After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
Programma's en onderdelen > Windows onderdelen in of uitschakelen.. Maar .NET uitzetten?Raven schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 10:45:
In W7 zet ik de .NET Framework service altijd uit omdat mscorsvw de processor regelmatig zwaar belast. Nu heb ik hetzelfde probleem in W10, maar ik kan de Framework service niet vinden in services.msc
Kijk ik er nu overheen of heeft MS het onmogelijk gemaakt die service uit te zetten?
NRG
Dat verwijdert 't, ik wil alleen die optimalisatieservice uitzettenGerardVanAfoort schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:34:
[...]
Programma's en onderdelen > Windows onderdelen in of uitschakelen.. Maar .NET uitzetten?
Llano generatie... Maar als iets de CPU voor niets zit te belasten, dan wil ik er wel wat aan doenMegaTronics schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:16:
Bij een beetje modern systeem merk je die belasting niet eens op.
edit: Gevonden

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 02-06-2016 12:53 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik lees hier https://www.reddit.com/r/..._as_a_google_user/ctqe7ze iemand die hetzelfde probleem heeft.
[ Voor 16% gewijzigd door jasjenl op 02-06-2016 14:08 ]
Ik heb dit niet op Windows 10, althans ik kan framework en mscorsvw niet vinden en ik gebruikte het bij mijn weten ook nooit toen ik nog Windows 7 had (of was het iets dat ongemerkt op de achtergrond draaide?. Wat doe je met die service ook al weer? Ik heb even via Google gekeken, misschien wel te vluchtig, maar ik wordt daar nog niet veel wijzer van. En zo te zien aan de reacties mis je er ook niet veel aan als je het niet hebt, gezien de wens om het uit te schakelen. Of is dat niet zo?Raven schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 10:45:
In W7 zet ik de .NET Framework service altijd uit omdat mscorsvw de processor regelmatig zwaar belast. Nu heb ik hetzelfde probleem in W10, maar ik kan de Framework service niet vinden in services.msc
Kijk ik er nu overheen of heeft MS het onmogelijk gemaakt die service uit te zetten?
Sommige programma's vereisen .NET Framework en mscorsvw is het proces dat de libraries van .NET Framework na élke update gaat zitten optimaliseren (daarom duren die updates zo lang) en dat doet ie ook nog wel eens spontaan.Techneut schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 14:31:
[...]
Ik heb dit niet op Windows 10, althans ik kan framework en mscorsvw niet vinden en ik gebruikte het bij mijn weten ook nooit toen ik nog Windows 7 had (of was het iets dat ongemerkt op de achtergrond draaide?. Wat doe je met die service ook al weer? Ik heb even via Google gekeken, misschien wel te vluchtig, maar ik wordt daar nog niet veel wijzer van. En zo te zien aan de reacties mis je er ook niet veel aan als je het niet hebt, gezien de wens om het uit te schakelen. Of is dat niet zo?
In W7 heb je daar services voor die je uit kan zetten:
- Microsoft .NET Framework NGEN v2.0.50727_X64
- Microsoft .NET Framework NGEN v2.0.50727_X86
- Microsoft .NET Framework NGEN v4.0.30319_X64
- Microsoft .NET Framework NGEN v4.0.30319_X86
Dat stopt niet het optimaliseren bij het installeren van updates, maar wel het tussendoor optimaliseren dat nog wel eens overlast kan veroorzaken.
In W10 moet je blijkbaar met taakplanner aan de gang om hier wat aan te doen.
Oscar Wilde
[ Voor 11% gewijzigd door Techneut op 02-06-2016 15:52 ]
0xc000000f bcd missing or corrupt.
Vanmiddag Microsoft aan de lijn gehad, jongen dacht goed mee maar geen resultaat uiteindelijk.
Zelf al gedaan
- diskpart......list volume
Zie dat de 500mb gereserveerd letter c h3eft en niet bidden is.
- de Windows partitie is letter f, en staat op RAW.
Chkdsk /r /f f:
Duurt FF maar dit draait hij af.
Resultaat als ik bootrec.exe /scanos draai dan vind hij 2 Windows partities. Windows en Windows_old
Als ik nu een booteex /bcdrebuild doe dan kan hij het gevraagde systeemapp niet vinden.
Ik ben hier al vanaf 12 uur non stop mee bezig en heb echt al veel geprobeerd. Ik hoop dat iemand van jullie misschien een gouden tip heeft.
Als ik trouwens met minitool de 500mb hadden maak dan word de goede partitie de letter c. Maar blijft na reboot weer RAW.
Keep it calm...en lek mig de zuk
De sync gebeurt alleen na uitdrukkelijk op de sync-knop drukken. Dit is een implementatiekeuze van Google. Microsoft heeft hier een ander keuze in gemaakt (daar wel automatische read-flag sync).jasjenl schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 14:06:
Ik gebruik normaal de Windows 10 mail app niet echt (veel te beperkt voor power users), maar heb m voor mijn prive gmail nu toch eens ingesteld. Wat me echter opvalt is dat als ik in de mail app een bericht gelezen heb deze in gmail zelf nog steeds als ongelezen staat. M.a.w. de mail app reset die flag niet goed in gmail. Is daar een oplossing voor?
Ik lees hier https://www.reddit.com/r/..._as_a_google_user/ctqe7ze iemand die hetzelfde probleem heeft.
Hm, als ik in bijv de mail app van iPad mijn Gmail berichten lees wordt de read flag wel altijd automatisch gereset en ook Thunderbird doet dit gewoon zoals ik verwacht. Alleen de Windows 10 mail app doet dit niet, dus lijkt me toch stug dat dit aan Google ligt...Zarhrezz schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 23:00:
[...]
De sync gebeurt alleen na uitdrukkelijk op de sync-knop drukken. Dit is een implementatiekeuze van Google. Microsoft heeft hier een ander keuze in gemaakt (daar wel automatische read-flag sync).
Ik had dezelfde reactie een tijdje terug ook, toen ook gezocht en gevonden dat het expliciet moet voor Gmail. Wellicht dat andere applicaties dit expliciet gedrag geïmplementeerd hebben bij een lokaal gelezen vlag...ik weet het verder ook niet. Ik kan alleen maar concluderen dat de W10 / W10M Mail voor m'n (zakelijke) Outlook geen explicite sync nodig heeft en Gmail wel. Dezelfde app, ander resultaat bij andere mail provider. Dus het is niet puur aan de W10 app te wijten.jasjenl schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 23:14:
[...]
Hm, als ik in bijv de mail app van iPad mijn Gmail berichten lees wordt de read flag wel altijd automatisch gereset en ook Thunderbird doet dit gewoon zoals ik verwacht. Alleen de Windows 10 mail app doet dit niet, dus lijkt me toch stug dat dit aan Google ligt...
Ok, dat zou dan kunnen maar effectief gezien is voor mij de Windows 10 mail app het enige programma waar ik dit probleem mee ervaar. Of het dan technisch gezien aan Google of Microsoft ligt vind ik niet zo boeiend, het eindresultaat is voor mij dat deze app daardoor minder handig werkt voor mail dan andere programma's.Zarhrezz schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 23:30:
[...]
Ik had dezelfde reactie een tijdje terug ook, toen ook gezocht en gevonden dat het expliciet moet voor Gmail. Wellicht dat andere applicaties dit expliciet gedrag geïmplementeerd hebben bij een lokaal gelezen vlag...ik weet het verder ook niet. Ik kan alleen maar concluderen dat de W10 / W10M Mail voor m'n (zakelijke) Outlook geen explicite sync nodig heeft en Gmail wel. Dezelfde app, ander resultaat bij andere mail provider. Dus het is niet puur aan de W10 app te wijten.
https://www.bol.com/nl/p/...bf92970065bba51d010001665
DSP staat voor Delivery Service Partner, OEM versie zonder fabrikant logo. Voor schone installatie, licentie is niet naar een volgende build te zetten!
NRG
Klopt dit? Ik dacht dat er altijd een upgrade moest uitgevoerd worden vanaf W7/8, of heeft MS die policy onlangs versoepeld?
Reden waarom ik het vraag: ik zou de hardware van de 2 W7 PC's van m'n ouders (met retail, non-oem licentie) willen upgraden en daar tegelijk W10 op plaatsen. Nu lees ik dat een W7 installatie op Skylake platformen problematisch kan zijn. Een clean install rechtstreeks naar W10 met gebruik van de oude W7 keys, lijkt me dan het handigst.
Kan iemand bevestigen of dat gaat werken?
Geloof dat de regeling met de grote 1511 update (November 2015) versoepelt is met de mogelijkheid tot activatie met 'oude' keys.Buzz_Fuzz schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 19:11:
Ik lees her en der berichten dat het mogelijk is een clean install van W10 te doen (op een systeem waar nog nooit W10 heeft op gestaan), en die toch te activeren met de oude W7 key.
Klopt dit? Ik dacht dat er altijd een upgrade moest uitgevoerd worden vanaf W7/8, of heeft MS die policy onlangs versoepeld?
