Bij ere-registratie.nl kun je bij het aanmelden kiezen voor anders, namelijk en zelf je merk en model laadpaal invullen.Danielson schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:44:
Ik heb een Peblar Home en twee EV’s, het houdt voor mij dus al snel op?
Ik zit in dezelfde situatie, maar dan momenteel één Peblar Home. Ik wil nog een tweede Peblar en dan zou ik dus de Business kunnen nemen, maar dan wordt dat andere laadpunt natuurlijk nooit gebruikt. Externe kWh MID zou veel handiger zijn (maar ook fraudegevoeliger).Danielson schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:44:
Ik heb een Peblar Home en twee EV’s, het houdt voor mij dus al snel op?
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Business ⛽ - Zehnder WHR960
Mijn ouwe trouwe EVBox Elvi kan dan wel niet tussen 1 en 3 fasen schakelen, hij heeft wél een MID meter aan boord!
Ik vraag me af of het kunnen schakelen tussen 1p/3p met zonnestroom meer gaat opleveren dan deze ERE regeling want klinkt wel heel interessant. Rijden hier 2 EV's, 1 privé, 1 van de zaak, dus is echt interessant.
ECHTER ik heb destijds wel een Homewizard MID meter toegevoegd bij de 3 fasen alamat die de laadpaal leverancier geplaatst had. Mooi apart kastje ook.
Dat voldoet toch aan dit: "óf moet er sprake zijn van een exclusief bemeterd allocatiepunt." ?
Wat is een "allocatiepunt" eigenlijk?
Gelukkig is die Peblar Home dus nagelnieuw en mag ik hem onder consumentenrecht nog terugsturen. Dan zou ik voor een Peblar Business gaan. Die heeft wel een MID meter. Echer staat er geen enkele Peblar in de lijst waarnaar hier eerder verwezen is ??!!
Zou jij nu niet eens gewoon beter voor een bewezen laadpaal gaan en een Alfen nemen, hmmm?AA42 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:40:
Lekker dan! Ik sluit echt letterlijk NET mijn (2e, vervanging...) Peblar Home aan en lees nu dit!
Mijn ouwe trouwe EVBox Elvi kan dan wel niet tussen 1 en 3 fasen schakelen, hij heeft wél een MID meter aan boord!
Ik vraag me af of het kunnen schakelen tussen 1p/3p met zonnestroom meer gaat opleveren dan deze ERE regeling want klinkt wel heel interessant. Rijden hier 2 EV's, 1 privé, 1 van de zaak, dus is echt interessant.
ECHTER ik heb destijds wel een Homewizart MID meter toegevoegd bij de 3 fasen alamat die de laadpaal leverancier geplaatst had. Mooi apart kastje ook.
Dat voldoet toch aan dit: "óf moet er sprake zijn van een exclusief bemeterd allocatiepunt." ?
Wat is een "allocatiepunt" eigenlijk?
Gelukkig is die Peblar Home dus nagelnieuw en mag ik hem onder consumentenrecht nog terugsturen. Dan zou ik voor een Peblar Business gaan. Die heeft wel een MID meter. Echer staat er geen enkele Peblar in de lijst waarnaar hier eerder verwezen is ??!!
Allocatiepunt is eigenlijk een tweede meter van je netbeheerder. Hier roepen ze dan vaak PAP en SAP.
[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 16-01-2026 11:44 ]
Hmm, ik zit op 3671 vorig jaar maar beeld is vertroebeld door overgang werkgever, minder zakelijk rijden en aanschaf privé EV. Denk dat ik komend jaar een stuk hoger zou uitkomen met 2 EVs. Stel dat het het dubbele is dan zou ik de extra investering in een Peblar Business er in een jaar uit hebben...miicker schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:28:
[...]
Bij mij is het de moeite:
[Afbeelding]
En dan te bedenken dat ik pas sinds eind april een laadpaal heb. Dus als ik er nog drie maanden bij tel zit ik op iets van €220 per jaar. Mijn verbruik afgelopen 12 maanden was +-3400kWh.
EDIT: 2024 zat ik op bijna 5900kWh en dat was alleen voor de zakelijke EV..... wordt steeds interessanter....
[ Voor 6% gewijzigd door AA42 op 16-01-2026 14:32 ]
Ga denk ik voor deze partij, gezien de ruimte die ze geven met bewijslast via foto.
https://www.denhartogbv.c...re-alles-over-mid-meters/
Ik zit in dezelfde situatie en heb dezelfde vraag. Ik heb me als geinteresseerde gemeld bij laadloon.nl. Die eisen in elk geval nog niet dat je een merk-paal hebt of dat het automatisch uit te lezen moet zijn. Echt aanmelden ga ik pas doen als 't allemaal duidelijker is...ngommers schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 07:50:
Zeer interessant ik heb een SmartEVSE met daarin een Eastron MID gecertificeerde meter ik verwacht dus ook mee te kunnen doen maar welke partij daar het beste bij aansluit is onduidelijk, andere al contact gehad met partijen of informatie gevonden hierover?
Vanuit een audit-perspectief denk ik persoonlijk dat het alleen kan als duidelijk is welke laadpaal je hebt en of die al dan niet een MID-meter af fabriek heeft. Los van het overgangsrecht dat in 2026 nog geldt.Lieuwe15 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:03:
Misschien ook meer een algemenere vraag, momenteel heb ik een Zappi v2 als laadstation hangen. Deze bevat geen MID meter.
Alleen nu wordt er gezegd dat een MID meter buiten de meterkast niet is toegestaan.
Als ik nou een MID meter intern in de zappi zet (lijkt nog wel plek voor te zijn in de 1-fase zappi). Dan zit de MID meter toch in de laadpaal en zou het volgens de regels zijn.
Om die reden denk ik ook dat zelfbouw SmartEVSE's en dergelijke niet aan de voorwaarden voldoen noch gaan voldoen...?
De inboekdienstverlener moet er zeker van zijn dat er de energie enkel en alleen geleverd is ten behoeve van vervoer.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Daarom is de wet toch zo krom… Als ik een groep heb met daarop een MID gecertificeerde meter en alleen een laadpaal, dan zegt dit toch net zoveel dan wanneer de MID meter in de laadpaal zit?JanHenk schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:14:
[...]
Vanuit een audit-perspectief denk ik persoonlijk dat het alleen kan als duidelijk is welke laadpaal je hebt en of die al dan niet een MID-meter af fabriek heeft. Los van het overgangsrecht dat in 2026 nog geldt.
Om die reden denk ik ook dat zelfbouw SmartEVSE's en dergelijke niet aan de voorwaarden voldoen noch gaan voldoen...?
De inboekdienstverlener moet er zeker van zijn dat er de energie enkel en alleen geleverd is ten behoeve van vervoer.
Die laadpaal met MID gecertificeerde meter kan ik immers met een verloopstekker ook gewoon gebruiken voor de diepvries.
En KWH geladen in de auto kunnen middels V2L ook voor andere zaken dan vervoer gebruikt worden.
Lijkt me eerder de laadpaal lobby die een kans ziet om meer en duurdere laadpalen te verkopen.
Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep
Het is weer super fraude gevoelig en doet werkelijk niks voor het milieu. Niemand gaat voor die paar centen een EV kopen en meer of harder rijden stimuleren lijkt mij ook niet de bedoeling.
Als je daadwerkelijk 10 cent per kWh krijgt is het een aardige opbrengst. Gaat de EV verbruikskosten aardig drukken, is meer dan 50% van mijn gemiddelde kWh tarief. Als je 50% korting geeft op benzine staan mensen uren in de rij.netappie schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:15:
Ik denk dat de overheid nog niet door heeft dat veel EV's ook V2L hebben.
Het is weer super fraude gevoelig en doet werkelijk niks voor het milieu. Niemand gaat voor die paar centen een EV kopen en meer of harder rijden stimuleren lijkt mij ook niet de bedoeling.
What you see is always what you get.
Gewoon weer net als onze Oosterburen, weer een aankoop subsidie, in het leven roepen voor de stimulering voor de EV verkoop aan uitsluitend de particuliere markt.netappie schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:15:
Dat zet veel meer zoden aan de dijk.
De Duitse regeling gaat uit van 3000 tot maximaal 6000 Euro bij aankoop.
Dat zou onze nieuwe "groene" regering ook per omgaande weer kunnen invoeren, om het aantal verkochte EV`s bij de particulier flink te stimuleren.
Ik weet niet of dit echt iemand gaat overtuigen. Ik zie het vooral als een hoop administratieve onzin waar vooral tussenpartijen geld mee opstrijken en ambtenaren straks weer miljoenen aan manuren moeten besteden om de fraudeurs op te sporen.ITsEZ schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:02:
[...]
Het is meer reden om een EV te kopen, en een reden om geen brandstof auto te kopen aangezien de ERE’s gekocht moeten worden door brandstof producenten. In theorie gaat de brandstof prijs daar dus mee omhoog.
Beter maken ze gewoon even een aparte MRB tabel voor EV's die het gewicht blijvend compenseert. Dan bestel ik morgen een EV.
Dus ERE’s zijn niet interessant genoeg maar MRB wel?netappie schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:24:
[...]
Ik weet niet of dit echt iemand gaat overtuigen. Ik zie het vooral als een hoop administratieve onzin waar vooral tussenpartijen geld mee opstrijken en ambtenaren straks weer miljoenen aan manuren moeten besteden om de fraudeurs op te sporen.
Beter maken ze gewoon even een aparte MRB tabel voor EV's die het gewicht blijvend compenseert. Dan bestel ik morgen een EV.
Op basis van 100% benzine MRB heb je het break even point tussen EV en benzine al rond 5000km per jaar. En daar komt dit bovenop.
M3P - M3LR - 6320Wp
Je hebt helemaal gelijk.netappie schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:15:
Dat betekent nog niet dat ik er geen gebruik van ga maken!
Ik maak inderdaad best wat kilometers, maar dit is van 2 EV's.Hansieo schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:58:
[...]
454kWh?? dan maak jij dus best wel wat km's ??
Hier ook een Zappi 2.3, zullen we anders maar eens met grote groep mensne hun emailen zodat ze wat actie zetten op een upgrade module oid?elektriekert schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:33:
[...]
Ik kwam ERe laatst ook tegen. Ik had stiekem toch wel de hoop dat de slimme Zappi V2 mooi mee zou kunnen doen, maar helaas geen MID-meter, toch wel jammer zo.
Maar als ik er zelf een MID-meter in mag plaatsen dan zou ik het wel er tussen hangen
Is met 2 goedkope EVs hier en 15k km per stuk wel echt HEEL jammer dit mis te lopen.
Doe wel mee als er upgrade komt of om daarnaar te vragen.Badname2 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:43:
[...]
