Updates verwijderen, opnieuw updaten, via Microsoft Catalog installeren of Wsus offline gebruiken.KLX16 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 00:13:
[...]
En deze bezorgd mij veel problemen, steeds herhalende update na afsluiten.
KPN veilig als virusscanner.
hiervoor had ik de 1803 update verwijderd, omdat de PC helemaal vast zat.
Wat een trammelant.
Bij afsluiten windows 10 elke dag, alleen de keuze bijwerken en afsluiten.
s'morgens begint het weer opnieuw, met bij ongeveer 100 % een roll back. Weer een uur verder.
Vandaag via windows update assistent wederom naar 1803 overgezet loopt hij weer vast met een zwart scherm. Nu wederom teruggezet naar 1709. En het draait weer, nu de updates problematiek weer terug.Berlinetta schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 23:46:
[...]
Updates verwijderen, opnieuw updaten, via Microsoft Catalog installeren of Wsus offline gebruiken.
via Microsoft catalogus installeren had ik ook al eens geprobeerd.
Gisteren een PC voorzien van een schone W10 installatie.
Sinds welke versie moet je bij elk lokaal account die drie beveiligingsvragen invullen?
Op zich handig voor mensen die hun wachtwoord kwijt raken maar wel extra klopwerk (de PC's hier hebben naast het gebruikersaccount (zonder adminrechten) ook nog een lokaal adminaccount en soms nog een extra account.
Sinds welke versie moet je bij elk lokaal account die drie beveiligingsvragen invullen?
Op zich handig voor mensen die hun wachtwoord kwijt raken maar wel extra klopwerk (de PC's hier hebben naast het gebruikersaccount (zonder adminrechten) ook nog een lokaal adminaccount en soms nog een extra account.
[ Voor 6% gewijzigd door Leader98 op 28-05-2018 11:34 ]
Sinds build 17063 (insider build eind december) aldus een snelle zoekopdracht met Google en dus nu waarschijnlijk geintroduceerd in build 1803 voor het niet-insider publiek. Zie hier voor meer info.Leader98 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:33:
Gisteren een PC voorzien van een schone W10 installatie.
[ Voor 7% gewijzigd door FREAKJAM op 28-05-2018 12:54 ]
is everything cool?
Bedankt voor de info.
Na even zoeken met jouw zoekterm kwam ik tegen hoe je de security questions kan omzeilen (bij de installatie van een PC met een lokaal account):
Instead of setting the password during the OOBE wizard, set it later. This hasn’t changed from earlier versions of Windows where you had to enter a password hint.
After the setup process is complete, press Ctrl+Alt+Del and select “Change a password”. You will be prompted to enter your old password (empty) and your new password.
https://superuser.com/que...estions-in-windows-10-pro
Na even zoeken met jouw zoekterm kwam ik tegen hoe je de security questions kan omzeilen (bij de installatie van een PC met een lokaal account):
Instead of setting the password during the OOBE wizard, set it later. This hasn’t changed from earlier versions of Windows where you had to enter a password hint.
After the setup process is complete, press Ctrl+Alt+Del and select “Change a password”. You will be prompted to enter your old password (empty) and your new password.
https://superuser.com/que...estions-in-windows-10-pro
Edge zet flash tegenwoordig in ieder geval standaard uit met een melding dat er flash is welke niet automatisch is gestart.Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 22:45:
Ik zie ineens tot mijn onaangename verrassing (laptop) dat in Control Panel - large icons en je ziet het in de lijst - in Windows 10 Flash 32 staat opgenomen. Open je dat dan krijg je een of ander vaag menu met storage, camera and mic, playback en 'advanced'. Ik heb dit zelf niet geïnstalleerd en bij de uninstall apps staat Flash niet vermeld. Er lijkt geen gemakkelijke optie te zijn om Flash te verwijderen. Is Flash tegenwoordig een onderdeel van Windows 10, jaren nadat veel computergebruikers en videospelers (Youtube) flash hebben gedumpt omdat het zo onveilig is en het browsers doet vastlopen?
Als je Pro hebt/neemt dan kun je feature updates tot een jaar uitstellen.Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 22:55:
Ik ben benieuwd wat er straks gaat gebeuren als ik eens 8 weken lang niet mijn laptop gebruik en dan al die updates komen. Na een week gaat Windows al zeiken als ik het even niet op het internet aangesloten heb maar wel de computer start. Paniek!
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Verwijderd
Home Premium zat erbij, ik ga niet extra betalen voor een tweede W10 licentie op mijn laptop.sdk1985 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 13:14:
Als je Pro hebt/neemt dan kun je feature updates tot een jaar uitstellen.
Besef wel dat je als home premium user een beetje het proef konijn bent. Bij Pro ga je naar update settings>advanced en dan kun je daar tussen de 0 en 365 dagen vertragen voor feature updates en tussen de 0 en 30 voor security updates.Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2018 @ 14:54:
[...]
Home Premium zat erbij, ik ga niet extra betalen voor een tweede W10 licentie op mijn laptop.
Aangezien een pro key op Google shopping (dus niet eens de 'grijze' keysites) voor pak hem beet 10-20 euro te vinden is kan ik weinig redenen bedenken om niet te upgraden naar pro. Maar goed uiteindelijk moet men dat zelf weten, alleen voor wie moppert over het update beleid moet maar 10 euro uitgeven
Verwijderd
Dat is precies wat het is. Microsoft schrapte de testafdeling en misbruikt de betalende klanten nu als proefkonijnen. Voor mij een reden extra om hen geen geld te gunnen. Als het niet zo zijn dat allerlei software via vendor-lock-in gebonden is aan MS of Apple (ja, ik heb 1 programma wat wel voor OSX is gecompileerd maar niet voor Linux omdat die mensen Linux niet begrijpen volgens een oude forumpost op het forum van die developer) dan zou ik enkel een open source besturingssysteem gebruiken.sdk1985 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 15:00:
[...]
Besef wel dat je als home premium user een beetje het proef konijn bent.
Ik gebruik tegenwoordig meer Linux dan Windows dus het is niet dat ik niets meer met mijn computer kan als MS het weer eens verpest.Maar goed uiteindelijk moet men dat zelf weten, alleen voor wie moppert over het update beleid moet maar 10 euro uitgeven.
Voor gamen herstart ik naar Windows. For the time being, op de lange termijn wil ik Windows enkel virtueel draaien met PCIe-passthrough, dan kan je het binnen 2 seconden opstarten (met opslaan van de virtuele machine).
Voor mijn volgende desktopcomputer zal ik misschien via Kinguin of SCD een W10-pro licentie kopen.
Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2018 @ 17:19:
op de lange termijn wil ik Windows enkel virtueel draaien met PCIe-passthrough, dan kan je het binnen 2 seconden opstarten (met opslaan van de virtuele machine).
offtopic:
Denk je dan aan https://heiko-sieger.info...kvm-with-vga-passthrough/ ? Volgens mij is de enige andere optie iets a la ESXi draaien.
Denk je dan aan https://heiko-sieger.info...kvm-with-vga-passthrough/ ? Volgens mij is de enige andere optie iets a la ESXi draaien.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Dat werkt prima, heb ik zelf ook gedaan toen ik nog Linux op de desktop draaide.Raven schreef op maandag 28 mei 2018 @ 17:33:
[...]
offtopic:
Het is minder irritant dan duaal boot
Die snap ik niet. Die Google Shopping key van 10-20 euro komt natuurlijk ook gewoon van 'grijze' sites.sdk1985 schreef op Monday 28 May 2018 @ 15:00:
[...]
Besef wel dat je als home premium user een beetje het proef konijn bent. Bij Pro ga je naar update settings>advanced en dan kun je daar tussen de 0 en 365 dagen vertragen voor feature updates en tussen de 0 en 30 voor security updates.
Aangezien een pro key op Google shopping (dus niet eens de 'grijze' keysites) voor pak hem beet 10-20 euro te vinden is kan ik weinig redenen bedenken om niet te upgraden naar pro. Maar goed uiteindelijk moet men dat zelf weten, alleen voor wie moppert over het update beleid moet maar 10 euro uitgeven.
Als je dit soort rare uitlatingen doet zou het natuurlijk fijn zijn als je het ook kon onderbouwen. Wat denk je van die miljoenen Insiders die al het testwerk voor je doen, nadat de hele productgroep het intern al heeft getest?Verwijderd schreef op Monday 28 May 2018 @ 17:19:
[...]
Dat is precies wat het is. Microsoft schrapte de testafdeling en misbruikt de betalende klanten nu als proefkonijnen. Voor mij een reden extra om hen geen geld te gunnen. Als het niet zo zijn dat allerlei software via vendor-lock-in gebonden is aan MS of Apple (ja, ik heb 1 programma wat wel voor OSX is gecompileerd maar niet voor Linux omdat die mensen Linux niet begrijpen volgens een oude forumpost op het forum van die developer) dan zou ik enkel een open source besturingssysteem gebruiken.
[...]
[ Voor 37% gewijzigd door TheVMaster op 28-05-2018 23:14 ]
Verwijderd
PCIe-passthrough. Ideaal ooit SR-IOV als AMD de moeite wil nemen om dat te ondersteunen voor de gaming-kaarten, AMD gaf aan dit voor Vega te overwegen maar het gebeurde helaas niet.Raven schreef op maandag 28 mei 2018 @ 17:33:
[...]
offtopic:

Als je meer wil weten: Level1Tech (forum en Youtube) besteedt regelmatig aandacht aan PCI-passthrough en hoe het op te zetten, voor Skylake en Ryzen is daar het een en ander over te vinden.
[small]Zelf gebruik ik enkel Windows wanneer het moet omwille van vendor lock-in, het andere systeem wat ik gebruik werkt beter: sneller, gebruiksvriendelijker, veel meer opties om je gemak te dienen (virtuele desktops die Windows7 niet heeft, veel beter venster-management), het start sneller op en het sluit sneller af en het respecteert normale gebruikersrechten (geen telemetrie als je het niet wil, niet zonder toestemming software verwijderen en installeren, geen in-OS advertising...).
Zeker maar dankzij sneller RAM (3200 MT/s) en dalende prijzen voor NVMe wordt het dual booten steeds minder pijnlijk.
Totdat W10 je bootloader 'herstelt'.
Ik heb een antieke bak (i5-750, DDR3 1333 MT/s (matige latencies), SATA600) en zelfs bij mij is de totale boottijd 27-35 seconden bij W7 en Linux waarvan ruim 15 seconden voordat het besturingssysteem zelf start. Het is niet meer dat je 2 minuten moet wachten voordat je eens je browser geopend hebt. Op een modern systeem met lowend hardware (laptop met een i5 8250u, traag DDR4 en slechts een SATA-SSD) zit je op 10-15 seconden totale boottijd (15 voor een verse installatie van W10, meer richting 10 voor een snelle Linux distro). Maar ja, 2 seconden versla je daar niet mee. Voor mij weegt zwaarder dat ik het fijn vind als MS geen lowlevel access tot mijn systeem heeft.
https://www.linkedin.com/...-off-programmatic-testersJackSparrow schreef op maandag 28 mei 2018 @ 23:12:
Als je dit soort rare uitlatingen doet
Hoezo een "rare uitlating"? Dat is overigens een ad hominem, niet netjes! Testen bij vrijwilligers die meedoen aan het Windows Insider programma en daarbij maar hopen dat je alle gebreken tegenkomt is niet bepaald hetzelfde als systematisch alles testen voordat je het uitrolt. Er is een nogal groot verschil tussen developers die hun eigen software testen en een hele testafdeling die niets anders doet dan zoeken naar kwetsbaarheden in de software."The agile approach of combining development and testing, under the name "combined engineering" (first used in the Bing team), is also spreading. At Bing, the task of creating programmatic tests was moved onto developers, instead of dedicated testers. QA still exists and is still important, but it performs end-user style "real world" testing, not programmatic automated testing. This testing has been successful for Bing, improving the team's ability to ship changes without harming overall software quality."