7950x/32GB/860 Pro 2TB/MSI Suprim X RTX4090 | MacBook Pro M1 Pro 16"
Ik ben gefrustreerd en verbaasd. Sinds eind vorig jaar heb ik al gezeik met mijn netwerk. Althans, mijn netwerk is prima, echter de (enige) twee verrekte windows 10 machines die ik heb willen maar niet de devices op mijn netwerk goed zien. Android devices zien alles wel netjes op die Windows 10 devices na.
Het meest frustrerende is dat mijn NAS niet netjes als 'Computer' bij 'Netwerk' komt te staan. Het staat er alleen als 'Opslag'. Gevolg is dat ik niet kan bladeren in mijn NAS via samba. Ik kan wel mijn NAS pingen (doe ik door Windows-knop \\(ip-adres van NAS) en dan kan ik normaal bladeren.
Nou wil ik met mijn HTPC met Kodi de NAS toevoegen bij mijn files maar dit is gewoon niet te doen.
Ik kan dan wel mijn NAS als netwerklocatie toevoegen doen ofzo maar dat werkt ook niet altijd.
Heeft er IEMAND enig idee hoe ik dit kan oplossen? Ik heb al tig verschillende Windows-builds geprobeerd, van Pro tot Enterprise. Heb met registry keys lopen kutten en weet ik het wat nog meer allemaal. Ik ben ten einde raad.
Ik vind het ook bewonderenswaardig dat Microsoft nog steeds dit probleem niet heeft opgelost.

[ Voor 4% gewijzigd door Errieseeka op 08-06-2016 00:08 ]
Zitten de 2 Windows 10 machines en de NAS in dezelfde werkgroep?
apollo13
Ik denk dat je netwerkinstellingen verkeerd staan. Ga eens naar Instellingen -> Netwerk en internet -> Ethernet en klik dan op het icoontje van het netwerk waar de tekst 'Ethernet - Verbonden' naast staat. Dan komt de optie "Deze PC kan worden gevonden" in beeld. Die even netjes op 'Aan' zetten.Errieseeka schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 00:06:
Hallo,
Ik ben gefrustreerd en verbaasd. Sinds eind vorig jaar heb ik al gezeik met mijn netwerk. Althans, mijn netwerk is prima, echter de (enige) twee verrekte windows 10 machines die ik heb willen maar niet de devices op mijn netwerk goed zien. Android devices zien alles wel netjes op die Windows 10 devices na.
Het meest frustrerende is dat mijn NAS niet netjes als 'Computer' bij 'Netwerk' komt te staan. Het staat er alleen als 'Opslag'. Gevolg is dat ik niet kan bladeren in mijn NAS via samba. Ik kan wel mijn NAS pingen (doe ik door Windows-knop \\(ip-adres van NAS) en dan kan ik normaal bladeren.
Nou wil ik met mijn HTPC met Kodi de NAS toevoegen bij mijn files maar dit is gewoon niet te doen.
Ik kan dan wel mijn NAS als netwerklocatie toevoegen doen ofzo maar dat werkt ook niet altijd.
Heeft er IEMAND enig idee hoe ik dit kan oplossen? Ik heb al tig verschillende Windows-builds geprobeerd, van Pro tot Enterprise. Heb met registry keys lopen kutten en weet ik het wat nog meer allemaal. Ik ben ten einde raad.
Ik vind het ook bewonderenswaardig dat Microsoft nog steeds dit probleem niet heeft opgelost.
![]()
![]()
![]()

Ik kan alle devices pingen maar ik weet niet of dat betekend dat ze in dezelfde werkgroep zitten? Hoe kan ik dat checken?apollo13 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 00:12:
[...]
Zitten de 2 Windows 10 machines en de NAS in dezelfde werkgroep?
Als ik instellingen Netwerk en internet doe dan kan ik niet kiezen uit Ethernet. Enkel uit Wi-Fi, Vliegtuigstand, Dataverbruik, VPN, Inbelverbindingen en Proxy. Via de oldskool manier kan ik je wel dit laten zien.Wildfire schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 00:16:
[...]
Ik denk dat je netwerkinstellingen verkeerd staan. Ga eens naar Instellingen -> Netwerk en internet -> Ethernet en klik dan op het icoontje van het netwerk waar de tekst 'Ethernet - Verbonden' naast staat. Dan komt de optie "Deze PC kan worden gevonden" in beeld. Die even netjes op 'Aan' zetten.
EDIT: Als ik bij geavanceerde opties bij het Wi-Fi menu klik dan krijg ik jouw venster te zien. Die staat gewoon op 'Aan'
[ Voor 14% gewijzigd door Errieseeka op 08-06-2016 01:01 ]
Jammer, da's namelijk vaak de reden dat een laptop/PC niet gezien kan worden op het netwerk...Errieseeka schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 00:51:
[...]
Als ik instellingen Netwerk en internet doe dan kan ik niet kiezen uit Ethernet. Enkel uit Wi-Fi, Vliegtuigstand, Dataverbruik, VPN, Inbelverbindingen en Proxy. Via de oldskool manier kan ik je wel dit laten zien.
EDIT: Als ik bij geavanceerde opties bij het Wi-Fi menu klik dan krijg ik jouw venster te zien. Die staat gewoon op 'Aan'
Ja was het helaas maar zo simpel. Iig bedankt voor de moeiteWildfire schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 00:58:
[...]
Jammer, da's namelijk vaak de reden dat een laptop/PC niet gezien kan worden op het netwerk...
Heb je een "openbaar netwerk" onder je netwerkcentrum? Dat kan goed het probleem zijn.Errieseeka schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 01:00:
[...]
Ja was het helaas maar zo simpel. Iig bedankt voor de moeite
Misschien als je via je netwerkcentrum naar "Thuisgroep" gaat(linksonder) en daar van het netwerk een particulier netwerk maakt, door op de link te klikken in het midden. Nu hoef je de thuisgroep zelf niet in te stellen maar een particulier netwerk werkt beter met bestandsdeling dan een openbaar netwerk.
Daarnaast moet bestandsdeling aan staan, ook als je bestanden wil kunnen lezen van andere netwerkcomputers.(Correct me if I'm wrong, mijn ervaring is dat het dan lekkerder werkt).
Onder dit kopje:
Configuratiescherm\Netwerk en internet\Netwerkcentrum\Geavanceerde instellingen voor delen:
Moet je nu dit zien:
Particulier netwerk(huidig profiel):
- Vervolgens moet je onder dit profiel netwerkdetectie aanzetten,(en het vinkje hieronder over het automatisch instellen van netwerkapparaten)
- Daarna Bestandsdeling aanzetten.
Even rebooten en kijken hoe het dan gaat. Mijn ervaring is dat het dan gewoon werkt, zeker met een schone Windows PC. Heb jij toevallig nog beveiligingssoftware van een niet-Microsoft bedrijf? Misschien dat het helpt om die tijdelijk uit te schakelen en pas weer in te schakelen als alles werkt wat je wil op het netwerk.
Edit:
Ik had laatst bij mijn zus het probleem dat de netwerkprinter niet werd gezien door de Windowscomputers en de iPads. Het aanzetten van UPnP (Universal Plug and Play) in de router loste dit probleem op. Dit ging om een witte Experia Box van KPN glasvezel. Wie weet is dat bij jou ook een oplossing.
[ Voor 9% gewijzigd door jmk op 08-06-2016 07:40 ]
Yippie kayak, other buckets!
Het bovenste gedeelte stond al zo. Ik heb idd KPN glasvezel en heb UPnP zojuist enabled maar na een herstart van mijn router, laptop én telefoon is er niks veranderdjmk schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 07:32:
[...]
Heb je een "openbaar netwerk" onder je netwerkcentrum? Dat kan goed het probleem zijn.
Misschien als je via je netwerkcentrum naar "Thuisgroep" gaat(linksonder) en daar van het netwerk een particulier netwerk maakt, door op de link te klikken in het midden. Nu hoef je de thuisgroep zelf niet in te stellen maar een particulier netwerk werkt beter met bestandsdeling dan een openbaar netwerk.
Daarnaast moet bestandsdeling aan staan, ook als je bestanden wil kunnen lezen van andere netwerkcomputers.(Correct me if I'm wrong, mijn ervaring is dat het dan lekkerder werkt).
Onder dit kopje:
Configuratiescherm\Netwerk en internet\Netwerkcentrum\Geavanceerde instellingen voor delen:
Moet je nu dit zien:
Particulier netwerk(huidig profiel):
- Vervolgens moet je onder dit profiel netwerkdetectie aanzetten,(en het vinkje hieronder over het automatisch instellen van netwerkapparaten)
- Daarna Bestandsdeling aanzetten.
Even rebooten en kijken hoe het dan gaat. Mijn ervaring is dat het dan gewoon werkt, zeker met een schone Windows PC. Heb jij toevallig nog beveiligingssoftware van een niet-Microsoft bedrijf? Misschien dat het helpt om die tijdelijk uit te schakelen en pas weer in te schakelen als alles werkt wat je wil op het netwerk.
