Elektrische scooters

Pagina: 1 ... 68 ... 74 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10-09 14:12
Walrave schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:57:
[...]

Is het wel de moiete waard om speciaal het laden eerder te stoppen? Ik heb hem de hele dag op de lader als ik op werk ben. Misschien moet ik ook in een timer investeren. Ik merk wel dat mijn batterij achteruit gaat, maar het is moeilijk om te zien wat het effect van de temperatuur, versnellen, wind, etc en wat van het verslechten van de batterij komt. Ik dacht dat het lader en batterij technologie hadden om de batterij te beschermen.
jij hebt je scooter nu geloof ik 10k km, ik hoop eigenlijk dat ik dan nog geen degradatie ga merken eerlijk gezegd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pannekoek schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:18:
[...]

jij hebt je scooter nu geloof ik 10k km, ik hoop eigenlijk dat ik dan nog geen degradatie ga merken eerlijk gezegd..
Dat ga je met 18650 cellen niet redden tenzij je ze gaat pamperen. Niet te ver laden , niet te ver ontladen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
marcovandam schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:38:
Gisteren nogmaals een poging gestart om mijn IVA NCE pro verbonden te krijgen met de IVA app.

Ik dacht laat ik de app maar eens weggooien en opnieuw starten, maar nu zie ik de hele app niet meer in de playstore?

Ligt dat aan mij en kijk ik niet goed?
Alle verwijzingen naar de app geven ook een dode link in de playstore.
De app is er weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-09 12:26
Mooi! Dank je voor de heads-up. Morgen eens kijken of ik de scooter erin kan krijgen.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesknd
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10-09 07:51
Ik wil een elektrische brom of snor kopen. Wat raden jullie aan? -een geel of blauw kenteken plaat. Blauw kun je lekker tussendoor over de fietspaden scheuren, waar de gele dit weer niet mag. En ook zo andersom uiteraard met de rijbaan.

Bij de anwb kan ik ook maar 1 review vinden en dat is specifiek voor brom. Dit met de volgende reden:

Heeft de accu trouwens nog invloed met een blauw of geel kenteken?

“Daarnaast hebben we gekozen voor elektrisch omdat er steeds meer milieuzones komen in steden. Zo had de gemeente Utrecht plannen om vanaf 2020 alleen nog maar elektrische (snor-)scooters toe te laten, maar dat plan lijkt voorlopig van de baan. Zeker is dat veel steden bezig zijn met milieuzones – of al een milieuzone hebben – waarvan de regels steeds strenger worden, óók voor brommers en snorfietsen. Lees hier meer over steden met een milieuzone, of met plannen voor zo’n zone.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:18
Ik ben van mening dat gele plaat met een deftige snelheid op de rijbaan veiliger is. Je hebt meer overzicht en geen fietsers die jouw snelheid verkeerd inschatten.
Als de snor versie echt maar 25 gaat, dan is fietspad beter maar mijn ervaring is dat alle snor versies 35 lopen.
Kijk niet teveel naar opgegeven actieradius van fabrikant maar naar de accu capaciteit. Iedere 1 kwh kun je 20km rijden. (brom snelheid) Veel accu's zijn tussen de 2 en 3 kwh en dan kun je dus 50-60 km rijden. Op snor snelheid wat verder en als je brom model 53 km/h loopt wat minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Inderdaad, met 45 km/u (of zelfs maar 30-35) in fluisterstilte op een fietspad rijden is bloedlink, op de rijbaan zit ik tussen alle andere motoren en scooters, daar verwacht het andere verkeer dat je er bent en weet wat je doet. Op het fietspad met allemaal opduikende voetgangers en zwabberende fietsers is het Russisch roulette.

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 15-03-2024 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Overigens, in de categorie "lijkt me kansloos", Niu komt deze zomer met de Niu SQi, een e-brommer met een absoluut minuscule accu van 1.3 kWh. Ziet er zeker mooi uit, maar anno 2024 met zo'n kleine accu aankomen kan echt niet.

Ik snap die fabrikanten totaal niet met zulke flut produkten, een 3 kWh accu had zo'n ding misschien 300 euro duurder gemaakt, maar wel praktisch bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
Dreamvoid schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:13:
Inderdaad, met 45 km/u (of zelfs maar 30-35) in fluisterstilte op een fietspad rijden is bloedlink, op de rijbaan zit ik tussen alle andere motoren en scooters, daar verwacht het andere verkeer dat je er bent en weet wat je doet. Op het fietspad met allemaal opduikende voetgangers en zwabberende fietsers is het Russisch roulette.
Ik rij veel over fietspaden met mijn 45er en moet zeggen dat het me meevalt hoeveel last mensen hebben (ik kijk na het passeren vaak nog even en zie meestal niemand schrikken). Maar bij scholieren die 4 naast elkaar zwalkend over het fietspad gaan claxonneer ik voor de zekerheid wel even haha.
Dreamvoid schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:17:
Overigens, in de categorie "lijkt me kansloos", Niu komt deze zomer met de Niu SQi, een e-brommer met een absoluut minuscule accu van 1.3 kWh. Ziet er zeker mooi uit, maar anno 2024 met zo'n kleine accu aankomen kan echt niet.

Ik snap die fabrikanten totaal niet met zulke flut produkten, een 3 kWh accu had zo'n ding misschien 300 euro duurder gemaakt, maar wel praktisch bruikbaar.
Absoluut eens! Hiermee kun je wellicht 25km comfortabel rijden, dus dan heb je of een toertjesbrommer of een stadsbrommer, maar heel veel meer dan dat is het niet.

Wat dat betreft hebben die zelfbouwers het hier wel beter begrepen wanneer ze elk beschikbaar hoekje volpleuren met accu's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Het treurigste is nog dat Niu beweert dat dit ding een 95 km bereik heeft. Dat lukt je misschien als je er een minuscule Chinees op zet en bergaf met 10 km/u rijdt, maar zijn er nog mensen die daarin trappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:40

Aidix

Geluidspietlut

Wat ik zie is dat het een soort futuristische fatbike is met trappers dus. Ja als je deftig meetrapt en 25kmh rijdt ipv 45 dan zal dat wel lukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Dat maximum rijdersgewicht van 75 kg is ook...optimistisch voor Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-09 14:34
Aidix schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:17:
Wat ik zie is dat het een soort futuristische fatbike is met trappers dus. Ja als je deftig meetrapt en 25kmh rijdt ipv 45 dan zal dat wel lukken.
Wat voor batterij topologie is het ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Topologie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 22:14
pannekoek schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:41:
Ik rij veel over fietspaden met mijn 45er en moet zeggen dat het me meevalt hoeveel last mensen hebben
Ik hou gewoon even in als ik fietsers inhaal, ze hebben het vrij snel door dat er iemand achter hangt. Heb er als fietser een bloedhekel aan als snellere weggebruikers me "waarschuwen" door te bellen of claxoneren.

Maar omdat het soms onoverkomelijk is, wil ik m'n claxon (irritant geluid) gaan vervangen door een elektronische fietsbel. Iemand suggesties daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
TCMR schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:47:
[...]

