Wowhead schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:16:
Knoop doorgehakt.
Ik heb zojuist een nieuwe Segway B110S 25km gekocht die opgevoerd is naar 30km per uur. 1200 euro voor de escooter.
Er zitten wat redenen achter dat ik voor dit model kies.
1: Met mijn domme hoofd 2 weken geleden een benzine scooter gekocht voor 600 euro, maar ik kwam er snel achter dat het niet ideaal is. Het stinkt naar benzine in onze gezamelijke flat portiek. Ik had niet verwacht dat het zo zou meuren, kan me niet voorstellen hoe het in de zomer is met die hitte.
2: de B110S weeg 45 kilo, de scooter die ik nu hebt 80 kg en het is een crime om dat ding de fiets plank op te rijden ivm stijle/korte trap van kelder naar entree duur.
3: de scooter is van 2011 heeft een kleine lekkage aan olie bij de cilinder, loopt prima maar ik vertrouw het gewoon niet en wil niet stil te komen te staan 20 km van huis noch geld investeren om hem te laten blijven rijden.
Echt een enorm foute financiele beslissing geweest, hopelijk krijg ik hem nog verkocht voor 300 euro..... hele dure les zo.
4: de actie radius van de B110S snor is groter dan de 45 km variant. En ik heb na wikken en wegen eigenlijk kunnen inzien dat bij de meeste van mijn bestemmingen van 20~ km afstand ik prima kan bijladen terwijl ik daar ben.
5: efiets is mooi maar ik ga vaak sporten en wil niet half dood aankomen op de bestemming 20~ km verder op om te gaan sporten (skateboarden in skateparken in de stad) Daarnaast voor sociale uitjes is het fijner om fris aan te komen op de bestemming. Ik fiets dagelijks naar werk en wielrennen in de zomer.
6: Het rijden van de scooter heeft me laten realiseren hoe irritant het is om elke keer weg op/af te moeten gaan en scherp op bordjes te moeten letten of ik nu wel of niet op het fietspad mag. Een Snor geeft toch wat meer rust en veiligheid op het fietspad.
Wel zonde dat ik daar eerst 600 euro voor moet uitgeven om dat te realiseren twee weken later......
Een beetje dejavu met mijn auto had een mooie Skoda citigo die ik verkocht had voor een grote gezins auto (5 personen) maar bleek een uitgewoonde barrel te zijn ook hoop geld op verloren... ugh
De reden dat de 25km versie verder komt dan de 50 km versie is.... de snelheid die je rijdt. De Supersoco heeft 3 snelheden, op 1 accu is dat:
70 km in stand 3, top 50 km/u
90 km in stand 2 top 40 km/u
140 km stand 3, top 25 km/u
(en nog een loopstand van 5km/u en een achteruit stand van 5 km/u)
Ik ga ervanuit dat die Segway ook gewoon meerdere standen heeft, dus dat de 45km/u versie ook in de stand 25 km/u gezet kan worden, dan wordt het bereik hetzelfde als de 25 km/u versie.
belangrijk 1: Accus gaan, zeker bij onzorgvuldig bereik achteruit, je koopt ene gebruikte scooter, die gaat het fabrieksbereik niet (meer) halen
Belangrijk 2: Je koopt een scooter die harder loopt, het opgegeven bereik is bij 25 km/u, als je 30 gaat rijden gaat dat dus ook ten kosten van het bereik
Belangrijk 3: Je haalt het bereik nooit, omdat je in de praktijk nooit naar 0% gaat rijden, eigenlijk moet je de accu boven de 20% houden en zeker boven de 10%. Je moet het bereik dus minimaal maal 0,8 doen. Oftewel als het bereik van 100% naar 0% accu 40 km is, dan is je bereik in werkelijkheid 35km
belangrijk 4: Je bereik is afhankelijk van temperatuur, acculeeftijd, hellingen op de weg, bandenspanning, wind en de route (constante snelheid, of vaak stoppen). Een beetje ongustige omstandigheden halen makkelijk 20% van je bereik af, van het bereik hierboven van 35km blijft dan nog maar 28 km over
Belangrijk 5: je wilt extra bereik. Soms is een fietspad in eens afgesloten of je wilt een klein stukje om om langs een winkel te gaan, of het is niet gelukt om naar 100% te laden.
mijn scooter heeft ene bereik van 70 km, mijn woonwerk is in totaal 42 km op een dag. 70 km is dan echt wel voldoende, maar met 60 zou het af en toe al een beetje zweten worden. Een bereik van 50 km zou absoluut te weinig zijn.