Hier ook een Zappi 2.3, zullen we anders maar eens met grote groep mensne hun emailen zodat ze wat actie zetten op een upgrade module oid?
Is met 2 goedkope EVs hier en 15k km per stuk wel echt HEEL jammer dit mis te lopen.
Heb zelfde situatie met 2 EV (prive), Zappi en nog wat meer km.
Dus als er een upgrade kan komen voor overzichtelijk bedrag, of nog mooier gewoon de meter die er al in zit certificeren dan heb ik daar wel wat voor over.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Ik heb er in ieder geval een mailtje aan gewaagdBadname2 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:43:
[...]
Hier ook een Zappi 2.3, zullen we anders maar eens met grote groep mensne hun emailen zodat ze wat actie zetten op een upgrade module oid?
Beetje te spannend nu...
Ik denk dat jouw vraagstelling anders was danBadname2 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:07:
Zappi is naast een nieuwe laadpaal bezig met een mid meter module gecertificeerd te krijgen, maar die zou 700 euro gaan kosten. Dan moet ik met 2 EVs minimaal 2 jaar de regeling en de 10 cent markt in stand blijven om deze terug te verdienen.
Beetje te spannend nu...
Ik kreeg in ieder geval niet te horen dat ze met een losse module bezig zijn.
700€ is bijna de prijs van een complete Zappi V2.1
Ik kreeg te horen dat de mogelijke nieuwe laadpaal onder ontwikkeling is in Engeland en dat daar wordt bepaald wat er in de paal komt te zitten.
Ben benieuwd of ze mijn New Motion / Shell Advanced 3.0 omgebouwd naar SmartEVSE laadpaal accepteren. Zit uiteraard wel een MID meter in.
Ja eens. Voor nu lijkt mij dit de eenvoudigste oplossing voor mensen die een EV rijden (prive) en gewoon een prima laadpaal hebben die helaas geen MID heeft.Wolly schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:41:
[...]
Dan mag op de OP wel worden aangepast.
[...]
Als de ruimte hebt in de MK. Ik was een halfuurtje bezig met installeren. Klein rolletjes 6^2 van 5 euro, de fases netjes gelabeld.
De meter loopt in iedergeval, en daar gaat het om. Veel foto's gemaakt. Facturen bewaard van de meter met uniek serienummer etc.
Maar goed, eerst maar eens zien of deze hele regeling het haalt in de 1e kamer. Nu dit onderwerp meer aandacht krijgt zullen er ongetwijfeld weer ambtenaren zijn met vragen. En anders kan ik die MID meter wel weer voor een ander projectje gebruiken.
Mocht deze regeling het halen, dan heeft dat wel positieve invloed op de gemiddelde meterkast bij particulieren. Het stimuleert in iedergeval om netjes een aparte aardlek en groep aan te leggen. Dat stimuleert op den duur ook meer het gebruik van zonne-stroom voor laden en meer veilige situaties. De hele verschuiving naar EV's en Hybrides veroorzaakt soms, voornamelijk prive, onveilige elektrische installaties. Ik heb de raarste dingen voorbij zien komen bij klanten.
[ Voor 21% gewijzigd door mheerde op 24-01-2026 12:24 ]
Ik heb hier op een Secundair Allocatie Punt (SAP) 3 Victron laadpalen met 3 EVs zitten die ook ieder hun eigen (homewizard) externe MID meter hebben.
Dus kan er sowieso wel wat. Er is geen backoffice en ik denk dat we dat zo willen houden, dus handmatig aanleveren. Of koppelen aan de slimme meter. Hoe kan ik dan met terugwerkende kracht bewijzen vanaf 1 Januari dit jaar?
Ik zal nog kijken naar de lijstjes, welke partij hiermee overweg kan.
Liefst doe ik het niet via de SAP, want daar wil ik nog meer dan EVs op aansluiten.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Elektrische camper (80kWh)
Ik ben ook aan een nieuwe laadpaal toe ivm overstap naar andere werkgever.Pr088 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:43:
[...]
Welke laadpaal overweeg jij? Ik heb nu een Easee zonder MID die goed bevalt. Opties:
- Easee Max (met MID)
- Zaptec GO 2
Beiden hebben integratie met Tibber en werken standalone ook prima verwacht ik.
Of toch maar richting de Charge 2 lock in van Zonneplan (wil eigenlijk geen lock in, maar de zonnebonus en de lage kosten maken ZP toch aantrekkelijk...)
Hebben jullie ook V2X functionaliteit meegenomen in de laadpaal keuze?
Nieuwe EV’s krijgen steeds meer V2H mogelijkheden, dus wil gaan voor future proof.
De spoeling wordt dunner met Peblar Business, Zaptec Go2 en Enphase IQ Charger 2.
Ondanks dat het nog toekomst muziek is, doe ik langer met een wallbox dan EV.
Ben erg benieuwd naar jullie overweging 😉
[ Voor 4% gewijzigd door Bman op 26-01-2026 21:14 ]
Misschien kun je deze vraag beter in dit topic stellen Het grote "thuis laden van je EV" topic. Ook de TopicStart biedt al een schat aan informatie.Bman schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:09:
[/quote]
[...]
Ik ben ook aan een nieuwe laadpaal toe ivm overstap naar andere werkgever.
Hebben jullie ook V2X functionaliteit meegenomen in de laadpaal keuze?
Nieuwe EV’s krijgen steeds meer V2H mogelijkheden, dus wil gaan voor future proof.
Ondanks dat het nog toekomst muziek is, doe ik langer met een wallbox dan EV.
Ben erg benieuwd naar jullie overweging 😉
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Je moet dan wel je magnetron en airfryer exact tegelijk aanzetten om een 1500W piek te veroorzaken..hvandijk110 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:16:
[...]
In de praktijk slaat de laadpaal compleet af als we starten met koken, dus magnetron en airfryer aan. Het ligt, als ik het goed begrijp, aan de 25% boven de 25A.
Dat ligt aan hoe EV 3-fase laden werkt: de laadpaal kan alleen de beschikbare stroom in Ampère doorgeven, niet 3x voor elke fase. Bovendien kunnen EV's ook niet verschillende stroomsterktes afnemen per fase. Dus 1 fase overbelast betekent altijd dat het laden op alle fases geknepen zal worden.Maar de andere 2 fasen worden op dat moment maar deels gebruikt. Daarom vind ik het geen goede loadbalancing. Of ik snap er te weinig van.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
[ Voor 4% gewijzigd door dennistd op 30-01-2026 20:42 ]
Ik heb in een EVBox paal met MID-meter een Stegen smartEVSE geplaatst. Ik weet niet of het firmware afhankelijk is, maar bij de mijne heb ik OCPP kunnen inschakelen. Die is nu verbonden met PlugChoice. Dat is nog nieuw voor me, ik kijk nog wat ik ermee ga doen, maar EVBox met OCPP werkt hier prima.dennistd schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:41:
Hoe zit het eigenlijk met een zelfbouw-laadpaal (op basis van smartEVSE) die wel een MID-meter (in de laadpaal zelf) heeft maar geen OCPP-backend? Ik heb wel een lijst met de standen van de MID-meter per uur (vanuit Home Assistant).
MMhh,...blitzkrieg schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:37:
@Bob Lieftink, voor dit jaar een losse MID-meter in mijn domme laadpaal bouwen en aanmelden, kan dat bij jullie gewoon? En is er al zicht op hoe dit na dit jaar zal gaan?
mijn zelfbouw smartEVSE zit in de meterkast ingebouwd. Wellicht zou ik een MID-meter in een kastje direct op de laadpaal kunnen zetten?
Wel jammer. Ik vind het wel een prettig minimalistisch ontwerp zo.
Is me dan ook nog niet duidelijk hoe ik die uitgelezen krijg. In ieder geval wel handmatig.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Klopt… ik ben zo’n niche.Glashelder schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:09:
@Stefannn ik denk dat jij zo'n nichecache hebt dat dat niet in de regels is vastgelegd. Want wat is 'de laadpaal'?
Je zou eenvoudig kunnen beargumenteren dat dat het kastje is waar de logica in zit voor de besturing van het geheel. Als dat dan toevallig bij jou in de meterkast zit..
Maar in de documentatie las ik dat de MID meter niet in de groepen kast mocht zitten.
Bij mij zit de smartEVSE in een aparte installatie kast maar die zit krek naast de groepenkast. Ik gok zo dat de beoordeler dat onderscheid niet ziet.
Pffff
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Had het hier ook al over met een collega die 10 jaar geleden al zelfbouw heeft gedaan.Stefannn schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:36:
[...]
Klopt… ik ben zo’n niche.
Maar in de documentatie las ik dat de MID meter niet in de groepen kast mocht zitten.
Bij mij zit de smartEVSE in een aparte installatie kast maar die zit krek naast de groepenkast. Ik gok zo dat de beoordeler dat onderscheid niet ziet.
Pffff
Denk dat je niet in het 'hokje' past.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Voor mijn begrip…Source90 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 01:58:
[...]
Als we dit bericht mogen geloven, wel ja:
Bob Lieftink in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
Ik ben ook wel benieuwd hoe er wordt omgegaan met een MID meter (zoals de HW) die IN de laadpaal wordt geplaatst.
bijvoorbeeld bij de Zappi die ik ook heb:
Foto van het internet, ik zie rondom de 5 draden wel genoeg ruimte om een DIN-rail te maken waar de HW MId meter op kan![]()
[Afbeelding]
Je wil dan een home wizard MID meter inbouwen?
Zodat die via home wizard wordt uitgelezen en dat de registratie partij een Homewizard integratie heeft?
Dat zou dan zonder extra componenten moeten kunnen gok ik. Home wizard heeft geen bridge nodig maar werkt met de bestaande wifi. Ook geen abonnement bij home wizard nodig?
Ik heb nu geen home wizard maar een smartEVSE zelfbouw laadpaal in de meterkast. Die ga ik denk ik niet gecertificeerd krijgen. Een dergelijke home wizard meter zou ik wel in een aparte installatie doos op de laadpaal moeten kunnen zetten.
Ik heb ook geen HW, ik doel op deze tekst:Stefannn schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 07:22:
[...]
Voor mijn begrip…
Je wil dan een home wizard MID meter inbouwen?
Zodat die via home wizard wordt uitgelezen en dat de registratie partij een Homewizard integratie heeft?
Dat zou dan zonder extra componenten moeten kunnen gok ik. Home wizard heeft geen bridge nodig maar werkt met de bestaande wifi. Ook geen abonnement bij home wizard nodig?
