More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs
Er zijn mensen die films nog niet hebben gezien, dus om dan maar gelijk het einde te verklappen..Robtimus schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:58:
[...]
Bedankt, je hebt me net ruim 2 uur bespaard
[...]
Die heeft ze al op het einde van Apocalypse gekregen.

The Electric State (2025) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.0 | Genre: Action, Adventure, Comedy | Runtime: 128 min | MPAA: PG-13 Vanavond hebben we samen na een lange tijd, weer een film gekeken. Dit keer de nieuwste Netflix-film, The Electric State. We kwamen toevallig de trailer tegen op YouTube en vonden het meteen een interessante film om te gaan kijken wanneer deze op Netflix zou verschijnen. The Electric State neemt je mee in een bijzondere, post-apocalyptische wereld waar technologie en menselijke emoties op een unieke manier samenkomen. De film draait om een jong meisje dat samen met haar mysterieuze robot een bijzondere reis maakt. Onderweg ontmoeten ze zowel vrienden als vijanden, terwijl ze proberen antwoorden te vinden in een wereld die tegelijkertijd prachtig en verwoestend aanvoelt. Het verhaal weet een sterke emotionele lading te combineren met indrukwekkende beelden en een mysterieuze sfeer die je vanaf het begin meesleept. Wat ons betreft is dit echt een unieke film die ons positief verraste, het verhaal wist onze aandacht goed vast te houden en visueel zag alles er prachtig uit. Alles is creatief bedacht, van de wereld tot de personages en de kleine details in de film. We vinden het dan ook een beetje onterecht dat de film op IMDb maar een 6 krijgt, want persoonlijk zouden we het eerder een 7,5 geven, aangezien het absoluut de moeite waard is om te kijken. Als je van films met een vermakelijk, duidelijk verhaal en bijzondere stijl houdt dan is dit zeker een aanrader! | |
![]() ![]() ![]() ![]() |
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Gladiator II (2024) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.6 | Genre: Action, Adventure, Drama | Runtime: 148 min | MPAA: R Gisteren met mijn beste vriend Gladiator II gekeken. Samen ooit naar deel één in de bios geweest dus we vonden dat we hem toch maar mee moesten pakken. Geen uitleg wat we vonden, slechts een bloemlezing uit ons running commentary. Sorry voor het hoge gehalte amateur-classicistische geneuzel, that’s just us 'Numidia, dat was toch al 200 jaar eerder door de Romeinen veroverd?' 'Ridley en historical accuracy, don't go there.' 'WTF is dat voor beest?' 'Een aap.' 'Ziet eruit als B-roll footage van Stranger Things.' 'Macrinus. Dat was toch die kerel die voor een jaar keizer was na Caracalla?' 'Dude, foreshadow much?' 'Hey, die senator is Captain Darling uit Blackadder.' 'The Dream of Rome, zou het de gewone man in de straat een hol uitmaken wie de baas is?' 'Tja, Make Rome Great Again.' 'Clau-Clau-Claudius is er ook weer van de partij zie ik.' 'Ja als er een Republic restored moet worden dan is Derek Jacobi erbij'. 'Romeinse inscripties in het Engels?' 'Ja en? Had jij latijn niet laten vallen in de vierde? Wees blij.' 'You're gonna need a bigger trireme.' 'De editing is een beetje weird. Hij had ruzie met zijn crew en nu werken ze goed samen. Net alsof er een team building scène mist.' 'Director's Cut.' 'Hij was boos op zijn moeder maar nu niet meer opeens.' 'Director's Cut.' 'Net was hij in de arena en nu heeft hij die 6000 pretorianen ingehaald die hem zomaar doorlieten.' 'Director's Cut.' 'Hij is de hele film de übergladiator en nu heeft hij moeite met die ouwe Denzel.' '-1 geloofwaardig.' 'Plons... hij valt in de Rubicon.' ‘Twee emperors dood. Eén consul dood. Dus, aap de nieuwe emperor?’ 'Eindelijk klaar... waarom was Denzel nou boos op Rome? En wat gebeurt er nou met Lucius? En de droom van Rome?.' 'Director's Cut?' 'Alsjeblieft niet zeg.' | |
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Net als een Passion of the Christ deel twee, Triumph des Willens deel twee of Romeo & Juliet deel twee niet bestaan, is er ook geen sprake van een Gladiator deel twee.
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Bij Alien was het na deel 2 ook wel over.
[ Voor 18% gewijzigd door josh-hill op 15-03-2025 22:43 ]
jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio
Ach ja, het kan ook zijn dat je het geweldig gaat vinden. Zie hierbovenRobtimus schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:58:
[...]
Bedankt, je hebt me net ruim 2 uur bespaard
Op basis van verwachtingen rond de naam en het matige script was het voor mij een teleurstelling, maar als hetzelfde verhaaltje met mensen die een nietszeggende reis maken en je niet binnen de eerste vijf minuten wegens foreshadowing naar het einde al bijna met een hand tegen de bovenkant van je voorhoofd zit dan kun je de rest in principe wel kijken.
Maar als je Borderlands van vorig jaar had opgezet dan had je zo goed als dezelfde film gezien. En als het nodig is kan ik er vast nog wel een paar vinden die gewoon dezelfde film zijn.
Ik vraag me wel een beetje af wat de mening van @G_Dragon daar is? Bedoel ik niet verkeerd hoor. Als het je ding is om steeds naar een herhaling van datzelfde script en (in dit geval) zelfs bijna dezelfde uitwerking te kijken dan is dat helemaal prima, maar het is ondertussen zo erg uitgekauwd dat ik er niet meer positief over kan zijn.
Zeker als je meeneemt dat het werk van Stålenhag voor originaliteit, creativiteit en vooral een erg dystopische blik op de toekomst (met in gedachten mogelijkheden uit het heden, een beetje zoals Black Mirror) staat. Weinig tot niets daarvan zat in de film. Dus tja, dan krijg je als maker van mij een negatieve beoordeling omdat je je werk niet hebt gedaan of het werk van Stålenhag hebt misbruikt.
[ Voor 3% gewijzigd door Stukfruit op 15-03-2025 23:56 ]
Dat zit wel Schnorr.
Zelfde script blijf je toch houden en zal de komende honderd jaar vast en zeker terug blijven komen, ik kijk meer naar het complete verhaal / de karakters, hoe creatief en vermakelijk de film is.Stukfruit schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 23:51:
[...]
Ach ja, het kan ook zijn dat je het geweldig gaat vinden hoor. Zie hierboven
Op basis van verwachtingen rond de naam en het matige script was het een teleurstelling, maar als je er van houdt om keer op keer naar hetzelfde verhaaltje te kijken met mensen die een nietszeggende reis maken en niet binnen de eerste vijf minuten wegens foreshadowing naar het einde al bijna met een hand tegen de bovenkant van je voorhoofd zit dan kun je de rest in principe wel kijken.
Maar als je Borderlands van vorig jaar had opgezet dan had je dezelfde film gezien. En als het nodig is kan ik er vast nog wel een paar vinden die gewoon dezelfde film zijn.
Ik vraag me wel een beetje af wat de mening van @G_Dragon daar is? Bedoel ik niet verkeerd hoor. Als het je ding is om steeds naar een herhaling van datzelfde script en (in dit geval) zelfs bijna dezelfde uitwerking te kijken dan is dat helemaal prima, maar het is ondertussen zo erg uitgekauwd dat ik er niet meer positief over kan zijn.
Zeker als je meeneemt dat het werk van Stålenhag voor originaliteit, creativiteit en vooral een erg dystopische blik op de toekomst (met in gedachten mogelijkheden uit het heden, een beetje zoals Black Mirror) staat. Weinig tot niets daarvan zat in de film. Dus tja, dan krijg je als maker van mij een negatieve beoordeling omdat je je werk niet hebt gedaan of het werk van Stålenhag hebt misbruikt.
Borderlands heb ik al een keer gereviewd; G_Dragon in "Welke film(s) heb je laatst gezien en wat vond je? [Deel 28]"
Snap natuurlijk wel heel goed dat hetzelfde script je de neusgaten uitkomt
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Laat ik het dan anders stellen: ben je bekend met het werk van Stålenhag?G_Dragon schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 23:57:
[...]
Zelfde script blijf je toch houden en zal de komende honderd jaar vast en zeker terug blijven komen, ik kijk meer naar het complete verhaal / de karakters, hoe creatief en vermakelijk de film is.
Het zit 'm er meer in dat het niet nodig was om er een standaard script tegenaan te gooien en allemaal eigen "grappige" karakters e.d. te bedenken. Dat ligt in de beelden van Stålenhag op de achtergrond. Juíst in de apocalyptische wereld die wordt voorgesteld. Het lijkt bedoeld te zijn als een soort "horror" en hier is het verminkt tot een komedie.
Kijk, dat iemand een reis maakt dat komt inderdaad keer op keer terug, maar moet het ook steeds worden aangevuld met dezelfde details? Moet er een grappig bedoelde (vorm van) sidekick bij? Moet er meerdere keren een MCU-scéne in met dezelfde gevechten? Daar zit het meer in. Er wordt ruimte gemaakt voor cliche bovenop cliche en de 1% waarop het is gebaseerd wordt weggedrukt.
Borderlands heb ik al een keer gereviewd; G_Dragon in "Welke film(s) heb je laatst gezien en wat vond je? [Deel 28]"
Nogal jaSnap natuurlijk wel heel goed dat hetzelfde script je de neusgaten uitkomt
[ Voor 3% gewijzigd door Stukfruit op 16-03-2025 00:11 ]
Dat zit wel Schnorr.
Nee daar ben ik niet mee bekend, ik snap je punt heel goed en begrijp ook wel dat je dat liever anders ziet. Want het hoeft inderdaad niet telkens hetzelfde formule te zijnStukfruit schreef op zondag 16 maart 2025 @ 00:09:
[...]
Laat ik het dan anders stellen: ben je bekend met het werk van Stålenhag?
Het zit 'm er meer in dat het niet nodig was om er een standaard script tegenaan te gooien en allemaal eigen "grappige" karakters e.d. te bedenken. Dat ligt in de beelden van Stålenhag op de achtergrond. Juíst in de apocalyptische wereld die wordt voorgesteld. Het lijkt bedoeld te zijn als een soort "horror" en hier is het verminkt tot een komedie.
Kijk, dat iemand een reis maakt dat komt inderdaad keer op keer terug, maar moet het ook steeds worden aangevuld met dezelfde details? Moet er een grappig bedoelde (vorm van) sidekick bij? Moet er meerdere keren een MCU-scéne in met dezelfde gevechten? Daar zit het meer in. Er wordt ruimte gemaakt voor cliche bovenop cliche en de 1% waarop het is gebaseerd wordt weggedrukt.
[...]
[...]
Nogal jaMaar vind het vooral jammer omdat ik me bij de naam had verheugd op iets cools ipv dit.
Ik vond juist dat ze bij The Electric State erg creatief waren geweest met de karakters en ook kwalitatief dat het voor een Netflix film best goed was zonder dat je veel green screen zag. Maar ik moet wel eerlijk bekennen dat ik de boeken nooit heb gelezen dus niet weet of het erg slecht is als je het vergelijkt met de boeken?

