• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:44
THM0 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:20:
Maar mijn laadpalen doen volgens mij precies wat je wilt en werken stabiel. Ja, kan dat er iets stuk gaat als TAP eruit ligt maar vooralsnog heb ik daar geen problemen mee gezien.
Leuk dat het bij TAP wel werkt maar daar heb ik niets aan. Zit reeds bij een ERE inboeker en zal daar mee moeten koppelen.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

• Stufipower
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
@sandergar weet je zeker, dat indien je niet 'out of order' krijgt, want dat is mogelijk een communicatiefout met de OCPP backend, maar indien je dus wel goed kan verbinden, bijvoorbeeld met je lokale HA integratie, en je op solar of smart klikt, dat hij dan 'eigenlijk wel, maar niet zichtbaar' in solar of smart zit?

Bij mij is dat namelijk zo. Als ik met ocpp verbonden ben en op solar of smart klik, zegt ie: Can't read mains meter, check cfg or wiring. (- Dus hij kijkt wel naar een mains meter voor loadbalancing dan wel solar!) Ook al springt ie daarbij gelijk terug naar 'OFF'. Die OFF betekent dan dat er nog geen geautoriseerde laadsessie is (of iets dergelijks). Ik heb wel auto-authorize aan staan om het makkelijk te maken.

edit: Heb even teruggelezen en zie dat je het probleem had dat je hem niet meer zelf kon starten. Kan je wel pause/ resume doen via MQTT?

[ Voor 13% gewijzigd door Stufipower op 17-06-2026 17:29 ]

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:03
jjonkie schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:19:
Ik heb mijn Smart Evse een poosje aan TAP gehad met OCCP, is niet betrouwbaar. Werkt niet altijd en mijn vrouw snapt er niks van. Tevens zie ik geen kWh maar dat komt omdat mijn meter van Homewizard niets uitstuurt dus die moet ik vervangen helaas. Maar dan zit ik nog steeds met bovenstaande probleem. Heeft iemand dit al wel netjes werkend? Anders kan ik me het geld en gedoe beter besparen...
Dan doe je iets fout, mijn SmartEVSE zit al meer dan een jaar op Tap, sinds 1 januari wordt elke laadsessie keurig geregistreerd, en ik heb er nog niet 1 kunnen vinden die misliep; het enige dat niet goed werkt(e) was Delayed Charging i.c.m. OCPP, dat lijkt in de huidige master branch opgelost dus zit in de volgende release.

Als je het niet werkend krijgt:
  1. RTFM: het staat voor een aantal backend providers stap voor stap beschreven in de manual; voor de ontbrekende zie ik de PR graag tegemoet
  2. Out of Order zegt nog niet zoveel, kijk op het web dashboard eerst of bij OCPP "Connected" staat.
  3. Pak de laatste versie, in versie 3.11.0 is een probleem met wss:// connecties opgelost; dus misschien eerst de ws:// link uitproberen?
  4. In the volgende release zitten ook de OCPP debug messages in de telnet log
  5. OCPP aanzetten voor ERE zonder kWh EVMeter is zinloos, die meterstanden zijn juist nodig voor de backend provider....
  6. Je hebt te maken met een zelfbouw project, dus het lijkt me verstandig éérst uit te proberen/uit te vissen welke backend providers werken (zie punt 1) met de SmartEVSE, ipv je aan de eerste de beste (contractueel) op te hangen om er vervolgens achter te komen dat het niet werkt...

[ Voor 8% gewijzigd door dingo35 op 17-06-2026 17:14 ]

• sandergar
Stufipower schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:42:
@sandergar weet je zeker, dat indien je niet 'out of order' krijgt, want dat is mogelijk een communicatiefout met de OCPP backend, maar indien je dus wel goed kan verbinden, bijvoorbeeld met je lokale HA integratie, en je op solar of smart klikt, dat hij dan 'eigenlijk wel, maar niet zichtbaar' in solar of smart zit?

Bij mij is dat namelijk zo. Als ik met ocpp verbonden ben en op solar of smart klik, zegt ie: Can't read mains meter, check cfg or wiring. Ook al springt ie daarbij gelijk terug naar 'OFF'. Die OFF betekent dan dat er nog geen geautoriseerde laadsessie is (of iets dergelijks). Ik heb wel auto-authorize aan staan om het makkelijk te maken.
Dit is de historie van de MQTT berichten :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1Zot1S6CG7FW4AhyLJ7hd3wdSA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j28UkWIEaOoX6kYMEtCj7onB.png?f=fotoalbum_large

Heel zeker dus! Smart EVSE stond in "Solar" mode totdat er getest ging worden met de OCPP. Daarna maar 2 standen actief geweest : OFF en NORMAL. Op de Smart GUI klikken op NORMAL, SOLAR of SMART resulteerde meteen weer in OFF. Zowel de GUI als de MQTT berichten gaven continue de OFF stand aan en de laadpaal is ook niet gestart. Het relais is duidelijk hoorbaar en de auto meldt ook als het laden vroegtijdig door de laadpaal wordt beëindigd, beide niet afgegaan.

[ Voor 7% gewijzigd door sandergar op 17-06-2026 20:32 ]

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

• dingo35
Probeer eerst eens in Smart mode, dat is de meest gebruikte methode voor OCPP (of ken je een commerciele laadpaal die op Solar regelt?), en als je dat aan de praat hebt naar Solar gaan; dat is al veel gecompliceerder omdat je sessie geregeld onderbroken kan worden als er een wolkje voor de zon komt..

EDIT: En merk op dat na een reboot het normaal is dat, bij OCPP configuratie, er gedurende een tiental seconden "Out of Order" verschijnt: OCPP heeft de actuele tijd nodig, en het kost wat tijd om de wifi-verbinding op te zetten en contact met de NTP server te zoeken..

[ Voor 31% gewijzigd door dingo35 op 17-06-2026 17:51 ]

• Stufipower
  • Niet online
Kan ik terecht concluderen dat indien de smartevse met ocpp gekoppeld is en daarna op smart mode wordt gezet:

- Dat hij dan aan dynamisch loadbalancing doet (en overige features van smart toepast)

- maar ook daarbij “OFF” weergeeft als instelling (hij springt terug), terwijl die dus eigenlijk op smart staat

- en dat dit bij mensen verwarring oplevert?

[ Voor 8% gewijzigd door Stufipower op 17-06-2026 19:39 ]

• thalx
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-06 14:47
Stufipower schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:36:
Kan ik terecht concluderen dat indien de smartevse met ocpp gekoppeld is en daarna op smart mode wordt gezet:

- Dat hij dan aan dynamisch loadbalancing doet (en overige features van smart toepast)

- maar ook daarbij “OFF” weergeeft als instelling (hij springt terug), terwijl die dus eigenlijk op smart staat

- en dat dit bij mensen verwarring oplevert?
Ik draai al een half jaar via Tap, en ik heb dat nog niet meegemaakt. Ik kan gewoon als mijn lader via Tap is verbonden Smart laden, waarbij de webinterface én home assistant (MQTT) 'Smart' aangeven. Hetzelfde voor Solar.
Enige belangrijke is dat je na het beëindigen van je sessie ('Off') op de SmartEVSE weer een RFID autorize moet zien te triggeren. Dit kan door opnieuw je auto aan te sluiten, of via de 'nieuwe' API functie hiervoor. Zonder re-autorize kan ik niet opnieuw starten. (en dat is logisch), en ik heb bij de auto-authorize functie van de SmartEVSE gewoon het RFID van mijn laadpas ingesteld (die staat op 'free use' bij Tap).

