After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Heb je wellicht je zoomniveau in je brouwer niet op standaard staan (ctrl+0 om terug te gaan naar standaard waarde)?MisterChaoSs schreef op maandag 07 november 2016 @ 13:23:
Heren een vraagje.
Zonder iets aangepast te hebben, worden mijn browsers nu op 1536x824 geschaald. Mijn scherm staat gewoon op 1920x1080 en vrijdag werkte ook alles nog prima.
Iemand enig idee in welke instellingen ik moet zoeken? Heb al geprobeerd de DPI schaling aan te zetten voor Edge en Chrome, maar bij beide worden nog de verkeerde verhoudingen weergeven.
Alvast bedankt voor eventuele reacties.
Dank voor je antwoord.Raven schreef op maandag 07 november 2016 @ 20:57:
[...]
Dat is helaas een bekend (niet W10 specifiek) probleem bij een dual boot opstelling --> https://www.google.nl/sea...cr&ei=etwgWPu6F5TFaLfVsyA
Wel compleet achterlijk dat zoiets anno 2016 nog kan.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
De manier waarom ik zaken ingesteld hebt, met de HTPC en server gaat ineens "stuk"
- Guest account wordt disabled waardoor Shares niet meer bereikbaar zijn zonder auth (dit gebruik ik voor specifieke folders met read access.)
- Fast boot wordt weer aangezet. Het probleem met fastboot is dat het WOL functionaliteit sloopt. Wake on LAN werkt niet met fastboot aan.
Ik snap niet dat MS dergelijke settings aanpast na updates. Het gebeurt ook niet altijd, maar af en toe. Als Windows settings detecteert waarvan het denkt dat het beter kan, prima als daar even een notificatie over verschijnt, maar houd eens op met zelf instellingen wijzigen. Ik vind dit wel wat vermoeiend.
Dankzij deze mededeling is ineens bekend waarom WOL niet meer werkt, Fast boot uit en weer werkend.Hann1BaL schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 09:48:
- Fast boot wordt weer aangezet. Het probleem met fastboot is dat het WOL functionaliteit sloopt. Wake on LAN werkt niet met fastboot aan.
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
Ik ken de frustratie. Dit keer had ik het probleem snel geidentificeerd, omdat het niet de eerste keer was.MegaTronics schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 12:19:
[...]
Dankzij deze mededeling is ineens bekend waarom WOL niet meer werkt, Fast boot uit en weer werkend.
Komt overeen met mijn ervaring. Alleen is het volgens mij niet een kwestie van "Windows denkt dat het beter is". Windows kan dat helemaal niet denken. Wel heeft Windows bepaalde default instellingen en mijn ervaring is dat bij sommige updates hele stukken Windows helemaal zijn vernieuwd met standaard instellingen die je dan inderdaad "even" opnieuw moet nalopen. Naar mijn ervaring nooit andere instellingen, alleen maar vorige. Het zou eleganter zijn om die persoonlijke instellingen even in een cash te bewaren en na afloop weer terug te zetten, dat moet m.i. niet echt moeilijk zijn. Maar goed, de "overlast" is gering vind ik.Hann1BaL schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 09:48:
Wat altijd vervelend is, is dat Windows 10 na bepaalde updates gewoon besluit settings aan te passen op je PC.
Ik snap niet dat MS dergelijke settings aanpast na updates. Het gebeurt ook niet altijd, maar af en toe. Als Windows settings detecteert waarvan het denkt dat het beter kan, prima als daar even een notificatie over verschijnt, maar houd eens op met zelf instellingen wijzigen. Ik vind dit wel wat vermoeiend.
Kort geleden ook weer gemerkt bij een naar mijn gevoel een vrij grote update met o.a. een paar kosmetische aanpassingen van het startmenu. Vermoeiend? Ik kan me dat wel voorstellen, maar tot nu toe viel het wel wat mee vind ik. Ik loop met de gedachte "je weet maar nooit" dan wel altijd de privacy instellingen (nagenoeg alles nee) even na. Tot nu toe was dit echter altijd ten overvloede.
Neen, mijn zoomniveau is helemaal correct. Ik heb ook een extensie voor chrome waarbij ik de resolutie van mijn venster kan zien. Het rare is dat een internet venster met een resolutie van 1920x1080 niet in mijn scherm past (die gewoon op 1920x1080 staat). Een groot deel verdwijnt gewoon na de rand van mn scherm.wwwFan schreef op maandag 07 november 2016 @ 22:31:
[...]
Heb je wellicht je zoomniveau in je brouwer niet op standaard staan (ctrl+0 om terug te gaan naar standaard waarde)?
If I can't see the enemy, the enemy can't se *DEAD
Ik bedoel die spam die rechtsonder je scherm op fietst.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
[ Voor 5% gewijzigd door roches op 09-11-2016 22:44 ]
In het start menu zoeken de Office 365 app en dan verwijderen.Videopac schreef op woensdag 09 november 2016 @ 22:39:
Hoe kom ik van die "probeer Office 365" spam af?
Ik bedoel die spam die rechtsonder je scherm op fietst.
Ik vind het apart dat ik helemaal niets opnieuw hoef aan te passen na een update.Techneut schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 16:52:
[...]
Komt overeen met mijn ervaring. Alleen is het volgens mij niet een kwestie van "Windows denkt dat het beter is". Windows kan dat helemaal niet denken. Wel heeft Windows bepaalde default instellingen en mijn ervaring is dat bij sommige updates hele stukken Windows helemaal zijn vernieuwd met standaard instellingen die je dan inderdaad "even" opnieuw moet nalopen. Naar mijn ervaring nooit andere instellingen, alleen maar vorige. Het zou eleganter zijn om die persoonlijke instellingen even in een cash te bewaren en na afloop weer terug te zetten, dat moet m.i. niet echt moeilijk zijn. Maar goed, de "overlast" is gering vind ik.