Aftermath (2024) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 5.1 | Genre: Action, Thriller | Runtime: 97 min | MPAA: N/A Deze film werd met de minuut belachelijker. Dylan Sprouse is echt geen moment geloofwaardig als ex-Army Ranger. Lachman overigens ook niet, die de klokkenluider speelt. De enigen die nog een beetje geloofwaardig overkomen, zijn het zusje en de vietnam veteraan. Dit leek nog het meest op een slechte Commando reboot Geen tijd of geld aan verdoen, dat is pure verkwisting. Het IMDB cijfer is nog ruimhartig, maar vooruit. | |
The New Mutants (2020) | ![]() |
Tweakers: 5.3 | IMDb: 5.3 | Genre: Action, Horror, Mystery | Runtime: 94 min | MPAA: PG-13 Een breakfast club met tieners die wat met hun bovennatuurlijke krachten lopen te spelen. We spreken hier over mutanten. Dit gaat dus over die kinderen die voorkomen in de film Logan waarop geëxperimenteerd werd en die in soldaten zouden worden veranderd. Er is echter maar 1 zuster om ze in de gaten te houden. De personages zijn redelijk en redelijk geacteerd, liefhebbers van de regenboog komen aan hun trekken en de film weet redelijk te boeien. Helaas komt er geregeld de een of andere groteske beer - een horrorversie van Falkor uit Neverending Story - de film verzieken, dit megalomane gedoe had men er beter uit kunnen laten. Los daarvan - en de overdreven bovennatuurlijke gave om fantasiewerelden te kunnen scheppen - is de film zo slecht nog niet. Het is echter wel de slechtste film van de hele x-men reeks omdat er teveel gelul in zit. | |
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Er is een Matrix, Animatrix, Matrix 2 en Matrix 3josh-hill schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 22:42:
Of The Matrix 4 (ok, velen geloven dat er alleen een deel 1 was, maar ik vond 2 en 3 nog wel te hebben).
Bij Alien was het na deel 2 ook wel over.
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Zal voor altijd verbonden zijn aan het overlijden van mijn vader. Ik was Kid's Story aan het kijken toen ik telefoontje kreeg dat ik naar ziekenhuis aan andere kant van het land moest komen.
[ Voor 57% gewijzigd door josh-hill op 17-03-2025 12:42 ]
Longlegs (2024) | ![]() |
Tweakers: 3.2 | IMDb: 6.6 | Genre: Crime, Horror, Thriller | Runtime: 101 min | MPAA: R Gehoopt dat dit een leuke B film zou zijn.. nope dus. De eerste 10 minuten met m'n vriendin hardop het plot kunnen voorspellen: Scene: meisje loopt naar buiten met een akelig liedje op de achtergrond. >let op, er staat zo iemand voor der neus die iets over lengte gaat benoemen Uitkomst: seriemoordenaar (of creepy dude) loopt naar haar toe en benoemd zijn lange benen. Filmnaam al check Scene: Agenten horen bij briefing dat ze van deur-tot-deur moeten gaan in een buurt en ervanuit moeten gaan dat de evt. moordenaar gewapend is en uiterst voorzichtig moeten doen. "let op één van de twee gaat exact het tegenovergestelde doen of nog dommer" Uitkomst: man gaat inderdaad met een -just relax- houding naar een verdacht huis (dat door z'n collega plot-proof word aangewezen als hét huis) zegt ook "just relax" tegen z'n collega terwijl er juist werd gezegd voorzichtig te zijn. >let op, diegene word direct neergeknald en z'n collega gaat er direct achteraan of doet iets doms. Man word inderdaad direct naargeknald en collega gaat uiterst intelligent recht voor het raam staan van het huis waarna ze het volledig donkere huis -zonder backup gevraagd te hebben, binnenstapt. Uitgezet, dit word niet wat | |
Quiet Chaos (2008) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.8 | Genre: Drama, Romance | Runtime: 105 min | MPAA: Not Rated Caos Calmo is een Italiaans drama over een leidinggevend persoon die in een gat valt nadat zijn vrouw plots komt te overlijden. Dit gat is echter wel redelijk bijzonder en dat maakt dit wel een interessante film. Hij blijft ook zeer beheerst, ook al probeert iedereen aan hem te trekken. De film zet je aan het denken o.a. over wat nu echt belangrijk is in het leven en of je wel genoeg waardering hebt voor de kleine details, en genoeg aandacht besteed aan degenen en dingen die echt belangrijk zijn. Helaas mist de film ook focus en is het verder toch wel een grote verzameling aan redelijk random zaken. | |
Novocaine (2025) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.0 | Genre: Action, Comedy, Thriller | Runtime: 110 min | MPAA: R Best leuke film, hoofdrolspeler Jack Quaid weet de balans tussen serieus en humor vrij goed te bewaren. De bijrol van Jacob Batalon geeft mij te denken dat die gozer maar 1 ding kan want hij doet echt in elke film hetzelfde: De goofy sidekick / beste vriend spelen, zelfs op vrijwel dezelfde manier. De dame die Sherry speelt ken ik totaal niet, maar die doet het redelijk met het materiaal dat ze krijgt. Snap alleen niet waarom ze de bad guys nou weer zo nodig als Oost Europeaans weg moeten zetten terwijl de acteurs allemaal Amerikanen zijn. Het einde van de film laat duidelijk de deur open voor een eventueel vervolg, en als ze daar de juiste verhaallijn voor vinden kan dat nog interessant zijn. Geen hoogvlieger, maar prima verstand op nul popcorn filmpje. | |
Top Gun (1986) | ![]() |
Tweakers: 6 | IMDb: 6.9 | Genre: Action, Drama | Runtime: 109 min | MPAA: PG Vanavond hebben we samen deze klassieker Top Gun weer opnieuw gekeken, een film die je volgens ons nooit te vaak kunt zien. Heerlijke muziek, spannende actie en hier en daar wat humor! De film volgt de jonge en getalenteerde piloot Maverick, die samen met zijn copiloot Goose wordt toegelaten tot een vliegschool genaamd Top Gun. Hier strijden de beste piloten van de marine om de titel om de beste te worden. Maverick staat bekend om zijn roekeloze vliegstijl en zelfverzekerde houding, wat hem zowel veel bewondering als ook veel kritiek oplevert. Tijdens zijn tijd bij Top Gun krijgt hij een rivaliteit met de gedisciplineerde Iceman en onstaat er een liefdes relatie met de instructrice Charlie. Top Gun heeft spectaculaire luchtgevechten, een onvergetelijke soundtrack en een sterk verhaal, dit zorgt voor een geweldige film! Het is en blijft een tijdloze klassieker die je keer op keer met evenveel plezier kijkt. | |
Star Trek: Section 31 (2025) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Action, Adventure, Drama | Runtime: N/A | MPAA: PG-13 Star Trek-mevrouw Michelle Yeoh schittert als de dunne Philippa Georgiou, een ijskoude tante die ontsnapt is uit een parallel universum. Ze mept er flink op los maar Newton's wetten vertellen ons dat dit weinig impact zou moeten hebben. Het feit dat ze mannen van 3 keer haar gewicht in elkaar kan meppen is dan ook niets anders dan aziatische flauwekul. Het enige leuke aan de serie Star Trek Discovery is het parallel universum, en gelukkig hebben ze dit pad ook gekozen voor deze film, en dat is maar goed ook want het maakt de film nog een klein beetje kijkbaar, want zelfs Michelle Yeoh kan deze film niet redden. Want dit is geen beste film, de personages zijn maar so-so hoewel die Garrett nog wel een goed personage is. Ook Michelle Yeoh zet haar karakter niet al te best neer met de manier waarop ze praat. Geef die Oscar maar weer terug. Dan is het verhaal op zich nog wel redelijk goed, maar slecht uitgewerkt, o.a. doordat er domme dialogen in de film zitten, waarschijnlijk een poging om lollig te zijn maar zo lollig vind ik het meestal niet. De film ziet er goed uit, het ingehuurde CGI bedrijf heeft zijn werk goed gedaan, er is veel aandacht uitgegaan naar de kostuums en de omgeving. En toch... toch mist er iets in deze film. Een vorm van zinnigheid bijvoorbeeld. Want dit is gewoon geen zinnige toevoeging aan het Star Trek ouvre. | |
Wolfs (2024) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.5 | Genre: Crime, Thriller | Runtime: 108 min | MPAA: R Meer dan prima film, kijkt lekker weg. Leuke humor ook. | |
2001: A Space Odyssey (1968) | ![]() |
Tweakers: 6.2 | IMDb: 8.3 | Genre: Adventure, Sci-Fi | Runtime: 149 min | MPAA: G Mijn zoon (18) wilde graag samen met mij naar deze klassieker kijken. Voor hem de eerste keer, voor mij zeker niet. Omdat ik de film sinds kort op 4K UHD disk heb vond ik dat een goede reden om de film weer eens opnieuw te kijken. Je merkt wel duidelijk dat dit een oude film is, met z'n intro met zwart scherm en alleen muziek, de intermissie met muziek, en de algemene traagheid van de film. Natuurlijk gaan dingen traag in de ruimte, dankzij de inertie en het gebrek aan luchtweerstand in het vacuum van de ruimte, en dat wordt goed verbeeld. Wel vond ik de hallucinogene beelden die je te zien krijgt wanneer Dr. Dave Bowman bij Jupiter in de monoliet vliegt veel te lang duren! Na een tijdje dacht ik: ja, nu weet ik het wel, get on with it, en dan gaat het nog een tijdje zo door. Kan me herinneren dat ik dat de vorige keer dat ik de film zag ook al dacht. Het sterkste van de film vind ik vooral dat de A.I. (HAL 9000) een analyse fout maakt en zichzelf zo onfeilbaar acht dat hij over lijken gaat om te voorkomen dat de waarheid hierover uitkomt. Met de huidige ontwikkelingen van A.I. is dit een steeds realistischer toekomstbeeld. De film heeft veel mooie beelden, mooie muziek, maar is ook wel weer verouderd vergeleken met onze huidige technologie en hoe films tegenwoordig gemaakt worden. Als klassieker geef ik deze film nu in 2025 een 7½. | |
Wist ik pas later maar HAL is een letter verschil met IBM wat bewust is gedaan.Haay schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:04:
Genereer je eigen UBB code review
2001: A Space Odyssey (1968) [Afbeelding: 2001: A Space Odyssey (1968)] Tweakers: 6.2 | IMDb: 8.3 | Genre: Adventure, Sci-Fi | Runtime: 149 min | MPAA: G Mijn zoon (18) wilde graag samen met mij naar deze klassieker kijken. Voor hem de eerste keer, voor mij zeker niet. Omdat ik de film sinds kort op 4K UHD disk heb vond ik dat een goede reden om de film weer eens opnieuw te kijken. Je merkt wel duidelijk dat dit een oude film is, met z'n intro met zwart scherm en alleen muziek, de intermissie met muziek, en de algemene traagheid van de film. Natuurlijk gaan dingen traag in de ruimte, dankzij de inertie en het gebrek aan luchtweerstand in het vacuum van de ruimte, en dat wordt goed verbeeld. Wel vond ik de hallucinogene beelden die je te zien krijgt wanneer Dr. Dave Bowman bij Jupiter in de monoliet vliegt veel te lang duren! Na een tijdje dacht ik: ja, nu weet ik het wel, get on with it, en dan gaat het nog een tijdje zo door. Kan me herinneren dat ik dat de vorige keer dat ik de film zag ook al dacht. Het sterkste van de film vind ik vooral dat de A.I. (HAL 9000) een analyse fout maakt en zichzelf zo onfeilbaar acht dat hij over lijken gaat om te voorkomen dat de waarheid hierover uitkomt. Met de huidige ontwikkelingen van A.I. is dit een steeds realistischer toekomstbeeld. De film heeft veel mooie beelden, mooie muziek, maar is ook wel weer verouderd vergeleken met onze huidige technologie en hoe films tegenwoordig gemaakt worden. Als klassieker geef ik deze film nu in 2025 een 7½.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]7.5 / 10
No offence, maar is dat middenstuk toevallig AI-gegenereerd? Mijn detector-tool slaat op hol namelijkG_Dragon schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:34:
Top Gun (1986) [Afbeelding: Top Gun (1986)] Tweakers: 6 | IMDb: 6.9 | Genre: Action, Drama | Runtime: 109 min | MPAA: PG Vanavond hebben we samen deze klassieker Top Gun weer opnieuw gekeken, een film die je volgens ons nooit te vaak kunt zien. Heerlijke muziek, spannende actie en hier en daar wat humor!
