter te integreren met EVSE en vanuit daar met Homey. De hobby moet ook wat :)

Ik heb de handleiding doorgenomen, maar ik kon geen duidelijk antwoord vinden op het volgende. Volgens mij sluit je zowel de SmartEVSE Sensorbox als de bus van de Eastron aan op de A- en B-contacten van de EVSE.

Het gaat om een bussignaal, maar hoe is het precies de bedoeling dat dit aangesloten wordt? Kun je simpelweg beide signaalkabels samen onder terminal A en B aansluiten? Of moet het doorgelust worden: eerst van de EVSE naar de Eastron (die ik in de kast bij de EVSE monteer) en vanaf daar door naar de Sensorbox?
Met zijn allen op de bus, parallel. Het is volgens mij beter om de verbindingen niet door te lussen in de contacten van een apparaat maar bijvoorbeeld in een wago klem. Zelf heb ik geen sensorbox en direct de mid meter verbonden met een twisted pair uit een ethernetkabel. Mocht je kabel te dun zijn voor in de wago klem kan je misschien simpelweg dikkere kabel pakken of deze dikker maken mbv een adereindhuls.

  • Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-06 11:25
Stufipower schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:02:
[...]


Met zijn allen op de bus, parallel. Het is volgens mij beter om de verbindingen niet door te lussen in de contacten van een apparaat maar bijvoorbeeld in een wago klem. Zelf heb ik geen sensorbox en direct de mid meter verbonden met een twisted pair uit een ethernetkabel. Mocht je kabel te dun zijn voor in de wago klem kan je misschien simpelweg dikkere kabel pakken of deze dikker maken mbv een adereindhuls.
Bedankt voor de info. Misschien wel een beter idee ja om een paar wago's op de dinrail te zetten, heb een signaal kabel gebruikt met volgens mij 0.8mm2, dus dat valt prima binnen de specificatie van een standaard 221 klem.
Moet toch nog van die Din rail houdertjes kopen om de 6mm2 in de meterkast te verbinden als ik de Z-Wave meter er tussenuit haal.

  • m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:07
Jfwiet schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:40:
Door tijdgebrek heb ik volgens mij al behoorlijk wat ERE-laadsessies misgelopen. Momenteel gebruik ik een Z-Wave MID-meter, maar omdat het merk inmiddels verdwenen lijkt te zijn, wordt het volgens mij lastig om dat nog goed te onderbouwen. Daarom heb ik nu een Eastron-meter besteld, die is ook beter te integreren met EVSE en vanuit daar met Homey. De hobby moet ook wat :)

Ik heb de handleiding doorgenomen, maar ik kon geen duidelijk antwoord vinden op het volgende. Volgens mij sluit je zowel de SmartEVSE Sensorbox als de bus van de Eastron aan op de A- en B-contacten van de EVSE.

Het gaat om een bussignaal, maar hoe is het precies de bedoeling dat dit aangesloten wordt? Kun je simpelweg beide signaalkabels samen onder terminal A en B aansluiten? Of moet het doorgelust worden: eerst van de EVSE naar de Eastron (die ik in de kast bij de EVSE monteer) en vanaf daar door naar de Sensorbox?
ERE certificaten zijn met terugwerkende kracht over 2026 te registeren lees ik.

  • Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:54
Inmiddels heb ik de smartevse gekoppeld aan Joulo voor ERE.
Nu heb ik op de smartevse de auto-authorise enabled, alleen betekent dit dat de auto direct gaat laden als ik hem aankoppel. Op zich prima, maar betekent ook dat iedere willekeurige auto direct gaat laden. Dit wil ik niet, daarom heb ik aan de smartevse een Knop gekoppeld.
Ik kon voorheen de laadsessie starten door op de knop te klikken, of via home assistant de switch.smartevse_power op on te zetten.

Na elke laadsessie zet home assistant die switch ook automatisch op off.

Het lijtk erop dat dit met occp dit meer werkt. Iemand een idee hoe ik dit weer zo in kan stellen, in combi met occp?