...
but one victim group appears to have been the dedicated programmatic testers in the Operating Systems Group (OSG), as OSG is following Bing's lead and moving to a combined engineering approach. Prior to these cuts, Testing/QA staff was in some parts of the company outnumbering developers by about two to one. Afterward, the ratio was closer to one to one. As a precursor to these layoffs and the shifting roles of development and testing, the OSG renamed its test team to "Quality."
Ik hoefde dit in mijn vorige reactie niet te onderbouwen aangezien het bekend mag worden verondersteld bij deze groep mensen (reaguurders hier) dat MS een groot aantal testers ontsloeg en hierbij zelfs een complete afdeling ophief.
Een van de mensen die voor die afdeling werkte. Hij heeft er later veel meer over verteld.
Overigens was het @sdk1985 die de uitspraak deed dat "de eindgebruiker die Home Premium gebruikt een proefkonijn is", ik bevestigde het slechts. Dat zou jij moeten hebben gelezen aangezien jij zijn reactie citeerde. Het is merkwaardig dat jij dan de aanval op mij opent.
[ Voor 112% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2018 01:44 ]
@Verwijderd
Boven de 150K karma krijg je geen commentaar meer van mods, vandaar
.
Verschil zal erin zitten dat ik aangeef dat je een proefkonijn bent en jij het had over het sluiten van een afdeling. Ik zie Windows Insiders meer als edge, win10 home premium als release en pro kun je zelf ervoor kiezen om stable te gaan zitten. Waarmee ik dus stable definieer als 'fully matured' en niet het Nederlandse stabiel. Daar valt verder weinig tegenin te brengen gezien de regelmatige fouten die er in de normale updates zitten die als release worden gepushed. De graad van maturity kun je als pro user zelf instellen. Er is overigens ook nog een soort branch te kiezen (targeted vs niet targeted). Het zal verder niet zo zijn dat MS helemaal niet meer test. Eigenlijk is bij de meeste software het op dag 1 installeren van updates vragen een problemen, des te meer wanneer je voor de update geen problemen had. Maar goed, met security updates kun je soms niet anders.
Boven de 150K karma krijg je geen commentaar meer van mods, vandaar
Verschil zal erin zitten dat ik aangeef dat je een proefkonijn bent en jij het had over het sluiten van een afdeling. Ik zie Windows Insiders meer als edge, win10 home premium als release en pro kun je zelf ervoor kiezen om stable te gaan zitten. Waarmee ik dus stable definieer als 'fully matured' en niet het Nederlandse stabiel. Daar valt verder weinig tegenin te brengen gezien de regelmatige fouten die er in de normale updates zitten die als release worden gepushed. De graad van maturity kun je als pro user zelf instellen. Er is overigens ook nog een soort branch te kiezen (targeted vs niet targeted). Het zal verder niet zo zijn dat MS helemaal niet meer test. Eigenlijk is bij de meeste software het op dag 1 installeren van updates vragen een problemen, des te meer wanneer je voor de update geen problemen had. Maar goed, met security updates kun je soms niet anders.
[ Voor 26% gewijzigd door sdk1985 op 29-05-2018 00:03 ]
Hier nog iemand die totaal niet te spreken is over 1803, en indirect daardoor, niet meer te spreken over het ;"ik ontwikkel me" model van 10. Had laatst 1803 nl kaal erop gezet, had die netwerk niet goed geinitialiseerd. Sorry maar dit soort linux-beta problemen ken ik niet van Ms, en wil ik ook niet kennen.Heb goeie ervaringen gehad met RS2 in oktober 16, maar ja als je niet weet of iets nieuws wel goed is.
Gelukkig heb ik Pro, dus kan op een oude blijven voor een tijdje, maar tjonge als het zo moet, en mijn win7 is op over 20 maanden,... Ubuntu here i Jump to your lts....

Verwijderd
Het ligt er aan wat je ontwikkelt na het uitkomen. Een kleurenmixer en een "do not bother me" optie invoeren na de release, graag! Wat kan je daarmee verkeerd doen? Dat had er bij de start al in moeten en horen te zitten.Sjah schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 00:28:
Hier nog iemand die totaal niet te spreken is over 1803, en indirect daardoor, niet meer te spreken over het ;"ik ontwikkel me" model van 10.
Wat voor mij een extra aanwijzing is dat W10 te vroeg werd gereleased omdat W8 een slechte adoption-rate had.
Iets aanpassen wat mogelijk het systeem minder stabiel maakt, liever niet. Geef dan netjes een nieuwe release en bied mensen daarvoor een clean install aan in plaats van het via upgraden binnen te halen. If it ain't broken...
Zo zie ik het ook. €130 vs. €0, dan mag je verwachten dat het eerste product beter is maar helaas blijkt dat niet zo te zijn en dat vind ik eerlijk gezegd niet eens vreemd maar dat is een ander verhaal. Overigens heb je bij Linux wel een duidelijk onderscheid tussen bleeding edge, cutting edge en stabiel, daarnaast is er een duidelijk onderscheid tussen een vaste release en een rolling release.Sorry maar dit soort linux-beta problemen ken ik niet van Ms, en wil ik ook niet kennen.
Mooi! Ik denk dat het jou gaat bevallen.Heb goeie ervaringen gehad met RS2 in oktober 16, maar ja als je niet weet of iets nieuws wel goed is.Gelukkig heb ik Pro, dus kan op een oude blijven voor een tijdje, maar tjonge als het zo moet, en mijn win7 is op over 20 maanden,... Ubuntu here i Jump to your lts....
sdk1985 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 00:01:
@Verwijderd
Boven de 150K karma krijg je geen commentaar meer van mods, vandaar.

Ja, maar A=>B, ik veronderstel dat jij ook aan A dacht aangezien jij op B uitkwam.Verschil zal erin zitten dat ik aangeef dat je een proefkonijn bent en jij het had over het sluiten van een afdeling.
Ik zie hier geen C=>B. Als de eindgebruikers "het proefkonijn" is dan is de enige logische conclusie dat er te weinig professioneel wordt getest. Dat vind ik merkwaardig voor een product waar je €130 voor betaalt in de winkel en wat door een paar miljard mensen in de wereld wordt gebruikt en wat wordt uitgegeven door een bedrijf wat 124000 medewerkers heeft en in 2017 een net income van USD $22 miljard had. Ze zijn niet arm, ze kunnen het zich veroorloven om meer te investeren in het systematisch testen, naast het Windows Insider programma (waar ik op zichzelf niets op tegen heb maar niet als substituut van...).
Los van de vraag welk deel van de winst van het besturingssysteem+MS Office (dat hangt samen) etc. komt en welk deel van de Xbox-tak (dat hangt gedeeltelijk samen met het besturingssysteem maar minder sterk)
Bleeding edge om precies te zijn (er is ook cutting edge).Ik zie Windows Insiders meer als edge, win10 home premium als release en pro kun je zelf ervoor kiezen om stable te gaan zitten.
Ik heb er zelf ook een gehad bij W7. Twee keer na dezelfde update direct na het herstarten kreeg ik een systeembrekende bug.Waarmee ik dus stable definieer als 'fully matured' en niet het Nederlandse stabiel. Daar valt verder weinig tegenin te brengen gezien de regelmatige fouten die er in de normale updates zitten die als release worden gepushed.
Verstoorde interactie tussen de muiscursor en de vensters, je kon ze niet meer slepen of de knopjes gebruiken. Het openen van de Task Manager maakte het weer eventjes mogelijk om dat wel te kunnen doen, maar heel erg kort en dit met 100% voorspelbaarheid. Elke keer dat ik de Task Manager opende kon ik wel weer eventjes normaal de vensters gebruiken.
Bij het upgradeproces naar W10 - om de licentie binnen te halen, voor het geval dat... - was ik een van de vele gebruikers waarbij het upgradeproces urenlang op 99% bleef zitten, pas bij de 3de poging lukte het. De Windows.old folder corrumpeerde en het herstellen naar W7 was niet mogelijk. Ik heb geen bestand verwijderd uit die folder, toegevoegd aan die folder (wat geen probleem zou mogen zijn, maar dat heb ik niet gedaan) of gewijzigd in die folder dus er is in ieder geval geen user-error.
Op zich vond ik het overigens niet erg, een verse installatie was weer eens nodig aangezien de installatie redelijk oud was en Windows daarmee flink trager was geworden.
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2018 02:00 ]
Sorry, is zeker niet persoonlijk bedoeld en al helemaal niet als aanval. Ik las het meer zo dat Microsoft hun producten niet meer zou testen, maar dat is natuurlijk niet helemaal waar. De manier waarom getest wordt is veranderd...meer Agile enzo en daar past het 'alles van haver tot gort' testen niet meer in volgens mij.Verwijderd schreef op Monday 28 May 2018 @ 23:20:
[...]
Hoezo een "rare uitlating"? Dat is overigens een ad hominem, niet netjes! Testen bij vrijwilligers die meedoen aan het Windows Insider programma en daarbij maar hopen dat je alle gebreken tegenkomt is niet bepaald hetzelfde als systematisch alles testen voordat je het uitrolt. Er is een nogal groot verschil tussen developers die hun eigen software testen en een hele testafdeling die niets anders doet dan zoeken naar kwetsbaarheden in de software.
Ik hoefde dit in mijn vorige reactie niet te onderbouwen aangezien het bekend mag worden verondersteld bij deze groep mensen (reaguurders hier) dat MS een groot aantal testers ontsloeg en hierbij zelfs een complete afdeling ophief.
Een van de mensen die voor die afdeling werkte. Hij heeft er later veel meer over verteld.
[video]
Overigens was het @sdk1985 die de uitspraak deed dat "de eindgebruiker die Home Premium gebruikt een proefkonijn is", ik bevestigde het slechts. Dat zou jij moeten hebben gelezen aangezien jij zijn reactie citeerde. Het is merkwaardig dat jij dan de aanval op mij opent.
Ik denk dat je het best zo kan zien inderdaad...en ja, als je op dag 1 updates gaat installeren dan ben je vaak eh...een soort van 'proefkonijn'. Moet zeggen dat ik aan die kort cyclische releases ook nog erg moet wennen, maar ik vind het op zich acceptabel (aangezien issues ook relatief snel worden gefixt vaak). Zelf draai ik gewoon een Insider (Fast) build, dus zie wel vaker wat 'rimpels' in Windowssdk1985 schreef op Tuesday 29 May 2018 @ 00:01:
@Verwijderd
Boven de 150K karma krijg je geen commentaar meer van mods, vandaar.
[ Voor 32% gewijzigd door TheVMaster op 29-05-2018 07:21 ]
Is het normaal dat ik de April Update nog steeds niet heb ontvangen via Windows Update? Zo nee, iemand een idee hoe dat kan?
Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ
Wat die vraag betreft, hoe lang duurde het voordat je de afgelopen paar jaar die updates automatisch had? Bij mij was het steeds langer dan twee maanden, ook nu heb ik hem nog niet. Geen reden voor mij om ongeduldig te worden; het lijkt me normaal dat het wordt uitgesmeerd over een relatief lange periode. Mocht je toch niet langer willen wachten, dan houdt niets je tegen om zelf actie te ondernemen.