Blbaa

• thalx
sandergar schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:14:

Yup, het was leuk geweest als de OCPP functionaliteit van de SmartEVSE hiervoor gebruikt had kunnen worden. Mijn auto wordt van maart t/m oktober alleen maar geladen in de Solar-Only modus. Ik heb daar geen 3e partij voor nodig die mij gaat vertellen dat ik mijn auto op een andere manier moet gaan laden of dat ik mijn auto geheel niet mag laden, ook niet met mijn eigen PV opwekking, omdat het druk is op het net. Het is mijn Smart EVSE en ik bepaal zelf wat ik daarmee wil doen. Als ik externe sturing had gewild dan had ik wel een gewone laadpaal opgehangen.

Kortom, SmartEVSE is gewoon weer ontkoppeld en is gewoon weer bedienbaar! Voor mij is de OCPP functionaliteit (SmartEVSE versie v3.10.2) niet geschikt op deze manier.
In je screenshot zie ik bij de OCPP auto-authorize functie nog geen RFID, bij mij werkte niets zonder een RFID (pak gewoon bijvoorbeeld de waarde van je eigen laadpas, en zet die bij Tap voor gratis gebruik). Tevens moet je na inschakelen wel ook triggeren dat er een autorisatie plaats gaat vinden van dat RFID laadpas-nummer, vanaf SmartEVSE naar Tap (of andere OCPP aanbieder). Dit kan door je auto opnieuw aan te sluiten, of via de API/MQTT (/Set/RFID).
Het werkt bij mij al een half jaar perfect, ook met Solar/Smart laden, en daarnaast Home Assistant via MQTT én nog een koppeling via Node Red met mijn Victron omvormer (thuisaccu) en Victron grid-meter 3P75CT in de meterkast.

[ Voor 8% gewijzigd door thalx op 17-06-2026 21:48 ]

Blbaa

• Stufipower
  • Niet online
Dan ligt het misschien aan de specifieke OCPP koppeling (backoffices gedragen zich divers)?

Welke firmware versie draai je op je smartevse?

[ Voor 20% gewijzigd door Stufipower op 17-06-2026 21:45 ]

• dingo35
Als je OCPP aan zet en je autoriseert je eigen sessie niet, dan krijg je "available" op je LCD scherm (in geval van auto-authorize) of "please authorize" (met RFID reader op Rmt/OCPP of disabled) en OFF op je dashboard. Als je dan autoriseert krijg je de mode waar je in zat (dus VOORdat je autoriseert), zoals je gewend was het bekende Ready scherm, al dan niet met zonnetje.

Als je problemen hebt met je backendprovider, maak dan een gratis account bij Tap Electric aan, koppel daar aan, dan zie je hoe het behoort te werken, en kun je na die leerfase overstappen maar je favoriete backend, dan weet je (beter) hoe te configureren en welke acties/schermen je kunt verwachten.

Ik heb twee jaar geleden met veel OCPP providers getest op een jaarlijks test-event, en daar kwamen we glansrijk doorheen (niet mijn verdienste), alleen Joulo had een probleem met hun specifieke serverconfiguratie, verder zijn mij geen incompatibiliteiten bekend.

[ Voor 23% gewijzigd door dingo35 op 18-06-2026 08:12 ]

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-06 17:13
Wellicht interessant, ik schakel tussen 2 meters (SAP & PAP). Hierdoor valt enkele MS de spanning weg. Alles blijft aan in huis, ook de smartEVSE. Maar als ik schakel moet ik vaak (niet altijd) opnieuw autoriseren heb ik gemerkt. Waarom dit is ben ik nog niet achter gekomen. Een UPS er tussen gaat niet vanwege de hoge stromen. Dus ik heb voor nu maar even geaccepteerd dat het zo is. (en zo vaak schakel ik ook niet) Mogelijk dat een dergelijke situatie ook bij jou speelt door een slechte aansluiting @Stufipower ?

Wat ik wel mis in de MQTT koppeling is de autorisatiestatus. Nu schakel ik op de MQTT RFID topic die dan heel kort naar Present Schiet. Daarna lees ik de code uit. Wat fijner zou zijn is dat de autorisatiestatus in de MQTT zou zitten. Bijvoorbeeld met de statussen authorised, read card, car not connected. Nu schiet volgens mij de EVSE status kort naar Deny, maar is dat hetzelfde?

Op basis hiervan kan ik na het schakelen de eerder verstuurde RFID via MQTT opnieuw sturen. Dan lost het dat probleem op.

Als ik sec via home asisstant kijk op de MQTT berichten dan kan ik er niet direct uithalen dat de sessie vervallen is. (om wat voor reden dan ook). En dat opnieuw de RFID aangeboden moet worden. Hij staat dan in pauze, zet je hem op smart en dan schiet hij gelijk terug naar pauze. Tot ik de RFID aangeboden heb, dan wil hij wel naar SMART.

Wellicht zie ik iets over het hoofd kwa functionaliteit? Of pak ik het verkeerd aan?

[ Voor 13% gewijzigd door Ferrox1 op 18-06-2026 11:22 ]

• Stufipower
  • Niet online
@Ferrox1 Die melding bij mij is er omdat ik nog geen mains meter waarden doorstuur naar de SmartEVSE, dus dat is logisch. Ben dit nog aan het optuigen via mqtt.

Mogelijk dat je toch (gedeeltelijke) spanningsuitval hebt bij het schakelen. En hij stuurt ook geen berichten als er geen spanning is? OCPP sessies worden in ieder geval zeker beeindigd bij een powercycle.

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:58

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Mmmm ik heb ook al maanden geen issue meer gehad met TAP en auto autherise maar kom net bij een halfvolle Tesla en een melding not authorized op de smart evse.

gaat toch iets niet lekker weer bij TAP want kan verder niets geks vinden meer mensen hier last van ?

Draai versie 3.11.0 al tijden zonder enig probleem dus geen idee wat nu de aanleiding is.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• dingo35
Wifi probleem en/of stroomonderbreking? Je kunt de uptime ik meen via MQTT opvragen...

EDIT: Ik heb gisteravond toevallig een delayed laadsessie bij Tap ingezet en hij is vanochtend keurig op tijd gaan laden, sessie is nu nog bezig. Dus als het een Tap probleem was dan is het zeker niet voor alle aansluitingen!

[ Voor 57% gewijzigd door dingo35 op 19-06-2026 06:46 ]

• cyclone

cyclone

Alles gechecked en operationeel, net even via de TAP app een remote start gegeven en hopla hij start direct met laden.

Dus gaat ergens mis met de auto authorise blijkbaar. Al een keer eerder gehad maar opeens was dat ook weer opgelost zonder duidelijke aanleiding.

Toch maar eens de debug versie erop zetten en wat logs verzamelen want de logs van TAP zijn niet gedetailleerd genoeg.