Ik heb nu geen home wizard maar een smartEVSE zelfbouw laadpaal in de meterkast. Die ga ik denk ik niet gecertificeerd krijgen. Een dergelijke home wizard meter zou ik wel in een aparte installatie doos op de laadpaal moeten kunnen zetten.
waarbij ik dan weer de aanvullende vraag heb of zo’n opstelling door mag lopen na 2027 als ik de HW in de laadpaal plaats.Bob Lieftink schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 14:00:
[...]
In de tekst schrijven ze voor bedrijven maar dit zal ook van toepassing zijn op de consument. Het is dus mogelijk om een Homewizard kWh meter tussen je laadpunt en aansluiting te plaatsen. Maar weet dan wel dat je slecht 1 jaar in aanmerking komt voor de regeling. Dus dat is voor ieder op zich uitrekenen of dat dat de moeite waard is.
Ik laat het niet schieten nog maar heb mijn beslissing wel op de lange baan gezet. We hebben 2 ev's thuis met een totaal verbruik van rond de 4000kwh per jaar maar ik heb nog nergens een praktijk ervaring gezien. Niemand kan blijkbaar vertellen of je naar ratio van de energiemix betaald krijgt en aangezien dit ook nog niet door de eerste kamer is voelt het gewoon te vroeg om een knoop door te hakken.ASW1 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:54:
Ik ga het laten schieten heb ik besloten.
Een upgrade naar een MID lader kost me zeker €400 gesteld dat ik mijn huidige lader nog leuk zou kunnen verkopen. Ik laadt ongeveer 1500 kWh per jaar, bij 3 cent vergoeding is dat maar €45 per jaar en ben ik bijna 9 jaar bezig om überhaupt quitte te spelen. Stel dat de vergoeding veel ruimer wordt, stel 10 cent, dan alsnog ruim 2,5 jaar om quitte te spelen.
Ik ga eerst eens de kat uit de boom kijken en zien wat het daadwerkelijk oplevert. Als de bomen de hemel in blijken te groeienn kan ik alsnog iets anders regelen, maar ik verwacht eerder dat de inboekers ook nog een jaarlijkse vaste fee van €25 o.i.d. zullen inhouden, en dan wordt het helemaal een slechte case als je niet zoveel laadt.
Tuurlijk is er wat FOMO maar ik zou zomaar 1000 euro uit moeten geven om een MiD paal te laten plaatsen en dat is nogal een gokje.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Door het wijzigen van de HBE naar ERE wordt het aanbod groter, echter zullen de duimschroeven op fossiel ook aangedraaid worden de komende jaren waardoor er meer vraag komt...AtlAntA schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:35:
[...]
Ik laat het niet schieten nog maar heb mijn beslissing wel op de lange baan gezet. We hebben 2 ev's thuis met een totaal verbruik van rond de 4000kwh per jaar maar ik heb nog nergens een praktijk ervaring gezien. Niemand kan blijkbaar vertellen of je naar ratio van de energiemix betaald krijgt en aangezien dit ook nog niet door de eerste kamer is voelt het gewoon te vroeg om een knoop door te hakken.
Dat de ERE op nationaal niveau moet worden verrekend maakt het speelveld wel klein.
Ik heb de investering maar vast gedaan, FOMO
Vraag me wel af hoe Tap Electric controleert dat ik een MID gecertificeerde meter heb en dat de SmartEVSE niet firmwarematig de waardes van de Inepro hoger doorgeeft om meer te verdienen... Dus ik zou het begrijpen als dit volgend jaar niet meer mag. Of een foto van de Inepro als bewijs van de tellerstanden? Ook fraudegevoelig.
Ik wacht het nog even af, maar Tap Electric zou voor ons wel eens handig kunnen uitpakken. We laden grotendeels een privé auto zonder verrekening van laadkosten. Incidenteel gastgebruik waar dan wel een vergoeding tegenover staat. En voor alle laadsessies komen we dan wel automatisch in aanmerking voor de ERE certificaten. Alles in één dienstverlener die ook nog eens redelijke commissies rekent als ik het tabelletje zo zie. Dank voor het inzicht!
[ Voor 0% gewijzigd door sjoerd-p op 04-02-2026 10:25 . Reden: typo. ]
Home Assistant 🏠📱, Zonneplan 20kWh thuisbatterij 🔋🏠, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade 🌡️🚿, 4100Wp PV ☀️, XPeng G9 🚙🔌
Zo zie ik het ook. Ik heb een Easee Charge Lite, met 6000kWh jaarverbruik in 2025 (2 EV's). Een MID upgraden naar een Charge Max kost zo € 900 - € 350 (opbrengst Charge Lite 1 jaar oud?) = € 550. Bij een 10 cent vergoeding kom ik ook minstens op 2 jaar tvt. En als de prijzen dan tegenvallen....AtlAntA schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:35:
[...]
Ik laat het niet schieten nog maar heb mijn beslissing wel op de lange baan gezet. We hebben 2 ev's thuis met een totaal verbruik van rond de 4000kwh per jaar maar ik heb nog nergens een praktijk ervaring gezien. Niemand kan blijkbaar vertellen of je naar ratio van de energiemix betaald krijgt en aangezien dit ook nog niet door de eerste kamer is voelt het gewoon te vroeg om een knoop door te hakken.
Tuurlijk is er wat FOMO maar ik zou zomaar 1000 euro uit moeten geven om een MiD paal te laten plaatsen en dat is nogal een gokje.
Overigens: de energiemix gaat natuurlijk wel groener worden
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
https://www.bol.com/nl/nl...fi-rfid/9300000128869685/AtlAntA schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:35:
[...]
Kan ook wel goedkoper
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
bij de reviews:Glashelder schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:03:
[...]
https://www.bol.com/nl/nl...fi-rfid/9300000128869685/
Kan ook wel goedkoper. Webasto verkoopt ze niet meer maar de mijne hier werkt voortreffelijk en MID gecertificeerd. En doet OCPP.
Deze wallbox heeft wel een MID meter maar kan niet communiceren voor verrekening omdat de bijbehorende app niet meer bestaat. Webasto heeft deze productlijn afgestoten en dus ook de ondersteuning. Dus als je wilt verrekenen met werkgever of ERE is dit een absolute miskoop!
Anyway,
Ik kijk de kat ook nog even uit de boom.
- Net als @sjoerd-p heb ik een smartEVSE. Op zich zou koppeling met tap-electric via OCPP moet lukken.
Vraag voor @sjoerd-p: dan kan ik neem ik aan wel zonder extra abonnement en zonder RFID pas gewoon zelf blijven laden?
- Ik zal er wel een MID meter bij moeten kopen, dat kost dus geld, dus ik wil eerst wel eens zien of anderen het voor elkaar krijgen op basis van smartEVSE.
- @kanvua , voor zover ik het begrijp is die 0.10euro de vergoeding bij 100% hernieuwbare energie. Voor een particuliere aansluiting wordt gerekend met half fossiel, half hernieuwbaar. En dan ben je ook nog 20..25% kwijt aan kosten voor de inboeker. Je krijgt dus waarschijnlijk maar 0.03 euro per kWh in handen.
- en het zijn "handels prijzen", als er meer aanbod is worden die lager. Als er minder vraag is (omdat meer mensen EV's gaan rijden) wordt het ook lager.
Het onderwerp is heel erg leuk, maar ik kijk de kat voorlopig nog even "op een active manier" uit de boom.
Voor zover ik het nu kan zien wel. Ik heb de paal pas net inelkaar zitten en mijn privé auto komt over twee maanden pas. Maar ik ga het wel proberen te testen voor die tijd ;-) In Tap Electric heb ik een optie om bepaalde passen "gratis" te laten laden. Dus dan heb je geen kosten voor je privégebruik. Tap electric verdient dan aan twee dingen: gastgebruik rekenen ze 10 procent bovenop jouw ingestelde tarief aan de persoon die gaat laden. De persoon die gaat laden ziet dus een prijs die 10 procent hoger is dan wat jij hebt ingesteld. En op de ERE certificaten verdienen ze dus ook 20-24 procent als inboeker. Maar voor het laden voor eigen verbruik betaal ik geen maandelijkse abonnementskosten of wat dan ook voor zover ik het kon zien.Stefannn schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:14:
[...]
- Net als @sjoerd-p heb ik een smartEVSE. Op zich zou koppeling met tap-electric via OCPP moet lukken.
Vraag voor @sjoerd-p: dan kan ik neem ik aan wel zonder extra abonnement en zonder RFID pas gewoon zelf blijven laden?
Het kan voordeliger zijn om een oude New Motion paal te kopen. In de Home Advanced zit bijvoorbeeld standaard een Inepro PRO380-MOD die bruikbaar is hiervoor. Ik heb de SmartEVSE, de Inepro, de contactors, RFID lezer en LED button allemaal in de behuizing van een New Motion Home Advanced 2.1 gestopt. De 2.1 had standaard de Redidual Current Monitor al in de paal zitten, dus die heb ik ook hergebruikt. Je koopt zo'n paal voor 100 Euro en alleen de Inepro MID meter en RCM zijn al meer dan dat waard en heb je gelijk een goede behuizing om alles in te bouwen. De ABB contactor/relais kun je helaas niet hergebruiken. Ander type en werkt te onbetrouwbaar met de SmartEVSE samen. Ook de LED en RFID lezer heb ik niet kunnen hergebruiken maar via Stegen besteld en in de New Motion paal geknutseld.- Ik zal er wel een MID meter bij moeten kopen, dat kost dus geld, dus ik wil eerst wel eens zien of anderen het voor elkaar krijgen op basis van smartEVSE.
Home Assistant 🏠📱, Zonneplan 20kWh thuisbatterij 🔋🏠, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade 🌡️🚿, 4100Wp PV ☀️, XPeng G9 🚙🔌
Ik had voorheen een Wallbox Pulsar via OCPP gekoppeld aan Tap. Werkte ook prima. Maar is geen MID-gecertificeerde laadpaal. Oftewel, het is voor mij nog wel ongewis hoe Tap met jouw aanmelding voor ERE omgaat. Dat je je aan kán melden is leuk, maar dat zegt nog niet zoveel over de toelating... Toch? Voor zover ik weet, zit er tot op heden ook nog geen 'controle aan de poort' op de aanmelding in het systeem.sjoerd-p schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:23:
Ik heb een laadpaal gebouwd op basis van SmartEVSE en een MID gecertificeerde Inepro PRO380-MOD. De paal kan via OCPP met Tap Electric verbinden. En Tap kan dan de automatische ERE aanvraag doen (en de verrekening van laadsessies voor gastgebruik, instelling voor gratis zelf laden, etc). Klinkt als een goede oplossing en maakt dus gebruik van de MID gecertificeerde meter in de laadpaal.