Kort geleden ook weer gemerkt bij een naar mijn gevoel een vrij grote update met o.a. een paar kosmetische aanpassingen van het startmenu. Vermoeiend? Ik kan me dat wel voorstellen, maar tot nu toe viel het wel wat mee vind ik. Ik loop met de gedachte "je weet maar nooit" dan wel altijd de privacy instellingen (nagenoeg alles nee) even na. Tot nu toe was dit echter altijd ten overvloede.
Actief spam uit moeten zetten in een OS, echt:Berlinetta schreef op woensdag 09 november 2016 @ 22:57:
[...]
In het start menu zoeken de Office 365 app en dan verwijderen.
(wel bedankt, trouwens)
[ Voor 4% gewijzigd door Videopac op 09-11-2016 23:24 ]
Bijvoorbeeld EA Origin heeft dit, maar de nu net geïnstalleerde Colornote app ook.
Ik herken dit niet... heb Win10 draaien op mijn NUC als HTPC met een lokaal account zonder wachtwoord, waarmee ik de shares op mijn Synology benader. Instellingen blijven prima gelijk al sinds launch.Hann1BaL schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 09:48:
Wat altijd vervelend is, is dat Windows 10 na bepaalde updates gewoon besluit settings aan te passen op je PC.
De manier waarom ik zaken ingesteld hebt, met de HTPC en server gaat ineens "stuk"
- Guest account wordt disabled waardoor Shares niet meer bereikbaar zijn zonder auth (dit gebruik ik voor specifieke folders met read access.)
Je gaat dit ook niet herkennen als de shares draaien op een Synology ipv een Win10 machines met guest account enabled (die ineens wordt disabled.)Edmin schreef op maandag 14 november 2016 @ 10:20:
[...]
Ik herken dit niet... heb Win10 draaien op mijn NUC als HTPC met een lokaal account zonder wachtwoord, waarmee ik de shares op mijn Synology benader. Instellingen blijven prima gelijk al sinds launch.
Gebruik je WOL voor je NUC? Zo nee, dan zul je ook geen hinder ondervinden van de fast boot optie.
Ik begrijp natuurlijk dat niet iedereen de problemen ervaart, omdat je systemen anders gebruikt.
Het gaat er wat mij betreft om dat instellingen zoveel mogelijk hersteld worden zoals ingesteld voor de update/upgrade. En aangezien ik met wat klikjes de instellingen weer terug kan zetten, had MS dit ook kunnen doen.
Er zijn situaties denkbaar waarbij de functionaliteit zo veranderd is, dat dit niet mogelijk, of zeer slecht mogelijk is. Dat gaat nu echter niet op.
Ah, het was mijn niet duidelijk dat je shares op een Win10 machine stonden.Hann1BaL schreef op maandag 14 november 2016 @ 10:59:
[...]
Je gaat dit ook niet herkennen als de shares draaien op een Synology ipv een Win10 machines met guest account enabled (die ineens wordt disabled.)
Het staat beide aan. Nou moet ik toegeven dat ik meestal gewoon de boel in sleep houd en via de afstandsbediening opstart. De WOL functie gebruik ik zeer zelden.Gebruik je WOL voor je NUC? Zo nee, dan zul je ook geen hinder ondervinden van de fast boot optie.
Uiteraard verschilt de situatie per use case. De reden dat ik reageerde is dat ik nog nooit heb meegemaakt dat er instellingen gewijzigd zijn na een update. Ik zal het eens in de gaten houden; heb hier 3 laptops, 1 HTPC en 1 desktop op Win10 draaien.Ik begrijp natuurlijk dat niet iedereen de problemen ervaart, omdat je systemen anders gebruikt.
Het gaat er wat mij betreft om dat instellingen zoveel mogelijk hersteld worden zoals ingesteld voor de update/upgrade. En aangezien ik met wat klikjes de instellingen weer terug kan zetten, had MS dit ook kunnen doen.
Er zijn situaties denkbaar waarbij de functionaliteit zo veranderd is, dat dit niet mogelijk, of zeer slecht mogelijk is. Dat gaat nu echter niet op.
Ik ben een nieuwe PC aan het bouwen en ik wil een 100% legale Windows 10 erop hebben. Nu zie ik in de pricewatch een hoop advertenties voor OEM licensies, maar na wat gegoogled te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat die op zijn best grijs zijn en in principe gewoon illegaal, en dat MS in theorie deze licensies onklaar kan maken, hoewel dat extreem onwaarschijnlijk is.
Mijn punt is echter dat het me volstrekt onduidelijk is in de pricewatch welke versies nu 100% full legal retail versies zijn. Ik kan wel bij MS in de shop kijken, daar kost het 135 euro, maar ik vraag me af of dat de beste deal is.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Het kan wel maar dan moet je een extra handeling doen. Staat op internet hoe. Geloof dat je eerst moet inloggen met je MS account en dan als je een app wilt installeren moet er ergens een optie zijn dat je alleen voor die app met je account wilt installeren en daarna kan je uitloggen. Op die manier gebruik je je MS account dus alleen in de store en niet voor Windows en behoud je je lokale account.Sjah schreef op woensdag 16 november 2016 @ 00:36:
Heb 10 erop gezet, en kwam weer tegen (net zoals vorig jaar) dat als je lokaal inlogt, en je doet je ms account (om even de shop in te gaan) dan wil die dat je ook in W10 inlogt met dat ms account. Dat vind ik rete-irritant, heb daarom skype eruit gegooid, en in de shop en onedrive kwam ik toch niet. Nu merk ik dat ik opnieuw moest inloggen bij ms account, en nu vraagt die niet dat ik mijn lokale account "opgeef". Zal wel een reden voor zijn, maar ik weet niet wat, ben er wel blij mee, enige dat ik heb veranderd is van Threshold2 naar Anniversary Update gaan.
http://www.tenforums.com/...account-windows-10-a.html

[ Voor 6% gewijzigd door chim0 op 16-11-2016 05:26 ]
Tx voor de link even doorgenomen.