De film volgt de jonge en getalenteerde piloot Maverick, die samen met zijn copiloot Goose wordt toegelaten tot de prestigieuze vliegschool Top Gun. Hier strijden de beste piloten van de marine om de titel van de beste. Maverick staat bekend om zijn roekeloze vliegstijl en zelfverzekerde houding, wat hem zowel bewondering als kritiek oplevert. Tijdens zijn tijd bij Top Gun krijgt hij een rivaliteit met de gedisciplineerde Iceman en bloeit er iets op met instructrice Charlie.
Top Gun heeft spectaculaire luchtgevechten, een onvergetelijke soundtrack en een sterk verhaal, dit zorgt voor een geweldige film! Het is en blijft een tijdloze klassieker die je keer op keer met evenveel plezier kijkt.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]9 / 10
Apple MacBook Pro | Apple iPhone 15 Pro | Apple AirPods Pro | Xbox Series X | LG OLED55CX6LA | Sonos Arc + 2x Sonos Play:1
Oh no offence taken, nee ik gebruik geen AI. Heb er juist een bloedhekel aan, het neemt namelijk van alles over! Wel vervelend en jammer dat je detector-tool op hol slaat, want dat moet dan echt domme pech zijnJeroenvde89 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:24:
[...]
No offence, maar is dat middenstuk toevallig AI-gegenereerd? Mijn detector-tool slaat op hol namelijk

Manchester by the Sea (2016) | ![]() |
Tweakers: 8.2 | IMDb: 7.8 | Genre: Drama | Runtime: 137 min | MPAA: R Korte samenvatting: Een depressieve oom wordt gevraagd om voor zijn tienerneefje te zorgen nadat de vader van de jongen overlijdt. Oordeel: Manchester by the Sea is echt zo'n film die al jaren op mijn (IMDb) Watchlist stond, maar elke keer als ik tijd had tóch maar koos om niet te kijken. Ik had er zoveel over gelezen en gehoord, en de gemeenschappelijke deler was altijd: "Kijken! Maar let wel op: zielige/depri film". En elke keer dacht ik: geen zin om 'depri' naar bed te gaan, next! Nou heb ik in mijn familie dan ook wel wat meegemaakt qua verlies en dan kan zo'n film natuurlijk een extra barrière vormen, stiekem 'hikte' ik er dan ook wel tegenaan. Toch is het er afgelopen weekend van gekomen, en wat denk je? Tóch sad/depri naar bed, haha. Maar goh, wat een sterke film met dito acteerwerk. Volgens mij noemde @josh-hill het vorig jaar al een soort 'misery p0rn' en daar is geen speld tussen te krijgen. Deze film neemt je mee langs alle facetten van depressiviteit, rouw en eenzaamheid. spoiler: De scène dat hij (Casey Affleck) dat pistool afpakt van die agent en meermaals probeert zichzelf van het leven te beroven, maakte flinke indruk. En dan die lege blik in zijn ogen Verder zou ik zeggen, ga hem vooral kijken, ook al kijk je er tegen op. Ik las nog een mooie toepasselijke quote van de regisseur Lonergan waar ik het ook geheel mee eens ben:
| |
Apple MacBook Pro | Apple iPhone 15 Pro | Apple AirPods Pro | Xbox Series X | LG OLED55CX6LA | Sonos Arc + 2x Sonos Play:1
Angel Face (2018) | ![]() |
Tweakers: 6 | IMDb: 6.0 | Genre: Drama | Runtime: 108 min | MPAA: Not Rated Gueule d'Ange is een Frans drama met Marion Cotillard als een losbandige, bezopen, alleenstaande moeder. Je vraagt je in het begin af of de moeder voor haar dochter zorgt of de dochter voor haar moeder... Die dochter is dan ook al op vroege leeftijd met dingen bezig waar ze helemaal niet mee bezig zou moeten zijn. Op zich wel redelijk geacteerd, maar verder niet echt een heel sterk verhaal. Door critici afgedaan als prutswerk, en ja, het zit dus zeker niet zo goed in elkaar, maar het is nog kijkbaar. | |
[ Voor 101% gewijzigd door RoRoNL op 18-03-2025 17:03 ]
Komt denk ik door het stukje "de film volgt...". Dat is echt een heel erg generiek en googletranslate begin van de omschrijving van de film en zie je vaak ...op internetG_Dragon schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:33:
[...]
Oh no offence taken, nee ik gebruik geen AI. Heb er juist een bloedhekel aan, het neemt namelijk van alles over! Wel vervelend en jammer dat je detector-tool op hol slaat, want dat moet dan echt domme pech zijn
Maar dat zijn gewoon ook maar mijn €348,95
[ Voor 11% gewijzigd door Vrijdag op 18-03-2025 19:01 ]
Ben eigenlijk wel benieuwd wat hij er van vond.[b]Haay schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:04:[/b
2001: A Space Odyssey (1968)
Mijn zoon (18) wilde graag samen met mij naar deze klassieker kijken.
[ Voor 54% gewijzigd door Janoz op 18-03-2025 19:01 ]
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Ja dat is een goeie, ik zet er normaal neer van " het verhaal gaat over.." maar gisteravond moe door de omstandigheden thuis en door de ontspanning van de film was blijkbaar geen goede combinatieVrijdag schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 18:59:
[...]
Komt denk ik door het stukje "de film volgt...". Dat is echt een heel erg generiek begin van de omschrijving van de film en zie je vaak ...op internet
Lady Bird (2017) | ![]() |
Tweakers: 7.1 | IMDb: 7.4 | Genre: Comedy, Drama | Runtime: 94 min | MPAA: R Een tiener die zich Lady Bird noemt heeft een afgrijselijke moeder en een lieve vader. Ze zit in het laatste jaar van de high school en gaat het jaar daarop naar college. Film met weinig interessante gebeurtenissen. De moeder zwelgt in zelfmedelijden, ze zegt dat haar moeder een alcoholist was en daarmee wil ze dus zeggen dat ze het zelf zoveel erger heeft gehad dan anderen. Daarnaast loopt ze haar dochter continu uit te schelden. De dochter in de film heeft hier veel te weinig last van en dat komt de echtheid van de film niet ten goede. Ook maakt het meisje dat zich Lady Bird noemt wat vrienden op school. In mijn ogen een oninteressante film met een oninteressant verhaal. Gewoon een saaie film. | |
Mijn zoon (heeft een vorm van autisme en is niet zo expressief in zijn mening) vond 2001: A Space Odyssey "wel leuk". Vooral de scenes zonder dialogen die dus een visuele focus hebben vond hij interessant.Janoz schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:00:
Ben eigenlijk wel benieuwd wat hij er van vond.
Neem ik desnoods de film wel mee op schijf
[offtopic]G_Dragon schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:33:
[...]
Oh no offence taken, nee ik gebruik geen AI. Heb er juist een bloedhekel aan, het neemt namelijk van alles over! Wel vervelend en jammer dat je detector-tool op hol slaat, want dat moet dan echt domme pech zijn
Elke detector tool geeft aan dat je review 100% AI gegenereerd is. Grappig dat jij blijkbaar toch onbewust chatGPT schrijfstijl overneemt. Dat, of je hebt heel veel communicatietrainingen op je werk gehad waarbij je geleerd wordt elke zin van de ander terug te koppelen. Zie je ook vaak bij antwoorden op google recensies die chatGPT gebruiken voor antwoorden. "Fijn dat je dit en ervaarde als fijn. Jammer dat je dit en dit als jammer beschouwde etc etc"
Dit dus.
Of-topic, maar oprecht bedoelt:Jeroentjuh82 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:26:
Zijn er ook lui hier die alleen kijken net als ik?mij lijkt het leuk om samen te kijken met iemand hier bij diegene of hier. Als ik dan een stuk moet rijden boeit me niet want rij goedkoop op lpg. Heb ook weinig/geen mensen wie film kijken leuk vinden:moet van mij komen bij 1 persoon. Je mag me een dm doen als je dit ook wat lijkt.
Maak gebruik van https://www.meet5.nl/ in je omgeving en start eventueel daar een filmclubje 🍿
Emilia Pérez (2024) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 5.4 | Genre: Comedy, Crime, Drama | Runtime: 132 min | MPAA: R Emilia Pérez, zonder twijfel de meest controversiële als ook de meest bejubelde en meest verguisde film van afgelopen jaar. Is al deze commotie terecht of onterecht? Ach, ik weet het niet. Feit is dat ik een bloedhekel heb aan musicals, maar dat ik dit toch goed te pruimen vond. Het zal deels liggen aan de Spaanse taal, die toch net wat lekkerder klinkt, maar toch voornamelijk ook door de wat modernere, experimentele aanpak van het musical aspect. Niet alles was in de roos, maar veel was wel redelijk origineel of op zijn minst vermakelijk. Bijvoorbeeld het stukje dat de drugsbaron uitlegt wat zijn plannen zijn. Muziek technisch waarschijnlijk helemaal niks, maar ik vond dat echt mooi gedaan. Dan het verhaal zelf. Tja, het is niet de beste film allertijden, maar het verhaal is op zijn minst bijzonder, en vermakelijk genoeg om te boeien. Bovendien worden er (wellicht volgens velen niet helemaal op de juiste manier) belangrijke thema's aangekaart, zoals de vele vermiste personen in Mexico vanwege al het drugs zgeweld. All-in-all vond ik het een leuke film-ervaring, met wel een wat matig einde. Maar dat is bij de meeste films helaas het geval. Ik zou hem plaatsen net onder Dune: Part Two en net boven Kinds of Kindness. Bungelt ergens onderaan in het rijtje van favoriete films van Jacques Audiard, maar The SIsters Brothers was een stuk minder goed, dus toch ook weer niet zijn slechtste film. | |
[ Voor 3% gewijzigd door josh-hill op 19-03-2025 13:27 ]
Ik ga eigenlijk altijd alleen naar de bios, zit er regelmatig de hele zondag avond of maandag avond.Jeroentjuh82 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:26:
Zijn er ook lui hier die alleen kijken net als ik?mij lijkt het leuk om samen te kijken met iemand hier bij diegene of hier. Als ik dan een stuk moet rijden boeit me niet want rij goedkoop op lpg. Heb ook weinig/geen mensen wie film kijken leuk vinden:moet van mij komen bij 1 persoon. Je mag me een dm doen als je dit ook wat lijkt.