Ik hou gewoon even in als ik fietsers inhaal, ze hebben het vrij snel door dat er iemand achter hangt. Heb er als fietser een bloedhekel aan als snellere weggebruikers me "waarschuwen" door te bellen of claxoneren.

Maar omdat het soms onoverkomelijk is, wil ik m'n claxon (irritant geluid) gaan vervangen door een elektronische fietsbel. Iemand suggesties daarvoor?
Verkeerde topic

[ Voor 12% gewijzigd door wmeester op 18-03-2024 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-08 10:49
[...]

Ik heb gewoon een racefiets belletje (enkel ping geluid, rammelt niet) op mijn stuur gezet, andere weggebruikers associëren dat vaak wel met snellere fietsers.

Op mijn racefiets een tijdje een elektronische bel gehad, maar daar word helemaal niet op gereageerd ;)

[ Voor 7% gewijzigd door justinb81 op 18-03-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-08 11:32
[...]

Je doet het nooit goed. Ik heb, op de mountainbike en op de scooter, zooooo vaak 'ken je niet belluh' naar mijn hoofd geingerd gekregen....

Ik doe nu een heel kort Aziatisch toetertje. Weten ze iig dat in eraan kom. En ik klap er natuurlijk niet volle bak vlak langs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
justinb81 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:45:
[...]

Ik heb gewoon een racefiets belletje (enkel ping geluid, rammelt niet) op mijn stuur gezet, andere weggebruikers associëren dat vaak wel met snellere fietsers.

Op mijn racefiets een tijdje een elektronische bel gehad, maar daar word helemaal niet op gereageerd ;)
De kranten schreven al over je:

https://www.rd.nl/yord/article/806650.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert020
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:55
Zijn er mensen die ervaring hebben met 60V 35Ah Lithium Ion 60V 35Ah Li Ion
In combinatie met Niu-NQi SE Sport Extendend 45 km

[ Voor 4% gewijzigd door Albert020 op 19-03-2024 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
de app is weer weg en werkt niet meer bij mij:( mogelijk toch nu een grote update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-09 12:26
Het toevoegen van mijn scooter werkte nog niet bij mij, dus ik denk dat hij nog een beetje stuk is :)

Het is wel onhandig dat er eigenlijk geen ondersteuning is voor de app. Dealer weet het niet, de importeur ook niet en de ``fabriek`` is voor ons niet te benaderen.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Precies hierom gaat mijn voorkeur uit naar een scooter zonder app of firmware updates.
Wat er niet op zit kan ook niet stuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
Aidix schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:44:
Precies hierom gaat mijn voorkeur uit naar een scooter zonder app of firmware updates.
deels eens, maar ik vind het prettig om op afstand te kunnen zien hoeveel procent acculading ik nog heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 22:14
supersoco80 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:56:
[...]
Je doet het nooit goed. Ik heb, op de mountainbike en op de scooter, zooooo vaak 'ken je niet belluh' naar mijn hoofd geingerd gekregen....
Ja, helemaal herkenbaar. Dat is minstens zo storend als boomers die op een e-bike gaan inhalen terwijl er mega veel ruimte is, en dan gaan zitten bellen "om je te waarschuwen" dat ze met hun bloedgang van 25km/u langzij komen. Pfff... Nederlanders...
Aidix schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:44:
Bij Super Soco hebben ze dus de GPRS modules vernieuwd, en doen 'oudere' (2021) modellen het niet meer met hun app. Totaal tragisch die Chinezen. Heb de hele module er maar gewoon uitgesloopt, je kon er blijkbaar ook maar bar weinig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greet3
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-01 08:18
M’n achterremmen die piepen bij het rustig afremmen. Wat zou dat kunnen zijn? Het is een nieuwe scooter die 1.000km gereden heeft / paar maanden oud.

Tot nu toe gebruikte ik de voorrem (rechter hendel), en sinds kort ook de achterrem en nu pas merk ik het piepen. Bij auto’s dacht ik dat piepende remmen, vaak versleten remblokken betekent. Is dat bij scooters ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
greet3 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:45:
M’n achterremmen die piepen bij het rustig afremmen. Wat zou dat kunnen zijn? Het is een nieuwe scooter die 1.000km gereden heeft / paar maanden oud.

Tot nu toe gebruikte ik de voorrem (rechter hendel), en sinds kort ook de achterrem en nu pas merk ik het piepen. Bij auto’s dacht ik dat piepende remmen, vaak versleten remblokken betekent. Is dat bij scooters ook zo?
als het krijsend is kan het metaal op metaal zijn en is het vlees van de remmen op inderdaad. Kan je langs de remschijf nog iets zien zitten op de blokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greet3
pannekoek schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:55:
[...]

als het krijsend is kan het metaal op metaal zijn en is het vlees van de remmen op inderdaad. Kan je langs de remschijf nog iets zien zitten op de blokken?
Ik kan de schijven zien, maar niet de blokken denknik. Zal straks een foto maken en posten.

[ Voor 28% gewijzigd door greet3 op 27-03-2024 17:07 . Reden: Beknopter antwoord ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2

Moet je kijken naar de voering op je remblokken, als die verdwenen is hing de rem vast en sleet tot op het metaal af in korte tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greet3
koevlaas2 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:08:
[...]

Moet je kijken naar de voering op je remblokken, als die verdwenen is hing de rem vast en sleet tot op het metaal af in korte tijd.
Wat is een voering op de remblokken? Dit is de beste foto die ik kon maken van de achterrem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCyEch-KX8Ldt4rKo3YZHNwxTR0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PioJ0Jk00wh7xKJUHDVUSFZF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
greet3 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:18:
[...]

Wat is een voering op de remblokken? Dit is de beste foto die ik kon maken van de achterrem.

[Afbeelding]
Net niet inbeeld, zit boven in het dikke gedeelte.
Van boven kan je het meestal wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitzy
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15-04-2024
Hallo!

Ik heb een IVA S8, waarvan de main module? De controller, volgensmij, al vervangen is.

Hiervan is de zijstandaard ook gefixed (Die stondt niet goed)

Ik heb laatst nog meer problemen gekregen met de scooter.

Remblokering werkt niet meer, ik kan rem ingeknepen gewoon gas geven (Was eerst niet zo, bij mijn ouders, hebben ook een IVA S8 is dit nog steeds niet zo) de dealer zegt dat dit is ivm hij omgezet is naar 52km/h (Die van mijn ouders is ook omgezet).

En

Het stroom valt gewoon deels weg, hierna gaat die soms naar 51, soms naar 49, soms naar 46, voordat die weer kracht geeft.

Ik weet niet of iemand hier iets van af weet? Mogelijk inzicht?

[ Voor 73% gewijzigd door Kitzy op 31-03-2024 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kitzy schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:49:
Hallo!

Ik heb een IVA S8, waarvan de main module? De controller, volgensmij, al vervangen is.

Hiervan is de zijstandaard ook gefixed (Die stondt niet goed)

Ik heb laatst nog meer problemen gekregen met de scooter.

Remblokering werkt niet meer, ik kan rem ingeknepen gewoon gas geven (Was eerst niet zo, bij mijn ouders, hebben ook een IVA S8 is dit nog steeds niet zo) de dealer zegt dat dit is ivm hij omgezet is naar 52km/h (Die van mijn ouders is ook omgezet).