Edit:
Ik had laatst bij mijn zus het probleem dat de netwerkprinter niet werd gezien door de Windowscomputers en de iPads. Het aanzetten van UPnP (Universal Plug and Play) in de router loste dit probleem op. Dit ging om een witte Experia Box van KPN glasvezel. Wie weet is dat bij jou ook een oplossing.

Wellicht dat twee werkgroepen probleem dat apollo13 aangaf. Geen idee hoe dat kan en/of hoe ik dat kan controleren.
Zie ondrstaande link voor meer info.Errieseeka schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 08:48:
[...]
Het bovenste gedeelte stond al zo. Ik heb idd KPN glasvezel en heb UPnP zojuist enabled maar na een herstart van mijn router, laptop én telefoon is er niks veranderd![]()
Wellicht dat twee werkgroepen probleem dat apollo13 aangaf. Geen idee hoe dat kan en/of hoe ik dat kan controleren.
http://windows.microsoft....e-workgroup#1TC=windows-7
Het is wel een uitleg voor windows7, maar geld ook voor 10.
[ Voor 5% gewijzigd door apollo13 op 08-06-2016 09:33 ]
apollo13
Als ik die stappen volg wordt ik ook niet veel wijzer. Ik ben natuurlijk lid van WORKGROUP. Ook de HTPC is lid van WORKGROUP. Ik kan met de twee windows 10 devices elkaar ook gewoon zien. Maar de rest van mijn devices zou dan op een andere WORKGROUP moeten zitten. Echter wanneer ik bijvoorbeeld naar mijn NAS ga dan staat er ook dat die lid is van WORKGROUP.apollo13 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 09:30:
[...]
Zie ondrstaande link voor meer info.
http://windows.microsoft....e-workgroup#1TC=windows-7
Het is wel een uitleg voor windows7, maar geld ook voor 10.

Kan het dan niet zo zijn dat er twee werkgroepen met dezelfde naam zijn? En als dat zo is, hoe kan ik dat dan checken/veranderen?
Ik denk dat ik maar eens mn hele netwerk opnieuw moet opzetten en alle apparaten stuk voor stuk moet toevoegen. Natuurlijk een hels karwei zeker omdat ik nog een repeater en een zonnenpanelen unit moet instellen.
Je kan een schone installatie starten vanaf je huidige windows omgevingYonix schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 13:45:
Als ik een clean install van Windows 10 Professional uit wil voeren (upgrade versie), moet ik dan de 'activation key' uitlezen en die gebruiken bij de installatie of kan ik dat overslaan en later in Windows het OS laten activeren via het internet?
en wil je via een usb of cdrom een nieuwe install doen zonder meteen je
activatie key te gebruiken dan is de ei.cfg truuk een optie voor je.
control alt oeps deleted
Kan allebei, ik doe altijd zonder key en dan na de update pakt hij automatisch de Windows key uit de bios ofzo en anders typ ik die key in en klaar.Yonix schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 13:45:
Als ik een clean install van Windows 10 Professional uit wil voeren (upgrade versie), moet ik dan de 'activation key' uitlezen en die gebruiken bij de installatie of kan ik dat overslaan en later in Windows het OS laten activeren via het internet?
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Als letterlijk alles toch op dezelfde Workgroup zit, is het instellen van zo'n Workgroup dan wel echt nodig? Dat is volgens mij alleen van belang bij de wat uitgebreidere netwerken met verschillende gebruikers, ieder met z'n eigen toegangsrestricties. Als je helemaal niets doet heb je immers ook al Netwerk waarin je gewoon alles ziet en dat volstaat in verreweg de meeste gevallen. Ik heb nog nooit een Workgroup ingesteld, steeds volstond ik met de door mij gewenste gewenste bestandsdeling.Errieseeka schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 13:11:
[...]
Als ik die stappen volg wordt ik ook niet veel wijzer. Ik ben natuurlijk lid van WORKGROUP. Ook de HTPC is lid van WORKGROUP. Ik kan met de twee windows 10 devices elkaar ook gewoon zien. Maar de rest van mijn devices zou dan op een andere WORKGROUP moeten zitten. Echter wanneer ik bijvoorbeeld naar mijn NAS ga dan staat er ook dat die lid is van WORKGROUP.
[afbeelding]
Kan het dan niet zo zijn dat er twee werkgroepen met dezelfde naam zijn? En als dat zo is, hoe kan ik dat dan checken/veranderen?
Ik denk dat ik maar eens mn hele netwerk opnieuw moet opzetten en alle apparaten stuk voor stuk moet toevoegen. Natuurlijk een hels karwei zeker omdat ik nog een repeater en een zonnenpanelen unit moet instellen.
"...lekkerder werkt" ??jmk schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 07:32:
[...]
<knip>
Het werkt helemaal niet zonder die bestandsdeling. Het systeem moet weten wat je wilt delen. Alleen zonder dat delen op je eigen computer kun je wel terdege bestanden op andere computers lezen of bewerken als daar die bestandsdeling met de nodige bevoegdheden wel is ingesteld. Dat is althans mijn ervaring. Dit staat helemaal los van elkaar.
[ Voor 18% gewijzigd door Techneut op 08-06-2016 15:25 ]
Ik heb ook nog nooit een WORKGROUP daadwerkelijk ingesteld. WORKGROUP is toch gewoon het default 'netwerk' tussen verschillende devices?Techneut schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 14:55:
[...]
Als letterlijk alles toch op dezelfde Workgroup zit, is het instellen van zo'n Workgroup dan wel echt nodig? Dat is volgens mij alleen van belang bij de wat uitgebreidere netwerken met verschillende gebruikers, ieder met z'n eigen toegangsrestricties. Als je helemaal niets doet heb je immers ook al Netwerk waarin je gewoon alles ziet en dat volstaat in verreweg de meeste gevallen. Ik heb nog nooit een Workgroup ingesteld, steeds volstond ik met de door mij gewenste gewenste bestandsdeling.
Het is niet dat ik veel know-how heb maar wat ik altijd gedaan heb (en wat tot aan W10 gewoon werkte) bij het opzetten van een netwerk;
De router een SSID geven > Alles al dan niet bedraad aansluiten > Dan thuisnetwerk selecteren wanneer je moet kiezen uit Thuisnetwerk, Openbaar Netwerk en Zakelijk(?) > Wanneer je op netwerk klikt krijg je dan bovenin zo'n pop-up-balkje met bestanden delen inschakelen > en dan werkte het gewoon netjes.
Echter sinds W10 is het gewoon niet meer zo.
Ik kreeg, blijkbaar ten onrechte, de indruk dat je dat met je Workgroup zo'n specifieke thuisgroep .bedoelde.
Ik ondervind hierin bij Windows 10 geen enkel verschil met Windows 7 en met daarvoor Windows XP.
Edit:
Ik heb dus altijd in de verkenner de Thuisgroep met al z'n opties genegeerd en alleen Netwerk gebruikt. En toen ik nog een separate router had enkel de DHCP ingeschakeld en alles m.b.t. ip-adres etc. op automatisch. Ik herinner me niet dat ik ooit een SSID heb ingevuld Ook niet toen ik een nieuwe modem/router kreeg en de router verruilde voor een switch, dat regelde zich allemaal automatisch.
[ Voor 32% gewijzigd door Techneut op 08-06-2016 18:01 ]
Bedoel je gewoon deze pc > (menubalk bovenin) computer > netwerkverbinding maken? Dan word het namelijk niet automagisch bij opslag gezet.Errieseeka schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 15:55:
[...]
Ik heb ook nog nooit een WORKGROUP daadwerkelijk ingesteld. WORKGROUP is toch gewoon het default 'netwerk' tussen verschillende devices?
Het is niet dat ik veel know-how heb maar wat ik altijd gedaan heb (en wat tot aan W10 gewoon werkte) bij het opzetten van een netwerk;
De router een SSID geven > Alles al dan niet bedraad aansluiten > Dan thuisnetwerk selecteren wanneer je moet kiezen uit Thuisnetwerk, Openbaar Netwerk en Zakelijk(?) > Wanneer je op netwerk klikt krijg je dan bovenin zo'n pop-up-balkje met bestanden delen inschakelen > en dan werkte het gewoon netjes.
Echter sinds W10 is het gewoon niet meer zo.
NRG
Ik heb dit op meer dan +10 computers en de meeste zijn schoon geinstalleerd.
Heeft iemand dit ook?

[ Voor 7% gewijzigd door MegaTronics op 15-06-2016 07:17 ]
"Herstart" het systeem eens.
En ik vermoed zolang die Gratis Update nog actief is dat een Key kopen ook nog goedkoop blijft.
Dus als die aanbieding er niet meer is dat de prijzen van het OS ook omhoog gaan.