Tijd van werken, tijd van rusten


  • Stufipower
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Driek schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:56:
Inmiddels heb ik de smartevse gekoppeld aan Joulo voor ERE.
Nu heb ik op de smartevse de auto-authorise enabled, alleen betekent dit dat de auto direct gaat laden als ik hem aankoppel. Op zich prima, maar betekent ook dat iedere willekeurige auto direct gaat laden. Dit wil ik niet, daarom heb ik aan de smartevse een Knop gekoppeld.
Ik kon voorheen de laadsessie starten door op de knop te klikken, of via home assistant de switch.smartevse_power op on te zetten.

Na elke laadsessie zet home assistant die switch ook automatisch op off.

Het lijtk erop dat dit met occp dit meer werkt. Iemand een idee hoe ik dit weer zo in kan stellen, in combi met occp?
De sleutelwoorden zijn, gok ik, "API van Joulo"? Zou wel fijn zijn om iets local-only te hebben natuurlijk. Anderzijds, iedere willekeurige auto kan laden, daar is veel over geschreven en gezegd. Maar goed een auto laden, voor je voordeur, zou een diefstal zijn ter waarde van zo'n 10 euro maximaal (misdrijf), uitvoerbaar in minimaal enkele uren met kenteken zichtbaar. Ik verwacht niet dat mensen zo gek zijn. En anders kan je misschien een keer lachen met een vreemde situatie? Misschien had die persoon het wel heel erg nodig, dan zal die wel een briefje achterlaten of aanbellen.

[ Voor 22% gewijzigd door Stufipower op 25-05-2026 12:05 ]


  • Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:54
Stufipower schreef op maandag 25 mei 2026 @ 12:00:
[...]


De sleutelwoorden zijn, gok ik, "API van Joulo"? Zou wel fijn zijn om iets local-only te hebben natuurlijk. Anderzijds, iedere willekeurige auto kan laden, daar is veel over geschreven en gezegd. Maar goed een auto laden, voor je voordeur, zou een diefstal zijn ter waarde van zo'n 10 euro maximaal (misdrijf), uitvoerbaar in minimaal enkele uren met kenteken zichtbaar. Ik verwacht niet dat mensen zo gek zijn. En anders kan je misschien een keer lachen met een vreemde situatie? Misschien had die persoon het wel heel erg nodig, dan zal die wel een briefje achterlaten of aanbellen.
op zich eens hoor dat het een scenario is wat eigenlijk nooit voor zal komen. (wonen in een hofje en de nummerplaat zal zeker gefilmd worden) maar toch voelt het niet lekker. Maar zal Joulo eens mailen, ze zijn tot nu toe zeer benaderbaar.

Tijd van werken, tijd van rusten


  • Stufipower
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Reden van edit: slechte comment

[ Voor 109% gewijzigd door Stufipower op 26-05-2026 09:02 ]


  • Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-06 11:25
m.eddy schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:36:
[...]

ERE certificaten zijn met terugwerkende kracht over 2026 te registeren lees ik.
Ja, maar hoe ga ik dat bewijzen dan? Want de bewijslast is niet alleen kWh maar ook per sessie toch? Ik heb mijn totalen wel, maar kan niet aantonen hoeveel ik elke avond geladen heb.

  • Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:24
Bontje Blauw schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:02:
Ik heb gisteren 2 uur geladen op 16A 3P en ondanks een omgevingstemperatuur van ca. 16C geeft de EVSE temperatuursensor 36C aan.
Dit in een witte Smart Motion Lolo laadpaal. Nu vraag ik mij af hoe hoog de temperaturen kunnen oplopen in de zomer in de volle zon.
Mijn laadpaal is op het oosten georiënteerd en na 13:00 uur pas in de schaduw.

Wat zijn "normale" temperaturen voor de Smart EVSE? Ik heb daar geen beeld bij.
Wat kan ik verwachten in volle zon met omgevingstemperatuur van 30 graden.
Nu, witte kast bijna in de schaduw (nog vol in de zon dus), maximaal aan t laden op 1 fase en KNMI zegt 27 graden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OgIYYQQuui3fRutHu3tvchUKtLo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fDxbe7F1njgcHUePJzVgFxYv.jpg?f=fotoalbum_large

Maar goed, dat wij als mensen dat geen fijne temperatuur vinden wil niet zeggen dat de apparatuur daar last van heeft :+

[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 25-05-2026 13:13 ]

Sometimes you need to plan for coincidence


  • Bontje Blauw
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:01
Hier ook KNMI 27 graden.
Smart Motion LOLO in volle zon aan baksteen gevel. Kleur donkergrijs RAL 7021.
Charging @ 3P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEXiYsH0KfhFOd2vVBaCu1C5KkA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LZJ7LFMhWuUGnpMmyLyJoLJi.png?f=user_large

COTE!