Echter lijkt jouw oplossing niet meer nodig, ik ben op 10 ingelogd met de lokale account, EN tegelijktertijd staat mijn Ms account ook ingesteld voor apps, zoals ik kan zien bij accountinfo (daar kom ik door te klikken op mijn foto in Startmenu). E-mail en app-accounts, daar staat mijn Ms account, tegelijkertijd is de Administrator mijn lokale account.
Ja, W10 wordt allengs beter.
[ Voor 3% gewijzigd door Sjah op 16-11-2016 05:49 ]
Oke, mooi dat het werkt! Ik kwam erachter toen ik volgens mij een keer een app wilde installeren die vereiste dat je ingelogd was met je MS account en zodoende had ik die link gevonden. Maar je hoeft volgens mij voor het gros van de apps niet ingelogd te zijn, althans die gratis zijn. Betaalde apps weet ik niet, heb ik nooit gedaan.Sjah schreef op woensdag 16 november 2016 @ 05:45:
Mogge chim0
Echter lijkt jouw oplossing niet meer nodig, ik ben op 10 ingelogd met de lokale account, EN tegelijktertijd staat mijn Ms account ook ingesteld voor apps, zoals ik kan zien bij accountinfo (daar kom ik door te klikken op mijn foto in Startmenu). E-mail en app-accounts, daar staat mijn Ms account, tegelijkertijd is de Administrator mijn lokale account.
Het startmenu blijft altijd in beeld, ook video's die volledig scherm worden afgespeeld. Als ik het notificatiescherm open en dan klik op het videoscherm dan verdwijnt de startbalk wel. Always on top staat uiteraard uit.
If you hide your whole life, you'll forget who you even are. Uplay: TheWorstNL | Steam + Origin + PSN: The_Worst_NL
Verwijderd
Deze is legaal als upgrade, dus al je nog een oudere Windows hebt die aan de voorwaarden voldoet zou het kunnen.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 11:01:
Ik ben een nieuwe PC aan het bouwen en ik wil een 100% legale Windows 10 erop hebben.
https://www.microsoft.com...sibility/windows10upgrade
Lees of er nog voorwaarden aan vast zitten.
Heb niet getest of het nog steeds werkt.....
"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
Maar waarom een lokaal account gebruiken om aan te loggen...?Sjah schreef op Wednesday 16 November 2016 @ 05:45:
Mogge chim0
Eh.....dus je logt op je smartphone ook niet in met een Google of Apple account..? TJa...weet niet of het oldskool is, maar het lijkt mij zo omslachtig. Ik vind het zelf erg fijn dat alles gewoon werkt..zonder dan voor apps (of voor de store) weer te moeten inloggen. Daarnaast log ik op mijn devices ook aan met mijn Azure AD account, maar heb er wel een MS account aan gekoppeld....gewoon omdat mail/apps/etc dan gewoon single sign on werkt.Sjah schreef op Saturday 19 November 2016 @ 00:34:
Omdat ik niet zo ben van een lock-in in Ms' wereld. Die pc staat in mijn huis, en ik wil inloggen met whatever I like, niet met hun economisch belang, mag je zeikerig vinden, laat ik het zelf old-skool noemen, Als ik nou een dikke band met Ms had in de vorm van een windows-phone, of een werknemer van ze was, was dat uiteraard anders geweest. En denk nou niet dat ik dus Google-acoount wel zo leuk vind, nee ook niet. Ik beschouw gewoon de pc en internet als 2 dingen, ja nogmaals zal wel old-skool zijn. Kleinere reden was dat ik geen zin had om de login gegevens in mijn netwerk-apparaten allemaal aan te passen.
Even ter verduidelijking: Is dit de partitie met de installatie zelf of de recoverypartitie? Ik heb laatst nog de HDD van de Latitude van mijn vader gekloond naar SSD met succes. Ik moest alleen nog even de installatie repareren met de Win 10 Boot USB stick.Berlinetta schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 01:42:
Waar ik echt niet tegen kan is... Als Dell hun systeem partitie versleutelen, zo dat je HDD/SSD niet kan klonen...
Indien je doelt op de recoverypartitie: Deze gooi ik altijd met plezier weg. Als Tweaker is die volledig nutteloos. Een standaard Win 10 install geeft je een beter resultaat.
Zelf kan ik niet zo goed tegen een extreem hoog aantal taalfouten in 1 zin. "Waar ik echt niet tegen kan, is dat Dell hun systeempartitie versleutelt, zodat je je HDD/SSD niet kunt klonen.
[ Voor 11% gewijzigd door Hann1BaL op 22-11-2016 09:49 ]
Verwijderd
Geen enkele ssl-verbinding werkt normaal. Downloads worden afgebroken, sites laden niet of gedeeltelijk en nog van dat ongein. Idem om mail binnen te halen.
Ik probeer nu 14971 binnen te halen, maar na een hele dag aan te staan is het downloaden blijven hangen op 21%. Na m'n werk opnieuw geprobeerd. 11% gedownload na 3u. Dat gaat heel waarschijnlijk weer mislopen.
Ik vermoed dat je een Insider versie draait.Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 21:11:
Wat is er aan de hand met Windows 10 Build 14965.rs_prerelease.161104-1700?
Geen enkele ssl-verbinding werkt normaal. Downloads worden afgebroken, sites laden niet of gedeeltelijk en nog van dat ongein. Idem om mail binnen te halen.
Ik probeer nu 14971 binnen te halen, maar na een hele dag aan te staan is het downloaden blijven hangen op 21%. Na m'n werk opnieuw geprobeerd. 11% gedownload na 3u. Dat gaat heel waarschijnlijk weer mislopen.
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
Verwijderd

Ik ga er van afstappen, want die ene build is echt hopeloos.