En

Het stroom valt gewoon deels weg, hierna gaat die soms naar 51, soms naar 49, soms naar 46, voordat die weer kracht geeft.

Ik weet niet of iemand hier iets van af weet? Mogelijk inzicht?
klinkt als een probleem in de remschakelaars of de bedrading ervan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-09 15:12
klinkt als een probleem in de remschakelaars of de bedrading ervan
Kan dat ook de overige storingen verklaren?
Want ik las ook iets over fluctuaties in het vermogen.
Kan je dat uitlezen, bij een auto kan je tegenwoordig bijna uitlezen, dat zou je bij een E scooter ook verwachten gezien de aanwezige elektronica ? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
Of een gashendel die niet helemaal fris is. Repareren doen ze nergens maar vervangen wel. Weet niet wat een nieuwe gashendel kost maar dat zou mijn eerste ingeving zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitzy
Bedankt voor de reacties.

Een kleine toelichting van mijn kant;

De scooter heeft een dubbele accu en valt nog onder de garantie, al heb ik de indruk dat de dealer gegaan is van zeggen (Wat ik en mijn vander ons nog kunnen herinneren) dat de rem het gas stopt, naar nu zeggen dat niet zo is.

Ik wil graag weten of het normaal is om gas te kunnen blijven geven terwijl de rem is ingedrukt.

Wat betreft de gashendel, ik weet niet of dit invloed heeft op het vermogen. Het lijkt erop dat de scooter wel constant 45 km/u kan rijden,
maar niet constant 52 km sinds de vervanging van het controle modukle, de snelheid valt regelmatig terug.

[ Voor 74% gewijzigd door Kitzy op 01-04-2024 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AMR_
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-12-2024
Kitzy schreef op maandag 1 april 2024 @ 23:02:

Ik wil graag weten of het normaal is om gas te kunnen blijven geven terwijl de rem is ingedrukt.
Nee, brandt je remlicht dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

_AMR_ schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:48:
[...]

Nee, brandt je remlicht dan wel?
Nou... bij de SuperSoco CPX kan dit wel. En dat vind ik superfijn, op die manier kan je tenminste gecontroleerd korte bochtjes maken.

Was ook het eerste wat me opviel (bij een miniscuul proefritje op een parkeerplaats), waarbij de scooterverkoper ook opmerkte dat ik de eerste was die dit opmerkte. :P

Waarom probeerde ik dat uit? Ik heb motor leren rijden (een tijd geleden alweer) en dan leer je je achterrem te gebruiken bij korte, gecontroleerde bochtjes (slalom bijvoorbeeld).

Dus: Het is niet altijd bij elke electrische scooter zo dat je geen gas meer kan geven als je je (achter) rem gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitzy
Hij is nu bij de dealer, remlicht kan ik niet na controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik moet zeggen, ik was nogal sceptisch over de oerlelijke en loeidure BMW CE-04, maar niet alleen verkoopt het ding verrassed goed (helemaal voor een €16.000 prijskaartje), er schieten nu ook als paddenstoelen Chinese dubbelgangers uit de grond:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Dreamvoid schreef op donderdag 4 april 2024 @ 17:17:
Ik moet zeggen, ik was nogal sceptisch over de oerlelijke en loeidure BMW CE-04, maar niet alleen verkoopt het ding verrassed goed (helemaal voor een €16.000 prijskaartje), er schieten nu ook als paddenstoelen Chinese dubbelgangers uit de grond:
Niet alleen loeiduur, ook stijl boven functie. Je kan niet eens een beetje fatsoenlijk scherm erop zetten en je zit dus volle bak in de wind.

Als je lol wilt hebben op 2 wielen koop je een motor. Een scooter is om vlot en zo comfortabel mogelijk op je werk te komen. Uit de wind/regen zitten is dan het absoluut minimale wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
supersoco80 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 07:01:
Niet alleen loeiduur, ook stijl boven functie. Je kan niet eens een beetje fatsoenlijk scherm erop zetten en je zit dus volle bak in de wind.
Dit zijn prototypes, er zal waarschijnlijk wel een windscherm op komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Dreamvoid schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:11:
[...]

Dit zijn prototypes, er zal waarschijnlijk wel een windscherm op komen :)
Ik durf wel te wedden van niet :)

Zie ook de BMW en Silence modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
De Silence S02 is toch met windscherm te krijgen? Of hebben die een ander model geintroduceerd inmiddels?

[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 10-04-2024 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kitzy
Bedankt AMR, dealer zij er corrosie op de remmen zat en rimlichten dus ook niet brande...

4000 kilometer, zit bijna altijd in de garage, die is niet verhit dus vocht blijft wel op de scooter in de winter... Maar alsnog, is dat normaal?

Voorderest, dealer zegt dat de gas terugname normaal is en elke scooters dit hebben, begon ook over batterij %, ik vondt het zelf een vaag verhaal.

Het is ook niet constant, soms gaat die naar 50, soms naar 48, 46, etc.. Net als of die minder stroom/gas wil geven, dat benoemde hij ook "De module geeft soms minder stroom" of iets in die richting.

Ik had hier nog nooit last van todat de oude defecte controle module vervangen was, ik gebruik op moment scooter van mijn ouders (De zelfde) en die lijkt er geen last van te hebben.

Mij lijkt het gewoon de vervange module, of de omzetting van 45 naar 52, niet goed werkt, zijn hier nog mensen die er mogelijk iets over weten? (Iva s8)

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walrave
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-09 13:02

Bij het vervangen van mijn remblokken (IVA NCE Pro) bleek een remblok los zijn gekomen waarbij die zelfs bij niet remmen contact maakte met de schijf. Geen idee of dat het geval is hier, maar misschien iets te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-09 22:51
Goeiemorgen, ik ben een tijdje niet actief geweest op dit topic, maar heb al een tijdje geleden mijn Govecs verkocht en rij nu een E-max.
Nu zijn mijn banden aan vervanging toe, maar de lokale scootershop wil me hier niet mee helpen, omdat zij dit merk niet verkopen en vrezen voor problemen, waardoor ze hem 'aan de computer moeten hangen'.

Weet iemand een bedrijf in de omgeving van Castricum die me kan helpen?

Edit: ik heb een bedrijf in Beverwijk gevonden

[ Voor 5% gewijzigd door Joris 407 op 11-04-2024 15:34 ]

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smily01
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-05 19:04
Hallo, ik wil een FD Motor F3 e-scooter gaan aanschaffen met een accupakket van 72v 75ah +27ah (45kmpu). Ik wil zo’n accupakket aan gaan schaffen omdat ik soms tripjes maak van rond de 200 kilometer. Nu zou zo’n accupakket ongeveer 2300 euro kosten. Nu is mijn vraag of er op de een op andere manier deze prijs omlaag te brengen is. Soms is het mogelijk om zo’n accupakket in het buitenland te bestellen. Ik heb op het internet gekeken, maar ik kan zo niets ontdekken. Klopt mijn conclusie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
smily01 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:15:
Hallo, ik wil een FD Motor F3 e-scooter gaan aanschaffen met een accupakket van 72v 75ah +27ah (45kmpu). Ik wil zo’n accupakket aan gaan schaffen omdat ik soms tripjes maak van rond de 200 kilometer. Nu zou zo’n accupakket ongeveer 2300 euro kosten. Nu is mijn vraag of er op de een op andere manier deze prijs omlaag te brengen is. Soms is het mogelijk om zo’n accupakket in het buitenland te bestellen. Ik heb op het internet gekeken, maar ik kan zo niets ontdekken. Klopt mijn conclusie?
ik heb om diezelfde reden ook naar die brommer gekeken. Ga hem eerst even proefrijden en kijk dan of je het eens bent met de aandrijving (=cardan).

