Ik heb even zitten denken of ik na het afgelopen filmfestival van Venetië nog iets kan aanraden voor de komende weken/maanden, maar omdat het festival gemiddeld genomen wat artistieker was en ik de grotere titels over het algemeen niet heel bijzonder vond, is de spoeling dun. Buiten de hoofdcompetitie gaat er weinig aangekocht worden, vrees ik.
Maar toch wat titels:
Bugonia - Nieuwe film van Yorgos Lanthimos, een remake van de Koreaanse film Save the Green Planet uit 2003, over een conspiracy theorist die een CEO van een chemisch bedrijf kidnapt omdat hij er van overtuigd is dat ze een alien is die de wereld wil vernietigen. Het is Lanthimos, dus prettig gestoord, en vanaf een bepaald punt behoorlijk geweldadig (dusdanig over-the-top dat het weer komisch wordt).
A House of Dynamite - Nieuwe film van Katrhyn Bigelow (Zero Dark Thirty, The Hurt Locker), waarin een nucleaire raket op de VS wordt afgevuurd. Het laat het proces van laag tot hoog zien wat op zo'n moment gestart wordt, en de moeilijke beslissingen die genomen moeten worden. Ongebruikelijke structuur, maar die kan ik niet verklappen. Netflix film.
Frankenstein - Bekend verhaal, neem ik aan, verteld vanuit twee perspectieven: dat van Dr. Frankenstein, en van het monster. Vooral dat laatste is sterk. Niet per se een film voor mij, maar genoeg spektakel en drama om een groot publiek te trekken. Ook Netflix.
The Voice of Hind Rajab - Voor wie het conflict in Gaza een beetje volgt zal Hind Rajab geen onbekende naam zijn, en dit is haar verhaal, inclusief haar stem in de echte telefoongesprekken die zij in haar laatste uren voerde met de mensen van het islamitische Rode Kruis die probeerde door alle procedurele hoepels te springen om haar te kunnen redden. Emotionele film.
The Stranger - Verfilming van het meest beroemde werk van Albert Camus, L'Étranger. Dus als je van in prachtig zwart/wit gefilmde, jaren 50-achtige literaire en existentiële cinema houdt, dan is dit een aanrader.
The Smashing Machine - Drama over de Amerikaanse MMA-fighter Mark Kerr, gespeeld door The Rock. Ik vond het een vrij standaard sport-biografie en niet echt goed, maar ik denk dat er hier genoeg geïnteresseerden voor een dergelijke film. Als je films als The Fighter of The Wrestler goed vond, dan zal dit ook wel bevallen.
Als er nog meer interessante films worden aangekocht, en als mensen het leuk vinden om te horen, dan zal ik dat posten.