Verwijderd
Velen hebben via deze Microsoft site succesvol geupdate:
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10
Voor als je niet langer wil wachten.
Ik heb vorige week een nieuwe laptop gekocht. Met Windows 10 erop, natuurlijk. 
In het verleden heb ik al eens Win10 uitgeprobeerd (1511 en 1607), maar dat was geen succes... Het liep allemaal net niet lekker stabiel, en veel wat oudere software en games gaven vaak problemen.
Nu heb ik na aankoop meteen een schone Win10 1803 op de laptop gezet, en tot nu toe ben ik positief verrast met Win10.
Snel, stabiel, en de oudere software en games lopen veel beter, op diegenen na dan die echt niet compatible zijn met Win10.
Ik had in het verleden echt niet veel op met Windows 10, maar dat begint nu te veranderen.
Iets wat ik op het werk (PC reparatie) geregeld tegenkom is dat na 2 of 3 grote updates Win10 niet stabiel meer is. Wat wij de klant dan aanraden is een volledige herinstallatie, en daarna loopt de PC/laptop weer stukken soepeler.
Blijkbaar blijft er bij die grote updates toch wat rommel achter wat Win10 onnodig vertraagt of instabiel maakt...
In het verleden heb ik al eens Win10 uitgeprobeerd (1511 en 1607), maar dat was geen succes... Het liep allemaal net niet lekker stabiel, en veel wat oudere software en games gaven vaak problemen.
Nu heb ik na aankoop meteen een schone Win10 1803 op de laptop gezet, en tot nu toe ben ik positief verrast met Win10.
Snel, stabiel, en de oudere software en games lopen veel beter, op diegenen na dan die echt niet compatible zijn met Win10.
Ik had in het verleden echt niet veel op met Windows 10, maar dat begint nu te veranderen.
Iets wat ik op het werk (PC reparatie) geregeld tegenkom is dat na 2 of 3 grote updates Win10 niet stabiel meer is. Wat wij de klant dan aanraden is een volledige herinstallatie, en daarna loopt de PC/laptop weer stukken soepeler.
Blijkbaar blijft er bij die grote updates toch wat rommel achter wat Win10 onnodig vertraagt of instabiel maakt...
Mooi dat je tevreden bent met Win10.Richub schreef op zondag 3 juni 2018 @ 12:25:
Ik heb vorige week een nieuwe laptop gekocht. Met Windows 10 erop, natuurlijk.
Ik heb niet de ervaring dat na een aantal grote updates 'windows slechter wordt'.
Ik tik dit op een ruim 3 jaar oude Acer-laptop die al een aantal van die grote updates heeft gehad, maar nog steeds snel en stabiel is. (zo snel als je mag verwachten van een i3-4030 met 8GB en SSD)
(Overigens staat bij systeem/eigenschappen nog steeds het Acer-plaatje
Wel heb ik het vermoeden dat als je windows al niet lekker meer liep, dat zo'n grote update de boel zeker niet beter maakt. Dan is een schone installatie vaak beter.
Ik heb nu een aantal weken versie 1803 draaien (werkt goed) alleen kom ik er net achter dat ik mijn nas niet meer kan benaderen. Ik krijg als naar \\IPADRES dat hij het oude SMB1 protocol gebruikt, en dat ik SMB2 moet gebruiken als ik naar de link ga in de error dan bestaat die pagina niet, iemand een idee hoe ik dit kan oplossen
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Verwijderd
SMB1 weer aanzetten binnen Windows.Pierre schreef op zondag 3 juni 2018 @ 12:55:
Ik heb nu een aantal weken versie 1803 draaien (werkt goed) alleen kom ik er net achter dat ik mijn nas niet meer kan benaderen. Ik krijg als naar \\IPADRES dat hij het oude SMB1 protocol gebruikt, en dat ik SMB2 moet gebruiken als ik naar de link ga in de error dan bestaat die pagina niet, iemand een idee hoe ik dit kan oplossen
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Techneut schreef op zondag 3 juni 2018 @ 11:30:
Wat die vraag betreft, hoe lang duurde het voordat je de afgelopen paar jaar die updates automatisch had? Bij mij was het steeds langer dan twee maanden, ook nu heb ik hem nog niet. Geen reden voor mij om ongeduldig te worden; het lijkt me normaal dat het wordt uitgesmeerd over een relatief lange periode. Mocht je toch niet langer willen wachten, dan houdt niets je tegen om zelf actie te ondernemen.
Ja dat snap ik.. Maar ik wil alleen weten of dat normaal is of niet.Verwijderd schreef op zondag 3 juni 2018 @ 11:43:
Velen hebben via deze Microsoft site succesvol geupdate:
Verwijderd
Ik kon de laatste paar grote updates meteen via windows update updaten.Anonymoussaurus schreef op zondag 3 juni 2018 @ 15:33:
[...]
[...]
Ja dat snap ik.. Maar ik wil alleen weten of dat normaal is of niet.
Die updates zijn gefaseerd, maar ondertussen heb ik ze op alle apparaten wel gekregen (3x desktop, 2x laptop, 1x nas). Check voor de zekerheid even wat er gebeurd als je windows update naar updates laat zoeken. In Windows 7 zat weleens een bug dat windows update niet meer werkte.Anonymoussaurus schreef op zondag 3 juni 2018 @ 01:05:
Is het normaal dat ik de April Update nog steeds niet heb ontvangen via Windows Update? Zo nee, iemand een idee hoe dat kan?
Naja, punt is: ik heb automatisch updaten uitgeschakeld, omdat ik het irritant vond om videokaartdrivers door m'n strot te krijgen enzo. Kan ook zijn dat DDU dit heeft gedaan (het ophalen van specifieke updates), maar dat ik handmatig op download moet klikken heb ik zelf gedaan. Daar kan het toch niet aan liggen lijkt mij? Op welk kanaal moet ik trouwens zitten? Maakt dat nog uit? Had het laatst opgezocht wat het precies was en heb toen voor Semi Kanaal (non-targeted) gekozen. Schijnt voor organisaties te zijn.. Dat zou heel veel verklaren. Nu maar even teruggezet op targeted. Lol, op het moment van schrijven komt 'ie binnen.sdk1985 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 20:32:
Die updates zijn gefaseerd, maar ondertussen heb ik ze op alle apparaten wel gekregen (3x desktop, 2x laptop, 1x nas). Check voor de zekerheid even wat er gebeurd als je windows update naar updates laat zoeken. In Windows 7 zat weleens een bug dat windows update niet meer werkte.
Ja, dat is normaal, als je automatische updates hebt uitgeschakeld.Anonymoussaurus schreef op zondag 3 juni 2018 @ 01:05:
Elke dag zocht ik gewoon netjes naar updates hoor, handmatig dus dan zou 'ie ze alsnog moeten vinden. Anyway, reden is al gevonden (zie hierboven).zetje01 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 00:33:
Ja, dat is normaal, als je automatische updates hebt uitgeschakeld.
Ik heb af en toe last van een 'feature' van windows. Op een of andere manier gaat mijn toetsenbord soms in een soort navigatie modus. Typen lukt dan niet meer, maar er worden allerlei menu's opengeklapt of van applicatie gewisseld. Maar ik snap echt niet hoe ik kan wisselen tussen normaal typen en deze soort van navigatie modus. Zoeken op google heeft mij niets opgeleverd aangezien ik niet weet naar wat ik op zoek ben. Zoeken op 'keyboard not typing' geeft alleen info over kappotte onderdelen ect. Dus mijn huidige fix voor dit is een restart
Iemand een idee wat dit is, en nog belangrijker hoe werkt het eigenlijk. Hoe wissel je tussen die twee standen?

Iemand een idee wat dit is, en nog belangrijker hoe werkt het eigenlijk. Hoe wissel je tussen die twee standen?
[ Voor 3% gewijzigd door MenN op 06-06-2018 09:29 ]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark
Ik constateer dat na de update 1803 mijn voorkeurinstelling van het toetsenbord niet meer wordt vast gehouden. Na opnieuw opstarten staat dit hardnekkig weer op de bovenste optie NLD toetsenbord NL en dat is niet mijn voorkeur. De optie die geboden wordt via instellingen geeft alleen maar verwijderen aan. Zou ik kunnen doen, want ik gebruik de andere drie toch niet, maar zie ik een andere mogelijkheid om dit toch vast te leggen over het hoofd?
Ik heb een probleem waar ik naar lang zoeken niet veel verder meekom.
Op dit moment heb ik ene laptop waar ik momenteel Manjaro als Windows 10 op gebruik.
Helaas ben ik zo dom geweest om de bootloader te slopen van Windows.
Voordat ik verder ga om dat probleem te fixen, wil ik graag mijn Windows license en office license veiligstellen (die zijn namelijk via een upgrade verkregen).
Nu heb ik inmiddels via een externe tool mijn Windows Licence terug kunnen krijgen, maar Office lukt nog niet. (ik had een werkende licentie, maar zonder login)
Ik heb begrepen dat ik die via cscript kan opvragen?
Ik krijg echter een foutmelding wanneer ik dat via een externe pc/virtuele pc doe "Software Protection service is not installed"
Via services zie ik echter wel dat deze gewoon aanstaan.
Iemand ideeën? Of iig een andere oplossing om deze keys te backuppen?
Op dit moment heb ik ene laptop waar ik momenteel Manjaro als Windows 10 op gebruik.
Voordat ik verder ga om dat probleem te fixen, wil ik graag mijn Windows license en office license veiligstellen (die zijn namelijk via een upgrade verkregen).
Nu heb ik inmiddels via een externe tool mijn Windows Licence terug kunnen krijgen, maar Office lukt nog niet. (ik had een werkende licentie, maar zonder login)
Ik heb begrepen dat ik die via cscript kan opvragen?
Ik krijg echter een foutmelding wanneer ik dat via een externe pc/virtuele pc doe "Software Protection service is not installed"
Via services zie ik echter wel dat deze gewoon aanstaan.
Iemand ideeën? Of iig een andere oplossing om deze keys te backuppen?
Je kunt de boot loader fixen vanaf een Windows installatie medium (DVD of USB stick).
Download de ISO van de laatste Windows 10 met de mediacreation tool en zet deze op een DVD of USB stick. Boot vanaf de DVD of USB stick en kies ervoor om je installatie te repareren of herstellen. Laat het dan automatisch zoeken naar het probleem en laat het fixen. Koppel van tevoren eventuele andere harde schijven tijdelijk even af bij de procedure.
Download de ISO van de laatste Windows 10 met de mediacreation tool en zet deze op een DVD of USB stick. Boot vanaf de DVD of USB stick en kies ervoor om je installatie te repareren of herstellen. Laat het dan automatisch zoeken naar het probleem en laat het fixen. Koppel van tevoren eventuele andere harde schijven tijdelijk even af bij de procedure.
Klopt, dat is mijn plan, maar ik zou graag voordat ik dat doe nog wat dingen backuppen.EricJH schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 16:07:
Je kunt de boot loader fixen vanaf een Windows installatie medium (DVD of USB stick).
Hallo mede tweakers,
Na het updaten naar de 1803 April update, zijn al mijn VPN verbinding spontaan verdwenen. Hebben meerdere hier last van? Ik kan hier niks over terug vinden bij bekende problemen bij de update.