Denk dat zelfbouw of laten bouwen je nog iets kan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
smily01 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:15:
200 kilometer? Da's 2.5u heen + 2.5u uur terug kachelen met 45 km/u, ik kan je vrijwel garanderen dat je dit heel snel volledig zat bent, je kan in mijn ogen dan veel beter een 125cc-klasse scooter/motorfiets rijden. Spaar dan iets verder door voor bv een Vmoto Stash (72V 100 Ah), Silence S02 (72V 75Ah) of Niu RQi (2x 72V 36 Ah) lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
Dreamvoid schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 20:34:
[...]

200 kilometer? Da's 2.5u heen + 2.5u uur terug kachelen met 45 km/u, ik kan je vrijwel garanderen dat je dit heel snel volledig zat bent, je kan in mijn ogen dan veel beter een 125cc-klasse scooter/motorfiets rijden. Spaar dan iets verder door voor bv een Vmoto Stash (72V 100 Ah), Silence S02 (72V 75Ah) of Niu RQi (2x 72V 36 Ah) lijkt me.
Niet om het een of het ander, maar als @smily01 zegt dat ie vaker ritjes van 200km maakt, waarom moet jij dan garanderen dat je dat heel snel zat bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smily01
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben de ritjes van 200 km niet snel zat. Ik maak ze namelijk al 20 jaar zo nu en dan met mijn bezinsebrommer. Ik ben absoluut van plan om een proefrit te gaan maken. Waarom zou je tegen een cardan aandrijving zijn (ik ben een leek op dat gebied)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
smily01 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:44:
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben de ritjes van 200 km niet snel zat. Ik maak ze namelijk al 20 jaar zo nu en dan met mijn bezinsebrommer. Ik ben absoluut van plan om een proefrit te gaan maken. Waarom zou je tegen een cardan aandrijving zijn (ik ben een leek op dat gebied)?
De herrie en het onderhoud. Mijn brommer heeft een wielmotor en is daarmee onderhoudsvrij. Cardan is bewegende onderdelen dus slijtage dus meer onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dreamvoid schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 20:34:
[...]

Dat zijn mooie ritjes, ik ging vroeger wel van ilpendam naar harlingen over de afsluitdijk. Toch een rit van 200km heen en weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
pannekoek schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:25:
Niet om het een of het ander, maar als @smily01 zegt dat ie vaker ritjes van 200km maakt, waarom moet jij dan garanderen dat je dat heel snel zat bent?
Ik wist niet dat hij die al zo lang maakt op de brommer :) Maar meer om te zeggen, de meeste mensen nemen in dit scenario een motorfiets/motorscooter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
pannekoek schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 22:32:
[...]

De herrie en het onderhoud. Mijn brommer heeft een wielmotor en is daarmee onderhoudsvrij. Cardan is bewegende onderdelen dus slijtage dus meer onderhoud.
Hoho, niets is onderhoudsvrij, onderhoudsarm wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smily01
Bedankt voor de goede informatie. Ik ga uiteindelijk toch niet voor een FD Motor F3 e-scooter, maar voor een Horwin Ek1, maar nu een fraag. Waar laden jullie je elektrische brommer op wanneer jullie lang onderweg zijn. Het enige dat ik online kan vinden, is de volgende websitehttps://www.fietsoplaadpunten.nl/berichten/hoe-kun-je-een-elektrische-scooter-in-het-openbaar-opladen: https://www.fietsoplaadpunten.nl/. Zijn er nog meer oplaadpunten voor elektrische scooter, want je kunt ze niet opladen aan een oplader voor elektrische auto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Je kan een adapter kopen waarmee je een auto laadkabel in een 230v verlengsnoer verandert. Daarmee kan je je scooter opladen.

[ Voor 17% gewijzigd door Aidix op 21-04-2024 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Heeft de horwin een ingebouwde lader? De Cox heeft een losse lader. Dan kan je bij elke (horeca) gelegenheid laden. Gewoon even vragen of je de accu ergens neer mag zetten. Als je ondertussen een bakje koffie daar drinkt mag dat altijd wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Een losse vrij compacte lader en de accu is makkelijk uit te nemen. Je kan direct op de accu laden of aan een plug tussen je voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeest
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-09 21:19
hoort in V&A zoals je zelf al aangeeft

[ Voor 85% gewijzigd door We Are Borg op 30-04-2024 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walrave
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-09 13:02
smily01 schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:10:
Bedankt voor de goede informatie. Ik ga uiteindelijk toch niet voor een FD Motor F3 e-scooter, maar voor een Horwin Ek1, maar nu een fraag. Waar laden jullie je elektrische brommer op wanneer jullie lang onderweg zijn. Het enige dat ik online kan vinden, is de volgende websitehttps://www.fietsoplaadpunten.nl/berichten/hoe-kun-je-een-elektrische-scooter-in-het-openbaar-opladen: https://www.fietsoplaadpunten.nl/. Zijn er nog meer oplaadpunten voor elektrische scooter, want je kunt ze niet opladen aan een oplader voor elektrische auto's
fietsoplaadpunten is erg incompleet maar ik heb geen beter website gevonden. E-bike laadstations zijn gewoon nog niet goed geregistreerd. Veel buiten cafes die zich richten op fietsers hebben de mogelijkheid om te laden en dan heb je ook tijd voor een coffee en gebak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smily01
Bedankt voor jullie reacties! Hier kan ik wel wat mee. De Horwin heeft een een lossen oplader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil1973
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-02 19:47
Gefeliciteerd met de EK1, goeie keuze. Ik heb deze al ruim een jaar en ben er zeer tevreden mee. K rij regelmatig ritjes van 75km (heen en terug) naar Maastricht, dit doe ik op 1 batterij, heen stand 3 (54/55), terug gedeeltelijk stand 2 (46/47), dan heb ik nog een 10+% over. Binnenkort wil ik voor een 2e batterij gaan.

Het is erg vervelend om oplaadpunten te vinden soms indd. In fietsenstallingen waar brommers niet mogen komen zijn oplaadpunten en in brommerstallingen niet :'( Misschien in de toekomst wordt dit nog eens aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-08 09:27

OlafBso

Eindelijk klaar

Nou mensen, ik was op een gegeven moment onderweg, toen plots mijn rechterspiegel heel los zat.
Ik dacht eerst het windscherm zelf, maar het ging echt om het spiegelgedeelte.
Met de vingers onder de kap gevoeld en ik dacht "Oh, dit is een kwestie van een moer en dan zit hij weer vast."
Maar nee hoor.
Dus toch naar MD Scooters gegaan en al vlug zei de monteur "ik moet gaan lassen."
Ik was wat verbaasd.
Maar het blijkt dus dat de bevestigingen voor de spiegels aan het stuur vast zitten.
Gaat dat stuk, dan moet je of het hele stuur vervangen of laten lassen.
Uiteindelijk gezegd dat hij het mocht lassen, ik zou er a.s. donderdag heen gaan om de NCE in te leveren.
Maar toen bedacht ik me dat het eigenlijk idioot is dat het afbreekt, en het valt toch onder garantie?
IVA Mobility gemaild en die stuurden alleen maar "Bespreek dit met uw dealer" en deze mail weer doorgestuurd aan MD.
Hij zei dat ik me geen zorgen hoef te maken.
Maar wel een idiote constructie zo, welke idioot heeft dat zo bedacht?