Kun je 'upgraden' van Insider naar een normale Windows 10? Een fresh install gaat ook, maar daar ga ik lang mee bezig zijn. Het OS en programma's staan op SSD. De hele \Users folder staat op een aparte RAID-5 via unattended installation scripts. Array en SSD zijn Bitlocker-encrypted. Alles versleutelen duur met gemak de hele dag ondanks een i7
Kun je hier wat mee?Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 21:24:
Juist![]()
Ik ga er van afstappen, want die ene build is echt hopeloos.
Kun je 'upgraden' van Insider naar een normale Windows 10? Een fresh install gaat ook, maar daar ga ik lang mee bezig zijn. Het OS en programma's staan op SSD. De hele \Users folder staat op een aparte RAID-5 via unattended installation scripts. Array en SSD zijn Bitlocker-encrypted. Alles versleutelen duur met gemak de hele dag ondanks een i7
Edit: Zojuist een dode afbeelding fixed in de topicstart, eveneens een afbeelding verwijderd en een privé video. Als iemand een afbeelding heeft van de mogelijkheid om meerdere bureaubladen te gebruiken zou het erg mooi zijn, dan kan ik die namelijk ook vervangen. :-)
[ Voor 18% gewijzigd door Meg op 23-11-2016 15:17 . Reden: Update. ]
Verwijderd
Thanks
Ik heb ondertussen een USB stick gemaakt om een volledige herinstallatie uit te voeren met de normale release van Windows 10. Vanmorgen de PC terug de ESD laten binnentrekken voor build 14971. Zat op 32% toen ik thuis vertrok. Hij is eveneens bezig met een backup naar m'n NAS. Als die ESD straks eventueel binnen is kan ik hopelijk upgraden en dan misschien maar voor de veiligeheid op slow ring gaan.
Moest het niet lukken dan zit er niks anders op dan te herinstalleren.
Zoals ik hier aangaf zocht ik nog een afbeelding m.b.t. de meerdere bureaubladen. Deze is ook weer gemaakt, tevens zijn er enkele spelfouten weggehaald. :-)
Verwijderd
Die hele build 14965 is problematisch. Na 12 was er slechts 47% van de 3GB binnengehaald. Uiteindelijk is mijn geduld opgeraakt en heb ik nu gewoon W10 Pro build 1105 geinstalleerd met een key die ik via Groupon had gekocht. Weliswaar from scratch.Markimoo schreef op woensdag 23 november 2016 @ 15:20:
Laat even het resultaat weten, ben best benieuwd.
Er schort dus duidelijk iets aan die fast ring 14965 prerelease ivm SSL (& networking?)
Een hele reeks updates waaronder 1607 waren binnen de 30 minuten gedownload en geinstalleerd.
En dat ging wel?Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2016 @ 10:01:
[...]
Die hele build 14965 is problematisch. Na 12 was er slechts 47% van de 3GB binnengehaald. Uiteindelijk is mijn geduld opgeraakt en heb ik nu gewoon W10 Pro build 1105 geinstalleerd met een key die ik via Groupon had gekocht. Weliswaar from scratch.
De 'Fast Ring' staat bekend om de bugs die ze kunnen hebben, maar dergelijke discussies e.d. mogen hier worden gehouden.Er schort dus duidelijk iets aan die fast ring 14965 prerelease ivm SSL (& networking?)
Een hele reeks updates waaronder 1607 waren binnen de 30 minuten gedownload en geinstalleerd.
Klopt daar heb je helemaal gelijk in.Hann1BaL schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 09:48:
[...]
Even ter verduidelijking: Is dit de partitie met de installatie zelf of de recoverypartitie? Ik heb laatst nog de HDD van de Latitude van mijn vader gekloond naar SSD met succes. Ik moest alleen nog even de installatie repareren met de Win 10 Boot USB stick.
Indien je doelt op de recoverypartitie: Deze gooi ik altijd met plezier weg. Als Tweaker is die volledig nutteloos. Een standaard Win 10 install geeft je een beter resultaat.
Zelf kan ik niet zo goed tegen een extreem hoog aantal taalfouten in 1 zin. "Waar ik echt niet tegen kan, is dat Dell hun systeempartitie versleutelt, zodat je je HDD/SSD niet kunt klonen.
Ik was even in de weer met de systeem partitie. Had geen flauw idee dat ze dat deden. (Het schijnt ook bij andere merken het geval te zijn.)
Deze keer lag het aan mijn USB stick waar meerdere versies van Windows 7 op stonden en hij pakte dus niet de goede versie. (Mijn schuld, had gewoon Windows 7 Professional moeten installeren.)
[ Voor 3% gewijzigd door Berlinetta op 24-11-2016 17:33 ]
Verwijderd
Zeker. Key is gewoon netjes geactiveerd. Had ergens wel eens gelezen dat die dingen zouden kunnen verlopen aangezien het ongebruikte VLK licenties zouden zijn? Blijkbaar knijpt Microsoft een oogje dicht?Markimoo schreef op donderdag 24 november 2016 @ 10:06:
En dat ging wel?
Denk van wel, enerzijds willen ze zoveel mogelijk gebruikers op Windows, daarnaast pomp jij 25€ in het Windows-ecosysteem.Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2016 @ 18:16:
[...]
Zeker. Key is gewoon netjes geactiveerd. Had ergens wel eens gelezen dat die dingen zouden kunnen verlopen aangezien het ongebruikte VLK licenties zouden zijn? Blijkbaar knijpt Microsoft een oogje dicht?
Je zou je afvragen waarom Ms niet alle keys een geeltje maakt, maar ik snap dat wel, genoeg mensen die zelfs 25 euro veel geld vinden, wat het ergens ook is als je echt weinig hebt. Kortom of je die mensen verleidt daarmee is maar de vraag.