Een collega van mij heeft hier helaas ook last van waardoor wij alle connecties weer handmatig moesten toevoegen.
Na het updaten naar de 1803 April update, zijn al mijn VPN verbinding spontaan verdwenen. Hebben meerdere hier last van? Ik kan hier niks over terug vinden bij bekende problemen bij de update.
Een collega van mij heeft hier helaas ook last van waardoor wij alle connecties weer handmatig moesten toevoegen.
Aangezien niemand reageert, heb ik zelf maar voor de oplossing gekozen om de toch niet gebruikte opties te verwijderen. Verder functioneert alles prima.Techneut schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:16:
Ik constateer dat na de update 1803 mijn voorkeurinstelling van het toetsenbord niet meer wordt vast gehouden. Na opnieuw opstarten staat dit hardnekkig weer op de bovenste optie NLD toetsenbord NL en dat is niet mijn voorkeur. De optie die geboden wordt via instellingen geeft alleen maar verwijderen aan. Zou ik kunnen doen, want ik gebruik de andere drie toch niet, maar zie ik een andere mogelijkheid om dit toch vast te leggen over het hoofd?
Behoudens dan een kleinigheid, namelijk dat na de update 1803 het opstarten aanmerkelijk langer duurt. Met name de taakbalk laat een poos op zich wachten voordat hij verschijnt. We constateren dit op beide PC's die we hebben. Ik ben wat dit betreft nieuwsgierig naar de ervaringen van anderen.
Verwijderd
Heeft die filemanagement-software van W10 (bij W7 noemt MS het Explorer, geen idee hoe MS het noemt voor W10 maar ik herinner me dat ze de naam hebben gewijzigd) de optie om het venster in twee delen te splitsen? Ik heb die nog niet kunnen vinden.
Ik heb daar bij W7 ook de nodige ellende mee gehad en dan nog wel met een cliënt van Cisco. 1 op 3 keer werd de verbinding gelegd zonder dat ik iets veranderde en terwijl ik op de letter de instructies volgde van de betreffende ICT-dienst.
Later de built-in tools gebruikt en een 100% stabiele VPN, voor W10 werd dit afgeraden.
Verder niets om je druk om te maken maar zorg ervoor dat je alle belangrijke data hebt geupdate voordat je een nieuw besturingssysteem installeert, vooral voor het geval je een blunder begaat.
Zelfs als die bootloader niet netjes Windows opneemt in het menu en je niet weet hoe je het moet herstellen dan kan je met een live-distro (via USB) nog alle bestanden van Windows veilig stellen, in het ergste geval moet je opnieuw programma's installeren in Windows.
Overigens is het ook gebeurd (bij W10 in ieder geval) dat MS de bootloader van Linux weer vervangt met die van Microsoft waardoor je niet meer je Linux-OS kan laden.
Ook hiervoor geldt dat je op deze manier al je bestanden kan veilig stellen, het feit dat je geen link hebt naar het opstarten van je besturingssysteem wil niet zeggen dat die data er niet meer is.
Die licenties zijn opgeslagen op een stukje geheugen van jouw moederbord, zolang je het moederbord niet verandert is er geen probleem, als die voortijdig defect geraakt dan zou MS je een nieuwe licentie moeten geven als je belt en aangeeft dat het moederbord voortijdig defect is geraakt en dat je het daarom hebt moeten vervangen, dit valt en staat met allerlei details maar is zeker het proberen waard. En anders zijn er nog kinguin en SCDkey (100% legaal en altijd werkend) voor goedkope licenties. Maar eh, ik zie geen reden om MS Office te gebruiken tenzij je als de dood bent voor een verkeerde rendering bij de ander die MS Office gebruikt en je afhankelijk bent van die persoon etc.
In sommige opzichten werkt LibreOffice anders (soms beter, soms minder goed, soms geen van beide maar wel anders) maar het heeft alle functionaliteit die je nodig hebt. Ik heb veel ervaring met beide (tekstverwerker, spreadsheet en presentatie, bij MS Office ook database).
Ik denk dat 'iets' meer uitleg handig zou zijn. Wat houdt verdwenen in? De VPN-instellingen zijn verwijderd of de verbinding kan niet worden gemaakt of is niet stabiel? Hoe gebruik jij VPN? Via de ingebouwde tools van W10 zelf of via software zoals die van Cisco. Hoe dan ook, het is merkwaardig dat VPN nog steeds zo problematisch is in 2018.markimarc schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 21:47:
Hallo mede tweakers,
Na het updaten naar de 1803 April update, zijn al mijn VPN verbinding spontaan verdwenen. Hebben meerdere hier last van?
Ik heb daar bij W7 ook de nodige ellende mee gehad en dan nog wel met een cliënt van Cisco. 1 op 3 keer werd de verbinding gelegd zonder dat ik iets veranderde en terwijl ik op de letter de instructies volgde van de betreffende ICT-dienst.
Later de built-in tools gebruikt en een 100% stabiele VPN, voor W10 werd dit afgeraden.
Ik denk dat jij iets anders bedoelt dan wat jij aangeeft. Jij geeft aan dat de bootloader van Windows er niet meer is. Logisch, dat gebeurt altijd als je Linux installeert, de bootloader van Windows (met 1 optie) wordt vervangen door de bootloader van Linux (met meerdere opties maar daardoor ook iets trager). Geen probleem, Windows wordt normaal gesproken opgenomen in de bootloader van Linux. Wat jij in de rest van jouw reactie uitlegt duidt erop dat jij het probleem hebt dat Windows niet werd opgenomen in het bootmenu van Manjaro. Dit is een ongebruikelijke bug maar het komt voor. Normaal gesproken herstel je dat met 1 simpel commando in de terminal, volgens mij is dit het commando: sudo update-grub.B_FORCE schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 15:45:
Ik heb een probleem waar ik naar lang zoeken niet veel verder meekom.
Verder niets om je druk om te maken maar zorg ervoor dat je alle belangrijke data hebt geupdate voordat je een nieuw besturingssysteem installeert, vooral voor het geval je een blunder begaat.
Zelfs als die bootloader niet netjes Windows opneemt in het menu en je niet weet hoe je het moet herstellen dan kan je met een live-distro (via USB) nog alle bestanden van Windows veilig stellen, in het ergste geval moet je opnieuw programma's installeren in Windows.
Overigens is het ook gebeurd (bij W10 in ieder geval) dat MS de bootloader van Linux weer vervangt met die van Microsoft waardoor je niet meer je Linux-OS kan laden.
Ook hiervoor geldt dat je op deze manier al je bestanden kan veilig stellen, het feit dat je geen link hebt naar het opstarten van je besturingssysteem wil niet zeggen dat die data er niet meer is.
Die licenties zijn opgeslagen op een stukje geheugen van jouw moederbord, zolang je het moederbord niet verandert is er geen probleem, als die voortijdig defect geraakt dan zou MS je een nieuwe licentie moeten geven als je belt en aangeeft dat het moederbord voortijdig defect is geraakt en dat je het daarom hebt moeten vervangen, dit valt en staat met allerlei details maar is zeker het proberen waard. En anders zijn er nog kinguin en SCDkey (100% legaal en altijd werkend) voor goedkope licenties. Maar eh, ik zie geen reden om MS Office te gebruiken tenzij je als de dood bent voor een verkeerde rendering bij de ander die MS Office gebruikt en je afhankelijk bent van die persoon etc.
In sommige opzichten werkt LibreOffice anders (soms beter, soms minder goed, soms geen van beide maar wel anders) maar het heeft alle functionaliteit die je nodig hebt. Ik heb veel ervaring met beide (tekstverwerker, spreadsheet en presentatie, bij MS Office ook database).
[ Voor 126% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2018 23:43 ]
Misschien dat dit hier al eerder opgemerkt en bekommentarieerd, ik werd er voordat de update bij mij zelf binnenrolde al attent opgemaakt. Namelijk dat het maken van een thuisgroep is verdwenen. Ik ben nieuwsgierig naar het waarom hiervan. Zit hier een diepere gedachte aan vast?
Zelf heb ik hier totaal geen last van, want ik heb altijd volstaan met de optie Netwerk en die is er nog gewoon zoals altijd. Daar vinden we alles wat we nodig hebben m.b.t. wederzijds delen van mappen, dus ik heb niet het gevoel dat we ook maar iets missen. Ik heb me zelfs vaak afgevraagd wat het wezenlijke verschil is tussen de door ons toegepaste eenvoudige methode en de homegroup. Had homegroup toch meer mogelijkheden?
Zelf heb ik hier totaal geen last van, want ik heb altijd volstaan met de optie Netwerk en die is er nog gewoon zoals altijd. Daar vinden we alles wat we nodig hebben m.b.t. wederzijds delen van mappen, dus ik heb niet het gevoel dat we ook maar iets missen. Ik heb me zelfs vaak afgevraagd wat het wezenlijke verschil is tussen de door ons toegepaste eenvoudige methode en de homegroup. Had homegroup toch meer mogelijkheden?
Lang verhaal kort; ik heb per ongeluk zelf de boot partitie van Windows verwijderd (door een nogal onduidelijke installatie procedure).Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2018 @ 22:34:
Ik denk dat jij iets anders bedoelt dan wat jij aangeeft. Jij geeft aan dat de bootloader van Windows er niet meer is. Logisch, dat gebeurt altijd als je Linux installeert, de bootloader van Windows (met 1 optie) wordt vervangen door de bootloader van Linux (met meerdere opties maar daardoor ook iets trager). Geen probleem, Windows wordt normaal gesproken opgenomen in de bootloader van Linux. Wat jij in de rest van jouw reactie uitlegt duidt erop dat jij het probleem hebt dat Windows niet werd opgenomen in het bootmenu van Manjaro. Dit is een ongebruikelijke bug maar het komt voor. Normaal gesproken herstel je dat met 1 simpel commando in de terminal, volgens mij is dit het commando: sudo update-grub.
Overigens is het ook gebeurd (bij W10 in ieder geval) dat MS de bootloader van Linux weer vervangt met die van Microsoft waardoor je niet meer je Linux-OS kan laden.![]()
Ik weet dat deze vervolgens wel weer terug te zetten is via de rescue mode van Win10 installatie disc.
Ik heb alleen begrepen dat dingen zoals office licenties ed terug te halen zijn
Verwijderd
No offense, dat is hilarisch.B_FORCE schreef op maandag 11 juni 2018 @ 12:04:
[...]
Lang verhaal kort; ik heb per ongeluk zelf de boot partitie van Windows verwijderd (door een nogal onduidelijke installatie procedure).

Goed dat jij Linux uitprobeert, dat je dan eens een beginnerfout maakt maakt niet uit, dat hoort erbij. Leer ervan voor de volgende keer.
Nogmaals, die licenties zijn geen enkel probleem. Ofwel is dat gekoppeld aan je hardware ofwel aan een account of iets dergelijks. Je kan dat altijd gemakkelijk herstellen maar doe jezelf een plezier en leer LibreOffice te gebruiken, het bespaart kosten en je kan er alles mee doen wat je met MS Office kan doen.Ik heb alleen begrepen dat dingen zoals office licenties ed terug te halen zijn
Ik wil mezelf na 10 jaar geen beginner meer noemen hoor.Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2018 @ 12:59:
[...]
No offense, dat is hilarisch.![]()
Goed dat jij Linux uitprobeert, dat je dan eens een beginnerfout maakt maakt niet uit, dat hoort erbij. Leer ervan voor de volgende keer.
[...]