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Zolang je ze maar niet besteld via Fast&Furious.
Onderhoud duur, ophalen duur, nooit in de buurt en gewoon niet handig.
Daarom heb ik ook niet voor de F3 gekozen, al vond ik die wel erg gaaf.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
OlafBso schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:31:
Nou mensen, ik was op een gegeven moment onderweg, toen plots mijn rechterspiegel heel los zat.
Met de vingers onder de kap gevoeld en ik dacht "Oh, dit is een kwestie van een moer en dan zit hij weer vast."
Maar nee hoor.
Dus toch naar MD Scooters gegaan en al vlug zei de monteur "ik moet gaan lassen."
Ik was wat verbaasd.
Maar het blijkt dus dat de bevestigingen voor de spiegels aan het stuur vast zitten.
Uiteindelijk gezegd dat hij het mocht lassen, ik zou er a.s. donderdag heen gaan om de NCE in te leveren.
Maar toen bedacht ik me dat het eigenlijk idioot is dat het afbreekt, en het valt toch onder garantie?
IVA Mobility gemaild en die stuurden alleen maar "Bespreek dit met uw dealer" en deze mail weer doorgestuurd aan MD.
Hm. ik heb tot nu toe alleen last gehad van een losse linker spiegel omdat ik daar een houdertje tussen heb gezet. Deze heb ik met twee steeksleutels uiteindelijk weer vast gezet. Ben benieuwd of er onderliggend inderdaad iets mis gaat. Hoop het niet.

Ik nader nu de 2,000 km, er zit nog vlees op mijn achterrem dus ik verwacht deze niet bij 2500 te hoeven vervangen. Was eigenlijk voornemens om de scooter bij 5,000 weer langs te brengen, maar dat wordt nu dus bepaald tot de afstand die het achterremblok nodig heeft om op te slijten. Hopelijk zijn er al aftermarket onderdelen voor de NCE beschikbaar, anders maar eens kijken naar een volledig nieuwe remklauw met blok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:15
OlafBso schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:31:
Maar nee hoor.
Ik was wat verbaasd.
Exact dit is bij mij ook gebeurd. Bevestigingspunt voor spiegel+windscherm van het stuur afgebroken. Mijn dealer heeft onder garantie een nieuw stuur gemonteerd. Hij vertelde dat IVA hier al meer meldingen over heeft gehad.

De twee bevestigingspunten zijn erg zwak en eigenlijk niet geschikt voor hoge windschermen die maar op twee punten bevestigd zit. Ik rij de laatste tijd zonder windscherm. Met de gebruikte constructie is het een kwestie van tijd tot hetzelfde weer gebeurt. De steunen zijn niet bovenop de stuurstang gelast maar er net voor/naast/langsaf. Zelfs normale trillingen wegen dan zwaar door de langere arm (groter moment) dan nodig.

Als ik binnenkort meer tijd heb ga ik zelf bekijken of ik zelf twee extra bevestigspunten kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Patrick4 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:57:
[...]

Exact dit is bij mij ook gebeurd. Bevestigingspunt voor spiegel+windscherm van het stuur afgebroken. Mijn dealer heeft onder garantie een nieuw stuur gemonteerd. Hij vertelde dat IVA hier al meer meldingen over heeft gehad.

De twee bevestigingspunten zijn erg zwak en eigenlijk niet geschikt voor hoge windschermen die maar op twee punten bevestigd zit. Ik rij de laatste tijd zonder windscherm. Met de gebruikte constructie is het een kwestie van tijd tot hetzelfde weer gebeurt. De steunen zijn niet bovenop de stuurstang gelast maar er net voor/naast/langsaf. Zelfs normale trillingen wegen dan zwaar door de langere arm (groter moment) dan nodig.

Als ik binnenkort meer tijd heb ga ik zelf bekijken of ik zelf twee extra bevestigspunten kan maken.
Goed dat je het zegt.
Dan is lassen misschien niet eens zo'n slechte optie.
Wellicht kan hij beide punten een extra plaatje op lassen voor extra stevigheid.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

pannekoek schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 22:32:
[...]

BMW gebuikt juist voor hun toerbuffels cardanaandrijving. Dit is niet alleen stiller dan een ketting, maar ook vele malen onderhoudsvriendelijker en slijtvaster.

dus veel herrie en veel onderhoud klopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000

TTLCrazy

Listen to Frankie

Verwijderd schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:25:
[...]

BMW gebuikt juist voor hun toerbuffels cardanaandrijving. Dit is niet alleen stiller dan een ketting, maar ook vele malen onderhoudsvriendelijker en slijtvaster.

Wilde ik inderdaad ook aankaarten, BMW gebruikt al jarenlang die cardanas aandrijving, erg betrouwbaar. Maar alles valt of staat met de kwaliteit van het geheel.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
[...]

Dan doen ze bij hun brandstofmotoren omdat je een brandstofmotor (en versnellingsbak) niet in de naaf van een wiel kwijt kan. Een cardan is zeker niet onderhoudsvrij (ik heb een BMW R100 gehad, zo'n cardan kan aardig wat ellende veroorzaken (en heeft een vreemd effect op het gedrag van de motor: als je gas geeft komt de kont van de motor omhoog ipv dat je hem in de veren trekt zoals bij een ketting).

Een naafmotor is wel (vrijwel) onderhoudsvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

supersoco80 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:01:
[...]

Dan doen ze bij hun brandstofmotoren omdat je een brandstofmotor (en versnellingsbak) niet in de naaf van een wiel kwijt kan. Een cardan is zeker niet onderhoudsvrij (ik heb een BMW R100 gehad, zo'n cardan kan aardig wat ellende veroorzaken (en heeft een vreemd effect op het gedrag van de motor: als je gas geeft komt de kont van de motor omhoog ipv dat je hem in de veren trekt zoals bij een ketting).

Een naafmotor is wel (vrijwel) onderhoudsvrij.
Apart, ik heb een Bmw k100 gehad en daar zat een cardan op. Probleemloos een ton mee op de klok gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:00
Een cardan is onderhoudsarm, maar niet onderhoudsvrij:

https://nieuwsmotor.nl/ni...-80-000-km-voor-970-euro/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
[...]

hm laat ik het dan anders verwoorden. "Veel" is natuurlijk in context alleen wat waard.

Ik heb proefgereden op een Silence S01 en S02, een Super Soco CPX, de IVA NCE Pro en de FD. Wat ons opviel was dat alle naafmotoren heerlijk stil waren afgezien van het gezoem van de elektromotor en dat de FD significant meer geluid maakte dan de naafmotoren (zie ook hier het belang van context haha).