  • m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:07
Jfwiet schreef op maandag 25 mei 2026 @ 12:54:
[...]

Ja, maar hoe ga ik dat bewijzen dan? Want de bewijslast is niet alleen kWh maar ook per sessie toch? Ik heb mijn totalen wel, maar kan niet aantonen hoeveel ik elke avond geladen heb.
Zal wel niet in alle gevallen kunnen. Als je bv met OPCC al bij een backend registreert kun je die sessie’s exporteren. Bewijslast zal misschien ook per inboeker verschillen.

Er is nog veel onduidelijk..🤨

  • marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:42
Driek schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:56:
Inmiddels heb ik de smartevse gekoppeld aan Joulo voor ERE.
Nu heb ik op de smartevse de auto-authorise enabled, alleen betekent dit dat de auto direct gaat laden als ik hem aankoppel. Op zich prima, maar betekent ook dat iedere willekeurige auto direct gaat laden. Dit wil ik niet, daarom heb ik aan de smartevse een Knop gekoppeld.
Ik kon voorheen de laadsessie starten door op de knop te klikken, of via home assistant de switch.smartevse_power op on te zetten.

Na elke laadsessie zet home assistant die switch ook automatisch op off.

Het lijtk erop dat dit met occp dit meer werkt. Iemand een idee hoe ik dit weer zo in kan stellen, in combi met occp?
Precies hier loop ik nu ook tegenaan. Leuk die koppeling over OCPP met joulo, maar ik ben nu alle controle over mijn smartEVSE kwijt. Ik plug normaal gesproken in als ik thuiskom, maar laat home assistant dan pas later de lader inschakelen, bijvoorbeeld na 21.00u 's avonds. Nu begint hij meteen met laden. En ook na onderbreken van de laadsessie staat er 'finished charging' en gaat hij niet meer aan. Ik snap dat dit misschien is hoe OCPP ook bedoeld kan zijn, maar de use case voor mensen die het alleen gebruiken om meterstanden door te geven is toch echt anders. Moeten we hier voor bij joulo zijn, of zou dit iets zijn dat in een toekomstige update van de smartEVSE evt. nog kan worden opgepakt?

  • manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:55
marcel3 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:48:
[...]

Precies hier loop ik nu ook tegenaan. Leuk die koppeling over OCPP met joulo, maar ik ben nu alle controle over mijn smartEVSE kwijt. Ik plug normaal gesproken in als ik thuiskom, maar laat home assistant dan pas later de lader inschakelen, bijvoorbeeld na 21.00u 's avonds. Nu begint hij meteen met laden. En ook na onderbreken van de laadsessie staat er 'finished charging' en gaat hij niet meer aan. Ik snap dat dit misschien is hoe OCPP ook bedoeld kan zijn, maar de use case voor mensen die het alleen gebruiken om meterstanden door te geven is toch echt anders. Moeten we hier voor bij joulo zijn, of zou dit iets zijn dat in een toekomstige update van de smartEVSE evt. nog kan worden opgepakt?
Helpt het als je er een occp proxy tussen zet?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant


  • marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:42
manusjevanalles schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:59:
[...]

Helpt het als je er een occp proxy tussen zet?
Bedankt voor de hint :) dat lijkt inderdaad een mogelijke oplossing. Wel jammer dat dat nodig is, maar als het werkt dan moet het maar. Ik ga eens testen en laat het hier weten.

  • hterhofte
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:59
Zoals ik in mijn post van 17 januari al aangaf, leek RED III / ERE potentieel interessant voor zelfbouwers met een MID-gecertificeerde meetketen. Inmiddels lijken er in dit topic toch wel wat voorzichtige voorlopige conclusies zichtbaar te worden.