Nogmaals, die licenties zijn geen enkel probleem. Ofwel is dat gekoppeld aan je hardware ofwel aan een account of iets dergelijks. Je kan dat altijd gemakkelijk herstellen maar doe jezelf een plezier en leer LibreOffice te gebruiken, het bespaart kosten en je kan er alles mee doen wat je met MS Office kan doen.
Sommige installatie procedures zijn alleen heel erg wazig

(dat blijft echt nog een dingetje met Linux)
Enig grote verschil is dat ik van parttime Linux naar fulltime ben gegaan als main OS.
(meerdere redenen)
Anyway, ik gebruik ook al jaren LibreOffice.
Mocht ik echter mijn huidige systeem door willen geven aan iemand anders, zal ik toch alles weer in originele staat moeten brengen.
Er staat een volledige installatie van Office op, echter zonder inlog account.
Ik moet zeggen dat ik ook niet exact weet hoe dat zit.
In "mijn tijd" (begin oud te worden), hadden we nog gewoon CDtjes met licentie code erop.
Dus als iemand me zou kunnen uitleggen hoe ik in hemelsnaam bij de licentie bestanden kom, of wat ik misschien simpelweg kan copy-pasten?
Verwijderd
Ik zou het zelf ook moeten opzoeken dus daar kan ik je niet mee helpen. Zelf gebruik ik ook vooral Linux (nu Manjaro KDE). Windows is mijn game-systeem + 1 of 2 andere programma's. Ook voor mij geldt dat ik er meerdere redenen voor heb:B_FORCE schreef op maandag 11 juni 2018 @ 13:05:
[...]
Ik wil mezelf na 10 jaar geen beginner meer noemen hoor.
Sommige installatie procedures zijn alleen heel erg wazig![]()
(dat blijft echt nog een dingetje met Linux)
Enig grote verschil is dat ik van parttime Linux naar fulltime ben gegaan als main OS.
(meerdere redenen)
Anyway, ik gebruik ook al jaren LibreOffice.
Mocht ik echter mijn huidige systeem door willen geven aan iemand anders, zal ik toch alles weer in originele staat moeten brengen.
Er staat een volledige installatie van Office op, echter zonder inlog account.
Ik moet zeggen dat ik ook niet exact weet hoe dat zit.
In "mijn tijd" (begin oud te worden), hadden we nog gewoon CDtjes met licentie code erop.
Dus als iemand me zou kunnen uitleggen hoe ik in hemelsnaam bij de licentie bestanden kom, of wat ik misschien simpelweg kan copy-pasten?
- het werkt al met al beter (lager gebruik RAM, in sommige opzichten veel sneller)
- de desktops zijn beter (niet alle desktops maar je hebt opties!), ik kan hier een uitgebreide lijst van redenen geven (gekut met mastervolume bij Windows, slecht uitgewerkt autohide-functie, gebrek aan shortcuts, gebrek aan opties voor window-management...)
- veiligheid
- privacy
- in-OS advertising, dat is onaanvaardbaar voor €130+ kostende software
- het feit dat Microsoft de belangrijkste regels voor een besturingssyteem blijft overtreden: gij zult niet aan de software van de gebruiker komen zonder zijn nadrukkelijke toestemming. Ik heb het over het ongevraagd (her)installeren van bloatware (zoals Candycrush) and het ongevraagd verwijderen van programma's zoals Malwarebytes.
Die W10-praktijken (bloatware, zonder toestemming software installeren en verwijderen, automatische updates die je systeem bricken, in-OS advertising) hebben mij definitief weggejaagd van Windows. Ik ervaar het systeem als user-hostile en dat gaat verder dan enkel de bekende problemen. Het was voor mij ook een doorn in het oog dat gedurende de eerste maanden tot 2 jaar dat W10 uit was enkel felle kleuren werden toegestaan in de desktop.
Voor de visual impaired mensen, volgens MS zelf. Leuk en aardig maar dat is geen reden om het de andere mensen ook op te leggen.
Als je er slechts je spelletjes mee start dan is het nog goed te gebruiken (soort van, het updatesysteem is bar slecht en storend) maar voor dagdagelijks gebruik, nee, dank je. Ook dat overigens liever niet, liever enkel in een virtuele zandbak met SR-IOV (hopelijk voor Navi).
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2018 13:36 ]
Even vraagje: in 1803 is iets veranderd aan netwerk, is dat hetzelfde als je eigen pc niet meer zien in netwerkomgeving, en dat je eigen pc niet meer door de laptop danwel Tv wordt gevonden? Denk zelf dat dat gewoon foute initialisatie was, maar je weet het niet.
[ Voor 15% gewijzigd door Sjah op 18-06-2018 21:24 ]
Ik zie met die 1803 Netwerk m'n eigen PC nog gewoon.
Wat veranderd is sinds de komst van 1803, is dat er geen mogelijkheid meer is voor een thuisgroep. Maar of dat een gemis is? Ik betwijfel het, ik heb zelf nooit daadwerkelijk een thuisgroep gemaakt (eentje met groepsnaam), maar kan toch een andere PC zien en benaderen op dezelfde router en dezelfde IP-reeks. Weliswaar met de nodige instellingen m.b.t. delen, maar dat zou ik met een echte thuisgroep ook hebben moeten doen.
Wat veranderd is sinds de komst van 1803, is dat er geen mogelijkheid meer is voor een thuisgroep. Maar of dat een gemis is? Ik betwijfel het, ik heb zelf nooit daadwerkelijk een thuisgroep gemaakt (eentje met groepsnaam), maar kan toch een andere PC zien en benaderen op dezelfde router en dezelfde IP-reeks. Weliswaar met de nodige instellingen m.b.t. delen, maar dat zou ik met een echte thuisgroep ook hebben moeten doen.
Op de macOS kan je namelijk 2 geluidkaarten tegelijk gebruiken.
Dat doe je door ze samen te voegen tot één geluidskaart. Zo dat het systeem een extra samen gestelde geluidskaart ziet staan tussen de andere Geluidskaarten.
Zo kan je namelijk 2 geluidkaarten tegelijk gebruiken. Nu vroeg ik mij af of dit ook met Windows mogelijk is ?
Lijk mij anno 2018 dat het toch mogelijk is om dit ook op Windows voor elkaar te kunnen krijgen.
Ik zelf kan daar namelijk niets iets wat over vinden om dit voor elkaar te kunnen krijgen.
Wie kan mij dit vertellen wat hier de mogelijkheden zijn om op Windows 2 geluidkaarten tegelijk gebruiken.
Ik ben namelijk erg benieuwd!
Dat doe je door ze samen te voegen tot één geluidskaart. Zo dat het systeem een extra samen gestelde geluidskaart ziet staan tussen de andere Geluidskaarten.
Zo kan je namelijk 2 geluidkaarten tegelijk gebruiken. Nu vroeg ik mij af of dit ook met Windows mogelijk is ?
Lijk mij anno 2018 dat het toch mogelijk is om dit ook op Windows voor elkaar te kunnen krijgen.
Ik zelf kan daar namelijk niets iets wat over vinden om dit voor elkaar te kunnen krijgen.
Wie kan mij dit vertellen wat hier de mogelijkheden zijn om op Windows 2 geluidkaarten tegelijk gebruiken.
Nee dat kan heel goed. Kodi kan ook niet met 1803 overweg via 'samba'. Ik heb een rollback gedaan op de NAS.Sjah schreef op maandag 18 juni 2018 @ 21:22:
Even vraagje: in 1803 is iets veranderd aan netwerk, is dat hetzelfde als je eigen pc niet meer zien in netwerkomgeving, en dat je eigen pc niet meer door de laptop danwel Tv wordt gevonden? Denk zelf dat dat gewoon foute initialisatie was, maar je weet het niet.
Hier nog steeds geen pc in netwerkomgeving, maar Kodi op Android Sony tv werkt prima (na nieuwe install-poging). Misschien heb je er wat aan.sdk1985 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 23:14:
[...]
Nee dat kan heel goed. Kodi kan ook niet met 1803 overweg via 'samba'. Ik heb een rollback gedaan op de NAS.
Zal schelen hoe je de shares hebt opgezet. Hier werkte Kodi op de SonyTV en op de laptop niet. Probleem is bij Kodi bevestigd en pas in de volgende alpha/beta builds zit de fix. Ze gebruiken nog de oude implementatie die je met wat gezeur ook wel weer aan schijnt te kunnen zetten in Windows10. Maar voorlopig houd ik het voor de NAS wel even bij 1709. Daar mis ik weinig aan.Sjah schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 00:54:
[...]
Hier nog steeds geen pc in netwerkomgeving, maar Kodi op Android Sony tv werkt prima (na nieuwe install-poging). Misschien heb je er wat aan.
Niet zo lastig te vinden toch? Volgens mij kan dit al sinds Windows Vista.Havelock schreef op maandag 18 juni 2018 @ 21:51:
Op de macOS kan je namelijk 2 geluidkaarten tegelijk gebruiken.
https://answers.microsoft...84-4f1f-87a0-f562f556aedd
https://superuser.com/a/997538
Het enige waar we steeds weer tegenaanlopen (ook vóór deze update) is dat we het netwerk vaak na een update, ook kleine updates, even opnieuw moeten instellen, evenals soms het onderdeel "Delen". Was dit bij een daadwerkelijk thuisnetwerk (met netwerknaam) ook het geval?Techneut schreef op maandag 18 juni 2018 @ 21:40:
Ik zie met die 1803 Netwerk m'n eigen PC nog gewoon.
Is dat niet Thuisgroep wat ze eruit hebben gesloopt?Sjah schreef op maandag 18 juni 2018 @ 21:22:
https://www.google.nl/sea.....1.1.74....0.xEVEwFVrz3w
Bij mij was het, na een upgrade van 7 waarin alles goed werkte/stond, heel raar iets goed zetten in adv. sharing center>>>>> bij guest or public waar je het niet verwacht moest ik turn on network discovery doen.....Daarna was nog een reboot nodig voordat Vista lappie het allemaal zag verschijnen. Misschien is dit al, nadat 10 in 15 uitkwam, dan nog vind ik het RAAR (omdat het op een plek staat wat er niks mee te maken lijkt te hebben guest or public)..chim0 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:04:
[...]
Is dat niet Thuisgroep wat ze eruit hebben gesloopt?
https://www.google.nl/sea.....1.1.74....0.xEVEwFVrz3w
@Sjah Misschien dat Vista lappie eens upgraden?
Ja zit ik wel, ns aan te denken, maar tis wel een IBM Thinkpad, met 2GB, die nog werkt.
Mocht jij suggereren dat dit gewoon mijn/Vista schuld is, dan denk ik dat je de point mist.
Mocht jij suggereren dat dit gewoon mijn/Vista schuld is, dan denk ik dat je de point mist.
Binnenkort willen wij onze zakelijke werkstations updaten naar de 1803 versie, alleen struikel ik over een klein punt waar ik niet uitkom.
Standaard worden documents en photos gepinned aan het startmenu, ik zoek een manier om dit ongedaan te maken, maar ik kan de juiste registerkeys niet vinden en hier ook geen GPO setting van ontdekken.
Iemand tips?
Standaard worden documents en photos gepinned aan het startmenu, ik zoek een manier om dit ongedaan te maken, maar ik kan de juiste registerkeys niet vinden en hier ook geen GPO setting van ontdekken.
Iemand tips?