Ik had een stevig aantal url's opgeslagen in Favorieten, naar onderwerp onderverdeeld in mapjes. Opeens zijn ze (volgens mij na een stevige periodieke update) allemaal zomaar gewist, Alleen één map staat er nog, ik denk systeemmatig de verder lege Werkmap Favorieten. Er zijn grotere rampen, maar vervelend is het wel en merkwaardig vind ik het zeker. Dit zal toch neem ik aan geen bewuste actie van Microsoft zijn? Zijn hier mensen die dit ook hebben ervaren?
Welke browser gebruik je?Techneut schreef op maandag 28 november 2016 @ 18:59:
Probleempje.
Ik had een stevig aantal url's opgeslagen in Favorieten, naar onderwerp onderverdeeld in mapjes. Opeens zijn ze (volgens mij na een stevige periodieke update) allemaal zomaar gewist, Alleen één map staat er nog, ik denk systeemmatig de verder lege Werkmap Favorieten. Er zijn grotere rampen, maar vervelend is het wel en merkwaardig vind ik het zeker. Dit zal toch neem ik aan geen bewuste actie van Microsoft zijn? Zijn hier mensen die dit ook hebben ervaren?
Maar worden de previews nu op dit forum besproken?
Sorry, even vergeten te vermelden. Het gaat om browser Edge.
Voorheen toen ik nog Windows 7 had stonden die voor een groot deel ook in IE11, maar daar heb ik ze vorig jaar na de upgrade in Windows 10 geïmporteerd in Edge en vervolgens uit IE11 verwijderd.
Dit had ik niet moeten doen.
[Windows 10] Insider Preview Ervaringen & Discussie en niet hier.racinfo schreef op woensdag 30 november 2016 @ 10:32:
Ik vond het al zo stil op [Windows 10] Insider Preview Ervaringen & Discussie maar nu zie ik hier allemaal berichten over preview 14965; wat een flut versie was dat overigens, met build 14971 is dat allemaal gelukkig weer opgelost !
Maar worden de previews nu op dit forum besproken?
Dacht ik ook vandaar mijn verbazing hier op dit forum allerlei preview perikelen tegen te komen
Heb je andere devices met W10 waar je Edge gebruikt? De sync staat default aan...dat is niet altijd gewenst en gaat niet altijd goed.Techneut schreef op woensdag 30 november 2016 @ 11:05:
[...]
Sorry, even vergeten te vermelden. Het gaat om browser Edge.
Voorheen toen ik nog Windows 7 had stonden die voor een groot deel ook in IE11, maar daar heb ik ze vorig jaar na de upgrade in Windows 10 geïmporteerd in Edge en vervolgens uit IE11 verwijderd.
Dit had ik niet moeten doen.
Iemand hier meer last van?
Nee, heb je Spotify al opnieuw geïnstalleerd?Yonix schreef op zondag 4 december 2016 @ 14:49:
Sinds vandaag werken de mediatoetsen op mijn toetsenbord (Logitech Orion Spark) niet goed meer als ik Spotify op de achtergrond aan heb staan. Knoppen als 'vooruit' en 'achteruit' reageren pas na twee keer drukken en 'stop' doet niets. Enkel wanneer ik Spotify fullscreen draai doen de knoppen het pas weer.
Iemand hier meer last van?
Als iets normaal ruim €100 kost en op bepaalde sites minder dan €20 denk ik dat je die vraag zelf kan beantwoorden.tweakG5 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 14:43:
Hier bieden ze voor nog geen 20 euro een windows licentie aan, is dit legaal: https://actiehunt.nl/inde...ct/pc-windows-10-pro-oem/ ?
Over het algemeen zijn dit overgebleven corporate keys. Werkt dat? Waarschijnlijk wel. Totdat Microsoft actie onderneemt en die keys invalid verklaart. Ze worden immers niet gebruikt door medewerkers van het betreffende bedrijf.
Je kunt het risico nemen, maar je zit dan minimaal in grijs gebied en je hebt geen garanties voor de toekomst.
Dat is natuurlijk een vreemd statement. Als je Windows 10 hebt gekocht voor 130 euro, dan kun je Windows 10 gewoon blijven gebruiken. Of kon jij toen Windows 10 uit kwam ook ineens niets meer met je Windows 7 of 8 installatie?Sjah schreef op Monday 5 December 2016 @ 16:29:
Met die 130 euro keys heb je ook geen garantie voor de toekomst, in de zin dat Ms als je pech hebt opeens kan besluiten "kom toch maar een Windows 11" . Dan vind ik eerder dat je je aan 2 tientjes juist géén breuk valt.
De W10 upgrade is hier nog steeds gratis beschikbaar. Afgelopen weekend nog een laptop voor nop van W7 naar W10 geupgrade.Zarhrezz schreef op maandag 5 december 2016 @ 12:24:
[...]
Als iets normaal ruim €100 kost en op bepaalde sites minder dan €20 denk ik dat je die vraag zelf kan beantwoorden.
Over het algemeen zijn dit overgebleven corporate keys. Werkt dat? Waarschijnlijk wel. Totdat Microsoft actie onderneemt en die keys invalid verklaart. Ze worden immers niet gebruikt door medewerkers van het betreffende bedrijf.
Je kunt het risico nemen, maar je zit dan minimaal in grijs gebied en je hebt geen garanties voor de toekomst.
(bron: TMG)
Verwijderd
Mijn ervaring is dat het voornamelijk met realtek netwerkchips gebeurde, mijn intel heeft nergens last van gehad.racinfo schreef op donderdag 15 december 2016 @ 15:22:
Microsoft heeft in alle stilte een update voor Windows 10 rondgestuurd, die een eerdere update repareert. Die had er in de afgelopen dagen namelijk voor gezorgd dat computers de verbinding met routers verbraken.
Het is juist die nieuwe update die bij mij voor problemen lijkt te zorgen. Enorm lange download tijd, failed install, heel veel diskactiviteit en CPU cycles.racinfo schreef op donderdag 15 december 2016 @ 15:22:
Microsoft heeft in alle stilte een update voor Windows 10 rondgestuurd, die een eerdere update repareert. Die had er in de afgelopen dagen namelijk voor gezorgd dat computers de verbinding met routers verbraken.