Het verhaal over onderhoud heb ik zelf bedacht maar dat is gebaseerd op meer draaiende onderdelen = meer onderhoud.

Ten opzichte van conventionele brandstof + ketting/riem overbrenging durf ik de meerwaarde van cardan wel aan te nemen. Ten opzichte van een naafmotor niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Scooter weggebracht, hij gaat gelast worden.
Veel beter dan een nieuw stuur, onder garantie weliswaar, maar zoals hier eerder aangegeven zou ik hetzelfde probleem weer buiten de garantie kunnen krijgen.
De punten waar de spiegels op zitten worden extra stevig gelast wat mijns inziens een veel beter oplossing is. Heb ik dat probleem ook niet meer.
Overigens laad ik nu via het punt aan de buitenkant van de scooter. Gek genoeg is binnenin vaak dat hij niet oplaadt. Buitenom nog geen last van gehad.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-09 15:12
OlafBso schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:17:
Scooter weggebracht, hij gaat gelast worden.
Veel beter dan een nieuw stuur, onder garantie weliswaar, maar zoals hier eerder aangegeven zou ik hetzelfde probleem weer buiten de garantie kunnen krijgen.
De punten waar de spiegels op zitten worden extra stevig gelast wat mijns inziens een veel beter oplossing is. Heb ik dat probleem ook niet meer.
Overigens laad ik nu via het punt aan de buitenkant van de scooter. Gek genoeg is binnenin vaak dat hij niet oplaadt. Buitenom nog geen last van gehad.
Bijzonder, lees nu je bericht; een van onze IVA's is ook een spiegel van los; stuur vervangen rond de €150, geen woord over garantie of optie tot lassen. Als ik dit zelf ga lassen, moet je dan rekening houden met de elektra aan boord, ergens aan aarden o.i.d ? Accu's verwijderen zou ik sowieso doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Repro schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:43:
[...]

Bijzonder, lees nu je bericht; een van onze IVA's is ook een spiegel van los; stuur vervangen rond de €150, geen woord over garantie of optie tot lassen. Als ik dit zelf ga lassen, moet je dan rekening houden met de elektra aan boord, ergens aan aarden o.i.d ? Accu's verwijderen zou ik sowieso doen
Geen idee, de scootermonteur brengt de scooter naar een professioneel lasbedrijf.
Lijkt me niet dat een stuur voor problemen gaat zorgen, en schijnbaar hebben ze het vaker gedaan.
Ben blij met de straks extra dik staal op de bevestigingspunten van de spiegels en het windscherm.
Ik vond het rijden zonder scherm echt 3x niks.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BokkieAndijk
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik wil mijn Sym E-virid Can-Bus loos maken. Ik dacht aan een Can-Bus loze BMS, accu, controller en display. Weet iemand of ik de bestaande Electro motor analoog aan kan sluiten zodat hij dus als het waren ook Can-Bus vrij wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
pannekoek schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:31:
hm laat ik het dan anders verwoorden. "Veel" is natuurlijk in context alleen wat waard.

Ik heb proefgereden op een Silence S01 en S02, een Super Soco CPX, de IVA NCE Pro en de FD. Wat ons opviel was dat alle naafmotoren heerlijk stil waren afgezien van het gezoem van de elektromotor en dat de FD significant meer geluid maakte dan de naafmotoren (zie ook hier het belang van context haha).
Probleem met naafmotoren is voornamelijk de matige trekkracht bij lagere snelheden, voor relatief relaxte forenzen scooters maakt het niet zo uit, maar je ziet bij snellere maxi-scooters toch al snel riem/ketting. Dat gaat helaas wel gepaard met meer geluidsontwikkeling (voornamelijk, hogere toeren en dus 'irritanter' klinkend geluid)

Als je naar de BMW CE 04 kijkt, die is a) heel duur en b) veel vermogen, dus ik neem aan dat BMW daar echt wel een cardanas ipv riem had gekozen als dat technisch zinnig was geweest, ze hebben die techniek gewoon in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Trekkracht is gewoon een keuze van de fabrikant. Een Vespa electric heeft geen naaf motor maar iets mechanisch dat herrie maakt en kost een fortuin, toch accelereert hij langzamer dan een doorsnee Chinees met 2kw naaf motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 00:13
Ik zit te overwegen een elektrische brommer te gaan aanschaffen.
Bijvoorbeeld deze Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/9886cc9d5cbe4313f71e83936b1ea192.png

De nieuwprijs van die dingen is meer dan 3k
2e hands kan dat de helft schelen. Maar ik heb geen verstand van elektrische scooters /brommers.
Wat ik heb gelezen is het enige dat vaak kapot gaat de remschijven zijn en de accu.
Maar hoe weet ik of de accu daadwerkelijk nog goed is en ik geen kat in de zak koop?
Uiteraard dus checken of het frame nog recht is lijkt me.
Zit ook te twijfelen tussen scooter of zo'n offroad model. Lijkt me dat er geen bagageruimte is bij dat brommermodel.

Inc verzekering tegen diefstal zie ik dat de premie 20,- per maand bedraagt (goedkoopste). Hoeveel rekenen gemiddeld voor onderhoud van het ding? Kilometers zijn erg goedkoop las ik.

En hij moet natuurlijk niet opgevoerd zijn, want dan moet ik hem weer laten begrenzen. Maar ik las dat er een marge van aantal km is. Voor brommers zou dit 53km/h zijn zonder dat je in overtreding bent en dat zou net even wat lekkerder rijden.

[ Voor 24% gewijzigd door saken op 29-04-2024 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
saken schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:18:
Bijvoorbeeld deze [Afbeelding]

2e hands kan dat de helft schelen. Maar ik heb geen verstand van elektrische scooters /brommers.
Wat ik heb gelezen is het enige dat vaak kapot gaat de remschijven zijn en de accu.
Maar hoe weet ik of de accu daadwerkelijk nog goed is en ik geen kat in de zak koop?
Uiteraard dus checken of het frame nog recht is lijkt me.
Zit ook te twijfelen tussen scooter of zo'n offroad model. Lijkt me dat er geen bagageruimte is bij dat brommermodel.

Inc verzekering tegen diefstal zie ik dat de premie 20,- per maand bedraagt (goedkoopste). Hoeveel rekenen gemiddeld voor onderhoud van het ding? Kilometers zijn erg goedkoop las ik.

En hij moet natuurlijk niet opgevoerd zijn, want dan moet ik hem weer laten begrenzen. Maar ik las dat er een marge van aantal km is. Voor brommers zou dit 53km/h zijn zonder dat je in overtreding bent en dat zou net even wat lekkerder rijden.
Waarom dit ipv een scooter? Op een scooter zit je (relatief) droog en uit de wind, je kan er zonnlullig kleedje op doen om warm te zitten in de winter, je kan spullen meenemen onder het zadel en een boodschappentas tussen je benen hangen. Veel handiger dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Volgens deze logica zou iedereen een motorscooter moeten kopen want dat is handiger dan een motorfiets.
Maar vervoer hoeft niet alleen maar praktisch te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
supersoco80 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 07:49:
[...]