Verwijderd
Ik ga daar niet vanuit.Psyonara schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 16:48:
Gaan ze de gratis upgrade nog verlengen? Ik ben van plan in Juli/Augustus misschien nog een maand of 2 later. Een nieuw systeem bouwen, en op moment kun je hier en daar nog goedkoop keys krijgen e.d.
En ik vermoed zolang die Gratis Update nog actief is dat een Key kopen ook nog goedkoop blijft.
Dus als die aanbieding er niet meer is dat de prijzen van het OS ook omhoog gaan.
Koop anders nu alvast je nieuwe moederbord. Daar wordt je licentie immers aan gekoppeld.
Nu ik (al bijna een jaar) Windows 10 heb, lukt me dat niet meer. Wat ik ook probeer. Heb via website van HTC Sync Manager gedownload, maar die ziet mijn telefoon niet. Heb telefoon laatst meegenomen naar mijn werk en weer aangesloten op Windows 7 PC. Geen enkel probleem. Ligt dus duidelijk aan Windows 10.
Iemand enig idee?
Oscar Wilde
MegaTronics schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 07:17:
Eerste stap zou zijn Windows Update service stopzetten en de map c:\Windows\SoftwareDistribution\ leegmaken en opnieuw naar updates gaan zoeken.
Bedankt voor de reacties. PC wordt uitgezet en weer aangezet, maar ik heb er sindsdien niet meer naar gekeken. Waarschijnlijk zijn ze nu wel doorgelopen. Zal er de eerstvolgende keer naar kijken.Shaggy_NL schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 19:23:
Eey chim0, heb je dat systeem van je vriendin uitgeschakeld en weer aangedrukt, of heb je gekozen voor "Herstarten"? Wanneer je hem namelijk uit zet, is dat (sinds Win8.0) een soort van verkapte slaapstand. De onderdelen zoals Windows Update worden dan niet opnieuw gestart, maar loopt nog gewoon door.
"Herstart" het systeem eens.
Misschien was W10 op de achtergrond een driver aan het binnenhengelen via Windows Update?be3a18 schreef op zondag 19 juni 2016 @ 17:22:
Weet niet wat er is veranderd, maar mijn HTC One is nu wel te benaderen via de verkenner. Merkwaardig.
Oscar Wilde
Tablet mode staat off en bij de andere On Screen Keyboard settings doet de toggleknop alleen maar eenmalig mijn OSK aan of uit
Lekker op de bank
Op wat voor apparaat heb je dit probleem?ZaZ schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 12:37:
Ik word helemaal gek van de on screen keyboard die met elk window automatisch mee opent!
Tablet mode staat off en bij de andere On Screen Keyboard settings doet de toggleknop alleen maar eenmalig mijn OSK aan of uit
Op mijn desktop. Eerst had ik het probleem niet, maar sinds een Windows update een tijdje geleden is het ineens gekomen.
Lekker op de bank
Heb je dit al geprobeerd?ZaZ schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 15:37:
[...]
Op mijn desktop. Eerst had ik het probleem niet, maar sinds een Windows update een tijdje geleden is het ineens gekomen.
1. Met de Intel chipset driver duurde het afsluiten ontzettend lang. Windows begon traag te worden.
2. Na een 2e nieuwe install gebruikte ik de Intel RST driver die ervoor zorgde dat het afsluiten in een loop raakte en een harde turn-off nodig was
3. Na een 3e nieuwe install had ik problemen met de geluidsdriver
4. Na een 4e nieuwe install werkt nu alles goed. Ik heb na het installeren van Windows geen enkele andere driver (behalve Nvidia) geïnstalleerd en in apparaatbeheer zijn er geen uitroeptekens te zien. Ik heb ontdekt dat Windows alle drivers zelf installeert. Nu ga ik Windows met rust laten want gisteravond nog 2 uur zoet geweest met deze installatie. Windows update gaat lekker snel en na de installatie staat de Nvidia driver al keurig geïnstalleerd.
=Intel core i7 6700K, Geforce GTX970, 16 GB DDR3 ULV, 500 GB SSD, Z170 chipset.
+Windows store onthoud welke apps je in gebruik hebt zodat alles snel gedownload kon worden
+Heel veel instellingen worden automatisch terug gezet
+Vormgeving bevalt me heel goed. Strak en sober design is mijn smaak
-Het is nog lang niet af. Vaak glitches en dergelijke.
-Honger naar geheugen. Werken zonder pagefile is niet slim.
-Windows gaat soms zijn eigen weg, dus de appstore vind het ineens nodig om heel veel apps meteen te updaten wat met een 8 mbit verbinding even duurt.
-Systeemherstel is soms zijn herstelpunten kwijt
Verder bevalt het me best goed, alleen waarom moest ik hem zo vaak installeren? Met Windows 7 had ik die kuren niet. Windows 10 is heel erg gevoelig op driver gebied. Dat vind ik minder.
Bij een nieuwe speeltje met W10 is het raadzaam om eerst alleen die driversjimh307 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 15:11:
Jaja, sinds ik mijn nieuwe PC heb zit er Windows 10 op.
In het begin heb ik veel geëtter gehad met drivers.
Met Windows 7 had ik die kuren niet. Windows 10 is heel erg gevoelig op driver gebied.
Dat vind ik minder.
te installeren bij hardware die niet automatisch door W10 herkend wordt.
Is het systeem stabiel dan kan je het zo laten maar wil je toch specifieke
drivers installeren voor extra functionaliteit en/of snelheid dan is het wel even
opletten hoe het systeem reageert - er is altijd nog de functie driver roll back.
control alt oeps deleted
| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |
Dat is al sinds Vista hoor, en de benaming "honger naar geheugen" klopt niet erg. Vista+ maakt zo effeciënt mogelijk gebruik van de beschikbare resources; beschikbaar geheugen wordt gebruikt. Vrijgeven wordt gedaan wanneer dat nodig is en daarnaast wordt waar mogelijk gepre-load; als het waarschijnlijk is dat jij een bepaald programma gaat gebruiken, wordt dit alvast in geheugen geladen zodat het sneller is als jij daarwerkelijk het programma opent.jimh307 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 15:11:
Daarnaast is werken zonder pagefile sinds Vista al erg onverstandig en ook de pre-Vista stelregels voor de grootte ervan zijn achterhaald. De achtergrond is behoorlijk technisch, maar de korte samenvatting is dat je met bv. 32 GB RAM en zonder pagefile zomaar performance-problemen kan gaan krijgen terwijl het met 8 GB RAM en een default pagefile grootte (= Windows controlled) gewoon soepel loopt.
Wat het beste werkt in mijn optiek bij het installeren van Windows 10:jimh307 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 15:11:
Jaja, sinds ik mijn nieuwe PC heb zit er Windows 10 op. In het begin heb ik veel geëtter gehad met drivers.
1. Met de Intel chipset driver duurde het afsluiten ontzettend lang. Windows begon traag te worden.
2. Na een 2e nieuwe install gebruikte ik de Intel RST driver die ervoor zorgde dat het afsluiten in een loop raakte en een harde turn-off nodig was
4. Na een 4e nieuwe install werkt nu alles goed. Ik heb na het installeren van Windows geen enkele andere driver (behalve Nvidia) geïnstalleerd en in apparaatbeheer zijn er geen uitroeptekens te zien. Ik heb ontdekt dat Windows alle drivers zelf installeert. Nu ga ik Windows met rust laten want gisteravond nog 2 uur zoet geweest met deze installatie. Windows update gaat lekker snel en na de installatie staat de Nvidia driver al keurig geïnstalleerd.
+Windows store onthoud welke apps je in gebruik hebt zodat alles snel gedownload kon worden
-Windows gaat soms zijn eigen weg, dus de appstore vind het ineens nodig om heel veel apps meteen te updaten wat met een 8 mbit verbinding even duurt.
-Systeemherstel is soms zijn herstelpunten kwijt
Verder bevalt het me best goed, alleen waarom moest ik hem zo vaak installeren? Met Windows 7 had ik die kuren niet. Windows 10 is heel erg gevoelig op driver gebied. Dat vind ik minder.
- "kaal"/schoon beginnen. Vanaf een USB drive Windows installeren met een recente download van de MS pagina.
- Windows installeren.
- Windows Update draaien totdat hij zegt up-to-date te zijn. Hier installeert hij als het goed is drivers voor ALLE hardware.
- Apparaatbeheer openen.
- Eventueel drivers installeren als je driehoekjes ziet bij apparaatbeheer(niet eerder!)
- NVIDIA / AMD meest recente driver installeren.
Bij verreweg de meeste systemen werkt bovenstaande.
Op de productpagina van de moederbordfabrikant staat vaak of alles goed werkt onder Windows 10. Handig daar te kijken voor de installatie.
Als je problemen post met de installatie van Windows 10 is het handig het exacte model van je moederbord te noemen.
Als je Windows installeert met een lokaal profiel heb je met die hele appstore niet te maken, daar kan je ook makkelijk zonder.