Wat mij betreft lijken de signalen momenteel ongeveer deze kant op te wijzen:
  • Er lijkt vooralsnog géén hard wettelijk verbod zichtbaar op zelfbouwlaadpalen voor ERE-registratie, zolang de meetketen aan de relevante eisen voldoet (met name MID-metering). De praktijk lijkt dus genuanceerder dan simpelweg: “zelfbouw mag niet”.
  • Het onderscheid lijkt cruciaal tussen
    • wettelijke eisen,
    • interpretatie door inboekdienstverleners,
    • en praktische fraude-/auditrisico’s
      .
  • Er zijn inmiddels meerdere signalen dat sommige partijen voorlopig bereid zijn om zelfbouw of semi-zelfbouw configuraties te accepteren, mits:
    • een MID-meter aanwezig is,
    • de configuratie goed documenteerbaar is,
    • en de installatie voldoende “professioneel” oogt.
  • Concreet lijken o.a. Tap Electric Green Credits en Laadloon in sommige gevallen registratie van zelfbouw-/ombouwconfiguraties toe te staan.
  • Voorbeelden die genoemd lijken te zijn:
    • SmartEVSE-opstellingen,
    • omgebouwde EVBox/NewMotion laders,
    • eigen behuizingen,
    • losse externe MID-meters.
  • Tegelijkertijd lijken sommige partijen juist terughoudend zodra:
    • firmware vrij aanpasbaar is,
    • de meter niet verzegeld is,
    • of de laadpaal niet als commercieel product herkenbaar is.
  • Een interessante observatie vind ik nog steeds dat veel commerciële laadpalen in de praktijk óók niet echt manipulatiebestendig lijken. Daardoor lijkt het onderscheid:
    “zelfbouw = manipuleerbaar, commercieel = veilig”
    minder zwart-wit dan soms wordt gesuggereerd.
Daarnaast lijkt het proces momenteel nog behoorlijk administratief/handmatig:
  • foto’s van installaties,
  • close-ups van MID-meters,
  • serienummers,
  • screenshots van webinterfaces,
  • uitleg van configuraties.
Dat suggereert voor mij dat de sector zelf ook nog volop zoekende is naar wat uiteindelijk als voldoende betrouwbaar bewijs gaat gelden.

De grootste onzekerheid blijft volgens mij:
“Welke registraties houden ook stand zodra controle/audits/handhaving later strenger worden?”

Vooralsnog lijkt de praktijk dus eerder:
“sommige dingen worden geaccepteerd”
dan:
“er bestaat al een stabiel en uniform beleid”.

Verder lijkt ook dit topic relevant om te volgen:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen

Daar lijken inmiddels ook de eerste praktijkervaringen rond:
  • acceptaties,
  • afwijzingen,
  • audit-eisen,
  • en interpretaties van verschillende inboekdienstverleners langs te komen, inclusief discussies over zelfbouw, externe MID-meters en OCPP-backends.
Misschien nog belangrijker: volgens mij hebben we als zelfbouwers vooral behoefte aan méér concrete praktijkvoorbeelden.

Met name interessant zou zijn:
  • welke exacte configuraties inmiddels daadwerkelijk geaccepteerd zijn;
  • bij welke inboekdienstverleners;
  • welke documentatie/bewijzen gevraagd werden;
  • welke setups expliciet afgewezen zijn;
  • en of er inmiddels signalen zijn van audits, aanvullende eisen of aangescherpt beleid.
Juist door zulke praktijkervaringen te verzamelen kunnen we hopelijk steeds beter onderscheid maken tussen:
  • harde wettelijke eisen,
  • interpretaties,
  • tijdelijke voorzichtigheid,
  • en daadwerkelijke technische vereisten.

  • Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-06 11:25
marcel3 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 15:11:
[...]

Bedankt voor de hint :) dat lijkt inderdaad een mogelijke oplossing. Wel jammer dat dat nodig is, maar als het werkt dan moet het maar. Ik ga eens testen en laat het hier weten.
Vandaag nog een beetje lopen spelen. Heb een docker gemaakt met daarop Steve https://github.com/steve-community/steve

Moet nog wat meer spelen met de instellingen. Maar zodra ik verbinding maak met OCCP (ook met Auto-authorize aan) springt mijn Smart Evse naar Please Authorize en kan ik hem niet meer handmatig naar 'Normal' verzetten en via Homey is er ook geen reactie.