• dingo35
In 3.11.0 zie je de OCPP messages alleen nog op de USB poort, als je ze via telnet wil zien moet je de master branch compileren en flashen...

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-06 19:23
Bij mij wilde ie vanochtend (of eigenlijk sinds gisteravond wat blijkbaar niet gelukt was) ineens ook niet meer authoriseren met TAP (+RFID). Uiteindelijk de evse maar gereboot na een aantal keer tevergeefs de tag aangeboden te hebben en toen werkte het meteen weer zoals het hoort. Verder niet ingedoken nog.

[ Voor 32% gewijzigd door RonJ op 19-06-2026 14:20 ]

All-electric.

• thalx
Hier ook issues vandaag, is meer Tap gerelateerd gok ik, het gaat hier zelfs zover dat hij steeds disconnected aangeeft voor de laadkabel, heel vreemd. (ik heb gecheckt op oververhitting met een warmtebeeldcamera op de connector, aangezien de EV6 daar een sensor voor heeft).
Na een reboot van de EVSE werkt het dan weer even.
Later vandaag maar even het debug versie op de SmartEVSE zetten als dit doorzet.

[ Voor 6% gewijzigd door thalx op 19-06-2026 14:24 ]

Blbaa

• sandergar
sandergar schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:26:
Wat ik wil is gewoon een Smart EVSE hebben die niet belemmerd wordt in het gebruik door een 3e partij. Hoeveel storingen zijn er wel niet de laatste tijd?
Ook met TAP kan je dus belemmerd worden 8)

• cyclone

cyclone

100% zeker dat het TAP was nu, kom net thuis en gooi de auto aan de lader en werkt meteen. Niks gewijzigd vanochtend (want was veels te vroeg) en nu is er weer geen vuiltje aan de lucht.

Wel het grote nadeel van OCPP als je het mij vraagt want je zal maar net wel een volle accu nodig hebben en erachter komen 10 minuten voor vertrek dat TAP de laadsessie niet authoriseerde.

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:13
cyclone schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 18:06:
100% zeker dat het TAP was nu, kom net thuis en gooi de auto aan de lader en werkt meteen. Niks gewijzigd vanochtend (want was veels te vroeg) en nu is er weer geen vuiltje aan de lucht.

Wel het grote nadeel van OCPP als je het mij vraagt want je zal maar net wel een volle accu nodig hebben en erachter komen 10 minuten voor vertrek dat TAP de laadsessie niet authoriseerde.
Ik heb ook al een keer gehad dat ik persé wilde laden, maar OCPP niet wilde verbinden. Ook niet na reboot. Dus uiteindelijk OCPP uitgezet en geladen (geen ERE inkomsten, behalve als mijn meterstand telt?) en daarna een firmwareupdate van SmartEVSE en alles werkte weer. WEet dus niet of het de SmartEVSE was, of Tap in dit geval. Maar was spontaan ontstaan.

Home Assistant 🏠📱, Zonneplan 20kWh thuisbatterij 🔋🏠, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade 🌡️🚿, 4100Wp PV ☀️, XPeng G9 🚙🔌

• cyclone

cyclone

@sjoerd-p er was een issue met een certificaat in SmartEvse paar maanden geleden klinkt alsof dit die issue was die jij beschrijft.

Dat was wel een Smart evse issue is in dit topic ook aan de orde geweest en werd idd met de update verholpen.

Dat is wel een andere issue dan die we vandaag gezien hebben.

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Phantone schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:32:
Net een Thuisbatterij besteld en die kan niet met de SlimmeLezer+ overweg, wel met de HomeWizard P1.
Nu had ik geen zin in een splitter dus heb even de HomeWizard V1 API toegevoegd aan de SlimmeLezer+
Toen zag ik dat de nieuwe SmartEVSE firmware deze tegenwoordig ook support dus dacht ik laat ik even hier de yaml delen.

[...]
Geweldig!
Vraagje, hoe programmeer ik de yaml in de SlimmeLezer+? Ik heb gezocht maar kwam geen duidelijke handleiding tegen.

Mijn huis is slimmer dan ik...

• ruud76
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
@stegen @dingo35 enorm bedankt voor dit fantastische systeem en het solar laden (met een extra contactor) dat echt perfect werkt! Het netto stroomverbruik van het huis wordt (mits mogelijk) keurig op nagenoeg 0 gehouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dA3C_sPHNdC_0xb-Fu0OU-WWuTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SdNaWAA7kVyxFYpe4rKGdq82.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door ruud76 op 21-06-2026 08:48 ]

• ruud76
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Conrado schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:54:
[...]

Geweldig!
Vraagje, hoe programmeer ik de yaml in de SlimmeLezer+? Ik heb gezocht maar kwam geen duidelijke handleiding tegen.
Je hebt ESPHome nodig. Daarin adopteer je de slimmelezer en daarna kun je ‘m updaten en van een aangepast programma voorzien. Ik heb zelf esphome op mijn NAS draaien in een Docker container. Daar ga ik dan vanuit een browser naar toe om de slimmelezer te herprogrammeren. Maar je kunt ‘m natuurlijk ook gewoon op je computer installeren.

[ Voor 7% gewijzigd door ruud76 op 21-06-2026 09:25 ]

• Phantone
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06 11:26
Conrado schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:54:
[...]

Geweldig!
In HA dmv ESP Home Builder, check hier voor meer info https://esphome.io/

Greetings, Phantone :)

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 25-06 12:00
Kan iemand mij uitleggen hoe een laadpaal precies werkt kwa aansturing?

Ik heb namelijk een zaptec go 2 ervaar het volgende probleem.

Zodra ik onze auto ga laden is er niks aan aan de hand en werkt alles prima op 3 fase laden 11kw.

We hebben een aanhangwagen (voor mobiele stroom naar de bouwplaats) voorzien van een accupakket met 3x een victron multiplus 5000/48

Hier zit een vaste laadkabel aan gemonteerd 3fase 5x6mm2

Tussen aarde en pp zit een weerstand van 220ohm in de stekker( welke in de laadpaal gaat)(dus geschikt voor 32A)

Tussen CP en PE zit een diode en weerstand van 680ohm

Dit is de volgorde van aansluiten
Stekker in de laadpaal
Doormiddel van relais 1 word de diode en weerstand 680ohm actief
Laadpaal gaat starten
Victron Multiplus gaat accus laden circa 10-12kw echter zodra 1 van de 3 fase boven de circa +-16A komt valt de zaptec go 2 in storing.

Melding is:
Limieten van het laadstation zijn overschreden ( aansluiting staat ingesteld als 40A en limiet per fase op 32A)

Mijn vraag is dan ook.

Moet ik een andere weerstand gebruiken tussen PE en CP?/

Kan iemand mij vertellen welke waardes een auto stuurt naar de laadpaal tussen PE en CP?

Hoe werkt het dan bij voorbeeld zonnestroom laden in detail?
Er is volgens de p1 /sense meter maar 2000w beschikbaar.
Hoe weet de auto dan dat deze met maximaal 2000w mag laden?
edit:
Of zit ik helemaal verkeerd met de 680 ohm weerstand tussen CP en PE? (Als je tussen PP en PE 680ohm gebruikt is je kabel geschikt voor 20A
Als ik me dan goed ingelezen heb moet het een weerstand van 2700ohm en 1300ohm parallel zijn of is het 880ohm?