Vraag me wel af hoe Tap Electric controleert dat ik een MID gecertificeerde meter heb en dat de SmartEVSE niet firmwarematig de waardes van de Inepro hoger doorgeeft om meer te verdienen... Dus ik zou het begrijpen als dit volgend jaar niet meer mag. Of een foto van de Inepro als bewijs van de tellerstanden? Ook fraudegevoelig.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Jouw zorgen mbt de fraudegevoeligheid spelen in principe voor ieder laadpunt. Niet alleen zelfbouw (ik heb er ook een, maar dan niet obv SmartEVSE). De kern van ERE is een betrouwbare en correcte metering. Vandaar de eis voor een MID gecertificeerde meter (en dus niet het laadpunt!!). Het punt is dat zo'n meter vrijwel altijd via modbus wordt uitgelezen door de laadpunt controller. Daar kan iedere Handige Harry mee frauderen. Maar of die kans zo groot is?sjoerd-p schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:23:
Ik heb een laadpaal gebouwd op basis van SmartEVSE en een MID gecertificeerde Inepro PRO380-MOD. De paal kan via OCPP met Tap Electric verbinden. En Tap kan dan de automatische ERE aanvraag doen (en de verrekening van laadsessies voor gastgebruik, instelling voor gratis zelf laden, etc). Klinkt als een goede oplossing en maakt dus gebruik van de MID gecertificeerde meter in de laadpaal.
Ik wacht het nog even af, maar Tap Electric zou voor ons wel eens handig kunnen uitpakken. We laden grotendeels een privé auto zonder verrekening van laadkosten. Incidenteel gastgebruik waar dan wel een vergoeding tegenover staat. En voor alle laadsessies komen we dan wel automatisch in aanmerking voor de ERE certificaten. Alles in één dienstverlener die ook nog eens redelijke commissies rekent als ik het tabelletje zo zie. Dank voor het inzicht!
Ik ben overigens ook van mening dat de eis voor een MID meter IN het laadpunt geen enkele waarborg is tegen fraude t.o.v. diezelfde meter in je meterkast. Die situatie is nl letterlijk gelijk aan de toegestane variant met een een secundair allocatiepunt (en eigen slimme meter) met alleen een laadpunt eraan.
Mbt audits etc verwacht ik overigens wel dat een inboekdienstverlener een plausibiliteitscheck op de laadsessie data gaat doen en dat daar later wellicht nog wel aanvullende eisen op gaan komen (tijdens laadsessies iedere x seconen een meting?).
Ik zou willen dat ik de laadsessies van mijn laadpunt via een REST api aan een inboekdienstverlener kan sturen. Maar vooralsnog wordt het denk ik gewoon via een Excel-export (met vaak als nadeel jaarlijkse uitbetaling).
Ik heb Laadloon op t oog. Zijn benaderbaar, denken mee, en reageren sympatiek. En met 20% tarief nog betaalbaar ook.
Beste Topic starter, kan je "MID gecertificeerde lader" uit de text halen om te voorkomen dat mensen op het verkeerde been gaan staan en hun lader gaan vervangen terwijl dat helemaal niet nodig is?rogervdh schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:50:
Vanaf 1 januari is er geld te verdienen via ERE certificaten (Emissie Reductie Eenheden) bij thuisladen van de EV. De vergoeding per geladen kWh zou zo'n 7 tot 10 cent per kWh zijn, aldus verschillende sites. De daadwerkelijke waarde is echter afhankelijk van vraag en aanbod en kan dus stijgen en dalen. Voorwaarde voor ERE-certificaten is dat er geladen wordt met een MID gecertificeerde lader, waarbij de MID gecertificeerde meter in de laadpaal zit. Sommige aanbieders accepteren voor het jaar 2026 nog een losse MID gecertificeerde kWh meter voor de laadpaal, maar vanaf 2027 is dat niet meer toegestaan.
Het achteraf monteren van een MID gecertificeerde meter zou al voldoende zijn en zijn dis ook zelfbouwlaadpalen (SmartEVSE etc) niet uitgesloten van deelname.
De bron:
https://www.emissieautori...ektriciteit-particulieren
Vaillant AroTHERM+ WP - 15kWp O-Z-W PV - 14kWh ESS - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Knap dat je dit eruit kunt halen.maarten_NL schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:05:
[...]
Beste Topic starter, kan je "MID gecertificeerde lader" uit de text halen om te voorkomen dat mensen op het verkeerde been gaan staan en hun lader gaan vervangen terwijl dat helemaal niet nodig is?
Het achteraf monteren van een MID gecertificeerde meter zou al voldoende zijn en zijn dis ook zelfbouwlaadpalen (SmartEVSE etc) niet uitgesloten van deelname.
De bron:
Heb de pagina nog eens doorgenomen, maar ik lees dat er echt niet in.
Achteraf monteren is niet voldoende. Je zal de meter moeten integreren. Er staat immers:maarten_NL schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:05:
[...]
De bron:
U komt in aanmerking als u:
- een laadpaal heeft met geïntegreerde kWh-meter bij u thuis;
- eigenaar bent van de netaansluiting op uw adres;
- een laadpaal heeft met een MID-gecertificeerde meter.
Waar maak je dat uit op? De enige afwijking die er mag zijn is een sap speciaal voor de laadpaal. Verder heb je gewoon een mid gecertificeerde laadpaal nodig en is de overgangsregeling van een separate mid meter ook niet voor particulieren… althans: zo lees ik het.maarten_NL schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:05:
[...]
Beste Topic starter, kan je "MID gecertificeerde lader" uit de text halen om te voorkomen dat mensen op het verkeerde been gaan staan en hun lader gaan vervangen terwijl dat helemaal niet nodig is?
De bron:
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Ik zou die laadpaal van een andere behuizing kunnen voorzien en de meter overplaatsen, maar wordt dit geaccepteerd? De laadpaal is gebaseerd op een SmartEVSE.
Ik zie veel mensen hun laadpaal vervangen etc maar je moet nogal wat verbruiken om dit uit te laten kunnen? Ik laad misschien ook niet genoeg, afgelopen jaar 3000 kWh.
LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 40kWh LFP. BMW iX3 2022
De Solaredge lader (de oude, niet de nieuwe One) is goed aan te sturen middels modbus tcp vanuit nodered. De solaredge lader is een rebranded Keba P30. Keba heeft de modbus documentatie online staan. Ik heb de lader wel geheel uit de solaredge omgeving gehaald, zodat ik volledige controle heb vanuit venus os. (Moet je wel alle functionaleit zelf programmeren in nodered: load balancing, PV laden, 1/3-fasen schakelen, enz.)sparkly schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:35:
Oke, dus net 2EV's gekocht en een Victron Laadstation opgehangen (want spotgoedkoop en praat native met mijn victron setup) en dan lees ik dit topic. Veracht 9000kwh per jaar te gaan laden, dus best interessant. Vind het geen probleem de laadpaal te moeten vervangen, maar wil wel met Victron kunnen blijven praten (via venus OS innode-red op zijn minst). Want wil wel controle houden over het laadvermogen voor home-automation doeleinden e.d. Iemand evaring met laders die dat kunnen?
Ik weet niet zeker of alle solaredge laders MID gecertificeerd zijn (de mijne wel). Ik kwam deze tegen voor 650euro nieuw in gesloten doos.
Ik heb nu de Zaptec Go 2 en deze heeft een mid meter, occp, backoffice en een uitgebreide API.sparkly schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:35:
Oke, dus net 2EV's gekocht en een Victron Laadstation opgehangen (want spotgoedkoop en praat native met mijn victron setup) en dan lees ik dit topic. Veracht 9000kwh per jaar te gaan laden, dus best interessant. Vind het geen probleem de laadpaal te moeten vervangen, maar wil wel met Victron kunnen blijven praten (via venus OS innode-red op zijn minst). Want wil wel controle houden over het laadvermogen voor home-automation doeleinden e.d. Iemand evaring met laders die dat kunnen?
Hiermee heb ik solar laden zelf gerealiseerd i.c.m. mijn thuis accus en de HW P1. Hiermee stuur ik het laadvermogen van de Zaptec en dat gaat prima. Ook het switchen tussen 1 en 3 fase werkt goed.
Nadeel: de cloud van Zaptec zit er wel tussen. Maar Zaptec is gelukkig wel Europees. Met home automation moet het dus ook te integreren zijn zoals jij wilt.
Volgensmij blinkt Zaptec uit in de duur van hun garantietermijn.
[ Voor 9% gewijzigd door harrr op 16-02-2026 18:20 ]
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Waarom zou je privé nog een PHEV nemen? EV's in de lease (dus nieuw) worden bijna allemaal met een 70+ kWh-accu geleverd. Kun je in principe heel Nederland mee doorrijden voordat je aan de snellader hoeft.Leanderr schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:14:
Ik zit nu te twijfelen om een laadpaal aan te schaffen.
Huidige situatie is dat wij een Mini Cooper SE hebben en deze opladen met een voldt Granny Charger. Hiervoor zit een homewizard meter (geen stekker). Verbruik is ongeveer 2.400 kWh per jaar. Voor langere afstanden hebben we nog een mild hybrid.
Op dit moment zijn er nieuwe CAO onderhandelingen en is de kans groot dat de reiskostenvergoeding eruit gaan bij mijn vriendin en ze dus een elektrische lease auto moet voor 2030. Dan zal het verbruik dus nog meer stijgen.
Zelf zit ik te denken aan een zaptec go 2, deze aan te sluiten op de bestaande groep en de granny charger met vervroegd pensioen te doen. Dan kunnen we ook enkel laden op zonnestroom waardoor de oplader denk wel binnen een paar jaar is terug verdient.
Als mijn vriendin een volledig elektrische auto moet nemen zijn er twee opties; prive een benzine auto en bijtelling voor de elektrische auto of prive een PHEV en geen bijtelling voor de elektrische auto.
Ben wel benieuwd hoe hoog de vergoeding is en blijft.
PHEV is twee technieken, meer onderhoud, nauwelijks lichter en dus net zo duur in de wegenbelasting.
Zelf loop ik naar werk en hoef ik zelden verder dan 40 km enkele reis. Een moderne PHEV kan dus volledig elektrisch rijden. Op lange stukken kan ik er dan gewoon benzine ingooien. Gemiddeld rij ik 3 keer per jaar naar de alpen. Zal dus eigenlijk niet meer in Nederland tanken (hooguit 2 a 3 keer per jaar) en enkel laden in Nederland. Voordeel van PHEV is dat je lokaal alles elektrisch kan doen en op lange afstanden gewoon dino sap erin kan gooien.Pr088 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:33:
[...]
Waarom zou je privé nog een PHEV nemen? EV's in de lease (dus nieuw) worden bijna allemaal met een 70+ kWh-accu geleverd. Kun je in principe heel Nederland mee doorrijden voordat je aan de snellader hoeft.