Heb de standalone gedownload en ga die vanavond proberen.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Dat is typisch Windows Update gedrag, althans, in W7 gebeurt dat vrij regelmatig...Help!!!! schreef op donderdag 15 december 2016 @ 18:17:
Enorm lange download tijd, failed install, heel veel diskactiviteit en CPU cycles.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ook in 10. En na een jaartje moet ik zeggen, het begint te irriteren. Er komen veel updates, die erg lang duren (misschien niet op een supersnelle bak aan supersnel internet, maar als je minder snel internet hebt, en een langzamere computer) en het kan dan ook nog eens zijn dat na de update dingen veranderd zijn, of de computer raar gedrag vertoont.Raven schreef op donderdag 15 december 2016 @ 19:09:
[...]
Dat is typisch Windows Update gedrag, althans, in W7 gebeurt dat vrij regelmatig...
Heb hier een tabletje die begin deze week al de hik kreeg van een update, daar kwam vervolgens weer een update overheen waar het arme ding maar liefst 1 uur over deed, en vandaag herhaalt update zijn kunstje weer, en nu werkt de touch niet meer lekker.
Dergelijke dingen wil je gewoon niet?
Verwijderd
Soms heb ik het gevoel dat W10 op een een oude vesting is gebouwd en de fut eruit is.
Ik had mij altijd verbaasd dat zoveel mensen problemen hadden met de updates. Bij mij installeerden ze altijd vlekkeloos. Tot... begin deze week KB3201845 zich installeerde. Na het opnieuw opstarten en nadat ik mijn password had ingevuld en op enter drukte begonnen de bolletjes te cirkelen om nooit meer op te houden en vond er ook geen enkele schijfactiviteit plaats. Na een half uurtje vond ik het welletjes en gaf m'n PC een reboot. Het inloggen ging daarna wel vlot en mijn desktop verscheen weer. Echter het startmenu reageerde niet op mijn geklik en ook de startknop op mijn toetsenbord had geen effect. Ook de apps die ik op de taakbalk had gezet werkten niet meer. Wel openden ze zich heel even maar sloten dan gelijk weer.Reepje schreef op donderdag 15 december 2016 @ 19:22:
[...]
... en het kan dan ook nog eens zijn dat na de update dingen veranderd zijn, of de computer raar gedrag vertoont.
Dergelijke dingen wil je gewoon niet?
Ik besloot een backup te restoren en de update nogmaals uit te voeren. Helaas met hetzelfde resultaat.
UIteindelijk heb ik het update mechanisme maar uitgezet en besloot te wachten op de volgende cumulatieve update die op patch tuesday zou worden uitgerold. Dus gisteren het updaten weer aangezet en nu werd KB3206632 geïnstalleerd. Helaas weer met hetzelfde resultaat.
Via google allerlei tips geprobeerd zoals scannow, etc... niets hielp. Ik heb maar besloten het updaten weer uit te zetten en te wachten tot de volgende patches die ik handmatig zal downloaden uit de Windows Update Catalog. Als die niet helpen dan moet ik maar zien door te gaan tot Redstone 2 dat, hopelijk, in maart 2017 aan de beurt is. Ik ga er vanuit dat er dan een compleet nieuw systeem wordt geïnstalleerd zonder dit probleem.
Overigens installeerden beide updates probleemloos op de HP laptop van mijn vrouw. Ook op mijn Surface 3 lukte het, hoewel de laatste update daar wel een uurtje of 6 op 95% bleef hangen, daarna opnieuw startte en het toen gelukkig wel tot een goed eind bracht.
Dus nee, dergelijke dingen wil je gewoon niet!
https://www.catalog.updat...earch.aspx?q=KB3201845%20
Virusscanner uitschakelen leek te helpen. Na veel gedoe is ie eindelijk installed en is mijn pc weer een oase van rust
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Dit geldt alleen voor de mensen die heb nog niet hebben geïnstalleerd.janchtw schreef op donderdag 15 december 2016 @ 22:29:
Die update "KB3201845" is dus al 2x automatisch geïnstalleerd met voornoemde probleem tot gevolg. Ik denk dat als ik hem een 3e keer handmatig download dat weinig verschil uitmaakt, toch?
Ik weet nog of je nog steeds last hebt van het probleem?
En gebruik je draadloos internet of bekabeld?
Ja, probleem is er nog, ik wacht dus de volgende update maar weer af. Ik gebruik bekabeld internet.Berlinetta schreef op donderdag 15 december 2016 @ 22:44:
[...]
Dit geldt alleen voor de mensen die heb nog niet hebben geïnstalleerd.
Ik weet nog of je nog steeds last hebt van het probleem?
En gebruik je draadloos internet of bekabeld?
Heb je misschien al geprobeerd om je driver up te daten?janchtw schreef op donderdag 15 december 2016 @ 22:47:
[...]
Ja, probleem is er nog, ik wacht dus de volgende update maar weer af. Ik gebruik bekabeld internet.
Ofwel, ik heb een map (in dit geval op mijn desktop maar ik kan hem ook wel ergens anders plaatsen) en deze wil ik synchroniseren naar mijn network map. Dus als ik iets in mijn lokale map aanpas, dat dit dan ook gebeurd op onedrive (en andersom)
Behalve het downgraden van 1607 naar 1511 en partitie-recovery programma's heb ik nog geen (permanente) oplossing gevonden.
Weet iemand of er al vooruitgang is m.b.t. het oplossen van deze bug?
Oscar Wilde
Ik sta op het punt een paar machines van een verse pro installatie te voorzien, maar mijn stick met de pro versie is nog van de introductie periode van Windows 10. Wanneer ik nu de media creation tool gebruik om een nieuwe stick aan te maken, krijg ik dan automatisch de laatste Windows versie? Of moet ik alle updates vanaf de introductie weer doorlopen?