[ Voor 10% gewijzigd door zonnepaneelxl op 22-06-2026 19:39 ]

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04:54
Het lijkt erop dat je überhaupt niks weet van een control pilot-signaal. De weerstand tussen PP en PE geeft de maximale stroom van de kabel aan, als extra veiligheidslimiet, maar wat de EV mag afnemen, leest deze in het CP-signaal, wat door de laadpaal gemoduleerd wordt. Jouw Victron-setup lijkt hier niets mee te doen.

Een laadpaal heeft geen enkel mechanisme om zelf stroom te begrenzen. Deze kan alleen constateren dat de afgenomen stroom hoger is dan 1 van de instellingen of het CP-signaal en dan de boel afschakelen.

Wat hier gebeurt, geen idee, daarvoor is de Peblar-melding te onduidelijk.
Jouw setup doet niet eens een poging om IEC 61851 te implementeren, dus het kan vanalles zijn.
Als het strak op 16A is, klinkt het overigens wel eerder alsof een ingestelde limiet van de Peblar overschreden wordt.

Edit: je laadpaal is 11kW dus er mag niet meer dan 16A lopen als dit zo is ingesteld. Je moet je Victron zo instellen dat ie niet meer dan 16A trekt. 11kW op 3 fasen is maximaal 3.7kW/16A per fase, je kunt niet optellen naar 1 fase.

Wat je aan het doen bent, is gezien je kennisniveau, niet ongevaarlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Solarsparc op 22-06-2026 19:54 ]

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:32

prein2

Monument verduurzamen is leuk

zonnepaneelxl schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:47:

Zodra ik onze auto ga laden is er niks aan aan de hand en werkt alles prima op 3 fase laden 11kw.

We hebben een aanhangwagen (voor mobiele stroom naar de bouwplaats) voorzien van een accupakket met 3x een victron multiplus 5000/48

Tussen aarde en pp zit een weerstand van 220ohm in de stekker( welke in de laadpaal gaat)(dus geschikt voor 32A)

Stekker in de laadpaal
Laadpaal gaat starten
Victron Multiplus gaat accus laden circa 10-12kw echter zodra 1 van de 3 fase boven de circa +-16A komt valt de zaptec go 2 in storing.

Melding is:
Limieten van het laadstation zijn overschreden ( aansluiting staat ingesteld als 40A en limiet per fase op 32A)

Mijn vraag is dan ook.

Kan iemand mij vertellen welke waardes een auto stuurt naar de laadpaal tussen PE en CP?

edit:
Of zit ik helemaal verkeerd met de 680 ohm weerstand tussen CP en PE? (Als je tussen PP en PE 680ohm gebruikt is je kabel geschikt voor 20A
Als ik me dan goed ingelezen heb moet het een weerstand van 2700ohm en 1300ohm parallel zijn of is het 880ohm?
Laadpaal heeft een cp signaal waarmee.hij met de lader in de auto communiceert. Is een heel basic signaal. Als je dat niet implementeert dan moet je zorgen dat je binnen de limiet van de laadpaal blijft. Als de laadpaal dus 16A wil uitsturen (wat hij dus uit stuurt op de cp pin) en je victron pakt 17 dan gaat ie (blijkbaar) in beveiliging.

Vraag is dus: als je de mp instelt om op 15A te laden. Gaat het dan wel goed?

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 25-06 21:57
joosie schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:36:
...

Ik heb ook gezocht op het resetten van de SMartSVSE naar fabrieksinstellingen, zodat ik zeker weet dat ook alle data weg is, maar daar kom ik niet uit, heeft iemand daar een stappenplan voor?

...
Voor degenen die ook hiernaar zoeken, ik heb het gevonden. Je gaat naar het IP van de SmartEVSE en achter het IP zet je "/erasesettings". Daarna komt de melding: "Erasing settings, rebooting", daarna moet je ook de WiFi opnieuw instellen.

• Conrado
  • Nu online
Phantone schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:00:
[...]

In HA dmv ESP Home Builder, check hier voor meer info https://esphome.io/
Bedankt @Phantone!

Gisteren ESP Home Builder for desktop in een VM-omgeving geïnstalleerd. Het is even wat gedoe met de yaml en het programmeren naar een vast IP-adres. En na het compileren liep de download vast omdat mijn SlimmeLeze de poort niet ondersteunt. Logisch achteraf, want ik heB een SlimmeMeter en niet de SlimmeMeter+. Mijn variant draait standaard nog zonder ESPhome. Kortom, wordt vervolgd :)

Voor nu maar even de P1 waardes via Home Assistant en MQTT naar de SmartEVSE gestuurd. Is ook gedoe om aan de praat te krijgen, maar dat werkt nu. Eind van de middag mijn EV opgehaald en die is na even laden mooi in Wait for Solar modus gesprongen.

SmartEVSE in Famatel behuizing

• zonnepaneelxl
@prein2

Dat snap ik.

Alleen welke waarde verwacht de laadpaal terug?

Is dit dan die 880 ohm? 2700 en 1300 parallel?
Zo ja hoeveel afwijking mag hier inzitten?

Ik ga morgen eens testen met een lager laadvermogen.

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

• Solarsparc
De lader schakelt dus blijkbaar is het goed genoeg om state C over te brengen.

Ik raad je aan om wat meer te lezen over die states, maar in principe doet dat niet meer dan aan, uit of error, het communiceert niks over stroomsterktes.

• prein2

prein2

Dat cp is een 1kHz blok golf dat de laadpaal genereert. De duty cycle van die blok golf is een maat voor de hoeveelheid stroom die de auto mag afnemen.

Als de auto meer afneemt, dan luistert hij dus niet. Het lijkt erop dat de lader dan stopt met die foutmelding. Gaat dus om communicatie nadat er met weerstandjes iets is gestart

• dingo35
@zonnepaneelxl Je victrons gewoon op de conventionele manier laden en niet via je laadpaal. Dit ruikt naar ERE fraude!

• zonnepaneelxl
Dit slaat weer helemaal nergens op...

Toevallig heb ik het nu over een zaptec go 2 laadpaal maar we moeten ook kunnen laden bij een openbare laadpaal dus het protocol moet goed zijn.

Dit heeft niks met ERE te maken

• Conrado
  • Nu online
Conrado schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:04:
[...]

Eind van de middag mijn EV opgehaald en die is na even laden mooi in Wait for Solar modus gesprongen.
Dat ging gisterenavond precies zoals bedoeld. Vanochtend had ik verwacht dat íe weer verder zou gaan met laden, echter dat gebeurde niet. De EVSE stond op Ready maar startte niet, ondanks ruim voldoende zonnestroom.
Bleek dat de auto in error stand en de lading 'onderbroken' was. Reboot EVSE hielp niet, maar liet wel de foutmelding verdwijnen. Kabel ui/in hielp ook niet, Uiteindelijk de auto 20 cm naar achteren/voren gereden en daarna begon 'ie weer te laden.

Is dat normaal gedrag? Wat kun je hier tegen doen?

• dingo35
zonnepaneelxl schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:24:
Dit slaat weer helemaal nergens op...