Ben de enige in de vriendenkring met een bios abo (Vue), en ook de enige die zo vaak gaat zonder het als verplichting te zien
De enige uitzondering is zaterdag avond, dan zit ik meestal bij een maatje en dan zetten we een film of serie op om de avondmaaltijd weg te kijken
@Jeroentjuh82 Ik woon op max 10 min rijden van de bios af. Ben gestopt met alles maar in huis halen, heb zoveel liggen waar ik niet aan toekom dat het geen nut meer heeft
[ Voor 6% gewijzigd door AcidBurn op 19-03-2025 19:03 ]
Gangs of New York (2002) | ![]() |
Tweakers: 7.5 | IMDb: 7.5 | Genre: Crime, Drama | Runtime: 167 min | MPAA: R Blijft één van mn favoriete Scorsese films. Geen idee wat hij laatst deed met Killers of the flower moon maar bij GONY is bijna alles perfect. Bijna dus. Prachtige vertolkingen van Daniel Day en Leonardo met vele toffe bijrollen en fysieke sets waar je werkelijk U tegen zegt. Het verhaal is op zn Scorseses erg meeslepend terwijl de "premise" eigenlijk een revenge verhaal is. spoiler: Ik snap dat Amsterdam/Vallon eerst een tijd in het hol van de leeuw wil doorbrengen en op een zo groot mogelijk toneel Bill om wil leggen maar als dat dan eindelijk lijkt te gaan gebeuren bij Five points loopt het af met een soort halve finale. Het slagveld (Five point) word verstoord door kanongeweld van.. schepen? erg vreemd. Het gevecht en de "gangwar" net daarvoor valt dan ook tegen en had wat meer aandacht mogen krijgen | |
The Trip (2010) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.0 | Genre: Comedy, Drama | Runtime: 112 min | MPAA: Not Rated Steve Coogan en Rob Brydon zijn Britse acteurs met brede ervaring in het comedy genre. In real life is er ongetwijfeld een sterke vriendschap tussen de beide heren gezien de vele samenwerkingen die ze hebben gedaan. In Michael Winterbottom's The Trip nemen ze aspecten van hun persoonlijkheden, vergroten die uit en laten die eigenschappen de vrije loop. Het leidt tot een film (en een langere zesdelige TV-serie) over twee kerels die 90% hilarisch en 10% ontroerend is. Er is niet veel verhaal; Coogan heeft een uitnodiging van The Observer magazine geaccepteerd om een reis door het noorden van Engeland te maken om restaurants te reviewen. Hij zou met zijn vriendin gaan, maar die is voor werk naar de VS gegaan en hij vraagt zijn frenemy Brydon om in haar plaats mee te gaan. Waar Brydon een huiselijk leven leidt en tevreden is met het modicum aan succes dat hij behaald heeft in zijn carriere, is Coogan in een midlife crisis belandt waarin hij zijn relaties en carriere onvoldoende fulfilling vindt. Het leidt tot grappige, scherpe conversaties en een absolute masterclass in passive agressiveness aan beide kanten van de tafel. The Trip is, for my money, absoluut hilarisch. Coogan en Brydon leunen veel op celebrity impersonations voor de laughs maar de bron van de humor ligt dieper, in de relatie tussen de mannen, de beschouwingen op elkaars leven en de jaloezie en kleinerende oordelen die daaruit voortkomen. Maar ook de diepe vriendschap die eronder ligt. Er zijn twee manieren om The Trip te kijken; de filmversie en de zesdelige TV-serie. Die laatste is uiteraard langer maar voegt qua verhaal weinig toe. De serie is meer gecentreerd rondom de (echt bestaande) restaurants die de twee bezoeken. Ik vind de serie prettiger kijkbaar, maar dat is vooral omdat ik zo enorm geniet van deze twee heren. Je kan altijd met de film beginnen en als het bevalt de serie opzoeken. En als dat bevalt bij de drie andere reizen die de heren maakten door Spanje, Griekenland en Italië aanhaken. | |
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Mickey 17 (2025) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.3 | Genre: Adventure, Comedy, Fantasy | Runtime: 139 min | MPAA: R Het concept van de film leek me wel leuk, de uitvoering bleek (voor mij tenminste) een stuk minder goed. Mark Ruffalo is echt aan het over-acten dat het een aard heeft (en dat vond ik zwaar irritant). Robert Pattinson doet zijn best en dat doet hij ook niet slecht. Maar dit lijkt mij teveel een satirische kruising tussen Starship Troopers en Arrival zonder alle gore van die eerste. (wat op zich al een satire moest voorstellen). Het verhaal kon me na een halfuur al niet heel erg meer boeien, en de film was mij veel te langdradig. Dit verhaal hadden ze makkelijk in anderhalf uur kunnen vertellen. Ik kan me dan ook totaal niet vinden in het IMDB cijfer. | |
Precies zoals wij de film ook hebben beleefd. Het eerste uur was nog enigszins origineel, maar de tweede helft was echt vervelend om te moeten uitzitten. Jammer van het interessante uitgangspunt.AcidBurn schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 23:01:
Mickey 17 (2025) [Afbeelding: Mickey 17 (2025)] Tweakers: N/A | IMDb: 7.3 | Genre: Adventure, Comedy, Fantasy | Runtime: 139 min | MPAA: R Het concept van de film leek me wel leuk, de uitvoering bleek (voor mij tenminste) een stuk minder goed. Mark Ruffalo is echt aan het over-acten dat het een aard heeft (en dat vond ik zwaar irritant). Robert Pattinson doet zijn best en dat doet hij ook niet slecht. Maar dit lijkt mij teveel een satirische kruising tussen Starship Troopers en Arrival zonder alle gore van die eerste. (wat op zich al een satire moest voorstellen). Het verhaal kon me na een halfuur al niet heel erg meer boeien, en de film was mij veel te langdradig. Dit verhaal hadden ze makkelijk in anderhalf uur kunnen vertellen. Ik kan me dan ook totaal niet vinden in het IMDB cijfer.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]5.5 / 10
Ik wilde eigenlijk de bios uitlopen zo slecht vond ik de film.. Pfff het was echt doorbijten.RoRoNL schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 23:03:
[...]
Precies zoals wij de film ook hebben beleefd. Het eerste uur was nog enigszins origineel, maar de tweede helft was echt vervelend om te moeten uitzitten. Jammer van het interessante uitgangspunt.
The Electric State (2025) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.0 | Genre: Action, Adventure, Comedy | Runtime: 128 min | MPAA: PG-13 Stel je een wereld voor, waarin robots dagelijkse helpen, maar op een gegeven moment besluiten dat ze autonomie willen. Dat ze in opstand komen, en vervolgens door mensen verbannen worden naar een gebied, waar geen mensen mogen komen. En tegelijkertijd, dat er een tech-bedrijf is, dat zo machtig is, dat ze de mensheid domineren door middel van virtuele werelden. De film kijkt als een animatie, waarbij gezegd moet worden, dat het enorm knap is, wat er tegenwoordig uit de digitale trukendoos gehaald kan worden! Anderzijds lijkt het me voor acteurs ook enorm lastig, omdat zo'n beetje alles met greenscreen moet worden gefilmd, in plaats van met fysieke decors. In dit geval zien we Milly Bobby Brown en Chris Pratt zich daar prima mee te kunnen werken, als hoofdpersonen in het verhaal. Milly daarbij als wees, op zoek naar haar broer, en Chris als smokkelaar met een bijzonder leuke sidekick. Daarnaast nog Stanley Tucci als baas van big tech. De film zelf is braaf, bevat wel actie maar geen gore, en zelfs scheldwoorden blijven achterwege. Het lijkt daarom (net als bij Damsel..), dat de doelgroep jong-volwassenen is, en niet zozeer de doorgewinterde volwassen filmkijker. Verwacht dan ook geen diepgaand verhaal, zware acteer-prestaties, maar meer een lichtvoetig geheel, met een licht serieuze ondertoon. Want ik zie duidelijk commentaar op de huidige samenleving: de mensheid wordt gedomineerd door big tech. De afhankelijkheid van schermpjes, dit keer in de vorm van VR helmen, een bad guy die duidelijk zijn inspiratie haalde bij Steve Jobs en een hint naar de opkomst en dreiging van kunstmatige intelligentie, vormen een rode draad door het verhaal. Richting het einde van de film wordt dat ook duidelijk uitgesproken, al blijft dat een beetje geforceerde emotie. Al met al: visueel best goed gedaan (vooral de variatie aan robots vond ik leuk), en is het best apart om Milly Bobby Brown te zien opgroeien. We kennen haar (uiteraard) uit Stranger Things, waar ze begon als kind, maar ze is nu echt volwassen en een vrouw geworden. Al blijf ik erbij, dat haar films zich richten op jongeren en daar hoor ik al een tijdje niet meer bij. Ik vond de film aardig maar niet lovenswaardig. Visueel was het knap, maar qua verhaal aardig voorspelbaar. Chris Pratt zoals altijd vermakelijk. Laat ik het een 6 geven. | |
Ik vond de film volgens verwachting; Typische, veilige Netflixeenheidsworst. Risicoloos, geen bloed, geen raar taalgebruik en een voorspelbaar verhaal. Deze ben ik over een week weer vergeten, maar hij schijnt wel meer dan 300 miljoen te hebben gekost.Makaja schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:48:
[table bgcolor=transparent width=100% cellpadding=6][tr][td fontsize=14]The Electric State (2025)[/td][td align=right valign=top rowspan=2 fontsize=9][Afbeelding: The Electric State (2025)][/td][/tr][tr][td valign=top]Tweakers: N/A | IMDb: 6.0 | Genre: Action, Adventure, Comedy | Runtime: 128 min | MPAA: PG-13
[justify]
De film zelf is braaf, bevat wel actie maar geen gore, en zelfs scheldwoorden blijven achterwege. Het lijkt daarom (net als bij Damsel..), dat de doelgroep jong-volwassenen is, en niet zozeer de doorgewinterde volwassen filmkijker. Verwacht dan ook geen diepgaand verhaal, zware acteer-prestaties, maar meer een lichtvoetig geheel, met een licht serieuze ondertoon.
American History X (1998) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 8.5 | Genre: Crime, Drama | Runtime: 119 min | MPAA: R Ik ben vast niet de enige die nog een paar klassiekers op de kijklijst heeft staan die iedereen al heeft gezien. Deze stond er nog op bij mij. Ik had redelijk hoge verwachtingen door de cijfers die de film her en der krijgt en het thema vind ik ook wel interessant. Mijn verwachtingen waren blijkbaar te hoog want zo indrukwekkend vond ik de film niet. Het verhaal is interessant maar niet indrukwekkend en het acteerwerk is heel redelijk, maar ook niet meteen overweldigend. spoiler: Het moment dat hij met z'n dode broertje in z'n armen zit vond ik zelfs erg slecht Terwijl Edward Norton in de meeste van zijn andere films echt wel een goede acteur is. | |
[ Voor 42% gewijzigd door Sharky op 20-03-2025 10:33 ]
This too shall pass
Het beste is deze film te vergelijken met "don't look up" denk ik. Het is een soort sci-fi satire die wat mij betreft best wat populairder mag worden. De boodschap zit hem vele minder in het science fiction gedeelte als wel in het ronduit in het belachelijk doorgetrokken sociale aspect van het verhaal. De gehersenspoelde kudde van fans die achter een ego-trippende narcist aanloopt, de sporadisch religieuze kaart die getrokken wordt om te doen alsof er een hoger doel gediend wordt. De stupiditeit van de massa.AcidBurn schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 23:01:
Mickey 17 (2025) [Afbeelding: Mickey 17 (2025)] Tweakers: N/A | IMDb: 7.3 | Genre: Adventure, Comedy, Fantasy | Runtime: 139 min | MPAA: R Het concept van de film leek me wel leuk, de uitvoering bleek (voor mij tenminste) een stuk minder goed. Mark Ruffalo is echt aan het over-acten dat het een aard heeft (en dat vond ik zwaar irritant). Robert Pattinson doet zijn best en dat doet hij ook niet slecht. Maar dit lijkt mij teveel een satirische kruising tussen Starship Troopers en Arrival zonder alle gore van die eerste. (wat op zich al een satire moest voorstellen). Het verhaal kon me na een halfuur al niet heel erg meer boeien, en de film was mij veel te langdradig. Dit verhaal hadden ze makkelijk in anderhalf uur kunnen vertellen. Ik kan me dan ook totaal niet vinden in het IMDB cijfer.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]5.5 / 10
Ik heb me zeer vermaakt bij deze film, maar misschien komt dat ook omdat ik er met een andere verwachting en een andere bril ben in gegaan. 8/10 voor mij.