Ik gebruik nu de 1607 versie maar ik krijg niet duidelijk welke versie er op mijn stick geïnstalleerd wordt.
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Het eerste wat ik doe na een installatie, is het verwijderen van alle overbodige Windows installatie en herstel bestanden. Is dit dan nog steeds mogelijk?Quad schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 14:55:
Je kan gewoon je Windows installatie herstellen zonder behoud van apps en data.
En welke versie wordt er dan terug gezet? De huidige na de updates, of de versie die oorspronkelijk werd geïnstalleerd?
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Ik gok "De huidige na de updates" en na de installtie bij het scherm "Dit duurt niet lang" zal hij die laatste updates binnen halen. Ik zou toch eerst even een back-up van je data maken.kendo schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 15:11:
[...]
Het eerste wat ik doe na een installatie, is het verwijderen van alle overbodige Windows installatie en herstel bestanden. Is dit dan nog steeds mogelijk?
En welke versie wordt er dan terug gezet? De huidige na de updates, of de versie die oorspronkelijk werd geïnstalleerd?
[ Voor 197% gewijzigd door kendo op 17-12-2016 18:34 ]
Je hoeft overigens de key niet in te voeren bij de installatie, dat kan ook nog na 4 weken.
Maar zo enkele keren per dan slaan programma's vast, Outlook of ons boekingssysteem of google chrome of andere programma's.
Meestal weet ik wel waar ik de problemen kan zoeken maar dit is me een raadsel, ik zie de logica er niet in. Het gebeurd niet op vaste tijden, niet in de zelfde programma's, Event Logger zegt niks, en memory, cpu, schijf gebruik zit allemaal net boven de helft.
Iemand een idee in welke richting ik verder moet gaan kijken?
[ Voor 6% gewijzigd door mswp op 20-12-2016 07:45 ]
😲
Bekijk de Smart van je HDD een en scan die op fouten met HD Tune.mswp schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 07:44:
Iemand een idee in welke richting ik verder moet gaan kijken?
Nu wil ik dat het toekomt met alleen mijn naam.
Ik klik rechts op mijn e-mail en kies accountinstellingen.Vanboven staat dus mijn gebruikersnaam,maar deze is mijn e-mail adres (dus @telenet.be).Maar dit staat grijs en kan ik dus niet veranderen.
Dan kies ik synchronisatie-instellingen voor postvak-in wijzigen.Daar staat onderaan "uw berichten verzenden met deze naam".Dus daar staat mijn gewone naam maar toch worden mijn e-mails verzonden met @telenet.be .
Hoe is dit op te lossen?
Bij Windows Live Mail is het iets anders:
Op de bovenste balk is te kiezen uit Start (Default), Mappen, Beeld en Accounts.
Kies Accounts, kies betreffende account resp. Eigenschappen. Verder nagenoeg hetzelfde.
Kortom, niet zoeken naar een item in het te verzenden concept e-mailbericht, laat dat eerst even achterwege, maar in beide programma's op het programma zelf.
Dit zijn er twee, die op slechts op een subtiel verschil na helemaal eender werken. Ik vermoed sterk dat andere mailprogramma's in grote trekken hiermee overeenkomen.
Probeer het eens met bv. Total Commander, heb je dan nog steeds last van die lag?RoyK schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 23:06:
Heeft iemand misschien nog een tip wat ik zou kunnen doen met de enorme lag in mijn systeem als ik een mapje aanmaak? Het lijkt wel of de lag ook steeds langer duurt. Ik kan echt niets meer met mn computer als dit gaande is. Zandlopertje is de baas. Knap vervelend als je 4 mapjes moet maken en je 10 minuten bezig ben.
P.s., met F7 kan je een nieuwe map aanmaken in Total Commander.
[ Voor 5% gewijzigd door apollo13 op 20-12-2016 23:41 ]
apollo13
Ik denk dat dit wel handig zal wezen.RoyK schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 23:06:
Heeft iemand misschien nog een tip wat ik zou kunnen doen met de enorme lag in mijn systeem als ik een mapje aanmaak? Het lijkt wel of de lag ook steeds langer duurt. Ik kan echt niets meer met mn computer als dit gaande is. Zandlopertje is de baas. Knap vervelend als je 4 mapjes moet maken en je 10 minuten bezig ben.
http://winaero.com/blog/h...-windows-8-and-windows-7/
Ga ik proberen, helpt dit ook op een half jaar oude SSD?rens-br schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 08:02:
[...]
Bekijk de Smart van je HDD een en scan die op fouten met HD Tune.
[ Voor 3% gewijzigd door mswp op 21-12-2016 07:03 ]
😲
De Smart bekijken wel. Het scannen zal wellicht niet zo heel veel zin hebben, maar kan je in ieder geval proberen.mswp schreef op woensdag 21 december 2016 @ 07:03:
[...]
Ga ik proberen, helpt dit ook op een half jaar oude SSD?
Ik denk dat het binnen de mail app niet op te lossen is en ik er mee zal moeten leven.Thanks.
https://www.ziggo.nl/klan...map/instellen-windows-10/ ?
Ik neem aan dat daarmee de mailapp wordt bedoeld? Als dat het geval is, in stap 8 staat daar dan precies wat je wilt.
Ik denk dat ik bij het configureren van mijn e-mail bij gebruikersnaam mijn e-mail adres niet hadden moeten invullen,maar gewoon mijn naam.Maar kan het nu niet meer veranderen die gebruikersnaam.
Maar als ik het terug opnieuw wil configureren ben ik al mijn e-mails kwijt.
