2/10 voor de moeite.
Echt, ik doe m'n best om positieve punten te geven voor het 'tafereel' dat zich onlangs op mijn televisie afspeelde waarvan ik dacht dat het iets vermakends ging worden.
Het was allesbehalve vermakend, ik vond het tenenkrommend voorspelbaar, slecht acteerwerk, flauwe plot, geen plotwendingen die ietwat variatie zouden brengen in een amalgaam van saaie backflashes naar Tarzan's verleden en het gekostumeerd bal van het heden.
Neen, als je tijd je lief is, spendeer het aan iets nuttigs, iets leuks, kijk desnoods anderhalf uur naar een goudvis in een bokaal, maar laat dit aan je voorbij gaan.
Film gebaseerd op, tja, op Tarzan natuurlijk, maar ook deels op de gebeurtenissen in de periode van de Belgische kolonisatie van de Congo... Waarin alle Belgen Amerikaans spreken, tot daar nog aan toe, in sommige oorlogsfilms spreken de Duitsers ook Amerikaans, daar kan ik mee leven als de rest van de film wat meezit.
Ik ben een SciFi-fan maar ik sta open voor vrijwel alles (behalve romantische films en romantische komedies) In dat opzicht heb ik ook de laatste Jungle-Book film een kans gegeven: ik vond die film ook niet goed maar in retrospect kan ik zeggen dat Jungle Book een kunstwerk is vergeleken met The Legend of Tarzan.
Niet alles moet realistisch zijn, zeker in een film als dit kan je dat ook niet verwachten maar sommige dingen die je hierin ziet gebeuren zijn gewoon belachelijk, we spreken hier niet meer over een 'contrail' tijdens de opnames van een film over de oudheid maar over de aanname dat het doelpubliek -ofwel- achterlijk is, -ofwel- uit kinderen jonger dan 10 bestaat. (en neen, ik bedoel niet dat kinderen achterlijk zijn)
Bvb:
spoiler:Machtige boze gorilla komt tevoorschijn als een reus tussen de al grote gorillas... gi-gan-tisch, tijdens gevecht met Tarzan -however- lijkt het alsof de producers dachten: okay, als we deze Godzilla-afmetingen behouden ziet iedereen van mijlenver dat Tarzan geen schijn van kans maakt, dus diezelfde gorilla is plots nauwelijks groter dan Tarzan tijdens gevechten met Tarzan, buiten gevechten met Tarzan krijgt de mensaap steeds een plotse groeispurt of een enorme steroïdenkuur zodat hij massief lijkt... maar het zou natuurlijk teveel afdoen aan het imago van Tarzan als onze held meer op klein duimpje zou lijken naast het beest. (Ook houdt de gorilla zich ongelooflijk in tijdens het gevecht vond ik) "Okay" hoor ik je denken "Tarzan is gewoon groot" nja, klein is ie niet maar tussen de andere mensen is hij nu ook weer niet zo'n reus.
Diezelfde gorilla staat wat later in de film als een ware verkeersagent het verkeer te regelen wanneer een kudde gnoes, samen met leeuwen een charge uitvoeren... De primaat staat letterlijk met z'n arm te zwaaien van "This way, hierheen, jongens voor het omleggen van de stouterikken"...
En dan heb je ook nog de lianen waaraan Tarzan en zijn vrienden, geheel in lijn met de traditie, slingeren... En okay, ik weet dat ik het met een korreltje zout moet nemen maar mijn zoutvat raakt ook ooit op. Een béétje zin voor gematigdheid mocht ook wel, dat ze tientallen meters aan lianen zouden slingeren, no problem, maar dat ze tegen 64km/u (40mph), in een poging om een trein die deze snelheid rijdt te kapen -en blijkbaar los door de jungle rijdt, raar, zo zonder één omgevallen boom op de sporen- minutenlang aan dezelfde liaan, die lijkt alsof ze 2 kilometer verder verankerd is, blijven slingeren is er voor mij toch wat over...
En dan heb ik het eigenlijk nog niet gehad over onze held Tarzan die zichzelf gedurende de hele film een onnatuurlijk stoere houding aanmeet, boos kijken, stoere antwoorden, stoere lichaamstaal die gewoon niet natuurlijk overkomt... Nergens een grappige kwinkslag of zelfs een poging tot grappige kwinkslag, nergens een grapje of grappige verwijzing naar iets, kortom, een held en een film die zichzelf vééééél te serieus nemen.
Helaas kon Samuel L. Jackson als sidekick de film niet redden, zijn rol, heel de film is serieus onder zijn stand als de acteur die ik ken en nog steeds bewonder voor zijn onnavolgbare rol in Pulp Fiction...
Times change... jammer.