Denk toch dat er inderdaad 2 kapiteins op dat moment in het spel zijn. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swlVCX5vhGWmJhLYQ_ee2LBiLQ8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ruIZYIU2fsB4NNYcwn8Bnh4J.png?f=user_large

  • ruubert
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:42
Begrijp ik nu goed dat als je occp met Joulo activeert, je de controle over het laden verliest? Heel irritant, ik laat nu HA het laden inplannen.

Wat zijn de ervaringen met Tap?

  • Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-06 11:25
Heb zelf via ChatGPT dus Steven geïnstalleerd om te kijken wat ik ermee kon (om voor te sorteren op de problemen met Joulo). Maar zonder dat ik Steven helemaal uitgeplozen heb doe ik nu de voorzichtige conclusie dat met het instellen van OCCP de lokale bediening vervalt.

In mijn zoektocht overigens voor HA een OCCP gezien, dus daar zit vast nog meer flexibiliteit. Maar voor mijn combinatie via MQTT/Homey denk ik dat ik geen OCCP moet gebruiken.

  • marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:42
Jfwiet schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:31:
Heb zelf via ChatGPT dus Steven geïnstalleerd om te kijken wat ik ermee kon (om voor te sorteren op de problemen met Joulo). Maar zonder dat ik Steven helemaal uitgeplozen heb doe ik nu de voorzichtige conclusie dat met het instellen van OCCP de lokale bediening vervalt.

In mijn zoektocht overigens voor HA een OCCP gezien, dus daar zit vast nog meer flexibiliteit. Maar voor mijn combinatie via MQTT/Homey denk ik dat ik geen OCCP moet gebruiken.
Ja dat is wel jammer idd. De smartEVSE was voor mij juist een bewuste keuze als onderdeel van een strategie om zo min mogelijk afhankelijk te zijn van clouddiensten, en dan zou je nu de controle uit handen moeten geven voor iets waarvoor eigenlijk alleen maar inzage in het verbruik nodig is.

Ik vraag me wel af of het protocol niet de ruimte laat voor een implementatie waarbij de gebruiker kan kiezen of hij de aansturing lokaal kan 'overrulen'.

  • Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-06 11:25
Het is een lang weekend, de echt knappe koppen van dit topic komen van de week vast met het verlossende antwoord of er nog opties zijn.

Heb eerder gelezen dat je ook een eigen logging kan inleveren bij bepaalde partijen. Dus ik ga de komende week mij nog maar eens verdiepen in de Google docs integratie op Homey.

En als extreme maatregel kan ik altijd nog een relais plaatsen in de meterkast die heel de EVSE subkast uitschakelt. Of ik gebruik het relais wat nu op de knopuitgang zit om de EVSE uit te zetten. Niet zo’n elegante oplossing maar wel effectief.

  • THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:41
marcel3 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:30:
[...]

Ja dat is wel jammer idd. De smartEVSE was voor mij juist een bewuste keuze als onderdeel van een strategie om zo min mogelijk afhankelijk te zijn van clouddiensten, en dan zou je nu de controle uit handen moeten geven voor iets waarvoor eigenlijk alleen maar inzage in het verbruik nodig is.

Ik vraag me wel af of het protocol niet de ruimte laat voor een implementatie waarbij de gebruiker kan kiezen of hij de aansturing lokaal kan 'overrulen'.
Met de combinatie EVCC en TAP Electric heb ik gewoon lokale controle via EVCC, die het laadplan maakt en kiest wanneer er geladen wordt en met welk vermogen. TAP registreert enkel de sessies voor ERE. Het kan dus wel…

  • dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:03
Het is echt complete onzin dat je "de controle uit handen geeft" op het moment dat je OCPP inschakelt. Je moet gewoon je automations in HA aanpassen.

Hint: zoek eens op /Set/RFID in de handleiding of dit topic.
Pagina: 1 ... 106 ... 109 Laatste