Laptop geüpdatet naar versie 1803, lang verhaal kort;
Tijdens inloggen volgende foutmeldingen:
ctfmon.exe: unknown Hard Error
sihost.exe: Unkown Hard Error
Windows staat dan +- 10 minuten op Windows Voorbereiden
Daarna een leeg en zwart desktop met enkel prullenbak en de volgende foutmelding:

Nieuwe accounts aanmaken, aanmaken nieuwe Desktopfolder enz geen zin tot zover.
Dus nog ff verder uitzoeken.
Maar het lijkt erop dat ik een backup terug mag zetten op mn laptop.
Tijdens inloggen volgende foutmeldingen:
ctfmon.exe: unknown Hard Error
sihost.exe: Unkown Hard Error
Windows staat dan +- 10 minuten op Windows Voorbereiden
Daarna een leeg en zwart desktop met enkel prullenbak en de volgende foutmelding:

Nieuwe accounts aanmaken, aanmaken nieuwe Desktopfolder enz geen zin tot zover.
Dus nog ff verder uitzoeken.
Maar het lijkt erop dat ik een backup terug mag zetten op mn laptop.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
pinned tiles staan in een database, zie deze pagina (even wat naar beneden scrollen, het antwoord van de MS medewerker klopt niet)Danielson schreef op maandag 25 juni 2018 @ 15:00:
Binnenkort willen wij onze zakelijke werkstations updaten naar de 1803 versie, alleen struikel ik over een klein punt waar ik niet uitkom.
Iemand tips?
https://answers.microsoft...ba-4de5-a761-ded133d3019b
hoe je daar toegang tot krijgt en hoe je die kan aanpassen, geen idee
Ik gebruik nu al een hele tijd Windows 10. Maar één ding ding dat mij toch stoort het startmenu.
De 'App' tegels aan de rechterkant van het startmenu voegen naar mijn inziens weinig toe. Het enige handige vind ik nog de tegel van 'Het Weer' in live modus. De rest is een verzameling van gekopieerde (niet eens gelinkte) tegels van applicaties die in het startmenu te vinden zijn aan de linkerkant.
Hoe gebruiken jullie het startmenu en/of hoe hebben jullie het ingedeeld?
- De tegels aan de rechterkant voegen weinig toe
- De lijst van applicaties en mappen is niet overzichtelijk
De 'App' tegels aan de rechterkant van het startmenu voegen naar mijn inziens weinig toe. Het enige handige vind ik nog de tegel van 'Het Weer' in live modus. De rest is een verzameling van gekopieerde (niet eens gelinkte) tegels van applicaties die in het startmenu te vinden zijn aan de linkerkant.
[ Voor 4% gewijzigd door aex351 op 29-06-2018 17:33 ]
< dit stukje webruimte is te huur >
Ik maak al jaaaren gebruik van een zelf toegevoegde werkbalk óp m'n taakbalk die verwijst naar C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs .aex351 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 17:32:
Een klikje erop, en dan zie ik al mijn 'normale' programma's.
Eh...ik denk dat hij de kleine snelkoppelingen aan de linkerkant bedoelt. Die kun je met een GPO uitschakelen, althans...via een Intune Policy kan het...dus dan vaak ook via een GPO.mschol schreef op Thursday 28 June 2018 @ 10:17:
[...]
pinned tiles staan in een database, zie deze pagina (even wat naar beneden scrollen, het antwoord van de MS medewerker klopt niet)
https://answers.microsoft...ba-4de5-a761-ded133d3019b
hoe je daar toegang tot krijgt en hoe je die kan aanpassen, geen idee
Eh....volgens mij is de 'zoek methode' ook de manier om je applicaties te vinden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik [b]nooit[/i] in die lijst met programma's zit te zoeken. De tegels daarentegen gebruik ik veel, heb de meeste applicaties/apps daar gewoon in staan. Vooral Netflix, Plex, Spotify, Agenda, Mail en Photos zijn handig...heb altijd mooie bewegende tiles....ohw en ook Steam games enzo. Daar zijn apps voor dat die ook mooie tegels weergeven van de geinstalleerde games ;-)aex351 schreef op Friday 29 June 2018 @ 17:32:
Ik gebruik nu al een hele tijd Windows 10. Maar één ding ding dat mij toch stoort het startmenu.Ik maak er daarom eigenlijk heel weinig gebruik van. Als ik iets nodig heb dan zoek ik ervoor, door het in te typen nadat ik het startmenu heb geopend. En zelfs dat is niet duidelijk of werk omslachtig. Want je schakelt ineens van het startmenu naar een zoekscherm, maar je hebt geen mogelijkheid om terug te keren zonder het startmenu te sluiten en weer opnieuw te openen.
- De tegels aan de rechterkant voegen weinig toe
- De lijst van applicaties en mappen is niet overzichtelijk
[ Voor 46% gewijzigd door TheVMaster op 29-06-2018 19:41 ]
Verwijderd
Beste Tweakers,
Een vraag: Ik heb al sinds een jaar of vier een Windows pc die ooit op Windows 8 draaide en inmiddels updates heeft gekregen naar Windows 10 (Home). Ik installeer er zelden iets op maar nu wilde ik een programma installeren wat ik eerder al eens succesvol geïnstalleerd en daarna verwijderd had. Nu kwam de melding "Deze app kan niet uitgevoerd worden op je pc"... Na klikken op "meer informatie" zag ik dat mijn Windows in de zogenaamde S mode draait, alsof Microsoft moet gaan bepalen wat goed en niet goed(e software) voor mij is
Volgens de informatie daar kan ik wel de S modus uitschakelen door in de Windows store te zoeken op "Switch out of S mode", maar dan vind ik geen tool of iets dergelijks om die modus uit te schakelen. Ik ben eigenlijk met stomheid geslagen. Ik heb nog een beetje door gegoogled, maar kwam vaker bij dezelfde tip uit (zoeken in de windows store). Doe ik iets verkeerd en/of weet iemand misschien hoe ik mijn computer dan wel uit de S modus kan krijgen?
Alvast bedankt.
Een vraag: Ik heb al sinds een jaar of vier een Windows pc die ooit op Windows 8 draaide en inmiddels updates heeft gekregen naar Windows 10 (Home). Ik installeer er zelden iets op maar nu wilde ik een programma installeren wat ik eerder al eens succesvol geïnstalleerd en daarna verwijderd had. Nu kwam de melding "Deze app kan niet uitgevoerd worden op je pc"... Na klikken op "meer informatie" zag ik dat mijn Windows in de zogenaamde S mode draait, alsof Microsoft moet gaan bepalen wat goed en niet goed(e software) voor mij is

Volgens de informatie daar kan ik wel de S modus uitschakelen door in de Windows store te zoeken op "Switch out of S mode", maar dan vind ik geen tool of iets dergelijks om die modus uit te schakelen. Ik ben eigenlijk met stomheid geslagen. Ik heb nog een beetje door gegoogled, maar kwam vaker bij dezelfde tip uit (zoeken in de windows store). Doe ik iets verkeerd en/of weet iemand misschien hoe ik mijn computer dan wel uit de S modus kan krijgen?
Alvast bedankt.
@Verwijderd Welke build draai je? Ik zie her en der berichten dat die optie om eruit te gaan alleen in build 17134 te vinden is
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Verwijderd
Build 17134.112Raven schreef op maandag 2 juli 2018 @ 17:17:
@Verwijderd Welke build draai je? Ik zie her en der berichten dat die optie om eruit te gaan alleen in build 17134 te vinden is
Dat heb ik ook gelezen en aan mijn buildnummer is dus wel .112 toegevoegd. Wat het voor mij zo verwarrend maakt is dat ik gewoon een pc had waarop ik alles kon doen en installeren wat ik wilde en nu ineens niet meer. Ik heb voor zover ik weet ook niet iets aan kunnen vinken of ik wel of niet een s mode versie windows wilde ofzo..

Ben zelf ook nog steeds aan Googlen nu, maar er lijkt ook maar weinig andere informatie over te zijn dan: ga naar de MS store en download "Switch out of S mode", waar ik dus niets op kan vinden.
Bedankt voor het meedenken in ieder geval.
Even voor de duidelijkheid, iets wat ik tijdens het Googlen tegenkwam, weet je zeker dat je met S-mode te maken hebt en niet op de een of andere manier een W10S installatie hebt? In het geval van een W10S installatie zou het invoeren van een Pro-key het op moeten lossen.Verwijderd schreef op maandag 2 juli 2018 @ 17:25:
[...]
Build 17134.112
Dat heb ik ook gelezen en aan mijn buildnummer is dus wel .112 toegevoegd. Wat het voor mij zo verwarrend maakt is dat ik gewoon een pc had waarop ik alles kon doen en installeren wat ik wilde en nu ineens niet meer. Ik heb voor zover ik weet ook niet iets aan kunnen vinken of ik wel of niet een s mode versie windows wilde ofzo..![]()
Ben zelf ook nog steeds aan Googlen nu, maar er lijkt ook maar weinig andere informatie over te zijn dan: ga naar de MS store en download "Switch out of S mode", waar ik dus niets op kan vinden.
Bedankt voor het meedenken in ieder geval.
Oscar Wilde
Verwijderd
Er staat toch echt Windows 10 home editie (en ik kom dus ook van Windows 8 home editie waar ik alles op kan draaien). Zie screenshot: https://afbeelding.im/EWBhLxcnRaven schreef op maandag 2 juli 2018 @ 17:27:
[...]
Even voor de duidelijkheid, iets wat ik tijdens het Googlen tegenkwam, weet je zeker dat je met S-mode te maken hebt en niet op de een of andere manier een W10S installatie hebt? In het geval van een W10S installatie zou het invoeren van een Pro-key het op moeten lossen.
Hmm, en deze dan?Verwijderd schreef op maandag 2 juli 2018 @ 17:32:
[...]
Er staat toch echt Windows 10 home editie (en ik kom dus ook van Windows 8 home editie waar ik alles op kan draaien). Zie screenshot: https://afbeelding.im/EWBhLxcn
https://forums.whirlpool.net.au/archive/2733229
Gebruik jij toevallig een lokaal account?After a bit of poking around, found that it is in the S mode and many sites just say to go to Microsoft Store, search for 'switch out of S mode' and should be done.
Did that in the store, no search results for that entry.
More poking around, eventually found a round about way to get the Microsoft Store entry to turn this off.
Had to use my personal Microsoft account to login and run the installer to turn it off.
Oscar Wilde
Verwijderd
Ik ben helemaal niet aangemeld in Windows met een account of in de Microsoft store met een account. Misschien als ik mij dus registreer dat ik dan pas die tool kan vinden in de store zoals ik het daar lees. Ik ga het meteen even proberen en laat het zo weten.Raven schreef op maandag 2 juli 2018 @ 17:36:
[...]
Hmm, en deze dan?
https://forums.whirlpool.net.au/archive/2733229
[...]
Gebruik jij toevallig een lokaal account?
Update:
Heb me in de store aangemeld met mijn oldskool Hotmail account en aangegeven dat de rest van Windows toepassingen daar ook gebruik van mag maken. Rechtsbovenin de screenshot kun je aan de avatar zien dat ik nu ingelogd ben en als ik zoek op "Switch out of S mode" hij alleen wat spelletjes vindt... https://afbeelding.im/jnUy7jX4
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2018 17:47 ]
@Verwijderd
Een long shot: op HowtToGeek vind ik deze informatie:
However, Microsoft will allow anyone who uses “assistive technologies” to upgrade from Windows 10 S to Windows 10 Pro for free. Assistive technology tools like screen readers are generally only available as desktop applications and aren’t in the Windows Store, so it makes sense.