[ Voor 3% gewijzigd door jmk op 26-06-2016 22:03 ]
Dit is allemaal gedoe wat je je zelf aan doet door drivers te installeren. Dat is echt al heel lang niet meer nodig.jimh307 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 15:11:
Jaja, sinds ik mijn nieuwe PC heb zit er Windows 10 op. In het begin heb ik veel geëtter gehad met drivers.
Wat voor glitches heb je het over? Misschien videokaart stuk?+Windows store onthoud welke apps je in gebruik hebt zodat alles snel gedownload kon worden
Dit is gewoonweg niet waar. Jij hebt 16GB in je PC zitten, Windows past zich aan, aan de hoeveelheid beschikbare geheugen en zet veelgebruikte applicaties erin, zodat je die snel kan opstarten. Het lijkt mij dat je dat wil toch? Als Windows het beschikbare geheugen niet zou gebruiken heeft je extra geheugen geen zin...-Honger naar geheugen. Werken zonder pagefile is niet slim.
Je hoeft er niet op te wachten toch?-Windows gaat soms zijn eigen weg, dus de appstore vind het ineens nodig om heel veel apps meteen te updaten wat met een 8 mbit verbinding even duurt.
Nog niet meegemaakt.-Systeemherstel is soms zijn herstelpunten kwijt
Waarom je hem zo vaak moest installeren is omdat je zelf gaat prutsen met dingen. Windows 10 is met uitstek geschikt om te installeren en "te vergeten"; je hoeft er dan niets meer aan te configureren en het werkt gewoon. Je kan er zelfs out-of-the-box gewoon mee gamen, de meegeleverde nvidia/amd drivers zijn recent genoeg om de meeste games uitstekend te spelen.Verder bevalt het me best goed, alleen waarom moest ik hem zo vaak installeren? Met Windows 7 had ik die kuren niet. Windows 10 is heel erg gevoelig op driver gebied. Dat vind ik minder.
Ben ik niet met je eens. Nouja je volgorde is goed, maar het is niet nodig om dit zelf te doen. Gewoon Windows installeren is genoeg, daarna eens per maand opnieuw opstarten voor updates. Meer hoef je niet te doen. Niet te kloten met drivers of swapfiles, dat regelt Windows 10 allemaal voor je.jmk schreef op zondag 26 juni 2016 @ 22:01:
[...]
Wat het beste werkt in mijn optiek bij het installeren van Windows 10:
- "kaal"/schoon beginnen. Vanaf een USB drive Windows installeren met een recente download van de MS pagina.
- Windows installeren.
- Windows Update draaien totdat hij zegt up-to-date te zijn. Hier installeert hij als het goed is drivers voor ALLE hardware.
- Apparaatbeheer openen.
- Eventueel drivers installeren als je driehoekjes ziet bij apparaatbeheer(niet eerder!)
Op de productpagina van de moederbordfabrikant staat vaak of alles goed werkt onder Windows 10. Handig daar te kijken voor de installatie.
Als je problemen post met de installatie van Windows 10 is het handig het exacte model van je moederbord te noemen.
Als je Windows installeert met een lokaal profiel heb je met die hele appstore niet te maken, daar kan je ook makkelijk zonder.
De enige reden die ik kan bedenken om drivers te installeren is als je een recent spel wilt spelen waar nvidia/amd driveroptimalisaties voor heeft gedaan die nog niet in de MS-certified versie zitten.
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Verwijderd
Nog 3 dagen tot 1 juli.
Is de overstap van Windows 7 naar Windows 10 het wel waard? Of niet.
Voor mij is het belangrijkste dat Office 2010 werkt (en blijft werken) en dat mijn back-ups (van Office) het blijven doen (Word, Excel, PP etc)
En de communicatie met mijn HP-printer. Zo niet, kan MS hun upgrade in hun reet stoppen.
En alles wat staat opgeslagen op Skype en BitTorrent? De VLC Media-player?
Grrrr,
Sjakkel
Heb je zelf überhaupt al een beetje onderzoek gedaan? Je kunt natuurlijk heel makkelijk zeggen dat MS de upgrade "in hun reet mag stoppen", maar van de andere kant, er wordt je een gratis upgrade aangeboden, dus beetje eigen onderzoek is wel het minste wat je kunt/mag doen.Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2016 @ 09:25:
Aan allen:
Nog 3 dagen tot 1 juli.
Voor mij is het belangrijkste dat Office 2010 werkt (en blijft werken) en dat mijn back-ups (van Office) het blijven doen (Word, Excel, PP etc)
En de communicatie met mijn HP-printer. Zo niet, kan MS hun upgrade in hun reet stoppen.
Grrrr,
Sjakkel
En als Windows 10 je niet bevalt, je kunt altijd binnen 30 dagen weer terug downgraden naar Windows 7.
En lees de FAQ eens door zou ik zeggen, daar worden je vragen vast beantwoord.
[ Voor 13% gewijzigd door FREAKJAM op 27-06-2016 09:40 ]
is everything cool?
Dat doet Windows Update helemaal nietjmk schreef op zondag 26 juni 2016 @ 22:01:
Als je echter wushowhide.diagcab opent, geeft die ineens een shitload aan beschikbare driverupdates weer die Windows Update zelf helemaal niet aangeeft. Van wat ik heb gelezen moet je die updates met de hand installeren via apparaatbeheer, voor elk component apart

Oscar Wilde
Je hebt nog 32 dagen de tijdVerwijderd schreef op maandag 27 juni 2016 @ 09:25:
Aan allen:
Nog 3 dagen tot 1 juli.
Grrrr,
Sjakkel
Office 2010 doet het prima op Windows 10
Je meldt niet wat voor HP printer je hebt, dus het is lastig beoordelen of deze het blijft doen.
Skype, BitTorrent en VLC doen het allen prima op Windows 10.
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
Ik gebruik daarvoor gewoon de optie in ESET om die dingen te melden (Windows Update - Optional updates)Raven schreef op maandag 27 juni 2016 @ 09:38:
[...]
Dat doet Windows Update helemaal niet, hooguit bij de GPU en wat andere hardware.
Als je echter wushowhide.diagcab opent, geeft die ineens een shitload aan beschikbare driverupdates weer die Windows Update zelf helemaal niet aangeeft. Van wat ik heb gelezen moet je die updates met de hand installeren via apparaatbeheer, voor elk component apart
In ieder geval; bedankt.Ramon schreef op zondag 26 juni 2016 @ 22:37:
[...]
Dit is allemaal gedoe wat je je zelf aan doet door drivers te installeren. Dat is echt al heel lang niet meer nodig.
[...]
Wat voor glitches heb je het over? Misschien videokaart stuk?
[...]
Dit is gewoonweg niet waar. Jij hebt 16GB in je PC zitten, Windows past zich aan, aan de hoeveelheid beschikbare geheugen en zet veelgebruikte applicaties erin, zodat je die snel kan opstarten. Het lijkt mij dat je dat wil toch? Als Windows het beschikbare geheugen niet zou gebruiken heeft je extra geheugen geen zin...
[...]
Je hoeft er niet op te wachten toch?
[...]
Nog niet meegemaakt.
[...]
Waarom je hem zo vaak moest installeren is omdat je zelf gaat prutsen met dingen. Windows 10 is met uitstek geschikt om te installeren en "te vergeten"; je hoeft er dan niets meer aan te configureren en het werkt gewoon. Je kan er zelfs out-of-the-box gewoon mee gamen, de meegeleverde nvidia/amd drivers zijn recent genoeg om de meeste games uitstekend te spelen.
[...]
Ben ik niet met je eens. Nouja je volgorde is goed, maar het is niet nodig om dit zelf te doen. Gewoon Windows installeren is genoeg, daarna eens per maand opnieuw opstarten voor updates. Meer hoef je niet te doen. Niet te kloten met drivers of swapfiles, dat regelt Windows 10 allemaal voor je.
De enige reden die ik kan bedenken om drivers te installeren is als je een recent spel wilt spelen waar nvidia/amd driveroptimalisaties voor heeft gedaan die nog niet in de MS-certified versie zitten.
Zo ga ik Windows 10 ook gebruiken. Alles wordt herkent vanuit the box en ik ga geen extra drivers meer installeren. Ook laat ik de pagefile aan staan.
Dat is alleen maar fijn want dan is het inderdaad een kwestie van setup and forget. Dat gedoe met drivers was met de vorige versies van Windows nodig, maar op dat gebied is Windows 10 superieur.Niet te kloten met drivers of swapfiles, dat regelt Windows 10 allemaal voor je.
PS: Is het normaal dat de wisselbare pool 531 MB in gebruik heeft? Dit na wat simpel administratief werk.
Leuk dat je die noemtMegaTronics schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:12:
[...]
Ik gebruik daarvoor gewoon de optie in ESET om die dingen te melden (Windows Update - Optional updates)
Maar om nou een voor een die componenten in apparaatbeheer op te zoeken... Maar volgens mij klopt die lijst niet helemaal, er stond iets van AMD tussen, op een Intel-based systeem
Oscar Wilde
Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd
Windows 10 version historymell33 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:45:
Ik kom er niet echt uit met de vraag of ik de laatste windows 10 pro build heb, ik heb versie 10.0.10586.0 en ben geen insider op het moment. is dit de laatste?
