lateef schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 01:44:
[...]
Ik kan er natuurlijk naast zitten, maar volgens mij heeft PSV dit seizoen de Champions League noch de Europa League gewonnen. Dat hebben ze in respectievelijk '88 en '78 wel geflikt en werden ze die seizoenen ook nog kampioen...
Ik had het alleen over de Eredivisie. Nationaal was het een recordseizoen. Meer dan een "gewoon" kampioenschap dus. Internationaal gezien zijn er uiteraard betere seizoenen geweest.
Als jij daar als Feyenoorder niet overtuigd van raakt, dan schat je PSV beduidend hoger in dan je eigen club, want wanneer werd Feyenoord ook weer "gewoon" kampioen? Daar was je ook niet van onder de indruk? Wanneer maakte Feyenoord voor het laatste op jou een goede indruk en waarom?
Je liefde voor PSV heeft bijna iets aandoenlijks. Dat vind ik wel schattig, maar zonder je roze bril zou ik je toch iets serieuzer nemen. Maar gezien zijn staat van dienst bij Ajax neem ik aan dat je Siem de Jong op gelijke hoogte schat als Cocu, als we toch alleen naar scorebordjournalistiek kijken...?
Siem de Jong werd in 2012/2013 pas aanvoerder, is dus als aanvoerder 2x kampioen geworden. Ik schat Siem de Jong hoger in dan Van Bronckhorst als aanvoerder. Het gaat er ook om hoe een aanvoerder zichzelf laat gelden. De invloed van Cocu op het spel van PSV en ook op het beleid van PSV was enorm. Hij heeft er eens mee gedreigd om naar Feyenoord te gaan als PSV zich niet serieus zou gaan versterken, omdat hij de club onvoldoende ambitieus vond. Hij wilde absoluut kampioen worden. Dat heeft effect gehad: de club trok de portemonnee, er werden aankopen gehaald en PSV werd weer kampioen.
Noem eens wat voorbeelden van Gio die zich op een soortgelijke manier liet gelden als aanvoerder en leider? Het is makkelijk om af te geven op mijn voorbeelden, je stelt daar niets tegenover.
Maar buiten dat, naast dat ik zijn natuurlijke leiderschap persoonlijk in twijfel neem - naar mijn idee had hij zijn leiderschap met name aan zijn senioriteit te danken, zoals dat ook voor Van Bronckhorst geldt - is goed aanvoerderschap geen enkele garantie tot succes als coach. Kijk bijvoorbeeld naar Gullit, dat was wel een echte geboren leider op het veld, maar als coach redelijk waardeloos. Cocu was een geweldig goede teamspeler, maar naar mijn mening een gemaakte leider.
Cocu was aanvoerder van Barcelona, een absolute topclub, in 2003/2004 voor ie naar PSV kwam.
En natuurlijk is het geen garantie. Die bestaan niet, dat is dus een non-argument. Als je ongelofelijk goed kunt voetballen is er ook geen garantie dat je prijzen wint, zo heeft Giggs nooit iets gewonnen met Wales.
Als je een goede aanvoerder bent, ben je een natuurlijke leider en dat werkt enorm in je voordeel als coach. Maar niet elke leider heeft een uitmuntend tactisch inzicht bijvoorbeeld, iets waar Cocu in uit blonk en Gullit geen idee van had en heeft. En zo zijn er meer eigenschappen die je nodig hebt.
Je noemt Gullit: die was in 1990 aanvoerder van Oranje, toen enorme problemen binnen de spelersgroep ervoor zorgden dat NL gigantisch faalde op het WK. Gullit kon dat als aanvoerder niet managen. Hij was wel de aanvoerder van de kampioensploeg in 1988, en dus speelde hij daar een grote rol in. Maar zijn kwaliteiten als aanvoerder vind ik twijfelachtig gezien die heel wisselende prestaties. Als aanvoerder moet je je spelergroep bij elkaar houden, ben je cement in de selectie.
Na een waardeloos seizoen kampioen worden in de Mickey Mouse competitie met veel beter materiaal maakt je nog geen topcoach. Het zou leuk zijn als hij dat wel zou worden, als voetballer vond ik hem in elk geval over het algemeen een zeer sympathieke speler, buiten bijvoorbeeld die naaiactie met Van der Haar, maar als trainer heeft hij zich totaal niet bewezen. Om over hem te oordelen als trainer, evenals over De Boer en Van Bronckhorst, moeten we nog een hoop jaren wachten.
Hoezo een waardeloos seizoen? Ajax haalde het zelfde resultaat als de 4 jaren ervoor, toen ze kampioen werden. En als je kijkt naar de resultaten van Feyenoord over de laatste 10 jaar ofzo is het ook voor hen een normaal seizoen geweest.
Het was dus een vrij normaal Eredivisieseizoen, waarin PSV er ver bovenuit stak. Tenzij je kunt onderbouwen waarom dat niet zo is?
Cocu heeft een jaar lang gefaald als trainer en nu is hij opeens het beste wat PSV is overkomen

Daar moet je wel eerlijk over oordelen.
Er werd VOOR dat seizoen door Sanders gecommuniceerd dat het werd gezien als een overgangsjaar, waarin PSV geen kampioen moest worden. De beste spelers werden verkocht en er werd weinig geld uitgegeven aan nieuwe spelers. Cocu was na de winterstop bezig aan een zeer sterke inhaalrace (er werden aardig wat wedstrijden achter elkaar gewonnen en de ploeg toonde heel veel inzet) en leek op weg naar de 2e plek, toen werd Cocu geopereerd aan een tumor in zijn rug en was dat klaar. PSV was van slag, dat is logisch want het was niet duidelijk hoe ernstig het allemaal was.
Ik had ook mijn twijfels over Cocu als coach maar die heeft ie afgelopen seizoen uiteraard weggenomen. Door zijn natuurlijke leiderschap en tactisch inzicht op het veld, was het me duidelijk dat hij potentie had als coach.
Bij Van Bronckhorst zie ik geen enkele potentie. Nul. Behalve dat ie door de supporters tot held is uitgeroepen.
Je ontwijkt de vraag hoe je het aanvoerderschap van Gio vond in zijn laatste 3 jaar voor Feyenoord, toen de spelersgroep ging muiten tegen hun trainer en er met een hele dure spelersgroep met veel kwaliteit heel slecht werd gepresteerd. Op welke wijze heeft Gio daar laten zien een waardig aanvoerder te zijn?