PHEV is twee technieken, meer onderhoud, nauwelijks lichter en dus net zo duur in de wegenbelasting.
De elektrische auto zal dan eentje worden zonder bijtelling. Vermoeden is nu een Ford Puma of een ID Polo.
Mini Cooper SE 2022 - ZapTec Go 2 - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)
Met moderne EV's van een jaar of 3 oud ben je -denk ik- ook in aanschaf goedkoper uit dan een deftige PHEV. Ik zou ook voor privé echt kijken naar full-electric. En range is echt geen probleem meer.Leanderr schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:33:
[...]
Zelf loop ik naar werk en hoef ik zelden verder dan 40 km enkele reis. Een moderne PHEV kan dus volledig elektrisch rijden. Op lange stukken kan ik er dan gewoon benzine ingooien. Gemiddeld rij ik 3 keer per jaar naar de alpen. Zal dus eigenlijk niet meer in Nederland tanken (hooguit 2 a 3 keer per jaar) en enkel laden in Nederland. Voordeel van PHEV is dat je lokaal alles elektrisch kan doen en op lange afstanden gewoon dino sap erin kan gooien.
De elektrische auto zal dan eentje worden zonder bijtelling. Vermoeden is nu een Ford Puma of een ID Polo.
En hoe ga je aantonen hoe veel kWh je dit jaar door je geinteresseerde MID meter hebt laten lopen?Pr088 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:28:
[...]
Ik heb al meerdere malen in dit topic aangeven: ANWB praat onzin. In de wetgeving staat nergens dat je voor 1 mei je moet aanmelden. Je kunt inderdaad met terugwerkende kracht inboeken, maar dat kan zeker het hele jaar nog.
Dus hoe toon je straks aan hoe veel kWh je in ev's hebt gestopt met je (thuis)lader? Hoe weer de inboekdienstverlener de eerlijke start waarde?
Hier momenteel nog een 3 fasen TWC gen 3.
Moet nu echt op zoek naar een nieuwe wallcharger (mét MID), want vanaf 2027 houdt mijn vaste contract op, is jaar salderen gedaan en moet ik echt met mijn zonnestroom slim gaan laden...
Dus op zoek naar de aantrekkelijkste lader met MID, slim pv/dynamisch laden, load balancing, etc....
Ook beetje tweedehands kijken, want vindt 800+ euro nog wat gortig.
Ik kan uit mijn laadpaal gewoon een CSV-bestand downloaden met de start- en eindtijden van de laadsessies en de start- en eindwaardes van de meter. Dat zou voldoende moeten zijn volgens sommige aanbieders.Allewijn schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:01:
[...]
En hoe ga je aantonen hoe veel kWh je dit jaar door je geinteresseerde MID meter hebt laten lopen?
Dus hoe toon je straks aan hoe veel kWh je in ev's hebt gestopt met je (thuis)lader? Hoe weer de inboekdienstverlener de eerlijke start waarde?
Ik heb daarnaast Tap als backoffice ingesteld. Als ik uiteindelijk voor Tap kies als inboekdienstverlener hebben zij die kWh's al een keer voorbij zien komen vanuit hun rol als backoffice, maar dat is meer als achtervang voor optie #1.
Als iets onbetrouwbaar is gebleken de afgelopen 5-10 jaar dan is het de overheid met zwalkbeleid.[b]Bezzerk schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:26:[/
Een deel van de inboekdienstverleners deden dit werk natuurlijk al voor de HBE's, andere ondernemers stappen nu in, maar die regeling gaat jaren lopen. Anders kun je het als overheid niet maken een industrie voor inboekdienstverleners in het leven te roepen.
https://www.ad.nl/economi...abriek-gesloten~a1bfb2e3/
M.a.w. wat nu lucratief, lonend lijkt kan over 1 jaar weer anders zijn.
Maar dat weerhoudt mij er niet van om niet deel te nemen. Tvt is namelijk nogal kort.
Ik overweeg mijn Zaptec GO te upgraden naar een GO2, moet alleen de solar laden functie nog even goed uitzoeken. Mijn laadverbruik was afgelopen jaar ruim 10.000kWh met 2 EV’s
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
In theorie kan ik daar een kWH meter inbouwen en dan als “geïntegreerde doos” aanbieden. Alles hier zo lezende ga ik waarschijnlijk echter geen inboeker vinden die daarin meegaat (of ik nu gelijk heb of niet).
Wat ik overweeg is een kWh meter die ik buiten letterlijk op de laadpaal monteer in een installatiedoos.
Dat is dan dus zeer zeker een “geïntegreerde laadpaal”. De meter zit dan niet voor, maar NA het schakel relais.
Die meter zal er wel tegen kunnen dat die af en toe spanningsloos is. Ik weet echter niet of de communicatie met de meter in stand blijft als de meter spanningsloos is. Weet iemand dat? Tips mbt “of dit kan vliegen”?
En natuurlijk weet ik ook nog niet of ik een inboeken kan vinden die dit accepteert maar goed, eerst de technische aanpak.
Gaat niet vliegen. Ga er van uit dat geintegreerd betekent; af fabriek in de laadpaal. Zodat de inboeker op basis van merk en type kan zeggen “klopt” en niet iedere situatie moet gaan keuren à €750,-.Stefannn schreef op zondag 1 maart 2026 @ 07:14:
Iemand tips voor mij met smartEVSE zelfbouw laadpaal in een installatie kast in de meterkast?
In theorie kan ik daar een kWH meter inbouwen en dan als “geïntegreerde doos” aanbieden. Alles hier zo lezende ga ik waarschijnlijk echter geen inboeker vinden die daarin meegaat (of ik nu gelijk heb of niet).
Wat ik overweeg is een kWh meter die ik buiten letterlijk op de laadpaal monteer in een installatiedoos.
Dat is dan dus zeer zeker een “geïntegreerde laadpaal”. De meter zit dan niet voor, maar NA het schakel relais.
Die meter zal er wel tegen kunnen dat die af en toe spanningsloos is. Ik weet echter niet of de communicatie met de meter in stand blijft als de meter spanningsloos is. Weet iemand dat? Tips mbt “of dit kan vliegen”?
En natuurlijk weet ik ook nog niet of ik een inboeken kan vinden die dit accepteert maar goed, eerst de technische aanpak.
M3P - M3LR - 6320Wp
Hoe doet Essent dat? Moet je dan een specifieke laadpaal van hun aanschaffen?gustaveau schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:11:
Werkt dit dan bovenop een oplossing die Essent aanbied zoals Slim Laden?
https://www.essent.nl/elektrisch-laden/slim-laden
Want daarmee wordt vooral het tijdstip gestuurd en krijg je 5 cent per uur dat je laad.
Want het lijkt alsof het met 'elke' laadpaal kan en je auto er alleen voor geschikt moet zijn. Communiceren zij net als Tibber via een api dan met geschikte ev's?
(Ik ben langzaam zoekende naar een nieuw energie abonnement, vast contract loopt oktober af. Combi met nieuwe mid laadpaal, zonnestroom moeten laden vanaf 2027, etc)
Netjes! Dan heb je met je Tesla sinds jan. al 11.000+ kilometer gereden? Of meerdere EV's er op?RichieB schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:11:
[...]
Ik heb mij niet-MID Tesla Wall Charger in januari direct vervangen door een Peblar Business zodra ik van ERE hoorde. Hierdoor heb ik nu al 1880 kWh geregistreerd die ik gegarandeerd kan inboeken.
Ik moet helaas ook afscheid gaan nemen van mijn TWC3. Te dom en geen mid helaas.
Want het is wel een erg fraaie lader qua looks en knopje op hendel om laadklep te ontgrendelen...
- sanzut
- Registratie: December 2006
- Laatst online: 02-07 02:17
It's always christmas time
Ik heb min Wallbox Copper SB vervangen door een Zaptec Go 2. Met twee ev’s heb ik ingeschat dat dat wel oplevert. Heb de oude lader nog te koop staan. Als ik die kwijt raak is het helemaal interessantCard Nox schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:17:
Zijn hier veel mensen die een nieuwe paal hebben gekocht specifiek voor ERE certificaten?
Ik overweeg dit maar vraag me af hoe 'zeker' het is dat dit in de toekomst nog blijft, is hier niets over bekend? Ben verder namelijk erg tevreden met mijn Zappi v2.1.
Offtopic tipje waar waarschijnlijk meer Tweakers hier wat aan hebben: in België is van deze regeling geen sprake en daardoor liggen de tweedehands prijzen veel hoger. Zo ook van mijn lader verlost. http://2dehands.be Verzending ligt rond de €20.sanzut schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:21:
[...]
Ik heb min Wallbox Copper SB vervangen door een Zaptec Go 2. Met twee ev’s heb ik ingeschat dat dat wel oplevert. Heb de oude lader nog te koop staan. Als ik die kwijt raak is het helemaal interessant
Fijne opmerking... Onnodig in mijn ogen.de Peer schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:19:
[...]
ik zou me rot lachen eerlijk gezegd. Beetje lullig natuurijk, maar al maandenlang volop discussie hier (want gratis geld), heel tweakers koopt extra laadpalen met MID etc, en dan gaat het feest niet door
Mensen investeren niet alleen in gratis geld maar ook in duurzaamheid met EV's en het laden hiervan op allerlei manieren.
Het ziet er naar uit dat als je zelf laad met een laadpaal die geschikt is en je aansluit bij een inboeker er een vergoeding tegenover staat. Ik begrijp uit jouw reactie dat jij dit niet hebt gedaan of gaat doen.
Nou, laten we niet doen alsof mensen hier uit idealisme ERE's verkopen aan Shell en BP.Kevin1990 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:58:
[...]
Mensen investeren niet alleen in gratis geld maar ook in duurzaamheid met EV's en het laden hiervan op allerlei manieren.
oh jawel hoor, ik ga er ook wel proberen gebruik van te maken. Ik heb al een geschikte laadpaal.Het ziet er naar uit dat als je zelf laad met een laadpaal die geschikt is en je aansluit bij een inboeker er een vergoeding tegenover staat. Ik begrijp uit jouw reactie dat jij dit niet hebt gedaan of gaat doen.
Maar ik moet gewoon een beetje grinniken om de populariteit van het topic (vanwege gratis geld) en dat het hele feest mogelijk niet eens door gaat.
Hier ook, mijn omgebouwde Newmotion met SmartEVSE en InePRO kWh meter zijn dan goed door het keuringsproces gekomenstefxx schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:11:
[...]
Ik keek zojuist bij TAP Electric, en ik zie dat mijn lader nu "Actief" (in het groen) staat. Tot voor kort was dat "Ingezonden" (in het geel), dus ik ga er vanuit dat mijn laadpaal geaccepteerd is. Daarnaast staat er nu ook apart "Je kWh-saldo voor ERE's" met het totaal aantal kWh die in aanmerking komen voor ERE-certificaten.
