In mijn full franchise Star Trek re-watch, bekijk ik alle films en series op de volgorde zoals het in het verhaal gebeurde. Onlangs heb ik dus ook The Original Series en The Animated Series voor het eerst gezien met captain James Tiberius Kirk, doctor Leonard McCoy en mister Spock. De afleveringen uit de 60's hadden een rocky start en sommige waren ronduit slecht, maar hoe meer ik keek, hoe meer toffe afleveringen ertussen zaten. Nadat ik de 3 seizoenen in no-time gezien had en vervolgens ook de animiatieserie klaar had, werd het tijd voor de films en daar had ik inmiddels veel zin in. Ik kan me wel herinneren dat ik stukjes van de films gezien had en TMP eerder ook al eens geprobeerd had, maar dat voelde toen toch anders. Als je eenmaal in de serie zit en een band hebt opgebouwd met de personages dan is het ook veel leuker om deze oude Star Trekfilms te bekijken.
Omdat ik alle films vergelijk met de rest van de serie-afleveringen kan het zijn dat ik een film echt minder goed vind dan de andere films, maar toch veel beter dan een bepaalde aflevering bijvoorbeeld. Tot nu toe is de pilot-aflevering (score: 3) van TOS het slechtste wat ik gezien heb tijdens deze re-watch, terwijl ik de laatste film geweldig vond.(score: 10) Dus alle andere films en series bevinden zich in deze context, daartussen.
Genereer je eigen UBB code review
Omdat ik alle films vergelijk met de rest van de serie-afleveringen kan het zijn dat ik een film echt minder goed vind dan de andere films, maar toch veel beter dan een bepaalde aflevering bijvoorbeeld. Tot nu toe is de pilot-aflevering (score: 3) van TOS het slechtste wat ik gezien heb tijdens deze re-watch, terwijl ik de laatste film geweldig vond.(score: 10) Dus alle andere films en series bevinden zich in deze context, daartussen.
Star Trek: The Motion Picture (1979) | ![]() |
Tweakers: 6.2 | IMDb: 6.4 | Genre: Adventure, Mystery, Sci-Fi | Runtime: 143 min | MPAA: G Star Trek The Motion Picture is de eerste Star Trekfilm die gemaakt is. Aanvankelijk wilde de studio een tweede serie gaan maken genaamd Phase II, maar uiteindelijk werd besloten om een animatieserie te maken, wat de kosten verlaagde en de mogelijkheden vergrootte. Toen Star Wars een box office succes bleek wilde Paramount dat ook met Star Trek doen. Veel fans en critici vinden de pacing van de film veel te traag, maar ik vond het juist heel erg fijn om gewoon heel rustig in het verhaal meegnoemen te worden. De nieuwe Enterprise is een lust voor het oog en het verhaal steekt prima in elkaar. Je ziet dat de crew inmiddels duidelijk een stukje ouder geworden is, sinds het begin van de opnames van The Original Series, maar dat doet niks af aan de chemie en het plezier om naar Kirk, McCoy en Spock te kijken. Dit is echt een science fiction film om bij te onthaasten en rustig het verhaal in je op te nemen. Geen schieten-tieten-helikopter, maar rustig de ruimte verkennen en de wereld redden. Ik heb me er heel goed mee vermaakt. | |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Star Trek II: The Wrath of Khan (1982) | ![]() |