"Windows 10 November Update, or Windows 10 Version 1511, codenamed "Threshold 2", is the first major update to Windows 10. It carries the build number 10.0.10586 and version 1511, referencing its date of release, November 2015. "
[ Voor 23% gewijzigd door FREAKJAM op 27-06-2016 13:01 ]
is everything cool?
Ja kwam er niet uit, maar zie nu; Current version Public release versions of Windows 10: Threshold 2 (en die open geklapt)FREAKJAM schreef op maandag 27 juni 2016 @ 13:00:
[...]
Windows 10 version history
"Windows 10 November Update, or Windows 10 Version 1511, codenamed "Threshold 2", is the first major update to Windows 10. It carries the build number 10.0.10586 and version 1511, referencing its date of release, November 2015. "
10.0.10586.420 Release Preview:June 14, 2016 Public Release: June 14, 2016
ik heb dus 10.0.10586.0 ik mis deze en de voorgaande al een tijd, klopt dit? hebben jullie de ...420 al?
Oja en dat nummer 1511 kan ik ook nergens vinden
cmd (admin) code: slmgr -dlv zie ik het niet staan,
[ Voor 6% gewijzigd door Mel33 op 27-06-2016 13:11 ]
Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd
Dan mis je KB31630108.mell33 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 13:08:
[...]
Ja kwam er niet uit, maar zie nu; Current version Public release versions of Windows 10: Threshold 2 (en die open geklapt)
10.0.10586.420 Release Preview:June 14, 2016 Public Release: June 14, 2016
ik heb dus 10.0.10586.0 ik mis deze en de voorgaande al een tijd, klopt dit? hebben jullie de ...420 al?
is everything cool?
Ha oke nu zie ik ook de. . 420 staan en de 1511wagenveld schreef op maandag 27 juni 2016 @ 13:10:
420 komt met gewone CU's binnen, dus als je Windows Update hebt gedraaid dan ben je al up to date. Waar zie jij 10586.0 staan, kijk eens wat start-run-winver zegt?
ik deed het met slmgr -dlv in admin prompt
maar welke info is waar? het staat er wel maar tja
[ Voor 6% gewijzigd door Mel33 op 27-06-2016 13:15 ]
die is leuk,
als je June 14, 2016 — KB31630108 (OS Build 10586.420) openklapt, dan zie je een link met een verwijzing naar de KB3163018. update, en daar kan je dan bij "How to get this update" met ie11 de update binnen halen
is dit nu een typfout??, ik wil hem wel downen, maar kan de KB31630108 niet vinden?
wel de (KB3163018) 713MB , klopt dit wel?
Verwijderd
Maar hoezo 32 dagen? Ik dacht dat het aanbod gold tot 1 juli? Kennelijk wat gemist in de dagelijkse pop-ups van Microsoft....
Andere vraag dan: Windows 7 en 10 verschillen nogal in GUI (voor W7 had ik XP). Went het snel? Of is daar een ander forum voor?CAP-Team schreef op maandag 27 juni 2016 @ 10:06:
[...]
Je hebt nog 32 dagen de tijd
Office 2010 doet het prima op Windows 10
Je meldt niet wat voor HP printer je hebt, dus het is lastig beoordelen of deze het blijft doen.
Skype, BitTorrent en VLC doen het allen prima op Windows 10.
BTW: excuus voor deze domme vragen. Meestal verbruik ik mijn tijd aan privacy-issues op het Security forum of probeer ik de bugs uit de server-time-outs te verhelpen in Outlook (KPN/Telfort).
Ik hoop in elk geval deze IMAP problemen niet terug te krijgen, na een eventuele overstap naar Windows 10......

Sjakkel
Jij ook bedankt voor je uitgebreide postjmk schreef op zondag 26 juni 2016 @ 22:01:
[...]
Wat het beste werkt in mijn optiek bij het installeren van Windows 10:
- Windows installeren.
- Apparaatbeheer openen.
Ik doe het meestal zo:
->Windows 10 setup vanaf originele bijgeleverde OEM DVD uitvoeren (niet via UEFI)
->Windows 10 download voor ik het bureaublad zie al de Nvidia drivers en mijn thema (dat is echt fijn)
->Windows 10 gaat direct drivers downloaden en OneDrive synchroniseren (gaat verder vanzelf)
->Dan ga ik mijn overige data (films, muziek, UT2004(clan)) terug zetten van mijn externe HDD
->Dan installeer ik wat apps (Chess, Uitzending gemist, Netflix, Spotify en een paar meer) terug zetten
->Windows heeft in die tijd alle updates geïnstalleerd
->Even kijken bij apparaatbeheer waarbij alles goed is
->Steam installeren en back-up vanaf externe HDD importeren in Steam (The Witcher 3 en Skyrim)
->Zodra het werkje klaar is een herstelpunt maken
Nu een paar kleine dingen waar ik nog steeds tegen aan loop:
--Bij alle voorgaande installaties merkte ik dat systeemherstel na een paar weken niet goed meer werkt. Was een herstelpunt in het begin 50 MB (register), dan is het maar 5 MB en werkt systeemherstel niet.
Met Samsung magician de SSD gecontroleerd op fouten wat negatief was. Alles in orde. SFC /scannow uitgevoerd wat ook negatief was, dus op deze gebieden geen problemen. Nu kan het zijn dat de IO controller misschien niet lekker is, maar hoe test ik dat? Als systeemherstel niet goed meer werkt start de PC ook niet snel meer op, maar werkt alles verder wel. Ik kan de PC rustig de hele dag gebruiken zonder fouten.
--Paged pool size komt rap over de 550 MB heen wat mij erg hoog lijkt, performance degradeert dan niet.
--Heeft mijn moederbord (Asus Z170 D3) een killer nic? Dat in verband met geheugenlekken? Ik kan dit niet zo snel even vinden. Oplossingen wel, maar de oorzaak dus niet

--Internet is super bagger op dit moment. Ik weet niet of het Windows stoort (update, OneDrive, anders). Woensdag komt de monteur langs. Internet klapt er om de haverklap uit en als het modem up is doet ie het prima totdat *pats* weg verbinding.
Verder best tevreden met Windows 10 en ik wil er ook voor gaan, maar er zijn toch wat punten die me onrust baren. Sorry voor de korte termen, maar ik had zoveel te melden
Hopelijk heeft iemand een idee
Verwijderd
Uuhhh, waar woon je ongeveer in Nederland. Ik woon in Stad Groningen, zit bij KPN/Telfort en de snelheid is hier ook bagger. Volgens mij zit iedereen in de buurt OF live te streamen, OF te Gamen.jimh307 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 19:18:
[...]
--Internet is super bagger op dit moment. Ik weet niet of het Windows stoort (update, OneDrive, anders). Woensdag komt de monteur langs. Internet klapt er om de haverklap uit en als het modem up is doet ie het prima totdat *pats* weg verbinding.
Verder best tevreden met Windows 10 en ik wil er ook voor gaan, maar er zijn toch wat punten die me onrust baren. Sorry voor de korte termen, maar ik had zoveel te melden![]()
Geen grapje overigens. Het ligt wrsch niet aan je laptop/tablet/pc. Als ik nl mijn laptop meeneem naar Noord-Friesland (ook KPN/Telfort) is zij 2x zo snel.
Sterker, als ik naar mijn favoriete vakantieplek ga (leverancier=Ziggo), straalt ze helemaal en kan ik redelijk on-line een film of serie of schaatswedstrijd bekijken. Dat is er in Groningen, en denkelijk in de Randstad er niet meer bij....
Overigens knalt de "modem" er ook minstens 2x per week eruit, terwijl die (zelfde provider, zelfde soort aansluiting) dat in midden-Friesland en op mijn vakantie-adres NOOIT doet. Vreemd, toch?
Maar volgens mij is dit off-topic en heeft niets met Windows te maken, toch?
Ja, is mss wel off-topic, maar het zou een oorzaak kunnen zijn van eventuele datacorruptie?Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2016 @ 20:33:
[...]
Uuhhh, waar woon je ongeveer in Nederland. Ik woon in Stad Groningen, zit bij KPN/Telfort en de snelheid is hier ook bagger. Volgens mij zit iedereen in de buurt OF live te streamen, OF te Gamen.... Of sport te kijken.
Geen grapje overigens. Het ligt wrsch niet aan je laptop/tablet/pc. Als ik nl mijn laptop meeneem naar Noord-Friesland (ook KPN/Telfort) is zij 2x zo snel.
Sterker, als ik naar mijn favoriete vakantieplek ga (leverancier=Ziggo), straalt ze helemaal en kan ik redelijk on-line een film of serie of schaatswedstrijd bekijken. Dat is er in Groningen, en denkelijk in de Randstad er niet meer bij....![]()
Overigens knalt de "modem" er ook minstens 2x per week eruit, terwijl die (zelfde provider, zelfde soort aansluiting) dat in midden-Friesland en op mijn vakantie-adres NOOIT doet. Vreemd, toch?