Wat bedoel je precies met omgebouwde?Henry_ schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:49:
[...]
Hier ook, mijn omgebouwde Newmotion met SmartEVSE en InePRO kWh meter zijn dan goed door het keuringsproces gekomen
[Afbeelding]
Mijn eigen laadpaal is namelijk volledig zelfbouw, en vraag me af wat je als 'merk' hebt gebruikt.
Ik heb hem als Project EV vermeld, en foto's bijgesloten van het geheel zonder kap en een duidelijke foto van de Inepro meter.Jeroen Vreeken schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:55:
Dat is goed nieuws. @Henry_ , heb je hem aangemeld als 'Newmotion', als 'SmartEVSE', als 'Inepro' of als 'zelfbouw' aangemeld?
Mijn eigen laadpaal is namelijk volledig zelfbouw, en vraag me af wat je als 'merk' hebt gebruikt.
Dat mensen met een thuislader een voordeel hebben. Ik had liever gezien dat bijvoorbeeld mrb wat omlaag ging voor ev's en dat betaald werd met de ere's dat had meer impact gemaakt.
Bij mij is juist averechts, ik ga nu snachts laden op mijn eigen paal terwijl ik voorheen overdag laad op kantoor met voornamelijk zonne energie..
Dus de huidige situatie is beter? Nu hebben alleen grote commerciële partijen voordeel met HBEs.flaskk schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:42:
[...]
Dat mensen met een thuislader een voordeel hebben. Ik had liever gezien dat bijvoorbeeld mrb wat omlaag ging voor ev's en dat betaald werd met de ere's dat had meer impact gemaakt.
Bij mij is juist averechts, ik ga nu snachts laden op mijn eigen paal terwijl ik voorheen overdag laad op kantoor met voornamelijk zonne energie..
Het is niet iets nieuws he, het gaat alleen anders worden.
Toevoeging: Het is geen belasting maatregel. De MRB komt in de zakken van de overheid. De EREs komen uit de zakken van diegenen die "vervuilen". Dus zeg grote bedrijven die iets in de olie en gas doen. Ik vind het JUIST goed dat fossiel uitstoten niet simpelweg kapot belast wordt, maar dat er ook een andere manier is om gedragsverandering in gang te zetten.
[ Voor 22% gewijzigd door V_ger op 28-03-2026 09:11 ]
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
‘s Nachts is overigens grosso modo ook prima, sterker; in de winter beter dan overdag. En vergeet niet dat het ‘s nachts ook waait.flaskk schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:42:
[...]
Ik vind dit wel een gerichte prima oplossing, het duurzame gedrag van de EV rijder (specifiek zelfs) wordt beloond door de vervuiler. Bij verlagen van MRB wordt het weer een subsidie want het komt uit de staatskas en daarnaast gaat iedereen dan zoals voorheen huilen dat EV’s enkel worden gereden door lage mrb (want kunnen niet meer rekenen sinds diesel niet meer interessant is)
M3P - M3LR - 6320Wp
Er is niets mis met in de nacht laden. Daarmee ontzie je het net ook . En in de nacht is er geen congestie . Beter nog eigenlijk.flaskk schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:42:
[...]
En vanuit grotere perspectief is het een aantrekkelijke regeling om bijvoorbeeld een elektrische auto te kopen of las bedrijf te investeren in laadpalen. Die nog altijd duurder zijn dan benzine bakken. Je moet het zien als een subsidie. Eindelijk een steun voor duurzaam laden in plaats van de verziekende fossiele energie.
[ Voor 11% gewijzigd door MaStar op 28-03-2026 09:23 ]
Aan de andere kant, als jij met een thuis-laadpaal thuis gaat laden dan is er weer een plekje vrij voor iemand die dat niet kan en afhankelijk is van de beschikbaarheid van de laadpaal op het werk of een paal onderweg.flaskk schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:42:
[...]
Het is ook niet dat er 's nachts geen groene energie beschikbaar is, er is altijd nog windenergie. Dus je hebt altijd een groene component in je stroom zitten.
Daarnaast is het beter als de overheid zich buiten de financiële afhandeling van deze maatregel houd. Op een gegeven moment zien ze hoeveel geld er in de regeling omgaat en dan wordt het ineens afgeroomd. En hoe wil de overheid bepalen hoeveel kWh er per paal geladen wordt? Dat wordt een beetje lastig.
En waar je de mist in gaat is dat de regels Europees zijn vastgelegd. Dat kan je dan niet ineens anders gaan doen als Nederland.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ik heb een New Motion Home Advanced 2.1 omgebouwd met SmartEVSE controller. De MID gecertificeerde Inepro kWh meter is behouden gebleven en ik heb een OCPP koppeling naar Tap Electric.
1) Volgens wat ik kan vinden voldoet mijn laadpaal dus. Al hebben sommige websites het over het MID gecertificeerd zijn van de laadpaal, wat volgens mij niet bestaat. Het gaat puur om de MID gecertificeerde meter die erin zit, toch?
2) Bij partijen waar ik me aanmeld, moet ik een merk/type en serienummer opgeven. Hoe doen anderen dat? Ik kan het originele serienummer en New Motion tyoe gebruiken, maar inmiddels is dat dus een SmartEVSE controller. Die staat nooit in de lijstjes. Qua serienummer heb ik nu drie opties: serienummer van de "kast" van mijn laadpaal. Van de buitenkant zichtbaar en uniek. Serienummer van de MID meter. Of serienummer van de SmartEVSE controller. Wat zouden jullie doen?
3) Op zich zouden foto's van de MID meter genoeg moeten zijn, toch? Maar ik kan als backup ook nog een export van Tap Electric doen (ik doe niet aan zakelijk verrekenen, ben een privé rijder, maar leek me wel handig om incidenteel gastgebruik mogelijk te maken én een overzicht van al mijn laadsessies te hebben bij Tap).
4) Ik wacht het nog even af, maar ondanks dat het makkelijker is om bij Tap gelijk de ERE's te verrekenen, komt Zeres er volgens mijn persoonlijke mening beter uit (geen meerjarencontract, scherpe 18% fee, ervarign in andere energiemarkten met verhandelen van certificaten). Volgens mij hoef ik later dit jaar pas een keuze te maken en wacht ik dus af tot Zeres het eerste kwartaal al verrekend heeft voor anderen voordat ik ze de opdracht geef Q1 en Q2 tegelijk voor mij te verhandelen. Ergens voor 1 juli dus. Of nog later als ik Q1 tot en met Q3 tegelijk wil laten doen. Zolang ik de laadsessies en beginfoto van de MID meter heb, hoef ik nu geen haast te maken, toch?
1. Het gaat om een af fabriek geintegreerde MID meter. Dus de lader inclusief MID meter heeft dan een MID certificaat. Zelf inbouwen van een MID meter is per definitie niet geintegreerd. Kun je over klagen maar het is niet anders. Komt de laadpaal niet met een MID certificaat, kun je hem niet voor ERE gebruiken.sjoerd-p schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:46:
Om de discussie weer even on-topic te krijgen:
Ik heb een New Motion Home Advanced 2.1 omgebouwd met SmartEVSE controller. De MID gecertificeerde Inepro kWh meter is behouden gebleven en ik heb een OCPP koppeling naar Tap Electric.
1) Volgens wat ik kan vinden voldoet mijn laadpaal dus. Al hebben sommige websites het over het MID gecertificeerd zijn van de laadpaal, wat volgens mij niet bestaat. Het gaat puur om de MID gecertificeerde meter die erin zit, toch?
2) Bij partijen waar ik me aanmeld, moet ik een merk/type en serienummer opgeven. Hoe doen anderen dat? Ik kan het originele serienummer en New Motion tyoe gebruiken, maar inmiddels is dat dus een SmartEVSE controller. Die staat nooit in de lijstjes. Qua serienummer heb ik nu drie opties: serienummer van de "kast" van mijn laadpaal. Van de buitenkant zichtbaar en uniek. Serienummer van de MID meter. Of serienummer van de SmartEVSE controller. Wat zouden jullie doen?
3) Op zich zouden foto's van de MID meter genoeg moeten zijn, toch? Maar ik kan als backup ook nog een export van Tap Electric doen (ik doe niet aan zakelijk verrekenen, ben een privé rijder, maar leek me wel handig om incidenteel gastgebruik mogelijk te maken én een overzicht van al mijn laadsessies te hebben bij Tap).
4) Ik wacht het nog even af, maar ondanks dat het makkelijker is om bij Tap gelijk de ERE's te verrekenen, komt Zeres er volgens mijn persoonlijke mening beter uit (geen meerjarencontract, scherpe 18% fee, ervarign in andere energiemarkten met verhandelen van certificaten). Volgens mij hoef ik later dit jaar pas een keuze te maken en wacht ik dus af tot Zeres het eerste kwartaal al verrekend heeft voor anderen voordat ik ze de opdracht geef Q1 en Q2 tegelijk voor mij te verhandelen. Ergens voor 1 juli dus. Of nog later als ik Q1 tot en met Q3 tegelijk wil laten doen. Zolang ik de laadsessies en beginfoto van de MID meter heb, hoef ik nu geen haast te maken, toch?
Zie voor voorbeeld de Peblar website: https://peblar.com/nl/blog/faq-ere-certificates onder het kopje "waar kan ik het bewijs vinden...".
Andere fabrikanten hebben ook zulke certificaten.
2. Ik zou een andere lader kopen
3. Zie 1.
4. ik zou ook rustig afwachten
[ Voor 3% gewijzigd door wickydude op 30-03-2026 14:27 ]
Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase
Ik heb precies dezelfde situatie. Ik heb mijn laadpaal volgens mij als 'Other' aangemeld en in het vakje waarbij je de naam op kon geven 'SmartEVSE' gezet, ook omdat 'Shell/Newmotion' niet in het lijstje stond. Heb wel het serienummer van de Newmotion gebruikt en foto's van de omgebouwde binnenkant ingestuurd. Na een paar weken in de wachtstand te hebben gestaan bij Tap, staat mijn ERE aanmelding inmiddels op 'Active'.sjoerd-p schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:46:
Even afwachten hoe het uiteindelijk gaat lopen, maar volgens mij staat nergens dat de MID meter vanaf fabriek geintegreerd moet zijn. Ik heb er vertrouwen in dat mijn situatie gewoon aan de voorwaarden voldoet. Volgens mij gaat het er vooral om dat bij een controle eenvoudig vastgesteld kan worden dat er niet een aftapping van de bekabeling naar andere apparaten loopt, wat natuurlijk lastiger is bij een MID meter in de meterkast.