Misschien helpt het je.....
However, Microsoft will allow anyone who uses “assistive technologies” to upgrade from Windows 10 S to Windows 10 Pro for free. Assistive technology tools like screen readers are generally only available as desktop applications and aren’t in the Windows Store, so it makes sense.
Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe
Verwijderd
Heb al gekeken of het via de settings in Windows bij updates mogelijk was te updaten naar Windows 10 pro, vanuit daar wordt ik dan ook doorverwezen naar de MS store en dat kost dan € 145 om te updaten naar pro (waar ik dus een tijdje geleden een voor mij prima werkende Home edition had). Dat doe ik dus voorlopig nog maar even niet. Wel bedankt voor het meedenken uiteraard.hp-got schreef op maandag 2 juli 2018 @ 18:37:
@Verwijderd
Ben nu ook aan het chatten met MS helpdesk...
Update:
Om even netjes en volledig naar jullie te zijn het volgende:
De MS medewerker dacht dat mijn Windows of MS store om één of andere reden dacht bij het installeren dat mijn versie van Windows niet de Home maar de S versie is. Daarom vroeg hij mij een app te downloaden en uit te voeren "Appsdiagnostic10". Deze vond wel een fout in de cache van de MS Store en zou dit rechtzetten. Daarna kon ik echter nog steeds niet mijn programma installeren of in de MS store de tool "switch out of S mode" vinden.
Pas toen vroeg ik mij af: Wat zou er gebeuren als ik een ander (niet-MS store of MS developed) programma probeer te installeren, gaat mijn pc dat dan ook niet doen? Vervolgens lukt het mij om van 5 andere verschillende programma's op rij wel de install wizard te openen....
Kennelijk ligt het dus aan het programma dat ik wilde installeren. Ik denk dat ik dit destijds al geinstalleerd had toen de PC nog Windows 8.1 draaide en het toen daarop dus wel werkte. Blijft natuurlijk nog wel vreemd dat Windows 10 home dan nu bij installeren van het betreffende programma zegt dat mijn pc in de S mode staat (althans hij verwijst door naar een website waar daarover informatie staat: https://support.microsoft.../windows-10-in-s-mode-faq), terwijl dat dus kennelijk niet zo is.
Ik heb trouwens geprobeerd het programma alsnog te draaien door met de rechtermuisknop op de wizard te klikken en vervolgens op "Compatibliteitsproblemen oplossen", maar dat ging ook niet werken.
Nouja, hoe dan ook bedankt voor het meedenken want ik denk dat het probleem nu wel opgelost is (alleen nog even opzoek naar een andere versie van mijn programma).
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2018 23:13 ]
Blijkbaar gaat MS stoppen met Onedrive want een update heeft, zonder te vragen, het gewoon helemaal verwijderd...
Ook het mail app icoontje in de taakbalk is weer eens blurry geworden.
Edit:
Oplossing voor Onedrive probleem gevonden.
Uitvoeren: %localappdata%\Microsoft\OneDrive\Update\OneDriveSetup.exe
Oplossing voor Mail icoon: verwijderen van taakbalk en opnieuw vastpinnen. Weer heel simpel, maar dit komt dus veelvuldig terug. En steeds ook met deze app.

Edit:
Oplossing voor Onedrive probleem gevonden.
Uitvoeren: %localappdata%\Microsoft\OneDrive\Update\OneDriveSetup.exe
Oplossing voor Mail icoon: verwijderen van taakbalk en opnieuw vastpinnen. Weer heel simpel, maar dit komt dus veelvuldig terug. En steeds ook met deze app.
[ Voor 42% gewijzigd door Freakster86 op 04-07-2018 00:16 ]
Weet iemand toevallig hoe je er achter kan komen wat Windows aan het doen is tijdens "Windows voorbereiden, schakel de pc niet uit"? Hdd-led gaat tekeer, het zijn geen updates (er waren er geen beschikbaar voor het afsluiten), schijfopruiming ook niet en heb ook geen systeemherstel o.i.d. in gang gezet.
Daar is mijn laptop al ruim een half uur mee bezig, gelukkig met een stopcontact in de buurt..
Daar is mijn laptop al ruim een half uur mee bezig, gelukkig met een stopcontact in de buurt..
[ Voor 13% gewijzigd door Raven op 03-07-2018 19:46 ]
Oscar Wilde
Het enige wat ik daarop kan antwoorden is mijn eigen ervaring. En die is dat er op zo'n moment wel terdege aan een update wordt gewerkt, ongeacht of het een grote is zoals de recente voorjaarsupdate of een tussentijdse. Wat je beschrijft met "Windows voorbereiden, schakel de pc niet uit" is daarbij heel gebruikelijk.
Helaas is de kans op een update heel erg klein, ik heb vlak voor dit probleem de beschikbare updates erop gezet (waaronder de laatste grote cumulatieve) en na een herstart heb ik Windows Update nog weer laten zoeken, die gaf aan dat er geen updates waren...Techneut schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 19:57:
Het enige wat ik daarop kan antwoorden is mijn eigen ervaring. En die is dat er op zo'n moment wel terdege aan een update wordt gewerkt, ongeacht of het een grote is zoals de recente voorjaarsupdate of een tussentijdse. Wat je beschrijft met "Windows voorbereiden, schakel de pc niet uit" is daarbij heel gebruikelijk.
Plus ik heb via gpedit er voor gezorgd dat updates niet automatisch gedownload en geïnstalleerd worden
edit: Ik heb de laptop uiteindelijk maar hardhandig uitgezet, nadat Windows weer gestart was in het logboek gekeken, niets kunnen vinden wat ie aan het doen was en of er wat mis ging na het in gang zetten van de herstart van de laptop.
[ Voor 20% gewijzigd door Raven op 03-07-2018 20:31 ]
Oscar Wilde
Fantastisch, was de vorige update de bluetooth dusdanig om zeep dat ik al mijn gekoppelde apparaten heb moeten herinstalleren maar nu met de 1803 update hebben ze het echt voor elkaar.
Nu hebben ze voor bluetooth audio devices 'absolute volume' ingebouwd en standaard aangezet met geen optie om dit uit te zetten zodat je met het apparaat de volumeregeling kan (en moet) doen. Apparaten die dat niet ondersteunen (zoals heel veel speakers en heel veel headphones) hebben nu het probleem dat de volumeregeling in windows niets meer doet. Het is of uit of maximaal volume aan.
Nu hebben ze voor bluetooth audio devices 'absolute volume' ingebouwd en standaard aangezet met geen optie om dit uit te zetten zodat je met het apparaat de volumeregeling kan (en moet) doen. Apparaten die dat niet ondersteunen (zoals heel veel speakers en heel veel headphones) hebben nu het probleem dat de volumeregeling in windows niets meer doet. Het is of uit of maximaal volume aan.
Bijzonder, op al mijn Windows laptops kan ik gewoon nog het volume regelen van mijn bluetooth headset (nu heb ik die weliswaar op 100 staan en regel ik dat op mijn headset zelf, maar kan het wel regelen.Metro2002 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 11:23:
Fantastisch, was de vorige update de bluetooth dusdanig om zeep dat ik al mijn gekoppelde apparaten heb moeten herinstalleren maar nu met de 1803 update hebben ze het echt voor elkaar.
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Ik heb een bluetooth koptelefoon (Bose qc35) waar volumeregeling op zit en dat werkt inderdaad prima, die bedient nu dus ook de volumeregeling in windows (voorheen was dat gescheiden) maar bv mijn speakerset (creative T30) heeft geen optie voor volumeregeling communicatie (gewoon een analoge versterker) en dat werkt dus totaal niet goed meer nu.MeNTaL_TO schreef op zondag 8 juli 2018 @ 20:59:
[...]
Bijzonder, op al mijn Windows laptops kan ik gewoon nog het volume regelen van mijn bluetooth headset (nu heb ik die weliswaar op 100 staan en regel ik dat op mijn headset zelf, maar kan het wel regelen.
Had gisteren ook ineens de situatie dat 1 programma via mijn speakers afspreelde en het andere via mijn koptelefoon ipv dat al het geluid richting koptelefoon gestuurd werd.
Dit gezever heb ik onder linux ook (constant handmatig alles toewijzen aan een afspeelapparaat) en was juist zo blij dat windows dat niet had maar nu begint die ellende hier dus ook al

[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 09-07-2018 11:00 ]
Dat zit er volgens mij al in sinds Windows 8, dat je aparte geluids uitgangen per device kan kiezen, je kan je communicatie ook via een andere laten gaan. Zo gaat mijn muziek over mijn BT headset, en mijn telefonie over mijn plantronics (USB) headset.Metro2002 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:00:
[...]
Ik heb een bluetooth koptelefoon (Bose qc35) waar volumeregeling op zit en dat werkt inderdaad prima, die bedient nu dus ook de volumeregeling in windows (voorheen was dat gescheiden) maar bv mijn speakerset (creative T30) heeft geen optie voor volumeregeling communicatie (gewoon een analoge versterker) en dat werkt dus totaal niet goed meer nu.
Had gisteren ook ineens de situatie dat 1 programma via mijn speakers afspreelde en het andere via mijn koptelefoon ipv dat al het geluid richting koptelefoon gestuurd werd.
Dit gezever heb ik onder linux ook (constant handmatig alles toewijzen aan een afspeelapparaat) en was juist zo blij dat windows dat niet had maar nu begint die ellende hier dus ook al
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Ik heb op mijn laptop en desktop beiden windows 10 Pro, ge-upgrade naar de 1803 versie en nu werkt remote desktop niet meer. Gebruikte de built in remote van windows om via de desktop de laptop te gebruiken maar krijg nu enkel de weinig zeggende melding "an internal error occured" wanneer ik wil verbinden.
Iemand dit nog meegemaakt of enig idee waarop ik moet googlen? Is maar een weinig specifieke foutmelding om iets op te vinden zover.
Iemand dit nog meegemaakt of enig idee waarop ik moet googlen? Is maar een weinig specifieke foutmelding om iets op te vinden zover.
Die cumulatieve updates, horen die niet de updates van voorgaande maanden te bevatten? Had sinds mei geen updates erop gezet, dus net maar eens weer gedaan.
W10 ging eerst de cumulatieve update van mei erop zetten, om daarbij ook nog eens de "openen met" instellingen te resetten
, na de herstart kwam die van juni en na nog een herstart die van deze maand.
Had die niet meteen die van juli moeten pakken?
W10 ging eerst de cumulatieve update van mei erop zetten, om daarbij ook nog eens de "openen met" instellingen te resetten
Had die niet meteen die van juli moeten pakken?
Oscar Wilde
@Zadda Kun je nog een image terug zetten, zodat je ff uit de brand bent?
Ik snap iets niet. Ik heb vandaag een nieuwe harddisk gekocht voor m'n laptop. Heb altijd Windows 8 gedraaid, maar nog nooit geupgrade. Als voorbereiding had ik (via softkeys.nl) een Windows 10 Pro aangeschaft en keurig een code gekregen.
Via de Media Creation Tool van Microsoft heb ik een USB-installatie medium gemaakt en de boel geinstalleerd. Het bijzondere is, is dat deze Windows zonder dat er ooit om een serial key is gevraagd wel geactiveerd is. Terwijl er dus een compleet nieuwe harddisk (er ís er maar 1) in zit.
Hoe werkt dit?