Maar volgens mij is dit off-topic en heeft niets met Windows te maken, toch?
Ik woon in Rosmalen, dus niet in de buurt waar jij woont. Ik heb PLINQ en zoals de monteur me doet vermoeden is er een te zwak signaal, of de bekabeling.
Hier knalt ie er elke dag uit en komt vanzelf weer online na een aantal uur en dan weer even later <knip> weg verbinding.
Dit gebeurde in mijn vorige installatie van Windows 10 waardoor ik zat opgescheept met mijn wachtwoord in plaats van een pin om aan te melden en dit was ook niet te wijzigen. De installatie was nog net klaar, ik meldde mij in en weg internet. Ik had toen de drivers van mijn moederbord DVD uitgevoerd en toen liep het zaakje niet meer lekker.
Windows 10 installeren zonder internet is dus geen strak plan

Je installeert op dezelfde manier als ik (bijna), ik heb die problemen nooit. Overigens werk ik nooit met systeem herstel, dus daar heb ik geen ervaringen mee.jimh307 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 19:18:
[...]
Jij ook bedankt voor je uitgebreide post![]()
Ik doe het meestal zo:
->Windows 10 setup vanaf originele bijgeleverde OEM DVD uitvoeren (niet via UEFI)
->Windows 10 download voor ik het bureaublad zie al de Nvidia drivers en mijn thema (dat is echt fijn)
->Windows 10 gaat direct drivers downloaden en OneDrive synchroniseren (gaat verder vanzelf)
->Dan ga ik mijn overige data (films, muziek, UT2004(clan)) terug zetten van mijn externe HDD
->Dan installeer ik wat apps (Chess, Uitzending gemist, Netflix, Spotify en een paar meer) terug zetten
->Windows heeft in die tijd alle updates geïnstalleerd
->Even kijken bij apparaatbeheer waarbij alles goed is
->Steam installeren en back-up vanaf externe HDD importeren in Steam (The Witcher 3 en Skyrim)
->Zodra het werkje klaar is een herstelpunt maken
Nu een paar kleine dingen waar ik nog steeds tegen aan loop:
--Bij alle voorgaande installaties merkte ik dat systeemherstel na een paar weken niet goed meer werkt. Was een herstelpunt in het begin 50 MB (register), dan is het maar 5 MB en werkt systeemherstel niet.
Met Samsung magician de SSD gecontroleerd op fouten wat negatief was. Alles in orde. SFC /scannow uitgevoerd wat ook negatief was, dus op deze gebieden geen problemen. Nu kan het zijn dat de IO controller misschien niet lekker is, maar hoe test ik dat? Als systeemherstel niet goed meer werkt start de PC ook niet snel meer op, maar werkt alles verder wel. Ik kan de PC rustig de hele dag gebruiken zonder fouten.
--Paged pool size komt rap over de 550 MB heen wat mij erg hoog lijkt, performance degradeert dan niet.
--Heeft mijn moederbord (Asus Z170 D3) een killer nic? Dat in verband met geheugenlekken? Ik kan dit niet zo snel even vinden. Oplossingen wel, maar de oorzaak dus niet![]()
Verder best tevreden met Windows 10 en ik wil er ook voor gaan, maar er zijn toch wat punten die me onrust baren. Sorry voor de korte termen, maar ik had zoveel te melden![]()
Die page pool size zou ik helemaal los laten. Gewoon door MS laten regelen tenzij je tegen problemen aanloopt. zoals boven al werd beschreven, er wordt vaak meer geheugen gereserveerd dan op dat moment nodig is, omdat het misschien later nodig is en dan meteen kan worden gebruikt. Een goed OS regelt dit zelf zonder dat je er aan moet sleutelen.
Als je bang bent dat het je killer nic hebt, voor € 30,00 heb je een goede Intel nic. Die mobo nic kan je eventueel uitschakelen, vaak kan dat al in de bios. Dit heeft bij mij stabiliteitsproblemen opgelost in het verleden.
Draai een tijdje zonder je desktop en test je verbinding met een goede, 100% betrouwbare computer. Accepteer geen ander antwoord van je provider dan een oplossing wanneer je dan nog steeds internetproblemen hebt. (Doe wel alles wat ze vragen).
Ja computers, het is vooral leuk als het werkt
Hoi.jmk schreef op maandag 27 juni 2016 @ 23:09:
[...]
Je installeert op dezelfde manier als ik (bijna), ik heb die problemen nooit. Overigens werk ik nooit met systeem herstel, dus daar heb ik geen ervaringen mee.
Die page pool size zou ik helemaal los laten. Gewoon door MS laten regelen tenzij je tegen problemen aanloopt. zoals boven al werd beschreven, er wordt vaak meer geheugen gereserveerd dan op dat moment nodig is, omdat het misschien later nodig is en dan meteen kan worden gebruikt. Een goed OS regelt dit zelf zonder dat je er aan moet sleutelen.
Als je bang bent dat het je killer nic hebt, voor € 30,00 heb je een goede Intel nic. Die mobo nic kan je eventueel uitschakelen, vaak kan dat al in de bios. Dit heeft bij mij stabiliteitsproblemen opgelost in het verleden.
Draai een tijdje zonder je desktop en test je verbinding met een goede, 100% betrouwbare computer. Accepteer geen ander antwoord van je provider dan een oplossing wanneer je dan nog steeds internetproblemen hebt. (Doe wel alles wat ze vragen).
Ja computers, het is vooral leuk als het werkt
Die paged pool laat ik los. Het is inderdaad een feature van Windows 10 om net wat meer RAM te reserveren dan hij in gebruik heeft. Het zijn verder ook geen schokkende waardes.
Over de killer NIC; mijn buurman belde net even aan om te vragen of ik ook zo veel last had van uitval. Ja, dus, erkenning. Ligt dus niet aan mijn PC alleen. Hij gebruikt Windows 7.
Ik denk dat ik geen killer NIC heb omdat deze 1 gbps kan hebben waarbij de driver van Windows tot 100 mbps gaat. Een groot geheugenlek (zoals eerder in dit topic vaak aan bod kwam) heb ik niet. Bij gewoon gebruik (zonder gamen) kom ik nooit over de 3 GB heen. Als ik dit vergelijk met lekken die 8 GB RAM of meer claimen heb ik niets te klagen.
Sorry als ik mss termen door elkaar gooi, maar ik ben geen computerexpert. Het is een fijne hobby en ik heb er plezier in.
Als het systeem eenmaal up is werkt het stabiel en heb ik geen last van fouten. Ook de betrouwbaarheidsgeschiedenis geeft geen rare dingen aan.
Ik ga het aankijken en als het erger wordt denk ik toch dat ik maar een eigen topic ga aanmaken.
Ik vermoed iets dat de Samsung evo850 issues heeft met zijn cache.
Dat traag worden heeft wel een grens. Het is zo dat het opstarten 10 seconden langer duurt dan na een verse install en ook niet trager wordt. Aangezien de afwezigheid van fouten vermoed ik een incompatibiteit.
Toch even wennen dat Windows 10.
Zo ja, kan je op een of andere manier nog je Win 7/8 key terugzoeken?
Ik vraag dat vanwege het volgende probleem: Ik heb een aantal computers geupgrade, dat ging perfect, Windows werd bij allen geactiveerd. Een half jaar later geeft een van de machines echter aan dat Windows niet geactiveerd meer is, en dat ik de productcode moet opgeven. Geef ik de code op van Windows 10 zelf (gevonden met Speccy) dan is de melding dat deze niet juist is. Hoe l
De Windows key die je vind met Speccy zal bij alle computers hetzelfde zijn geweest waarschijnlijk. Dit is de generieke Windows 10 key die gemaakt wordt bij het upgraden. De Windows 7 key zal niet terug gevonden kunnen worden via Windows 10, aangezien die altijd los geleverd wordt. Je kan deze echter wel vinden op de zijkant van de apparaten.musicfreak schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 18:42:
Ik meen dat er bij een upgrade vanuit Windows 7 of 8 naar Windows 10 een nieuwe key wordt gegenereerd, klopt dat?
Zo ja, kan je op een of andere manier nog je Win 7/8 key terugzoeken?
Ik vraag dat vanwege het volgende probleem: Ik heb een aantal computers geupgrade, dat ging perfect, Windows werd bij allen geactiveerd. Een half jaar later geeft een van de machines echter aan dat Windows niet geactiveerd meer is, en dat ik de productcode moet opgeven. Geef ik de code op van Windows 10 zelf (gevonden met Speccy) dan is de melding dat deze niet juist is. Hoe l
De key van Windows 8/8.1 staat bij een OEM versie in de bios, deze is uit te lezen met een aantal programma's.
Internet doet het weer zoals het hoort. De monteur is 2 uur zoet geweest en het lag aan een kastje in de straat. Het signaal was zeker te zwak en nu niet meerjimh307 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 11:36:
[...]