Waarom dit ipv een scooter? Op een scooter zit je (relatief) droog en uit de wind, je kan er zonnlullig kleedje op doen om warm te zitten in de winter, je kan spullen meenemen onder het zadel en een boodschappentas tussen je benen hangen. Veel handiger dus
Daar heb je wel een punt. Ik heb nog nooit scooter gereden dus alles is vrij nieuw voor me.
Iemand vertelde me ook dat hij een zuinige 4 takt scooter had die 1 op 50 reed. Dat dat onder de streep goedkoper was dan een elektrische scooter ivm accu die vervangen moet worden om de zoveel jaar.
En een conventionele scooter is ook wat goedkoper in de aanschaf. En ws wat meer bagageruimte ivm geen accu?
Ik denk als ik zo'n mooie elektrische brommer neem dat dat ook wel gewild zou kunnen zijn bij dieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Mijn ervaring na 25 jaar scooter rijden : onderhoud van een elektrische scooter is spotgoedkoop want geen motorblok die om de paarduizend km naar de dealer moet voor een beurt. Dat scheelt je dus kosten van olie, filters, rollen, snaar, bougie, kleppen stellen etc... Het verbruik aan electr is ook weinig.
Voordat je accu zo ver versleten is dat hij vervangen moet worden ben je al heel wat benzine brommer onderhoudskosten verder.
Een degelijke elektrische scooter heb je voor minder dan 3000 euro, en vaak zijn er kortingsacties zoals bij segway en horwin die je een paarhonderd euro schelen. Een degelijke maar simpele benzine scooter is ruim 2200 euro.

In de helmbak van mijn Horwin SK1 kan ik een systeemhelm kwijt of een gevulde sporttas. Dat kon in geen enkele benzinescooter die ik de afgelopen 20 jaar heb gehad. Die waren altijd net te klein voor een grote helm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik heb beide gereden en vorig jaar is mijn e-scooter weer weggegaan, maar alles valt en staat op de basis-kwaliteit van het merk zelf, en niet geheel onbelangrijk.. de rijder zelf. Ik had een Senzo die simpelweg het vermogen niet had om die 45 redelijk aan te tikken, wil niet zeggen dat ik een tientonner ben, maar mijn Hanway (4takt) doet probleemloos 50km/h, maar door 4takt/schakel duurt dat wel aanzienlijk langer. Maar merkte vooral de 'kleine' mankementen aan de electronica, geen olie of kleppen, maar wel bijna elke maand weer bij de fietsenmaker om te resetten omdat hij of niet aanging, volgas uitviel of een sensor werkte weer niet.

Goed, ik ben opgegroeid met brommers, dus gros van onderhoud doe ik zelf graag (zelfs kleppen zijn niet zo moeilijk) en zelfs blind doorrijden blijft bij veel van zulke 4takts gewoon duizenden kilometers goed gaan.

Scooter ben ik achteraf nooit fan van geweest, manier van rijden, de looks, zou ik direct die van @saken kiezen boven welke scooter dan ook, praktischer of niet (ik heb een hardcase rugzak waar de laptop inzat).

Enige optie is nu om mijn 4takt electrisch te maken, helaas ben je daar zeer beperkt in (ivm goedkeuring) dat het a. absoluut niet voordelig is en b. kans groot je voor hetzelfde geld veel beter kan krijgen.. Maarja, looks willen ook wat :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Ik heb er 2500km op staan in een half jaar, 0 mankementen. Snelheid is 54km/h vol en 43km/h leeg oid.

[ Voor 27% gewijzigd door Aidix op 30-04-2024 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Aidix schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:52:
Ik heb er 2500km op staan in een half jaar, 0 mankementen. Snelheid is 54km/h vol en 43km/h leeg oid.
Welke heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Horwin SK1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:27
Deze maand is mijn Lifan scootertje vijf jaar oud. Ik heb hem voornamelijk gebruikt voor woon-werk als het weer tegenzat en minder comfortabel was om te fietsen.

Er staat nu ruim 5600km op de teller en er is 162kWh aan energie uit de muur ingestopt. De accu is nog in prima staat.

Geen enkel probleem gehad alleen heb ik bij ruim 4000km de voorremblokjes vervangen. Toen ik de showroom uitliep leek het mij al dat deze aanliepen en dat heb ik bij de 500km beurt aangekaart. Er zou naar gekeken zijn en ik heb er weinig aandacht meer aan geschonken. Tot ik drie jaar later de rem toch maar eens uit elkaar gehaald heb, de blokjes waren aardig dun geworden. Deze vervangen en de klauw goed schoongemaakt en daar waar nodig van koperslip voorzien. Sindsdien geen last meer.

De achterrem moet ik nog steeds eens voor onderhoud uit elkaar halen, toen ik er indertijd naar keek zag ik niet 1-2-3 hoe deze los moest. Binnenkort eens naar kijken.

Verder dus helemaal niets om op aan te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
saken schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:18:
Bijvoorbeeld deze [Afbeelding]
Supersoco TS, die is alweer een jaar of vijf op de markt in Europa en er zijn een hoop mensen met ervaringen op de forums (ook veel Fransen), dus je kan wel een idee krijgen wat de typische issues zijn. Is veel verkocht, en dus ook veel tweedehands te koop. Wel een vrij klein model, dus je moet geen 1.90m/100 kilo zijn, qua prestaties zijn de latere TC en TSX ietsje beter, daar zitten allemaal kleine verbeteringen ten opzichte van de originele TS.
2e hands kan dat de helft schelen.
Yep, afschrijving gaat vrij hard bij electrische auto's/scooters. Voornamelijk door de onzekerheid die je hebt qua accu: vervangen is duur (bij de SuperSoco TS bijna 1000 euro, en dan heb je er maar eentje). Maar er is op zich niks mis met tweedehands - de electrische scootermarkt in Nederland zit behoorlijk in het slop, dus als koper heb je best veel keus nu, nieuw en tweedehands.
Langere testrit, kijken hoe snel de accu omlaag loopt. Dubbele accu is beter, maar veel mensen beknibbelen bij de aanschaf en kopen er maar 1. Neem de tijd, koop niet de eerste die je ziet.
Motorfiets vorm rijdt lekkerder en ziet er natuurlijk wat stoerder uit. Scootermodel is praktischer: bij de grotere modellen heb je opslagruimte voor een helm, en je zit wat comfortabeler. Het is maar net wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:49
Aidix schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:39:
In de helmbak van mijn Horwin SK1 kan ik een systeemhelm kwijt of een gevulde sporttas. Dat kon in geen enkele benzinescooter die ik de afgelopen 20 jaar heb gehad. Die waren altijd net te klein voor een grote helm.
Even hier op aanhaken; hoe lang ben je? Ik ben 198cm en ik zie toch wel in een paar reviews dat dat de maximale maat 195cm is voor deze en bijna alle scooters. Is dit juist? Zijn hier mensen met Nederlandse lengtes die daar ervaring mee hebben?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Ik ben 1m83. Dit model is echt voor de Europese markt ontworpen. Je zit niet krap, zadel is vlak dus je kan naar achteren als je dat wilt. Stuur zit hoog. Er prikt ook geen sleutel in je knie.