Tweakers: 8.2 | IMDb: 7.7 | Genre: Action, Adventure, Sci-Fi | Runtime: 113 min | MPAA: PG Dan de tweede Star Trekfilm: The Wratch of Khan. Dit is een direct vervolg op de aflevering Space Seed (S01E22 van TOS). Khan, gespeeld door Ricardo Montalbán wordt door feel fans op handen gedragen, zowel vanwege de performance, als vanwege de uitstraling van de acteur en in combinatie met het verhaal wordt dit vaak gezien als de beste Star Trekfilm uit de hele franchise - of in elk geval de TOS-era. Ik ben het daar niet mee eens. Het verhaal an sich is best prima, maar de Augments (genetisch aangepaste mensen) en hun leider spreken me niet aan. Als er een random andere vijand gekozen was (Klingons of Romulans bijvoorbeeld) dan had het verhaal ook prima geweest en had ik het wellicht leuker gevonden Tegelijkertijd is het wél een prima film en is het ook fijn om meer achtergrond over captain Kirk mee te krijgen Uiteindelijk heb ik me er wel goed mee vermaakt. | |
Star Trek III: The Search for Spock (1984) | ![]() |
Tweakers: 6.5 | IMDb: 6.6 | Genre: Action, Adventure, Sci-Fi | Runtime: 105 min | MPAA: PG De meeste Star Trek films wisselen elkaar om en om af tussen redelijk/niet zo goed en heel goed/uitstekend, waarbij vaak de oneven films niet zo geliefd zijn en de even films hoog gewaardeerd worden. Tot nu toe zit ik er dan precies andersom in. Ik vond The Search For Spock zeer onderhoudend en het was leuk om Doc Brown (Christopher Lloyd) nu eens niet in een DeLorean maar in een Klingon ruimteschip te zien. Deze film is een direct vervolg op de gebeurtenissen uit film 2, dus het is wel belangrijk dat je die gezien hebt zodat je weet wat er aan de hand is en waarom dat zo is. Als je TOS gekeken hebt en bekend bent met de unaired pilot The Cage en de herschrijving daarvan The Menagerie dan zie je de parallellen. Ik kan het wel waarderen als er thema-echo's zijn. | |
Star Trek IV: The Voyage Home (1986) | ![]() |
Tweakers: 7.5 | IMDb: 7.3 | Genre: Adventure, Comedy, Sci-Fi | Runtime: 119 min | MPAA: PG The Voyage Home oftewel The One With The Whales is 1 van de leukste verhalen uit de franchise. Ook dit is een direct vervolg op de vorige film en dus is een beetje voorkennis wel fijn. Het verhaal en de oplossing zijn inventief, de crew is lekker op dreef en er zit leuke kenmerkende Star Trekhumor in met Kirk en Spock. Zoals wel vaker met Star Trek The Original Series wordt niet alles helemaal voor je uitgelegd dus er blijft genoeg over om zelf over na te denken. De film is in elk geval erg vermakelijk en de beste tot nu toe. | |
Star Trek V: The Final Frontier (1989) | ![]() |
Tweakers: 6.5 | IMDb: 5.5 | Genre: Action, Adventure, Fantasy | Runtime: 107 min | MPAA: PG Qua verhaal/vijand leek het enerzijds wel interessant te kunnen worden en anderzijds had ik hetzelfde als met deel 2. Veel potentie, mooie beelden en interessante plekken, maar een antagonist die beter uit de verf had kunnen komen en een vijand die het uiteindelijk toch ook niet was. Omdat ik alle films beoordeel tegenover de gehele franchise krijgt hij toch een goed cijfer, maar samen met deel 2 zal ik deze het minst snel nog eens willen zien. | |
Star Trek VI: The Undiscovered Country (1991) | ![]() |
Tweakers: 8 | IMDb: 7.2 | Genre: Action, Adventure, Sci-Fi | Runtime: 110 min | MPAA: PG Dit is niet alleen de climax en afsluiter van de TOS-era van Star Trek, maar het is ook de climax van de films en afleveringnen tot nu toe qua kwaliteit. The Undiscovered Country heeft alles. Klingons, complotten en spacebattles, waarbij alles puur Star Trek is. Het zit goed in elkaar en in de beste traditie van de franchise komt alles bij het einde aan. Wat mij betreft is dit een prachtig voorbeeld van alles wat Star Trek te bieden heeft. Toen de aftiteling begon en de originele crew afscheid nam, had ik de tranen in mijn ogen. Dit was genieten en een prachtig einde voor captain Kirk en zijn crew. | |
Your Friendly Neighborhood Moderator