Okee, het ging mij specifiek over het *fabriek* gedeelte. Je quote nu de NEa die aangeeft dat de MID meter geintegreerd moet zijn. Mijn MID meter is geintegreerd, eigenlijk zelfs al 'af fabriek', behalve dat ik de Newmotion printplaat eruit heb gehaald en heb vervangen door een SmartEVSE controller.Bezzerk schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:03:
[...]
Bij de NEa, die hierop toezicht houdt.
[...]
We kunnen een hele discussie hebben over hoe de term 'geintegreerd' moet worden geïnterpreteerd, maar ik lees nergens dat zelfbouw of zelfombouw is uitgesloten.
Ik heb precies dezelfde setup. Ik heb hem gewoon bij Tap aangemeld via OCPP en hij werd automatisch herkend as SmartEVSE en fabrikant Stegen Electronics. Heb zelf het serienummer van de SmartEVSE en duidelijke foto's bijgevoegd van de paal en de meter en toen stond die een minuut later op "active"sjoerd-p schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:46:
Top. Ik kan dus eventueel nog besluiten naar Tap te gaan. Maar gezien hun hoge kosten, had ik eigenlijk Zeres op het oog. Maar die hebben nog niet gereageerd op mijn vraag of mijn laadpaal voldoet en welk serienummer ik dan door zou moeten geven.ikke26 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:28:
[...]
Ik heb precies dezelfde setup. Ik heb hem gewoon bij Tap aangemeld via OCPP en hij werd automatisch herkend as SmartEVSE en fabrikant Stegen Electronics. Heb zelf het serienummer van de SmartEVSE en duidelijke foto's bijgevoegd van de paal en de meter en toen stond die een minuut later op "active"
Zeres is daar heel transparant over en heeft zelfs de volgende voorbeeldberekening op de site staat voor particulieren:BartjeBoos schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:29:
[...]
Blijft grappig hoe men reageert op een lage commissie.
In de voorwaarde van Zeres: "De commissie wordt ingehouden over de netto-opbrengst van de verkoop van uw ERE;s. Eventuele transactie-, administratie- of verkoopkosten worden eerst betaald en het resultaat na deze kosten is de netto-opbrengst."
En dus nog één procent meer met de extra kortingscode. En nog een procent meer het jaar daarna. Maar tegen die tijd kijk ik wel hoe de wereld eruit ziet.20.000 km rijden, thuis laden: 5 km rijden per kWh = 4.000 kWh stroom
4.000 kWh ≈ 1.317 ERE’s
De formule van de ERE berekening van de NEa staat op onze website bij vraag & antwoord
1.317 ERE’s x verkoopopbrengst van € 0,45 ≈ € 593,-
De verkoopprijs is € 0,46 en verkoopkosten op de emissiemarkt zijn ongeveer 1,5%
Onze commissie is 19% inclusief 21% btw ≈ € 113,-
Netto-opbrengst (uitbetaling) voor u: € 480,- per jaar
Dit is € 0,12 per kWh
Inmiddels ook antwoord van Zeres dat een SmartEVSE paal mét MID meter gewoon voldoet en dat foto van de meter op beginstand en eindstand voldoende is voor het netto verbruik die periode. En dat er wellicht nog een koppeling met Tap Electric komt om het automatisch uit te lezen, maar dat ze eerst koppelingen bouwen met de APi's van de fabrikanten i.p.v. CPO's. Het serienummer mocht ik zelf kiezen, maar heb ik de SmartEVSE serienummer voor gekozen.
Mijn zelfbouw-paal met MID meter in een New Motion behuizing:
Waar kijk ik naar, de mogelijke verdiensten over 3 jaar? Of denk je 24ct per kWh te ontvangen?bokkow schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:34:
[...]
😂 Tientje of minder zeg je?
[Afbeelding]
De week dat ik lucht kreeg dat dit naar particulieren kwam hing er een MID bemeterde laadpaal. Die rekensom was best makkelijk te maken met 7500kWh per jaar.
7500kWh is niet gemiddeld, dat het daarmee logisch is snapt iedereen.
Ik zou mezelf niet eens gemiddeld willen noemen, met 2500kWh verdeeld over 2 EV's (en nog een beetje buiten de eigen laadpaal om, op vakanties), en dan hebben we het misschien over 2 tientjes per maand (meer ga ik in ieder geval niet van uit).
Ik had het over tientjes, en jij tovert iets met 1800 op het scherm, ik ging (te snel) even uit van euro's, maar zie nu dat er klein kWh staat, weet nog steeds niet zo goed waar ik naar kijk, is dat YTD?bokkow schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 23:35:
Bij 15k kilometers per jaar zal je al rond 2500-3000kWh zitten. Ik weet niet waar je die 24ct vandaan trekt, ik verwacht 8-10ct per kWh, en zoals ik al zei heb ik deze MID bemeterde paal opgehangen sinds het horen over deze regeling voor consumenten. 7500kWh is ongeveer 40k kilometers per jaar, ook niet wereldschokkend veel, de meeste leaserijders zullen ook eerder richting 40k kilometers dan 15k kilometers zitten.
Zal zelf ook duidelijk eenheden overal bijzetten.
Wat jij persoonlijk doet is even niet relevent, want het ging specifiek over (veel) (particuliere) consumenten zonder leasebak, die rijden geen 40k km per jaar (dat is voor een prive EV bezitter wel absurd veel), die rijden eerder gemiddeld 1000km per maand.
Verbruik je dan 20kWh per 100km en reken je met 8ct per kWh zit je op 16 euro per maand. Rij je zuinig met 15kWh per 100km is het maar 12 euro.
En dan neem je nog niet de EV's mee die minder rijden.
Ik vind dus dat je kunt spreken van "veel" prive EV bezitters waarbij het een tientje per maand is.
Haha ok. We gaan het meemaken. Ik denk dat je het in zn geheel onderschat.mitsumark schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:31:
[...]
Ik had het over tientjes, en jij tovert iets met 1800 op het scherm, ik ging (te snel) even uit van euro's, maar zie nu dat er klein kWh staat, weet nog steeds niet zo goed waar ik naar kijk, is dat YTD?
Zal zelf ook duidelijk eenheden overal bijzetten.
Wat jij persoonlijk doet is even niet relevent, want het ging specifiek over (veel) (particuliere) consumenten zonder leasebak, die rijden geen 40k km per jaar (dat is voor een prive EV bezitter wel absurd veel), die rijden eerder gemiddeld 1000km per maand.
Verbruik je dan 20kWh per 100km en reken je met 8ct per kWh zit je op 16 euro per maand. Rij je zuinig met 15kWh per 100km is het maar 12 euro.
En dan neem je nog niet de EV's mee die minder rijden.
Ik vind dus dat je kunt spreken van "veel" prive EV bezitters waarbij het een tientje per maand is.
M3P - M3LR - 6320Wp
Hah, anecdote-time. Particulier, minder dan 10K km per jaar. Lease-auto? Niet in dit leven, ben ik bang. Destijds voor 300 euro een overstock niet-MID merklader zelf geïnstalleerd, dus paar honderd euro bespaard. Nu sta ik dus voor de keuze, schrijf ik deze lader af en investeer ik 300, 400, nog meer in een andere MID-lader, in de hoop dat deze regeling een jaar of 3 standhoudt in deze vorm (en pas daarna ga ik verdienen...)?bokkow schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:13:
Ja ja, mensen zijn dom.. Maar als er ergens een euro valt te besparen is dat snel genoeg bekend. Niet voor niets dat we kampioen zon op dak zijn geworden.
Er zijn 2 problemen met deze regeling. 1 is vergelijkbaar met de salderingsregeling: de spelregels kunnen tijdens de wedstrijd veranderd worden en dat maakt de investering een pure gok. Ik heb ook panelen, ga ik nog wel terugverdienen maar in feite heb ik daar geld zitten wat nu nog niet rendeert.
Probleem 2 is: door per kWh af te rekenen, stimuleer je hiermee grootverbruikers extra. De meest duurzame kilometer is geen kilometer, ook met een EV. ERE had dus een vast bedrag moeten zijn voor elke EV-rijder, maar dat is het helaas niet.
Dus ja, zeg maar wat ik als domme particulier moet doen.. nieuwe lader aan de muur en meedoen met het circus, of niet?
Aan de regels kan ik niets veranderen, dan is dat gesnak van leaserijders met 2 EVs met 50K km per jaar die zich geen andere realiteit kunnen voorstellen wel een beetje vermoeiend.
Voor de duidelijkheid. Ik was hier sarcastisch met “ja ja mensen zijn dom”. En ik ben zelf dus een consument met 2 prive EVs en in totaal 40k kilometers per jaar (dorp en veel auto nodig voor werk).Solarsparc schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:31:
[...]
Hah, anecdote-time. Particulier, minder dan 10K km per jaar. Lease-auto? Niet in dit leven, ben ik bang. Destijds voor 300 euro een overstock niet-MID merklader zelf geïnstalleerd, dus paar honderd euro bespaard. Nu sta ik dus voor de keuze, schrijf ik deze lader af en investeer ik 300, 400, nog meer in een andere MID-lader, in de hoop dat deze regeling een jaar of 3 standhoudt in deze vorm (en pas daarna ga ik verdienen...)?
Er zijn 2 problemen met deze regeling. 1 is vergelijkbaar met de salderingsregeling: de spelregels kunnen tijdens de wedstrijd veranderd worden en dat maakt de investering een pure gok. Ik heb ook panelen, ga ik nog wel terugverdienen maar in feite heb ik daar geld zitten wat nu nog niet rendeert.
Probleem 2 is: door per kWh af te rekenen, stimuleer je hiermee grootverbruikers extra. De meest duurzame kilometer is geen kilometer, ook met een EV. ERE had dus een vast bedrag moeten zijn voor elke EV-rijder, maar dat is het helaas niet.
Dus ja, zeg maar wat ik als domme particulier moet doen.. nieuwe lader aan de muur en meedoen met het circus, of niet?
Aan de regels kan ik niets veranderen, dan is dat gesnak van leaserijders met 2 EVs met 50K km per jaar die zich geen andere realiteit kunnen voorstellen wel een beetje vermoeiend.
Deze regeling is niet vergelijkbaar met saldering, althans niet direct. Saldering werd betaald uit de zak van de consument zonder zonnepanelen, een omgekeerde Robin Hood. Prima zolang het nemen van zonnepanelen nog gestimuleerd moest worden maar met de enorme hoeveelheid nu een onhoudbare situatie. Het had al jaren geleden afgebouwd moeten worden en nu gaan we er in één keer mee stoppen 🤷🏼♂️ De voor ERE/HBEs achterliggende Europese ETS regeling kan niet op landelijk niveau door de politiek nog zomaar onderuit worden gehaald.