Toevallig heb ik het nu over een zaptec go 2 laadpaal maar we moeten ook kunnen laden bij een openbare laadpaal dus het protocol moet goed zijn.

Dit heeft niks met ERE te maken
Nee het laden van victrons via een laadpaal slaat helemaal nergens op. Tak dan de voeding van de laadpaal netjes af via een alamat, dan doe je het netjes conform de voorschriften.

Als je gaat lopen rommelen door CP en PP lijnen te faken, loop je nu eenmaal risico's, zeker als je, blijkens je posts, geen idee hebt hoe het werkt.

• dingo35
Conrado schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:08:
[...]

Dat ging gisterenavond precies zoals bedoeld. Vanochtend had ik verwacht dat íe weer verder zou gaan met laden, echter dat gebeurde niet. De EVSE stond op Ready maar startte niet, ondanks ruim voldoende zonnestroom.
Bleek dat de auto in error stand en de lading 'onderbroken' was. Reboot EVSE hielp niet, maar liet wel de foutmelding verdwijnen. Kabel ui/in hielp ook niet, Uiteindelijk de auto 20 cm naar achteren/voren gereden en daarna begon 'ie weer te laden.

Is dat normaal gedrag? Wat kun je hier tegen doen?
Ik had precies hetzelfde gedrag na een firmware update van mijn Enyaq: blijkt dat de laadmodule van het EV gereset had moeten worden (zekeringetje er uit en er weer in) na de update, maar dat de dealer dat niet wist.

Dit soort zaken worden alleen door fanatieke hobbyisten en een enkele goede EV monteur opgemerkt; zoek op fora voor je EV op "diepe slaap", "ontwaken", en hopen dat je daar een oplossing vindt.

Ik zocht het probleem in de SmartEVSE firmware, versie v3.11.0 helemaal nagelopen en die doet alles keurig volgens de standaarden om de EV te doen ontwaken; daar zat het dus niet in :-(

• sjoerd-p

I<knip>

Ik kan je aanraden deze pagina te lezen en dit schema over te nemen: https://evsim.gonium.net/. Ik heb zelf het printplaatje besteld dat ze aanbieden, dat maakt het iets makkelijker. Ik heb de schakelaars ingevouwd in een oude stekker van een Mitsubishi Outlander PHEC en andere andere kant een normaal stopcontact. Maar er zijn ook genoeg verloopkabels naar Schuko te bestellen als je dit regelmatig gaat gebruiken. Dan is dat wellicht veiliger dan zelfbouw als je niet weet wat je aan het doen bent. Ik heb het vooral gebruikt om laadpalen te kunnen testen en te zien hoe hij reageert op alle mogelijke signalen. En om te zien (met drie ledjes) of het een één fase of drie fase laadpaal is.

Home Assistant 🏠📱, Zonneplan 20kWh thuisbatterij 🔋🏠, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade 🌡️🚿, 4100Wp PV ☀️, XPeng G9 🚙🔌

• dingo35
Merk op dat Schuko niet geschikt is om langdurig stromen groter dan 10A door te leiden; óók stekkers/WCD's die 16A als opschrift hebben, dat is (vreemd genoeg) eerder bedoeld als maximale piekbelasting, niet als continu belasting.

Voor continue stromen zijn die blauwe CEE campingstekkers bedoeld.

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 25-06 21:57
Zo, jullie weten dit natuurlijk allang, maar ik kom er net achter dat de knoppen onder het scherm op de webinterface ook werken!

• Stufipower
  • Niet online
Feature request: alles wat instelbaar is via de knoppen mogelijk maken via de web interface zonder dat je door (virtuele) knopjes moet drukken.

• dingo35
Het is een bewuste keuze om m.n. features die met de hardware-configuratie te maken hebben, bijv. MaxCurrent, NIET via het webdashboard en/of de API toegankelijk te maken; dat zijn zaken die je eenmalig instelt, en waarvan (per ongeluk) wijziging tot onveilige situaties zou kunnen leiden.

De fabrikant was eigenlijk ook niet voor de bediening van het LCD scherm via het web dashboard, om precies die reden, maar ik/de fraaie uitvoering van de auteur/de pincode die ik er op gezet heb hebben hem overtuigd. Daar zul je het dus mee moeten doen.

• martijn_van_eck
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:15
Het lijkt erop dat Tibber de stekker eruit heeft getrokken voor onze smartevse koppeling. Laadpaal is niet meer zichtbaar in de app :(

• peterpannekoek
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 25-06 22:55
Ik heb een adapter gemaakt van type 2 naar cee 32A

Het is namelijk om stroom te gebruiken van een openbare laadpaal.
Echter werkt het niet zoals ik gehoopt had.

220ohm tussen PP en PE 32A rating kabel
2K7ohm tussen CP en PE lader word geactiveerd.
1K2ohm tussen CP en PE met schakelaar voor laden starten.

Het probleem is nu als volgt "laden" werkt alles bij meer dan 10A per fase word er afgeschakeld.
Blijven we onder de 10A per fase gaat het goed.

Meerdere openbare laadpalen geprobeerd zowel 11 als 22kw

Kan iemand ons op weg helpen waar het mis gaat en een oplossing voor bedenken?

• Solarsparc
Het antwoord vind je waarschijnlijk in het CP-signaal wat je keihard negeert.

Mijn vermoeden is dat die laadpaal aan iets van load balancing doet.

Weer zo'n slecht idee.

[ Voor 39% gewijzigd door Solarsparc op 23-06-2026 22:56 ]

• peterpannekoek
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 25-06 22:55
Kan je me op weg helpen in plaats van kritiek te leveren?

Ik lees en zie namelijk meerdere aansluitschema's op het internet. (Zoals nu aangesloten)

Wat ik begrijp moet deze kabel werken via mode 3.

Hoe kan je dan in vredesnaam zorgen dat de laadpaal wel het juiste cp-signaal terug krijgt die ik volgens jou dan keihard negeer?

Ik heb namelijk al 2 van deze adapter kabels gekocht bij voldt en amazon en deze doen precies hetzelfde op een laadpaal.

• Solarsparc
Een EV leest het CP-signaal en past aan de hand daarvan de laadstroom aan. Zo'n adapter, ook al "simuleert" ie "mode 3", heeft geen manier om die stroom te regelen.
Mijn vermoeden is dat de laadpaal via CP aangeeft dat je niet meer dan 10A mag afnemen, wellicht zelfs als test om te kijken of de afnemer zich aan het CP-signaal houdt. Een laadpaal moet hier op kunnen vertrouwen als hij bijv. aan loadbalancing moet doen. Dit i.v.m. netcapaciteit maar ook bijv. als er 2 auto's aan dezelfde paal hangen. Jouw adapter zal dat negeren en wat jij aan je adapter hebt hangen, kan dan alsnog de volle 16A of 32A trekken.

Je kwestie is simpel en het antwoord is dat eigenlijk ook: als de laadpaal zegt dat je niet meer dan 10A af mag nemen, doe dat op dat moment dan ook niet. Maar je hebt daar wel electronica voor nodig die het CP-signaal kan interpreteren en aan de hand daarvan de stroomafname kan regelen. Met alleen zo'n stekker kom je daar nooit. Je verbruiker moet kunnen afstemmen met de lader, net als een EV dat doet. Dat kan niet een simpel stopcontact zijn.