[ Voor 70% gewijzigd door Ivan4you op 21-12-2016 13:37 ]
Maar om toch eventuele misverstanden of misverstaan te voorkomen, in stap 8 in die link die ik je gaf staat boven het eerste in te vullen veld inderdaad onder "Internet-e-mailaccount" het e-mailadres. Logisch en spreekt voor zich zelf lijkt me, vooral niet proberen te veranderen
Boven het tweede veld staat "Uw bericht verzenden met deze naam. Duidelijk dat je daar een vrij te kiezen naam kan invullen, want in het voorbeeld staat er dan ook enkel Tess. Zou dus ook Tessje kunnen zijn of wat dan ook. M.a.w. dit beantwoordt precies aan wat jij wilt.
Wat misschien door deze of gene over het hoofd kan worden gezien is rechts onderaan de knop "Aanmelden". Ik zie dat die knoppen "Annuleren" en :"Aanmelden" bij elke stap staan. Beetje vreemde naam voor die knop, ik zou er eerder iets als "Akkoord" hebben verwacht.
Zelf gebruik ik die app niet, dus ik kan je helaas niet uit eigen ervaringen verder helpen over die wel of niet mogelijkheden achteraf. Ik zie wel dat je desgewenst een mailaccount kan toevoegen, misschien kun je in het uiterste geval als het echt niet lukt daar wat mee, in combinatie met mail exporteren/importeren.
[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 21-12-2016 17:06 ]
Het eerste is dat ik met geen mogelijkheid de num lock default op aan krijg bij het opstarten. De setting is ON in het BIOS (BIOS geupdate, Gigabyte ga-b150m-hd3p). In Windows is er ook een setting voor die op aan staat in de registry, maar toch moet ik steeds eerste op num lock drukken om het keypad te activeren.
Tweede is dat ik heel regelmatig het geluidje van een disconnected USB device hoor. Het begint na een paar minuten, en dan om de paar minuten, neemt dan toe tot het om de paar seconden gaat. Dan weer minder en na een uur is het opgelost. Ik heb niet veel USB devices gekoppeld, een hub met daarin een toetsenbord en muis en een USB versterker. Ze zaten beiden in USB3.0 poorten, ik heb ze omgeplugd naar 2.0 poorten maar dat maakt niet uit. Ik heb het opgelost door in de sound scheme het geluidje weg te halen, maar dat is natuurlijk geen echte oplossing.
schijf is goed, snelheid zit goed. Heb ook maar even de diagenose tool van Dell gedraaid, geen problemen. ook Sfc /scannow gedraaid en vervolgens nog DISM gedraaid.rens-br schreef op woensdag 21 december 2016 @ 08:19:
[...]
De Smart bekijken wel. Het scannen zal wellicht niet zo heel veel zin hebben, maar kan je in ieder geval proberen.
Nu maar weer even afwachten.
😲
Dan kan de SSD in ieder geval uitgesloten worden, vaak is dat het probleem bij spontane vastlopers e.d.mswp schreef op woensdag 21 december 2016 @ 22:10:
[...]
schijf is goed, snelheid zit goed. Heb ook maar even de diagenose tool van Dell gedraaid, geen problemen. ook Sfc /scannow gedraaid en vervolgens nog DISM gedraaid.
Dit heb ik ook gezien bij andere mensen. Zitten de (interne) USB/SOUND connectors goed aangesloten? Staan die kabels niet te gespannen in je kast? En is je IO shield goed gemonteerd tussen je Mobo en je kast?Dr. Strangelove schreef op woensdag 21 december 2016 @ 22:07:
Twee vreemd problemen bij installatie van Windows 10 op mijn gloednieuwe PC.
Het eerste is dat ik met geen mogelijkheid de num lock default op aan krijg bij het opstarten. De setting is ON in het BIOS (BIOS geupdate, Gigabyte ga-b150m-hd3p). In Windows is er ook een setting voor die op aan staat in de registry, maar toch moet ik steeds eerste op num lock drukken om het keypad te activeren.
Tweede is dat ik heel regelmatig het geluidje van een disconnected USB device hoor. Het begint na een paar minuten, en dan om de paar minuten, neemt dan toe tot het om de paar seconden gaat. Dan weer minder en na een uur is het opgelost. Ik heb niet veel USB devices gekoppeld, een hub met daarin een toetsenbord en muis en een USB versterker. Ze zaten beiden in USB3.0 poorten, ik heb ze omgeplugd naar 2.0 poorten maar dat maakt niet uit. Ik heb het opgelost door in de sound scheme het geluidje weg te halen, maar dat is natuurlijk geen echte oplossing.
Het zou eventueel ook een mini jack connector zijn die niet goed aansluit of een kabelbreuk(?).
Niet zeker of dit het is maar misschien een goede verdachte.
Ik denk haast dat dit geen Windows (10) probleem is.
Yippie kayak, other buckets!
Goede suggesties, ik zal hier eens naar kijken, dank.jmk schreef op donderdag 22 december 2016 @ 08:57:
[...]
Dit heb ik ook gezien bij andere mensen. Zitten de (interne) USB/SOUND connectors goed aangesloten? Staan die kabels niet te gespannen in je kast? En is je IO shield goed gemonteerd tussen je Mobo en je kast?
Het zou eventueel ook een mini jack connector zijn die niet goed aansluit of een kabelbreuk(?).
Niet zeker of dit het is maar misschien een goede verdachte.
Ik denk haast dat dit geen Windows (10) probleem is.
M.a.w. dit is op dit moment een 'feature' van Windows 10?Berlinetta schreef op donderdag 22 december 2016 @ 12:21:
Bij de volgende update hoef je geen num-locl meer aan te zetten. (Als het goed is)
Ervaringen met de Insider Preview van Windows 10 kunnen in het [Windows 10] Insider Preview Ervaringen & Discussie topic.
Ervaringen met Windows 11 horen thuis in het [Windows 11] Insider Preview Ervaringen & Discussie topic.
De Windows 10 mei 2021 Update (of 21H1) bits zijn hier te downloaden (via de MediaCreation Tool link). Je kunt natuurlijk ook via Windows Update checken op updates, dan zou hij als het goed is ook binnen moeten komen.