Ik snap het idee van de film zeker wel, en je vergelijking met Don't Look Up zie ik er wel in terug ja.Boerekool_ schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:54:
[...]
Ik heb me zeer vermaakt bij deze film, maar misschien komt dat ook omdat ik er met een andere verwachting en een andere bril ben in gegaan. 8/10 voor mij.
Dat joviale gedrag van Ruffalo's karakter (een personage dat inderdaad heel graag de aandacht heeft, maar verder te dom is om te poepen en volledig door zijn vrouw wordt aangestuurd) kun je volgens mij ook een directe link mee leggen naar Meryl Streep's president in die film. Dat was ook al zo'n veel te frivool personage voor de functie, kon ik ook helemaal niks mee. Ik ben meer van het serieuze werk dan zulke onzin karakters.
Ik vond hem echt heerlijk. Zwarte comedy en inderdaad een sterke boodschap. Einde wel wat over-the-topjosh-hill schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:10:
Don't Look Up had een goede boodschap, maar was echt een hele matige film (imho).
Dit dacht ik er ook over. Gewoon zien als satire en in (veel) mindere mate sci fi, ook al zaten er goede ideeën en een paar filosofische vragen in. Ik kan er op die manier goed van genietenBoerekool_ schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:54:
[...]
Het beste is deze film te vergelijken met "don't look up" denk ik. Het is een soort sci-fi satire die wat mij betreft best wat populairder mag worden. De boodschap zit hem vele minder in het science fiction gedeelte als wel in het ronduit in het belachelijk doorgetrokken sociale aspect van het verhaal. De gehersenspoelde kudde van fans die achter een ego-trippende narcist aanloopt, de sporadisch religieuze kaart die getrokken wordt om te doen alsof er een hoger doel gediend wordt. De stupiditeit van de massa.
Ik dacht "deze film moet ik zien!"
.......is het volledig AI
Cleaner (2025) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Action, Drama, Thriller | Runtime: N/A | MPAA: R Vanavond samen de film Cleaner gekeken, die we toevallig tegenkwamen, die we besloten om te gaan kijken zonder dat we een trailer of review ervan hebben gezien. Want de beschrijving sprak ons wel heel erg aan, dus waarom niet? Het verhaal is vrij simpel: iemand die ramen schoonmaakt op een gigantische hoogte raakt betrokken bij een terroristische aanslag. Omdat zij op het moment van de aanslag buiten aan het werk is , krijgt ze de kans om het allemaal te stoppen. Over het verhaal zal ik verder niet veel vertellen.. De film kijkt lekker weg en heeft een rustige opbouw met hier en daar wat actie, maar gelukkig geen overdreven actie of hoog tempo. Wat deze film perfect maakt voor een avondje waarbij je iets wil kijken zonder dat je al te veel na moet gaan denken. | |
The Florida Project (2017) | ![]() |
Tweakers: 7.5 | IMDb: 7.6 | Genre: Drama | Runtime: 111 min | MPAA: R Na Anora en Red Rocket gezien te hebben, ga ik verder terug in de Sean Baker filmografie met het herzien van The Florida Project. Waar ik de eerste keer op zich kwaliteiten van de film wel inzag, zag ik blijkbaar sommige details een beetje over het hoofd. Na nu Red Rocket gezien te hebben, waarin al deze details perfect waren verwerkt, viel me op dat The Florida Project dit ook heeft. De gebouwen op de achtergrond, alle details in het verhaal, hoe mensen met elkaar omgaan, het summum van kapitalisme, Disney World, (onzichtbaar) op de achtergrond, etc etc. Het is gewoon briljant in elkaar gezet. De film draait om de 6-jarige Moonee die (zo moeder zo dochter) haar jonge moeder Halley nadoet. Deze laatste woont in een afschuwelijk paars geverfd motel onder de rook van Disney World in Florida. Ze heeft moeite om de eindjes bij elkaar te knopen en het is elke week een enorme uitdaging om de huur voor de kamer bij elkaar te krijgen. De actrice die Halley speelt heeft Sean Baker zo van Instagram geplukt. Ze vertolkt de wilde, schreeuwerige Halley goed. Het motel wordt gerund motel manager Bobby (Willem Dafoe) die dit met verve doet. Hij loopt altijd een beetje achter de feiten aan, maar doet zijn stinkende best om de boel in orde te krijgen/houden. Gaandeweg de film komen allerlei zaken voorbij die spelen in dit 'milieu' en het resultaat zijn van het doorgeslagen kapitalisme van "the American Dream". De film is wat dat betreft echt super goed in elkaar gezet. Ondanks de hoop ellende, blijft de film ook redelijk luchtig, o.a. door de grofgebektheid en avonturen van deze en gene. Die grofgebektheid had wat mij betreft wel iets minder gekund, maar gezien de taferelen in sommige realitieseries (waar ik enkel een schimp ooit van heb gezien), lijkt het wel erg realistisch. Overigens verstaat Sean Baker hier perfect het vertellen van een verhaal door dingen NIET expliciet in beeld te brengen. Ik neig net als bij Red Rocket naar een 9, maar ik hou het toch maar op een 8.5. | |
Wat het "overacten" betreft: van wat ik uit interviews met Mark Ruffalo begreep is dat hij zich ten tijde van de opnames ook wel afvroeg of het allemaal niet too much was wat hij deed maar dat hij daar nu in de huidige politieke situatie van terugkwam. En daar kan ik me wel wat bij voorstellen.AcidBurn schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 23:01:
Dat vonden veel mensen ook "over the top" maar ook daar vond ik dat niet het geval. Ik vond dat wat dan "satire" zou moeten zijn juist angstaanjagend treffend.Boerekool_ schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:54:
[...]
Het beste is deze film te vergelijken met "don't look up" denk ik.
Companion (2025) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.0 | Genre: Sci-Fi, Thriller | Runtime: 97 min | MPAA: R Regiedebuut van Drew Hancock met Hughie uit The Boys en (teen) Natalie uit Yellowjackets ![]() Omdat het beter is om niets te spoilen zodat je blanco (ha!) de film in gaat zal ik het verhaal niet spoilen, maar het is al eerder gedaan. Redelijk vermakelijk als tussendoortje en goede maatschappelijke kritiek, met opvallend veel humor. Verder niet heel bijzonder. Toch moest ik richting het einde een traanje wegpinken omdat spoiler: Niet klikken als je geen hints wil over deze film! ...bring back Westworld seizoen 5 Maar goed, "it's just water". En daar zullen we het dan maar op houden voor een film waar deze relatief nieuwe regisseur desondanks toch z'n handtekening mee zet. Pluspunt voor het gebruik van goede muziek: | |
Dat zit wel Schnorr.
The Land of the Enlightened (2016) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.1 | Genre: Documentary, Drama, War | Runtime: 87 min | MPAA: N/A The Land of the Enlightened is geen film voor iedereen. Op veel plaatsen wordt deze bestempeld als 'documentaire', maar het is dat zeker niet in de traditionele zin. Het docudrama (als je het dat al kan noemen) is een verzameling van indrukken die samen een beeld moeten vormen van de toestand in Afghanistan. Regisseur Pieter-Jan De Pue is een fotograaf die over een periode van 7 jaar materiaal verzameld heeft dat geconstrueerd is tot deze film. Her en der vertelt de film mythen over de geschiedenis van het land. Daarnaast wordt een bende Afghaanse kinderen met Kalasjnikovs en paarden gevolgd. Ze overvallen karavanen en smokkelen illegale goederen. Ook dromen ze van een Afghanistan waar een van hen als koning zal heersen met zijn geliefde bruid. Ook zijn er beelden van de Amerikaanse soldaten die hun outpost in de bergen verdedigen en in de dorpen de Afghanen tevergeefs voor zich proberen te winnen. En dan zijn er ook nog de vele Afghanen die bezig zijn met het verzamelen en/of smokkelen van opium en/of blauwe Lapis Lazulli stenen. Ik kan er nog wel meer woorden aan vuil maken, maar ik vond het wel een geslaagde opzet, dat resulteert in een film die eigenlijk net zo poëtisch of psychedelisch is als Set The Controls For The Heart Of The Sun van Pink Floyd (waarom ik daar naar verwijs, wordt wel duidelijk als je de film zou kijken). | |
Lowlifes (2024) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.2 | Genre: Horror | Runtime: 90 min | MPAA: TV-MA Een ogenschijnlijk keurige Amerikaanse familie komt tijdens een road trip twee rednecks tegen met autopech. Ze besluiten een van hun mee te nemen naar het bijgelegen dorpje om hulp te halen, en besluiten vervolgens de nacht door te brengen bij de familie van de rednecks. Het lijkt een standaard slasher film, echter komt de grote plot twist al vroeg in de film, waardoor je met hele andere ogen de film ingaat dan je gewend bent. Vanaf het begin af aan bouwt de spanning zich op. De film bevat genoeg gore voor de fans en biedt een verfrissende aanpak binnen het genre van de slasher/horror/survival genre. Het einde vond ik niet perse teleurstellend, maar wel jammer dat de regisseur een bepaalde keuze hierin heeft gemaakt. Een andere onlogische keuze is dat een van de karakters lijkt over te stappen van de 'bad guys' naar de 'good guys', maar later toch weer niet. Verder een prima film om naar te kijken, en met een runtime van ongeveer 90 minuten was ik blij verrast door deze 'kleine' film. | |
The Predator (2018) | ![]() |
Tweakers: 5.2 | IMDb: 5.3 | Genre: Action, Adventure, Sci-Fi | Runtime: 107 min | MPAA: R Naast een slechte film ook een slechte Predator film. - 0 spanning - bijzonder slechte dialogen - slechte CGI (vooral de ogen) - slecht script en verhaal - 2d karakters - slechte ideeên (een Predator on steroids?...) Één ster voor enkele toffe scenes, twee voor het ontwerp van de originele classic Predator | |
The Breakfast Club (1985) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.8 | Genre: Comedy, Drama | Runtime: 97 min | MPAA: R 5 middelbare schoolleerlingen moeten op zaterdag nablijven. We tellen de populaire maar onzekere meid, de macho die eigenlijk heel lief is (leermoment: hier vallen de meisjes op), de nerd, de zonderling en de sporter. De jaren 80 zijn duidelijk af te lezen aan de opvallend wijde kleding, het tegenovergestelde van tegenwoordig waar we getergd worden met rariteiten zoals slim fit en nog erger: skinny fit. Dat het thuis niet pluis is, is de grootste gemene deler tussen de vijf. Hun ouders kijken niet naar ze om, of zijn veeleisend, of martelen ze. Een andere gemene deler die de vijf hebben is de gemene leraar. De hele film door zitten ze met elkaar te kletsen. De film kabbelt lekker voort zoals het hoort op een luie zaterdagmiddag. De film laat volwassenen denken aan hun middelbare schooltijd, hoe ze over hun ouders dachten, en wat ze sindsdien geworden zijn. Verder niet een heel bijzondere film dit, noch ontzettend boeiend. Prietpraat uit lang vervlogen tijden. | |
Een herschrijving van mijn review door gemini in QR code, gewoon omdat het kan:
/f/image/Y5yUC2Wpcr15zeC70PjCqk0v.png?f=fotoalbum_small)
[ Voor 3% gewijzigd door Salvatron op 25-03-2025 00:29 ]
Voor mij juist wel een van de meest herinnerbare tienerfilms van de jaren '80. Juist omdat het thuismisbruik aanstipte, naast de voor mij fantastische titelsong.Salvatron schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 00:06:
Verder niet een heel bijzondere film dit, noch ontzettend boeiend. Prietpraat uit lang vervlogen tijden.