Als je wilt bevestigen dat de laadpaal een CP-signaal stuurt wat de limiet stelt, moet je het CP-signaal lezen met een oscilloscoop, multimeter met duty-cycle-functie of iets wat speciaal voor het analyzeren van EV-laden is gemaakt.

Het internet staat vol met artikelen over hoe dit allemaal werkt. Als je met deze materie bezig bent en dat niet op kunt zoeken, lever ik kritiek. Je kunt serieuze schade aanrichten op deze manier.
Je bent zonder kennis beveiligingen aan het omzeilen. Dat je dat thuis doet is nog tot daaraan toe, maar op een laadpaal van een ander is wel een nieuw dieptepunt.

[ Voor 20% gewijzigd door Solarsparc op 24-06-2026 02:45 ]

• dingo35
Beste moderator gaan we nu van "zelfbouw laadpaal ervaringen" naar "zelfbouw EV simulator ervaringen om een laadpaal te misleiden" ?

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:40

Stekker in de laadpaal
Laadpaal gaat starten

Melding is:

Mijn vraag is dan ook.

edit:
Google “evse cp” doet wonderen:

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• prein2

prein2

peterpannekoek schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:50:
Kan je me op weg helpen in plaats van kritiek te leveren?

Ik lees en zie namelijk meerdere aansluitschema's op het internet. (Zoals nu aangesloten)

Wat ik begrijp moet deze kabel werken via mode 3.

Hoe kan je dan in vredesnaam zorgen dat de laadpaal wel het juiste cp-signaal terug krijgt die ik volgens jou dan keihard negeer?

Ik heb namelijk al 2 van deze adapter kabels gekocht bij voldt en amazon en deze doen precies hetzelfde op een laadpaal.
in de ocpp standaard staat dat zonder communicatie er max 10A per fase getrokken mag worden.

Jij probeert het zonder communicatie te doen (zonder CP signaal) en dus is 10A per fase de max.

afhankelijk van de laadpaal doet ie het gewoon, of gaat ie in storing. edit: dit zal bij de kabels vanvoldt ook zo zijn..

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-06 23:41
Sinds maart heb ik mijn SmartEVSE verbonden met tap, werkte perfect.
Tot ik problemen kreeg dat hij de verbinding kwijt was, ik las toen hier dat ik naar WS: moest ipv WSS:.

Inmiddels draai ik op versie 3.11.0 en heb nog steeds dat de verbinding (via Wifi) met tap instabiel is op zowel WS als WSS. Meer personen hier last van? en iemand een tip waar ik nog naar kan kijken?

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:37
ngommers schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:39:
Sinds maart heb ik mijn SmartEVSE verbonden met tap, werkte perfect.
Tot ik problemen kreeg dat hij de verbinding kwijt was, ik las toen hier dat ik naar WS: moest ipv WSS:.

Inmiddels draai ik op versie 3.11.0 en heb nog steeds dat de verbinding (via Wifi) met tap instabiel is op zowel WS als WSS. Meer personen hier last van? en iemand een tip waar ik nog naar kan kijken?
Bij mij is het hartstikke stabiel over wifi naar het wss endpoint, op firmware 3.11.0.

• CyberEspresso
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
ngommers schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:39:
Ja, hier hetzelfde. De wifi verbinding op zichzelf is stabiel, dat kan ik zien aan de data die ik van de Smartevse binnenkrijg op HomeAssistant. Op diezelfde HomeAssistant is er een sensor voor de OCPP koppeling die continue van connected naar disconnected en weer terug springt. Met gevolg dat de auto op random momenten niet wil laden omdat er dan een RFID swipe nodig is, terwijl er normaal gesproken een auto-authorize plaatsvindt.

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-06 23:41
CyberEspresso schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:49:
[...]

Ja, hier hetzelfde. De wifi verbinding op zichzelf is stabiel, dat kan ik zien aan de data die ik van de Smartevse binnenkrijg op HomeAssistant. Op diezelfde HomeAssistant is er een sensor voor de OCPP koppeling die continue van connected naar disconnected en weer terug springt. Met gevolg dat de auto op random momenten niet wil laden omdat er dan een RFID swipe nodig is, terwijl er normaal gesproken een auto-authorize plaatsvindt.
exact dit heb ik inderdaad

• dingo35
Ik wacht nog even op een reactie van @stegen op mijn laatste wijziging, dan zal ik een nieuwe release uitbrengen waarin ook de OCPP messages in de telnet debug log te zien zijn; hopelijk geeft dat meer duidelijkheid.

Voor de volledigheid: mijn wifi verbinding is tegenwoordig niet optimaal, ik heb het idee dat de access points van een aantal buren en de mijne aan het vechten zijn om beschikbare kanalen, maar desalniettemin heb ik nog nooit een gemiste auto-authorize gehad.

Beetje lastig foutzoeken als ik het niet kan reproduceren...

• dingo35
@ngommers @CyberEspresso Is jullie koppeling met HA via MQTT? Je zou ook eens het MQTT topic kunnen checken dat meldt of de SmartEVSE qua MQTT offline/online is, dat is op een wat hoger netwerk-niveau dan de wifi verbinding

• CyberEspresso
  • Nu online
dingo35 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 06:39:
@ngommers @CyberEspresso Is jullie koppeling met HA via MQTT? Je zou ook eens het MQTT topic kunnen checken dat meldt of de SmartEVSE qua MQTT offline/online is, dat is op een wat hoger netwerk-niveau dan de wifi verbinding
Ja, inderdaad via MQTT. De MQTT verbinding wordt zelf niet verbroken. De SmartEVSE meldt via MQTT wel netjes dat de verbinding met OCPP disconnect en weer connect. Draai versie v3.11.0 en heb de verbinding met tap nu op WS staan in plaats van WSS omdat ik dacht dat dat wellicht stabieler zou zijn, maar lijkt niet heel veel uit te maken. Overigens had ik dit probleem de afgelopen 4 dagen continue, sinds gisteren gaat het weer goed en daarvoor ging het ook een tijdje prima. Ik sluit ook niet uit dat de problemen aan de kant van TAP zitten. Om dit hele probleem te omzeilen heb ik liever helemaal geen OCPP, maar je moet wat voor je ERE credits. Ik overweeg nog een lokale OCPP proxy op te tuigen om het verder te troubleshooten, maar daar moet ik even tijd voor maken.

• DanTm
  • Niet online
Mijn auto wou net ook niet laden omdat de auto-authorize niet werkte. Ik heb de OCPP verbinding uit en weer aan gezet, en daarna ging het wel goed.

Ik zag in het dashboard van Tap dat hij al enige tijd stond te switchen tussen online/offline (paar minuten online, paar minute offline). De wifi verbinding is stabiel.

Heb dit al een paar keer eerder gehad, maar of het nu aan Tap of de smartevse ligt kan ik ook niet helemaal beoordelen. Wat wel apart is dat na het aan en uitzetten van OCPP het wel weer stabiel lijkt te zijn.

• DanTm
  • Niet online
dingo35 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 06:39:
Bij mij blijft de SmartEvse zelf prima online.

