Genereer je eigen UBB code review
Gister Gemini Man gekeken in Kinepolis. Gezien de algemene cijfers vrij beroerd wordt ontvangen en we zaten daar - in de openingsweek notabene, wel tijdens de vroege avondvoorstelling (~19:00) op maandag - met nog geen 10 man. De film is beter dan dat lage cijfer en vrij matige opkomst doet vermoeden, maar meer dan dom popcornvermaak moet je er ook niet van verwachten.
Ik heb wel een vermoeden waarom het cijfer zo laag is, het is gewoon een actieflic, zeker niet perfect, paar aardige actiescene's, maar ook wel een paar zeer ongeloofwaardige scene's (
ja ja, het is een hollywoodfilm over een zo goed als 'perfecte' huurmoordenaar, maar als je dat als een feit accepteert/er in meegaat, dan zijn er nog steeds dat zelfs in dat universum er dingen ongeloofwaardig blijven). Het probleem/bron van dat lage cijfer is vermoedelijk de hogere framerate, waardoor er 2 voor mij zichtbare effecten plaatsvonden als sinds de eerste seconde (een maat van mij viel het pas alleen in de laatste scene pas op):
- Het zag er vrij flets uit (heel misschien is dit niet het gevolg van de hogere framerate, maar vanwege het gekozen kleurenpalet?)
- Alles was superscherp, maar daardoor leken de acteurs op de voorgrond te acteren soort van tegen een CGI achtergrond
Ik erger me al jaren aan de in mijn ogen verkapte prijsverhoging van de 3D-toeslagen (en de policy van Kinepolis om overal extra geld voor te vragen, volgend jaar Toeslagen op de toeslagen

) en dat je vaak geen keus heb, laatste jaren komt wel vaker voor dat je keus heb tussen 3D en 2D

omdat de 3D het vaak niet die extra 1,50 waard is. Het enige echte voordeel van 3D dat er de mogelijkheid is om op 2 vlakken de focus te kunnen leggen, maar bij deze film is dat in alles doorgetrokken. Dat vond ik even wennen, maar ik stoorde me er niet aan.
Daarnaast heb ik ergens een leuk artikel ergens gelezen, sorry bron moet ik maar even schuldig blijven, hoe en waarom de al vrij oude standaard van 24 plaatsjes per seconde zo lang stand houdt en dat had te maken met dat het er voor zorgt dat er immersie kan plaats vinden omdat ons brein zo werkt. Verhoog de frequentie en ons brein begint het dan als realistisch te ervaren en dus registreren we dan makkelijker dat we naar acteurs zitten te kijken in een scene. En als er dan iets rammelt in de film of (biosscoop-)omgeving, vaak een teken dat je niet in de film zit), dan gaat het al snel bergafwaarts met de waardering voor de film en zoals gezegd de film is verre van perfect qua verhaal/actiescenes.
Ik denk dat dit laatste de reden is van het algehele lage cijfer. Persoonlijk heb ik een 7 gegeven, maar dat is omdat ik een 6,5 niet op imdb kan geven.