Ik heb op een school gezeten die iewat vergelijkbaar was, met allelei leerlingen van verschillend pluimage
edit: wel grappig dat le 'm wel een 8 geeft
[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 25-03-2025 00:18 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik ben aardig onder de indruk van deze film. Behoorlijk blanco ingegaan maar dit had ik niet verwacht. Een goede film hoor, maar als vader zijnde voelde ik 'm hard in bepaalde scenes.Superkiwi schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:16:
Speak No Evil (2022) [Afbeelding: Speak No Evil (2022)] Tweakers: 7.5 | IMDb: 6.6 | Genre: Drama, Horror, Thriller | Runtime: 97 min | MPAA: Not Rated Deze speelde vanavond op Filmbox (Ziggo kanaal 100), juist op het moment dat ik de tv aanzette. Even snel gecheckt of er al een review van was en jawel; @Shadow_J heeft hier rond Halloween een review over geschreven. Op basis daarvan besloten de film te blijven kijken en dat bleek de juiste keuze.
Nadat een Deens en Nederlands gezin elkaar in Italië hebben ontmoet nodigen de Nederlanders de Denen uit voor een weekend bij hen thuis.
Het begint gezellig begint maar al vrij snel neemt, mede door de verschillende opvattingen van de twee verschillende gezinnen, de spanning toe. De toenemende ongemakkelijkheid spat er vanaf en dat is, samen met de spanning, waar deze film het van moet hebben. Ondertussen wordt er toegewerkt naar een zeer onverwacht en vrij heftig einde.
ShadowJ gaf deze film een 7,5 en daar kan ik prima mee inkomen.
Kleine noot: de Deense vader is wel een beetje een pussy.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]7.5 / 10
Ben benieuwd naar de 2024 versie, maar ik verwacht dat die minder indruk zal maken.
Conclave (2024) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.4 | Genre: Drama, Thriller | Runtime: 120 min | MPAA: PG Hier is al genoeg over gesproken in dit topic, dus ik heb gebeden dat de geruchten zouden kloppen voor deze film die gebaseerd is op een boek. De film toont Ralph Fiennes, Stanley Tuc-koekie en John Lithgow met een rood hoedje. Op zich is het verder een relatief recht-toe en recht-aan verhaal met veel backstabbing en alles wat je zou verwachten van het heiligdom. Er is echter een moment in de film waarop alles omslaat en de rest van het verhaal eigenlijk best slim maakt. spoiler: Want iedereen is aan het vechten (en wil het zelfs letterlijk Nadat "de Poop" in het echt ontslagen was (uit het ziekenhuis | |
Dat zit wel Schnorr.
Nobody (2021) | ![]() |
Tweakers: 5.9 | IMDb: 7.4 | Genre: Action, Crime, Drama | Runtime: 92 min | MPAA: R Een man in een uitgeblust huwelijk en vastgeroest in een dagelijkse routine. In bed gescheiden van zijn echtgenote door een dik pak kussens, en in zijn dagelijks leven telkens hetzelfde patroon. Na een inbraak in zijn huis, door twee dieven, verandert alles echter. Bob Odenkirk kennen we uiteraard al, van Breaking Bad en Better call Saul. De rest van de karakters doen er feitelijk niet zoveel toe. Het verhaal doet in de verte wat denken aan dat van John Wick. In dit geval echter blijft de achtergrond van Odenkirk's personage wat onduidelijk, maar ik had het idee dat dat een bewuste keuze is geweest. Doet niet af aan de rest van de film, overigens. Ik heb me prima vermaakt met deze film. Lekker tempo, gevat met de nodige humor, en ook de actie kwam goed over het grote scherm. Odenkirk als getormenteerd huisvader speelt met verve zijn rol, maar ook de 'baddies' zijn goed opgebouwd. De film was voorbij, voordat ik er erg in had en dat is een goed teken! Ik ben het dan ook niet eens met het gemiddelde cijfer van T.net, maar neig meer naar het IMDB-cijfer. Ik geef het dan ook een 7,5, want een van de leukere verassingen van de laatste tijd. | |
Titan A.E. (2000) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.6 | Genre: Animation, Action, Adventure | Runtime: 94 min | MPAA: PG Ongeveer 1000 jaar in de toekomst wordt de aarde aangevallen door buitenaardse wezens, de Drej. De reden is (waarschijnlijk) dat de mensheid steeds geavanceerder wordt, dus competitie. En competitie moet je uitroeien, dus wordt de aarde vernietigd. Een handvol mensen kunnen nog ontsnappen en worden intergalactische vluchtelingen en nomaden die door de andere levensvormen als achterlijk en minderwaardig worden beschouwd. Slechts goed voor simpel manueel werk en bijna uitgestorven. Er is echter hoop in de vorm van Cale. De zoon van een vooraanstaand aardse wetenschapper die werkte aan het Titan project. Cale zou namelijk een kaart bij zich dragen met de locatie van het schip Titan. Hij wordt gevonden door een stel premiejagers en samen gaan ze op zoek naar de locatie. Ondertussen worden ze opgejaagd door de Drej en moeten ze allerlei hindernissen overwinnen. Titan A.E. is een animatie die cgi mixt met traditionelere handgetekende (westerse) animatie. Hoewel de cgi natuurlijk best gedateerd is, past het wel binnen de stijl van de film. Het zorgt er ook voor dat scènes met veel beweging veel natuurlijker aanvoelen en er niet zo houterig en hakkerig uit zien als veel moderne anime. Het verhaal is niet echt super vernieuwend maar de setting is wel origineel. En hoewel het natuurlijk al een 25 jaar oude film is, is het thema met een nieuwe aarde verrassend actueel. Het is geen Disney, dus er zitten geen miljoen liedjes in en ook geen princes. Wel een kontschoppende (letterlijk) Akima (met de stem van Drew Barrymore) en nog wat obligate, licht grappige sidekicks en uiteraard een Big Bad in de vorm van de Drej. Ondanks dat het een kinderfilm is, zitten er wel enkele volwassen thema's in maar de film wordt nooit preachy. Leuke film, hoewel ik de voice acting van Matt Damon soms een beetje "off" vind aanvoelen. | |
DragonHeart (1996) | ![]() |
Tweakers: 9 | IMDb: 6.4 | Genre: Action, Adventure, Fantasy | Runtime: 103 min | MPAA: PG-13 Een draak en een drakendoder sluiten een overeenkomst. Zo blijft de ene leven en de ander kan geld verdienen. Maar dan moeten ze strijden tegen een hele nare koning. Echter blijkt de draak een band met deze jonge koning te hebben... Wat een heerlijke film! Een draak met de stem van Sean Connery, Dennis Quaid als drakendoder, De film heeft actie, avontuur, lichte romance, drama, humor en ziet er nog steeds prima uit. Echt zo'n film die je als kind ziet en jaren later nog steeds met warme gevoelens aan terugdenkt. Extra hoge score vanwege nostalgische waarde. En mijn zoontje vond het ook een hele leuke film. | |
The Iron Giant (1999) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 8.1 | Genre: Animation, Action, Adventure | Runtime: 86 min | MPAA: PG Amerika in de jaren '50. Een jongetje ontdekt een enorme robot die is neergestort in het bos achter zijn huis. De robot lijdt aan geheugenverlies en doorgaat een identiteitscrisis. Of is het eerder een ontluikend zelfbewustzijn? Natuurlijk worden het jongetje en de robot vriendjes en samen met de eigenaar van een sloperij proberen ze de robot zowel op te voeden als te verbergen. Dat valt niet mee, aangezien de robot ongeveer dertig meter hoog is én er een rondneuzende agent van een overheidsdienst in het dorpje is aangekomen. Die tot overmaat van ramp ook nog eens een kamer huurt bij de jongen thuis. De film heeft genoeg karakterontwikkeling en onderliggende thema's, maar wordt nooit belerend. Ook ontbreekt eindeloze expositie, veel wordt verteld aan de hand van kleine gebaren, geluidjes etc.of het wordt aan de fantasie van de kijker overgelaten om in te vullen. Zo wordt kort aangegeven waar de robot tot in staat is en zijn doel. Belangrijker is echter dat de robot zichzelf ontwikkeld en leert. Net als in Titan A.E. is cgi verwerkt in de film maar hier sluit het net wat beter aan voor mijn idee. De stijl is leuk met die jaren 50 sci-fi vibe qua vormgeving van auto's, straatbeeld en techniek. Leuke film, mooie animatie en bij tijd en wijle vertederend zónder daarvoor schattige dieren nodig te hebben. | |
Moana 2 (2024) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.7 | Genre: Animation, Adventure, Comedy | Runtime: 100 min | MPAA: PG Een meisje op een vlot en wat "grappige" sidekicks moet een mythisch eiland vinden zodat al haar mensen (verschillende stammen?) weer glorieus bij elkaar komen. Rommelige film, duurt veel te lang (zo voelde het in elk geval) en is gewoon niet leuk. Bevat wel genoeg mogelijkheden voor merchandise. Zonde van mijn tijd. | |
The Spiderwick Chronicles (2008) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.5 | Genre: Action, Adventure, Drama | Runtime: 96 min | MPAA: PG Twee broers, hun zus en moeder verhuizen naar een oud huis van een familielid waar ze nog nooit van hebben gehoord. Daar aangekomen blijkt er meer aan de hand te zijn en ontdekken ze een verborgen wereld met trollen, feeën en magische wezens. Tja, een typische kinder fantasy. De film had zo zijn momenten, maar die waren te sporadisch om de film te kunnen dragen. Komt uit een tijd dat er heel veel van dergelijke films uitkwamen (Narnia reeks, Golden Compass, Bridge to Terabithia en eventueel ook nog Harry Potter etc.) Deze was niet echt een hele sterke. Eigenlijk zo'n film die je vroeger bij Telekids op zaterdagochend als "lange film" keek. Terwijl Irene en Carlo zich aan het omkleden waren voor Pittige tijden | |
Wel een gemiste kans om te vertellen dat dit de speelfilmdoorbraak was van Mr. IncredibleVrijdag schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:22:
... veel wordt verteld ...
Een stage bij de Nine Old Men helpt wel voor je carrière.
Wanneer worden het Nine Old Women? Er is tegenwoordig genoeg vrouwelijk tekentalent te vinden!
Dat zit wel Schnorr.
Dat is een van schrijvers van The Incredibles (en ook Edna Mode). Dit is Mr. Incredible, en die gaat al wat langer mee.Stukfruit schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:19:
[...]
Wel een gemiste kans om te vertellen dat dit de speelfilmdoorbraak was van Mr. Incredible
More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs
Je neemt het te letterlijkRobtimus schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:04:
[...]