Ik heb in de log van Home Assistant gekeken en zie dat de OCPPConnection status al wel 4 dagen lang aan en uit ging (paar minuten aan, paar minuten uit).

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:17
Ik ervaar bovenstaande ook met SmartEvse v3.11.0 en TapElectric in samenwerking met MQTT connectie met de SmartEvse. Er ontstaat op een gegeven moment iets geks, en daar komt de connectie met Tap niet meer te boven. Reboot van de SmartEvse lost het altijd op voor een hoeveelheid dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2f8BezYQk8XBhPOSKKX4BVi5ng=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zRZYPH4eO91XoNY1qCYpaVx7.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door adjego op 25-06-2026 10:07 ]

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)

• CyberEspresso
  • Nu online
adjego schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:02:
Reboot van de SmartEvse lost het altijd op voor een hoeveelheid dagen.
Nu ik erover nadenk is bij mij de stabiliteit van de OCPP verbinding inderdaad ook weer teruggekomen na een reboot.

• dingo35
Kijk eens bij Tap Electric, lader, geavanceerde settings, Heartbeatinterval; die staat bij mij op 900.

Volgens Claude moet StaleTimeout in de door ons gebruikte MicroOcppMongoose library groter zijn dan de heartbeat interval; StaleTimeout staat default op 300, dus:

A) wissel hier uit op hoeveel je heartbeatinterval staat, en

B) Zet m eens op 150 om te kijken of dat helpt.

Naar mijn ervaring heeft AI hetzelfde niveau als een stagiaire, soms heel goed, maar nooit betrouwbaar.

Het verklaart niet waarom de boel na een reboot weer stabiel is...

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-06 11:21
dingo35 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:47:
Kijk eens bij Tap Electric, lader, geavanceerde settings, Heartbeatinterval; die staat bij mij op 900.

Volgens Claude moet StaleTimeout in de door ons gebruikte MicroOcppMongoose library groter zijn dan de heartbeat interval; StaleTimeout staat default op 300, dus:

Naar mijn ervaring heeft AI hetzelfde niveau als een stagiaire, soms heel goed, maar nooit betrouwbaar.

Allen, nu wil ik mijzelf niet onder de 'domme' mensen scharen maar wat hier rond gaat is abracadabra voor mij :-)

Is er ergens een duidelijke 'handleiding' of stappenplan om de EVSE voor OCPP te koppelen aan Road/E-flux.

Ik heb daarnaast een extra kWh meter besteld (Eastron SDM54-M MID, slechts 54mm breed ipv 72, ik worstel met ruimte) die ik binnekort in het kastje van de EVSE ga plaatsen. Dan moet eea ook gereed zijn voor ERE in mijn beleving omdat dan alles echt in 1 behuizing zit. Heb nu ook al een Eastron kWh meter maar die zit in de onderverdeler (is wel dedicated voor de EVSE maar kan dat onvoldoende aantonen voor ERE, dus maar even wat extra geld er tegenaan gegooid....).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEZMIYj9mOkZf_QJIPAoqtgv5qM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VKE6sG9w54WWc7TROeMM7Sxp.jpg?f=fotoalbum_large

De klemmen links onderin ga ik vervangen voor de Eastron kWh meter, gehele rail gaat stukje naar beneden voor extra ruimte.

Iemand dus een stappenplan voor OCPP backbone via E-flux? (ik heb reeds 2 tags voor onze auto's voor registratie / afhandeling bij openbare laadpalen).

gr. Benthouse

• DanTm
  • Niet online

die van mij stond ook op 900, nu op 200 gezet

en een notificatie in HA aangemaakt als de state van de OCPP connectie wijzigd

[ Voor 5% gewijzigd door DanTm op 25-06-2026 12:26 ]

• sjoerd-p
benthouse schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:21:
[...]

Ik heb daarnaast een extra kWh meter besteld (Eastron SDM54-M MID, slechts 54mm breed ipv 72, ik worstel met ruimte) die ik binnekort in het kastje van de EVSE ga plaatsen.
Deze kast lijkt echt héél veel groter dan de New Motion paal die ik heb hergebruikt en daar past alles met gemak in, inclusief de 72mm brede MID meter. Ik begrijp ook niet waarom je zoveel klemmen hebt, want eigenlijk heb je er maar vijf smalle nodig: 3P+N+aarde. Of eigenlijk maar drie: 1P+N+aarde, want de andere fases kun je gewoon rechtstreeks van apparaat naar apparaat doorverbinden i.p.v. via een klem, want die hoeven niet gesplitst.

Bij mij past dat precies in de breedte van de New Motion laadpaal samen met een 4Din MID meter en met de normale contactor én de extra contactor voor fase 2+3. Dan heb ik op een DIN rail erboven nog de SmartEVSE zelf zitten. Ik heb dus het idee dat je heel veel ruimte kunt winnen door alles even net wat handiger in te delen en vooral héél veel minder klemmen te gebruiken. En mijn DC beveiliging zit niet op de DIN rail, maar erachter. Scheelt ook weer ruimte. De kast is er diep genoeg voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2MLQpWOqKNzQ3hBsM3DnJ3Rzu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l5CnIdxSqN4o3MgAycYKkam1.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels is alles nog even wat netter bedraad, maar je kunt uit bovenstaande foto zien dat er nog heel wat ruimte te winnen valt bij jou om toch een normale meter te kunnen plaatsen.

Met je andere problemen kan ik je helaas niet helpen. Ik heb een verbinding met Tap via OCPP en dat werkt gewoon gelukkig.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:17

Veranderd van 900 naar 200. Als ik kijk naar de heartbeat berichten zie ik hem daar niet veranderen naar 200 O-)

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)

• Elissen
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-06 21:25
sjoerd-p schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:21:
[...]

Deze kast lijkt echt héél veel groter dan de New Motion paal die ik heb hergebruikt en daar past alles met gemak in, inclusief de 72mm brede MID meter. Ik begrijp ook niet waarom je zoveel klemmen hebt, want eigenlijk heb je er maar vijf smalle nodig: 3P+N+aarde. Of eigenlijk maar drie: 1P+N+aarde, want de andere fases kun je gewoon rechtstreeks van apparaat naar apparaat doorverbinden i.p.v. via een klem, want die hoeven niet gesplitst.

Bij mij past dat precies in de breedte van de New Motion laadpaal samen met een 4Din MID meter en met de normale contactor én de extra contactor voor fase 2+3. Dan heb ik op een DIN rail erboven nog de SmartEVSE zelf zitten. Ik heb dus het idee dat je heel veel ruimte kunt winnen door alles even net wat handiger in te delen en vooral héél veel minder klemmen te gebruiken. En mijn DC beveiliging zit niet op de DIN rail, maar erachter. Scheelt ook weer ruimte. De kast is er diep genoeg voor.

[Afbeelding]

Inmiddels is alles nog even wat netter bedraad, maar je kunt uit bovenstaande foto zien dat er nog heel wat ruimte te winnen valt bij jou om toch een normale meter te kunnen plaatsen.