Via de Media Creation Tool van Microsoft heb ik een USB-installatie medium gemaakt en de boel geinstalleerd. Het bijzondere is, is dat deze Windows zonder dat er ooit om een serial key is gevraagd wel geactiveerd is. Terwijl er dus een compleet nieuwe harddisk (er ís er maar 1) in zit.
Hoe werkt dit?
Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.
Volgens mij kijkt Windows 10 alleen naar je moederbord. Dus als je ooit Windows 10 heb geactiveerd met je huidige mobo kan dat het verklaren.spaceboy schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 21:17:
Ik snap iets niet. Ik heb vandaag een nieuwe harddisk gekocht voor m'n laptop. Heb altijd Windows 8 gedraaid, maar nog nooit geupgrade. Als voorbereiding had ik (via softkeys.nl) een Windows 10 Pro aangeschaft en keurig een code gekregen.
Hoe werkt dit?
https://valid.x86.fr/xhfd5e
Een paar weken op mijn nieuwe broers pc, Windows 10 geïnstalleerd met zijn oude Windows 7 pro key, werkte zonder problemenBadtothebone schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 21:30:
[...]
Volgens mij kijkt Windows 10 alleen naar je moederbord. Dus als je ooit Windows 10 heb geactiveerd met je huidige mobo kan dat het verklaren.
Ik denk dat Windows 10 in jouw geval hier de Windows 8 key heeft gebruikt om zich te registeren c.q. activeren
Ik kreeg van mijn lokale pc-winkel de tip om eerst eens de Windows 7 key te proberen om Windows 10 te registreren/activeren, dat werkte dus.
apollo13
Ja als het niet anders kan, kan ik wel een image van voor de upgrade terugzetten. Maar heb ondertussen een apart topic gestart om dit te proberen uit te zoekenroute99 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 14:22:
@Zadda Kun je nog een image terug zetten, zodat je ff uit de brand bent?
Smiley gemist? Ik suggereer niets, maar Vista was toch een dikke fail OS dus die zou ik sowieso upgraden ook al is je laptop oud.Sjah schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:22:
Ja zit ik wel, ns aan te denken, maar tis wel een IBM Thinkpad, met 2GB, die nog werkt.
nou, ik zit ook weer eens op Windows10. even de videokaart vervangen door een andere,
van de oude de software verwijderd met hulp van DDU en safe modus, dat ging prima. pc uitgezet om de kaart te verwisselen naar de nieuwe, ik dat ging prima. windows weer opstarten, dat begon goed. drivers gedownload en de installer geactiveerd. paar keer door klikken en het begint met installeren, tot in eens het beeld zwart wordt (beeldscherm ging naar standby) dacht dit duurt wel eventjes en dus maar wat anders gaan doen, kom een half uurtje later nog eens kijken nog steeds zwart beeld. uurtje verder ook nog... dan maar een hard reboot. tot het login scherm gaat het prima, maar wanneer ik inlog (gaat automatisch) valt het beeld weer uit.... tijd voor safe modus. blijkbaar gaat dat in windows 10 anders dan wat ik gedacht had (F8)
heb dus een install disk nodig, deze even gamaakt en geprobeerd windows te herstellen. lukt niet pairy vergrendeld. krijg de &%&%$%&!!! hoppa herinstallatie, gebruikte windows toch alleen voor Gaming. windows geherinstalleerd en weer de drivers gedownload. nu was ie nog bezig met downloaden valt het beeld weer uit. snap er geen zak van, tijdens installatie, bios. spelen met linux (heb de ubuntu parity gesloopt dus dan maar een live usb) totaal geen problemen, telkens in windows,,, staks maar weer een poging wagen....
of de laatste 2 drivers van AMD zuigen of ik heb windows te lang niet meer gebruikt om dit soort taferelen voor te zijn...
van de oude de software verwijderd met hulp van DDU en safe modus, dat ging prima. pc uitgezet om de kaart te verwisselen naar de nieuwe, ik dat ging prima. windows weer opstarten, dat begon goed. drivers gedownload en de installer geactiveerd. paar keer door klikken en het begint met installeren, tot in eens het beeld zwart wordt (beeldscherm ging naar standby) dacht dit duurt wel eventjes en dus maar wat anders gaan doen, kom een half uurtje later nog eens kijken nog steeds zwart beeld. uurtje verder ook nog... dan maar een hard reboot. tot het login scherm gaat het prima, maar wanneer ik inlog (gaat automatisch) valt het beeld weer uit.... tijd voor safe modus. blijkbaar gaat dat in windows 10 anders dan wat ik gedacht had (F8)
heb dus een install disk nodig, deze even gamaakt en geprobeerd windows te herstellen. lukt niet pairy vergrendeld. krijg de &%&%$%&!!! hoppa herinstallatie, gebruikte windows toch alleen voor Gaming. windows geherinstalleerd en weer de drivers gedownload. nu was ie nog bezig met downloaden valt het beeld weer uit. snap er geen zak van, tijdens installatie, bios. spelen met linux (heb de ubuntu parity gesloopt dus dan maar een live usb) totaal geen problemen, telkens in windows,,, staks maar weer een poging wagen....
of de laatste 2 drivers van AMD zuigen of ik heb windows te lang niet meer gebruikt om dit soort taferelen voor te zijn...
Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
Misschien is dit een gevalletje waar Windows 10 aiutomatisch de drivers download die een faal geven. Ik zou beginnen met dat uit te zetten.
@geenwindows Klinkt eerder als een probleem met je nieuwe videokaart, maar misschien is het handiger als je een nieuw topic opent en de rest van je systeem noemt.
offtopic:
Je doet je nickname wel eer aan.
nou, ik zit maar een beetje te prutsen. ben goed met Googlechim0 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 07:42:
@geenwindows Klinkt eerder als een probleem met je nieuwe videokaart, maar misschien is het handiger als je een nieuw topic opent en de rest van je systeem noemt.
offtopic:
beetje (erg) offtopic, zit nu ook met Linux te prutsen, ook daar problemen. komt vandaag mn nieuwe beeldscherm binnen welke Displayport heeft (de oude heeft DVI-D) zijn in eens alle problemen weg!
ik heb eigenlijk dan zo'n vermoeden dat er iets fout gaat in de DVI aansluiting. ga van de week weers een de Windows usb erop knallen.
offtopic:
wist tijdens het aanmaken van een Tweakers account niks beters
wist tijdens het aanmaken van een Tweakers account niks beters

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
Heb je al een keer met een live-DVD van een paar Linux versies vanaf USB stick opgestart of die het wel of niet doen met DVI? En dan ff kijken welke driver de werkende versie gebruikt en je kunt weer verder....met Linux.
dit is een Windows 10 topicroute99 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 19:29:
Heb je al een keer met een live-DVD van een paar Linux versies vanaf USB stick opgestart of die het wel of niet doen met DVI? En dan ff kijken welke driver de werkende versie gebruikt en je kunt weer verder....met Linux.
offtopic:
typ dit vanaf de betreffende computer met Linux, werkt prima, geen zin om meerdere versies te testen, display port werkt prima > Freesync
typ dit vanaf de betreffende computer met Linux, werkt prima, geen zin om meerdere versies te testen, display port werkt prima > Freesync
Sorry voor de schrijfvoutje: die laatste Linux, daar moet uiteraard Windows staan.. 
Maar heb je er al iets aan gehad? Daar gaat het echt om, niet om een schrijfvoutje...
Ik ben toch wel verrast hoe weinig je tegenwoordig hoeft na te installeren onder Linux.
Hooguit als het eens een wat aparte chipset is of als je de generieke driver iets te weinig settings vindt hebben.
Edit
@geenwindows effe off topic updaten....
Heb hier Debian Jessie V8 dus, idem, niks na hoeven installeren.
Maar heb je er al iets aan gehad? Daar gaat het echt om, niet om een schrijfvoutje...
Ik ben toch wel verrast hoe weinig je tegenwoordig hoeft na te installeren onder Linux.
Hooguit als het eens een wat aparte chipset is of als je de generieke driver iets te weinig settings vindt hebben.
Edit
@geenwindows effe off topic updaten....
Heb hier Debian Jessie V8 dus, idem, niks na hoeven installeren.
[ Voor 52% gewijzigd door route99 op 20-07-2018 21:45 ]
klopt, hier Ubuntu 18.04, en heb helemaal niks aan drivers of dergelijks hoeven installeren, de amd rx570 werkt perfect. (enkele met Nvidia heb je de keuze tussen nvidia drivers of nouveau, AMD heeft nu nog enkel de open-sources drivers) wel zat tijdens de installatie de internet kabels op zijn plek. dit is tevens met Windows 10 ook zo, alles werkt hier sinds 2 uurtjes gewoon weer prima. moet alleen nog updaten (dat is zooooo traag op Windows...), komt van de week wel..route99 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 18:32:
Sorry voor de schrijfvoutje: die laatste Linux, daar moet uiteraard Windows staan..
Ik word gek van de notification in windows 10. Ben ik aan het gamen komt er opeens een calendar item naar voren terwijl ik focus on enzo heb staan. Nu alles uitgezet maar komen er nog steeds notification te voorschijn. bv als ik mijn trackpad aanraak. Ik las dat je met regedit echt alles kan uitzetten maar dat wil ik ook weer niet, in windows zelf moet zo'n trackpad message gewoon doorkomen. Waarom is er niet gewoon een optie die tijdelijk ALLES uitzet?
Ik heb een tijd geleden Windows 10 uitgeprobeerd maar vond het helemaal niks, vooral Start, menu structuren, opstart/afsluit scherm. Ik heb nu weer Windows 10 uitgeprobeerd en het ziet er al een stuk beter uit. Ik blijf het raar vinden dat er meerdere menu structuren zijn. Ik heb niet meteen Start10 toegevoegd terwijl ik dat voorheen meteen deed omdat ik het toen wel erg slecht uit vond zien. Ik kan nu de skin van de taakbaak en start veranderen wat ik wel geinig vind maar dat is dus Start10 verdienste.
Voor de mensen die last hebben van een traag besturingssysteem na de update 1803, dit is op te lossen.
open windows security center > App & Browser control > onderaan Exploit protection settings.
Zet Control Flow Guard (CFG) uit.
Let wel dat dit onderdeel bescherming bied tegen Spectre / Meltdown use at your own risk.
open windows security center > App & Browser control > onderaan Exploit protection settings.
Zet Control Flow Guard (CFG) uit.
Let wel dat dit onderdeel bescherming bied tegen Spectre / Meltdown use at your own risk.
Dat het systeem trager zou worden door de Spectre/Meltdown fixes was toch allang bekend?
Oscar Wilde
Let op:
Ervaringen met de Insider Preview van Windows 10 kunnen in het [Windows 10] Insider Preview Ervaringen & Discussie topic.
Ervaringen met Windows 11 horen thuis in het [Windows 11] Insider Preview Ervaringen & Discussie topic.
De Windows 10 mei 2021 Update (of 21H1) bits zijn hier te downloaden (via de MediaCreation Tool link). Je kunt natuurlijk ook via Windows Update checken op updates, dan zou hij als het goed is ook binnen moeten komen.
Ervaringen met de Insider Preview van Windows 10 kunnen in het [Windows 10] Insider Preview Ervaringen & Discussie topic.
Ervaringen met Windows 11 horen thuis in het [Windows 11] Insider Preview Ervaringen & Discussie topic.
De Windows 10 mei 2021 Update (of 21H1) bits zijn hier te downloaden (via de MediaCreation Tool link). Je kunt natuurlijk ook via Windows Update checken op updates, dan zou hij als het goed is ook binnen moeten komen.