Dat is een van schrijvers van The Incredibles (en ook Edna Mode). Dit is Mr. Incredible, en die gaat al wat langer mee.
[ Voor 7% gewijzigd door Stukfruit op 25-03-2025 21:36 ]
Dat zit wel Schnorr.
Mickey 17 (2025) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.3 | Genre: Adventure, Comedy, Fantasy | Runtime: 139 min | MPAA: R Ja, wat moet ik hier van maken. Misschien een lekkere saus met alienstaarten? Het begint goed met Pattinson die duidelijk geen Batman meer is, maar gedurende de film gaat het eigenlijk steeds minder over dat wat sommigen over de streep zal hebben getrokken om deze film te kijken en gaat het steeds meer over de grote actiescénes en satire die zelfs in overdreven Mark Ruffalo-vorm niet het echte leven kan verslaan. Wat overblijft is een film die herhalend dingen doet waarvan je denkt dat er iets mee gedaan gaat worden, voordat blijkt dat het niet wordt doorgezet. Dat wordt snel saai. Resultaat bestaat zo uit een hoop stukjes alien, een Trump-alike en kritiek op dat wat er mis is met de huidige wereld, terwijl het niet echt over weet te komen omdat de echte real-life versies van de karakters al zo gestoord zijn. Dat maakt het allemaal een beetje ongemakkelijk om naar te kijken. Niet omdat het satire is, wel omdat het eigenlijk weinig doet behalve meedoen aan de ruis waar het o.a. kritiek op heeft. | |
Dat zit wel Schnorr.
Staat op Videoland waar ik dankzij een prijs een paar maanden naar mag kijken. Tien jaar na dato hoor ik nu pas van deze film.Exorcist schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 22:17:
Gisteren Schone Handen gezien in de bios (IMDB nr is bekend maar de generator pakt hem niet?).
Anyway: voor een Nederlandse film goed te pruimen. Aardig spannend (had wat meer actie of thriller-elementen kunnen bevatten) en degelijk acteerwerk, zeker van Jeroen van Koningsbrugge (waar ik sowieso al een voorstander van ben).
Enige nadeel vond ik het zoontje, hij speelde te schools. En als ik dan nog iets zou moeten benoemen is het accent van van Koningsbrugge waardoor hij me keer op keer deed denken aan zijn eigen typetje in Draadstaal.
Verder een aanrader.
Zeker een onderhoudende film. Jeroen van Koningsbrugge vind ik altijd wel goed als hij een onaangepast iemand speelt. Goed verhaal ook van Rene Appel, waarvan ik de boeken ook altijd goed vindt.
Enig nadeel vind ik het geluid van de stemmen, dat veel te zacht is. Een euvel dat wel meer NL-films en series hebben.
Dit euvel hebben bijvoorbeeld Amerikaanse films en series ook (zie je gewoon overal). Het is voor veel mensen niet meer te volgen zonder ondertitels, ook al is het in je moedertaal. Maar die zijn meestal hooguit als SDH variant beschikbaar, en dat is jammerPat911 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:39:
[...]
Enig nadeel vind ik het geluid van de stemmen, dat veel te zacht is. Een euvel dat wel meer NL-films en series hebben.
YouTube: Why we all need subtitles now.
Inderdaad. Heb tegenwoordig mijn centerspeaker veel harder staan dan wat volgens de ingebouwde, automatische afstelsoftware zou moetenjosh-hill schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:50:
[...]
Dit euvel hebben bijvoorbeeld Amerikaanse films en series ook (zie je gewoon overal). Het is voor veel mensen niet meer te volgen zonder ondertitels, ook al is het in je moedertaal. Maar die zijn meestal hooguit als SDH variant beschikbaar, en dat is jammer
The Piano (1993) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.5 | Genre: Drama, Music, Romance | Runtime: 121 min | MPAA: R Misschien is het het feit dat de film uit 1993 is, of het feit dat het een kostuumdrama is, maar The Piano deed me niet zo heel veel. Deze 'critically acclaimed' film gaat over een stomme vrouw (en dan bedoel ik met stomme iemand die niet spreekt en niet iets anders) met een dochter ergens halverwege 19e eeuw uit Schotland of zo. Ze heeft geen man en dat is voor die tijd een schande. Ze wordt uitgehuwelijkt aan een of andere gast in Nieuw-Zeeland. Haar piano is haar passie en die moet dus ook mee op reis. Haar (nieuwe) man ziet het nut van die piano alleen niet. De film gaat deels over hoe vrouwen zeker in die tijd als ondergeschikt werden gezien en dat hun passies er volgens de mannen maar weinig toe doen en dat eigenlijk alleen de passie voor de liefde met die man er voor hen toe doet. Maar je passie definieert wie je bent. Wat heeft het leven nog zin als je deze niet kunt/mag uitvoeren. Ik vond de film vaak wat lomp. I don't know. Ik had er niet zo heel veel mee. Er zaten wel wat goede aspecten aan de film (zoals waar de film o.a. over gaat, wat ik zojuist noemde) en richting het einde werd het nog best interessant, maar het echte einde was dan wel weer een inspiratieloos geneuzel. | |
Days of Thunder (1990) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.1 | Genre: Action, Drama, Sport | Runtime: 107 min | MPAA: PG-13 Toen wij afgelopen week Top Gun weer opnieuw zijn gaan kijken, kwam er na de film als advies Days Of Thunder voorbij in het lijstje. Een film die ik zelf nog nooit had gezien of er zelfs nog nooit over had gehoord, wat best wel gek is als grote film fanaat. Gisteravond na een lange dag van 4 uur rijden waren we wel toe aan ontspanning, dus hebben we ervoor gekozen om hem te gaan kijken. Het verhaal gaat over NASCAR, een wereld waar het er hard aan toegaat en er veel drama is. Een nieuwkomer genaamd Cole is een zeer goede rijder maar neemt veel risico om aan de top te komen, hierdoor weet hij veel races niet eens uit te rijden. Vaak slijten zijn banden of blaast hij zijn eigen motor op! Het is een sterk en goed verhaal zoals we gewend zijn van Tom Cruise. Days Of Thunder is een leuke en vermakelijke film die zeker de moeite waard is om te gaan kijken! Mocht iemand nog twijfelen dan hoop ik hem / haar over te halen middels mijn review. | |
Klopt Nederlandse series en films kijk ik doorgaans met ondertiteling, kan aan mijn eigen gehoor liggen maar vind ik veel ontspannender.Pat911 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:39:
[...]
Staat op Videoland waar ik dankzij een prijs een paar maanden naar mag kijken. Tien jaar na dato hoor ik nu pas van deze film.
Zeker een onderhoudende film. Jeroen van Koningsbrugge vind ik altijd wel goed als hij een onaangepast iemand speelt. Goed verhaal ook van Rene Appel, waarvan ik de boeken ook altijd goed vindt.
Festina lente
Holly (2023) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.2 | Genre: Drama | Runtime: 102 min | MPAA: N/A Deze film heeft niet al te beste ratings, dus je zou zeggen: links laten liggen. Mijn intuïtie zei echter: misschien is dit toch wel een interessante film. Soms moet je gewoon naar je intuïtie luisteren. Het is een trage, maar (inderdaad) interessante film over het bovennatuurlijke. Bestaat er zoiets? Wat doet het met mensen? Die eerste vraag geeft de film (bewust) geen antwoord op en dat is mooi. Laat iedereen er het zijne over denken. De tweede vraag komt uitgebreid aan bod in de film. Er is een duidelijk verschil tussen de hoofdpersonen Holly en Anna. Ze kijken op een compleet verschillende manier naar spiritualiteit en hebben allebei hun eigen worstelingen en drijfveren. En dan heb je nog al die andere mensen die met hen te maken hebben. spoiler: Hoewel Anna Holly ervan verwijt dat ze niet met de juiste intenties bezig is, kun je eigenlijk beter zeggen dat je dit verwijt juist Anna zou moeten maken. Ze denkt zelf dat ze super bezig is, maar is dat wel met de juiste insteek? De film geeft zoals gezegd geen antwoorden, maar roept juist vragen op. En dat is eigenlijk wat goede kunst definieert: het uitlokken van vragen over het menselijk bestaan, waar je dan zelf de antwoorden bij moet zoeken. Vanwege het langzame tempo van de film, krijg je uitgebreid de tijd om hier over na te denken, maar ook na de film blijft dat nog lang in je hoofd door sudderen (iig bij mij dan). De film kan wel wat zwaar zijn, maar het personage Bart weet de film toch luchtig te houden. Her en der maakt hij rake grappen, waar ik smakelijk om moest lachen. Zijn rol aan het einde van de film is me wel wat onduidelijk. De laatste scene en dan met name de muziekkeuze begreep ik niet. Ik heb wel wat theorieën wat hier wordt bedoeld maar ik vermoed dat er toch een andere intentie is, of het is gewoon slecht uitgewerkt. Daarom toch nog een half puntje aftrek. | |
Holly staat nu dan ook in mijn lijstje van favoriete films over 'geloof'.
https://letterboxd.com/joshuajghill/list/faithvourites/
Als iemand nog tips heeft, laat maar weten. Want ik vind dit soort films wel interessant.
Damsel (2024) | ![]() |
Tweakers: 6.8 | IMDb: 6.1 | Genre: Action, Adventure, Fantasy | Runtime: 110 min | MPAA: PG-13 Milly Bobby Brown kruipt (nogmaals) in de huid van Elona Holmes Elodie om puzzels op te lossen. Ditmaal is de puzzel een doolhof waaruit ze moet zien te ontsnappen terwijl ze op de hielen wordt gezeten door een (licht sadistische) draak, die overigens erg goed vertolkt wordt door Shohreh Aghdashloo. Het eerste deel van de film kans soms wat tenenkrommend zijn omdat Elodie telkens als ze geen geluid hoort te maken (en dat wéét ze), toch het onheil naar zich toe weet te trekken omdat ze blijkbaar niet kan bewegen zonder gekreun, gehijg, gegil of iets om te stoten. Pippin is er niks bij. Verwacht niet te veel van het verhaal; het plot is eenvoudig en vrij dun. Toch blijft er een leuke, vrij vlotte fantasiefilm over die lekker wegkijkt. Milly Bobby Brown is voor dit soort films geen verkeerde keuze, dit soort rollen passen haar wel. | |
"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"
De film mist zat wat mij betreft. Er "klopt" ook geen moer van (voor zover je het daarover kan hebben in een film over superhelden). Het is een niemendalletje ter introductie van de nieuwe captain. Heb 'm wel afgekeken, maar heb delen wel op m'n telefoon gezeten omdat het gewoon totaal niet boeide.G_Dragon schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 00:11:
Zijn er hier toevallig meer mensen die niet door Captain America: Brave New World heenkomen? Wij hebben hem nu al twee keer opnieuw opgezet maar haken telkens halverwege af... Dit terwijl we wel van Marvel films houden en er vaak zelfs voor naar de bioscoop gaan, geen idee waarom maar deze nieuwe film mist iets?