Met je andere problemen kan ik je helaas niet helpen. Ik heb een verbinding met Tap via OCPP en dat werkt gewoon gelukkig.
Ik heb mijn Newmotion laadpaal op exact deze manier ook omgebouwd, maar met dit warme weer schiet nu de temperatuur bescherming er op dat die gewoon te warm wordt. Ik denk dat het plaatsen van een ventilator ook niet gaat helpen; het is een gesloten kast. Heb jij (of iemand anders) hier toevallig ideeën voor?
Error: Temperature High
Temp: 62 °C / 65 °C

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:21
benthouse schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:21:
[...]

Allen, nu wil ik mijzelf niet onder de 'domme' mensen scharen maar wat hier rond gaat is abracadabra voor mij :-)

Is er ergens een duidelijke 'handleiding' of stappenplan om de EVSE voor OCPP te koppelen aan Road/E-flux.

Ik heb daarnaast een extra kWh meter besteld (Eastron SDM54-M MID, slechts 54mm breed ipv 72, ik worstel met ruimte) die ik binnekort in het kastje van de EVSE ga plaatsen. Dan moet eea ook gereed zijn voor ERE in mijn beleving omdat dan alles echt in 1 behuizing zit. Heb nu ook al een Eastron kWh meter maar die zit in de onderverdeler (is wel dedicated voor de EVSE maar kan dat onvoldoende aantonen voor ERE, dus maar even wat extra geld er tegenaan gegooid....).

[Afbeelding]

De klemmen links onderin ga ik vervangen voor de Eastron kWh meter, gehele rail gaat stukje naar beneden voor extra ruimte.

Iemand dus een stappenplan voor OCPP backbone via E-flux? (ik heb reeds 2 tags voor onze auto's voor registratie / afhandeling bij openbare laadpalen).

gr. Benthouse
1 Abbo afsluiten.

2 Daarna in de chat vragen hoe je de smartevse aan kunt melden.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-06 19:23
Elissen schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:41:
[...]

Ik heb mijn Newmotion laadpaal op exact deze manier ook omgebouwd, maar met dit warme weer schiet nu de temperatuur bescherming er op dat die gewoon te warm wordt. Ik denk dat het plaatsen van een ventilator ook niet gaat helpen; het is een gesloten kast. Heb jij (of iemand anders) hier toevallig ideeën voor?

[...]
Is het een witte? Of antraciet? Die laatste zou je wit kunnen spuiten, dat scheelt nogal. Of er op een andere manier schaduw op creeeren met een dakje oid. Het enige andere dat ik zo kan bedenken is de EVSE op de onderste rail plaatsen. Je wil zeker niet gaan ventileren, want dat betekent ook vocht, insecten, etc. en dat gaat vroeg of laat fout.

All-electric.

• DanTm
  • Niet online
[...]

[...]
ik heb de max temp op 70 gezet.. als het heel warm is en de zon staat erop te branden wil die van mij ook wel eens erg warm worden.

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:37

Martijn02

/* No Comment */

Ik heb ook last van de high-temp-error state..

Mijn SmartEVSE zit in een zwarte evhub kast, die vanaf een uur of 1 tot 's avonds in de zon hangt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkx0YrfZerOOCDuYh_f6Rke_V8c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M7J8QrDAArJAFJ2NN69TtIin.png?f=fotoalbum_large

Gisteren is het laden om 15:30 gestopt omdat de temperatuur de 65 graden overschreed, maar ook daarna stijgt de temperatuur nog door tot een piek van 73 graden zo rond 18:30. Pas rond 21:00 is de temp weer gezakt tot onder de 55 graden.

Met de MID meter erbij zit de kast ook bestwel heel erg vol, dus er is niet echt ruimte om de verschillende componenten een stukje uit elkaar te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bt0LbxE4pnfCnwK9aMk-XywdVU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q5xYqkI9Lj3KCFZdLxrPoczC.png?f=fotoalbum_large

Morgen misschien eens proberen of het verschil maakt als ik een witte kussensloop over de kast hang. Verder zie ik niet echt opties om dit op te lossen. Ben een beetje huiverig om de max temp te verhogen, en een witte kast op die donkere muur is ook geen mooi gezicht.

Mogelijk dat ik de smartevse naar links breng op de rails.. (dat ik de klemmenstrook en MID-meter wat naar rechts schuif om ruimte te maken) Dan zit de SmartEVSE in ieder geval niet tegen de relais aan (die ook best wat warmte afgeeft)

[ Voor 13% gewijzigd door Martijn02 op 25-06-2026 15:17 ]

• Frankyy
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Mijn newmotion paal werd ook een beetje warm, mag ook wel als die de hele dag in de zon staat.
10eu een witte kap op de kop getikt 8)7. Of het echt effectief is moet nog blijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwRMb8oB-qcjcpbJeJyqGSpTizM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/egvvhneTlajS0rueNqkDb8UG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Frankyy op 25-06-2026 21:56 ]

• dingo35
Een van de twee firmware bouwers van de serkri repo had de max temp al jaren op 70C gezet, zonder problemen, zover ik weet.

Ik stond er op t instelbaar te maken omdat mijn EVSE binnen hangt, en als die 70C bereikt dan is er écht iets fout...

[ Voor 33% gewijzigd door dingo35 op 25-06-2026 16:41 ]

• Elissen
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-06 21:25
Ik heb inderdaad een antracieten kap, om die wit te gaan spuiten dat staat niet op een donkere muur. Ik heb de max temp maar even op 70 gezet. Hopelijk lost het probleem zich ook volgende week zelf weer op 😁

• Conrado
  • Nu online
Mijn auto wil nog steeds niet herstarten met laden nadat de EVSE het laden heeft stopgezet in Solar-mode, en geeft een Laden onderbroken-fout. Toevallig kwam ik op een ander forum juist het verhaal tegen dat iemand solar laadt met een andere laadbox. Het lijkt dus wel te werken.

Ik wil daarom de sessie debuggen, en probeerde de EVSE via Telnet (poort 23) te benaderen. Maar die sessie werd niet geaccepteerd. Wat doe ik verkeerd?

• Solarsparc
Conrado schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:19:
Ik wil daarom de sessie debuggen, en probeerde de EVSE via Telnet (poort 23) te benaderen. Maar die sessie werd niet geaccepteerd. Wat doe ik verkeerd?
Wel even debug-versie van de firmware installeren als je dat niet al gedaan had.

• sjoerd-p
[...]

[...]
Deze hele hete temperaturen komen niet heel vaak voor. Ik heb een groene kast en die wordt ook te warm. Mijn oplossing was een handdoek erover en even nat maken. Dat werkte uitstekend. Voelt een beetje gek om water over een lader te gooien, maar hij kan ook in de regen staan O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UwrAlSoHBUuWDdn18m0aFKIE6FY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zH5WnWGSFfAHz2nrmFx704FF.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn auto rijdt nu dus op Water-Stof (handdoek) :)

[ Voor 19% gewijzigd door sjoerd-p op 26-06-2026 08:55 ]

• Bontje Blauw
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:16
Haha, maar verdamping ontrekt warmte inderdaad. Slim!

Hier op dit moment in de volle zon en ruim 31 graden -> 59 °C / 60 °C. Heb deze week 1 moment stopzetting gehad. Nu maar weer op default 65C gezet.
Wel heb ik de MID meter tussen de relais en de Smart EVSE zitten, maar alles zit wel strak tegen elkaar aan.

COTE!

Pagina: 1 ... 108 109 Laatste