Over de killer NIC; mijn buurman belde net even aan om te vragen of ik ook zo veel last had van uitval. Ja, dus, erkenning. Ligt dus niet aan mijn PC alleen. Hij gebruikt Windows 7.
Even iets anders,
Ik heb in energiebeheer het thema gezet op High performance ipv Balanced. Ik had soms het idee dat Windows 10 de CPU niet optimaal liet werken en dat Windows 10 moeite had met energiebeheer. Ik ga even kijken hoe dit zich nu gaat ontwikkelen. Ik vond het al vreemd dat onder Skyrim de CPU niet boven de 10% load uitkwam. Op mijn oude PC zat de CPU zeker rond de 50-60% load onder Skyrim. Dat was een Core i7 2600K en ik heb nu een Core i7 6700K.
Ook op andere fora kwam dit issue aan bod. Schijnt een bekend probleem te zijn met Windows 10. Ook zijn de lags verdwenen. CPU heb ik nu gezet op 100%-100%.
Dus als iemand anders hier lags heeft (muis die even blijft hangen bijv.) zet in energiebeheer de CPU vast op 100%. Het is niet zo dat mijn CPU-fan staat te blazen.
Verwijderd
Of zit ik daar mis?
Dat heeft geen zin, je hebt het apparaat dan voorzien van een geldige win10 upgrade licentie en daarmee is de kous af. Of je dat nu vanaf win7 of 8 doet maakt niet uit.Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 23:34:
Heeft het zin .....
Bij een upgrade zit ik met andere hardware en moet ik Windows 10 alsnog kopen.
Of zit ik daar mis?
Ga je een nieuw moederbord kopen, dan hoort daar een nieuwe licentie op.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Misschien kan je EXPLORER.EXE een herstart geven via Taakbeheer?be3a18 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 16:42:
Ik heb een merkwaardig probleem in Windows 10. Ik heb geen icoontjes meer op het bureaublad. Althans, ik zie ze niet meer. Als ik met de Verkenner naar de map Bureaublad ga, staan ze er echter wel. Ik heb dit getest door op het Bureaublad een nieuwe map aan te maken en die komt keurig in beeld in de Verkenner. Het Bureaublad blijft echter leeg. De PC draait niet in Tabletmodus; dat heb ik al gecontroleerd. Probleem begon nadat ik me voor een of andere applicatie moest aanmelden met een Microsoft account (de PC was klaar gemaakt met een lokaal administrator account). Terugschakelen naar lokale account helpt niks. Ik heb deze PC met veel pijn (én tijd) en moeite klaar gemaakt en alles draait nu naar behoren. Behalve dus dat Bureaublad. Iemand enig idee?
Op Desktop right-click -> View -> Show Desktop icons...is dat wat je bedoelt?be3a18 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 16:42:
Ik heb een merkwaardig probleem in Windows 10. Ik heb geen icoontjes meer op het bureaublad. Althans, ik zie ze niet meer. Als ik met de Verkenner naar de map Bureaublad ga, staan ze er echter wel. Ik heb dit getest door op het Bureaublad een nieuwe map aan te maken en die komt keurig in beeld in de Verkenner. Het Bureaublad blijft echter leeg. De PC draait niet in Tabletmodus; dat heb ik al gecontroleerd. Probleem begon nadat ik me voor een of andere applicatie moest aanmelden met een Microsoft account (de PC was klaar gemaakt met een lokaal administrator account). Terugschakelen naar lokale account helpt niks. Ik heb deze PC met veel pijn (én tijd) en moeite klaar gemaakt en alles draait nu naar behoren. Behalve dus dat Bureaublad. Iemand enig idee?
Spielerei...
Je geeft zelf al het antwoord: nee dus. Althans, niet meer gratis.el-jorge schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 19:16:
een kort vraagje. Ik zie dat Windows de upgrade na 31-07-2016 niet meer gratis aanbiedt. Ik heb de ISO gedownload, echter nog niet geïnstalleerd. Daar ga ik nog een paar maanden mee wachten. Werkt dat straks nog wel?
Of ze moeten de actie verlengen, wie weet.
Maar ik heb de ISO al binnen?Reepje schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 19:20:
[...]
Je geeft zelf al het antwoord: nee dus. Althans, niet meer gratis.
Of ze moeten de actie verlengen, wie weet.
Hoe werkt dat straks dan als je eens een clean install van je systeem wil doen en je zit met je W7 schijven? Moet je dan alsnog W10 aanschaffen, terwijl je het eerder gratis had?
Spielerei...
Een iso is leuk, maar je moet hem natuurlijk wel installeren. Daarna zal MS jouw machine herkennen aan de hand van een ID. Deze geeft levenslang recht op een geactiveerde windows 10.el-jorge schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 19:26:
[...]
Maar ik heb de ISO al binnen?
Hoe werkt dat straks dan als je eens een clean install van je systeem wil doen en je zit met je W7 schijven? Moet je dan alsnog W10 aanschaffen, terwijl je het eerder gratis had?
Wat je dus kan doen, upgrade naar win10, activeer het zodat je ID wordt toegekend, wis het weer en zet windows 7 terug

Huiverig, ik vind W7 eigenlijk wel lekker werken. En wil niet het risico lopen dat software/ drivers enz. niet werken.Reepje schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 19:30:
[...]
Een iso is leuk, maar je moet hem natuurlijk wel installeren. Daarna zal MS jouw machine herkennen aan de hand van een ID. Deze geeft levenslang recht op een geactiveerde windows 10.
Wat je dus kan doen, upgrade naar win10, activeer het zodat je ID wordt toegekend, wis het weer en zet windows 7 terug. Maar waarom zou je wachten ?
Spielerei...
Dan is er niet echt een reden om over te stappen. Oké, als je wilt gaan werken met apps, OneDrive en modern wilt zijn is het nuttig. Als je verder prima tevreden bent met Windows 7, blijf er dan bij.el-jorge schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 19:32:
[...]
Huiverig, ik vind W7 eigenlijk wel lekker werken. En wil niet het risico lopen dat software/ drivers enz. niet werken.
Natuurlijk ben je nieuwsgierig en wil je weten hoe Windows 10 werkt (ik ben ook zo begonnen, zonder noodzaak) en je kunt nu 1 jaar na de launch best wel overstappen. Maar ik waarschuw je wel dat je zeker dingen tegen zult komen die een hindernis vormen. Elk nieuw OS heeft zo zijn mokken.
Beste el-Jorge, eens stap je toch over. Het blijft toch knagen.... Ik heb het ook onnodig lang uitgesteld. Mocht iets niet werken dan is er altijd wel ergens een drivertje of een alternatief programmaatje te vinden. Uiteindelijk ben je wel een "tweaker" toch.?! Ik zelf heb maanden zitten prutsen met Windows 10 en de Realtek driver die maar geen 5.1 digitaal wilde uitsturen. Dit is ook opgelost. Verder gebruik ik veel verschillende software en apparaten op mijn pc ondervind geen problemen. Ik zou zeggen waag het erop. Ben je weer helemaal bij de tijd.el-jorge schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 19:32:
[...]
Huiverig, ik vind W7 eigenlijk wel lekker werken. En wil niet het risico lopen dat software/ drivers enz. niet werken.
👉🏻 Blog 👈🏻
Wanneer ik na 01-08 een nieuw moederbord+cpu+geheugen koop, hoe haal ik dan de licentie van deze PC over op mijn nieuwe build? Of kan dat niet?
What if You Change Your PC’s Hardware?jmk schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 23:25:
Ik heb ooit een retail versie van Windows 8 aangeschaft voor € 30,00. Ik draai nu met veel plezier Windows 10.
Wanneer ik na 01-08 een nieuw moederbord+cpu+geheugen koop, hoe haal ik dan de licentie van deze PC over op mijn nieuwe build? Of kan dat niet?
How to regain free version of Windows 10 after changing computer hardware
How does Windows 10 licensing status change with changes in hardware configuration
is everything cool?
Verwijderd
Anders maak je iig eerst een schijf image, kun je altijd terug....Gio90 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 21:58 Ik zou zeggen waag het erop. Ben je weer helemaal bij de tijd.
ja, idd heb je helemaal gelijk in !. Ik kan mij een wereld zonder goede backups echt niet voorstellen. Ik zelf werk al sinds heugenis met Acronis. Bevalt iets niet of gaat er iets fout, klik en alles is zoals het was.Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 00:15:
[...]
Anders maak je iig eerst een schijf image, kun je altijd terug....
Ervaringen met de Insider Preview van Windows 10 kunnen in het [Windows 10] Insider Preview Ervaringen & Discussie topic.
Ervaringen met Windows 11 horen thuis in het [Windows 11] Insider Preview Ervaringen & Discussie topic.
De Windows 10 mei 2021 Update (of 21H1) bits zijn hier te downloaden (via de MediaCreation Tool link). Je kunt natuurlijk ook via Windows Update checken op updates, dan zou hij als het goed is ook binnen moeten komen.