Hopelijk zijn de toekomstige films weer van het niveau van voor 2020
The Wave (2015) | ![]() |
Tweakers: 6 | IMDb: 6.6 | Genre: Action, Drama, Thriller | Runtime: 105 min | MPAA: R Deze films zijn al eerder besproken hier, maar deze week heb ik zowel The Wave en The Quake gezien. Op zich redelijk standaard rampenfilms, maar voor de verandering eens uit Noorwegen. Dus iets minder spektakel, iets meer aandacht voor de mensen. Dat gezegd hebbende, de special effects van The Wave vond ik erg mooi, knap hoe ze dat in het Noorse landschap hebben kunnen visualiseren. In The Wave volgen we een geoloog die het instorten van een berg met daarbij een tsunami als gevolg al ziet aankomen. Uiteraard wordt hij gescheiden van zijn gezin en moet op reddingstocht. Karakters zijn vriendelijk en realistisch. Uiteraard wordt de hoofdpersoon eerst niet geloofd, maar dan wordt dat in beeld gebracht zonder dat Hollywood-sausje van een superdomme maar autoritaire baas. Zitten wat benauwende scenes in. Prima film om even lekker bij te ontspannen, kwam deze week goed uit met vriendinlief ziek op de bank. | |
The Quake (2018) | ![]() |
Tweakers: 7 | IMDb: 6.2 | Genre: Action, Drama, Thriller | Runtime: 106 min | MPAA: PG-13 The Quake is het directe vervolg op The Wave. Niet helemaal direct, speelt 3 jaar later af. Dezelfde hoofdpersonen, waarbij geoloog Kristian op onderzoek van een collega stuit. De collega is vlak daarvoor omgekomen bij een kleine aardbeving, en als Kristian het onderzoek goed bestudeerd weet hij al wat er gaat gebeuren. Hij wil er alles aan doen om zijn familie wederom te redden. De aardbeving is erg spectaculair in beeld gebracht. Maar ook de persoonlijke relaties worden goed verteld. Net als The Wave vond ik het een heerlijk ontspannende maar dan wel spannende film. | |
Ben heel benieuwd of we er ooit wel doorheen gaan komen.
De film mist wel meer dan "iets"G_Dragon schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 00:11:
Zijn er hier toevallig meer mensen die niet door Captain America: Brave New World heenkomen? Wij hebben hem nu al twee keer opnieuw opgezet maar haken telkens halverwege af... Dit terwijl we wel van Marvel films houden en er vaak zelfs voor naar de bioscoop gaan, geen idee waarom maar deze nieuwe film mist iets?
Stukfruit in "Welke film(s) heb je laatst gezien en wat vond je? [Deel 28]"
Volgens mij ben ik nog te positief geweest nu ik eraan terugdenk.
Dat zit wel Schnorr.
Maar eerlijk gezegd doen wel meer films mij niet zoveel meer. Van het hele aanbod wat de komende maanden gaat komen, lijkt alleen het volgende me interessant: Death of a Unicorn (en dat puur vanwege Jenna Ortega, anders zou ik hem zeker overslaan), The Amateur, The Accountant 2, Until Dawn, Final Destination: Bloodlines, en Ballerina.
Melk, melk en nog eens melk. Hoewel de twist in Ballerina wel cool lijkt te zijn.
Dat zit wel Schnorr.
Was deel 2 zo slecht dan? Ik weet het niet meer, kan me alleen de beginscene onthoudenStukfruit schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:59:
Waarom lijkt Final Destination: Bloodlines je dan interessant? Want voor mij was die serie met deel 2 al om zeep geholpen
Melk, melk en nog eens melk. Hoewel de twist in Ballerina wel cool lijkt te zijn.
Ik weet zelf eigenlijk ook niet waarom ik een nieuw deel in de Final Destination serie nog een kans wil geven.Stukfruit schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:59:
Waarom lijkt Final Destination: Bloodlines je dan interessant? Want voor mij was die serie met deel 2 al om zeep geholpen
Misschien wel omdat het origineel de eerste horrorfilm was die ik ooit in de bios keek en ik die wel erg leuk vond. Het was ook de eerste film die ik op dvd kocht
Ze waren allemaal niet heel goed toch? Ik vond ze vooral grappig, hoe zullen ze nu weer eens dood gaan.Arjantje72 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 21:44:
[...]
Was deel 2 zo slecht dan? Ik weet het niet meer, kan me alleen de beginscene onthouden
Wat @sig69 zegt: ze waren allemaal niet zo goedArjantje72 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 21:44:
[...]
Was deel 2 zo slecht dan? Ik weet het niet meer, kan me alleen de beginscene onthouden
Met deel 1 was het een "nieuw" concept en daarna nam het een duikvlucht.
In die tijd was tienerhorror ook wel wat populairder na de screams, etc.
Dat zit wel Schnorr.
Het enige opzienbare aan die reeks is de tegenstelling in de titel van de vervolgdelen.Stukfruit schreef op zondag 30 maart 2025 @ 04:44:
[...]
Wat @sig69 zegt: ze waren allemaal niet zo goed
Met deel 1 was het een "nieuw" concept en daarna nam het een duikvlucht.
In die tijd was tienerhorror ook wel wat populairder na de screams, etc.
Final
Destination2
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Life as We Know It (2010) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.5 | Genre: Comedy, Drama, Romance | Runtime: 114 min | MPAA: PG-13 Gisteravond samen deze film weer opnieuw gekeken, het was voor ons niet de eerste keer dat we hem keken. Maar het was wel alweer een flinke tijd geleden, helaas was het niet lang genoeg geleden want ik kon mij nog precies herinneren wat er in het verhaal ging gebeuren. Twee single vrienden genaamd Holly en Eric, die geen relatie met elkaar hebben en een compleet andere levensstijl hebben. Gaan wel met dezelfde vrienden om en hun vrienden komen helaas heel tragisch om bij een ongeval, waardoor Holly en Eric vanaf dat moment voor hun kind moeten zorgen omdat dit in hun testament stond. Die zorgt voor een uitdagende en onverwachte situatie, helemaal omdat de levens van Holly en Eric totaal verschillend zijn! Er zit niet alleen veel humor in de film maar ook veel ongemakkelijke momenten, Life As We Know It geeft een situatie weer die zomaar ook jouw kan overkomen als je vrienden hebt met een baby of jong kind. Het verhaal zit van begin tot eind goed en vermakelijk in elkaar en is makkelijk te volgen! | |
A Working Man (2025) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Action, Thriller | Runtime: 116 min | MPAA: R Tja, typische Jason Statham film. Veel actie, popcorn en vooral niet nadenken. Want als jij iemand met een afgezaagde shotgun 5 meter achteruit kunt knallen, hoort de recoil ook zodanig te zijn dat je arm zowat van je lijf gerukt wordt. Plus het foutje dat in meerdere vuurgevechten de wapens eerder afgaan dan de persoon in kwestie de trekker overhaald. Verkeerde cgi timing gok ik. Zoals gewoonlijk komen de badguys regelrecht uit The A-Team gelopen want schieten kunnen ze allemaal niet. Wat moet ik hier nou van zeggen, het was een leuk avondje uit met 2 maten die wel van deze films houden. De film doet zich ook nergens beter voor dan hij is, dus vooruit: een 6 voor de moeite. | |
Woman of the Hour (2023) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.6 | Genre: Crime, Drama, Mystery | Runtime: 95 min | MPAA: R Deze film gaat over een actrice die mee doet aan een TV Dating show. Wat ze echter niet weet is dat de man die ze kiest een serie-moordenaar is. De film speelt zich af in de jaren 70 en is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Ik vond het een best vermakelijke film. Acteerwerk was goed, visueel vond ik de film ook goed. De time line vond ik in eerste instantie wel een beetje verwarrend aangezien de film switcht tussen de serie-moordenaar die een vrouw probeert te overtuigen met hem mee te gaan, en de actrice. Maar de film switcht dus tussen verleden en heden. | |
Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.
Borgman (2013) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 6.7 | Genre: Drama, Mystery, Thriller | Runtime: 113 min | MPAA: Not Rated Borgman is de bekendste film van Alex van Warmerdam. Hij speelt zelf ook een rol in de film. Nu ben ik niet bekend met zijn werk. Dit is de enige film van hem die ik gezien heb. Had deze al een keer lang geleden vanaf DVD gezien, maar was er niet echt enthousiast over. Afgelopen weekend was deze op TV dus ik dacht: laat ik hem een tweede kans geven. De film doet ietwat denken aan het werk van Yorgos Lanthimos. Nu weet ik niet of Alex van Warmerdam altijd op deze manier werkt, maar het viel me op dat de acteurs echt heel droog acteerden, net als in de films van Lanthimos dus. Al kwam het hier bij mij meer over als slecht acteren, kan het bewust zo gekozen zijn. Het verhaal zelf is behoorlijk vreemd. Het was mij onduidelijk wat de insteek was. Gewoon een soort van sprookje of heeft echt een diepere betekenis? Ik weet het niet. Ik vond het maar een onbevredigend verhaal. Geen enkele indicatie van wat de beweegredenen zijn van deze en gene. Of ik heb het gewoon gemist. | |
Holy Spider (2022) | ![]() |
Tweakers: N/A | IMDb: 7.3 | Genre: Crime, Drama, Thriller | Runtime: 118 min | MPAA: N/A Holy Spider is een film die zich in Iran afspeelt en dus in het Perzisch is, al is deze niet in Iran gemaakt. De film gaat over de zogenaamde Spider Killer, een Iraanse seriemoordenaar. Er is in de film een verhaal met een vrouwelijke journalist bij verzonnen. De eerste twee akten gaan voornamelijk over haar speurtocht naar de seriemoordenaar als ook over de seriemoordenaar zelf. Dit deel van de film voelt aan als een Amerikaanse thriller en is zeer goed uitgewerkt met vooral een geweldig geluidspoor. Enig verschil is dat de seriemoordenaar als een onhandig persoon wordt afgebeeld, i.p.v. het "feilloze genie" van veel andere films. In de derde akte, wordt de film helaas wat rommelig en gaat deze eigenlijk alleen nog maar over de seriemoordenaar zelf en hoe hij door de maatschappij gezien wordt. Dit is echter het meest interessante deel van de film. De seriemoordenaar had het gemunt op prostituees en zag het als zijn heilige plicht om de straten "schoon te vegen". Een deel van de bevolking vond hem een held. Hier staat de film uitgebreid bij stil. Ik vond het een sterke film, eerste 2 akten vooral door de manier hoe het gemaakt is, en de derde akte vooral in zijn verhaal, hoe rommelig ook. En het sterke einde drukt je nog even op de feiten. | |
Ik doe het ondertussen al een tijd. De meeste Engelse series zie ik ook gewoon met Engelse subs, de vertaling moet zelfs niet voor mij.josh-hill schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:50:
[...]
Dit euvel hebben bijvoorbeeld Amerikaanse films en series ook (zie je gewoon overal). Het is voor veel mensen niet meer te volgen zonder ondertitels, ook al is het in je moedertaal. Maar die zijn meestal hooguit als SDH variant beschikbaar, en dat is jammer
Maar denk niet dat het heel nieuw is, eerst was het vooral bij horror en dergelijke dat ik graag ondertitels had, omdat daar soms een notie is over iets dat ik de achtergrond gebeurd, dat gewoon enkel in cinema te horen is. Maar ondertussen doe ik het gewoon overal door wat in je Youtube filmpje is aangehaald
Gebruik bij het schrijven van een review de nieuwe UBB-generator (zoeken op basis van IMDB-nummer) van Webgnome, zo blijft het topic netjes en overzichtelijk.
Dit topic is voor het delen van (grotendeels) spoilerloze recensies. Een post met enkele regeltjes tussen spoiler tags is acceptabel. Een post die voor de helft (of meer) "zwart" is, niet. Alles ertussen is een grijs gebied dat men het liefst vermijdt dus hou "enkele regeltjes in spoilertags" als sociaal maximum aan. Als je in-depth over een film wil discussiëren waarbij spoilers onvermijdelijk zijn, open dan een apart topic specifiek voor die film.