[ Voor 10% gewijzigd door Aidix op 02-05-2024 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-08 10:49
xzaz schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:36:
[...]

Even hier op aanhaken; hoe lang ben je? Ik ben 198cm en ik zie toch wel in een paar reviews dat dat de maximale maat 195cm is voor deze en bijna alle scooters. Is dit juist? Zijn hier mensen met Nederlandse lengtes die daar ervaring mee hebben?
Ik ben 2 meter en pas vorstelijk op een Super Soco CPX. (Mijn vrouw kan er niet op, die bungelt met d'r voeten in de lucht)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wmeester
Vandaag de moed gehad om tandwielen van de Govecs te vervangen. Er staat inmiddels bijna 25000 km op de teller.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HVusReRSzr_dSgzJk-FoPlBe-ng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jkxvsV0LhaEGoZdZnjleK4D6.jpg?f=fotoalbum_large
Boutjes van het grote tandwiel losgehaald maar zit nog muurvast.
Gelukkig had ik voor het kleine tandwiel al een poellietrekker gekocht die hier ook op past.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmWSJOKN9kqDB--XPdV62RAuLXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WR5QQoinRJ6Djl4vnoaOY4iC.jpg?f=fotoalbum_large

Oud en nieuw naast elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rdtAFoHSUF97uvGkV_X4W0XYss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rIkZoP4BArpkXJ7AMTMp1b83.jpg?f=fotoalbum_large

De oude was wel op naar mijn mening. De tandjes waren meer dan een mm korter geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zeajFFczx-xrcY7ArVddvSrj-iA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GEv5qBGZxZ8DAruzt7MftgxX.jpg?f=fotoalbum_large

Oud en nieuw kleine tandwiel. Kleine tandwiel is 16 tanden en de oude heeft 15000 km gereden. Die kon waarschijnlijk nog wel even maar zag nu al duidelijke slijtage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6eELpz5vzj0ZM49MuL9GbEOGSGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YrcV9OKyPJN1qgD32P9i5A3Y.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe erop geklopt met een stukje hout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DijXDjIZWNP0CKUVGNYVw0YMyck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R1TLTSShqhVY1IlK1C04Ns4z.jpg?f=fotoalbum_large

Riem erop en netjes opgespannen tot 84hz.

Bij nadere inspectie van de oude riem was ie niets te vroeg vervangen. Enkele tandjes waren al iets ingescheurd. Voor de oplettende kijker; ja ik heb ook de velg schoongemaakt.

Klus geslaagd. Wel bijna een jaar voorbereiding nodig gehad.
-nieuwe tandwielen en riem bij Govecs besteld.
-nieuwe boutjes voor achtertandwiel bij de lokale ijzerwarenhandel gehaald.
-poelie trekker van Gedore besteld.
-wachten op goed weer en tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:39
@wmeester Goed bezig geweest! (y)

Ik moet mijn Govecs ook eens flink aanpakken; nieuwe kappen, nieuwe banden, nieuwe remklauw voor, nieuwe bok, balhoofdlagers vervangen, spatbord achterbeugel lassen en mijn achtertandwiel had ik nog niet aan gedacht maar zal inmiddels ook wel aan vervanging toe zijn. :X

Valt me wel op dat jouw achtertandwiel aan één kant veel meer is afgesleten want betekent dat de riem niet goed uitlijnt tussen voor en achter. Het voor tandwiel bepaald waar de riem op het achtertandwiel terecht komt.
Ik zie dat bij je nieuwe tandwiel hetzelfde gaat gebeuren.
Je moet het voorste tandwiel iets kantelen zodat de riem in het midden van het achtertandwiel uitkomt.
Doe wat lagen aluminiumfolie tussen de motor en het frame bij de voorste bouten tot de riem goed uitlijnt.

Moet ik bij mij eigenlijk ook doen want ik zie ook al een rand verschijnen welke minder afslijt dan de rest, maar nog niet aan toe gekomen. Vraag me ook af of het dan nog verstandig is om te doen voor de riem, want die zal ongetwijfeld harder slijten als hij over zo’n overgang loopt.

Maar een nieuw tandwiel is het uitgelezen moment de boel goed af te stellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Vliegvlug schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 18:39:
@wmeester Goed bezig geweest! (y)

Ik moet mijn Govecs ook eens flink aanpakken; nieuwe kappen, nieuwe banden, nieuwe remklauw voor, nieuwe bok, balhoofdlagers vervangen, spatbord achterbeugel lassen en mijn achtertandwiel had ik nog niet aan gedacht maar zal inmiddels ook wel aan vervanging toe zijn. :X

Valt me wel op dat jouw achtertandwiel aan één kant veel meer is afgesleten want betekent dat de riem niet goed uitlijnt tussen voor en achter. Het voor tandwiel bepaald waar de riem op het achtertandwiel terecht komt.
Ik zie dat bij je nieuwe tandwiel hetzelfde gaat gebeuren.
Je moet het voorste tandwiel iets kantelen zodat de riem in het midden van het achtertandwiel uitkomt.
Doe wat lagen aluminiumfolie tussen de motor en het frame bij de voorste bouten tot de riem goed uitlijnt.

Moet ik bij mij eigenlijk ook doen want ik zie ook al een rand verschijnen welke minder afslijt dan de rest, maar nog niet aan toe gekomen. Vraag me ook af of het dan nog verstandig is om te doen voor de riem, want die zal ongetwijfeld harder slijten als hij over zo’n overgang loopt.

Maar een nieuw tandwiel is het uitgelezen moment de boel goed af te stellen!
Met de afstelling heb ik al zitten rommelen maar lukt nog niet zo. Als ie weer 25k meegaat vind ik het prima.

Balhoofdlager moet ook gedaan worden maar dat laat ik doen bij de dealer. Hij staat nu op standje 'rechtuit' en dat is prima totdat je de bocht doormoet....🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:39
wmeester schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 18:58:
[...]

Met de afstelling heb ik al zitten rommelen maar lukt nog niet zo. Als ie weer 25k meegaat vind ik het prima.
Ik heb er ook geen ervaring mee hoor, heeft @flippy me destijds verteld als methode om de riem uit te lijnen.
Klonk in theorie in elk geval eenvoudig maar de praktijk valt tegen dus?
Balhoofdlager moet ook gedaan worden maar dat laat ik doen bij de dealer. Hij staat nu op standje 'rechtuit' en dat is prima totdat je de bocht doormoet....🙂
Dat is bij mij hetzelfde, vooral irritant bij kleine correcties want dan moet je ‘m door door een weerstand duwen.

Heb eigenlijk nog niet gekeken hoe die lagers zitten en wat voor een soort lagers het zijn.
Ik hoop van die losse die je erin kan laten vallen en niet met een ring met losse kogeltjes die ik vroeger op mijn fiets had. :X
Pagina: 1 ... 68 ... 74 Laatste

Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.

Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
  • de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de snorfiets heeft een blauw kenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
Technische eisen aan bromfiets
  • de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
  • De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Je scooter modificeren zodat hij harder kan, betekent vrijwel altijd dat hij niet langer meer voldoet aan de eisen van je WA-verzekering en je dus niet langer meer verzekerd bent!

Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.

Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.