ERE’s worden betaald door de vervuiler, het stimuleren van duurzaam gedrag zolang er nog met brandstof wordt gereden. Het had een niet meer gerichte vorm van niet gesubsidieerde motivatie elektrisch te gaan rijden kunnen zijn. HBE’s bestaan al 10 jaar (zakelijk) en dat blijft nog wel zolang de Europese ETS regels bestaan en zelfs stricter worden. Als de vraag naar biobrandstof of aanvulling daarvan met ERE’s terug gaat lopen zullen de verdiensten minder worden. Ook dit is voorlopig (helaas) niet aan de orde.
M3P - M3LR - 6320Wp
Heedt iemand al een influxdb query gemaakt om laadsessies in een csv te krijgen voor wen SmartEVSE?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Ik heb me met de SmartEVSE aangemeld bij Zeres en voor de zekerheid ook een gratis OCPP koppeling met Tap Electric gemaakt, zodat ik daar ook alle laadsessies kan downloaden als ze naast de MID meter foto's met begin- en eindstand ook alle losse sessies willen hebben om te controleren dat het aansluit. Daarnaast zijn die grote laadsessies ook nog te zien op mijn energierekening. Dus steekproefsgewijs kan ik laten zien dat ik die dag ook mega veel stroom heb verbruikt (meer dan de zonnepanelen normaal zouden opleveren).HaTe schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:51:
Ik heb de registratie bij den hartog afgerond en alles is geaccepteerd met mijn SmartEVSE. Ik moet alleen nog de laadsessies aanleveren, maar die heb ik niet zo 123. Ik kan alles eventueel via Influxdb wel achterhalen, maar dan moet ik een goede query maken en dit in een csv zetten. Ik heb ook al EVCC geïnstalleerd, maar deze houd volgens mij ook geen begin en eindstand bij van de kWh meter, maar dit helpt me wel in de toekomst.
Heedt iemand al een influxdb query gemaakt om laadsessies in een csv te krijgen voor wen SmartEVSE?
Voordeel van Tap Electric is dat er incidenteel ook door gasten met een leaseauto geladen kan worden bij ons thuis. Dan krijgt Tap daar een vergoeding voor en ik de door mij ingestelde stroomprijs. Maar verder is de OCPP koppeling gratis. Dus een mooie backup optie om de laadsessies te kunnen exporteren als dat nodig is.
Ik was eigenlijk van plan om Teslamate te gebruiken om een export te maken. Als ik weet wat de MID meter nu aangeeft kan ik toch gewoon terugrekenen?HaTe schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:51:
Ik heb de registratie bij den hartog afgerond en alles is geaccepteerd met mijn SmartEVSE. Ik moet alleen nog de laadsessies aanleveren, maar die heb ik niet zo 123. Ik kan alles eventueel via Influxdb wel achterhalen, maar dan moet ik een goede query maken en dit in een csv zetten. Ik heb ook al EVCC geïnstalleerd, maar deze houd volgens mij ook geen begin en eindstand bij van de kWh meter, maar dit helpt me wel in de toekomst.
/f/image/JJtBmZkSmQoPRJygFfqkz6wn.png?f=fotoalbum_large)
Mij nog niet helemaal duidelijk welke informatie je specifiek nodig hebt. Maar, hier kan ik dus begin/einde laadsessie en aantal kWh uithalen. Als ik dat laatste dan ook nog aftrek van het de staat van de MID meter dan zou ik uiteindelijk ergens bij 0 uit moeten komen.
Maar goed, ik heb begin dit jaar een nieuwe MID meter aangesloten om voorbereid te zijn op deze ERE certificaten. Dus wellicht dat ze ook al blij zijn met een foto + een factuur van aanschaf van de meter. Met deze gegevens erbij is het dan wel een plausibel verhaal denk ik.
Dat ga ik dan ook nog eens proberen. Ik wilde met OCPP een koppeling maken met Plugchoice, maar dit kreeg ik niet werkend. Mogelijk door beperking in de router firewall, maar daar kwam ik nog niet zo snel uit.sjoerd-p schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:35:
[...]
Ik heb me met de SmartEVSE aangemeld bij Zeres en voor de zekerheid ook een gratis OCPP koppeling met Tap Electric gemaakt, zodat ik daar ook alle laadsessies kan downloaden als ze naast de MID meter foto's met begin- en eindstand ook alle losse sessies willen hebben om te controleren dat het aansluit. Daarnaast zijn die grote laadsessies ook nog te zien op mijn energierekening. Dus steekproefsgewijs kan ik laten zien dat ik die dag ook mega veel stroom heb verbruikt (meer dan de zonnepanelen normaal zouden opleveren).
Voordeel van Tap Electric is dat er incidenteel ook door gasten met een leaseauto geladen kan worden bij ons thuis. Dan krijgt Tap daar een vergoeding voor en ik de door mij ingestelde stroomprijs. Maar verder is de OCPP koppeling gratis. Dus een mooie backup optie om de laadsessies te kunnen exporteren als dat nodig is.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Dan kunnen ze de CDRs uitlezen welke zaken bevatten als start, eind, hoeveel kWh, op welke laadpaal (elke laadpaal heeft een globaal unieke code, de EVSE ID) enz. voor elke afgesloten laadsessie.
Overigens ga ik die koppeling niet goedkeuren, omdat ze dan nog meer informatie kunnen ophalen zoals welke pas is gebruikt en hoe duur het was enz.
Ik ga dus sowieso bij een inboeker blijven die het mogelijk maakt handmatig die export te doen. Als ze het niet vertrouwen dan sturen ze maar een controleur.
[ Voor 11% gewijzigd door Caelorum op 09-04-2026 16:38 ]
De discussie blijft: wat bedoelen ze met 'intern' en 'extern'. Zat palen, zoals mijn NewMotion Advanced die een 'losse' MID meter /IN/ de laadpaal heeft (nu omgebouwd naar SmartEVSE overigens, met dezelfde MID-meter in dezelfde behuizing). Die was dus eerste 'gecertificeerd', maar sinds de ombouw mogelijk niet meer. Maar heeft wel een MID-meter 'intern', en die meter zelf is gecertificeerd. Bij mijn weten zijn palen niet gecertificeerd, maar kunnen ze een MID-gecertificeerde meter bevatten.theHoff schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:49:
Voor iedereen die zich aangemeld heeft bij den Hartog, die wijzen externe MID meters nu ook af:
[...]
De inboekdienstverleners zullen waarschijnlijk strenger dan de wet handhaven op dit soort randgevallen, om hun eigen omzet te beschermen en risico af te dekken..
[ Voor 6% gewijzigd door jpiscaer op 21-04-2026 15:04 ]
Ben ik ook erg benieuwd naar. Ik kan de mid meter zo naast de SmartEVSE zetten in dezelfde kast, dus intern..jpiscaer schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:46:
[...]
De discussie blijft: wat bedoelen ze met 'intern' en 'extern'. Zat palen, zoals mijn NewMotion Advanced die een 'losse' MID meter /IN/ de laadpaal heeft (nu omgebouwd naar SmartEVSE overigens, met dezelfde MID-meter in dezelfde behuizing). Die was dus eerste 'gecertificeerd', maar sinds de ombouw mogelijk niet meer. Maar heeft wel een MID-meter 'intern', en die meter zelf is gecertificeerd. Bij mijn weten zijn palen niet gecertificeerd, maar kunnen ze een MID-gecertificeerde meter bevatten.
De inboekdienstverleners zullen waarschijnlijk strenger dan de wet handhaven op dit soort randgevallen, om hun eigen omzet te beschermen en risico af te dekken..
Ik heb zelf de mail van Den Hartog nog niet gekregen. Mijn setup met externe meter was ook al geaccepteerd en heb ze ook al gemachtigd.
Het gaat om in redelijkheid aantoonbaar correct zijn zonder keuring.HaTe schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 23:27:
[...]
Ben ik ook erg benieuwd naar. Ik kan de mid meter zo naast de SmartEVSE zetten in dezelfde kast, dus intern..
Ik heb zelf de mail van Den Hartog nog niet gekregen. Mijn setup met externe meter was ook al geaccepteerd en heb ze ook al gemachtigd.
Eigen fabrikaat met MID meter in één behuizing of extern maakt dan eigenlijk geen verschil. Het is dan simpelweg niet een “vinkje” vanuit de inboeker wat ze dus wel zonder inspectie op locatie kunnen doen bij een laadpunt met af fabriek een ingebouwde MID meter.
M3P - M3LR - 6320Wp
Als dit goed doordacht is heeft de uitspraak van de NEM een referentie ergens naar een definitie van de lader. De in verkeerbrenger heeft de verantwoordelijkheid voor de integriteit van het geheel (en deze verlegd naar de fabrikant als het goed is).jpiscaer schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:46:
[...]
De discussie blijft: wat bedoelen ze met 'intern' en 'extern'. Zat palen, zoals mijn NewMotion Advanced die een 'losse' MID meter /IN/ de laadpaal heeft (nu omgebouwd naar SmartEVSE overigens, met dezelfde MID-meter in dezelfde behuizing). Die was dus eerste 'gecertificeerd', maar sinds de ombouw mogelijk niet meer. Maar heeft wel een MID-meter 'intern', en die meter zelf is gecertificeerd. Bij mijn weten zijn palen niet gecertificeerd, maar kunnen ze een MID-gecertificeerde meter bevatten.
Sec gezien heb je met een SmartEVSE en de meter samen in die definitie niet een complete lader OF ben je zelf de verantwoordelijkheid voor de conformiteit van het geheel. Verwacht niet dat de NEA daar mee akkoord gaat gezien je geen Conformiteitsverklaring hebt voor de lader als geheel.
Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.
Kort gezegd, je denkt dat het niet kan maar je weet het eigenlijk niet?GoldenSample schreef op woensdag 22 april 2026 @ 01:14:
[...]
Als dit goed doordacht is heeft de uitspraak van de NEM een referentie ergens naar een definitie van de lader. De in verkeerbrenger heeft de verantwoordelijkheid voor de integriteit van het geheel (en deze verlegd naar de fabrikant als het goed is).
Sec gezien heb je met een SmartEVSE en de meter samen in die definitie niet een complete lader OF ben je zelf de verantwoordelijkheid voor de conformiteit van het geheel. Verwacht niet dat de NEA daar mee akkoord gaat gezien je geen Conformiteitsverklaring hebt voor de lader als geheel.
Delen van of vragen naar referral codes is niet toegestaan.
Zie ook: twain4me in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2
Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.
Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden, er naar vragen of bespreken op wat voor manier dan ook is niet toegestaan c.q wordt als verstorend ervaren.